načítám data...

Konce nadšeného motorismu

19. března 2021, 20:02 123 komentářů Honza Hamster Křeček

Časy jsou pro nadšeného motoristu zlé. Diktát moci a touha po zisku ničí nadšenectví a tak dnes máme možná poslední příležitost koupit sobě zábavný automobil. Už zase...

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv

Jednoduchý spalovací motor to má spočítané. Doba pokročila, přichází hybridní pohonné systémy a postupně se rodí zcela nová forma automobilismu – elektromobily. Vytrácí se to, co petrolheadi považují za poslední výspu jednoduchosti, snadné údržby a přímočarosti technického řešení. Při bližším zkoumání se sice ukazuje, že ona jednoduchost je pryč už dávno a ani motory legendami opředené Mazdy už toho s agregáty z minulého tisíciletí mnoho společného nemají, proč si ale kazit jednoduchost světa zbytečnými detaily. Atmosférické zážehové motory zkrátka vyklízí pole a pro skutečně pravověrné petrolheady to znamená jediné – doba radosti z motorismu jednou pro vždy končí. A já k tomu přidám ještě dovětek – už zase.

Celá historie automobilismu je totiž jak rudou nití protkána okamžiky, kdy motorismus, ten pravý nadšenecký, byl zakázán, zašlapán do země, pohřben, zničen. Člověk začíná mít pocit, že motorista je pronásledovaný ohrožený druh.

 

Rychlostní limity

Limity pro rychlost nejsou nic nového. Vlastně tu nějaká pravidla platila ještě dříve, než vůbec přišel automobilismus jako takový. Původně směšně nízké limity, které měly zabránit těm bláznům na hlučných a nesmyslných strojích pozabíjet polovinu poklidně se procházejících lidí v ulicích, se postupně navyšovaly, jak se navyšovala důvěra ve schopnosti oněch podivínů ovládat své stroje. U nás toto vyvrcholilo v sedmdesátých letech, kdy pro osobní vozy na našem území neplatila mimo obce žádná omezení. Doba motorismu zaslíbená!

Foto: Auta 5P

Jenže potom se to celé pokazilo. Normalizace a nesvoboda zaťala své drápy do čekého lidu a i řidič, otloukánek osudu, pochopitelně dostal svou ránu. Přišla omezení rychlosti. Mimo obec na 80 km/h a na dálnici pouhých 110 km/h. Překvapivě se tím ale zákonodárci nesnažili chránit životy motoristů a jejich nebohých spolucestujících. Zavedení rychlostních limitů se kryje s příchodem druhé ropné krize v roce 1979, kdy ceny ropy po revoluci v Íránu náhle skokově vzrostly a svět na to musel reagovat. Snížení rychlosti mělo za cíl snížit spotřebu a tak šetřit cenný benzín.

Foto: AZNP

To vše je ale dávná historie, ačkoli je nepochybné, že už na počátku osmdesátých let museli motoristé nové nařízení chápat jako konec jejich hobby a radosti ze života obecně. Nic už nebude jako dřív. Pro nás, mladší, už je to zažitá věc a zkrátka jsme se s ní naučili žít, jenže přišla další rána – bodový systém.

Foto: ABC News

Bodový systém přišel v roce 2006 a to už si i já velmi dobře pamatuji. A pamatuji se i na tu hysterii, která okolo něj náhle vznikla. Je to konec našim radovánkám, do dvou let je polovina řidičů bez řidičského oprávnění! Někteří dokonce tvrdili, že své řidičáky dobrovolně odevzdají s tím, že je již nebudou potřebovat. Dnes bych se s nimi rád sešel a zeptal se, zda to nebylo trochu unáhlené rozhodnutí. Každopádně jezděte naplno, dokud ještě můžete!

 

Vstřikování, katalyzátor, lambda

Klacky pod nohy motoristům bohužel nehážou jen mravokárci a zákonodárci, ale i sami výrobci. Po přečtení pár motoristických periodik musí být snad úplně každému jasné, že každé jedno nové auto se odlišuje od svého předchůdce v jedné zásadní věci – je horší. Vždycky. Nová technika je příliš složitá, drahá a nespolehlivá. A kdyby náhodou byla spolehlivá, výrobce do ní přidá součástku, tzv. kurvítko, aby se co nejdříve rozbila. A tak je to s každou novou generací.

Foto: Audi

Je s podivem, že dnešní nová auta vůbec dokáží sjet z kamionů, které je rozváží z továren k novým majitelům. V letech osmdesátých a devadesátých docházelo k poměrně razantnímu vývoji motorů, hledělo se na výkon, spotřebu i nové komfortní funkce, ale také už poměrně výrazně i na emise. Mezi cestami do školy smradlavým městem a vyhlížením vyhlášení smogových prázdnin (Pamatujete? I v tom jsme žili…) se mi to nezdálo až tak nesmyslné, ale co já o tom tenkrát mohl vědět? 

Místo karburátoru přišlo vstřikování, objevila se lambda-sonda, na výfuk se pověsil katalyzátor. Co jsem ale netušil vůbec, je, jakou paseku tyto nové vynálezy budou znamenat pro nadšené motoristy. Když už nebude možné seřídit si karburátor, proč vůbec dál žít? Katalyzátor byl ještě v pohodě, stačilo jej u zcela nového auta pěkně flexou vyříznout a nahradit kusem lešenářské trubky, tímto profesionálním zákrokem jste mohli svůj nový vůz vyrvat ďáblovi z pracek na prahu brány pekelné. 

Foto: Fiat

Ale co to bylo platné? Ostatní novinky se hrnuly jako lavina, co už nejde zastavit. Do konce tisíciletí všechna tahle auta skončí na vrakovištích, protože jejich složité motory se zastaví a žádný slušný poctivý mechanik bez nějakého toho počítače za strašně moc peněz vám to už nikdy neopraví. Zůstane jen těch pár starých poctivých kousků, kupujte je, dokud jsou.

 

ABS, ESP – zlo dostalo své zkratky

Když se výrobcům nepodařilo fanoušky odradit od nákupu aut složitostí techniky a její údržby, zkusili to jinak. Zničí zážitek z jízdy jako takový. Úplně. Začalo to nenápadně, výrobci si půjčili technologii z letadel a prohlásili, že díky ABS můžete auto ovládat i v případě, že dostanete smyk. Kdo se je o to prosil? Kdo neumí řídit, ať nesedá za volant, ostatně už tenkrát sílil pocit, že auta začínají řídit i úplná nemehla.

Foto: Mercedes-Benz

Jenže to nebyl konec, to byl teprve začátek. Krátce na to už se v autech začala objevovat další zkratka – ESP. Prý zase kvůli bezpečnosti. Kupujte auta bez ESP, dokud se ještě vyrábí! Nevyráběla se dlouho, doba temna padla na všechny. Auto, jak jsme ho znali, bylo mrtvé. Všichni ti nadsamci za volantem stále uměli tak krásně přerušované brzdění, tak dokonale by uměli předvést vyhýbací manévr sami, ale už nedostanou příležitost. 

Foto: Mercedes-Benz

Už nikdy nebudou auta jako dřív, už nikdy to nebude nezkrocené sólo pro řidiče a stroj, už nikdy to nebude opravdové. Kupujte auta bez ESP, dokud ještě jsou.

 

Downsizing

Sebrali nám jednoduchost, sebrali nám kontrolu, ale nám jako kdyby to stále nestačilo. Pořád si dokážeme najít pěkný sportovní vůz, užít si jízdu po zakroucené okresce, mít radost z dobře trefeného apexu a tak nějak obecně si užít i obyčejnou jízdu z místa na místo. To zlí utlačitelé nemohou nechat jen tak, možná jsme vyhráli bitvu, ale zdaleka jsme nevyhráli válku. Seberou nám motory!

Foto: Fiat

Místo poctivého osmiválce čtyřválec, místo běžného čtyřválce tříválec. A všem motorům ještě nadto přidáme vypínání poloviny válců. Hotovo, je vymalováno, konec. Proč ještě mít automobil, když místo pětilitrového osmiválce, jehož mužnost rozsévala sémě majitelovo okolo silnic, má člověk jen ubohý dvoulitr? K čemu je takové auto?

Ano, nové motory sice mají vyšší výkon, lepší průběh křivek výkonu i točivého momentu, lepší účinnost a tedy i nižší provozní náklady, jsou lehčí a tedy auta jimi osazená se lépe ovládají. To všechno je hezké, ale ten pocit, že jede král, ten vám dá jen mohutný motor. Kupujte je, než zmizí úplně.

 

Dvouspojka

Mohlo by se zdát, že petrolheadi jsou už na kolenou a že je dobojováno. Auta jsou tak složitá, že už jim vůbec nikdo nerozumí. Mají maličké směšné motory, za které se jejich majitelé málem stydí, a byť jsou to vozy výkonné, rychle se stejně jezdit nedá, protože potom se životnost řidičského oprávnění počítá na hodiny. 

A přes to všechno přicházejí další rány. Mizí například manuální převodovka. Už mnohokrát jsem slyšel, že dobrý řidič se pozná nikoli podle toho, zda dokáže předvídat možné situace, zda má dostatečný přehled o svém okolí či zda umí adekvátně reagovat, aby udržel provoz na silnici plynulý a bezpečný, ale podle toho, zda umí správně používat meziplyn a řadit s dvojím vyšlápnutím spojky. Ti mladí cucáci, ti už by s liazkou nedokázali dojet ani k bráně!

Foto: Volkswagen

Jenže ouha, najednou jsou tu auta, které dokáže řídit skutečně téměř každý. Moderní automatická převodovka již pracuje natolik efektivně, že ji lze bez ztráty dynamiky přimontovat prakticky k libovolnému motoru. Jak teď oddělit zrno od plev? Jak poznat, kdo je tady ten Pan řidič a kdo by s liazkou ani k bráně nedojel?

Foto: YouTube

Ještě stále jsou na trhu auta s manuální převodovkou, sice většinou s dvojitou synchronizací, takže nějaké řazení s dvojitým vyšlápnutím spojky je samozřejmě pitomost ne nepodobná pálení dřeva v plynové troubě, ale lepší něco, než nic. Kupujte auta s manuálem, dokud ještě máte možnost předvést, že jste řízení hodni!

 

Elektrifikace

A tak jsme teď tam, kde jsme. Elektromobily, které se začínají objevovat na našich silnicích, nemají objem spalovacích komor motoru. Vůbec žádný, čistá nula. Nemají převodovku, u které by bylo lze předvádět efektní meziplyn, bo co hůř – ony často nemají převodovku vůbec! Jistě, můžeme se utěšovat tím, že k masovému rozšíření elektromobility a k němu potřebné infrastruktury je ještě docela dlouhá cesta, ale i kdybychom na chvíli zcela vytěsnili elektromobily z hlav, stále tu pro nás zbývají jen hybridy, mildhybridy a moderní malé přeplňované motory.

Foto: Ford

Tentokrát už je to doopravdy. Teď už je to konec světa. Kupujte poslední auta ze staré školy, dokud ještě jsou!

Jenže já mám pocit, že je to zase jen nafouknutá bublina. Ano, svět bude jiný, ale nevidím důvod, aby byl horší. Proč bychom to dělali? Odmítám věřit, že jsme v područí jakési tajné skupiny mocných sloužící ryzímu zlu, která chce vymýtit všechno, co máme rádi. Mám to štěstí, že se k novinkám ve světě automobilů mohu dostat, mohu si je osahat a zkusit si, jaké jsou. A mohu tedy i srovnávat. 

Foto: Mazda

Mazda CX-30 s atmosférickým dvoulitrem je jistě zajímavé auto a má své kouzlo, ale baví mě její řízení více, než projížďka Fordem Puma s litrovým mildhybridním tříválcem? Ne, ani na okamžik ne. Manuální převodovku s přesnými drahami v kombinaci s ideálně rozmístěnými pedály v ryze sportovním autě přímo zbožňuji, ale vyměnil bych ji za pohodlí automatické převodovky na dlouhých cestách a v městských zácpách? Ne, nikdy a v pátek odpoledne dvojnásob ne.

Foto: Alfa Romeo

Takže kdy že to přijde ten konec nadšeného motorismu? Nevím, ale zdá se, že ani tentokrát to nevyjde. Stále vznikají nová a skvělá auta pro nadšené řidiče, některá s dechberoucími výkony, jiná lehká a obratná. Tak si je kupte, dokud ještě jsou ;-)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
19. března 2021, 20:54
3

Tak zrovna elektrobzučítko je dost zásadní skok v automobilismu. Ještě jsem v tom nejel, ale ta představa, že bych si měl užívat jízdu za hrobovéno ticha, natož za umělého motorového pazvuku.. No nevím.
Pro spotřebitele se vztahem k autu alá lednička ideální povoz.

reagovat
Sc
Sch
19. března 2021, 22:03
9

Škoda pro tebe, protože to co zažiješ s elektromotorem je autičkářovo nebe. Takovou reakci na plyn neměl žádný spalovak minimálně za posledních 25 let. A zatím musím říct že nízké těžiště docela dobře vyrovnává vyšší hmotnost, i když ne úplně. A spousta šikovných mechaniků vyrábí v garáži úžasná auta. Elektromotor je totiž konečně zase jednoduchý a dá se snadno implantovat do čehokoliv.

gramo
19. března 2021, 22:27
5

Jenže pro mě třeba nemá schopnost akcelerace zas takovou prioritu, stačí aby byla dostačující. Vlastně mě i baví auta, kde je potřeba si rychlost zasloužit. Akcelerovat se silným autem je sice fajn zážitek, ale taková z autíčkářského pohledu laciná zábava, ke které toho není potřeba moc umět. Pak mají vliv na radost z jízdy další faktory a jeden z nich je zvuk motoru.

Ha
Habakukk
20. března 2021, 07:14
4

Akcelerace je u el. aut brutální, ale je to jen kousek sklaldačky z celkového pohledu vidím větší logiku v hybridech než čistě el. autech.

FidoBlack
20. března 2021, 09:15
3

No uplne nevím, třeba u Tesly je ta akcelerace těžkej mazec ale co se týče obyčejného El. Auta třeba ZOE nebo tak, tak to takový zázrak není...

MB
MBMB
20. března 2021, 11:28
1

Jestli jsem to správně pochopil, tak Sch hovořil spíše o reakci na plyn než akceleraci jako takové. Jednak nemá skoro žádnou prodlevu motor jako takový a jednak tam není prodleva nutná k přeřazaní na jiných rychlostní stupeň, případně k práci se spojkou při rozjedu u manuální převodovky.
To, že jsou a budou i elektromobily s jinak ohromnými výkony, je jasné, ale i ty mají ty výše popsané výhody.

FidoBlack
20. března 2021, 14:13
0

Tak jasně, ta reakce je dost dobrá, je to daný tím že to má krouťák od 0 otáček.
Každopádně já proti elektromobilitě nic mít nebudu, dokud to nebude stejně vychytané jako klasické spalováky

Fa
Fafe
19. března 2021, 21:01
0

Tady u toho videa, jsem posmutnel.

reagovat
PB
20. března 2021, 09:22
3

Myslim, ze je to jedno. Pokud motory nebude vyvijet audi, bude holt motory vyvijet nekdo jiny. VW se rzhodlo zasebevrazdit, stejne jako cela EU. Je to ve vysledku jedno. Vsechny hysterie jsou docsne a s rozpadem konkurence neschopne EU prijde neco jineho. Je to smutne, ale myslim, ze vcelku docasne a zabavy bude jeste dost:))

gramo
19. března 2021, 21:06
10

Tak nějak mám pocit, že ty dřívější "konce motorismu" jsou poněkud přifouklé, aby tak vypadaly. Jistě kolem nich bylo dost hudrování, ale že by to někdo považoval za konečnou? Rychlostní limity v 70. letech? Na poměry toho, co tu jezdilo, to zas tak dramatické omezení nebylo, ono stejně nemělo moc smysl v tehdejších autech jezdit rychleji. Elektronické vstřikování taky nakonec samo prokázalo jako úspornější a spolehlivá varianta a nikdo ho nemusel nařizovat direktem. Jak douhá doba uplynula od doby, kdy se nabízela první auta s ABS a ESP do doby, kdy to musí mít každé nové auto povinně? V době povinného zavedení už s tím aspoň většina lidí byla smířena (a i tak poté šlo to ESP běžně vypnout). Zatímco dnes se na sílu protlačují technologie, které jsou dražší, hůře použitelné a většina lidí o ně nestojí.
-
Komentář upraven 19. 3. 2021, 21:09:17

reagovat
riderhenry
19. března 2021, 23:59
9

On je problém v tom, že autor míchá přirozený vývoj a nějaké politické nesmysly do jednoho pytle, jako by to spolu snad nějak souviselo... Ano, lidé nemají až tak rádi změny, to je normální. Ale že vám někdo začne cpát to, že vás auto sleduje za jízdy, nebo že "máte chtít" elektro auto, to už může dost možná být konec "nadšeného motorismu". Za mě (skoro se bojím to říct) naprosto zbytečný článek. Moc bych si přál, aby šel Autíčkář trochu víc proti proudu a nebál se věci pojmenovávat tak, jak si to zaslouží.

Honza Hamster Křeček
20. března 2021, 00:08
13

Myslím, že článků o tom, jak všechno nové je nahovno a EU nám nutí zlo, je všude tolik, že bych dost váhal říct o dalším takovém textu, že jde proti proudu... :-)

je
jerry
20. března 2021, 11:27
-1

Možná to jen špatně vnímám, ale začínám tady v hodně textech cítit vliv výrobců. Ale snad se opravdu mýlím, byl bych za to rád. Nakonec čas to ukáže.

Mechanik
20. března 2021, 11:27
3

Taky moc nechápu smysluplnost tohoto článku, přifouknuté drobné změny, inovace, restrikce a vývoj určitě nekoresponduje s koncem spalovacích motorů a nástupem elektrifikace. Navíc konec spalovacích motorů je naprostá blbost a věřit tomu je ještě větší.

Honza Hamster Křeček
20. března 2021, 12:58
2

Však o tom ten článek je - že ono to vždycky nějak dopadlo a nikdy to nebylo tak horké, jak se prve možná zdálo.
Spalovací motory zatím nikdo nezakázal a dokud nevyřešíme uspokojivým způsobem energetiku, nehrozí, že by zmizely. Nejsme na tom ani tak zle, jak byli Američani, když jejich šestilitrové osmiválce seškrtili na sto koní, sporťáky se daj pořád objednat i s manuálem (viz. třeba M3), prostě bych to s tou hysterií nepřeháněl. Nic víc...

je
jerry
20. března 2021, 15:48
0

Potom jsem to špatně pochopil ve smyslu smiřte se s koncem spalovacích motorů. Možná jsem nebyl jediný. Díky za upřesnění.

riderhenry
20. března 2021, 22:39
0

Aha, zajímavé. Vždycky to nějak dopadlo, no. Teď už to moc nevypadá... Zrovna nedávné novinky: Audi ukončilo vývoj spalovacích motorů. Nebo text níže: "Poradní skupina Evropské unie pro emisní limity vozidel už totiž začíná připravovat novou emisní normu Euro 7, která by mohla začít platit již v roce 2025. A pokud projde současný návrh, jenž unikl do německých médií, může to znamenat konec spalovacích motorů – počítá totiž s tím, že by se emise oxidu dusíku (NOx) měly snížit za současných 80 miligramů na kilometr na úroveň 30 mg/km, což podle dnešních standardů odpovídá chybové toleranci na přenosných měřicích zařízeních (34,4 mg/km)."

Za mě budu teda radikálnější. Už dlouhé roky, možná vlastně už lze říct desítky let, probíhá určitá brutální likvidace pomocí salámové metody. A teď jsme na konci té pomyslné "štangle". A místo toho, aby alespoň některé média informovali tak, jak se sluší a patří - tzn. například dali široké veřejnosti vědět, že je tady něco špatně a chystá se něco, co nejen, že většinové společnosti není ku prospěchu, ale především ani nelze realizovat, tak to zlehčujeme a srovnáváme to s tím, že staromilci mají raději auta bez posilovače. Už když přišla celosvětová "aféra" dieslgate, tak všichni připosraně hodili vinu na VW, namísto toho, aby řekli to, co si minimálně odborná veřejnost myslela, spíše věděla - že to je vše jen otázka politikaření EU (potažmo dalších institucí) a že toto je výsledek jejich nesmyslných požadavků, které často nelze splnit, aniž by bylo možné nějaké normální tržní fungování daného odvětví. A tak se našel obětní beránek a jedeme dál. Pak další pomyslný milník, kdy už by člověk možná čekal, že se to zlomí a tahle šílenost skončí - emisní pokuty za auta, kdy spousta modelů skončila, nebo se dotují prodeje ztrátových modelů, aby šlo prodávat ty "normální", které živý automobilky. Co ještě víc se má stát, aby někdo řekl DOST? Fakt nevím, jak zrovna v této době jde čekat, že to "nějak dopadne". Co tomu nasvědčuje? Jak "nějak" to má dopadnout tentokrát?

beastar
21. března 2021, 00:22
6

Jasně dnes už situace o tom že to nějak dopadne vypovídá své. Už od zavedení Euro 3 bylo jasné že nekončící šňůra začala. Že se ale dojde k něčemu jako Euro 7 za pár let tedy v této podobě. To podle mě nečekali ani sami podporovatelé a děti země. Takže srovnávat to se zavedením ABS fakt asi nejde. Situace je alarmující a fakt to není o nějakých petrolheadech. Každopádně bitva teprve začala a v tom ten článek má pravdu.

Nikdo neví co a jak bude. Může se to ubírat stále tímto směrem ale třeba se to celé změní. Před pár lety jsme presedali že Š105 do Escortu apod. Půlka lidí neznala ABS a na El. Okna koukali jak na enterprise. A pamatuju ty stesky. Tvl řj sama elektrika a jak to dopadlo?

Ta druhá bitva politická ta mě sere. Bohužel to jsme jen diváci a budeme doufat že zdravý rozum zvítězí.

St
Staromil
21. března 2021, 10:24
2

Článek je takto dobrý spouštěč diskuse a výměny názorů na dané téma. Nicméně se, možná záměrně, možná svým ne úplně zamýšleným vyzněním, dá vykládat dost široce a ne až tak jednoznačně, joko, "že to zase nějak dopadne, klídek", jak je tady výše "upřesněno". Rozhodně se dopouští srovnávání nesrovnatelného v otázkách důvodů předchozího vývoje a taky třeba předchozích omezení. Dnes se jedná o kvalitativně zcela jiný způsob vývoje a vynucovaných změn, dokonce se dostal do roviny výsostně politické, což v mimulosti býlo zcela vyjímečné! Jedná se o diktát něčeho zcela jiného, než je konkurence výrobců a snahy získat více zákazníků tím, že jim nabídnu něco ve srovnání s konkurencí dokonalešího. Skoro bych řekl, že se v některých bodech článek uchyluje až k demagogii, nic ve zlém...tak to na mne místy působí. Ono, nikdy není tak dobře, aby nemohlo být lépe a nikdy není tak špatně, aby nemohlo být hůře. Čas to rozhodne, ale musí současně zaznívat, že současný směr vývoje není tak skvělý a zářný, jak se prezentuje a lidem tluče do hlav, minimálně si to nemyslí všichni, resp. asi ani ne většina (to je domněnka...). Čím déle bude dostávat prostor manipulace politickoekologického klanu, tím ta doba, než se prokáže, že to takto prostě tlačit nejde, bude delší a napáchá více škod. Bude o to déle omezovat přirozený vývoj, který dosud probíhal, byť byl a musel být někdy také poplatný době a některým omezením, ale většinou ne na úkor svodody rozhodování a formou direktivních zákazů a omezení jdoucích za hranice technických a fyzikálních možností. Vždy musel být současně zaměřen na koupěschopné zákazníky. Výhledově možná mnoho peněženek stačit nebude. Ne, že nebude na dvě tři auta v rodině, což by asi nebyl zase tak dramatický dopad, ono nemusí být na jedno a dojde pro někoho k omezení mobility a související určité svobody. A netahejme sem, že tomu tak bylo i dříve a už vůbec ne v našich sosialistických podmínkách. V tom je snad také ten pokrok, ne? Ano, nakonec dokonce vyšel z takových epizod autoprůmysl posílen a s výrobky lepšími a dokonalejšími, než byla předchozí. To ale také jen v zásadě do doby, kdy se v podstatě kvalitativně dostala auta na velmi blízce srovnatelnou úroveň ve svých kategoriích jak v ohledech techniky a bezpečnosti. A nic nemůže jít donekonečna (to jde akorát v papírech a exscelovksých tabulkách a prezentacích manažerů, jejichž ohodnocení se odvíjí od neustálého, nezadržitelného a skvělého růstu...). Takže za velkou částí motivace pro vývoj nových aut už bych nehledal snahu je "vylepšit" pro uživatele, a to uživatele všech kategorií v nejširším slova smyslu. To by totiž nesměl jít pouze, resp. hlavně jedním a navíc direktivně prosazovaným směrem...

gramo
21. března 2021, 12:45
1

Fakt jsem zvědavý, kam to dotáhnou tito plánovači skvělých bezemisních zítřků, kteří věří, že mají moc odhlasovat nějaké lepší fyzikální zákony... Jestli se to zvrátí, až i běžným lidem dojde, že nemají na novější auto, kterým by mohli dojíždět do práce? Jestli tu vznikne nějaký motoristický skanzen, jak na Kubě, jen s o pár dekád novějšími stroji? Nebo nějak zregulují i ta starší auta? Ve větších městech je vcelku použitelná alternativa MHD, ale na venkově je veřejná doprava ještě nerentabilnější a frekvence spojů za trest... S větší poptávkou se to jistě trochu zlepší, ale i tak je to bez auta těžké. A všichni se do měst nenastěhují, protože nabídka bytů je omezená a ceny rostoucí... No aspoň bude mít Ministersto pro místní rozvoj důvod žádat o navýšení dotací pro program obnovy venkova...

gramo
19. března 2021, 21:23
1

A argument, že "raději jezdím s automatem, hlavně v pátek, takže mi nevadí, že manuální převodovky nebudou" je taky hodně subjektivní. Asi by bylo těžké hledat někoho, kdo si pochvaluje manuál v páteční dopravní zácpě, ale zrovna na tomto webu bude nemálo lidí, kteří řadí rádi. Pamatuju si jak jsem při cestování po USA několikrát vzpomínal a těšil se, až se svezu v autě s manuálem. Na jihozápadě v horách je dost krásných klikatých silnic a když jsme se blížili zatáčce, tak bych si tam dal brzdu s meziplynem, poslechl si "štěknutí" výfuku... Na tuhle radost z jízdy člověk nepotřebuje silné auto ani adrenalinovou rychlost, ani perfektně vyladěný podvozek, stačí trochu rozumně poskládané pedály, spalovací motor a manuální převodovka...

reagovat
blud
19. března 2021, 22:00
-2

Tak, tak. Zrovna automat považuji za největšího zabijáka dobrého pocitu z řízení.

lu
lumix
19. března 2021, 22:31
11

Já si myslím opak. Užiju si jízdu s obojím, s dnešními dvouspojkami budu vždy rychlejsi než s manuálem.

Pólin
20. března 2021, 06:26
3

O rychlosti tady ale nikdo nemluvil...ta neni v tehle diskusi vubec argumentem.

lu
lumix
20. března 2021, 08:39
3

No budiž, tak jsem to spatne napsal. Není to jenom rychlosti, souhlasím, ale nedokážu si představit užit si jízdu v americe kde ten automat k tím tak nějak patří, stejně tak k RR, Bentley, většině Mercedesů apod. Takové kochaci jízdy s automatem mají neco do sebe. Jak říkám za mě automat nenici dobrý pocit z řízení, naopak v určitých typech vozu ho ten automat ještě umocní.

Mechanik
20. března 2021, 11:31
1

I v automatu si můžeš přece řadit

je
jerry
20. března 2021, 11:33
0

Dobrý řidič umí jezdit s manuálem bez synchronů, s manuálem se synchrony i s automatem. Uživatelé auto s manuálem ani nerozjedou, takových je už léta v US mraky. Jsem rád, že se tu schází více řidičů než uživatelů. Snad nám to ještě nějaký čas vydrží.

beastar
20. března 2021, 11:38
6

Já si v automatu řadím rád. A vůbec mi to nevadí. Manuál je dobrý když je dobrý a v autě kde má smysl. Což podle mě není naftový kombík, nebo minivan, nebo třeba městské auto. V nějakém sport autě s motorem uprostřed a rwd je třeba fofrklacek součást zážitků a okey může být.

je
jerry
20. března 2021, 11:55
-3

Ano, svůj k svému. Ale bohužel to spěje k tomu, že volba nebude a i v těch sport autech budou jen automaty. Nebo spíš už k tomu hodně došlo.

beastar
20. března 2021, 12:47
4

No a? Zmizí meziplyn který stejně 90% z nás pořádně neumí. Tak si budeš řadit pádlama no. Dělám to tak v Megu Trophy i v Granturismu a jako cajk.

je
jerry
20. března 2021, 15:56
3

Já jako stará škola meziplyn umím. Možná proto si manuál užívám rád. Ale pravda je, že nejezdím moc po městě ani po dálnici a mám benzinová auta. Vím, že meziplyn dnes není třeba (i když?), ale rád si ho tam střihnu pro potěchu z jízdy. Mně vůbec při jízdě nejde ani tak o rychlost, ale o celkovou radost (točivý motor s gradací výkonu a pěkným zvukem, dobře poskládané rychlosti, přesné řízení, kvalitní podvozek a tlumiče a k tomu pěkná krajina).

St
Staromil
21. března 2021, 10:45
0

...aaaa vvvvo tom to je...někdo má raději manuál, někdo ocení automat, každý zhodnotí svoje priority a převažující způsob využití a podle toho se při pořizování auta zachová. Nezaregistroval jsem, že by jeden nebo druhý způsob byl označen za špatný, zakázání nebo omezení hodný, ačkoliv vývoj spěje spíše ke zdokonalování automatů (manuál asi, domnívám se, už velký pokrok nezažije, už je dost "vychytaný"...), aby byly spolehlivější, aby se postupným vývojem odstranily některé jejich zápory nebo nedokonalosti a současně řízení vozu ulehčilo a nebo třeba i jen zpříjemnilo dalších uživatelům. prostě to vedel sebe docela dost dobře koexituje a funguje, aniž by to někdo cítil zase tak nějak moc úkorně, že se ty automaty množí. Vlastně si to asi "zaslouží", protože se zásadně zlepšují.

gramo
21. března 2021, 16:19
1

Automat se taky prosazuje z důvodu úspor paliva. U manuálu je takový rozumný uživatelský a asi i konstrukční limit 6 rychlostí (ano vím o 7kvaltu). Takže buď jsou kvalty dlouhé a auto je líné, nebo se ve vyšších rychlostech musí jet na vysoké otáčky a to se projeví i na spotřebě. Do automatu jsou konstruktéři už pár let schopní naskládat víc kvaltů. V té Americe jsme jezdili mj. Mustangem EcoBoost s desetikvaltem, díky tomu si většinu času ten motor jen tak líně předl i při svižnější jízdě po dálnici. A díky tomu to jezdilo úsporněji, než mx-5 s ani ne polovičním výkonem. Ale to řazení pádly mě prostě nebavilo.

Michal88
19. března 2021, 21:26
4

Svým způsobem má článek pravdu, ale až odstup času ukáže, co byl dobrý krok a co ne.

Ale myslím si, že doba, kdy se dělala dobrá/špatná auta jde cyklicky. Protože rozkvět dobrých/zajímavých aut se opakuje po cca 30 letech... Třicátá, přelom 50. a 60. let a 90. a začátek nultých let, to se dělala zajímavá, technicky dobrá a použitelná (pro svou dobu) auta. Ono na to má vždycky tedy vliv asi to, že je "zlatý věk" těsně před krizí (snad kromě 30. let, kdy bylo po krizi) a lidi si mohli dovolit pustit nějakou tu kačku a automobilky měly dost peněz na vývoj...

A myslím si, že minimálně začátek současného blázince kolem elektrifikace bude dost rozpačitý a ta dobrá doba teprve přijde, až se to nějak "zabydlí". A nebo se to ukáže jako slepá ulička...

reagovat
BigBang
24. března 2021, 18:57
0

Ve smyslu, v jakém se to protlačuje politicky to nikdy fungovat nebude. To na to nemusíme čekat „jak se to vyvrbí“...

Irwinek
19. března 2021, 21:29
4

No, s ohledem na výše napsané jsem rád, že můj starý vehikl se šestiválcovým 2,5 litrovým motorem v manuálu s minimem asistentů, spočívá v servisu na " omlazovací kůře" - silentbloky, tlumiče, nějaké těsnění,...….., a moje potřeba auta na baterky tím pádem na pár let končí u RC modelu :-D

reagovat
Greeny
19. března 2021, 21:30
9

Velmi tendenčně napsaný článek.

reagovat
Avex
19. března 2021, 21:35
13

Zase tak černě bych to neviděl. Jak říkal Jay Leno - auta pro nadšence budou vždycky.

reagovat
bitner
19. března 2021, 21:56
0

Pamatuje si jeste na ty motyle z umakartu? Ne? Byl to hit jaksvina tak pred 5 lety.
Za 10 let si podobne budeme pripominat elektromobily.

reagovat
de
denis5305
19. března 2021, 22:19
4

Demagogie. Predchozi vladni regulace jsou neporovnatelne s direktivnim a iracionalnim prosazovanim technologie, kterou uzivatel nedokaze zaplatit a neprinasi mu zadnou vyhodu. Auta budou nyni horsi a drazsi. Kdo by si to nepral? Navic sazka na jedinou kartu, vybranou polovzdelanymi socialistickymi politiky, nemusi byt ta spravna. Palivovy clanek muze byt lepsim resenim. Jenze nedostal ani sanci. UV EU rozhodlo za nas za vsechny. V Cine se kazdopadne musi smat az se za bricho popadaji. Dobrovolne zlikvidovat jedno z mala odvetvi ve kterem byla Evropa globalne uspesna.... Strelit se do vlastni nohy. Trikrat. Bravooo.

reagovat
MB
MBMB
20. března 2021, 03:36
3

V jakém smyslu nedostal palivový článek šanci? Nevím o tom, že by kdekoliv byl nějak legislativně znevýhodněn oproti BEV.

bitner
20. března 2021, 08:14
2

denis: Evropa v tom muze byt globalne uspesna i nadale. Normalni auta pro bezne panelakove lidi proste jenom nebude moct prodavat doma. Takze ta polovina ze vsech zamestnanych lidi, kteri bud primo, nebo subdodavatelsky vyrabi u nas auta, se bude smutne divat, jak ty hotove veci putuji na vychod. To je tak absurdni predstava, ze neverim jeji realizaci.
To uz by tady vlady (zamerne nepisu EU) mohly zakazat jist cokoladu. A vyrabet ji jen na export.

MB
MBMB
20. března 2021, 11:22
-1

Otázka je, kde by to v současnosti prodávali. Velmi silná většina všech nových osobních aut se prodá v Číně, Evropě, USA, Japonsku či Jižní Korey, které jdou všechny směrem elektromobility. Jediné větší trhy mimo tento proud jsou Indie, Brazílie, Rusko a pak už nic moc.
Proto je v globálu samozřejmě určující, co se děje v těch na začátku jmenovaných regionech.

S nějakou likvidací odvětví je to dost ošemetné. Pokud by Evropa nic neudělala, a ještě se to do jisté míry může stát, tak bychom naopak velmi pravděpodobně pozorovali jako přes kopírák situaci s mobilními telefony. Do jednoho všichni výrobci jako Ericsson, Nokia a Siemens v tomto odvětví skončili a skoro celý trh má dnes USA, Čína a Korea. On sice ten současný tlak probíhá z velké části přes nějaké ekologické normy, ale elektromobily se nakonec prosadí primárně proto, že mají spoustu uživatelských výhod, které společně s postupně ubývajícími nevýhodami v oblasti baterií a nabíjení absolutně přebijí spalovací motor. Společně se zlevňováním to pak lidi budou kupovat ve velkém rádi a dobrovolně, jen ten začátek je teď pochopitelně těžší z mnoha zjevných důvodů.
Evropa by si sice ještě nějakou dobu vystačila čistě se spalovacími motory, ale z dlouhodobého hlediska je naopak to ekonomická sebevražda.

Mechanik
20. března 2021, 11:43
1

Indie, Rusko, Jižní Amerika, Afrika - to ti přijde málo? Řekl bych že je to hafo prodaných auto, navíc ani tam kde se prosazuje elektro se nemůže prosadit víc jak 20%, protože to prostě nejde.

MB
MBMB
20. března 2021, 12:41
2

Úplně zanedbatelné to samozřejmě není, ale rozhodně by se na tom neuživily všechny stávající automobilky. Navíc na těchto trzích se pochopitelně prodává a ještě nějakou dobu bude prodávat jen výběhová co možná nejlevnější dostupná technika. Na tom ekonomiku stavět nelze.

beastar
20. března 2021, 12:54
8

Evropa je v současnosti poměrně malý a nezajímavý trh. Spousta modelů už se vyvíjí s tím že se v EU prodávat nebudou. Naopak jižní Amerika, ale třeba i Indonésie a Malajsie tam je po autech hlad jako nikdy. To by o tom člověk taky musel něco vědět a ne jen papouškovat EU bludy a pohádky z pera ekoimbecilu.

Mimochodem pro Toyotu je stěžejní trh Asie jako celek. Největší automobilka světa by se bez EU obešla úplně. A není to fakt jen o výběhové technice. Si zase zaspal dobu soudruhu. Nauč se anglicky a víc čti a cestu.

MB
MBMB
20. března 2021, 13:16
2

Kdo tomu věnoval alespoň takové úsilí, že si vygooglil globální prodeje dle zemí a má trochu přehled, tak ví, že Evropa je nezajímavá pouze pro konkrétní automobilky, které tu málo prodávají. A že například v samotném Japonsku se prodá aut jako v celé Africe a Jižní Americe dohromady. A že o těch nových rostoucích trzích se přirozeně mluví kvůli rychlosti růstu, ale s významem Evropy, kde se prodá 25 milionů osobních aut ročně, nemůžou soupeřit.

MB
MBMB
20. března 2021, 13:19
1

*15 milionů

beastar
20. března 2021, 13:23
-1

Aneb jak napsat to co píšu já trochu jinak. Jsem rád že si tomu věnoval čas.

Ča
Ča Snač Aj
20. března 2021, 19:53
1

MBMB: " A že o těch nových rostoucích trzích se přirozeně mluví kvůli rychlosti růstu" a o to přeci jde ne? Rychle rostoucí trh a velký potenciál dalšího růstu. Tam chce každá rozumná společnost být protože tam se dá opravdu vydělat. Evropa a Japonsko jsou stagnující trhy, Japonsko díky demografii už brzy upadající.

MB
MBMB
21. března 2021, 01:26
1

Co jsem koukal na statistiky, jde spíše o ten potenciál růstu, protože všechny ty zmíněné regiony posledních 10 let taky víceméně stagnují. Zatímco v Evropě a dalších rozvinutých trzích už se asi nikdy nijak zásadně víc aut neprodá. Čili ano, mnozí výrobci se snaží v současnosti pomocí levných modelů získat pozici a doufají v budoucí raketový růst podobný tomu čínskému.
Já jsem spíše hovořil o současném významu, a ten je skoro celý ve vyspělém světě a Číně, kde se děje většina prodejů nových aut. A to ovlivní i to, kam se bude ubírat automobilový průmysl a co se se zpožděním bude prodávat i na těch rozvojových trzích. Tyto trhy ovšem se zpožděním také zavádí emisní normy. Například v Indii mají od loňska celoplošně něco na úrovni EURO 6. Obecně žádný rozumný stát vyšší hustotou obyvatel nenechá masově rozšířit auta bez přísnějších emisních standardů.
Celkově se snad shodneme na tom, že by nebylo úplně dobře, kdyby se celá Jižní Amerika, Afrika a zbývající část Asie, což je několik miliard lidí, motorizovala na úroveň Evropy, Japonska či USA neefektivními spalovacími motory bez kontroly emisí a že je dobře, že se v tom vyspělém světě vyvinulo něco lepšího. I kdyby to měly být čistě EURO 6 spalovací motory, tak je to pořád úspěch. Podle mě sehrají svou roli i levná elektrická vozítka typu Wuling Hongguang Mini EV či Renault City K-ZE (základ Dacie Spring), která se začínají objevovat už dnes a za 10 let to bude zas úplně jinde.

BigBang
24. března 2021, 19:10
0

MBMB, proč mi příjde, že si v průběhu totoho vlákna sám odporuješ? To je jedno. Samozřejmě, že se baterky vyvíjí. Ten vývoj ale není zdaleka tak progresivní, aby stačil progresivním plánům ekofašistů. Nabíjení se zrychluje. Ano, ale stále máme problém technický/technologický. Abys do baterky narval za krátkou dobu požadované množství energie, potřebuješ kabel, tlustej kabel. Takovej, že ho třeba ani neuneseš. Kde na něj vezmeme měď? A to je jedna z částí problému. Druhá je obecně rozvodná síť. Co se kde staví za zdroje? Téměř nikde nic, rozvodná síť se prakticky nezesiluje a ještě se navrch zavírají jádra, zdroje energie. Kde tu energii za 5, 6, 7, 8, 9 let vezmu abych s ní poháněl elektromobily? Ze soláru? Přijedu večer z práce a do rána nenabiju, protože nesvítí. Viz situace na začátku roku. A to je teprve začátek.

Ča
Ča Snač Aj
24. března 2021, 22:18
0

Na to ti MBMB odpoví, že potřebuješ víc baterek hehe, že není kde brát nevadí..

MB
MBMB
24. března 2021, 23:57
-2

BigBang: V čem konkrétně si mám odporovat? Rád případně vysvětlím.

Jinak si ale nejsem jist, jestli chci zabředávat do diskuze s tolika tématy, navíc na úrovni toho, kdy druhá strana za problém považuje i to, kde se vezme měď to kabelů nabíječek, což je naprosto absurdní.

BigBang
25. března 2021, 17:29
0

To není jen o mědi do kabelů nabíječky, ale i o mědi, kterou nutně potřebuješ na motory a veškerý elektro v tom autě. To je problém, na který se teprve začíná přicházet, který teprve začíná spatřovat světlo světa.

Be
Beran
19. března 2021, 22:48
18

Zijeme v dobe neomezenych moznosti. Muzeme zajit do autosalonu, dat na stul par desitek tisic a odjet novym autem. Sice na splatky ktere ukousnou velky kus vyplaty a po 5 letech si ho vezmou zpatky kdyz nedoplatime posledni velkou splatku. Ale muzeme. Taky muzeme za dvacku koupit zajimave auto z "dobrych casu". Sice do nej kazdorocne spadne vice nez byla porizovacka. Ale muzeme. Obe varianty jsou extremni a ekonomicky nesmyslne. Ale mame i nekonecno moznosti mezi temito extremy.
Nedavno tu byl clanek o prvnim vlastnim aute. Kazdy se chce v case posouvat a mit lepe. Ale prave ty vzpominky a pocity z prvniho auta nam musi pripomenout o cem vlastni auto je. Je to svoboda. Svoboda vybrat si auto dle svych potreb, at uz nizke kupatko, kabrio, petimetrovou lod, tereni monstrum nebo vrak protoze na lepsi nemam. Je to svoboda se svym autem kdykoliv jet, nabourat ho, udrzovat ho, opravovat, bastlit nebo zanedbavat. A to vse dle vlastniho uvazeni.
A misto aby si nekteri uzivali neomezenych moznosti, tak jenom breci co je spatne.
Drive holt byly holky hezci a erekce pevnejsi tak musely byt lepsi i auta. Protoze ty dnesni mlade stejne zajima jenom kolik to ma dotykacu a svetylek a ze muzou davat blbosti na fejsbuky, tak se prece dneska nebudou delat poradne auta. A pritom dnesni kupec noveho auta je prave boomer a ty auta se navrhuji at si ho on chce koupit. Nikdo nenavrhuje auta pro 18 az 25 lete kluky, protoze ti si nove auta temer nekupuji.

reagovat
gramo
21. března 2021, 13:04
1

Jo, teď je dobře, važme si toho. Kdo chce elektromobil, může si ho koupit, tak jako člověk, který chce auto s klasickým spalovacím motorem. Pokud teda nechce třeba nové Subaru BRZ, které už se do evropských tabulek nevleze... Breky nejsou nad tím co je, ale nad tím, co plánují úředníci v Bruselu. A k tomu poslednímu odstavci -- auta se navrhují podle toho, kdo si ho chce koupit už jen částečně. Taky se navrhují podle toho, aby se splnily flotilové emisní limity. A pak tyhle auta stojí na parkovištích a "kupují" je dealeři a dceřiné firmy, aby to vypadalo, jak se ty limity plní a takto zachraňujeme planetu.
-
Komentář upraven 21. 3. 2021, 13:08:03

Vojta
19. března 2021, 23:02
6

No jestli něco skutečně končí, tak to jsou levná auta. Bohužel, to že se nová Dachna dala koupit za částky okolo 250kkč, to už je dávno pryč a nadále budou nová auta zdražovat. Ten tlak na emise a elektrifikaci je prostě nesmyslný a ohromný.
Jak to bude z hlediska životnosti těch nových aut, to si netroufám odhadovat. Některé asi určitě vydrží, jiné budou šílený průser. Už teď se množí stížnosti například na nové Giulie, kde se mění motory i při nájezdech okolo 30tkm.
No a zábava za volantem, to je vlastně strašně moc individuální věc. Někoho baví jezdit rychle, jiného ne. Stejně tak ten manuál vs. automat je dost vyostřená diskuze. Rozhodně mi chybí ta bezprostřední reakce těch motorů, kdy ten motor dělal přesně to, co se mu plynem řeklo že má dělat. A to není o lanku, to je o emisích. Spousta aut s elektronickým plynem (RX8, 166...) to umí stejně skvěle, jako kdyby měly lanko, jenže pak tu díky emisím muselo přijít určité otupení. Nicméně tady je problém ten, že naprostá většina řidičů zdaleka nejsou nadšenci a auto je pro ně jen dopravní prostředek. Takovéto věci je nezajímají. Auta pro nadšence tu budou vždycky, toho bych se nebál. Jen holt nadšenci budou muset opravdu řádně připlatit, aby si koupili šílenost jako je Ariel Atom, nějaké to Ferrari nebo aspoň Corvettu.
Budoucnost zkrátka bude jiná než minulost. Pro běžné a movité uživatele aut podle mě lepší, pro chudé motoristy hledající zábavu za volantem dozajista horší.

reagovat
Le
Leo
19. března 2021, 23:49
0

Jestli si dobře vzpomínám, tak to omezení mimo obec tenkrát nebylo 80 ale 90 km/h. Ale bylo mi tenkrát asi deset, tak jsem to jako velkou újmu nevnímal.

reagovat
je
jerry
20. března 2021, 12:01
0

Také myslím, že to bylo 90 km/h mimo obec.

Jenda_K
20. března 2021, 20:33
0

Novelizaci vyhl. 100 /1975 od 1979 Osobní auta, autobusy dálkové dopravy, dodávky 90 km/h, nákladáky do 6 t a motorky 80 km/h, meziměstské autobusy a nákladáky nad 6t 70 km/h.
Zvýšení v obci na 60 platilo už od původní vyhl. 100 z r 1975

Slower
19. března 2021, 23:59
0

Ano, s tím lze souhlasit. Nebude zle. Minimálně ne na furt.

Ale když se řekne A, tak by to chtělo i B. Stejně jako, žádná změna neznamenala konec, tak nastalo několik změn kdy to šlo k horšímu na delší dobu. Z v podstatě motoristického ráje se stalo tak trochu peklo, nebo alespoň jen zbytek někdejší slávy. Jen co tak vnímám já:
1. doba komunismu v ČR a východní Evropě.
2. Amerika od ropné krize do začátku tisíciletí
3. Dost možná i Británie od 70's do 90's

reagovat
beastar
20. března 2021, 01:00
19

A není to v důsledku úplně jedno? Stejně to neovlivníme. Minimálně 10-15 let budou na trhu ještě zajímavé ojetiny. Dnes jde v klidu za dostupné ceny koupit tu chlapáckou V8, když to člověka baví živit. Během těch 15 let se uvidí, co covid a následná obnova. Jaká bude ekonomika atd. Během těch 15 let se pozná zda elektrické auto je skutečně cesta pro budoucí generace.

Hybrid je tu s námi docela dlouho ve skutečně masové produkci a zdá se že úplně nesmysl to nebyl. Tak se upravuje, vyvíjí a vylepšuje. Kupujte nebudou je hezké heslo. Jasně celkově to podražilo. Mě třeba napadá že přichází doba která tu byla a bylo to normální. A to sice že lidi měli auto doma klidně celý život. Nebo hromadu let. A to i na tehdejším západě. Ono totiž není úplně norma to na co jsme si zvykli. Že každý doslova může mít kolem baráku 5 polovraků na SPZ. Nebo tři auta v rodině. Neříkám že tomu fandím, ale reálně se vrátíme tam odkud jsme jako uživatelé a řídiči vyšli. Do doby kdy auto bylo něco i když to byla jen š100...

Osobně na katastrofu nevěřím. Nenastane aneb kapři si vlastní rybník nevypustí. V CZ si počkám na nejbližší volby když se ukáže že jsou tady lidi nepoučitelní už mě tady nikdo neuvidí. EU diktuje otázka je jak dlouho to takhle půjde. Za našich životů a 20 už mi fakt není si myslím opravdu ještě není třeba házet molotovy na ev. auta a jezdit jen s manuálem :D Protože fakt jde furt žít s auty a auty úplně v klidu. To že tady brečíme jak tohle a tamto bylo lepší je taky trochu nostalgie. Příklad no to tehdy stalo Porsche 944 39 000 v Annonci. Yes ale taky 39,000 mělo úplně jinou hodnotu. A udržet takové 944 pár let po revoluci při životě v rámci ČR fakt nebylo pro každého. Dnes už se ale brečí jen po té ceně. A tak dále.

Keep calm. Drive V8, donate your local Maserati service. A hlavně se z toho neposrat.

reagovat
blud
20. března 2021, 08:23
-3

Pokud máš pravdu a blíží se doba, kdy budeme mít jedno auto na hezkých pár let, tak jsme v ři*. Kapitalismus je založen na neustálém růstu. Snížením odbytu v automobilovém průmyslu, který je jedním z nejdůležitějším odvětví v EU, to tomu kapitalismu moc nepomůže. Ostatně to ani není cílem dnešní EU. To jsou socialisti a dost možná pravověrní komunisti až za roh. Stejně jako Piráti nenávidí soukromý majetek a všechno bychom měli sdílet. Rozhoduje komise, tedy úzký okruh lidí. Čeká nás Equilibrium? To už snad raději Mad Max :)

beastar
20. března 2021, 11:35
7

Na tobě je dobré že si rovnou sám odpovíš. Nic jako kapitalismus tady nemáme hezkých pár let. Pravý kapitalismus je v dnešní době tak možná v Rusku, USA a pár jihoamerických zemích. Jak úspěšně funguje nechme na posouzení každého. Na té rychlé obrátce zboží nezávisí kapitalismus, ale tržní ekonomika. Pokud se ale bavíme o jednotlivci, tak ten už dávno automobily a prodeje netáhne. U většiny značek potřebují prodat firmám a státnímu sektoru.

Což tak trochu evokuje ČSSR minulý režim kdy se spousta aut plánovala hlavně pro potřeby státu a st.podniků. Až pak se možná dostala do soukromych rukou. Možná to zní ujetě. Předně k tomu teď spěje západní společnost. Možná si prostě o víkendu budeme moc hrát a spravovat to naše deset a víc let staré auto. Které nám samozřejmě ještě trochu zdaní.

Sdílení je pitomost to se ví a i ti mladí piráti zestárnou půjdou do EP. A stanou se z nich prostě jen staří levicoví stagnujici joudove. Takže daně a dotace. Nicméně lidí se budou bát stejně jako bolševik v ČSSR. Jistá svoboda zůstane. I pohybu. Automobilky se přizpůsobí tak jako vždycky.

sheogh
20. března 2021, 12:57
4

Me vic desi to, jak lidi obecne tihnou k extremum - rozlisuje se, jestli socialismus, nebi kapitalismus… bila nebo cerna… proc nevzit z kazde strany neco dobryho a mit kompromis… protoze to vyzaduje moc mysleni a nejde aplikovat “fanatizace”? :-) hmmm

beastar
20. března 2021, 13:20
5

sheogh: Já souhlasím tyhle věci já nezmiňuju často. Spíš socialismus a zelený fanatismus, protože bohužel to je teď trend. Část lidí se toho chytla většinou takový ti, co by protestovali dřív třeba proti válce ve Vietnamu. Nebo za větší práva vozíčkářů. Tak ti teď strašně rozumí elektromobilitě a vědí vše o autech. Tak těm tohle napiš že bez toho nenavideneho pravičáctví, kapitálu atd by dávno chcipli hlady.

Ju
Junior
21. března 2021, 06:01
2

jak říkáš, že lidí se budou bát...
Viděls teď Richterovou u soudu? Ta mě fakt dojala. Když si uvědomím, kolik peněz by mě stáloý, kdyby prošly všechny její "in compliance with Marx" nápady, považuji za OK říct, že je vůči mě velmi agresivní. Skrze stát, klasicky.
Nasrala se do veřejný funkce. Jinak nikdy nepracovala. Stejně jako její bratr Ferjenčík.
A teď kňučí, že jí někdo napsal, ať zdechne. Že ona se jenom snaží říct normální (za stovky tis měsíčně z mých daní) život. Hehe. Z toho jejího teatrálního divadýlka se mi chtělo zvracet.

Sa
Sato
20. března 2021, 08:33
1

Len poznamka k bodovemu systemu. Nase jedine stastie je ze PCR je s meranim celkom laxna. Zobrat to do ruky nejaky skutocny dement (ala severske staty, svajc) tak polka z nas nema vodicak do tyzdna. Nastastie tu taka debilita nevladne ale, ze maju v zakonoch nachystany taky bic, to fakt nie je spravne.

reagovat
sp
spooon
20. března 2021, 08:53
0

Synchronizace na převodovce je fajn, ale že je dvojité vyšlapávaní spojky k ničemu je blbost. Jasný, není to potřeba aby do sebe zapadly převody, ale srovná se s tím rychlost otáček hřídele v převodovce s motorem. Sám takhle u manuálu Radim pořád

reagovat
Krakra
20. března 2021, 09:06
13

Souhlas s clankem. Nebude ctyrhrnek a praskani do vyfuku? Bude neco jineho. Vzdycky se najde neco, co bude bavit. Aktualne me bavi slabe auto s fofrklackem a nedovedu si predstavit, jak by me mohla bavit GT3 s automatem, kde staci slapat na plyn a jede to jako raketa uplne samo. A znamena to, ze je GT3 naprd auto? Tezko Anezko..

reagovat
PB
20. března 2021, 09:17
8

Sdilejte, nez to smazou.

reagovat
krab
20. března 2021, 09:24
3

Člověk by si rád otevřel ráno Autíčkáře, přečetl něco fajn ke kafi, a opět vykoukne tohle... pokolikáté už!!!
Jasně Honzo, Petrolheadi jsou zlí, zapšklí lidi, věří na mimozemský kmen Reptiliánů jejichž hlavním bossem je George Soros. Ve volbách hází do uren zásadně kandidátku SPD a po nocích se tajně schází u veřejných dobíjecích stanic a elektrikářskýma kleštěma přeštipují kabely k právě dobíjeným Teslám :-D

Hezkou sobotu přeju!

reagovat
Jakub Pospíšil
20. března 2021, 10:31
6

Člověk by si rád jednou přečetl krabuv komentář, který si nestěžuje na to, že má někdo jiný názor než on, ale co myslíte - bohužel zas nic.

krab
20. března 2021, 11:24
2

Kubo, já nevim jestli jsi nepochopil, ale já si z něj přece leda akorát dělám srandu. Tyhle editorialy/blogy zaměřený na ústřední myšlenku, že petrolheadi čtvrt století možná dýl brblají, že se svět automotive v prdel obrací a ono to furt ujde a je to vlastně furt lepší a lepší, těch ten Honza napsal už celou řadu, vždyť to už všichni víme jakej má názor :-D

Můj reálnej názor je taky relativně smířlivej a taky nechci hysterčit, ale jsou věci který se mi na směřování autoprůmyslu nelíbí a jsou naštěstí zase jiný, který se mi líbí, i když jich teda šmahem ubývá

Jakub Pospíšil
20. března 2021, 11:27
0

Mi to ale vůbec nepřijde jako nějakej posměšnej článek, spíš prostě vysvětluje, že konec světa byl už hodněkrát a nakonec nebyl. Jestli tohle nejsou dobrý zprávy, tak já nevim, co už by měly bejt...

krab
20. března 2021, 13:18
3

Jo, beru ... ale co vidím jako fakt rozdíl, tak je fakt, že nad současnými vizemi nebo přímo jasnými směrnicemi (euro 7 a vize dál) se už nepozastavujou jen petrolheadi a nadšenci do aut co voní benzinem, ale už i úplně normální lidi. Už je citelně poznat, že nová auta zdražují, ojetiny v motorizacích a provedeních typu držák stojí na svoje stáří víc než by si člověk kdy pomyslel. A i ty automobilky nejsou vůbec jednotné v tom směřování. Takže jo, pravda ... pořád tu máme nový auto, manuál, skvěle jezdící, takových pár aut pořád jde koupit, což je super a leckdo už by to pomalu ani nečekal, ale když přijde euro 7 tak co bude? To je prostě šlus, pokud nedojde ke změně...

takže já třeba plně souhlasím dneska s tím co říká třeba Martin Vaculík v aktuálním editorialu Světa Motorů, že některý typy aut se spalovacím motorem si radši kupte fakt teď, protože už pak nebudou. Hrozně rád bych se pletl a tomu Martinovi se pak můžem klidně za pár let vysmát, ale bojím, se že tentokrát už je to reálná hrozba

je
jerry
20. března 2021, 16:08
0

Už jenom jak některá stará auta pořád drží vysokou cenu. Protože už za ně není náhrada. Před 2 lety jsem kupoval jeté Suzuki Swift Sport 1.6. Šikovné malé autíčko, které mi dělá radost. Žádné sportovní eso. Teď po 2 letech stojí stejně staré ve stejném stavu a se stejnou kilometráží úplně stejné peníze. Bylo by to tak, pokud by byla adekvátní nabídka nových aut?

St
Staromil
21. března 2021, 11:49
1

Chtěl bych k tomu tady říci, že na základě sledování vývoje mám neodbytný dojem, že za vším tím vývojem v autoprůmyslu, je z velké části dogma neustálého růstu. Auta určitého druhu už v lidem dostupné a zaplatitelné úrovně dospěly i v úrovni technické a uživatelské na hranici svých možností. V rámci tohoto dogmatu není směrem dalšího vývoje jejich "pouhé nahrazování" auty stejného nebo jen už velmi mírně zdokonaleného provedení. Auta se vyrovnala a velmi zdokonalila v bezpečnosti jejich samotného provedení (pasivní), už jim nestačí k odlišení počet hvězdiček, doplněny tak byly postupně i některými smysluplnými asistenty (aktivní) a smysluplnosti dalších už to tak jednoznačné není. Dospěly k hranicím normálních možností v kvalitě, technické úrovni a provedení "klasických" motorů, ve spotřebě paliva, v produkovaných emisích (skvělý pokrok, zde možná také "vynucený" a úspěch konstruktérů), v pohodlí a v uživatelské přívětivosti a kvalitě. Malá auta narostla do větších, větší do středních, střední do velkých a velká do ještě větších. Výbava a technika z prémiových vozů se postupně dostala i do vozů nižších tříd, dokonce do těch nejmenších ( co dnes nejsou nijak malá...). Všechno to ale mělo v nějvětší míře společného jmenovatele! Tím je boj v důsledku o zákazníka, snaha vyhovět jeho potřebám a přáním a ano, i tlak omezovacích opatření zde byl. Jen byl tak nějak v rámci dostupných a dosažitelných možností. Prvním signálem, že je něco špatně z hlediska dalšího omezování např. v emisích, bylo asi dieselgate... To, že se to profláklo prvně u koncernu, byla jen špička ledovce. Kolem roku 2000 se začal vývoj těch tehdy běžných aut ubírat nezadržitelně k těm svým hranicím, kolem roku 2010, domnívám se, jich zhruba dosáhl. A co dál ? Chceme přeci ten neustálý růst ! Tak musíme s něčím přijít. Od té doby, myslím, není vývoj daný hlavně těmi potřebami a přáními zákazníků (byť to některým tyto potřeby a přání plní), ale autoprůmyslem samým. Teď už to jde jinak...tak lidem nacpeme, že potřebují SUV. Jenže ne, že je budeme vyrábět jako "další" možnost, my jim začneme některé původní kategorie současně brát (tady to zatím není nijak dramatické, ale je), nebudeme je vždy nahrazovat srovnatelnými až stejnými, protože pak by počet kupujících SUV nebyl výhledově maximalizován. V průběhu toho se do toho pak namotá politická ekologie, SUV je těžší, dost na váze přidala už před tím ta bezpečnost, potřebuje silnější motory (každému také nepřímo zdůrazňováním zrychlení a krouťáku vysvětlíme, jak je fajn mít na semaforech zrychlení jak F1 a být na dalších světlech po 100m první - mluvím o běžných autech na běžné většinové přesuny podotýkám..), jenže ty zase musí mít minimálně emisí. Takže downsizing, jenže výkon, tak turba na malé a ještě menší motory. K tomu do aut napereme spousta vymožeností doby v ohledu vývoje elektronizace, zase tím získáme dušičky, i když tak úplně dokonalé a nezbytné to vždy není. Hlavně, že za to zaplatí a nám se to výrobně dokonce ještě zjednoduší a zlevní( pak se zatoulají na cestách čipy a celý autoprůmysl stojí...). No a zatím to vše končí u elektromobility ve všech provedeních, z nichž některá smysl někde mají, jiná méně, některá, hlavně ta "totální" je, zejména v dnešním pojetí, už fakt blud. Zase něco nového, samotná SUV nestačí. Chce to zase něco nového. Mimochodem, nedávno jsem četl článeček o stáří vozového parku v Německu, kde by si každý myslel, že bohatá země=nová auta. Opak je pravdou, vozový park tam stárne, nechci se mýlit, ani to teď hledat, ale myslím, že průměrné stáří je tam 13let. K tomu navíc ubývá dobrých ojetin, pokud pomineme diesely, jako výsledek ekomasáže po diesegate. Čím to asi bude? Tady se to možná ale i samotným automobilkám už začíná vymykat z rukou, vstoupila do toho zásadním způsobem politika. Sune se do do polohy "kdo s koho", jedna část výroby to nemá výhledově přežít. To, že není třeba po každých 3-5 letech nutit lidem nové auto, je asi zřejmé, na tom opravdu není nic, co by nás posouvalo dopředu v ohledu udržitelnosti i té ekologie, ale to by auta musela pak svým pojetím "držet" a být opravovatelná za dostupné náklady. Je to i jinde, rozbije se žehlička, vyhodím žehličku, je neopravitelná, nebo oprava stojí jen o málo méně, než nová, koupím tu novou žehličku ( a to nemluvím o zcela zrůdné filosofii kurvítek...). Každé moje novější auto po roce cca 1995 bylo o něco v něčem i více lepší, než to předchozí, zase ne o tolik, aby to byl velký zásadní skok kupředu. Každé celkově, včetně pobytu u mne, přede mnou i po mně, jezdilo více, než 16 let. Měla potřebnou pravidelnou péči a údržbu. Řekl bych, že emisí CO2 jsem ušetřil více, než kdy ušetří elektrofilové. A víte co,? Další a modernější potenciálně typově stejný nástupce mého typu vozu, co by se nabízel, mne vůbec nijak moc neláká, není totiž fakt v ničem lepší, ač je velmi hezký a v mnoha ohledech pro mne ještě "normální". Ne, to už nebude případně vůbec žádný skok dopředu, v ničem...ale zase ne až tak velký krok zpět, no...

ransom
20. března 2021, 09:34
29

Tak já vás taky naseru.
Vy pořád zapomínáte na to, že auto je v první řadě účelný dopravní prostředek pro široké masy obyvatelstva. Ne hračka. A že silnice slouží v první řadě pro fungování základních potřeb společnosti, ne na projíždění pro zábavu. Tomu se prostě podřizuje všechno. A podřizovat bude.
Děkujte Bohu (osudu, štěstí...) že jste si mohli užít dobu, kdy byla jízda autem taky zábava. Stejně jako třeba za to, že jste nezažili válku nebo hladomor. Že máte krom starostí o přežití taky čas na radost. A nefrflejte, kurva.

reagovat
Viola Procházková
20. března 2021, 11:54
2

Tohle by si snad měl každý nechat vytetovat na čelo :))

ransom
20. března 2021, 13:00
3

Na čelo je to moc dlouhý. Nestačila by jen poslední věta?

beastar
20. března 2021, 13:15
2

Výborný a trefný:)))

af
afro-r1
20. března 2021, 10:51
0

Ono hodne tech limitu prislo az s existenci kontrolni techniky. A s jakousi blahobytnou dekadenci. V sedesatych letech by se rychlost tezko merila nejakym rychlym, kompaktnim zarizenim s tiskem dokumentu, ci odeslanim dat kamsi na dopravni inspektorat. A kontrola emisi, STK a bezpecnostnich systemu by nejakych 20 let po valce nebyla akceptovana - slo o preziti, vse, co jakymkoliv zpusobem mohlo jet, bylo beze zbytku vyuzito.

reagovat
Sedrik
20. března 2021, 10:53
13

Moc pěkný článek.

Nedávno jsem přemýšlel nad stejným tématem - kolik už historicky bylo těch okamžiků, kdy už to byl opravdu konec. A nikdy to nevyšlo.

Já si pamatuji, že v 90 letech bylo velké téma, že dojde ropa. V roce 2000 určitě dojde, pak měla dojít 2005, 2010 a pak 2020. Teď se o tom nemluví (asi už to není zajímavé), ale taky tehdy hrozil konec osobní mobilitě, na celé zemi. A byla to tutovka.

Jsem osobně zvědav na to, jak bude auto průmysl vypadat v roce 2030. Můj odhad je, že 2030 bude v EU tak cca 20 procent aut čistě na elektřinu, 30 procent PHEV a zbytek (50 procent) budou pořád ICE auta. A nemyslím, že to budou jen stará auta: kromě Jaguaru a podobných malinkých automobilek, žádná skutečně velká neplánuje přestat vyrábět ICE auta, takže se budou dál prodávat. A to jak normální auta, tak sporťáky. A nechává mě zcela chladným i zpráva, že Audi přestalo vyvýjet nové motory (vzhledem k tomu, že jsou ve VAGu, tak je to úplně jedno - vždycky budou mít přístup k motorům od VW).

Takže, všem automobilovým doomsayerům přeji hodně štěstí, ale obávám se, že vám to zase nevyjde.

reagovat
beastar
20. března 2021, 12:45
7

Sedrik: Přesně ohledně té ropy jsem to tady kdysi taktéž zmiňoval. Celý můj život dochází ropa. Bububu. A teď nedávno průzkum zásoby ropy díky novým technologiím jsou na 40 let při současné spotřebě. A dalších XY milionů leží v dostupných ložiskách. A ano už si to musíš hledat už se o tom nepíše jakože téma.

Přesne tak co se týká automobilek. Ono teď hlavně prohlášení nebolí. Závazky jak za socíky. Do roku XY nebudeme mít jediné auto se spalovacím motorem. Kolik takových proklamací ještě uvidíme. Mimochodem teď v ČR ale i v Německu vidíme jak obrovskou moc má průmysl. Samozřejmě i jinde. A když se podívám na prohlášení některých špiček automotive které světě div se mluví stejně jak valná většina z nás tady. Akorát politicky korektně. Tak strach nemám. Přirovnal bych to ke kouření a prodeji tabáku. Kolik let? Kolik se zdražuje a zakazuje. Furt jako odvětví žije. A to je objektivně vzato nepotřebná droga. Auta a doprava jsou pilíř dnešní společnosti. Kdyby ne v Číně by je dávno zakázali.

Sedrik
20. března 2021, 12:53
3

Naprostý souhas.

Ano - výsledkem bude, že se automobilový průmysl (stejně jako jakýkoliv jiný průmysl) změní. Změnil by se ale i bez státních regulací. Někteří lidé tady si totiž pořád představují automobilky jako skupinky auto-nadšenců, kteří by tak hrozně rádi vyráběli ty sporťáky, ale EU úředník jim v tom brání.

Tak to ale vůbec není - automobilky budou vyrábět jen to, co se jim vyplatí. A přibývá lidí, kterým je u zadele, jak to auto jezdí, ale kolik produkuje CO2.

Tak vyrábí to, po čem bude poptávka v následujících letech.

A máš recht s tou silou průmyslu - myslím si, že kdyby automotive moc chtěli EU zablokovat, tak to umí udělat. Jen to prostě udělat nechtějí. Důvody můžeme pouze odhadovat.

Sa
Sato
20. března 2021, 14:43
-2

By ma zaujimalo kolko ludi si v '47 tiez myslelo ze to s tymi komunistami nebude take horke, priemysel ma velku moc a nedovoli aby normalne trhove prostredie padlo...

beastar
20. března 2021, 16:35
3

Sato: Michas do toho hrušky. To byla jiná doba jiná geopoloticka situace. A jiné zájmy. Lidi zničení válkou atd. To by si mohl brát za příklad i nástup Hitlera či fašismu v Itálii. Zvolil si fakt špatné přirovnání. Sorry.

Frankie
21. března 2021, 08:38
3

Za mě, pokud někdy nastane tento "apokalipticky" zlom v auto průmyslu, tak to bude tehdy, když to budou opravdu už jen přepravní kapsle s plně autonomním řízením, které ani nebudeš chtít vlastnit. Popisovala to jedna vize jednoho z šéfů autoprumyslu. Že vlády zakázou řízení a tím i auta co nebudou autonomní. A pak už je nedudeme chtít vlastnit, ale jen si tu kapslí provolame a necháme se sterilne připravit kam potřebujeme. A pak by nějaká zábava při řízení směřovala pouze na uzavřené tratě. Jestli to tak bude netuším, ale jako jednu z možností připouštím.

Sedrik
21. března 2021, 10:09
0

Tohle už jsou z mojí strany čiré spekulace, - tyhle samoříditelná auta určitě časeb budou, ale myslím si, že pro jejich provoz bude třeba upravit rozsáhle celou infrastrukturu (například bude asi mnohem bezpešnější, když se kolony takovýchto kapslí budou pohybovat vysokou rychlostí po rovné, víceproudé silnici, než po okreskách).

Proto si říkám - pokud zůstanou okresky, tak jsou pro nás, no ne? Teda do doby, než řázené zakážou, ale to si myslím že nedožijeme nikdo tady z nás :p

St
Staromil
21. března 2021, 11:57
0

Tady bych řekl, že pozor, změnila se "taktika"...ne, že dochází ropa, bububu, ale my se tady uvaříme, utopíme, pomřeme (když ne my, tak jiné živočišné druhy).... a může za to ropa, která furt nějak nedochází...

ro
rock
20. března 2021, 10:59
1

Nasrat na to.

Dneska jsou v Evropě dvě skupiny zájemců o auto: ti, co na to mají a co si pořídí, co uznají za vhodný a ti, co na to nemají a pořídí si něco více či méně kompromisního. Brzo přijde doba, kdy ta první skupina pořád bude mít na to vyzobat si z trhu něco, co ji uspokojí, zatímco ta druhá bude v hajzlu, protože kompromisní možnosti přestanou existovat.

Ale ještě 10 let budou k dostání plnohodnotná normální auta, dalších 10 let budou k dostání použitelné a zaplatitelné ojetiny a pak už na tom budu -vzhledem k mému současnému věku a zdravotnímu stavu- tak, že mi to bude buď úplně u prdele, páč budu řešit problémy diametrálně odlišného druhu, nebo se toho nedožiju.

Takže teď popřemýšlím, jestli bych nesehnal nějakou hezkou Mantu A, abych uspokojil oko i duši a mohl si občas za hezkého počasí zacruisit po okolí. Dokud to jde a dokud si to dokážu vychutnat.

A pak ať se svět třeba posere.

reagovat
Le
LennyLeonard
21. března 2021, 17:14
1

Aneb “po nas potopa”

st
st. Padre
20. března 2021, 11:32
-1

Pokud je řeč o sportovních autech pro zábavu (mx5), kde je pořád podstatný poměr výkon a hmotnost, tak baterky nejsou řešení.
Tesla má sice super zrychlení, ale potřebuje obrovskou baterku a pak je těžká.
A vůbec ty elektromobily pokud nemají stát majlant, tak mají malé baterie a málo výkonný motor aby vůbec někam dojely. O impozantním zrychlení nemůže být vůbec řeč.

reagovat
ransom
20. března 2021, 12:00
35

Teleportův hejt z roku 2193:

"...to zase úředníci v Blu-Seru vymysleli, jak nám teleport co nejvíc znechutit. Pamatuju jako kluk, kdy jsme s tátou lítali ve starý dobrý poválečný Mazdě. Bylo to dobrodružství, ale doletěli jsme vždycky. Táta prostě vždycky měl s sebou sikovky, křížovej šroubovák, vázací drát a pikslu Polonia 210 na dolejvání. Jako pravda, z toho Polonia se časem uvolňovalo olovo, ale taky těch teleportů lítalo jak šafránu. Vlastně je dobře, že se přešlo na bezolovnatý izotopy. Kolem koridorů to bylo tím olovem pěkně zajebaný a rodily se tam všelijaký stvůry.
Dnes to je taky samej asistent, člověku to furt škube gyrosenzorem v palici, sotva se na dohled objeví anomálie. Když neumím řídit, tak kurva neřídím a letím sockou, no ne? Daj dneska piloťák každý blondýně, co se netrefí do červa, hlavně že má SUT jak kráva.
Ta naše Mazda byla poslední s pořádným šestikomorovým neurychlovaným generátorem. Koncern už je tou dobou dávno nedělal, aby udržel flotilový emise, když chtěl vyrábět i luxusní teleporty pro smetánku. To jako první odsrala Škodovka. Ale Mazdy, to ještě byly poslední vyráběný teleporty s pořádným generátorem, ne jako ty dnešní mililitrový trojkomory s výkonem nahoněným urychlovačem, co dnes serou do všeho. Že prej emise křivosti. Hovno! Dávno se ví, že takovej trajler s rudou zakřiví za jedinou štaci prostor daleko víc, než celá Země za rok.
Dnes už si člověk ale stejně pořádně nezalítá. Provoz jak sviňa, všude nějakej zákaz, všude se měří. Komu doprdele vadí, když beru asteroidy nadsvětelkou v noci a o prázdninách? Svět se v prdel obrací..."

reagovat
František Čáslavský
20. března 2021, 12:18
10

Dejte tomu pánovi někdo nějakou cenu :D

sheogh
20. března 2021, 12:38
4

Perfektni :-D

ransom
20. března 2021, 12:42
6

Dejte mně piškot. Pak snad budu chvíli držet hubu.

St
Staromil
21. března 2021, 12:06
0

.... tak tohle je super...pohled, nadhled... pobavil jsem se, zasmál až k slzám...:-)))....Přečetl jsem si to asi třkrát. Jen si snad v zájmu našich potomků přejme, aby mezi dneškem a tím hejtem nebyla ta válka...
Fakt, kdyby byla nějaká "autíčkářova cena roku", za diskusní příspěvek, kandinát je jasný.

Bu
Bubak.cz
20. března 2021, 12:13
0

Při pohledu na jméno článku a autora jsem většinu ani nečetl, jen jsem chtěl zmínit - nedávno jsem si uvědomil takovou relativně velkou nevýhodu elektroaut. Jel jsem na kole po ulici, mírné stoupání, silnice vedla rovně, odbočka doprava, já mířil rovně. Zezadu se najednou ozvalo vrrrruuuuummmm-mmmmžžžžž auta co se na míň jak 100 metrech rozjíždělo na plnej plyn (byl to nějakej orezlej omlácenej fiat), aby vzápetí začalo brzdit. Už podle zvuku předpokládám že za volantem může sedět blbec, tak nachystám ruce na brzdy a mírně zvolním tempo, a taky že jo, těsně přede mnou to vzal doprava, sotva jsem to ubrzdil. Jak by to dopadlo, kdyby měl elektromobil/hybrid jedoucí jen z baterií, a já neslyšel co za volantem vyvádí nebo nemohl odhadnout co je to za řidiče?
Je to sice neautíčkářská starost, ale jestli časem nedostanou nějaký technický řešení, který by umožnilo okolí slyšet víc než jen hučení od kol (který při rychlostech v obci bývá skoro až zanedbatelný)?

reagovat
ransom
20. března 2021, 12:17
0

Cyklistům se prostě povinně nařídí zpětný zrcátka.

Bu
Bubak.cz
20. března 2021, 12:17
1

dodatek: nečetl, protože je to zase duchu "všichni jste zku****í luddité, jenom já jsem letadlo", nebo něco podobnýho

Bu
Bubak.cz
20. března 2021, 12:19
0

ransom: a chodci a dětský kočárky předpokládám taky

gramo
20. března 2021, 12:29
2

to už nějakou dobu platí, že elektromobily musí vydávat zvuk, mj. i kvůli nevidomým. Ale jen do 20km/h.

Ev
Evlo
20. března 2021, 13:03
3

1. elektro auta delaji zvuky
2. cyklisti apod. stejne maji sluchatka a tak umrou na vlastni hloupost a kdyz ne, tak si daji pozor

eLzyx
22. března 2021, 11:28
0

elektromobily jsou slyšet i bez generátorů hluku, pneumatiky budu ten kravál vydávat pořád.

Ev
Evlo
20. března 2021, 13:02
2

Tak on neni automat jako automat, ty novy jsou vetsinou cajk, i kdyz nejsou DSG, mx nd 1.5 s automatem me vyhovuje vic nez s manualem. Mozna starnu. Elektricky auta skoda psat, existuji auta s elektrickym pohonem co nemaji zadny z tech problemu o kterych se furt tady a jinde pise, neprodavaji se v zapadnim svete, zapadni svet si nezaslouzi.

reagovat
fortress
20. března 2021, 19:25
1

Vyučenému knihkupci a další bandě marxistů nejde o zlo, ale o naše dobro a dobro matky Země. To že většina chudých nebude mít na individuální automobilovou jim nevadí protože je to jejich cíl. To že zlikvidují jediné odvětví ve kterém je Evropa ještě relevantní jim také nevadí. Zdroje jsou (případně si půjčíme)

reagovat
beastar
21. března 2021, 00:16
5

To brzy uvidíme jak se tisknou Eura protože jsou potřeba. Zdroje jsou protože je to zlý vybudovali a léta hyckali. Nejlepší je argument knihkupců.. Kde jinde začít než v bohaté Evropě :D Neva uděláme z ní chudou. To že 30 let starý diesel v prelidnenen Lagosu zabíjí denně tamní lidi i přírodu je okey... Pár tisíc kilometrů na sever to ničí planetu a zabíjí žáby. Tak to zdanime, zdrazime a zadotujeme jinou absolutní pitomost.

Ach jo už jenom jak to píšu tak ta absurdita z toho prší. Jen opravdu velmi málo chytrý člověk tomu může tleskat.

de
denis5305
21. března 2021, 09:52
0

Ora et labora.
Modlit se aby se cela ta skvadra odporoucela co nejrychleji a nejdal. Vic nez marxismus, me desi jejich tupost.
A pracovat pro nashromazdeni co nejvice zdroju pro ochranu pred cinnosti jim podobnych.
Budeme zit v zajimavych casech.
V roce 2050 se k temto prispevkum muzeme v klidu na svych elektrokriplkarach jako belovlasi starci vratit a vse poctive zhodnotit (-:
Kdo bude mit pravdu, vyhrava lahev tullamorky.

krab
21. března 2021, 10:37
0

Kdybych se tady lehce připojil k tématu, tak mě pořád vrtá hlavou, jakým způsobem se ti marxisti dostávají do těch docela nebezpečně důležitých funkcí v EP ... třeba teď byly zrovna volby v Holandsku. Jen jsem prolítl výsledky, nepročetl teda detailně úplně, ale vychází mi z toho jasně, že třeba strana PvdA (socialisti) kam patří Frans Timmermans (dědek v europarlamentu, který má bohužel význačnou funkci) získala jen něco málo přes 5%, takže sotva proleze do parlamentu. A jak je zkrátka možný, že v tý Evropský komisi tedy sedí tolik ideologických socialistů nebo zelených idealistů nebo jak to nazvat... tohle mě moc hlava nebere. Ekonomice v EU tihle lidi škodí, málokdo je skutečně volí a oni v tom europarlamentu pořád sedí... Někdy si musím udělat pořádně čas a načíst si to všechno

beastar
21. března 2021, 11:47
3

Krab: Ono to sem úplně nepatří. My ale shodou náhod máme skrze koně v NL kamarády. A tak jsem to trochu taky sledoval. Včera jsem s ním mluvil po tel. A je to tak jak píšeš. Stejně jako u nás sílí Okamura u nich si slušný pozice drží Wilder. Jinak vítězí konzervativci a střední proud. Bohužel jsou na to přisátí jak u nás levicoví populisti a jejich 5%. Stejně tak v Itálii. Oni si tam to svoje období odsedí zvednou pazouru pro ekoteror a dotace. Tím jdou na ruku těm odloženým do EP a EK. Na vině je malá popularita voleb do EP a struktur EU. Chybí osvěta a tak si z toho strany udělali odkladiste a trafiky. Dřív se chodilo dělat velvyslance do Vatikánu teď tě nominuji do EP. A ty se tam dostaneš protože konkurence moc není. Dokud si ne uvědomíme že to můžeme a musíme ovlivnit odspodu bude tu tento problém. Schválně si vzpomeň koho si volil do EP ty??

Plus doporučuji se kouknout co musíš jako kandidát splnit. Je to nastavené velmi zajímavě.

de
denis5305
21. března 2021, 15:08
2

Volebni ucast je nizka, takze mala a organizovana skupina, ktera ma zajem neco menit, dosahne zajimavych volebnich zisku.
K tomu se pridava pak i to, ze do EU organu narodni strany odesilaji sve cleny aby neskodili doma. Zname to i od nas...
K tomu pridejmez stav skolstvi a medii.
Hospodarskou silu Evropy, to ze i neuzitecny nevzdelany britsky povalec se mohl mit poslednich 40 let lepe nez jeho tvrde pracujici deda. V kombinaci s absenci vlastni zkusenosti s komunismem mezi Zapadoevropany, to vede k presvedceni, “tentokrat to zvladneme a dopadne to presne tak jak chceme a nikdo nemusit mit strach z zadnych nezadoucich dusledku nasich rozhodnuti.”
Jak rikam - cekaji nas zajimave casy.
Kupujte investicni sestivalce, brzo nebudou (-:
Kazdopadne v nasi zemi nas pred nejhorsimi vystrelky radobyzelene politiky uchrani nizke mzdy a stav statni kasy (-:

St
Staromil
21. března 2021, 15:48
0

Krab: ...dovolil bych si nadhodit svoje vysvětlení....obávám se, že ne všem v ekonomice až tak "škodí". Kromě toho, vyspělý svět žije v blahobytu, který tu ještě nebyl, neřeší tedy existenční problémy a svůj smysluplný rozvoj. Když je skutečných problémů ve srovnání se zbylým světem málo, musíme nějaké vyrobit, abychom je mohli řešit, abychom jako byli nepostradatelní = opitka nedovzdělaných politiků. A to ne, že bychom nějaké ty problémy fakt neměli a nezasloužily si pozornost. Tak řeší i krávoviny, je tu tendence vše řádně zveličit, nafouknout, zdramatizovat, čemuž pomáhá i velká míra globalizace a otevřený mediální prostor, kdy každý hned ví, kdo se kde na druhém konci světa upšoukl...Sledovanost médií, rovná se ohromování, extrémy, senzace. A kromě toho, do světla reflektorů se jako politik a jiný propagátor čehokoliv nejsnáze dostává ten, co jde nějak "mimo" minulost a špatnou současnot a proud, protože on vidí budoucnost. A co víc, on ji dokáže řešit ! K tomu se musí masy trochu postrašit, získat si ty, co v té budoucnosti budou trávit větší část svého života, protože ti ještě třeba neprohlédli a neví, co je čeká... No, a čím méně skutečných komplexnějších znalostí, čím méně zkušeností u cílové skupiny, tím se to daří lépe. Také se to daří u lidí, kterým už nedávná minulost a současnost leze na nervy a chtějí změnu, ať je, bohužel, jakákoliv...

krab
21. března 2021, 16:27
0

Beastar: máš pravdu v tom, že volby do EP nikdo moc neřeší, je to trochu politická trafika / odkladiště, přitom EK řeší pak paradoxně hodně důležité věci. Teď jak jsem díval na ty nizozemský volby, tak mě přesně úplně napadlo, že jednotlivé země v rámci EU vlastně vzájemně neví, kdo představuje jakou politiku, lidi to znají jen u sebe doma, případně mají občas trochu přehled co se děje u sousedů, ale málo. A jak k těm euro volbám nechodí, víc procentuálních hlasů získají statisticky extrémisti.

Jinak ano, sorry, moc to sem nepatří, já to napsal ráno, protože ona ta debata do podobných vod mířila a tak jsem se zeptal / přidal komentář. Staromil i Denis to shrnul zdá se mi, taky moc hezky...

A hláška, kupujte šestiválce? Toho se rád držím :-D Co bych ale dodal a je to čerstvá zkušenost, kámoš kupoval levný Focus II. a sehnali jsme nakonec hezky vybavený 2010 facelift a k tomu místo 1.6tky, která moc nejede je to 1.8čka 92kw a za pěkný auto nakonec taky dal na můj vkus snad až moc. Ale byli na to hned další zájemci. A už i prej (berme s rezervou) podle slov bazárníka prostě tyhle obyčejné spolehlivé káry jako je dvojkový benzinový focus bez turba hůř hledá a Němci už si tyhle auta dneska víc a víc nechávají než dřív, takže prostě cenový dno zachovalých, nezrezlých kusů prostě bude tutově do budoucna výš než jsme byli zvyklý. Konkrétně tohle auto je 11 let starý, což už je dost, sice velmi pěkný stav, ale 140 tisíc ... to dřív bývalo míň jsem přesvědčenej.

gramo
21. března 2021, 17:03
0

Další věc je, že složení EK nijak moc nezávisí na volbách do EP, členové jsou jmenovaní Radou ministrů

Frankie
21. března 2021, 10:12
0

Zajímal by mě článek, který by shrnul to co lze očekávat do budoucna. A to hlavně v těchto třech oblastech: pohon, zda akumulátory elektřiny, zásobník vodíku a palivovy článek, syntetická paliva, horcikova pasta. Pak v oblasti podvozku, zda vůbec nějaký vývoj ještě bude, v konstrukci, kolech... A v neposlední řadě samotná oblast řízení, asistenti, autonomita, dopravní infrastruktura, finanční zátěž individuální dopravy.

reagovat
RBMK
21. března 2021, 10:14
1

Elektromobil bych si koupil jedině v případě, že by stál do sto litránků, dal se nabíjet i za jízdy elektrocentrálou bez nutnosti zastavení, a já měl nad řídící jednotkou a infobullshitem plnou kontrolu. Můžu se vysrat na placené funkce, jailbreaky, nabíjecí zastávky, kupování nových baterek každých 5 let, a milion debilních asistentů, co mi místo předjetí narvou zuby do volantu.

reagovat
Fr
Frodo
21. března 2021, 13:38
0

Na autíčkáři jsou články skvělé, horší a pak od křečka.
Nevím co je cílem. Jestli plivnout na lidi, co mají rádi starší auta, baví je, rádi řídí, tak se to povedlo. Napsat například hloupost typu dokazování manuální převodovkou, jestli někdo umí řídit. Opravdu si pan autor myslí, že kvůli tomu tu je nepochopitelně část lidí, co ten manuál chtějí?
Kdyby to bylo jak autor píše, neexistovali by lidé, co udržují staré auta. Neinvestovali by do nich nesmyslné částky za opravy, funkční úpravy a koupili by si nějaký moderní spotřebič. A že těch lidí jen kolem mě a Subaru komunitu je.
Poslední dovětek. Pan autor je evidentně odborník. Doufám, že si to přečte významné množství vrcholných manažerů z automotive, kteří s politikou EU a vývojem nesouhlasí. Dokonce si s ním dovolují s nesouhlasem vystoupit veřejně v médiích. Vždyť je to špatně. Pokrok a vývoj se musí naplánovat a politicky příkázat,jen to je správně. At žije další pětiletka.

reagovat
Fu
Furat
21. března 2021, 18:44
0

Doba kamenna neskoncila proto, ze došly kameny. Proste prislo PŘIROZENĚ neco lepšího jako misto karburatoru prime vstrikovani. To nikdo nevynutil politicky. Doba prechodu k elektrice by mi nevadila pokud by si to misto vybojovala elektricka auta ferove tim, ze dokazou ze jsou lepsi. Bez dotaci, bez politického vydirani a natlaku. A predevsim nezapominejte na to, ze tim skutecnym cilem neni ekologicke zelene elektroauto. Tim cilem je žádné auto a pokud ano tak pod vzdalenou nonstop online kontrolou státu. Neposlouchas? Vypneme ti Teslu. Jezdis zbytecne moc? Zvysime ti dane. Jezdis kdyz nemusis? Dalsi penalta atd.

reagovat
eLzyx
22. března 2021, 11:30
0

ovšem tohle se prosadilo i do spalováků. Nejdřív šmírování jak moc na to šlapeš (od ledna 2020 povinně pro všechna auta) a počítám, že kolem roku 2025 už to bude i s pokutou za nadlimitní spotřebu a kolem 2030 i s dálkovou imobilizací, omezováním atp.

Calif
25. března 2021, 07:15
0

Parádní článek. Děkuji.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem