Tomáš „ransom“ Chrastil
| Bydliště | Náchod |
|---|---|
| Registrace | před 6.9 rok. |
| Poslední aktivita | před 15.8 hod. |
| Příspěvků ve fóru | 3 |
| Komentářů u článků | 921 |
| Pozitivních komentářů u článků | 522 |
| Negativních komentářů u článků | 24 |
Poslední blogy
Posledních 50 komentářů
Někdy na jaře jsme vybírali nové auto. V prvním nástřelu jsem měl i nějaké Číňany. Jenomže oni mají jakousi superschopnost i jinak povedené auto zabít nějakou drobností, která mě brutálně srala. Blikátka, světelné efekty, jingly, na vyližprdel prostředí infotainmentu, špatné topení, debilní klimatizaci...
Ve spotřební elektronice už dohnali a předehnali. Doma máme skvělou pračku Haier. Ale auto z Kitaje bych nechtěl. Dal jsem přednost evropské důvěrně známé nekvalitě před nevyzpytatelnou čínskou.
Jsem jedinej na světě, komu ty stovky hvjezdiček přijdou infantilní?
Pravda. Zeťák musel mít za každou cenu Passata. Německá kvalita a podobný řeči. Byla to pro něj modla. No a když jednou hrdě s funglovkou přijel, v tom se nedalo sedět. Ani vepředu, ani vzadu. Nečekám že by se za těch pár let něco výrazně změnilo. Asi to bude styl VW, protože ještě hůř se mi sedělo v nové CADDYně. V té jsem bohužel musel vytrpět cestu do Maďarského Sarkadu a zpět.
Mně osobně ty poslední fáze T-613 nápadně připomínají zoufalé facelifty Volhy M24...
To měl náš funglový Sprinter asi tak tři roky a 25 tisíc. Při prvním pohybu po nastartování (většinou při vyjíždění z garáže) se začalo ozývat takové tiché nenápadné CVAK. Při prvním pohybu na zpátečku taky.
Naplánovali jsme si, že až pojedeme na pravidelný servis, necháme technika ať se na to podívá. Ale ještě než na to došlo, dojedu takhle jednou do jedné fabriky. Dám zpátečku, že zacouvám mezi auta, ozve se malinko větší CVAK, a rozjely se mi přední kola. Za tři roky při minimálním nájezdu vyhnil a vypadnul kulový čep řízení. Stát se to po cestě, kdo ví jak by to dopadlo. A žádné jiné projevy. Žádné plavání, vůle na řízení, žádný tah do strany - nic. Jenom to slabé CVAK.
Aktuálně. Šéf má třetím rokem Enyaq. Najeto taky prd. A v podstatě stejný jev, jen to CVAK je hlasitější. A nedělá to úplně furt. V servisu ho několikrát pohrdavě vyfakovali - přístup několika východočeských servisů Škodovky k zákazníkům, to je na samostatné vyprávění. Tak jsem mu to natočil na video. Dopředu - CVAK, dozadu - CVAK, několikrát po sobě. A najednou (tyž servis ústy téhož technika): "Jasně, to dobře známe, to je reduktor elektromotoru." Větší a dražší oprava. Zatím pořád teda na záruku...
Ten divnej autobus stojí na podvozku Williams FW08B?
Jasně, to je jedna z výhod motoru bez permanentního magnetu. Nicméně účinnost ve většině režimů je o něco horší, včetně té rekuperace. Připočti velký a těžký auto, ono se to posčítá.
Na druhou stranu, typický kupec luxusního auta za 3+ mega asi nebude nad vyšší spotřebou bědovat moc nahlas.
Můj podnikavý spolužák si prvního nepříliš ojetého Golfa dotáhnul z Nemecka (západního) někdy v toce 87. Nevím jak se to tehdy dělalo, ale přivezl si tehdy i silniční Kawasaki, což bylo proti našim chcípáckým dvoutaktním Jawám a Čízám naprosté zjevení. Párkrát mě v něm svezl. Když vzápětí vypuklo šílení kolem Favorita, už jsem věděl, že to proti Golfu zas takový zázrak není...
Jako elektrotechnik trochu nepovím co se spotřeby týče: Oba motory jsou elektricky buzené. To je spotřeba navíc, která se nevyužije na pohybovou energii. Není velká, ale energii žere i při rekuperaci.
Mně se to nelíbí celý. Ale je dobře že si vybere každej.
Nevím jak tohle auto mezigeneračně vyrostlo. Ale v předchozí C-HR jsem si připadal za volantem jak sardinka (a manželka na místě spolujezdce jakbysmet).
To budou milovat Rusáci a Arabáši.
Lidi schopní pořídit si psa, kterej vypadá jako kdyby strkal držku do skartovačky, bezsrstý morče, co připomíná použitou šprcku, nebo nosit růžový kroksy. V tomto ohledu Kia nijak nevybočuje a čekal bych, že bude oblíbená.
V devadesátých letech jsem jako chudý a nenáročný jezdil Trabantem, Moskvičem, Žigulem, Škodou 100, nebo Wartburgem. A nejspíš proto, že mě auťáky ze článku míjely, nic ve mě nevyvolávají ani dnes. Ohlídnu se spíš za Tatraplánem, Pobědou, Citroenem DS, Opelem Manta, Datsunu 240... Nemůže být ten sentiment po zlatých časech vybuzený prostě osobními vzpomínkami na mládí nebo dětství?
Vždyť to má ksicht jako mluvící autíčko z infantilního animáče. To míří na čtyřleté děti?
Musím se opatrně a se studem přiznat, že se mi Mercedesí design posledních let prostě... No, nelíbí.
Já za to fakt nemůžu. Hvězdičky, světýlka. Vám to nepřipadá jako laciná bytová bižuterie od rákosníků?
Kamarád se teď přijel ukázat s novým Macanem. To vypadá v interiéru jako opravdový auto, ne jako vitrína s cingrlátkama. Tak mě, prosím, neutlučte.
Příčina vyšší spotřeby je podle mého odhadu v tom, že je všecko osekané až na nejnutnější základ. Zcela určitě to nemá tepelné čerpadlo. Aerodynamika při vyšších rychlostech bude taky o ničem.
Osobně by mi to bylo šumák. 200km reálného dojezdu mi vystačí na dva týdny.
Elektrickou Fronteru jsem hodně pečlivě očumoval. Ale nakonec jsem vzal hybrid. Za jedno jsem usoudil, že se mi furt ještě nechce na elektromobil připlácet, byť ne moc. Jsou mi jasné všecky benefity, včetně toho, že v mém režimu by byl elektromobil vhodnější, a že by mi v důsledku vyšlo ježdění levněji (nabíjet můžu klidně z obyčejné zásuvky na chatě, dva kilometry od bytu). Nechám si to až na důchod. A druhá věc. Těch 83 kW s lehkým nástupem opravdu není do těch našich kopečků moc. Dynamika je pocitově podobná jako u Springa. (107kW hybrid ve stejném těle dělá stovku za 9s).
Chápu že je zvykem strefovat se, ale zas to nepřeháněj.
Já ti mám dojem, že se pevnost čelního skla započítává do celkové tuhosti kastle. No a když si vezmu, že je po celém obvodu přilepené širokou nudlí houževnatého tmelu, tak bych to vykopnutí přičítal spíš fantazii scénáristů akčních filmů. Ale třeba se mýlím.
Bono: Zajdi si na nějaké autovrakoviště, ať tě to nechají vyzkoušet. Na jednom ti to můžu domluvit, ale je to u Náchoda.
Jednou jsme s kolegou potřebovali rozbít okýnko u Felicie kombi - to malé v C sloupku. Vzal jsem silnostěnnou dvoupalcovou trubku - vážila kolem deseti kil - a použil jsem ji jako beranidlo. Mlátil jsem do okýnka jako hluchej do vrat, ale nebyly na něm ani škrábanečky. Udolal jsem ho až asi desátou ranou blíž k okraji.
(Proč, a jakou to mělo dohru, to by bylo na velmi dlouhé a zábavné vyprávění).
Zajímavá náhoda. Předevčírem jsem jednu zmerčil přes plot jak vyčuhuje pod přístřeškem u jedněch známých (nebyli doma). A tak jsem zavzpomínal jak jsem několik třináct set jedniček potkával u nás ve čtvrti v sedmdesátých letech. No a dnes hele ho - je tu o ní povídání.
Tak ať zakážou taky nesmyslné ovládání všeho možného přes dotykovou obrazovku. Zrcátka, sedačky, klimatizaci... Zatím jsem toho byl u nového auta ušetřen, bo mi stačí jednoduchá šunka. Ale ten trend postupně proniká i do těch nejlevnějších modelů.
Pokud si dobře pamatuju, v době uvedení na trh kterýsi recenzent napsal něco v tom smyslu, že "jízda s tímhle dvouválcem bude naprosto povědomá pro majitele Harleye." Jak moc to bylo trefné?
Aha, to mělo bejt pro Skippera.
Tak třeba můj dobrý známý má velkej obytňák. Jednou za měsíc se sebere, a jede někam do Itálie na motocyklový závody. Uhnízdí se přímo v areálu. Má tam pohodlí, všecko po ruce, blízko do depa a na závodiště. Nebo jede někam na pozvání knějakýmu vinohradu. Na letecký dny. A podobně. Pokud vím, nejezdí s tím do klasických kempů.
Přečetl jsem celé, i když to není nic pro mě. Ale kdo by si nepočetl v National Geographic, když tam je zrovna pěkný článek o nomádech, že.
Jeden technický dotaz: Dvě plynové lahve... jaké? Co všecko krom vařiče může plyn pohánět?
Správné rozhodnutí, hloupá prezentace. Předvádíš se jako hysterický puboš.
Moje zkušenost s projížděním čínských aut mu dává za pravdu. Dobrá jsou drahá, levná vždy nějakou nedotažeností (klimatizace, ergonomie) zabitá.
Rock:
No sláva, tak ještě nejsem úplně blbej. Furt se mi vracelo, že služebky v první polovině devadesátých jsem jezdil právě na tom limitu 110, než to zvedli na 130. Ta vyhláška 99 mi furt nějak neštymovala. Dík za upřesnění.
Jo, vyhláška 100 z roku 1975 omezovala rychlost na dálnici na 110km/h. Akorát jsem si nepamatoval do kdy to platilo. Teď jsem našel vyhlášku 99/1989, která vyhlášku 100 nahradila. Ta zvýšila od roku 1990 rychlost na 130.
Nebyl náhodou na dálnicich limit navýšený na 130 až v roce 97? To navýšení si pamatuju jako řidič, rozhodně ne jako žák páté třídy.
Marně přemýšlím, odkud že můj pocuk vlastně pochází. Koncern sídlí v Holandsku. Platformu vyvinuli Indové, motor Francouzi, Italové myslím převodovku a baterku, Němci dodali interiér a podvozek, na vývoji se nakonec podíleli aj Slováci a na Slovensku ho vyrobili.
Čína mě neuráží, ale nenabídla nic co by se mi za stejné prachy líbilo. Je snadné na ni žehrat. Ale techniku do začátku dostala od nás na zlatém podnose, a teď už žene vývoj dopředu sama.
Nikdy bych si nekoupil auto ruské. Z principu.
Ale to není sranda. Za pár let se na elektrobastlírně v rubrice "co jste si přinesli ze sběrného dvora" začnou objevovat příspěvky jako: Dovalil jsem dva settopboxy bez DO, funkční akuvysavač a dva čínský elektromobily. Nemáte k nim nekdo schéma nabíječky?
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=106624
Jaká zůstatková hodnota? Tohle se přeci po použití háže do kontejneru na elektroodpad.
Když tak rádi cestujete, zkuste vytáhnout na podobnou cestu něco z trojice Frontera/C3Aircross/GrandePanda se 44kWh baterkou a max 100kW (reálně spíš 50kW) nabíjením. Sice to nejsou auta na dlouhý cestování (sám bych s nimi neměl na svoje courání problém), ale bude aspoň sranda.
Stará panda měla naprosto strohý vnější design, a hlavně interiér. Věřím, že nová si svou oblibu najde, ale na mě je především interiér nepřijatelně hračkový, až kolotočový. Technika v pohodě, startování klíčkem taky.
Budu se opakovat:
Při výběru auta jde překvapivě často přísná logika stranou. Kdyby tomu tak nebylo, jezdily by po našich cestách jenom tři nebo čtyři typy aut.
Leckdo si koupí auto, protože se mu "líbí", a nemá smysl v tom hledat nějakou racionalitu. Já sám jsem určitá racionální auta odmítl, protože se mi "nelíbí".
Nerozumím důvodům, proč by někdo dal ze svého skoro půl kostky za TOHLETO, nicméně jsem srozuměn s tím, že takoví mezi námi budou. A nemám problém potkávat je na cestách.
Mám z toho velice ambivalentní dojmy. Na jednu stranu bych s tím dovedl naprosto v pohodě fungovat. Na mých 2x 7km denně do práce, 2x 2km obden na chatu, občas na nákup, a nejdál pětkrát do roka 45km do Hradce - není co řešit, Nabíjení ob den nebo ob dva dny ze sásuvky - pohoda, není co řešit. Jenomže... bych to asi stejně nechtěl.
Tak zrovna to pojízdné květinářství by vyřešilo mnohý problém.

Von ale Barkas nebyl zas tak marnej. Asi bych ho radši než razdvatrojku.
Já si ale myslím, že by si tohle u nás pořídilo jen pár excentriků. Byť filozofii toho autíčka chápu.
Kdysi v druhé polovině devadesátek k nám přijel brácha Sierrou 2,3D. Coby ošetřovatel zvěře v azylovém domě ji dostal na dojetí jako služebák. Měla najeto asi tak na Mars a zpátky, prorezlá, uvnitř snad celý roky prcaly vopice. Ale jela, a brácha se naparoval (já měl tehdy Škodu 100 v dost podobném stavu). Když pak odjížděl, startér sice bzučel, ale nezabíral. Měl vestavěnou planetovou převodovku, a věnec z jakéhosi plastu se úplně rozpadnul. Vyplnil jsem to místo epoxidem plněným železnými pilinami, a před zatvrdnutím párkrát ručně protočil. Zuby planetových koleček se do polotuhého epoxidu pěkně otiskly a vytvořily nový věnec. Prej pak Sierra ještě chvíli sloužila a snad ji s tím někdo i odkoupil - to už šlo mimo mě.
Na Žigulovi mi hrozně vadilo divné umístění pedálů a volantu vůči sedačce. Nikdy jsem si na to nezvykl a nenašel pohodlnou polohu. Zato s Moskvičem se mi jezdilo dobře.
Hydropneumatiky. Já už fakt přestanu psát z telefonu.
