načítám data...

ransom

JménoTomáš Chrastil
BydlištěNáchod
Registracepřed 4.2 měs.
Poslední aktivitapřed 4.0 dny
Komentářů u článků57
Pozitivních komentářů u článků19
Negativních komentářů u článků0
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

ransom
08. dubna 2019, 21:09
0
Kulturní rozdíly aneb Americké silnice pohledem Evropana

Já tedy myslel přezouvání do domácí obuvi.

ransom
08. dubna 2019, 11:40
0
Kulturní rozdíly aneb Americké silnice pohledem Evropana

Zajímavý by mohl být i pohled opačným směrem, pokud by si s tím někdo dal práci. Znám jen dva Američany, co žijí v Česku. Kulturní šok jim působí jen dvě věci: Málo místa a přemíra dopravních značek.
A čistě pro zajímavost: Ze všeho nejvíc se jim u nás líbí přezouvání do pantoflí.

ransom
07. dubna 2019, 17:12
0
Splněný sen: V terénu s Buchankou

Ano, ten název se tak dnes vykládá. Ale prožil jsem v Rusku (a několika dalších bývalých sovětských republik od Baltu po střední Asii) kus života, i toho hranatého chleba jsem se najedl tuny, ovšem nikdy nikdo ho tam takhle nenazýval. Musí to sahat někam hloub do historie. Asi jako když můj děda říkal květáku postaru karfiól.
Pro mě holt bude buchanka navždycky ten hemžící se subminiaturní cyklop, co jsem s ním krmil potěr.
Želvička zní pěkně. Líp jak kačena (Tatra 805).
Mám na tenhle UAZ vlastně jednu osobní vzpomínku. Na vojně mě s ním vezli do špitálu. Na oční, s čerstvě vyhašeným vápnem ve ksichtě.

ransom
06. dubna 2019, 11:51
0
Splněný sen: V terénu s Buchankou

Buchanka... Sakra, buchanka je přeci drobný sladkovodní korýš. Jako kluk jsem je lovil síťkou v rybníčku na krmení akvarijních rybiček. Na vojně se tomu nikdy neřeklo jinak než UAZ.

ransom
05. dubna 2019, 17:35
0
Chorvatský prolog: Škoda Scala

Dejme tomu, že se mi to líbí. A dejme tomu, že bych na to měl. Nevěřím ale, že se v tom pohodlně posadím. Protože to se mi zatím nepodařilo v žádné Škodovce.

ransom
05. dubna 2019, 11:51
1
Splněný sen: V terénu s Buchankou

Kdo tohle zažil na vojně, ten nejspíš tak nadšený nebude. Ale na druhou stranu: Kdyby naši stateční policisté nafasovali k ochraně schengenské hranice ve slovinských Dolomitech Buchanky místo Hjondé, neuřízli by si tu slavnou ostudu.

ransom
01. dubna 2019, 19:58
5
Autíčkářův hejt: Mechanikův očistec

Až teď jsem si vzpomněl na jeden kouzelný příběh, co mi někdy před pětadvaceti roky vyprávěl starší kolega. Předesílám, že je z té kategorie příběhů, které mají potenciál zlidovět a být k nepoznání přikrášleny. Stalo se to prý ale jeho stařičkému tchánovi. Jak moc přesné to vyprávění bylo, to nevím. Rovněž tak si nepamatuju, o jaká auta přesně šlo. Tak berte moje obsazení rolí opravovaného a dárcovského auta s rezervou. Ani jedno neznám tak, abych si byl jistý, že je to vůbec možné. Jde ale především o ten příběh:
Kolegův tchán, skoro devadesátiletý dědeček, pořád ještě občas jezdil svým prvním autem vyrobeným těsně po válce - snad Popularem. Když přišel po revoluci čas povinných STK, vyhodili ho kvůli obrovské vůli na řízení. Tak auto šoupli do dvora sousedovi - venkovskému automechanikovi samoukovi. Ten usoudil, že je převodka tak dorichtovaná, že se bude muset vyměnit. Chvíli to prohlížel a pak usoudil, že je podobná převodce z dvanáctsettrojky. Jedna taková hnila poblíž, tak z ní vyraboval převodku, převrtal nějaké montážní díry, našrouboval ji na místo, trošku pošteloval spojovačku, zahejbal volantem, usoudil že vůle už není a houknul přes plot, ať si s tím pán odjede.
Dědoušek se přišoural, pomalu otevřel dvířka, strčil dovnitř hůlku, pomalu se nasoukal za volant, nastartoval, pomalu se rozjel, otočil volantem doprava - a auto zahnulo doleva. Tak zastavil, chvilku to rozdejchával, pak se znovu opatrně rozjel, otočil volantem doleva - a auto jelo doprava.
Mechanikovi docvaklo: Já debil, dyť je ta převodka opačně! Rozběhnul se a mával na dědečka, ať stojí. Načež dědeček pootevřel dvířka a velmi smutným, třaslavým hláskem povídá: "No... snad si na to zvyknu."

ransom
01. dubna 2019, 19:34
0
Brexit - britské vozy opouští Evropu

Tak přesně takovýhle typ humoru miluju!

ransom
01. dubna 2019, 17:30
1
Konec strachu pro ryby - přicházejí říční přechody

Bylo by podle mého účelnější ryby vychovávat ke správnému chování tam, kde jejich cesta kříží provoz, a motivovat je navíc k tomu, aby samy získanou zkušenost přenášely na potomstvo. Aby to nakonec nevypadalo jako práce městské policie kupříkladu v České Skalici, když razí dětem jdoucím do školy cestu přes přechody - místo co by je zastavovala a poučovala o správném přecházení. Nevím jen, jestli by to bylo i levnější.

ransom
01. dubna 2019, 12:42
2
Autobaterii nepijte!

To se navzájem nerozporuje. Dělník se zdravým rozumem není a nikdy chátrou nebyl - co svět světem stojí, byl uznávaným kovářem, kolářem, zbrojířem, kameníkem etc. Chátra bohužel díky dostupnému a přitom zcela neužitečnému vzdělání (dá-li se vůbec rychlovýroba všech těch postradatelných Bc a Ing nazývat vzděláním) pronikla na žebříčcích nad ně. Mnohokrát jsem byl svědkem, jak právě takoví usilovně a úspěšně dělníky redukují na pouhé vykonavače pokynů. V mezním případě pokynů v pořadí "vyvrtej díru 6,5mm - zašroubuj šroub M8". Montér velice dobře ví, že má mezi tím vyříznout závit, ale nesmí. Za nenařízený úkon by platil pokutu. Takže přijde několikačlenná komise řešit co s dírou, a načež dva týdny prochází poradami změna technologického postupu.
Na druhou stranu - blbec co vypije elektrolyt by měl dostat ještě nakládačku, pokud si přijde stěžovat.

Musím říct, že ten vypínač u ohýbačky mě nadmíru potěšil. Jako na vojně - když klukům nešel nastartovat kompresor (takový ten na jednoosém přívěsu s motorem ze dvanáctsettrojky), důstojník požadoval jeho roztažení za vejtřaskou.

ransom
31. března 2019, 13:06
0
Autobaterii nepijte!

Tohle je prostě vedlejší efekt rovnoprávnosti. Chátra se sice naučila číst a psát, nicméně zůstala i nadále stádem debilů. A protože má práva (je to jediné, co si zapamatovala z povinného a bezplatného vzdělání), musí se na ni brát ohled ve všem. Prostě to tak je a nemá smysl se nad tim vzrušovat. Alternativou by byla nějaká antická, středověká nebo fašistická forma společnosti. Mě by to až tak neuráželo...

ransom
30. března 2019, 07:59
0
Land Rover vyhrál spor s čínskými plagiátory. Vítězství má ale hořkou pachuť.

I bohatý Číňan musí sám dojít k poznání, že lacinou čínskou kopii nechce...

ransom
30. března 2019, 07:22
0
Autíčkář se ptá: Jaké bylo nejhorší auto, které jste měli?

Zeťák si před pár lety koupil vysněného Passata 2.0 dieselgate edition. Funglovku z krámu. "Nejsem magor, jedině nový, jedině německý..." První dva roky se mu pořád něco sypalo. Nejzajímavější asi bylo (nejspíš překalené) zadní okénko, které se po třech měsících rozpadlo během jízdy. Byl by si ho musel snad i zaplatit, kdyby nenašel na webu další lidi, kterým se stalo totéž a společně pohrozili žalobou. Na sedmdesáti tisících, dva týdny po základní záruce, se rozletěla spojka... Takhle vzniká nenávist. Ne snad kvůli těm konkrétním potížím, ale kvůli nenaplněným očekáváním.
Povozil jsem se v tom ze zvědavosti. Absolutně nic, co bych toužil mít. Natož za takový prachy.

ransom
30. března 2019, 07:07
0
Autíčkář se ptá: Jaké bylo nejhorší auto, které jste měli?

Briza: Takhle přesně popisuju chování té nenáviděné Fabie. Furt nic, furt nic - a najednou letíš. Je to hnus, navíc svinsky nebezpečný hnus. A dělá to za mokra, na suchu, na jakýchkoli gumách. Vždycky pak mám chuť vydat se do Boleslavi a někomu způsobit fyzický dyskomfort.
Doma mám trojdveřový Aveo. Nevím, odkud to řízení okopírovali, ale volant tě takovým tím sotva znatelným pocitem v rukách dokonale informuje o tom, co se děje na povrchu. Jako virgule. Stejné zatáčky na stejných cestách můžu jezdit podstatně ostřeji (jistě, co ten motorek dovolí) a urvat se to dá snad jen na námraze. I po deseti letech mě furt baví. Asi jsem divnej.

ransom
29. března 2019, 20:13
0
Autobaterii nepijte!

Ty návody musejí sepisovat, případně překládat nedovzdělaní tupci. To kulaté vepředu není žádný volant, ale kolo řízení!
Návod k mému autu začíná osmi (nekecám!) stránkami, na nichž je podrobně a s mnoha vykřičníky vyložen účel bezpečnostních pásů, jejich správné používání a jejich význam pro bezpečnost při jízdě.

ransom
29. března 2019, 19:47
0
James Bond dostane v příštím filmu "ekologický" vůz

Bond i Nemo jsou fiktivní postavy. Nautilus jsme žrali jako fantastický stroj budoucnosti, tak proč ne jiný fantastický stroj budoucnosti - elektromobil? Bond nepotřebuje upozorňovat na sebe řvoucím motorem. Bleskový bezhlučný přepad s brutální akcelerací elektriky může pro něj být obrovskou výhodou!
Vždyť Bond je celý o nadsázce a přehánění.

ransom
28. března 2019, 22:49
0
Jak to EU doopravdy myslí s těmi omezovači rychlosti? Všechno je trochu jinak...

Někdy se bavím, jak někteří startují, sotva zaslechnou slovní spojení "Unie" a "nařízení", aniž by si dali práci s pochopením obsahu. Zrovna nedávno se lidičkové rozčilovali, protože Unie nařídila, že od určitého data "každé prodané nové auto musí mít DAB přijímač". Ale ono to tak není! Skutečnost je taková: POKUD je v novém autě rádio, musí to rádio být vybaveno DAB tunerem. Proč? Inu, proto, že automobilky si v současnosti za DAB tuner říkají o naprosto nestoudné příplatky, většinou o pět a víc tisícovek. Přitom ta destička přijde ve výrobě sotva na pár desetikorun. Když si koupíte autorádio v krámě, tak s DAB bude stát o pětistovku víc než bez. A brzy ho už bez DAB nekoupíte (protože o taková nebude zájem). Takže konkrétně tohleto nařízení dává smysl - jako ochrana zákazníka. Čecháček bude ovšem frflat a nadávat.
Jen na vysvětlenou: V referendu jsem kdysi hlasoval proti vstupu a EU považuju za dítko Satanovo. Nebudu ale Unii vyčítat imaginární provinění. Jen ta skutečná.

ransom
28. března 2019, 22:28
0
James Bond dostane v příštím filmu "ekologický" vůz

A že byl Nautilus kapitána Nema na elektriku, to nikomu nevadí?

ransom
27. března 2019, 12:58
0
ransom
27. března 2019, 12:54
0
Autíčkář se ptá: Jaké bylo nejhorší auto, které jste měli?

Zní to divně, že jo? Ale ano, tenhle se opravdu povedl. HTP dělali 40, 44 a 47kW. Šestiventil 40kW jsem měl v rodině a to byla naprostá katastrofa. Žralo to a vůbec to nejelo, klepalo se to jako Harley. Odsud nejspíš pocházejí ty hrozné zvěsti o HTP.
44kW motor neznám. Ale s dvanáctiventilem 47kW jsem najezdil dost. Jezdil jsem s několika stejnými kusy z jednoho období, všecko jedničkové Fabky kombi, všecky HTP 47kW. S jednou novou od nuly, jiné měly za sebou stopadesát tisíc až čtvrt milionu. Všechny byly čiperné, neměly problém na dálnici udržet 160 a i když jsem jim šlapal na krk, nežraly. Posuzováno samozřejmě v rámci kategorie (1200 atmosféra). Samozřejmě běda posadit do toho pět chlapů nebo zapřáhnout vozejk. Ale na sólo cesty s kufříkem vercajku a notebookem byl ten motor fakt dobrej. Nenávidím je kvůli všemu ostatnímu.

ransom
27. března 2019, 11:59
1
Autíčkář se ptá: Jaké bylo nejhorší auto, které jste měli?

Jedničková Fabia 1,2HTP 47kW, kterou ještě pořád máme na firmě jako služební. Nenávidím ji celou svou duší a ze vší své síly. Motor se povedl, ale tím to končí. Nenávist jsem přenesl i na všechny následujících generace, provedení a výbavy Fabie, protože se v tom nedá sedět.
V historii jsem miloval všecky svoje polorozpadlé Hundrtky, Trabanty a Wartburgy. Zato jsem nenáviděl bráchova žigula kvůli zkroucené poloze za volantem a kvůli vyvrácenému nártu na plynu.

ransom
25. března 2019, 17:50
2
Dacia Lodgy Stepway 1.6 sCe: Hrníček od peří

Měl jsem dobrého známého. Jako křesťan si pořídil šest spratků a kromě nich vozil ještě spratky dalších bratrů a sester. A stavěl dům a rozvážel materiál dalším potřebným. Takže si tenkrát před čtyřiceti lety na to všechno pořídil osmimístnou dvanáctsettrojku. Pro mě tak vznikla kategorie "Christian Car". No a tohle je právě takový Christian Car. Auto, jaké by nejspíš vzali na milost i Amišové.
Kamarád si Lodgy koupil někdy před pěti roky. Podniká v telekomunikacích, takže v tom místo vřeštících, smradících a nešvařících ablégrů vozí jeden až dva kubíky materiálu plus nářadí a ještě za tím tahá přívěs. Potkávám ho obden a pokaždé se utvrdím v závěru, že odpornější je opravdu snad už jen Multipla...

ransom
23. března 2019, 12:30
9
Zlatá vrána: Investiční klenoty české inzerce

Jóó, tohleto znám z elektroniky. "Prodám legendární magnetofon Tesla B113, rok výroby 1986, v originální krabici, nikdy nerozbalený, takže úplně nový a nepoužívaný kus přímo z přeloučské fabriky. Naprostý unikát pro fajnšmekry! Cena....."
Sentimentem postižený hejl za to vysolí skoro celou výplatu. Donese domů, oloupe z magneťáku věkem přirostlý polystyrén a zastrčí ztvrdlou šňůru se zbytky rozpadlých vázacích gumiček do zásuvky. Zapne vypínač, načež se za hrozných zvuků vysypou zbytky zteřelých řemínků a obložení a větrací mřížkou vylétnou moli, co sežrali filc na unašečích. Po pár sekundách se zakouří z vyschlých elektrolytických kondenzátorů, a než shoří pojistky, nefiltrovaný brum zničí připojené "sbírkové" reprobedýnky.
Tomu říkám kauf.

ransom
19. března 2019, 12:18
0
Máme budoucnost

Ono ale není potřeba sahat pro příklad tak vysoko. Průměrný HiFi komponent střední třídy z osmdesátých let byl stejně solidní a měl stejnou životnost jako luxusní kusy. Dnes za ty prachy dostaneš spíš výbavu převodníků, dálkáč, streamování ze sítě... Prostě je to jiný. Modernější. Lepší sice ne, ale ve skutečnosti ani horší. Jenom se už nepočítá s tím, že to po tobě zdědí vnuci. Kdyby pro nic jinýho, tak proto, že to kvapem zastarává právě těmi vymoženostmi, které budou rychle překonané.

ransom
19. března 2019, 12:13
0
Máme budoucnost

Tak tomu neříkejme SUV. Je to malej hatchback s posedem. Takový auto se přeci nekupuje na to, aby si člověk zajezdil. Ani na rajtování po lesích. Spousta lidí nehledá zážitek z jízdy a docení pravej opak - když ani nevědí, že jeli. Je jim tak nějak ukradený, jestli tu či onu zatáčku projedou dedmdesátkou nebo kilem. S řidičsky zajímavým autem by skončili ve stromě ještě dřív než v přeposilovaným, přeasistentovaným a přestabilizovaným hezounkým unifikovaným crossoverem.

ransom
16. března 2019, 09:32
1
Máme budoucnost

Zajímavá paralela se nabízejí v mnoha oborech. Třeba ve spotřební elektronice. Kupte si solidní HiFi zesilovač z konce 80. let, dejme tomu za bazarových 10k, a porovnejte ho s nějakým současným za 20.
Nebo kupte zděný dům z let sedmdesátých a porovnejte s novostavbou z Ytongu a polystyrénu...

ransom
16. března 2019, 09:25
0
Máme budoucnost

Hele, tohleto mě už delší dobu zajímá - ten všudypřítomný animózní odpor k malým SUV. Pro mě to je taky jenom zvýšený hatchback, nic víc v tom nehledám, a přesto se mi to třeba i líbí. Co je na tom vlastně tak strašně špatně? Pro toho, kdo se chce jen pohodlně přemisťovat, nevyhovuje mu nízké nastupování, dodávku nevyužije a zbytečně prostorné MPV v něm evokuje představu rodinky se řvoucími spratky, dvěma kočárky a čoklem?

ransom
06. března 2019, 18:35
0
Ptejte se: Jak za minimální peníze nakoupit maximální exkluzivitu

Já jen kdyby náhodou. Urodil jsem se kdysi v Praze (z Matičky jsem emigroval po kontrarevoluci) a Bagheeru si pamatuju právě z nejbližšího okolí. Kromě řady dalších rarit okolo našeho bloku. Taky jsme ještě chodili očumovat západní auta ke Splendidu a Parkhotelu.

ransom
06. března 2019, 18:27
0
Ptejte se: Jak za minimální peníze nakoupit maximální exkluzivitu

Brácha má dva v garáži a dalšího myslím ještě na cestě.

ransom
04. března 2019, 17:04
2
Nový koncept Kia má v interiéru 21 dotykových displejů

To bude mít dotykový obrazovky i na slunečních clonách a při sklopení se na nich bude zobrazovat stín?

ransom
03. března 2019, 16:02
0
Citroën představuje řešení městské mobility - koncept AMI ONE

Mě vždycky nadzvedne spojení slov "vozidlo" a "sdílení". Opravdu hluboce toužím lízt do interiéru po někom, kdo se místo mytí pochlejstal Adidasem nebo Avonem, a zejména po jeho slintajícím (v lepším případě) spratkovi a chlupatícím čoklovi. Že se ve sdíleným autě nekouří, to asi taky ne všichni začapnou. Takže ať si hipsteři laskavě sdílejí zubní kartáčky či menstruační kalíšky.

ransom
22. února 2019, 11:45
0
Mazda6 Skyactiv-D150: Zraje jak víno

U toho Mergla podal specialista následující vysvětlení: Při zhasnutí je spalovací prostor "vypláchnutý" kapkou paliva. To se v horkém prostoru odpaří, ale ve studeném zkondenzuje. Ta kapka potom steče na píst a kolem kroužků prosákne pod něj a skápne do oleje. V tom našem režimu (Nastartovat studený - Popojet za roh - Nechat vystydnout - Znovu nastartovat...) se tak nasbíralo za jeden cyklus výměny oleje i několik litrů. Mergl naštěstí indikuje překročení hladiny.

ransom
18. února 2019, 20:27
0
Mazda6 Skyactiv-D150: Zraje jak víno

Naftu v oleji znám důvěrně ze Sprintera. Je to údajně normální jev u některých moderních dieslů, pokud se s nimi jezdí velmi krátké cesty a motor se zhasíná studený. Za rok nám takhle vylili o čtyři litry oleje víc než kolik tam dali při výměně nového. Prej to není závada, ale vlastnost motoru, který na tenhle režim není dělaný (cukáme s tím třeba po kilometru nebo dvou).

ransom
17. února 2019, 17:35
0
Range Rover P400e: Nepřekonatelný

Tak samozřejmě, že šlo o Anglii (celé to bylo zasazené do typických anglických klišé). Já sám jsem ovšem vždycky nejvíc RR potkával v Rusku. Což je v pikantním protikladu k jejich těžké nechuti vůči Británii. A Německu, Francii, Japonsku či USA. Takže všichni jezdí v Range Roverech, Mercedesech, Bavorech, Toyotách, Peugeotech. A na Harleyích.
Několik tuzemských majitelů Range Roverů jsem trochu poznal osobně. Zdají se mi být kupodivu úplně normální.

ransom
17. února 2019, 09:50
1
Range Rover P400e: Nepřekonatelný

Cílovou skupinu RR myslím trefně naznačil Clarkson kdysi v Top Gearu: "Tohle je auto, jaké koupí zámožný šlechtic, aby sloužilo jeho rodu dalších šest století."
Z tohoto pohledu se mi to moc líbí. Starosti s tím budou v principu podobné jako například s hřebčínem, psincem, honitbami a rybníky. Bude to dělat parádu jako novogotický krajinotvorný prvek, a zajistí to na mnoho let důstojnou práci řadě dobře placených, hrdých a loajálních zaměstnanců.

ransom
15. února 2019, 14:03
5
Bazarový snílek: Rychlí a zběsilí

Uměl by mi někdo vysvětlit smysl takového vyvrácení náprav?
Ze všeho nejvíc mi to připomíná, jak jsme kdysi na vojně (nechtíc) naložili na sklopku Tatra 148 cca 27 tun písku.

ransom
15. února 2019, 12:00
5
Bazarový snílek: Rychlí a zběsilí

Jedna z definic tuningáře, která mi utkvěla v paměti:
"Člověk, beze stínu pochybnosti přesvědčený o tom, že je chytřejší než automobilka"

Když jsem byl kluk, jeden mohl na ulici potkat třeba světle modrou Škodu 110L dovybavenou malým sportovním volantem a na bocích pod podélnou dělicí linií vkusně polepenou samolepící tapetou se vzorem dřeva. Pěkně léty po délce, v americkém stylu. A k tomu chromované mlhovky se žlutým sklem a plechové poklice na původních kolech obutých do posledního výkřiku gumárenského průmyslu - radiálek OR6 155/14. Když tak o tom přemýšlím, ono to nevypadalo ani zdaleka tak debilně, jako většina těch současných tuningových polucí.
Mým snem -náctiletého byla kupodivu Tatra 603 nebo Carevna. V originále.

ransom
12. února 2019, 19:46
0
Jezdíte někdy hromadnou dopravou? A proč?

Ani mě nenapadlo do hromadné dopravy zauvažovat i létadlo, protože jen málokdo courá pravidelně po světě soukromě. Ale ano, jak jsem roky jezdil po montážích, můžu taky porovnat. Takový Kijev, Minsk, Riga, Voroněž... Ráno si zajedu do Ruzyně, auto nechám na Go-Parkingu, hupsnu do ajroplánu a ač to obnáší tři-čtyři hodiny jistého nepohodlí (počítaje v to i čumění na letišti), po obědě jsem na hotelu a druhý den ráno odpočatý a v plné síle hákuju. Cesta za stejným cílem autobusem je často utrpení. Vlakem je to sice sice pohodlnější, ale dlouhé. Jinak lze prostě hupsnout do auta, pustit muziku a napočítat na cestu tu deset, tu šestnáct, tu čtyřiadvacet hodin, sice s větším handrkováním na hranicích, ale zato se svobodou nažrat se, vyčůrat nebo se vyspat kdy a kde si usmyslím. Takže pokud můžu, volím buď auto, nebo rovnou letadlo. Ale jak jsem předeslal - nevím, jak moc se do téhle diskuze hodí nebo nehodí cesty služební.

ransom
12. února 2019, 16:23
1
Jezdíte někdy hromadnou dopravou? A proč?

Jezdím strašně rád vlakem. Byla dokonce doba (ano, pamatuju časy bez internetu a dokonce bez mobilu), kdy jsem permanentně nosil v batohu tištěný jízdní řád ČSD, a to ještě jako Pražák. JENOMŽE: Dnes bydlíme se ženou v Náchodě, v Praze nám zůstali poslední žijící příbuzní. Dva lidi krát cesta Náchod - Praha a zpět, plus jízdenky na MHD (jedna rodina v Nuslích, druhá na Proseku, kamarád jeden v Krči a druhej na Bílé Hoře) - ono je to autem za přesně stejné prachy, v součtu navíc podstatně rychlejší a pohodlnější. Nehledě na to, že odpadne cesta s nákladem všelijakých věcí na nádraží v Náchodě a od tramvaje na všecky návštěvy...
A do práce? Devět kilometrů autem za šest minut a pár štamprlí benzínu, kdykoli si umanu. Busem jen když to náhodou jede, minimálně za čtvrt hodiny (to musí zrovna jet dálkový), a za čtyřiadvacet korun.
Bydlet a pracovat v Praze, koupil bych si lítačku a kašlal na auto. Ale už se mi tam zpátky nechce.

ransom
08. února 2019, 20:16
2
Hyundai i20 T-GDI 120: Za "luxus" se platí

Tak sedačky, byť ohavný, slouží v první řadě k sezení. To je věc preferencí - já třeba na smrt nenávidím sedačky Škodovek a VW. Ve starém Aveu mám naopak sedačky na pohled dost podobné těmhle a vydržím za volantem 24 hodin bez pocitu nepohodlí.
Ovšem to modré podsvícení, to by pro mě byla jasná stopka. Nevím kdy a kdo přišel s tezí, že modré podsvícení je cool. Modré světlo je obecně velice protivné. Proč asi mají vyhražená vozidla modré majáky? Protože to dráždí oko a nedá se to přehlídnout. Modré kontrolky a modře podsvícené displeje na laciné elektronice... Tfuj. Když jsme u té laciné elektroniky, nemohu nevzpomenout tu ohavnou plastovou "hifivěž", která trůní na palubovce ix20. Tomu říkám desing!
Mám ale za sebou dvě noci v zánovním VW Caddy. Takže sedačky samozřejmě na prdlajs, ale jako bonus krvavě rudé podsvícení většiny tlačítek. Úplně stejně protivné jako ta modrá u Hyundai. Co je sakra špatného na bílém podsvětlení?
Jen mě tak napadá - zkouší někdo při výběru auta, jak působí interiér za tmy? Spousta lidí očumuje hlavně zvenčí. Já nemám problém hodinu nastupovat a vystupovat...

ransom
03. února 2019, 10:41
0
UAZ Patriot 2.7: S burlakem v Milovicích

Ruská technika u nás vždycky evokuje směs pohrdání a obdivu. No, za posledních dvacet roků jsem v zemích bývalého SSSR prožil po několikatýdenních turnusech dohromady asi čtyři roky. Takže vám mohu nabídnout nahlédnutí z druhé strany.
Rus si takovéhle auto nekoupí. Rus vám pouze bude horem dolem cpát, jak je ruská technika nejlepší, ale sám si pořídí Němce, Japonce nebo Ameriku. Protože chce jen to, co funguje spolehlivě a co navíc reprezentuje. Rus vám bude tvrdit, že nejlepší dopravní letadla dělá Tupolev. Aeroflot ale potřebuje, aby letadlo lítalo, nežralo a nepotřebovalo údržbu jako nadzvukový strategický bombardér, takže po zralé úvaze nakoupí Boeingy. Zmíněný nenáročný ruský venovan bude tím svým kladivem a šroubovákem udržovat v provozu třicet roků starou, mnohokrát bouranou, rezavou, olej chčijící Nivu s pídí bláta na podlaze. Kdo si ale v Rusku kupuje auto nové, ten nad Patriotem ohrne rypák. Koupí ho leda nějaká organizace, aby do něj průběžně sypala prachy na opravy, a aby ho nakonec levně střelila nějakému nadšenci na offroadové srazy...

ransom
02. února 2019, 23:43
0
Krátkozrakost a můj žlučovitý hněv...

Lidi nejsou blbí jen za volantem. Titíž "já si zastavím kde chci" se chovají úplně stejně na cyklostezce, v obchodě, na pracovišti, na sjezdovce, v bazénu... Rozčilování nepomůže. Jen povýšené pohrdání. Při vhodné příležitosti nechtěný šťulec nebo náhodná rána pěstí.

ransom
26. ledna 2019, 19:31
0
Diamanty, ufo a bezbřehé možnosti: Víte, co znamená logo vašeho auta? - část 1.

Tak takhle to tedy je. Vždycky mi bylo divný, že v logu Toyoty vidím Pedra ze žvejkačky.

ransom
26. ledna 2019, 18:19
0
Opel Combo přichází!

Jo, tenkrát měl kolega stejný odhad. Tři pytle do kufru. Nevejde se tam ani kolečko, ani kubík rockwoolu. Tudíž je to auto na hovno.
(Hrdý novpoečený majitel nevěděl, co na to říct).

ransom
25. ledna 2019, 22:40
1
Opel Combo přichází!

Ale já si vzpomínám, jak jsme kdysi úplně funglovou Miatu obdivovali před jednou firmou, načež kolega - praktik a stavebník - to zazdil dotazem: "kolik bych do toho naložil pytlů cementu?"

ransom
21. ledna 2019, 18:40
0
Střední třída jako ohrožený druh?

Podle mého ryze soukromého pocitu - lidi z těch mizejících sedanů a kombiků prostě vyrostli. Sám jsem někdy před deseti lety začal zjišťovat, že žuchnout zády napřed do sebeluxusnějšího sedanu, a pak zase vystrkovat nohy před sebe na chodník a škrábat se nahoru - to ve skutečnosti nijak luxusní není. Lidi, co si kupovali všechny ty Superby, Passaty, Insignie a já nevím co ještě, najednou objevili - s odpuštěním - SUV. Proč? Protože: Za volantem náklaďáku, autobusu, větší dodávky, velkého offroadu, traktoru, nakladače; za kniplem v lokomotivě, tramvaji, ve vlaku metra; za beranama dopravního letadla - všude sedíš jako na židli, půl metru nad podlahou, vzpřímeně, s nohama pod sebou. Je to desetiletími a miliony kilometrů osvědčená řidičská, ale i cestovní poloha. Všecky ty posmívané SUV a crossovery si nekupují jenom blbé blondýny a teatrální sociopati. Pro mnohé je prostě ta židle v autě, to nastupování úkrokem vpravo, to seskočení ze sedadla, tak zásadní plus, že za to vše milerádi zaplatí vyšší spotřebou, dražším obutím i pomaleji projetou zatáčkou. Zajištění lidé středního věku, kteří dřív skupovali tu zmíněnou střední třídu, se prostě hromadně našli v něčem jiném, a nikdo je zpátky do nízkých aut nezažene. SUV a Crossovery jsou k mání od holobytů pro socky za 300k po luxusní křižníky pro boháče; takže kdo krom ježdění potřebuje i reprezentovat, může reprezentovat co hrdlo ráčí.
Já sám, pokud si můžu v práci vybrat čím vyrazím za svými úkoly 1500km někam na východ, zásadně si vymíním Sprintera, i když jedu jen s notebookem, batůžkem a bedýnkou vercajku. Na tohle jaro jsme si s manželkou objednali nevelký crossover. Právě pro ten posaz jako na trůnu a pro nic jiného. I když je nám naprosto jasné, že by nějaký ten kombik vyšel při koupi nastejno a provoz by byl zaručeně levnější. Nebylo to žádné náhlé rozhodnutí na základě módy a aktuální akční nabídky. Stálo to mnoho času hledání, študování, návštěv autosaloonů. Lezli jsme do řady aut. Tam, zpátky, nasednout, vysednout. Tady překáží sloupek, tady střecha, tady se zakopává o práh. Kurva, jak se z toho leze ven? Člověku od jistého věku začne nástup do "normálního" auta připomínat lezení do sklepní kóje prdelí napřed skrz okýnko na uhlí. Co je mi platné, že v té kóji se rozvalím na sofa čalouněné navoněnou kůží? Vždyť za hodinu zase polezu tím samým okýnkem ven...
Nové auto domů si nejčastěji kupuje člověk přes čtyřicet, často důchodce. A mám dojem, že reprezentativním služebním autem taky jezdí častěji rozšafný padesátník než čerstvý absolvent.
Stesk po mizejícím segmentu ale chápu. Sám jsem ještě velmi nedávno podobně naříkal nad mizením trojdveřových hatchů...

ransom
16. ledna 2019, 10:20
0
ZAZ 1102 Tavria: Prosím, znovu už ne

Pamatuju dobu, kdy Tavrija přišla na náš trh (plus minus zároveň se Samarou a Moskvičem 2141). Jako nové auto to zas taková katastrofa nebyla a komu nezrezla, celkem si ji pochvaloval. Jinak to samozřejmě byl typický sovětský lidový krám naprosto neporovnatelný třeba s podobně velkým Unem či zmíněnou Fiestou, ale našinec byl rád, že byl rád.
Pro příště bych doporučil podívat se na miniauto OKA. To byla taková sovětská variace na Fiat Cinquecento...

ransom
06. ledna 2019, 20:53
0
Opravdu silničáři zaspali?

Beastar: Zrovna o spedici a dopravě nemám vůbec ánung. Krom toho, že brácha vozí někde kolem Kolína vemeno s asfaltem. A že jednou za rok zajdu na pivo s kamarádem od dráhy. Ale s tím chlastáme hlavně o audiotechnice. Vlastně jo, mám hned pod okny E67 plnou kamionů.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mazda MX-5 NB 1,6i   1999
Mazda MX-5 NB 1,6i

1999 rok výroby
110 koní výkon
1 598 ccm objem

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Cadillac Brougham  1988
Cadillac Brougham

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem

Volvo S60 2.5 AWD 2007
Volvo S60 2.5 AWD

2007 rok výroby
210 koní výkon
2 521 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1977
Cadillac Fleetwood Brougham

1977 rok výroby
185 koní výkon
7 000 ccm objem