logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
avatar

Tomáš „ransom“ Chrastil

BydlištěNáchod
Registracepřed 6.9 rok.
Poslední aktivitapřed 15.8 hod.
Příspěvků ve fóru3
Komentářů u článků921
Pozitivních komentářů u článků522
Negativních komentářů u článků24

Poslední blogy

Posledních 50 komentářů

3
ransom
7. 11. 2025, 17:15
Čínská auta přichází do Česka: levná lákadla, nebo past, která brzy přestane jezdit?

Někdy na jaře jsme vybírali nové auto. V prvním nástřelu jsem měl i nějaké Číňany. Jenomže oni mají jakousi superschopnost i jinak povedené auto zabít nějakou drobností, která mě brutálně srala. Blikátka, světelné efekty, jingly, na vyližprdel prostředí infotainmentu, špatné topení, debilní klimatizaci...
Ve spotřební elektronice už dohnali a předehnali. Doma máme skvělou pračku Haier. Ale auto z Kitaje bych nechtěl. Dal jsem přednost evropské důvěrně známé nekvalitě před nevyzpytatelnou čínskou.

1
ransom
6. 11. 2025, 17:10
Mercedes-Benz GLC EQ: Na trh míří s metrovým displejem a 162 hvězdami nad hlavou

Jsem jedinej na světě, komu ty stovky hvjezdiček přijdou infantilní?

1
ransom
6. 11. 2025, 00:41
Volkswagen Passat 2.0 TDI: Starý dobrý kamarád

Pravda. Zeťák musel mít za každou cenu Passata. Německá kvalita a podobný řeči. Byla to pro něj modla. No a když jednou hrdě s funglovkou přijel, v tom se nedalo sedět. Ani vepředu, ani vzadu. Nečekám že by se za těch pár let něco výrazně změnilo. Asi to bude styl VW, protože ještě hůř se mi sedělo v nové CADDYně. V té jsem bohužel musel vytrpět cestu do Maďarského Sarkadu a zpět.

0
ransom
2. 11. 2025, 11:51
Tatra 613: Příběh auta, které odmítlo jít cestou socialistické průměrnosti

Mně osobně ty poslední fáze T-613 nápadně připomínají zoufalé facelifty Volhy M24...

0
ransom
31. 10. 2025, 09:11
Pět zvuků, které znějí draze

To měl náš funglový Sprinter asi tak tři roky a 25 tisíc. Při prvním pohybu po nastartování (většinou při vyjíždění z garáže) se začalo ozývat takové tiché nenápadné CVAK. Při prvním pohybu na zpátečku taky.
Naplánovali jsme si, že až pojedeme na pravidelný servis, necháme technika ať se na to podívá. Ale ještě než na to došlo, dojedu takhle jednou do jedné fabriky. Dám zpátečku, že zacouvám mezi auta, ozve se malinko větší CVAK, a rozjely se mi přední kola. Za tři roky při minimálním nájezdu vyhnil a vypadnul kulový čep řízení. Stát se to po cestě, kdo ví jak by to dopadlo. A žádné jiné projevy. Žádné plavání, vůle na řízení, žádný tah do strany - nic. Jenom to slabé CVAK.

Aktuálně. Šéf má třetím rokem Enyaq. Najeto taky prd. A v podstatě stejný jev, jen to CVAK je hlasitější. A nedělá to úplně furt. V servisu ho několikrát pohrdavě vyfakovali - přístup několika východočeských servisů Škodovky k zákazníkům, to je na samostatné vyprávění. Tak jsem mu to natočil na video. Dopředu - CVAK, dozadu - CVAK, několikrát po sobě. A najednou (tyž servis ústy téhož technika): "Jasně, to dobře známe, to je reduktor elektromotoru." Větší a dražší oprava. Zatím pořád teda na záruku...

1
ransom
31. 10. 2025, 07:17
Lexus LS už nebude sedanem. Stane se z něj pravý tvarový chameleon

Ten divnej autobus stojí na podvozku Williams FW08B?

0
ransom
29. 10. 2025, 11:18
BMW iX xDrive60: Krása diskutabilní, technologie neoddiskutovatelná

Jasně, to je jedna z výhod motoru bez permanentního magnetu. Nicméně účinnost ve většině režimů je o něco horší, včetně té rekuperace. Připočti velký a těžký auto, ono se to posčítá.
Na druhou stranu, typický kupec luxusního auta za 3+ mega asi nebude nad vyšší spotřebou bědovat moc nahlas.

2
ransom
28. 10. 2025, 09:57
Retro okénko Petra Přikryla: Volkswagen Golf - nezničitelný dříč se srdcem závodníka

Můj podnikavý spolužák si prvního nepříliš ojetého Golfa dotáhnul z Nemecka (západního) někdy v toce 87. Nevím jak se to tehdy dělalo, ale přivezl si tehdy i silniční Kawasaki, což bylo proti našim chcípáckým dvoutaktním Jawám a Čízám naprosté zjevení. Párkrát mě v něm svezl. Když vzápětí vypuklo šílení kolem Favorita, už jsem věděl, že to proti Golfu zas takový zázrak není...

0
ransom
27. 10. 2025, 17:05
BMW iX xDrive60: Krása diskutabilní, technologie neoddiskutovatelná

Jako elektrotechnik trochu nepovím co se spotřeby týče: Oba motory jsou elektricky buzené. To je spotřeba navíc, která se nevyužije na pohybovou energii. Není velká, ale energii žere i při rekuperaci.

1
ransom
25. 10. 2025, 13:52
Tři a půl metru sladké Itálie. Fiat 500e Giorgio Armani nepotřebuje rozum ani logiku

Mně se to nelíbí celý. Ale je dobře že si vybere každej.

1
ransom
24. 10. 2025, 21:52
Toyota C-HR 2,0 PHEV: Na dálnici už se netrapí.

Nevím jak tohle auto mezigeneračně vyrostlo. Ale v předchozí C-HR jsem si připadal za volantem jak sardinka (a manželka na místě spolujezdce jakbysmet).

1
ransom
23. 10. 2025, 12:21
KIA s nejdelším dojezdem už je v prodeji. Výrobu EV4 v Žilině „pokřtil” Jaromír Jágr

Lidi schopní pořídit si psa, kterej vypadá jako kdyby strkal držku do skartovačky, bezsrstý morče, co připomíná použitou šprcku, nebo nosit růžový kroksy. V tomto ohledu Kia nijak nevybočuje a čekal bych, že bude oblíbená.

0
ransom
19. 10. 2025, 17:01
Zapomenutá elegance: proč byla obyčejná auta krásnější, než si pamatujeme

V devadesátých letech jsem jako chudý a nenáročný jezdil Trabantem, Moskvičem, Žigulem, Škodou 100, nebo Wartburgem. A nejspíš proto, že mě auťáky ze článku míjely, nic ve mě nevyvolávají ani dnes. Ohlídnu se spíš za Tatraplánem, Pobědou, Citroenem DS, Opelem Manta, Datsunu 240... Nemůže být ten sentiment po zlatých časech vybuzený prostě osobními vzpomínkami na mládí nebo dětství?

0
ransom
19. 10. 2025, 16:50
Abarth 600e Scorpionissima: Škorpion s ďáblem v těle

Vždyť to má ksicht jako mluvící autíčko z infantilního animáče. To míří na čtyřleté děti?

1
ransom
18. 10. 2025, 17:46
Mercedes-Benz CLA 250+: Svými kvalitami dorostl velké třídy a zastiňuje i Teslu Model 3

Musím se opatrně a se studem přiznat, že se mi Mercedesí design posledních let prostě... No, nelíbí.
Já za to fakt nemůžu. Hvězdičky, světýlka. Vám to nepřipadá jako laciná bytová bižuterie od rákosníků?
Kamarád se teď přijel ukázat s novým Macanem. To vypadá v interiéru jako opravdový auto, ne jako vitrína s cingrlátkama. Tak mě, prosím, neutlučte.

2
ransom
16. 10. 2025, 15:33
Opel Frontera Electric: Levná, prostorná a elektrická. Ale stojí za to?

Příčina vyšší spotřeby je podle mého odhadu v tom, že je všecko osekané až na nejnutnější základ. Zcela určitě to nemá tepelné čerpadlo. Aerodynamika při vyšších rychlostech bude taky o ničem.
Osobně by mi to bylo šumák. 200km reálného dojezdu mi vystačí na dva týdny.
Elektrickou Fronteru jsem hodně pečlivě očumoval. Ale nakonec jsem vzal hybrid. Za jedno jsem usoudil, že se mi furt ještě nechce na elektromobil připlácet, byť ne moc. Jsou mi jasné všecky benefity, včetně toho, že v mém režimu by byl elektromobil vhodnější, a že by mi v důsledku vyšlo ježdění levněji (nabíjet můžu klidně z obyčejné zásuvky na chatě, dva kilometry od bytu). Nechám si to až na důchod. A druhá věc. Těch 83 kW s lehkým nástupem opravdu není do těch našich kopečků moc. Dynamika je pocitově podobná jako u Springa. (107kW hybrid ve stejném těle dělá stovku za 9s).

0
ransom
16. 10. 2025, 14:59
Opel Frontera Electric: Levná, prostorná a elektrická. Ale stojí za to?

Chápu že je zvykem strefovat se, ale zas to nepřeháněj.

0
ransom
15. 10. 2025, 12:08
„Kliky, které zabíjejí" se v Číně rozhodli zakázat

Já ti mám dojem, že se pevnost čelního skla započítává do celkové tuhosti kastle. No a když si vezmu, že je po celém obvodu přilepené širokou nudlí houževnatého tmelu, tak bych to vykopnutí přičítal spíš fantazii scénáristů akčních filmů. Ale třeba se mýlím.

0
ransom
14. 10. 2025, 17:41
„Kliky, které zabíjejí" se v Číně rozhodli zakázat

Bono: Zajdi si na nějaké autovrakoviště, ať tě to nechají vyzkoušet. Na jednom ti to můžu domluvit, ale je to u Náchoda.
Jednou jsme s kolegou potřebovali rozbít okýnko u Felicie kombi - to malé v C sloupku. Vzal jsem silnostěnnou dvoupalcovou trubku - vážila kolem deseti kil - a použil jsem ji jako beranidlo. Mlátil jsem do okýnka jako hluchej do vrat, ale nebyly na něm ani škrábanečky. Udolal jsem ho až asi desátou ranou blíž k okraji.
(Proč, a jakou to mělo dohru, to by bylo na velmi dlouhé a zábavné vyprávění).

0
ransom
14. 10. 2025, 17:22
Retro okénko Petra Přikryla: Simca 1301 Special, francouzská elegance, která dobyla srdce československých doktorů a právníků

Zajímavá náhoda. Předevčírem jsem jednu zmerčil přes plot jak vyčuhuje pod přístřeškem u jedněch známých (nebyli doma). A tak jsem zavzpomínal jak jsem několik třináct set jedniček potkával u nás ve čtvrti v sedmdesátých letech. No a dnes hele ho - je tu o ní povídání.

7
ransom
13. 10. 2025, 19:36
„Kliky, které zabíjejí" se v Číně rozhodli zakázat

Tak ať zakážou taky nesmyslné ovládání všeho možného přes dotykovou obrazovku. Zrcátka, sedačky, klimatizaci... Zatím jsem toho byl u nového auta ušetřen, bo mi stačí jednoduchá šunka. Ale ten trend postupně proniká i do těch nejlevnějších modelů.

1
ransom
10. 10. 2025, 18:01
Fiat 500C 0.9 TwinAir: Ta jediná správná specifikace… pro nostalgického snílka

Pokud si dobře pamatuju, v době uvedení na trh kterýsi recenzent napsal něco v tom smyslu, že "jízda s tímhle dvouválcem bude naprosto povědomá pro majitele Harleye." Jak moc to bylo trefné?

0
ransom
9. 10. 2025, 20:40
Volkswagen Grand California: Můžeš spát v autě, ale nemůžeš řídit dům

Tak třeba můj dobrý známý má velkej obytňák. Jednou za měsíc se sebere, a jede někam do Itálie na motocyklový závody. Uhnízdí se přímo v areálu. Má tam pohodlí, všecko po ruce, blízko do depa a na závodiště. Nebo jede někam na pozvání knějakýmu vinohradu. Na letecký dny. A podobně. Pokud vím, nejezdí s tím do klasických kempů.

0
ransom
9. 10. 2025, 11:57
Volkswagen Grand California: Můžeš spát v autě, ale nemůžeš řídit dům

Přečetl jsem celé, i když to není nic pro mě. Ale kdo by si nepočetl v National Geographic, když tam je zrovna pěkný článek o nomádech, že.
Jeden technický dotaz: Dvě plynové lahve... jaké? Co všecko krom vařiče může plyn pohánět?

1
ransom
8. 10. 2025, 11:35
Dacia Hipster: Může být cestou vpřed… cesta zpět?

Ten název k tomu nesedí. Já bych ji nazval Amish.

0
ransom
8. 10. 2025, 06:53
Autíčkář se ptá: Je pro vás důležité “Made in…”?

Správné rozhodnutí, hloupá prezentace. Předvádíš se jako hysterický puboš.

1
ransom
8. 10. 2025, 06:52
Autíčkář se ptá: Je pro vás důležité “Made in…”?

Moje zkušenost s projížděním čínských aut mu dává za pravdu. Dobrá jsou drahá, levná vždy nějakou nedotažeností (klimatizace, ergonomie) zabitá.

0
ransom
7. 10. 2025, 19:33
Rychlost zabíjí? Uvidíme. Na D3 už můžete legálně vyzkoušet 150 km v hodině

Rock:
No sláva, tak ještě nejsem úplně blbej. Furt se mi vracelo, že služebky v první polovině devadesátých jsem jezdil právě na tom limitu 110, než to zvedli na 130. Ta vyhláška 99 mi furt nějak neštymovala. Dík za upřesnění.

0
ransom
6. 10. 2025, 21:11
Rychlost zabíjí? Uvidíme. Na D3 už můžete legálně vyzkoušet 150 km v hodině

Jo, vyhláška 100 z roku 1975 omezovala rychlost na dálnici na 110km/h. Akorát jsem si nepamatoval do kdy to platilo. Teď jsem našel vyhlášku 99/1989, která vyhlášku 100 nahradila. Ta zvýšila od roku 1990 rychlost na 130.

0
ransom
6. 10. 2025, 18:31
Rychlost zabíjí? Uvidíme. Na D3 už můžete legálně vyzkoušet 150 km v hodině

Nebyl náhodou na dálnicich limit navýšený na 130 až v roce 97? To navýšení si pamatuju jako řidič, rozhodně ne jako žák páté třídy.

3
ransom
5. 10. 2025, 21:40
Autíčkář se ptá: Je pro vás důležité “Made in…”?

Marně přemýšlím, odkud že můj pocuk vlastně pochází. Koncern sídlí v Holandsku. Platformu vyvinuli Indové, motor Francouzi, Italové myslím převodovku a baterku, Němci dodali interiér a podvozek, na vývoji se nakonec podíleli aj Slováci a na Slovensku ho vyrobili.
Čína mě neuráží, ale nenabídla nic co by se mi za stejné prachy líbilo. Je snadné na ni žehrat. Ale techniku do začátku dostala od nás na zlatém podnose, a teď už žene vývoj dopředu sama.
Nikdy bych si nekoupil auto ruské. Z principu.

1
ransom
4. 10. 2025, 20:01
Wuling Bingo 203: Nejlevnější elektromobil v ČR dokáže mile překvapit, ušetřené peníze však zaplatíte svým časem

Ale to není sranda. Za pár let se na elektrobastlírně v rubrice "co jste si přinesli ze sběrného dvora" začnou objevovat příspěvky jako: Dovalil jsem dva settopboxy bez DO, funkční akuvysavač a dva čínský elektromobily. Nemáte k nim nekdo schéma nabíječky?

http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=106624

-1
ransom
3. 10. 2025, 20:41
Ptejte se: Absolutní automobilový základ

Opel Corsa?

0
ransom
3. 10. 2025, 20:41
Ptejte se: Absolutní automobilový základ

Honda Jazz?

3
ransom
2. 10. 2025, 18:23
Wuling Bingo 203: Nejlevnější elektromobil v ČR dokáže mile překvapit, ušetřené peníze však zaplatíte svým časem

Jaká zůstatková hodnota? Tohle se přeci po použití háže do kontejneru na elektroodpad.

0
ransom
2. 10. 2025, 18:18
Škoda Enyaq 85: Elektromobilem na dovolenou k moři? Vždyť už to dnes není žádná výzva

Když tak rádi cestujete, zkuste vytáhnout na podobnou cestu něco z trojice Frontera/C3Aircross/GrandePanda se 44kWh baterkou a max 100kW (reálně spíš 50kW) nabíjením. Sice to nejsou auta na dlouhý cestování (sám bych s nimi neměl na svoje courání problém), ale bude aspoň sranda.

4
ransom
2. 10. 2025, 17:55
Ptejte se: Absolutní automobilový základ

Suzuki Ignis?

0
ransom
29. 9. 2025, 06:55
Fiat Grande Panda Hybrid: Návrat ke kořenům

Stará panda měla naprosto strohý vnější design, a hlavně interiér. Věřím, že nová si svou oblibu najde, ale na mě je především interiér nepřijatelně hračkový, až kolotočový. Technika v pohodě, startování klíčkem taky.

3
ransom
27. 9. 2025, 11:59
Wuling Bingo 203: Nejlevnější elektromobil v ČR dokáže mile překvapit, ušetřené peníze však zaplatíte svým časem

Budu se opakovat:
Při výběru auta jde překvapivě často přísná logika stranou. Kdyby tomu tak nebylo, jezdily by po našich cestách jenom tři nebo čtyři typy aut.
Leckdo si koupí auto, protože se mu "líbí", a nemá smysl v tom hledat nějakou racionalitu. Já sám jsem určitá racionální auta odmítl, protože se mi "nelíbí".
Nerozumím důvodům, proč by někdo dal ze svého skoro půl kostky za TOHLETO, nicméně jsem srozuměn s tím, že takoví mezi námi budou. A nemám problém potkávat je na cestách.

1
ransom
26. 9. 2025, 11:31
Wuling Bingo 203: Nejlevnější elektromobil v ČR dokáže mile překvapit, ušetřené peníze však zaplatíte svým časem

Mám z toho velice ambivalentní dojmy. Na jednu stranu bych s tím dovedl naprosto v pohodě fungovat. Na mých 2x 7km denně do práce, 2x 2km obden na chatu, občas na nákup, a nejdál pětkrát do roka 45km do Hradce - není co řešit, Nabíjení ob den nebo ob dva dny ze sásuvky - pohoda, není co řešit. Jenomže... bych to asi stejně nechtěl.

0
ransom
25. 9. 2025, 10:53
Toyota e-Palette: Když chcete místo auta třeba… květinářství

Tak zrovna to pojízdné květinářství by vyřešilo mnohý problém.

0
ransom
24. 9. 2025, 12:37
Zapomenutý hrdina z Ingolstadtu: Krátký příběh DKW F89L Schnellaster

Von ale Barkas nebyl zas tak marnej. Asi bych ho radši než razdvatrojku.

1
ransom
20. 9. 2025, 16:41
Mitsubishi Delica Mini vs Mitsubishi Eclipse Cross: Kterak japonský lid další zázračnou krabičku dostal, zatímco Evropané znovu jen s přeznačeným Renaultem spokojit se musí

Já si ale myslím, že by si tohle u nás pořídilo jen pár excentriků. Byť filozofii toho autíčka chápu.

2
ransom
20. 9. 2025, 10:50
Ford Sierra Turnier 1.8 TD: Dokonalé zrcadlo doby

Kdysi v druhé polovině devadesátek k nám přijel brácha Sierrou 2,3D. Coby ošetřovatel zvěře v azylovém domě ji dostal na dojetí jako služebák. Měla najeto asi tak na Mars a zpátky, prorezlá, uvnitř snad celý roky prcaly vopice. Ale jela, a brácha se naparoval (já měl tehdy Škodu 100 v dost podobném stavu). Když pak odjížděl, startér sice bzučel, ale nezabíral. Měl vestavěnou planetovou převodovku, a věnec z jakéhosi plastu se úplně rozpadnul. Vyplnil jsem to místo epoxidem plněným železnými pilinami, a před zatvrdnutím párkrát ručně protočil. Zuby planetových koleček se do polotuhého epoxidu pěkně otiskly a vytvořily nový věnec. Prej pak Sierra ještě chvíli sloužila a snad ji s tím někdo i odkoupil - to už šlo mimo mě.

0
ransom
17. 9. 2025, 21:33
Retro okénko Petra Přikryla: Lada VAZ 2101 bylo jediné auto, které u nás dokázalo konkurovat škodovce

Na Žigulovi mi hrozně vadilo divné umístění pedálů a volantu vůči sedačce. Nikdy jsem si na to nezvykl a nenašel pohodlnou polohu. Zato s Moskvičem se mi jezdilo dobře.

0
ransom
15. 9. 2025, 18:14
Citroën C4 Hybrid 145: Stále komfortní, nově úsporný a konečně i hezký

Hydropneumatiky. Já už fakt přestanu psát z telefonu.