načítám data...

Jenda_K

JménoJan Kundrát
BydlištěČeské Budějovice
Registracepřed 11.8 měs.
Poslední aktivitapřed 8.1 hod.
Příspěvků ve fóru5
Komentářů u článků101
Pozitivních komentářů u článků46
Negativních komentářů u článků6
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

Jenda_K
včera v 17:23
3
Ach, jak já bych Buick chtěl.

Další krásný auto po J150, carevnu bych za něj vyměnil. Mě by se taky líbilo, ale v mém případě bych musel vyměnit manželku a dostavět tu trojgaráž.

Jenda_K
23. ledna 2021, 14:13
-2
Renault Trafic SpaceClass: Svatý grál dodávek?

Tak to tady čtu a nějak nechápu tu stať o motoru, na začátku popis akceptovatelný u motoru vhodného do elektrocentály, kde pracuje v konstantních otáčkách a potom konstatování že se motor povedl? Kdyby to mělo alespoň automat. Moje představa o povedeném motoru je taková, že se od 1200ot začne sbírat, od 1700 začne táhnout jak lokomotiva a zvadne 500 otáček před omezovačem.

Jenda_K
21. ledna 2021, 20:39
6
Jaké "klasice" jste nikdy nepřišli na chuť?

To jsou věci, uvařené embéčka nějak nepamatuji, když tak vařily stopětky a sto dvacítky s chladičem vepředu. V mojí stovce jsem měl dokonce namontovanou elektromagnetickou spojku, aby vrtule chladiče neubírala výkon.
S tím technicky strašidelným krámem z roku 1970 jsem v roce 90 ujel po Německu cca 3000 km za 4 dny a náhradní díly jsem nepotřeboval.
Po Erku toužil táta, ale bylo nás doma pět, tak koupil místo něj Dácii. Erko bylo pěkný ale to bylo všechno.
Mě osobně se líbí 603, Felicie a 1000 MB.
Podobný kult je Jawa 500 sice krásná motorka ale těžkopádná a se střední dobou opravy cca 2000 km, s rámem co se kroutil jak krajta.

Jenda_K
17. ledna 2021, 23:18
0
Led na střeše: Přichází doba zkracování

Takže se ti dostalo do papírů způsobení dopravní nehody následkem nepřízpůsobení rychlosti jízdy stavu a povaze vozovky?

Jenda_K
15. ledna 2021, 21:42
0
Toyota Yaris Hybrid: Velké změny, velká překvapení

Pokud se nepletu nepřímovstřiky má ve svých autech Mitsubishi, kromě 1,5 turbo které má z důvodů omezení zakarbonování vstřiky oboje

Jenda_K
15. ledna 2021, 19:21
1
Toyota Yaris Hybrid: Velké změny, velká překvapení

Nevěřícně koukám na příspěvek tady na těchto stránkách:
Tohle lpění na počtu válců je obzvláště komický projev zastydlosti.

Opravdu netuším v čem spočívá ta zastydlost, o tom že tříválec z principu nemůže být dobrý motor nepochybuji :
https://www.autoforum.cz/technika/proc-trivalec-nemuze-byt-opravdu-dobry-motor-toto-jsou-hlavni-duvody/?

Mám osobní zkušenost s vozldly od jednoho až po 12 válců. Začnu jednoválcem o objemu půl litru, který má jen dvě kola a nadlouhé cestování to není, je to vhodný povoz jen pukud si libujete ve vibrační masáži rukou a pozadí, víc jak 200 km za den jsem nedal.
Naftový tříválec jsem koupil před 14 lety pro ženu na poskakování po městě. Zvuk kompresoru a místo čtvrtého válce přidává hmotnost vyvažovací hřídel, takže zbytečně složitá konstrukce doplněná turbem. Nejdál jsem v něm byl v Rostoku u Baltu.
Potom několik atmosferických čtyřválců v současné době 1,3 se 100 koníkama, celkem příjemný motor s vysokým rozsahem použitelných otáček. Už více než 100 000 km slouží jako denní auto s ninimálními náklady na provoz i údržbu.
Velmi příjemné na cestování je pracovní tahací auto s atmosférickým benzínovým motorem V6 3.3 l, příkladné ticho na palubě a krásný zvuk, když už dojde na hledání těch 246 koní, co se v něm schovávají, bohužel jeho nejlepší léta jsou pryč, asi ho zdědí syn a bude se do něj muset nasypat nějaké peníze.
Takže před vánoci nahrazeno pracovním autem z ameriky byť s italským srdcem. Je to také V6, ale na naftu s 250k a 570 Nm dopovaná turbem. Jízda příjemná, rušivý klapot dieslu celkem utlumený, když se mu naloží také pěkný zvuk.
Vrcholem je ale jízda s 12 válcem, ticho v autě luxusní, vibrace žádné , zvuk vytočeného motoru famozní, náklady na provoz nemalé.

Takže za svou zastydlost se nestydím a tříválec hodlám nadále hodlám provozovat jen v bagříku a ještě bych si ho nechal líbit v té variantě na fotce



Jenda_K
13. ledna 2021, 14:12
0
Cadillac XT4 Turbo Diesel AWD: Dokáže sedět na dvou židlích?

možná varianta místo Cherokee, který zmizel z nabídky, pro toho komu je Compass malý a Grand Cherokee velký.

Jenda_K
13. ledna 2021, 10:18
0
Nový Volkswagen Caddy: Radujte se a hodujte!

Souhlasím, jenom bych dolakoval proužek pod horní mřížkou

Jenda_K
10. ledna 2021, 17:39
3
Jenda_K
06. ledna 2021, 19:05
3
Jaké auto pro dopravní policii?

Když už nějaké výkonná vozidla tak to vidím na letku vrtulníků, ono honění si za hříšníkem v silném autě je velice nebezpečné. Dozor ze vzduchu je bezpečný a nenápadný, na zablokování hříšníka je potom nejmíň škoda té Dácie.

Jenda_K
26. prosince 2020, 22:21
0
Auta, která zmizela

Stejné vzpomímky, vyfasoval jsem ho jako služebáka.

Jenda_K
17. prosince 2020, 19:13
1
4 trendy, které by měly umřít, než nám přerostou přes hlavu

Za nejlepší variantu voliče automatu považuji tuhle, nikde nepřekáží, je po ruce a umožnuje volný průchod po podlaze vozu, Řadící páka manuálu umístěná tamtéž je také příjemně po ruce, v jednom autě to táta měl a řadilo se pohodlně a rychle.

Jenda_K
16. prosince 2020, 19:04
0
4 trendy, které by měly umřít, než nám přerostou přes hlavu

Zajímavě řešili vzhled masky u Mitsubishi, zákazník si mohl zvolit zda velký nebo malý gril.

Jenda_K
15. prosince 2020, 18:25
0
Jízda na červenou: Jak nám semafory ztratily respekt.

Na čí popud to vzniká? obvykle nějaký aktivní obyvatel v obci dá stížnost na dopravní situaci a návrh řešení buzersemaforem, potom to jde na projednání na schůzi zastupitelstva, tam se toho někdo chytne a už to jede.
Osloví firmu která to montuje ta nabídne něco do kapsy a zastupitel se začne angažovat. Chodím jako divák na schůze zastupitelstva našeho městyse a už to tam bylo také. Naštěstí se tam našli i rozumní lidé, kteří s poukázání na nevymahatelnost té červené to shodili ze stolu. Ale byla na stole i varianta oboustraného semaforu s přechodem pro chodce a tam už potom vymahatelnost je, ale bylo to shledáno jako příliš drahé řešení.

Jenda_K
15. prosince 2020, 18:11
0
Jízda na červenou: Jak nám semafory ztratily respekt.

Jenom se zeptám přišla už někomu výzva po projetí buzersemaforu na červenou? Mě ne a to nemám problém je projet.

Jenda_K
14. prosince 2020, 15:38
5
Jízda na červenou: Jak nám semafory ztratily respekt.

Buzersemafor není semafor, naopak je to zařízení které lze zaměnit za dopravní zařízení a tudíž nemá u silnice co dělat. Pokud je někde umístěný je třeba písemně upozornit orgány a žádat jeho odstraněni.

Jenda_K
10. prosince 2020, 18:49
1
Drifteři jsou hovada! Nebo nejsou?​

Zimní gumy neexistovaly? To trochu kecáš samozřejmně existovaly, táta měl na Škodě 100 zimní gumy OR 7 a dokonce s hřeby ještě jsem si stihl na nich zajezdit.
Zimní gumy byly dokonce i ještě diagonální OS 14, OS 26, radiály OR 7, OR 31, OR 42 vše od Barumu

Jenda_K
05. prosince 2020, 00:11
1
Z herního simulátoru na silnici

Na tomto simulátoru jsem v autoškole začínal. Na průsvitném kole byla nakreslená silnice a pár křižovatek, podle toho jak "rychle" žák jel a podle toho jak natočil volant motorky posouvaly kolo před promítačkou, když člověk vyjel na krají ze silnice kolo mu spadlo na hlavu... Některým se z toho promítání dělalo špatně a končilo to šavlí.

Jenda_K
29. listopadu 2020, 21:03
2
Pohled do archivu: Jak bejvávalo hej?

Ona ta kvalita ta kvalita na Slovensku byla příšerná téměř u všeho, jako elektrikář jsem zprovozňoval rozhlasové ústředny z Tesly Bratislava a nebyla jediná která by fungovala v každé nějaký problém. Obecně jakékoliv výrobky ze slovenska odpovídaly tomu že je montovali bačové a drotáry setřesení z hor.
Takže přesun výroby 1203 do Trnavy i výroba Garde a Rapidů v BAZ byla kvalitativní pohroma

Jenda_K
29. listopadu 2020, 20:42
4
Pohled do archivu: Jak bejvávalo hej?

Tak tady to samý v Českých Budějovicích fronta před magostrátem asi 100 m, nakonec jsem se objednal na výměnu řidičáku přes internet, objednává se max týden dopředu a jen na pondělí a středu, takže v současné době první možný objednání na 7.12. a úderem půlnoci, když jsem se objednával prvně byly termíny plné během 4 minut.
Zrovna u řidičáku je zajímavé strovnání s minulostí. Můj děda měl celý život jeden řidičák, pamatuji si jeho knížku ještě v plátěné vazbě. Táta měl růžovou knížku s fotkou z vojny až do devadesátek kdy jí musel vyměnit, stejnou knížku jsem měl s fotkou z patnácti i já. V současné skvělé době internetu u každýho policajta musím chodit měnit řidičák každych pět let a to mi na ten řidičák stejně použili fotku z občanky.

Jenda_K
17. listopadu 2020, 18:30
0
Škoda Octavia G-TEC: Plyn se stále hlásí o slovo

Tohle ale není LPG, které tam nesmí, protože PB je těžší než vzduch a mohlo by se v podzemí hromadit. Do většiny garáží není problém jezdit se zemním plynem. Zákaz je stejně historický relikt z doby kdy na LPG autech byl podtlakový směšovač a ten z principu po zastavení odpustil malé množství plynu které sáním šlo ven a bylo cítit, dnešní systémy se vsřikováním plyné nebo dokonce kapalné fáze plynu tuhle vlastnost nemají

Jenda_K
16. listopadu 2020, 20:53
1
VEB Sachsenring Trabant 601: Má platonická láska

Tak u tý Babety to bylo jednoznačný, co by moped měla maximální konstrukční rychlost 40 km/h a na to byla konstruována.
Největší rozkvět Babet nastal v okamžiku kdy na mopedech ještě nebyla povinná přílba a na malých motocyklech do 50 cm3 již ano. V té době je omladina začala ladit, zkracování té zmiňované trubky, přetryskování nebo celá výměna karburátorů, zvětšení a přeleštění kanálů, následně menší rozeta vzadu a z Babety se stával úplně jiný stroj. Běžná provozní rychlost kolem 50 km/h maximálka té bráchovo se mnou a míma 86 kg váhy cca 55 km/h. Rekordmanem byl Petr, který jezdil motokros a s tátou naladili Babetu tak, že maximálka byla nad 80 km/h, hrdí majitelé Simsonů jen koukali, když je předjížděl a mizel v dáli. No a potom zavedli blembáky i na mopedech a bylo hotovo.

Jenda_K
12. listopadu 2020, 20:37
2
Jenda_K
11. listopadu 2020, 21:08
5
Toyota Land Cruiser 200 5,7 V8: Nejsem cvok. Prostě jen vím, co chci

Hlavně tyhle auta jsou v našich podmínkách pro lidi co potřebují tahat, nectějí Pickup a chtějí k tomu i komfort a spolehlivost.
Ono když potřebuju dostat bagr přímo na pracoviště, tak při rychlosti bagru 2 km/h ten podval opravdu nepořebuji nechat 1 km od místa hrabání na cestě. Kamarád tahá za Diskotekou 3 tunovou plošinu a dneska se auta na tahání opravdu špatně hledají. Sám pokukuji čím nahradit mojí 256 k 3,3 l obludu s 3,5 t na kouli a výběr moc není.

Jenda_K
09. listopadu 2020, 20:26
1
TopX automobilových sebevražd

Ale jenom do města a pokud funguje, to minimálně v prvních generacích dokázal zhruba 70 000 km:
https://www.cimbu.cz/download/auto-moto_htp.pdf

Jenda_K
09. listopadu 2020, 00:28
1
Jenda_K
08. listopadu 2020, 16:58
0
Znáte Škodu Agromobil?

V historii se sice na kdyby nehraje ale rozbití Rakouska-Uherska za pomoci podvratné organizace Maffia podporovanou Spojenými státy má všechny znaky i současných amerických barevných revolucí, kdy k základním strategiím americké zahraniční politiky je rozbití konkurujících mocenských uskupení a to buď pomocí sruktur v těchto státech nebo přímou vojenskou intervencí.
Takže Wilsonovi se Masaryk a jeho Maffie za Velké války hodil. Přestože císař Karel měl připravené spolkové uspořádání Rakouska-Uherska došlo převratem v českých zemích a vystoupením Uherska z unie 31.10 k rozdrobení mocnářství s 53 milionama obyvatel.
Je otázkou jaký vliv měla tato událost ná následný vývoj v Evropě po uchopení moci v Německu neúspěšným malířem z Rakouska. Jistě by nedošlo k anšlusu Rakouska, ale o vzájemné zahraniční politice Německa a Litavska lze jen spekulovat. Podepsala by se smlouva o vzájemné hospodářské i vojenské pomoci, nebo naopak by bylo mezi oběma spolkovými zeměmi nevraživost a napětí, třeba i podporované národnostní otázkou v českém pohraničí?

Jenda_K
07. listopadu 2020, 20:27
0
Nepodceňujte kontrolku Check Engine, může to být vážné

Nebyla desetimetrová ale třímetrová, pozor na imperiální jednotky - 10' je deset stop.

Jenda_K
31. října 2020, 17:31
0
Jedinečná nabídka: Na prodej je trojice konceptů Alfy z padesátých let.

Tak se přiznejte, kdo dal těch 15 milionů? Já to nebyl!

Jenda_K
29. října 2020, 22:58
2
5 Autíčkářových tipů, jak si ukrátit dlouhou chvíli v době lockdownu

Já jsem zvyklý chodit pokecat k mému automechanikovi do jeho dílny se kterým jsem chodil do základky, u kterého v pátek po pracovní době funguje pravidelný pokec u bedny či plechovek podle toho co kdo přinese.

Protože se převážně živím tím že o práci už jen mluvím, tak jsem byl na jaře dva měsíce doma, protože mě k lidem v té firmě pro kterou dělám k lidem nepustili. Takže napřed jsem se teda rozhodl městské přibližovadlo z r. 2002 s 320 t. km nehodit ze skály ale připravit na technickou. Výměna obložení zadních brzd, oprava mikrospínačů ovládání oken u řidiče, okna šli předtím otevřít pouze klíčkem zvenčí. Výměna oleje a filtrů po 2 letech a 7 000 km, vyhození nacucaného molitanu v deklu pod motorem a nahrazení geotextilií neb motorem proteče cca 1l oleje na 5000 km , vyčištění zanesené škrtící klapky, co se občas zasekla a vyhazovala pojistku. Potom úspěšné provedení technické a následně pomsta od auta, automat začal odmítat zařadit vyšší rychlost než dvojku. Po 50 km dlouhé cestě domu 45 km/h rychlostí auto odhozeno do rohu zahrady, kde stojí dodnes. Aby má tělesná hmotnost nezačala exponenciálně růst jako epidemie na podzim, vrhnul jsem se na manuální práci kolem chalupy. Vybudoval jsem jímku na dešťovou vodu z okapů, když hrozili s 500letým suchem, ještě že na to mám doma pár pomocníků a rodina to opravdu není. Od dokončení prší každou chvíli. Teď napodzim jsem se flákal chvíli v karanténě, když kluk si přinesl Covid pozdrav ze školy. Karanténu si jako OSVČ platím sám sobě. Potom co mi karanténa skončila, firma zase vyhlásila lockdown. Začal jsem tvořit kryté stání na vozidla, abych kamarádovi uvolnil zapůjčenou garáž. Při mém štěstí, jen co přístřešek postavím, určitě přijde uragán. Takže pořízení si další radosti do garáže se mírně odkládá, obvzlášť když se podívám na kurs koruny.

Jenda_K
29. října 2020, 21:52
0
Mitsubishi Space Star: Budoucí hvězda petrolheadského undergroundu

Takže třetí recyklát techniky z Mitsubishi Colt CZ5 z r. 2004, při druhé recyklaci trochu přebouchaná kastle s desingem pro asijce a přejmenovaný po MPV, jen už nejde koupit se čtyřmi hrnky natož s turbem, místo automatu variátor, co dodat.
Pohotovostní hmotnost je 950 kg.

Jenda_K
26. října 2020, 18:18
1
Škoda 706 RTO: Rodinné stříbro

Tak to já v RTO zažil akorát když mu za jízdy vypadlo boční okno, ale to bylo až v jezeďáckým , kdy nás v něm vezli jako studenty na sběr brambor na pole.

Jenda_K
26. října 2020, 17:20
1
Škoda 706 RTO: Rodinné stříbro

Jinak u nás autobus byl vždy ertóčko, erťák bylo označení pro trambus Škoda 706 RT.
Ty maximální rychlosti byly odvozeny z nejvyšších povolených rychlostí autobusů na veřejných komunikacích, dálkové bez stojících osob směly max. 90 km/h, meziměstské kde se počítalo se stojícími osobami max 70 km/h a v obcích bylo povoleno 60 km/h

Jenda_K
26. října 2020, 17:05
2
Škoda 706 RTO: Rodinné stříbro

Ještě jsem v něm stihnul jezdit ze školy, největší boj byl o tu sedačku vedle řidiče. Řidič to měl dost nepohodlný, na každé zastávce se s kasírkou a strojkem pěkně protáhl mezi sedačkou a motorem a prodával lístky u dveří.

Jenda_K
25. října 2020, 23:12
0
Doba motorismu zaslíbená

Vždyť jsem také psal že pro mě léta zaslíbená začínají v 90tkách v době kdy jsem pod autem nemusel ležet každý týden. Už na služebním Formanu z 93 se kterým jsem následně postavil barák jsem namotal 270 000 km s původním podvozkem a agregátem včetně spojky.

Jenda_K
25. října 2020, 22:33
0
Doba motorismu zaslíbená

Na stovce škodovce byl běžný nájezd do GO motoru 100 000 km , v Dacii jsme motor měnili v cca 180 000 km. Na vývozní 120 byl dosažený a obdivovaný nájezd 240 000 km. Takže motor 603 s náhledem 250 000 není na tu dobu špatný. Dříve to prostě takhle bylo.

Jenda_K
25. října 2020, 00:12
0
Doba motorismu zaslíbená

Ale to já taky dnešek, člověk se může dneska lépe a legálně realizovat ale život tenktrát byl tak nějak jednodušší. jinak musíš porovnávat ne dnešek se včerejškem ale včerejšek v Československu se včerejškem jinde. A potom to srovnání nevychází tak špatně. Sestra v Německu jezdila v Escortu, za 6 let nádherně shnil. Byla to třídveřová 1,3 abych se přiznal kromě pětistupňové převodovky žádný podstatný rozdíl proti Dácii, kterou měl táta, jsem nepociťoval. Běžný dělník v Německu život prožil v nájmu a Mercedes si taky nekoupil. V devadesátkách jsem byl chvíli v USA a životní úroveň dělnické třídy mě taky nenadchla a rád jsem se vrátil zpět.
Soused s těma soustruhama si koupil v 80 letech VW Golf a abych se přiznal auto na mě neudělalo nějaký velký dojem, hnilo taky pěkně, následně si koupil AUDI 80 B2 to už bylo jiné kafe, ale dlouho mu nevydrželo zabil se v něm.

Jenda_K
24. října 2020, 22:21
0
Doba motorismu zaslíbená

Junior: nemyslím, že ten u toho lisu se měl podstatně hůře než dnes spíš naopak. Když mu stačil standard měl ho i u toho lisu. Základní životní potřeby byly dotovaný a dostupný, k bydlení se taky dočekal. Třeba i to vlastnictví auta nebylo nezbytný pro život, obchod byl ve městě v každé druhé ulici i na úplně malé vesnice zajížděli pojízdné prodejny a do práce se člověk dostal hromadnou dopravou. Já bydlel na vesnici do práce jsem to měl 16 km. týdenní jízdenka na autobus stála 12 Kčs. Při ceně benzínu 8 Kčs za litr bych jen za palivo v autě projezdil pomalu stovku. A v tom autobuse si člověk odpočinul, prospal, domluvil kšefty, přečetl noviny, nebyl to ztracený čas.

Jenda_K
24. října 2020, 19:46
0
Doba motorismu zaslíbená

U nás v ulici jsme majitele Tatry 603 měli také, obdivovali jsme jí ale moc jsme ji nezáviděli, díly špatně dostupný, spotřeba vysoká. Získání Tatry 603 opravdu nekorelovalo s příslušností k vládnoucí garnituře, na to byly třeba úplně jiné známosti.
Dělník dokázal vydělat víc než řídící managment. Prachy mezi lidma byly a vydělat je dokázal každý kdo chtěl. Možností byly hromady, strýc choval nutrie a stříbrné lišky, Teta dokázala nasbírat borůvky v hodnotě půlročního platu, soused dodával králičí maso do nemocnice, znal jsem lidi co sbírali léčivé byliny, soused nedaleko měl doma tři revolverové soustruhy a vyráběl šroubky pro Okulu Nýrsko, já chodil od 14 let s tátou na melouchy dělat elektroinstalace, spíš peníze nebylo za co utratit.
Byly to úsměvné situace, šli jsme do Mototechny pro akumulátor 12 V 120 Ah do Žuka a přestože ho měli, neprodali nám ho neboť jsme neměli potvrzení z národního výboru že jsme soukromý zemědělci. ..
JZD nesmělo odprodat vyřazený traktor do soukroma, tak ho strýc musel koupit přes místní organizaci Svazu včelařů...

Jenda_K
24. října 2020, 17:35
-1
Doba motorismu zaslíbená

Od 70 let měl auto v podstatě každý kdo ho chtěl benzín byl za 2,10 Kčs a o sitaci v dopravě si nedělej iluze v té době se dopravní ifrastruktura teprve budovala takže kolony v Praze byly a ne že ne. Kdy se otevřel Nuselák, Barandovské mosty magistrála ? Takový páteční odpolední odjezd z Prahy a návrat v v neděli podvečer byl pověstný, dobře si pamatuji dopravní vysílaní Zelené vlny rádia Hvězda i s tím vrtulníkem ve vzduchu. K neomezené rychlosti autobahn všude jsme tu měli do r. 79 a důvodem k zavedení omezené rychlosti nebyla nehodovost ale úspora paliva, Do r. 75 byla v obci 50km/h potom už 60 km/h od 23:00 do 5:00 omezení v obci neplatilo.

Jenda_K
24. října 2020, 17:21
-1
Doba motorismu zaslíbená

Já bych v tom tunění nebyl aktuálně moc optimista, v dobách předrevolučních s tuněním nebyl problém, stačilo použít homologované díly z jakehokoliv auta a předělávka byla možná, takže zadní světla z řady 105/120 na Škodě 100, U mé 100ky proběhla překopávka motoru Škody 100 na 120 a jeho doplnění o tyristorové zapalování s prodlouženou jiskrou, výmena topení za topení z Escorta. Na Dácii jsme měli světla ze Š120 a větší 1450cm3 motor z malého Ara, následně jsme sedan předělali na Combi, Kamarád do staré Octavie nacpal pružiny z Combi a přetipovali mu to na 5 místné vozidlo, motor překopal na variantu TS se dvěma Weberama a jinou vačkou a doplnil do kufru druhou nádrž. Na Žuka táta nabaslil místo polského karburátoru český a spotřeba spadla ze 17 litrů na 13/100 km Běžně se dala vyměnit karoserie u Škody 100 za karoserii z řady 105/120. Francouzské naftové motory Indenor se cpaly do Volh.
Výroba obytňáků na koleně z Avii, 1203,Barkasů a pod.byla proslulá a všechno se dalo dostat na značky.
Věci v dnešní české variantě Eurosojuza nemyslitelné.

Jenda_K
24. října 2020, 12:09
1
Doba motorismu zaslíbená

Doba zaslíbená? Z mého pohledu 90 léta začal jse jezdit v autech na kterých se nemuselo celkem nic dělat.
Když si vzpomenu na doby dřívější, znamenalo to na autě pořád dělat nějakou údržbu:
oleje a filtry po 5 000 km a ještě výměna letního za zimní
seřizování ventilů, následně zabrušování ventilů
u karburátoru nastavení volnoběhu, čištění trysek, nastavení hladiny benzínu
zapalování kontrola předstihu a kontaktů přerušovače, výměna svíček a opálených víček rozdělovače
seřízení dobíjení a kontrola či výměna uhlíků dynama
mazání podvozku, to byl rozdíl když se namazaly svisláky,
nastavování palců bubnových brzd, čištění a mazání mechanizmů brzd, seřizování ruční brzdy,
výměna osleplých parabol světel,
po nějakých 150 000 km výměna poloos, generálka motoru, po 5 - 7 letech vyvaření či výměna karoserie
...prostě pořád nějaká práce.
Takže 60 - 80 leta, možná krásný auta ale uživatelsky nic moc, a bylo celkem jedno jestli člověk jezdil v VW Brouku, Renaultu 12 nebo žigulíku, Škodě 1000 MB či Spartaku.
Kdo si na tohle dneska vzpomene. Takže na doby minulé sice s krásnou nostalgií můžeme vzpomínat, ale vrátit bych se do těch dob nechtěl, kdy cesta 200 km byla událost a auto se na ní připravovalo.
Od těch devadesátých se na auto kromě oleje filtrů cca 120 000 km a nebo 10 let nesahne.
Od 80 let je situace tak nějak kontroverzní z jedné strany pokrok, z druhé čím dál větší omezení u kterých si nejsem jistý kdo je vlastně prosazují. Velké automobilky které tím potírají konkurenci a zvyšují zisky díky řešením a dopňkům, které spousta lidí nechce? Dobroserové kteří chtějí zachránit planetu?

Jenda_K
24. října 2020, 00:56
0
Doba motorismu zaslíbená

Vždyť spaliny se recykluji , podle jistých teorií na dně moří pod vysokým tlakem dochází k syntéze toho zlého co2 s vodou na uhlovodíky, které potom v pobřežním šelfu nebo na pobřeží těžíme a říkáme tomu zemní plyn a ropa. Takže podle této teorie se jedná o obnovitelný zdroj na rozdíl od slunečního záření které jednou dojde.

Jenda_K
21. října 2020, 18:37
1
Budiž světlo aneb od acetylenu k polovodičům

Protože bylo prokázáno že žluté světlo nejlépé proniká mlhou, u mlhovek možnost žlutého světla zůstala do dneška

Jenda_K
19. října 2020, 21:04
0
Rolls Royce svolává do servisů majitele vozů se svítící soškou. Odporuje nařízení EU.

Nějak z toho článku není patrné zda se jedná o retroaktivitu předpisu EU nebo opravdu opomenutí výrobce.

Jenda_K
19. října 2020, 01:48
6
Autíčkářův přehledný průvodce převodovkami

Několik poznámek k článku
U mechanických převodovek se změna převodů pomocí posunu ozubených kol používá u motocyklů, u aut se používají zubové spojky.
U automatické převodovky s hydroměničem i při volnoběžných otáčkách dochází k přenosu síly, takže pokud uvolníte brzdový pedál auto se dává do pohybu. Velká výhoda výhoda měničových převodovek je to, že měnič je schopen násobit točivý moment a to tím více, čím je větší rozdíl v otáčkách hřídele motoru na který upevněn obal měniče s rozvodovými lopatkami proti výstupnímu hřídeli na kterým je upevněna turbína, takže při rozjezdu kdy turbínová hřídel stojí na ní působí větší moment než má sám motor. To umožňuje bezkonkurenční nabírání rychlosti při rozjezdu, oproti klasické manuální převodovce kdy je při rozjezdu mařena podstatná část energie získaná v motoru prokluzem spojky a není možné na vstupní hřídel přenést větší moment než motor aktuálně má.
Počet stupňů rychlostí převodovek jak automatických tak manuálních postupem času stoupá v souvislosti se zvyšujícím se tlakem na emise a dříve i spotřebu. Takže do cca 50 let byly běžné 3 stupňové převodovky a byly i auta u kterých se za jízdy rychlostní stupně neměnily třeba u Bugatti Royal z 30 let s jeho osmiválcovým řadovým motorem 14,7 l s více než 300 HP byla 3 stupňová převodovka ve které se rychlostní stupeň volil za klidu. Jednička do horských oblastí s maximálkou kolem 100 km/h, dvojka se používala na běžný provoz s maximálkou cca 150 km/h a trojku řadili jen milovníci rychlé jízdy, kdy 3 tunové auto na ní jelo přes 200 km/h.
Po druhé světové válce u většiny aut měly manuální převodovky 4 stupně, automaty si stále vystačily se třemi. Vlivem ropné krize v 70 letech dochází k tlaku na vyšší hospodárnost a převodovky aut dostávají další stupeň někdy inzerovaný i jako rychloběh pro snížení spotřeby při dálničních rychlostech a automaty zámek hydroměniče (overdrive).
Počet rychlostní stupňů také souvisí s objemem a počtem válců motorů. V americe používaný naddimenzovaný pružný osmiválcový atmosferický motor s použitelným rozsahem otáček 1000 až 6000 nepotřebuje tolik převodových stupňů a byl běžně spojovám s tří, max čtyřstupňovým automatem. Proti tomu evropské malolitrážní obvykle 4 válcové motory potřebují těch stupňů více vzhledem k použitelným otáčkám 3000 - 6000.
Tato situace se ale po přelomu tisíciletí dále mění a enormí tlak na snižování emisí vede k tomu že motory jsou optimalizovány pro provoz v úzkém rozsahu otáček, manuální převodovky dostávají šestý stupeň a měničové automaty i když jsou doplněny o 5 stupeň ustupují vzhledem k horší účinnosti.
Pro udržení komfortu automatů se uplatňují nové konstrukce a to robotizovaných manuálních převovodovek, které měly spojit komfort měničových automatů s hospodárnosti manuálů. Ale jak už psal autor článku komfort hydroměniče zmizel a nepříjemné a nekomfortní přerušování tahu motoru jako u manuálu zůstalo. k robotizované jednospojkové převodovce se totiž řidič musí chovat jako k manuálu, který se ale neovládá pedálem spojky a řadící pákou ale jen pedálem plynu. Při zvyšující se rychlosti uberu plyn a motor přeřadí na vyšší stupeň, a analogicky prošlápnu plyn a auto podřadí. U slušně udělaných robotizovaných převodovek , třeba u A2 od Audi nebo VW Lupo dokonce s efektním a efektivním meziplynem.
Tyto uživatelské nedostatky kostruktéři řešili dvojspojkovými robotizovanými převodovkami obvykle dneska označovanými jako automatickými, bohužel jejich bezproblémový provoz je podstatně kratší, obvykle 100 - 150 tisíc do výměny spojek, než u měničových automatů jejihž životnost při základní údržbě spočívající ve výměně části oleje každých 60 - 90 tisíc km je přes 300 000 km a není neobvyklé, že dokážou fungovat i přes 500 tisíc kilometrů. Takže výrobci dnes u aut vyšších tříd se vracejí k hydroměničům
U popisu toroidní převodovky je video popisující pístový hydromotor.
Poznámka o mixeru je poněkud nepřesná, protože právě mixer a ještě tříštivý kafemlýnek obvykle žádnou převodovku na rozdíl od kuchyňských robotů a masomlýnků nemají.

Elektrické generátory rozdělujeme na generátory vyrábějící střídavý proud zvané alternátory a na generátory vyrábějící stejnosměrný proud, dnes už nepoužívaná dynama. Takže pokud mám alternátor je to stroj patřící do podmnožiny generátorů elektrického proudu.

Každý spalovák má několikery optimální otáčky a to z hlediska co od něho chceme takže buď minimální měrnou spotřebu nebo maximální kroutící moment nebo maximální výkon. Bohužel žádný motor to vše nedokáže v jedněch otáčkách, takže si musíme vybrat co je pro nás nejdůležitější. Minimální měrná spotřeba je obvykle mírně nad maximálním momentem, ale daleko od maximálního výkonu, který bývá kousek pod maximálními otáčkami .



Jenda_K
15. října 2020, 10:17
-1
Volkswagen Grand California 680: Ideální auto pro dva

Je to vlastně předělaný náklaďák, nejvýkonější tahače mají tak 15 koní na tunu, takže by ti stačil motor o výkonu 50 koní?

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Toyota Celica Sti 1993
Toyota Celica Sti

1993 rok výroby
105 koní výkon
1 587 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989 1989
Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989

1989 rok výroby
147 koní výkon
3 340 ccm objem

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem