načítám data...

GAZ 27527 Sobol: Offroadový minibus, co není Buchanka

Náš nepravidelný dodávkový seriál tentokrát stočíme směrem off-road, podíváme se na ruský minibus s rámovým podvozkem a pohonem 4x4.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme, Recenze & testy: GAZ 27527 Sobol: Offroadový minibus, co není Buchanka

Ruská automobilka GAZ je v našich končinách známá zejména jako výrobce Volhy, v posledních deseti letech se ale pod vlastní značkou zabývá už jen výrobou užitkových a nákladních aut, vozů speciálního určení a autobusů. Znát ji můžete ale také jako lokálního výrobce Škodovek a Volkswagenů pro ruský trh.

Některé produkty GAZu si můžete pořídit i u nás, na český trh směřují formou individuálního dovozu spojeného s provedením potřebných úprav, stejně jako je to u UAZů a prakticky kompletního portfolia Lady. My jsme si domluvili krátké setkání s nejmenším užitkovým modelem Sobol, a to v jeho přirozeném prostředí – v pískovně.

Sobol je zběžným pohledem těžko rozeznatelný od dalšího modelu ruské značky, GAZelle. Není to náhoda, Sobol z GAZelle vychází technicky i designově, rozdíl je v podstatě jen v některých parametrech. Sobol má zkrácený rozvor z 2900 na 2760 mm, kratší je také zadní převis. Výsledkem je podstatně kratší karoserie, která má praktických 4810 mm na délku, zatímco GAZelle měří velkorysejších a leckdy limitujících 5,5 metru. Sobol taktéž postrádá dvojmontáž na zadní nápravě. Přesto má stále solidní tunovou nosnost.

Výsledkem tohoto rozměrového downsizingu je zlepšená průchodnost a manévrovatelnost v terénu. Právě tam se Sobol cítí jako doma, protože jeho technika je ortodoxní a nekompromisní. Základem je robustní a vysoko stojící žebřinový rám, který nesou tuhé nápravy odpružené listovými pery. Stále jsou poháněná zadní kola a přední se připojují klasicky off-roadově pákou „natvrdo“. Existuje ale i verze se stálým pohonem všech kol. Samozřejmostí je pak redukční převod pro jízdu nižší rychlostí nebo v těžkém terénu. Za příplatek je k dispozici uzávěrka zadního diferenciálu a také další všemožné užitečné věci jako pevnostní nárazníky nebo naviják.

Foto: Tomáš Kopečný

Rám není nijak složitě profilovaný, jak tomu bývá u západních pick-upů, ale tvoří ho masivní rovné nosníky. Díky tomu je velmi tuhý a není tu nic tak říkajíc na ráně. Se Sobolem si jde určitě „lehnout na břicho“, ale to uvíznete v takové situaci, že by se do ní jakékoliv jiné auto (kromě Buchanky) ani nedokázalo dopracovat. Kvůli tomu taky karoserie sedí opravdu vysoko.

Pobyt za volantem si proto musíte zasloužit, do kabiny je potřeba vyšplhat. Odměnou za to je vynikající rozhled, podpořený tenkými sloupky čelního skla. Ergonomie je bez výhrad, pedály jsou dobře rozmístěné a všechny tři řadicí páky na dosah ruky. Jediným nedostatkem je, že nezbylo místo pro odložení levé nohy. Tu tak musíte mít neustále poblíž spojkového pedálu, protože podběh předního kola výrazně zasahuje do kabiny a pedály nejsou v zájmu dobré dostupnosti vyosené směrem ke středu auta.

Foto: Tomáš Kopečný

Sobol přidává i pár zajímavých detailů. Chybějící červené pole otáčkoměru je těžko mít užitkově zaměřenému autu, které v Rusku prodávají i s turbodieselem Cummins, za zlé, pobaví ale přítomnost kontrolky zapnutého denního svícení. A boční posuvné dveře mají na pohled dvě kliky, k otevření ale slouží jen ta zadní, zatímco přední je ve skutečnosti madlem, které může usnadnit otevírání zvenčí.

Vpředu se sedí pohodlně, jen prostřední sedadlo je, jak je pro dodávky typické, trochu stísněné. Prostor pro nohy zde navíc ubírají páky řazení čtyřkolky a redukce. Ve druhé řadě osobní verze je ve dva a čtvrt metru vysoké a dva metry široké karoserii prostoru nadbytek, cestující zde si dokonce mohou požádat řidiče o zapnutí přídavného větráku ventilace. Nebo otevřít nahoru vysouvané střešní okno, které současně plní účel nouzového východu. Zadní sedadla ale příliš pohodlná nejsou, což v konečném důsledku tolik nevadí, protože Sobol není auto na delší cesty.

Foto: Tomáš Kopečný

Pohybu spíše na krátkých trasách je přizpůsoben také benzinový motor UMZ A275, v ČR modifikovaný pro Euro 6. Jde o dlouhozdvihový čtyřválec s objemem 2,7 litru a skromným výkonem 78,5 kW. Výkonem ani reálnou dynamikou neoslní, natož pak emisemi CO  295 g/km. Jeho přednostmi je rychlé ohřívání, krátké jízdy mu díky nepřímému vstřiku nevadí a maximum točivého momentu 220 Nm je položené už do 2350 otáček. Stačí zařadit redukci a čtyřválec v terénu hned začne ukazovat ramena a nic ho jen tak nezastaví.

Na silnici je to už skromnější, i když kolem devadesátky se s ním dá v pohodě jezdit (udávané maximum je 130 km/h, ale nebyla možnost ho vyzkoušet). A do zatáček to chce kvůli vyššímu těžišti a tuhému zavěšení najíždět s rozvahou. Jenže kdo by si pořizoval dodávku či minibus s čtyřkolkou, redukcí, rámovým podvozkem a tuhými nápravami pro ježdění po silnici. Toto auto funguje přesně podle principu čím horší podmínky, tím lepší výsledky.

Foto: Tomáš Kopečný

Můžete namítnout, že podobnou službu odvede i Buchanka, která je dokonce o 4 kW výkonnější (mimochodem, motor má UAZ podobný, ale technicky a nakonec i na pohled dost odlišný). Jenže trambusová karoserie s pozicí řidiče vedle motoru a nad předním kolem nevyhovuje každému, navíc Buchanka je v podstatě nově vyrobeným veteránem. Sobol je komfortem a odhlučněním o kus dál a nepůsobí jako zjevení z dávné minulosti. Navíc vedle úplného základu s posilovačem a ABS nabízí i spoustu příplatkové výbavy – přední okna a zrcátka v elektrice, centrální zamykání, klimatizaci a dokonce i infotainment.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 2 690 cm

Maximální výkon: 106,8 k (78,5 kW)

Maximální točivý moment: 220 Nm 

Převodovka: pětistupňová manuální s redukcí

Maximální rychlost: 130 km/h

Kombinovaná spotřeba udávaná/v testu [l/100 km]: 12,7/nezjištěno

Užitečná hmotnost: 1 080 kg 

Cena testovaného exempláře: 694 540 Kč (základní verze od 562 650 Kč s DPH)

Autorem fotek je Tomáš Kopečný.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
12. července 2020, 21:49
3

Buď bych měl změnit prášky nebo doktora. Ale mě se to líbí. Vůbec jsem o tomhle autě netušil. Díky za článek

reagovat
ra
rainero
13. července 2020, 07:40
2

Nevychádza karoséria zo starého Transitu?

reagovat
mariov8
13. července 2020, 08:34
0

Kupodivu prý vůbec ne, ale inspirace je tam vidět.

PepaSFI
14. července 2020, 19:03
0

mě to taky napadlo, obzvlášť při zmínce o tom že prostřední sedadlo je stísněné a kvůli pákám je málo místa pro nohy.
V Tranzitu to bylo půlsedadlo a místo pro nohy uprostřed nebylo žádné. Tím myslím opravdu žádné, spolujezdec uprostřed se musel věnovat řízení, tedy pečlivě sledovat jízdu a být sžitý s vozem a řidičem, jinak neustále dostával do nohy rány šaltpákou.

sumy
13. července 2020, 11:36
1

Kamarád to má. Kupoval to cca před 7 lety nový. Zatím najel 50tkm. A dal? Prestavel si to na expedičku a já ho obdivuju. Je to hroznej křáp. Motor už v tom má tuším menenej za Andorii. Předloni, než s tím dojel na Kolymu, tak musel cestou měnit všechny gufera na prevodovce. Hnijeto, gumy to umí sežrat asi za 20tkm(ty samé Duratrac, které jezdím vždy 50tkm až do chvíle, kdy mají jen 7-8mm) a max udržitelná(čti uříditelná) rychlost je 100km/h V Bystrici u Benesova je na ne servis a co vím, tak kluci ani nestíhaj. Vlastne to co resi offroadisti na 20 let starejch vyskakanejch pixlach s najezdem 0.5 mio km se tady resi uz od novoty.
Pro masochisty jasný volba :-)

reagovat
beastar
13. července 2020, 12:07
7

Nemam s tim zkusenost, ale uz od pohledu a pocteni. Desna picovina. Radeji bych si koupil opravdu dojetej syncro Transporter. Pripadne Patrola z roku X. Jediny co je asi cool, ze si s tim originalni.

Ha
Habakukk
13. července 2020, 11:45
4

Kdyby se psal rok 1995 tak je to moderní a soudobé vozidlo, ale vzhledem k tomu, že máme rok 2020 tak vidím jenom další beznadějně zaostalý produkt Ruské Federace.

reagovat
beastar
13. července 2020, 12:03
1

To mas pro Sovetsky trh. Stejne jako kdysi Gazelu. Ja si myslim ze nekde v Uzbekistanu, kde budes jezdit po okrese to bude moderni vuz. V EU je to dobry max jako skrin na kramy pro lesaky, dilny dp a podobne.

sumy
13. července 2020, 12:10
1

Pravě ani pro ty lesáky to moc neni. Potřebuje to neustálou péči. V lese to po 3-5 letech končí jako totálně rozpadající se kus železa.

beastar
13. července 2020, 12:19
0

To je akorat ty 3 roky potom se to vyhodi:D

Ha
Habakukk
13. července 2020, 12:55
0

No když se na kole motám lesy kde se intenzivně těží tak tam potkávám. Nová Ducata která jezdí servisovat těžební techniku a pak staré T4 Transportery kterými se dopravují strojníci. Tedy jezdí terény kde stačí obyčejné 4x2 dodávka a není potřeba žádný východní produkt.

beastar
13. července 2020, 14:11
1

Habakuk: Koukam ze mame oba stejne radi vychodni produkty. Zase na druhou stranu kaviar, lososa, ustrice a houby maji vazne lepsi a vyrazne levnejsi. S temi auty uz to takova slava neni. Myslim si ze mimo statni sektor ve mestech tuhle hruzu ani v Rusku moc nepotkam. Jedu v Zari do Petrohradu, moc se tesim fakt;)

Ha
Habakukk
13. července 2020, 15:27
1

Tak já vnímám Petrohrad více jako Ruskou anomálii se Západním stylem života. Co jsem tam tak potkal lidi tak studovali ve Finsku angličtina nebyla problém a vodečka se moc nepila spíš nějaký ten Karibský rum po jídle. Jo když o tom tak přemýšlím tak vono to bylo před 10 lety a hromada věcí se od té doby změnila, ale Ruský automobilový průmysl si stále jede svoje.

beastar
13. července 2020, 16:40
1

Když už máme takový pěkný OT. On když pomineš všechny kecy o Rusku a Rusech, tak Petrohrad je moc pěknej i Evropským měřítkem. Řekl bych daleko hezčí jak Moskva. A jak píšeš AJ není problém, spousta lidí má příbuzný usazený ve Skandinávii. Vodečka se pije spíš mezi nižší vrstvou obyvatel a opravdu méně. A známej má krásnou chatu v Karélii (kde mimo jiný jezdí chytat bronz i Putin) Pámátky jsou v PH super, centrum čistý, lidi hodný, kamer málo, policie shovívavá. Pravdou že to v Rusku není úplně standart to co ukazuje Petrohrad.

Ha
Habakukk
14. července 2020, 10:18
0

Rozhodně je hezčí jak Moskva prostě carské město. Centrum je super jen je to pěkný výlet to celé projít myslím, že jsem našmajdal něco kolem 15km. Do Karelie jsem jezdil za prací mají tam kus dálnice a od Ladožského jezera nahoru už jen hliněné cesty.

Va
Vasek7
13. července 2020, 13:27
0

Pokud hledáte další čtení a zajímá Vás k čemu je dobrá Gazelle: https://en.wikipedia.org/wiki/Marshrutka

reagovat
pi
pickozudovozu
13. července 2020, 23:35
1

Ani na to ne, v "maršrutkách" vede Sprinter

ransom
13. července 2020, 21:18
1

Jestli to z Gazely převzalo kabinu, tak potěš. Ještě jsem neseděl v dodávce, do které bych se hůř poskládal. Nejen jako spolucestující. Ani za volant se moc nevejdu.
Povozil jsem se řadou těchhle ruských zázraků přímo v jejich domovině. Příšerný krámy. Válku jim vyhrály, ale v míru se s tím nedá žít.

reagovat
Ha
Habakukk
14. července 2020, 06:55
0

Kterou válku jim vyhrály, tu studenou?

PepaSFI
14. července 2020, 19:12
0

taková poznámečka pamětníka, značka GAZ nebyla známá jako výrobce Volhy, Volha byla prostě Volha, eventuelně starší model byl Carevna. Značka GAZ byla v našich končinách všeobjímajícím pojmem pro všecko co je zelené, otlučené, na velkých kolech, zasviněné od bláta a lezou z toho vojáci, dřevorubci nebo zemědělci, ať už to vyrobil kdokoliv. To čemu se dnes univerzálně říká džíp, to byl před několika desetiletími gazík.

reagovat
sumy
14. července 2020, 20:33
0

Přesně. Kolikrát to slycham:" Vem toho svýho gazika" A upřímně, stále je mi to sympatičtější než: " Jé, ty máš takovejhle džip" :-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Newport Custom 1973
Chrysler Newport Custom

1973 rok výroby
180 koní výkon
6 551 ccm objem

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem