Mario „mariov8“ Zetík
| Bydliště | Benešov |
|---|---|
| Registrace | před 7.6 rok. |
| Poslední aktivita | před 4.1 hod. |
| Příspěvků ve fóru | 1 |
| Komentářů u článků | 414 |
| Pozitivních komentářů u článků | 168 |
| Negativních komentářů u článků | 17 |
Posledních 50 komentářů
Mluvil jsem s chlapem, co tam v automotive roky pracoval. Zajímavá informace je, že oni obvykle ty auta mění po roce, maximálně dvou... ve městech. Kde na to mají. Tedy zcela chybí důraz na dlouhodobou odolnost a kvalitu zpracování. Umí to udělat pěkné (za mne osobně spíše efektní), umí vybrat slušné komponenty, když se to zaplatí, ale z dlouhodobého hlediska jsou to s výjimkou špičkových produktů (obvykle vyvíjených i pro Evropské spolupracující značky) pro nás rizikové produkty.
Yellec, palec nahoru za komentář, souhlasím. I čína umí vyrobit kvalitní produkty, ale ani oni už nedělají za hrnek rýže...
Hmmm, palec nahoru...
Zatím největší průser těch aut uživatelsky je katastrofální adaptace a stav jejich SW!!! Ne mechanika, materiály a zpracování, nooo, většinou... Zkuste se podívat na mapové podklady a práci asistenčních systémů, nejenom těch pracujících s rychlostí. Zjistěte si, jak probíhá aktualizace SW na dálku... no nijak, musí to do dílny na počítač. Ty automobilky jsou na naše poměry skutečně velké, ale s ohledem na maržovost automotive, která klesá i v číně a tvrdý konkurenční boj tam, je otázkou, kolik těch jejich "menších" automobilek ještě tady bude za 5, 10 let a pak teprve začne sranda.
Jo, ten Plymouth Fury s typickou Mouth už jo.
V této souvislosti si Corvair nepředstavím, ale jak to auto bylo na ameriku dizajnově (a nakonec i technicky) svěží...
Ona to byla spíše manufaktúra, stáli se na ně fronty i v rámci státní a podnikové garnitury. Vlastně o exportu nemohla být ani řeč. Ano, v době uvedení to ještě pořád bylo se světem srovnatelné auto, ale ono vstřikování a vlastně i klimatizaci, abs, ... měl dostat již první plastový facelift...
Shooting Brake už je v Čechách, pri troške trpezlivosti sa o víkende dalo doň na Signál festivale aj sadnúť. Mercedes-Benz bol jedným z generálnych sponzorov. SB by mohlo riešiť problém, moje deti si do "sedanu" dozadu asi tiež už nesadnú... :-D
A proč dobová auta byla krásnější než dnes? Byli jsme obvykle mladí a snili jsme o nich jako o novinkách. Většina z nás. Dnes jezdíme moderními vozy, protože si je můžeme dovolit, většinou. Ale mládí je v prdeli a do důchodu daleko... A co si budem, dnes nestačí auto odemknout a nastartovat, kopnout tam rukou volič do polohy D a jede se... Dnes vypínáme Start-Stop, musí se počkat než se probere infotainment a vypíná se Lane-Assist a upozornění na překročení povolené rychlosti, navigace se stále neprobrala, ale bez ní už nikam nejedeme, protože potřebuje dynamické Live informace o dnešním hustém provozu, takže ještě pár dalších dlooouhých vteřin... a teprve se jede. Hoplá. Tak ne, stéblo trávy kimácející se ve větru vyděsilo brzdový asistent a ten vám to na výjezdu z pozemku zašlápl do podlahy a vy bavíte sousedy, tak jim ještě máváte a zjišťujete, jak tomu svéhlavému stroji vysvětlit, že žádné nebezpečí nikomu a ničemu nehrozí může jet...
Já mám na tohle období rozporuplné vzpomínky, pravda však je, že po přelomu tisíciletí se to většinou ještě zhoršilo. Mně hromada těch aut dnes připomíná ocucaný bonbón a ne, nemám na mysli bazarovskou hantýrku... Ale z těch méně známých, ale podle mne z dané doby pěkných aut, v diskuzi zazněl Safrane a Galant. Ten žel prakticky nebyl na silnicích k vidění. A já bych ještě dodal Xantia, to ještě Citroen zvládal stvořit zajímavá auta. 406 jezdil bratr, já tu Xantii. Z výběru se mi ani kousek auta nelíbí na Mondeu a těžko hledám vhodný úhel pohledu i na Opel. Za mne fakt tyto 2 kusy ne. U Fiatu už bych byl smířlivější. Třeba dobová Volva se mi ale líbila, protože byla svá, nadčasově a konzervativně elegantní. Současná produkce mně jako technicky zaměřenému člověku však přijde jako katastrofa, ačkoliv některé modely si tu strohou švédskou eleganci ještě z posledních sil drží. Jsem sice příznivec automobilek z jiného německého města, ale dobová "pětka" od BMW byla podle mne pecka! I mercedesí Céčko W202 mělo svoje kouzlo, to Éčko W210 se mi naopak moc nelíbí. Taky tito "němci" mizí pomalu ze silnic, tu pětku jsem už neviděl pěkně dlouho.
A taky ještě platí jedna věc z praxe, přijet před velkoměsto 5 min před špičkou a 5 minut po jejím začátku je úplně jiná liga a to klidně o hodinu...
To je jednoduché, od určité velikosti již zmenšování vozidla nezpůsobuje jeho zlevňování, ale přesný opak...
To platí v dopravní špičce u každého velkého nebo alespoň většího města, ale když potřebuješ prosvištět republiku, je situace jiná...
Rychlost ještě nikoho nezabila, to spíše, když se o něco zastavíte...
Za nastavených podmínek dle řidiče i auta je v pohodě i 180km/h, alespoň v Německu. Ale tam mám top něco málo přes 250km/h, ale to už chce raději 3 pruhy a prázdnou dálnici.
Pokrok to je, ale v oblasti, kterou zas tak úplně nepotřebujeme. Kdyby se tak dokončil obchvat Prahy nebo dostavěla D3 u Prahy, to by bylo jiné kafe!
Ono obecně auta do nástupu Katafórezy nebo s nějakou konstrukční vadou způsobující rychlou korozi (kapsy na vodu a podobně) zrezli rychle, pokud se pořádně neošetřili a ideálně nejezdili v zimě. Od konce 70 až začátku 80tek se to obecně zlepšilo, ale některé značky nebo modely i tak prosluli nadměrně rychlou korozí...
Jo, Italové si za korozi mohli sami, automobilky používali nejčastěji ocel z jejich vlastních - Italských - oceláren, které byly poblíž = skutečně blízko. Ale problém byla tehdejší mafie a časté stávky, nekázeň v lakovnách a vlastně i automobilkách (zvláště socialistický nápad postavit automobilku na agrárním a chudém jihu se vymstil - odnesla to hlavně Alfa), kdy během stávek rozdělaná auta stávala běžně dlouho venku...
Víceméně souhlasím, že dnes již to není taková tragédie. Hodně totiž zachrání slušná aplikace v infotainmentu vozidla. Tohle je totiž hooodně milosrdná trasa. Také jsem jezdil z jižních Čech, místo Prahy, když jsem tam mohl s rodinkou přespat u táty = "-2 hodiny". Kratší a pro elektromobil pohodlnější již vymyslet nešla...
Zkuste si zajet k moři třeba do stále populárního Chorvatska, ale na pěknou Makarskou riviéru nebo jih Itálie. Nabíječku aby lupou člověk pohledal. Snad kromě té Makarské a odpočívadla u dálnice jsem na žádnou v Chorvatsku letos nenarazil a to jsme tam po pobřeží docela "výletily". A vyjeďte třeba ráno z Ostravy s cílem si večer dát večeři u moře... to bude mít jiné grády a pořád se to bez více nebo méně omezujících ústupků neobejde.
Hudson Hornet je pro trochu znalé volba číslo jedna, byť už se tehdy hromadně přestupovalo z V8 SV a R6 na V8 OHV...
Já zažil ten Buick Roadmaster naživo, pohled pod kapotu na řadový osmiválec nezapomenu, ten motor měl snad metr délku a netypický zvuk.
Ten motor byl slabší již v době uvedení na trh, tehdejší PSA umělo z objemu 1,8L díky mezichladiči až 90 koní a točiví moment byl cca o třetinu jinde. Měl jsem s touhle motorizací čest, provozoval to známý. Proti původnímu Indenoru 2,3L to byl sice pokrok, ale opravdu to bylo dost líné. Výrobce se patrně pro přeplňování rozhodl bez zásadnějších úprav motoru vyvíjeného původně jako atmosféra a bál se o "spodek" motoru, nebo o střeva převodovky. Motor jako takový i tak měl problémy a i já si pamatuji, že jsme ho dávaly dohromady. Mně utkvěla v paměti dlouhá, ale docela lehká převodovka, ta moje mercedesí byla podstatně těžší. Dobrý motor byl dvoulitr DOHC, alespoň ve verzi 120 koní. Interiér byl ale strašný, jak design, tak i zpracování. Já jsem konzerva, mně se líbí pouze ten sedan. Ale musím souhlasit s autorem článku, že návrh exteriéru časem dozrál, respektive aerodynamiku začali zohledňovat všichni.
Pro diskuzi pod tímto příspěvkem. Maximální jízdní hmotnost soupravy NENÍ automaticky součtem hmotnosti tažného a taženého vozidla! To že to občas tak je, není definicí pojmu. Občas je totiž hmotnost soupravy třeba limitována dimenzováním brzdové sady. Pak to třeba může být 3000 auto a 2000 přívěs kdy souprava je 4800kg, pak lze u plně naloženého auta naložit vlek do 1800kg, nebo u plně naloženého vleku auto naložit pouze do 2800kg. Přívěs (nebo v tomhle extrémním příkladu spíše už malý návěs používající vzduchotlaké brzdy) může vážit až 1,5x násobek hmotnosti tažného vozidla, kdy limit soupravy matematicky a teoreticky pro vozidla N1 do 3500kg je tedy 8750kg. Dodávky s přívěsem obvykle končí na soupravě 7000 nebo 8000kg a to až ty v kategorii Crafter.
Mne z toho vyšel FIAT Tipo, ano, dnes jenom sedan s dieselem. Ale mým revírem je dost dálnice. Ještě nedávno to byl Citroen C4X 1,5HDi. Ten kupodivu snáší výborně i město, na rozdíl od benzínového 1,2 PureTech s řemenem. Naštěstí už od tohoto řešení upustili. Ale na rovinu, jezdím novými auty a nabyl jsem přesvědčení, že sranda skončila někdy na počátku roku 2024. A hledal bych tedy asi ojetý/zánovní mercedes C kombi diesel nebo GLC do roku 2024.
Moje první auto byla 120L M 1984, po tátovi. Děda jezdil ve služební užovce 105S a později ve vlastní 125L (nechtěl Favorita -jako čerstvou novinku), což byl výběhový model s pětistupňovou převodovkou a "nízkokompresním" motorem 120 ve výbavě L. Nebyly to žádné zázraky, ale byly jsme s rodinnou Š 120L 2x v Jugoslávii a dala dokonce i španělsko, byť vařila 2x a v jednom dálničním stoupání nás dalo IVECO TurboStar s cisternovým návěsem, on ale byl na rozdíl od nás asi prázdný, my tak 100kg přes... docela pracné bylo to udržovat ve slušném provozním stavu a hned jak to šlo, šli postupně z domu. Ona to byla z nouze ctnost a jakž-takž jezdili pouze poměrně vzácné modely 130 a to nejenom kvůli silnějšímu motoru, ale hlavně jiné zadní nápravě a standardní pětistupňové převodovce. V kabině startujícího malého letadla není takový kravál jako v čtyřstupňové 120 při dálniční 130ce. Ale v zimě s tím byla docela sranda. V dobrém stavu to vyjelo všechno. Ve špatném byl adrenalin i odbočení na křižovatce, kamarád měl vrakoidní 120ku a v zimě byl drift standardní způsob projetí ostřejší zatáčky. Ale kolem a kolem, ještě že už to je historie.
Badge engineering obvykle končí jako cesta do pekla, historicky to tak vždy bylo. V poslední době my ale přijde, že ty nové Oply jsou vynikající alternativou pro někoho, kdo by si jinak toho "PSA" Francouze nekoupil, protože interiér (občas i exteriér) a ergonomii dělali po nějakém velkém žúru a Opel je v rámci Stellantisu vždy řešen podstatně střízlivěji - "němečtěji". A ona ta jejich Francouzská technika, zvlášte ty diesely, a i poslední varianta tříválce 1,2 s řetězem, nejsou špatné! Ale ty halucinogenní výplody kolem....
Vnútorný priestor nového CLA my príde v pohode (už som sa k nemu dostal) a to som už tiež priestorovo trochu výraznejšie riešený, ale musí sa to vyskúšať. Technicky a cenovo to je výborná ponuka v segmente EV.
Jazdím teraz mercedes GLC 300de PHEV a na naftu robím s prstom v nose 1000km, na elektriku ďalších 100km tiež a v lete s rezervou.
Když to tak vidím, badge inženýring, Turek, žere to (z mé zkušenosti navíc i nejede), interiér strašný, ty displeje... a nově má i Vito již MBUX (takže telematika je úplně jinde). No za ty peníze, pěkný Vito Tourer SELECT to jistí.
S tak malým nájezdem, malým podílem jízdy na dálnici, možností nabíjet jak doma tak hlavně i v práci bych volil už čisté EV.
Co pak s druhým autem je otázka, když znám jeho historii a jeho aktuální tržní hodnota mne nespasí, asi bych si ho nechal doma jako zálohu/alternativu. Ale něco se s ním jezdit musí, jinak to nemá smysl.
Já mám dieselové PHEV, ale najedu 2x tolik a to nejméně z poloviny po dálnici, navíc v práci je pár nabíječek a už teď je o ně rvačka (někdy to nemá daleko k tomu, že doslova) i doma je nabíjení problém. Takže se děsím toho, že nedostanu již nic jiného než čistou elektriku. Jo a úplně vybité se to chová jako klasický hybrid, nicméně já na rozdíl od drtivé většiny majitelů PHEV opravdu i nabíjím a pojížďky po městě, když nejdu pěšky, řeším elektricky.
Tak podobna zkusenost. 170 koni a 190 konove Vito navic s pohonem 4x4 a lehkou nadvahou tomu ujizdelo podezrele snadno. Ne na 20, ale 40-50 koni.
Ted jsem s jednim na dovolene, bohuzel pujcene, bozi auto! Z vybavy bych vyhazel spoustu veci ale pod 2M bez DPH by to asi neslo. Sestivalec do toho nikdo soudny uz neda. Tohle se zarazi o omezovac v 225kh/h!!! Pojizdny obyvak s 3,2 tuny celkove hmotnosti! Šestiválec by mel kolik 390? Nebo “jen” 330 koni? Ale souhlasim, ze 250ka (190 koni a 440Nm a uz dvoustupnove preplnovani) je zaklad a o podvyzivene 220 nema smysl ani premyslet, zvlaste pokud ma jeste neco z tociveho momentu pozrat staly, a skvely, pohon 4x4. Par praktickych zasahu by jeste interier snesl, ale po konci Muultivanu na uzitkovem zakladu uz se tak robustni a univerzalni osobak pro 4osoby+ na trhu hleda tezko.
Souhlasím se závěrem. Jenom dodám, prostor je také součást luxusu. A nejenom ve spalovacích prostorech.
A jak se ti zdála dynamika toho motoru? Mně přijde ten Ford (a VW) nějaký přidušený.
Škoda té pohřební barvy, nevynikne tolik opravdu povedený design exteriéru. Ten interiér je také pěkný, to srovnání se škodovkou o pár příspěvků níže je kruté... Pěkné auto, ale cenovka je už nebezpečně srovnatelná s německou prémií a té dá průměrný zákazník přednost. Zkazky o někdejších problémech Italských aut v posledních létech také neslýchávám. Škoda, rád bych jich viděl na silnici více. A to si svůj zadek vozím, byť z jiných důvodů, v mercedesu GLC. Ale komu čest, tomu čest. No nic, zítra do práce Italkou, doma je alespoň motorka Italská.
To je dobrá rada. Kdyby totiž byl limit 1,6M asi by to dávalo větší smysl, ale jinak my součet těch požadavků přijde také vražedný. Zvláště proto, že je fakt, že u těchto aut je servis ve statisících "normální". U nových aut my tam nesedí slovo "jednoduchý". 7 míst a 3,5t na kouli ve spojení s benzínem v Evropě znamená pouze SUV vyšší střední a vyšší třídy, a ty dělá prakticky jenom Německá prémie. S výjimkama z USA a tou Toyotou Land Cruiser, která si ale také umí říct o obdobně nákladný servis a to ne proto, že by byla nespolehlivá. Výborný by byl ten Touareg a zrovna benzínová V8 byl v něm nejlepší motor, ale všichni to o něm vědí a najít dnes neodjetý kus... Jo a Range Rover! Ten byl v mém okolí a jeho majitel nebyl daleko od toho ho rituálně spálit po pár letech vlastnictví před dealerstvím. Ze zánovních aut je nejblíže těmto požadavkům nový Rexton, umí 3500kg na tažném, umí 7 míst, ale je to dieselový čtyřválec... Splnění všech požadavků je nejblíže ten mercedes ML 500/550, ale pěkný bude tak okolo 1M.
No jo, jenže tady tahle krabička s na poměry třídy velkým dieselem zrychluje okamžitě co se jenom podíváte na pedál plynu. Ale Kodiaq 1,5TSI se při pokusu o svižnější jízdu utrápeně a s nevolí rozjíždí. Byť na stopkách to s pedálem v podlaze bude podobné, výsledný dojem je úplně jiný! A také jsme o několik tříd jinde.
Mám najeto v takovém podobném autě (občas Vito, dříve i Třída V/Viano) asi čtvrt milionu kilometrů a brzy se k němu vrátím, dokud to jde... odvést něco na barák? Není problém, sedačky ven a i kubíkový ISO kontejner se tam vešel! Prodloužený víkend v přírodě s dětmi? Se sadou na spaní nebo Marco Polem radost! Služebka v Německu? 160-200km/h několik hodin na autobahnu s prstem v nose a vystupujete odpočatí. Zimní hory? Vynikající trvalá 4x4 pod jménem 4Matic to jistí. Společný výjezd s bráchou a našimi kluky? 7 lidí s prstem v nose. Něco táhnout? 440-500Nm na klikové hřídeli, 2,5t na kouli a jemňoučký 9G Tronic z takové práce dělají zábavu. Nejuniverzálnější auto jaké jsem kdy jezdil.
Který ale také váží o pár stovek kg více a má i větší čelní plochu.
Ona bude problém praktická pružnost v nízkých a středních otáčkách kombinovaná s dlouhými převody. Pokud to budu používat stylem plný až do omezovače, úplně mrtvé to asi nebude. Problém těch dnešních aut není ani tak relativně slabý motor, ale špatně poskládaná převodovka nebo nevhodně (s ohledem na jízdu, na emise asi O.K.) dlouhý stálý převod. Případně a nejčastěji obojí. Škodovácké pětikvalty mají také tragické odskoky pro současné motory s tvrdou charakteristikou, šestikvalt v Rapidu/Scale je už O.K., ale věřím, že základ s pětikvaltem bude utrpení jak tady někteří popisují. Mdlé namapování pedálu plynu umí také podpořit dojem mrtvoly a někteří výrobci to fakt umí.
A to se na Citroen C4X sesypala kritika, a aha, tadý má dvojče.
Nebude musiet, mercedesia navigacia to zohľadňuje, máš v ponuke len relevantné nabíjačky. U tých slabých nabíjačiek to je ťažké, ja ich viac menej ignorujem, lebo sa nabíja buď doma alebo vo firme, ide hlavne o tie dlhé cesty a tam riešiš hlavne Ionity, Keby len 75, po okolí mám asi najviac 50kW nabíjačiek.
Jo, Jumpy je technicky nástupce C8.
A to není jenom Citroen, to je prakticky celý trh. Civilní varianty zmizeli, zůstali jenom více nebo méně vyšperkované kombi verze těch užitkových. S jakouž-takouž výjimkou u mercedesu, který nad Vitem Tourer Select nabízí ještě osobní Třídu V, ale to jsme rozpočtově poněkud výše.
Také se je potřeba podívat, co ta bedýnka nyní váží. Ty auta dost šíleně přibrala. Hromada asistentů, emisní systém, komfortní výbava. Je to také otázka namapování pedálu plynu pro tu kterou emsiní verzi v čase.
Staré turbo je celkem příjemný a dobrý motor. Možná není nejúspornější ale také nikoho nesežere. Nové 1,2TCE se nepovedlo a je to úplně jiná konstrukce.
Problém ty "Fordí" 1,6 je, že po 200 000 nejpozději 250 000km začínají být ty motory vylítané, každopádně jelo to na 1,6 celkem slušně. Takže ty auta začínají mizet, protože to nikdo nebude zachraňovat.
Zajímavý náhled redakce, celkem pěkný neotřelý výber, doplním jenom 2 důležité body:
- ceny dílů, vše mimo Evropu (Cruze je však technicky Astra a ta 1,8 už s tím jela pěkně) je dražší: Nissan, Honda a pod., i ten Smart for Four je technicky Mitsubishi
- kupuj i podle toho, jestli máš v okolí, mezi kamarády, někoho, kdo to umí servisovat (má diagnostiku pro konkrétní koncern/značku), páč nepojízdné auto ti je k ničemu
Nevím jak to s 800/400V měničem u CLA SB bude zpočátku.
Ale mám zvídavého kolegu, který každodenně podstupuje elektrickou oběť a přinutil mne jet na služební cestu s ním v autě... kromě jiného jsme došli na tohle téma a jelikož jeho elektromobil má asi třetinový dojezd než můj služební automobil, brzy jsme stáli u nabíječky. Byla schopna pracovat až s 1000V!!! Po telefonátu jednomu manažerovi společnosti co provozuje tyto stojany (ano, pracujeme v automotive a tyto kontakty máme) jsme se dozvěděli, že prakticky všechno co instalovali s výkonem 100kW a více, je multirozsahové = 400, 800 i těch 1000V není problém. A to několik let dozadu! Takže jenom/velkým podílem 400V nabíječky budou problém spíše v zemích, kde se na elektromobilitu vrhli v počátcích, u nás ani moc ne, protože podíl nabíječek pouze na 400V je malý.
Mně se to i líbí, je to svoje a ne za každou cenu. Problém je, že jsem nedávno jel benzínovým SUV Hyundai do Německa. Uživatel vozidla tam jel za 15L/100 a já se zpět motal kolem 13,5L. Ano, patrně nevhodný způsob použití, ale chvíli to vypadalo, že tam bude i 18L/100 a to my těch 150 koní přišlo i docela lenivých.
Za mne také dobrý. A líbivý. Tohle se fakt povedlo. Blbé jenom je, že si pamatuji, že pár let, skutečně pár dozadu, stálo pěkné Clio 300 000,- a to je 3x méně. A blbé pro Renault je, že si to pamatují i zákazníci.
Tak z něčeho se ty elektromobily musejí dotovat a z něčeho se musí platit ty emisní pokuty. Na to se někde musí vydělat. Smích přes slzy...
S tou hmotností je to těžký, dodnes si pamatuji idiota, který mi tvrdil, že automobil je proti elektromobilu zbytečně těžký, bo je tam spalovací motor a převodovka. Jako by alespoň jedna redukční převodovka v každém elektromobilu nebyla také a proti spalovacímu motoru váží baterie s pouzdrem asi 4x tolik!
To je fakt, dokonce jsem tu Anglii 100E, tehdy již neskutečná rarita, viděl naživo v provozu. Tedy v servisu. Majitel servisu/dílny, si protíral oči, když mu to dotáhly. O motorech s rozvody SV se možná tak maximálně učil.
Ten byl sice už docela zastaralý, ale byly vzácně vidět pojízdné ještě v 90tých letech! Kolem jednoho jsem chodil a byl zjevně příležitostně využíván. Starý Minx byl ještě vyroben docela fortelně a bylo to jednoduché auto.
Já si pamatuji jak to bylo živé autíčko, menší než škodovka, pravda, ale motor taky nebyl 1200 ale jenom 900 a do 100ky to jelo jako splašené.