logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
avatar

Pepa „PepaSFI“ SFI

BydlištěTřebíč
Registracepřed 11.2 rok.
Poslední aktivitapřed 15.5 hod.
Příspěvků ve fóru118
Komentářů u článků1217
Pozitivních komentářů u článků405
Negativních komentářů u článků13

Poslední blogy

Posledních 50 komentářů

PepaSFI
16. 2. 2025, 09:40 0
Fiat Panda: Čarování prostorem | 2. díl

jé já se nějak uklep

PepaSFI
16. 2. 2025, 09:39 0
Fiat Panda: Čarování prostorem | 2. díl

kromě 2din rádia se nabízela dokonce i "radiomapa", kterou ovšem nikdy nikdo neviděl, antož se za ni připlácela nějaká totál absurdní částka, takže je k vidění snad jen v téhle prastaré reklamě

PepaSFI
02. 2. 2025, 16:48 2
Fiat Panda: Kouzlo jednoduchosti | 1. díl

Když jsem nedávno vidělfotky toho nového, v červené barvě, úplně mě zamrazilo. Já měl toho starého, červeného a ono si to bylo neuvěřitelně podobné. Měl jsem litrový FIRE s jednobodovým vstřikováním, předokolku, po modernizaci, s tou normální mřížkou se šikmýma proužkama, pětirychlostní almarou, shrnovací střechou a novou zadní nápravou. O velmi spartánském interieru se rozepisuju vedle. Jen pár technických poznámek, do motorového prostoru dokázali uložit náhradní kolo, zvedák, klíč na kola a šroubovák. Motor je skvěle přístupný, rozvody uděláte za půl hodiny. Zadní náprava byla původně tuhá, na listových perech. Po inovaci tuhá, na vinutých pružinách, někdy omylem pokládaná za zkrutnou příčku. Není to tak, je to tuhá náprava ve tvaru vidlice, upevněná uprostřed na velkém silentbloku a vzepřená podélnými vzpěrami. Kdysi jsem někde viděl obrázky, že geometrie pohybů té nápravy využívá náklonu v zatáčkách pro zlepšení chování podvozku. Nejspíš proto nemá vpředu příčný stabilizátor, který už měl mnohem dřív třeba Fiat 127. V zatáčkách se to sice naklání ale skvěle to drží stopu.

PepaSFI
02. 2. 2025, 16:22 0
Fiat Panda: Kouzlo jednoduchosti | 1. díl

ten interier byl v mnoha variantách, některé měly skoro normální sedadla, některé se hodně blížily té vojenské jednoduchosti. Já měl právě ten případ. Sedadla z ohnutých trubek, na nich cosi jako lepší pytlovina. Zadní bylo v tom stylu jako je na těch obrázkách, jen bych řek že ne tak vytapecírované, zas ta pytlovina trošku čímsi podšitá. Jak zahradní lehátko, trubka nahoře, trubka dole, mezi tím kus hadru. Ale, stavitelné do dvou poloh sedacích a jedné, jak je vidět na tom obrázku, postýlky pro dítě. Kdo to tehdy měl?

PepaSFI
31. 1. 2025, 17:29 0
Automobily ze stříbrného plátna, kterým se nepovedlo zazářit

když vezmu autíčkářský filmy a měl bych vybrat něco opomíjeného, tak u mě jednoznačně žlutý Mustang Roye Gundersena z norské série Borning. Mám ty filmy moc rád a málo se o nich ví. Takový evropský FF s podivným severským humorem, s neuvěřitelnou skladbou aut a potrhlým závoděním.
A kdybych měl vybrat nějaké úplně obyčejné a přesto ikonické filmové auto, tak jednoznačně Citroen 2CV a Mehari z Četníka s Funesem.

PepaSFI
23. 1. 2025, 15:00 3
Retro okénko Petra Přikryla: Dacia 1300 rezivěla už v prodejnách, startovala však i v teplotách hluboko pod nulou

no my si tady obvykle a tradičně tykáme. V dávných dobách to dokonce patřilo k bontonu na síti, nikdo si na nic nehrál a na mnoha místech to stále přežívá. Já si tykám se spoustou lidí i osobně a nemám s tím problém, ikdyž jsou často mnohem mladší.

PepaSFI
22. 1. 2025, 19:21 4
Retro okénko Petra Přikryla: Dacia 1300 rezivěla už v prodejnách, startovala však i v teplotách hluboko pod nulou

autor píše "ZAMRZLŸ benzin" ne zmrzlý a samozřejmě tím je myšleno že tam prostě něco zmrzlo a benzin přestal přitékat do motoru. Což bývala poměrne obvyklá zimní kratochvíle, často vylepšená lidovou tvořivostí. Občas se někomu nechtělo kupovat nebo nesehnal onen zmíněný Velfobin, což údajně byl bezvodý líh, a coby ochranu tam nalil nějakou nepovedenou slivovici. Což zamrzlo zaručeně. A ty najeté kilometry, když pominu fakt že to má jen pětimístný kilometrovník, v článku je zmíněno že ty auta šly do bazaru od pošty. Netroufám si odhadnout kolik mohl najezdit služebák pošty, takže to nemůžu potvrdit ale ani vyvrátit. Asi měly servisní záznamy, takže možná bylo i auto co najelo hodně. Akorát nevím jestli by to někdo koupil, lidi byli zvyklí, že škoda 105 se dožije tak 150 tisíc, obvykle tak ve 100 tisících už to byla zdechlina.

PepaSFI
05. 1. 2025, 12:22 0
I Harry Potter občas potřeboval kola: Dopravní prostředky ve světě čar a kouzel 1

já myslím že to je tím, že potřebovali aby se film odehrával "tady a teď", ne někdy v minulosti. Vyprávěj desetiletýmu dítěti o něčem co se stalo před deseti lety. Je to pro něj kdesi ve středověku a dost možná ještě dál. Pohádka. Ale když je to teď...

PepaSFI
27. 12. 2024, 14:22 1
Strom splněných autíčkářských přání. Co bychom chtěli vidět a zažít v roce 2025

no já bych řek že tady je reklam naprostý minimum. Obvykle na mě vyskočí jen při otevření článku, jde snadno odpálit bez nějakých odpočtů a jiných křiváren a teď tady mám reklamu jen po stranách, ve čtení mi nijak nebrání. Navíc jsou to reklamy které mě nijak neuráží, sice jsou zbytečné protože mi ukazují věci co jsem před časem prohlížel ale nijak mi nevadí že tady po stranách mám nějaký dílenský vybavení a krámy pro elektrikáře. Teď mě napadá, nečteš to náhodou na telefonu? Autíčkáře teda nemám tak nasledovanýho, to čtu v klidu doma na monitoru ale až na velmi řídké výjimky je čtení něčeho přes telefon utrpení. Jestli si chceš užít, zkus takový ty divný věci jako autojournal, autoživě a mnoho dalších. To si užiješ. Všecky reklamy mají odpočet, mění velikost abys při pokusu ji odpálit, na ni kliknul, vrství se jedna přes druhou, klidně stejné přes sebe.

PepaSFI
27. 12. 2024, 09:18 2
Strom splněných autíčkářských přání. Co bychom chtěli vidět a zažít v roce 2025

já bych to trošku poopravil- ať je víc těch kteří si tu odměnu zaslouží a ať umíme včas poznat ty kteří ne.

PepaSFI
23. 12. 2024, 10:35 0
Pud sebezáchovy dokáže zázraky: Emile Leray a jeho nouzová motorka postavená z Citroënu 2CV

jen takový drobnosti, pružina plynu u Trabanta, vrtošivý řadění u starý Pandy kdy tam zůstala dvojka a musela se vyřadit šroubovákem, různý elektrický trůble jako třeba uhnilý ukostření motoru provizorně nahrazený startovacím kabelem. Jednou jsem jel asi 300km se zaseklou spojkou. To se pak hodí umět meziplyny a mít motor co se dá dobře ovládat. Protočenou řemenici rozvodů jsem na cestě nevyřešil, muselo se to odtáhnout. Dnes když znám detaily, asi bych to zkusil improvizovat, koupit lepidlo a dotáhnout to, asi by to chvíli jelo.

PepaSFI
21. 12. 2024, 18:01 0
Pud sebezáchovy dokáže zázraky: Emile Leray a jeho nouzová motorka postavená z Citroënu 2CV

no to je otázka co je víc nejistý výsledek, jestli zkusit něco smontovat z vraku, nebo ujít 30 mil v poušti. Někdo je třeba zdatnej turista co chodí pouští furt ale když by vzal do ruky šroubovák, vypích by si konečník tupým koncem. Někdo zas dokáže smontovat vozítko ale kdyby šel pouští, chcípne za prvním kopečkem. Když to zvážím, ušel bych to? Jaká je pravděpodobnost že to dojdu a nechcípnu a úpal úžeh dehydrataci, únavu, kousnutí kdovíčím? Já mám jasno, já bych montoval. Možná neúspěšně. Kdybych šel, tak skoro stoprocentně neúspěšně.

PepaSFI
21. 12. 2024, 10:15 1
Pud sebezáchovy dokáže zázraky: Emile Leray a jeho nouzová motorka postavená z Citroënu 2CV

když se dá s kachnou jet Dakar... Mě by ta věc docela zajímala technicky, třeba jak vyřešil přenos síly na kolo. Z fotek to není vidět, jak z převodovky kde jsou poloosy z diferenciálu, to dostal na kolo který je úplně jinde než má být.
Já bych asi taky hledal způsob jak s tím odjet než se plahočit pěšky. Ono to vypadá že to je pár kilometrů, ale může to být několikadenní pochod v absolutním extremu, táhnout vodu, něco k jídlu, něco proti slunci, jít spíš v noci.

PepaSFI
19. 12. 2024, 10:06 0
950 km na jednu nádrž. Dieselová motorka Kawasaki KLR650 je ultimátní stroj do časů apokalypsy

problém je v tom, že kromě historických kusů už není možné to legalizovat. Dřív se to dělalo, ona se ta motorka neliší od starých kusů ale dnes už nestačí vymyslet si do papírů veteránský rok výroby. A osiřelých dokladů od vraků zas tady tolik nelítá jak u jawy kejvačky aby to na něco šlo napapírovat.
Občas jsou ty Enfieldy vidět na veteránských akcích a je to docela bizár. Ono to má motor a převodovku odděleně, vzniklo to prostě zastavěním užitkového motoru do existující motorky, takže je tam krásně vidět že to patří spíš do sekačky než do motorky. A taky to tak jede, jako traktůrek.

PepaSFI
10. 12. 2024, 18:52 0
Kvalita českých silnic už není, co bývala.

já teda nevím kde po tý Vysočině jezdíte ale já tady vidím jeden hnus fialovej. I tady už jsem prezentýroval teorii, že silnice se nespravují podle jejich stavu ale losují se na silvestra o půlnoci v tombole z klobouku. Jsou tady silnice kde po pár letech od opravy dělali znova potah. Dělali potah na silnici kde opravdu nebylo co řešit. A na té samé silnici o pár kilometrů dál, úsek co byl hnusný už někdy před 20 roky opravili teprv letos. Vždycky se bavím, když je někde reportáž o novém zařízení na opravu silnic které brzy vše vyřeší. Jo, něco jako Bigfoot yetti nebo Lochnesska nebo Bílá paní. Všichni o tom slyšeli ale nikdy to nikdo neviděl. Díra v silnici? Kydanec čehosi, uplácat lopatou, hotovo. Životnost asi 3 měsíce. Fakt nepřeháním, kdo jezdí přes Velké Meziříčí, cesta zvaná obchvat směrem na Třebíč, ulice K novému nádraží, po pravý straně do kopce. Díra vedle díry, před zimou to polepili a už se to sype zas, ještě zima nezačala.

PepaSFI
17. 11. 2024, 12:05 0
Škoda VOS: Limuzínu pro nejvyšší funkcionáře stavěla Praga, Tatra i Poldi Kladno

dnes bys s tím nikoho nepřekvapil. Monstra jako RAM, Hilux, nebo velký SUV jako Suburban, Silverado můžeš běžně potkat a jsou vlastně podobně velký, podobně těžký, jedou dvakrát tak rychle a řídí je jednou rukou mamina co sotva vidí přes volant. Ale jinak souhlas, to auto je zlý. Nevím jestli to byl úmysl nebo spíš sabotáž ale ono to vypadá ze všech stran divně, nepovedeně. Je to podobný jako kreace některých tuningářů, za spoustu peněz spousta hnusný nefunkčnosti.

PepaSFI
06. 10. 2024, 19:55 1
Deset vzpomínek na "obyčejný" Top Gear

s titulkama, dabovaný jsou jen TG co byly v naší televizi. Na kukajto musíš odklikat hromadu reklam než to začne přehrávat ale pak už to běží bez přerušování.

PepaSFI
06. 10. 2024, 09:24 1
Deset vzpomínek na "obyčejný" Top Gear

obávám se že Grand tour v televizi neuvidíš, je to z jiné zóny trhu, ne z televize ale z ryze komerčního Amazonu. Takže buď mít zaplaceno tam nebo hledat na internetu v ne úplně legálních sférách. Existuje web kde je speciálně všecko z TG i GT anebo různé ty seriálové zdroje. Odkazy dávat nebudu, nepřítel naslouchá, jak říkají u sousedů, hladaj a kukaj.to. Doporučuju ještě Clarksonovu farmu. To je taky dobrý, sice to není prvoplánová sranda, někdy je to dokonce hodně smutný ale fakt dobrý. Krásně udělaná sonda do radostí a strastí zemědělce.

PepaSFI
05. 10. 2024, 11:02 1
Deset vzpomínek na "obyčejný" Top Gear

připomněl bych díl který se u nás z jakýchsi záhadných důvodů nevysílal, kde Hammond havaruje v tom rychlostním specialu a kde předvádějí, jak se má opravovat silnice.
Hodně se mi líbí už zmíněný díl s home made limusinami, to je taková sbírka absurdit že to asi nejde překonat.
Skvělý byly vánoční díly, rady pro výběr dárků. A ze specálů mám asi nejradši polární speciál, May coby polární cestovatel co vlastně nikam jet nechtěl a spousta drobných vtípků které vynikly protože nebyl prostor pro velké blbnutí. Chceš do toho led?

PepaSFI
28. 9. 2024, 11:22 0
Retro okénko Petra Přikryla: Škoda 100 - auto, které naučilo řídit tisíce motoristů

ono to asi souviselo s proměnlivou kvalitou dodávaných dílů, děly se i takové věci že v jednom období se montovaly benzinové hadičky které nesnášely benzin. Nedělám si iluzi že i ty termostary byly vždy super kvalita, měli jsme u naší š105 období že skoro každá jízda vyžadovala důkladné sledování teploty a pohotový zásah zaboucháním na tělo termostatu. Ty starší modely měly stále běžící ventilátor, u modelů 105/120 se chladič pestěhoval dopředu což mělo sice výhody ale taky nevýhodu v obrovském objemu vody. To než se přehřálo, to chvíli trvalo, takže krátké záchvaty se překlenuly a skoro nikdy se nezapnul ventilátor. Ale když už, tak nastal problém. Buď nefungoval termospínač, což se někdy řešilo přidáním manuálního spínače nebo v nouzi vytažením konektoru a jeho propojením. Anebo horší případ který jsem zažil, že se obvod sice sepnul ale zatuhlý ventilátor se neroztočil. To se pak zezadu ozvalo blebleble pššššššfrrrrbrrrrrbublybublyšššššš a nastala mlha za autem.

PepaSFI
26. 9. 2024, 18:26 2
Retro okénko Petra Přikryla: Škoda 100 - auto, které naučilo řídit tisíce motoristů

no popravdě, ona ta zimní průjezdnost starých škodovek měla i negativum. Svádělo to k zanedbávání stavu pneumatik a to až do totální galusky, takže pak nastávaly záhadné situace kdy já s Trabantem vyjížděl kdeco a soused se hrozně divil že se nemůže hnout z místa. Dyť škodovka vyjede všecko, jak je to možný?!

Stovka byla přímým následovníkem 1000MB, naprostá většina mechanických dílů byla totožná nebo zaměnitelná. Funkčně se změnilo jen málo, k dobru byly hlavně ty zmíněné brzdy ale řízení byla pořád ta hrůza která bohužel přežila až do modelu š105-120. Zmizela otvírací tlama vpředu, rezervní kolo bylo pod překližkovým dnem kufru.

Já jako řidič jsem hundrtku zažil jen sporadicky, doma byla 1000MB a pak š105. Jako cestující taky jen málokdy. Ale na jednu jízdu si vzpomínám. Už je to hodně let, jeli jsme s kamarádem na jednu akci, přes půl republiky, z Třebíče do Šumperka, jeho tehdy už notně sešlou hundrtkou. Říkám mu, nějak tady smrdí benzín. Hele ten benzín smrdí fakt hodně. On na to že má v kufru kanystr a možná trošku netěsní. Dobrý, jedem dál a až si dáme zastávku, zkontrolujem to. Pak to smrdělo fakt hodně, eště chvíli a začnem vidět růžový slony. Ukázalo se že kanystr neteče páč je prázdnej ale v tom sklepě pod kufrem, vedle rezervy je mokro od benzinu. Přerezavěla stahovací páska na hadici od nalévacího hrdla nádrže. No tak jsme někde ve vesnici sháněli kousek drátu, dostali pár pásek škrkavek, hadici přitáhli a jelo se dál. Pak nás zastavili policajti, kontrolní kontrola, vaše doklady, to kolo už nic moc, můžete jet nashledanou. No a jak jsme se rozjeli, udělalo to křust a řidič ležel. Slabé místo zděděné po 1000MB, praskl rám opěradla. Říkám, nějak odjeď, ať to ten policajt nevidí! A tak řidič visel na volantu pak pes na plotě a dělal jakoby nic. Odjeli jsme kousek dál, zajeli k lesu a provizorně podepřeli opěradlo překlopeným zadním sedákem aby se s tím dalo jet.

PepaSFI
25. 8. 2024, 19:13 8
Proč nemám elektromobil, i když bych byl prý podle tabulek ideální cílovka?

no já bych taky do tabulek zapadal jenže jaksi čas ještě nedozrál. Starej pekáč zatím celkem bez větších problémů funguje. Prodat ho nedává smysl a dvě auta nepotřebuju. Ceny jsou u EV sice vyšší ale u ojetin to není tak hrozný. Kdysi jsem měl limit do 200 tisíc aby to za něco stálo ale to už je hodně let, dnes je potřeba to přehodnotit. Koupit místo jednoho šrotu jiný nemá smysl. Takže dejme tomu 400. Chci něco menšího, jednoduchýho, pokudmožno s co nejmíň euroblbinama. A mám rád divný věci. Takže za cenu krásný nudný Fabie by bylo to plastokarbonový BMW i3 se 180 koníkama v mixéru. Kdybych teď musel pořídit jiný auto, byla by to první volba. Ale čas ještě nedozrál a trošku se bojím že až dozraje, tak zas budou některý věci jinak.

PepaSFI
25. 8. 2024, 09:41 2
Jak je to s tou elektromobilitou

ještě bych viděl jako nutné zmínit se o těch servisních nákladech. Ono to není tak jednoznačné. Jo, odpadne výměna motorového oleje a filtru, výměna rozvodů. Mohl bych argumentovat že na mém autě si to dělám sám za pár stovek ale obvykle je to práce pro servis a někdy docela nákladná. Ale EV má taky svoje. Mnoho z nich má kvůli vysoké hmotnosti mnohem dražší pneumatiky. Jestli se víc opotřebovávají už se řešilo, já si myslím že to zčásti bude tím že si zkrátka občas pohrajem s tím velikým zátahem elektromotoru, někomu to nandat na semaforech.... no co si budem povídat. BMW i3 má úplně atypický rozměr gum, takže vyšší cena a velmi omezený výběr. Jak jsem se díval, některé pneu eshopy je vůbec nevedou ani ve standardu natož ty pro sport variantu. U brzd to vidím úplně jinak než se obvykle říká. EV sice víc využívá brzdění motorovou rekuperací ale opotřebení destiček a kotoučů není jediný problém. Já na malém spalováku který už není nejmladší, nemám problém s opotřebením ale spíš se zatuhnutím pístků a s korozí kotoučů. Zkrátka jednou za čas se v tom musíte pohrabat a investovat, ikdyž se brzdy skoro neopotřebí. Což se EV zcela jistě taky týká. Pak je tady klimatizace. Do obyčejného auta vám náplň dotlačí kdekdo. Dokonce se dá i koupit bombička se šlauškem a docpat to svépomocí. A když se rozhodnu že klimu zrovna nepotřebuju, tak se na to vykašlu a doplním ji až se udělá hic. EV má obvykle jinou náplň kvůli nutnosti izolačních vlastností, páč ta mašinka je elektrická. A taky je tam tepelné hospodářství baterie které musí fungovat. Obávám se že těch plničů klimatizace, co to umí a udělají správně, správnou směsí, nejspíš moc nebude a nechají si to dobře zaplatit.

PepaSFI
18. 8. 2024, 18:54 0
Jak je to s tou elektromobilitou

Krab: jo ty blbiny s nabíjením mimo domov by mi taky vadily. Já mám naprostou většinu jízd kolem komína a když bych párkrát za rok jel dál, musel bych řešit u koho, jak a za kolik nabít, kde se přihlásit. Taky ty přidaný náklady, auto obvykle dostane do výbavy nějaký základní kabel, takže za desetitisíce wallbox nebo přenosný nabíječ, k tomu propoje do různých zásuvek. Lecos bych si dokázal vyrobit ale zas ceny. Běžná 5 kolíková třífázová vidlice stojí cca 120 korun, skoro totéž, jen trošku jinak tvarovaný co se strká do auta stojí tisíce.

PepaSFI
18. 8. 2024, 18:47 -1
Jak je to s tou elektromobilitou

1. životní prostředí je relativní, záleží na čem se dohodnem co do toho počítat. Rozhodně jsou EV čisté pro místní situaci. Popojíždění po městě je přesně to pro co jsou ideální a situaci ve městech můžou jen prospět.
2. cena a co s použitými. No zatím to vypadá že kromě už historických aut ty baterie vydrží fakt hodně a bude to možná srovnatelné s spalovákama. Spalováky taky morálně zastarávají, auto staré přes 15 let už se považuje za nebezpečný šrot a je snaha je vyhnat ze silnic takže je to jedno.
To "výpalné" by do budoucna mohli ovlivnit zákazníci, jestli si to nechají líbit nebo budou kupovat to kde tyhle věci nejsou. Spíš se bojím toho že státu začnou chybět peníze z palivové daně a začne hledat jak zdanit provoz EV a jak zvýšit daň z paliv.
Infrastruktura, no já ty nabíječky vídám obvykle prázdné a pokud jde o síť, není problém aby si to regulovalo odběr. Ovšem s tím že mi to bude nabíjet třeba až k ránu a nenabiju 100%. Což se může stát u ropy taky a v historii už se to mnohokrát stalo.

PepaSFI
18. 8. 2024, 10:44 11
Jak je to s tou elektromobilitou

už dost pamatuju a musím říct že tyhleprojevy jsou součástí každé změny. Když přišly posilovače brzd, našly se názory že v tom není žádný cit. O ABS jdou ještě dnes zaručený informace, že to je na nic protože to strašně prodlužuje brzdnou dráhu. Obvykle od někoho kdo neumí zastavit na křižovatce, natož nouzově brzdit. Automatická převodovka? Nikdy, jedině fofrklacek! Opět obvykle někdo kdo je rád že se vůbec rozjede. Takže je úplně normální že sporťákovi připadá že to není vono. Popravdě, ony se ty auta dělají primárně právě pro ty co jsou rádi že se trefí na silnici.
Ta změna návyků, to taky není jednoznačný. Jiný to je když cestou do práce jedeš kolem tří benzinek s 24-7 provozem a jiný když jezdíš z vesnice do vesnice pár kilometrů a do města jen občas. Mockrát se mi stalo že jsem dolíval z kanystru kde mám benzin pro traktůrek, protože se mi nehodilo jet natankovat a párkrát jsem musel jet páč v kanystru už byl jen smrad. A taky se mi stalo že jsem se odněkud vracel, objížďka mě zahnala jinam, palivoměr už dávno svítil a všechny venkovský benzinky už byly zavřený a hlavní trasa nedosažitelná. Takže ano, šťáva může dojít každýmu a může být úplně stejně problém, ať je v drátech nebo v hadici. Naštěstí mi nedošel ale od tý doby tankuju radši včas. Jo benzin má trošku výhodu že se dá někde vyžebrat ten kanystr do traktůrku nebo zavolat někomu aby ten kanystr přivezl. Někdy.

PepaSFI
08. 8. 2024, 19:58 2
Kettenkrad: Jak skloubit obratnost tanku s pocitem bezpečí z jízdy na motorce?

ten stroj tady nedaleko měl jeden člověk, používal to jako traktůrek a zabil se na tom. Pak s tím jeho synové jezdili po military akcích ale už to tady nevídám. Někdo říkal že kvůli nějakým problémům museli snad prodat i barák ale nechci šířit podivnosti. S těma pásama to je pravda, podobné to měl i tek kolopás jehož jedna variace se mihne v tom videu. V každém článku byla jehlová ložiska a těsnění, prostě šílenství. Jinde to byl jen kus železa a kus tyče a když se to vychodilo, tak se to zahodilo. Stejně se počítalo s tím že to bude zničené v boji dřív než se to opotřebuje. Bavil jsem se o tom s jedním muzejníkem sběratelem, prý katalog dílů pro německý tankový prapor obnášel několik milionů položek. Oni měli spoustu skvělé techniky ale logisticky to byla katastrofa. Stroje dělaly různé firmy, často spolu soupeřily, unifikace žádná, mnoho zbytečně složitých, ikdyž technicky skvělých řešení. Americký Willys jeep dělaly tři firmy úplně stejně. Motor s převodovkou tanku T-34 se dal vyměnit v poli za pár hodin, u Tigra to znamenalo rozebrat půl tanku.

PepaSFI
08. 7. 2024, 19:22 8
Ptejte se: Ojetý elektromobil do města

no samý nepohodlí, dyť to je jasný. V hospodě budeš za blbce. Nemůžeš pronášet moudra estli je lepčí tédéí nebo pořádnej benzín. Nemůžeš řešit kde mají u pumpy šťávu s biosračkou. Místo umaštěný, smradlavý hadice musíš brát do ruky lancouch co ti visí doma pod verandou. Neřešíš na který STK kolik nasypat aby ti prošel ten nefunkční filtr.A když jednou za rok potřebuješ větší dojezd, tak místo dvanáctihodinovýho trmácení do Chorvatska poletíš letadlem na nějaký lepší místo.

PepaSFI
06. 7. 2024, 19:11 5
Ptejte se: Ojetý elektromobil do města

to máš stejný jako když si někdo nepoučenej nebo nepoučitelnej koupí za super cenu krásný zachovalý diesel co určitě nemá nalítáno na Měsíc a zpátky a dost možná ještě dál, turbo mu houká jen trošku a zadek černej jak raketa Falcon je vlastně správně protože ten filtr je jasný zlo a nemá tam bejt.
Ono se ukazuje že ty baterky jsou trvanlivější než se tvrdí, teda když nebudem počítat ty starší stroje na spodku nabídky co ještě neměly na baterce tepelný hospodářství jako jsou ty malý Peugeoty Ion, starý Leafy a mám pocit že i Golf.

PepaSFI
06. 7. 2024, 12:17 2
Ptejte se: Ojetý elektromobil do města

kdybych já teď potřeboval auto, tak by byli dva kandidáti, Citigo a BMW. Citigo má kamarád v každodenním provozu, vozí v tom rohlíky a je spokojenej. Ale je to miniauto se všema výhodama a nevýhodama. BMW už je normální velikost, taková Fabie za cenu, no vlastně taky Fabie. Má to asi tak dvě větší nevýhody, netypický kola takže gumy za litr nekoupíš a plecháče na zimáky neexistujou. A pak ty dveře. Ono to má takový jedenapůl dveře jako měla Mazda RX8 nebo některý pickupy. Pro dva lidi v pohodě ale na úzkým parkovišti se to dozadu musí divně obcházet, přivírat a otvírat. Ale asi to jede hezky, není to těžký a výkon tam je. Když to Vaculík zkoumal, tak se řehtal jak puklej pecen.

PepaSFI
11. 6. 2024, 19:57 0
Report KaK Brno vol. 45: Pohoda v přírodě u Masarykova okruhu

dycky jsme říkali že přijet možno čímkoliv, čím divnější to bude, tím líp. Takže i policejní auto, motorka, vznášedlo, ponorka, traktor, budiž vítáno.

Mimochodem, jak dopad ten Mustang s vybublaným chladičem? Doufám že to nebylo nic horšího než čidlo ventilátoru.

PepaSFI
03. 6. 2024, 17:28 8
Trabant 601: Nezapomenutelný kus historie, nenáviděný i milovaný

to s tím opravováním kladivem na chodníku, to je takovej folklor ale ono to zas tak jednoduchý není. Musela se dělat spousta věcí co už se dnes nedělají a bylo potřeba mnohem víc věcí než to kladivo. Například dvě mazací pumpy, dva druhy maziva na řízení a hnací hřídele. Seřízení zapalování, bez nastavovacího přípravku a znalostí nemožné. Teda je fakt že ono to nějak běželo i totálně rozštelovaný. Výměna řemenu ventilátoru taky prima zábava. Kdo nečistil karburátor neví co je peklo. Klouzající volnoběžka, běžná závada, rozborka převodovky, vlastně stejný jak na kterýmkoliv jiným autě. A že se ten motor mohl kdykoliv, bez jakéhokoliv důvodu zadřít, že měl s tehdejším olejem životnost asi jako dnešní pneumatika, to už dnes nikdo nepochopí.Výbrus kladivem neuděláš.

PepaSFI
02. 6. 2024, 10:52 3
Trabant 601: Nezapomenutelný kus historie, nenáviděný i milovaný

Měl jsem dva, dávno před tím než přišly do módy a vzpomínám na ně rád. Výkonu to moc nemá ale je to o způsobu zacházení. Platí totéž co pro malé italy, jsou jen dva stavy- volnoběh a plný plyn. Na nějaký šolíchání se nehraje. Pokud to má v pořádku tlumiče, jede to jak motokára. Kdysi, po ostudném výsledku Mercedesu A v losím testu, to zkoušeli s Trabim a on tu kličku zvládal. Agilita toho dvoutaktu je pozoruhodná, v nižších rychlostech je to vehementní zábava, přes 80 už to dost slábne ale dá se s tím žít. Já s oblibou trápil majitele "nových", tehdy už letitých škodovek 105/120, když jsem je předjížděl do kopce se značným přebytkem rychlosti. Ikdyž tam to spíš než o výkonu, bylo o typickém přístupu k ovládání vozidla. Pokud jde o výbavu, vlastně tomu tehdy nic zásadního nechybělo, spíš naopak. Ke kterému tehdejšímu autu jste si mohli objednat nezávislé topení? Kufr byl poměrně velký, jen v tom two door sedanu, který byl možná spíš coupé a němci mu kdovíproč říkali limousina, poněkud překáželo rezervní kolo a malý vstupní otvor. Takže ta zmíněná hokejová výbava nejspíš šla nacpat dovnitř ale už ne vytáhnout ven. A kombík, značený jako Universal, protože stál na základu dvoudveřového menšího vozu, by se asi měl nazývat shootingbrake.

PepaSFI
31. 5. 2024, 19:41 5
Autíčkář se ptá: Jak by vypadalo vaše ideální auto pro každý den?

tak nějak nápodobně a asi i trošku přidat na výkonu páč těch 60 kobyláků fakt není nic moc. A naopak bych si asi odpustil tu tehdejší radiomapu co jsem nikdy neviděl, jen v reklamě, protože se za to připlácel nesmysl a dnes už by asi moc nefungovala. Estli někdo neví, jezdím Pandou 4x4 a je to pro moje použití ideální daily auto. Jezdím do práce pár kilometrů, na nákup taky, velký náklady nevozím a cesty delší než 2 hodiny jedu párkrát za rok. Tam kde jiní sotva zaparkujou, tam já se otočím. A i ten výkon není tak hroznej když se k tomu člověk postaví zodpovědně, teda po italsku. Vlastně není problém z křižovatek odjíždět s náskokem. Já beru jako daily to, co pro naprostou většinu situací využiju. Ne to co jsem si vysnil a vyfantazíroval. A snažil se zdůvodnit. A protože obvykle využiju...skoro nic, tak mi vyhovuje skoro nic. Jo kdybych v tom musel sedět 500km denně a měl šest dětí a tři psy jak tele, byl by výběr jiný. Kdybych měl hopkat pocukem po městských křižovatkách, zas bych hledal něco jinýho.

PepaSFI
21. 4. 2024, 09:05 1
Speed Marathon 2024 se blíží: Pozor na měření rychlosti po celé ČR, již tento pátek!

já byl v pátek jen v práci, to se nepočítá a pak odpoledne na nákupu a taky nic. A to měli ve Velkém Meziříčí nahlášených tolik stanovišť, že by mezi nima museli rejdit jak hokejisti. Holt jim asi nesvědčilo počasí, komu by se taky chtělo v takovým hnusu blbnout venku. Jináč teda to bylo tak vehementně prezentýrovaný úplně všude, takže jestli to někdo schytal, tak leda z vlastní blbosti a dobře mu tak.

PepaSFI
27. 3. 2024, 18:36 0
Jazykové okénko Jaromíra Soukupa: Jak různé země vyslovují jména aut

žádnýho taliána nemám po ruce a vzhledem k rozmanitosti té země ta výslovnost bude asi všelijaká. V tom guglím překladači to Lancia píše výslovnost "lán-čia" ale to mluvítko to vyslovuje "lánča". Takže to i je tam potlačené, skoro jakoby nebylo, jenže ten přepis je pro nás matoucí. Čeština to skoro nezná, my máme tendenci ty hlásky vyslovovat všecky a ještě přízvuky dávat úplně jinam. To i by v tom přepisu asi nemělo být, když se nevyslovuje.

PepaSFI
26. 3. 2024, 17:50 0
Jazykové okénko Jaromíra Soukupa: Jak různé země vyslovují jména aut

když si otevřete goglí překladač, zadáte italštinu a do okýnka napíšete Lamborghini, tak to samozřejmě nepřeloží páč je to jméno. V okýnku pro češtinu to napíše totéž. Ovšem sranda nastane, když si kliknete na repráček a robot se vysloví. V italským LamborGIni a v českým Lambordžíny.

PepaSFI
11. 3. 2024, 17:43 1
Autíčkář se ptá: Chceme v Česku takeovers?

jo někde jsem zahlídl titulek že mají záznamy a budou řešit. No jo, ale podle záznamu se obvykle moc nepozná kdo řídil, takže provozovatel, pokuta, možná, když se hodně zadaří. A pak přijde obvyklé blábolení jak je potřeba na těch silnicích řešit bezpečnost a vymyslí se zas novela zákona s nějakým nesmyslem.
To se mělo řešit hned a jasně, dyť to museli vidět na kamerách. Z každý strany dvě auta a dvě odtahovky a panáčci stavte se do řady, na každýho dojde. Copak, něco nelíbí? Ten kravál zní jako střelba, máme zavolat zásahovku? To je takový citlivý, určitě to bude mít dobrý ohlas, noční střelba ve městě, to bude titulek.

PepaSFI
22. 2. 2024, 17:05 2
Jak jsme jeli pro muscle car a odjeli autobusem, část první

ano, stroje žijí a mají škodolibé nápady. To ví každý kdo se zabývá opravami a údržbou čehokoliv. U nákladních Tater 148 prý taky praskaly torzní tyče zásadně v klidu. Týden to vozí hromady kamení těžký až se dělají v asfaltu brázdy, mlátí to po staveništích přes díry a kamení a nic. A pak takhle v sobotu večer najednou rána a auto stojí nahnutý.
Super čtení, těším se na pokračování.

PepaSFI
22. 2. 2024, 15:12 0
Autíčkář se ptá: Jaké běžné auto jste si nikdy nezkusili?

já taky ne a ještě žigulika a Moskviče taky ne. Čímž je vyčerpaná asi polovina aut která byla běžná protože zbývá Trabant a škodovky s motorem v batohu, ty bez rozlišení páč jsou vlastně stejný a s tím jsem jezdil. A když vykročíme trošku do užitkáčů tak jsem nejezdil s Barkasem a jezdil s š1203 a Multicarem

PepaSFI
10. 2. 2024, 10:13 1
Fiat Panda stokrát jinak

běžně jsme v tom jezdili do práce 4 průměrmě až nadprůměrně rostlí chlapi a občas se i pátý vešel. Kdo chce jet, rád se zmáčkne. Komu se to nelíbí, může jít pěšky. Měl jsem otvírací střechu, to bylo super. Třeba když jsem vezl hliníkový žebřík který trčel z auta nahoru asi dva metry, nebo když jsme jeli na takovou sranda akci a z auta kromě hulákajících kamarádů vyčnívaly různé rekvizity jako třeba neoblečená výkladní figurína nebo útočná puška M16.

PepaSFI
21. 1. 2024, 09:34 0
Pravidla silničního provozu v novém. Co na ně říkáte?

no tak jednoduchý to zas není. Typický příklad z dnešního rána- jedem po úplně prázdný, široký silnici s mírnýma zatáčkama a výhledem na kilometr, místy i dál. Zezadu přiletí bílá Škoda nevím jaká úplně stejná jako všecky ostatní, nalepí se a drží. A až už ta skoro rovina končí, začne předjíždět. Na těsno a v místech kde bych už kvůli rozhledu byl na pochybách. Kdyby proti něco vyjelo, musel by hodně ubrat nebo i brzdit a střelil by to před nás. Tak tímhle trpí plynulost provozu, tím že debil neumí předjíždět, neumí předvídat, neumí plánovat, jeho svět končí na špičce jeho nosu. Mohl nás krásně předjet, plynule, naprosto beze změny rychlosti, na dlouhý prázdný silnici, jen lehounkým pohybem volantu. A ještě lepší jsou ti co po předjetí ihned zpomalí. A bojím se toho že to bude pořád horší. Asistenční systémy které nám umožní vůbec nesledovat provoz, šokující zrychlení elektromobilů, rekuperační zpomalování, jak řekl Vaculík ze SM, podrbu se na koleně a vybrzdím auta za sebou.

PepaSFI
20. 1. 2024, 10:15 1
Pravidla silničního provozu v novém. Co na ně říkáte?

možná by bylo zajímavý vidět statistiky nehod z těchhle oblastí. Ono to opěvování toho jižního všeobecného bordelu je taková ta turistická atrakce, obvykle do tý doby, než si všimneš jak jsou ty auta všecky dotřískaný. Ono se obvykle hlavně v těch obydlených oblastech nic vážnýho nestane protože se málokdy jede nebezpečnou rychlostí ale já bych tak nějak byl radši bez těch šrámů.

PepaSFI
16. 1. 2024, 19:03 2
Pravidla silničního provozu v novém. Co na ně říkáte?

ty body se nám plíživě změnily z 12 na 6. Jo, je jich formálně 12 ale protože se udělují minimálně po dvou, tak to je jen na 6 přestupků. Deset dvacet třicet, narodil se prcek.
Jízda pod dohledem jo, samozřejmě jsem i já první jízdy jezdil s dozorem jako asi většina. Holt tenkrát nebyly tři auta v rodině. Ty pravidla pro dozorného, to je samozřejmě jakási populistická póza. Prostě stejný pravidla jako pro řidiče, být způsobilý k řízení ikdyž ten volant nedržím. A možná by neškodila nějaká ta spoluzodpovědnost.
Malý překročení rychlosti, no až po tom začnou šlapat, tak je půl republiky bez papírů do týdne. Já rychlost moc nepřekračuju, rozhodně ne tak abych byl snadná kořist ale takový ty konce obcí kde už není vůbec nic, o 10kmh asi ne ale trošku jo.
A taky si myslím že nezapnutý pásy nejsou přestupek za body, to by si spíš měla řešit pojišťovna.

PepaSFI
14. 1. 2024, 09:47 1
Když citroëny překonávají hranice II: Bonnevillské rychlostní rekordy typu SM

ty vačky, to bude asi škobrtnutí v překladu, nejspíš to bude potřeba chápat jako "vačky jako pro hotrody", tedy vačky upravené, nesériové. Jsme v době kdy se nečipovalo ale ladilo a upravená vačka s jinýma úhlama a zdvihama byla dost zásadní věc. Lidově se tomu říkalo "ostrá vačka". Američani asi holt mají jiné výrazy, ladění motorů si spojují s hotrodama. Znal jsem kdysi člověka co měl upravenou vačku ve Fiatu UNO 1.1. Lítalo to strašně ale normálně se s tím moc jezdit nedalo. Mělo to volnoběh asi na 2000 otáčkách a spolu s tvrdou spojkou to při jízdě po městě bylo jak první hodina v autoškole.

PepaSFI
09. 1. 2024, 16:38 3
Malá elektrická vozítka do města: Když se to ještě s elektromobily myslelo správně

bohužel blbý, tyhle vozítka nedávají smysl. Ta technika je pořád tak drahá že to prostě musí stát nesmysl a zatím není naděje že by elektropohon výrazně zlevnil. Pokud takováhle divnověc nebude stát jen o málo víc než skůtr, nebude mít smysl. Oproti skůtru to má vlastně jedinou výhodu, že když není ideální počasí, nemusíte se divně oblíkat. Že to je menší než auto nehraje roli, kolonu s tím neprokličkujete, parkovací místo to potřebuje stejný jako auto. Jestli se v takovým jedenapůlmístným prtifouku může vézt malý dítě, to je otázka, když je to vlastně legislativně motocykl. Pokud by to nedostalo nějaké výhody jako třeba mají v Japonsku kei, poplatky, daně, parkování, nebude to mít smysl a ani uživatelsky to nic nepřinese. Mě se jako ideál pro denní popojížďky jeví třeba to Citigo. Čtyři místa, dětský sedačky nejsou problém, nákup se vejde, při troše snahy by se i nějakej kočárek možná vešel. Ujede to 200km normální rychlostí běžného auta, ovládá se to jako auto, jezdí to jako auto. Akorát že teda jaksi nejsou a nebudou.

PepaSFI
30. 12. 2023, 09:55 2
Praga Alfa UN 4x4: Nedejte na první dojem

kdysi dávno jsme v práci stavěli vrtnou soupravu na předchůdci tohohle vozidla. Podle hledání srejdy gógela se to zřejmě jmenovalo Praga UV nějaký číslo. Byl to prapodivný pokus zkřížit terenní podvozek Pragy V3S s něčím modernějším, tedy s jen velmi lehce míň zastaralou kabinou Avia. A protože se pod krátkou aviatickou kabinu nedala zakomponovat pohonná jednotka, dostalo to čumák z PV3S. Plus odpružení vzduchovými měchy které tomu dalo bizarní výšku. A ještě když se na to dala ta vrtačka, lafeta, tedy ta věž soupravy, v přepravní poloze položená přes kabinu to ještě opticky zvýšila. Když to chvíli stálo a v pružení poklesl tlak, různě se to naklánělo. A ikdyž to mělo systém udržování náklonu, naklánělo se to i za jízdy. Můj ty světe kulatej, to bylo vošklivý, ještě že se mi nedaří najít žádnou fotku kde by to bylo pořádně vidět. Tady trošičku, ze předu to asi radši nevyfotili. https://www.petroldriver.cz/unimog-po-cesku/

PepaSFI
29. 12. 2023, 13:10 3
Autíčkář se ptá: Jaké auto vás spolehlivě připraví o úctu k řidiči?

ty Volva, to taky pozoruju už dlouho. Dřív bylo Volvo divná hranatá věc, proslulá tím že je to bezpečný auto pro zodpovědný řidiče. Dnes to je spíš bezpečný auto= kašlu na všecko. A dost se to projevuje i u jiných velkých SUV. Dřív, když něco blbě předjíždělo, nebo to na těsno vyjelo z přednosti, byl to obvykle Golf se zadkem černým jak raketa Falcon. Dnes to je nějaký bachratý Hyundai.

PepaSFI
25. 12. 2023, 13:21 3
Parkujeme u Betléma

jo, ono by to bylo spíš asi takový to nazdar sousede, co se to u vás děje, máte návštěvu? Ále né, tadyhle tesař se musí s těhotnou ženou trmácet na ouřad aby dostal štempl na bumážku, tak jsme je nechali vzadu v boudě přespat a ono to na ni přišlo. Ahá, tak to jo, počkej já skočím pro něco ať má ta mamina trošku něčeho slušnýho k jídlu a toho prcka aspoň do čeho zabalit. A protože se to rychle rozkecá, tak se tam sleze kdekdo, každej poblahopřeje, nějakou drobnost přinese dyť nejsme škrti žejo.
On ten lidový betlém má dvě roviny, uprostřed je samozřejmě ta bouda a kolem jsou vždycky ty výjevy z obyčejného života. Takže by tam určitě byla z papundeklu udělaná dílna s autem na heveru a chlápek co do něčeho tříská. Benzinová pumpa a Tesla na káblu. Farmář s traktorem. Sklápěčky a bagry na stavbě obchvatu. Nějakej ten kamion. Horda motorek na výletě. Pestrá skupina všelikých podivných aut kolem konve s kafem, na plácku u zpustlýho stadionu. Pár zablácených offroadů kolem ohýnku na kopci......
Moc hezky betlémský příběh napsal Karel Čapek v Apokryfech, mrkněte sem https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/76/35/kniha_apokryfu.pdf
na stranu 39.
A tesař Josef by určitě nejezdil fleetovou Fabií ale nejspíš rozviklaným Berlingem s ohnutýma dveřma.

PepaSFI
16. 12. 2023, 09:07 1
Toyota Mirai: Stísněná budoucnost

pak tady nejspíš bude obvyklý problém exotičtějšího vozu, že ten servis nebude úplně dostupný, že to zkrátka neudělá žádnej Franta v kůlně ani značkový servis v okresním městě ale jen a výhradně specialista kdoví jestli jeden v republice, dva v Rakousku, čtyři v Německu... Což by se časem mohlo lepšit, jako u elektromobilů, anebo taky ne.
Pak je tady problém s vodíkem. Oni už ho začínají dělit podle původu, fuj rasýzmus, zatímco u elektriky z uhlí se dělá jakoby nic. Tady máme spoustu vodíku, skoro zadarmo z chemické výroby a stejně to stojí dost peněz protože distribuce a čerpání je složitá pakárna. Až se bude smět používat jen "zelený" vodík, jeho cena jistě bude ouplně "zelená", to podle barvy obličeje která se dostaví při pohledu na ceník.