načítám data...

PepaSFI

JménoPepa SFI
BydlištěTřebíč
Registracepřed 10.8 rok.
Poslední aktivitapřed 2.1 hod.
Příspěvků ve fóru118
Komentářů u článků1199
Pozitivních komentářů u článků396
Negativních komentářů u článků13
Možnostinapsat zprávu

Poslední blogy

Bagristou snadno a rychle

03. srpna 2018, 19:11 15 komentářů

Máte rádi hračky? Mechanické hračky co fungují jako vopravdické?

Autoškola: bylo nebylo...

03. dubna 2023, 17:49 15 komentářů

Za devatero patníky a devatero benzínovými pumpami, aneb, jak jsme se tenkrát učili řídit.


Posledních 50 komentářů

PepaSFI
dnes v 11:02
0
Deset vzpomínek na "obyčejný" Top Gear

připomněl bych díl který se u nás z jakýchsi záhadných důvodů nevysílal, kde Hammond havaruje v tom rychlostním specialu a kde předvádějí, jak se má opravovat silnice.
Hodně se mi líbí už zmíněný díl s home made limusinami, to je taková sbírka absurdit že to asi nejde překonat.
Skvělý byly vánoční díly, rady pro výběr dárků. A ze specálů mám asi nejradši polární speciál, May coby polární cestovatel co vlastně nikam jet nechtěl a spousta drobných vtípků které vynikly protože nebyl prostor pro velké blbnutí. Chceš do toho led?

PepaSFI
28. září 2024, 11:22
0
Retro okénko Petra Přikryla: Škoda 100 - auto, které naučilo řídit tisíce motoristů

ono to asi souviselo s proměnlivou kvalitou dodávaných dílů, děly se i takové věci že v jednom období se montovaly benzinové hadičky které nesnášely benzin. Nedělám si iluzi že i ty termostary byly vždy super kvalita, měli jsme u naší š105 období že skoro každá jízda vyžadovala důkladné sledování teploty a pohotový zásah zaboucháním na tělo termostatu. Ty starší modely měly stále běžící ventilátor, u modelů 105/120 se chladič pestěhoval dopředu což mělo sice výhody ale taky nevýhodu v obrovském objemu vody. To než se přehřálo, to chvíli trvalo, takže krátké záchvaty se překlenuly a skoro nikdy se nezapnul ventilátor. Ale když už, tak nastal problém. Buď nefungoval termospínač, což se někdy řešilo přidáním manuálního spínače nebo v nouzi vytažením konektoru a jeho propojením. Anebo horší případ který jsem zažil, že se obvod sice sepnul ale zatuhlý ventilátor se neroztočil. To se pak zezadu ozvalo blebleble pššššššfrrrrbrrrrrbublybublyšššššš a nastala mlha za autem.

PepaSFI
26. září 2024, 18:26
2
Retro okénko Petra Přikryla: Škoda 100 - auto, které naučilo řídit tisíce motoristů

no popravdě, ona ta zimní průjezdnost starých škodovek měla i negativum. Svádělo to k zanedbávání stavu pneumatik a to až do totální galusky, takže pak nastávaly záhadné situace kdy já s Trabantem vyjížděl kdeco a soused se hrozně divil že se nemůže hnout z místa. Dyť škodovka vyjede všecko, jak je to možný?!

Stovka byla přímým následovníkem 1000MB, naprostá většina mechanických dílů byla totožná nebo zaměnitelná. Funkčně se změnilo jen málo, k dobru byly hlavně ty zmíněné brzdy ale řízení byla pořád ta hrůza která bohužel přežila až do modelu š105-120. Zmizela otvírací tlama vpředu, rezervní kolo bylo pod překližkovým dnem kufru.

Já jako řidič jsem hundrtku zažil jen sporadicky, doma byla 1000MB a pak š105. Jako cestující taky jen málokdy. Ale na jednu jízdu si vzpomínám. Už je to hodně let, jeli jsme s kamarádem na jednu akci, přes půl republiky, z Třebíče do Šumperka, jeho tehdy už notně sešlou hundrtkou. Říkám mu, nějak tady smrdí benzín. Hele ten benzín smrdí fakt hodně. On na to že má v kufru kanystr a možná trošku netěsní. Dobrý, jedem dál a až si dáme zastávku, zkontrolujem to. Pak to smrdělo fakt hodně, eště chvíli a začnem vidět růžový slony. Ukázalo se že kanystr neteče páč je prázdnej ale v tom sklepě pod kufrem, vedle rezervy je mokro od benzinu. Přerezavěla stahovací páska na hadici od nalévacího hrdla nádrže. No tak jsme někde ve vesnici sháněli kousek drátu, dostali pár pásek škrkavek, hadici přitáhli a jelo se dál. Pak nás zastavili policajti, kontrolní kontrola, vaše doklady, to kolo už nic moc, můžete jet nashledanou. No a jak jsme se rozjeli, udělalo to křust a řidič ležel. Slabé místo zděděné po 1000MB, praskl rám opěradla. Říkám, nějak odjeď, ať to ten policajt nevidí! A tak řidič visel na volantu pak pes na plotě a dělal jakoby nic. Odjeli jsme kousek dál, zajeli k lesu a provizorně podepřeli opěradlo překlopeným zadním sedákem aby se s tím dalo jet.

PepaSFI
25. srpna 2024, 19:13
8
Proč nemám elektromobil, i když bych byl prý podle tabulek ideální cílovka?

no já bych taky do tabulek zapadal jenže jaksi čas ještě nedozrál. Starej pekáč zatím celkem bez větších problémů funguje. Prodat ho nedává smysl a dvě auta nepotřebuju. Ceny jsou u EV sice vyšší ale u ojetin to není tak hrozný. Kdysi jsem měl limit do 200 tisíc aby to za něco stálo ale to už je hodně let, dnes je potřeba to přehodnotit. Koupit místo jednoho šrotu jiný nemá smysl. Takže dejme tomu 400. Chci něco menšího, jednoduchýho, pokudmožno s co nejmíň euroblbinama. A mám rád divný věci. Takže za cenu krásný nudný Fabie by bylo to plastokarbonový BMW i3 se 180 koníkama v mixéru. Kdybych teď musel pořídit jiný auto, byla by to první volba. Ale čas ještě nedozrál a trošku se bojím že až dozraje, tak zas budou některý věci jinak.

PepaSFI
25. srpna 2024, 09:41
2
Jak je to s tou elektromobilitou

ještě bych viděl jako nutné zmínit se o těch servisních nákladech. Ono to není tak jednoznačné. Jo, odpadne výměna motorového oleje a filtru, výměna rozvodů. Mohl bych argumentovat že na mém autě si to dělám sám za pár stovek ale obvykle je to práce pro servis a někdy docela nákladná. Ale EV má taky svoje. Mnoho z nich má kvůli vysoké hmotnosti mnohem dražší pneumatiky. Jestli se víc opotřebovávají už se řešilo, já si myslím že to zčásti bude tím že si zkrátka občas pohrajem s tím velikým zátahem elektromotoru, někomu to nandat na semaforech.... no co si budem povídat. BMW i3 má úplně atypický rozměr gum, takže vyšší cena a velmi omezený výběr. Jak jsem se díval, některé pneu eshopy je vůbec nevedou ani ve standardu natož ty pro sport variantu. U brzd to vidím úplně jinak než se obvykle říká. EV sice víc využívá brzdění motorovou rekuperací ale opotřebení destiček a kotoučů není jediný problém. Já na malém spalováku který už není nejmladší, nemám problém s opotřebením ale spíš se zatuhnutím pístků a s korozí kotoučů. Zkrátka jednou za čas se v tom musíte pohrabat a investovat, ikdyž se brzdy skoro neopotřebí. Což se EV zcela jistě taky týká. Pak je tady klimatizace. Do obyčejného auta vám náplň dotlačí kdekdo. Dokonce se dá i koupit bombička se šlauškem a docpat to svépomocí. A když se rozhodnu že klimu zrovna nepotřebuju, tak se na to vykašlu a doplním ji až se udělá hic. EV má obvykle jinou náplň kvůli nutnosti izolačních vlastností, páč ta mašinka je elektrická. A taky je tam tepelné hospodářství baterie které musí fungovat. Obávám se že těch plničů klimatizace, co to umí a udělají správně, správnou směsí, nejspíš moc nebude a nechají si to dobře zaplatit.

PepaSFI
18. srpna 2024, 18:54
0
Jak je to s tou elektromobilitou

Krab: jo ty blbiny s nabíjením mimo domov by mi taky vadily. Já mám naprostou většinu jízd kolem komína a když bych párkrát za rok jel dál, musel bych řešit u koho, jak a za kolik nabít, kde se přihlásit. Taky ty přidaný náklady, auto obvykle dostane do výbavy nějaký základní kabel, takže za desetitisíce wallbox nebo přenosný nabíječ, k tomu propoje do různých zásuvek. Lecos bych si dokázal vyrobit ale zas ceny. Běžná 5 kolíková třífázová vidlice stojí cca 120 korun, skoro totéž, jen trošku jinak tvarovaný co se strká do auta stojí tisíce.

PepaSFI
18. srpna 2024, 18:47
-1
Jak je to s tou elektromobilitou

1. životní prostředí je relativní, záleží na čem se dohodnem co do toho počítat. Rozhodně jsou EV čisté pro místní situaci. Popojíždění po městě je přesně to pro co jsou ideální a situaci ve městech můžou jen prospět.
2. cena a co s použitými. No zatím to vypadá že kromě už historických aut ty baterie vydrží fakt hodně a bude to možná srovnatelné s spalovákama. Spalováky taky morálně zastarávají, auto staré přes 15 let už se považuje za nebezpečný šrot a je snaha je vyhnat ze silnic takže je to jedno.
To "výpalné" by do budoucna mohli ovlivnit zákazníci, jestli si to nechají líbit nebo budou kupovat to kde tyhle věci nejsou. Spíš se bojím toho že státu začnou chybět peníze z palivové daně a začne hledat jak zdanit provoz EV a jak zvýšit daň z paliv.
Infrastruktura, no já ty nabíječky vídám obvykle prázdné a pokud jde o síť, není problém aby si to regulovalo odběr. Ovšem s tím že mi to bude nabíjet třeba až k ránu a nenabiju 100%. Což se může stát u ropy taky a v historii už se to mnohokrát stalo.

PepaSFI
18. srpna 2024, 10:44
11
Jak je to s tou elektromobilitou

už dost pamatuju a musím říct že tyhleprojevy jsou součástí každé změny. Když přišly posilovače brzd, našly se názory že v tom není žádný cit. O ABS jdou ještě dnes zaručený informace, že to je na nic protože to strašně prodlužuje brzdnou dráhu. Obvykle od někoho kdo neumí zastavit na křižovatce, natož nouzově brzdit. Automatická převodovka? Nikdy, jedině fofrklacek! Opět obvykle někdo kdo je rád že se vůbec rozjede. Takže je úplně normální že sporťákovi připadá že to není vono. Popravdě, ony se ty auta dělají primárně právě pro ty co jsou rádi že se trefí na silnici.
Ta změna návyků, to taky není jednoznačný. Jiný to je když cestou do práce jedeš kolem tří benzinek s 24-7 provozem a jiný když jezdíš z vesnice do vesnice pár kilometrů a do města jen občas. Mockrát se mi stalo že jsem dolíval z kanystru kde mám benzin pro traktůrek, protože se mi nehodilo jet natankovat a párkrát jsem musel jet páč v kanystru už byl jen smrad. A taky se mi stalo že jsem se odněkud vracel, objížďka mě zahnala jinam, palivoměr už dávno svítil a všechny venkovský benzinky už byly zavřený a hlavní trasa nedosažitelná. Takže ano, šťáva může dojít každýmu a může být úplně stejně problém, ať je v drátech nebo v hadici. Naštěstí mi nedošel ale od tý doby tankuju radši včas. Jo benzin má trošku výhodu že se dá někde vyžebrat ten kanystr do traktůrku nebo zavolat někomu aby ten kanystr přivezl. Někdy.

PepaSFI
08. srpna 2024, 19:58
2
Kettenkrad: Jak skloubit obratnost tanku s pocitem bezpečí z jízdy na motorce?

ten stroj tady nedaleko měl jeden člověk, používal to jako traktůrek a zabil se na tom. Pak s tím jeho synové jezdili po military akcích ale už to tady nevídám. Někdo říkal že kvůli nějakým problémům museli snad prodat i barák ale nechci šířit podivnosti. S těma pásama to je pravda, podobné to měl i tek kolopás jehož jedna variace se mihne v tom videu. V každém článku byla jehlová ložiska a těsnění, prostě šílenství. Jinde to byl jen kus železa a kus tyče a když se to vychodilo, tak se to zahodilo. Stejně se počítalo s tím že to bude zničené v boji dřív než se to opotřebuje. Bavil jsem se o tom s jedním muzejníkem sběratelem, prý katalog dílů pro německý tankový prapor obnášel několik milionů položek. Oni měli spoustu skvělé techniky ale logisticky to byla katastrofa. Stroje dělaly různé firmy, často spolu soupeřily, unifikace žádná, mnoho zbytečně složitých, ikdyž technicky skvělých řešení. Americký Willys jeep dělaly tři firmy úplně stejně. Motor s převodovkou tanku T-34 se dal vyměnit v poli za pár hodin, u Tigra to znamenalo rozebrat půl tanku.

PepaSFI
08. července 2024, 19:22
8
Ptejte se: Ojetý elektromobil do města

no samý nepohodlí, dyť to je jasný. V hospodě budeš za blbce. Nemůžeš pronášet moudra estli je lepčí tédéí nebo pořádnej benzín. Nemůžeš řešit kde mají u pumpy šťávu s biosračkou. Místo umaštěný, smradlavý hadice musíš brát do ruky lancouch co ti visí doma pod verandou. Neřešíš na který STK kolik nasypat aby ti prošel ten nefunkční filtr.A když jednou za rok potřebuješ větší dojezd, tak místo dvanáctihodinovýho trmácení do Chorvatska poletíš letadlem na nějaký lepší místo.

PepaSFI
06. července 2024, 19:11
5
Ptejte se: Ojetý elektromobil do města

to máš stejný jako když si někdo nepoučenej nebo nepoučitelnej koupí za super cenu krásný zachovalý diesel co určitě nemá nalítáno na Měsíc a zpátky a dost možná ještě dál, turbo mu houká jen trošku a zadek černej jak raketa Falcon je vlastně správně protože ten filtr je jasný zlo a nemá tam bejt.
Ono se ukazuje že ty baterky jsou trvanlivější než se tvrdí, teda když nebudem počítat ty starší stroje na spodku nabídky co ještě neměly na baterce tepelný hospodářství jako jsou ty malý Peugeoty Ion, starý Leafy a mám pocit že i Golf.

PepaSFI
06. července 2024, 12:17
2
Ptejte se: Ojetý elektromobil do města

kdybych já teď potřeboval auto, tak by byli dva kandidáti, Citigo a BMW. Citigo má kamarád v každodenním provozu, vozí v tom rohlíky a je spokojenej. Ale je to miniauto se všema výhodama a nevýhodama. BMW už je normální velikost, taková Fabie za cenu, no vlastně taky Fabie. Má to asi tak dvě větší nevýhody, netypický kola takže gumy za litr nekoupíš a plecháče na zimáky neexistujou. A pak ty dveře. Ono to má takový jedenapůl dveře jako měla Mazda RX8 nebo některý pickupy. Pro dva lidi v pohodě ale na úzkým parkovišti se to dozadu musí divně obcházet, přivírat a otvírat. Ale asi to jede hezky, není to těžký a výkon tam je. Když to Vaculík zkoumal, tak se řehtal jak puklej pecen.

PepaSFI
11. června 2024, 19:57
0
Report KaK Brno vol. 45: Pohoda v přírodě u Masarykova okruhu

dycky jsme říkali že přijet možno čímkoliv, čím divnější to bude, tím líp. Takže i policejní auto, motorka, vznášedlo, ponorka, traktor, budiž vítáno.

Mimochodem, jak dopad ten Mustang s vybublaným chladičem? Doufám že to nebylo nic horšího než čidlo ventilátoru.

PepaSFI
03. června 2024, 17:28
8
Trabant 601: Nezapomenutelný kus historie, nenáviděný i milovaný

to s tím opravováním kladivem na chodníku, to je takovej folklor ale ono to zas tak jednoduchý není. Musela se dělat spousta věcí co už se dnes nedělají a bylo potřeba mnohem víc věcí než to kladivo. Například dvě mazací pumpy, dva druhy maziva na řízení a hnací hřídele. Seřízení zapalování, bez nastavovacího přípravku a znalostí nemožné. Teda je fakt že ono to nějak běželo i totálně rozštelovaný. Výměna řemenu ventilátoru taky prima zábava. Kdo nečistil karburátor neví co je peklo. Klouzající volnoběžka, běžná závada, rozborka převodovky, vlastně stejný jak na kterýmkoliv jiným autě. A že se ten motor mohl kdykoliv, bez jakéhokoliv důvodu zadřít, že měl s tehdejším olejem životnost asi jako dnešní pneumatika, to už dnes nikdo nepochopí.Výbrus kladivem neuděláš.

PepaSFI
02. června 2024, 10:52
3
Trabant 601: Nezapomenutelný kus historie, nenáviděný i milovaný

Měl jsem dva, dávno před tím než přišly do módy a vzpomínám na ně rád. Výkonu to moc nemá ale je to o způsobu zacházení. Platí totéž co pro malé italy, jsou jen dva stavy- volnoběh a plný plyn. Na nějaký šolíchání se nehraje. Pokud to má v pořádku tlumiče, jede to jak motokára. Kdysi, po ostudném výsledku Mercedesu A v losím testu, to zkoušeli s Trabim a on tu kličku zvládal. Agilita toho dvoutaktu je pozoruhodná, v nižších rychlostech je to vehementní zábava, přes 80 už to dost slábne ale dá se s tím žít. Já s oblibou trápil majitele "nových", tehdy už letitých škodovek 105/120, když jsem je předjížděl do kopce se značným přebytkem rychlosti. Ikdyž tam to spíš než o výkonu, bylo o typickém přístupu k ovládání vozidla. Pokud jde o výbavu, vlastně tomu tehdy nic zásadního nechybělo, spíš naopak. Ke kterému tehdejšímu autu jste si mohli objednat nezávislé topení? Kufr byl poměrně velký, jen v tom two door sedanu, který byl možná spíš coupé a němci mu kdovíproč říkali limousina, poněkud překáželo rezervní kolo a malý vstupní otvor. Takže ta zmíněná hokejová výbava nejspíš šla nacpat dovnitř ale už ne vytáhnout ven. A kombík, značený jako Universal, protože stál na základu dvoudveřového menšího vozu, by se asi měl nazývat shootingbrake.

PepaSFI
31. května 2024, 19:41
5
Autíčkář se ptá: Jak by vypadalo vaše ideální auto pro každý den?

tak nějak nápodobně a asi i trošku přidat na výkonu páč těch 60 kobyláků fakt není nic moc. A naopak bych si asi odpustil tu tehdejší radiomapu co jsem nikdy neviděl, jen v reklamě, protože se za to připlácel nesmysl a dnes už by asi moc nefungovala. Estli někdo neví, jezdím Pandou 4x4 a je to pro moje použití ideální daily auto. Jezdím do práce pár kilometrů, na nákup taky, velký náklady nevozím a cesty delší než 2 hodiny jedu párkrát za rok. Tam kde jiní sotva zaparkujou, tam já se otočím. A i ten výkon není tak hroznej když se k tomu člověk postaví zodpovědně, teda po italsku. Vlastně není problém z křižovatek odjíždět s náskokem. Já beru jako daily to, co pro naprostou většinu situací využiju. Ne to co jsem si vysnil a vyfantazíroval. A snažil se zdůvodnit. A protože obvykle využiju...skoro nic, tak mi vyhovuje skoro nic. Jo kdybych v tom musel sedět 500km denně a měl šest dětí a tři psy jak tele, byl by výběr jiný. Kdybych měl hopkat pocukem po městských křižovatkách, zas bych hledal něco jinýho.

PepaSFI
21. dubna 2024, 09:05
1
Speed Marathon 2024 se blíží: Pozor na měření rychlosti po celé ČR, již tento pátek!

já byl v pátek jen v práci, to se nepočítá a pak odpoledne na nákupu a taky nic. A to měli ve Velkém Meziříčí nahlášených tolik stanovišť, že by mezi nima museli rejdit jak hokejisti. Holt jim asi nesvědčilo počasí, komu by se taky chtělo v takovým hnusu blbnout venku. Jináč teda to bylo tak vehementně prezentýrovaný úplně všude, takže jestli to někdo schytal, tak leda z vlastní blbosti a dobře mu tak.

PepaSFI
27. března 2024, 18:36
0
Jazykové okénko Jaromíra Soukupa: Jak různé země vyslovují jména aut

žádnýho taliána nemám po ruce a vzhledem k rozmanitosti té země ta výslovnost bude asi všelijaká. V tom guglím překladači to Lancia píše výslovnost "lán-čia" ale to mluvítko to vyslovuje "lánča". Takže to i je tam potlačené, skoro jakoby nebylo, jenže ten přepis je pro nás matoucí. Čeština to skoro nezná, my máme tendenci ty hlásky vyslovovat všecky a ještě přízvuky dávat úplně jinam. To i by v tom přepisu asi nemělo být, když se nevyslovuje.

PepaSFI
26. března 2024, 17:50
0
Jazykové okénko Jaromíra Soukupa: Jak různé země vyslovují jména aut

když si otevřete goglí překladač, zadáte italštinu a do okýnka napíšete Lamborghini, tak to samozřejmě nepřeloží páč je to jméno. V okýnku pro češtinu to napíše totéž. Ovšem sranda nastane, když si kliknete na repráček a robot se vysloví. V italským LamborGIni a v českým Lambordžíny.

PepaSFI
11. března 2024, 17:43
1
Autíčkář se ptá: Chceme v Česku takeovers?

jo někde jsem zahlídl titulek že mají záznamy a budou řešit. No jo, ale podle záznamu se obvykle moc nepozná kdo řídil, takže provozovatel, pokuta, možná, když se hodně zadaří. A pak přijde obvyklé blábolení jak je potřeba na těch silnicích řešit bezpečnost a vymyslí se zas novela zákona s nějakým nesmyslem.
To se mělo řešit hned a jasně, dyť to museli vidět na kamerách. Z každý strany dvě auta a dvě odtahovky a panáčci stavte se do řady, na každýho dojde. Copak, něco nelíbí? Ten kravál zní jako střelba, máme zavolat zásahovku? To je takový citlivý, určitě to bude mít dobrý ohlas, noční střelba ve městě, to bude titulek.

PepaSFI
22. února 2024, 17:05
2
Jak jsme jeli pro muscle car a odjeli autobusem, část první

ano, stroje žijí a mají škodolibé nápady. To ví každý kdo se zabývá opravami a údržbou čehokoliv. U nákladních Tater 148 prý taky praskaly torzní tyče zásadně v klidu. Týden to vozí hromady kamení těžký až se dělají v asfaltu brázdy, mlátí to po staveništích přes díry a kamení a nic. A pak takhle v sobotu večer najednou rána a auto stojí nahnutý.
Super čtení, těším se na pokračování.

PepaSFI
22. února 2024, 15:12
0
Autíčkář se ptá: Jaké běžné auto jste si nikdy nezkusili?

já taky ne a ještě žigulika a Moskviče taky ne. Čímž je vyčerpaná asi polovina aut která byla běžná protože zbývá Trabant a škodovky s motorem v batohu, ty bez rozlišení páč jsou vlastně stejný a s tím jsem jezdil. A když vykročíme trošku do užitkáčů tak jsem nejezdil s Barkasem a jezdil s š1203 a Multicarem

PepaSFI
10. února 2024, 10:13
1
Fiat Panda stokrát jinak

běžně jsme v tom jezdili do práce 4 průměrmě až nadprůměrně rostlí chlapi a občas se i pátý vešel. Kdo chce jet, rád se zmáčkne. Komu se to nelíbí, může jít pěšky. Měl jsem otvírací střechu, to bylo super. Třeba když jsem vezl hliníkový žebřík který trčel z auta nahoru asi dva metry, nebo když jsme jeli na takovou sranda akci a z auta kromě hulákajících kamarádů vyčnívaly různé rekvizity jako třeba neoblečená výkladní figurína nebo útočná puška M16.

PepaSFI
21. ledna 2024, 09:34
0
Pravidla silničního provozu v novém. Co na ně říkáte?

no tak jednoduchý to zas není. Typický příklad z dnešního rána- jedem po úplně prázdný, široký silnici s mírnýma zatáčkama a výhledem na kilometr, místy i dál. Zezadu přiletí bílá Škoda nevím jaká úplně stejná jako všecky ostatní, nalepí se a drží. A až už ta skoro rovina končí, začne předjíždět. Na těsno a v místech kde bych už kvůli rozhledu byl na pochybách. Kdyby proti něco vyjelo, musel by hodně ubrat nebo i brzdit a střelil by to před nás. Tak tímhle trpí plynulost provozu, tím že debil neumí předjíždět, neumí předvídat, neumí plánovat, jeho svět končí na špičce jeho nosu. Mohl nás krásně předjet, plynule, naprosto beze změny rychlosti, na dlouhý prázdný silnici, jen lehounkým pohybem volantu. A ještě lepší jsou ti co po předjetí ihned zpomalí. A bojím se toho že to bude pořád horší. Asistenční systémy které nám umožní vůbec nesledovat provoz, šokující zrychlení elektromobilů, rekuperační zpomalování, jak řekl Vaculík ze SM, podrbu se na koleně a vybrzdím auta za sebou.

PepaSFI
20. ledna 2024, 10:15
1
Pravidla silničního provozu v novém. Co na ně říkáte?

možná by bylo zajímavý vidět statistiky nehod z těchhle oblastí. Ono to opěvování toho jižního všeobecného bordelu je taková ta turistická atrakce, obvykle do tý doby, než si všimneš jak jsou ty auta všecky dotřískaný. Ono se obvykle hlavně v těch obydlených oblastech nic vážnýho nestane protože se málokdy jede nebezpečnou rychlostí ale já bych tak nějak byl radši bez těch šrámů.

PepaSFI
16. ledna 2024, 19:03
2
Pravidla silničního provozu v novém. Co na ně říkáte?

ty body se nám plíživě změnily z 12 na 6. Jo, je jich formálně 12 ale protože se udělují minimálně po dvou, tak to je jen na 6 přestupků. Deset dvacet třicet, narodil se prcek.
Jízda pod dohledem jo, samozřejmě jsem i já první jízdy jezdil s dozorem jako asi většina. Holt tenkrát nebyly tři auta v rodině. Ty pravidla pro dozorného, to je samozřejmě jakási populistická póza. Prostě stejný pravidla jako pro řidiče, být způsobilý k řízení ikdyž ten volant nedržím. A možná by neškodila nějaká ta spoluzodpovědnost.
Malý překročení rychlosti, no až po tom začnou šlapat, tak je půl republiky bez papírů do týdne. Já rychlost moc nepřekračuju, rozhodně ne tak abych byl snadná kořist ale takový ty konce obcí kde už není vůbec nic, o 10kmh asi ne ale trošku jo.
A taky si myslím že nezapnutý pásy nejsou přestupek za body, to by si spíš měla řešit pojišťovna.

PepaSFI
14. ledna 2024, 09:47
1
Když citroëny překonávají hranice II: Bonnevillské rychlostní rekordy typu SM

ty vačky, to bude asi škobrtnutí v překladu, nejspíš to bude potřeba chápat jako "vačky jako pro hotrody", tedy vačky upravené, nesériové. Jsme v době kdy se nečipovalo ale ladilo a upravená vačka s jinýma úhlama a zdvihama byla dost zásadní věc. Lidově se tomu říkalo "ostrá vačka". Američani asi holt mají jiné výrazy, ladění motorů si spojují s hotrodama. Znal jsem kdysi člověka co měl upravenou vačku ve Fiatu UNO 1.1. Lítalo to strašně ale normálně se s tím moc jezdit nedalo. Mělo to volnoběh asi na 2000 otáčkách a spolu s tvrdou spojkou to při jízdě po městě bylo jak první hodina v autoškole.

PepaSFI
09. ledna 2024, 16:38
3
Malá elektrická vozítka do města: Když se to ještě s elektromobily myslelo správně

bohužel blbý, tyhle vozítka nedávají smysl. Ta technika je pořád tak drahá že to prostě musí stát nesmysl a zatím není naděje že by elektropohon výrazně zlevnil. Pokud takováhle divnověc nebude stát jen o málo víc než skůtr, nebude mít smysl. Oproti skůtru to má vlastně jedinou výhodu, že když není ideální počasí, nemusíte se divně oblíkat. Že to je menší než auto nehraje roli, kolonu s tím neprokličkujete, parkovací místo to potřebuje stejný jako auto. Jestli se v takovým jedenapůlmístným prtifouku může vézt malý dítě, to je otázka, když je to vlastně legislativně motocykl. Pokud by to nedostalo nějaké výhody jako třeba mají v Japonsku kei, poplatky, daně, parkování, nebude to mít smysl a ani uživatelsky to nic nepřinese. Mě se jako ideál pro denní popojížďky jeví třeba to Citigo. Čtyři místa, dětský sedačky nejsou problém, nákup se vejde, při troše snahy by se i nějakej kočárek možná vešel. Ujede to 200km normální rychlostí běžného auta, ovládá se to jako auto, jezdí to jako auto. Akorát že teda jaksi nejsou a nebudou.

PepaSFI
30. prosince 2023, 09:55
2
Praga Alfa UN 4x4: Nedejte na první dojem

kdysi dávno jsme v práci stavěli vrtnou soupravu na předchůdci tohohle vozidla. Podle hledání srejdy gógela se to zřejmě jmenovalo Praga UV nějaký číslo. Byl to prapodivný pokus zkřížit terenní podvozek Pragy V3S s něčím modernějším, tedy s jen velmi lehce míň zastaralou kabinou Avia. A protože se pod krátkou aviatickou kabinu nedala zakomponovat pohonná jednotka, dostalo to čumák z PV3S. Plus odpružení vzduchovými měchy které tomu dalo bizarní výšku. A ještě když se na to dala ta vrtačka, lafeta, tedy ta věž soupravy, v přepravní poloze položená přes kabinu to ještě opticky zvýšila. Když to chvíli stálo a v pružení poklesl tlak, různě se to naklánělo. A ikdyž to mělo systém udržování náklonu, naklánělo se to i za jízdy. Můj ty světe kulatej, to bylo vošklivý, ještě že se mi nedaří najít žádnou fotku kde by to bylo pořádně vidět. Tady trošičku, ze předu to asi radši nevyfotili. https://www.petroldriver.cz/unimog-po-cesku/

PepaSFI
29. prosince 2023, 13:10
3
Autíčkář se ptá: Jaké auto vás spolehlivě připraví o úctu k řidiči?

ty Volva, to taky pozoruju už dlouho. Dřív bylo Volvo divná hranatá věc, proslulá tím že je to bezpečný auto pro zodpovědný řidiče. Dnes to je spíš bezpečný auto= kašlu na všecko. A dost se to projevuje i u jiných velkých SUV. Dřív, když něco blbě předjíždělo, nebo to na těsno vyjelo z přednosti, byl to obvykle Golf se zadkem černým jak raketa Falcon. Dnes to je nějaký bachratý Hyundai.

PepaSFI
25. prosince 2023, 13:21
3
Parkujeme u Betléma

jo, ono by to bylo spíš asi takový to nazdar sousede, co se to u vás děje, máte návštěvu? Ále né, tadyhle tesař se musí s těhotnou ženou trmácet na ouřad aby dostal štempl na bumážku, tak jsme je nechali vzadu v boudě přespat a ono to na ni přišlo. Ahá, tak to jo, počkej já skočím pro něco ať má ta mamina trošku něčeho slušnýho k jídlu a toho prcka aspoň do čeho zabalit. A protože se to rychle rozkecá, tak se tam sleze kdekdo, každej poblahopřeje, nějakou drobnost přinese dyť nejsme škrti žejo.
On ten lidový betlém má dvě roviny, uprostřed je samozřejmě ta bouda a kolem jsou vždycky ty výjevy z obyčejného života. Takže by tam určitě byla z papundeklu udělaná dílna s autem na heveru a chlápek co do něčeho tříská. Benzinová pumpa a Tesla na káblu. Farmář s traktorem. Sklápěčky a bagry na stavbě obchvatu. Nějakej ten kamion. Horda motorek na výletě. Pestrá skupina všelikých podivných aut kolem konve s kafem, na plácku u zpustlýho stadionu. Pár zablácených offroadů kolem ohýnku na kopci......
Moc hezky betlémský příběh napsal Karel Čapek v Apokryfech, mrkněte sem https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/76/35/kniha_apokryfu.pdf
na stranu 39.
A tesař Josef by určitě nejezdil fleetovou Fabií ale nejspíš rozviklaným Berlingem s ohnutýma dveřma.

PepaSFI
16. prosince 2023, 09:07
1
Toyota Mirai: Stísněná budoucnost

pak tady nejspíš bude obvyklý problém exotičtějšího vozu, že ten servis nebude úplně dostupný, že to zkrátka neudělá žádnej Franta v kůlně ani značkový servis v okresním městě ale jen a výhradně specialista kdoví jestli jeden v republice, dva v Rakousku, čtyři v Německu... Což by se časem mohlo lepšit, jako u elektromobilů, anebo taky ne.
Pak je tady problém s vodíkem. Oni už ho začínají dělit podle původu, fuj rasýzmus, zatímco u elektriky z uhlí se dělá jakoby nic. Tady máme spoustu vodíku, skoro zadarmo z chemické výroby a stejně to stojí dost peněz protože distribuce a čerpání je složitá pakárna. Až se bude smět používat jen "zelený" vodík, jeho cena jistě bude ouplně "zelená", to podle barvy obličeje která se dostaví při pohledu na ceník.

PepaSFI
14. prosince 2023, 17:54
2
Pět věcí které zatím nepřinesla současná retro vlna (ale měla by)

1. vzpomněl jsem si na jízdy podnikovým Tranzitem, tam bylo to prostřední místo nepoužitelné pro normálního cestujícího. Jednak proto že konstruktér zapomněl na to že lidi mají dole takové dvě dlouhé věci a ty se musí někam dát. V téhle generaci uprostřed kabiny trčelo cosi, takže ty nožičky tam byly poněkud zkroucené. A hlavně tam trčela šaltpáka, takže tam mohl sedět jen aktivní řidič jako já, který i jako cestující sleduje a vnímá a když se řadí, tak uhne dřív než je praštěn do kolene.
2.Kola, tam je bezpečnostní problém. Dřív se dělaly kola z hořčíkových slitin, lidově zvaných elektron. Bylo to neuvěřitelně lehké a pevné. Jenže když to schytalo velkou ránu, rozlítlo se to na kusy. A taky to nešlo použít v zimě protože to sůl sežrala. Dnešní kolo je součástí deformační bezpečnosti, musí se zohýbat, ne rozlámat a slitina už není lehká ani pevná, zkrátka je to šufánkovej hliník.
3. Podsvícení. Máme v rodině starý Citroen C3 a tam jde podsvícení tlačítkem měnit až do režimu blondýna, kdy zhasne úplně všecko kromě rychlosti. A jsem moc rád že v Pandisku měli taliáni rozum a svítí to mírným oranžovým světlem tak akorát.
4. ty noty, no když on se už nikdo normální v autě nehrabe a vlastně ani nemá hrabat. A na tu běžnou obsluhu to stejně nikdo nečte protože než by se dočet do konce, už by stejně zapomněl, o čem bylo třetí patro infotainmentu o kterým četl před půl dnem. Takže většina lidí obvykle netuší co všecko je v tom čudlíkyšmrdlystánu schovaný.
5.ty nápisy, no turbo je všude, objem a válce a ventily, jako vážně by někdo chtěl mít na velkým autě napsáno litr tři hrnky? Vzpomínám si jak už před mnoha lety se objevila v konfigurátorech volba mít auto bez nápisů. A taky si vzpomínám jak si majitelé TDI vybarvovali písmenka aby to vypadalo že mají mocnější rumpál.

PepaSFI
08. prosince 2023, 19:42
1
Fiat Panda 4x4: 40 let s pohonem 4 kol

ono spíš záleží na tom jak se to pojmenuje. Já mám druhou generaci, má to viskospojku a na boku nápis Permanent 4 wheel drive. A vlastně je to pravda, ta visko není nikdy úplně rozpojená, nějaká síla jde na zadek vždy, nic se nespíná, nic se nerozepíná, jen se podle rozdílu otáček mění přenos síly. A i ta základní, rozpojená není úplně malá, například při manévrování v parkovištích kde je hladká podlaha, to i při minimální rychlosti v zatáčkách vehementně píská gumama jak se v obloucích mění rychlost otáčení kol. Lidi se otáčí, co za magora je chce zabít a on se tam rychlostí chůze batolí Pandisko. Nejlepší je to na sněhu, to jede furt, zatáčky bokem, kopce, vyjede to tam kde pěšky nevyjdeš, akorát že pak je to jaksi horší dolů. Když to fakt hodně klouže, je to velice čitelný, cítíš jak se to vrtí, jak se kola perou s adhezí. Vlastně tě to trošku vystraší a to je dobře. Nic pro ignoranty, tohle musíš řídit.

Jen info, Panda II Cross a myslím že za příplatek i Climbing neměla uzávěrku ale ELD, electronic lock dif. Fiat to používal i u některých běžných aut, je to takový ABS naruby, přibrzdí to hrabající kolo.

PepaSFI
19. listopadu 2023, 10:45
0
Autíčkář se ptá: Jaké auto na cestu okolo světa?

já teda nejsem zrovna drobeček a Pandu celkem spokojeně používám. Vzadu teda moc místa není ale dá se to. Ale na delší cestu to fakt není, 4x4 má malou nádrž, nejezdí právě úsporně a s větší zátěží by to bylo takový elektromobilní tankování. A pokud jde o zavazadla, byl by to hodně asketický výlet, takový evakuační zavazadlo, doklady, peníze, kartáček, lékárnička, dvoje trencle a trička, lahev vody a tatranka.

PepaSFI
17. listopadu 2023, 08:06
0
Úsekové měření: Když se touha po penězích stane nebezpečnou.

nevím jaká je situace teď, moc se o to nezajímám, bývalo to tak že radary provozovala soukromá firma, obcím je pronajímala a brala velmi, opravdu velmi tučný podíl z vybraných pokut. Můžem diskutovat o tom jestli taky nešlo nějaké to všimné patřičným obecním úředníkům že správně zatlačili a radar byl tam kde "ikdyby zachránil jedinou berušku na cestě..." ale asi je to zbytečné. Typickým příkladem byl legendární zkrumáčovaný radar v Moravských Budějovicích, umístěný na výpadovce na okraji města, kde kromě ohrady kolem nějaké fabriky už nebyla skoro žádná zástavba a tak tato rovinka v prázdnotě sváděla k zcela plynulému a bezpečnému zrychlování. Prý když byl tenkrát starosta na veřejné schůzi dotázán, o kolik se snížil počet nehod (nesnížil, nulu nevylepšíte), zavrčel něco neslušného a utekl. Radar samozřejmě zmizel hned po dokončení obchvatu. Jako každý podnikatelský záměr, musí vytvářet zisk. Na nějaký dobro se nehraje.

PepaSFI
28. října 2023, 18:28
1
Nejpozoruhodnější způsoby řazení

už někdy v 80. letech dělal FIAT bezestupňový variátor Selecta, dokonce i do nejnižších lidovek Panda a Uno. Bohužel zřejmě invence předběhla technické možnosti té doby a nemělo to moc dobrou pověst.
Automatickou spojku měl Trabant, říkali tomu Hycomat. Převodovka klasická manuální řaděná deštníkem, spojka taky normální ale doplněná pružinou která působila proti a držela spojku "sešlápnutou" tedy rozepnutou. Zapínal ji hydraulický válec ovládaný zvýšením otáček při rozjezdu a při jízdě spínačem v rukojeti řadící páky.
Z dnešního pohledu je velikej bizár obyčejná nesynchronizovaná převodovka, řadění s meziplynem a dvojšlapem spojky.

PepaSFI
04. října 2023, 19:02
1
Hyundai Ioniq 6: Návrat ke kořenům

jé ono to má kroutítka a tlačiče a mačkače a krásně výrazný ikonky a ten rámeček okolo, dyť to je skoro retro! Jak rekvizity ze starýho Star Treku. Ale z venku teda nelíbí. Možná v jiný barevný kombinaci..... Tohle vypadá jak když spodní část předku je z jiného auta a vzadu někdo nedobrzdil a odnes to nárazník.

PepaSFI
16. září 2023, 12:43
1
Které asistenční systémy nemůžete vystát? A které jste si oblíbili?

tohle je mý oblíbený téma do diskusí, co je a co není křižovatka. Zprava auto, značka žádná, co s předností? Ono ji to totiž může úplně obrátit podle toho jestli to je silnice nebo plácek na popelnice. A podle člověka který se profesionálně zabývá dopravou v tom mají policajti jasno. Když se tam stane nehoda, vezmou si na pomoc katastrální úřad. Ale jak to máš řešit jako řidič?

PepaSFI
14. září 2023, 17:59
1
Které asistenční systémy nemůžete vystát? A které jste si oblíbili?

to co se pak stalo standardem, byla původně lidová tvořivost. Mezi sedadlama byly dvě páčky, černá a bílá, ovládalo se s nima topení. Jednou se pouštěla voda do radiátoru a druhou se otvíral vzduch. A protože topení pod zadním sedadlem toho vzduchu moc nefoukalo, bylo jeho přivírání zbytečné a tak se ta páčka použila pro sytič. Automatický sytič byl připojený trubičkou na výfukové svody a jak se to ohřívalo, bimetal v karburátoru zavíral sytič. Ovšem fungovalo to jen v režimu "nastartuju a furt jedu". Při nějakém tom popojíždění a zastavování se teplota výfuku a motoru jaksi neshoduje, nejdřív je výfuk teplejší, pak zastavíš, výfuk chladne a motor ne, prostě to nechodilo dobře a tak si to lidi předělávali na to táhlo od klapky topení. Škoda 100 už to měla originál a š120 už měla topení vpředu takže zůstala jen páčka sytiče.

PepaSFI
14. září 2023, 16:31
0
Které asistenční systémy nemůžete vystát? A které jste si oblíbili?

Trabant to měl snadný, nastartovat se sytičem, hned zavřít na polovinu a po rozjezdu zavřít úplně. U Škody 1000MB si lidi automatický sytič předělávali na manual protože chodil blbě. A totéž potkalo později i Favorita.

PepaSFI
14. září 2023, 16:26
0
Které asistenční systémy nemůžete vystát? A které jste si oblíbili?

ještě k ABS, půl života jsem jezdil bez ABS, většinou i bez posilovače a nechybělo mi to. A opravdu mám vyzkoušeno, na ujetém sněhu, že když se tu brzdu snažím ovládat, zabrzdím výrazně dřív než když to prostě zatlápnu a nechám hospodařit ABS. Ovšem to je v rychlosti "sněhové", v situaci kdy to čekám, na připraveném místě. Jestli bych to dokázal i v krizovce, to fakt nevím, ikdyž ty dávno naučený postupy tam jsou někde v podvědomí uložený. Vlastně ani nevím jestli jsem někdy musel brzdit až do ABS. Jsem zastáncem řízení "furt ve střehu", to co je přede mnou, to si ohlídám. Horší je to zezadu.

PepaSFI
14. září 2023, 15:10
0
Které asistenční systémy nemůžete vystát? A které jste si oblíbili?

To mělo Uno taky, teda většinou jen do doby než urezavěla pružinka co za to tahala. Problém byl v tom že to bylo jen na jedný straně nápravy, že se počítalo s tím že řidič ví, že v zatáčce se zkrátka nebrzdí. No a kdo brzdil v zatáčce, tak podle toho kam to bylo nakloněný, to na zadku brzdilo málo nebo moc. Což u lehoučkýho autíčka mohlo taky skončit v úplně nejvíc přetáčivým smyku zadkem napřed.

PepaSFI
28. srpna 2023, 19:07
2
Které automobilové trendy chcete vidět v plamenech?

tuhle jsem parkoval vedle nějakého starého Peugeota. Moje Panda fakt není velký auto, dřív jsem měl starou Pandu a Trabanta, takže jsem celkem zvyklej ale ten Peugeot byl tak maličkej, že ve srovnání s tím co stálo okolo to vypadalo že vypad z kolotoče. A vevnitř bylo celkem normální místo. U staré Pandybyl motor 1000ccm. Do motorového prostoru se vedle něj vešlo rezervní kolo, zvedák, klíč na kola a šroubovák. Vyměnit rozvoďák byla práce na půl hodiny, úplně na pohodu. U druhé generace, motor 1.2, konstrukčně téměř totožný, auto je větší ale místo žádné. Když vám tam upadne šroubovák, tak už ho možná nikdy nevyndáte.A to je už taky starý. Když se podíváte dnes pod kapotu, máte tam nějaký třílampový oturbenec 1.3 nebo tak něco a ono je to jak z bombardéru. Když vedle toho otevřete nějaký V8 tak se za toho drobečka chudáčka americkýho pětkrát objemnějšího budete stydět.

Jinak ty displeje, ony by se nejspíš daly snést, jen by je nesměli dělat šílení ajťáci ale někdo kdo občas vyleze z kukaně a jede autem a ne na koloběžce, kdo ví že za jízdy fakt nejde luštit blešky a trefovat prstem "tlačítka" velký 3x4mm

PepaSFI
27. srpna 2023, 11:02
4
O cestě k bezpečným silnicím

jak je mým zvykem, ke žhavým tematům píšu až vychladnou. Takže k věci.
Novela zákona, no jako vždycky. Nic moc. Teda spíš nic. Co na tom chcete furt vylepšovat? Bodový systém? Máme limit dvanáct bodů. Ale vlastně jen šest, protože někdo přišel na velemyšlenku dávat je po dvou. Deset dvacet třicet, narodil se prcek. Kdyby se skutečně důsledně dohlíželo na přestupky, tak jak si někteří naivové představují, tak jsou profi řidiči bez papírů asi za půl dne a my ostatní tak do týdne.
Málokdy jedu dál než 100km takže obvykle jsem v místech která velice dobře znám ale protože jsem šťoura a cynická bestie, snažím se všímat si. Tuhle jsem stál u Pennymarketu ve Velkém Meziříčí a napadlo mě, kolik asi je v tom místě dopravních značek. Jen tak na jedno kouknutí jsem jich napočítal 14 a to si nejsem jistej jestli je to komplet. Včetně vjezdu do parkoviště kde je jednosměrka, ovšem nahnutá tak že ji není vidět a proti není zákaz. A naproti je benzinka, myčka a LPG/CNG a vjezd je tak vodorovně dopravně omalovanej, že je z toho člověk svisle zmatenej. https://mapy.cz/s/dolenusoda
Tento týden jsem měl dvě cesty do východních Čech, podkrkonoší a Holice. Jízda pohoda, doprava navzdory objížďkám v klidu. Policajtů nula, pitomců málo. Vlastně jen pár, co blbě předjíždí natěsno v blbým místě. Dřív to dělali oktávisti a golfisti, zátah vodspoda, teď spíš velké SUV mámamobily Hyundai nebo Volvo. Cyklistů nepatrně, asi už to vychází z módy. V každé druhé vesnici informativní radar aby řidič viděl že fujfuj zlobíš! Plus pár měřících trestných. Já nějak nemám ve zvyku tu rychlost porušovat ale jak jsem měl kvůli objížďkám zapnutou navigaci a ona na mě kvíkala, uvědomil jsem si, že i s tak zoufale pomalým autem si můžu říkat Kapitán Přeslimit protože ono to jaksi tou padesátkou nerado jezdí. A samozřejmě jsem byl asi jedinej co jel pod 55 po značku aby mě nechytila nějaká ta past.
150 po dálnici, no stejně tak spousta jezdí. Osobně si myslím že je to jedno, Když někdo místo řízení čumí do telefonu nebo se hrabe vpapírech z kšeftu, je to vo průser v jakýkoliv rychlosti a jestli ta rána bude trošku větší na tom moc nezmění. Řidičák s dozorčím, no já stejně ze začátku řídil s dozorem a jestli v 17 nebo o chvilku později? Myslím že neškodí začátečníkovi trošku to sebevědomí poladit, nahoru i dolů, oba případy jsou často potřeba. Ale taky je pravda že znám takový co po čtyřiceti letech za volantem.... no radši bez komentáře.

Aproč se ty změny zákona dělají? Protože je potřeba vykázat činnost. Ouředník sedí, škrábe se na sedínce, jé co když si někdo všimne že je zbytečnej! Tak něco vymyslíme. Trošku se to mediálně podepře aby byla tuhleta společenská poptávka a máme důležitou činnost. Vznikne hromada blbostí které včas někdo vyškrtá a dozvíme se o nich jen náhodou, ty menší blbosti vypadnou kvůli žabomyším válkám a zůstanou skoro neškodný zbytečnosti na kterých se shodli.

PepaSFI
30. července 2023, 12:30
1
Report z rozpálených Kafe&Kár Brno vol. 41 + pozvánka na nadcházející výletové

ale jo samozřejmě máš pravdu, málokdy jsem v autě víc než hodinu a ty kousky co bych moh jet po dálnici mi nestojí za to. Jistěže je klima fajn ale musí se to používat s rozumem jako všecko. Problém je v tom že lidi blbnou. Sedneš k někomu do auta a tam mrazák protože on má klimu a ještě mu nedošlo že už tím nikoho neohromí. Nebo jak onehdá jeden popisoval jak dělá někde v openspace a nějakej maniak nechal nastavit klimu na nesmysl. V nejteplejším létě všichni chodí ve svetru s nudlí u nosu ale nikdo na to nesmí sáhnout protože co kdyby se někomu zapotila sedínka. No a tak jednou přišel chvilku dřív a do toho fukadla co mu mrazilo nad hlavou nacpal kus papundeklu. A pak je tady ještě další věc. Já teda nejsem žádnej ekologista ale když někde zbytečně, pod záminkou klimatizování, půl hodiny hodinu na volnoběh kdovíkolik aut.... obzvlášť starší diesely jsou skvělý, naftoví jehovisti to nezhášení mají asi jako součást náboženských tradic. Takový TDI, zašpuntovaný EGR, na volnoběh tomu vychladne katalyzátor pokud ho to vůbec má a začne to smrdět jak žumpa. Takový parkoviště před kauflandem, máma nakupuje a táta klimatizuje. Smrad že korodujou i oční bulvy.

PepaSFI
30. července 2023, 09:09
0
Report z rozpálených Kafe&Kár Brno vol. 41 + pozvánka na nadcházející výletové

já byl tentokrát někde jinde, Ale taky bych se rozmýšlel, byl fakt hic hroznej. Já to nemám rád, jak to leze přes 25 tak to není moje. Kupodivu mám ale pocit že v mým pekáči bez klimy to snáším líp než když jedu s někým klimatizovaným. Když teda pominu extrémy, pitomce co mají v autě 17 a pak skuhrají ochraptěle jak je bolí tuhleto a tamto, i tak je to divný když je z jedný strany chládek a z druhý přes okno rumpluje zoncna. A pak se vyleze do toho pekla, rána do palice. Blbý by bylo zůstat bez klimy někde v zácpě ale dokud se jede, větrání stačí.

PepaSFI
29. července 2023, 18:44
1
Fiat 500e: Odlišný přístup, podobný výsledek

kamarád má elektrický Citigo, sympatický autíčko co si nehraje na vesmírnou loď. Jezdí to jako normální auto, liší se to vlastně jen tím že je o fous nižší a má neprůfučnej ksicht tam co bývá chladič a má to trošku jiný budíky. Budíky, ne nějaký omalovánky. A prodávalo se to za poměrně nešílenou cenu. Jenže to stopli aby mohli dělat ty óbrvobludy.

PepaSFI
25. července 2023, 18:46
0
S Citroënem ve Velké Británii: Výlet po Cornwallu s volantem vpravo

u toho manuálního řadění jsem si všiml, že angličani mají ve zvyku kvalty co jsou "od sebe", tedy 1 a 2, případně zpátečku když je nalevo. řadit otočenou rukou, palcem dolů. Nejspíš proto aby páku tlačili dlaní a ne prstama. Otázka je proč my to neděláme u pětky.

PepaSFI
23. července 2023, 10:03
3
S Citroënem ve Velké Británii: Výlet po Cornwallu s volantem vpravo

imperiální způsob řízení jsem nezkusil a opravdu netuším jak bych to zvládal. Neměl jsem nikdy problém s ovládáním vozidel s odlišným uspořádáním, například s řízením uprostřed nebo s řízenou zadní nápravou. Samozřejmě jak v tom člověk není denně, ze začátku je jistý pocit nejistoty, musí se jinak najíždět zatáčky, jinak odhadovat polohu vozidla na cestě ale to se za chvilku srovná. Ale dovedu si představit, že pro někoho může být opačné řízení nezvladatelné a nepříjemné. Někdy stačí málo, trošku zasáhnout do navyklých jistot a mozek neví co s tím. Zažil jsem lidi co nesnášeli jízdu kloubovým autobusem vzadu. Jak se jim ten prostor začal vlnit a ohýbat, bylo zle. Mořská nemoc je vlastně jen z toho že mozek si nedokáže přebrat nezvyklé pocity které se na něj valí. Když před časem byla v Brně výstava kosmonautiky, měli tam maketu stanice MIR, která byla pro navození pocitů dezorientace v beztíži umístěná šikmo. No co, tak je to nahnutý. Jo, nahnutý, furt máte pocit že někam padáte. Takže je docela možný že někdo bude mít z řízení naopak divné stavy. Neudrží se v pruhu, nedokáže správně najet zatáčku, bude mu nevolno.

Super povídání o nezvyklé cestě, díky. Možná by bylo ještě pro leckoho zajímavé, popsat odlišnosti v dopravě, jak se dává přednost, jak fungují kruháky, jestli jsou nějaké zásadní rozdíly oproti věcem co máme zažité a "normální".

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro SS 1LE 2019
Chevrolet Camaro SS 1LE

2019 rok výroby
435 koní výkon
6 162 ccm objem

Ford Econoline  E-150 5.8 V8 | Tiara 1990
Ford Econoline E-150 5.8 V8 | Tiara

1990 rok výroby
212 koní výkon
5 735 ccm objem

Chevrolet Blazer S-10 1999
Chevrolet Blazer S-10

1999 rok výroby
190 koní výkon
4 300 ccm objem