Pepa „PepaSFI“ SFI
| Bydliště | Třebíč |
|---|---|
| Registrace | před 11.9 rok. |
| Poslední aktivita | před 22.3 hod. |
| Příspěvků ve fóru | 118 |
| Komentářů u článků | 1231 |
| Pozitivních komentářů u článků | 415 |
| Negativních komentářů u článků | 14 |
Poslední blogy
Posledních 50 komentářů
ty zvuky od brzd, viz jeden můj starší blog. Ono zkrátka nemusí jít jen o zanedbanou výměnu destiček, někdy se to urodí docela náhle a člověk si pak připadá jak blbec.
A to ostatní mi připomnělo jednu akci před mnoha lety. Na jakési akci pro veřejnost na okruhu v Brně měl taky stánek Svět motorů. Měli tam velký stůl plný všejikého šrotu, kolem toho poskakoval hádejte kdo, ano Vaculík a huba mu jela jako... Vaculíkovi. Zničená turba na několik způsobů, odřené vačky a zdvihátka, rozlámané ojnice, klikovky, poničené písty, části vstřikovací soustavy, to všecko s obšírným Vaculíkovým popisem. A přihlížejícím se protahovaly obličeje, dostávali poněkud šedivou až nazelenalou barvu, obvykle poté co zjistili, že kvílení turba fakt není známkou toho že to hustokrutě jede páč čiplý tédéí.
jo tady ten pás s pohonem jsem viděl kdysi u jednoho kluka v jakýmsi americkým "sporťáku" pro děcka, jestli si dobře vzpomínám Ford Probe. Jenže jak už to bylo unavený, tak se to furt zasekávalo v tý kolejnici. Prakticky neopravitelný. Ten Golf to měl jen pasivní, prostě se ten pás tahal dveřma. I při plným otevření byl vlastně napnutý přes sedadlo a musel jsi se pod něj zasunout.
jeden můj známý měl kdysi vysloužilého poštovního Golfa, tuším že to byla druhá generace. Mělo to zajímavou věc, instantní bezpečnostní pásy. Aby ten poštovský panáček při neustálém nasedání a vysedání nemusel jezdit nelegálně nepřipoutaný, nebo furt zápasit s pásem, mělo to pás co se nemusel obsluhovat. Byl pouze dvoubodový, šikmý přes rameno. Ale na rozdíl od běžných byl obráceně. Navíjecí samotoč byl mezi sedadly a spona na B sloupku, vlastně na rámu dveří. Takže při otevření dveří se vrchní konec pásu odtáhl bokem a dalo se nastoupit i vystoupit, za mírného nepohodlí se vsunout pod pás. A při zavření dveří se pás zase vrátil na řidičovo rameno. A protože rám dveřního okna není stavěný na zátěž tahem pásu při nehodě, mělo to tam takový čep, který při zavřených dveřích zapadal do protikusu v B sloupku. Prolis na ten zámek tam zřejmě měly všecky Golfy té generace.
vykopnout zevnitř? To by bylo zajímavý vyzkoušet, mohlo by to být zábavný. U většiny současných aut na to sklo zevnitř sotva dosáhnete, i já v připrcatělý Pandě mám na umytí zevnitř takový šudlátko na tyči. Sklo je obvykle skloněný tak, že dostat na to nohu na kolmý tlak nebude úplně sranda. V kdovíjaký poloze, dokřápanej po nějakým kotrmelci, stačilo by mít jednu ruku nepoužitelnou nebo nakleplý koleno a je po vymejšlení akrobacií. Ne, to rozbití není snadný, jednou jsem na předváděčce viděl hasiče jak mlátil do skla těma hydraulickýma kleštěma. Jen to dunělo a kleště odskakovaly jak od gumy. No a pak vytáhl z kapsy takovou pastelku, pružinový úderník s tvrdým hrotem, cvak a sklo bylo na drobečky.
Kdysi dávno, když nejlepším autem na světě byla Octavia TDI, tenkrát možná ještě s rotační pumpou, co při ubrání plynu přibývala nafta v nádrži a saze patřily ke znamení doby, jeden mudrc vehementně tvrdil, že by si nikdy nekoupil francouzský nebo italský auto. Protože stroj ze země kde se tři hodiny obědvá... to fakt ne. To taková škodovka... ze země kde se všecko ošidí a profláká...
ještě je potřeba zmínit, že sověti italům za tu fabriku platili materiálem, plechem, který byl velmi kvalitní, korozi měl už v základní výbavě. Což na dlouhá léta vyneslo Fiatu pověst aut co zreznou už za deset let. Zatímco škodovky zrezly až za 9 let.
myslím že můj vztah k těmto vozům a k modelu 105 zvláště, je tady dostatečně známý. Takže se nebudu opakovat a uzavřu to stručně: ........ radši nic.
ono to takhle vypadá jako sranda ale ono to tak skutečně znělo. A protože to je dvoutakt, tak je to do jisté míry pravda, včetně toho třetího taktu. Ve srovnání s dnešními čtyřtakty které i na volnoběh jdou krásně plynule, dvoutakt podivně kulhá a prdlá. Je to tím, že ve válci při volnoběhu není správná směs. Zaškrcené sání pouští do motoru málo směsi a ta pak nedostatečně vytlačuje výfukové plyny, takže ve válci je proměnlivá míchanice vzduchu, paliva a výfukových plynů. A ta není vždy zapálitelná, motor některé zápaly vynechá, dá si třetí, odpočinkový takt.
že nejsem zrovna příznivce starých škodovek je o mě obecně známo ale v tomhle případě musím trošku ustoupit. To auto je jistě nostalgie ale přece jen, oproti tomu co se dnes děje kolem škodovek 105 a 120 je to dost rozdíl. To auto nebylo úplně běžné ani v době svého vzniku. Je designově velice povedené, myslím že v roce 1970 opravdu ostudu nedělalo. Že tam jsou unifikované detaily? No jsou, třeba kliky dveří a světla. Ale že by to nějak rušilo? Naopak si myslím že se ty detaily podařilo dobře použít. A interier je od běžné chudobky š100 odlišný naprosto. To že mechanicky je to pořád š1000 MB je bohužel fakt kteráho se škoda nezbavila ani u dalších typů. Což ale u veterána může znamenat lepší dostupnost dílů, nářadí a zkušeností. Větší renovace je samozřejmě nákladná podobně jako u jiných aut, holt se na tom dělají tak nějak podobný práce. Své zájemce to určitě má a dává mi to větší smysl než š105
já bych přidal ještě zvuky. Všeliké to pípání, cinkání které upozorňuje na úplně všecko, někdy taky na něco....furt tady něco pípá ale nevím proč... A hlavně, věc snad nejzbytečnější a někdy veleotravná, falešný pseudozvuk "motoru" z repráků, nebo u některých aut, odporné dunění z jakéhosi vibrátoru. Obvykle to nějak vypnout jde ale jen někdy a obvykle nikdo neví jak.
nene, to byl předválečný Opel Kadet a po válce se dělal jako Moskvič. Volha 21 nezapře inspiraci americkýma autama ale žádná kopie ani licence to asi není.
převodovka v hybridu může být úplně jednoduchá, třeba v Priusu tam vlastně není ani spojka, jen jednoduché planetové soukolín něco jako diferenciál a do něj je připojený motor, generátor a elektromotor. Nic se neřadí, nic se nepřipojuje, ono se to točení přes ty kolečka různě přelévá podle toho který motor točí nebo je točen
no tohle je poměrně častý případ srovnávání nesrovnatelného. Baterka není nádrž, baterka je nedílnou součástí pohonu. Kolik znáš běžně užívaných třicetiletých aut s takovým nějakým nájezdem mezi těma zmíněnýma 10-20 tisícema ročně? Kromě pár výjimečných kusů jsou většinou dávno v huti. A prorezlá nádrž je jen jeden z možných trůblů, je spousta jiných věcí co jednou pošlou auto do šrotu protože opravit a udržovat to už se prostě nevyplatí. Anebo už prostě nebudou náhradní díly. Třeba banality za pár korun. Je jedno jestli ti auto odstaví baterka za čtvrt milionu nebo rozvodová sada za tři tisíce co už se dvacet let nevyrábí. Akorát teda ta baterka možná půjde nahradit, přestavět na lepší. Viz třeba oblíbený youtuber Amperák. Nedosařitelný díl do spalováku? Hmmm...
teda ty kola, to kdyby dali na Teslu, tak se z toho progresivní aktivisti polulají v barvách duhy. Ale jinak souhlas, to jsem říkal vždycky že EV by bylo nejlepší řešení pro každodenní, místní provoz, bez hluku, bez místních emisí. Čemuž bohužel stále dost brání vysoká cena a obecný názor že na škobrtání přes město a vůbec na všecko, je nejlepší naftový SUV nebo kombi.
kromě 2din rádia se nabízela dokonce i "radiomapa", kterou ovšem nikdy nikdo neviděl, antož se za ni připlácela nějaká totál absurdní částka, takže je k vidění snad jen v téhle prastaré reklamě
Když jsem nedávno vidělfotky toho nového, v červené barvě, úplně mě zamrazilo. Já měl toho starého, červeného a ono si to bylo neuvěřitelně podobné. Měl jsem litrový FIRE s jednobodovým vstřikováním, předokolku, po modernizaci, s tou normální mřížkou se šikmýma proužkama, pětirychlostní almarou, shrnovací střechou a novou zadní nápravou. O velmi spartánském interieru se rozepisuju vedle. Jen pár technických poznámek, do motorového prostoru dokázali uložit náhradní kolo, zvedák, klíč na kola a šroubovák. Motor je skvěle přístupný, rozvody uděláte za půl hodiny. Zadní náprava byla původně tuhá, na listových perech. Po inovaci tuhá, na vinutých pružinách, někdy omylem pokládaná za zkrutnou příčku. Není to tak, je to tuhá náprava ve tvaru vidlice, upevněná uprostřed na velkém silentbloku a vzepřená podélnými vzpěrami. Kdysi jsem někde viděl obrázky, že geometrie pohybů té nápravy využívá náklonu v zatáčkách pro zlepšení chování podvozku. Nejspíš proto nemá vpředu příčný stabilizátor, který už měl mnohem dřív třeba Fiat 127. V zatáčkách se to sice naklání ale skvěle to drží stopu.
ten interier byl v mnoha variantách, některé měly skoro normální sedadla, některé se hodně blížily té vojenské jednoduchosti. Já měl právě ten případ. Sedadla z ohnutých trubek, na nich cosi jako lepší pytlovina. Zadní bylo v tom stylu jako je na těch obrázkách, jen bych řek že ne tak vytapecírované, zas ta pytlovina trošku čímsi podšitá. Jak zahradní lehátko, trubka nahoře, trubka dole, mezi tím kus hadru. Ale, stavitelné do dvou poloh sedacích a jedné, jak je vidět na tom obrázku, postýlky pro dítě. Kdo to tehdy měl?
když vezmu autíčkářský filmy a měl bych vybrat něco opomíjeného, tak u mě jednoznačně žlutý Mustang Roye Gundersena z norské série Borning. Mám ty filmy moc rád a málo se o nich ví. Takový evropský FF s podivným severským humorem, s neuvěřitelnou skladbou aut a potrhlým závoděním.
A kdybych měl vybrat nějaké úplně obyčejné a přesto ikonické filmové auto, tak jednoznačně Citroen 2CV a Mehari z Četníka s Funesem.
no my si tady obvykle a tradičně tykáme. V dávných dobách to dokonce patřilo k bontonu na síti, nikdo si na nic nehrál a na mnoha místech to stále přežívá. Já si tykám se spoustou lidí i osobně a nemám s tím problém, ikdyž jsou často mnohem mladší.
autor píše "ZAMRZLŸ benzin" ne zmrzlý a samozřejmě tím je myšleno že tam prostě něco zmrzlo a benzin přestal přitékat do motoru. Což bývala poměrne obvyklá zimní kratochvíle, často vylepšená lidovou tvořivostí. Občas se někomu nechtělo kupovat nebo nesehnal onen zmíněný Velfobin, což údajně byl bezvodý líh, a coby ochranu tam nalil nějakou nepovedenou slivovici. Což zamrzlo zaručeně. A ty najeté kilometry, když pominu fakt že to má jen pětimístný kilometrovník, v článku je zmíněno že ty auta šly do bazaru od pošty. Netroufám si odhadnout kolik mohl najezdit služebák pošty, takže to nemůžu potvrdit ale ani vyvrátit. Asi měly servisní záznamy, takže možná bylo i auto co najelo hodně. Akorát nevím jestli by to někdo koupil, lidi byli zvyklí, že škoda 105 se dožije tak 150 tisíc, obvykle tak ve 100 tisících už to byla zdechlina.
já myslím že to je tím, že potřebovali aby se film odehrával "tady a teď", ne někdy v minulosti. Vyprávěj desetiletýmu dítěti o něčem co se stalo před deseti lety. Je to pro něj kdesi ve středověku a dost možná ještě dál. Pohádka. Ale když je to teď...
no já bych řek že tady je reklam naprostý minimum. Obvykle na mě vyskočí jen při otevření článku, jde snadno odpálit bez nějakých odpočtů a jiných křiváren a teď tady mám reklamu jen po stranách, ve čtení mi nijak nebrání. Navíc jsou to reklamy které mě nijak neuráží, sice jsou zbytečné protože mi ukazují věci co jsem před časem prohlížel ale nijak mi nevadí že tady po stranách mám nějaký dílenský vybavení a krámy pro elektrikáře. Teď mě napadá, nečteš to náhodou na telefonu? Autíčkáře teda nemám tak nasledovanýho, to čtu v klidu doma na monitoru ale až na velmi řídké výjimky je čtení něčeho přes telefon utrpení. Jestli si chceš užít, zkus takový ty divný věci jako autojournal, autoživě a mnoho dalších. To si užiješ. Všecky reklamy mají odpočet, mění velikost abys při pokusu ji odpálit, na ni kliknul, vrství se jedna přes druhou, klidně stejné přes sebe.
já bych to trošku poopravil- ať je víc těch kteří si tu odměnu zaslouží a ať umíme včas poznat ty kteří ne.
jen takový drobnosti, pružina plynu u Trabanta, vrtošivý řadění u starý Pandy kdy tam zůstala dvojka a musela se vyřadit šroubovákem, různý elektrický trůble jako třeba uhnilý ukostření motoru provizorně nahrazený startovacím kabelem. Jednou jsem jel asi 300km se zaseklou spojkou. To se pak hodí umět meziplyny a mít motor co se dá dobře ovládat. Protočenou řemenici rozvodů jsem na cestě nevyřešil, muselo se to odtáhnout. Dnes když znám detaily, asi bych to zkusil improvizovat, koupit lepidlo a dotáhnout to, asi by to chvíli jelo.
no to je otázka co je víc nejistý výsledek, jestli zkusit něco smontovat z vraku, nebo ujít 30 mil v poušti. Někdo je třeba zdatnej turista co chodí pouští furt ale když by vzal do ruky šroubovák, vypích by si konečník tupým koncem. Někdo zas dokáže smontovat vozítko ale kdyby šel pouští, chcípne za prvním kopečkem. Když to zvážím, ušel bych to? Jaká je pravděpodobnost že to dojdu a nechcípnu a úpal úžeh dehydrataci, únavu, kousnutí kdovíčím? Já mám jasno, já bych montoval. Možná neúspěšně. Kdybych šel, tak skoro stoprocentně neúspěšně.
když se dá s kachnou jet Dakar... Mě by ta věc docela zajímala technicky, třeba jak vyřešil přenos síly na kolo. Z fotek to není vidět, jak z převodovky kde jsou poloosy z diferenciálu, to dostal na kolo který je úplně jinde než má být.
Já bych asi taky hledal způsob jak s tím odjet než se plahočit pěšky. Ono to vypadá že to je pár kilometrů, ale může to být několikadenní pochod v absolutním extremu, táhnout vodu, něco k jídlu, něco proti slunci, jít spíš v noci.
problém je v tom, že kromě historických kusů už není možné to legalizovat. Dřív se to dělalo, ona se ta motorka neliší od starých kusů ale dnes už nestačí vymyslet si do papírů veteránský rok výroby. A osiřelých dokladů od vraků zas tady tolik nelítá jak u jawy kejvačky aby to na něco šlo napapírovat.
Občas jsou ty Enfieldy vidět na veteránských akcích a je to docela bizár. Ono to má motor a převodovku odděleně, vzniklo to prostě zastavěním užitkového motoru do existující motorky, takže je tam krásně vidět že to patří spíš do sekačky než do motorky. A taky to tak jede, jako traktůrek.
já teda nevím kde po tý Vysočině jezdíte ale já tady vidím jeden hnus fialovej. I tady už jsem prezentýroval teorii, že silnice se nespravují podle jejich stavu ale losují se na silvestra o půlnoci v tombole z klobouku. Jsou tady silnice kde po pár letech od opravy dělali znova potah. Dělali potah na silnici kde opravdu nebylo co řešit. A na té samé silnici o pár kilometrů dál, úsek co byl hnusný už někdy před 20 roky opravili teprv letos. Vždycky se bavím, když je někde reportáž o novém zařízení na opravu silnic které brzy vše vyřeší. Jo, něco jako Bigfoot yetti nebo Lochnesska nebo Bílá paní. Všichni o tom slyšeli ale nikdy to nikdo neviděl. Díra v silnici? Kydanec čehosi, uplácat lopatou, hotovo. Životnost asi 3 měsíce. Fakt nepřeháním, kdo jezdí přes Velké Meziříčí, cesta zvaná obchvat směrem na Třebíč, ulice K novému nádraží, po pravý straně do kopce. Díra vedle díry, před zimou to polepili a už se to sype zas, ještě zima nezačala.
dnes bys s tím nikoho nepřekvapil. Monstra jako RAM, Hilux, nebo velký SUV jako Suburban, Silverado můžeš běžně potkat a jsou vlastně podobně velký, podobně těžký, jedou dvakrát tak rychle a řídí je jednou rukou mamina co sotva vidí přes volant. Ale jinak souhlas, to auto je zlý. Nevím jestli to byl úmysl nebo spíš sabotáž ale ono to vypadá ze všech stran divně, nepovedeně. Je to podobný jako kreace některých tuningářů, za spoustu peněz spousta hnusný nefunkčnosti.
s titulkama, dabovaný jsou jen TG co byly v naší televizi. Na kukajto musíš odklikat hromadu reklam než to začne přehrávat ale pak už to běží bez přerušování.
obávám se že Grand tour v televizi neuvidíš, je to z jiné zóny trhu, ne z televize ale z ryze komerčního Amazonu. Takže buď mít zaplaceno tam nebo hledat na internetu v ne úplně legálních sférách. Existuje web kde je speciálně všecko z TG i GT anebo různé ty seriálové zdroje. Odkazy dávat nebudu, nepřítel naslouchá, jak říkají u sousedů, hladaj a kukaj.to. Doporučuju ještě Clarksonovu farmu. To je taky dobrý, sice to není prvoplánová sranda, někdy je to dokonce hodně smutný ale fakt dobrý. Krásně udělaná sonda do radostí a strastí zemědělce.
připomněl bych díl který se u nás z jakýchsi záhadných důvodů nevysílal, kde Hammond havaruje v tom rychlostním specialu a kde předvádějí, jak se má opravovat silnice.
Hodně se mi líbí už zmíněný díl s home made limusinami, to je taková sbírka absurdit že to asi nejde překonat.
Skvělý byly vánoční díly, rady pro výběr dárků. A ze specálů mám asi nejradši polární speciál, May coby polární cestovatel co vlastně nikam jet nechtěl a spousta drobných vtípků které vynikly protože nebyl prostor pro velké blbnutí. Chceš do toho led?
ono to asi souviselo s proměnlivou kvalitou dodávaných dílů, děly se i takové věci že v jednom období se montovaly benzinové hadičky které nesnášely benzin. Nedělám si iluzi že i ty termostary byly vždy super kvalita, měli jsme u naší š105 období že skoro každá jízda vyžadovala důkladné sledování teploty a pohotový zásah zaboucháním na tělo termostatu. Ty starší modely měly stále běžící ventilátor, u modelů 105/120 se chladič pestěhoval dopředu což mělo sice výhody ale taky nevýhodu v obrovském objemu vody. To než se přehřálo, to chvíli trvalo, takže krátké záchvaty se překlenuly a skoro nikdy se nezapnul ventilátor. Ale když už, tak nastal problém. Buď nefungoval termospínač, což se někdy řešilo přidáním manuálního spínače nebo v nouzi vytažením konektoru a jeho propojením. Anebo horší případ který jsem zažil, že se obvod sice sepnul ale zatuhlý ventilátor se neroztočil. To se pak zezadu ozvalo blebleble pššššššfrrrrbrrrrrbublybublyšššššš a nastala mlha za autem.
no popravdě, ona ta zimní průjezdnost starých škodovek měla i negativum. Svádělo to k zanedbávání stavu pneumatik a to až do totální galusky, takže pak nastávaly záhadné situace kdy já s Trabantem vyjížděl kdeco a soused se hrozně divil že se nemůže hnout z místa. Dyť škodovka vyjede všecko, jak je to možný?!
Stovka byla přímým následovníkem 1000MB, naprostá většina mechanických dílů byla totožná nebo zaměnitelná. Funkčně se změnilo jen málo, k dobru byly hlavně ty zmíněné brzdy ale řízení byla pořád ta hrůza která bohužel přežila až do modelu š105-120. Zmizela otvírací tlama vpředu, rezervní kolo bylo pod překližkovým dnem kufru.
Já jako řidič jsem hundrtku zažil jen sporadicky, doma byla 1000MB a pak š105. Jako cestující taky jen málokdy. Ale na jednu jízdu si vzpomínám. Už je to hodně let, jeli jsme s kamarádem na jednu akci, přes půl republiky, z Třebíče do Šumperka, jeho tehdy už notně sešlou hundrtkou. Říkám mu, nějak tady smrdí benzín. Hele ten benzín smrdí fakt hodně. On na to že má v kufru kanystr a možná trošku netěsní. Dobrý, jedem dál a až si dáme zastávku, zkontrolujem to. Pak to smrdělo fakt hodně, eště chvíli a začnem vidět růžový slony. Ukázalo se že kanystr neteče páč je prázdnej ale v tom sklepě pod kufrem, vedle rezervy je mokro od benzinu. Přerezavěla stahovací páska na hadici od nalévacího hrdla nádrže. No tak jsme někde ve vesnici sháněli kousek drátu, dostali pár pásek škrkavek, hadici přitáhli a jelo se dál. Pak nás zastavili policajti, kontrolní kontrola, vaše doklady, to kolo už nic moc, můžete jet nashledanou. No a jak jsme se rozjeli, udělalo to křust a řidič ležel. Slabé místo zděděné po 1000MB, praskl rám opěradla. Říkám, nějak odjeď, ať to ten policajt nevidí! A tak řidič visel na volantu pak pes na plotě a dělal jakoby nic. Odjeli jsme kousek dál, zajeli k lesu a provizorně podepřeli opěradlo překlopeným zadním sedákem aby se s tím dalo jet.
no já bych taky do tabulek zapadal jenže jaksi čas ještě nedozrál. Starej pekáč zatím celkem bez větších problémů funguje. Prodat ho nedává smysl a dvě auta nepotřebuju. Ceny jsou u EV sice vyšší ale u ojetin to není tak hrozný. Kdysi jsem měl limit do 200 tisíc aby to za něco stálo ale to už je hodně let, dnes je potřeba to přehodnotit. Koupit místo jednoho šrotu jiný nemá smysl. Takže dejme tomu 400. Chci něco menšího, jednoduchýho, pokudmožno s co nejmíň euroblbinama. A mám rád divný věci. Takže za cenu krásný nudný Fabie by bylo to plastokarbonový BMW i3 se 180 koníkama v mixéru. Kdybych teď musel pořídit jiný auto, byla by to první volba. Ale čas ještě nedozrál a trošku se bojím že až dozraje, tak zas budou některý věci jinak.
ještě bych viděl jako nutné zmínit se o těch servisních nákladech. Ono to není tak jednoznačné. Jo, odpadne výměna motorového oleje a filtru, výměna rozvodů. Mohl bych argumentovat že na mém autě si to dělám sám za pár stovek ale obvykle je to práce pro servis a někdy docela nákladná. Ale EV má taky svoje. Mnoho z nich má kvůli vysoké hmotnosti mnohem dražší pneumatiky. Jestli se víc opotřebovávají už se řešilo, já si myslím že to zčásti bude tím že si zkrátka občas pohrajem s tím velikým zátahem elektromotoru, někomu to nandat na semaforech.... no co si budem povídat. BMW i3 má úplně atypický rozměr gum, takže vyšší cena a velmi omezený výběr. Jak jsem se díval, některé pneu eshopy je vůbec nevedou ani ve standardu natož ty pro sport variantu. U brzd to vidím úplně jinak než se obvykle říká. EV sice víc využívá brzdění motorovou rekuperací ale opotřebení destiček a kotoučů není jediný problém. Já na malém spalováku který už není nejmladší, nemám problém s opotřebením ale spíš se zatuhnutím pístků a s korozí kotoučů. Zkrátka jednou za čas se v tom musíte pohrabat a investovat, ikdyž se brzdy skoro neopotřebí. Což se EV zcela jistě taky týká. Pak je tady klimatizace. Do obyčejného auta vám náplň dotlačí kdekdo. Dokonce se dá i koupit bombička se šlauškem a docpat to svépomocí. A když se rozhodnu že klimu zrovna nepotřebuju, tak se na to vykašlu a doplním ji až se udělá hic. EV má obvykle jinou náplň kvůli nutnosti izolačních vlastností, páč ta mašinka je elektrická. A taky je tam tepelné hospodářství baterie které musí fungovat. Obávám se že těch plničů klimatizace, co to umí a udělají správně, správnou směsí, nejspíš moc nebude a nechají si to dobře zaplatit.
Krab: jo ty blbiny s nabíjením mimo domov by mi taky vadily. Já mám naprostou většinu jízd kolem komína a když bych párkrát za rok jel dál, musel bych řešit u koho, jak a za kolik nabít, kde se přihlásit. Taky ty přidaný náklady, auto obvykle dostane do výbavy nějaký základní kabel, takže za desetitisíce wallbox nebo přenosný nabíječ, k tomu propoje do různých zásuvek. Lecos bych si dokázal vyrobit ale zas ceny. Běžná 5 kolíková třífázová vidlice stojí cca 120 korun, skoro totéž, jen trošku jinak tvarovaný co se strká do auta stojí tisíce.
1. životní prostředí je relativní, záleží na čem se dohodnem co do toho počítat. Rozhodně jsou EV čisté pro místní situaci. Popojíždění po městě je přesně to pro co jsou ideální a situaci ve městech můžou jen prospět.
2. cena a co s použitými. No zatím to vypadá že kromě už historických aut ty baterie vydrží fakt hodně a bude to možná srovnatelné s spalovákama. Spalováky taky morálně zastarávají, auto staré přes 15 let už se považuje za nebezpečný šrot a je snaha je vyhnat ze silnic takže je to jedno.
To "výpalné" by do budoucna mohli ovlivnit zákazníci, jestli si to nechají líbit nebo budou kupovat to kde tyhle věci nejsou. Spíš se bojím toho že státu začnou chybět peníze z palivové daně a začne hledat jak zdanit provoz EV a jak zvýšit daň z paliv.
Infrastruktura, no já ty nabíječky vídám obvykle prázdné a pokud jde o síť, není problém aby si to regulovalo odběr. Ovšem s tím že mi to bude nabíjet třeba až k ránu a nenabiju 100%. Což se může stát u ropy taky a v historii už se to mnohokrát stalo.
už dost pamatuju a musím říct že tyhleprojevy jsou součástí každé změny. Když přišly posilovače brzd, našly se názory že v tom není žádný cit. O ABS jdou ještě dnes zaručený informace, že to je na nic protože to strašně prodlužuje brzdnou dráhu. Obvykle od někoho kdo neumí zastavit na křižovatce, natož nouzově brzdit. Automatická převodovka? Nikdy, jedině fofrklacek! Opět obvykle někdo kdo je rád že se vůbec rozjede. Takže je úplně normální že sporťákovi připadá že to není vono. Popravdě, ony se ty auta dělají primárně právě pro ty co jsou rádi že se trefí na silnici.
Ta změna návyků, to taky není jednoznačný. Jiný to je když cestou do práce jedeš kolem tří benzinek s 24-7 provozem a jiný když jezdíš z vesnice do vesnice pár kilometrů a do města jen občas. Mockrát se mi stalo že jsem dolíval z kanystru kde mám benzin pro traktůrek, protože se mi nehodilo jet natankovat a párkrát jsem musel jet páč v kanystru už byl jen smrad. A taky se mi stalo že jsem se odněkud vracel, objížďka mě zahnala jinam, palivoměr už dávno svítil a všechny venkovský benzinky už byly zavřený a hlavní trasa nedosažitelná. Takže ano, šťáva může dojít každýmu a může být úplně stejně problém, ať je v drátech nebo v hadici. Naštěstí mi nedošel ale od tý doby tankuju radši včas. Jo benzin má trošku výhodu že se dá někde vyžebrat ten kanystr do traktůrku nebo zavolat někomu aby ten kanystr přivezl. Někdy.
ten stroj tady nedaleko měl jeden člověk, používal to jako traktůrek a zabil se na tom. Pak s tím jeho synové jezdili po military akcích ale už to tady nevídám. Někdo říkal že kvůli nějakým problémům museli snad prodat i barák ale nechci šířit podivnosti. S těma pásama to je pravda, podobné to měl i tek kolopás jehož jedna variace se mihne v tom videu. V každém článku byla jehlová ložiska a těsnění, prostě šílenství. Jinde to byl jen kus železa a kus tyče a když se to vychodilo, tak se to zahodilo. Stejně se počítalo s tím že to bude zničené v boji dřív než se to opotřebuje. Bavil jsem se o tom s jedním muzejníkem sběratelem, prý katalog dílů pro německý tankový prapor obnášel několik milionů položek. Oni měli spoustu skvělé techniky ale logisticky to byla katastrofa. Stroje dělaly různé firmy, často spolu soupeřily, unifikace žádná, mnoho zbytečně složitých, ikdyž technicky skvělých řešení. Americký Willys jeep dělaly tři firmy úplně stejně. Motor s převodovkou tanku T-34 se dal vyměnit v poli za pár hodin, u Tigra to znamenalo rozebrat půl tanku.
no samý nepohodlí, dyť to je jasný. V hospodě budeš za blbce. Nemůžeš pronášet moudra estli je lepčí tédéí nebo pořádnej benzín. Nemůžeš řešit kde mají u pumpy šťávu s biosračkou. Místo umaštěný, smradlavý hadice musíš brát do ruky lancouch co ti visí doma pod verandou. Neřešíš na který STK kolik nasypat aby ti prošel ten nefunkční filtr.A když jednou za rok potřebuješ větší dojezd, tak místo dvanáctihodinovýho trmácení do Chorvatska poletíš letadlem na nějaký lepší místo.
to máš stejný jako když si někdo nepoučenej nebo nepoučitelnej koupí za super cenu krásný zachovalý diesel co určitě nemá nalítáno na Měsíc a zpátky a dost možná ještě dál, turbo mu houká jen trošku a zadek černej jak raketa Falcon je vlastně správně protože ten filtr je jasný zlo a nemá tam bejt.
Ono se ukazuje že ty baterky jsou trvanlivější než se tvrdí, teda když nebudem počítat ty starší stroje na spodku nabídky co ještě neměly na baterce tepelný hospodářství jako jsou ty malý Peugeoty Ion, starý Leafy a mám pocit že i Golf.
kdybych já teď potřeboval auto, tak by byli dva kandidáti, Citigo a BMW. Citigo má kamarád v každodenním provozu, vozí v tom rohlíky a je spokojenej. Ale je to miniauto se všema výhodama a nevýhodama. BMW už je normální velikost, taková Fabie za cenu, no vlastně taky Fabie. Má to asi tak dvě větší nevýhody, netypický kola takže gumy za litr nekoupíš a plecháče na zimáky neexistujou. A pak ty dveře. Ono to má takový jedenapůl dveře jako měla Mazda RX8 nebo některý pickupy. Pro dva lidi v pohodě ale na úzkým parkovišti se to dozadu musí divně obcházet, přivírat a otvírat. Ale asi to jede hezky, není to těžký a výkon tam je. Když to Vaculík zkoumal, tak se řehtal jak puklej pecen.
dycky jsme říkali že přijet možno čímkoliv, čím divnější to bude, tím líp. Takže i policejní auto, motorka, vznášedlo, ponorka, traktor, budiž vítáno.
Mimochodem, jak dopad ten Mustang s vybublaným chladičem? Doufám že to nebylo nic horšího než čidlo ventilátoru.
to s tím opravováním kladivem na chodníku, to je takovej folklor ale ono to zas tak jednoduchý není. Musela se dělat spousta věcí co už se dnes nedělají a bylo potřeba mnohem víc věcí než to kladivo. Například dvě mazací pumpy, dva druhy maziva na řízení a hnací hřídele. Seřízení zapalování, bez nastavovacího přípravku a znalostí nemožné. Teda je fakt že ono to nějak běželo i totálně rozštelovaný. Výměna řemenu ventilátoru taky prima zábava. Kdo nečistil karburátor neví co je peklo. Klouzající volnoběžka, běžná závada, rozborka převodovky, vlastně stejný jak na kterýmkoliv jiným autě. A že se ten motor mohl kdykoliv, bez jakéhokoliv důvodu zadřít, že měl s tehdejším olejem životnost asi jako dnešní pneumatika, to už dnes nikdo nepochopí.Výbrus kladivem neuděláš.
Měl jsem dva, dávno před tím než přišly do módy a vzpomínám na ně rád. Výkonu to moc nemá ale je to o způsobu zacházení. Platí totéž co pro malé italy, jsou jen dva stavy- volnoběh a plný plyn. Na nějaký šolíchání se nehraje. Pokud to má v pořádku tlumiče, jede to jak motokára. Kdysi, po ostudném výsledku Mercedesu A v losím testu, to zkoušeli s Trabim a on tu kličku zvládal. Agilita toho dvoutaktu je pozoruhodná, v nižších rychlostech je to vehementní zábava, přes 80 už to dost slábne ale dá se s tím žít. Já s oblibou trápil majitele "nových", tehdy už letitých škodovek 105/120, když jsem je předjížděl do kopce se značným přebytkem rychlosti. Ikdyž tam to spíš než o výkonu, bylo o typickém přístupu k ovládání vozidla. Pokud jde o výbavu, vlastně tomu tehdy nic zásadního nechybělo, spíš naopak. Ke kterému tehdejšímu autu jste si mohli objednat nezávislé topení? Kufr byl poměrně velký, jen v tom two door sedanu, který byl možná spíš coupé a němci mu kdovíproč říkali limousina, poněkud překáželo rezervní kolo a malý vstupní otvor. Takže ta zmíněná hokejová výbava nejspíš šla nacpat dovnitř ale už ne vytáhnout ven. A kombík, značený jako Universal, protože stál na základu dvoudveřového menšího vozu, by se asi měl nazývat shootingbrake.
tak nějak nápodobně a asi i trošku přidat na výkonu páč těch 60 kobyláků fakt není nic moc. A naopak bych si asi odpustil tu tehdejší radiomapu co jsem nikdy neviděl, jen v reklamě, protože se za to připlácel nesmysl a dnes už by asi moc nefungovala. Estli někdo neví, jezdím Pandou 4x4 a je to pro moje použití ideální daily auto. Jezdím do práce pár kilometrů, na nákup taky, velký náklady nevozím a cesty delší než 2 hodiny jedu párkrát za rok. Tam kde jiní sotva zaparkujou, tam já se otočím. A i ten výkon není tak hroznej když se k tomu člověk postaví zodpovědně, teda po italsku. Vlastně není problém z křižovatek odjíždět s náskokem. Já beru jako daily to, co pro naprostou většinu situací využiju. Ne to co jsem si vysnil a vyfantazíroval. A snažil se zdůvodnit. A protože obvykle využiju...skoro nic, tak mi vyhovuje skoro nic. Jo kdybych v tom musel sedět 500km denně a měl šest dětí a tři psy jak tele, byl by výběr jiný. Kdybych měl hopkat pocukem po městských křižovatkách, zas bych hledal něco jinýho.
já byl v pátek jen v práci, to se nepočítá a pak odpoledne na nákupu a taky nic. A to měli ve Velkém Meziříčí nahlášených tolik stanovišť, že by mezi nima museli rejdit jak hokejisti. Holt jim asi nesvědčilo počasí, komu by se taky chtělo v takovým hnusu blbnout venku. Jináč teda to bylo tak vehementně prezentýrovaný úplně všude, takže jestli to někdo schytal, tak leda z vlastní blbosti a dobře mu tak.
žádnýho taliána nemám po ruce a vzhledem k rozmanitosti té země ta výslovnost bude asi všelijaká. V tom guglím překladači to Lancia píše výslovnost "lán-čia" ale to mluvítko to vyslovuje "lánča". Takže to i je tam potlačené, skoro jakoby nebylo, jenže ten přepis je pro nás matoucí. Čeština to skoro nezná, my máme tendenci ty hlásky vyslovovat všecky a ještě přízvuky dávat úplně jinam. To i by v tom přepisu asi nemělo být, když se nevyslovuje.


