
PepaSFI
Jméno | Pepa SFI |
---|---|
Bydliště | Třebíč |
Registrace | před 9.2 rok. |
Poslední aktivita | před 17.4 hod. |
Příspěvků ve fóru | 117 |
Komentářů u článků | 1136 |
Pozitivních komentářů u článků | 350 |
Negativních komentářů u článků | 12 |
Možnosti | napsat zprávu |
Poslední blogy
Bagristou snadno a rychle
Máte rádi hračky? Mechanické hračky co fungují jako vopravdické?
Posledních 50 komentářů

jo je možný že to bylo jen v určitém období. Myslím že tím jak to ovládání přesunuli z kabiny, lidi to prostě nepoužívali a návody jak známo nikdo nečte. Když bylo to tahátko na podlaze, tak se to prostě v zimě zašouplo a pak během jízdy kdykoliv až se motor ohřál, zas otevřelo. Akorát se teda muselo ubrat na volnoběh aby přestal tah ventilátoru a dečka povolila. Jenže u stovky se muselo zastavit, otevřít motor, spustit řetízek.....možná to tam pak přestali montovat. Lidi si prostě do mřížky strčili kus krabice. Zrovna tak si myslím, že moc lidí asi na zimu neměnilo otáčky vrtule, možná ani nevěděli že to jde.

on se ten řetízek obvykle utrhl a nikdo to neopravil, případně ani nevěděl že to tam je. Zbyla po něm jen dírka v krytu chladiče. https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2020_11/4757953_.jpg.c57081b75305a3d77d8fe4eaa2f54a08.jpg

stovky tu záclonu měly taky, jen uživatelský komfort se jaksi vytratil. Tahátko na podlaze zmizelo, ovládalo se to řetízkem v motorovém prostoru přímo na krytu chladiče.

Škoda 1000 MB už byla co do ovládání moderní auto. Na spínačích už byly obrázky, ikdyž na ně nebylo moc vidět protože byly na krytu sloupku volantu, kontrolky taky označené. Na levé páčce blinkry a houkačka, na pravé světla. Převodovka synchronizovaná. Dnešního řidiče by zaskočil snad jen sytič, vlastně ani ten ne, byl automatický, ruční se vrátil později, ovládání topení na podlaze a táhlo zaclonění chladiče.

v Evropě není na Kei nastavená legislativa, není žádný důvod s tím jezdit a hlavně, kromě pár magorů co si zakládají na tom že se otočí tam kde jiný sotva zaparkuje (já), je takové připrcatělé auto považované za společensky podřadné. Podstatou Kei bylo, ulevit dopravě v hustých japonských městech a proto měly nastavené výhody. Jenže tady je městským standardem Octavia kombi nebo Volvo velký jak lokomotiva a výhody na parkování má větší nějakej třítunovej behemot s EL na značce než Smart, Panda nebo nějaký třiapůl kroku dlouhý Daihacu.
Ale občas se světlý místa najdou, třeba v Jihlavě v obchoďáku jsou dvě parkovací místa pro miniauta a Panda se tam vejde. Takže já si klidně zaparkuju i o vánocích, úplně na jistotu.

no to je pravda, klasické ručky to nedokážou. Poněkud mi to připomíná dobu kdy přišlo video. Pro nepamětníky, to byly takový krabice připojený k televizi, co na nich šlo nahrávat televizní pořady do takových krabiček z umělý hmoty. Analogově a hrozně nekvalitně. U některých výrobců a uživatelů se projevila touha po mnoha funkcích a proto pohrdavě hleděli na moje video značky Mitsubischi co mělo na ovladači jen 16 tlačítek, zatímco jejich Panasonic měl těch tlačítek asi 40 a u některých modelů se dal ovládač otevřít a uvnitř bylo dalších 30. Reálně se používaly asi čtyři.
Stručně řečeno, opravdu někdo chce ten bordel používat?

tak u takových ano, to je stará technika, smalt. Je to tavená křemičitá hmota, něco jako sklovina nebo glazura na porcelánu. Je to stejný materiál jako na starých reklamních cedulích nebo kuchyňském nádobí, jen mnohem precizněji zpracovaný. Používá se to i na šperky už velmi dávno, něco je i na korunovačních klenotech.

technická poznámka- porcelánové číselníky jsou už historická záležitost. Teda přesněji, není to porcelán ale smalt. Dnešní hodinky používají celou řadu technologií, od prostého tamponového tisku až po velmi složité klenotnické práce. Ale jinak souhlas, mechanický strojek žije a obzvlášť když hodinky mají průhled, je to velká paráda.
Ty přístroje ve starých autech jsou taky nádhera doporučuju navštívit Technické muzeum v Brně. Ještě pár týdnů tam bude výstava o automobilismu a je tam k vidění několik starých závoďáků. Dají se prohlížet opravdu zblízka a ty otevřené kokpity s nádherným vybavením jsou úžasné. Mimochodem, z opačné strany, na jaře tam bude výstava digitálních hodinek.

bohužel média tuhle část Dakaru zdatně ignorují, ostatně nejen tu. I v těch hlavních, v autech a kamionech platí že druhé místo je "first looser" a nikoho to nezajímá. Taky jsou tam slovenští závodníci, někdy dost úspěšní a o těch nepadne ani zmínka.
Když se objevila tahle část Classic, říkal jsem si že tam pojede jako srandazávod pár vysloužilců veteránským tempem pro fotografy. Pak se objevil Ondra Klymčiw že to pojede škodovkou. Divný, škodovky nikdy Dakar nejely. Jenže ono to jde, je tam cosi o tom že to nemusí být dakarský auto ale stačí něco co kdysi jezdilo vrcholné rally soutěže. Přesný pravidla si radši najděte, ta škodovka se do toho jaksi vejde. A já tu šílenou věc začal sledovat, což je docela paradox, protože rozhodně nejsem příznivcem starých škodovek. Ale připadá mi to dost bláznivý a dobrodružný a rozhodně to není pohoda nedělního odpoledne, ikdyž by k tomu mohl princip soutěže zavádět. I normální rally je pro diváka věc nepřehledná a složitá a tohle kouzlení s časem, rychlostí a navigací je bizár prvotřídní. Navíc extremní podmínky postihují i klasiky, takže kdykoliv se může stát cokoliv. Což bohužel platí i v případě Ondry Klymčiwa, který hned na začátku rozbil řízení a nabral ztrátu která znemožnila dobré umístění, ikdyž jinak si vedli velice dobře. No uvidíme za rok. Ondra sice říkal že neví, že nechce říkat ani ano ani ne, auto už je moc unavený a cosi kdesi ale známe ho, blázna šílenýho,neodradilo ho ani to že se rozlámal na tři půlky na motorce. Za pár týdnů už začne vymejšlet co dál.

ty loga vpředu a vzadu, aby to bylo stylový, udělal bych je schovaný v materiálu a aby svítily když se "nastartuje". Ty zadní světla jsou super, to je přesně ten scifi lehce kýčovitý styl jaký k tomu patří.
Velmi se mi nelíbí ty displeje. Nevím jestli tam jde zvolit jiný styl ale tohle je typický nešvar odisplejovaných aut podle vkusu ajťáků co v praxi řídí leda koloběžku. Ǒbróbróbrovská bílá plocha a na ní ztracené blechy. Kterej vůl tyhle blbosti dělá? Pusťte mě na něj, já ho dloubnu obouruč do vočička krumpáčem!

je takový moudrý přísloví- Zamysli se nad tím co si přeješ, aby se ti to náhodou nesplnilo.
Jo možná bereš rentu z nadnárodního bankovního domu a je ti jedno jestli natankuješ za 2000 nebo 40000, jestli týdenní nákup bude za 2000 nebo za milion. Cena paliv se bohužel nedělí na tu pro zábavu a pro povinnosti a vždycky to někdo zaplatí. Kamkoliv se podíváš, na cokoliv sáhneš, ve všem je cena paliv pro vozidla. Naprosto ve všem.

tak to máš bohužel ůplně a dokonale blbě. Na silnicích je asi 99% těch co jedou protože musí nebo si aspoň myslí že musí. Z nich malá část řídí dobře a v pohodě, což spolu velmi úzce souvisí, protože můžeš být super řidič ale když máš prdel v kalupu protože šéf a kšeft, tak to není dobře. A to jedno procento, to jsou ti co se občas svezou pro radost. A právě ti by o svou radost přišli. Kamionů neubude, ani spěchajících dodávek ani arogantních podržtašků co mají velikej votoč ani lidí kteří prostě musí jet do práce. Ubyde těch co si v neděli odpoledne zajedou 200 kilometrů jen tak, někde v kopečkách a zatáčkách. Zmizí radost a pohoda a zůstane jen nudná, obtížná a drahá povinnost.

to je i v moderních autech, nějaké ty vířivé elementy v sání. Ovšem tohle není ten případ, stačí se zamyslet nad rozměrem té díry. To zmenšuje průřez tak na třetinu, takže to nejspíš bude prvoplánové pizdítko.
K tomu Oltcitu, dva mí kolegové a pár dalších z okolí to měli a největší problém byl v tom že to uměli seřídit asi dva lidi v republice. A taky tomu tuhlo řízení. Tyč volantu byla v plastových pouzdrech které se časem smršťovaly.
Těch rad a návodů na spotřebu bylo spousta, pro různá auta a obecně platilo že je potřeba je číst od konce. Obvykle totiž návod končil "seřiďte předstih a karburátor".

by mě zajímalo jestli to někdo zkusil odšroubovat. Samozřejmě by stačilo aby někdo sešláp plyn a někdo se podíval jestli je klapka na konci nebo ne. Trabant ten doraz skutečně měl, byla tam pružina která bránila většímu sešlápnutí. Docela věřím tomu že spousta lidí dodnes netuší že to šlo sešlápnout ještě dál. Škoda 105 skutečně měla sací restriktor, dokonce dvojí. Nejspíš aby člověk pochopil že neměl šetřit a koupit si vyšší kategorii. Mě vždycky bylo divný proč š105 je taková mrcha líná, když menší motor ve Fiatu 127 lítá jak šarkán a dokonce takový podauto jako Trabant tý škodovce ujede kdykoliv se mu zachce. Ona teda š120 taky nebyla kdovíco ale při nepatrně větším objemu jela znatelně líp. Aby ne, měla jiný sání, u 120 šla hlavní komora karbu přímo do sání a u 105 šla za roh. A pod karbecem na přírubě byl takový plech, zřejmě tepelný štít a v něm díry které se taky lišily. Tam co je ta malinká hvězdička, to je hlavní sací kanál š105.



Fiat nemá logo, má čtyři písmena s typickým tvarem, která jim s nějakýma ozdůbkama vydržela dlouhé desítky let, pak je na třicet let, s příchodem hranatých aut opustil, aby se k nim zas vrátil. A je celkem jedno jestli jsou ve věnci, kruhu, štítu, nebo jen jako prostá velká písmena s divně nahnutým A, jak to bývalo kdysi v heroických časech na mocných strojích bláznivých závodníků.

taky jsou dobří takoví ti záručníci co tě budou přesvědčovat že to tak je v pohodě, že to tak dělají furt a ještě nikdy se nic nestalo. Jako třeba olej měnit nejlíp nikdy protože felda jezdila bez výměny deset let, jen se dolívalo asi litr měsíčně, nebo že do dieselu je potřeba na zimu nalejt pár litrů benzinu aby nafta nezamrzla, dycky se to dělalo a nikdy žádná vejtřaska ani multikára nic nenamítala tak to ten komínrejl musí zvládnout taky. Dyť soused tam jednou nalil půl nádrže když si splet kanystry a vůbec nic to neudělalo. Né, nevím kolik to najezdilo, on to pak hned prodal ale fakt to normálně jezdilo.
A do benzinu ty svině lejou vodu, pak to nejede ale na to platí tam nalejt slivovici akorát tuhle to byl takovej šmejd že nepomohl ani ten lomcovák co nikdo nechtěl pít. Ǔplně to chcíplo a opravář říkal že v nádrži bylo nejmíň půl litru nějakýho smradlavýho svinstva.

BMW myslím používá jiný konektor, musí se použít redukce na OBD ale jinak by to mělo být OBD II jako každý jiný. Ty levné krabičky nedělají nic jiného než že přenáší data z řídící jednotky auta do počítače nebo telefonu. A pak už jen záleží na tom čím a jak se to dekóduje. OBD II má skupinu závadových kódů a signálů které musí mít všecky auta stejnou a pak je velká skupina privátních které ty běžné aplikace nedokážou rozpoznat. Ukáže to číslo ale už to nemá komentář. Ale ty seznamy se dají najít, v tom problém není. Horší je to s přímým přístupem k datům, mě u Pandy to třeba ukazuje nesmyslnou teplotu motoru a myslím ještě něco. A rozhodně nejde autu dávat povely z počítače. U těch pro značku, placených verzí jde například ovládat motor, výbavu auta, dokonce prý ABS což u některých je nutné pro odvzdušnění.

není tam menší podíl biosložky ale je tam jiná. Ta věc co se přidává pro vyšší oktanové číslo je udělaná z lihu, název nevím a hladat se mi nechce, takže tím je splníno a není třeba tam dávat další ekohomobioterorismus. A protože to není líh, netahá to do sebe vodu takže je to lepší na zimní uložení.

k tomu logu Citroenu, kdysi se někde vyskytla fotka odněkud z východu, Ukrajina nebo Rusko, na dveřích autodílny visel papír kterým chtěli dát najevo že francouzská auta nedělají. Nápis v azbuce uvedu v přepisu do našeho písma: "Jolku, pizdu i cara zvěri něremontirujem". Přeloženo: Vánoční stromeček, pi...(překlad snad netřeba) a krále zvířat neopravujeme.

v čem je nepřesnost? No jaksi ve vstupních parametrech. Počítáš s ideálními podmínkami. S tím že auto budeš provozovat pouze v dosahu domácího dobíjení. Že vůbec máš možnost domácího dobíjení. Že máš možnost někam umístit FVE. Že máš možnost jeho vybudování financovat. Tisíce aut stojí na sídlištích a jsou rádi že vůbec někde zaparkují. Kdybysme se teď vydali na cestu, dejme tomu přes 1000km, já svým připrcatělým Pandiskem co žere ne právě ideálních 6-7 litrů a s nádrží 30 litrů má dojezd asi jako ty EV a nějaký ten elektromobil, kdo by jel laciněji? Já natankuju v každé třetí vesnici, takže si můžu vybírat jestli za 42 nebo 38.90, každopádně cca za stejný peníze, kdykoliv a kdekoliv a odjíždím během 10 minut bez omezení. Za kolik nabiješ někde, kdekoliv u rychlonabíječky? Nikdo pořádně neví, částky můžou být docela šokující.
Ano, tak jak jezdím já, bych ten elektromobil mohl ideálně provozovat. Jenže se mi nějak nechce dát za podobné auto nehorázně vyšší částku, která se mi nejspíš nikdy nevyrovná.

nejsem plynař takže detaily nevím ale myslím že přímý přechod za svítiplynu na zemní nebyl možný bez úprav, podobně jako třeba sporák se musí do hořáků osadit správnými tryskami podle toho jestli se bude provozovat na zemní nebo propík bupík. Svítiplyn, podle toho kde a z čeho se vyráběl měl složení všelijaké a spotřebiče byly velice primitivní, takže to sice nějak hořelo ale mělo to svý vrtochy. Než se začaly dělat pojistky plamene, stačilo zakolísání tlaku, zhaslo to a pak plyn unikal. A buď se toho někdo nadýchal, vysoký obsah CO je poměrně spolehlivý zabiják, nebo něco škrtlo, třeba domovní zvonek a byt si rozšířil prostory až na ulici.
Na svítiplyn se taky jezdilo, buď se pumpoval do tlakových nádob, což bych chápal ale byl i poněkud bizarní způsob. Z běžného nízkotlakého rozvodu se to plnilo do gumového vaku, obvykle umístěného na střeše vozidla. Bylo to svázané gumovými popruhy které tím vytvářely provozní tlak takže to vypadalo jak když někdo stěhuje peřiny a za jízdy se to podle stupně naplnění vesele zmítalo.

jo o tom jsem někde četl, jen nevím v jakém to je stadiu, jednak kvůli technologii toho přimíchávání a taky to určitě musí projít nějakým zkoušením. Nejde jen tak pustit do systému plyn dost odlišného složení aniž by se zaručilo že to bude fungovat pokud možno bez zásahů nebo dokonce havárií. Jestli nebude potřeba přeladit hořáky, vyměnit trysky, aby všechno dobře chytalo, stabilně a výkonně hořelo, neděly se poruchy, koroze, úniky.

teď bylo zajímavý povídání o vodíku ve Světě motorů. Vodíku máme jak se říká šest půlek neboli tři prdele. Jenže ho nemáme tam kde bychom ho chtěli mít a takový jaký by měl být, tedy zelený. My máme takzvaný šedý vodík který vzniká při chemické výrobě jiných věcí. Jsou ho děsný kvanta, prakticky zadarmo. Jenže nic není zadarmo. On je vodík sviňská prchavá mrcha a dost blbě se s ním pracuje. Vypadá to, že je výhodnější ho jen tak vypustit nebo spálit, než vymýšlet jak ho využít. Nemáme na to nádrže, čerpadla, potrubí, cisterny. Musí se buď zkapalnit, což je kryogenika, žádná sranda, nebo vehementně stlačit, což je taky docela oříšek. Musel by nastoupit velezájem a meganátlak aby se vyplatilo to řešit. Jenže z nějakého záhadného důvodu, zatímco u elektromobility se tiše neřeší kde tu elektriku vezmem, budem to prosazovat ikdyby se to mělo vyrábět spalováním strakatých koťátek, takzvaný šedý vodík problém je. Vodík áno ale jen zelený, což jak figura ukazuje, je vodík dělaný z vody, které je obecně nedostatek, elektrolýzou která má obrovský ztráty, z elektriky která bude přebývat až .......eeeee, nejspíš až si přivedem průmysl do.....jo tam přesně.

Kubánský model nepřipadá v úvahu, to by se musela zhroutit celá mocenská struktura, protože vrchnost a vlivnost nepřipustí. Nedosáhneš na auto? Smůla, chcípni. Musíš mít prachy a nárok. Soukromý auto nebude. Ovšem to nemusí nutně znamenat že nebudou auta v soukromí. Děda s bábou nebudou mít čím jet k doktorovi ale město bude dál plný podržtašků a obchodníků s vlažnou vodou co mají auta služební. Na nabíjení asi nebude dost elektriky, takže budou pořadníky kde bude dobíjení podle peněz a zásluh.
A ta outdoorová nespoutanost SUV, to je dobrý. Spousta SUV už ani nemá pohon všech kol nebo je aspoň možnost volby. Většinou to má úplně absurdní profily kol a převisy karoserie, potažmo nájezdové úhly jsou takové že Ford Fusion nebo Felicie co nemá úplně zhuntovaný péra je proti tomu hustej offroad. Ale to nevadí, prvotním účelem SUV je překážet před školkou a nezacouvat na parkoviště.

no popravdě řečeno, to MPI bude mít slušný emise i po mnoha letech provozu, vlastně ani nevím o nikom z okolí kdo by měl problém, teda kromě mého souseda ale ten by měl špatný emise i na šlapací tříkolce, zatímco u starších dieselů je to věčné téma jak projít emisema když mám vyřazený EGR a filtr. Což se bere jako standard a u některých jedinců dokonce jako boj proti systému. Moc príma je taky oblíbený zvyk naftových jehovistů, nikdy a nikde nezhášet motor. Před každým obchoďákem každý třetí auto rachtá na volnoběh a smrdí jak žumpa protože tomu vychladne katalyzátor.
Takže ano, moderní diesel ano, ovšem záleží co budem považovat za moderní a taky na světě nejsou jen nová auta.

no to asi neshoří. On je celkem málo hořlavý a těžko se zapaluje, musí se hodně ohřát aby hořel, nebo nasáknout do něčeho zápalného. Myslím že by se spíš žárem rozpadly ty dlaždice než by to hořelo. Možná by se to ohřátím víc vsáklo a nebylo tolik vidět ale fleky budou určitě. Vzpomínám si na jeden návod z časů předekologických, kde radili jak vylepšit povrch nezpevněné cesty. Nakropit vyjetým olejem. A prý že když náhodou polijem něco co nechceme, stačí místo důkladně prolít horkou vodou.
Je fakt že příroda si s pár kapkama snadno poradí, ostatně při haváriích se zasažená zemina odveze na zajištěnou skládku aby to neproniklo do vod a nechá se to "vyhnít". Půdní bakterie to sežerou. Ale každopádně je lepší moc nenasvinit.

kolegovi se takhle z geometrie vrátilo auto s pootočeným volantem, což teda asi vyžaduje notnou dávku tvůrčí invence, protože jestli se nemýlím, poloha volantu se na tom přístroji taky sleduje.
Jinak teda to jde doma udělat laserem, třeba vodováhou za pár korun z hobbymarketu. Akorát je potřeba zjistit předepsanou hodnotu. Ale obvykle, na takové to nastavení po nějaké opravě, aby se s tím dalo chvíli jezdit než se to udělá pořádně, se nastavením sbíhavosti na nulu, nic nepokazí.

no uvidíme, to ukáže čas. Ono to nemusí nutně končit katastrofou, stačí když ty baterie budou rychleji odcházet, bude se stávat víc závad, tak jak se to děje i u běžných aut, něco se vyřeší, něco ne...
Ještě k těm LED, v tomhle případě odcházela elektronika, nejspíš těžce poddimenzovaná. Postupně během pár měsíců odešly všecky, nějakých 30 trubic, všecky měly upečený zdroj. A když říkám upečený tak do hněda a dvě shořely plamenem i se svítidlem. Kdyby to chlapi nesfoukli hasičákem, kdoví jak by to dopadlo. Nevím jak to šéfové řešili, my tam prostě dali zpátky zářivky. Taky už nevím jestli tam byla záruka nebo co, holt tomu nešéfuju, jen to muzeum a vetešnictví co z dálky vypadá jako fabrika občas opravuju a udržuju.

pak je tady další problém který se objevuje u zboží nejrůznějšího druhu včetně automobilů a to je, hezky česky řečeno "katování kostů". Snižování nákladů a z toho vznikající vlna šmejdů a zmetků. Byly tady úsporné žárovky, ty s trubicí. První stály tři stovky a svítily 10 let. Pak stály padesát korun, svítily půl roku a hnusně. LED nápodobně, ovšem s efektami špecyjalnymi. Teď na klávesnici mi svítí ledka z Jablonce stará možná 10 let. A před pár lety nám v práci postupně vychcípaly LED trubice v zářivkových svítidlech. Všecky se upekly do hněda, ve dvou případech dokonce s pyrotechnickými efekty, protože výrobce ušetřil pár halířů na poddimenzovaných součástkách. Bylo období kdy bouchaly baterie v telefonech. Někdo už tvrdí, že u vozidel to právě nastává, zatím u koloběžek a podobných vozítek a na auta určitě taky dojde. Otázka je kdy a v jaké míře. Možná ty starší ojetiny budou prostě umírat stářím a ty novější na grilovačku, kdo ví? A pak budou mudrcové říkat jó milej pane, dyť je to 15 let, to už mělo být dávno ve šrotu, takovej vrak.

no to si musíš přehodnotit měřítka. Například "zbytková cena". Já si pod tím představím auto co by při troše snahy mohlo přelézt další technickou prohlídkou a nebude ho škoda když to mladej někde opře o popelnice nebo se v tom budou tahat cihly. Lehce otřískaný, podvozek už moc radosti neudělá ale tak jo, ty čepy vyměníme, plasty rachtají, nárazník očividně není původní a rezavý to je jen trošku. Cena dejme tomu, dle kategorie vozu někde mezi 40 a 100 tisícema. Investice aby to fungovalo někde mezi 0 až 20 tis.A u električky to bude technicky totéž, podvozek kdoví, holt to má nejmíň o půl tuhy víc. Plasty, šrámy, koroze, proč by to mělo být lepší? Zbytková cena, no schválně se mrkněte kolik stojí třeba Citigo, jo dobře, to ještě nemá 15 let ale ten trend je znát. Nebo si prohlídněte videa výše zmíněného Amperáka, za kolik koupil vpodstatě nepojízdnýho dvacetiletýho pažouta na baterky. Zatím to jaksi vypadá tak že zbytková cena plus nová baterie rovnáse skoro nový auto akorát pozor změna! Bude to letitá, vytřískaná, ošuntělá, ušmudlaná huška.

elektromotory ve vozidlech s uhlíkama jsou dnes už spíš okrajovou a historickou záležitostí, viz například youtuber Amperák a jeho vozový park, který zcela otevřeně ukazuje trable s uhlíkovým motorem díky nevhodné konstrukci jeho francouzského stroje. U těch drobných spotřebičů, brusek a podobně, jejichž údržbou se částečně živím, takže o tom něco vím, jsou ty havárie způsobené souhrou uživatelského přístupu s vlastnostmi elektromotoru. Když přetížíš spalovací motor, nejdřív se prudce zhorší jeho chod a následně chcípne, když bude uživatel dost zarputilý. Elektromotor táhne pořád, jen se podle zátěže sníží otáčky, v extremním případě až na nulu a vytváří se víc tepla. Pokud to teplo nezvládne chlazení, které je obvykle přímo závislé na otáčkách, dostaneme hodně tepla. To se po nějakou dobu dokáže odvádět do materiálu motoru, odkud se po odlehčení odvede chazením. Jenže když je toho moc, může to narušit izolaci vinutí, plastové díly konstrukce. Ono se desetkrát nic nestane, stokrát se nic nestane, najednou máš pocit že se to víc hřeje i při malé zátěži, trošku smrádek, takzvaná Ampérova vůně, na těch uhlíkách to nějak prská a netáhne a najednou prsk bác a je po brusce. Typicky u brusek své udělá i kovový prach z broušení. Takže z tohoto pohledu jde hlavně o tepelné dimenzování konstrukce, chlazení a ovládacích a ochranných obvodů. Proto se dost nelibě dívám na to poněkud přehnané machrování se zrychlením elektromobilů.
Elektropohon má samozřejmě i mechanické části, které taky potřebují své. Motor má ložiska, je tam převodovka, obvykle jen se stálým převodem a diferenciálem, bez řadění ale pořád je to soustava ozubených kol a ložisek která se točí, přenáší značné síly při ne zrovna malých otáčkách. To všecko se musí mazat a občas servisovat. Kecy o doživotních náplních už známe dávno a obvykle znamenají životnost aby to nevypeklo prvního majitele.
Taky si myslím že argument s dlouhou životností EV, pokud nebudem brát v potaz diskutabilní životnost baterie, je tak trošku lhaní si do kapsy. Spalovací auto bez problémů bude jezdit 20 let při trošce údržby a i při velkém nájezdu se dá při jisté snaze udržovat velmi mnoho kilometrů. Jenže dnes už je desetileté auto považováno za fujfuj vrak co vůbec nesplňuje vůbec nic a společensky je to zoufalá socka. Chce mi snad někdo tvrdit že 15 let starý EV bude hujajá hvězda silnic?

ještě estli se vejde do kapsičky velká lahev, pak rituální ohmatání interierových plastů.
Před lety bylo taky populární hodnocení výšky hrany do kufru, toto se ale nikdy nehodnotilo u Golfa, páč tam byl snad ve všech jeho generacích kufr jak díra do hrobu.
Ale jináč je ta Vespa sympatická kolobrnda, což ostatně byla vždy. Jen ta cena, to bude to síto který oddělí nadšené stylovkáře od těch co prostě potřebují nějakou bzíkulu na hopkání do práce.

k tomu bych dodal snad jen, že by mě zajímalo, kolik lidí to strašně nebezpečný chování auta šlo reklamovat. Pokud to fakt jede blbě, tak jim to tam přivezu a spravte to. Né pane, to je tak normální. Není to normální, málem mě to poslalo pod kamion, já to tak nechci.
Jenže háček bude asi v tom, že tady jsou tři čtvrtiny nových aut firemní flotily a přece nebudu remcat, to by mi příště místo nový Oktávky nebo Kodikrákv dali volítanou bajadéru po šéfovi.

tak a jsme u toho. Co by se asi stalo v té samé situaci bez ABS? Silně by to brzdilo levou stranou a pravá by klouzala. Buď by to šlo bokem nebo do hodin a kdovíkam a kdoví do čeho. Nebo bys musel, stejně jako to ABS polevit na brzdě a řešit to řidičsky. Dokázal bys to uřídit? No dobře, možná jo, ale dokáže to 90 procent běžných řidičů? Já jezdil většinu svého řidičského života bez ABS, troufám si říct že o tom něco vím. Ale se stejnou jistotou musím říct že fakt netuším jestli bych to uřídil v krizové situaci. Mám vyzkoušeno a natrénováno, že na sněhu a ledu zabrzdím kontrolovaně dřív než když to zadupnu do ABS. Ale kdybych fakt potřeboval nouzově brzdit, nejspíš bych to prostě zašlápl a věnoval se řízení..

já tím chtěl říct že svět je plný hospodských mudrců a to platí i pro automobilní novináře, kteří často papouškují klišé co někde pochytili. Nechci tvrdit že něco by nemohlo fungovat líp ale často jde o věci které běžně v praxi téměř nikdo nezachytí. Moc mě baví jak některým vadí že furt musejí vypínat ESP. To jako někdo fakt při hrkání do práce, v koloně přes město, nebo na výletě s rodinou, má problém s tím že ho to nechce pustit trošku líznout? Taky je to statistika. Milion lidí řekne jak ho auto naštvalo když mu udělalo něco co nemělo ale nikdo neřekne že se ráno třkrát polije kafem při bloncání po fejsu když mu ten robotickej blbec v brzdách zachrání nárazník, zuby a ostudu.
To ABS se samozřejmě taky vyvíjelo, dnes je to vlastně součást všech ostatních systémů ale i ten původní vlastně neměl zásadní nedostatky. Snad s výjimkou některých velmi okrajových situací a i tam většinou šlo o nepochopení funkce. Což často platí pořád. Mě osobně na ABS vadí jedna věc, totiž že se dodnes nikdo nesnažil oddělit to od řidiče. Tím mám na mysli tu odezvu, to rachtání do pedálu které může řidiče překvapit a přimět ho přestat brzdit.

víš kolikrát už jsem v různých debatách slyšel jak je ABS úplně na hovno, že to akorát hrozně prodlužuje brzdnou dráhu.....obvykle od člověka co mu jeho škodověnka brzdí akorát na levý přední a přímá jízda připomíná rekreačního lyžaře. Sled obloučků protože řízení má vůli půl otáčky.

a když tu situaci špatně vyhodnotí řidič tak se změní co? Jo aha, on je řidič co čumí do telefonu nebo sleduje film superman co zareaguje vždycky správně a rychleji než radar tempomatu. A co když ta situace "lehce na hraně" dopadla jak dopadla proto, že to ten robot zadupnul? Že tam mohlo chybět pár centimetrů, pár desetin sekundy. Čímž nechci tvrdit že to tak nutně bylo v tomhle případě ale nehody s tímhle scénářem jsou bohužel každodenní realitou.
A k tomu závěru, pokud by ta mamina jela za tím kamionem, je v praxi úplně jedno jestli to zadupnul kvůli tomu že robot nepochopil nebo proto že z auta vpředu spadl soustruh. Pokud nebude tak daleko aby s tím něco dokázala udělat, jde svýmu problému naproti. Což je bohužel smutná realita našich silnic.

housenka na dálnici je k vzteku ale lepší je ta stojící. Kolona se šine, pak se zastaví, třeba kvůli semaforu, stojíme, čekáme, hurá už se to hejbe....tři metry a dál nic. To někde vpředu má někdo pocit že tam bude dřív, když tu mezeru před sebou o půl metru zkrátí. Ten za ním popojede taky, třetímu už se nechce, čtvrtý je nervní a natlačí se na něj, takže on se taky pohne a tak ta vlna pocukávání a proměnných mezer jde kolonou pořád dozadu jak mexická vlna stadionem.

ono to u některých aut funguje i na to pocukávání, jenže se to jaksi musí potkat s další výbavou. S fofrklackem to skamarádit nejde.

no jo, ale ten problém je na opačný straně. Ně to že to zabrzdilo ale že tam to auto udělalo myšku. Protože udělat myšku před kamion je problém, je to nebezpečná situace. Ten kamion nepozná jestli má před sebou jen blbce co blbě předjíždí, nebo maminu co jí upadl dudlík a ona nečekaně cukne volantem a ještě ubere nebo dokonce přibrzdí, anebo možná idiota co se rozhodl kamion co ho strašně zdržuje v rozletu vytrestat vybrzděním. Což je mimochodem něco co vyžaduje obzvlšť velkou duševní nedostatečnost a mělo by se to trestat rokem nucených prací při odklízení dopravních nehod. Ovšem živý řidič to rozezná taky těžko a obzvlášť u náklaďáku kde je to brzdění a manévrování obtížnější, je ta hranice kdy to nevyjde a budeš hlavní hvězdou večerních zpráv, velice blízko.

tak si říkám, jaké asi mělo emise CO2 to Neználkovo auto na sodovku.
Nevím už co to bylo za večerníček, jel tam cirkus, konvoj maringotek táhl slon traktorem Lanz Bulldog. Spejbl s Hurvínkem dokonce jeli rally.

když chceš dvě hodiny zábavy, pojedeš pendolinem do Prahy nebo půjdeš na motokáry? Samozřejmě sedět v tom denně 500 km by nikdo nechtěl ale v neděli odpoledne s tím chvilku tropit nemorálnosti někde mezi kopečkama je jiná věc. Už jsem to tady někde kdysi prezentýroval, jak jsem se jednou bavil z klukem co má Golfa GTcosi, o objížďce. Divil se proč jedu místo 6km delší, asi 11km. No protože na tý kratší jsou ti co mají auta o dvě kategorie lepší a hrozně spěchají aby už byli pryč a na tý delší jsem jen já, zatáčky a moje špatný auto a deset minut zábavy každý den.

krásná ptákovina. Já bych se asi nebabral s volantem, prostě bych tam dal dva brzdový pedály vedle sebe aby šly najednou šlápnout coby provozní brzda a od každýho páky rajčáky. Tak podobně to dělali kdysi v Zetoru když na bázi kolových traktorů stavěli pásáky a čtyřkolové smykem řízené County.
Zajímavou věc jsem viděl před pár lety na jedné akci, šlo o odhalování pomníku parašutisty Kubiše
https://www.vhk-erika.cz/vzpominka-na-jana-kubise/#
Britský Universal carrier, známý také jako Bren carrier protože jeho časté využití byla přeprava kulometného družstva. Jak je vidět na fotkách, řídí se to volantem. Když jsem se zeptal jak to funguje, řekli mi že to řídí jako auto. Ta přední "náprava", tedy ten pojezdový vozík zatáčí. Divný co? Opravdu to zatočí a pásy, jak mají vůle v čepech se zatočí do mírného oblouku a na pevném povrchu v mírných obloucích se to plynule řídí jako auto. A když je to na dorazu, je potřeba ostřejší oblouk, tak zabere řídící brzda pásu a začne to zatáčet smykově. Viděl jsem to po skončení akce odjíždět, aby nerozryli trávník, vyjížděli odtud na několikrát, mírnými obloučky bez smýkání.

Stojí takhle tank v blátě a vojáci opravují rozbitý pás. Práce těžká, špinavá.
Najednou se tam objeví víla, krásná, průsvitný šatičky, vojáci koukají, slintají.
Víla obhlídne jejich práci a říká: Dost jebačka co?
No dost, ale tak my to zvládnem.
A chtěli byste fakt pořádnou jebačku? Na boku, na zádech.....
Chtěli! Chtěli!
čárymáry cink! A tank leží na zádech v bažině.

já teda nejsem zrovna detailer fanatik co si užije sobotu s kýblama a různýma těma šudlátkama ale je teda fakt, že když se ten krám trochu slušně občas umeje, tak je to tak nějak lepší. Obzvlášť když je to černý. To sice ctitelé šedých oktávií pomlouvají že se to moc špiní, jenže když se to umeje.... To je jak s tím opilcem co se probudil v prasečím chlívku. "Já teď vstanu, umeju se, oblíknu a zas chvíli budu slušným člověkem. Ale ty budeš pořád jen prase." Obvykle to meju na samoobslužných ručních myčkách a vypadá to dobře. Nebo doma, jen na to musím mít čas a náladu protože to vyžaduje trochu manipulace s rozvodem vody. Ve studně mám vodu tvrdou, dělá fleky, takže musím vypnout čerpadlo a pustit tam měkkou vodu ze státního vodovodu protisměrem.
Teď jsem mýmu strejdovi opravoval odrbaný přední nárazník na červené Octavii Tour, žádný zázraky, obrousit nejhorší jebance, trošku stříknout tmelem a barvou aby nebylo tolik vidět jak ten předek schytává kdeco. Ono to auto je celý hnusný, parkuje venku a červená je na to stárnutí super. Teď to s vnukem trochu piglovali nějakou leštěnkou, tak to bude do zimy trošku vypadat ale je to hnus. Je na tom vidět, jak ty Tour ke konci skládali ze zbytků. Přední blatníky lesklý a kapota úplně šedivá jakoby byla z mnohem staršího auta. S tím nějaký blemtolín z obchoďáku nic nezmůže, za měsíc to bude šedivý zas. To by chtělo pořádně přeleštit ale do toho nepůjdu. Jestli je ten lak šmejd, tak by to taky mohlo jít skrz.

bohužel. Ale musím k tomu dodat že to co výše napsal Martin, to už je k hovnu. Pokud mi prase mechanik pneumatickým modlitebním mlýnkem dokurví šrouby, náby a disky, už mi jaksi není moc platný že si to doma na dvoře povolím a utáhnu správně. Já bych si nejradši i gumy přezul sám, jenže to bohužel bez vybavení nejde rozumně udělat. Kdysi mi v servisu zničili blbým postupem gumu, naštěstí to prdlo na parkovišti a ne za jízdy, takže se ani nebránili při reklamaci a asi byli rádi že není větší průser. Prostě je potřeba si to hlídat, ne pozdě napravovat. Přijdu, podívám se jak dělá na autě přede mnou nebo řeknu prosím utáhnout na 110 a když ten šáša bude šermovat rachtací pistolkou a vést kecy "milej pane to musí bejt poooořádně utažený", tak mu řeknu že tak to nechci a odcválám křížem krážem. A když mu to tak udělají všichni tak se to buď naučí nebo se jde pást.

Ještě tady nepadly ty opravdu nejsmutnější věci. Ty, kdy to někdo nezvládl. Kdy saniťáci zavírají dveře a vypínají maják, hasiči sbírají výbavu a je na nich vidět že by nejradši byli někde úplně jinde.

možná jsem zvolil lehce nesprávný příměr s botama, mohl jsem dát třeba rozvod plynu, elektroinstalaci v domě, to je jedno, Smyslem bylo že když si dám něco udělat v odborné dílně, zaplatím za to, tak očekávám že to bude odborně provedeno a nemusím to po nich opravovat. Ale u někoho je asi standardem že je to blbě a tak v rámci běžné "údržby" hned všecky kola odšroubuju a dotáhnu správně.
Výměna kola už není nezbytná činnost při obsluze vozidla, stejně jako už není nutno umět řadit na nesynchronizované převodovce. Že to pár lidí umí (já taky) neznamená že to bude navěky standardem. Prostě je to věc která se přežila, stejně jako máme synchrony a automatky, máme runflaty, rychloopravy defektů a asistenčky.

no a to je, abychom zůstali u tématu, jedna z těch smutných věcí. Výrobci se vehementně snaží abys na to vůbec nesahal a všechno si nechal dělat u odborníků. U spousty aut si ani ty kola už nevyměníš protože se musí přihlásit tlakový čidla přes diagnostiku. Utahovací moment se taky v návodu nedočteš. Výměna baterie, banální věc, dvě svorky na desítku klíček, někdy ani to ne, jeden šroub co to drží ve chlívku. Jenže auto buď začne rovnou požadovat servis, že došlo k závadě elektriky, nebo bude prudit že mu to ukazuje divný věci o baterii protože se mu musí zas nějakým čudlíkátorem oznámit že baterka je nová, tak aby se to nedivilo že je něco jinak. No a s těma kolama, že my blázni si to montujem sami je jiná věc. Normální uživatel na to nemá vybavení, nemá znalosti a dovednosti, nemá čas a prostor. Já sice umím hodně věcí ale boty si neušiju, nakupuju u odborníků, stejně jako si normální řidič nechá kola vyměnit v servisu a logicky předpokládá že to udělali odborně a správně. A proto je smutný že to tak často není a ještě smutnější je že to dokonce někteří považují za normální místo aby svýmu servisákovi to hudrovadlo hodili přes plot do řeky a jeli jinam a už se nikdy nevrátili.

s dovolením se trošku zastanu těch píchlých kol. Když pominu fakt že dnes už většina aut rezervu ani nemá, tak bohužel musím říct že výměna kola na silnici není právě snadná věc. Já si dělám všechno, kola měním, utahuju momenťákem a stejně si nejsem vůbec jistý jestli bych to někde na silnici, tím klíčem z výbavy za všech okolností povolil. A protože většina lidí si kola nemění a téměř všichni servisáci gumáci jsou členy temné sekty Uctívačů pneumatického masturbátoru, vůbec mě nepřekvapuje, že to někdo (nikdo) prostě neodšroubuje. Použití heveru z výbavy je u některých aut něco jako bizarní soutěž z japonska o to kdo se zmrzačí zábavnějším způsobem, jejich konstrukce vychází z požadavku "aby tam něco bylo" a když už to musí být, tak aby to přežilo tak dvě použití. Hevery z Favorita se dokurvily někdy už napoprvé.
Jinak s tou výbavou souhlas, klimu nemám, ne že by se občas nehodila ale dá se bez toho žít a nesnáším ty ledový fujavice co si lidi často nastavují. Tempomat, vzhledem k tomu kde jezdím taky netřeba. Podobně navigace a blbosti v tý radiomapě obecně. To nakládání aut, no všecko má svý meze. Osobně mám nejradši vozejkový hrdiny. Už jsem viděl a jednou i zažil pár nepěkných situací které jen náhodou neskončily špatně když to vozejk prostě nedal.
Poslední komentáře
- Karel TB, Maserati GranTurismo: Návrat klasiky
S plným vědomím, že se vyjadřuju k autu, které si nekoupím... - Bernard L., Auta, která známe, ale neznáme - asijská...
Když si vzpomenu na svoje výlety do Indie či Číny, tak jsou... - sheogh, Maserati GranTurismo: Návrat klasiky
Na ten interier se moc hezky kouka, ale o to hur se bude pouzivat.... - riderhenry, Ptejte se: Malý hatchback pro radost
Ona taky N52 žere minimálně o 1 l více, než přímovstřiková... - briza, SsangYong Musso Grand: Nečekaný premiant
Záruka? - Vrooom, Ptejte se: Malý hatchback pro radost
No já teda popojížděčky po městě s N52 pod 11 neměl ... - HeavySmoker, Maserati GranTurismo: Návrat klasiky
Nie je lepší dôkaz že interiér sa na Grecale podobá až príliš,... - Sato, Maserati GranTurismo: Návrat klasiky
Z venku pekné aj ked na povodné grandturismo to nemá, a z vnútra... - Bernard L., Ptejte se: Malý hatchback pro radost
No, na popojíždění do města baterkáč určitě smysl dává,... - Mechanik, Ptejte se: Malý hatchback pro radost
U M52 spotřeba 8,6 jen po městě, mamacar, do školky, školy... - riderhenry, Ptejte se: Malý hatchback pro radost
Záleží na tom, co si kdo pod pojmem "žravá" představí.... - Vrooom, Ptejte se: Malý hatchback pro radost
Ta R6 bude docela žravá ve městě. Zas je pravda že oproti... - riderhenry, Ptejte se: Malý hatchback pro radost
Souhlas, E87 130i mi dává největší smysl. Ojedinělá koncepce,... - kotzitzaq, Ptejte se: Malý hatchback pro radost
Zase tak hrozný s tím mokrem a zpocením to není. Já praktikoval... - sheogh, u blogu Porsche 911 SC - sezona za dveřmi...
Po tydnu s VW T-Cross ti prijde skoro kazdy jiny auto dobry 😆
Poslední inzeráty
2005 rok výroby
254 koní výkon
3 500 ccm objem
1970 rok výroby
310 koní výkon
5 700 ccm objem
1971 rok výroby
330 koní výkon
7 500 ccm objem
2003 rok výroby
206 koní výkon
3 934 ccm objem
Rušné diskuse
- ElBlesk Pony: Den plný překvapení
87 komentářů - Autíčkář se ptá: Vysoký věk vozového parku. Problém či nafouknutá bublina?
71 komentářů - Alfa Romeo Tonale: Na stylu záleží
67 komentářů - Guilty pleasure aneb forma sebetrýznění
62 komentářů - Ford Mustang Mach E GT: Musclecar, který neřve a nečoudí
55 komentářů - Ford Mustang Mach-E: Emoce jako na horské dráze
54 komentářů - Volvo XC40 Recharge Twin: Ideální služebák? Nebo ne?
52 komentářů - Jak na displeje?
47 komentářů