
PepaSFI
Jméno | Pepa SFI |
---|---|
Bydliště | Třebíč |
Registrace | před 9.8 rok. |
Poslední aktivita | před 38.1 min. |
Příspěvků ve fóru | 117 |
Komentářů u článků | 1161 |
Pozitivních komentářů u článků | 367 |
Negativních komentářů u článků | 12 |
Možnosti | napsat zprávu |
Poslední blogy
Bagristou snadno a rychle
Máte rádi hračky? Mechanické hračky co fungují jako vopravdické?
Autoškola: bylo nebylo...
Za devatero patníky a devatero benzínovými pumpami, aneb, jak jsme se tenkrát učili řídit.
Posledních 50 komentářů

tohle je mý oblíbený téma do diskusí, co je a co není křižovatka. Zprava auto, značka žádná, co s předností? Ono ji to totiž může úplně obrátit podle toho jestli to je silnice nebo plácek na popelnice. A podle člověka který se profesionálně zabývá dopravou v tom mají policajti jasno. Když se tam stane nehoda, vezmou si na pomoc katastrální úřad. Ale jak to máš řešit jako řidič?

to co se pak stalo standardem, byla původně lidová tvořivost. Mezi sedadlama byly dvě páčky, černá a bílá, ovládalo se s nima topení. Jednou se pouštěla voda do radiátoru a druhou se otvíral vzduch. A protože topení pod zadním sedadlem toho vzduchu moc nefoukalo, bylo jeho přivírání zbytečné a tak se ta páčka použila pro sytič. Automatický sytič byl připojený trubičkou na výfukové svody a jak se to ohřívalo, bimetal v karburátoru zavíral sytič. Ovšem fungovalo to jen v režimu "nastartuju a furt jedu". Při nějakém tom popojíždění a zastavování se teplota výfuku a motoru jaksi neshoduje, nejdřív je výfuk teplejší, pak zastavíš, výfuk chladne a motor ne, prostě to nechodilo dobře a tak si to lidi předělávali na to táhlo od klapky topení. Škoda 100 už to měla originál a š120 už měla topení vpředu takže zůstala jen páčka sytiče.

Trabant to měl snadný, nastartovat se sytičem, hned zavřít na polovinu a po rozjezdu zavřít úplně. U Škody 1000MB si lidi automatický sytič předělávali na manual protože chodil blbě. A totéž potkalo později i Favorita.

ještě k ABS, půl života jsem jezdil bez ABS, většinou i bez posilovače a nechybělo mi to. A opravdu mám vyzkoušeno, na ujetém sněhu, že když se tu brzdu snažím ovládat, zabrzdím výrazně dřív než když to prostě zatlápnu a nechám hospodařit ABS. Ovšem to je v rychlosti "sněhové", v situaci kdy to čekám, na připraveném místě. Jestli bych to dokázal i v krizovce, to fakt nevím, ikdyž ty dávno naučený postupy tam jsou někde v podvědomí uložený. Vlastně ani nevím jestli jsem někdy musel brzdit až do ABS. Jsem zastáncem řízení "furt ve střehu", to co je přede mnou, to si ohlídám. Horší je to zezadu.

To mělo Uno taky, teda většinou jen do doby než urezavěla pružinka co za to tahala. Problém byl v tom že to bylo jen na jedný straně nápravy, že se počítalo s tím že řidič ví, že v zatáčce se zkrátka nebrzdí. No a kdo brzdil v zatáčce, tak podle toho kam to bylo nakloněný, to na zadku brzdilo málo nebo moc. Což u lehoučkýho autíčka mohlo taky skončit v úplně nejvíc přetáčivým smyku zadkem napřed.

tuhle jsem parkoval vedle nějakého starého Peugeota. Moje Panda fakt není velký auto, dřív jsem měl starou Pandu a Trabanta, takže jsem celkem zvyklej ale ten Peugeot byl tak maličkej, že ve srovnání s tím co stálo okolo to vypadalo že vypad z kolotoče. A vevnitř bylo celkem normální místo. U staré Pandybyl motor 1000ccm. Do motorového prostoru se vedle něj vešlo rezervní kolo, zvedák, klíč na kola a šroubovák. Vyměnit rozvoďák byla práce na půl hodiny, úplně na pohodu. U druhé generace, motor 1.2, konstrukčně téměř totožný, auto je větší ale místo žádné. Když vám tam upadne šroubovák, tak už ho možná nikdy nevyndáte.A to je už taky starý. Když se podíváte dnes pod kapotu, máte tam nějaký třílampový oturbenec 1.3 nebo tak něco a ono je to jak z bombardéru. Když vedle toho otevřete nějaký V8 tak se za toho drobečka chudáčka americkýho pětkrát objemnějšího budete stydět.
Jinak ty displeje, ony by se nejspíš daly snést, jen by je nesměli dělat šílení ajťáci ale někdo kdo občas vyleze z kukaně a jede autem a ne na koloběžce, kdo ví že za jízdy fakt nejde luštit blešky a trefovat prstem "tlačítka" velký 3x4mm

jak je mým zvykem, ke žhavým tematům píšu až vychladnou. Takže k věci.
Novela zákona, no jako vždycky. Nic moc. Teda spíš nic. Co na tom chcete furt vylepšovat? Bodový systém? Máme limit dvanáct bodů. Ale vlastně jen šest, protože někdo přišel na velemyšlenku dávat je po dvou. Deset dvacet třicet, narodil se prcek. Kdyby se skutečně důsledně dohlíželo na přestupky, tak jak si někteří naivové představují, tak jsou profi řidiči bez papírů asi za půl dne a my ostatní tak do týdne.
Málokdy jedu dál než 100km takže obvykle jsem v místech která velice dobře znám ale protože jsem šťoura a cynická bestie, snažím se všímat si. Tuhle jsem stál u Pennymarketu ve Velkém Meziříčí a napadlo mě, kolik asi je v tom místě dopravních značek. Jen tak na jedno kouknutí jsem jich napočítal 14 a to si nejsem jistej jestli je to komplet. Včetně vjezdu do parkoviště kde je jednosměrka, ovšem nahnutá tak že ji není vidět a proti není zákaz. A naproti je benzinka, myčka a LPG/CNG a vjezd je tak vodorovně dopravně omalovanej, že je z toho člověk svisle zmatenej. https://mapy.cz/s/dolenusoda
Tento týden jsem měl dvě cesty do východních Čech, podkrkonoší a Holice. Jízda pohoda, doprava navzdory objížďkám v klidu. Policajtů nula, pitomců málo. Vlastně jen pár, co blbě předjíždí natěsno v blbým místě. Dřív to dělali oktávisti a golfisti, zátah vodspoda, teď spíš velké SUV mámamobily Hyundai nebo Volvo. Cyklistů nepatrně, asi už to vychází z módy. V každé druhé vesnici informativní radar aby řidič viděl že fujfuj zlobíš! Plus pár měřících trestných. Já nějak nemám ve zvyku tu rychlost porušovat ale jak jsem měl kvůli objížďkám zapnutou navigaci a ona na mě kvíkala, uvědomil jsem si, že i s tak zoufale pomalým autem si můžu říkat Kapitán Přeslimit protože ono to jaksi tou padesátkou nerado jezdí. A samozřejmě jsem byl asi jedinej co jel pod 55 po značku aby mě nechytila nějaká ta past.
150 po dálnici, no stejně tak spousta jezdí. Osobně si myslím že je to jedno, Když někdo místo řízení čumí do telefonu nebo se hrabe vpapírech z kšeftu, je to vo průser v jakýkoliv rychlosti a jestli ta rána bude trošku větší na tom moc nezmění. Řidičák s dozorčím, no já stejně ze začátku řídil s dozorem a jestli v 17 nebo o chvilku později? Myslím že neškodí začátečníkovi trošku to sebevědomí poladit, nahoru i dolů, oba případy jsou často potřeba. Ale taky je pravda že znám takový co po čtyřiceti letech za volantem.... no radši bez komentáře.
Aproč se ty změny zákona dělají? Protože je potřeba vykázat činnost. Ouředník sedí, škrábe se na sedínce, jé co když si někdo všimne že je zbytečnej! Tak něco vymyslíme. Trošku se to mediálně podepře aby byla tuhleta společenská poptávka a máme důležitou činnost. Vznikne hromada blbostí které včas někdo vyškrtá a dozvíme se o nich jen náhodou, ty menší blbosti vypadnou kvůli žabomyším válkám a zůstanou skoro neškodný zbytečnosti na kterých se shodli.

ale jo samozřejmě máš pravdu, málokdy jsem v autě víc než hodinu a ty kousky co bych moh jet po dálnici mi nestojí za to. Jistěže je klima fajn ale musí se to používat s rozumem jako všecko. Problém je v tom že lidi blbnou. Sedneš k někomu do auta a tam mrazák protože on má klimu a ještě mu nedošlo že už tím nikoho neohromí. Nebo jak onehdá jeden popisoval jak dělá někde v openspace a nějakej maniak nechal nastavit klimu na nesmysl. V nejteplejším létě všichni chodí ve svetru s nudlí u nosu ale nikdo na to nesmí sáhnout protože co kdyby se někomu zapotila sedínka. No a tak jednou přišel chvilku dřív a do toho fukadla co mu mrazilo nad hlavou nacpal kus papundeklu. A pak je tady ještě další věc. Já teda nejsem žádnej ekologista ale když někde zbytečně, pod záminkou klimatizování, půl hodiny hodinu na volnoběh kdovíkolik aut.... obzvlášť starší diesely jsou skvělý, naftoví jehovisti to nezhášení mají asi jako součást náboženských tradic. Takový TDI, zašpuntovaný EGR, na volnoběh tomu vychladne katalyzátor pokud ho to vůbec má a začne to smrdět jak žumpa. Takový parkoviště před kauflandem, máma nakupuje a táta klimatizuje. Smrad že korodujou i oční bulvy.

já byl tentokrát někde jinde, Ale taky bych se rozmýšlel, byl fakt hic hroznej. Já to nemám rád, jak to leze přes 25 tak to není moje. Kupodivu mám ale pocit že v mým pekáči bez klimy to snáším líp než když jedu s někým klimatizovaným. Když teda pominu extrémy, pitomce co mají v autě 17 a pak skuhrají ochraptěle jak je bolí tuhleto a tamto, i tak je to divný když je z jedný strany chládek a z druhý přes okno rumpluje zoncna. A pak se vyleze do toho pekla, rána do palice. Blbý by bylo zůstat bez klimy někde v zácpě ale dokud se jede, větrání stačí.

kamarád má elektrický Citigo, sympatický autíčko co si nehraje na vesmírnou loď. Jezdí to jako normální auto, liší se to vlastně jen tím že je o fous nižší a má neprůfučnej ksicht tam co bývá chladič a má to trošku jiný budíky. Budíky, ne nějaký omalovánky. A prodávalo se to za poměrně nešílenou cenu. Jenže to stopli aby mohli dělat ty óbrvobludy.

u toho manuálního řadění jsem si všiml, že angličani mají ve zvyku kvalty co jsou "od sebe", tedy 1 a 2, případně zpátečku když je nalevo. řadit otočenou rukou, palcem dolů. Nejspíš proto aby páku tlačili dlaní a ne prstama. Otázka je proč my to neděláme u pětky.

imperiální způsob řízení jsem nezkusil a opravdu netuším jak bych to zvládal. Neměl jsem nikdy problém s ovládáním vozidel s odlišným uspořádáním, například s řízením uprostřed nebo s řízenou zadní nápravou. Samozřejmě jak v tom člověk není denně, ze začátku je jistý pocit nejistoty, musí se jinak najíždět zatáčky, jinak odhadovat polohu vozidla na cestě ale to se za chvilku srovná. Ale dovedu si představit, že pro někoho může být opačné řízení nezvladatelné a nepříjemné. Někdy stačí málo, trošku zasáhnout do navyklých jistot a mozek neví co s tím. Zažil jsem lidi co nesnášeli jízdu kloubovým autobusem vzadu. Jak se jim ten prostor začal vlnit a ohýbat, bylo zle. Mořská nemoc je vlastně jen z toho že mozek si nedokáže přebrat nezvyklé pocity které se na něj valí. Když před časem byla v Brně výstava kosmonautiky, měli tam maketu stanice MIR, která byla pro navození pocitů dezorientace v beztíži umístěná šikmo. No co, tak je to nahnutý. Jo, nahnutý, furt máte pocit že někam padáte. Takže je docela možný že někdo bude mít z řízení naopak divné stavy. Neudrží se v pruhu, nedokáže správně najet zatáčku, bude mu nevolno.
Super povídání o nezvyklé cestě, díky. Možná by bylo ještě pro leckoho zajímavé, popsat odlišnosti v dopravě, jak se dává přednost, jak fungují kruháky, jestli jsou nějaké zásadní rozdíly oproti věcem co máme zažité a "normální".

jojo, kdyby přezouvání gum nebylo závislý na vybavení, dávno bych si přezouval sám. Teda plecháče se dají udělat doma ale je to pakárna, litý kola pákama nepřezuješ. Gumaři jsou v naprosté většině namachrovaný hovada co neumí dát ani správně zvedák, natož správně utáhnout šrouby. Ale to bych se opakoval, to už jsme mockrát probírali.

nejsem si tím úplně jistej, musel bych se zeptat kolegy co dřív dělal servis ale mám pocit že u novějších traktorů je standardem přetlak s možností filtrace pro použití při práci s chemií. Jinak teda mi to připomnělo jak kamarád popisoval jak si jeho soused pořídil nový bagr a šetřil na klimatizaci. Ono to tenkrát stálo ranec. Následně tu kratochvíli popisoval "sedni si na židli do skleníku, vem si do ruk dvě kvedlačky a celej den s nima pádluj semtam"

to autíčko bych taky bral, vlastně cokoliv z těch maličkých asiatů. Ty šišatý minibusíčky jsou taky príma, prostě auta vymyšlený na maximální účelnost a praktičnost. A když primárně hopkám kolem chalupy a nejdelší jízda v kuse má tak 100 km, co víc chtít? Bohužel malý auta nebudou, trend je třítunová bachyně s výbavou kterou nikdo nepotřebuje ale chce ji aby před sousedama nebyl za chudáka, co se nemůže vejít na parkoviště.

Panda taky nemá úplně malou spotřebu, u toho maličkého motorku je prostě znát že vozí kus rotujícího železa navíc. Jak poznat funkční viskospojku je trošku oříšek. Nemá to žádné ovládání, samo se to zavírá podle rozdílu sil mezi předkem a zadkem a běžně se skoro nepozná že se něco děje. Jen na sněhu a blátě je znát že to dojede dál. A když se to pošle ostře do zatáčky tak to začne jakoby nedotáčivě a plynule přejde v mírnou přetáčivost. Na brzdových válcích na STK to leká neznalé techniky protože to zabere a chce to odjet. U Pandy s tím pohonem trable nebývají, se stářím začnou různé hluky z opotřebení. Některá auta, větší a silnější, typicky prý některé varianty LR Freelander trpěly na zadření viskospojky. Prostě to zůstalo spojené natvrdo, což běžně nejde poznat, jen při manévrech na parkovišti vržou smýkané gumy.

nene, to nebyly unavené pružiny, to takové prostě bylo. Podívej se na ty fotky v článku, to není žádná utahaná kačaba, to jsou katalogový obrázky a stejně to vypadá viz co jsem napsal výše.

můj odpor ke škodovkám je obecně známý tak to trošku rozvedu. Vyvážené linie tam opravdu nevidím, to už líp vypadala ta starší generace s kulatýma světlama. Tenhle "moderní" předek ještě víc zdůraznil ten zvláštní dojem tak typický pro tahle auta, že tomu nekdo do kufru naložil něco moc těžkého, třeba motor. Dopředu motor zapomněli dát a v kufru je náhradní. Stárnutím podvozkových komponentů se tento jev zdůraznil do stavu "sednul na to slon". Vlastně jediná modernizace která trochu stála za řeč byla změna řízení z děsivě šokujícího maticového na celkem použitelné hřebenové, ovšem při zachování prehistorické konstrukce přední nápravy. Což věci opravdu neprospělo. Jak onehdá pravil Vaculík se SM, složitý to je jak mlátička na cibuli. O hluku v kabině bylo napsáno mnoho, byl v tom kravál jak v čertovým mlejně, podle randálu se dala odhadovat rychlost a otáčky, podle toho do zrovna rezonovalo, dunělo a drnčelo. Jo je mi smutno že se z takovýho bazmeku který měl být zakopaný o půlnoci v neoznačeným hrobě dělá taková svátost.

o tom zda je Benzova tříkolka automobilem není pochyb, srovnávat to s dnešním pojetím vozidle je nesmysl. S vozem se pojí legendární příběh paní Berty Benzové, zřejmě první řidičky na světě, která si půjčila manželovu hračku a aniž by měla o voze a jeho ovládání hlubší znalosti, spolu se dvěma dětmi ujela vzdálenost asi 100 km a totéž zpět. Nějaké potíže pravda cestou byly ale šlo to. Na tehdejší dobu to byla ne právě běžná cesta a i pro spoustu dnešních řidičů je taková dálka výzvou. Když někdy sleduju jak se někteří propagátoři elektromobility snaží ukázat že to jde, mám někdy pocit že jsme zpátky v roce 1888.
Jedna z replik tříkolky je v Technickém muzeu v Brně. Nevím nakolik se shoduje s originálem, na to že to mělo být pokusné vozidlo, je to pozoruhodně řemeslně zpracované. Kromě pohonu mě zaujalo neuvěřitelně komplikované řízení předního kola. Dyť na to by stačil kus zahnuté tyče, nějaká variace na řídítka a ne klika s pastorkem a táhlo s ozubenou tyčí.

takové hopíky máme tady nedaleko, na silnici do Třebíče, u rybníka před Trnavou. Dnes už nejsou tak výrazné jako kdysi a až dojde na dlouho odkládanou opravu děsně rozbité silnice, nejspíš zmizí úplně. Vždycky tam býval podřený asfalt od stojanů motocyklů jak to tam všichni zkoušeli. Jestli to někdo fakt zvedl netuším, ony ty motorky tenkrát zas tak moc prudký nebyly a dnes už to tolik nehoupe a taky povrch nestojí za nic.
Přejezd jsem si kdysi skočil se starou Pandou. Něco mi tam dělalo záhadný zvuk, něco někde škrtalo ale ne furt a nedařilo se mi to najít. Postupně jsem vysledoval že to je častější při určitém propružení, tak jsem si řek že s tím pořádně houpnu a uvidí se. Jestli to letělo nevím ale bylo to hrozný. Mikrofony od vysílaček se vztyčily na kabelech jak kobry, CD, to jsou takový lesklý kolečka na který se dřív dávala muzika, vyletěly všecky z přihrádky, v kufru se přeházelo všecko, rána jak sviň. A problém se našel, škrtaly vyvažovací závažíčka o spodní úchyt tlumičů na zadní nápravě. Jak to už mělo ty gumové vložky unavené, tak se tlumič při propružení pohnul a škrtlo to. Jenže tak málo že to nebylo vidět. A až jsem s tím praštil tak to udělalo pořádnou rýhu.

není to tak dávno, objevila se zpráva že v Alpách našli pod tajícím ledovcem, (ó hrůza, oteplování) opevnění z Velké války, tedy té co jí říkáme první světová. Jasný důkaz o globálním oteplismu. Jo asi se otepluje, jenže ten bunkr se tam dostal jak? Oni ho tam ti vojáci postavili pět metrů pod ledovcem? No to asi né. A to jsme jen sto let v minulosti. Samozřejmě existují v obecních kronikách záznamy jak se pořádaly náboženské průvody s prosbami o změnu počasí protože rozšiřujícíse ledovce a přívaly sněhu ohrožovaly lidské živobytí. A dokonce i já si pamatuju jak vědecké hypotézy varovaly před přicházející dobou ledovou. To bych asi ještě našel, pořád mám schované časopisy které jsem jako mlaďoch čítal, Vědu a techniku mládeži a Technický magazín. O jejich úrovni svědčí to, že dodnes se na internetu objevují vědecké a technické "novinky" o kterých se psalo před čtyřiceti lety.

ty nechápeš podstatu věci. Je to stejné jako každé jiné náboženství. Nevíme ale věříme. Když se to vyplní, bude to naše pravda. Když se to nevyplní, taky tak. Prostě to vysvětlí tím že jejich snažení bylo úspěšné. A když při tom jejich běsnění zničí úplně všecko, tak to jaksi budem mít úplně jiný starosti. Budiž útěchou, že naše civilizace si nějak vždycky poradila, jen někdy to holt trvá a hodně to stojí. Nejvíc obvykle to co někdo myslel dobře a neváhal k tomu použít cokoliv.

problém je v tom že tahle svoloč zneužívá prosté lidské slušnosti, že oni můžou obtěžovat a otravovat ostatní a nikdo proti tomu nic neudělá. Prostě proto, že normální člověk je vychovaný a zvyklý, že jiným se neškodí. Kdyby takhle šli prudit před ministerstvo, nejspíš by dostali nakládačku od ochranky, takže jdou obtěžovat obyčejné slušné lidi co jedou do práce. Vlastně by stačilo, kdyby na ně každej v tý koloně plivnul. Za půl hodiny by to tam vypadalo jak ve vetřelčí líhni. Ty přilepovače bych prostě nechal přilepený k silnici, dal bych tam šraňk a pár kuželů aby si někdo neznečistil vozidlo a znemožnil přístup dalších osob. Ti co poškozují jiné věci prostě hnát ke zodpovědnosti. Znečištění obrazu? Expertíza, vyčištění, restaurování, to máme milon a půl. Nemáš? Exekuce. Odpracovat. Prostě tady budeš příštích deset let po večerech s vysavačem drandit koberce. A ta havěť na vysokých místech, to je prostý. Jak pravil kdysi pan Werich, tohle může dělat jen z blbosti nebo za cizí peníze. Takže jedině odhalovat a zviditelnit kdo komu kolik a co za to.

a on někdo něco takového napsal? Pro toho kdo nechce rozumět, já ten Pochtliho příspěvek rozvedu. Meteorologové pracují s tisíci měřeními, operují možná s miliony proměnnými, za pomoci velice výkonných počítačů a jakž takž z toho dokážou vymámit předpověď na pár hodin co nebude úplně blbá. A ještě jim kdekdo pak vyčte že začalo pršet o hodinu dřív a bylo o dva stupně chladněji. Jestli si dobře vzpomínám, u letectva se předpovědi aktualizují vpodstatě neustále. A pak přijde nějaký klimaaktivista a začne tvrdit že je naprosto jistý, že za 50 let se zvedne průměrná teplota o dva stupně což zničí lidskou civilizaci a proto musíme zničit civilizaci nejpozději do 15 let aby........eeeeee komu připadá že je tady něco blbě je fašista a žere strakatý koťátka.

troufám si nepochybovat že se s těma statistikama manipuluje jako vždycky. Trend zbožňování EV je tady, tak to přece neshodíme. Ale to je celkem fuk, fakt je že hoří oboje vozidla. Rozdíl je ovšem v tom jak hoří a co s tím. Kdysi dávno hořívaly škodovky 120. Příčin bylo víc, obvykle začal téct benzín z vypadlého přívodu karburátoru nebo se rozložila hadička která kupodivu nesnášela benzin. I baterie ve spalovacím autě umí krásně zapálit, já to viděl a fakt to není hezký. Ale taky je fakt že začínající požár jde uhasit i kapesním hasičákem za dvě stovky, nebo aspoň zkrotit do té míry aby od toho šlo utéct a volat pomoc. A hasiči to sice možná nezachrání ale taky se nestane žádná filmová katastrofa. Propláchnou to vysokotlakem a je hotovo. Jestli se něčeho opravdu bojím, tak je to něco co nastává u všech nových věcí, takzvané katování kostů, tedy náklady. Výrobci začnou šetřit a budou zkoušet kam až se dá jít. Pak přijde řada průserů a časem se to usadí. Vzpomínáte jak před lety bouchaly baterky telefonů? Jak úsporné žárovky vydržely tak desetinu toho co klasické? Hořící LED světlo jsem viděl na vlastní oči a všechny ostatní kolem co odešly na upečení kvůli ošizení. Koloběžky v plamenech jsou hitem teď. A na auta jistě dojde taky. Jen bych nerad byl nablízku až se to stane.

jo je možný že to bylo jen v určitém období. Myslím že tím jak to ovládání přesunuli z kabiny, lidi to prostě nepoužívali a návody jak známo nikdo nečte. Když bylo to tahátko na podlaze, tak se to prostě v zimě zašouplo a pak během jízdy kdykoliv až se motor ohřál, zas otevřelo. Akorát se teda muselo ubrat na volnoběh aby přestal tah ventilátoru a dečka povolila. Jenže u stovky se muselo zastavit, otevřít motor, spustit řetízek.....možná to tam pak přestali montovat. Lidi si prostě do mřížky strčili kus krabice. Zrovna tak si myslím, že moc lidí asi na zimu neměnilo otáčky vrtule, možná ani nevěděli že to jde.

on se ten řetízek obvykle utrhl a nikdo to neopravil, případně ani nevěděl že to tam je. Zbyla po něm jen dírka v krytu chladiče. https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2020_11/4757953_.jpg.c57081b75305a3d77d8fe4eaa2f54a08.jpg

stovky tu záclonu měly taky, jen uživatelský komfort se jaksi vytratil. Tahátko na podlaze zmizelo, ovládalo se to řetízkem v motorovém prostoru přímo na krytu chladiče.

Škoda 1000 MB už byla co do ovládání moderní auto. Na spínačích už byly obrázky, ikdyž na ně nebylo moc vidět protože byly na krytu sloupku volantu, kontrolky taky označené. Na levé páčce blinkry a houkačka, na pravé světla. Převodovka synchronizovaná. Dnešního řidiče by zaskočil snad jen sytič, vlastně ani ten ne, byl automatický, ruční se vrátil později, ovládání topení na podlaze a táhlo zaclonění chladiče.

v Evropě není na Kei nastavená legislativa, není žádný důvod s tím jezdit a hlavně, kromě pár magorů co si zakládají na tom že se otočí tam kde jiný sotva zaparkuje (já), je takové připrcatělé auto považované za společensky podřadné. Podstatou Kei bylo, ulevit dopravě v hustých japonských městech a proto měly nastavené výhody. Jenže tady je městským standardem Octavia kombi nebo Volvo velký jak lokomotiva a výhody na parkování má větší nějakej třítunovej behemot s EL na značce než Smart, Panda nebo nějaký třiapůl kroku dlouhý Daihacu.
Ale občas se světlý místa najdou, třeba v Jihlavě v obchoďáku jsou dvě parkovací místa pro miniauta a Panda se tam vejde. Takže já si klidně zaparkuju i o vánocích, úplně na jistotu.

no to je pravda, klasické ručky to nedokážou. Poněkud mi to připomíná dobu kdy přišlo video. Pro nepamětníky, to byly takový krabice připojený k televizi, co na nich šlo nahrávat televizní pořady do takových krabiček z umělý hmoty. Analogově a hrozně nekvalitně. U některých výrobců a uživatelů se projevila touha po mnoha funkcích a proto pohrdavě hleděli na moje video značky Mitsubischi co mělo na ovladači jen 16 tlačítek, zatímco jejich Panasonic měl těch tlačítek asi 40 a u některých modelů se dal ovládač otevřít a uvnitř bylo dalších 30. Reálně se používaly asi čtyři.
Stručně řečeno, opravdu někdo chce ten bordel používat?

tak u takových ano, to je stará technika, smalt. Je to tavená křemičitá hmota, něco jako sklovina nebo glazura na porcelánu. Je to stejný materiál jako na starých reklamních cedulích nebo kuchyňském nádobí, jen mnohem precizněji zpracovaný. Používá se to i na šperky už velmi dávno, něco je i na korunovačních klenotech.

technická poznámka- porcelánové číselníky jsou už historická záležitost. Teda přesněji, není to porcelán ale smalt. Dnešní hodinky používají celou řadu technologií, od prostého tamponového tisku až po velmi složité klenotnické práce. Ale jinak souhlas, mechanický strojek žije a obzvlášť když hodinky mají průhled, je to velká paráda.
Ty přístroje ve starých autech jsou taky nádhera doporučuju navštívit Technické muzeum v Brně. Ještě pár týdnů tam bude výstava o automobilismu a je tam k vidění několik starých závoďáků. Dají se prohlížet opravdu zblízka a ty otevřené kokpity s nádherným vybavením jsou úžasné. Mimochodem, z opačné strany, na jaře tam bude výstava digitálních hodinek.

bohužel média tuhle část Dakaru zdatně ignorují, ostatně nejen tu. I v těch hlavních, v autech a kamionech platí že druhé místo je "first looser" a nikoho to nezajímá. Taky jsou tam slovenští závodníci, někdy dost úspěšní a o těch nepadne ani zmínka.
Když se objevila tahle část Classic, říkal jsem si že tam pojede jako srandazávod pár vysloužilců veteránským tempem pro fotografy. Pak se objevil Ondra Klymčiw že to pojede škodovkou. Divný, škodovky nikdy Dakar nejely. Jenže ono to jde, je tam cosi o tom že to nemusí být dakarský auto ale stačí něco co kdysi jezdilo vrcholné rally soutěže. Přesný pravidla si radši najděte, ta škodovka se do toho jaksi vejde. A já tu šílenou věc začal sledovat, což je docela paradox, protože rozhodně nejsem příznivcem starých škodovek. Ale připadá mi to dost bláznivý a dobrodružný a rozhodně to není pohoda nedělního odpoledne, ikdyž by k tomu mohl princip soutěže zavádět. I normální rally je pro diváka věc nepřehledná a složitá a tohle kouzlení s časem, rychlostí a navigací je bizár prvotřídní. Navíc extremní podmínky postihují i klasiky, takže kdykoliv se může stát cokoliv. Což bohužel platí i v případě Ondry Klymčiwa, který hned na začátku rozbil řízení a nabral ztrátu která znemožnila dobré umístění, ikdyž jinak si vedli velice dobře. No uvidíme za rok. Ondra sice říkal že neví, že nechce říkat ani ano ani ne, auto už je moc unavený a cosi kdesi ale známe ho, blázna šílenýho,neodradilo ho ani to že se rozlámal na tři půlky na motorce. Za pár týdnů už začne vymejšlet co dál.

ty loga vpředu a vzadu, aby to bylo stylový, udělal bych je schovaný v materiálu a aby svítily když se "nastartuje". Ty zadní světla jsou super, to je přesně ten scifi lehce kýčovitý styl jaký k tomu patří.
Velmi se mi nelíbí ty displeje. Nevím jestli tam jde zvolit jiný styl ale tohle je typický nešvar odisplejovaných aut podle vkusu ajťáků co v praxi řídí leda koloběžku. Ǒbróbróbrovská bílá plocha a na ní ztracené blechy. Kterej vůl tyhle blbosti dělá? Pusťte mě na něj, já ho dloubnu obouruč do vočička krumpáčem!

je takový moudrý přísloví- Zamysli se nad tím co si přeješ, aby se ti to náhodou nesplnilo.
Jo možná bereš rentu z nadnárodního bankovního domu a je ti jedno jestli natankuješ za 2000 nebo 40000, jestli týdenní nákup bude za 2000 nebo za milion. Cena paliv se bohužel nedělí na tu pro zábavu a pro povinnosti a vždycky to někdo zaplatí. Kamkoliv se podíváš, na cokoliv sáhneš, ve všem je cena paliv pro vozidla. Naprosto ve všem.

tak to máš bohužel ůplně a dokonale blbě. Na silnicích je asi 99% těch co jedou protože musí nebo si aspoň myslí že musí. Z nich malá část řídí dobře a v pohodě, což spolu velmi úzce souvisí, protože můžeš být super řidič ale když máš prdel v kalupu protože šéf a kšeft, tak to není dobře. A to jedno procento, to jsou ti co se občas svezou pro radost. A právě ti by o svou radost přišli. Kamionů neubude, ani spěchajících dodávek ani arogantních podržtašků co mají velikej votoč ani lidí kteří prostě musí jet do práce. Ubyde těch co si v neděli odpoledne zajedou 200 kilometrů jen tak, někde v kopečkách a zatáčkách. Zmizí radost a pohoda a zůstane jen nudná, obtížná a drahá povinnost.

to je i v moderních autech, nějaké ty vířivé elementy v sání. Ovšem tohle není ten případ, stačí se zamyslet nad rozměrem té díry. To zmenšuje průřez tak na třetinu, takže to nejspíš bude prvoplánové pizdítko.
K tomu Oltcitu, dva mí kolegové a pár dalších z okolí to měli a největší problém byl v tom že to uměli seřídit asi dva lidi v republice. A taky tomu tuhlo řízení. Tyč volantu byla v plastových pouzdrech které se časem smršťovaly.
Těch rad a návodů na spotřebu bylo spousta, pro různá auta a obecně platilo že je potřeba je číst od konce. Obvykle totiž návod končil "seřiďte předstih a karburátor".

by mě zajímalo jestli to někdo zkusil odšroubovat. Samozřejmě by stačilo aby někdo sešláp plyn a někdo se podíval jestli je klapka na konci nebo ne. Trabant ten doraz skutečně měl, byla tam pružina která bránila většímu sešlápnutí. Docela věřím tomu že spousta lidí dodnes netuší že to šlo sešlápnout ještě dál. Škoda 105 skutečně měla sací restriktor, dokonce dvojí. Nejspíš aby člověk pochopil že neměl šetřit a koupit si vyšší kategorii. Mě vždycky bylo divný proč š105 je taková mrcha líná, když menší motor ve Fiatu 127 lítá jak šarkán a dokonce takový podauto jako Trabant tý škodovce ujede kdykoliv se mu zachce. Ona teda š120 taky nebyla kdovíco ale při nepatrně větším objemu jela znatelně líp. Aby ne, měla jiný sání, u 120 šla hlavní komora karbu přímo do sání a u 105 šla za roh. A pod karbecem na přírubě byl takový plech, zřejmě tepelný štít a v něm díry které se taky lišily. Tam co je ta malinká hvězdička, to je hlavní sací kanál š105.



Fiat nemá logo, má čtyři písmena s typickým tvarem, která jim s nějakýma ozdůbkama vydržela dlouhé desítky let, pak je na třicet let, s příchodem hranatých aut opustil, aby se k nim zas vrátil. A je celkem jedno jestli jsou ve věnci, kruhu, štítu, nebo jen jako prostá velká písmena s divně nahnutým A, jak to bývalo kdysi v heroických časech na mocných strojích bláznivých závodníků.

taky jsou dobří takoví ti záručníci co tě budou přesvědčovat že to tak je v pohodě, že to tak dělají furt a ještě nikdy se nic nestalo. Jako třeba olej měnit nejlíp nikdy protože felda jezdila bez výměny deset let, jen se dolívalo asi litr měsíčně, nebo že do dieselu je potřeba na zimu nalejt pár litrů benzinu aby nafta nezamrzla, dycky se to dělalo a nikdy žádná vejtřaska ani multikára nic nenamítala tak to ten komínrejl musí zvládnout taky. Dyť soused tam jednou nalil půl nádrže když si splet kanystry a vůbec nic to neudělalo. Né, nevím kolik to najezdilo, on to pak hned prodal ale fakt to normálně jezdilo.
A do benzinu ty svině lejou vodu, pak to nejede ale na to platí tam nalejt slivovici akorát tuhle to byl takovej šmejd že nepomohl ani ten lomcovák co nikdo nechtěl pít. Ǔplně to chcíplo a opravář říkal že v nádrži bylo nejmíň půl litru nějakýho smradlavýho svinstva.

BMW myslím používá jiný konektor, musí se použít redukce na OBD ale jinak by to mělo být OBD II jako každý jiný. Ty levné krabičky nedělají nic jiného než že přenáší data z řídící jednotky auta do počítače nebo telefonu. A pak už jen záleží na tom čím a jak se to dekóduje. OBD II má skupinu závadových kódů a signálů které musí mít všecky auta stejnou a pak je velká skupina privátních které ty běžné aplikace nedokážou rozpoznat. Ukáže to číslo ale už to nemá komentář. Ale ty seznamy se dají najít, v tom problém není. Horší je to s přímým přístupem k datům, mě u Pandy to třeba ukazuje nesmyslnou teplotu motoru a myslím ještě něco. A rozhodně nejde autu dávat povely z počítače. U těch pro značku, placených verzí jde například ovládat motor, výbavu auta, dokonce prý ABS což u některých je nutné pro odvzdušnění.

není tam menší podíl biosložky ale je tam jiná. Ta věc co se přidává pro vyšší oktanové číslo je udělaná z lihu, název nevím a hladat se mi nechce, takže tím je splníno a není třeba tam dávat další ekohomobioterorismus. A protože to není líh, netahá to do sebe vodu takže je to lepší na zimní uložení.

k tomu logu Citroenu, kdysi se někde vyskytla fotka odněkud z východu, Ukrajina nebo Rusko, na dveřích autodílny visel papír kterým chtěli dát najevo že francouzská auta nedělají. Nápis v azbuce uvedu v přepisu do našeho písma: "Jolku, pizdu i cara zvěri něremontirujem". Přeloženo: Vánoční stromeček, pi...(překlad snad netřeba) a krále zvířat neopravujeme.

v čem je nepřesnost? No jaksi ve vstupních parametrech. Počítáš s ideálními podmínkami. S tím že auto budeš provozovat pouze v dosahu domácího dobíjení. Že vůbec máš možnost domácího dobíjení. Že máš možnost někam umístit FVE. Že máš možnost jeho vybudování financovat. Tisíce aut stojí na sídlištích a jsou rádi že vůbec někde zaparkují. Kdybysme se teď vydali na cestu, dejme tomu přes 1000km, já svým připrcatělým Pandiskem co žere ne právě ideálních 6-7 litrů a s nádrží 30 litrů má dojezd asi jako ty EV a nějaký ten elektromobil, kdo by jel laciněji? Já natankuju v každé třetí vesnici, takže si můžu vybírat jestli za 42 nebo 38.90, každopádně cca za stejný peníze, kdykoliv a kdekoliv a odjíždím během 10 minut bez omezení. Za kolik nabiješ někde, kdekoliv u rychlonabíječky? Nikdo pořádně neví, částky můžou být docela šokující.
Ano, tak jak jezdím já, bych ten elektromobil mohl ideálně provozovat. Jenže se mi nějak nechce dát za podobné auto nehorázně vyšší částku, která se mi nejspíš nikdy nevyrovná.

nejsem plynař takže detaily nevím ale myslím že přímý přechod za svítiplynu na zemní nebyl možný bez úprav, podobně jako třeba sporák se musí do hořáků osadit správnými tryskami podle toho jestli se bude provozovat na zemní nebo propík bupík. Svítiplyn, podle toho kde a z čeho se vyráběl měl složení všelijaké a spotřebiče byly velice primitivní, takže to sice nějak hořelo ale mělo to svý vrtochy. Než se začaly dělat pojistky plamene, stačilo zakolísání tlaku, zhaslo to a pak plyn unikal. A buď se toho někdo nadýchal, vysoký obsah CO je poměrně spolehlivý zabiják, nebo něco škrtlo, třeba domovní zvonek a byt si rozšířil prostory až na ulici.
Na svítiplyn se taky jezdilo, buď se pumpoval do tlakových nádob, což bych chápal ale byl i poněkud bizarní způsob. Z běžného nízkotlakého rozvodu se to plnilo do gumového vaku, obvykle umístěného na střeše vozidla. Bylo to svázané gumovými popruhy které tím vytvářely provozní tlak takže to vypadalo jak když někdo stěhuje peřiny a za jízdy se to podle stupně naplnění vesele zmítalo.

jo o tom jsem někde četl, jen nevím v jakém to je stadiu, jednak kvůli technologii toho přimíchávání a taky to určitě musí projít nějakým zkoušením. Nejde jen tak pustit do systému plyn dost odlišného složení aniž by se zaručilo že to bude fungovat pokud možno bez zásahů nebo dokonce havárií. Jestli nebude potřeba přeladit hořáky, vyměnit trysky, aby všechno dobře chytalo, stabilně a výkonně hořelo, neděly se poruchy, koroze, úniky.

teď bylo zajímavý povídání o vodíku ve Světě motorů. Vodíku máme jak se říká šest půlek neboli tři prdele. Jenže ho nemáme tam kde bychom ho chtěli mít a takový jaký by měl být, tedy zelený. My máme takzvaný šedý vodík který vzniká při chemické výrobě jiných věcí. Jsou ho děsný kvanta, prakticky zadarmo. Jenže nic není zadarmo. On je vodík sviňská prchavá mrcha a dost blbě se s ním pracuje. Vypadá to, že je výhodnější ho jen tak vypustit nebo spálit, než vymýšlet jak ho využít. Nemáme na to nádrže, čerpadla, potrubí, cisterny. Musí se buď zkapalnit, což je kryogenika, žádná sranda, nebo vehementně stlačit, což je taky docela oříšek. Musel by nastoupit velezájem a meganátlak aby se vyplatilo to řešit. Jenže z nějakého záhadného důvodu, zatímco u elektromobility se tiše neřeší kde tu elektriku vezmem, budem to prosazovat ikdyby se to mělo vyrábět spalováním strakatých koťátek, takzvaný šedý vodík problém je. Vodík áno ale jen zelený, což jak figura ukazuje, je vodík dělaný z vody, které je obecně nedostatek, elektrolýzou která má obrovský ztráty, z elektriky která bude přebývat až .......eeeee, nejspíš až si přivedem průmysl do.....jo tam přesně.

Kubánský model nepřipadá v úvahu, to by se musela zhroutit celá mocenská struktura, protože vrchnost a vlivnost nepřipustí. Nedosáhneš na auto? Smůla, chcípni. Musíš mít prachy a nárok. Soukromý auto nebude. Ovšem to nemusí nutně znamenat že nebudou auta v soukromí. Děda s bábou nebudou mít čím jet k doktorovi ale město bude dál plný podržtašků a obchodníků s vlažnou vodou co mají auta služební. Na nabíjení asi nebude dost elektriky, takže budou pořadníky kde bude dobíjení podle peněz a zásluh.
A ta outdoorová nespoutanost SUV, to je dobrý. Spousta SUV už ani nemá pohon všech kol nebo je aspoň možnost volby. Většinou to má úplně absurdní profily kol a převisy karoserie, potažmo nájezdové úhly jsou takové že Ford Fusion nebo Felicie co nemá úplně zhuntovaný péra je proti tomu hustej offroad. Ale to nevadí, prvotním účelem SUV je překážet před školkou a nezacouvat na parkoviště.

no popravdě řečeno, to MPI bude mít slušný emise i po mnoha letech provozu, vlastně ani nevím o nikom z okolí kdo by měl problém, teda kromě mého souseda ale ten by měl špatný emise i na šlapací tříkolce, zatímco u starších dieselů je to věčné téma jak projít emisema když mám vyřazený EGR a filtr. Což se bere jako standard a u některých jedinců dokonce jako boj proti systému. Moc príma je taky oblíbený zvyk naftových jehovistů, nikdy a nikde nezhášet motor. Před každým obchoďákem každý třetí auto rachtá na volnoběh a smrdí jak žumpa protože tomu vychladne katalyzátor.
Takže ano, moderní diesel ano, ovšem záleží co budem považovat za moderní a taky na světě nejsou jen nová auta.
Poslední komentáře
- Jaromír Soukup, LTI TXII: Můj malý osobní autobus
Ano, to je bohužel všechno také pravda a další velký důvod,... - custom1, 5 automobilových chyb ve filmech a seriálech
Chtěl bych dodat, že film se Sandrou Bullock a Keanu Reevesem... - Bigg.I, LTI TXII: Můj malý osobní autobus
Dovolím si mou zkušenost ze života v Anglii. Angličani, hlavně... - Vavris Vavrisovic, u blogu Jak jsme nevyhráli Gumbalkan...
Ano, u některých aut se o tom dá polemizovat (ostatně to naše... - Beran, Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang?...
Udelat z detskeho lega lapac prachu je podle me nepochopeni principu... - S.h.I.t., Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang?...
Nektery novy sety jsou vcelku komplexnejsi nez ty starsi. Napr.... - Vavris Vavrisovic, u blogu Jak jsme nevyhráli Gumbalkan...
Kozatá Franzisca. Tu bychom rádi. Mezitím to byla jen šeredná... - sheogh, Nissan Juke: Je vlastně stále stejný,...
Vzdyt je to posledni roky porad to samy, hnusny zvednuty hatch... - Jakub Pospíšil, Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang?...
Záleží jak to kdo bere. Může to být skutečně jen věc... - Janus, Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang?...
začal_i_ … a líto je mi na tom, jak se potlačuje imaginace... - Janus, Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang?...
člověk, co v Legu dělá, mi nedávno vyprávěl, jak firma... - Romus, Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic: Úplně...
M1chal: pozor, já proti EV nic nemám, jen mě baví tyhle kecy... - M1chal, Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic: Úplně...
Self reply, malo tam byť 23 000km. - M1chal, Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic: Úplně...
Mňa napríklad hrozne baví čítať komentáre ľudí, ktorí... - Viola Procházková, Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang?...
Já ti to osvětlím. Lego je super lapač na děti, které pod záminkou,...
Poslední inzeráty
2023 rok výroby
200 koní výkon
300 ccm objem
2004 rok výroby
248 koní výkon
3 500 ccm objem
1970 rok výroby
199 koní výkon
5 700 ccm objem
2013 rok výroby
310 koní výkon
3 700 ccm objem
Rušné diskuse
- Ptejte se: Rodinné auto za 750 tisíc
84 komentářů - Ptejte se: Budoucí auto po doktorovi?
76 komentářů - Autíčkář se ptá: Staré auto pro radost, ano či ne?
62 komentářů - Bazarový snílek: Kam dále?
59 komentářů - Které asistenční systémy nemůžete vystát? A které jste si oblíbili?
54 komentářů - IAA MOBILITY Mnichov 2023: Co nás čeká a nemine
46 komentářů - O cestě k bezpečným silnicím
44 komentářů - Volkswagen ID.3 Pro S: Tebe si v garáži umím představit
39 komentářů