načítám data...

MBMB

JménoM B
BydlištěPraha 5
Registracepřed 3.2 rok.
Poslední aktivitapřed 24.8 min.
Komentářů u článků414
Pozitivních komentářů u článků123
Negativních komentářů u článků86
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

MB
MBMB
07. září 2021, 10:26
0
Automatizace jako cesta k rychlosti a šroubky

To už je, pokud vím, v zákoně teď, že cyklista je povinen využití cyklostezku, pokud je v daném místě k dispozici. Ale to jsem jen někde četl.

MB
MBMB
03. září 2021, 13:24
0
Největší kravina, jakou jste si kdy koupili?

Pochtli: Vybavuji si jeden medializovaný případ cca z loňska, nevím, jestli je to ten samý. Myslím, že podobných bylo několik. Pokud si to správně vybavuji, celá pravda je, že Tesla prodávala ojeté auto bez FSD, nicméně při převzetí byl stále aktivovaný po minulém majiteli. A ten nový se pak cítil ukřivděný, když mu to po nějaké době na dálku vypnuli, přestože na to byl upozorněn.

MB
MBMB
03. září 2021, 00:05
1
Největší kravina, jakou jste si kdy koupili?

To jsou přímo data z existujících aut. Jestli jsou nějaké důkazy, že to Tesla zfalšovala, rád si to přečtu. Já nemám jediný důvod pro takové podezření. Naprosto všeobecně je známo, že li-ion baterie, se kterou je slušně zacházeno, vydrží rámcově 2000 cyklů i víc (podle konkrétní chemie, podmínek atd.), než kapacita klesne pod 80 %. Přičemž 2000 cyklů u auta s dojezdem 400 km dělá 800 000 km. Čili 90 % po 320 000 km je zcela v intervalu, kde by to člověk čekal.

MB
MBMB
02. září 2021, 15:59
1
Největší kravina, jakou jste si kdy koupili?

Zas bych se té degradace tolik nebál. Tesla udává u modelů S a X průměrnou degradaci kolem 10 % za 320 tisíc km (200 tisíc mil) a drtivá většina aut má menší než 15% degradaci. Zdroj: https://www.tesla.com/ns_videos/2020-tesla-impact-report.pdf (strana 22)
Zároveň nějaká 50kW nabíječka u obchoďáku není pro teslu s větší baterií až tak velká zátěž.

MB
MBMB
02. září 2021, 01:23
-2
Autíčkářův týden: Přichází nová Dacia Jogger, Fabia Combi je hned v závěsu

riderhenry: V Číně mají zrovna papírová brčka od letoška taky, tedy stejně s EU a dříve už byla zakázána i jinde. Tím neříkám, že v tom vidím nějakou úžasnou pomoc životnímu prostředí. Ale jako ilustrace toho, že to taky chce vykouknout mimo evropskou bublinu, to snad stačí.

Sato: S tou premisou úplně nesouhlasím. S čistým energetickým mixem i ta velká, těžká a výkonná Tesla S s obrovskou baterkou vyprodukuje za život méně CO2 než čistě spalovací Panda 1.2. Bod zlomu pochopitelně nastane poměrně pozdě oproti srovnání dvou podobných aut, ale stále to bezpečně vyjde. V energetickém mixu ČR to vyjde víceméně nastejno. Ale obecně je samozřejmě špatně, že malá čistě spalovací auta nemají úplně na růžích ustláno. Nikde netvrdím, že ten systém je dokonale nastavený, naopak dlouhodobě tvrdím opak. Na druhou stranu, stačí do té Pandy dát mild hybrid, což není žádná raketová věda, a emise jsou hned pod 90 CO2 g/km a pokuty se neplatí žádné. Čili to jde, malé mild hybridní auto nemusí stále platit nic, či téměř nic.

MB
MBMB
01. září 2021, 16:58
-2
Autíčkářův týden: Přichází nová Dacia Jogger, Fabia Combi je hned v závěsu

Ano, asi úplně nejspravedlivější by bylo zrušit CO2 pokuty za prodané auto a místo toho to mít v ceně paliva. Pak by člověk platil tolik, kolik toho reálně vyprodukuje. Další část spotřební daně by pak mohla být odvislá například od toho, jakou EURO normu auto plní, aby se zohlednili ty další, přímo zdravotně závadné emise. A mělo by to být ideálně jednotné v celé EU. Ale asi je zjevné, že to není úplně proveditelné v reálných podmínkách. Holt to je tak, jak to je.
Úplně stejně by pak samozřejmě měla být zdaněna i elektřina a vše ostatní se stejnou cenou za každý kilogram CO2. Něco podobného se, pokud vím, chystá, včetně emisních povolenek na import do EU, abychom se jen na oko nezbavovali emisí výrobou mimo EU.
Jinak pár desítek let právě čekat nemůžeme, o ten čas se hraje. Kdyby se nehrálo, tak CO2 samozřejmě nikdo neřeší a existovaly by jen EURO normy za účelem ochrany zdraví.

MB
MBMB
01. září 2021, 16:13
-5
Autíčkářův týden: Přichází nová Dacia Jogger, Fabia Combi je hned v závěsu

Možnost prodeje povolenek je v zásadě nutnost, standardní součást podobných systémů. Bez toho by výrobci nebyli motivování jít pod stanovenou hranici, od které se platí pokuty (nominálně 95 g/km NEDC). A je to výhodné i pro ty více emitující výrobce, kteří si pak takhle mohou kupovat emise za méně než těch 95 eur za g/km, které by jinak platili do evropské kasy.
A za způsobené externality se prostě platí a platit bude. Nevím, co je na tom zvráceného a jak to souvisí s tím, jak drahá auta Tesla dělá. Emise jsou emise bez ohledu na to, jak drahé auto je vypouští.

MB
MBMB
01. září 2021, 15:59
0
Budoucnost automobilismu pohledem skeptika

Zas bych nepřeháněl. Tesla měla v posledním čtvrtletí zisk 2,9 miliardy USD z automotive, z toho jen 354 milionů z prodaných emisních povolenek.

MB
MBMB
28. srpna 2021, 02:13
-2
Mercedes eSprinter: To dává smysl

Elektrické autobusy se naopak docela rozjíždí. To, že ne zrovna v ČR, a běžný český občan to tedy moc nevnímá, není až tak podstatné.

MB
MBMB
27. srpna 2021, 13:52
-2
Mercedes eSprinter: To dává smysl

Pořád znatelně větší než VW e-Crafter. A i to na mnohé způsoby použití stačí.

MB
MBMB
26. srpna 2021, 23:25
-2
Budoucnost automobilismu pohledem skeptika

Lidi, co jsou dnes ve středním věku, se zkrátka narodili do světa, kde byl počet lidí na planetě poloviční, z toho 75 % žilo obrazně řečeno někde v chatrčích a těch šťastných 25 %, kteří se narodili na správném místě, si užívalo. A žijí v jakémsi stavu mysli, že svět se nemění a může to takhle být napořád. Ale nemůže.

MB
MBMB
26. srpna 2021, 23:15
-1
Budoucnost automobilismu pohledem skeptika

jerry: Tak o to ale právě přesně jde. Těch 7,5 miliardy lidí taky bude chtít dosáhnout vyšší životní úrovně. Ale nemůže to být stejným způsobem, jako toho dosáhla Evropa a USA. Nemůžou si všichni jezdit auty na ropu, pálit uhlí a vozit si steaky z druhého konce planety. To je snad úplně evidentní. My nikomu v rozvoji nebráníme, ale je naší zodpovědností vyvinout technologie a nastavit procesy, které způsobí, že už to nastane udržitelnou cestou. Mimo jiné proto, abychom sobecky zachránili sami sebe. Ten dočasný diskomfort a investované peníze jsou nic proti tomu, co by nás jinak čekalo. O tom jsem hluboce přesvědčen a panuje na tom dost široký konsensus.
Dosud jsme ve vyspělém světě žili na dluh, a to je chtě nechtě musí projevit. Ale je jasné, že po tomhle mejdanu se lidem utahovat opasky nechce. Ale úplně stejně jako s aktuálním stavem českého rozpočtu, jednou nás to doběhne a čím dříve a razantněji se to začne řešit, tím méně to bude na konci bolet.

MB
MBMB
26. srpna 2021, 16:10
-6
Budoucnost automobilismu pohledem skeptika

Se snížením životní úrovně každý podle mě musí počítat. Ten mejdan, kdy si pár set milionů až miliarda lidí z nejvyspělejší části světa beztrestně čerpala přírodní zdroje za pár šušňů bez ohledu na nic, prostě skončil. Protože to tak dál nejde. A ta transformace se neobejde bez obětí. Ale pořád je to stokrát lepší, než co by se stalo, kdybychom nedělali nic.

MB
MBMB
26. srpna 2021, 11:17
0
Budoucnost automobilismu pohledem skeptika

Úplně bych to nepodával jako “i Hyundai”, když oni jsou v zásadě lídři vedle Tesly. Auta jako Taycan či EQS jsou taky fajn, ale to je cenově jiná liga.

MB
MBMB
26. srpna 2021, 00:03
1
Budoucnost automobilismu pohledem skeptika

Samozřejmě. Musí být poptávka, pro někoho je import naší elektřiny levnější, než stavět/pouštět vlastní zdroje. Já jen v reakci na první příspěvek říkám, že speciálně ČR je jedna z posledních zemí na světě, které by chyběly elektrárny na to živit klidně i 100% přechod na BEV.
Ale to je pochopitelně jen momentální stav, ono se to taky bude do budoucna měnit.

MB
MBMB
25. srpna 2021, 15:02
1
Budoucnost automobilismu pohledem skeptika

Tak zrovna v ČR je instalovaný výkon elektráren snad to poslední, co by nás mělo trápit. Pálíme to tu víc než roční produkci temelína v uhlí jen pro výdělek na export.
Nevím, k čemu se má přesně vztahovat těch 10 let. Každopádně to vypadá, že v roce 2035 už se v EU nebudou prodávat žádné nové spalováky. To však ani náhodou neznamená, že na silnicích bude 100 % BEV, to jsou dvě zcela odlišné věci.

MB
MBMB
21. srpna 2021, 15:33
0
Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4: Dostupnější neznamená automaticky levný

Ano, tohle jsem taky hledal. Čili ano, od roku 2021 se zjevně jede podle WLTP hodnot, ale ten limit není těch 95 g/km (to platí skutečně jen pro NEDC), nýbrž WLTP ekvivalent vypočítaný z toho vzorce v odkazu. A je individuální pro každou automobilku podle jejich průměrných NEDC flotilových emisí v roce 2020.
Tohle jsem pár let zpět zachytil, jen mi nedošlo, že už je to od roku 2021.
Čili pro přesný výpočet pokuty člověk musí znát limit pro daného výrobce. Pro přibližné určení lze zatím pracovat s tím limitem 95 g/km, ale člověk musí brát NEDC emise vozu.

MB
MBMB
21. srpna 2021, 12:58
0
Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4: Dostupnější neznamená automaticky levný

Že by se mělo od 2021 platit dle WLTP mi uniklo. Ještě to prověřím.

MB
MBMB
21. srpna 2021, 12:52
0
Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4: Dostupnější neznamená automaticky levný

Emise se měří dle WLTP, ale pak se to přepočítává na NEDC a z té hodnoty se platí pokuty.

MB
MBMB
20. srpna 2021, 23:24
0
Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4: Dostupnější neznamená automaticky levný

Ještě jsem to nenapsal úplně korektně. Takové prodané Vito samozřejmě i zvyšuje hmotnostní průměr flotily a tím pomáhá. Jeho individuální limit C02 při pohotovostní hmotnosti 2077 kg je 118 g/km. Pokuty na toto auto tak dělají cca 4750 EUR.

MB
MBMB
20. srpna 2021, 15:26
-1
Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4: Dostupnější neznamená automaticky levný

Našel jsem, že by to mělo být ještě víc emisí. Každopádně to jsou WLTP emise. Pokuty se ale počítají z přepočtu na NEDC, což u tohoto auta činí cca 168 g/km, dle výbavy. Mercedes má zároveň díky vyšší průměrné hmotnosti flotily limit kolem 105 g/km. Čili pokuty se u tohoto auta platí "jen" za nějakých 65 g/km.

MB
MBMB
18. srpna 2021, 06:49
1
Okruhový den s Hyundai N. Na Slovakiaringu.

Mě z tohoto ranku dráždí jen "ta suzuki", případně ještě zkomoleno na "ta suzuka", aby to dotyčným opravdu šlo skloňovat podle vzoru žena, což samozřejmě s původní formou nelze.
Střední rod u Huyndai asi dokážu pochopit, ale většinově samozřejmě lidi mají tendenci [hjundaj] skloňovat podle vzoru stroj.

MB
MBMB
16. srpna 2021, 15:54
0
O motoristech dnešních i budoucích

Nemyslím si, že by to někdo považoval za jednoduché ve smyslu, že si sám doma na koleně navrhne a postaví elektromotor. Každý asi ví, že je to pořád netriviální inženýrský produkt. A pokud to někdo označuje ze jednoduché, tak tím nepochybně myslí zkrátka jen to, že je to jednodušší než pohonný řetězec spalovacího auta. Tohle je zbytečná diskuze.

MB
MBMB
15. srpna 2021, 16:44
0
O motoristech dnešních i budoucích

Tak u těch modelů jde o to ověřit, jak přesně podchycují tu fyziku. Ten model se dá pustit třeba od roku 1950 do 2021 a srovnat, jak se liší předpověď toho modelu od dnešního stavu. Tím, že bych čekal dvacet, a pak zkoumal simulaci od roku 1970 do 2041, si z hlediska validace toho modelu nijak zásadně nepomůžu. Samozřejmě je lepší mít co nejdelší řadu s co největším množstvím dat. Jen říkám, že to není nutné.
Každopádně historické předpovědi lze opravdu zpětně posoudit tím popsaným způsobem. Ty novější modely sice samozřejmě dávají přesnější výsledky a mají ambice předpovídat mnohem více fenoménů, zdaleka nejen růst průměrné globální teploty. Ale v těch základních parametrech to celou dobu vychází rámcově dost podobně a odpovídá to pozorované realitě.

MB
MBMB
15. srpna 2021, 03:33
0
O motoristech dnešních i budoucích

Samozřejmě existují, klimatické modely si nezačaly dělat včera. Nicméně tímhle přístupem si člověk akorát s odstupem ověří ty staré modely z té doby. Čekat na validaci dnešních modelů respektive jejich přesnosti několik desetiletí není praktické a ani to není potřeba. Validuje se to naopak do minulosti na historických datech, kterých už máme dlouhou řadu. V principu není rozdíl, jestli model zkouším na již existujících datech, nebo čekám na data nová. Ta nová data akorát tu řadu prodlouží a tu validaci dále zpřesní i s ohledem na to, že i těch samotných měření nejspíš děláme čím dál víc.

MB
MBMB
15. srpna 2021, 01:06
-2
O motoristech dnešních i budoucích

Na to už vážně nemám, co říct. To, jak do toho šťoucháme (co vypouštíme do atmosféry a jak měníme její složení) přímo měříme. Efekty toho taky přímo měříme a umíme to modelovat fyzikálními modely atmosféry. A já se tady dozvím, že člověk je přeci příliš malý na to, aby to jakkoliv ovlivnil a všichni to tu "lajkují" o sto šest. To přesně ilustruje ten stav, o kterém píšu výše.
Měl jsem ještě rozepsanou reakci ohledně modelování počasí a klimatu a jak se to liší z hlediska nejistot a jak se validují klimatické modely. Ale to je zas pomalu na článek, který se sem ani nehodí. Doporučil bych se zeptat toho kamaráda.

MB
MBMB
14. srpna 2021, 15:25
1
O motoristech dnešních i budoucích

Tak je samozřejmě výzva, která něco stojí, ale na větších škálách je víc možností než v domácích podmínkách. Ohledně sezónního ukládání se v současné době nabízí vodík a ukládání tepla. A to si člověk doma moc snadno neudělá. Ale je otázka, kolik té energie bude potřeba takhle ukládat. Nikdo v Evropě neplánuje běžet 100% na fotovoltaiku, jak se tu s tím v diskuzi operuje.
Navíc mi nepřijde tak úplně strašné během zimních měsíců ve špičkách pustit nějakou zálohu v podobě třeba plynových elektráren. To na průměrném ročním mixu nemusí udělat moc. Oproti dnešku by to byl úplně snový stav.

MB
MBMB
14. srpna 2021, 14:38
-1
O motoristech dnešních i budoucích

Ano, lidové srovnání, ke kterému se hodí přívlastek lidové právě proto, že nedává smysl. Pokud by se klimatologové snažili předpovědět, jaká bude oblačnost 24. března 2058 v Praze, tak je samozřejmě zcela legitimní říct, že když to neumíme na týden dopředu, tak to nejde na desetiletí dopředu. Ale o to se nikdo nesnaží.
Čili taková argumentace jen svědčí o tom, že dotyčný evidentně nerozumí tomu, že meteorologie a klimatologie modelují zcela jiné fenomény a že neschopnost někde přesně pro daný čas a místo předpovědět počasí na týden dopředu se nevylučuje se schopností modelovat nějaký celkový stav atmosféry na mnohem delší období. A samozřejmě pak ani nerozumí tomu, proč mu někdo vytýká záměnu počasí a klimatu a považuje to jen za nějakou frázi.

MB
MBMB
14. srpna 2021, 13:20
2
O motoristech dnešních i budoucích

Pokud někdo v roce 2021 tvrdí, že ve studiích chybí odpověď na to, co děláme, bude zkrátka spíš tím, že dotyčný nikdy v životě ani jednu studii k tomuto tématu neotevřel a nepřečetl. V kontextu toho, jak řada lidí ohledně klimatické změny setrvale opakuje triviální otázky a argumenty někde z internetu s pocitem, jak oni to prokoukli a uvědomili si něco, co všichni ti klimatologové přehlíží, to není nic překvapivého. Obzvlášť u někoho, kdo míchá klima s předpovědí počasí.
Koho to opravdu zajímá, už si odpovědi na své otázky mohl dávno, de facto již několik desetiletí, dohledat. Zrovna vyšel nový IPCC report, čili skvělá příležitost si otevřít shrnutí, kde se mluví i o vlivu člověka a případně si projít všechny zdroje či pasáže v hlavním reportu, které člověka k tomuto tématu zajímají a něco se o tom dozvědět.

MB
MBMB
14. srpna 2021, 12:54
0
O motoristech dnešních i budoucích

Ve větší škále se celkem dobře doplňuje fotovoltaika a vítr, který zas v zimě vyrobí víc v podobném poměru. Ukládat energii ze léta na zimu čistě z fotovoltaiky je v domácích podmínkách samozřejmě nesmysl. Takovou baterii by nikdo nezaplatil.

MB
MBMB
12. srpna 2021, 02:24
0
Dacia Logan TCe 100 LPG: Moderní návrat do starých časů

Nevím, jestli někde je tak předražené LPG, že by se vyplatilo tankovat benzín v levnější zemi než LPG v té dražší. Každopádně se to hodí do zemí, kde LPG není tak rozšířené.

MB
MBMB
10. srpna 2021, 04:43
0
MB
MBMB
05. srpna 2021, 12:39
2
Představujeme: Hyundai Ioniq 5 a nový Lexus NX

Pokud by se lidem zároveň automaticky bez nutnosti u toho stát automaticky dotankovávalo palivo, kdykoliv mají auto zaparkované u domu, supermarketu během nákupu, v práci atd., tak myslím, že jednou za čas by na to ty nervy měly. ;)

MB
MBMB
05. srpna 2021, 12:30
-1
Honda CBR650R: Chladnokrevně efektivní

Výjimky jsou u malosériových výrobců aut na CO2 pokuty. Ty se na motorky nevztahují vůbec. U emisí CO2 se navíc počítají flotilové emise, kdy jedno prodané auto může produkovat nad limit, druhé pod limit a vyruší se to. Což dává smysl, protože u CO2 je jedno, kde se vypustí a jde jen o celkové množství.
Euro normy jsou staršího původu a nevím, jestli by bylo v pořádku tam aplikovat podobný systém. Momentálně je musí plnit každé prodané vozidlo v rámci své kategorie.

MB
MBMB
05. srpna 2021, 01:37
-1
Honda CBR650R: Chladnokrevně efektivní

Podle mě se na motorky i tak ohled bere. Norma Euro 4 pro ně začala platit až v tom roce 2017, zatímco pro auta už v roce 2006, přičemž ty limity pro auta v rámci Euro 4 byly dokonce ještě přísnější. Až teď s Euro 5 je to přibližně srovnané, tedy s cca patnáctiletým zpožděním po autech.
U aut taky neplatí jiné limity pro Ferrari a pro Golf, kupec se nikde nezavazuje, že najede málo. Prostě to platí pro všechny stejně, protože každý může najet stejně. Není reálné to nějak rozlišovat.
Ten popsaný problém u výkonných vysokootáčkových motorů se dá přímo řešit proměnným časováním ventilů. Jen je samozřejmě otázka, za jakých okolností se to výrobci vyplatí.

MB
MBMB
01. srpna 2021, 02:45
0
Toyota Highlander 2.5 Hybrid: Chlapec z Vysočiny

"CVT je vždycky variátor."
V jistém smyslu ano, ale pak lze spekulovat o tom, jestli to řešení od Toyoty vůbec je CVT. Asi ne náhodou tomu říkají eCVT. Podobně jako u Hondy, která u svého sériového hybridu taky píše, že je to eCVT. Přitom dvojici generátor-elektromotor spojenou dráty lze asi jen těžko nazývat variátorem. Obojí jsou jen nějaká hybridní řešení s využitím elektromotorů, kde se může plynule měnit převodový poměr mezi klikovkou spalovacího motoru a koly. Z této jasně ohraničené perspektivy se to chová jako CVT, ale tím to končí.

Jakákoliv strojařská učebnice o převodech v kapitole o variátorech standardně bude obsahovat pouze různá mechanická řešení plynule měnitelného převodu mezi jedním vstupním a jedním výstupním hřídelem. Nenajde tam řešení od Toyoty ani od Hondy, protože to zkrátka nejsou převodovky plynule měnící převod. Rád se pochopitelně nechám poučit, pokud to nějaká seriózní učebnice uvádí jinak, avšak nemyslím si to.

Z toho titulu bych tomu v testu neříkal variátor, ale prostě použil to jejich obchodní označení eCVT s tím, že je to planetová převodovka kombinující spalovací motor a dva elektromotory.

MB
MBMB
30. července 2021, 14:54
3
Toyota Highlander 2.5 Hybrid: Chlapec z Vysočiny

Podle mě právě není. Variátorů je řada druhů a obecně jde o zařízení, které umí mechanicky plynule měnit otáčky mezi vstupem a výstupem. Může ho používat i čistě spalovací auto.
Toyota u eCVT žádný variátor nepoužívá, je to prostě planetová převodovka se třemi vstupy (jeden spalovák, dva elektromotory) a převodový poměr mezi koly a jednotlivými vstupy se mění podle toho, jak který motor pracuje. Planetové převodovce bych rozhodně variátor neříkal.

MB
MBMB
30. července 2021, 11:08
0
Toyota Highlander 2.5 Hybrid: Chlapec z Vysočiny

Předpokládám, že řeč je o fotkách interiéru. To je jednoduše tím, že jsou focené na přímém slunci, což se obecně nedělá.

MB
MBMB
30. července 2021, 11:06
2
Toyota Highlander 2.5 Hybrid: Chlapec z Vysočiny

Variátor je pouze jedna z technicky možných realizací CVT. eCVT od Toyoty žádný variátor nepoužívá.

MB
MBMB
16. července 2021, 12:13
3
Renault Koleos TCE160: Velké auto s malým srdcem

Spíš naopak, downsizing dělá euro normy hůře dosažitelné. Za downsizing můžou pokuty za CO2.

MB
MBMB
15. července 2021, 02:16
0
Nějak se nám z debaty o automobilismu ztrácí podstata...

Zas bych se nesnažil implikovat, že všechny tyto peníze by nutně měly skončit v silniční infrastruktuře. Spotřební daň je obecně nástroj, který reguluje užívání něčeho, co má nějaký negativní dopad. A na automobilová paliva je přirozeně aplikována mimo jiné i proto, že se automobilová doprava podílí na znečišťování ovzduší. Čili za mě je naprosto v pořádku, pokud se vyberou peníze od lidí, kteří se svým vlastním rozhodnutím na tom znečištění podílí (výměnou za nějaký svůj komfort), a pak se to použije třeba na investice do železnice či energetiky, tedy mimo silniční dopravu, aby se tento vliv kompenzoval.
Tím neříkám, že se tak děje a ono je obecně těžké v balíku státního rozpočtu odlišit, co odkud kam teče. Ale obecně bych, jak jsem se snažil ukázat na tomto jednom vybraném aspektu, polemizoval s myšlenkou, že by se všechny příjmy ze silniční dopravy do ní měly nutně vrátit. To je podobné jako tvrdit, že peníze vybrané na spotřební dani z cigaret by se měly nějakou formou vrátit kuřákům, což je evidentně nedává nesmysl a jde to proti smyslu té spotřební daně.

MB
MBMB
14. července 2021, 15:37
0
Škoda Enyaq IV 80: Haters gonna hate

To mi ani nedošlo, že první generace Priusu PHEV je pod 50 g/km (přesně 49), a tedy má nárok na EL, i když má tak nízký elektrický dojezd. Holt je to úsporné auto a navíc je to ještě podle NEDC. Což předpokládám nikoho nezajímá, prostě se bere číslo v papírech.

MB
MBMB
14. července 2021, 15:27
-1
Škoda Enyaq IV 80: Haters gonna hate

Abych to uvedl na pravou míru, neříkám, že ten článek je co věta, to kardinální blbost, ale je tam pár nesmyslných tendenčních výroků a nepřesností, více či méně závažných. Z tohoto článku samotného to až tolik nevyznívá, ale ve spojení s tím, co z Macka vypadlo v mnoha jiných rozhovorech, kde se teď rozhodl vystupovat jako kritik elektromobility, bych ho opravdu v této věci nebral jako technickou autoritu.

Pár poznámek jen k tomu, co tu zaznělo. Kompletní rozbor by byl na celý článek a i tak to bude dlouhé.
Testu ADACu neukazuje nabíjecí ztráty, a není to tedy vhodný zdroj. Počítali to tak, že vyjeli baterie ze 100 % na 0 %, podívali se na ujetou vzdálenost a průměrnou spotřebu na palubním počítači, vynásobili a dostali spotřebované kWh. A to srovnali s údajem dodané energie z wallboxu. Což takhle ale nefunguje, protože ten součin průměrné spotřeba a ujeté vzdálenost, co ukazuje palubní počítač, nikdy nevyjde stejně, záleží z několika různých důvodů na tom, jak člověk tu baterii vybije. Jinými slovy, ta ukazovaná průměrná spotřeba v kWh/100 km není exaktní údaj. To krásně ilustruje i rozdíl mezi e-Up! a Mii electric, což jsou stejná auta, která se nepochybně nabíjí stejně účinně, ale je tam 5 p.b. rozdíl.

Dále tam Macek spekuluje, že když jsou tedy ztráty až 25 % při AC nabíjení podle toho měření ADACu, tak že u rychlonabíjení musí být ještě větší pod R*I^2. A pak zřejmě na základě toho v jednom z těch rozhovorů plácl 50 %. Což je evidentní kravina, protože kdyby třeba nabíječka Ionity dávala do auta 270 kW a k tomu se přitom generovalo to samé množství tepla, tak by to vypadalo poněkud jinak. Ty ztráty jak v samotné nabíječce, tak v baterii, takových ztrát zdaleka nedosahují.

Emisní faktor ČR uvádí z nějakého důvodu starší z roku 2015. Ten současný je už o více než 10 % nižší, ale ani to není vhodná hodnota pro výpočet, speciálně nyní v podstatně na začátku překotné dekarbonizace naší energetiky. U auta, které se bude provozovat třeba 15 ale i více let by bylo vhodnější použít nějakou projekci. Pro výrobu elektřiny použil emisní faktor ČR, pro výrobu baterie emisní faktor Polska. Nechápu proč. Asi by mu to jinak nevyšlo, jak chtěl, přestože si pomáhal i jinde.

Dále počítá nekonzistentně se spotřebami. U Citigo MPI uvádí starší NEDC hodnotu, u Citigo iV WLTP spotřebu vozidla. U Kony electric pro změnu jmenovitou spotřebu, ve které už jsou započtené nabíjecí ztráty, které tak zde počítá dvakrát. U e-tronu za vzal jakýsi odhad reálné spotřeby, kterou dělá jeden web, tedy ještě o něco vyšší než jmenovitá WLTP. Ty zbylé hodnoty u spalováků už jsem podrobně nekontroval, každopádně je to celé blbě, asi jen náhodou vždy v neprospěch EV. Kdo chce, může si samozřejmě dohledat seriózní studie na téma Well-to-Wheel emisí, které jsou udělány korektně.

A je tam celý seznam dalších věcí hodných uvedení na pravou míru, kterých jsem si tam teď při opětovném podrobném přečtění všiml, ale jak jsem psal, na to tu není prostor. K osvětlení toho, proč jsem ten odkaz komentoval tak, jak jsem komentoval, to snad stačí.

MB
MBMB
14. července 2021, 01:07
-1
Škoda Enyaq IV 80: Haters gonna hate

Na to člověk snad nepotřebuje právo, to se zakládá na tom, co ten člověk tvrdí. Ne všechno, co vyřkne jakýkoliv profesor na světě, který se zrovna rozhodl mluvit do médií, je pravda. Všichni jsou jenom lidi. A Macek zkrátka plácá mimo svůj obor a evidentně se snaží vypíchnout a ještě k tomu "přikrášlit" cokoliv negativního ohledně elektromobilů. Nevím, jestli z neznalosti, nebo záměrně.

Nevybavuji si, jestli je nějaký zásadní zásek v tomto konkrétním článku, minimálně na první pohled vidím, že počítal s výměnou baterie ihned po záruce ve 160 000 km, což je nesmysl, který zcela ohýbá ten konečný verdikt. Obecně by se daly srovnat přístupy v různých Well-to-Wheel studiích, protože Macek pochopitelně není první, kdo to zkusil nějak rámcově spočítat. Primárně se pak "proslavil" výroky v různých rozhovorech typu že ztráty při rychlonabíjení jsou 50 %, že spalovací motor taky rekuperuje, že se elektromobil nedá dobít přes noc (protože zřejmě nikdy neslyšel o třífázové zásuvce), že minimálně spotřeba elektromobilu je 20 kWh/100 km a tak dále.

MB
MBMB
13. července 2021, 23:42
0
Škoda Enyaq IV 80: Haters gonna hate

Tak záleží, o které generaci Priusu PHEV je řeč, nevím z hlavy, jak se pohybují ceny. Ale 20 km je skutečně poměrně málo na kompletní pokrytí nějakých denních cest.

MB
MBMB
13. července 2021, 02:21
-1
Nějak se nám z debaty o automobilismu ztrácí podstata...

Nevím, jestli přímo socialismus, ale je to samozřejmě levicová politika s vyšší mírou přerozdělení a vidinou efektivnějšího fungování společnosti jako celku.
O tom, jak by to fungovalo "kapitalisticky" (nejen doprava, ale třeba i zdravotnictví), není potřeba spekulovat. To si lze přímo zažít v USA a osobně si nemyslím, že je o co stát.

MB
MBMB
12. července 2021, 14:32
4
Nějak se nám z debaty o automobilismu ztrácí podstata...

To bude holt tím, že těch aut je opravdu moc. Mít kapacitu na to, aby se každý mohl pohodlně bez zdržení všude dopravovat sám svým autem, prostě není moc reálné. To by 80% procent plochy měst (vymyšlené číslo) byly jen silnice.

MB
MBMB
12. července 2021, 14:18
-2
Škoda Enyaq IV 80: Haters gonna hate

Já to vidím spíše naopak. Macek je určitě odborník na spalovací motory, nicméně teď zahájil mediální tažení proti elektromobilům na mnoha frontách a bohužel u toho plácá i řadu objektivních nepravd a nesmyslů. Kdo ví, co ho k tomu vede.

MB
MBMB
12. července 2021, 01:50
0
Škoda Enyaq IV 80: Haters gonna hate

Řešené to je u Taycanu/etronu GT, kde pod nohama zadních cestujících není baterka a chodila si lze dát níž do této prohlubně. U takhle nízkého auta by se tam jinak nedalo moc dobře sedět.
U Tesly 3, která je taky poměrně nízká, holt byla priorita velikost baterie a dojezd. Kdo by chtěl pravidelně vozit 4 dospělé, tak model Y je vhodnější.

MB
MBMB
12. července 2021, 01:39
0
Citroën Xantia: Extravagance obyčejnosti

Taky jsem na to nedávno narazil. Dobré video, které ten výsledek z Teknikens Värld dává do poněkud širšího kontextu.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem