načítám data...

MBMB

JménoMartin B
BydlištěPraha 5
Registracepřed 23.4 měs.
Poslední aktivitapřed 50 sec.
Komentářů u článků161
Pozitivních komentářů u článků44
Negativních komentářů u článků30
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

MB
MBMB
včera v 16:50
1
Temná doba motorismu

Dobrá poznámka. Statistiku bohužel nemám a ani jsem žádnou nenašel. Jde pouze o osobní dojem založený na tom, co člověk slyší v provozu a na jisté představě o tom, jak živé téma je to v motorkářské komunitě, alespoň tedy v některých kruzích. Našel jsem pouze zmínku, že v USA se odhaduje, že třetina motorek má modifikovaný výfuk. Přičemž například Kalifornie už kvůli tomu má novou přísnější legislativu a zaměřovat se na to chtějí i Němci, čili to asi nebude zanedbatelné téma. Třeba z toho časem vznikne právě nějaká věrohodná statistika. Jinak ono i jen pár procent extrémně hlasitých motorek na trase, kde projedou stovky až tisíce motorek denně, už dokáže otrávit den.
U nás jsem nic takového ve větší míře nezaznamenal, ale v tom Německu a Rakousku se to primárně v těch nejvíce zasažených lokalitách řeší už roky. V němčině k tomu lze dohledat spoustu článků.
Docela by mě zajímalo, o jaký argumentační faul se v mém případě má jednat. Mně spíš tohle přijde jako argument šikmé plochy, když se proti omezování hlučnosti motorek argumentuje tím, že to povede k úplnému zákazu motorek. Nikdo žádný takový záměr ani náznakem nevyřknul ani nevím, proč by to někdo měl chtít. Lidem vadí pouze a jen ten nadměrný hluk, ne že někdo jezdí na něčem, co má dvě kola.

MB
MBMB
včera v 14:34
1
Temná doba motorismu

Ten rozšířený jev, že si motorkáři montují aftermarketové hlasitější výfuky, samozřejmě přispěl k tomu, že to části veřejnosti začlo vadit do té míry, že proti tomu začali aktivně brojit. Nicméně i mnohé sériové motorky jsou dost hlasité. Pokud pro někoho ta zábava spočívá v tom hluku, tak mě to mrzí, ale je jasné, že to není udržitelné. Zábavu jízdy na motorce jako takovou nikdo nikomu brát nebude, akorát se zřejmě omezí ten jeden výrazný negativní dopad na okolí tím, že nové motorky budou do budoucna výrazně tišší.
Jinak hlučnost motorek už dávno omezuje emisní norma EURO, nyní na 78 dB(A), která se ale hodnotí jen v určitých podmínkách. Maximální možná hlasitost bývá výrazně vyšší (obzvlášť pokud výrobce dá do výfuku klapku, která se otevře mimo to testovací pásmo) a tu by Němci podle všeho chtěli zastropovat na těch 80 dB(A).

MB
MBMB
včera v 11:45
3
Temná doba motorismu

Cartman: Na těch trasách, kde ten zákaz platí, žijí lidé, kteří celé léto den co den jen poslouchají projíždějící motorky. Považuji za opodstatněné tam nepustit ty úplně nejhlasitější. Místní, kteří to iniciovali, chápu. To že se podobné zákazy budou rozšiřovat a zpřísňovat, lze očekávat. A holt novější motorky nebudou tolik řvát. Jestli kvůli tomu někoho úplně přestane bavit jezdit na motorce, tak mě to mrzí. Osobně bych ale přivítal úbytek exotů, kteří si ty motorky navíc upravují, jezdí se špunty v uších, protože to sami nevydrží a akorát mají nějaké zvrácené potěšení v tom, že jejich motorka je slyšet na kilometry daleko.

Vavris: V Německu se diskutují dvě různé věci. Jednak úplný zákaz pro spalovací motorky v neděli a během svátků v určitých lokalitách, očekávají se rezidenční oblasti. A dále omezení hlasitosti u nově prodaných motorek na 80 dB(A). Což už by samozřejmě bylo celkově o dost přísnější a minimálně k tomu prvními návrhu bych měl výhrady. Například nechápu, proč by v neděli nemohl někdo v dané oblasti jet tichou spalovací motorkou, když v té samé lokalitě budou moct jezdit auta. A taky celkově proč to cílí jen na motorky. Když už, tak to má platit pro všechny zdroje hluku stejně. Ale uvidíme, co nakonec projde.

MB
MBMB
včera v 09:43
1
Temná doba motorismu

Hovořit o zákazu jízdy motorek může být zavádějící pro někoho, kdo přesně neví, o co jde. Jde o omezení vjezdu motorek na určitých trasách v Tyrolsku, a sice u motorek s hlučností nad 95 dB(A) a v období během léta a začátku podzimu, kdy je pochopitelně ten provoz největší. Většina sériových motorek bez úprav se do tohoto limitu vejde. A pokud se podobné zákazy budou rozšiřovat, jakože to vypadá, že ano, tak to povede akorát k tomu, že výrobci sníží hlučnost svých motorek a zmizí ty extrémně hlasité. Osobně na tom neshledávám nic extra špatného.

MB
MBMB
předevčírem v 15:17
-1
Temná doba motorismu

Zákazník si nemusí kupovat HW upgrade. Pouze má tu možnost, pokud vlastní třeba Teslu S z roku 2016 a chtěl by stejné funkce a rychlost systému, jako mají ty nejnovější modely.
Po dálnici člověk samozřejmě z Německa do ČR dojede i bez navigace, horší to je s cílem na nějaké konkrétní adrese ve městě. Zároveň se hodí mít nejrychlejší trasu s ohledem na aktuální dopravní situaci. I pokud jen člověk jede po známé dálnici, tak se hodí, když zbytečně neskončí v hodinové zácpě.
Jinak ano, po silnicích jezdí lidé, kteří z nepozornosti vyjedou z pruhu, nekouknou do zrcátek nebo zezadu nabourají auto, které před nimi náhle zastaví.

MB
MBMB
předevčírem v 07:47
0
Temná doba motorismu

S tím zastaráváním vlivem externích faktorů je to dobrá poznámka. Typická věc je USB konektor. Člověk si třeba koupí ani ne 15 let starý Mercedes S, nebo klidně i Rolls Royce Phantom za miliony a musí si jít do Alzy koupit blbinu do autozapalovače, aby si vůbec nabil telefon.
Nicméně tím, že by výrobci nedělali "přetechnizované krámy", by se nic nevyřešilo. Sice by to auto v čase o tolik nezestárlo, ale jen díky tomu, že by bylo o to hůře vybavené v době vzniku. Na dnešní použitelnost toho auta to nemá vliv, jen člověka irituje, že v autě vozí něco, co už je k ničemu.

Způsob, jak tomuto jevu částečně čelit, je mít univerzální rozhraní na obrazovce a minimálně softwarové věci řešit přes OTA updaty. Což do mainstreamu přinesla ta zmíněná Tesla. A k tomu přidává i ty HW upgrady. Majitelé starších modelů S a X se zakoupeným FSD dostanou zdarma upgrade toho FSD hardwaru a nově si lze zakoupit i HW upgrade samotného infotainmentu. Tzn. že je rychlejší a s novými funkcemi, které na tom starším nešly pustit. Což je nový fenomén, který značně prodlužuje morální životnost těch aut.

Celé to souvisí s tím, že soukromá auta drtivou většinu času jen někde nevyužitá stojí a stárnou. A trvá až několik desetiletí, než odejdou po mechanické stránce, kdy už je málokdo touží používat pro běžné dojíždění kvůli omezenému komfortu či mnohem horší pasivní a aktivní bezpečnosti ve srovnání s novými auty. Mnohem lepší by z tohoto hlediska bylo mít auta s poloviční životností a poloviční cenou, ale to bohužel není realizovatelné.

MB
MBMB
předevčírem v 04:35
0
Temná doba motorismu

To je poněkud zavádějící hodnocení. Ta Xantia (ve verzi V6 Active) je dodnes na prvním místě v žebříčku časopisu Teknikens Värld (https://teknikensvarld.se/algtest/), který přišel s tím původním testem. Na druhé místo se loni dostal Nissan Qashqai. A až od třetího místa začínají McLareny, Porsche a podobná auta, která by člověk čekal na horních příčkách. Dále v pořadí je ale další spousta zdánlivě nečekaných výsledků, kdy se spousta obyčejných aut včetně SUV nachází před sportovními vozy.

Obecně pokud je řeč o převrácení, tak losí test není úplně dobrým měřítkem. Auto při dané nájezdové rychlosti neprojde i pokud jen srazí nějaký kužel. Čili v tom hrají roli mimo jiné i rozměry samotného auta, protože ta trasa zmíněného časopisu TV má pevné rozměry včetně šířky 3 m. Čili auto s šířkou 2,5 metru bude mít zákonitě špatný výsledek, i kdyby to byla nepřevrátitelná placka s těžištěm milimetr nad zemí, protože se prostě špatně vejde mezi ty kužely.
Pro doplnění, přímo odolnost proti převrácení hodnotí například NHTSA v USA, Tesla X má 5/5, zmíněný Qashqai na druhém místě v tom TV losím testu má jen 4/5. Čili tímhle bych skutečně neargumentoval.

MB
MBMB
předevčírem v 01:18
-3
Temná doba motorismu

S tím bych nesouhlasil, že Ottův cyklus je obecný výraz pro čtyřtakt. Ottův cyklus je idealizovaný termodynamický cyklus pro čtyřtaktní zážehové motory a Dieselův cyklus pro vznětové motory. Liší se tam průběh tlaku na objemu během zápalu. Z toho máme Ottův a Dieselův motor podle jmen vynálezců, jak se to běžně používá v Německu. V češtině jsou ekvivalentní ty pojmy zážehový a vznětový. V angličtině zas spark ignition a compression ignition.

Alternativně lze ty motory dělit podle tankovaného paliva na benzínový a naftový. A pak existuje ještě taková zkomolená varianta, kdy jsme motorové naftě začali hovorově říkat "diesel" (rod neživotný) a pak v jedné větě mluvíme o benzínovém a dieselovém motoru. Možná to souvisí s tím, že motorová nafta se v angličtině jmenuje jednoduše "diesel fuel".

Označovat motory podle paliva ale má svá úskalí. Například pokud si člověk koupí škodovku na CNG, tak dostane zážehové TSI. A říkat tomu najednou plynový motor de facto jen kvůli jiné nádrži je trochu zvláštní. Do toho tu máme třeba ještě Skyactiv-X, který umí být zážehový i vznětový s jedním palivem. Pokud se bavíme o mainstreamu tak benzínový a zážehový, respektive naftový a vznětový motor jsou v zásadě synonyma, ale je dobré mít na paměti, že to jsou dvě oddělené věci.

MB
MBMB
02. července 2020, 11:51
0
Subaru Forester e-Boxer: Nový, lepší, a přece stále stejný

Pokud to dokáže jezdit jen na elektromotor, tak je to full-hybrid. To je jeho definice, je to stejný případ jako třeba obyčejný Prius. Co to naopak není, je plug-in hybrid, tzn. ta baterie se nedá nabít ze zásuvky a získává energii jen rekuperací.

MB
MBMB
30. června 2020, 14:37
7
Volvo XC90 B6: Spokojený Uživatel Vesmíru

Malá geografická vsuvka, Norimberk (Nürnberg) a Nürburg(ring) jsou dvě úplně jiná místa.

MB
MBMB
29. června 2020, 00:18
0
Renault Kadjar 1.7 dci 4x4: Neviditelný komorník

Přesně tak, moment jedna ku jedné pevně rozděluje otevřený diferenciál. S výkonem je to ještě komplikovanější, to je moment přenásobený otáčkami a u otevřeného diferenciálu samozřejmě může nastat situace, kdy se obě kola/nápravy točí různě rychle, přestože na ně jde stejný moment. O nějakém pevném rozdělení výkonu se tedy nedá hovořit, a to u žádného typu diferenciálu.

MB
MBMB
28. června 2020, 12:36
0
Renault Kadjar 1.7 dci 4x4: Neviditelný komorník

Já jsem přesvědčen, že uzávěrka rozděluje v pevném poměru 50:50 otáčky, ne výkon ani moment. Ten se rozděluje naopak libovolně podle trakce.
Každopádně pokud to má být jinak, prosím o odkaz na nějakou učebnici fyziky pro SŠ, či jakýkoliv jiný zdroj, který tvrdí něco jiného. Obávám se však, že neexistuje.

MB
MBMB
25. června 2020, 15:42
0
Renault Kadjar 1.7 dci 4x4: Neviditelný komorník

Napsané to tam je hned větu předtím, ale možná to je dodatečná editace.
Spíš bych byl opatrnější s tím zamykáním. Tyhle systémy se zpravidla neumí úplně zamknout, přestože se ten režim jmenuje lock. Spíš se jen trvale (do té limitní rychlosti) omezí prokluz té spojky. Každopádně i kdyby se to zamknout umělo, tak se rozhodně nebude dělit výkon 50:50.

MB
MBMB
24. června 2020, 14:02
1
DS7 Crossback E-Tense 4x4: Luxus po francouzsku

65 kWh je slušné, to pokrylo minimálně 300 km z toho nájezdu.
Nicméně to nabíjení ze spalovacího motoru, obávám se, tu spotřebu spíše zhoršilo. To se dá použít, pokud člověk mermomocí chce jet nějakou pozdější část trasy na elektřinu, ale jinak je to zpravidla méně efektivní.

MB
MBMB
24. června 2020, 01:55
1
Puristé bijí na poplach - Lotus zavrhl spalovací motory

Evija má 1500 kW s celkem rozumnou 70kWh baterií a váží 1700 kg. A Tesla už v roce 2008 uměla udělat lotus s výkonem 185 kW, hmotností 1300 kg a udávaným dojezdem skoro 400 km, tzn. 200 km i nějakým svižnějším stylem.
Čili i nějaké menší sportovní auto je dnes určitě proveditelné. Koneckonců mluví se o tom, že příští Cayman a Boxster by mohly být elektrické.

MB
MBMB
24. června 2020, 01:32
1
DS7 Crossback E-Tense 4x4: Luxus po francouzsku

Rychlonabíjením se myslí stejnosměrné nabíjení, typicky výkonem alespoň 50 kW. To by teoreticky ten Citroen plně dobilo za 15 minut. Wallbox je AC dobíjení, tento Citroen si vezme maximálně jen 7,4 kW (230 V, 32 A) a relativně rychlé to je proto, že ta baterie v PHEVu je velmi malá.

Jediný mně známý PHEV, který má DC dobíjení, je Mitsubishi Outlander s maximem 22 kW, což umožňuje dobití do 80% za půl hodiny. Malou baterii je obecně problém nabíjet nějakými velkými výkony, což omezuje využitelnost rychlonabíjení u takového auta. A druhá věc je smysluplnost takového řešení. Stavět s PHEVem na delší cestě na rychlonabíječce je nesmysl; význam PHEVu mimo jiné je, že člověk na delších trasách nabíjet nemusí. Sice by se to občas mohlo hodit, ale to auto to de facto nepotřebuje.

MB
MBMB
23. června 2020, 13:26
0
Puristé bijí na poplach - Lotus zavrhl spalovací motory

Pravda. Ta věta tak, jak je napsaná, platí. Každopádně, jak jsem řekl, v tom původním článku od AutoExpressu to takto řečeno není. Hovořit izolovaně jen o hmotnosti motoru by byl opravdu nesmysl.

MB
MBMB
23. června 2020, 13:26
0
Puristé bijí na poplach - Lotus zavrhl spalovací motory

Pravda. Ta věta tak, jak je napsaná, platí. Každopádně, jak jsem řekl, v tom původním článku od AutoExpressu to takto řečeno není. Hovořit izolovaně jen o hmotnosti motoru by byl opravdu nesmysl.

MB
MBMB
23. června 2020, 03:45
0
Puristé bijí na poplach - Lotus zavrhl spalovací motory

Ten argument o nižší hmotnosti je na první pohled zvláštní. BEVy jsou přirozeně, alespoň zatím, zpravidla těžší než spalovací ekvivalent. Ta míra samozřejmě závisí na velikosti baterie.
Ve skutečnosti v tom původním článku byla řeč o rozložení hmotnosti a obecně větší flexibilitě rozvržení auta.

Nicméně jak už tu v diskuzi padlo, když vezmeme v úvahu, jak často Lotus vydává nová auta, tak než dojde na to, že přijdou s nějakým malým sportovním autem typu Elise na elektřinu, tak už ty baterie pravděpodobně budou zas někde jinde a ten hmotnostní handicap nebude takový, jako je u původní Tesly Roadster 2008, což je dobré referenční auto pro tyto úvahy. Spíš je tedy na místě to vnímat jako dlouhodobější plán, který znamená, že nepočítají s tím, že by třeba za 10 let začali vyvíjet nějaké úplně nové spalovací auto, protože by se tím připravili o řadu výhod.

MB
MBMB
18. června 2020, 13:17
0
VW ID.3 se k zákazníkům dostane v září. Nebude ale plně funkční.

Tak ještě že spalovacího Golfa vydali přesně podle plánu a bez chyb.

MB
MBMB
17. června 2020, 15:34
0
Doprava po městě aneb nejen auty je Autíčkář živ

Nemyslím si, že by někdo někde zamýšlel zcela nahrazovat hromadnou dopravu autonomními taxíky a dělat z toho městskou dotovanou službu. MHD to sice jistě ovlivní v některých aspektech, ale určitě nenahradí.
Bude to jako dnešní taxislužby provozované soukromými společnostmi (jako Lyft, Uber či Tesla a další, které se tím dnes zabývají), akorát výrazně levnější díky absenci nákladů na řidiče, a tudíž výrazně rozšířenější. Pro významnou část populace už to bude lepší volba, než vlastnit auto. Zároveň se dá očekávat další rozšiřování sdílených jízd, jak už to dnes umí právě Uber či Lyft, což dále sníží cenu. Proto to bude jeden z podstatných milníků, který ovlivní tu dopravu ve městech z hlediska zaplněnosti silnic a parkovacích míst.

MB
MBMB
17. června 2020, 01:15
1
Doprava po městě aneb nejen auty je Autíčkář živ

Ono to není jen urbanizací. Počet obyvatel ve velkých městech ČR až tak brutálně neroste. Ale roste počet dojíždějících do těch větších měst a zásadní je nárůst počtu aut. V roce 2000, kdy měla ČR prakticky stejně obyvatel jako dnes, tu jezdilo jen 3,5 milionů aut, dnes je to 6 milionů. Což je samozřejmě hodně znát, nejen ve městech.
Města jsou dnes do značné míry postavená kolem aut, většina prostoru venku jsou jen silnice, nebo parkovací plochy pro všechna ta auta, která většinu času jen někde stojí. I tak to nestačí a bude to jen horší, pokud ten trend bude pokračovat. Není náhoda, že doprava ve městech je téma, které se řeší všude na světě.
Obecně je jasné, že je neudržitelné a neefektivní, aby se velká část obyvatel po městě pravidelně dopravovala po jedné osobě v dvoutunové krabici zabírající 10 metrů čtverečních. Čili je určitě potřeba pracovat na zatraktivnění existujících alternativ, ale zásadní změnu v tomto ohledu budou znamenat asi až autonomní taxi.

A další způsob je to snížení prvotní potřeby vůbec někam cestovat, to by samozřejmě pomohlo hodně.

MB
MBMB
15. června 2020, 01:02
1
Volvo XC40 T5 FWD Recharge: Technické origami

Pochtli: Jak už tu padlo, výrobci udávají spotřebu dle normy v nějakém stanoveném jízdním cyklu. Nemůžou si tam psát, co chtějí a spotřeba PHEVů se zkrátka udává taková, která odpovídá pravidelnému nabíjení a statisticky nejběžnějšímu rozložení tras.
Jinak cyklus NEDC, kde ten problém s příliš nízkými spotřebami časem vzniknul, je už naštěstí pasé.

MB
MBMB
13. června 2020, 09:35
2
Volvo XC40 T5 FWD Recharge: Technické origami

Tak to je už roky staré téma , divím se, že to ještě někoho zaskočí. Nicméně ano, spotřeba samotného spalováku by se taky hodila - člověk se může podívat na americké EPA hodnoty, kde se to tak udává (pokud se tam dané auto prodává), nebo holt třeba na sprintmonitor na nejvyšší hodnoty, aby získal rámcovou představu.

Když si tam člověk vyfiltruje třeba PHEVy od VW (Golfy a Passaty GTE), tak je celkový průměr 4,1 l/100 km, rozptyl od 0,6 až po 8,17. Je to zcela individuální a žádný jeden objektivní způsob, jak to měřit, asi neexistuje. To je zkrátka zákeřnost PHEVů.

MB
MBMB
13. června 2020, 01:58
0
Volvo XC40 T5 FWD Recharge: Technické origami

V testu minimálně padla nejvyšší hodnota 7,5 l/100 km v režimu, kdy se baterie dobíjí ze spalováku. To mi tedy přijde trochu málo, čekal bych i víc, ale záleží, na jaké trase to číslo bylo naměřené a jak rychle to Volvo nabíjí.

Každopádně ten způsob použití je z těch hodnot celkem evidentní. Pokud by člověk pravidelně nabíjel a absolvoval třeba polovinu cest na elektřinu, tak by ten samotný spalovák musel žrát 14 l/100 km, aby to dalo dohromady 7. Což je evidentně nesmysl. Naopak 7-8 l/100 km je taková běžná spotřeba, kterou by člověk očekával i od samotného spalováku. Pravidelným dobíjením se člověk dlouhodobě určitě dostane pod 5 l/100 km a člověk, jehož životní styl přesně sedí k PHEVu (tzn. drtivá většina cest do 50 km), klidně i na ty udávané 2 l/100 km.

MB
MBMB
13. června 2020, 00:42
1
Volvo XC40 T5 FWD Recharge: Technické origami

Cartman: Spotřebou to ale přeci vyváženo je. Akorát to člověk musí nabíjet. To, že v testu vyjde 7 l/100 km, protože redaktor zřejmě neměl možnost denně nabíjet ze zásuvky, není moc směrodatné.

MB
MBMB
04. června 2020, 14:33
0
Hyundai Ioniq Electric: Efektivitou k lepším zítřkům

Úplně nerozumím tomu, jak se třeba tou instalací tepelného čerpadla zvýší zátěž životního prostředí oproti přímotopu, ale to je jedno. Jak jsem napsal, tu politiku neobhajuji, pouze prezentuji svůj pohled na to, proč se na přímotop napájený ze sítě nepohlíží v kontextu jiných zdrojů jako na šetrný způsob topení, i když to nedává v mnoha situacích praktický smysl.

Co se P2G týče, dokud nebudeme mít vysloveně trvalý nadbytek energie a všechnu z bezemisních zdrojů, což v dohledné době absolutně nehrozí, tak bude snaha s ní nakládat co nejlépe. Výroba nějakého paliva z elektřiny má rámcově 50% energetickou účinnost, spalovací motor pak v provozu řekněme 25%. Což dohromady dělá 12,5%. V ideálním případě BEV zapojený do zásuvky zvládne to samé množství původní elektřiny zužitkovat rámcově ze 70 %, jinými slovy, na stejné množství elektřiny ujede 5× dál. A pak je spousta věcí mezi tím.
S tím souvisí i ta uhlíková neutralita, která je pouze teoretická. Reálně v situaci, kdy nízkoemisní zdroje tvoří jen část energetického mixu, se ta promarněná energie musí znovu vyrobit v nějaké elektrárně, aby se dorovnala ta virtuální ztráta oproti jiné metodě, která by tu přebytečnou obnovitelnou energii využila efektivněji.

Smysl nějak zachraňovat pístové spalovací motory pro globální dominantní nasazení v dopravních prostředcích přes všechny jejich nevýhody by mělo význam pouze v případě, že by neexistovaly absolutně žádné vyhlídky na to, jak rozumně vozit v autech energii pro elektromotor, nebo obecně jiné lepší pohony. Což ale evidentně neplatí, čili není důvod dlouhodobě dále setrvávat u spalovacího motoru.

MB
MBMB
04. června 2020, 10:10
-1
Hyundai Ioniq Electric: Efektivitou k lepším zítřkům

S tím souhlasím. V domě, kde se skoro nemusí topit, je skoro jedno, jak se tam topí. Tak je holt nastavený systém.

V přirovnání k topení uhlím se nechápeme. Topit se dá tepelným čerpadlem, biomasou, solárními kolektory či geotermální energií, což má všechno nižší provozní emise CO2 než přímotop napájený z českého energetického mixu.

Mezi auty si člověk může vybrat mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Nejlepší je samozřejmě ten elektromobil napájet stoprocentně z nízkoemisních zdrojů, nicméně i s naším mixem je to lepší varianta než ten spalovací motor. Jak z hlediska CO2, tak lokálního znečištění pevnými částicemi, NOxy a tak dále. Proto je to zcela přirozeně preferovaná varianta. Elektromobil je tedy sice přímotop, který bychom nejraději napájeli z obnovitelných zdrojů, což bohužel není náš případ, ale pořád je to lepší, než pálit pneumatiky uprostřed obýváku, když to lehce přeženu. V tom je ten rozdíl, a proto je zvláštní se divit, že elektromobil napájený českým mixem je preferovaná varianta, zatímco přímotop ne.

MB
MBMB
03. června 2020, 15:48
-3
Hyundai Ioniq Electric: Efektivitou k lepším zítřkům

Dobrá poznámka. P2G je samozřejmě relevantní metoda, ale je to spíše obecné energetické téma pro ukládání přebytků energie. Neznamená to, že se ta paliva budou používat ve velmi neúčinných spalovacích motorech. To jeden z těch horších způsobů, jak s těmi přebytky naložit a téměř určitě se to tak masově dělat nebude.
Tohle do značné míry ovlivní samotné BEVy, protože to bude nemalá kapacita baterií připojených k síti, což je nesrovnatelně účinnější úložiště než nějaká konverze na palivo a zpět.

MB
MBMB
03. června 2020, 12:27
0
Hyundai Ioniq Electric: Efektivitou k lepším zítřkům

Ano, na to tu byl tip minule. Taky jsem si to se zájmem přečetl, velmi dobré po všech stránkách.
Akorát to tedy není úplně stejný vůz, on má právě tu minulou verzi s menší baterií.

MB
MBMB
03. června 2020, 10:20
-1
Hyundai Ioniq Electric: Efektivitou k lepším zítřkům

Ještě bych zdůraznil, že topit se pak dá pochopitelně ještě několika dalšími ekologicky výhodnými způsoby. Čili přímotop zkrátka není mezi zdroji, které jsou k dispozici, považován za úplně vhodný. Zatímco elektromobil je alternativa ke spalovacímu autu, což je ekvivalent toho topit uhlím.

MB
MBMB
03. června 2020, 09:34
-5
Hyundai Ioniq Electric: Efektivitou k lepším zítřkům

To souvisí s tím, že zátěž aut nespočívá jen v emisích CO2, nicméně i v tomto ohledu je i s naším mixem elektromobil výhodnější. Navíc, i dnešní nákup elektromobilu je součást minimálně několik desetiletí trvající transformace k dopravním prostředkům, které budou umět jezdit na energii z nízkoemisních zdrojů (což spalovací auto nikdy umět nebude). Ruku v ruce s tím se transformuje energetika. Začít vyvíjet elektromobily a stavět infrastrukturu teprve tehdy, až to bude hotové, je poněkud pozdě.
Další důvod je, že topit elektřinou lze, ale pomocí tepelného čerpadla, což je účinnější alternativa k přímotopu.

MB
MBMB
03. června 2020, 07:47
-1
Hyundai Ioniq Electric: Efektivitou k lepším zítřkům

To DC nabíjení je hodně diskutovaná záležitost, a sice z toho důvodu, že ten model před modernizací se uměl nabízet výrazně rychleji.
S tímto modelem lze samozřejmě ujet dál na to první nabití, což se hodí, ale na dlouhé trasy, kdy je potřeba vícekrát nabíjet, je paradoxně rychlejší ten starší model s menší baterií. On sice ani ten původní model nebyl zrovna na dlouhé trasy, ale kdo třeba rád nabijí u Lidlu a podobně během krátkého nákupu, tak toho tato modernizace moc netěší.

MB
MBMB
01. června 2020, 15:06
1
Škoda Superb iV: Spi sladce, TDI

Tak on ceník Superbu z roku 2016 z nějakého externího zdroje není úplně nejlepší reference...

MB
MBMB
01. června 2020, 11:57
0
Škoda Superb iV: Spi sladce, TDI

To je, obavám se, 110 kW s manuálem.

MB
MBMB
01. června 2020, 02:17
1
Mazdí trable: Konečné řešení osobní (ne)mobility

Ten rozdíl v marketingu bude souviset s tím, s čím to daná automobilka srovnává. Pokud s podobně velkým atmosférickým motorem, tak ano, tam díky přeplňování může být vyšší výkon i v režimech, kdy motor běží na Millerův cyklus. Tam pak skutečně může platit, že je vyšší účinnost i výkon. To samotné časování ventilů ovšem výkon snižuje.

Jak už jsem napsal, asi nejčastější zvyk je používat pojem Atkinsonův cyklus u atmosfér a Millerův u přeplňovaných motorů. Možná to je způsob, jak to uměle rozdělit a neubírat zásluhy ani jednomu z pánů. Zpětně jsem dohledal, že údajně vzácně existují i zdroje, které to používají pro rozlišování dřívějšího a pozdějšího zavření sacích ventilů, jak píše VK. Atkinson se ovšem realizací pomocí časování ventilů vůbec nezabýval, a nemá tedy smysl po něm pojmenovávat způsob časování. Pojem Atkinsonův cyklus jednoznačně dává smysl používat u toho klikového mechanismu, kde se fyzicky mění sací a expanzní zdvih, protože to je to, s čím Atkinson přímo pracoval, nebo u všech motorů, kde se pracuje s tou jeho obecnou myšlenkou mít větší expanzní poměr než kompresní. Obojí je podle mě obhajitelné. Pojem Millerův cyklus je z mého pohledu zas akceptovatelný u všech motorů, které používají časování sacích ventilů ke změně efektivního kompresního poměru, protože to je zas Millerův nápad. A pak je asi jen na autorovi, co preferuje.

MB
MBMB
31. května 2020, 17:39
1
Mazdí trable: Konečné řešení osobní (ne)mobility

To jsou jen dvě různé varianty časování ventilů k dosažení Atkinsonova/Millerova cyklu. VW té variantě s dřívějším uzavřením sacích ventilů dokonce říká Budockův cyklus podle nějakého vlastního inženýra. Což je z mého pohledu jen marketing, obě varianty popsal už sám Miller. Všechno výše zmíněné je jeden a ten samý termodynamický cyklus, liší se jen technické provedení.
Nicméně rád to samozřejmě přehodnotím na základě nějakého renomovaného zdroje, který takovou informaci uvádí.

MB
MBMB
31. května 2020, 14:55
2
Škoda Superb iV: Spi sladce, TDI

Proto se tak blbě ptám... :D

MB
MBMB
31. května 2020, 14:01
2
Škoda Superb iV: Spi sladce, TDI

Kolik to dělá ten příplatek?

MB
MBMB
31. května 2020, 12:03
0
Mazdí trable: Konečné řešení osobní (ne)mobility

Netvrdil bych, že je to krok stranou. Mazda byla odvážná v tom, že to nasadila snad jako první v produkčním autě, ale dnes je to častá věc. Sama Mazda to dodnes používá ve Skyactiv-G i X a je to čím dál běžnější napříč všemi značkami.

MB
MBMB
31. května 2020, 05:33
3
Mazdí trable: Konečné řešení osobní (ne)mobility

Polemizoval bych s tvrzením, že vyšší účinnost znamená vyšší výkon, to obecně vůbec neplatí. Tady je to přesně naopak. Millerův cyklus z hlediska výkonu efektivně snižuje zdvihový objem, do motoru jde množství vzduchu, a tedy i zákonitě paliva, které odpovídá o něco menšímu motoru.

Jinak je správně napsáno, že Atkinson pracoval s myšlenkou mechanické změny zdvihu pístu. Nicméně je dobré zdůraznit, že ta zmiňovaná Toyota žádný takový mechanismus nemá, je to řešeno rovněž jen časováním sacích ventilů. Akorát se v některých kruzích zažilo tomu u atmosférických motorů říkat Atkinsonův a u přeplňovaných Millerův cyklus. Právě proto, že Miller rovnou předpokládal použití přeplňování, aby kompenzoval ten pokles výkonu. Skutečnost je taková, že všichni používají Atkinsonovu myšlenku mít větší expanzní poměr než kompresní, ale Millerovu technickou realizaci pomocí časování ventilů. Výsledkem je poněkud nejednotná terminologie.

S pětitaktem bych byl opatrný a je dobře, že je to alespoň poprvé zmíněno v uvozovkách. Doba, nebo anglicky stroke, což je asi výstižnější pojem, je jeden pohyb pístu seshora dolů, nebo zdola nahoru. A ty jsou stále v rámci jednoho cyklu čtyři.

MB
MBMB
30. května 2020, 12:56
1
Volvo V60 T6 AWD Recharge: Elektřina ve službách prostých řidičských radostí

eLzyx: Děkuji za doplňující komentář. Já jsem ve svém příspěvku jen konstatoval, že pokud k tomu zaměstnanci nejsou nijak vedeni, tak samozřejmě z velké části budou jezdit jen na benzín, protože provoz platí zaměstnavatel a jim je to úplně jedno. Nicméně ano, pokud zaměstnavatel nakoupí PHEVy i kvůli tomu, aby ušetřil na nákladech, tak je pochopitelně v jeho zájmu různými motivačními nástroji eliminovat situace, kdy by zaměstnanci to nabíjení zcela ignorovali.

Ale nějak extra bych do toho nezabředával. Ze strany beastara jde jen o tradičně využitou příležitost vytasit slaměného panáka, aby si do mě osobně mohl rýpnout kvůli nějakým názorovým neshodám v minulosti. Úmyslem nebylo přidat něco věcného do diskuze. Věřím, že většina lidí z toho textu chápe, co jsem napsal a co jsem nenapsal.

MB
MBMB
30. května 2020, 03:54
0
Volvo V60 T6 AWD Recharge: Elektřina ve službách prostých řidičských radostí

Ono taky záleží na nacenění. Třeba Superb iV v ČR stojí přesně stejně jako 2.0 TDI 140 kW. V Německu nebo v UK ne, tam je hybrid znatelně dražší. Sice tam po započtení podpory vyjde ten hybrid nakonec levněji, ale ne zas o tolik. Soukromý majitel má stále motivaci nabíjet, jiné je to u služebních aut. Pokud firma neposkytne stojany u parkovacích míst a nezavede mechanismy, jak donutit zaměstnance je používat, tak to nikdo nabíjet nebude.
Je to obecný problém PHEVů a bude zajímavé sledovat, jak/jestli se s tím regulátoři popasují. Přeci jen dávat lidem podporu na to, aby si koupili nízkoemisní auto a pak jezdili jen na spalovák, není úplně OK.

MB
MBMB
28. května 2020, 13:00
1
Volvo V60 T6 AWD Recharge: Elektřina ve službách prostých řidičských radostí

Vykazování hodnot PHEVů ve WLTP je poměrně složité. Reálně to může být cokoliv mezi nulou a třeba těmi 7 litry. Používá se tam utility factor pro každou část cyklu, který dává do vztahu elektrický dojezd a míru toho, jak velkou část tras člověk ujede na elektřinu. Čím větší elektrický dojezd, tím větší část cest se přirozeně ujede elektricky. Ty trasy vychází ze statistik reálného provozu, nicméně počítá se s tím, že člověk opravdu poctivě nabíjí. Tedy že denní dojíždění člověk zvládne z většiny či zcela na elektřinu a benzín se pálí jen na delších trasách, kde nestačí elektrický dojezd. Pokud to tak člověk nepoužívá, tak samozřejmě bude mít spotřebu vyšší a popravdě pak ani nemá moc význam si takové auto kupovat.

MB
MBMB
25. května 2020, 01:10
0
Ford Tourneo PHEV: Revoluce v rozvozu?

Dle WLTP 81 g/km, spotřeba 3,6 l/100 km.

MB
MBMB
24. května 2020, 05:56
0
Ford Tourneo PHEV: Revoluce v rozvozu?

To popisované línější zrychlení je, zdá se, obecnější vlastnost. Ford u svých užitkových aut bohužel vůbec neudává zrychlení 0-100. Na YT jsem ovšem našel video, kde to s 25 % baterie, kdy už byl dostupný výkon omezený na nějakých 82 kW, trvalo 17 sekund.

MB
MBMB
24. května 2020, 02:55
0
Ford Tourneo PHEV: Revoluce v rozvozu?

To označení je skutečně zákeřné. Technicky se bere spalovák, který nepohání kola, jako range extender. Nicméně pak je otázka, jak to implementuje legislativa.
V EU je všechno PHEV a ve výpočtu spotřeby dle WLTP se zadává utility factor 0 až 1, který je funkcí dojezdu jen na elektřinu. Čili se nerozlišuje, jestli motor pohání kola, nebo jen generátor a je to tak asi dobře.

Škoda, že se nevyzkoušela spotřeba třeba při 100km jízdě s plně nabitou baterií, což je typičtější kombinovaný scénář, jak by se takové auto mohlo používat. Jízda s vybitým autem je pochopitelně neefektivní, RE jednak nemůže libovolně běžet při nějakém optimálním zatížení a musí dodat výkon, jaký je zrovna potřeba a jednak to je ztrátový proces, protože se ta již vyrobená energie místo na kola posílá dodatečně přes generátor a elektromotor, kde se dohromady minimálně 20 % ztratí. Kupovat si to nějaké delší trasy, přestože to to auto zvládne, snad nikoho nenapadne. Ten spalovák by měl člověk využívat maximálně na vykrytí pár desítek kilometrů denně, nad určitou hranicí to přestane dávat smysl.

V souvislosti s tím by mě zajímalo to zrychlení nad 70 km/h. To bylo pomalé i s nabitou baterií? Jde mi o to, jestli se jedná o omezení jen s úplně vybitou baterií, kdy je výkon zákonitě limitován výkonem range extenderu, který dává jen 60 kW, nebo jestli je to zcela obecná vlastnost.

Jinak popisku je drobná chyba, podle toho, co jsem dohledal, má Turneo čistě elektrický dojezd 53 km, těch 56 km platí pro Transit. Zvláštností je, že to je dle NEDC, ale v městském provozu to asi může celkem sedět.

MB
MBMB
21. května 2020, 02:54
-2
Mini Cooper SE S: Do Prčic s elektromobilitou.

Děkuji za reakci. Při této příležitosti bych ovšem rád znovu zdůraznil, že já se tu nedohaduji o tom, jestli je, nebo není komfortní jet s elektrickým Mini z Prahy do Krumlova a zpět. Sám hned na úvod píšu, že ne.
Možná by stálo věnovat více pozornosti psanému textu. Já jsem konstatoval holý fakt, že při takové cestě není ani zdaleka potřeba trávit přes 3 hodiny na nabíječkách, což je dojem, který by třeba někdo naprosto neznalý mohl z článku získat. Pokud to u někoho vyvolává potřebu konfrontace, tak to já už neovlivním. Podle mě je to zbytečné.

MB
MBMB
20. května 2020, 14:15
3
Softwarové problémy zastavily prodej nových Golfů

Možná to bude překvapivé, ale nehoda se může stát i někomu, kdo jezdí denně 50 km do práce.

MB
MBMB
20. května 2020, 03:33
0
Mini Cooper SE S: Do Prčic s elektromobilitou.

Taky nevím, proč bych tím měl trávit 80 minut. Sám píšu, že bych si takové auto s vidinou podobných výletů nekoupil a když už bych někam takhle musel jet, tak bych ho aspoň předem nabil. Ale chápu, že redaktor zřejmě neměl na rozdíl od potenciálních kupců možnost nabíjet doma.
Já pouze v reakci na článek namítám, že se to dá zvládnout výrazně kratším časem na nabíječkách, než jsou ty popisované více než tři hodiny. Rozumím však tomu, že autor chtěl zajímavý mít nadpis a taky předvést nějaký worst case scénář, když se člověk nepřipraví a nenabíjí podle toho, jak radí navigace.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Bronco II XLT 1991
Ford Bronco II XLT

1991 rok výroby
104 koní výkon
2 933 ccm objem