načítám data...

MBMB

JménoMartin Brada
BydlištěPraha 5
Registracepřed 6.7 měs.
Poslední aktivitapřed 8.7 hod.
Komentářů u článků23
Pozitivních komentářů u článků3
Negativních komentářů u článků3
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

MB
MBMB
09. února 2019, 20:53
0
Hyundai i20 T-GDI 120: Za "luxus" se platí

Z 80 koní na 50 to rozhodně nespadne, pohonné ústrojí zdaleka nemá takové ztráty. Ty se na převodech pohybují jen v jednotkách procent.
Jinak opakuji, nevím, proč by využitelnost automatu měla souviset s výkonem. V jednom případě řadím manuálně a v druhém to řadí za mě bez ohledu na to, co tam mám za motor.

MB
MBMB
07. února 2019, 17:57
2
Hyundai i20 T-GDI 120: Za "luxus" se platí

Nevím, proč by počet válců motoru měl nějak souviset s volbou manuál/automat. Prostě je to pohodlnější a člověk nemusí řadit bez ohledu na to, co má za motor.

MB
MBMB
04. února 2019, 12:45
0
Až tu s námi Toyobaru nebude...

Souhlasím, záleží, na co je člověk zvyklý. Pokud člověk jezdí s něčím rychlejším, to předjíždění asi nepůsobí až tak bezstarostně, ale jak říkám 150 kW je pořád spousta výkonu výrazně na tím, co mají běžná auta.

MB
MBMB
04. února 2019, 08:03
3
Až tu s námi Toyobaru nebude...

Věřím, že v 90 km/h na šestku to asi nijak extra zrychlovat nebude. Nicméně když člověk chce, umí zrychlovat stejně jako jakékoliv jiné auto s 150 kW, což určitě není málo. To je hromada výkonu umožňující velmi pohodlné předjíždění, srovnáme-li to s mainstremem, co jezdí po silnicích.

MB
MBMB
01. prosince 2018, 11:10
0
Jak se žije s elektromobilem?

Průměrné auto najede denně asi 35 km a máme tu asi 5,5 milionu aut, čili při spotřebě 15 kWh/100 km, což je takové běžné elektroauto, jsme na 5,25*5 500 000 kWh = 29 GWh denně, tj. asi 10,5 TWh ročně. Toto číslo bychom ještě měli podělit součinem 0,93*0,85, abychom přibližně uvažovali i ztráty vedení + nabíjení a dostaneme, že by bylo potřeba pro pohon všech aut vyrobit asi 13,5 TWh elektrické energie.
Česká republika v roce 2017 vyrobila 87,04 TWh, zatímco spotřeba byla jen 73,82 TWh, čili čistý vývoz činil 13,22 TWh.
Tímto hrubým výpočtem si lze ověřit, že bychom i kompletní přechod na elektroauta v osobní dopravě tak akorát vykryli se stávajícími zdroji. Mimochodem, JE Temelín v roce 2017 vyrobila 16,5 TWh, čili kdybychom chtěli vyvážet pořád stejně, stačil by nám právě jeden další temelín, abychom to kompletně zajistili.
Prosím tedy o vysvětlení, co jste měl na mysli tou lží.

MB
MBMB
28. listopadu 2018, 21:11
0
Jak se žije s elektromobilem?

Souhlasím, z přebytkové elektřiny by to vyrábět (a stlačovat) šlo. Ale je otázka, kolik takové elektřiny je a kolik aut by to uživilo, to vůbec netuším a taky aby to nebylo méně účinné než třeba přečerpávací elektrárny.
A to se bavíme jen o energetické bilanci, další faktor je cena té výroby. Z nějaké studie si vybavuji, že kilometr ve vodíkovém autě vycházel násobně dráž než v bateriovém, ale čísla si nevybavuji, musel bych to znovu najít.

MB
MBMB
28. listopadu 2018, 20:59
0
Jak se žije s elektromobilem?

martinw: Ano, to je další věc. Také jsem toho názoru, že lidé si kupují zbytečně velká a výkonná auta.
Elektromobily se, nejspíše jen přechodně, počítají za 0 g CO2/km, čili z hlediska pokut je úplně jedno, kolik to auto žere elektřiny. Čehož výrobci samozřejmě využívají, a mnoho z nich proto má jako první elektromobil velké luxusní SUV, protože je to populární kategorie a můžou si za to říct hodně peněz.

MB
MBMB
28. listopadu 2018, 20:52
0
Jak se žije s elektromobilem?

VK: Ano, to je správný argument. Pokud někdo například jezdí dálniční trasy a nechce jezdit pomalu, musí samozřejmě pro své potřeby hledat auto s WLTP dojezdem vyšším, než je ta typický trasa. Ale zas bych to nepřeháněl, to byste se musel hodně snažit, abyste za 250 km vybil baterku u auta s WLTP dojezdem 600 km.

rock: Asi by to nemuselo být každé parkovací místo, ale ano, muselo by být snadné v každé oblasti někde zastavit a mít možnost tam auto nabít. Z hlediska infrastruktury by to bylo samozřejmě náročné, ale zrovna my jako ČR bychom žádné temelíny dostavovat nemuseli. Vyvážíme tolik elektřiny, že bychom energeticky pokryly kompletní přechod na elektrická auta bez jediné elektrárny navíc.

MB
MBMB
28. listopadu 2018, 20:45
0
Jak se žije s elektromobilem?

Elektrolýza vody a opětovná výroba elektřiny v palivových článcích je zatížena nemalými ztrátami. Elektromobil na baterky na dané množství vstupní elektrické energie ujede mnohem víc než auto na vodík vyrobený elektrolýzou. Sice je to pořád lepší než spalovací auto, ale pořád méně účinné než baterka.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 20:33
0
Jak se žije s elektromobilem?

Přesně tak, stojí to na té síti dobíjecích stanic. Pokud má člověk možnost dobíjet doma a pak ideálně i v cílové destinaci, tj. v práci, u obchoďáku atd., tak vůbec velký dojezd nepotřebuje a vystačí si s malou baterkou. Protože opravdu jen malá část populace jezdí často trasy v řádu stovek kilometrů za den.
Momentálně je samozřejmě pohodlné mít větší baterii, protože ty možnosti dobíjení u nás nejsou takové, ale do budoucna by si většina z nás měla vystačit s výrazně menšími dojezdy než zde zmíněných 600 km.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 20:23
0
Jak se žije s elektromobilem?

Samozřejmě že bychom tím přišly o peníze. Jen oponuji tvrzení, že by nebylo čím nabíjet.

Ano, to máte správné údaje, skoro 60% je z fosilních paliv, asi 44% je jen hnědé uhlí. Přesto to stačí. Záleží ale samozřejmě, jak velkou baterii si člověk koupí. Například i 100kWh auto v energetickém mixu USA však vykompenzuje své emise CO2 za cca 5,5 roku. U nás by to asi bylo o něco víc, máme lehce horší mix, ale jak říkám, bavíme se o autě s obrovskou baterkou.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 19:57
1
Jak se žije s elektromobilem?

Myslím, že tomu autor rozumí, z mnoha výskytů to uteklo jen jednou ve větě "... a čekám dalších 45 minut, abych do auta dostal aspoň nějakých 8 kW". Jinak je to všude použito správně.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 18:38
-3
Jak se žije s elektromobilem?

Samozřejmě, netřeba to brát tak striktně, prostě pokud je to dostatečně často.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 17:43
-1
Jak se žije s elektromobilem?

Zrovna ČR by nemusela dostavovat žádné elektrárny. Ale to je samozřejmě tím, že máme velký přebytek a spoustu elektřiny vyvážíme. Zároveň i mix ČR je dostatečně dobrý na to, aby se elektromobil ekologicky vyplatil v řádu nízkých jednotek let. A to jak z hlediska produkce CO2, tak samozřejmě i z hlediska dalších emisí, které jednak elektrárny řeší mnohem lépe a jednak nemají přímý dopad na smogovou situaci ve městech.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 17:37
-3
Jak se žije s elektromobilem?

S tím bych trochu polemizoval, běžný spotřebitel tak dlouhé trasy denně nejezdí a kdo jezdí, tak si nekoupí konkrétně Leaf a ti největší jezdci ani elektromobil jako takový.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 17:30
0
Jak se žije s elektromobilem?

Samozřejmě že je to na hovno, když je to auto s 40kWh baterkou, což jej určuje pro nějaký typ provozu, a člověk se s tím pak snaží na denní bázi jezdit x set kilometrové trasy.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 17:26
0
Jak se žije s elektromobilem?

Já bych to takto nepaušalizoval. Konkrétně Leaf má 40 kWh, takže ano, je to auto spíše do města a příměstský provoz. Zato třeba Tesla S 100D už samozřejmě čistě městské auto není. Proto se elektroauta nabízí s různými kapacitami a je na zákazníkovi, aby si vybral, co nejlépe vyhovuje jeho používání (zatím je tedy problém cena).
Dojezd 600 km by na pravidelné bázi využívalo poměrně málo lidí. Určitě taková auta budou v luxusnějším segmentu, zatím je strop spíše těch 500 km, ale pro většinu lidí je to nesmysl. Kvůli tomu, že někdo ujede párkrát do roka 500+ km za den, je neekonomické i neekologické kupovat velkou baterku a nějakou tu zastávku na rychlonabíječce po cestě při těchto občasných výletech člověk skousne.

MB
MBMB
27. listopadu 2018, 17:15
0
Jak se žije s elektromobilem?

Spíše než v kopečku bude důvod ve výpočtu dojezdu ze spotřeby za posledních x kilometrů. Stejně jako u spalovacích aut. Pokud ten Leaf jel předtím někde po dálnici a pak úsporně ve městě, tak se přirozeně očekávaný dojezd mohl zvýšit.

MB
MBMB
22. srpna 2018, 16:34
0
MB
MBMB
04. srpna 2018, 20:19
0
Hyundai Ionig PHEV: Nadšený hybrid

Jasný, to dává smysl, to mě nenapadlo.

MB
MBMB
04. srpna 2018, 14:43
0
Hyundai Ionig PHEV: Nadšený hybrid

Možná jsem to špatně vyjádřil, mezi těmi 11 režimy power-flow si přepíná samo auto dle situace: jestli brzdí či zrychluje, kolik má nabito atd. Řidič má na výběr jen ty módy EV/HEV podle toho, jestli chce jet primárně na elektřinu, nebo si ji šetřit na později. Plus tam je navíc ten sportovní režim na voliči převodovky, který je možné zapnout jen v HEV módu a který udělá pár úprav v chování auta.

Jinak dneska už existuje poměrně dost hybridů založených na konvenčních autech, ne jen speciální hybrid modely jako Prius či Ioniq. Kupříkladu BMW 330e, se kterým asi nebude špatné svezení.

MB
MBMB
04. srpna 2018, 09:56
0
Hyundai Ionig PHEV: Nadšený hybrid

Prvně je třeba říct, že pro rekuperaci není potřeba žádné složité rekuperační zařízení navíc, protože se jako generátor zpravidla využívá samotný elektromotor. Pokud do něj pošlu proud, tak roztáčí kola. A naopak, pokud při jízdě nechám kola, aby otáčela elektromotorem, tak se generuje proud a současně tím auto zpomaluje, protože to klade určitý odpor. Rekuperace je tedy velice prospěšná, protože do baterie přidává energii zadarmo navíc, která by se v konvenčním autě jen promrhala ve formě tepla v brzdách. Proto existují i "neplug-in" hybridy, jejichž smysl je právě v tom, že umí rekuperovat a pak tu energii využít pro pohon auta. Hybrid, který by nešel připojit do zásuvky a ani by neuměl rekuperovat, by byl absolutně k ničemu, protože by neměl jak ušetřit palivo.

Co se toho Ioniqu týče, v manuálu jsem našel, že má 11 různých režimů, což jsou různé kombinace toho, jak proudí energie mezi koly, spalovacím motorem, elektromotorem a baterií. Je tam tlačítko na přepínání mezi EV a HEV módem. Na EV se jede čistě na elektromotor, pokud to podmínky dovolují a dochází k postupnému vybíjení baterie, dokud se téměř celá nevybije. Pak vždy naskočí i spalovák. HEV, jak už název napovídá, je režim klasického hybridu, kdy se udržuje aktuální úroveň nabití baterie - jednak pomocí rekuperace a jednak pomocí toho spalovacího motoru. Člověk si tak může při nějaké delší cestě schovat elektřinu do města, kde si zapne EV mód.

Nejsem si jist, proč ve Sport módu dochází ke kompletnímu dobíjení baterie ze spalováku. Logika je asi taková, že si auto, kdykoliv může, dělá energetickou rezervu pro případnou ostrou jízdu, aby spalovací motor nemusel dobíjet baterii (a tím odevzdávat část svého výkonu), když řidič zrovna vyžaduje maximální akceleraci. Jinak mi to moc nedává smysl, protože to je poměrně neefektivní způsob, jak zacházet s tím palivem. Nejlepší by bylo sledovat "power-flow" na displayi během jízdy v různých situacích a pak by v tom asi bylo úplně jasno.

MB
MBMB
03. srpna 2018, 19:31
0
Hyundai Ionig PHEV: Nadšený hybrid

Kupovat si plug-in hybrid a nedobíjet ho ze zásuvky, je samozřejmě nesmysl. Na druhou stranu podle mě není nutné to dělat v testu, protože na zhodnocení auta to není až tolik potřeba.
Pokud je však uvedena spotřeba během testu, tak by ten test zároveň měl obsahovat informaci (stačí jedna věta), za jakých podmínek byla dosažena, čili ta prvotní výtka je podle mě na místě. Jak má čtenář vědět, jestli se nedobíjelo vůbec, nebo jednou, nebo dvakrát, aby posoudil, jak nízká/vysoká ta spotřeba je?

Jinak jak už tu bylo naznačeno, během jízdy o délce 25 km se auto těžko odpadní energií dobije na dojezd 48 km. V takovém případě baterku pochopitelně aktivně dobíjí spalovací motor.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Audi RS4 Black Edition, Audi Exclusive 2006
Audi RS4 Black Edition, Audi Exclusive

2006 rok výroby
420 koní výkon
4 163 ccm objem

Ford Expedition 2015 4x4 Limited 2015
Ford Expedition 2015 4x4 Limited

2015 rok výroby
365 koní výkon
3 500 ccm objem

Buick Super Riviera 1950
Buick Super Riviera

1950 rok výroby
130 koní výkon
4 000 ccm objem

Kenworth Kenworth W900B 14.6L 1987 1987
Kenworth Kenworth W900B 14.6L 1987

1987 rok výroby
425 koní výkon
14 600 ccm objem

Chrysler Newport 2-door hardtop 1969
Chrysler Newport 2-door hardtop

1969 rok výroby
290 koní výkon
6 277 ccm objem