načítám data...

MBMB

JménoM B
BydlištěPraha 5
Registracepřed 3.5 rok.
Poslední aktivitapřed 26.0 min.
Komentářů u článků477
Pozitivních komentářů u článků124
Negativních komentářů u článků137
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

MB
MBMB
včera v 08:49
0
O hyperkorektnosti, právu a dětských snech

Bohužel chybí informace, že Dewis ten rekord jel na uzavřené dálnici. Tam je jasné, že to nemá komu vadit. Na rozdíl od této situace, která přirozeně má ohlas běžné veřejnosti.

MB
MBMB
předevčírem v 15:39
-1
Mercedes C 220d: Vrchol střední třídy

Tak u dieselů byl vždy problém spíše s NOx a PM, které regulují normy EURO a které nemají přímou souvislost se spotřebou jako CO2.

MB
MBMB
21. ledna 2022, 23:52
-2
O hyperkorektnosti, právu a dětských snech

Mám podobný pohled. To, že to bylo legální, neznamená, že to bylo také zodpovědné, stejně jako nemusí být vždy zodpovědné jet 90 km/h po okresce a taky by si to mohlo vysloužit kritiku veřejnosti. Jet 400 km/h na veřejné silnici v provozu, ať už je jakkoliv hustý, mi taky nepřijde OK prakticky za žádných okolností a chápu, že se části veřejnosti takové chování nemusí líbit.

MB
MBMB
21. ledna 2022, 12:54
0
Autíčkářův týden: Opel Astra, Peugeot 308, DS4 a rychlá nabíječka PRE

Těch 300 kW jen jedno, v případě více aut se to dělí mezi ně.

MB
MBMB
15. ledna 2022, 17:59
-4
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

Ča Snač Aj: Tak i anarchokapitalismus je relevantní politický názor. Jen říkám, že já to nejsem v tom smyslu, že jistou míru sociálního státu považuji za prospěšnou. A u každého se ta vhodná míra liší. Na rozdíl od jiných tu nikomu nic bezdůvodně nepodsouvám, ale to už je takový zdejší folklor, na který zpravidla nereaguji.
Wendover odebírám, video znám. Neříkám na to nic speciálního. Je jasné, že když se výroba něčeho má zvyšovat, tak to má dopad na celý dodavatelský řetězec a s tím jsou spojené problémy. To je tak se vším. Úplně stejně jako pro masové používaní spalovací aut je nutný předpoklad těžba, distribuce a rafinace ropy. I to se muselo od nuly vybudovat a je s tím spojená celá řada problémů. V tomto konkrétním případě se samozřejmě i snaha využívat méně, výhledově žádné z těch problematických surovin, což je vedle nových nalezišť druhý směr řešení toho problému. A nějak to nepochybně dopadne.

MB
MBMB
15. ledna 2022, 10:32
-4
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

V EU se dá normálně na mercedes vydělat a obecně je tu snad nejvyšší kvalita života na světě včetně kvality ovzduší, vody či potravin. A to právě i díky regulacím a podpoře různých věcí z veřejných financí. Čili podle mě ta míra není nastavena úplně blbě, i když je co zlepšovat. Nevšiml jsem si, že bych někde psal o plánovaném hospodářství. Jen nejsem anarchokapitalista.

MB
MBMB
14. ledna 2022, 18:41
1
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

Škoda, že neexistuje nějaké anarchokapitalistické území, kde by se dalo v praxi sledovat, jak to funguje. Jak se tam třeba lidi uvědoměle skládají na obrovské projekty vyžadující masivní vstupní investice s návratností třeba i několika desetiletí a podobě. Upřímně by mě to zajímalo.

MB
MBMB
14. ledna 2022, 18:27
0
Toyota Prius: První...

Jen říkám, co to ukazuje a proč je to zdánlivě tak hodně, když bylo vyjádřeno nepochopení. HEV má jako jediný zdroj elektřiny rekuperaci, takže tím je omezeno to, kolik energie může zpětně vydat. 50 % je teoretické maximum, v praxi se ztrátami zcela nedosažitelné. Podíl času nebo vzdálenosti ujetého bez spalovacího motoru může být o mnoho vyšší, jak jsem popsal výše.

MB
MBMB
14. ledna 2022, 08:34
-1
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

Výrok "nabíjení rychlostí až 100 kW za hodinu" je z hlediska jednotek chybně.

Správně buď 100 kWh/h, nebo prostě jednoduše 100 kW. Jinak v maximu by mělo dle měření jít EQA až na cca 110 kW, ale to je celkem nepodstatné.

MB
MBMB
13. ledna 2022, 15:56
-3
Autíčkářův týden: Konec legendy, příchod malého ďábla z Japonska a šokující krok Stellantisu

Lidi prostě v dnešní době chtějí SUV look a jsou ochotni za to dát více peněz, tak to automobilky dělají místo klasicky vypadajících MPV. To je celé.

Těžké se vyplatí dělat PHEVy či BEVy, protože zvyšují hmotnost flotily, ale násobí se nulovými emisemi CO2, a to v těchto letech ještě přes koeficient. U čistého spalováku si vyšší hmotností zároveň zvýším i tu spotřebu, takže to není úplně cesta. U spalováků je snaha hmotnost naopak snižovat, výsledkem čehož jsou například menší palivové nádrže, protože se uvažuje určitá normovaná hmotnost s procentuálním naplněním nádrže. Kdyby bylo výhodné hmotnost zvyšovat, tak výrobci jednoduše dávají do dodávek 100kg závaží do kufru a prodávají je dál. Fakt je ten, že lidi za ně prostě nejsou ochotni dát tolik, aby to bylo pro automobilku výdělečné, zatímco za jiné typy aut ano.

MB
MBMB
13. ledna 2022, 12:01
-5
Autíčkářův týden: Konec legendy, příchod malého ďábla z Japonska a šokující krok Stellantisu

To je zajímavé, že to sejmulo MPV a osobní dodávky, ale SUV ne, když ani ty nejdou svou koncepcí spotřebě vůbec naproti. Jestli to nebude spíš něčím jiným...

MB
MBMB
12. ledna 2022, 14:38
2
Toyota Prius: První...

Ono je to složitější.

K těm uvedeným číslům... Nowtricity ukazuje aktuální spotřebu. Za rok 2021 byl dle nich průměr 436 g CO2eq/kWh, což tím jejich orientačním výpočtem předpokládajícím spotřebu 150 Wh/km dělá už jen 65,4 gCO2eq/km u BEV.
79 gCO2/km u Aurisu je dle NEDC, ne moc realistická hodnota. Pak bychom museli použít NEDC spotřebu i u srovnávaného elektromobilu, ale to by neodpovídalo reálnému provozu, kdy by to výrazně prodloužilo dosažení toho bodu zvratu tím, že se nerealisticky snižuje vliv těch provozních emisí. Aktuální Corolla hybrid má udávané emise 101-113 gCO2/km (dle výbavy, WLTP) a je to jedno z nejúspornějších aut na trhu. Čili těch 100 gCO2/km bych bral spíš jako naprosté minimum a především relevantní pro hybridy, nikoliv čisté spalováky.

Což ale pořád není všechno, to je jen srovnání emisí CO2 z výfuku a C02 ekvivalentu z komínů elektráren. Jak výroba elektřiny tak výroba paliv mají ještě nepřímé emise. Pokud nám jde o to celkové množství, musíme se koukat na well-to-wheel. K tomu se dá dohledat spousta studií, oblíbený interaktivní nástroj, který má ambici to vše brát v potaz, je https://climobil.connecting-project.lu/

Podle toho u Aurisu hybrid a třeba ID.3 vychází ten bod zvratu skutečně poměrně daleko. Je to tím, že ty křivky se přibližují hodně pomalu, ten koncový stav je ale v absolutní hodnotě velmi podobný. To je to, co jsem zmiňoval v minulém komentáři. Což je v souladu s tím, co je již všeobecně známo - že v regionech, kde ten mix není hodně čistý, BEV nemá moc přínos a může tam vycházet lépe HEV či PHEV. To ale platí tady a teď a nebere to v potaz, že ten BEV bude v provozu třeba 20 let, během nichž se ten mix bude měnit.

MB
MBMB
12. ledna 2022, 12:45
0
Toyota Prius: První...

U nás úplně ne, ale v takovém Polsku takový scénář klidně nastat může. To pak záleží na konkrétním autě, respektive velikosti baterky, jak moderní a efektivní jsou ty zdrojové uhelné elektrárny, protože i mezi tím jsou velké rozdíly a pak samozřejmě kolik bude ten nájezd za celou životnost auta.
Ale bavíme se o relativně malých rozdílech, kdy ten BEV vyprodukuje řádově třeba o 10 či 20 % víc CO2. S čistým mixem to je naopak tak, že spalovák vyprodukuje orientačně dvoj až trojnásobek toho co BEV.

MB
MBMB
12. ledna 2022, 10:23
1
Toyota Prius: První...

U CO2 je to o celkových emisích, protože v jeho případě jde o vliv na klima. Emise NOx, CO, pevných částic atd. jsou zdravotně závadné látky, u kterých se řeší koncentrace v místech, kde jsou lidi. Elektromobil napájený jen z uhlí (což se ale netýká žádné země EU) víceméně nijak nepomáhá s CO2, ale řeší tu druhou složku.

MB
MBMB
12. ledna 2022, 08:46
-1
Toyota Prius: První...

Historicky bylo na dovoz aut z Japonska do EU clo 10 %. Ale vím, že se připravovala nějaká obchodní dohoda, která mimo jiné toto měla rušit. Nevím však, jestli už je v platnosti.
S výpočtem CO2 pokud to je teď trochu složitější, ale Prius by měl být pořád po limitem, takže na něj nic nepřipadá. A i kdyby, tak to v jeho případě budou úplné drobné. Celá Toyota ostatně je, pokud vím, souhrnně pod limitem a neplatí nic.
Něco udělá rozdíl v DPH, v zemích EU je to většinou 20 % a víc, což je rozdíl oproti těm 16 % v Mexiku.

Ale jinak to asi bude jen jiná cenová politika závislá na daném trhu, nevím.

MB
MBMB
11. ledna 2022, 23:27
-1
Toyota Prius: První...

No, je potřeba brát v potaz, z jaké veličiny ta procenta jsou. Prius ukazuje procenta vzdálenosti. To znamená, že kdykoliv auto nepohání spalovací motor, tak se to bere jako vzdálenost ujetá na elektřinu. Například i plachtění z kopce, dojezd k semaforu atd. Což neznamená, že přes 50 % energie šlo z baterie, toho obyčejný HEV skutečně nemá ani teoreticky jak dosáhnout.
Nějaké jiné auto zas ukazovalo procenta času ujetého na elektřinu. To znamená, že i stání na semaforu byl čas strávený jízdou na elektřinu, respektive bez spalovacího motoru. Už si nevzpomenu, co to bylo.

MB
MBMB
11. ledna 2022, 18:38
-1
Nová auta, nové automobilky, nové možnosti

Souhlas, to jsou spíše auta pro parádu do města a parametrově celkem krámy. Rozumnější volby do milionu jsou Corsa-e/e-208 a další spřízněná auta od Stellantis, Zoe, Leaf, Megane E-tech, Ioniq, vejde se tam i základní ID.3. Lehce nad milion Kona electric 64kWh, Enyaq 60, Tesla 3 SR+ a podobně.
Citigo-e určitě byla výhodná koupě, tam tu cenu a poptávku ve škodovce moc neodhadli. Lepší než Dacia Spring, která je bohužel naceněná s ohledem na západní trhy s dotacemi a u nás kvůli tomu nevychází nijak extra výhodně.

MB
MBMB
11. ledna 2022, 10:38
-1
Toyota Prius: První...

martinw: To je pravda, možnosti lobbingu se jim tím nejspíš snížily. Bohužel se toho evidentně až tolik nezměnilo. Narážím na loňské zprávy ohledně dohody VW, BMW a Mercedesu opět ohledně redukce emisí NOx. Holt to jsou firmy snažící se co nejvíc vydělat, respektive ušetřit... Nicméně tím ztrácí kredibilitu.

MB
MBMB
11. ledna 2022, 09:40
-1
Nová auta, nové automobilky, nové možnosti

Auta od Tesly nemusí každému vyhovovat, stejně jako od kterékoliv jiné značky. To by bylo divné, kdyby se něco líbilo každému.
Nelze jí ale upřít objektivní náskok v řadě oblastí a cokoliv jiného je buď neznalost, nebo zavírání očí před realitou.
Když už to zaznělo EQC, tak je sice super, že má interiér Mercedesu, ale to je tak vše. Je to prémiovější značka, takže se to očekává a taky tomu přirozeně odpovídá vyšší cena. Bohužel je to ale pořád překopaný spalovák, který váží skoro o půl tuny víc než Tesla Y, je v něm znatelně méně místa, i přes větší baterku má o vyšší desítky kilometrů nižší dojezd a na dnešní poměry už má jen průměrné až pomalé DC nabíjení. Parametrově je i takový Enyaq lepší elekroauto. Něco jiného je EQS či EQE, ale konkrétně EQC bylo vzhledem k ceně a značce morálně zastaralé už při uvedení. Kvůli tomu je to taky celkem prodejní propadák.

MB
MBMB
11. ledna 2022, 08:18
-3
Toyota Prius: První...

CO2 limity byly naplánovány roky dopředu. Dieselgate byla o emisích NOx, kdy se přišlo na překračování limitů v USA. Důsledek toho u nás jsou spíš normy EURO, které regulují právě škodlivé látky, mezi které patří i NOx, v podobě zavádění RDE a podobně, které mají podobným excesům zabránit. Ještě tvrdší v tom má být EURO 7 zdaleka nejen z hlediska těch samotných limitů, ale právě i podmínek, za kterých mají být splněny.

To, že v ČR má momentálně Prius za celou životnost srovnatelné emise CO2 s BEV, je pravda. Ale jak bylo řečeno, to nebude trvat věčně a není to jen o CO2. Svět nebude čekat na to, až si nějaké Česko vyřeší energetiku. Ten přechod bude trvat pár desetiletí paralelně s tím vývojem energetiky, jinak to ani dělat nejde. Zatím si každý může Priusů koupit kolik chce a jezdit s nimi dle libosti a ještě minimálně několik let to tak bude, takže já nevidím žádný problém.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 23:49
-1
Proč to ty mladý už vůbec nezajímá, ten motorismus?

Asi záleží, na jaké pozice se hlásil. Ten motorsport engineering opravdu nemusí být úplně vhodný na řadu věcí.
Jinak má zkušenost je podobná. Samozřejmě chlap strojař má nějaké základní povědomí, ale vysloveně hard-core nadšenců do aut ve smyslu, že by strašně řešili auta i ve volném čase, je i v této skupině menšina.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 16:53
-1
Proč to ty mladý už vůbec nezajímá, ten motorismus?

pird: Ano, jistá souvislost tam nepochybně je. Minimálně pro nějakou skupinu je požitek z řízení jistě i v tom řazení manuální převodovkou a technikami s tím spojenými.
Já to tak třeba nemám. Mě spíš baví rychlá jízda jako taková (tím nemyslím rychlost v přímce) a to, že u toho neřadím, je mi jedno. Naopak spojku a vícestupňovou převodovku beru jen jako technickou nutnost, která tam musí být kvůli nepříjemným vlastnostem spalovacích motorů a když to tam být nemusí, tak je to za mě super. Nejsem ten typ, co by chtěl něco schválně složitější, aby jakože bylo větší umění a požitek to ovládat. Každý to má jinak.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 12:08
-2
Proč to ty mladý už vůbec nezajímá, ten motorismus?

Jsou lidi, kteří víc než pár desítek kilometrů nejezdí vůbec a stačí jím i ten Leaf jako jediné auto. Ale to přirozeně není moc časté.
S tím, kolikáté auto to je, je to celkem ošemetné. Zpravidla pokud už někdo má ve vozovém parku elektromobil, tak to je vždy první volba, protože má nejnižší náklady a je i nejjednodušší/nejpříjemnější na řízení. A to jakože první auto (spalovák) se bere jen z nutnosti, když to jinak nejde kvůli vzdálenosti či prostoru. Na základě té zkušenosti to pak může končit různě, to je individuální.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 10:09
0
Proč to ty mladý už vůbec nezajímá, ten motorismus?

Nutnost mít aut na vesnici je neoddiskutovatelná. Nevím, proč by jim měl ale být elektromobil k ničemu. Přesně na tyhle přískoky pár desítek kilometrů na nákup, do školy apod. do blízkého města je to zcela bez omezení. Na to stačí i ten "pitomý" Leaf 1. generace a řada lidí ho přesně pro tyto účely má. Problém je samozřejmě cenová dostupnost jak nových aut, tak ojetin, protože jich z podstaty ještě moc není. Ale to je jen otázka času a zatím si každý může nakoupit spalováků, kolik je libo.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 09:26
-2
Proč to ty mladý už vůbec nezajímá, ten motorismus?

Bohužel ta omezení jsou právě následkem toho, kolik těch aut je. Od revoluce se jejich počet už skoro ztrojnásobil a ta naše evropská města na to jednoduše nejsou stavěna. A přidávat jim ten prostor podle mě není úplně cesta, je to v principu prostorově i energeticky dost neefektivní městský dopravní prostředek, který by bylo vhodné používat s mírou.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 08:22
-6
Nová auta, nové automobilky, nové možnosti

To nevím, jestli firma může získat status jen na výrobě obyčejného, akorát méně kvalitního produktu. To tak asi nefunguje. Tesly lidi kupují kvůli tomu, že objektivně mají vynikající technické parametry z hlediska dojezdu, nabíjení, spotřeby a řadu dalších specifik, kterými se odlišují a díky kterým Tesla vůbec mohla vzniknout a prorazit jako úplně nový výrobce. Dnes je to celkem masovka (nebavím se o ČR), podobně jako ten Apple.
Ale část lidí to tak s tím status symbolem nepochybně má, úplně stejně jako třeba kupci BMW či Porsche a vlastně jakéhokoliv trochu dražšího auta. To k autům patřilo odedávna. I nová Octavia může být v některých kruzích status symbol.

MB
MBMB
09. ledna 2022, 20:37
-2
Nová auta, nové automobilky, nové možnosti

Nepochybně dále poroste v prodejích a zisku. Zatím vůbec nestíhá vyrábět ani stávající ani nové již představené modely a uspokojit poptávku. To je hlavní brzda. To, že dojde k nějaké korekci ceny akcií, nevylučuji. Záleží taky na tom, jak se jim povede v dalších segmentech jako autonomní řízení/robotaxi, úložiště, fotovoltaika či síť superchargerů. Tesla zdaleka nedělá jen samotná auta a navíc si oproti ostatním automobilkám dělá mnohem víc věcí in-house. Čili má nárok na to být hodnotná, protože je to de facto několik firem v jedné. Neříkám, že nutně tolik, kolik dnes stojí.
Náš pohled se liší v tom, že já v Rivianu/Lucidu nevidím konkurenci výlučně Tesly, ale úplně všech automobilek. Proto úplně nevidím souvislost mezi úspěchem těchto startupů a poklesem hodnoty Tesly.

MB
MBMB
09. ledna 2022, 17:18
-2
Nová auta, nové automobilky, nové možnosti

No, mně to moc smysl nedává. To, že akcie Tesly se teď jeví dost drahé, je zcela validní postoj. Ale nemyslím, že zrovna nástup Rivianu a Lucidu vedl k nějaké korekci ceny akcií Tesly. Obzvlášť v kontextu toho, že i ten Rivian a Lucid se zdají dost nadhodnocené s ohledem na to, že zatím neprodaly ani jedno auto, přitom mají momentálně tržní kapitalizaci jako celé BMW či Stellantis. Lidi čekají novou teslu, tak do toho cpou peníze, ale fundament za tím taky není.
Pokud bych věřil firmám jako Lucid či Rivian, tak bych spíš shortoval tradiční automobilky než zrovna Teslu, která nejspíš jen dál poroste a získá nějakou stabilní pozici na trhu.

MB
MBMB
08. ledna 2022, 13:47
-1
Nová auta, nové automobilky, nové možnosti

Taky jsem čekal nějakou zmínku o čínských značkách, zdaleka to není jen Nio. To je pro nás relevantní hlavně kvůli tomu, že expandují i na západ, ale na lokálním trhu jim po silnicích už roky jezdí spousta věcí.

MB
MBMB
05. ledna 2022, 19:43
-1
Citroen ë-SpaceTourer: Kam s ním?

O tom nevím, že by to někde marketingově uváděli. 16 kWh/100 km by odpovídalo jízdě po městě na jaře/podzim, kdy se nemusí moc chladit ani topit. WLTP spotřeba vozidla, která se běžně uvádí, je 20 kWh/100 km.

MB
MBMB
05. ledna 2022, 19:31
0
Citroen ë-SpaceTourer: Kam s ním?

Počítám tu větší baterii jako v testovaném autě a spotřebu 250 Wh/km, což je reálná spotřeba v zimě po městě dle EVDV i ABRP. Na letiště a zpět je to dohromady cca 36 km, 7 cest vy pak bylo 252 km, což to auto s touto spotřebou ujede.

MB
MBMB
05. ledna 2022, 18:24
-1
Citroen ë-SpaceTourer: Kam s ním?

V zimě hlavák-letiště-hlavák to vychází tak na 7 cest na jedno nabití.

MB
MBMB
05. ledna 2022, 18:22
-1
Citroen ë-SpaceTourer: Kam s ním?

Čistě po městě by to mělo jít i s o něco nižší spotřebou. Ale ano, odhadovaná spotřeba v zimě na dálnici dle EVDB jde 370 Wh/km.

MB
MBMB
24. listopadu 2021, 23:20
-1
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Řada úkonů údržby zůstane i u BEVu. Typicky podvozek, to je to samé. Není to o žádné údržbě, akorát menších starostech.
Co lidi mají často na mysli, je pochopitelně absence údržby spojené se spalovacím motorem - výměna oleje, filtry, rozvody, svíčky atd. Je toho spousta při větších nájezdech. Dále výměna spojky a častější výměny brzd kvůli absenci rekuperace.

MB
MBMB
24. listopadu 2021, 09:07
-1
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Jako úplná zhovadilost mi přijdou budíky zobrazené na displayi. Evidentně to cílí na tu konzervativnější část klientely, která je na to zvyklá či k tomu má estetický vztah. Reálně stačí velká číslice na HUD či malém displayi a splní to stejný účel na mnohonásobně menší ploše.

MB
MBMB
24. listopadu 2021, 08:59
-1
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Jo, to je vcelku v souladu s jinými komentáři. A nejde tam jen o samotnou sílu rekuperace, ale i to, že ani v tom režimu B to nejde až do zastavení. Čili ryzí one pedal driving je tam dokonce i přímo nemožný.

MB
MBMB
24. listopadu 2021, 08:48
-1
Spalování vodíku v autech

Tak samozřejmě že zodpovědného majitele firmy to zajímá a dokáže vidět smysl i v investicích s návratností mnoha desetiletí (které ale musí mít z čeho financovat). Ale to nejsou zdaleka všichni. Jak jsem napsal, lidi se obecně nechovají racionálně a dělají spoustu ekonomicky nesmyslných rozhodnutí. Takový člověk si asi sám od sebe těžko uvědomí, že by se mu vyplatilo dávat společně se všemi něco třeba na ten základní výzkum.
Nějaká forma řízení někým kompetentním je podle mě vhodná a vede k lepšímu životu, stejně jako ve firmě. Předpokládám, že tu nejsme ve většině anarchokapitalisti a že nějakou formu řízení akceptujeme. Je to jen o vhodně zvolené míře.
Jen tržní mechanismy podle mě zkrátka nedokáží podchytit vše. Například tebou propírané téma - tržní mechanismy vedly k tomu, že vše vyrábíme v Číně a firmy přirozeně nepřemýšlely o tom, co to bude mít za dlouhodobé důsledky pro naší společnost, když to udělají všichni masově. Prostě tam šly za svým ziskem, to je celé.

MB
MBMB
24. listopadu 2021, 08:02
-1
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Co se rekuperace týče, je tam režim B se silnou rekuperací, který by měl právě umožňovat jízdu téměř jen s jedním pedálem. Výtka na slabou rekuperaci se týká tohoto režimu, nebo standardního režimu D?

MB
MBMB
23. listopadu 2021, 23:13
-1
Spalování vodíku v autech

Podle mě trh až tak úžasně nefunguje. Z podstaty věci, a vidíme to denně, není schopný sledovat nějaké dlouhodobé strategie, protože trh tvoří lidi, kteří se ne nutně chovají ekonomicky racionálně a co bude třeba za 100 let je nemusí zajímat už jen z toho titulu, že oni sami už tu nebudou.
I ty iPhony a auta stojí na staletích základního výzkumu financovaného z veřejných peněz, který by si sám na sebe nikdy nevydělal.

MB
MBMB
19. listopadu 2021, 08:18
-1
Subaru XV 1.6i Comfort ES: Pokořitel polních cest

Virtuální stupně se zavádí do CVT převodovek snad všichni výrobci. Technicky je to sice nesmysl, ale lidem údajně vadí ten zvukový projev, který se liší od běžných stupňových převodovek. A určitě tomu nepomohli novináři, kteří na CVT plošně nadávají, a tím spíš to nikdo nechce. A ty virtuální stupně naopak často velebí s tím, že se to chová víc jako běžná převodovka.

MB
MBMB
18. listopadu 2021, 10:22
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Asi nejlepší informace, ke které se člověk relativně jednoduše dostane, je přes OBD a aplikaci Scan My Tesla, která umí zobrazit aktuální nominální kapacitu. A ta se pak dá porovnat s udávanou nominální využitelnou kapacitou u nového auta.
Dále umí zobrazit počet nabíjecích cyklů a nabitou energii zvlášť pro AC a DC, což taky mohou být užitečné informace.

MB
MBMB
17. listopadu 2021, 08:59
-1
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Free supercharging na auto se naposled nabízel na začátku roku 2017. Pak byla období, kdy měl free supercharging první majitel u vybraných modelů.
Nedokážu si moc představit, že by to u těch aut, která mají deklarovaný doživotní free supercharging, Tesla dodatečně zrušila. Navíc "pár" starších modelů S a X je asi nevytrhne a ta auta budou časem jen ubývat. Drtivá většina tesel na silnicích jsou modely 3 a Y, které žádný free supercharging nemají.

MB
MBMB
16. listopadu 2021, 16:50
-2
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Maximální úroveň nabití se dá u většiny aut nastavit, čili se o to člověk nemusí aktivně starat pro běžné jezdění. Před delší trasou si to ale musí přenastavit na 100 %. U některých aut výrobci zas aplikují horní buffer, kdy 100 % na displayi je ve skutečnosti třeba 90 %. Což je blbuvzdornější, ale zas člověk nemá možnost využít zcela tu baterii, kterou si koupil.

Jinak jak tu padlo, se spalováky jsou zas jiné starosti, které u elektra odpadají, nejen ohřívání a dochlazovaní. Akorát jsme na to zvyklí. Čili já bych to zas až tak nezesměšňoval. ;)

MB
MBMB
15. listopadu 2021, 12:01
-2
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Efektů je víc. Z těch vyjmenovaných rozhodně oba. Jednak baterie jsou reálně pořád celkem drahé. A pak s ohledem na to, že poptávka po autech obecně převyšuje nabídku, speciálně v dnešní době čipového hladomoru, dotace neslouží ke snížení ceny pro zákazníka, ale k tomu, aby si automobilka adekvátně navýšila ceníkovou cenu. Čili je to taková forma podpory pro ně. A vyhovuje jim, že to takhle vyprodají na západních trzích.

MB
MBMB
15. listopadu 2021, 11:17
-2
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Podle mě se často srovnává nesrovnatelné. Nelze brát cenu nejvyšňořenější verze pro novináře a srovnávat to s cenou nějakého menšího mainstreamového crossoveru s polovičním výkonem, běžnou výbavou a pohonem dvou kol.
Rozměrově nejpodobnější spalovák od Hyundai je asi Santa Fe (Tucson už je podstatně menší) a ten ve čtyřkolce s automatem a slušnější výbavou taky stojí už pomalu 1,2 milionu. A naopak Ioniq 5 se dá koupit i jen jako zadokolka s menší baterkou za 1,1 milionu. Elektromobily dražší pochopitelně pořád jsou, ale v určitých segmentech už ne tak dramaticky.

MB
MBMB
15. listopadu 2021, 09:46
-1
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Já měl za to, že jsem ji v nějakých videotestech už viděl, proto mě to hned napadlo.
Lépe by to mělo fungovat minimálně v tom, že s tím jde univerzálně platit u více poskytovatelů. Mít jen ČEZ je pro nějaké větší cestování celkem omezující. Speciálně s ohledem na to, že mají jen jednu pořádnou nabíječku hodnou Ioniqu 5, zbytek jen dnes už celkem morálně zastaralé 50kW stojany.
Nicméně to, že současný systém plateb za nabíjení je dlouhodobě neudržitelný, je celkem jasné. Už se to zlepšuje, různé automobilky právě poskytují univerzální kartičky, poskytovatelé mezi sebou začínají mají roamingy, ale k ideálnímu stavu to má ještě daleko.

MB
MBMB
14. listopadu 2021, 21:34
-1
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Hyundai nedává k testovačkám "Charge myHyundai" nabíjecí kartu, že je potřeba se spoléhat jen na vlastní ČEZ čip?

MB
MBMB
11. listopadu 2021, 11:56
0
Hyundai Tucson Plug-in: Dobré auto s jednou chybou

Hovořit obecně o emisích může být dost zavádějící a jsou z toho pak akorát nedorozumění. V diskuzi je potřeba vždy rozlišovat minimálně dvě skupiny - zdraví škodlivé lokální emise (NOx, CO, pevné částice...), kde jde o to, jak velké koncentrace dýcháme a pak uhlíkovou stopu, neboli CO2, který má vliv na klima a je jedno, kde se vypustí. Jízda na elektřinu má neoddiskutovatelnou výhodu v tom, že téměř zcela maže tu první skupinu emisí od prvního kilometru, a proto je přínos pro všechny mít takových aut ve městech víc místo spalovacích. Co se CO2 týče, tak uhlíkovou stopu má úplně všechno včetně výroby elektromobilu či fotovoltaického panelu. Jde jen o to, zda je menší, či větší. Nikdo příčetný nemůže tvrdit, že by bylo něco 100% ekologické a většina lidí to podle mě chápe.

MB
MBMB
10. listopadu 2021, 15:35
-7
Hyundai Tucson Plug-in: Dobré auto s jednou chybou

Otázka to samozřejmě je a nějak se rozhodla. Lokálně bezemisní auta se podporují, protože v současné době stojí víc a člověk ze samotného faktu, že lokálně neemituje žádné škodlivé látky a že za životní cyklus svého auta vyprodukuje menší uhlíkovou stopu, nemá žádný individuální a okamžitý benefit, přestože přispívá ke kvalitě prostředí, což má a bude mít i ekonomické dopady pro všechny. Na globální oteplování ani smog ve městech do zítřka neumře a sám se před tím neochrání.
Je vcelku přirozené, že to nebude podporovat 100 % populace. Někdo by zas radši teď měl víc místa na modrých zónách a víc vybraných peněz za parkování a dálniční známky výměnou za špinavější vzduch a celkově pomalejší přechod k čistší mobilitě. To si každý musí rozhodnout sám a podle toho se angažovat. Momentální většinová politická shoda je ale nějaká, a tak se ta auta nějak označují a mají výhody. Časem žádné podpory přirozeně nebudou potřeba.

Většina současných PHEVů má takové parametry, že se dají bezproblémově provozovat bez dobíjení a to dobíjení se nedá vymáhat. Čili jen čerpají výhody, ale vůbec nemusí mít v provozu ten přínos, kvůli kterým ty výhody dostávají. Čili taky nejsem úplně fanouškem EL značek u PHEVů, leda že by tam byla nějaká další omezení na minimální elektrický dojezd, maximální výkon spalovacího motoru apod., kdy by bylo značně nevýhodné pro majitele to auto nedobíjet. Ale jak tu padlo, je to zas nefér vůči majitelům, kterým i těch 50 km stačí a pravidelně to dobíjí. Ale někde ta hranice být musí.

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 17:35
-1
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

Majitel elektromobilu jako velkého spotřebiče má nárok na levnější domácí tarif, kdy se dá nabíjet za cca 2 Kč/kWh.
Když se to zkombinuje se superchargingem zdarma a zdarma u supermarketů apod., tak to je asi reálná hodnota. Zároveň spotřeba 20 kWh/100 km je uvedena jako dálniční. Předpokládám, že ta kombinovaná je ještě o něco nižší.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Commander 5.7 Hemi 2006
Jeep Commander 5.7 Hemi

2006 rok výroby
320 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem