načítám data...

MBMB

JménoM B
BydlištěPraha 5
Registracepřed 4.0 rok.
Poslední aktivitapřed 57.1 min.
Komentářů u článků614
Pozitivních komentářů u článků156
Negativních komentářů u článků185
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

MB
MBMB
předevčírem v 19:08
0
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Padlo tady na začátku, že auta se na emisích CO2 podílí minimálně vůči lodím a letadlům. Já jsem upozornil na to, že to není pravda, že se to dá snadno dohledat a že tahle představa se v části populace zažila na článcích týkajících se emisí oxidů síry. A ty mi tu jako protiargument posíláš článek, který popisuje přesně to, co jsem popsal. Myslím, že (nejen) to krásně shrnuje úroveň této diskuze. Víc na to už nechci reagovat. Jednak se to sem nehodí, už takhle se to poněkud zvrhlo a jednak to evidentně nemá valného smyslu, když se míjíme i na takto elementární rovině.

MB
MBMB
06. srpna 2022, 19:55
0
Honda HR-V e:HEV: Netradiční pohon v moderním hávu

Jak už jsem psal u jiné hondy se stejným typem pohonu, obecně se mi příčí říkat, že to má (e)CVT převodovku. Je to prostě sériový hybrid, takže tam jsou generátor a trakční motor spojené dráty a logicky tam není žádná vazba mezi otáčkami jedné a druhé strany. Říkat tomu převodovka mi přijde padlé na hlavu, ale holt se v Hondě rozhodli to takhle prodávat, aby dali zákazníkům najevo, že jim bude vytáčet motor podle toho, jak se auto rozhodne, nezávisle na rychlosti či poloze plynu.

MB
MBMB
06. srpna 2022, 17:46
-2
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

V tom economistu je to, co jsem psal. Ten komentář, který tuhle debatu rozpoutal a na kterou jsem reagoval, se týkal CO2 a ten je prostě fakticky špatně.

Ano, odhady emisí CO2 na výrobu a recyklaci (nikoliv likvidaci) baterií se už roky objevují v různých studiích a počítá se s tím.

Na s prominutím žvásty typu, že baterie mají po sedmi letech 30 % kapacity, když po silnicích normálně jezdí už i desetiletá auta s mnohem větším podílem, snad ani nemám sílu reagovat.
To neznamená, že takové auto neexistuje, ale je to asi tak na úrovni toho tvrdit, že spalovací motory odchází po 30 tisících km jen na základě toho, že na autoforu psali o jednom takovém případu.

MB
MBMB
06. srpna 2022, 11:10
0
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Ve zcela neregulovaném tržním prostředí například vznikají monopoly a oligopoly, které rozhodně žádnému pokroku a vývoji nejlepšího produktu neprospívají. Na tom se snad shodneme. Už jen na tom je vidět, že to v praxi takhle idealisticky nefunguje. A není potřeba o tom jen teoretizovat, v historii lze najít tisíc a jeden případ, kdy chybějící regulace vedla k nehezkým výsledkům. Zájmy jedné firmy či skupiny firem zkrátka nejsou vždy slučitelné se zájmy široké populace. Přesto když jsou dané firmy dostatečně bohaté, tak mají sílu a nástroje na to si ten svůj status quo držet, a pozitivnímu vývoji aktivně bránit.
Příkladem může být třeba ten olovnatý benzín, který jsem už nakousl výše, kdy se tu navzdory vědeckému poznání po mnoho dekád bezprecedentním způsobem trávilo ovzduší, přestože existovaly šetrnější alternativy. Celá ta historie je velmi zajímavá a doporučoval bych každému, kdo to nezná, si o tom něco přečíst.

MB
MBMB
05. srpna 2022, 15:07
-1
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Trh chce SUV, ačkoliv tento trend jde proti emisním cílům a přesně to automobilky dělají. V tomto světle nerozumím tomu, co by měl ústup MPV mít společného s emisemi. Zcela evidentně to tak není. A začíná to probublávat i do dalších kategorií, stahují se mračna i nad různými hatchbacky a sedany ze stejného důvodu, přestože by to z hlediska emisí měly být preferované kategorie. Sice existuje nějaká skupina, která by MPV chtěla, stejně jako existuje skupina, která chce třeba malé mobilní telefony, ale prostě to není dost. Dělá se to, co generuje maximální zisk a tohle je naopak přesně výsledek trhu.

MB
MBMB
04. srpna 2022, 23:31
0
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

S pointou ohledně měření na STK souhlasím. A obecně je známo, že jen malá menšina procent aut, která jsou ve špatném technickém stavu, se podílí na většině emisí. A to je rovněž problém spalovacích aut. Ono je sice fajn, že auto, které vyjede v roce 2022 z továrny, je na tom sice relativně dobře a kdyby taková byla všechna auta, tak to asi nemusíme až tolik řešit. Ale bohužel časem se to horší a dá se to pak i obcházet.

K tomu srovnání čistého vzduchu a výfuku bych měl následující body. Našel jsem si datasheet toho čítače. Klasicky, měří jen rozměry 20 - 300 nm. Diesely nicméně produkují i spoustu částic pod 20 nm, maxima jsou zpravidla kolem 10 nm a ty filtry na to nejsou stavěné, protože jak už jsem psal výše, EURO 6 uvažuje jen nad 23 nm, čili se na to kašle. Zároveň v tom datasheetu uvádí, že to dokáže měřit v rozmezí 1000 až 10 milionů částic na cm^3. Pokud ve videu měli 200, tak to zřejmě mohlo být jakékoliv číslo pod 1000. Obecně je to až podezřele málo. V tom AMS článku měli řádově víc částic i při volnoběhu. Jiný měřící přístroj, možná nějaké specifikum toho Fordu. Těžko říct, aspoň to ukazuje, že to není jednoduché. Něco by mohlo napovědět, pokud by to změřil i za jízdy.
Poslední problém takového porovnání, který chci zmínit, se týká toho, že se to měří v objemu. Bohužel výfukové plyny jsou mnohem teplejší než okolní vzduch, a tedy takové přímé srovnání není korektní. Správně by se musel ten výfukový plyn zchladit zpět na teplotu okolí, kdy by svůj objem zmenšil dle výstupní teploty plynů minimálně dvakrát, ale zpravidla ještě vícekrát. A úměrně tomu by vzrostla i ta koncentrace na 1 cm^3. Pak by šlo porovnat, jestli částice opravdu ze vzduchu ubyly a opět zdůrazním, že je nutné započíst regeneraci filtru.

Co se ovzduší během pandemie týče, lepší je se podívat na souhrnné studie z mnoha lokalit. Těch vlivů je spousta a samozřejmě byla místa, kde se navzdory utlumení některé parametry zvýšily. U ukazatelů PM2.5 a PM10 je pak opět klasický problém, že to počítá hmotnost částic v objemu, nikoliv jejich počet. Čili například výrazný útlum velmi malých částic, které skoro nic neváží, tahle metrika nezaznamená.

MB
MBMB
04. srpna 2022, 20:14
0
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Jeden takový test dělal Auto Motor und Sport v Německu v roce 2019, ten je zcela volně dodnes k dohledání a přebrala ho i řada českých médií. Němci obecně jedou tuhle linku už dlouho. Tento evidentně český test s 508 jsem nezaznamenal, určitě by mě to zajímalo. Nejspíš by to byla další internetová hovadina do sbírky.

Filtr samozřejmě filtruje, s tím nemám problém. Ale ty interpretace ve stylu, že by snad mělo být nějak prospěšné jet dieselem po městě jen proto, že za specifických podmínek mohou mírně snížit koncentraci pevných částic v omezeném spektru velikostí, které do toho vzduchu částečně vypustila jiná naftová auta předtím, zatímco vesele vypouští spoustu dalších látek navíc, jsou úplně absurdní. Čili ne, tvrzení, že by naftová auta čistila vzduch, skutečně není vhodný popis reality.

MB
MBMB
04. srpna 2022, 13:40
1
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

XTad: Tak to už máme ten seznam téměř kompletní.
Před dvěma roky dokonce vyšla "studie", že PM emise z pneumatik jsou 1000krát větší než z motoru a pochopitelně to oblétlo všechna média a všichni si zanadávali, jak ty emisní limity pro motory jsou nesmyslné. Konkrétně uvedli 5,8 g/km. Jinými slovy, čtyři desetikilové pneumatiky se podle nich kompletně sjedou za 7000 km. A tím myslím kompletně na prach, že z nich nic nezbyde. To jaksi v realitě nepozoruji. Ale v lidech už to zůstane.

Je to nicméně validní téma, tyto emise nejsou úplně zanedbatelné. Je však potřeba přesně definovat, o čem je řeč. Ten otěr pneumatik je poměrně značný co do celkové hmotnosti, nicméně drtivá většina toho je v podobně větších částic, které zůstávají na silnici. Ve vzduchu rozptýlené PM10 a 2.5 tvoří z celkového otěru jen malý zlomek. Co se brzd týče, to je naopak argument pro elektromobily a hybridy. Většina zpomalování probíhá pomocí rekuperace, čili ten otěr brzd je několikanásobně menší.

Třetím významným zdrojem je obyčejné zvíření již usazeného prachu. Všechno tohle dohromady vs. emise pevných částic z výfuku jsou dle toho, co jsem četl, cca 50/50. Je tam ale hodně proměnných a nejistot. Zároveň, jak už jsem naznačil, posuzovat jde celkový počet částic, celková hmotnost částic, počet dle rozměru či počet dle hmotnosti atd. Každý ten údaj má jinou relevanci. S nějakými unáhlenými závěry na základě nějakých internetových článků bych byl dost opatrný.

MB
MBMB
04. srpna 2022, 10:17
1
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

To je podobná oblíbená internetová pohádka mezi automobilisty jako ty emise lodí. Ano, za specifických podmínek, kdy se vezme pár nejšpinavějších dní v roce v nejšpinavějších městech Evropy, změří se počet částic na jednotku objemu před autem a za výfukem (což samo o sobě není korektní) a zároveň se změří jen částice větší než 23 nm a nezapočítá se regenerace filtru, jak to momentálně probíhá dle EURO 6, tak může vyjít, že z výfuku jde menší objemová koncentrace pevných částic, než je v okolí.
Ale v globálu samozřejmě diesely vzduch nečistí, ani od pevných částic a už vůbec ne od čehokoliv jiného.

MB
MBMB
03. srpna 2022, 22:29
-3
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Zajímavě formulovaná premisa. V první řadě je za mě legitimní regulovat něco, co lokálně znečišťuje ovzduší. Trh tyto věci s dlouhodobými efekty, obzvlášť když jejich řešení jde proti zájmům již existujících struktur, notoricky neumí řešit a stejně jako nám po desetiletí nebyl schopen zařídit třeba ten bezolovnatý benzín navzdory veškerému poznání, tak nezařídí ani tohle. To je jeden bod pro BEV.
BEV má zároveň technicky lepší pohon, což vychází primárně z použití elektromotoru, proti kterému spalovací motor dlouhodobě nemůže obstát. Nepochybně nás čeká ještě nějaký vývoj v oblasti baterií a stavba infrastruktury. Nějakou dobu to potrvá, ale jednou se to prostě stane. To není o tom, kdo co zastává. Žádná jiná životaschopná alternativa ke spalovacímu motoru momentálně na obzoru není a ten směr je minimálně pro tuto chvíli na pár nejbližších desetiletí jasně daný.
Čili abych odpověděl na otázku, ano, dokážu si to představit. Třeba to tak nebude, ale nepředstavitelného na tom není nic. Je to v principu jen naškálování již existujících věcí, žádné sci-fi.
Úplně nechápu, proč by někdo měl myšlenkově směřovat k omezování osobní mobility. Omezení osobní mobility může hypoteticky být důsledek něčeho, ale jako cíl sám o sobě to nedává žádný smysl. To nemá nikdo důvod chtít.

MB
MBMB
03. srpna 2022, 17:15
-5
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

HeavySmoker: Drtivá většina zemí světa zavedla nějakou formu limitů na NOx či PM, nebo alespoň zakázala příměsi olova a síry, i když mnohdy se značným zpožděním. Zřejmě všude na světě jistá 2% menšina ovládla všechny vlády, nějakým záhadným způsobem i v demokratických zemích. A nebo je to všechno jinak.

MB
MBMB
03. srpna 2022, 15:45
-2
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Rozhodně jsou oblasti, kde se dá ušetřit víc a pracuje se na tom. Ale těch 12 % u aut taky není zanedbatelné číslo a přirozeně to bude jedna z oblastí, kde se ta změna odehraje. Kvůli rostoucímu počtu aut v rozvojových zemích ten podíl časem nejspíš ještě poroste.
Zároveň je potřeba mít na paměti, že spalovací motory se neregulují jen kvůli CO2, ale z větší míry kvůli lokálním emisím škodlivých látek přímo v místech, kde žijeme, což je značně odlišuje od těch lodí a letadel. Čili i kdyby auta hypoteticky produkovala nula CO2, tak na ně bude vyvíjen společenský tlak vedoucí ke stále přísnějším limitům, jak už se to dávno děje všude na světe, a nakonec pravděpodobně k úplnému konci v masové osobní dopravě.

MB
MBMB
03. srpna 2022, 14:30
0
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Třeba tady: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport

U letadel platí, že vypouštějí nejvíc emisí CO2 na jednotku hmotnosti nákladu. Jenže jich v poměru k autům létá tak málo, že to v absolutních číslech neudělá až tolik.
Co se lodí týče, to je naopak nejefektivnější způsob dopravy. Jen se cca před 10 lety objevila zpráva, že několik největší lodí vypouští víc emisí SO2 než všechna auta v Evropě. Což je dáno jen tím, že auta na rozdíl od lodí používají téměř dokonale odsířené palivo, přičemž i u těch lodí se to dnes reguluje mnohem víc než dřív. Nicméně u široké veřejnosti to evidentně zaklíčilo jako představa, že lodě produkují obrovská množství nějakých emisí a promítají si do toho CO2, i když to je zcela v rozporu s realitou. A nepíšu to tu poprvé.

MB
MBMB
03. srpna 2022, 13:52
-4
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Mě by zajímalo, kde se pořád bere to přesvědčení, že lodě a letadla se nějak významně podílí na CO2 emisích ve srovnání s osobními auty. Já vím, že je to takový oblíbený argument fanoušků automobilové dopravy, ale vždyť je to otázka minuty na googlu...

MB
MBMB
03. srpna 2022, 12:49
-1
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

V zásadě to tak je, nejsme ve sporu. Smysl to pak může mít leda z toho titulu, že je někdo ochoten si připlatit za ten jízdní projev na elektřinu, který je pochopitelně mnohem příjemnější než u nějakého dieselu či dobrý pocit, že nevypouští lokální emise.
Ekonomicky to obvykle může dobře vycházet leda při nějakém zvýhodnění, které může mít mnoho forem. Ta cenotvorba výrobců s tím koneckonců do značné míry počítá.

MB
MBMB
03. srpna 2022, 11:20
-1
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

Ano, řešil jsem to čistě z hlediska vhodnosti daného pohonu pro různé situace. Z hlediska nákupu do toho pochopitelně vstupují i ty pořizovací a provozní náklady.

MB
MBMB
03. srpna 2022, 10:26
-2
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

To je právě to specifikum PHEVů. Při týdenním nájezdu 1200 km, tedy v průměru skoro 200 km denně, což je značný nadprůměr, to jedno dobití na 50 km jízdy denně neudělá až takový rozdíl. A můj závěr by též byl, že na takovou skladbu cest se tohle konkrétní auto až tolik nehodí.

Aby měl daný PHEV správný smysl, tak musím mít takový způsob použití, že jsem schopen většinu vzdálenosti odjezdit na elektřinu a zároveň jezdím poměrně často tak dlouhé trasy, že by mě BEV třeba s 300km dojezdem už výrazně omezoval. A každý asi cítí, že tohle se vztahuje jen na poměrně úzkou skupinu lidí.

MB
MBMB
03. srpna 2022, 08:12
1
Škoda Octavia iV: Auto, které dává smysl

PHEVy jsou na rozdíl od těch ostatních kategorií hybridů odlišné v tom, že se jedná o celkem široké spektrum v závislosti na parametrech. Jsou PHEVy, které ujedou třeba jen kolem 35 km a dají se dobíjet jen těmi pár kilowatty. Čili je to opravdu jen na krátké trasy a člověk musí mít domácí nabíjení, jinak je to víceméně k ničemu a člověk si místo toho může koupit obyčejný full-hybrid se stejným výsledkem. Na druhé straně spektra je dnes třeba GLC PHEV s dojezdem 100 km a 30kWh baterií, což už je kapacita srovnatelná s malými BEVy a dá se nabíjet skrz DC i 11 kW třífázově na AC. Což tomu pak dává úplně jiný rozměr a jedná se o značně odlišnou variantu pohonu co do použití, přestože to taky spadá pod PHEV.

MB
MBMB
29. července 2022, 08:46
1
Škoda Kamiq Monte Carlo: Nevyrovnaná osobnost

Fabia, Scala i Kamiq stojí na MQB A0, nicméně Scala a Kamiq sdílejí stejnou variantu se shodným rozvorem a šířkou. Čili to jsou skutečně přímé protějšky, Fabia je o dost menší. Scala je však delší než Kamiq, a má tak přirozeně větší kufr.

MB
MBMB
20. července 2022, 19:25
2
Autíčkářův týden: Sportovní auta budoucnosti, bláznivý pickup a jedna stálice na trhu

Z hlediska techniky pohonu je to do jisté míry ultimátní řešení, které teoreticky kombinuje výhody obou světů. S čistým FCEV je člověk odkázán jen na vodíkové tankovací stanice, kterých je a bude minimum, a drahý vodík. To nikdo nechce. Díky baterii si ale může i dobíjet při parkování u AC stojanů a doma, ideálně i z vlastní fotovoltaiky, a obstarat tím většinu energie za méně peněz. A bez nutnosti zajíždět ke stanicím a stát u toho v lepším případě 5 minut, když zrovna bude stanice natlakovaná.

Nemyslím si, že se takový hybrid někdy masově prosadí v osobních autech. Takové auto by bylo strašně drahé a ten pohon je i prostorově velice náročný. Zároveň to začíná postrádat smysl se zvyšující se rychlostí nabíjení. Reálně by člověk tankoval jedině tehdy, kdy by měl tu vodíkovou stanici přímo po cestě a zrovna tak pospíchal, že by si radši natankoval drahý vodík místo toho, aby si udělal o 15 minut delší zastávku u rychlonabíječky. To se stane možná párkrát do roka a kvůli tomu si nikdo nebude kupovat takhle komplikované auto. Leda pár nadšenců, kteří by tu cenu neřešili.

MB
MBMB
20. července 2022, 18:58
0
Autíčkářův týden: Sportovní auta budoucnosti, bláznivý pickup a jedna stálice na trhu

Blbost to je, ale to je přirozený vývoj. Každý druhý si stěžuje, že elektromobilům nevrčí motor, tak je jasné, že tam něco dají. Stejně jako dávají na auta falešné koncovky výfuku, staví pseudo-teréňáky a podobně. Prostě je po tom poptávka.

MB
MBMB
14. července 2022, 11:23
1
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 130: V barvách Francie

Jasně, že tohle nebude zrovna prodejní trhák, sám to píšu. Málokdo si do takového auta dá příplatkovou výbavu za 300 tisíc.
Proto píšu, že upínat se k ceně takového kusu není úplně směrodatné. Když člověk srovná hrušky s hruškama, tak ta Octavia stojí stejně.

Mimochodem nejvyšší PHEV varianta 308 e-GT s 165 kW stojí taky cca od 1,1 milionu, tzn. jako to testované auto a jako Octavia RS.

A že se dá za stejnou cenu koupit buď top motorizace bez příplatkové výbavy, nebo slabší s lepší výbavou, je snad jasné, to si tu nemusíme povídat. A každý holt preferuje něco jiného.

MB
MBMB
14. července 2022, 06:51
1
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 130: V barvách Francie

To nevím, podle mě jsem to napsal jasně. V té testované 308 je narvané úplně všechno, co jde. Když člověk dá všechno možné do Octavii 2.0 TDI 110 kW Sportline, která je protějškem testované 308 GT 1.5 HDI, tak je taky na 1,1 milionu.
Čili 308 v tomhle nijak nevybočuje. To, že taková konfigurace pro většinu lidí nedává smysl a radši by si za podobné peníze koupili jinak naspecifikované modely, je věc jiná a je to pochopitelné.

MB
MBMB
13. července 2022, 18:19
-2
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 130: V barvách Francie

To je nesmysl to takhle srovnávat. To je cena testovaného auta, které evidentně bylo v "novinářské" konfiguraci, která má příplatky za 300 tisíc. Octavia 2.0 TDI 110 kW se taky dá nakonfigurovat na 1,1 milionu, tedy na cenu RS.

Tahle motorizace začíná na 760 tisíc s automatem v ceně. Octavia s 2.0 TDI 85 kW a automatem začíná v Active na 660 tisíc, ale s tím, že oproti 308 nemá ani parkovací senzory, automatickou klimatizaci, litá kola či metalízu. Když jsem to pokusil dorovnat, tak ta Octavia combi vyšla na prakticky stejných 740 tisíc. Ta cena se tedy zdá v normě.

MB
MBMB
09. července 2022, 15:23
0
Ptejte se: Malé auto do města a okolí

V tom upřímně nevidím žádnou paralelu.
Chápu, že zvuk spalovacího motoru je součást zážitku v určitých případech. Ale tady se bavíme o krabičce na dojíždění 6 km. A hluk je prostě jen hluk, který to dojíždění nijak nevylepšuje.
Ale pokud někomu dojíždění třeba v Citigo způsobuje emoce jako při večeři s kamarády a v elektrickém Citigo by se najednou cítil, jako že jí jen cereální tyčinku, tak budiž mu přáno.

MB
MBMB
09. července 2022, 12:13
-1
Ptejte se: Malé auto do města a okolí

Představa, že někdo záměrně chce, aby mu něco v autě na dojíždění 6 km vrčelo, mi přijde celkem úsměvná. Do obýváku si taky lidi nedávají naschvál vrčící věci. Ale chápu, že lidi to po desetiletí neznali jinak, a prvních pár dní to musí být nezvyk, ze kterého už se ale pak těžko vrací zpět.
Každopádně drahý elektromobil je při tomhle nájezdu ekonomicky úplně mimo. I ty nejstarší novodobé elektromobily z počátku minulého desetiletí pořád stojí řádově nízké stovky tisíc. Což mi přijde na tyhle účely dost. To je leda pro někoho, kdo to chce kvůli těm vlastnostem bez ohledu na cenu, protože si to může dovolit.
Asi nejlevnější takové auto by bylo Mitsubishi i-miev a jeho sourozenci z PSA.

MB
MBMB
08. července 2022, 14:19
1
Autíčkářův týden: Trochu jiné elektromobily a nejlepší rodinné auto na trhu (+ jedno překvapení)

To tak úplně není, že by se BEV musel dělat v úplně jiné továrně. Běžně se dělají na stejné lince se spalováky a je to i případ i4, která se dělá společně s některými variantami 3 a 4 v Mnichově. Továrny čistě na BEVy mají jen ryze elektrické značky, z těch velkých je to v podstatě jen Tesla. Ostatní vyrábí společně se spalováky a nové továrny teprve plánují.
Ta továrna se ale kvůli tomu musela samozřejmě inovovat a pro i4 tam jsou operace navíc.
A těch důvodů, proč jich nevyrábí víc, může být celá řada, do toho nevidíme. Kromě pouhého obchodního rozhodnutí to mohou být i věci typu, že nemají zajištěnou dodávku baterií, s čímž bojují obecně všichni, někdo více, někdo méně. A v takovém případě by jich nemohli vyrábět víc, i kdyby sebevíc chtěli.

MB
MBMB
08. července 2022, 08:43
0
Autíčkářův týden: Trochu jiné elektromobily a nejlepší rodinné auto na trhu (+ jedno překvapení)

Tak on ten e-up teď stojí výrazně víc než nový. Pamatuji, jak tenkrát šlo koupit nové Citigo-e v akci na začátku prodejů za 430 tisíc myslím. To byl tenkrát super kup.

MB
MBMB
06. července 2022, 13:22
0
Ptejte se: Malé auto do města a okolí

Ano, přesně na to jsem narážel. Ale není to jen o kombi, ono to v zásadě zvládne i takové Citigo.
Vysloveně levná a jednoduchá auta ve stylu japonských kei cars, nebo původních fiatů 500 či VW brouků tu dnes prakticky nemáme. To by se přesně hodilo na takovéhle popojíždění, kvůli kterému nemá smysl mít velké auto, ale zřejmě tu na to není dost velký trh.

MB
MBMB
04. července 2022, 20:28
0
Ptejte se: Malé auto do města a okolí

Možnosti jako v Japonsku, ale i jinde, tu bohužel nemáme. Tady musí každé auto umět převézt 5 lidí stovky kilometrů do dálnici rychlostí 160 km/h, i když to mnohdy vůbec není potřeba.
Na 6km trasu bych upřímně moc auto neřešil typ auta a snažil se sehnat jakoukoliv nejlevnější věc, ve které je člověk ještě ochoten jezdit a která bude mít dobré vyhlídky na malou a levnou údržbu. Samozřejmě pokud má člověk na rozhazování, tak si může dopřát nějaké přidané pohodlí, ale ekonomicky to moc smysl nedává.

MB
MBMB
30. června 2022, 21:01
0
Hyundai i30 1.5 DPi: Šetřit tu neznamená trpět

Přímo Hyundai o tom má pasáž tady: https://tech.hyundaimotorgroup.com/essential-performance/smartstream/

Obecně jde o to, že každý port má vlastní vstřik, který lze umístit blíže k válci a mířit přímo na ventily. Hlavním přínosem je minimalizace filmu na stěnách portů, který zvyšuje emise HC, ale zlepšuje to i spotřebu.
Pro podrobnější studium se lze podívat například na toto: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359431117370321

MB
MBMB
26. června 2022, 12:15
1
Bouráme do zdi, jezdíme poslepu, pouštíme to ze svahu…

Tak je to stejný princip jako u Ciolkovského raketové rovnice. Na tom popisu nevidím nic zavádějícího, co by vedlo na perpetuum mobile. Když chci raketě zvýšit dostupnou změnu rychlosti, tak přidám palivo. Jenže na to, abych urychlil to přidané palivo na danou rychlost, potřebuji další palivo navíc. A tak dále. A když to člověk zintegruje, tak dostane logaritmickou funkci. To znamená, že ty první kilogramy mají velký efekt, ale postupně budu mít už tak těžkou raketu se spoustou paliva, že dalším palivem už si tolik nepomůžu.
A stejně to funguje obráceně. Když budu ubírat palivo, tak můžu odebrat o něco víc, než kdyby to byla lineární závislost, protože tím ubráním paliva jsem si tu raketu zároveň odlehčil. To samé u elektrických aut, kde baterie tvoří nezanedbatelnou část hmotnosti celého auta. U běžného spalovacího auta lze vliv těch pár desítek kilogramů paliva v hmotnosti celého auta zanedbat.

MB
MBMB
21. června 2022, 10:09
0
ElBlesk: Když jdete na ekologii ekonomicky

Je fér zmínit, že Dacia Spring je zas o další level dospělejší auto. A je to rozhodně nepoměr. Čínský Renault City K-ZE, na kterém je Spring koneckonců založen, stojí v Číně taky méně než polovinu.
Jinak ano, aby to mohlo být levné, tak se toho musí prodávat hromada. Je otázka, jestli to je v krátkodobém horizontu možné v Evropě, když tu taková auta nejsme moc zvyklí kupovat. I když jsem přesvědčen, že pro spoustu lidí by to bylo ideální druhé auto. Zatím žádný velký výrobce takovou poptávku neidentifikoval, a proto taky vznikají projekty jako ten přeznačkovaný Wuling nebo ElBlesk, které se snaží tuhle potenciální díru na trhu využít.
Zatím neblíž je ten Spring, který se prodává v nějakých rozumných počtech, ale je drahý. Ale když se na to stojí fronta a i za tuhle cenu to všechno prodají v západní Evropě ještě s dotací od státu, tak proč by zlevňovali, že?

MB
MBMB
21. června 2022, 09:31
0
ElBlesk: Když jdete na ekologii ekonomicky

Zajda: Ano, poloviční maximálka, poloviční dojezd, méně místa a ten nejjednodušší plastový interiér, jaký si lze představit. Wuling je oproti tomu úplně jinde.

MB
MBMB
21. června 2022, 07:58
-1
ElBlesk: Když jdete na ekologii ekonomicky

V Evropě bohužel není v této kategorii žádná konkurence. Tady člověk koupí leda Citroen Ami, nebo Renault Twizy, které stojí nesmyslně moc. Pak i ten Wuling za 10 000 EUR vypadá jako super kup, i když je to násobek té čínské ceny.

MB
MBMB
20. června 2022, 22:21
0
ElBlesk: Když jdete na ekologii ekonomicky

Nejprodávanější EV v Číně je momentálně Wuling Hongguang Mini EV. Malé městské celkem dospěle působící auto, čtyři místa, 20 kW a 100 km/h maximálka. Prodává se se dvěma velikostmi baterie, s tou větší to dá ve městě 170 km a stojí v přepočtu nějakých 160 tisíc Kč.
Je určitě fajn mít taková auta na trhu, přeci jen u nás není úplně pohodlné jezdit celoročně třeba na tom skútru. Ale 270 tisíc za něco jako Tiger bych tedy nedal. V Číně taková vozítka stojí řádově desítky tisíc, a pak to má nějaký význam.

MB
MBMB
15. června 2022, 07:38
0
Bazarový snílek: Městem v jedné stopě

To právě záleží na použití. Pokud to má někdo opravdu jen na ježdění po městě, tak těch obvyklých cca 50 km bohatě stačí. Blbé je, že to tady stojí pomalu dvakrát tolik, než za kolik to člověk koupí přímo v té Číně.
Jak jsem psal, na výlety po okreskách to nejen kvůli dojezdu, ale i maximální rychlosti, nebude úplně to pravé.

MB
MBMB
14. června 2022, 13:41
0
Bazarový snílek: Městem v jedné stopě

Tak v Číně jsou v mnohých městech zakázány spalovací skútry, respektive motorky obecně. Ten poměr jde pak i na 100 %, přičemž jen běžné mít v rodině jeden i dva. Čili jich fakt vyrábí hafo. Pak je šok, když člověk přejede jinam v rámci Jihovýchodní Asie a slyší všude ten řev skútrů.
Kupovat dnes spalovací skútr už by mě ani nenapadlo, pokud bych s tím nechtěl jezdit vysloveně někam z města na výlety.

MB
MBMB
10. června 2022, 11:17
1
BMW i4 M50 a rozmazaný svět za oknem

Ano, jedna věc je to, že celý battery pack včetně chlazení a všeho možného je produkt nemalé konstruktérské práce, nejde to počítat jen jako cenu bateriových článků. A pak do toho vstupuje economy of scale, která ještě u většiny elektromobilů moc nefunguje a do ceny se hodně promítají právě ty fixní náklady.

MB
MBMB
09. června 2022, 08:36
1
BMW i4 M50 a rozmazaný svět za oknem

Mně přijde zajímavá především obyčejná i4 (ne M50). Výkon má pořád dostatečný, dojezd je vyšší díky nižší spotřebě a stojí o pěkných pár set tisíc Kč méně.

MB
MBMB
05. června 2022, 11:50
0
Kia EV6 168 kW Earth: Právoplatný vítěz

No právě. Mazda 6 G194 Revolution bez ničeho dalšího, která se pořád na EV6 dynamicky nechytá a chybí jí nějaká výbava, stojí ceníkově bezmála milion. Revolution TOP lehce přes milion. To není o půl milionu méně než 1 320 000 Kč. O (navíc necelý) půl milion méně stojí opravdu až Mazda 6 v "ceně od" za 870 tisíc (G145 Attraction). Odtud má poznámka.

MB
MBMB
05. června 2022, 06:51
0
Kia EV6 168 kW Earth: Právoplatný vítěz

Spíš je zábavné, že někteří stále mají tendenci srovnávat cenu konkrétního testovaného auta obvykle v nějaké střední až vyšší specifikaci s "cenou od" nějakého jiného auta. Speciálně když jde o spalovák a elektromobil.

MB
MBMB
02. června 2022, 09:02
-2
Kia EV6 168 kW Earth: Právoplatný vítěz

Octavia je poněkud atypický a na trhu unikátní případ nafouklé nižší střední třídy, kterou kvůli tomu řada lidí srovnává například s Passatem, přestože to je v hierarchii jiný stupeň. Jakmile by člověk chtěl přímo ten Passat, nedej bože něco s nádechem SUV/crossoveru, tak zaplatí pochopitelně víc.

MB
MBMB
01. června 2022, 16:13
0
Kia EV6 168 kW Earth: Právoplatný vítěz

Rozměry jsou veřejně dohledatelné, každý s nějakým přehledem v autech si dokáže představit řadu SUV/kombi/crossoverů podobné velikosti. A jakmile do toho člověk dá nějakou motorizaci aspoň >110 kW, automat a nějakou výbavu, tak zpravidla skončí někde na milionu, či lehce nad, tedy podobně jako ta EV6. Dá se pochopitelně koupit Dacia Jogger za méně než polovinu, ale Kia míří jinam.

MB
MBMB
01. června 2022, 12:32
2
Kia EV6 168 kW Earth: Právoplatný vítěz

Cítím z toho snahu být za každou ceny konfrontační. Má to jednoznačně konkurenceschopnou cenovku v rámci BEV, stojí to velmi podobně jako srovnatelná spalovací auta, čili vířit tady diskuzi kvůli výroku “nestojí to nesmysl”, mi přijde trochu zbytečné.

MB
MBMB
01. června 2022, 09:38
1
Kia EV6 168 kW Earth: Právoplatný vítěz

Stojí to stejně jako srovnatelně velká a výkonná spalovací auta. Jasně, že si to každý nemůže dovolit, stejně jako si každý nemůže dovolit pěkně naspecifikovaného Kodiaqa.

MB
MBMB
01. června 2022, 07:10
0
Kia EV6 168 kW Earth: Právoplatný vítěz

Hyundai a Kia to uměly vždycky, už Ioniq/Kona/Niro/Soul v elektrických variantách platily za nebývale úsporná auta oproti konkurenci. Teď po 4-5 letech to s honosnějším provedením a výrazně rychlejším nabíjením dostalo ještě nový rozměr a navíc to nestojí nesmysl. Kdo chce rodinné univerzální auto i na častější cesty po (primárně západní) Evropě s dobrým poměrem cena/výkon, tak má v zásadě jasno.

MB
MBMB
30. května 2022, 19:12
1
Lexus NX 450h+: Oáza klidu a pohody

Ono s pojmenováváním je to občas vtipné, kdy nějaká automobilka neodhadne vývoj, a pak se jim celý systém rozpadne. Dávat objem motoru do názvu evidentně nebyl dobrý nápad, který nepočítal s přeplňováním ani elektrifikací ani vývojem motorů obecně. Z poslední doby na to doplatil Nissan Z, který už se jmenuje právě jen Z, protože má nižší objem než předchozí 370Z. Asi si někdo představoval, že tomu s každou generací poroste objem.
Vtipný je Peugeot, který se zastavil na XX8, protože jim došly čísla a XX9 by navíc kolidoval s již existujícím Peugeotem 309 z 80. let.
Dále třeba s BMW s jejich 1M, protože se to nemohlo jmenovat M1, jako všechna ostatní BMW.
Teď mně baví Mercedes s jejich EQ, kdy nejdřív představili EQC jako protějšek k GLC, teď když udělali protějšek k sedanu třídy S i GLS, tak je pojmenovali "EQS" a "EQS SUV". A teď jen čekám, co udělají, až budou chtít udělat EQ verzi k sedanu třídy C, nebo k třídě B (protože už mají taky EQB jako protějšek k GLB). A podobných případů by se našlo víc. Nemluvě o tom, že si pod třídou C udělali abecedně místo jen na dva menší modely.
Do jakéhokoliv systémového označení s písmenky či čísly se podle všeho dříve nebo později vždy vklíní nějaký nový model, který na to nejde napasovat, a vznikne z toho akorát zmatek. Pokud se to tedy předem nevymyslí opravdu chytře.

S elektromobily obecně bude zábava, protože někteří výrobci se vydali cestou stávajících a někteří odlišných názvů. Takový Renault prodává souběžně spalovací i elektrický Megane s názvem Megane, i když to jsou úplně jiná auta a dal tam jen přídomek E-Tech. Tam to mají jasné. Pak tu je třeba VW, který začal dělat separátně ID a jsem zvědav, co udělají, až za třeba dvě generace přestanou prodávat spalovací Golf. Jestli to jméno zruší, nebo jestli už v té době zavedený ID.3 přejmenují zpátky na Golf.

MB
MBMB
17. května 2022, 22:43
0
Ford Kuga PHEV: Vybírejte s rozmyslem

To si všechno člověk může nastavit v ABRP (procento nabití při dojetí, rychlost jízdy, venkovní teplotu) a udělat si představu, jak často a dlouho by člověk musel nabíjet. Není potřeba si vymýšlet nějaká hausnumera. Při nejméně příznivých podmínkách, kdy pojedu nad rychlostní limit, v zimě a budu chtít slušnou rezervu při dojetí, tak se u těch nejpokročilejších elektromobilů, o kterých jsem hovořil, dostanu dohromady na hodinu, maximálně hodinu a čtvrt na nabíječkách (typicky tři až čtyři zastávky).
Jinak jasně, ideální je mít přístup k zásuvce na hotelu, to dnes není nic výjimečného.

MB
MBMB
17. května 2022, 14:15
0
Ford Kuga PHEV: Vybírejte s rozmyslem

Při rychlostech nad 140 km/h je to samozřejmě trochu jinak.
Tesla plánovač tady optimalizoval na počet zastávek. Otázka, co by to ukázalo, kdyby to člověk zadal přímo v autě. Obecně to není časově moc efektivní, lepší je udělat třeba dvakrát 20 minut, kdy se využije ta rychlejší část křivky nabíjení a člověk tam s rezervou dojede. Jak to koneckonců navrhuje ABRP. Tyhle plánovače jinak počítají normálně s povolenou/doporučenou rychlostí, nejedná se o ploužení 110 km/h.
Dvě 20min zastávky na 700km trase, kde by člověk i se spalovákem minimálně jednou na 10 minut zastavil, jsou za mě dvě krátké zastávky představující zanedbatelné zdržení.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Voyager  1997
Chrysler Voyager

1997 rok výroby
120 koní výkon
2 499 ccm objem

Dodge Charger  1972
Dodge Charger

1972 rok výroby
230 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Wildcat 4-door Hardtop 1966
Buick Wildcat 4-door Hardtop

1966 rok výroby
330 koní výkon
6 572 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1969
Chrysler Newport Custom

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem