načítám data...

MBMB

JménoMartin B
BydlištěPraha 5
Registracepřed 2.2 rok.
Poslední aktivitapřed 6.1 hod.
Komentářů u článků212
Pozitivních komentářů u článků59
Negativních komentářů u článků33
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

MB
MBMB
dnes v 00:42
0
Honda Jazz e:HEV: Na papíře složitý, ve skutečnosti přirozený

Obecně nemám rád "spotřeby v testu", protože se to nedá s ničím rozumně porovnat. A novináři navíc zpravidla jezdí za hroznou raketu. Ale u dvou jiných testů, které jsem viděl, redaktoři uváděli 3,5 a dokonce i pod 3 l/100 km ve městě a lehce nad 4 l/100 km na nějaké kombinované trase. Na sprintmonitoru má minulý nehybridní Jazz průměr 5,5, nového tam jsou sice jen tři kusy, ale průměr v souladu s testy 4,2 l/100 km. Za mě to vypadá, že to funguje dost dobře. Koneckonců je to i vidět i na té udávané WLTP spotřebě, kterou lze přímo srovnat, protože to je za exaktně stejných podmínek.

MB
MBMB
včera v 14:53
3
Honda Jazz e:HEV: Na papíře složitý, ve skutečnosti přirozený

Režimu, kdy spalovací motor pohání pouze generátor a elektřina z něj pak elektromotor připojený ke kolům, se říká sériový hybrid. Základní myšlenka sériového hybridu je, že je běh spalovacího pohonu nezávislý na tom, kolik chci zrovna výkonu pro pohon auta. Což je poměrně zásadní. V normálním autě dosahujeme požadované dynamiky tak, že necháváme motor v každém daném okamžiku běžet v takovém režimu, který dává zrovna takový výkon, který právě chci. Což je s ohledem na vlastnosti spalovacího motoru úplně na houby. V běžném provozu se obvykle pohybujeme v oblastech, kde má spalovací motor úplně tragickou účinnost s tím, že ani ta maximální není úplně dech beroucí.
Pro pochopení si lze představit takový v prvním přiblížení ideální scénář, kdy spalovací motor nechám běžet výhradně v oblasti maximální účinnosti, nechám ho dobíjet baterii, a když je plná, tak ho vypnu. Když úroveň nabití klesne pod nějakou mez, tak ho zase zapnu a takhle pořád dokola. Sice tam mám navíc ztráty v tom generátoru a elektromotoru oproti tomu, kdybych ten výkon rovnou poslal na kola, ale bohatě to vykompenzuji tím, že ten spalovací motor díky tomuto uspořádání běží s účinností třeba 35 % místo 20 %. Obecně to je složitější a ten hybrid od Hondy nefunguje takhle primitivně, ale šetří palivo na tomto principu. Plus pochopitelně rekuperací, kterou čistý spalovák nemá.

Trochu mě dráždí, že podle marketingového oddělení je v tom CVT. Což zřejmě zvolili kvůli tomu, že se to uživatelsky chová podobně, tj. že růst otáček motoru nutně nekoreluje s rychlostí a polohou plynového pedálu. Ve skutečnosti tam žádná převodovka s proměnným převodem nikde není.

MB
MBMB
předevčírem v 12:24
0
Dacia představuje svůj první elektromobil

Ani, taky jsem na to pár dní zpět narazil. Nijak extra jsem to neověřoval, ale podle článků jsou v Maďarsku dotace a konečná cena od včetně DPH tam bude v přepočtu prakticky přesně 300 000 Kč. A jak jsem zmiňoval, bude zajímavé sledovat, jak to nacení u nás na trhu bez dotací.

MB
MBMB
20. října 2020, 12:28
0
Dacia představuje svůj první elektromobil

Vtip je v tom, že se mění jen některé články, případně moduly (což je jednodušší).

MB
MBMB
19. října 2020, 02:28
0
Autíčkářův přehledný průvodce převodovkami

Ano, chtěl jsem napsat něco podobného. Většina CVT převodovek má rovněž hydroměnič, čili ta poznámka na začátku kapitoly nedává moc smysl.

Obecně to chce rozlišovat, co je převodovka (např. planetová, variátor či klasická kombinace čelních ozubených kol na rovnoběžných hřídelích) a co je zařízení sloužící k rozpojování kol a motoru (spojka, nebo hydroměnič). Tato dvě zařízení lze v principu libovolně kombinovat, akorát některé kombinace jsou přirozeně častější než jiné podle toho, jak se to hodí pro danou aplikaci.

MB
MBMB
19. října 2020, 00:34
0
Dacia představuje svůj první elektromobil

Uvidíme. Já jsem primárně nepochopil, kde autor přišel na věty typu "Výsledkem je pořád poměrně drahé miniauto s malým dojezdem, bez výbavy a se směšným výkonem.", když cenu neznáme.
Jinak byde samozřejmě zajímavé, jak do toho promluví dotace. Třeba u škodovky lze u PHEVů pozorovat, že v zahraničí nastavuje úplně jiné ceny vůči čistě spalovacím autům. U nás jsou ceny normální, v zahraničí si je navyšuje přibližně o výšku tamní dotace, která jde do kapsy škodovce a koncový zákazník zaplatí přibližně stejně jako u nás. Tak jsem zvědav, jestli Spring bude stát ceníkově všude rámcově stejně, nebo jestli tam taky bude podobný rozptyl.

MB
MBMB
18. října 2020, 02:54
-1
Dacia představuje svůj první elektromobil

Moc nevím, na čem se zakládají ta hodnocení ohledně ceny, když cena ještě oznámena nebyla.

MB
MBMB
12. října 2020, 17:00
1
Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered: Jak se pejsek s kočičkou naučili péct dort

Proč by měl být hybrid z podstaty své existence nutně něco, co si hraje ekologický povoz? Dnes existuje už celý seznam hybridních super/hypersportů, které jsou evidentně hybridní kvůli svým vlastnostem. Třeba koncern PSA zas nabízí PHEVy u řady modelů jako vrcholné varianty jednak s nejvyšším výkonem a jednak s pohonem všech kol díky zástavbě zadního elektromotoru.

MB
MBMB
06. října 2020, 13:32
0
Volvo S90 T6 Inscription: Naposledy bez elektromotoru

Habakukk: To může být celkem matoucí. Ten soused akorát věděl, že to mělo udávaný dojezd 50 km podle NEDC. Tedy v běžném provozu už jako nové pravděpodobně znatelně méně, maximálně tak 40 km. Záleží, v jakých podmínkách pak najížděl těch 35 km, ale změna pravděpodobně nebude moc velká. PHEVy se typicky nedají rychlonabíjet a mívají velký buffer (například to Volvo využívá jen 72% nominální kapacity), čili degradace by měla být spíše pomalejší.

MB
MBMB
06. října 2020, 01:38
4
Volvo S90 T6 Inscription: Naposledy bez elektromotoru

Hybridy a elektrická auta už tu byla mnohem dřív, a to primárně od mimoevropských značek prodávajících hlavně mimo Evropu a lidi to kupují. Například celá Tesla je, jak známo, americká firma, dodnes má gros prodejů v USA a vznikla z přesvědčení, že z hlediska techniky a dlouhodobé udržitelnosti je bateriový elektromobil další evoluční krok. Nebylo to s vidinou, že v roce 2020 budou někde v Evropě nějaké pokuty za CO2 a oni na tom budou vydělávat, přestože jim to samozřejmě teď pomáhá.
Současná velká vlna nových hybridů od snad všech automobilek je pochopitelně způsobena pokutami za CO2 v EU, ale jednou bychom k tomu stejně došli. Ta regulace tu transformaci pouze urychluje, a proto taky koneckonců existuje. Protože o ten čas nám docela jde.

MB
MBMB
04. října 2020, 01:51
0
Komu zvoní hrana

VW určitě nemusí prodávat vše zábavné (je-li řeč o Bugatti a Lamborghini) kvůli emisím CO2. Flotilové emise se počítají jednak pro každou značku zvlášť a jednak malí výrobci mají limity pro pokuty jiné.
Výrobci s méně než 1 000 registrovanými auty ročně nemají vůbec žádný CO2 limit, mezi 1 000 a 10 000 si navrhují vlastní limit ke schválení a mezi 10 000 a 300 000 jde o to dosáhnout jen nějaké relativní snížení. Navíc se bavíme o značkách, kdy při jejich ceně není problém hodnotu pokuty plně promítnout zákazníkovi do konečně ceny bez dopadu na prodeje.
Důvody jsou poněkud jiné.

MB
MBMB
29. září 2020, 16:56
0
Není diferenciál jako diferenciál aneb proč mi to nehrabe oběma?

Souhlas, žádná extra kritika není na místě. Pár výroků se sice dá poupravit, ale základ je OK a díky bohu za to, že zde nepadlo nic o uzávěrce rozdělující moment 50:50 a podobně, jako jsem například nedávno zas četl u konkurence...

MB
MBMB
29. září 2020, 02:18
0
Škoda Octavia RS iV: Dokázali v Boleslavi spojit neslučitelné?

@BigBen Jak jsem psal, korektní název fyzikální veličiny je pojem "moment síly". Moment je obecně součin nějaké fyzikální veličiny a vzdálenosti od nějakého referenčního bodu. Konkrétně moment síly je součin síly a vzdálenosti od osy otáčení.
Pojmy jako kroutící, ohybový, utahovací či točivý moment bych osobně považoval spíš jen jazykové prostředky, jak vyjádřit, co ten moment síly v nějaké konkrétní situaci dělá. A je to jen o tom, kdo je zvyklý na jakou terminologii. Točivý moment je dnes u motorů naprosto široce zaběhlý pojem, čili i pokud to tak dříve nebylo, což nevím, tak asi nezbývá, než se smířit s tím, že teď to tak prostě je. :D

MB
MBMB
29. září 2020, 00:38
0
MB
MBMB
28. září 2020, 14:23
0
Honda E Advance: Upřímný automobil

Například spolujezdec může u sebe nastavit navigaci a pak tam je tlačítko, kterým to okno navigace pošle na řidičův display. A obecně si tam může pustit cokoliv, ty funkce jsou společné, tedy i kameru.

MB
MBMB
28. září 2020, 14:21
0
Honda E Advance: Upřímný automobil

Já už o takových špatných kusech četl několikrát. Možná že za úplně optimálních podmínek to není až tak strašné, aby to člověka praštilo do očí, ale nějaký problém zde zřejmě bude. Ten čas 45 minut z 15-100% je nějak podezřele dobrý s ohledem na to jak dlouho obvykle trvají ta poslední procenta a jaké lidi reportují nabíjecí rychlosti, ale třeba je to za určitých okolností možné.
Každopádně srovnávat časy mezi procenty je zavádějící. Každé auto má různé velkou baterku i těch 100% jinde. Z jednoho srovnání, co jsem našel, Honda e sice nabije 10-90% přesně za 45 minut, ale to je při velikosti její baterie jen 23 kWh. A při kombinované spotřebě minimálně někde na 17 kWh/100 km na to ujede jen nějakých 135 km. Peugeot e-208 za stejný čas dosáhne "jen" na 86%, ale u něj to je 38 kWh a to mu vystačí na cca 250 km, tedy skoro dvakrát tolik. Jet s tím někam na výlet je pak pochopitelně hned o něčem jiném.

Jinak e-208 je to samé co Corsa-e, takže to už tu jednou proběhlo. ;)

MB
MBMB
28. září 2020, 03:31
0
Škoda Octavia RS iV: Dokázali v Boleslavi spojit neslučitelné?

Zajímavé téma. Je za tím i něco víc než jen fakt, že se na nějaké škole v minulém století používal výhradně termín "kroutící moment"?
Kdybych chtěl tu veličinu nazvat nějak korektně, tak bych řekl "moment síly", jak se to zpravidla objevuje v učebnicích fyziky, protože existují i momenty jiných veličin s jinými jednotkami. Samotné slovo "moment" v běžné mluvě pak může vyjadřovat i krátký časový okamžik. Proto se podle mě mimo jiné objevují i přívlastky jako točivý či kroutící.

Například v pružnosti a pevnosti se používají pojmy kroutící a ohybový moment. Oba jsou to pochopitelně momenty síly, ale pouze tím jazykově vyjadřujeme, jestli moment například ten daný nosník ohýbá, nebo kroutí. V mechanice, pokud nějaký moment něčím otáčí, se zas může říkat točivý moment. Klidně bych se vsadil, že bych to našel v nějaké učebnici vydané před rokem 2002, kdy začal vysílat Autosalon. :D

MB
MBMB
28. září 2020, 02:54
1
Honda E Advance: Upřímný automobil

Auto je to pěkné a láká řadou zajímavých vlastností.
Bohužel, a v testu to vůbec nezaznělo, celkem selhává v těch elektromobilních parametrech, protože má na poměry své kategorie vysokou spotřebu (na čemž se podílí opět na poměry kategorie i nebývale vysoká hmotnost) při malé baterii a pomalé nabíjení. Což je celkem vražedná kombinace, která z toho dělá jen velmi omezeně využitelné, téměř ryze městské auto.

V testu sice padlo, že člověk nabije 100 km za 20 minut, ale to se bavíme o městském dojezdu a to ještě jedině pokud člověk přijede s téměř vybitým autem. Honda e totiž už na nějakých 40% nabití zpomaluje nabíjení na zoufalých 30 kW a později ještě víc. Podobně drahý Peugeot e-208 nabije za 20 minut na ultra rychlé nabíječce 200 km městského dojezdu a navíc má o více než 100 km delší počáteční dojezd, čili mnohem větší část výletů zvládne úplně bez dobíjení po cestě. Celkově je to tedy z hlediska použitelnosti úplně jiná kategorie. Podobné je to u Mini a i3. Nesouhlasím tedy s tím závěrem "Pokud si tedy uvědomíte jeho limity. Ale to je společné všem vozům této kategorie." Honda e má výrazně větší limity než ostatní auta této kategorie.

Minimálně u té rychlosti nabíjení to vypadá jen na velmi konzervativní softwarové omezení, protože auto s kapalinovým chlazením baterie by mělo zvládat víc, tak snad se to časem podaří vylepšit skrze SW případně i HW updaty v průběhu životního cyklu, protože to je obrovská škoda.

MB
MBMB
26. září 2020, 02:12
0
Škoda Octavia RS iV: Dokázali v Boleslavi spojit neslučitelné?

1.5 TSI má, pokud je brána hodnota ze stejného cyklu, nižší emise. Což je celkem přirozené, když je to nástupce prodávaný na evropském trhu.
Důvod nevím stoprocentně, nemám žádné info z relevantního zdroje, ale viděl bych ho vcelku jednoznačně v tom, že tohle PHEV pohonné ústrojí s 1.4 TSI je tu už od prvního Golfu a Passatu GTE a zřejmě se prostě přebírá kvůli nákladům.

MB
MBMB
19. září 2020, 01:45
1
Promarněné příležitosti nových technologií

U elektronického samosvoru nejde ani tak o to, aby se prokluzující kolo zpomalilo a chytilo povrchu. Ono se právě nemá o co chytit, a proto prokluzuje. Jde o to uměle zvýšit reakční moment na kole bez trakce, protože stejně velký moment pak může to druhé kolo přenést na té straně s trakcí, neboť u otevřeného diferenciálu platí pevné rozdělení momentu 50/50.

MB
MBMB
10. září 2020, 15:01
-1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

O tom tu byla řeč nedávno. To je holt způsob, jak mají automobilky zakomponované elektromobily v současných business modelech. Kdo kouká po Corse či jiném autě v základu, tak ta elektrická varianta pochopitelně pro něj není alternativa, protože to je výkonově zpravidla vrcholná, nebo téměř vrcholná motorizace se slušnou výbavou. A v této rovině má smysl srovnávat cenu.
Dávat jako protějšek Corsu 55 kW s manuálem bez ničeho je fakt kravina a taky mě dráždí, že spousta novinářů takhle cenově srovnává tu elektrickou a spalovací variantu.

MB
MBMB
10. září 2020, 06:56
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Jinak ještě komentář k těm účinnostem spalovacích motorů, který jsem opomenul. Účinnosti, které uvádí výrobci, jsou špičkové účinnosti. Takové hodnoty mají ty motory při konkrétních otáčkách a konkrétním zatížení (poloze plynu). Všude jinde nižší. V běžném provozu člověk pochopitelně člověk zavítá i do oblastí, kde má ten motor účinnost třeba i pod 20% a v celkovém mixu se lze bavit o nějaké 25% průměrné účinnosti.

MB
MBMB
10. září 2020, 02:37
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

PepaSFI: Je to tak, úroveň nabití baterie se určuje celkem špatně. Co se dá měřit dobře je výkon jdoucí do baterie a z ní, z toho se dá ta účinnost nabíjení určit přesněji. Je to podobné jako u spalovacích aut. Auto se nabije do plna, vybije se na nulu, přičemž se měří, kolik energie šlo z baterie, a pak se auto znovu nabije na 100% a sleduje se, kolik energie stanice musela dodat. Pro větší přesnost se ta procedura může několikrát opakovat.

Z čísel v palubním počítači je to horší, protože to je jen jeho odhad. To se dá celkem dobře použít pro srovnání různých typů nabíjení u jednoho konkrétního auta, jak je v tom videu, ale srovnání mezi jednotlivými auty bude velmi nepřesné. Což je právě taky problém toho testu ADACu, který sledoval jen procento nabití na displayi auta.

MB
MBMB
09. září 2020, 16:39
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

CZmisak: Pochopitelně. O bateriích už něco víme a ve velkém vyráběné sériové elektromobily už po silnicích jezdí cca 10 let. Degradace je pochopitelně o něco rychlejší, ale žádná tragédie. Což je dáno i tím, že méně vyspělá auta výkon při dosažení nějaké teploty omezí, čili už se to ani nenabíjí tak rychle a ta lepší to aktivně uchladí, což alespoň některé negativní efekty omezí.

MB
MBMB
09. září 2020, 12:49
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Většinu lidí spíš zajímá, kolik času musí aktivně čekat na to, až se jim dobije někde po cestě. e-Corsa má podle mě dost solidní parametry dojezdu a rychlosti AC (s příplatkem za 3F 11 kW) i DC dobíjení, které tento čas stlačí na rozumné hodnoty.

MB
MBMB
09. září 2020, 12:40
1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

To se ale bavíme pouze o ohmických ztrátách. Kromě toho záleží, jakou má charakteristiku účinnosti ACDC měnič pro různá zatížení, jaká je počáteční úroveň nabití, jaká je teplota na začátku a na konci, jestli v autě běží nějaký spotřebič typu Sentry mode, jestli se auto snaží aktivně ohřát baterii pro rychlejší nabíjení atp. To je částečně rozebíráno v tom videu. Protože pokud auto má nějakou spotřebu během nabíjení, tak má na konci pochopitelně méně energie v baterii. Přičemž i další majitelé na fórech podobně jako Bjorn v tom videu mají s jedním a tím samým autem rozptyl klidně 80 až 95% podle situace.
Na tom testu ADACu je z dostupných informací znepokojující minimálně to, že údajně nabíjeli z AC wallboxu 22 kW (3×230 V, 32 A), ale každé auto si neumí vzít tolik. Pouze Zoe, některá ale budou mít tři fáze 16 A, některá jednu fázi 32 A a tak dále. Přičemž třífázové palubní nabíječky jsou u řady aut příplatková výbava, čili z typu auta člověk nic nepozná. Čili některá auta nabíjela 22 kW a některá třeba jen 7,4 kW a porovnává se to mezi sebou kdo ví za jakých podmínek. Je to jen krátká tisková zpráva téměř bez jakýchkoliv informací.

MB
MBMB
09. září 2020, 09:24
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Já neříkám, že ta metodika byla špatná, ale že vůbec není známa. Jak je vidět v tom videu od Bjorna, proměnných je řada a evidentně ani neplatí, že rychlejší je automaticky méně účinné.

MB
MBMB
09. září 2020, 01:42
1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Mě spíš překvapuje, že někdo vydá taková čísla bez podrobnějších údajů o metodice. Jaký rozptyl může být v naměřených číslech dle podmínek, dobře ukazuje nedávné video od Bjorna s Teslou 3:

Plus účinnost nabíjení si měří spousta lidí doma různými způsoby, čili lze najít hromady různých dat.
Taky mě překvapuje, že někoho dráždí koncept účinnosti zrovna při nějaké jedné konkrétní operaci přesunu energie do auta. Přeléváním kapaliny z jednoho místa na druhé člověk sice o nic nepřijde (pomineme-li energetickou spotřebu čerpadla), ale někdo zas považuje za těžko akceptovatelné, že přes 70% toho paliva se tam tankuje jen na to, aby se spálilo jen na teplo, které se bez užitku vypustí do atmosféry přes chladič a výfuk. To bych tedy radši, aby se mi klidně i 50% vypařilo při tankování. Každý řetězec má holt svá slabá a silná místa a vybrat si zrovna jedno a to nějak jízlivě komentovat, mi přijde přinejmenším poněkud zvláštní.

MB
MBMB
08. září 2020, 07:32
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Ano, separátní zásuvkou na střídavý proud. Z čísel to vypadá na příplatkovou třífázovou palubní nabíječku 11 kW, která je chvála bohu v nabídce, ačkoliv by to podle mě měl být ideálně standard.

MB
MBMB
08. září 2020, 01:56
1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Podle všeho šlo o nabíječku, která dokáže nabíjet jen jedno auto. Akorát nabízí dva různé konektory pro rychlonabíjení různých typů aut. Pravděpodobně se to první auto musí úplně odpojit, aby začalo nabíjet to druhé, to bohužel přesně nevím. Každopádně pokud to majitel Tesly věděl, mohl to pochopitelně něco říct.

Na tom větším výletě se dalo dobít přímo v KV, nebo v Bochově. Jsou to tedy EON a ČEZ a možná byl k autu jenom čip od PRE. Jinak by to bylo za vyšší sazbu pro neregistrované zákazníky. Ale pro klid v duši se dá u takové nabíječky na 10 minut zastavit a přidat si pár desítek kilometrů.

MB
MBMB
08. září 2020, 01:33
-1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Přesně tak, u spalovacího auta se to chová stejně. Což je přirozené. Pokud to auto nemá chytře implementovanou integrovanou navigaci à la Tesla, tak auto nemá jak vědět, jakou trasu člověk pojede a nezbývá mu než dopočítávat dojezd nějakým algoritmem ze spotřeby za posledních x kilometrů. Řada elektromobilistů tedy raději kouká na procenta baterie.
Občas se v některých testech autor zaměří na tu část, jak mu ubyde třeba 50 km dojezdu po ujetí 10 km nějakým svižnějším tempem a explicitně si stěžuje na elektromobily, jak nadsazují dojezd. Tak si zas něco pomyslím o odbornosti motoristických novinářů a jdu dál.

MB
MBMB
01. září 2020, 00:21
1
Autíčkář se ptá: Co vy a technické specifikace aut?

Protože žádné takové porovnatelné číslo napříč auty ani nelze určit. Smysl by to dávalo u elektromobilů s jednostupňovou převodovkou, jinak ne.
Každopádně je to veličina rovněž souvisící s výkonem a hmotností, čili pro porovnání mezi jednotlivými auty obdobně poslouží to číslo 0-100 km/h.

MB
MBMB
13. srpna 2020, 00:57
0
6 věcí, které jste nevěděli o Subaru XV e-Boxer

U manuálů je tam otevřený diferenciál s viskózním prvkem. Čili bez prokluzu při jízdě rovně je rozdělení standardně 50:50 jako u otevřeného diferenciálu a při prokluzu se to mění.
Obecně je dobré mít na paměti, že výrobci zpravidla uvádí základní rozdělení při jízdě rovně bez prokluzu. Máme i systémy, u kterých se uvádí rozdělení 95:5 - samotná viskózní spojka, která je i bez prokluzu lehce sepnutá. Obecně tyto hodnoty ale neřeknou o pohonu a jeho chování příliš mnoho. Zajímavé je právě to chování při prokluzu.

MB
MBMB
12. srpna 2020, 12:26
6
6 věcí, které jste nevěděli o Subaru XV e-Boxer

Symetrický pohon se tomu říká kvůli tomu, že je stranově symetrický z hlediska konstrukce. Na rozdíl od příčně uloženého řadového motoru.

MB
MBMB
11. srpna 2020, 01:08
0
Mercedes-Benz EQC: První rána kapitána nabitá

Já taky netvrdím, že platforma znamená to samé auto. Pouze že ta platforma je určující pro nějaké základní rozvržení.

Nejdiskutovanějším prvkem EQC, který to hezky ukazuje, je trubková konstrukce v motorovém prostoru, která supluje ten chybějící spalovací motor z hlediska pasivní bezpečnosti. Místo toho, aby tam byla od začátku navržená příď. Pochopitelně to pak ani nemá přední kufr jako všechny ostatní předělené spalováky a je tam spousta dalších méně viditelných kompromisů.

Jak jsem psal, spousta výrobců to tak teď dělá, protože je to levnější, ale máme tu i ryzí elektrická auta, která nejsou od Tesly. i-Pace, e-tron, i3, Honda e, Taycan či Mustang Mach-E a přijde celá řada koncernových aut na MEB. Nemluvě o čínském trhu. A s rostoucími prodeji to bude pochopitelně čím dál častější, protože ty přestavby mají své limity.

MB
MBMB
08. srpna 2020, 11:58
0
Německá firma představuje elektrický mikrobus, který popírá fyzikální zákony.

V článku chybí informace, že auto má bez baterie vážit jen cca půl tuny (a vzhledem k velikosti té baterie to nebude o moc víc ani s ní). A také z obrázků, speciálně místa řidiče, je zjevné, že to má být velmi malé a úzké auto, něco na styl japonských minivanů. Čili ty odpory nebudou velké a ta spotřeba s tímto motorem a v dostupných rychlostech nepochybně bude velmi nízká na poměry běžných aut. Možná ne úplně 5 kWh/100 km, ale hluboko pod 10 určitě.
Jinak ano, ten moment je nepochybně na kolech. První převodový stupeň typicky bývá kolem 12, čili běžné auto s maximálním momentem motoru třeba 300 Nm může mít na kolech až kolem 3500 Nm. To není nic výjimečného.

MB
MBMB
08. srpna 2020, 11:58
0
Německá firma představuje elektrický mikrobus, který popírá fyzikální zákony.

V článku chybí informace, že auto má bez baterie vážit jen cca půl tuny (a vzhledem k velikosti té baterie to nebude o moc víc ani s ní). A také z obrázků, speciálně místa řidiče, je zjevné, že to má být velmi malé a úzké auto, něco na styl japonských minivanů. Čili ty odpory nebudou velké a ta spotřeba s tímto motorem a v dostupných rychlostech nepochybně bude velmi nízká na poměry běžných aut. Možná ne úplně 5 kWh/100 km, ale hluboko pod 10 určitě.
Jinak ano, ten moment je nepochybně na kolech. První převodový stupeň typicky bývá kolem 12, čili běžné auto s maximálním momentem motoru třeba 300 Nm může mít na kolech až kolem 3500 Nm. To není nic výjimečného.

MB
MBMB
08. srpna 2020, 02:46
0
Mercedes-Benz EQC: První rána kapitána nabitá

Ono to není jen o vzduchu, ještě se na začátku ohřívá/chladí interiér samotný, který má nějakou tepelnou kapacitu. Potom to auto zpravidla nežere víc než nějaké vyšší stovky wattů, samozřejmě v závislosti na venkovní a nastavené teplotě.
Pokud budeme brát nějaký ne až tak extrémní, ale pesimističtější případ, že to bude žrát 1 kW a v autě s velmi nízkou spotřebou řekněme 120 Wh/km, tak ta klimatizace ubere 8 km dojezdu každou hodinu jízdy.

MB
MBMB
05. srpna 2020, 23:55
0
Mercedes-Benz EQC: První rána kapitána nabitá

S tím bych trochu polemizoval. Ta Edition 1886 má na zadním nárazníku něco, co má nejspíš stylizovat koncovky výfuku. To když jsem viděl poprvé, tak jsem si fakt říkal WTF.

MB
MBMB
05. srpna 2020, 23:52
2
Mercedes-Benz EQC: První rána kapitána nabitá

Jen bych byl opatrný s tím úvodním hodnocením, že je to první Mercedes vyvíjený jako čisté EV. Sice je to samostatný model s vlastním jménem a vzhledem, ale svébytný model je to asi tolik jako Seat Leon ve srovnání s Golfem. V zásadě je bohužel pořád GLC.
Sice je to podle všeho perfektně funkční auto, ale především z hlediska hmotnosti a využití prostoru to lze udělat ještě lépe. Řada výrobců jde zatím touto cestou, aby omezili náklady na vývoj svých elektrických modelů, na opravdu od základu postavené BEVy si u nich ještě budeme muset nějakou dobu počkat.

MB
MBMB
28. července 2020, 03:22
0
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI: Máte kontrolu kvality? A mohl bych ji vidět?

Jo, na Octavii se předvedli ve velmi dobrém světle, řekl bych. Ono je to taky těmi pokutami za CO2, čili se auta podřizují aerodynamice ve větší míře než dřív. Znáš se tam s někým?

MB
MBMB
17. července 2020, 05:06
1
Škoda Superb 2.0 TSI Scout: Pryč s předsudky

Mít plně konfigurovatelné auto stojí strašně moc peněz, čili problém je v tomto. U importovaných aut je to téma už dlouho a přistupuje se k tomu čím dál víc. Vstupuje do toho i WLTP, kdy každý prvek výbavy s vlivem na hmotnost a aerodynamiku musí být ohodnocen z hlediska emisí. Výrobci s tím pak mohou různě šachovat, například k silnější motorizacím mohou automaticky dát nějakou výbavu zlepšující aerodynamiku, aby si trochu vylepšili skóre.

MB
MBMB
13. července 2020, 13:31
0
Peugeot 3008 Allure Hybrid: Nenaplněná očekávání

Docílit ustáleného provozu na spalovací motor tím, že ho donutím nabíjet baterii nastavováním auta po každém nastartování, je samozřejmě blbost. Jak z hlediska uživatelské přívětivosti, tak samotné efektivity pohonného ústrojí.
Z popisu v testu se zřejmě jedná o to, že se auto jakoukoliv energii v baterii snaží okamžitě využít v čistě elektrickém režimu, i když to stačí třeba jen na pár sekund jízdy po dálnici. Nevím, jestli se to dá nějak přenastavit, ale pokud ne, tak je to poměrně nepříjemné chování, které by zasloužilo aktualizaci.

MB
MBMB
11. července 2020, 02:05
2
Pět aut pomalejších než rodinné Volvo

To je pěkné, ale i kdyby člověk jel těch 350 km v kuse rychlostí 250 km/h, tak by ušetřil "jen" půl hodiny oproti 180 km/h. To už je sice slušná porce, ale reálně se člověku nepovede jet hodinu a půl v kuse 250 km/h. Většinu času ta auta pojednou podobně a tím, že to člověk párkrát na chvíli rozjede na 250 km/h, skoro ničeho nedosáhne. Leda v noci na nějaké specifické trase v Německu, kde nejsou rychlostní omezení, jinak ani náhodou.
Čili možná je dobré oživení jinak nudné jízdy po dálnici, ale reálný přínos pro rychlost cestování to moc nemá. V ostatních státech už je to úplně jedno. U nás nad 180 km/h člověk přijde o řidičák, čili jet takhle rychle nějaký delší úsek je neúměrné riziko, i kdyby to provoz dovolil.

MB
MBMB
11. července 2020, 01:26
2
Pět aut pomalejších než rodinné Volvo

Co lze mnohdy dohledat, je maximální nastavitelná rychlost na adaptivním tempomatu. U Volva jde do 200 km/h, nejnovější BMW mají 210 km/h, to samé koncernová auta. Někteří výrobci mají 180 km/h. Podle všeho by tedy auto už nedokázalo včas spolehlivě rozpoznat překážku v příslušném pruhu a adekvátně zpomalit nad těmito rychlostmi. Většina systémů upozornění na vyjetí z jízdního pruhu pak má většinou 180 km/h. Volvo uvádí 200 km/h na silnicích s dobře viditelným značením. U systémů, které samy zatáčí a drží auto uprostřed pruhu, je to ještě méně. Volvo uvádí 140 km/h, Tesla autopilot má 145 km/h.

Z toho si lze udělat nějakou rámcovou představu, jak různé systémy fungují v rozmezí rychlostí. Pak je zde riziko, že to nebude úplně dokonale třeba v dešti, případně že může dojít přímo k poruše. Volvo si jako rozumnou míru rizika vyhodnotilo 180 km/h, což je pořád dost slušná cestovní rychlost.

MB
MBMB
10. července 2020, 10:06
5
Pět aut pomalejších než rodinné Volvo

Člověk se může rozhodnout pro jiné auto. V tom to je podle mě obsaženo. Volvo si naopak jako soukromá firma svobodně rozhoduje o tom, jaká auta chce nabízet lidem. Evidentně věří tomu, že skutečně omezí ta úmrtí. S tím pak budou operovat v reklamách a marketingových materiálech a doufají, že na tom ve výsledku vydělají. Tak se z vlastní vůle rozhodli a čas ukáže.

MB
MBMB
08. července 2020, 13:28
0
Tesla nabízí vlastní trenky. Jsou beznadějně vyprodané.

Z tohoto pohledu ano. ;) Ale nějaká dodatečná poznámka k tomu, jak to vzniklo, by tam být mohla, aby se případní pozdější čtenáři nedivili, proč je to takhle napsané.

Jinak na poměry Tesly je to skutečně poměrně drahé, ale holt tam chtěli mít 69. Ostatní běžný merch mají poměrně levný. Třeba oproti tomu zmíněnému Ferrari je to skoro zadarmo.

MB
MBMB
08. července 2020, 13:02
0
Tesla nabízí vlastní trenky. Jsou beznadějně vyprodané.

Asi tak. Je dobře, že ta hodnota je opravená, ale většina toho článku teď moc nedává smysl, protože byl postavený na té nesmyslně vysoké částce. Ideálně by to chtělo celé přepsat, nebo smazat.

MB
MBMB
08. července 2020, 01:09
2
Tesla nabízí vlastní trenky. Jsou beznadějně vyprodané.

Ta cena je 69,420 USD, ne 69 420. Což je docela normální cena, třeba šortky Ferrari nejspíš stojí víc. V USA se používá desetinná tečka, ne čárka. Ten dlouhý formát za tou desetinou tečkou rozepsaný na 420 je jen narážka na známý tweet s odkupem akcií za 420 USD. Čili se obávám, že celý tenhle článek je postavený na omylu a speciálně s tím množstvím ostrých narážek to působí dost hloupě.

Jinak ten popis short sellingu je taky poněkud zmatený. Kupovat cenné papíry, když jsou na dně a prodávat je po nárůstu, je úplně běžný způsob investování. Short seller naopak sází na pokles, a sice tak, že si půjčí a prodá akcie na vrcholu a s odstupem času po tom předpokládaném poklesu je koupí zpět.

MB
MBMB
06. července 2020, 13:04
0
Temná doba motorismu

Ale o ten průběh hoření právě jde, to je to určující kritérium. To, že to vznícení je řízené svíčkou, je pravda, ale je to vznícení. Což přímo popisuje i ta jejich zkratka SPCCI - spark plug controlled compression ignition. "Compression ignition" je v české terminologii vznícení, jak už jsem popsal výše.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem

Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion  2010
Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion

2010 rok výroby
125 koní výkon
1 998 ccm objem

Plymouth Fury Suburban Sport Wagon 1968
Plymouth Fury Suburban Sport Wagon

1968 rok výroby
216 koní výkon
6 288 ccm objem

Chevrolet Camaro SS Convertible 2011
Chevrolet Camaro SS Convertible

2011 rok výroby
425 koní výkon
6 162 ccm objem