načítám data...

MBMB

JménoMartin B
BydlištěPraha 5
Registracepřed 2.5 rok.
Poslední aktivitapřed 1.6 hod.
Komentářů u článků231
Pozitivních komentářů u článků69
Negativních komentářů u článků33
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

MB
MBMB
16. ledna 2021, 05:41
0
Toyota Yaris Hybrid: Velké změny, velká překvapení

S většinou tvrzení na tom autoforu bych dost polemizoval. Tříválec z mého pohledu nemá žádný zásadní principiální problém, který by ho znevýhodňoval proti řadovému čtyřválci. Jinak by se neobjevoval i v poměrně drahých a sofistikovaných autech.
Obecně na autoforum bych se asi nikdy neodkazoval. Je to snad, co nejkulantněji řečeno, nejkonzervatinější automobilové médium na českém internetu. Speciálně v elektromobilní komunitě je úplně tím nejvyhlášenějším a je otevřeně předmětem posměchu, protože zkrátka publikují každou kravinu, která se někde šustne, jen když to vyznívá negativně vůči elektromobilům. Podobně se vyjadřují ke všemu kolem downsizingu a dalších tématům, která přináší nová doba.

Jinak tvrdit, že smyslem auta je aktivní řízení a jízda, je tedy slušná ukázka odtržení od reality. To jen pro malou skupinu lidí a to ještě jen ve zlomku najetých kilometrů, ve zbytku se taky prostě jen dopravují odněkud někam, protože to vyžadují okolnosti. Nicméně to vysvětluje, proč řada lidí tak nechápavě kouká na současnou automobilovou produkci.

MB
MBMB
16. ledna 2021, 04:30
2
Renault 5 se vrací

Dnešní cena se uvádí kolem 135 USD/kWh. Nějaká rozumná 50kWh baterie tedy rámcově vychází na 6750 USD (tj. cca 150 000 Kč), a to ryze ve článcích, nikoliv celý pack se všemi komponenty. Zas tak levné to tedy zdaleka není.

MB
MBMB
15. ledna 2021, 00:46
3
Renault 5 se vrací

Jinak 350 000 Kč stojí Clio 1.0 TCe 67 kW v nejnižší možné výbavě. Tak zas trochu soudnosti. Tolik by ten Renault 5 100 kW ani zdaleka nestál, i kdyby se dělal jako spalovák.

MB
MBMB
15. ledna 2021, 00:41
0
Renault 5 se vrací

Tak máme tu stylovky jako 500e, Mini Cooper SE či Hondu e s malým dojezdem, které skoro ten milion stojí. Záleží, jestli to Renault pojme podobně.
Obávám se, že je to možné, protože proti normální konfekci typu e-208/Corsa-e už má model Zoe.

MB
MBMB
06. ledna 2021, 14:31
0
Potvrzeno: Mazda MX-30 dorazí jako hybrid s Wankelovým motorem

Pokud je mi známo, v EU žádná speciální kategorie pro auta s prodlužovačem dojezdu není. Mimo jiné i proto, že je složité definovat nějakou hranici. Musel by se například ostře zvolit nějaký minimální elektrický dojezd a maximální výkon spalováku, kdy by pak platila nějaká jiná pravidla. Za současných podmínek se to bere prostě jako PHEV s velkým elektrickým dojezdem. Což je zohledněno ve výpočtu těch udávaných emisí, ale nejsou úplně nula.

MB
MBMB
05. ledna 2021, 23:35
2
Potvrzeno: Mazda MX-30 dorazí jako hybrid s Wankelovým motorem

Ty spekulace o sporťáku a podobně jsou, obávám se, trochu mimo mísu. Má jít jen o range extender, respektive jako celek půjde o sériový plug-in hybrid. Celkový výkon tedy bude pravděpodobně úplně stejný, pokud použijí stejný elektromotor a ten samotný wankel pravděpodobně nebude nijak extra výkonný. Očekával bych třeba něco jako 50 kW. Ale uvidíme. Každopádně pro tento typ aplikace by se ten wankel měl celkem hodit, proto ho Mazda zřejmě zvolila.

MB
MBMB
17. prosince 2020, 13:03
2
4 trendy, které by měly umřít, než nám přerostou přes hlavu

Já to naprosto chápu v článku tohoto typu. Spíš mi to začíná lézt na nervy v testech, když pomalu v každém druhém je buď litanie o tom, jak je super, že to má v dnešní hrozné době kolečko, nebo naopak o tom, jak je špatně, když to kolečko nemá. Přitom taková blbost.

MB
MBMB
16. prosince 2020, 23:35
0
4 trendy, které by měly umřít, než nám přerostou přes hlavu

Asi tak. Klacek má za mě význam jen u auta, kde řidič z nějakého důvodu vyžaduje manuální sekvenční řazení pákou. Tedy například při driftování, kdy může být složité hledat správné pádlo pod volantem. Pro běžná auta je to nesmyl zabírající místo.

MB
MBMB
16. prosince 2020, 23:28
0
4 trendy, které by měly umřít, než nám přerostou přes hlavu

Taky mi přijde, že z toho řada novinářů dělá hroznou kovbojku. Snad v každém testu se řeší, jak se ovládá hlasitost na středovém panelu. Sice souhlasím, že častokrát to výrobci řeší poměrně neergonomicky, ale jako řidič stejně používám to, co je na volantu.

MB
MBMB
14. prosince 2020, 02:08
3
Autíčkář se ptá: Jaká prkotina vás na silnici dokáže nejvíc vymotat?

Tak záleží samozřejmě na situaci na provedení. Pokud ale třeba dotyčný danou trasu jezdí pravidelně a ví, že když pojede co nejdéle 50 km/h, tak bude muset zastavit a hned za 10 sekund se zase rozjíždět z nuly, tak je jednoznačně lepší zpomalit a normálně na tu zelenou třeba ve 30 km/h navázat. Podobně když člověk před sebou vidí štrůdl aut, který se už postupně rozjíždí na zelenou. Každý člověk s trochou předvídavosti se bude snažit přizpůsobit svůj dojezd tak, aby už za tím posledním nemusel zastavit, ale plynule na něj navázal.

Co se ještě těch rozjezdů týče, proto mimo jiné nefandím manuálním převodovkách ve "spotřebních" automobilech. I když s tím lidi nějak dokážou jezdit, tak pro značnou část populace je to prostě pořád moc složité a jsou s nimi otravně pomalí.

MB
MBMB
13. prosince 2020, 15:49
11
Autíčkář se ptá: Jaká prkotina vás na silnici dokáže nejvíc vymotat?

Pokud ta "mořeplavba" vede k tomu, že dotyčný na semaforu nezastaví, protože mezitím padne zelená, tak to podle mě naopak jednoznačně přispívá plynulosti.
S tím souvisí i bod, co já bych přidal, a to jsou rozjezdy lidí na křižovatkách. Počkat, až se auto před nimi rozjede, teprve pak začít řadit a pomalu se rozjet. To nesnáším.

MB
MBMB
26. listopadu 2020, 07:26
0
Honda Jazz Crosstar e:HEV: Používejte pouze v souladu se zamýšleným účelem použití

Ony se jednodušší voliče dávají i k normálním převodovkám, například nová Octavia. Páky taky dnes moc nechápu, akorát to překáží a potenciálně zhoršuje výhled/dosah na prvky palubní desky. Nějaká touha si řadit pákou dopředu dozadu mi přijde zvláště u takového auta zcela minoritní.

MB
MBMB
20. listopadu 2020, 00:14
3
Ptejte se: Rychlá nákupní taška za 100 tisíc

XC90 s lehkou nohou podle všeho jede tak za 14 l/100 km. Do práce to má tam i zpět 60 km, což dělá 15 000 km ročně. Pokud si koupí něco, čím bude i trochu svižnějším tempem jezdit za 8 l/100 km, tak bude šetřit nějakých 25 000 Kč ročně na palivu. To by mělo dlouhodobě pokrýt vícenáklady jako povinné ručení a servis, a tedy reálně šetřit.

MB
MBMB
16. listopadu 2020, 13:11
0
VEB Sachsenring Trabant 601: Má platonická láska

Tak o přeplňování z definice jde. Je to standardní a nemálo používaná věc, které se říká dynamické přeplňování, či přeplňování pomocí dynamických efektů. Lze jej podobně aplikovat i na sací potrubí.

MB
MBMB
15. listopadu 2020, 00:37
0
Suzuki Ignis 1,2 DualJet Hybrid 4x4: Venkovan

Samozřejmě. Vůbec se nesnážím říct, že by se tak někdo rozhodoval. Občas se lze ale dočíst, že tím někdo argumentuje pro variantu udržování starého auta, tak jsem to trochu rozvedl.

MB
MBMB
14. listopadu 2020, 06:34
-1
Suzuki Ignis 1,2 DualJet Hybrid 4x4: Venkovan

Pochtli: Se sopkami bych byl taky opatrný. Sice koluje různě po internetech ryzí hoax, jak ja naše lidská činnost je nic oproti sopkám a sopky skutečně jednorázově dokáží vyprodukovat celkem dost, v dlouhodobém průměru ale tvoří jen necelé 1% CO2, které produkujeme my lidé.
Co se aut týče, šlo o to adresovat podobné internetové lidové moudro, jak je udržovat staré auto z hlediska CO2 mnohem prospěšnější, než si koupit nové. Opět, když si to člověk spočítá, tak zjistí, že to tak vůbec mít nemusí. Pokud například budu mít starší větší auto (třeba něco jako 10 let staré benzínové Mondeo) a dostanu se do situace, že už by si stačilo menší a slabší, tak může začít spekulovat, jestli mám to současné důkladně udržovat a drtit třeba do nájezdu 400 tisíc km, nebo si koupit třeba Toyotu Yaris a nejet těch dalších 200 tisíc km s ní. Oproti představě mnohých lidí vyjde jednoznačně lépe koupit Yaris. A to se bavíme jen o CO2. Další benefit, pro mnoho lidí dost možná mnohem důležitější, je menší produkce lokálních emisí jedovatých zplodin, které regulují normy EURO. Jednak to novější auto bude splňovat novější verzi této normy a jednak bude mít nižší emise už jen s ohledem na svůj stav, kdy ta stará auta už zdaleka nemají takové emise, jako když byla nová. Už vůbec nemluvě o autech, která jsou různě upravená.

MB
MBMB
13. listopadu 2020, 16:04
1
Suzuki Ignis 1,2 DualJet Hybrid 4x4: Venkovan

Jaromír: Doplním, že ten graf ukazuje 100% energie z uhlí. ČR ovšem ani zdaleka nemá 100% energie z uhlí, jak to řada lidí rétoricky podává.

Riderhenry: Nemluvím o mezigenerační změně. Pouze polemizuji s tvrzením, že při výrobě se vyprodukuje více CO2 více než při provozu (jak je vidět i v odkazovaném grafu, evidentně nikoliv) a že by za všech okolností bylo dobré si udržovat staré auto. Tím spíš, pokud skutečně uvážíme, že to je podle NEDC metodiky a ne podle nějakých běžnějších spotřeb. Ve skutečnosti těch emisí z provozu bude ještě víc.

Pochtli: Takový výpočet pouze ukazuje, kolik emisí ta auta dohromady vyprodukují během mého vlastnictví, kdy najedou obě jen 100 000 km a do toho jim promítnu kompletní emise z výroby a ne vztažené na kompletní životnost auta. Kdybych plánoval i to druhé úspornější auto po 5 letech nechat sešrotovat, tak ano, v takovém případě se taková obměna auta z hlediska CO2 nevyplatí. To podle mě ale není úplně relevantní scénář.

MB
MBMB
13. listopadu 2020, 10:50
-1
Suzuki Ignis 1,2 DualJet Hybrid 4x4: Venkovan

Pochtli: Úplně nerozumím tomu, o jaké logice je řeč. Běžné auto vyprodukuje výrobou a likvidací cca 50 gCO2/km, pokud se to rozpočte na nájezd 220 000 km představující životnost auta. Z toho plyne, že když si třeba koupím auto s emisemi 150 gCO2/km, tak vyjde lépe ho klidně hned sešrotovat a koupit si jiné s emisemi 90 gCO2/km, než s tím původním jezdit dál.

MB
MBMB
13. listopadu 2020, 07:15
1
Suzuki Ignis 1,2 DualJet Hybrid 4x4: Venkovan

riderhenry: Nějaký zdroj, že "výroba auta vytvoří daleko víc emisí než jeho dlouholetý provoz"? A o kterých emisích je řeč. CO2?

MB
MBMB
24. října 2020, 06:29
3
Doba motorismu zaslíbená

Moc si nedokážu představit, jak se čistě působením tlaku vytváří z vody a CO2 cokoliv. Takový proces musí spotřebovávat nějakou energii, a hydrostatický tlak sám o sobě není zdroj energie.
Nicméně methan (hlavní složka zemního plynu) pochopitelně v přírodě vzniká, například u kompostu, kdy ho produkují bakterie, které se na tom kompostu živí. Tomu se říká bioplyn a ten se pak i počítá mezi obnovitelné zdroje, protože jeho spálení do atmosféry vrací pouze to, co spotřebovala ta rostlina na svůj časově relativně krátký růst. Tohle CO2 lze tedy donekonečna točit a pohonem pro to není nic jiného než zase Slunce.
Jinak za obnovitelný zdroj energie se nepřekvapivě považuje takový zdroj, který se obnovuje z hlediska lidského života v krátkých obdobích. Zdroj, který se třeba za pár set let spotřebuje a pak se musí miliony let čekat, než se obnoví, je dost k ničemu, protože mezitím člověk musí většinu času fungovat na něco jiného.
Zároveň je dobré si uvědomit, že vše na Zemi běží jen na dva primární zdroje energie - na sluneční záření a na teplo z radioaktivního rozpadu látek, které tu máme z již mrtvých sluncí. Bez toho by byla Země jen mrtvý kus kamene, na kterém si se nedělo vůbec nic, natož aby tu vznikal zemní plyn.

MB
MBMB
23. října 2020, 00:42
0
Honda Jazz e:HEV: Na papíře složitý, ve skutečnosti přirozený

Obecně nemám rád "spotřeby v testu", protože se to nedá s ničím rozumně porovnat. A novináři navíc zpravidla jezdí za hroznou raketu. Ale u dvou jiných testů, které jsem viděl, redaktoři uváděli 3,5 a dokonce i pod 3 l/100 km ve městě a lehce nad 4 l/100 km na nějaké kombinované trase. Na sprintmonitoru má minulý nehybridní Jazz průměr 5,5, nového tam jsou sice jen tři kusy, ale průměr v souladu s testy 4,2 l/100 km. Za mě to vypadá, že to funguje dost dobře. Koneckonců je to i vidět i na té udávané WLTP spotřebě, kterou lze přímo srovnat, protože to je za exaktně stejných podmínek.

MB
MBMB
22. října 2020, 14:53
3
Honda Jazz e:HEV: Na papíře složitý, ve skutečnosti přirozený

Režimu, kdy spalovací motor pohání pouze generátor a elektřina z něj pak elektromotor připojený ke kolům, se říká sériový hybrid. Základní myšlenka sériového hybridu je, že je běh spalovacího pohonu nezávislý na tom, kolik chci zrovna výkonu pro pohon auta. Což je poměrně zásadní. V normálním autě dosahujeme požadované dynamiky tak, že necháváme motor v každém daném okamžiku běžet v takovém režimu, který dává zrovna takový výkon, který právě chci. Což je s ohledem na vlastnosti spalovacího motoru úplně na houby. V běžném provozu se obvykle pohybujeme v oblastech, kde má spalovací motor úplně tragickou účinnost s tím, že ani ta maximální není úplně dech beroucí.
Pro pochopení si lze představit takový v prvním přiblížení ideální scénář, kdy spalovací motor nechám běžet výhradně v oblasti maximální účinnosti, nechám ho dobíjet baterii, a když je plná, tak ho vypnu. Když úroveň nabití klesne pod nějakou mez, tak ho zase zapnu a takhle pořád dokola. Sice tam mám navíc ztráty v tom generátoru a elektromotoru oproti tomu, kdybych ten výkon rovnou poslal na kola, ale bohatě to vykompenzuji tím, že ten spalovací motor díky tomuto uspořádání běží s účinností třeba 35 % místo 20 %. Obecně to je složitější a ten hybrid od Hondy nefunguje takhle primitivně, ale šetří palivo na tomto principu. Plus pochopitelně rekuperací, kterou čistý spalovák nemá.

Trochu mě dráždí, že podle marketingového oddělení je v tom CVT. Což zřejmě zvolili kvůli tomu, že se to uživatelsky chová podobně, tj. že růst otáček motoru nutně nekoreluje s rychlostí a polohou plynového pedálu. Ve skutečnosti tam žádná převodovka s proměnným převodem nikde není.

MB
MBMB
21. října 2020, 12:24
0
Dacia představuje svůj první elektromobil

Ani, taky jsem na to pár dní zpět narazil. Nijak extra jsem to neověřoval, ale podle článků jsou v Maďarsku dotace a konečná cena od včetně DPH tam bude v přepočtu prakticky přesně 300 000 Kč. A jak jsem zmiňoval, bude zajímavé sledovat, jak to nacení u nás na trhu bez dotací.

MB
MBMB
20. října 2020, 12:28
0
Dacia představuje svůj první elektromobil

Vtip je v tom, že se mění jen některé články, případně moduly (což je jednodušší).

MB
MBMB
19. října 2020, 02:28
0
Autíčkářův přehledný průvodce převodovkami

Ano, chtěl jsem napsat něco podobného. Většina CVT převodovek má rovněž hydroměnič, čili ta poznámka na začátku kapitoly nedává moc smysl.

Obecně to chce rozlišovat, co je převodovka (např. planetová, variátor či klasická kombinace čelních ozubených kol na rovnoběžných hřídelích) a co je zařízení sloužící k rozpojování kol a motoru (spojka, nebo hydroměnič). Tato dvě zařízení lze v principu libovolně kombinovat, akorát některé kombinace jsou přirozeně častější než jiné podle toho, jak se to hodí pro danou aplikaci.

MB
MBMB
19. října 2020, 00:34
0
Dacia představuje svůj první elektromobil

Uvidíme. Já jsem primárně nepochopil, kde autor přišel na věty typu "Výsledkem je pořád poměrně drahé miniauto s malým dojezdem, bez výbavy a se směšným výkonem.", když cenu neznáme.
Jinak byde samozřejmě zajímavé, jak do toho promluví dotace. Třeba u škodovky lze u PHEVů pozorovat, že v zahraničí nastavuje úplně jiné ceny vůči čistě spalovacím autům. U nás jsou ceny normální, v zahraničí si je navyšuje přibližně o výšku tamní dotace, která jde do kapsy škodovce a koncový zákazník zaplatí přibližně stejně jako u nás. Tak jsem zvědav, jestli Spring bude stát ceníkově všude rámcově stejně, nebo jestli tam taky bude podobný rozptyl.

MB
MBMB
18. října 2020, 02:54
-1
Dacia představuje svůj první elektromobil

Moc nevím, na čem se zakládají ta hodnocení ohledně ceny, když cena ještě oznámena nebyla.

MB
MBMB
12. října 2020, 17:00
1
Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered: Jak se pejsek s kočičkou naučili péct dort

Proč by měl být hybrid z podstaty své existence nutně něco, co si hraje ekologický povoz? Dnes existuje už celý seznam hybridních super/hypersportů, které jsou evidentně hybridní kvůli svým vlastnostem. Třeba koncern PSA zas nabízí PHEVy u řady modelů jako vrcholné varianty jednak s nejvyšším výkonem a jednak s pohonem všech kol díky zástavbě zadního elektromotoru.

MB
MBMB
06. října 2020, 13:32
0
Volvo S90 T6 Inscription: Naposledy bez elektromotoru

Habakukk: To může být celkem matoucí. Ten soused akorát věděl, že to mělo udávaný dojezd 50 km podle NEDC. Tedy v běžném provozu už jako nové pravděpodobně znatelně méně, maximálně tak 40 km. Záleží, v jakých podmínkách pak najížděl těch 35 km, ale změna pravděpodobně nebude moc velká. PHEVy se typicky nedají rychlonabíjet a mívají velký buffer (například to Volvo využívá jen 72% nominální kapacity), čili degradace by měla být spíše pomalejší.

MB
MBMB
06. října 2020, 01:38
4
Volvo S90 T6 Inscription: Naposledy bez elektromotoru

Hybridy a elektrická auta už tu byla mnohem dřív, a to primárně od mimoevropských značek prodávajících hlavně mimo Evropu a lidi to kupují. Například celá Tesla je, jak známo, americká firma, dodnes má gros prodejů v USA a vznikla z přesvědčení, že z hlediska techniky a dlouhodobé udržitelnosti je bateriový elektromobil další evoluční krok. Nebylo to s vidinou, že v roce 2020 budou někde v Evropě nějaké pokuty za CO2 a oni na tom budou vydělávat, přestože jim to samozřejmě teď pomáhá.
Současná velká vlna nových hybridů od snad všech automobilek je pochopitelně způsobena pokutami za CO2 v EU, ale jednou bychom k tomu stejně došli. Ta regulace tu transformaci pouze urychluje, a proto taky koneckonců existuje. Protože o ten čas nám docela jde.

MB
MBMB
04. října 2020, 01:51
0
Komu zvoní hrana

VW určitě nemusí prodávat vše zábavné (je-li řeč o Bugatti a Lamborghini) kvůli emisím CO2. Flotilové emise se počítají jednak pro každou značku zvlášť a jednak malí výrobci mají limity pro pokuty jiné.
Výrobci s méně než 1 000 registrovanými auty ročně nemají vůbec žádný CO2 limit, mezi 1 000 a 10 000 si navrhují vlastní limit ke schválení a mezi 10 000 a 300 000 jde o to dosáhnout jen nějaké relativní snížení. Navíc se bavíme o značkách, kdy při jejich ceně není problém hodnotu pokuty plně promítnout zákazníkovi do konečně ceny bez dopadu na prodeje.
Důvody jsou poněkud jiné.

MB
MBMB
29. září 2020, 16:56
0
Není diferenciál jako diferenciál aneb proč mi to nehrabe oběma?

Souhlas, žádná extra kritika není na místě. Pár výroků se sice dá poupravit, ale základ je OK a díky bohu za to, že zde nepadlo nic o uzávěrce rozdělující moment 50:50 a podobně, jako jsem například nedávno zas četl u konkurence...

MB
MBMB
29. září 2020, 02:18
0
Škoda Octavia RS iV: Dokázali v Boleslavi spojit neslučitelné?

@BigBen Jak jsem psal, korektní název fyzikální veličiny je pojem "moment síly". Moment je obecně součin nějaké fyzikální veličiny a vzdálenosti od nějakého referenčního bodu. Konkrétně moment síly je součin síly a vzdálenosti od osy otáčení.
Pojmy jako kroutící, ohybový, utahovací či točivý moment bych osobně považoval spíš jen jazykové prostředky, jak vyjádřit, co ten moment síly v nějaké konkrétní situaci dělá. A je to jen o tom, kdo je zvyklý na jakou terminologii. Točivý moment je dnes u motorů naprosto široce zaběhlý pojem, čili i pokud to tak dříve nebylo, což nevím, tak asi nezbývá, než se smířit s tím, že teď to tak prostě je. :D

MB
MBMB
29. září 2020, 00:38
0
MB
MBMB
28. září 2020, 14:23
0
Honda E Advance: Upřímný automobil

Například spolujezdec může u sebe nastavit navigaci a pak tam je tlačítko, kterým to okno navigace pošle na řidičův display. A obecně si tam může pustit cokoliv, ty funkce jsou společné, tedy i kameru.

MB
MBMB
28. září 2020, 14:21
0
Honda E Advance: Upřímný automobil

Já už o takových špatných kusech četl několikrát. Možná že za úplně optimálních podmínek to není až tak strašné, aby to člověka praštilo do očí, ale nějaký problém zde zřejmě bude. Ten čas 45 minut z 15-100% je nějak podezřele dobrý s ohledem na to jak dlouho obvykle trvají ta poslední procenta a jaké lidi reportují nabíjecí rychlosti, ale třeba je to za určitých okolností možné.
Každopádně srovnávat časy mezi procenty je zavádějící. Každé auto má různé velkou baterku i těch 100% jinde. Z jednoho srovnání, co jsem našel, Honda e sice nabije 10-90% přesně za 45 minut, ale to je při velikosti její baterie jen 23 kWh. A při kombinované spotřebě minimálně někde na 17 kWh/100 km na to ujede jen nějakých 135 km. Peugeot e-208 za stejný čas dosáhne "jen" na 86%, ale u něj to je 38 kWh a to mu vystačí na cca 250 km, tedy skoro dvakrát tolik. Jet s tím někam na výlet je pak pochopitelně hned o něčem jiném.

Jinak e-208 je to samé co Corsa-e, takže to už tu jednou proběhlo. ;)

MB
MBMB
28. září 2020, 03:31
0
Škoda Octavia RS iV: Dokázali v Boleslavi spojit neslučitelné?

Zajímavé téma. Je za tím i něco víc než jen fakt, že se na nějaké škole v minulém století používal výhradně termín "kroutící moment"?
Kdybych chtěl tu veličinu nazvat nějak korektně, tak bych řekl "moment síly", jak se to zpravidla objevuje v učebnicích fyziky, protože existují i momenty jiných veličin s jinými jednotkami. Samotné slovo "moment" v běžné mluvě pak může vyjadřovat i krátký časový okamžik. Proto se podle mě mimo jiné objevují i přívlastky jako točivý či kroutící.

Například v pružnosti a pevnosti se používají pojmy kroutící a ohybový moment. Oba jsou to pochopitelně momenty síly, ale pouze tím jazykově vyjadřujeme, jestli moment například ten daný nosník ohýbá, nebo kroutí. V mechanice, pokud nějaký moment něčím otáčí, se zas může říkat točivý moment. Klidně bych se vsadil, že bych to našel v nějaké učebnici vydané před rokem 2002, kdy začal vysílat Autosalon. :D

MB
MBMB
28. září 2020, 02:54
1
Honda E Advance: Upřímný automobil

Auto je to pěkné a láká řadou zajímavých vlastností.
Bohužel, a v testu to vůbec nezaznělo, celkem selhává v těch elektromobilních parametrech, protože má na poměry své kategorie vysokou spotřebu (na čemž se podílí opět na poměry kategorie i nebývale vysoká hmotnost) při malé baterii a pomalé nabíjení. Což je celkem vražedná kombinace, která z toho dělá jen velmi omezeně využitelné, téměř ryze městské auto.

V testu sice padlo, že člověk nabije 100 km za 20 minut, ale to se bavíme o městském dojezdu a to ještě jedině pokud člověk přijede s téměř vybitým autem. Honda e totiž už na nějakých 40% nabití zpomaluje nabíjení na zoufalých 30 kW a později ještě víc. Podobně drahý Peugeot e-208 nabije za 20 minut na ultra rychlé nabíječce 200 km městského dojezdu a navíc má o více než 100 km delší počáteční dojezd, čili mnohem větší část výletů zvládne úplně bez dobíjení po cestě. Celkově je to tedy z hlediska použitelnosti úplně jiná kategorie. Podobné je to u Mini a i3. Nesouhlasím tedy s tím závěrem "Pokud si tedy uvědomíte jeho limity. Ale to je společné všem vozům této kategorie." Honda e má výrazně větší limity než ostatní auta této kategorie.

Minimálně u té rychlosti nabíjení to vypadá jen na velmi konzervativní softwarové omezení, protože auto s kapalinovým chlazením baterie by mělo zvládat víc, tak snad se to časem podaří vylepšit skrze SW případně i HW updaty v průběhu životního cyklu, protože to je obrovská škoda.

MB
MBMB
26. září 2020, 02:12
0
Škoda Octavia RS iV: Dokázali v Boleslavi spojit neslučitelné?

1.5 TSI má, pokud je brána hodnota ze stejného cyklu, nižší emise. Což je celkem přirozené, když je to nástupce prodávaný na evropském trhu.
Důvod nevím stoprocentně, nemám žádné info z relevantního zdroje, ale viděl bych ho vcelku jednoznačně v tom, že tohle PHEV pohonné ústrojí s 1.4 TSI je tu už od prvního Golfu a Passatu GTE a zřejmě se prostě přebírá kvůli nákladům.

MB
MBMB
19. září 2020, 01:45
1
Promarněné příležitosti nových technologií

U elektronického samosvoru nejde ani tak o to, aby se prokluzující kolo zpomalilo a chytilo povrchu. Ono se právě nemá o co chytit, a proto prokluzuje. Jde o to uměle zvýšit reakční moment na kole bez trakce, protože stejně velký moment pak může to druhé kolo přenést na té straně s trakcí, neboť u otevřeného diferenciálu platí pevné rozdělení momentu 50/50.

MB
MBMB
10. září 2020, 15:01
-1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

O tom tu byla řeč nedávno. To je holt způsob, jak mají automobilky zakomponované elektromobily v současných business modelech. Kdo kouká po Corse či jiném autě v základu, tak ta elektrická varianta pochopitelně pro něj není alternativa, protože to je výkonově zpravidla vrcholná, nebo téměř vrcholná motorizace se slušnou výbavou. A v této rovině má smysl srovnávat cenu.
Dávat jako protějšek Corsu 55 kW s manuálem bez ničeho je fakt kravina a taky mě dráždí, že spousta novinářů takhle cenově srovnává tu elektrickou a spalovací variantu.

MB
MBMB
10. září 2020, 06:56
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Jinak ještě komentář k těm účinnostem spalovacích motorů, který jsem opomenul. Účinnosti, které uvádí výrobci, jsou špičkové účinnosti. Takové hodnoty mají ty motory při konkrétních otáčkách a konkrétním zatížení (poloze plynu). Všude jinde nižší. V běžném provozu člověk pochopitelně člověk zavítá i do oblastí, kde má ten motor účinnost třeba i pod 20% a v celkovém mixu se lze bavit o nějaké 25% průměrné účinnosti.

MB
MBMB
10. září 2020, 02:37
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

PepaSFI: Je to tak, úroveň nabití baterie se určuje celkem špatně. Co se dá měřit dobře je výkon jdoucí do baterie a z ní, z toho se dá ta účinnost nabíjení určit přesněji. Je to podobné jako u spalovacích aut. Auto se nabije do plna, vybije se na nulu, přičemž se měří, kolik energie šlo z baterie, a pak se auto znovu nabije na 100% a sleduje se, kolik energie stanice musela dodat. Pro větší přesnost se ta procedura může několikrát opakovat.

Z čísel v palubním počítači je to horší, protože to je jen jeho odhad. To se dá celkem dobře použít pro srovnání různých typů nabíjení u jednoho konkrétního auta, jak je v tom videu, ale srovnání mezi jednotlivými auty bude velmi nepřesné. Což je právě taky problém toho testu ADACu, který sledoval jen procento nabití na displayi auta.

MB
MBMB
09. září 2020, 16:39
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

CZmisak: Pochopitelně. O bateriích už něco víme a ve velkém vyráběné sériové elektromobily už po silnicích jezdí cca 10 let. Degradace je pochopitelně o něco rychlejší, ale žádná tragédie. Což je dáno i tím, že méně vyspělá auta výkon při dosažení nějaké teploty omezí, čili už se to ani nenabíjí tak rychle a ta lepší to aktivně uchladí, což alespoň některé negativní efekty omezí.

MB
MBMB
09. září 2020, 12:49
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Většinu lidí spíš zajímá, kolik času musí aktivně čekat na to, až se jim dobije někde po cestě. e-Corsa má podle mě dost solidní parametry dojezdu a rychlosti AC (s příplatkem za 3F 11 kW) i DC dobíjení, které tento čas stlačí na rozumné hodnoty.

MB
MBMB
09. září 2020, 12:40
1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

To se ale bavíme pouze o ohmických ztrátách. Kromě toho záleží, jakou má charakteristiku účinnosti ACDC měnič pro různá zatížení, jaká je počáteční úroveň nabití, jaká je teplota na začátku a na konci, jestli v autě běží nějaký spotřebič typu Sentry mode, jestli se auto snaží aktivně ohřát baterii pro rychlejší nabíjení atp. To je částečně rozebíráno v tom videu. Protože pokud auto má nějakou spotřebu během nabíjení, tak má na konci pochopitelně méně energie v baterii. Přičemž i další majitelé na fórech podobně jako Bjorn v tom videu mají s jedním a tím samým autem rozptyl klidně 80 až 95% podle situace.
Na tom testu ADACu je z dostupných informací znepokojující minimálně to, že údajně nabíjeli z AC wallboxu 22 kW (3×230 V, 32 A), ale každé auto si neumí vzít tolik. Pouze Zoe, některá ale budou mít tři fáze 16 A, některá jednu fázi 32 A a tak dále. Přičemž třífázové palubní nabíječky jsou u řady aut příplatková výbava, čili z typu auta člověk nic nepozná. Čili některá auta nabíjela 22 kW a některá třeba jen 7,4 kW a porovnává se to mezi sebou kdo ví za jakých podmínek. Je to jen krátká tisková zpráva téměř bez jakýchkoliv informací.

MB
MBMB
09. září 2020, 09:24
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Já neříkám, že ta metodika byla špatná, ale že vůbec není známa. Jak je vidět v tom videu od Bjorna, proměnných je řada a evidentně ani neplatí, že rychlejší je automaticky méně účinné.

MB
MBMB
09. září 2020, 01:42
1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Mě spíš překvapuje, že někdo vydá taková čísla bez podrobnějších údajů o metodice. Jaký rozptyl může být v naměřených číslech dle podmínek, dobře ukazuje nedávné video od Bjorna s Teslou 3:

Plus účinnost nabíjení si měří spousta lidí doma různými způsoby, čili lze najít hromady různých dat.
Taky mě překvapuje, že někoho dráždí koncept účinnosti zrovna při nějaké jedné konkrétní operaci přesunu energie do auta. Přeléváním kapaliny z jednoho místa na druhé člověk sice o nic nepřijde (pomineme-li energetickou spotřebu čerpadla), ale někdo zas považuje za těžko akceptovatelné, že přes 70% toho paliva se tam tankuje jen na to, aby se spálilo jen na teplo, které se bez užitku vypustí do atmosféry přes chladič a výfuk. To bych tedy radši, aby se mi klidně i 50% vypařilo při tankování. Každý řetězec má holt svá slabá a silná místa a vybrat si zrovna jedno a to nějak jízlivě komentovat, mi přijde přinejmenším poněkud zvláštní.

MB
MBMB
08. září 2020, 07:32
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Ano, separátní zásuvkou na střídavý proud. Z čísel to vypadá na příplatkovou třífázovou palubní nabíječku 11 kW, která je chvála bohu v nabídce, ačkoliv by to podle mě měl být ideálně standard.

MB
MBMB
08. září 2020, 01:56
1
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Podle všeho šlo o nabíječku, která dokáže nabíjet jen jedno auto. Akorát nabízí dva různé konektory pro rychlonabíjení různých typů aut. Pravděpodobně se to první auto musí úplně odpojit, aby začalo nabíjet to druhé, to bohužel přesně nevím. Každopádně pokud to majitel Tesly věděl, mohl to pochopitelně něco říct.

Na tom větším výletě se dalo dobít přímo v KV, nebo v Bochově. Jsou to tedy EON a ČEZ a možná byl k autu jenom čip od PRE. Jinak by to bylo za vyšší sazbu pro neregistrované zákazníky. Ale pro klid v duši se dá u takové nabíječky na 10 minut zastavit a přidat si pár desítek kilometrů.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel 2001
Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel

2001 rok výroby
55 koní výkon
1 395 ccm objem

Lincoln Continental Continental Towncar Limousine 1978
Lincoln Continental Continental Towncar Limousine

1978 rok výroby
190 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Voyager Grand Voyager 2000
Chrysler Voyager Grand Voyager

2000 rok výroby
85 koní výkon
2 499 ccm objem

Jeep XJ001  1986
Jeep XJ001

1986 rok výroby
115 koní výkon
2 068 ccm objem

Ford Mustang  Fastback 1965 BULLITT 1965
Ford Mustang Fastback 1965 BULLITT

1965 rok výroby
280 koní výkon
5 700 ccm objem