načítám data...

MBMB

JménoMartin B
BydlištěPraha 5
Registracepřed 2.8 rok.
Poslední aktivitapřed 3.2 hod.
Komentářů u článků339
Pozitivních komentářů u článků103
Negativních komentářů u článků62
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

MB
MBMB
30. dubna 2021, 12:04
0
Honda CR-V e:HEV AWD Sport Line: Darth Vader bez převodovky

Čekal bych vynikající spotřebu ve městě, když vezmu v úvahu, jak to je u Jazzu. Škoda, že to v testu nebylo vyzkoušeno a zmíněno.

MB
MBMB
28. dubna 2021, 15:25
0
Autíčkářův týden: Smutek v Japonsku, povedený e-Skyactiv X a útok elektromobilů

V čelní ploše jsou na tom nová auta bohužel naopak podstatně hůř. V marketingových údajích to člověk běžně nenajde, oni se chtějí chlubit jen tím, jak aerodynamicky to auto vytvarovali. Naštěstí jsou i jiné zdroje.

MB
MBMB
28. dubna 2021, 01:28
1
Autíčkářův týden: Smutek v Japonsku, povedený e-Skyactiv X a útok elektromobilů

Měření odporu vzduchu je naopak dnes poměrně přísné, protože se přirozeně používá i pro přesné určení emisí. Měří se reálná auta v certifikovaných aerodynamických tunelech, které dle WLTP musí simulovat vozovku. Tzn. že se musí točit kola a pod autem musí po celé délce běžet pátý pás. To dříve vůbec nebylo, měřilo se statické auto. Zároveň se musí měřit hodnota pro každou výbavu, která ovlivňuje aerodynamiku, což jsou typicky například kola. (A mimochodem se uvažuje i hmotnost výbavy, každé konkrétní prodané auto má pak vlastní hodnotu spotřeby a emisí). Tyto marketingové hodnoty cx jsou vždy přirozeně ty nejlepší dosažená, tj. s nejlepšími koly a nejlepší kombinací exteriérové výbavy.
S čísly u starých aut to tedy nelze úplně srovnávat. Jednak kvůli té chybějící simulaci vozovky a jednak ty podmínky byly o dost volnější, čili se s tím dalo i trochu kouzlit. Každopádně důvodů, proč jsou nová auta tak dobrá, je několik. Jednak je to zakrytovaný podvozek, navíc ještě může být doplněn kryty náprav. U elektromobilů jako v případě EQS lze pak relativně snadno dosáhnout úplně dokonale hladké podlahy. Dále jsou to aktivní prvku chlazení. Mnohá moderní auta umí uzavřít alespoň část chladicích otvorů, případně komplet, což je jistě případ EQS. EQS má taky mít stavitelný vzduchový podvozek, tuhle hodnotu tedy určitě naměřili v nejnižší poloze, kterou by si běžné auto na pružinách nemohlo dovolit. A pak to je prostě to, že tomu dnes zas o něco více rozumíme, věnuje se tomu více času a umíme to i nesrovnatelně lépe simulovat. Aerodynamika je do značné míry o na první pohled pro laika detailech a lze udělat i skvělé auto, které nemusí vypadat úplně jako VW XL1.

MB
MBMB
21. dubna 2021, 02:28
0
Mazda MX-30: Mazda, jen elektrická...

Co je mi známo, lze různou chemií dosahovat různých kompromisních řešení z hlediska energetické hustoty, životnosti či ceny (např. podíl některých drahých prvků), což jsou parametry zpravidla jdoucí proti sobě. Ale nejsem odborník.
Co se týká akumulátorů ve starých telefonech, očekával bych, že do toho hodně vstupuje i to, jak se uskladní (s jakou úrovní nabití a při jaké teplotě) a jak to skladování zvládají. Když se akumulátor nechá úplně vybitý ležet několik let, tak nejspíš umře bez ohledu na kvalitu.

Jinak jasně, pokles kapacity má dvě různé základní příčiny: počet nabíjecích cyklů a stárnutí časem. Pro separátní hodnoty těchto dvou typů stárnutí člověk musí jít do laboratorních testů jednotlivých typů článků. Přímo u aut zpravidla člověk najde grafy v závislosti na kilometrovém nájezdu, kde se to všechno míchá dohromady. A je tam přirozeně rozptyl podle toho, s jakou spotřebou člověk jezdí, jak dlouho mu trvalo ty kilometry najet, v jakém jezdí klimatu, jak nabíjí a taky do toho samozřejmě vstupují kusové rozdíly mezi bateriemi.

MB
MBMB
20. dubna 2021, 18:54
1
Mazda MX-30: Mazda, jen elektrická...

Cyklem je zde míněno vybití a nabití plné kapacity, nikoliv počet připojení na nabíječku. To je li-ion baterii celkem jedno. Kdyby člověk důsledně dobíjel denně jen těch 80 km, tedy řekněme z 30 % na 75%, tak takových dobíjení by ta baterie vydržela určitě několik tisíc, než by nějak významně poklesla kapacita.
Nicméně to jsou opravdu jen orientační čísla, která zmiňuji v kontextu strašení brutálním poklesem dojezdu ze 400 km na 150 km, které v reálném světě nepozorujeme a navíc by jej pokryla záruka. Konkrétní hodnoty kromě způsobu použití závisí na konkrétní chemii či nastavení BMS (velikost ochranného pásma nahoře a dole, nabíjecí profil, chlazení atd.) a zákonitě se liší auto od auta.

MB
MBMB
20. dubna 2021, 12:42
1
Mazda MX-30: Mazda, jen elektrická...

200*1000 = 200 000
Nevím, kde se z těchto vstupních čísel vzalo 50 000 km. Navíc by to opět nedávalo smysl ani z hlediska záručních podmínek. Běžný limit záruky na baterii včetně této Mazdy je 160 000 km. Čili výrobce si musí být jist, že ani při velkém zastoupení rychlonabíjení ta kapacita neklesne u standardní baterie bez vad pod stanovenou úroveň.

MB
MBMB
20. dubna 2021, 10:23
0
Mazda MX-30: Mazda, jen elektrická...

Už chápu. Nicméně takový scénář, obavám se, neodpovídá realitě. Propad 400 km -> 150 km během pár let by nepochybně značil vadnou baterii a autu by byla vyměněna v rámci záruky. Standardně je degradace daleko menší i při používání rychlonabíjení a baterie v dnešních autech vydrží minimálně nějakých 1000 cyklů, ale klidně i několikanásobně víc při šetrném zacházení, než kapacita klesne pod 70-80 % původní kapacity.

MB
MBMB
20. dubna 2021, 09:27
0
Mazda MX-30: Mazda, jen elektrická...

Dojezd 200 km sám o sobě ničemu nevadí. Ať taková auta existují.
Jen říkám, že konkurence má lepší parametry. Levnější verze e-Niro 39 kWh dokáže mít při stejných vnějších rozměrech o 9 kWh větší baterii a zároveň být o cca 50 kg lehčí a úspornější. Ve výsledku má normovaný dojezd 289 km místo 200 km. Komu se ta Mazda líbí, stačí mu dojezd a neřeší nějaký poměr ceny a užitné hodnoty, ať si jí koupí.

MB
MBMB
20. dubna 2021, 01:41
1
Mazda MX-30: Mazda, jen elektrická...

Nemám obecně nic proti lehkým elektromobilům s malou baterií. Je to pak zkrátka jednoúčelové auto na kratší trasy a je dobré tu možnosti mít pro případy, kdy opravdu více není potřeba. Nicméně když se člověk podívá na dvojici Kona electric/e-Niro, tak je vidět, že stejně velké auto může být téměř stejně těžké i s více než dvojnásobně velkou baterií, nižší spotřebou, vyšším výkonem a rychlejším nabíjením. Což je pak co do použitelnosti jiná galaxie.

Jasně, Mazda je zároveň i znatelně levnější, přestože určitě působí dražším dojmem než Kia a Hyundai. Ale parametry zkrátka zaostává. S takhle malou baterií by měla být lehčí a vhod by přišlo i účinnější pohonné ústrojí, které by dále snížilo spotřebu. A hned by z toho bylo znatelně příjemnější auto. V současnosti je tahle Mazda svou kombinací velikosti baterie, spotřeby a rychlosti nabíjení jedno z nejméně přívětivých aut na trhu. Čili je vhodná jen pro velmi specifickou cílovku.

MB
MBMB
11. dubna 2021, 11:24
-1
Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nebojte se, nekouše

"... v obtížnějších podmínkách je možné zamknout rozdělování točivého momentu mezi nápravami v poměru 50:50."
To určitě nikoliv, to by tam někdo musel namontovat otevřený diferenciál. V obtížných podmínkách je navíc naopak nežádoucí v nějakém pevném poměru zamykat moment, protože ztráta adheze na jedné nápravě pak automaticky vede ke ztrátě hnací síly i na nápravě druhé. Zamykat je potřeba otáčky, aby se moment mohl přenášet více libovolně podle adheze.

MB
MBMB
11. dubna 2021, 11:20
0
Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nebojte se, nekouše

Až na to, že je to stejný motor jako v nehybridní variantě a je to jen 20-30 kg navíc. Časem nejspíš čistě spalovací varianty úplně zmizí a nahradí je právě MHEVy; je poměrně dost muziky za málo peněz bez zásadních zásahů do auta.

MB
MBMB
28. března 2021, 04:46
1
Vyvraceč kmenových mouder

spooon: S ohledem na korektní používání čárek bych tipoval, že ten komentář byl adresován někomu jinému. ;)

MB
MBMB
24. března 2021, 23:57
-2
Konce nadšeného motorismu

BigBang: V čem konkrétně si mám odporovat? Rád případně vysvětlím.

Jinak si ale nejsem jist, jestli chci zabředávat do diskuze s tolika tématy, navíc na úrovni toho, kdy druhá strana za problém považuje i to, kde se vezme měď to kabelů nabíječek, což je naprosto absurdní.

MB
MBMB
22. března 2021, 10:25
0
Vyvraceč kmenových mouder

To mi taky přijde zavádějící. Do sedačky sice zaráží moment, ale moment na kolech, nikoliv. Jinými slovy, nejvíc mě to v dané rychlosti bude tlačit do sedačky při nejvyšším výkonu motoru. Kdybych přeřadil na vyšší stupeň, tak si sice zvýším moment na hřídeli motoru, ale snížím ten na kolech kvůli jinému převodovému poměru, čili ve výsledku budu zrychlovat méně.

MB
MBMB
22. března 2021, 10:20
7
Vyvraceč kmenových mouder

Tak o tom už jsme tu jednou diskutovali... korektní název je “moment síly” (jsou totiž i momenty jiných veličin). Přívlastky jako točivý, kroutící, ohybový apod. už jsou jen jazykové prostředky, jak vyjádřit, jak ten moment na dané těleso působí.

MB
MBMB
22. března 2021, 02:37
0
Vyvraceč kmenových mouder

Asi by se dalo najít ještě pár dalších menších věcí, bohužel si nepíšu seznam a zrovna si na nic nevzpomenu.
Každopádně výkon a moment motoru a momenty na kolech u různých typů diferenciálů jsou s velkým odstupem asi největší evergreeny.

Těch vyjádření ve smyslu, už si to ani pořádně nepamatuji, že "že motor má dobrý nástup výkonu, ale hlavně točivého momentu", už jsem četl tolik...

S pohonem čtyř kol je to ošemetné, tam jsou mnohdy zavádějící i oficiální marketingové materiály automobilek. Často je to i kvůli tomu, že ta různá rozdělení mezi přední a zadní nápravu nedávají smysl, podobně jako u toho příkladu s Audi. Pokud tam není otevřený diferenciál, tak to rozdělení momentů v zásadě nikdy není fixní a ta udávaná hodnota rozdělení platí jen tehdy, když to auto jede rovně po asfaltu s dostatkem trakce, ale o chování toho systému to neřekne absolutně nic. Na to prostě člověk musí vědět, co tam je za typy diferenciálů/spojek a případně jak jsou řízené, pokud je v tom nějaká elektronika.

MB
MBMB
21. března 2021, 01:26
1
Konce nadšeného motorismu

Co jsem koukal na statistiky, jde spíše o ten potenciál růstu, protože všechny ty zmíněné regiony posledních 10 let taky víceméně stagnují. Zatímco v Evropě a dalších rozvinutých trzích už se asi nikdy nijak zásadně víc aut neprodá. Čili ano, mnozí výrobci se snaží v současnosti pomocí levných modelů získat pozici a doufají v budoucí raketový růst podobný tomu čínskému.
Já jsem spíše hovořil o současném významu, a ten je skoro celý ve vyspělém světě a Číně, kde se děje většina prodejů nových aut. A to ovlivní i to, kam se bude ubírat automobilový průmysl a co se se zpožděním bude prodávat i na těch rozvojových trzích. Tyto trhy ovšem se zpožděním také zavádí emisní normy. Například v Indii mají od loňska celoplošně něco na úrovni EURO 6. Obecně žádný rozumný stát vyšší hustotou obyvatel nenechá masově rozšířit auta bez přísnějších emisních standardů.
Celkově se snad shodneme na tom, že by nebylo úplně dobře, kdyby se celá Jižní Amerika, Afrika a zbývající část Asie, což je několik miliard lidí, motorizovala na úroveň Evropy, Japonska či USA neefektivními spalovacími motory bez kontroly emisí a že je dobře, že se v tom vyspělém světě vyvinulo něco lepšího. I kdyby to měly být čistě EURO 6 spalovací motory, tak je to pořád úspěch. Podle mě sehrají svou roli i levná elektrická vozítka typu Wuling Hongguang Mini EV či Renault City K-ZE (základ Dacie Spring), která se začínají objevovat už dnes a za 10 let to bude zas úplně jinde.

MB
MBMB
20. března 2021, 13:19
1
MB
MBMB
20. března 2021, 13:16
2
Konce nadšeného motorismu

Kdo tomu věnoval alespoň takové úsilí, že si vygooglil globální prodeje dle zemí a má trochu přehled, tak ví, že Evropa je nezajímavá pouze pro konkrétní automobilky, které tu málo prodávají. A že například v samotném Japonsku se prodá aut jako v celé Africe a Jižní Americe dohromady. A že o těch nových rostoucích trzích se přirozeně mluví kvůli rychlosti růstu, ale s významem Evropy, kde se prodá 25 milionů osobních aut ročně, nemůžou soupeřit.

MB
MBMB
20. března 2021, 12:41
2
Konce nadšeného motorismu

Úplně zanedbatelné to samozřejmě není, ale rozhodně by se na tom neuživily všechny stávající automobilky. Navíc na těchto trzích se pochopitelně prodává a ještě nějakou dobu bude prodávat jen výběhová co možná nejlevnější dostupná technika. Na tom ekonomiku stavět nelze.

MB
MBMB
20. března 2021, 11:28
1
Konce nadšeného motorismu

Jestli jsem to správně pochopil, tak Sch hovořil spíše o reakci na plyn než akceleraci jako takové. Jednak nemá skoro žádnou prodlevu motor jako takový a jednak tam není prodleva nutná k přeřazaní na jiných rychlostní stupeň, případně k práci se spojkou při rozjedu u manuální převodovky.
To, že jsou a budou i elektromobily s jinak ohromnými výkony, je jasné, ale i ty mají ty výše popsané výhody.

MB
MBMB
20. března 2021, 11:22
-1
Konce nadšeného motorismu

Otázka je, kde by to v současnosti prodávali. Velmi silná většina všech nových osobních aut se prodá v Číně, Evropě, USA, Japonsku či Jižní Korey, které jdou všechny směrem elektromobility. Jediné větší trhy mimo tento proud jsou Indie, Brazílie, Rusko a pak už nic moc.
Proto je v globálu samozřejmě určující, co se děje v těch na začátku jmenovaných regionech.

S nějakou likvidací odvětví je to dost ošemetné. Pokud by Evropa nic neudělala, a ještě se to do jisté míry může stát, tak bychom naopak velmi pravděpodobně pozorovali jako přes kopírák situaci s mobilními telefony. Do jednoho všichni výrobci jako Ericsson, Nokia a Siemens v tomto odvětví skončili a skoro celý trh má dnes USA, Čína a Korea. On sice ten současný tlak probíhá z velké části přes nějaké ekologické normy, ale elektromobily se nakonec prosadí primárně proto, že mají spoustu uživatelských výhod, které společně s postupně ubývajícími nevýhodami v oblasti baterií a nabíjení absolutně přebijí spalovací motor. Společně se zlevňováním to pak lidi budou kupovat ve velkém rádi a dobrovolně, jen ten začátek je teď pochopitelně těžší z mnoha zjevných důvodů.
Evropa by si sice ještě nějakou dobu vystačila čistě se spalovacími motory, ale z dlouhodobého hlediska je naopak to ekonomická sebevražda.

MB
MBMB
20. března 2021, 03:36
3
Konce nadšeného motorismu

V jakém smyslu nedostal palivový článek šanci? Nevím o tom, že by kdekoliv byl nějak legislativně znevýhodněn oproti BEV.

MB
MBMB
17. března 2021, 09:18
0
Martin Linhart: Dobrý PR je jako dobrý pingl. Musí být ochoten posloužit a nestydět se za to.

Mrkef: Obávám se, že to je jisté nepochopení, možná to bylo podáno nesrozumitelně. Abych to uvedl na pravou míru s použitím dat pouze z toho druhého odkazu:

V EU27+UK ze všech lidskou činností produkovaných emisí CO2 připadá 23 % na dopravu (silniční, leteckou, lodní...). A 57 % z těch 23 % připadá čistě jen na osobní automobily. Což dělá 13 % z toho celku.
Včetně mezinárodního (za hranice EU) transportu je to ve stejném pořadí 28 %, 43 % a 12 %.

MB
MBMB
17. března 2021, 01:52
-1
Martin Linhart: Dobrý PR je jako dobrý pingl. Musí být ochoten posloužit a nestydět se za to.

Jednoduše jsem si pamatoval, což patří k běžnému všeobecnému přehledu, že v EU je podíl osobních aut kolem 15 %. Tvrzení v rozhovoru s jednotkami procent mě tedy hned praštilo do očí na napsal to. Kvůli tomu snad není potřeba rozjíždět nějaké sáhodlouhé nesmyslné rozbory a spekulace. :D Slowerovi děkuji za zmínění globálního podílu. V tomto smyslu nelze to vyjádření z rozhovoru označit za fakticky špatné a chybu jsem uznal. Jestli jsou ty mínusy jen kvůli tomu, pokorně je přijímám. ;)

Jak jsem ale rozvedl, ani toto číslo nemůže z logiky věci být argument pro to, že by vyspělý svět neměl pracovat na snížení uhlíkové stopy osobních aut. Kdybychom mohli zastropovat počet aut a lidí na planetě, tak by se o nějakých výrazně volnějších regulacích ohledně CO2 určitě dalo bavit, ale v takové situaci nejsme.

MB
MBMB
16. března 2021, 17:20
-2
Martin Linhart: Dobrý PR je jako dobrý pingl. Musí být ochoten posloužit a nestydět se za to.

Dobrá poznámka. Bral jsem emise v EU s ohledem na kontext s evropskou legislativou.

Osobní auta tvoří 45% z dopravy. Zdroj: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/daviz/share-of-transport-ghg-emissions-2#tab-googlechartid_chart_12
Z těchto dat lze vyčíst, že v roce 2018 se podílela 12 % na celkových emisích: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/data-viewers/greenhouse-gases-viewer
Hodnotu kolem 15 % jsem bral z hlavy (a možná jsem si to pamatoval ještě včetně nákladních aut, kterých se šetrnější pohony týkají zrovna tak), přesněji je to tedy těch 12 %.

V USA je to dokonce skoro 17 %, zdroj: https://www.epa.gov/greenvehicles/fast-facts-transportation-greenhouse-gas-emissions

Globálně je to méně, protože jinde ve světě zdaleka nemají tolik aut a ujetých kilometrů na obyvatele ve vztahu k ostatním sektorům. Beru, to lze charakterizovat vyjádřením "jednotky procent". Čili to není nutně fakticky špatně, pokud hovořil o globálním podílu, uznávám.

Pak je na zvážení, jestli brát podíl na globálních či evropských emisích a vede to i ke klasické otázce typu, jestli samotné snížení emisí aut v Evropě něco změní. Samozřejmě, že ne. Nicméně jde o to, že v Evropě se nová auta jako v jednom z nejbohatších regionů světa auta vyvíjí a prodávají. To, co se děje v Evropě, ovlivňuje celý automobilový průmysl a co se bude v budoucnu prodávat i na druhém konci planety, i když ten vliv samozřejmě není absolutní a spíše klesá.
Představa, jak se výhledově 10 miliard lidí vozí spalovacími auty jako my teď v Evropě, není z hlediska emisí moc pozitivní. Navíc ten relativní podíl dopravy by při setrvání čistě u spalovacích motorů jen rostl s tím, jak se dekarbonizují ostatní odvětví, speciálně energetika. Čili ačkoliv na globálních emisích je v tento moment podíl opravdu jen (vyšší) jednotky procent, tak to pořád není argument k tomu nic nedělat. Protože globální počet aut roste, bude růst dál a čistě spalovací auto už nikdy nijak zásadně účinnější nebude.

MB
MBMB
16. března 2021, 15:18
0
Martin Linhart: Dobrý PR je jako dobrý pingl. Musí být ochoten posloužit a nestydět se za to.

Souhlas, v jistém smyslu mohou být "jednotky" považovány za libovolné číslo od 2 do nekonečna. Což je pak jaksi údaj k ničemu. Standardně se jednotkami myslí jednociferné hodnoty, pro vyšší řády pak používáme pojmy desítky, stovky atd. Pokud je něčeho třeba 5000, tak to přirozeně nebudu popisovat slovy "několik desítek". Čili ano, minimálně zavádějící ve smyslu marginalizující ten podíl. Ať už záměrně, nebo z neznalosti, na tom už nesejde.

MB
MBMB
16. března 2021, 13:59
-16
Martin Linhart: Dobrý PR je jako dobrý pingl. Musí být ochoten posloužit a nestydět se za to.

Jak tu padlo, taky si tu nepamatuji rozhovor a určitě by se to mohlo opakovat. Podobné historky je zajímavé číst.

Jen tedy ta poslední otázka... Nechci tu rozdmýchávat diskuzi k elektromobilitě, toho tu teď bylo dost. Ale tohle mi nedá, protože takhle špatně informovanou odpověď bych vůbec nečekal. Hned na začátek ryze faktická chyba, osobní automobily se na emisích CO2 nepodílí jednotkami procent, nýbrž podílem cca 15 %.

A pak ta pasáž "auta označovaná PHEV a EV určitě ano, ale teprve až budou stejně spolehlivá jako vozy s klasickým pohonem, až bude jejich cena srovnatelná a až na ně bude infrastruktura dokonale připravena". Upřímně by mě zajímalo, jak si to představuje. Že se tady postupně bude stavět infrastruktura na kompletní přechod na elektromobily, která bude desítky let stát ladem a až se dostaví, tak se z ničeho nic vyrojí levné a spolehlivé elektromobily? Vždyť to je úplně absurdní. Všechno to se bude dít paralelně a jinak to ani nejde.

MB
MBMB
16. března 2021, 00:43
1
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Jak jsem psal, to je celé na velmi širokou diskuzi a tím jsem to chtěl spíše už uzavřít. Vzhledem k tomu, že se míjíme na mnoha rovinách a neshodneme ani na některých základních faktech, tak tu na to opravdu není prostor. Reakce na vše, co tu padlo, by byla zas na mnoho odstavců a vyměňovat si tu několik dalších dní slohové práce nikam nepovede. To by bylo na jinou platformu s jinou strukturou diskuze.

Snad bych se jen ohradil proti výrokům typu "lehce tendenční propočty". Pokud s nějakou hodnotou nesouhlasíš, napiš s kterou, navrhni lepší a uveď zdroj, který bych mohl konfrontovat s tím svým. Takovéhle neurčité soudy motivované podle všeho jen tím, že se ti výsledek nehodí do krámu a potřebuješ to nějak shodit, ničemu nepomohou. Nebo aspoň takový dojem to dělá.

MB
MBMB
15. března 2021, 06:36
-2
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Cena benzínu bez spotřební daně ale taky není tržní. Je ovlivněna i těmi zmíněnými po desetiletí dodnes trvajícími obrovskými dotacemi do ropného průmyslu.

To je na obrovsky komplexní diskuzi, na kterou tu není prostor a na kterou upřímně bych si na ní asi ani netroufl bez rozsáhlé přípravy. Nicméně třeba na té zmíněné jaderné fúzi si lze ilustrovat, jak se řada států rozhodla několik desetiletí financovat něco, z čeho dodnes nikdo neviděl ani korunu, protože se minimálně ta odborná veřejnost shoduje na tom, že to je naprosto ultimátní zdroj energie, který vyřeší energetické potřeby lidstva a že je v našem zájmu do toho investovat, přestože se toho možná ani nedožijeme. A nikdo nekřičí, že se to má samo tržně prosadit. To je očividná kravina. A podobně se z veřejných peněz financuje všechno možné na všech možných úrovních různými instrumenty, nejen celá věda a výzkum. A jedním z instrumentů jsou i dotace pro koncové zákazníky, které umožňují naškálovat a zlevnit již nějakou v zásadě existující technologii. Být vysazený jen na ně a házet v diskuzích komunistou sem a komunistou tam, jakmile si někdo myslí, že nějaká dotace něčemu prospívá... já nevím, ať si každý udělá obrázek sám. Asi je to tím, že jsou nejvíc na očích.

Na druhou stranu, určitě lze najít konkrétní případy, kdy se dotuje nesmyslně, nebo se špatně nastavenými parametry a pak to přinese víc škody než užitku.

A řečnická otázka na konec, jak to, že tu posledně u jednoho z minulých článků nikdo nekřičel, že Porsche dostalo dotaci na vývoj syntetických paliv? :D

MB
MBMB
15. března 2021, 01:13
1
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Ano, vodík se dost dobře může stát médiem pro přebytky z OZE. Případně i celkově sezónní ukládání ve smyslu uložení energie z léta na zimu.
Nicméně pokud bychom měli hypoteticky přejít plošně na FCEV, tak bychom potřebovali energii cca 2-3 temelínů, kterou bychom konstantně dnem i nocí prali do elektrolyzérů. A pokud někdo projevuje starost nad tím, jak se větší množství energie rozvádí do rychlonabíječek a domácích zásuvek a zároveň mu přijde v pohodě mít po republice elektrolyzéry s třikrát větší celkovou spotřebou, tak je asi něco špatně...

MB
MBMB
15. března 2021, 00:45
-2
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

To, proč se na začátku 20. století prosadil spalovací motor, má řadu dalších souvislostí. Například to, že první levný sériově vyráběný automobil byl spalovací a také velmi dostupný benzín i díky obrovským dotacím do ropného těžebního průmyslu, což trvá dodnes a jen velmi pomalu se od toho ustupuje.
Klíčové komponenty jako elektromotory a baterie se naštěstí paralelně vyvíjely v jiných průmyslech, přestože asi pomaleji, než by mohly, kdyby se plošně používaly v autech. I tak dost na to, aby to umožnilo dnešní nástup EV a například i vznik Tesly, což by se samozřejmě nestalo, kdyby to bylo tak špatné. Naopak z toho, že spalovací motor se vyvíjel jako ten jediný typ pohonu v automobilech po desetiletí, prošel bez diskuze obrovskými zlepšeními včetně převodovek a ani tak nedokázal z principu své funkce dosáhnout parametrů a vlastností, které by konkurovaly elektromotoru, je vidět, jak fundamentálně nešikovný koncept to vlastně je.

MB
MBMB
14. března 2021, 16:46
0
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Přeměna na teplo je samozřejmě 100%. Je pak jen otázka, kolik toho tepla dostanu na místo určení, což už těch plných 100 % nebývá.

Některé elektromobily to teplo z pohonného ústrojí využít pro vytápění kabiny umí. Zároveň ho umí brát z okolí pomocí tepelného čerpadla. Ne všechno se tedy musí přímo vyrábět topným tělesem. Ale jasně, ten principiální rozdíl tam je, to je známá věc.

MB
MBMB
14. března 2021, 14:43
0
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Upřímně o žádném elektromobilu s topením na fosilní paliva nevím. Bylo by možné odkázat na příklad?
Nicméně nepřijde mi to úplně blbé. Topit palivem je něco úplně jiného než jím pohánět auto. Spálit palivo na teplo a to pak využít na ohřev jde udělat s téměř 100% účinností, na rozdíl od převodu na mechanickou energii. V nějakých chladných oblastech si to klidně umím představit jako způsob, jak šetřit energii v baterii.

MB
MBMB
14. března 2021, 14:32
0
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

To je právě to, o čem mluvím a co mi přijde směšné. Proudy k rychlonabíječkám jsou absurdní, ale třikrát větší proudy do elektrolyzéru vody ne...

MB
MBMB
14. března 2021, 14:02
-10
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Alesseo: Tak je to se spoustou dalších věcí. Jistá skupina lidí má nicméně nastavení mysli, že naprosto všechny dotace jsou špatně a že každá sebelepší a společensky sebevýhodnější inovace se musí sama okamžitě prosadit tržně bez sebemenší subvence, i když vyžaduje obrovské počáteční investice atp. Což reálně nejde a občas je prostě dobře se na něco složit, aby se to rychleji rozběhlo a mohlo to existovat jako dostupná alternativa.

MB
MBMB
14. března 2021, 12:53
-5
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

OK, pokud má starší Teslu S, konkrétně model 75, pak ty zastávky v plánovači celkem odpovídají tomu popisu. Problém je stále čas, protože plánovač ukazuje 9 hodin, z toho 1:20 nabíjení. Čili s časem přes 12 hodin i tak dost přehání, i kdybychom uvažovali, že už má nějakou nezanedbatelnou degradaci. To by měl průměrnou rychlost jen 55 km/h. Taky mi trochu uniká, proč by miliardář jezdil takhle nepohodlně takhle starým autem, když by si mohl snadno koupit novou Teslu S a nabíjet na celé cestě jen půl hodiny, ale budiž...
Jak ale říkám, je to pochopitelné, on má v tom má své zájmy. Má hroznou starost, jak se budou nabíjet elektromobily, ale prát trojnásobek energie do výroby vodíku by se mu líbílo. Jemu samozřejmě... Ale spousta lidí mu to pochopitelně žere, protože si to nespojí.

MB
MBMB
14. března 2021, 12:34
-4
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Nevím, jestli Tykač je úplně nejlepší zdroj, když je jaksi ve střetu zájmů a evidentně mu jde o vodík. Ten jeho popis cesty do St. Moritzu mě naplňuje pochybnostmi. Nevím, jakou verzi modelu S má, každopádně s dnešní Teslou S LR plánovač ukazuje z Prahy do St. Moritzu 2 zastávky po 15 minutách, celkový čas cesty 8 hodin. Zatímco on hovoří o více než 12 hodinách. Za mě tedy účelový bullshit.

MB
MBMB
14. března 2021, 12:00
0
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Ča Snač Aj: Ano, omlouvám se, přenosové ztráty jsem zapomněl. Tzn. BEV emise CO2 budou ještě o cca 10% vyšší. Na té bilanci to naštěstí nic nezmění, to je marginální položka. Co se nájezdu tyče, nevím, proč by těch 200 tisíc nemělo auto najet. To je naprosto běžná životnost, klidně to může být i mnohem víc.

MB
MBMB
14. března 2021, 11:56
0
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Jinak mimochodem velký palec nahoru pro Hyundai. V technických datech mají hodnoty pro NEDC 2.0 (tj. hodnoty WLTP přepočítané na NEDC, ze kterých se počítají CO2 pokuty) i pro WLTP. A ve WLTP mají rozepsané jednotlivé části cyklu včetně rozpětí dle výbav. Naprosto ukázkové, kéž by to tak měli všichni.

MB
MBMB
14. března 2021, 11:53
-11
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Souhlasím s placením, to je otravný a dlouhodobě neudržitelný systém. To se samozřejmě obecně ví a plán je takový, že auta budou sama komunikovat přímo s nabíječkou a vyúčtování bude na auto. Tj. jako to má Tesla od začátku se svými superchargery.

A velký problém je samozřejmě ta pořizovací cena. Můžou za to velké počáteční náklady na vývoj, pořád ještě relativně drahé baterie, i když už dramaticky zlevnily oproti době třeba před deseti lety, a pak taky to, že ty prodeje jsou stále ještě relativně nízké, čili pořádně nefunguje economy of scale. Proto je taky potřeba tomu na začátku trochu pomoct, aby se vyřešil ten problém vejce-slepice a za mě je to dobře. Obecně se očekává, že BEV a ICE se nákladově srovnají cca v roce 2025. S ojetým elektromobilem lze z hlediska TCO šetřit už dnes.

MB
MBMB
14. března 2021, 11:38
0
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Dobrá otázka, pochopitelně dost komplikovaná. Samotná těžba, rafinace a doprava ropy samozřejmě vyžaduje energii, a tím pádem jsou s tím spojené emise ještě než se vůbec ten benzín natankuje do auta. Početně lze srovnat CO2, a sice následovně:

Spálením 1 litru benzínu včetně té produkce atd. vznikne cca 2.8 kg CO2.

Emise CO2 spojené s baterií jsou kolem 100 kg/kWh.

Emise CO2 z výroby elektřiny jsou v EU typicky rámcově kolem 0,4 kg/kWh samozřejmě podle země a lokality.

Můžeme to pak srovnat na příkladu Hyundai Kona, která se dělá jako benzínové i elektrické auto, při nájezdu 200 000 km, v obou případech údaje dle WLTP.
ICE:
1.6 T-GDI (výkonově srovnatelná motorizace) má přibližně (dle výbavy) kombinovanou spotřebu 6,5 l/100 km, což dělá 36400 kg CO2.
BEV:
Spotřeba včetně nabíjení 147 Wh/km, tj. 29400 kWh, tj. 11760 kg CO2 při provozu. Emise navíc z baterie jsou 64*100 kg = 6400 kg CO2. Celkem 18 160 kg CO2.

Do toho tu jsou pravidelně úniky ropy při těžbě či přímo havárie tankerů, což lze pak přirovnat k důsledkům těžby surovin pro baterie v daných lokalitách. A pak lokální emise NOx, pevných částic a dalších látek, které elektromobil nemá žádné. Navíc elektromobilu se nedá vykuchat katalyzátor, nemá studené starty a podobně, čili i v reálném světě má další výhody tohoto rázu.

MB
MBMB
14. března 2021, 11:04
2
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Skipper: To je pravda, že spousta lidí kouří a chlastá, nicméně to je jejich volba. Co se ovzduší týče, tomu je bohužel každý vystaven bez možnosti volby. Pokud lze rozumně dostupnými prostředky to znečišťování okolního prostředí omezit, tak bychom se o to rozhodně měli snažit.

MB
MBMB
14. března 2021, 10:59
0
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

riderhenry: Já neříkám, že to nutně dává smysl. Jen z té reakce vyplynulo, že si to někdo představoval jako prostý výkup bez ničeho, tak jsem uvedl na pravou míru, že to bylo v principu to samé jako naše šrotovné. Kdy cílem je obnova vozového parku a zároveň podpora automobilového průmyslu.
Posoudit si to z hlediska ekonomické návratnosti netroufám, nemám k tomu dost informací a znalostí.

MB
MBMB
14. března 2021, 10:47
-4
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Tak předkládám, že tím není myšlený samotný výkup bez ničeho, to je pochopitelně k ničemu. Ale něco jako šrotovné, jako to bylo i v tom zmíněném programu v USA. Tj. že ty peníze jdou zpět do ekonomiky přímo do automobilového průmyslu.

MB
MBMB
14. března 2021, 00:46
1
Šest milníků prvních let nového milénia

Souhlas, evidentně to jde. Taky jsem teď dohledal, že 60, 70 a 75 jde měnit za 90 přímo u Tesly. A to včetně výměny tlumičů a pružin kvůli vyšší hmotnosti. Nicméně to je jeden konkrétní případ.

Co se Tesly S 60 a 70 týče, tak tam byl později za 2000 USD možný SW upgrade kapacity, protože tahle verze fyzicky měla od určitého roku 75 kWh baterii, kde těch 15 kWh jen bylo zamčených.

MB
MBMB
13. března 2021, 14:44
6
Šest milníků prvních let nového milénia

eLzyx: Nejen Focus RS, ono to je celé spíše jen seznam oblíbených sportovních aut. S tím, že jsou zajímavá, bych určitě nepolemizoval. Nicméně poněkud se to míjí s tématem článku, který je o autech, která stála na začátku nějakého nového trendu, který se rozšířil do masové automobilové produkce.

MB
MBMB
13. března 2021, 14:31
1
Šest milníků prvních let nového milénia

Upřímně nevím o tom, že by šlo u Tesly oficiálně vyměnit menší baterii za větší. Důvodů mě napadá více, každopádně to, co je mi známo, nejde. Když chce člověk do své tesly větší baterii, tak nejsnazší ji holt prodat a koupit si ojetinu s větší baterií. Stejně jako když si člověk u spalováku usmyslí, že by se mu víc líbila jiná motorizace u stejného modelu.
Nicméně ano, ten výpočetní HW měnit oficiálně jde. Infotainment je pak rychlejší a přidá to i některé funkce, které ten původní HW už nepodporoval. A souhlas, u jiných automobilek věc nevídaná a snad to u nich v nějaké podobě časem objeví taky.

S těmi výměnami baterií je to předpokládám narážka na Nissan Leaf a ano, ty baterie tam jsou velmi snadno zaměnitelné a člověk se holt musí obrátit na nějakou dílnu, která to dělá. Oficiálně to nejde.

MB
MBMB
13. března 2021, 01:42
3
Šest milníků prvních let nového milénia

Pár trendů, které se za těch 20 let objevily, což samo o sobě není nějak extra dlouhá doba, tam je. Rozhodně downsizing/přeplňování, hybridy, důraz na bezpečnost, SUV a elektro.
U toho downsizingu a SUV je trochu diskutabilní, jaký konkrétní model uvést jako ten milník, ale ten hlavní trend je jasný.

Za sebe bych možná ještě vypíchl Cayenne speciálně jako milník pro SUV u těch nejdražších značek, které dříve vyráběly jen luxusní či sportovní coupé/sedany. Tj. Aston Martin, Bentley, Maserati, Lamborghini, Jaguar, Rolls-Royce... Osobně ho považuji za jasný milník tohoto fenoménu.

Další trend, který je vidět, je v interiérech. Dal by se zjednodušeně popsat jako přechod od tlačítek k velkým dotykovým infotainmentům. Ale opět, tam lze asi jen těžko označit jeden konkrétní milník.

Do jisté míry by v tomto ohledu šlo zmínit opět Teslu S, která svým pojetím interiéru posunula tento trend úplně do extrému. A ono obecně Teslu S nejde zjednodušit jen na ten elektrický pohon. Ono těch důvodů, proč se tím prvním použitelným a především žádaným elektromobilem stala právě Tesla S a ne třeba Nissan Leaf, je víc. Nejen dojezd. Jsou to mimo mnoho jiného například i online aktualizace a spojení s mobilní aplikací, což s sebou přináší obrovské spektrum možností, které ten automobilový svět zase někam posouvají a ostatní výrobci s tím přicházejí až teď skoro po deseti letech. Když teď člověk čte ty zprávy, jak si první majitelé ID.3 konečně budou moci zajet do servisu pro aktualizaci, která jim umožní OTA updaty, protože to nebyli schopni zprovoznit před vydáním auta v roce 2020 (!), tak jen člověk kroutí hlavou.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem