načítám data...

eLzyx

JménoGeorge eLzyx
BydlištěTeplice
Registracepřed 4.1 rok.
Poslední aktivitapřed 5.0 hod.
Komentářů u článků461
Pozitivních komentářů u článků199
Negativních komentářů u článků48
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

eLzyx
17. ledna 2022, 13:37
0
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

jenže to váží o tunu méně. A nenažrané bylo jen proto, že bylo využíváno ke sportovnější jízdě.
A to hopsalo s 45km/h ... vážně bys do takového zgarbu nasedl? Já ani omylem.

eLzyx
15. ledna 2022, 12:05
-6
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

a proto po městě poskakuje hromada lidí ve 2,5 tunových SUV "ideálně" s dieselem pod kapotou.

eLzyx
14. ledna 2022, 17:47
0
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

poskytování nabíjecích služeb je zásadní věc při pořízení EV. Někteří to řeší vlastní sítí - Tesla. Jiní to řeší nějakým výhodným tarifem přes různé poskytovatele. Tak se to snaží dělat docela dost automobilek. Někteří úspěšněji, někteří méně. A pak jsou tu automobilky, co mají tohle zvýhodnění jen na rok a pak si to zákazníku řeš na vlastní triko. Samozřejmě protože nemáš tak velkou sílu jako automobilka, tak si hezky připlatíš ... děkujeme, Vaše Volvo.

eLzyx
14. ledna 2022, 17:40
-2
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

to je hrůza na tak malé auto. Já jezdím s TMS mezi 20-22kWh/100km. EQA je holt připitomělé SUV, navíc přestavěné ze spalováku. Jaký asi mohl být výsledek?

eLzyx
14. ledna 2022, 01:02
-6
Mercedes EQA: I elektromobilita může být jednoduchá

tohle auto jsem měl možnost odzkoušet na eSalonu a je to naprd. V autě zůstal po spalováku široký středový tunel, který znesnadňuje ovládání auta, protože pedály jsou docela dost vyosené vpravo. Stěžovalo si tam na to hromada lidí. Vzadu se taky nesedělo nejpohodlněji - v podstatě jen na zadku, nohy nebyly vůbec podepřené, protože je vysoko podlaha kvůli baterkám. Nemá to frunk a ani kufr vzadu není zrovna královsky prostorný.
Za mne takto tedy ne.

eLzyx
30. prosince 2021, 13:10
0
A co by sis vybral ty? (část 2.)

však jsem to psal kus od kusu, tak jak to navrhl Dan v článku. Swift prostě není auto mého gusta, z výše uvedených důvodů. Neříkám, že je to špatné auto, nebo že by tam tohle mělo být. Je to pro jinou cílovku. Asi jako ta S-klasse. Ta je zase takový "overkill" pro někoho, kdo to platí zdaněnými penězi vydělanými ve fabrice (mnou).

eLzyx
30. prosince 2021, 03:28
-3
A co by sis vybral ty? (část 2.)

reálně bych si nic z toho nevybral. Nejspíše proto, že si ta auta nepůjčuju a dívám se na to pohledem "mám na to? Líbí se mi? Má to něco navíc od masovky? Jsem schopen to dlouhodobě uservisovat, aniž bych musel prodat sousedovo ledvinu? Jsem schopen akceptovat spotřebu, (ne)užitné vlastnosti, (ne)dostatečný výkon atp.? "

Mazda 3 - líbivé auto, slabé motory. Chybí MPS s cirka 250kW, aby mne to zajímalo.

Mercedes S - úžasné auto bez debaty, ale je to tak o něm leda diskutovat, teoretizovat, snít, mastur... no nic, ale koupit? Ani jako "cenově dostupnou ojetinu" bych to nechtěl. Extrémně přetechnizované auto, které bez předplaceného servisu, nebo bohatého firemního účtu nelze udržovat při životě nějak výrazně dlouho (ano, rád si nechávám auta dlouhou dobu, nerad je měním jako někteří co dva roky). V tomhle autě sežere servis rozbité sedačky víc peněz než provozní servis běžného auta. Ano, není to chyba auta.

Mini Clubman - vlastně, tohle bych si asi i vybral, kdybych pro to měl nějakou obhajobu proč to chci. Má to styl, není to přetechnizované, stojí to docela rozumné prachy. Why not. Vlastně nechápu, proč je v tom textu tak uťápnuté, když jsem začal psát tenhle komentář, tak jsem ho přehlédl. No nic, koncept "hate příspěvku" měnit nebudu.

Mitsu L200 - pouze diesely a já diesely nerad. Takže nic pro mne. Navíc pickup nepotřebuju, tady v cikánově by mi stejně všechno čorli z korby.

Nissan GT-R, zajímavé auto, které bych si taky nekoupil, protože je prostě mimo můj rozpočet na auto. Ani jako ojetinu bych to nechtěl, protože každé druhé má načatou převodovku, nebo všelijaké úpravy, které mohou být potencionálně pastí.

Opel Mokka - je to SUV, takže ne. Ale musím přiznat, že se mi líbí. Ale jen z venku. Zkoušel jsem elektrickou verzi a první dojem byl "wtf? Proč je tu tak masakrálně široký středový tunel? Vždyť já se ani netrefím na plynový pedál na první dobrou, vždycky si přišlápnu i brzdu". Jsem velmi zvědav na novou Astru a ještě více na Insignii, pokud kdy bude.

Peugeot 2008 - SUV, nechápu jejich smysl. Jsem konzerva, mám rád sedany, liftbacky, kombíky, případně když už občas terén, tak přizvednuté kombíky. Navíc - od všech ostatních levných SUV se to odlišuje akorát tím, že to není z koncernu VW.

Renault Megane R.S. - zajímavé auto, ale za milion? Já vím, devalvace peněz je velká, ale milion za Megane? Nějak pro to nemám ospravedlnění, nedokázal bych si takové auto před sebou obhájit (a to jsem si zvládnul obhájit i takovou blbost jako je jetá Tesla, omg)

Seat :-) no, asi tak

Subaru - tady stačí tři písmena, CVT. Díky ne.

Suzuki Swift Sport - soused měl jako náhradní auto Swifta a no ... levný plasťáček. Z toho jsem už vyrostl. Tahle auta nemám rád. Mám rád kolem sebe kůži, alcantaru, dřevo ... prostě pro tohle nejsem cílovka.

Škoda Enyaq - elektrika v SUV? Debilita na druhou. Už tak problematický dojezd elektriky sníží ještě neefektivitou typu karoserie. Ale chápu důvod (neobhajuji jej), udělat SUV na baterky je snazší, než ty baterky zaintegrovat do nízké karoserie, aniž by utrpěl komfort posádky. Na druhou stranu - jako "soccer mom car" by to mohlo fungovat dobře, aspoň do nafty nenaleje benzín, nesmrdí před školou půl hodiny běžícím motorem, protože děcko se někde zakecalo. Ale opět - nic pro mne.

Toyota Camry - opět CVT. Ne. Navíc bych pod kapotou čekal R6. To samé platí i pro Lexus

Volkswagen Touareg - už jsem tu psal, že nemám rád SUV? Ale je fakt, že smysl tohoto auta dokáži pochopit. Velké, robustní, nepříliš okázalé. Pořád v tom jsou slušné motory, dokonce benzinové, není to extrémně předražené, utáhne to snad 3,5t. Jako pracovní auto, proč ne. Sice takové auto nepotřebuji, takže bych si to taky nekoupil, ale palec hore tomuhle autu.

Volvo XC90 - Volvo už ne. Možná až udělají elektrický kombík a uvědomí si, že pokud se hodlají prezentovat jako premiová automobilka, tak premiovost se neposuzuje jen na výrobku, ale mají nabízet i premiové služby. A to nabíjecí karta pro EV s roční slevou na Ionity fakt není. Tohle má být full time ... i když vlastně ani tak bych si to nekoupil. Příčí se mi ta limitace na 180km/h. Extrémně. Zrovna předevčírem jsem musel ve 2h ráno valit do práce uříznout konektivitu do serverovny, protože jsme čelili kybernetickému útoku. Vzdálený přístup již nebyl možný. Každá minuta dobrá, takže jsem s Teslou letěl i 240km/h. Stihl jsem to včas.

Co bych si tedy vybral mimo tento seznam? Tesla model 3, i když raději bych model S Plaid, ale to je mimo rozpočet. Porsche 718 GTS 4.0 (trošku přes rozpočet, ale ta ledvina souseda ... ). Pokud bych potřeboval malé městské přibližovadlo, např. pokud bych se přestěhoval za nějakou babou do Prahy, tak Opel Corsa-e nebo BMW i3. Super je i Opel Insignia Sports tourer GSI. A pak už zbývají leda ameriky typu Mustang V8, Camaro, Challenger atp. Případně Chrysler Pacifica pokud bych měl hromadu dětí.

eLzyx
20. prosince 2021, 19:32
-2
Ptejte se: Zábavné rodinné auto

je smutný, že 1,5M vlastně na pořízení zábavného rodinného vozu bez kompromisů ani tak nějak nestačí. Když už bych něco takového vybíral, tak s co nejdelší zárukou či předplaceným servisem, protože je to jeden přetechnizovaný křáp vedle druhého.

eLzyx
20. prosince 2021, 17:02
0
Volvo Personal Service: Jak jsem si nechal opravit auto

jo, taky hodlám poctít jeden autorizovaný servis 27let starým Volvem 850 T-5R. Díly by na to teoreticky mohli ještě mít. Jsou shodné s mnohem modernějšími kousky.

eLzyx
20. prosince 2021, 15:14
0
Příběh o klíčích a řemesle

Volva někdy od půlky 90. let mají deadlocky, takže nějaké vyhnutí rámu moc nefunguje. Ani rozbití skla ne ... auto neotevřeš.

eLzyx
25. listopadu 2021, 16:52
-3
Kterak se zpronevěřuji svým zásadám

C70 jsem měl, T5 coupé. Jízdní vlastnosti imho dobré, není to motokára jako Fabie. Ovšem ten kompromis mezi komfortem a sportovnem mi vyhovoval více, než Škodovácká natřásadla.
Slabší brzdy? Nevím, ale nouzové 260-0 to dalo s přehledem. Ano, dávkování není tak jedovaté, proto to možná působí mdle. Ale brzdí to skvěle. C70 byla v těch letech hodnocená co do brzd jako příkladné auto s délkou brzdné dráhy na úrovni 911. Ano i s těma trapnejma ATE brzdičema. Možná na volvoklubu najdu obrázek z jednoho italského časáku, kde to měřili. Btw - nemáš malé brzdy? A automat, když píšeš, že je i pomalejší?
Pásy vzadu mne nikdy nezajímaly, ale OK. Hůře zpracovaný interier? Záleží jak to vnímáš. Já mám rád útulno, Fabie není útulná ani omylem. Sedačky v C70 proti Fabii ... se nedá srovnat.
Kravál v C70 byl velký, holt T5 a uřvanej vejfuk. TSI je podstatně tišší. Ovšem u Fábie mi vadí více hluk od střechy a podběhů.
Zvuk rádia srovnatelný? Co v tom máš kua za výbavu? Jsou to origo repráky? Často jsem viděl, že z toho bylo Dynaudio vytrhané a vyměněné za nějaké papírové šroty.
Nicméně moje srovnání bylo s S60 2.4T 2001. Tam jsou sedačky ještě dál, odhlučnění lepší, podvozek lepší, základní audio lepší, motory resp. výfuk tišší. Ano interier, resp. loketka skřípe pořád stejně. To opravdu ve Fabii nenajdeš. Ovšem že bych si kvůli neskřípající loketce zvolil raději Šáde ...

eLzyx
25. listopadu 2021, 15:07
-3
Kterak se zpronevěřuji svým zásadám

Kubo, ty máš ještě o generaci níž. Ale i tak - z pohledu řidiče je to nesrovnatelné. Podvozkově, motorově, pohodlím, audiokvalitou, odhlučněním, tepelným komfortem. Ano, vržou obě stejně. Volvo po těch letech možná i více.

eLzyx
25. listopadu 2021, 12:47
0
Kterak se zpronevěřuji svým zásadám

ad Tesla s 400t km - některé už mají. Jednu takovou se 430t km jsem "řešil", protože byla extra levná. Takže jsem se i majitele dotazoval, jak se servisem. Občas dělal geometrii, ve 270t km přední zavěšení komplet. Ve 400t km přední brzdy. Ve 300t km řešil selhání středového displeje (známá vada, řeší se na garanci Tesly - i po záruce). Motory i baterka původní.
Ono na tom autě není moc, co by se podělalo. Kdo kouká na kanál Sandy Munro, který rozebírá auta pro ostatní automobilky, aby jim ukázal, kde se mohou zlepšit, tak ten taky tvrdil, že spousta technických řešení je na Tesle model S zbytečně předimenzována a šlo by to vyrobit levněji. Blbé je akorát to, že to ti Mexikánci neumí poskládat kvalitně dohromady.

eLzyx
25. listopadu 2021, 12:34
0
Kterak se zpronevěřuji svým zásadám

1.5 TSI třeba chválím. Je to dobrý motor. Když jsem přemýšlel, co koupit, tak se ve mne pohnulo myšlení jinam a zvažoval jsem i tu Oktávku. Jenže jsem měl přímé srovnání. Jedna trasa tam a zpět, jednou roční Oktávkou v docela slušné výbavě s 1.5TSI, hned po tom 20 letým Volvem. Kdybych neměl to srovnání, tak to asi neřeším, ale srovnání jsem měl. Rozdíl? Asi 4 litry na sto. Ve prospěch Oktávky. Výkon dostatečný. Převodovka přesná. Ani mi to auto nějak extra nevadilo. Dokud jsem nezapnul rádio. Vzápětí jsem ho zase vypnul. To nešlo. Držet kolenem tapec, aby nerezonoval není něco, co bych chtěl absolvovat déle jak 5 minut. A to ve Volvu nemám žádné extra audio. Podvozek? To bylo jak kdyby mi před průjezdem Volvem vyměnili asfalt za nový. Sedačky? Jak přesednout z trestné lavice do prezidentské lóže. Dobře, tady možná přeháním, ale rozdíl značný.
Tím samozřejmě neříkám, že je to špatné auto, jsou i horší. Jen je dost přeceňované. Ani mantra "ale kdybys to dostal jako služebák, tak bys byl rád, ne?" ... ne, nebyl. Nebyl by to benefit, ale trest.

eLzyx
25. listopadu 2021, 12:05
0
Kterak se zpronevěřuji svým zásadám

jenže to hraje hůř jak Opel Astra F, kterého jsem měl před 20 lety. Stejně tak ta izolace, odhlučnění, to je prostě děs. Rezonanční plechovka. To samé ty materiály, kdy je to všechno hnusně tvrdé, snadno poškrábatelné.
To je tak to nechat rozebrat a vytlumit. A když už, tak každý reprák nahradit lepším. Jenže to bude stát balík, takže je lepší sáhnout po něčem lepším rovnou. Obzvláště když podvozek nezměníš ...
Když to srovnám např. s P508 ...

eLzyx
25. listopadu 2021, 11:40
-4
Kterak se zpronevěřuji svým zásadám

Oktávka v RS možná dobrý, ale ta klasika je hrůza. Jeden z mých kamarádů má právě obyč Oktávku jako služebák, přesto raději všude jezdí XC70 T6, byť to baští 13 litrů. Stěžuje si na přesně ty samé věci jako já. Otřesné audio, mizerné tvrdé plasty všude, které v kombinaci s těmi chrastítky rezonují. Podvozek otřesný, doslova. Z toho člověk vyleze otřesaný.
Samozřejmě pokud máš nějakou starší low cost hrůzu, tak je to přesun jak do intergalaktické lodě

eLzyx
25. listopadu 2021, 11:02
-6
Kterak se zpronevěřuji svým zásadám

z mého pohledu:
automat bych si nikdy nekoupil - záleží na tom, jaký. DSG v obyč autě? Ani omylem. DSG ve sportovním autě? Ano. HDM v běžném autě? Ano. HDM ve sportovním autě? Asi jo. CVT? Ani omylem.
Škodovku? Ani omylem. Ani nafasovanou. Dostat v práci nového Supa, tak stojí na parkovišti a stejně pořád jezdím Teslou. Fábie, nebo Oktávka? Sorry, ale nejsou to dobrá auta. Motor OK, převodovka OK, podvozek hrůza, audio je odpad vyrobený z kelímků od kafeautomatu. Ergonomie a infotainment hrůza. Materiály v interieru hrůza. Odhlučnění auta nula. V tunelech se vždycky leknu, že mám otevřená zadní vrata, nebo stažená okénka. Navíc by mi vadilo takové to "a to jsis koupil dobrovolně, nebos to nafasoval v práci?" Dát za to šest kil ze svého, aby si soused myslel, že je to jen nafasované? Pfff.
Dacie? Asi ne.
Sezení co nejníž - je mi to jedno, musí to být pohodlné a neomezovat to výhled a ovládání auta. Klidně ať to má ovládání autobusu, když to bude splňovat ty mé podmínky
Kecání do řízení - záleží na tom jaké. Když mi na palubce ve 40km/h svítí, že mám řadit 6. kvalt, tak jsem nepříčetný. Když mi furt něco tahá za volant, nebo to neustále na mne pípá, něco to signalizuje, tak taky. Ale když auto zareaguje na krizové brzdění auta přede mnou rychleji než já, tak tleskám.

plus ještě přidám - diesel nikdy, resp. maximálně do dodávky. SUV nejspíše nikdy, byť s tím jsem opatrný, do budoucna bych chtěl Teslu Y. Ne že by se mi líbila, ale celková efektivita toho auta je super, stejně tak jako užitnost. Raději bych tedy Teslu 3, ale tam mi vadí kufr.

eLzyx
24. listopadu 2021, 15:38
1
Spalování vodíku v autech

tak to rozhodně, vodík považuji za nesmyslnou a nebezpečnou technologii k pohonu. Zejména proto, že lidi kašlou na údržbu, revize atp. A taky kvůli tomu, že to vlastně nic neřeší.

eLzyx
24. listopadu 2021, 02:26
-1
Spalování vodíku v autech

Martine, zapomínáš na to, že veškerá ostatní auta jsou taky "uhláci". I to CNG. Ta komprese plynu se bez elektriky neobejde. A energeticky nejnáročnější je čistění těchto plynů ... https://biom.cz/cz/odborne-clanky/metody-cisteni-bioplynu-na-biometan

eLzyx
21. listopadu 2021, 18:44
1
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

v ČR se na Teslu nedělá pomalu ani technická, tu víceméně jen zaplatíš, protože technici se toho bojí, tak to jen shlídnou a vypadni. Jinak emise samozřejmě neděláš. Leda by sběhli do Počerad

eLzyx
19. listopadu 2021, 21:10
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

k novým Teslám dávají jen 1f (asi USA zvyk), ale dá se k tomu dokoupit i 3f 16A. Staré TMS měly jednu obojetnou nabíječku s výměnnými konci. Teď to dělají samostatně. Asi šetří prachy, 1f bude výrobně levnější. A stejně si každý domů koupí wallcharger. Na cestách nabíjíš stejně na Superchargerech, nebo na jiných DC. Případně se ubytuješ někde, kde mají destination chargery (v podstatě 3f wallbox). 3f "cestovní" nabíječku tak zas úplně nepotřebuješ.

eLzyx
19. listopadu 2021, 19:06
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

na baráku mám 3x25A, takže nabíjím obvykle 3x16A (11kW), případně pokud vím, že mi bude spínat bojler (v zimě), tak to sundám na 3x10A, což dá 8kW.
Co se týče pazvuků - prakticky nic. Akorát u vyžranějších postav se přední sedačky víc rozkydnou v bocích, takže třou o loketní opěrku - povrzává to materiál o materiál. Přemýšlím, že tam nalepím nějaký kus textilu/semiše.
Reál spotřebu mám v tomhle počasí kolem 22kWh/100km, přičemž to nešetřím. Kamarád - spořílek, jezdí pod 20. Občas si zapředjíždím, občas někomu ukážu akceleraci, na dálnici jezdím cirka 140 tempo (což je reál 140km/h, Tesla neproměřuje, tak bacha na to), okresky 110, město klasika 50. V létě se dá za 18kWh/100km. Ano, když jsem tomu naložil, protože jsem pospíchal do fabriky, tak 35kWh/100km nebyl problém. Ano, ten průměr obsahuje i šetřivé jízdy, kdy se spíše kocháš, máš celý svět v pí ...
Top speed jsem zas až tolik netestoval, resp. při 230km/h jsem toho nechal, protože D7 není nejkvalitnější dálnice.
Co se týče SIM - já jsem rád, že je tam od Muska, přeci jen ovládání přes mobil (klima, lock, start atp.), data pro Spotify (předplacené doživotně), data pro Netflix(musíš mít vlastní účet), youtube, satelitní mapy ... se hodí. Obzvlášť když za to nemusím platit. Opět internet po celé EU zdarma doživotně. Jen je škoda, že tam není možnost hotspotu z auta pro posádku ...

eLzyx
18. listopadu 2021, 14:51
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

mě děsí jen ta informace, že v CZ neumí udělat upgrade, tedy místo 85 dát modernější 90kWh. V US se to tak dělá. Když už bych řešil výměnu za prachy, tak ať je to se vším všudy. Větší kapacita, rychlejší nabíjení, teoreticky performance upgrade (vyšší limit odběru).
Ale snad se to za ty roky naučí, případně zkusím servis v Drážďanech (ve výstavbě) atp.

eLzyx
18. listopadu 2021, 13:46
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Jan Machač - myšleno tak, že by někdo řešil za svoje peníze. To prý v CZ Tesle zatím neřešili.
Pokud mi to vyřeší záruka, tak je mi šumafuk, co to výrobce stálo.

eLzyx
17. listopadu 2021, 17:13
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

nové kusy už supercharge free nemají, měly to jen kusy do cirka půlky roku 2017 (objednáno do 1.2017).
Co se týče battery packů, tak repas je za 250, nový kolem 500. V ČR prý zatím nikdo neřešil.
A má to klasickou SIM.

eLzyx
16. listopadu 2021, 16:29
1
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

mám kamaráda, co má Teslu model S 2020 a ten nabíjí vždy do 100%, nezájem jak dlouho ta baterka vydrží. Auto dřív prodá. A když ne, tak bude ještě v záruce.

Takže ... je to jako s motory, převodovkami. Chceš, aby dlouho vydržel? Tak se k němu chovej správně - ohřívej, dochlazuj, měň pravidelně oleje atp. Prostě u všeho tomu musíš dát nějakou péči.
U (některých) baterek si musíš hlídat úrovně nabití.

Jinak to hlídání úrovně samozřejmě neřešíš tak, že bys kolem toho běhal. Já mám strop na 80% nastavený permanentně. Auto připojené večer do nabíječky neustále. Kvůli rannímu výhřevu. Když se ráno probudím a zjistím, že ten den potřebuji objet půl republiky, tak si přes mobil cvaknu nabíjení na vyšší %.

eLzyx
16. listopadu 2021, 15:06
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

u mého model S platí, že je ideální nabíjet 20-80% při denních pojížďkách. Při nabíjení ve stylu co kdybych náhodou musel jet někam dál, tak se doporučuje max. 90%. Při nabíjení do 100% je doporučeno ihned po nabití vyrazit na cestu.
Spodní limit vybití není úplně nastaven, ale asi není vhodné jezdit pod 5% a zkoušet tomu dávat za uši.
Najeto 180t km, opotřebení kolem 6,3%. Moje auto bylo nabíjeno převážně na firemní 50kW, často na Superchargerech, málo na AC.
Kolega má najeto podobně, opotřebení kolem 5%. Jeho auto Superchargery skoro nevidělo, exmajitel nabíjel jen doma. Neměl dokonce ani Tesla účet, takže SC byl neaktivní.
Takže nějaký vliv to má, ale asi nebude nějaký extrémní.

A např. u Tesly 3 SR+ jsou jiné baterie (LFP), kde je možné, resp. doporučené nabíjet do 100% vždy.

eLzyx
16. listopadu 2021, 14:59
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

jo, pořídil. Záměrně olítaný. Mohla být i nová TM3, ale olítaný TMS má rychlejší ROI díky free superchargingu. Nicméně další auto už bude asi nové. Nejspíše opět Tesla. Nerad měním značku.

eLzyx
15. listopadu 2021, 13:11
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Jako jo no. Ale tohle stádování je imho typické pro všechny lidi. Je jedno kvůli čemu se shlukují. A v Tesle jsou taky fajn lidi. Aspoň ty, co jsem měl možnost zatím poznat. Pomůžou, nejsou to žádní "fouňové". Pravda, nelze od nich čekat, že znají auto do šroubku, většina z nich podle mě neumí ani povolit šrouby na kolech. Zatím jsem tam nenarazil na žádného "ultras".
Co se týče přechodu na EV po dosažení nějakého finančního bodu zlomu. Pro mne to bylo uvědomění si, že za 4Kč/km fakt jezdit nechci, že dokáži s EV jezdit 20x levněji. Ovšem spalováků se nevzdám, pro zábavu budu mít pořád VW T2 a Volvo 850 T-5R. Jen tu káru na denní pojížďky bylo nutné vyměnit. Otevřelo mi to najednou hromadu možností, které jsem si kvůli ceně dopravy odpíral

eLzyx
15. listopadu 2021, 12:05
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

podle mě tam jsou tři faktory. První - dotace. Druhý - zvýšené náklady vyplývající z odlišnosti výroby - nutnost překopat komplet výrobní linky, třeba i požární připravenost stavby, sehnat nové lidi se znalostí vývoje elektropohonů, výkonové elektroniky, nové vývojové SW atp. A ten třetí faktor je taková samoregulace, kdy poptávka je vyšší než jsou schopni vyrábět, protože nemají připravené zásoby baterií, elektroniky, elektromotorů ...

eLzyx
15. listopadu 2021, 11:53
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

má to k ideálu daleko. Proto mám Teslu, plus ČEZ pro případy "co kdyby náhodou". Na ČEZu jsem dobíjel první týden, kdy jsem k autu neměl "cestovní" nabíječky. Plus jsem tam nabíjel ve chvíli, kdy měli chybu v aplikaci a šlo nabíjet zadarmo. Nevynucené nabíjení na ČEZ jsem realizoval jen jednou a to když jsem stejně stál u McD a nechtělo se mi sjíždět na Supercharger.
Jinak mi i stávající síť Superchargerů + docela solidní baterie stačí. Ať jedu domů (Teplicko) přes Plzeň, nebo přes Lovosice ... vždycky to stačí. Teoreticky mi chybí akorát nějaký SC v oblasti Drážďany-Pirna. A kolem Karlových Varů-Chomutova.
Ostatní poskytovatele tak nějak nepotřebuji.

eLzyx
15. listopadu 2021, 10:49
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

Skipper: Tesla je zajímavější, protože si mezi EV docela drží cenu. A hlavně funguje, je ověřené, že i baterky vydrží déle jak záruku. U Tesly si nekupuješ jen auto, ale i přístup k Superchargerům. A kdo jezdí hodně po Evropě, nebo i napříč republikou, tak mi dá za pravdu, že je to velký benefit. Pravda, mají je zpřístupnit všem, ale ti ostatní budou asi vždy ochuzeni o předehřátí baterie před nabíjením. Vždycky budou mít vyšší cenu nabíjení, než Tesla. Takže Ioniq 5 vs Tesla Y? Rozhodně Tesla. Navíc při dálniční rychlosti 130km/h žere TMY 18kWh/100km, Ioniq 5 kolem 24kWh/100km. A protože mají stejně velké baterky, tak Tesla dojede dál ...

eLzyx
15. listopadu 2021, 10:34
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

zatím nás ti výrobci ždímou, protože můžou. Poptávka je paradoxně velká. Nižším cenám nepomáhají ani dotace v různých silných evropských zemích. Pokud tam není obecný problém prodávat auto za 1,2M Kč a lidi dostávají 200t Kč dotaci, tak by byl výrobce blbý, aby to nedal za 1,4M, nebo i o trochu více. Ostatní Evropané, kteří na dotaci nemají nárok, tak holt musí polknout hořkou slinu a platit full price.

eLzyx
14. listopadu 2021, 21:33
0
Hyundai Ioniq 5: Mnohem větší novinka, než jsme čekali

ačkoliv Hyundai nemám rád, a to ani trochu, tak musím říct, že je to velmi povedené EV. Designově mi na něm vlastně vadí jen znaky na kapotě. Rovné hrany a k tomu to logo plné křivek, kde není vůbec nic rovného ... fail.
Dokonce kdybych si musel vybrat mezi třeba elektrickou XC40 a tímhle, třeba jako služebák, tak bych se hodně dlouho rozmýšlel. A dost možná vybral tohle.

eLzyx
05. listopadu 2021, 20:36
1
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

kolem trojky měsíčně. Hezky za 11-12 litříků naturalu každých sto kilásků. Jezdím poměrně zvesela :-) Plus k tomu připočítávám ty extra náklady za spalovák.
Co se týče starého auta ... špatného na tom nic není, ale sám cítím, že to chce změnu. Mám to auto 10let. Vadí mi, že je poměrně nepraktické. Vadí mi, že je tam spousta mrtvých technologií. Třeba CD navi, pro kterou nikdy neexistovala mapa ČR - mimochodem auto je od nova v ČR. Tomu se říká skvělá podpora automobilky. Je tam analogová televize, přičemž Volvo nikdy neudělalo konverzi pro DVB-T či dokonce DVB-T2. Je tam autotelefon, který vyžaduje druhou SIM (nebýt borce z Volvoklubu, tak je pro tohle auto bluetooth sprosté slovo). Vadí mi, že to auto od novoty v některých místech v interieru vrže. A pak mi prostě přijde blbý, když mám nějakou vyšší funkci ve firmě a jezdím tím nejstarším autem, které prostě ani není cool.

eLzyx
05. listopadu 2021, 01:47
0
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

tak já řešil aktuální situaci, kdy využívám toho, že ač na to nejsou dotace, tak to "dotované" trošku je. Žádná spotřební daň, žádná dálniční známka, někde odpuštěné parkovné. Někde nabíjení zdarma. Plus benefity konkrétního auta - Supercharge free, záruka na pohon a baterku bez omezení kilometrů, internet free. Koupit to později, tak buďto koupím auto bez záruky, nebo bez Supercharge free.
Teď mám prostor během několika let rozpoznat, jestli můj myšlenkový pochod byl správný nebo ne. A třeba se toho zavčasu zbavit. A nebo pokud uvidím, že je to spolehlivé, tak pokračovat.

Když bude situace s nabíječkami mizerná a mne to bude omezovat, tak se třeba vrátím ke spalovákům. Nebo třeba vymyslí nějaké jiné druhy pohonů. Já jsem poměrně myšlenkově pružný.

eLzyx
05. listopadu 2021, 01:40
1
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

tak je to 10k odhadem tenhle první měsíc, který je nekompletní, Teslu mám někdy od začátku druhého týdne. Ono to v reálu vychází na nějakých 12-13t Kč měsíčně, jen v palivu. Plus je nutné do kalkulace započítat všechny ty spalovací serepetičky - rozvody, vejfuk, oleje, filtry, svíčky, sem tam nějaké čidélko, častěji brzdy, dálničku, emise. To klidně tu tisícovku měsíčně taky dá. To je dohromady 150t Kč ročně. Hrubý odhad. To jsme na přinejhorším 7 letech "odpisů" pro srovnání s náklady stávajícího spalováku, kde už hodnota auta neklesá. Sice to vypadá jako "šul nul", nákladově jsem mohl zůstat u Volva, ovšem po celou dobu jezdím ve výrazně lepším autě. A zbavil jsem se poměrně šikovně peněz (já vím, zní to divně), pro které "nemám" využití. Inflace by mi z nich každý rok ukousla ranec. ČSÚ jsou lháři, jsem to počítal na vlastním spotřebním koši a jsem na 17% a to se držím hodně u země. 170t Kč ročně mi sežere náš stát ředěním peněz. To mě sere daleko víc, než že je teď můj účet poněkud tenčí. Prachy si zase vydělám. Neříkám, že těch 10-15t Kč je pro mne nějak zásadních, že by mi chyběly, ale já strašně nerad utrácím za něco, co vlastně můžu získat i jinak - levněji či dokonce zdarma. Já třeba kroutím hlavou i nad tím, že si u nás lidi jdou koupit kafe do automatu za 25Kč, když mají v patře mašinu na kafe a kafe, mlíko, cukr co hrdlo ráčí, zdarma. Jen jsou líní si ji připravit. A asi si nedokáží spočítat, že 20 pracovních dní x 25Kč = pětikilo měsíčně. Plus ještě podojí žrádlomat, kde v tom jsou taky aspoň za pětikilo měsíčně navíc. Litr. 12 papírů za rok. Pak brečí, že nemají prachy ...
Takže z mého pohledu je 25Kč za kafe taky dost, protože existuje alternativa "zadarmo", která je paradoxně i lepší. A to těch 25Kč fakt řešit nemusím.

A navíc ... jedna kamarádka mi řekla "ty vole, to je stahovač kalhotek". To se mi taky hodí. A ne že bych chtěl změnit styl spodního prádla :-) Ani nejsem "holkař", ale řekněme že probíhá výběrové řízení na moji "drahou" polovičku.

eLzyx
04. listopadu 2021, 22:30
0
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

tak to asi moc nejezdíš, když ti stačí plná na měsíc. To je pak jasné, že nevidíš ten finanční dopad jako já. Já dával do Volva plnou každý týden. A jednu dobu (5 let) dokonce každé dva-tři dny. Na pumpě mne znaly jménem, vlastně na dvou. V Praze na D8 a u nás ve městě. Za měsíc jsem utratil takovou sumu, že někteří za tuhle částku dokonce žijí. Víš jaká úleva to teď pro mne je, když vidím, jak mi hned ten první měsíc zůstalo deset tisíc navíc? Desítku, co mohu třeba investovat? Nebo s nimi někomu udělat radost?
A že tu a tam skejsnu na public chargeru, takže se musím nějak zabavit? Mi za to stojí. Tu desítku navíc mi v práci nedají, přesčasy vedoucím neproplácí, máme si to zorganizovat tak, aby přesčasů nebylo potřeba.
A naopak - nemusel jsem vzdát komfortu, luxusu, výkonu. Jezdit třeba dieselem, ještě navíc nějakým úsporným, je pro mne větší utrpení, než stát občas na nabíječce.

eLzyx
04. listopadu 2021, 11:14
0
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

pokud by to mělo být jen na provoz po ČR, tak by teoreticky mohlo vyhovovat třeba BMW i3, nebo starší Fiat 500e. Displeje tam sice jsou, ale nijak zásadní pro ovládání auta, jako je tomu např. u Tesly. Smartphone teoreticky nepotřebuješ, pokud se ti z ČEZ, E.On, PRE podaří vymámit čipy.

eLzyx
04. listopadu 2021, 00:36
-1
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

tak to víš, že by bylo lepší dojet na Supercharger a nasypat tam během 2 minut plnou kapacitu, samozřejmě zadarmo. Ale svět ideální není, vždycky je to něco za něco. A pak je už jen otázkou co ti víc vadí. Čas, prachy (což je převlečený čas), to, že se neumíš nijak zabavit? Já třeba na superchargerech koukám na Netflix. Nebo si na půlhodinu dáchnu na zadní sedačce a pustím si k tomu relax hudbu. Vypnu vyzvánění na mobilu, aby mne nikdo neotravoval a nastavím si akorát budík. Někomu to může připadat jako mrhání časem, pro mne je to krátký okamžik, kdy můžu vypnout. Jindy na to nemám čas a to ani doma.

eLzyx
04. listopadu 2021, 00:27
6
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

... jsem ušetřil, tak v porovnání s mzdou - tolik si za hodinu nevydělám. Takže bylo jasno. Zbývalo se jen přesvědčit, že přitlačím dalších 250t Kč za bezproblémovější ročník (nad 2014), čtyřkolku/dva motory, panoramu, premium interier a next gen sedačky. To už je částka, která není úplně obhájená rozumem, ale spíše "chci". Úplně jsem nelpěl na autopilotovi, protože přeci jen rád řídím. Ale mám tam tu jeho první generaci. Na to, abych si po vyčerpávající práci pozdě do večera zajel do McD, zapnul na té naší I/13 autopilota a v klidu si snědl burger držíc jej oběma rukama, je to skvělé. Občas vyžaduje pozornost, ale stačí do něj šťouchnout kolenem.
A zbývá zodpovědět otázku, jestli mi nechybí zvuk 5, 6, 8, 10, 12 válce? Asi bych lhal, kdybych řekl, že ne. Nicméně i Tesla vydává zvuk. V podstatě jako stará turbodmychadla. Docela ječí. Potichu, ale ječí. Zejména zadní motor při akceleraci. Jen kolem není ten hluk spalováku. Je to pro petrolheada docela příjemné, byť chápu, že to někomu může vadit. Co ale je příjemné, tak audio. Není potřeba jej dávat ani extra nahlas, a hraje parádně i v běžných poslechových hladinách. Občas mi chybí i "kvadlání pákou", což bylo prostě já a stroj. Tesla je ... druhé já a já. V tomhle pořadí.

(předchozí příspěvek vidím zkrácený, tak tu je zbytek, snad ne duplicitní)

eLzyx
04. listopadu 2021, 00:20
9
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

hodně jsem nad tím přemýšlel. Jezdit 21 let starým autem prostě není úplně cool, byť servisní náklady mizivé. Sice mi je okolí ukradené, ale občas mi přišlo, že se za mne baby styděly. Když se jelo někam za kamarády a ty tam přijeli 2-3 roky starými auty a my ... popelnicí. Kdyby byla aspoň hranatá, to už má opět tak trochu svůj styl.
Takže volba padla na zánovní Volvo. Opět. A víceméně jsem měl jasno. V60 T5, "Číňan z Belgie". Jenže jak už to tak u mne chodí, začal jsem nad tím přemýšlet. T5 má 250 koní, váží 1,8t. Moje S60 má 250 koní a váží 1,45t. K tomu automat vs. manuál a bylo mi jasné, že dynamika v pytli, to auto mne bude štvát. Takže twin engine. Ano, vím, existuje T6 s 310PS, ale ze dvoulitru? Raději když tomu bude vypomáhat elektromotor. Takže jsem si vyhlédl auto, vešlo se do limitu. Všechno fajn. Jenže si dělám takové ty kalkulace - brzdy, tlumiče, ramena, rozvody, olejový servis, hlavní díly co fakt nechceš kupovat na vrakáči ... takže i baterka. A v tuhle chvíli jsem se zhrozil. Za baterii chtějí půlmilion. Za 11kWh. V ten okamžik mi proběhlo hlavou "tvl, za to má Tesla celou 85kWh+ baterku". Do toho ty neustálé Volví proklamace, jako konec s kůží, Vmax 180 (tvl to jezdím někdy na okreskách, na dálnici bych překousl volant jak by mne to štvalo), veškeré esenciální sportovno zabijeme, zachráníme lední medvědy a já nevím co ještě. Do toho ty blbé kombinace barev - můžeš si vybrat šeď nebo nudu. Prostě mě začali štvát. Je to asi jako rozchod s partnerkou po 15 letech. Chvíli ty některé věci přehlížíš, jenže tě to po čase začne štvát a než aby jsi se trápil a trápil ji, tak je lepší to ukončit a zůstat aspoň přátelé. Což ve finále je i s tím Volvem, to druhé Volvo, 850 T-5R si nechávám.

Takže jinak ...

Nechám si staré Volvo a koupím k tomu staré Porsche 911. To má investiční potenciál, na tom neproděláš. Hm ... jenže se s tím budeš bát jezdit ostřeji. Tak co novější? Caymana. To by šlo, ne? Vstup do zadokolkového světa, to už má nějaké ty pomocníčky, to bys měl přežít. Náklady OK, není to extra složité auto. Co? Oh, wait, chceš bejt jednou fotříkem. A viděls na mnoha příkladech v okolí, kdy se narodilo smrádě a Porsche, Kaipan, GT86, MX-5, vytuněný Golf, Harley ... šel z baráku. Tvrdej můžeš bejt jakkoliv, ale jakmile ti jde o děcko, tak prodáš i hodinky po dědovi, aby byl klid.
Takže něco rodinného. Aspoň esenciálně :-) Tedy rychlý kombík, nebo liftback, případně sedan. Něco, co není vyhoněné ze čtyř flašek od piva, ale má to solidní základ. Něco, co si u baby obhájíš ... miláčku, dvě sedačky se do toho přeci vejdou, kočárek taky. Navíc je to velké bytelné auto, ochrání naše děcko, ten silný motor vepředu je jako beranidlo, vždyť s tím ani nejezdím rychle ... vážně chceš, abychom měli toho papírového xxxxxxx jako soused? Vždyť je s tím furt v servisu.

Jenže co, když všechny ta normální auta s velkými motory vlastně přestala existovat. Zůstal jen ten luxus segment. Audi, BMW - nikdy jsem neměl tyhle značky rád, celá ta komunita kolem se za ta léta nezměnila k lepšímu, takže je ignoruji dále. Alfa ve čtyřlístku drahá, jak pořizovačkou, tak servisem. Ford je mrtvej (pravda, nikdy to nebyl luxus), resp. tak jedině F-150, ale prodlužovák přirození nepotřebuji. Nedokázal bych si obhájit potřebu takového mastodonta. Ale líbí se mi. Jag XF 3.0V6 ... horký kandidát. Mercedes třídy E s benzinem ... kua to je drahý, sakra drahý, případně hodně snížit nároky na ročník. A to je všechno. Vlastně ještě mne zaujalo Porsche Panamera 4.8V8, překvapivě spotřebák docela OK, výdrž auta taky super, pokud se nekoupí dojetina po 20. majiteli, tak to bude perfektně udržované auto, co by mohlo sloužit věrně delší dobu. Nějaká ta komunita tu kolem toho taky je, leccos se dá řešit svépomocí. To by šlo. Jen ta spotřeba.
U všeho jsem i zvažoval servisní možnosti - je někdo v okolí, kdo se tomu věnuje? Můžu si ten servis dělat sám? Jak častý je?

A pak mi někde ve vyhledávání vyskočila Tesla model S. Za rozumné prachy. Pravda, bylo to podstatně méně, než za kolik jsem ji ve finále koupil, ale to je věc druhá. Ale začal jsem přemýšlet i jinak. Nejdříve proběhla taková ta konfirmace, že výkon OK, rozměry OK, užitnost OK, líbivost OK, operační rádius OK. Pak přišlo počítání za kolik to tak asi jezdí. Čistě z domovní zásuvky za 9000Kč/35000km (staré, letošní ceny). A to nepočítám to, že ušetřím ještě za elektriku na baráku. Kua to je zajímavý. K tomu ještě připočíst to, že na Superchargerech je to zadarmo. V hotelech či u restaurací je to zadarmo. Někde tu a tam je to zadarmo. Chtěl jsem FVE, tak bych to mohl přes léto krmit ze slunce, zadarmo. Internet po Evropě a Spotify zadarmo, v ČR bez dálniční známky, v Praze parkování zadarmo. Žádné emise na STK. No zatočila se mi z toho hlava. Najednou se mi otevřel svět (no jo vesničan). Najednou to už nebyly takové ty výpočty - potřebuju koupit tohle a maj to akorát v Praze, jenže to je výlet se spalovákem aspoň za 600Kč. Tak na to prdím. Volal kámoš z Prahy, že jsem se dlouho neukázal, ať přijedu. Jo. 600Kč doprava, 1000Kč za večer. Drahé "ahoj". Vždycky jsem se snažil spojovat víc věcí dohromady, abych rozložil tu cenu dopravy. No a to s Teslou nemusím, prostě jedu. Protože mě ta cesta stojí 30Kč? Začal jsem tedy zjišťovat servisní nároky a ... vykloubil jsem si hubu málem podruhé. Prakticky nejsou. Oleje nic, kabiňák stojí asi 300Kč, jednou za pět let v tom vyměnit brzdovku (se tolik nehřeje, takže lze asi užít delší interval), podvozek celkem drží, díly nejsou drahé (aftermarket existuje). Moment, já ušetřím tak dva-tři dny v roce na tom, že to nemusím servisovat. Tvl, to je super.
A teď to nejhorší. Co ta baterka? V podstatě čtyři varianty - chcípne v záruce, neřeším, dostávám novou, mám zase na pár let vystaráno. Chcípne po záruce, kde jsou ty zbylé tři varianty. Neautorizovaná oprava výměnou vadných modulů - kolem 50-100tKč podle rozsahu. To není tak zlé. Autorizovaná výměna za repas baterii, 250t Kč cirka. Hm, za ty 4 roky, co má záruku ušetřím kolem 500t Kč, tedy 250t Kč do kapsy. A poslední volba - autorizovaná výměna za novou baterii, snad o vyšší kapacitě (vím, že to v USA jde, v ČR mi řekli, že ne, ale ještě zjišťuju, jak tomu je v DE, A atp.), za cenu kolem 500-600t Kč. Je to darda, ale měla by opět vydržet 10let, což je 1,5 milionu úspora (resp. milion po odečtení ceny baterky).
Líbí se mi i možnosti retrofitů. Nechápu, proč to automobilky nedělají. Nacpat do starého auta nový info/entertainment, vylepšit některé funkce výměnou starého HW (řešil jsem nabíjení na CCS2 nabíječkách), mít neustále nové aktualizace map, ale i SW.
Pak už zbývalo popřemýšlet nad omezeními. Ano, je to trochu omezující auto. Ne že ne. Nevejde se mi pořádně na dvorek. Ale naučil jsem se parkovat s 1cm odstupem od plotu. Dojezd. Do práce - z práce, nakoupit, za zábavou. V plném luxusu, včetně plýtvání na předpřípravu auta, abych se nenachladil či nezpotil. Je mi úplně jedno za kolik to jezdí. Středně dlouhé trasy? Praha a zpět? V pohodě. Když pospíchám, dám to na otočku, když ne, tak si naberu elektriku zadarmo v Lovosicích, nebo ve Vestci, abych nemusel nabíjet doma. Dovolené, případně nákupy např. rare autodílů v zahraničí? Paradoxně super. Ano, je to plánování, ano, je to o nějakou tu hodinu víc, ale zadarmo. A když tu promarněnou hodinu převedu na peníze, kolik...

eLzyx
03. listopadu 2021, 22:35
1
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

0,2Kč/km je kombinace free nabíječek např. u Kauflandu, Tesla Superchargeru a prozatím nízkého tarifu na EV. Dneska a včera jsem bral po cestě u ČEZ, stačilo se zastavit v blízkém Lidlu nakoupit a měl jsem nabité auto plus mínus o tolik, co jsem ten den projel (50km). Zadarmo. Ano, cena energií mi poroste, nicméně proti ní se hodlám bránit výstavbou FVE.
Doma aktuálně "dobíjím" víceméně jen to, co mi sežere preconditioning auta před odjezdem.

eLzyx
03. listopadu 2021, 14:11
-5
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

proto to doplňuji v diskuzi. Nelíbí se mi, když je to takové zevšeobecňující, takže člověk bez zkušeností to vezme jako mantru, že se to vztahuje na všechny EV. To prostě pravda není.

eLzyx
03. listopadu 2021, 13:55
-5
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

Tesla je také elektromobil a protože to článek tak nějak nerozlišuje, tak se dovoluji ohradit, protože u Tesly je to jinak, troufám si říci, že lépe. That's all

eLzyx
03. listopadu 2021, 13:53
1
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

moje Tesla stála milion. Ano, je to 5 let stará ojetina, ale prostě to funguje. Nemusíš řešit otravné nabíjení přes čipy, kartičky, registrace, vystačíš si s domovem a Superchargery. Navíc jsem ji kupoval takto záměrně starou, protože má nabíjení zadarmo po celou životnost. Za ten milion jsem mohl mít i TM3 2019, ale to je poněkud méně luxusní auto.

eLzyx
03. listopadu 2021, 13:50
1
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

s tím nabíjením mimo domov je to blbý. Zkusil jsem si to cirka 14 dní, než mi přišla nabíječka, a nic extra. Dokonce jsem začal opět číst knížky, což jsem 20 let nedělal. Ale teď mám v autě Netflix, tak se to dá přežít i bez nich. A hlavně už mám nabíječku doma.
Na public nabíječkách nabíjím jen když je to zadarmo, zrovna jedu kolem a mám kolem co dělat (nakoupit atp.)

eLzyx
03. listopadu 2021, 13:44
-3
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

v létě plánuji trip s Teslou dolů do Itálie + pak kus pobřeží Francie. Nevidím důvod, proč by mělo být problematické tam dojet (v rozumném čase). Ano, není to speedrun, 1000km na jeden zátah. Ale ten komfort cestování je úplně někde jinde. On i ten hluk spalováku docela unavuje. A ty "povinné" přestávky na nabíjení člověku taky dost pomáhají, aby byl pak fresh na místě a nemusel na půl dne odpadnout v hotelové posteli. A to nemluvě o rizicích spojených s usnutím z vyčerpání

eLzyx
03. listopadu 2021, 13:37
-5
Jak se žije s elektromobilem, část druhá

článek je napsán v podstatě tak, jako by neexistovala Tesla. Jak z hlediska počtu dobíjecích stojanů, tak z hlediska jejich snadné obsluhy, tak z hlediska dojezdu na dálnici ... tam jsem na nějakých 350-390km (72kWh reálně využitelná baterka - započítáno opotřebení, ale i psychologická hranice, kdy nechceš jet pod nulu, spotřeba kolem 20kWh při dodržování 130km/h). V praxi tě to moc neomezuje (pokud nejsi obchoďák), protože se prostě dojdeš ... s pískem, dáš kafčo, vyřídíš v klidu telefonáty. A mezitím se ti to nabije na dalších 250-300km v akceptovatelném čase kolem 30-40 minut. A pak už jsi ve většině případů na místě, kde to dotlačíš ze zásuvky přes noc.

Elektromobil resp. Teslu tedy již používám jako primární auto na vše. S náklady kolem 0,2Kč/km tomu spalovák nedokáže konkurovat. Spalovák si udržuji pouze na offroad, kdy se bojím o baterku. Ona by to zvládla, ale nechci to riskovat kvůli záruce.

eLzyx
31. října 2021, 17:20
-3
Hledá se nejzbytečnější auto

Kaipan 57 je super ...

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Commander 5.7 Hemi 2006
Jeep Commander 5.7 Hemi

2006 rok výroby
320 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem