načítám data...

riderhenry

VIP členTento uživatel má VIP členství.
Zjisti více
JménoPetr Blahůšek
BydlištěBrno-město
Registracepřed 5.6 rok.
Poslední aktivitapřed 3.1 hod.
Komentářů u článků351
Pozitivních komentářů u článků122
Negativních komentářů u článků8
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

riderhenry
předevčírem v 10:07
1
BMW M340d xDrive Touring: Tady je svět ještě v pořádku

Díky. Zajímalo mě, jestli za tím není prostě i něco víc (například že si lépe rozumí nafta s převodovkou atd.).

riderhenry
19. dubna 2021, 21:53
0
BMW M340d xDrive Touring: Tady je svět ještě v pořádku

Weight of the ready-to-use vehicle plus 75 kg for driver and luggage = 1 570 kg (BMW E90 330i sedan). Jasně, když začneme porovnávat xDrive, automaty a kombíky, tak to roste. Ale já spíš chtěl poukázat na to, že "normální" specifikace nejsou nijak obludně obézním, určitě ne ve srovnání s konkurencí (což opravdu není Octavie...). Dokonce že i nejnovější 330i váží o malinko méně, než Fková. E46 je oproti E90 určitě motokára, ale interiér E90 je zase bez debaty prostornější. A rozdíl mezi E a F řadou je myslím poměrně zásadní, a to hlavně co se podvozku týče. Ale to se začne cenit asi až když se rozlomí podlaha poslední živé 330i E46 :)

riderhenry
19. dubna 2021, 21:22
0
BMW M340d xDrive Touring: Tady je svět ještě v pořádku

Fakt to není rejpání, ale jaký způsob užívání svědčí více M340d? Nejsem dementní a chápu, že ropák trochu méně žere a je vhodnější na dlouhé přesuny, nicméně při těch benefitech M340i bych očekával, že to auto právě ve verdiktu "pohoří" při srovnání s benzínovým bráškou. Nebo jde o tu cca o 2 litry větší postřebu?

riderhenry
19. dubna 2021, 21:16
0
BMW M340d xDrive Touring: Tady je svět ještě v pořádku

Tak to já bych tu hmotnost jen tak nepřecházel a už vůbec bych neřekl, že BMW byla vždy těžká auta. Teď už možná ano, ale určitě ne dříve. BMW E90 330i (LCI) - 1 495 kg suchá hmotnost. To mi nepřijde nijak hodně na prémiový šestiválcový sedan. E46 330i LCI 1 430 kg. Ten nárůst u E90 naprosto přijatelný vzhledem k mnohem větší praktičnosti a velikosti auta. F30 330i - tam je to složité, jelikož už to je "jen" čtyřválec, takže to není úplně plnotučná trojka, ale hmotnost stále přijatelných 1 495 kg. Rozhodně se nedá říct, že konkurenti (Audi, Mercedes) byli nějak lehčí. Ale pravda je, že oni taky konkurenti už moc nenabízeli atmosféru šestiválec a manuálem a pohonem jen jedné nápravy...

Fakt bych netipoval, že třeba Kodiaq s nějakou tou lepší výbavou, sedmimístný... Bude lehčím autem, než M340d. Nebo že bude naftová XC90 jen o 200 kg těžší. To úplně pozitivně nevyznívá (schválně srovnávám se soudobými auty se stejnými nároky na bezpečnost, ekologii atd.). Ale to není problém G20/G21 jako takové, ale této specifikace. 330i G20 váží suchá dokonce o 5 kg méně, než Fková řada.

riderhenry
01. dubna 2021, 22:08
0
TopX: Nejlepší sýry na váš jarní brunch

Tête de Moine je perfektní, z českých bych doporučil ještě super slanou prasárnu v podobě uzené nivy :D

riderhenry
25. března 2021, 22:26
-1
Konečné řešení pirátů silnic?

Já s tímto pohledem na svět zkrátka nesouhlasím. Ono je něco jiného "blbě volit" a částečně záměrně riskovat v autě svůj život. To jedno je totiž subjektivní, zatímco to druhé je zcela zřejmé a každý běžný jedinec riziko vnímá. A ti, co ne, tak ani nebudou řešit dnes riziko nějaké represe v případě jejich nerespektování pravidel (což se také děje). Ono stačí trochu studovat i příčiny dopravních nehod a vše jasně ukazuje na to, že je třeba vše zjednodušit a dát lidem svobodu a k tomu patřící zodpovědnost, aby začali opravdu více aktivně řídit.

riderhenry
25. března 2021, 00:18
0
Konečné řešení pirátů silnic?

Já bych ty limity zrovna klidně zrušil a nikam se ani neschovával. Moc si nedokážu představit proč by mělo najednou cokoliv hrozit. Feťáci řídí pořád, ochlasti po 10 pivech taky (přitom se to vůbec nesmí!). Ti po dvou ne, protože to se přeci nesmí (i když to ničemu nevadí...)... Když je třeba prodat auto, které má uhnilou nápravu, podplatí se STK a jde to - má to přeci ten štempl, to je víc než všichni mechanici světa, a bazarník musí taky něco žrát! Navíc to auto 2 roky neuvidí skutečný servis, "bo to má čerstvou STK, tak co bych řešil...". No a ani tenhle Lojza zázrakem nikoho nezabil. Fakt si někdo myslí, že když budou všichni dodržovat nějaká pravidla, která jsou předávána pomocí kusu hliníku, polepeného fólií, tak nezemře? Jakože nikdy? LOL. Nevím o nikom, kdo by neporušoval předpisy. Zkuste dodržovat rychlost v zóně 30. Třeba kousek od mého bydliště nově nainstalovali na kus silnice (asi 200 m) zónu 30. Změnilo se něco, kromě těch dvou tabulí? Ne. Nikdo tam nejezdil 50, protože tam je prostě spousta zaparkovaných aut, úzká silnice... Ale že by teď, kvůli těm tabulkám, někdo jel pomaleji? Těžko, maximálně nedá přednost zprava, protože bude čumět na tu velkou novou tabuli... Většina mladých řidičů, především mužského pohlaví (jestli se to ještě smí rozlišovat?), vyzkouší nějakou nelegální a "prudce nezodpovědnou" rychlost bez ohledu na aktuální legislativu pro dané místo a kus asfaltu. A kolik jich zemřelo? A o kolik by jich zemřelo více, kdyby někdo odnesl do sběru všechny ty kusy hliníku, nebo co to je? Možná víc, protože "se už můžou konečně legálně zabít", možná o něco méně, protože by víc přemýšleli, jelikož by nespoléhali na nějakou vyšší autoritu. A co teprve všichni ti "zodpovědní normální řidiči", co neuhnou z levého pruhu, protože piráti nemají co jezdit 140 km/h na dálnici - ani k porodu mámo!

Ona je nějaká větší "smrtnost" na Německých dálnicích? Nebo to budeme zase svalovat na jejich lepší kvalitu silnic a pověstnou Německou povahu?

Znám člověka, co nedávno jel z práce fakt hodně rychle. Jednoduše slíbil tříleté dceři, že spolu zajdou ještě na procházku, a ono to nevycházelo. Úplné prase, 90 km/h v centru Brna, všude střeva na stromech, trosky kočárků zaražených v hladiči, nemluvňata všude kolem... A pak, 100 metrů od poslední křižovatky cestou domů, najednou zvolnil na 30 km/h, protože zhoustl provoz. V protisměru odstavené auto s otevřenou kapotou... Nepotřebují náhodou ty festovní startovací kabely, co jsem si (teda ten člověk, co znám...) nedávno koupil? Bumprásk, ono to Citigo, co před chvilkou prudce zrychlovalo, najednou stojí. Akorát už zaklíněné v Insignii o pár metrů dál...

riderhenry
20. března 2021, 23:44
1
Autíčkář motorkářem. Může se to stát i vám?

Nejlepší na motorkách je to, že je opravdu člověk stále musí umět řídit. Sice dnes najde běžně stroje s ABS a kontrolou trakce, ale aby začátečník "dal kolínko", to se fakt nestane. Jednoznačně se dá říct, že největší "automobilová" zábava se dá zažít na dvou kolech. Na druhou stranu ta oběť není malá. Taky jsem jezdil dokonce na supersportu v podstatě celoročně, ale že bych to snad někomu doporučoval, to asi úplně ne... Pak přišla hypotéka, pár dětí a najednou to člověk prodává a ani neví jak se to všechno stalo. Ale i tak je to na celý život. Jakmile se jednou ta svoboda, adrenalin a totální zábava ochutná, už to tam prostě zůstane. Takové BMW S 1000 RR a rychlořazením a Akrapovičem... Naštěstí si to člověk prostě hned tak "nedovolí". Ale zatím jsem nezažil auto, které by mi dalo alespoň zlomek toho, co jsem zažil za ty roky navlečený v kombinéze...

riderhenry
20. března 2021, 22:39
0
Konce nadšeného motorismu

Aha, zajímavé. Vždycky to nějak dopadlo, no. Teď už to moc nevypadá... Zrovna nedávné novinky: Audi ukončilo vývoj spalovacích motorů. Nebo text níže: "Poradní skupina Evropské unie pro emisní limity vozidel už totiž začíná připravovat novou emisní normu Euro 7, která by mohla začít platit již v roce 2025. A pokud projde současný návrh, jenž unikl do německých médií, může to znamenat konec spalovacích motorů – počítá totiž s tím, že by se emise oxidu dusíku (NOx) měly snížit za současných 80 miligramů na kilometr na úroveň 30 mg/km, což podle dnešních standardů odpovídá chybové toleranci na přenosných měřicích zařízeních (34,4 mg/km)."

Za mě budu teda radikálnější. Už dlouhé roky, možná vlastně už lze říct desítky let, probíhá určitá brutální likvidace pomocí salámové metody. A teď jsme na konci té pomyslné "štangle". A místo toho, aby alespoň některé média informovali tak, jak se sluší a patří - tzn. například dali široké veřejnosti vědět, že je tady něco špatně a chystá se něco, co nejen, že většinové společnosti není ku prospěchu, ale především ani nelze realizovat, tak to zlehčujeme a srovnáváme to s tím, že staromilci mají raději auta bez posilovače. Už když přišla celosvětová "aféra" dieslgate, tak všichni připosraně hodili vinu na VW, namísto toho, aby řekli to, co si minimálně odborná veřejnost myslela, spíše věděla - že to je vše jen otázka politikaření EU (potažmo dalších institucí) a že toto je výsledek jejich nesmyslných požadavků, které často nelze splnit, aniž by bylo možné nějaké normální tržní fungování daného odvětví. A tak se našel obětní beránek a jedeme dál. Pak další pomyslný milník, kdy už by člověk možná čekal, že se to zlomí a tahle šílenost skončí - emisní pokuty za auta, kdy spousta modelů skončila, nebo se dotují prodeje ztrátových modelů, aby šlo prodávat ty "normální", které živý automobilky. Co ještě víc se má stát, aby někdo řekl DOST? Fakt nevím, jak zrovna v této době jde čekat, že to "nějak dopadne". Co tomu nasvědčuje? Jak "nějak" to má dopadnout tentokrát?

riderhenry
19. března 2021, 23:59
8
Konce nadšeného motorismu

On je problém v tom, že autor míchá přirozený vývoj a nějaké politické nesmysly do jednoho pytle, jako by to spolu snad nějak souviselo... Ano, lidé nemají až tak rádi změny, to je normální. Ale že vám někdo začne cpát to, že vás auto sleduje za jízdy, nebo že "máte chtít" elektro auto, to už může dost možná být konec "nadšeného motorismu". Za mě (skoro se bojím to říct) naprosto zbytečný článek. Moc bych si přál, aby šel Autíčkář trochu víc proti proudu a nebál se věci pojmenovávat tak, jak si to zaslouží.

riderhenry
17. března 2021, 22:07
0
Dodge Charger Pursuit: Proč plecháče?

Tak tohle mi udělalo velkou radost! O tomhle si člověk jen tak někde nepřečte. Nechci zpochybňovat tu popisovanou spokojenost s autem, ale nebyl náhodou na prodej? Protože jsem takový viděl v inzerci (cca měsíc nazpět) a chtěl jsem se na něj jet podívat. Než jsem si tedy vytáhl hlavu, ehm, no prostě se probral a naznal, že prostorově bych si z BMW 3er moc nepomohl, když potřebuji vozit 3 děti a příslušenství, včetně jejich mámy a psa :D To by byla největší ironie - pomalu anarchista ve vysloužilém policejním voze!

Aby toho nebylo málo, tak teď právě hledáme ten stejný mercedes, akorát sedmimístný a ideálně s osmiválcem (kterých je na světě zhruba tolik, kolik těchto policejních Chargeru v ČR...).

riderhenry
15. března 2021, 16:29
1
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Já nevím, kolik náš stát cpe z mých daní do dotování ropných giagntů a jestli se mu to vyplatí v rámci výběru spotřební daně. Pravděpodobně ano, jelikož to první číslo je zhruba tak 0. Jestli nějaký jouda někde dotuje nějakou rafineriji nebo Shell, budiž. Já to neovlivním a pracuji s tím tak, jak to je, včetně spotřební daně. A do tohoto mého "prostředí" teď někdo silou cpe elektroauta. Proto srovnávám tak, jak to aktuálně leží na stole s nějakým možným výhledem do budoucna. A logiku to prostě fakt nedává.

Teď jsem zrovna dočetl článek s šéfem Mazdy ČR. A zase všechno špatně... On si stěžuje, jak po nich EU chce prodávat elektroauta, ale že ČR to nechce dotovat. A místo toho, aby řešil příčinu, nikoliv následek, tak volá po tom, aby se to dotovalo alespoň trošičku... Ale proč, proboha? Proč by někdo v ČR s naším energetickým mixem měl dotovat něco, co se nabíjí ze zásuvky? A to nepotřebuji argumentovat nějakými konspiracemi o stoleté ropné lobby... A zkuste někdo ten argument s přesunem lokálních emisí mimo města, protože to nám již pandemie "vysvětlila" s brutálním poklesem provozu a nulovým poklesem lokálních emisí ve městech...

riderhenry
15. března 2021, 02:08
3
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Ano, a přesto, jak je ten koncept "nešikovný", je stále pro člověka daleko použitelnější, než koncept elektrických aut. O ceně mluvit smysl moc ani nemá, protože jsme zvyklí vycházet z cen el. aut nižších, než jsou reálné, a cen paliv spalovacích aut naopak brutálně vyšších, než jsou skutečné tržní (tedy bez umělého navýšení o spotřební daně). Navíc často dnes už i samotných cen spalovacích aut již uměle navýšených o dotace na podporu el. mobility formou nějakých pokut, daní apod. Je to tak nějak pořád dokola. Fakt si nevybavím jediný argument, který by podporoval plně elektrické auto, a nešel by minimálně velmi jednoduše zpochybnit. Vyjma věcí typu "koupil jsem si to, tak přece nepřiznám, že to je blbost", nebo "baví mě nové věci"... Ty příběhy, kdy někdo jezdí do práce 3 km (ostatně sám to dělám) a tak by se mu takové auto určitě hodilo, zase nemůžou vyjít nikdy ekonomicky, protože i za současných pokřivených cenových podmínek by se takové uvažování vrátilo možná za stovky let takového dojíždění.

riderhenry
15. března 2021, 00:22
7
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Skipper: Já bych si dovolil hádat, že ten optimální zdroj energie je jádro. Jenže zkus to říct v dnešní Evropě. A nějaká jiná zelená náhrada, která by dokázala globálně (nebo alespoň v rámci Evropy) nahradit konvenční zdroje? Bohužel zatím určitě neexistuje. Nic se neobejde bez výrazné podpory (nebo zálohy) klasických zdrojů. To ví každý odborník, jen se o tom moc nemluví. Stejně, jako se v mainstreamu moc neříká, že "CO2 neutrální" Evropa, navíc za pár desítek let, je nesmysl. Nebo že hromadná elektrifikace dopravy je nesmysl. Nebo že nerodit děti a "volit si" pohlaví je nesmysl. Ale jak jsi psal, můžeme s tím maximálně tak tiše nebo hlasitě nesouhlasit a projevit se při volbách...

riderhenry
15. března 2021, 00:02
0
Šest milníků prvních let nového milénia

Jenom teda k těm sedačkám - já o tom jakoby moc polemizovat nepotřebuji, ale jestli chceš, zkusil bych google. Nicméně najdeš jen to, že statisticky je protisměrné cestování pro děti tuším 4x nebo dokonce 5x bezpečnější. To je asi vše. A nebo na youtube srovnání testů s figurínou, kde si člověk taky dokáže tak nějak představit a pochopit, o co jde.

riderhenry
14. března 2021, 13:59
3
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Tak to už se dostáváme do brutálně široké diskuze na mnoho hodin...

riderhenry
14. března 2021, 11:56
8
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Ano, a spousta závodních aut má STK. Moje MX-5 v perfektním stavu taky, i s polorámem a půlkou auta bez homologace. A ano, přesně proto nedává STK smysl a nemá dávno existovat. Kdo chce jezdit ve vraku, tak to udělá. Maximálně přisype pár tisíc někomu "na kafe", místo toho, aby to vrazil do nových brzd (nebo spíš do perníku, ale to je už jedno...). Stejně tak je ekonomicky prokázané, že šrotovné nepomáhá ničemu, kromě nějakých tabulkových transferů typu "tak ten dědův favorit co 10 let nejezdí táto už sešrotujeme". Protože kdo si chce koupit nové auto, fakt ho k tomu šrotovné nedonutí. Maximálně to zrychlí o rok dva, ale on si pak zase to auto za ten rok dva, kdy by ho jinak koupil, nepořídí, že? Akorát to zase diskvalifikuje tu nejméně movitou část populace, protože jejich auta jsou najednou neprodejné vraky díky ekodaním, přitom oni na nové nemají. Typicky důchodci, co auto používají na cestě k doktorovi a jinak ne. Takže by klidně mohli jezdit parní lokomotivou nebo proudovým letadlem a Gréta by nic nepoznala. Ale řešit tu ještě nějaké ekonomické teorie a zákonitosti, to by bylo na dlouho... Snad jen bych si dovolil poukázat na to, že nějaké "šrotovné" nebo dotace el. aut jsou ve skutečnosti peníze nás všech, které by se daly použít jinak. Třeba na novou televizi, další zdravotní sestru, nebo prostě jenom pro dobrý pocit nechat to pro vnoučata na stavebku...

riderhenry
14. března 2021, 11:35
12
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Takže budeme hrát ještě tu hru, že bez STK bychom byli všichni dávno mrtví a na větvích stromů podél silnic by byla střeva? :D

riderhenry
14. března 2021, 11:33
4
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Dokonale popsané v trochu širších souvislostech. Dokonce bych si dovolil jít na ten hodně tenký let a tvrdit, že bez států (respektive jejich aktivity a automobilovém průmyslu) bychom dost možná měli dnes ekologičtější auta, než ve skutečnosti máme...

riderhenry
14. března 2021, 10:54
9
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

MBMB: Strašně rád bych poprosil o nějaké rozumné vysvětlení, proč takové opatření má dávat smysl? Kromě ideologických, samozřejmě.

riderhenry
14. března 2021, 10:52
14
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

Krásný hate! Největší problém těchto vozidel je to, že ani ti zákazníci, co za ně zaplatili opravdu reálnou cenu (když teda opomenu, že v rámci nějaké ideologie a šílených norem a tlaků států vlastně neexistuje elektroauto za tržní cenu - ano, ani u nás, kde nejsou přímé dotace...), takové rozhodnutí nemohli udělat vlastně objektivně, protože se v rámci tohoto tématu buď dokonce přímo lže, nebo se o něm informuje nepřesně. Nemluvě o státech, kde jsou tato auta dotovaná. To je strašný hnus a nechápu, proč tuto formu socialismu musíme zažívat znovu. No a pak tu máme to téma ekologie. Ne jen, že je to diskutabilní, ale zrovna u nás to spíš nedává smysl téměř jistě. A nějaké "lokální emise"? Ano, ta auta nemají výfuk, dokonce tolik nespotřebovávají brzdové obložení! Ale když jsme si tu okolo sebe vytvořili loni pandemický stav, najednou jsme zjistili, že ani v jednom místě, kde se dlouhodobě emise sledují, tyto nepoklesly významným způsobem ani při třeba poloviční dopravní zátěži na daném místě.

Za mě elektromobilita klidně ano. Když bude vše ze soukromých peněz. Pěkně jako u spalovacího auta. Včetně nabíjecích stanic, nějakých homotrolejů nebo teplých indukčních pruhů na dálnicích. Pro mě za mě, když je někdo idiot, ať si za to klidně zaplatí a živí si svého mrtvého koně tou nejlepší slámou... Ale jinak prosím, nechme individuální dopravě alespoň to minimum svobody, co jí zůstalo, a hrejme dále tu hru, že jsou auta vlastně zlá, hodně je daňme a vydržme to dalších 100 let. Ono se ukáže, kam se vývoj posune. Ostatně sám stát svým brutálním zdaněním paliv vytváří poměrně významný tlak na nové, úspornější (= většinou ekologičtější) technologie.

riderhenry
14. března 2021, 10:42
8
Proč elektromobilita nefrčí (tak jak by mohla)

...a ještě budeme vyzívat stát, aby nám "pomohl" a ukázal nám, co je správné a dobré :D No ty vole. Sorry, nic proti Avexovi, ale tohle je hodně nebezpečné myšlení.

K tomu dojíždění aut tu byla nedávno plodná diskuze a skutečně z docela solidních výpočtů vyplynulo, že na CO2 (což je teda brutálně diskutabilní záležitost...) se fakt nákup nových aut spolehlivě vyplatí z hlediska jejich "emisní návratnosti".

riderhenry
13. března 2021, 23:47
0
Šest milníků prvních let nového milénia

Zrovna u Volva je fakt ta výhoda, že když koupíš poslední S80, máš pořád auto, co prošlo všemi (podstatnými) testy se super výsledky, i když nebude mít už nikdy 12 pytlů a všechny radary... Právě i když ty testy (SO) začaly být aktuální až třeba 10 let po zahájení produkce (XC90, S80...). Koroze myslím taky patří k silnějším stránkám. Já prostě doporučuji Volva všem, co chtějí "normální" auto. U Brna je i super servis, takže fakt nemám strach. Ale je to i o penězích, o tom žádná. I když bys to koupil třeba za cenu ojetých Škodovek, servis pravděpodobně zase tak levný nebude. Ale to už se bavíme i o štěstí...

Jo gumy, to je taky pecka. Nevím, čím to je, ale třeba majitelé starších BMW typicky jedou po čínských značkách. Nikdy jsem to nepochopil. Možná je to tím, že jsou tam komplikace často s dvourozměry, což leze do peněz, a trpí ta auta na geometrii... Ale kup si auto, co jede 250 km/h, jeho největší předností jsou jízdní vlastnosti, a pak na to hoď "Great Wall", nebo co... Mazec. Sám jsem koupil E90 330i v super stavu, M podvozek, prostě parametry poměrně schopné auto, na zimních Nexenech uprostřed léta. Za mě pneumatiky vůbec nejdůležitější část auta. Jasně, brzdy, ale tam není moc co by se mohlo pokazit, alespoň ne až tak výběrem značky dílů. Takže v tomhle souhlasím.

K těm sedačkám - já si oblíbil Axkid, pak je super určitě ještě BeSafe a i další. I Britax dělá protisměrné. Doporučuji kupovat na německém ebay, dá se tam koupit použitá sedačka v super stavu. Jen to chce najít Němce, co je ochotný poslat do ČR. Já letos takto koupil 2 Axkidy za 4 000 Kč celkem i s poštovným, takže o penězích tohle taky až tak není. K testu se toho až tak zjistit nedá. Mají jenom stránky ve Švédštině. Dělá to VTI institut, jmenuje se to Plus test. Když to sedačka splní, určitě se tím bude chlubit (jak na webu, tak nálepkou na sedačce). Je to fakt docela prestižní záležitost, má to pár desítek sedaček... Z českého internetu se dá něco najít třeba na stránkách http://protismeru.cz/

riderhenry
13. března 2021, 19:02
0
Šest milníků prvních let nového milénia

Beran: V zásadě se nedá vyloženě nesouhlasit s těmi argumenty, co jsi uvedl. Na druhou stranu pořád za mě platí to, že NCAP je přeceňovaný a hlavně se z něj dělají zjednodušující a pohodlné závěry, že je vše stejně bezpečné. Já si myslím, že není. Dokonce ani na té úrovni "všechno kromě Volva". Ale ty rozdíly se nedozvíš, leda by zase někdo vypustil nový způsob testu, začal bourat na druhou stranu atd. Viz právě ten small overlap, který prostě odkryl rozdíly a tím zpochybnil vlastně všechny značky, které zaváhaly. Tím pádem já, jako spotřebitel, bych udělal třeba jinou volbu, kdybych tyto informace měl. Že se nejde až tak nikam posouvat je možné, nicméně ani ty základy (i v těch relativně rozumných nárazových rychlostech) při dnes už profláklém small-overlapu některá moderní auta nesplní, a přesto mají 5 hvězdiček z NCAP. Nesmí se zlomit A-sloupek, ideálně se nesmí pohnout palubní deska, volant, nesmí samozřejmě vniknout kolo do prostoru kabiny, případně ji deformovat. Pří small-overlap nehodě je například ideální situace, kdy se auto "sveze" o překážku a nedojde k tak velkému přetížení. Protože problém malého překrytí je právě ten, že náraz je na moc malou plochu a tak deformace neprobíhá pro posádku zrovna dobře. Když se pak člověk podívá, jak fungují Volva, všechny bourají "podezřele stejně". Především nikdy člověk nevidí, že by se jakkoliv deformoval prostor v kabině. Stojí i za zmínku nedávný test, kdy záchranářům v rámci tréningu nechávali pouštět auta z jeřábů z výšky 20 metrů. I po takové absurdní "nehodě" ta auta pořád vypadala slušně, i když by to možná stejně každému utrhalo orgány... Zkrátka jediný závěr, co jsem já ochotný vypustit z úst (například když se mě ptá laik na toto téma), je ten, že se moc nedá objektivně posoudit, jak moc je nějaké auto bezpečné, pakliže to není Volvo, kde se zase stále s úspěchem dá předpokládat, že bude v dané třídě nejbezpečnější (myšleno při všech možný scénářích nehody, včetně požárů apod.). Prostě proto, protože to tak ve Švédsku mají (a Čína to minimálně zatím respektuje) a podřizují tomu často i jiné vlastnosti, které obětují na úkor bezpečnosti.

K těm autosedačkám - nechci být nějaká agresivní biomatka, ale tohle je pro mě docela citlivé téma. Standardní testy v EU probíhají v rychlosti 50 km/h. Švédové testují v rychlosti jen o 6 km/h vyšší, tedy 56 km/h. A při této rychlosti již neprojde nikdy žádná sedačka, která je posměrná. Fyzikálně to nelze, jelikož krční páteř dítěte je prostě příliš slabá poměrem k hmotnosti a velikosti jeho hlavy (bavíme se o malých dětech). Hezký detail je, že Volvo má vlastní sedačky (výroba tuším od Britaxu), které jsou samozřejmě protisměrné. A v autech má na zadní části kolejnic předních sedadel úchyty právě na uchycení protisměrných sedaček. Ono už jenom zkusit si pohnout s takto uchycenou sedačkou a pak s nějakou "konvenční" třeba jen v ISOFIXu člověku trochu vyrazí dech. No a světe div se, ve Skandinávii prakticky neznají pojem jako mrtvé dítě při autonehodě. Ale to už je zase strašná konspirace a "přece by nás všechny nenechali to dělat tak špatně...". A šup dítě do sedačky z Tesca za 1 500 Kč, ještě pěkně s péřovkou a moc ho nepřitáhnout, aby mi tam neřval!

Volvo nemám, nikdy jsem neměl, dost možná nikdy mít nebudu. Vinen jsem jenom s chorobného používání protisměrných sedaček. A taky jsem jednou vyzvedával otce po nehodě, kdy S60 otočil na boudu někde kolem 60 km/h...

riderhenry
13. března 2021, 12:01
0
Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Příjemné překvapení

Hele hlavně se teď nedívej na starou reklamu na Fabii RS 2. generace. Já na to zrovna náhodou natrefil na YT a hned jsem si ten 400 koňový hothatch chtěl jít koupit :D Ale jinak osobně proti Škodovce nic nemám a necítím nějaký pocit "nadřezenosti" díky tomu, že tolik neřeším velikost kufru a praktičnost...

riderhenry
13. března 2021, 11:47
0
Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Příjemné překvapení

Jo, většina lidí to tak asi má. Akorát ta menšina jde moc vidět. Zrovna včera zelenkavý Superb Sportline strašně na pána, pak jeden dementní soused s O3 RS... Brno :D

riderhenry
13. března 2021, 10:50
1
Šest milníků prvních let nového milénia

Jasně, těch 5 hvězd znamená, že opravdu ta auta v dané rychlosti a za daných podmínek bourají "srovnatelně bezpečně". Ale opět jenom při té jedné dané rychlosti, místě a úhlu nárazu. Proč testuje IIHS jinak není až tak podstatné. Podstatné je to, že najednou se zjistilo, že napříč značkami jsou výsledky od nejhorších po nejlepší bez nějaké zjevné logiky (teda až na Volvo, které obstálo úplně se vším - včetně výběhových modelů typu 1. XC90...). Jestli je u nás pravděpodobnější náraz s menším nebo větším překrytím netuším, ale IIHS právě změnilo metodiku dle statistik nehod. Jestli v EU "bouráme" s větším překryvem nevím, možné to je. Ale i tak bych chtěl mít auto bezpečné i pro ten menší. Nebo pro náraz zezadu, otočení na střechu a kdo ví co.

Třeba takový Ford Explorer. Krásných 5 hvězd v EURO Ncap, obrovské auto. Hned si člověk řekne - co bych si dnes kupoval Volvo, když můžu tady vzít Forda... A pak narazím s trochu menším překrytím a najednou nejhorší hodnocení, zlomený A-sloupek... A to je auto z roku 2018. Nebo Fiat 500L, taky hezkých 5 hvězd a stačí to poslat jinak a au...

Napadlo mě i srovnání s autosedačkami. Každý při výběru řeší, která bude bezpečnější a myslí si, že dělá pro svoje dítě maximum... Ale ve Švédsku se z nějakého "divného" důvodu prodávají úplně jiné modely - protisměrné. Klidně do 5 - 6 let, protože to je prostě násobně bezpečnější. Prodávají se samozřejmě i u nás, ale nemá to ten marketing... A testy vyhrávají ty běžné. Jenom pak stačí trochu zvýšit rychlost při testu a na jednou zjistíte, že neprojde ani jedna "posměrná", protože prostě krční páteř nevydrží takové přetížení, zatímco z protisměrné by člověk vytáhl dítě třeba nezraněné...

riderhenry
12. března 2021, 23:13
0
Šest milníků prvních let nového milénia

Já to napsal totiž blbě - tehdy byl ještě Euro NCAP v pořádku, protože se tam fakt hlavně bouralo. Takže ano, za dob Laguny teprve začínala "doba temna", kdy najednou jedno auto získalo 5 hvězd, hodili si to na všechny bilboardy a chtěli to všichni. No a k tomu se časem ještě ta metodika šíleně pos*ala. Ale ta věta "...jak vyrovnaná dnešní auta jsou, všechna jsou už velmi bezpečná" je právě diskutabilní. Já si to třeba nemyslím. Respektive určitě jsou bezpečnější, ale tu vyrovnanost bych s chutí zpochybnil. Fakt si třeba nemyslím, že se někdo vyrovná Volvu. Teď se hodně snaží (myšleno marketingově) Subaru a všichni mu to žerou. Nazvou marketingově snad deset let staré asistenty a systémy "zrakem", polepí novinářská auta a voni to fakt všichni začnou oslavovat a psát o tom články :) Malé překrytí právě ukázalo, že Volvo to myslí vážně a auta staví bezpečná do provozu, ne na testy. Proč by to mělo být najednou jinak je otázka (jinými slovy - že teď X5 dostane stejné hodnocení od IIHS jako XC90 nutně neznamená, že je stejně bezpečný, ale spíš že už i jejich test je dostatečně starý na to, aby na to auta v PC modelech dokázali připravit...).

Příběh je to jiný, a právě dost neprozkoumaný. Hodně často se setkávám s tím názorem, že "dřív byl Saab/Volvo nejbezpečnější, teď už se to srovnalo". Já pro to nemám žádné indicie, vyjma těch testů, na které se dá perfektně připravit.

Kdyby ten test měl zůstat objektivní, udělá se náročnější. Například se zvýší rychlost (ale rychlost je špatná, víme). Opět by šly více vidět rozdíly. Řešit to bodováním nesmyslů moc hluboký smysl nedává.

riderhenry
12. března 2021, 22:15
3
Šest milníků prvních let nového milénia

Díky za zajímavé ohlédnutí. Když přidám pár let a posunu se lehce do začátku nového tisíciletí, byla pro mě největším "autařským" tématem asi Mazda, která tou dobou přišla s ofenzívou revolučních aut, která byla moderní, dobře vypadala a perfektně se řídila. Bohužel všechna už shnila, ale tou dobou to vypadalo nadějně :D

Zase ty NCAP hvězdy... Já chápu, že v rámci stručnosti do toho nikdo moc nešťourá, ale mě to přijde tak strašně překonané a načichlé dobroserstvím celé té naší slavné Evropy, že to musím zmínit. Podle mě by stálo za samotný článek téma hodnocení bezpečnosti a především objektivní kritika EURO NCAP, kdy se dostávají bodíky za to, kdo má jak dobře označené ISOFIxy atd. Prostě to, co za tím zákazník vidí - jak moc ho bude bolet, když s autem praští do stromu - to už být vždy nemusí. Ono s tím souvisí i to, že spousta novinářů používá takové ty fráze typu "Volvo už dávno neplatí za jedinou bezpečnou značku, však se podívejte na počet hvězd...". Leda prd. Tak, jako u Rencku v té době, tak i teď je to marketing a povinnost. A ta povinnost se musí splnit v daném (marketingovém) rozpočtu na vývoj auta. Prostě každý ví, jak se auta testují, a tak se na to dá připravit. A to není fér, protože v reálném světě pak nabouráte trochu jinak a ono to najednou bude bolet víc, než by člověk čekal. Stačí trochu času na youtube a člověk pochopí. Ať už si projde výsledky ze smalloverlap testů, nebo nějaké reálné nehody.

riderhenry
12. března 2021, 12:43
0
Zlatá Vrána 2021: Třetí ročník ankety o největší ostudu autoinzerce

No touhle logikou by pak mohla mít sběratelskou hodnotu i totálka dané "specifikace"... Sorry, ale když je auto sběretelské jen "nálepkami" (což je stejně pecka - úplně vidím tu dobovou poradu ve škodovce... "hele a ne abyste objednali vyplotrování víc té fólie, bo ta série je omezená" :D ), mělo by k tomu mít i další parametry (zajímavá histrorie, perfektní stav, NÍZKÝ NÁJEZD), aby mohlo být auto skutečně reálně hodnotné. Ale jak už tu padlo níže - cenu samozřejmě určuje jakýsi pomyslný střet nabídky a poptávky. Tedy jestli se najde jedinec, který bude dostatečně postížen na to, aby tuhle ovečku za danou cenu pořídil, je všechno v pořádku. Ale já se tomu budu dlouhé hodiny doma u PC svobodně smát...

riderhenry
12. března 2021, 12:33
0
Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Příjemné překvapení

No u nás si to kupují soukromníci právě po skončení toho operáku, řekl bych. A ten efekt se i pak dostaví. Přijde mi to tak ze zkušenosti s té džungle tam venku... A taky tomu napomáhá i ten malý vzorek lidí, co znám, a tohle auto (RS) si pořídili. Prostě "splněný sen" o sporťáku, který akorát tak nějak není sporťákem, ale prostě tou škodovkou, protože na nic jiného oni koule nemají, přitom peníze už by třeba byl, v rámci těch zánovních aut. Tak se vlk nažral a sporťák se nekoná...

riderhenry
11. března 2021, 21:46
0
Zlatá Vrána 2021: Třetí ročník ankety o největší ostudu autoinzerce

To RSo totálně nechápu. S tím nájezdem to nemůže mít takovou hodnotu, ne?

riderhenry
10. března 2021, 23:14
1
Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Příjemné překvapení

Jo, vím že milión už dnes nic není - zaznívá to tady často :D Tak jsem to nemyslel. Sice to není moc, ale ani málo. Proto bych čekal, že člověk se hned neposere z jedné výměny oleje v autorizáku. Na druhou stranu znám lidi, co mají auta s cenovkou přes dvojnásobek a tankují u Unicornu...

Ve všem máš pravdu, ale zároveň jsi mi nejlépe odpověděl tím posledním souvětím - protože já to právě vidím stejně. Prostě dát za tohle milión si nedovedu představit. A to není myšleno optikou "milión za auto je moc", to vůbec ne.

Že to lidi kupují se nedivím už vůbec. Ani obecně Škodovky. Akorát u RS mám tendence se trochu smát tomu kultu, který u nás panuje. Když máš RS, jsi u nás prostě ve vysoké hře, hned vedle AMG. Funny. Možná podobně fungují ty Ofce se znáčkem LaK. Hotovej Skovej mercedes. Přitom auta jsou to určitě OK, ale nějak už si začínám budovat jistou alergii.

riderhenry
10. března 2021, 22:49
11
Kia XCeed PHEV: Nemusím se vytahovat

Tohle vypadá jako docela dobrá studie na téma "jak by vypadalo auto, kdyby nefungovalo tržní hospodářství, ale diktát nějaké pomatené instituce" :D Musí být strašně těžké psát recenzi na auto, které má úplně stejně dobrého brášku (myšleno běžnou verzi 1.4 T-GDI) za poloviční cenu.

Musím si rýpnout - tohle jsme nějak nepochopil: "Nemusí se vytahovat, zákazníci si k ní určitě najdou cestu. Až bude PHEV varianta stát o pár desítek tisíc víc než spalovák, určitě se pro ni rozhodnu radši než třeba pro diesel." Až? Jakože až to bude dotované, nebo mi snad unikl nějaký unikátní vynález, který tento typ povozů výrobně postaví na úroveň nákladů za "normální" auto?

riderhenry
10. března 2021, 22:25
1
Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Příjemné překvapení

No moje optika je spíš taková, že právě u auta "za milión" sice nejsi kdo ví jaká hvězda, ale na druhou stranu asi nemusíš zákonitě taky řešit, jestli tě jedna prohlídka za ty šílené dva roky vyjde na 10 nebo 30 000 Kč, ne? Hlavně kdo dnes nekupuje u BMW ty předplacené servisy? To začíná snad taky na 20 000 Kč. Pořád ale myšleno mimo firemní auta! Což je kategorie, kde vládnou pořád auta spíš za poloviční ceny, když vezmeme nějaký ten medián. Jako možná nemám pravdu - však jsem to taky myslel jako zamyšlení a že v tom asi něco bude, jinak bychom právě těch M-B, BMW a Audi viděli víc. Nebo i Volva, to už je jedno. Zrovna S/V60 jezdí, zdá se mi, strašně málo. U Alfy je to zase ještě úplně o něčem jiném...

Spíš mi jde o tu optiku jestli by fakt tolik lidí dalo milión a víc za Octavii, kdyby "nemuseli" skrz firemní politiku. Taky bych to měl tendenci svalovat na nějakou předposranost z dražších značek, přitom ty první roky se mi zdá, že je to skoro jedno. Tam prostě "neopravuješ", jen servisuješ, a to se dá krásně spočítat, v lepším případě předplatit. Nic moc tě tam nepřekvapí.

Pojistky jsou jednoznačné, na to jsem nemyslel.

riderhenry
10. března 2021, 22:02
1
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

TeeJay: K tomu "chillu" ještě - ono u toho BMW je fajn, že je to prostě "normální" auto, ale když to pošleš přes ty 3 000 otáček, tak budeš vysmátý za všech okolností. Takže se ti v tom obecně lépe vozí ty vajíčka. Proto to trochu vytlačilo MX-5 na ty úplně civilní přesuny. Jenom by to chtělo špéru, aby se cestou pro ně líp občas sklouzlo bokem. Tam, kde jsem i já (nejsem úplný "D-king") s MX-5 zvládal obstojně driftovat, tak s 330i je to pro mě téměř nereálné.

Díly na MX-5 umí být taky drahé a ta rovnice cena-kvalita bude asi stejná. Spíš bych hádal, že ta komunita se prostě zaměřuje u podvozků na značky, jako je právě BC, MeisterR apod., protože prostě cokoliv dražšího nikdo nekoupí. A spokojí se s tím, protože to cenově reflektuje s tím samotným autem. To ale neznamená, že by to funkčně bylo jakkoliv jinak, než u toho BRZ. Nechci ty značky úplně urážet - jenom na snížení to není, ale já osobně jsem do toho třeba odmítal jít. Přitom zrovna tohle jsem vyřešil polovičatě pomocí B8 tlumíčů od Bilsteinu a prověřených kratších pružin od FM s nějakými lepšími dorazy atd., ale věděl jsem, že to bylo v podstatě špatně a hráli tam už peníze. Ale nechtěl jsem v tu chvíli už zase vyhodit 50 000, nebo na kolik to tehdy vyšlo, za FatCat podvozek nebo nějaký Ohlins, KW... Ale nakonec ten FatCat z druhého auta stejně přišel. Odlehčený setrvačník taky spousta lidí koupí hliníkový do Fidanzy, který není kdo ví co. Já musel shánět od TODY, nebo svody MaximWorks... Jenže oni nemají žádné výkonové propady a dokonale navýší výkon ve špičce, no tak to nekup... :D Vždycky jsem si říkal, že to chce Enkei RPF1, jenže ty Volk CE28N jsou prostě ještě o dost lehčí... Taky jsem měl většinou štěstí a nešly ty díly za běžné ceny, ale ten princip nějak pořád držím a proto se raději do ničeho nepouštím. U BMW jsem koupil jenom pár BMW Performance dílů, protože tam člověk ví, že kromě funkčnosti například výfuk nebude obtěžovat v nízkých otáčkách (viz spousta výfuků na MX-5, které jsou až komicky hlučné v celém spektru otáček), sání nebude na volnoběh pískat a kdo ví co... Ale jinak mě už spíš přitahují "tovární" úpravy, jako M, AMG... Jenže to se soustředí vesměs do úplně jiného cenového spektra. Ale možná Toyota překvapí - Yaris by mohla být první vlaštovka, jen by to chtělo "tunit" i něco, co si to víc zaslouží (GR GT86 by mohla být klidně něco jako auto století...). Nevěřím, že bych zvládl auto postavit za stejnou cenu tak funkčně a komplexně, jako z továrny. Zase myšleno na co nejuniverzálnější použití. Ale možná jenom stárnu a jsem už pohodlnější.

riderhenry
10. března 2021, 21:35
1
Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Příjemné překvapení

Jenom tak k zamyšlení - není lepší třeba takový M-B C200, který v jakési Night edici (AMG paket, fajn kola...) vychází na +/- stejné peníze, jako testované auto? Nebo BMW 320i ve Sport line? Chápu, že když bych to chtěl do pomyslného korporátu, tak se mi většina fleet managerů vysměje, ale když máš jasně daný rozpočet a je to na tobě, tak bych hodně rozmýšlel. Protože ta koncepce je tam taková příjemnější, i když motoricky nic moc... Tu "sportovnost" záměrně vynechávám, protože ta končí hádám někde u toho RS znáčku...

riderhenry
10. března 2021, 21:23
1
Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Příjemné překvapení

Spíš by ve všech testech měli autoři k té (už docela dost vysoké) ceně přičíst ještě cenu za nějaká normální kola, protože to je prostě nutnost. Vždyť to je hnusné jak ledvinky na 7er po faceliftu!

riderhenry
10. března 2021, 20:21
2
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

No ten osud máme asi vcelku podobný, akorát já jsem větší konzerva a tak jsem nezůstal paradoxně u těch 250k a pokračoval ještě několik let - prostě bych to po těch letech a zážitcích nedokázal prodat. Teď se do toho vložil i kamarád, který měl auto podobně proinvestované, ale měl smůlu na špatně udělanou D1 (někdo pos*al odvod vody na novém úseku, takže vjel tuším na Yokohama AD08 do solidního jezera...), a hledal tak zdravou karoserii. No a jelikož se známe dobře a naše auta tvořila takový dokonalý celek (já "udělal" vše kromě motoru, on měl zase ten vůbec nejlepší kompresorový kit, o něco lepší brzdy, ECU...). Takový absurdně nesmyslný opak Františkova auta. Na druhou stranu - když se snažíš, aby auto fungovalo dobře za všech okolností a bylo použitelné jak na okruhu, tak i na cestu do Chorvatska, dělají se ty kompromisy o něco hůř, než když stavíš jenom okruhovku nebo "chceš prostě jenom to turbo". Ale teď je už rok a půl auto u mechanika - to jenom k těm zkušenostem k mechanikům. Takže vlastně kdo ví, co z toho ještě bude. Já bych mohl napsat už solidně velkou knihu. Ale práce a děti už mi nějak sebrali jakékoliv myšlenky na to se v tom hrabat. Nemluvě o tom, že se mi ani nechce šaškovat na ulici a garáž u nás stojí od 0,5 miliónů výše, což je mazec...

U mě MX-5 prošla různými fázemi vývoje. Úplně prvotně, kdy to auto bylo prostě ultimátní sporťák a docela, ehm, i kundolap (je to trochu s nadsázkou, ale ono to fakt před těmi téměř 15 lety bylo hodně jiné :D ), tak jsem dokonce objednal chromové víčko nádrže a vymýšlel podobné koniny. Na druhou stranu jsem do toho přesedlal ze supersportovní motorky, která jela 200 km/h dřív, než sériová MX-5... Ale stejně to byl mazec, pro začínajícího řidiče. Moc se těm zážitkům zpětně musím smát. Pak přišlo asi 5 let plánování, co všechno s tím bude, šetření, bezesné noci... Koroze všechno urychlila a auto bylo přes rok na generálce a tak se začalo "investovat". I díky změně pozice v práci, kdy jsem najednou dělal běžně první rok 12 - 16 hodin denně, se z toho auta po generálce stala spíš sezónní okruhovka - několik let se běžně stávalo, že jsem na okruhu (a cestou na ně) najezdil daleko víc, než běžným ježděním. Až na pár naprostých drobností naprosto bez problémů (konkrétně profukující záslepka lambdy na svodech a upečený silentblok výfuku - vše oprava svépomocí v rámci desítek minut). A to auto to prostě dalo. Nejen, že dalo, ale nic víc, než benzín, olej a gumy (a ty ještě ne kdo ví jak rychle) po mně nechtělo. A kromě boje s nějakými náklony, které se mi zdály pořád větší (a samozřejmě výkonu...) jsem už neměl do čeho šáhnout. Prostě spokojenost. Minimálně v rámci mých (samozřejmě dost omezených) řidičských schopností. Pak přišel další časový limit s první dcerou, pak synem, teď další na cestě... A už prostě vím, že když to půjde (jak legálně, tak i ze všech ostatních hledisek), tak to auto přejde snad na další generaci. Naivní, já vím. Ale v tom je ten fakt, co jsi sám zmínil - když už otopíš stovky tisíc v autě, tak si dvakrát rozmyslíš, jestli ho někomu pustíš za 200 000 Kč, nebo ho raději hodíš pod plachtu.

Ten trh s performance díly může dost souviset jednak se stářím těch aut, tak i s tou kupní sílou jejich majitelů. Ono se těžko dělají drahé díly na auto, které stojí pár tisíc dolarů. Teď jsem viděl nádherné IRTB od TODY za cenu, která převyšovala hodnotu většiny NB MX-5, a ten hate okolo toho... Přitom za ten díl cena naprosto adekvátní, to jen ta auta jsou laciná... Nebo když jsem jednou nabízel svoji (tehdy ještě fakt jenom moji :) ) MX-5 a vyslechl jsem si, jak je nesmysl utrácet peníze za kované kola, co váži 3 kg, když se dají koupit JapanRacing se stejným (kopie) designem... To zase k té komunitě. Já to přestal dávat i když bych asi i měl často co říct a třeba se podělit o zkušenosti s výběrem dílů, problémy co jsem řešil apod., tak to nemá smysl. Jak jsem psal - půlka témat je o laminátových lipech a nehomologovaných fake kolech. Ale čest výjimkám - vím o spoustě lidí, co to ustály a i po letech jsou aktivní a tu komunitu obohacují. Což bezpochyby bude u BZR naprosto nesrovnatelně lepší, jelikož tam bude asi přesně 0 kreténu, co si BRZ koupili jen kvůli tomu, že se jim jevilo jako ideální doplněk k rovnému kšiltu a jejich image...

Zároveň jsem ale dospěl - i přes všechna ta pozitiva - do situace, kdy mě vlastně ta MX-5 až tak nebrala při tom běžném používání. Jasně, super okreska nebo parádní letní den, tak to nemá konkurenci. Ale jezdit s tím do práce jsem tak nějak pozvolna přestával. Protože jsme koupili jako rodinný vůz 330i E90 s Performance výfukem a to je zase naopak auto, které prostě baví jenom tím, jaký má projev motoru, případně jak zní v tunelu, nebo pří projížďce nočním městem. Je to blbost, ale je to tak. Žádný adrenalin, jen takový správný "petrolheadí chill". Takže se z MX-5 stal chudák, co ho okolní auta akorát dokonale oparkovala a snad se občas podívá na okruhy. Paradoxně teda ještě s cenou vyšší, než za dvě ty BMW v tom roce 2016. No uvidíme, co přinesou další měsíce a roky.

Kdyby jsi měl někdy v sezóně cestu do Brna, dej vědět ;)

Mechanik: jak psal krab... M3 super, i když jsem měl tu čest jen jako spolujezdec. Ale náklady na provoz úplně jinde. Ostatně jako u jakéhokoliv Mka. Navíc už budeš řešit v podstatě to, co u starší MX-5 - pravděpodobně to bude shnilé. Hlavně teda ty "nonM" modely, které často mají dvouciferný počet bývalých majitelů s pochybným přístupem, protože už je to taky prostě docela levné auto... Nevím, jak to teď přesně je, ale když jsem cca pět let nazpět vybíral mezi E46 a E90, tak jsem v ČR nenašel v podstatě už žádnou pěknou E46 na prodej. A v Německu si zase naopak E46 už cenili tak, že mi nedávalo smysl za to ty peníze dát. Jízdně určitě auto úplně jiného zaměření, než tyhle diskutované "kapesní baby sporťáky". Upravovat civilní 330i tak, aby byla použitelná na okruhu nebo z ní dělat "zábavný sporťák" bych určitě nikomu nedoporučoval. Když půjdu ještě dál a zahrnu do toho i E90, tak i když to auto je asi tak třikrát sportovnější, než Octavie RS, tak pořád je na limitu prostě "bezpečné" a nemyslím si, že by stačilo si hodinku hrát z geometrií a člověk bude nadšený. Tam je prostě tolik věcí, co je z hlediska sportovní jízdy "špatně", že by člověk stavěl v podstatě jiné auto.

riderhenry
09. března 2021, 23:10
0
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

TeeJay: Chápu, taky by mi to dávalo víc smysl, kdybych se chtěl v autě vrtat. Ale můj případ už tohle není (vlastně ani nevím, jestli spíš říct bohužel, nebo naopak naštěstí). Výška zní jako jasný problém, ale dost lidí to u starších MX-5 úspěšně řeší (já se vlezl vždycky pohodlně, ale stejně teď máme sedačky z Lotusu, které přidají místa zase o něco víc).

Ty body co píšeš... Vyjma těch zjevných věcí, jako že jedno auta má střechu a druhé ne, tudíž když nejsi kompatibilní s průvanem, jedno bude vycházet hůř... :D Všechno je to pochopitelné. Ale když se vrátím k té podstatě věci a řekněme k tomu poměru cena/výkon, tak sice můžu chápat tu nechuť cpát prachy do auta za pár tisíc, ale zase z druhého úhlu pohledu má člověk prostě nějaký balík času a peněz, a když ho nacpe do NA/NB/NC (myšleno včetně pořizovací ceny), určitě z toho udělá funkčnější auto, než když koupí z 0,5 míče Toyobaru a pak ho začne ladit. Respektive ještě líp zní ta Františkova optika, kdy se koupí to lacinější auto a upraví se za stejné peníze, za které bys upravil BRZ. Zůstatkovou cenu asi nemá smysl řešit, protože úpravy ti vesměs nezaplatí nikdo na žádném autě.

Docela mě překvapilo, že jsi u Toyobaru vyzdvihl spolehlivost a široký trh s performance díly, protože to jsou pro mě dost možná největší benefity MX-5 (vyjma koroze, ale to je spíš dobová věc, související se stářím, a navíc taky už dnes každý ví kam se dívat...). Já to vnímám tak, že z každé MX-5 můžeš udělat po jednom prosezeném večeru na internetu a trochu zvýšeným denním limitem na kartě hodně funkční záležitost, aniž by jsi musel reálně chápat, jak vlastně auto obecně funguje. A nebo můžeš zase jít tou cestou, co se vydal František, a postavit tak auto, které má nepřekonatelný (dost možná doslovně) poměr cena/výkon/zábava.

Je zajímavé nad tím vůbec přemýšlet. Z mého pohledu je asi ten hlavní problém fakt to, že už jsem se dostatečně "vyčerpal" MX-5 a tahle kategorie aut už je pro mě prostě naplněna a nemám tam chuť se posouvat. A z těch tunových motokár se najednou dívám po osmiválcových "rodinných povozech" s dvojnásobnou hmotností.

Btw. zrovna MX-5 komunita je pro mě něco, co mě spíš od těch aut odrazuje. Jak klesly ceny na dno, tak se z toho stalo to, co dřív pokrývala stará BMW. Tam, kde se dřív řešila témata jako neodpružená hmotnost a kdo vyzkoušel jaký setup podvozku, se dnes nabízí kopie značkových spoilerů dotažené z Poslska :(

riderhenry
08. března 2021, 22:44
0
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Částečně souhlasím. S tou spotřebou je na tom Mazda hůř tak o ten půllitr, dle spritmonitor.de (cca 8,3 vs. 8,8). Takže v podstatě stejně. Já ze zkušenosti jezdil lehce podprůměrně (a pár deci úsporněji), ale zase po upgradu sání a výfuku (cca 160 koní) už se nedostanu pod 10 litrů, spíš se pohybuju na spotřebě šestiválce. Že se neřeší torzní tuhost nebo pasivní bezpečnost mi asi až tak nevadí, jelikož to nemá smysl už díky koncepci a věku. A co se bezpečnosti týče, tak MX-5 je na tom dobově spíš velice dobře, takže by mohla možná i příjemně překvapit. Samozřejmě neříkám, že bych raději neboural v Toyobaru...

Zajímavé je, že je taková škála různých názorů. Někdo nedá dopustit na Fiat 124 (mně to auto absolutně v ničem nedávalo oproti ND smysl), někdo na Toyobaru, spousta lidí zase vyzdvihuje NDčko. Když ta auta vyšla, tak mi dle dobových testů přišlo, že to NDčko bude asi fakt nejlepší. Záleží ale na prioritách. Mně přijde docela fajn obětovat torzní tuhost (a pak ji honit za těžké peníze marně zpátky :D ) za ten roadster. Stejně tak si nedokážu představit reálně používat zadní sedačky v BRZ, ale já jsem velký fanoušek protisměrných dětských sedaček, takže hlavně asi proto... Zkrátka jsem nějak nechytl tu vlnu Toyobaru a ty benefity oproti zavedené MX-5 jsem tam nenašel. Srovnání v článku je fajn asi hlavně z toho důvodu, že může lidi nasměrovat i při tom potencionálním srovnání třeba trochu novějších MX-5 a naopak trochu starších BRZ. Nebo jestli mají ještě pár let počkat a připlatit, nebo koupit ten "vrak" (starou Miatu) už teď. Jiný benefit (kromě pobavení při čtení) v tom v reálném životě asi nejde najít. Jo, starší auta mají lepší odezvu, jsou komunikativnější, novější tužší a bezpečnější. Jo a mají fujky elektrický plyn, často dokonce i posilovač. Víme :)

Hodně obdivuji tu chuť přesedlat z MX-5 do BRZ. Ale to je asi tím, že si ani nedokážu představit, že bych vyměnil NB za novější MX-5. Prostě mám po čase spíš víc chuť se posunout jinam a i když MX-5 pořád "držím", tak bych znovu auto s nějakými sportovními ambicemi už nekoupil bez toho, aniž by mě vzal za srdce pořádně i motor, nejen zbytek auta. A to v těchto autech asi najde opravdu málokdo (v sérii).

riderhenry
06. března 2021, 19:43
1
Volvo S90 B6 AWD: Jiný přístup

krab: V podstatě úplně souhlasím, a i když jsme možná v některých věcech ještě kritičtější (hlavně motory, které jsou v těch nejdražších specifikacích prostě směšné, a to hlavně u "devadesátkových" modelů), tak ale zase považuji to tvrzení o "biomatkách" za trochu přehnaný. Nejde o biomatky, ale spíš o lidi, co jim záleží na bezpečnosti a prostě mají na to koupit si "lepší" rodinné auto. Pak tu volbu i chápu, i přes všechny nedostatky. Jen je to škoda - dřív ta auta nabízela v podstatě ty stejné benefity s lepší technikou.

S90 před faceliftem i s nejsilnějším benzínem (teda myšleno s tím jediným nabízeným motorem v nejvyšší výkonové specifikaci...) byla sice dynamicky na papíře zajímavým autem, ale v reálném světě se třeba s takovou cenově srovnatelnou 540i nedala absolutně srovnat. U těch dieslů je to možná ještě horší.

riderhenry
03. března 2021, 20:51
0
Toyota RAV4 Black Edition: A žili spolu šťastně až do smrti

Myslím, že cílovou skupinu velice trefně vystihuje stav a stáří těch jablíček :D

riderhenry
28. února 2021, 18:57
0
Mercedes EQV: Bílý trolejbus

No naštěstí to je u nás ještě v tomto relativně "normální", ale už i motorističtí novináři často volají po tom, že by "se to mělo řešit"...

riderhenry
28. února 2021, 11:28
-1
Mercedes EQV: Bílý trolejbus

"...vzhledem k různým dotacím a pobídkám, pravděpodobně nebude vadit ani poměrně vysoká cena." Vím, že za to nemůžete, ale stejně by mohl čtenář vomitovat, tak opatrně!

riderhenry
24. února 2021, 15:54
1
Týden plný zajímavých novinek

Však to je jasné, bylo to myšleno s nadsázkou. Na druhou stranu není to tak dávno, co si člověk koupil tohle auto s 6.2 V8 :(

riderhenry
24. února 2021, 11:56
1
Týden plný zajímavých novinek

No když se k tomu přidá absence šestiválců, skoro se chce tomu novému Céčku spíš rovnou ze startu zamávat i na rozloučenou :D

riderhenry
21. února 2021, 21:28
1
Autíčkářova zimní soutěž Land Rover má své vítěze!

Nechybí tomu nic ;) Maximálně škoda toho plotu, jinak spíš super fotka, jak už tu padlo.

riderhenry
20. února 2021, 19:00
1
Autíčkářova zimní soutěž Land Rover má své vítěze!

Však je to tak akorát zaparkované - s takovým výkonem to ani urvat nejde...

riderhenry
10. února 2021, 15:56
2
Volvo XC40 T4 Recharge: Óda na radost, tříválec a elektřinu

V podstatě mám na Volvo úplně stejný názor, jen zrovna když se v té XC90 v nějaké dražší specifikaci svezeš, už se ti ta úspora na pohonné jednotce tak líbit asi nebude :D

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile 98 Regency  1981
Oldsmobile 98 Regency

1981 rok výroby
130 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Skylark  1968
Buick Skylark

1968 rok výroby
180 koní výkon
6 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1984
Cadillac Fleetwood Brougham

1984 rok výroby
140 koní výkon
4 100 ccm objem

Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES 2005
Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES

2005 rok výroby
175 koní výkon
2 387 ccm objem

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem