
Petr „riderhenry“ Blahůšek
Bydliště | Brno-město |
---|---|
Registrace | před 9.4 rok. |
Poslední aktivita | před 8.5 hod. |
Komentářů u článků | 794 |
Pozitivních komentářů u článků | 318 |
Negativních komentářů u článků | 52 |
Posledních 50 komentářů

riderhenry
11. 2. 2025, 20:36 1Taky potvrzuji, E90 LCI 330i mi stihla odvézt 3 prcky z porodnice, pak už ten prostor moc nešlo obhájit, jinak za mě zatím nejlepší auto, co jsem takhle potkal (poměrem cena/všechno ostatní).

riderhenry
11. 2. 2025, 20:34 2Vavris: Mají i nemají, pogumování okolo ovládání oken, rádia, madlo dveři... Celkem katastrofa. Na druhou stranu, to jsou věci, co vyřešíš doslova i za stokoruny, když budeš chtít.

riderhenry
15. 12. 2024, 10:09 0Ano, optikou nového auta strašný nesmysl, podobně ale jako Áčko od Mercedesu. Optikou ojetiny do města nebo kolem něj, která za méně peněz funguje lépe, než novější alternativy, a navíc nezrezne (jako ty novější...), už to smysl může dávat. Ale nemít s tím autem dost zkušeností, tak to tak sám možná nevidím. Nicméně ta kombinace málých rozměrů, poměrně dospělého chování a směšně levného servisu je zajímavá. Navíc já tu korozi fakt nemám rád...

riderhenry
14. 12. 2024, 22:13 1Ještě bych navázal na Multiplu - co vlstně Honda FR-V? Působí to pomalu jako kopie Fiatu, jen to vypadá dobře a i interiér působí kvalitním dojmem (a hádal bych, že většina lidí by asi šáhla spíše po Hondě, než Fiatu, co se vnímání značky týče).

riderhenry
14. 12. 2024, 11:12 0Tehdy byl důvod jasný, teď už mi tak jasný nepřijde. Jak jsem psal, je to jinde než kolínska "trojčata", za mě i než Citigo. Mercedes A je určitě levný, ale koroze... To je jako argumentovat Fabii 1. generace. Ta je taky levnější.

riderhenry
14. 12. 2024, 09:59 0Já bych doplnil další dobré auto, které nikdo nechce, a sice Audi A2, která mi před deseti lety vyšla jako suepr ojetina pro mámu. Jedná o dost unikátní kombinaci extrémně levné techniky (= Fabie) s hliníkovou karoserií a spoustou zajímavých řešení. Dost mě překvapilo, že to auto reálně jezdí (1.4i) a asi i uvnitř působí lépe, než o 20 let novější Citigo.

riderhenry
02. 12. 2024, 15:56 1"Já si na svém piedestalu nejlepších vozů pro každý den s dovolením nechám předchozí generaci." Přesně tak to mám i já. Díky!

riderhenry
06. 11. 2024, 23:28 0Vavris: Po 15 letech s MX-5 jsem pochopil, že krom té rizosti a intenzivních zážitků potřebuji v autě taky motor. Ne proto, že bych řidičsky MX-5 přerost, ale čistě kvůli té občasné radosti jen z přímé akcelerace a těch zvuků, které ani přeplňovaná MX-5 nedodá. Proto beru GTS jako TOP auto. Rád bych s ním klidně jezdil do práce a jen si udělal radost tím zvukem při nastartování. Jasně, s MX-5 je sranda po městě taky, ale zároveň to nemusí být vždy to auto, do kterého si člověk chce unavený po práci sednout. Přestože si velice dobře pamatuji, kdy jsem si sám raději vybíral NBčko i na 1 000 km cesty, než abych jel něčím "dospělejším". No jo, stárnu...

riderhenry
31. 10. 2024, 21:12 0Vavris: Kamarád má Caymana GTS a musím říct, že to je za mě to nejlepší, co jsem zatím řídil. Ta kombinace auta, se kterým se dá jet spousta hodin docela pohodlně, a pak si střihnout třeba Brno, to jsem si zatím jinde nedokázal představit. Plus jak píšeš, ty zvuky (ale zároveň jen když chceš...), interiér, tlačítka a analogové bádíky... U prvního Caymana jsem vlastně musel souhlasit s těmi zvláštními názory některých lidí, že kdo jednou z MX-5 "odejde" k Porsche, často se chce vrátit. Ale u těchto novějších modelů už je opravdu "vše v pořádku". Fakt jsem nechápal, jak je možné, aby auto perfektně fungovalo v Mýtě, na dálnici a pak i na okruhu v Brně...

riderhenry
16. 10. 2024, 20:56 1Osobně bych si vsadil spíše na Koenigsegg ;)

riderhenry
16. 10. 2024, 20:56 2StreetPro: Je to tak. Když přišla CX-60, trochu už jsem zvažoval, jestli poprvé v životě nejít do nového auta. No vlažnější testy a především málo místa rozhodlo. U CX-80 už nevidím moc důvodů, proč do toho auta nejít. Dokonce i kufr za třetí řadou vypadá použitelněji, než třeba u Sharana (R.I.P), což je docela zásadní faktor pro využitelnost takového auta.

riderhenry
13. 10. 2024, 12:10 3"Držáky nápojů jsou asi jiné a větší, to jsem v autě nedokázal plně posoudit, tou podstatnou změnou je ale nová palubní deska." Na první facelift po 3 letech produkce asi OK. Oh, wait... Změnila se třeba nějak převodovka, respektive její chování? Že bylo ZF už v roce 2015 jinde asi spousta lidí akceptovala, ale dnes řadí už lépe i DSG v nějakém "lidovém" VW, jestli nedošlo k nějakým změnám/úpravám.
B5 bude zjevně úžasný progres a ukázka pokroku. Protože oproti D5 z orku 2016 (která už sama o sobě spotřebou nevyniká, viz srovnání s jinak motoricky nesrovnatelnou X5 3.0d apod.) žere jen o litr více, za to má nižší maximální rychlost při stejné dynamice. Ale třeba testy ukážou, že ralita je úplně jiná. Každopádně gratuluji a posílám pozdrav do EU a Číny (nebo už se to oficiálně sjednotilo?), toto se prostě povedlo!

riderhenry
10. 9. 2024, 19:30 0Určitě. Co jiného udělat, když se mi nedaří prodávat elektroauta, než představit další :D

riderhenry
09. 8. 2024, 17:51 0afro-r1: To je vlastně paorosto perfektně popsaná definice, kterou už roky používám v trochu jiné podobě, a sice že mám raději auta, která jsou od začátku navrhovaná na sportovní ježdění, než auta, která takto někdo upravil až následně (přestože třeba markentigový plán od začátku s jejich vznikem logicky počítá (jako u této X2, nebo třeba Focusu ST...)).

riderhenry
22. 7. 2024, 21:40 0krab: No moje N53 bude v rodině za chvíli 10 let a sice do toho auta napadaly samozřejmě desítky tisíc, ale ten motor je prostě skvělý. To říkám s plným vědomím všech jeho vlastností, protože jsem si dal opravdu záležet a snažil se tomu porozumět (a taky to už chválím, protože teď už to není moje auto, tak můžu...). Na rozdíl od min. 90 % mechaniků, včetně těch, co dělají jen BMW (a autorizáků samozřejmě...). Ve finále dost možná zjistíš, že si na svůj servis "vydělá" nízkou spotřebou a především dostáváš takový projev a vlastnosti, že mi stačí to auto slyšet a neskutečně se mi stýská... :)
Možná to byla "nespolehlivá technologie" na rok 2009, ale dnes je to lahoda, oproti těm blbostem, co od té doby přišly na trh. Když teda máš člověka, co tomu rozumí, ale to je snad úkol každého normálního majitele, někoho takového si najít...

riderhenry
22. 7. 2024, 17:44 0krab: O přímovstřiku to vůbec není, to se dá vše (a často i docela levně) řešit, když ta technika není vyloženě samozničující krám (což BMW nejsou, ať už se říká na internetu cokoliv...). Všichni tím straší, ale průměrný diesl je za mě na servis (ještě třeba s močovinou) větší peklo, podobně nějaký starší rezavějící Japonec, který sice na motoru nepadne 30 let, ale kdo chce platit 100k za celkovou generálku karoserie u nějaké Mazdy na cenovém dnu... Ale chápu, že majitelé bývalých 1.6 MPI asi s láskou budou vzpomínat... Nicméně co je za mě hodně děsivé, tak způsob servisování zánovních/nově vyráběných aut. Myslel jsem si třeba, jak s tím výběhnu, když si koupím poslední modelový ročník Sharana s 2.0 TDI, tzn. staré (v nabídce brutálně přesluhující) auto, ale ne ještě zhuntované, které si antikorozně ošetřím, budu se o něj starat a za 10 let se uvidí... Oni totiž soudruzi i do tak staré platformy dokážou nacpat "moderní přístupy", tzn. sice je tam předpotopní výbava, jako xenony, nebo starý infotainment s minimem funkcí... Ale zkuste si vyměnit světlomet. Samozřejmě na všechno už X jednotek, díl se musí "registrovat", do toho je přístup jenom za poplatek (nebavíme se o stovkách Kč...). Takže jednoduše jako v katdém novém VW/Audi/čímkoliv z koncernu asi. Nevím, jestli s tím začala Tesla, nebo koho je to vynález, ale jak se lidi dříve báli servisovat "mimo značky" skrz záruku, tak dnes už nějaké menší dílny opravdu skončí na Octavii 3 a pak můžou tak možná měnit gumy... Je samozřejmě možné, že si zase lidi nějakou cestu najdou. Ale peníze navíc to budou vždycky.
Ve finále mě nejméně stálo na servis extrémně (tabulkově) nespolehlivé přímovstřikové BMW, což je navíc prémie, oproti novějším VW (vše nejrozšířenější motory široko daleko - 2.0 TDI 110 kW). Jo a v práci máme teď přidřenou Mazdu 3 2.0 Skyactive, 230 000 km, 10 let staré auto. Ve finále z těch 10 aut nejvíc drží Volva a to BMW, co zůstalo v rodině. Tak co si z toho vzít... Ale chápu, že to je prd statistický vzorek.

riderhenry
08. 7. 2024, 23:21 1Dnes už asi fakt jenom v autobazarech, obávám se.

riderhenry
01. 7. 2024, 20:10 0Jo, tohle je jedno z aut, které jsem fakt chtěl. Ve skutečnosti jsem dokonce i jedno vyhrál v dražbě, ale pak to zrušili... Za mě opravdu hodně povedená generace.

riderhenry
30. 6. 2024, 18:19 0Tomu bych se nedivil, jelikož V12 je především o vrchlolu komfortu, ale osobní srovnání samozřejmě nemám ;)

riderhenry
25. 4. 2024, 13:46 1Ona vlastně odcházející XC90 byla taková labutí píseň Volva na roky platné tvrzení "nabízíme horší motor, ale na oplátku to víc žere", kdy to ještě podtrhli tím, že namísto pětiválce implementovali čtyřválec, který ale naoplátku (minimálně ze začátku) nebyl kdo ví jak spolehlivý. Co se musí nechat, tak na svůj objem/koncepci jsou to kultivované motory. Jako základ OK. U Volva bohužel jediná volba. Ať už benzín, nebo nafta. A jak tu padlo, spotřeba spíše na úrovni "třílitrové" konkurence. S podstatně horší dynamikou, kterou ještě podtrhuje o něco horší automat, než jaký zase nabízí konkurence (v případě ZF). Jestli a o kolik je to levnější, to ať si odpovíd každý sám. Já v tom smysl nevidím. Takže ano, opravdu tu jde o design a nějaký "image" spojený se značkou. Plus snad doufejme ještě stále zaměření na ultimátní bezpečnost. Ale dát za to takové peníze (u vybavených aut), s takovou technikou? Se stejnou spotřebou se dá jezdit s Audi SQ7 (původní naftová verze)...

riderhenry
15. 4. 2024, 22:24 0Já mám teda to štěstí, že bych kůži do auta nechtěl, ať už jakoukoliv. Nicméně podobně se mi ekluje, když na nějaké prezentaci libovolného výrobku někdo polovinu doby řeší to, jestli je něco recyklované, nebo kolik instalovali solárů na střechu, případně dokonce snad jestli mohou zaměstnanci zdarma nabíjet někde elektrokola a koloběžky. To přeci tak minimálně 99 % lidí vůbec nezajímá a peníze z kapsy kvůli tomu tahat nebude...
Ještě k té kvalitě - v první XC90 byla kůže na řidičově sedačce na odpis asi po 5 letech. V žádém dalším autě v okolí jsem tohle neviděl. Jak v předchozí S60, tak i v "nové" XC90 vydržela kůže na sedačkách stejnou dobu bez jediného šrámu. Způsob používání stejný, stejný i řidič...

riderhenry
13. 4. 2024, 21:49 0Upřímně, v XC90 jsem najezdil za posledních let spoustu hodin a musím říct, že jestli mi na tom autě (kromě motorů) něco vadí, tak právě interiér. Především pak infotainment a ergonomie. Ale vím i o lidech, kteří zase tvrdí, že třeba interiér Q7 na ně působí (oproti XC90) lacině. Takže je to asi otázka vkusu. EX90 a další "recyklované" interiéry elektromobilů raději nebudu komentovat... Moc by mě zajímalo, jestli prodeje EX90 dosáhnout 1 % prodejů XC90, nebo to bude třeba úžasných 10 %? Nechme se překvapit.

riderhenry
09. 4. 2024, 16:56 0Fakt není elektrické SUV (nebo co to vlastně je?) od Volva zábavné auto pro toho pravého "autíčkáře"? Škoda, všichni určitě čekali na srovnávací testy s MX-5 apod. :D Tak snad to vyjde s tím přebrandovaným "skandinávským" MPV z Číny, co se na nás chystá.

riderhenry
08. 4. 2024, 15:47 1Jasně, dává to určitě smysl a je to na každém. Mně prostě vyhovuje v autě nastavovat věci ohledně auta a zbytek si "tahat" z telefonu. Samozřejmě za předpokladu, že výrobci dopřejí těm systémům adekvátní péči, aby šly z dobou a třeba i graficky vypadaly OK. Jestli je ten systém v EX30 výrazně jiný/lepší, než v loňské V90, pak nemohu soudit, ten jsem nezkoušel.

riderhenry
08. 4. 2024, 11:58 1V první řadě by bylo dobré říct, proč to vůbec vzniklo, a touto optikou to hodnotit (nemyslím teď elektromobily jako takové, ale snahu Volva ušetřit a jít tak cestou Google systému, namísto vývoje vlastního). Jinak já přesně touto větou definujep rávě Andorid Auto (Apple nehodnotím, nemám zkušenost):
"Za mě je to řešení, které mělo přijít už dávno, integrované mapy a přehrávače jsou vždycky nějaký kompromis a i když se vývojáři fakt snaží, tak je to nakonec vždycky stejně jen kompromis. Tohle je řešení."
Naopak ten smysl mít v autě další systém, kam se přihlašuji do těch stejných app., které mám v teleofnu (a to víceméně asi ve 100% shodě), mi smysl zatím nedává. Chce to dále pracovat na vývoji těch "zrcadlení", ale jinak nevidím benefity v tom hlásit se samostatně do Spotify, Google účtu, Waze atd. v autě. Ostatně jsem to sám zažil, když jsem měl V90 CC "v plné" na víkend a byl jsem až překvapený, s jakou chutí jsem to vracel a nechápal, jak to může mít takovou cenovku. A zrovna právě systém mi vadil ze všeho nejvíce (a k tomu i fakt, že díky němu auto přišlo o některé celkem důležité funkce, jako bylo nastavování jízdních režimů). Telefon si každý rád nastaví komplexně jednou za ty dva tři roky, co ho mění. Navíc to dnes už není tak složité. Ale řešit to stejné ještě znovu v autě, nebo třeba na chytré pračce a televizi? Navíc zrovna auto si lidé dost často mění mezi sebou (raději nebudu používat termín "sdílí"), a to dokonce na denní bázi (u teleofnů to tak moc nebývá). Takže se prostě více nabízí koncept zrcadlení, než přihlašování do účtu. Odpadá tedy problém s tím, že do auta nastoupila Magda, ale přihlášený je Karel. Když je to navázané na telefony, prostě to začne zrcadlit ten, který je v autě. Kouzlo chytrých věcí je právě v tom propojení. Běžně si cestou k autu ve Waze hodím trasu, nastoupím (píchnu kabel, protože mám starší systém...) a automaticky mám navigaci na obrazovce v autě. Aktivita doslova naprosto nulová, člověk nastartuje a jede. O tom, že se auto (V90) "restartovalo" po odhlášení Google účtu, ani nemluvě. Doufám, že to byl jenom nějaký error, který se řešil "hotfixem".
"Ty aplikace jsou přímo v autě a jsou integrované takže i když koukám na Google mapu, okolo mi běží i appky auta a to v různých dedikovaných oknech." - Tohle v mém "stařičkém" Sharanovi Android auto normálně umožňuje. Dají se dát "dlaždice" navigace a třeba Spotify vedle sebe. A k tomu přes obrazovku palubního PC mezi budíky ovládat telefon přes handsfree. Chápu, že jich tam člověk asi nedá 9...

riderhenry
06. 4. 2024, 22:10 2Tak ono hlavně je něco jiného pokrok čistě tržní, kde si někdo rád připlatí za něco nového, možná pro něj i lepšího, a jiný si prostě dál jede "ručičkové hodinky". U aut už se to trochu vytrácí (a fakt už je realita, že lidé tápou a neví, co si koupit, protože co chtěli, už jaksi nikdo nedělá...). Pak vznikají kombinace, kdy člově s nějnovějšími chytrými hodinkami jezdí třeba 50 let starým Jaguárem. A to je to krásné. Kéž by zůstala taková svoboda rozhodnutí každého jednotlivce zachována.
Být fandou značky, cítím lehký neklid, protože výběr se zužuje hodně rychle.

riderhenry
10. 3. 2024, 22:03 4Bohužel oni dokonce často jdou do práce s tím, že se těší na nějakou akci. Už mi to při kontrole (na sportovní motorce) více příslušníků nepřímo přiznalo (byli smutní, že jsem zastavil). Ale to se asi jen tak nezmění, podporu široké veřejnosti mají solidní, tak proč cokoliv měnit...
Nicméně zmiňovaní dementi jsou opravdu dementi, to na tom nic nemění.

riderhenry
10. 3. 2024, 21:47 0Mně docela 2.0 TDI v těchto autech sedí. Takže zrovna ten parametr benzínu jsem řešit nakonec nemusel (byť jsem se snažil trochu víc motivovat do "zajímavější" Pacifiky, ale nějak jsem si to neobhájil). Absence schránky je šílenost, ale nějak jsem to autu odpustil. Podobně úsměvné je, že v Sharanu/Alhambře nejde ovládat z přední řady zadní osvětlení, což třeba Touran a Tiguan nabízí. Já vždy čekal na nějakou výbornou nabídku a nakonec to bylo zcela náhodou dvakrát po sobě auto z koncernu (VW Touran 2016 a VW Sharan 2020). Popravdě musím přiznat, že ergonomicky i jízdně mi ta auta poměrně dost sedí, stejně jako vše od BMW (a naopak narozídl třeba od Volva, se kterým jezdím také relativně často). Takže se trochu víc zakořeňuji v názoru, že preferuji špíš Německá auta. Ale určitě bych si rád Glaxy vyzkoušel. Reference má s S-Maxem jízdně výborné.
Ten přístup až tak se neomezovat konkrétním modelem ale spíše "počkat" na dobré auto z většího výběru bych asi doporučil i obecně, když člověk nespěchá a nemá problém tomu pár hodin věnovat. Prostě takový opak toho častého "mámo, dnes na odpoledne nic nemáme, tak půjdeme do Áček vybrat novou káru, co říkáš?" :D

riderhenry
10. 3. 2024, 19:18 2No ona je otázka k čemu člověk ten daný "maximální prostor" reálně potřebuje. Jestli chce převážet dělníky na stavbu i s nářadím, jednoznačně je vhodnější osobní dodávka. Jestli jde o cestování s rodinou, tam bych právě sázel na největší Evropská MPV, přestože jsou tabulkově menší. Americká konkurence dává smyls např. při scénáři "chci vozit pravidelně babičku s dědou a 3 děti úplně vzadu". Ale jinak tam moc benefity nevidím. Viz třeba jedno omezení - chci jet v počtu 5 lidí a s hodně věcmi - Lancia/Chrysler/Pacifica končí, jelikož většina aut na trhu má jen sedadla 2+2+3, tzn. buď nemám kufr, nebo uvezu jenom čtyři lidi. U spaní je asi jedno, jestli mám 2,2 nebo 2,5 m místa, prostě se vejdu. A jestli neexistuje nějaké promyšlené řešení, jak oddělit "neprodyšně" zavazadelník v Lancii aspol. od zbytku kabiny (ideálně po strop), tak je to skoro až úsměvné. Asi jako když člověk zjistí, že Sharan/Alhambra v 7-místné konfiguraci nemá v podstatě použitelnou žádnou schránku v kufru, aniž by bylo nutné manipulovat se třetí řadou sedadel, což lze zase jen s prázdným kufrem... Spíš tyhle věci zmiňuji proto, že mi přijde, že to ne úplně každý pochytí, když o těch autech uvažuje. Když už bych chtěl originální a velké MPV s benzínovým motorem, snažil bych se najít Pacificu 2+3+3, tam už naopak dostane člověk to místo navíc. Ale údajně nejsou kdo ví jak spolehlivé. Lancii (a Voyager) jsem osobně vyřadil velmi rychle. Každopádně jsou to dost odlišné přístupy a tak je jasné, že někomu logicky sedne jeden, dalšímu zase ten druhý.
300 000 Kč není malý rozpočet. Nacpe se do toho snad úplně všechno, o čem se tu bavíme. Nicméně u koncernu rozhodně platí brát prioritně až pofacelifty (cca 2016 a novější). Tam už peníze být dostatečné nemusí. U Fordu zase nelze moc uvažovat automaty, což je za mě docela problém (protože do jakého jiného auta by člověk chtěl automat, než do MPV?).

riderhenry
10. 3. 2024, 00:00 0Nevím, ty "pilotní" sedačky v druhé řadě jsou za mě strašná blbost (pro běžnou "vícedětnou" rodinu). Stejně tak to řešení 3 "nouzových" míst v poslendí řadě - namísto relativně pohodlného svezení 3 lidí v prostřední řadě u větších Evropských MPV dostanou dva cestující "luxusní" křesla, zatímco další 3 úplně vzadu trpí těžkým nedostatkem. Určitě je hrubý objem kufru větší (se 3. řadou nahoře i dole), než u Sharana/Galaxy, ale ten kufr je dost špatně řešený - při sklopené 3. řadě nejsou zavazadla nijak oddělená od zbytku kabiny. Ale možná tohle řeší nějaké příslušenstí (jestli ne, je to vyloženě bezpečnostní riziko). Takže ano, auto je rozměrově i prostorem uvnitř větší, ale otázkou je, jestli je to ještě vlastně potřeba, navíc při této využitelnosti. V uvedených EU MPV se vyspí pohodlně 2 lidi velkého vzrůstu s tím, že stačí prostě hodit matraci do auta. Dá se tam dát nesklopený kočárek, atd. K tomu jsou to prostě chytře vymyšlená auta, která nabízí maximální variabilitu na co nejmenším prostoru. US MPV vnímám spíše jako hrubě větší auta s více prostorem, ale hůře použitelná (sám jsem moc chtěl Pacificu, ale nějak jsem si to auto nedokázal racionálně obhájit). Ale vím, že spousta lidí s nimi jezdí a nedá na ně dopustit (myšleno i v ČR). Za mě tedy S-Max, Galaxy nebo Sharan. Viz třeba za 340k Sharan po faceliftu, když se budu držet v cenovém rozpětí te Lancie 2013:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/volkswagen/sharan/201015856

riderhenry
03. 3. 2024, 20:55 0Trochu mám strach to napsat, ale za podobnou cenu jsem koupil Sharana 2020. Takže zase takové "terno", co se ceny týče, to taky není.

riderhenry
11. 11. 2023, 23:06 2"...ne každý si stále připouští, že je to fundamentálně lepší pohon, který je už dnes na takové úrovni, že zákonitě díky svým uživatelským vlastnostem a již přijatelné ceně v horizontu jedné dekády převezme trh" - super, perfektní, moc se těším! Tak ať to přestanou podporovat státy a platit občané z daní. To je to, o čem se tady bavím.

riderhenry
11. 11. 2023, 20:34 2Co to je proboha za srovnání pořád? Tlačítkové telefony nahradily modernější naprosto přirozeně. Na státní úrovni nikdo nikomu nic nenutil. Neprobíhala žádná falešná kampaň, že modernější telefony jsou ekologičtější (nebo třeba zdravější, doplnit si může každý jakou lež bude zrovna chtít), určitě na ně nebyly dotace (ani ve firmách). Dokonce si může i dnes kdokoliv zcela legálně, bez znevýhodňování, tlačítkový telefon pořídit. Když budeme používat takto hloupá přirovnání, spíše se nabízí taková analogie, že elektromobil je ten tlačítkový telefon a vracíme se k němu, protože vývojově to takto jednoduše bylo - je to straší technologie. Ať si každý jezdí, v čem chce, jen ať to nenutí ostatním a už vůbec po nich nechce, ať to platí ze svých daní. Až bude mít vše rovné podmínky, trh sám ukáže, co zákazník chce (a hádám, že oba asi víme, co by to v aktuálním desetiletí pravděpodobně bylo...)
A nějaké konspirace, že ropná lobby nebo nějaké kartely před mnoha desítkami let zapříčinili rozvoj spalovacích motorů... I kdyby - už se stalo, není proto důvod opakovat něco podobného a nechat Číňana vydělat na likvidaci našeho průmyslu.

riderhenry
10. 11. 2023, 20:55 0Však píšu, stát namísto 20 Kč dostane 10 Kč z ekvivalentu litru paliva. To pořád není zrovna malý rozdíl, polovina. Byť je pravda, že jsem neměl pravdu a na to DPH původně zapomněl, to se omlouvám, není to tedy zase až tak hrozné.
Btw. když už taháme nějaké výhodné domácí nabíjení a dividendy ČEZu, které můžou a taky nemusí na účet přijít, spíš bych se teda podíval na graf vývoje ceny el. a porovnal to s ropou (cenové výkyvy +/- 10 % vs. násobky u el.). A jaký nás asi čeká výhled se socialistickou EU a její sebedestruktivní energetickou strategií... Jo, prostě super doba na přechod na EV pro osobní dopravu, ideálně ještě z obnovitelných zdrojů, ať se to spíš vyplatí.
Jediný, kdo na tomhle všem vydělá, bude opět Čína, která nedokázala na EU trhu výrazně uspět se spalovacími motory, ale EV sem hrne velice úspěšně už teď, a kdopak vyrábí cca 75 % světové produkce baterií? Kdyby to šlo, něco bych si vsadil na to, že některým "odhodlaným bojovníkům za klima" v Bruselu cinkají slušné benefity z východu...

riderhenry
10. 11. 2023, 19:44 0To je argumentace asi jako kdybych napsal, že Čepro je taky vlastněno státem :D ČEZ tu energii musí vyrobit s nějakým nákladem. Můžeme tedy maximálně spočítat jeho zisk na jednotku energie a toto následně přičíst ke zmiňovaným daním (v poměru dividendy, kterou dostane stát jako akcionář), ale to se v čase může jakkoliv měnit a není to žádný jistý příjem. Jinak daňová zátěž benzínu a nafty je stále cca dvojnásobná. Tzn. z těch aktuálních 20 Kč za litr by stát dostal hypoteticky jen polovinu. Elektřina (na nabíjení) by tedy musela zdražit v podobné míře.

riderhenry
10. 11. 2023, 19:12 0RRRampapapa: Asi tak nějak...
Může už se prosím někdo vypořádat s tou "drobností" v podobě nahrazení spotřební daně z benzínu a nafty? Protože teď občas možná vyjde nějaká "návratnost" elektromobilu, ale až bude nabíjet za dvojnásobek? I když si tedy uvědomělý občan pořídí bez donucení (a dotace) vysněné EV, tak pořád parazituje na lidech, kteří jezdí spalováky a platí mu částečně jeho provoz.

riderhenry
10. 11. 2023, 14:25 -1V ČR dotace byly i přímé. nicméně samotnou dotací je odpuštění spotřební daně na "palivo", například. Ono kdyby na nabíjení byla také cca 50 % daň, tak by si EV už nekoupil snad v ČR ani Musk... EV má možná smysl v Číně, kde se na některých místech nedá ve městě nadechnout, nevím a nechci soudit. Z pohledu ČR/EU si ničíme automotive trh už tak 20 let a naše konkurenceschopnost nevychází dávno z žádného tržního prostředí. EV je jenom taková pomyslná poslední kapka.

riderhenry
10. 11. 2023, 11:23 1V EV ano, ale ty v tržním prostředí (minimálně za aktuálních podmínek) EV moc nikdo nechce, jenom je nutí lidem státy. Tzn. opět stejná příčina všech problémů.

riderhenry
09. 11. 2023, 00:22 2beastar: Možná jsem jen ovlivněn tím, že zrovna řeším výběrko, kde zadavatel (Švédsko) hlásá CO2 neutralitu a snížení teploty planety, a já prostě tak nějak nevím, jak bych mu to mohl zařídit (když jde o reklamu). No a pak ti takhle přijede dodavatel technologie pro východní sektor (tím nemyslím Ostravu, ale asi 20 zemí) a stěžuje si, jak ho každý den otravují s dotazem, jak si přeje být oslovován. Za mě je to takové čekání na to, až ten náskok, co ti před námi vybudovali, prostě ostatní doženou. A automotive mi přijde jako hezký příklad, protože jsme v tom byli dobří, o tom nebyla ani moc velká debata. A už to přestává platit. EV v tom pomáhá jen tím, že lidé nejsou na daném trhu tak konzervativní, protože je to trh relativně nový, tak to tam je rychlejší. Už delší dobu se střílíme do vlastní nohy a kdokoliv, kdo tohle dělat nebude, musí být logicky úspěšnější.
USA nejsou žádný ráj na zemi, ale pořád je to daleko lepší místo, kde budovat firmu, než EU (v průměru). A to se taky hodně "snaží" - v tom špatném slova smyslu.
Nevidím v tom žádnou Čínskou pohádku, spíš Evropský horor nebo komedii. Co nejvíc reguluj a pak dotuj, hlavně ať to vypadá zeleně. A máme v Bruselu na chlebíčky...

riderhenry
08. 11. 2023, 21:41 6beastar: Souhlasím, ale ne úplně. Čínský trh je reálně svobodnější. Sice se můžeme (zatím ještě) bavit o méně svobodném politickém režimu, ale z pohledu podnikání je na tom EU (bohužel) hůř. To je třeba si uvědomit. Automobilový trh je nejlepším příkladem, protože je dostatečně velký na to, aby to šlo dobře vidět. Uměle drahé energie v rámci snahy "zachránit planetu" jsou jedním z mnoha příkladů, proč si děláme vlastní ekonomiky nekonkurenceschopné. A to nejen ve srovnání s rozvíjejícími se ekonomikami s obrovským potenciálem a levnou pracovní silou, ale třeba i s USA. Číňan prostě jde po zisku, jako to bylo běžné dříve i u nás. Ať už z těch romantičtějších důvodů, nebo z důvodů nějakého zničení západních ekonomik (tomu jsem ochoten i uvěřit). Nicméně vina je stále především na nás a není to o clech, ty škodí zpravidla vždy všem. Myslet si však, že EU občan bude nějakým patriotem (když samotný EU koncept toto v podstatě popírá), a bude kupovat jen dražší a asi i horší domácí výrobky, je naivní (i když tomu sám, jako ty, fandím). Tedy je jasné, že tyhle auta budou mít obrovský úspěch (jestli se teda radikálně nezmění podmínky u nás, jako např. přístup ke spalovacím motorům, energetické politice apod.).

riderhenry
03. 11. 2023, 15:45 0afro-r1: Tohle je nástřik na bázi gumy a stříká se právě jenom karoserie, žádné "servisované" díly, jako jsou ramena atd., aby se dalo auto dál normálně provozovat. V Brně můžu doporučit Autodílny Kočer. Obecně skvělou pověst má dílna Autoklempířství Vladimír Trendl, ale ti frčí zrovna DINITROL.

riderhenry
02. 11. 2023, 19:17 0Jsou přímo specializované firmy a dělají to dokonce i některé autorizáky. Já řešil letos koncem léta a kvalita práce velice dobrá.

riderhenry
02. 11. 2023, 13:37 0Tak tohle zrovna platí u všech aut, od minivozů za pár stovek tisíc až po Q7 a další vozy za miliónové částky...

riderhenry
30. 10. 2023, 22:05 1To je super sedačka. Nicméně já nedám dopustit na Minikidy, které jsou díky poutání pásy v autě tak pevně, že se ani nehnou (tzn. v autě ani nic nejde slyšet) a to auto by za tu sedačku snad šlo i zvednout (samozřejmě je jde taky připevnit špatně, to je jasné). Nevím, jestli to pomůže, ale Minikid jsem nacpal i do NBčka, ale není tam moc za co uchytit ty popruhy. A zároveň mi nepřijde úplně super mít zakrytou celou pravou stranu prckem v sedačce. Takže tam už používáme jenom posměrný "lepší podsedák", ale to vesměs na svezení prcků po okruhu, když je příležitost :)

riderhenry
29. 10. 2023, 20:51 0Jindra: Upřímně ani moc ne, řeším náročný projekt v práci a už jsem si zakázal rozjíždět další "koníčky". Jaký BeSafe máte a co za auto? Já prošel X různými Axkidy a ani dcera ve věku 6,5 roku neměla s nohami vůbec problém, ale hodně záleží určitě i na dítěti (jak z hlediska jeho stavby, tak i toho, co vnímá jako pohodlné a co už ne). Případně mohu půjčit/prodat jeden nevyužitý Minikid, kdyby vycházel lépe. Nám vyrostla na délku, ale je celkem dlouhán. Jinak většinou fakt vydrží těch 6 - 7 let v pohodě. Pak můžu doporučit Joie Bold R jako posměrného nástupce.

riderhenry
28. 10. 2023, 13:33 0Beran: Nejbezpečnější bude vždy nechat děti doma v posteli, to je jasné. Já k tomu přistupuji tak, že nejzásadnější je protisměr (který mimochodem i posouvá dítě více doprostřed auta v podélné ose), který držím co nejdéle. 3 protisměrné sedačky vedle sebe vylučují opravdu většinu aut. Jinak už umístění u okna/uprostřed neřeším z pohledu bezpečnosti, ale spíše praktičnosti. I s prvním dítětem (tedy jediným přepravovaným) jsme měli sedačku vždy na kraji. Zase je dítě lépe přístupné pro případ nutnosti rychlého vytažení z auta atd. Asi nemá smysl tolik řešit procenta, o kolik je protisměr bezpečnější. Studie na to jsou, dohledat to jde, v některých parametrech je rozdíl minimální, v jiných zásadní (třeba 100 %). Asi pro rodiče bude chytlavější argument, že od určité rychlosti (a na úplně vysoké) nemůže posměrně sedící dítě přežít, protože jeho 3. obratel nemůže takové přetížení/zrychlení vydržet (z čehož vychází i Plus Test). A jelikož jsou čelní a boční nárazy s přehledem ty nejčastější (zadní jen do 10 %), je to celkem jednoduché rozhodování.
Bohužel děti při nehodách umírají a tak se dá i podívat na čísla. Švédsko (kde je protisměr prostě normálním způsobme přepravování dětí) má čísla poloviční, co se úmrtí dětí týče, ve srovnání s průměrem EU, a třikrát lepší ve srovnání s USA. Ještě zajímavější je srovnání úmrtí dětí podle věku. Nejméně často umírají děti nejmenší, které jsou vždy ve vajíčku (a často ve špatně instalovaném vajíčku a ještě špatně poutané...). Následně je skok, kdy starší děti umírají více než 5x častěji, kdy se už vyloženě nabízí souvislost s přesednutím do "normální" (=posměrné) autosedačky. Ale jsou to už spekulace.

riderhenry
27. 10. 2023, 23:00 0Sato: proto jsem psal, že bezpečnost dětí je docela vhodné téma na nějaký článek... Žádný overkill to není. I pro dospělého je lepší bourat zády napřed (samozřejmě když uvažujeme, že sedí a má nějako oporu...). U dětí je to o dost podstatnější, jelikož mají velký poměr váhy hlavy vůči tělu a krční páteř to prostě nedá. Po světě chodí spousta rodičů, kteří zažili nehodu, při které jim umřelo dítě, aniž by se čehokoliv vůbec fyzicky dotklo (zlomený vaz vlivem přetížení). Někteří z nich si dokonce i připouští, že s jinou autosedačkou by to dopadlo jinak, což musí být strašné. Popravdě moc nechápu, že tato roky známá skutečnost se stále neprosazuje masivněji i mimo skandinávské země. Podle statistik je to asi 5x bezpečnější, než "běžné" autosedačky. No a jedinou reálnou nevýhodou je trochu větší prostorová náročnost v podélném směru.

riderhenry
27. 10. 2023, 11:28 0sato: V tomto směru jsou úžasné sedačky na pás typu Axkid Minikid, protože jdou v obou osách posouvat podle potřeby a dá se vytvořit spousta místa navíc. Ale 3 vedle sebe člověk nedá vesměs do žádného auta s kardanem (nebo jen s tunelem uprostřed), protože se tam nevejde noha. A na šířku byl problém i v současném BMW 5 Touring, což mě zklamalo. Zatím nejmenší auto, kam jsem 3 větší sedačky vedle sebe nacpal, byl VW Touran, ale i tam noze trochu vadí dost nesmyslně vystrčený panel klimatizace směrem k nohám ve druhé řadě.
Trewis: Ony ty 3 stejné sedačky mají právě výhodu v tom, že sice není dokonale pohodlná ani jedna, ale všechny 3 jsou použitelné i pro běžné sezení. Zároveň jsou krajní sedačky více nacpané ke dveřím a tím se zvětší prostor mezi nimi na případnou autosedačku nebo člověka. Nevím, jak moc fotky zkreslují, třeba je ta prostřední sedačka široká dost, ale osobně bych určitě i tak volil i u Chrysleru 3 stejné lavice vedle sebe. Co se využívání 3. řady týče, tak přestože bych jakékoliv MPV objednal vždy s tímto příplatkem (tam kde to není standard), tak pro mě je 3. řada brána vždy jako nouzové řešení. Pro 4 děti bych raději z Anglie objednal Multimac, než si ubrat podstatně kufr a rozhodovat se, které z těch prťat obětuji v případě nárazu ze zadu... Jinak všem těm benefitům auta rozumím velmi dobře. Osobně bych sice raději volil Q7, s takovým rozpočtem, ale tím bych jednoznačně upozadil rodinu. Objektivně je to dost možná nejlepší kompromis pro větší rodinu. Jen to chce trochu odvahu nejít s davem.

riderhenry
27. 10. 2023, 00:08 0Zase tak moc složité to není. Nejbezpečnější je vozit děti protisměru co nejdéle to jen jde (to je prostě statistika). K tomu umět děti do sedačky dobře posadit a připoutat (to je fakt dost častý problém), stejně tak instalovat sedačku. Ve finále na to stačí tak půlhodinka na Youtube a člověk nemůže mít žádný problém. Ale priority má každý jiné...
Třeba taková Joie Bold R "zvládne" kotvení v kombinaci Isofix + TT + 3-bodový pás do 25 kg hmotnosti, kdy je dítě poutané 5-bodovým pásem autosedačky. Takže ideální "přestupní" sedačka z protisměru, která následně vydrží do 36 kg/12 let.

riderhenry
26. 10. 2023, 16:35 1Tak to se omlouvám, ten ISOFIX na prostředním sedadle vůbec nejde vidět. Pak musím obrátit - jestli se tam vejdou v pohodě 3 běžné sedačky vedle sebe, tak už tak moc nevadí, když je jedna sedačka užší, protože tam stejně bude jezdit roky dítě v autosedačce (dnes už běžně třeba do 12 let). Za mě tedy hlavní nevýhoda mizí. Nicméně i tak je mi sympatičtější řešení "normálních" MPV, kde je snaha mít 3 stejné sedačky vedle sebe. Ono když by se tam pak vozili dospělí (nebo třeba jeden dospělý mezi autosedačkami uprostřed), už to bude znát.
Ještě nabourám jeden mýtus - ISOFIX rozhodně není bezpečnější uchycení sámo o sobě (z pohledu technického řešení/fyziky). Bezpečnější je jen v tom smyslu, že se snadno ukotví a tak málokdo udělá při instalaci chybu. Za mě bych ale dodal, že jestli někdo není schopný/ochotný investovat 10 - 30 minut do studování návodu a první instalace sedačky, měl by odevzdat občanku a rozhodně nemít děti. Nejbezpečnější bude zpravidla uchycení bezpečnostním pásem, protože ten je konstruovaný na podstatně větší zatížení. Některé sedačky dokonce umožňují uchycení na všechny 3 typy najednou (pás auta, ISOFIX, TT). Vždycky mě moc pobaví pohled na nová Volva za miliónové částky s nějakými podsedáky z Kauflandu ("však to auto je bezpečné, mámo, to řešit nemusíme...").
Btw. možná celkově docela dobrý námět na článek pro redakci, když se nebude bát kontroverznějšího tématu, a sice bezpečnost dětí v autech jako taková. Odhadem tak 9 z 10 rodičů se má co učit a není pro to třeba udělat tak moc.