Petr „riderhenry“ Blahůšek
| Bydliště | Brno-město |
|---|---|
| Registrace | před 10.2 rok. |
| Poslední aktivita | před 3.3 měs. |
| Komentářů u článků | 801 |
| Pozitivních komentářů u článků | 322 |
| Negativních komentářů u článků | 52 |
Posledních 50 komentářů
Janus: zanášet je musíme, protože náklady na provoz jsou pro uživatele často podstatnější, než cokoliv jiného. A když srovnává elektromobil bez spotřenbí daně na provoz s ICE se spotřební daní na paliva, je z toho pak prostě zkreslený výsledek a není to udržitelné (při politice "přecházíme na elektroauta") z pohledu fungování celé infrastruktury. Ale ano, souhlasím s tím, že argument ohledně (nesmyslného?) přebudovávání infrastruktury na elektromobily je zásadní a hrubě podceňovaný. Za mě to absolutně není reálná prirorita běžného občana, cpát peníze do něčeho takového. Ale koho to zajímá...
Trinom: ano, měla by být... Stejně jako pokuty za rychlost, například. Ale reálně s tím stát (a v případě pokut dokonce samotné obce) počítají v rozpočtech, tedy jinými slovy chtějí, aby se lidé chovali "špatně", protože od nich za to potřebují vybrat peníze. A zrovna doprava je fakticky odvětví, které je pro stát (v ČR) ziskové. A něčím bude tento výpadek nutné nahradit. Nemluvě o tom, že logika u elektřiny je úplně stejná (z pohledu spotřební daně) - "čistými" zdroji nejde uspokojit ani dnešní spotřebu, natož nějakou budoucí s výrazným zastoupením el. aut, tedy úplně stejným způsobem by se tato "neřest" měla regulovat. A vlastně už dnes jsme s OZE na hraně udržitelnosti, díky jejich nestabilitě.
Ano, silniční daň (nebo třeba nějaké plošné mýto) by se zavézt měla, nikoliv nespravedlivá daň z paliva. Ale systém je takový, jaký je...
Hezky popsáno, za mě hlavní argument je lehce schovaný, a to "já žádnou hrozbu ve zvyšování obsahu CO2 nevidím". A jelikož je na tom všem postaveno všechno další, je třeba vrátit se úplně na začátek a najednou zjistíme, že nemáme vlastně problém...
Ještě je potřeba do peněz na provoz započítat spotřební dań, která by musela nahradit výpadek spotřební daně z fosilních paliv. Jednoduše pro lidi to je drahé už teď a nebylo by to lepší. Možná se zlepší dojezdy, o něco sníží ceny baterek, ale není to přirozený tržní vývoj (= nemůže to pro zákazníka dopadnout dobře).
Pro mě byla B8 asi největším překvapením za posledních pár let (a zase tak nízká očekávání jsem od něj neměl). Asi je to hodně dané specifikací konkrétního auta, na kterou jsem měl štěstí, ale celkově strašně fajn auto, které zvládne poměrně komfortní přepravu a dá se na něj i trochu šlapat, aniž by mu to vyloženě vadilo (zdravím do Volva). Podvozkově opravdu "skoroprémie", adaptivní podvozek a jízdní režimy má opravdu smysl přepínat podle potřeby (opět zdravím do Volva), interiér velice kvalitní (při nájezdu 250 000 km víceméně stav nového, kromě klasicky lehce zbořeného kraje sedáku ("sportovní" sedačky)), dokonce i pověstný roh u pravého kolena změkčen až absurdním způsobem, k tomu typicky skvělá německá ergonomie, vyhřívané okno pomocí neviditelné fólie, namísto otravných drátků... Co mi naoak přijde absurdní, tak jsou neskutečně hlasité dojezdy oken. Jelikož není hlasitý jen ten řidičův, tak zjevně vlasntost.
Konkrétní auto byl Passat Variant 2.0 TSI (nejsilnější), poslední ročník před faceliftem, 4Motion DSG. Ten motor si s DSG rozumí strašně dobře (zatímco u 2.0 TDI 11O kW mi to sice nepřijde nijak tragické, ale rozhodně o poznání horší - asi bych nevěřil, že tam je stejná skříň, nevědět to). Dokonce to ve sportovním režimu řadí opravdu velice rychle - takové chování bych čekal tak od GTI nebo Rka, ale ne od "obyčejného" Passatu, byť ve vyšší specifikaci/výbavě. A to prdění do výfuku taky někdo jistě ocení... A i za studena často zařadí tak, že by to člověk ani nepoznal.
Jen škoda, že pro 3 děti to není až tak velké auto, jinak by zůstalo doma. Hlavně za ty peníze, co to dneska dokáže stát...
Obecně mě překvapuje, jak rozdílná auta VW dnes dělá (nebo možná dělalo kolem roku 2020). Takhle jsem kupoval dva Tiguany podle specifikací kolegů. Jeden 1.5 TSI manuál, sice cena dobrá, ale i tak jsem si říkal, že se někdo musel zbláznit, přitom by to měla být přesně ta technika, kterou staromilec ocení. Chvilku na to 2.0 BiTDI s DSG, podobně drahé auto, jen s větším nájezdem, a po slepu bych asi nepoznal, že sedím ve stejném modelu. Za to když člověk přesedne třeba z BMW 520d do 540i, pořád tam vnímá to stejné auto, jen že u jednoho někdo utratil podstatně více peněz. A to se říká, že dneska je testování aut jenom o tom, jak popsat ty drobné nuance mezi jednotlivými auty na MQB platformách... Mně ty rozdíly přijdou až nepřirozeně velké.
Tak to mi děláte radost, já totiž koupil Sharana s DSG a když mi několikrát studený chcípl na zpátečku do kopce, bál jsem se o stav DSG... Zajímavé je, že za tepla se to auto bez plynu pomalu rozjíždí, než to vzdá a povolí. Evidentně to má teda limity o něco blíž, než bych čekal. Nikde jsem o tom ještě nečetl.
Taky potvrzuji, E90 LCI 330i mi stihla odvézt 3 prcky z porodnice, pak už ten prostor moc nešlo obhájit, jinak za mě zatím nejlepší auto, co jsem takhle potkal (poměrem cena/všechno ostatní).
Vavris: Mají i nemají, pogumování okolo ovládání oken, rádia, madlo dveři... Celkem katastrofa. Na druhou stranu, to jsou věci, co vyřešíš doslova i za stokoruny, když budeš chtít.
Ano, optikou nového auta strašný nesmysl, podobně ale jako Áčko od Mercedesu. Optikou ojetiny do města nebo kolem něj, která za méně peněz funguje lépe, než novější alternativy, a navíc nezrezne (jako ty novější...), už to smysl může dávat. Ale nemít s tím autem dost zkušeností, tak to tak sám možná nevidím. Nicméně ta kombinace málých rozměrů, poměrně dospělého chování a směšně levného servisu je zajímavá. Navíc já tu korozi fakt nemám rád...
Ještě bych navázal na Multiplu - co vlstně Honda FR-V? Působí to pomalu jako kopie Fiatu, jen to vypadá dobře a i interiér působí kvalitním dojmem (a hádal bych, že většina lidí by asi šáhla spíše po Hondě, než Fiatu, co se vnímání značky týče).
Tehdy byl důvod jasný, teď už mi tak jasný nepřijde. Jak jsem psal, je to jinde než kolínska "trojčata", za mě i než Citigo. Mercedes A je určitě levný, ale koroze... To je jako argumentovat Fabii 1. generace. Ta je taky levnější.
Já bych doplnil další dobré auto, které nikdo nechce, a sice Audi A2, která mi před deseti lety vyšla jako suepr ojetina pro mámu. Jedná o dost unikátní kombinaci extrémně levné techniky (= Fabie) s hliníkovou karoserií a spoustou zajímavých řešení. Dost mě překvapilo, že to auto reálně jezdí (1.4i) a asi i uvnitř působí lépe, než o 20 let novější Citigo.
"Já si na svém piedestalu nejlepších vozů pro každý den s dovolením nechám předchozí generaci." Přesně tak to mám i já. Díky!
Vavris: Po 15 letech s MX-5 jsem pochopil, že krom té rizosti a intenzivních zážitků potřebuji v autě taky motor. Ne proto, že bych řidičsky MX-5 přerost, ale čistě kvůli té občasné radosti jen z přímé akcelerace a těch zvuků, které ani přeplňovaná MX-5 nedodá. Proto beru GTS jako TOP auto. Rád bych s ním klidně jezdil do práce a jen si udělal radost tím zvukem při nastartování. Jasně, s MX-5 je sranda po městě taky, ale zároveň to nemusí být vždy to auto, do kterého si člověk chce unavený po práci sednout. Přestože si velice dobře pamatuji, kdy jsem si sám raději vybíral NBčko i na 1 000 km cesty, než abych jel něčím "dospělejším". No jo, stárnu...
Vavris: Kamarád má Caymana GTS a musím říct, že to je za mě to nejlepší, co jsem zatím řídil. Ta kombinace auta, se kterým se dá jet spousta hodin docela pohodlně, a pak si střihnout třeba Brno, to jsem si zatím jinde nedokázal představit. Plus jak píšeš, ty zvuky (ale zároveň jen když chceš...), interiér, tlačítka a analogové bádíky... U prvního Caymana jsem vlastně musel souhlasit s těmi zvláštními názory některých lidí, že kdo jednou z MX-5 "odejde" k Porsche, často se chce vrátit. Ale u těchto novějších modelů už je opravdu "vše v pořádku". Fakt jsem nechápal, jak je možné, aby auto perfektně fungovalo v Mýtě, na dálnici a pak i na okruhu v Brně...
Osobně bych si vsadil spíše na Koenigsegg ;)
StreetPro: Je to tak. Když přišla CX-60, trochu už jsem zvažoval, jestli poprvé v životě nejít do nového auta. No vlažnější testy a především málo místa rozhodlo. U CX-80 už nevidím moc důvodů, proč do toho auta nejít. Dokonce i kufr za třetí řadou vypadá použitelněji, než třeba u Sharana (R.I.P), což je docela zásadní faktor pro využitelnost takového auta.
"Držáky nápojů jsou asi jiné a větší, to jsem v autě nedokázal plně posoudit, tou podstatnou změnou je ale nová palubní deska." Na první facelift po 3 letech produkce asi OK. Oh, wait... Změnila se třeba nějak převodovka, respektive její chování? Že bylo ZF už v roce 2015 jinde asi spousta lidí akceptovala, ale dnes řadí už lépe i DSG v nějakém "lidovém" VW, jestli nedošlo k nějakým změnám/úpravám.
B5 bude zjevně úžasný progres a ukázka pokroku. Protože oproti D5 z orku 2016 (která už sama o sobě spotřebou nevyniká, viz srovnání s jinak motoricky nesrovnatelnou X5 3.0d apod.) žere jen o litr více, za to má nižší maximální rychlost při stejné dynamice. Ale třeba testy ukážou, že ralita je úplně jiná. Každopádně gratuluji a posílám pozdrav do EU a Číny (nebo už se to oficiálně sjednotilo?), toto se prostě povedlo!
Určitě. Co jiného udělat, když se mi nedaří prodávat elektroauta, než představit další :D
afro-r1: To je vlastně paorosto perfektně popsaná definice, kterou už roky používám v trochu jiné podobě, a sice že mám raději auta, která jsou od začátku navrhovaná na sportovní ježdění, než auta, která takto někdo upravil až následně (přestože třeba markentigový plán od začátku s jejich vznikem logicky počítá (jako u této X2, nebo třeba Focusu ST...)).
krab: No moje N53 bude v rodině za chvíli 10 let a sice do toho auta napadaly samozřejmě desítky tisíc, ale ten motor je prostě skvělý. To říkám s plným vědomím všech jeho vlastností, protože jsem si dal opravdu záležet a snažil se tomu porozumět (a taky to už chválím, protože teď už to není moje auto, tak můžu...). Na rozdíl od min. 90 % mechaniků, včetně těch, co dělají jen BMW (a autorizáků samozřejmě...). Ve finále dost možná zjistíš, že si na svůj servis "vydělá" nízkou spotřebou a především dostáváš takový projev a vlastnosti, že mi stačí to auto slyšet a neskutečně se mi stýská... :)
Možná to byla "nespolehlivá technologie" na rok 2009, ale dnes je to lahoda, oproti těm blbostem, co od té doby přišly na trh. Když teda máš člověka, co tomu rozumí, ale to je snad úkol každého normálního majitele, někoho takového si najít...
krab: O přímovstřiku to vůbec není, to se dá vše (a často i docela levně) řešit, když ta technika není vyloženě samozničující krám (což BMW nejsou, ať už se říká na internetu cokoliv...). Všichni tím straší, ale průměrný diesl je za mě na servis (ještě třeba s močovinou) větší peklo, podobně nějaký starší rezavějící Japonec, který sice na motoru nepadne 30 let, ale kdo chce platit 100k za celkovou generálku karoserie u nějaké Mazdy na cenovém dnu... Ale chápu, že majitelé bývalých 1.6 MPI asi s láskou budou vzpomínat... Nicméně co je za mě hodně děsivé, tak způsob servisování zánovních/nově vyráběných aut. Myslel jsem si třeba, jak s tím výběhnu, když si koupím poslední modelový ročník Sharana s 2.0 TDI, tzn. staré (v nabídce brutálně přesluhující) auto, ale ne ještě zhuntované, které si antikorozně ošetřím, budu se o něj starat a za 10 let se uvidí... Oni totiž soudruzi i do tak staré platformy dokážou nacpat "moderní přístupy", tzn. sice je tam předpotopní výbava, jako xenony, nebo starý infotainment s minimem funkcí... Ale zkuste si vyměnit světlomet. Samozřejmě na všechno už X jednotek, díl se musí "registrovat", do toho je přístup jenom za poplatek (nebavíme se o stovkách Kč...). Takže jednoduše jako v katdém novém VW/Audi/čímkoliv z koncernu asi. Nevím, jestli s tím začala Tesla, nebo koho je to vynález, ale jak se lidi dříve báli servisovat "mimo značky" skrz záruku, tak dnes už nějaké menší dílny opravdu skončí na Octavii 3 a pak můžou tak možná měnit gumy... Je samozřejmě možné, že si zase lidi nějakou cestu najdou. Ale peníze navíc to budou vždycky.
Ve finále mě nejméně stálo na servis extrémně (tabulkově) nespolehlivé přímovstřikové BMW, což je navíc prémie, oproti novějším VW (vše nejrozšířenější motory široko daleko - 2.0 TDI 110 kW). Jo a v práci máme teď přidřenou Mazdu 3 2.0 Skyactive, 230 000 km, 10 let staré auto. Ve finále z těch 10 aut nejvíc drží Volva a to BMW, co zůstalo v rodině. Tak co si z toho vzít... Ale chápu, že to je prd statistický vzorek.
Jo, tohle je jedno z aut, které jsem fakt chtěl. Ve skutečnosti jsem dokonce i jedno vyhrál v dražbě, ale pak to zrušili... Za mě opravdu hodně povedená generace.
Tomu bych se nedivil, jelikož V12 je především o vrchlolu komfortu, ale osobní srovnání samozřejmě nemám ;)
Ona vlastně odcházející XC90 byla taková labutí píseň Volva na roky platné tvrzení "nabízíme horší motor, ale na oplátku to víc žere", kdy to ještě podtrhli tím, že namísto pětiválce implementovali čtyřválec, který ale naoplátku (minimálně ze začátku) nebyl kdo ví jak spolehlivý. Co se musí nechat, tak na svůj objem/koncepci jsou to kultivované motory. Jako základ OK. U Volva bohužel jediná volba. Ať už benzín, nebo nafta. A jak tu padlo, spotřeba spíše na úrovni "třílitrové" konkurence. S podstatně horší dynamikou, kterou ještě podtrhuje o něco horší automat, než jaký zase nabízí konkurence (v případě ZF). Jestli a o kolik je to levnější, to ať si odpovíd každý sám. Já v tom smysl nevidím. Takže ano, opravdu tu jde o design a nějaký "image" spojený se značkou. Plus snad doufejme ještě stále zaměření na ultimátní bezpečnost. Ale dát za to takové peníze (u vybavených aut), s takovou technikou? Se stejnou spotřebou se dá jezdit s Audi SQ7 (původní naftová verze)...
Já mám teda to štěstí, že bych kůži do auta nechtěl, ať už jakoukoliv. Nicméně podobně se mi ekluje, když na nějaké prezentaci libovolného výrobku někdo polovinu doby řeší to, jestli je něco recyklované, nebo kolik instalovali solárů na střechu, případně dokonce snad jestli mohou zaměstnanci zdarma nabíjet někde elektrokola a koloběžky. To přeci tak minimálně 99 % lidí vůbec nezajímá a peníze z kapsy kvůli tomu tahat nebude...
Ještě k té kvalitě - v první XC90 byla kůže na řidičově sedačce na odpis asi po 5 letech. V žádém dalším autě v okolí jsem tohle neviděl. Jak v předchozí S60, tak i v "nové" XC90 vydržela kůže na sedačkách stejnou dobu bez jediného šrámu. Způsob používání stejný, stejný i řidič...
Upřímně, v XC90 jsem najezdil za posledních let spoustu hodin a musím říct, že jestli mi na tom autě (kromě motorů) něco vadí, tak právě interiér. Především pak infotainment a ergonomie. Ale vím i o lidech, kteří zase tvrdí, že třeba interiér Q7 na ně působí (oproti XC90) lacině. Takže je to asi otázka vkusu. EX90 a další "recyklované" interiéry elektromobilů raději nebudu komentovat... Moc by mě zajímalo, jestli prodeje EX90 dosáhnout 1 % prodejů XC90, nebo to bude třeba úžasných 10 %? Nechme se překvapit.
Fakt není elektrické SUV (nebo co to vlastně je?) od Volva zábavné auto pro toho pravého "autíčkáře"? Škoda, všichni určitě čekali na srovnávací testy s MX-5 apod. :D Tak snad to vyjde s tím přebrandovaným "skandinávským" MPV z Číny, co se na nás chystá.
Jasně, dává to určitě smysl a je to na každém. Mně prostě vyhovuje v autě nastavovat věci ohledně auta a zbytek si "tahat" z telefonu. Samozřejmě za předpokladu, že výrobci dopřejí těm systémům adekvátní péči, aby šly z dobou a třeba i graficky vypadaly OK. Jestli je ten systém v EX30 výrazně jiný/lepší, než v loňské V90, pak nemohu soudit, ten jsem nezkoušel.
V první řadě by bylo dobré říct, proč to vůbec vzniklo, a touto optikou to hodnotit (nemyslím teď elektromobily jako takové, ale snahu Volva ušetřit a jít tak cestou Google systému, namísto vývoje vlastního). Jinak já přesně touto větou definujep rávě Andorid Auto (Apple nehodnotím, nemám zkušenost):
"Za mě je to řešení, které mělo přijít už dávno, integrované mapy a přehrávače jsou vždycky nějaký kompromis a i když se vývojáři fakt snaží, tak je to nakonec vždycky stejně jen kompromis. Tohle je řešení."
Naopak ten smysl mít v autě další systém, kam se přihlašuji do těch stejných app., které mám v teleofnu (a to víceméně asi ve 100% shodě), mi smysl zatím nedává. Chce to dále pracovat na vývoji těch "zrcadlení", ale jinak nevidím benefity v tom hlásit se samostatně do Spotify, Google účtu, Waze atd. v autě. Ostatně jsem to sám zažil, když jsem měl V90 CC "v plné" na víkend a byl jsem až překvapený, s jakou chutí jsem to vracel a nechápal, jak to může mít takovou cenovku. A zrovna právě systém mi vadil ze všeho nejvíce (a k tomu i fakt, že díky němu auto přišlo o některé celkem důležité funkce, jako bylo nastavování jízdních režimů). Telefon si každý rád nastaví komplexně jednou za ty dva tři roky, co ho mění. Navíc to dnes už není tak složité. Ale řešit to stejné ještě znovu v autě, nebo třeba na chytré pračce a televizi? Navíc zrovna auto si lidé dost často mění mezi sebou (raději nebudu používat termín "sdílí"), a to dokonce na denní bázi (u teleofnů to tak moc nebývá). Takže se prostě více nabízí koncept zrcadlení, než přihlašování do účtu. Odpadá tedy problém s tím, že do auta nastoupila Magda, ale přihlášený je Karel. Když je to navázané na telefony, prostě to začne zrcadlit ten, který je v autě. Kouzlo chytrých věcí je právě v tom propojení. Běžně si cestou k autu ve Waze hodím trasu, nastoupím (píchnu kabel, protože mám starší systém...) a automaticky mám navigaci na obrazovce v autě. Aktivita doslova naprosto nulová, člověk nastartuje a jede. O tom, že se auto (V90) "restartovalo" po odhlášení Google účtu, ani nemluvě. Doufám, že to byl jenom nějaký error, který se řešil "hotfixem".
"Ty aplikace jsou přímo v autě a jsou integrované takže i když koukám na Google mapu, okolo mi běží i appky auta a to v různých dedikovaných oknech." - Tohle v mém "stařičkém" Sharanovi Android auto normálně umožňuje. Dají se dát "dlaždice" navigace a třeba Spotify vedle sebe. A k tomu přes obrazovku palubního PC mezi budíky ovládat telefon přes handsfree. Chápu, že jich tam člověk asi nedá 9...
Tak ono hlavně je něco jiného pokrok čistě tržní, kde si někdo rád připlatí za něco nového, možná pro něj i lepšího, a jiný si prostě dál jede "ručičkové hodinky". U aut už se to trochu vytrácí (a fakt už je realita, že lidé tápou a neví, co si koupit, protože co chtěli, už jaksi nikdo nedělá...). Pak vznikají kombinace, kdy člově s nějnovějšími chytrými hodinkami jezdí třeba 50 let starým Jaguárem. A to je to krásné. Kéž by zůstala taková svoboda rozhodnutí každého jednotlivce zachována.
Být fandou značky, cítím lehký neklid, protože výběr se zužuje hodně rychle.
Bohužel oni dokonce často jdou do práce s tím, že se těší na nějakou akci. Už mi to při kontrole (na sportovní motorce) více příslušníků nepřímo přiznalo (byli smutní, že jsem zastavil). Ale to se asi jen tak nezmění, podporu široké veřejnosti mají solidní, tak proč cokoliv měnit...
Nicméně zmiňovaní dementi jsou opravdu dementi, to na tom nic nemění.
Mně docela 2.0 TDI v těchto autech sedí. Takže zrovna ten parametr benzínu jsem řešit nakonec nemusel (byť jsem se snažil trochu víc motivovat do "zajímavější" Pacifiky, ale nějak jsem si to neobhájil). Absence schránky je šílenost, ale nějak jsem to autu odpustil. Podobně úsměvné je, že v Sharanu/Alhambře nejde ovládat z přední řady zadní osvětlení, což třeba Touran a Tiguan nabízí. Já vždy čekal na nějakou výbornou nabídku a nakonec to bylo zcela náhodou dvakrát po sobě auto z koncernu (VW Touran 2016 a VW Sharan 2020). Popravdě musím přiznat, že ergonomicky i jízdně mi ta auta poměrně dost sedí, stejně jako vše od BMW (a naopak narozídl třeba od Volva, se kterým jezdím také relativně často). Takže se trochu víc zakořeňuji v názoru, že preferuji špíš Německá auta. Ale určitě bych si rád Glaxy vyzkoušel. Reference má s S-Maxem jízdně výborné.
Ten přístup až tak se neomezovat konkrétním modelem ale spíše "počkat" na dobré auto z většího výběru bych asi doporučil i obecně, když člověk nespěchá a nemá problém tomu pár hodin věnovat. Prostě takový opak toho častého "mámo, dnes na odpoledne nic nemáme, tak půjdeme do Áček vybrat novou káru, co říkáš?" :D
No ona je otázka k čemu člověk ten daný "maximální prostor" reálně potřebuje. Jestli chce převážet dělníky na stavbu i s nářadím, jednoznačně je vhodnější osobní dodávka. Jestli jde o cestování s rodinou, tam bych právě sázel na největší Evropská MPV, přestože jsou tabulkově menší. Americká konkurence dává smyls např. při scénáři "chci vozit pravidelně babičku s dědou a 3 děti úplně vzadu". Ale jinak tam moc benefity nevidím. Viz třeba jedno omezení - chci jet v počtu 5 lidí a s hodně věcmi - Lancia/Chrysler/Pacifica končí, jelikož většina aut na trhu má jen sedadla 2+2+3, tzn. buď nemám kufr, nebo uvezu jenom čtyři lidi. U spaní je asi jedno, jestli mám 2,2 nebo 2,5 m místa, prostě se vejdu. A jestli neexistuje nějaké promyšlené řešení, jak oddělit "neprodyšně" zavazadelník v Lancii aspol. od zbytku kabiny (ideálně po strop), tak je to skoro až úsměvné. Asi jako když člověk zjistí, že Sharan/Alhambra v 7-místné konfiguraci nemá v podstatě použitelnou žádnou schránku v kufru, aniž by bylo nutné manipulovat se třetí řadou sedadel, což lze zase jen s prázdným kufrem... Spíš tyhle věci zmiňuji proto, že mi přijde, že to ne úplně každý pochytí, když o těch autech uvažuje. Když už bych chtěl originální a velké MPV s benzínovým motorem, snažil bych se najít Pacificu 2+3+3, tam už naopak dostane člověk to místo navíc. Ale údajně nejsou kdo ví jak spolehlivé. Lancii (a Voyager) jsem osobně vyřadil velmi rychle. Každopádně jsou to dost odlišné přístupy a tak je jasné, že někomu logicky sedne jeden, dalšímu zase ten druhý.
300 000 Kč není malý rozpočet. Nacpe se do toho snad úplně všechno, o čem se tu bavíme. Nicméně u koncernu rozhodně platí brát prioritně až pofacelifty (cca 2016 a novější). Tam už peníze být dostatečné nemusí. U Fordu zase nelze moc uvažovat automaty, což je za mě docela problém (protože do jakého jiného auta by člověk chtěl automat, než do MPV?).
Nevím, ty "pilotní" sedačky v druhé řadě jsou za mě strašná blbost (pro běžnou "vícedětnou" rodinu). Stejně tak to řešení 3 "nouzových" míst v poslendí řadě - namísto relativně pohodlného svezení 3 lidí v prostřední řadě u větších Evropských MPV dostanou dva cestující "luxusní" křesla, zatímco další 3 úplně vzadu trpí těžkým nedostatkem. Určitě je hrubý objem kufru větší (se 3. řadou nahoře i dole), než u Sharana/Galaxy, ale ten kufr je dost špatně řešený - při sklopené 3. řadě nejsou zavazadla nijak oddělená od zbytku kabiny. Ale možná tohle řeší nějaké příslušenstí (jestli ne, je to vyloženě bezpečnostní riziko). Takže ano, auto je rozměrově i prostorem uvnitř větší, ale otázkou je, jestli je to ještě vlastně potřeba, navíc při této využitelnosti. V uvedených EU MPV se vyspí pohodlně 2 lidi velkého vzrůstu s tím, že stačí prostě hodit matraci do auta. Dá se tam dát nesklopený kočárek, atd. K tomu jsou to prostě chytře vymyšlená auta, která nabízí maximální variabilitu na co nejmenším prostoru. US MPV vnímám spíše jako hrubě větší auta s více prostorem, ale hůře použitelná (sám jsem moc chtěl Pacificu, ale nějak jsem si to auto nedokázal racionálně obhájit). Ale vím, že spousta lidí s nimi jezdí a nedá na ně dopustit (myšleno i v ČR). Za mě tedy S-Max, Galaxy nebo Sharan. Viz třeba za 340k Sharan po faceliftu, když se budu držet v cenovém rozpětí te Lancie 2013:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/volkswagen/sharan/201015856
Trochu mám strach to napsat, ale za podobnou cenu jsem koupil Sharana 2020. Takže zase takové "terno", co se ceny týče, to taky není.
"...ne každý si stále připouští, že je to fundamentálně lepší pohon, který je už dnes na takové úrovni, že zákonitě díky svým uživatelským vlastnostem a již přijatelné ceně v horizontu jedné dekády převezme trh" - super, perfektní, moc se těším! Tak ať to přestanou podporovat státy a platit občané z daní. To je to, o čem se tady bavím.
Co to je proboha za srovnání pořád? Tlačítkové telefony nahradily modernější naprosto přirozeně. Na státní úrovni nikdo nikomu nic nenutil. Neprobíhala žádná falešná kampaň, že modernější telefony jsou ekologičtější (nebo třeba zdravější, doplnit si může každý jakou lež bude zrovna chtít), určitě na ně nebyly dotace (ani ve firmách). Dokonce si může i dnes kdokoliv zcela legálně, bez znevýhodňování, tlačítkový telefon pořídit. Když budeme používat takto hloupá přirovnání, spíše se nabízí taková analogie, že elektromobil je ten tlačítkový telefon a vracíme se k němu, protože vývojově to takto jednoduše bylo - je to straší technologie. Ať si každý jezdí, v čem chce, jen ať to nenutí ostatním a už vůbec po nich nechce, ať to platí ze svých daní. Až bude mít vše rovné podmínky, trh sám ukáže, co zákazník chce (a hádám, že oba asi víme, co by to v aktuálním desetiletí pravděpodobně bylo...)
A nějaké konspirace, že ropná lobby nebo nějaké kartely před mnoha desítkami let zapříčinili rozvoj spalovacích motorů... I kdyby - už se stalo, není proto důvod opakovat něco podobného a nechat Číňana vydělat na likvidaci našeho průmyslu.
Však píšu, stát namísto 20 Kč dostane 10 Kč z ekvivalentu litru paliva. To pořád není zrovna malý rozdíl, polovina. Byť je pravda, že jsem neměl pravdu a na to DPH původně zapomněl, to se omlouvám, není to tedy zase až tak hrozné.
Btw. když už taháme nějaké výhodné domácí nabíjení a dividendy ČEZu, které můžou a taky nemusí na účet přijít, spíš bych se teda podíval na graf vývoje ceny el. a porovnal to s ropou (cenové výkyvy +/- 10 % vs. násobky u el.). A jaký nás asi čeká výhled se socialistickou EU a její sebedestruktivní energetickou strategií... Jo, prostě super doba na přechod na EV pro osobní dopravu, ideálně ještě z obnovitelných zdrojů, ať se to spíš vyplatí.
Jediný, kdo na tomhle všem vydělá, bude opět Čína, která nedokázala na EU trhu výrazně uspět se spalovacími motory, ale EV sem hrne velice úspěšně už teď, a kdopak vyrábí cca 75 % světové produkce baterií? Kdyby to šlo, něco bych si vsadil na to, že některým "odhodlaným bojovníkům za klima" v Bruselu cinkají slušné benefity z východu...
To je argumentace asi jako kdybych napsal, že Čepro je taky vlastněno státem :D ČEZ tu energii musí vyrobit s nějakým nákladem. Můžeme tedy maximálně spočítat jeho zisk na jednotku energie a toto následně přičíst ke zmiňovaným daním (v poměru dividendy, kterou dostane stát jako akcionář), ale to se v čase může jakkoliv měnit a není to žádný jistý příjem. Jinak daňová zátěž benzínu a nafty je stále cca dvojnásobná. Tzn. z těch aktuálních 20 Kč za litr by stát dostal hypoteticky jen polovinu. Elektřina (na nabíjení) by tedy musela zdražit v podobné míře.
RRRampapapa: Asi tak nějak...
Může už se prosím někdo vypořádat s tou "drobností" v podobě nahrazení spotřební daně z benzínu a nafty? Protože teď občas možná vyjde nějaká "návratnost" elektromobilu, ale až bude nabíjet za dvojnásobek? I když si tedy uvědomělý občan pořídí bez donucení (a dotace) vysněné EV, tak pořád parazituje na lidech, kteří jezdí spalováky a platí mu částečně jeho provoz.
V ČR dotace byly i přímé. nicméně samotnou dotací je odpuštění spotřební daně na "palivo", například. Ono kdyby na nabíjení byla také cca 50 % daň, tak by si EV už nekoupil snad v ČR ani Musk... EV má možná smysl v Číně, kde se na některých místech nedá ve městě nadechnout, nevím a nechci soudit. Z pohledu ČR/EU si ničíme automotive trh už tak 20 let a naše konkurenceschopnost nevychází dávno z žádného tržního prostředí. EV je jenom taková pomyslná poslední kapka.
V EV ano, ale ty v tržním prostředí (minimálně za aktuálních podmínek) EV moc nikdo nechce, jenom je nutí lidem státy. Tzn. opět stejná příčina všech problémů.
beastar: Možná jsem jen ovlivněn tím, že zrovna řeším výběrko, kde zadavatel (Švédsko) hlásá CO2 neutralitu a snížení teploty planety, a já prostě tak nějak nevím, jak bych mu to mohl zařídit (když jde o reklamu). No a pak ti takhle přijede dodavatel technologie pro východní sektor (tím nemyslím Ostravu, ale asi 20 zemí) a stěžuje si, jak ho každý den otravují s dotazem, jak si přeje být oslovován. Za mě je to takové čekání na to, až ten náskok, co ti před námi vybudovali, prostě ostatní doženou. A automotive mi přijde jako hezký příklad, protože jsme v tom byli dobří, o tom nebyla ani moc velká debata. A už to přestává platit. EV v tom pomáhá jen tím, že lidé nejsou na daném trhu tak konzervativní, protože je to trh relativně nový, tak to tam je rychlejší. Už delší dobu se střílíme do vlastní nohy a kdokoliv, kdo tohle dělat nebude, musí být logicky úspěšnější.
USA nejsou žádný ráj na zemi, ale pořád je to daleko lepší místo, kde budovat firmu, než EU (v průměru). A to se taky hodně "snaží" - v tom špatném slova smyslu.
Nevidím v tom žádnou Čínskou pohádku, spíš Evropský horor nebo komedii. Co nejvíc reguluj a pak dotuj, hlavně ať to vypadá zeleně. A máme v Bruselu na chlebíčky...
beastar: Souhlasím, ale ne úplně. Čínský trh je reálně svobodnější. Sice se můžeme (zatím ještě) bavit o méně svobodném politickém režimu, ale z pohledu podnikání je na tom EU (bohužel) hůř. To je třeba si uvědomit. Automobilový trh je nejlepším příkladem, protože je dostatečně velký na to, aby to šlo dobře vidět. Uměle drahé energie v rámci snahy "zachránit planetu" jsou jedním z mnoha příkladů, proč si děláme vlastní ekonomiky nekonkurenceschopné. A to nejen ve srovnání s rozvíjejícími se ekonomikami s obrovským potenciálem a levnou pracovní silou, ale třeba i s USA. Číňan prostě jde po zisku, jako to bylo běžné dříve i u nás. Ať už z těch romantičtějších důvodů, nebo z důvodů nějakého zničení západních ekonomik (tomu jsem ochoten i uvěřit). Nicméně vina je stále především na nás a není to o clech, ty škodí zpravidla vždy všem. Myslet si však, že EU občan bude nějakým patriotem (když samotný EU koncept toto v podstatě popírá), a bude kupovat jen dražší a asi i horší domácí výrobky, je naivní (i když tomu sám, jako ty, fandím). Tedy je jasné, že tyhle auta budou mít obrovský úspěch (jestli se teda radikálně nezmění podmínky u nás, jako např. přístup ke spalovacím motorům, energetické politice apod.).
afro-r1: Tohle je nástřik na bázi gumy a stříká se právě jenom karoserie, žádné "servisované" díly, jako jsou ramena atd., aby se dalo auto dál normálně provozovat. V Brně můžu doporučit Autodílny Kočer. Obecně skvělou pověst má dílna Autoklempířství Vladimír Trendl, ale ti frčí zrovna DINITROL.
Jsou přímo specializované firmy a dělají to dokonce i některé autorizáky. Já řešil letos koncem léta a kvalita práce velice dobrá.
Tak tohle zrovna platí u všech aut, od minivozů za pár stovek tisíc až po Q7 a další vozy za miliónové částky...