
gramo
Jméno | Martin Gramo |
---|---|
Bydliště | Praha 4 |
Registrace | před 6.1 rok. |
Poslední aktivita | před 30.6 dny |
Příspěvků ve fóru | 3 |
Komentářů u článků | 151 |
Pozitivních komentářů u článků | 64 |
Negativních komentářů u článků | 2 |
Možnosti | napsat zprávu |
Posledních 50 komentářů

Odhaduju, že v Alpine bude větší zážitek z jízdy a Cayman dá člověku lepší celkový dojem z auta a bude pohodlnější na delší cesty. což může být důvod, proč řada lidí dá přednost Caymanu. Taky dovedu pochopit, že spousta lidí chce v autě pro zábavu manuál.

Ono v tom Japonsku to taky má popularitu díky daňovému a pojistnému zvýhodnění. Ale taky mi přijde trochu zvláštní, že obtloustlé SUV parkuje ve městě zdarama, protože je hybrid, zatímco malá auta žádnou výhodu nemají. A je otázka, jestli by to něco změnilo, když objem kufru je pro Čechy klíčový parametr auta.

Ještě si začínám vážit takových trivialit, jako že benzín jde natankovat a zaplatit i bez přihlašování na nějaký internetový portál...

To je dost kuriozní poplatek, ale uklidnilo mě, že
Accounts with zero balance won’t be impacted and this charge won’t result in any negative balance.
A účet zrušit jde https://www.paypal.com/myaccount/settings/account/close

Přesně to jsem si taky říkal, jak je ten absurdní příběh poučný a v něčem nadčasový.

V roce 2018 udělal prakticky to samé s Veyronem a takový poprask z toho nebyl. Je větší rozdíl těch 15 km/h, nebo to jak se společnost za ty 3 roky změnila? Jak už jsme předposraní a napůl smíření s tím, že budou přicházet další a další zákazy a omezení. Když tě něco baví, raději o tom nemluv, doba tomu nepřeje, ještě by někoho napadlo to omezit nebo zakázat...

Čím dál víc lidí vyrůstá ve velkých městech, tak zase takový optimista nejsem. A auta jsou stále složitější, tak kromě veteránistů čím dál míň dětí má možnost vidět tátovu radost, že se mu podařilo něco opravit... Ale dokud ty spalovací motory nezakážou, dá se spokojeně žít i v nějaké menšinové bublině.

Ta péče o auto je taky jeden z aspektů. Když už se člověk o něco stará a věnuje tomu svůj čas a občas i nějakou drobnost sám opraví, taky k tomu má pak jiný vztah, než ke spotřebiči, co se každých pár let vymění a když je potřeba něco řešit, dá se do servisu.

Mě kdyby v dětském věku každý den někdo naložil do auta a odvezl do školy, tak k tomu taky nezískám kladný vztah. Ale cesta autem prostě byl nový zážitek a vytržení ze všedních dnů, jeli jsme k babičce a dědovi, na výlet, na dovolenou... (ono cesta Trabantem je vytržení ze všedních dnů i dnes :) A bavilo mě dívat se z okýnka, jak ubíhá krajina, nepotřeboval jsem žádnou digitální hračku, která by mě cestou zabavila. Ony totiž žádné nebyly, když přišlo "Nu pagadi", to byl hit. Občas jsem tátu poprosil, aby mě pustil do auta a tam jsem seděl a točil volantem, řadil, dával blinkr a představoval si, že někam jedu. A když přijel strejda se škodovkou, bylo samozřejmě potřeba si ji taky vyzkoušet. Asi málokteré dítě se dnes baví tímto způsobem, protože dnes mají dost jiných a zajímavějších podnětů. Pak ani ta cesta někam na výlet už není takový zážitek.

Taky mě napadlo, že už ve fabrice počítali s tím, že se to jednou pokazí. Ale furt si to nezaslouží vlastní podsvícené tlačítko, položka někde v podmenu by na to stačila.

To poslední místo je správná reprezentace autíčkáře. Tady se na spotřebu nehraje.

Nejdřív mě u toho Eltenu napadlo, že s hybridem předběhli dobu, ale za to může ten retro design. Pak jsem se podíval na rok představení tohoto konceptu a došlo mi, že tou dobou už se začal vyrábět Prius. Dneska by asi byl Elten zase "in", i s tím retro designem.

Mě zajímá obojí, jak zkušenosti s autem, tak i zážitky z cesty. Nemá smysl z toho dělat román, ale je to zajímavé a čte se to dobře, takže ani delší text by mi nijak nevadil. Každopádně, díky za pěkné čtení, to psaní stojí čas a toho je vždycky málo.
-
Komentář upraven 29. 7. 2021, 14:03:04

Chápu, že návrat stejnou cestou člověka neláká, zvlášť když je tam 50m dlouhá závěj do kopce :) Trochu mi při čtení článku vrtalo hlavou, jak to bylo s odjezdem od jezera :)

Vzpomněl jsem si na příhodu z doby čerstvého řidičáku -- svou první jízdu po dálnici. O Škodě Favorit rozhodně nemůžu říct, že by rychlost maskovala, už těch dálničních 130 bylo docela cítit, ale po chvíli jsem si na to zvykl. Při sjíždění z dálnice jsem si přibrzdil a připadalo mi, že už jedu pomalu a že to tak stačí. Ještěže na mě táta houknul, ať brzdím víc, jinak bych to asi opřel o svodidla... I to vnímání rychlosti je řidičská zkušenost, jen ta méně pohodlná auta tu rychlost prezentují více způsoby, než jen ručičkou tachometru.

Mám za to, že auto na veteránských značkách se nesmí používat k podnikání, ale soukromě s tím člověk může jezdit jak chce.

To o tom nekoukání z venku platí i pro to Infiniti. A navíc je to taky automat.

jo, to mě taky příjemně překvapilo. I to, že se dnes ještě do normálního auta dáva takto točivý motor. Sice nevím, který důchodce ocení maximum krouťáku až ve skoro 5000 otáčkách, ale mě se tahle kombinace malého lehkého auta s točivým motorem a schopným podvozkem líbí. Asi že mi to připomíná moji někdeší corollu z roku 1990, auto se kterým mě řízení začalo bavit.

Na tu cákající vodu z okenního žlábku bych málem zapomněl. Díky za připomenutí tohoto kousku mého dětství :)

možná zkrachovaly, ale jak ukazuje tento článek, v legendách žijí nadále!

:-D Když ta souvislost s Favoritem je v tom, že je potřeba používat řadicí páku...

S turbem jsem toho zas tolik nenajel, ale když s tím jedu tak, aby otáčky nepadaly pod dejme tomu ty 3000, tak si nějakého turbolagu fakt ani nevšimnu -- takhle bych rozuměl tomu, že turbolag je jen do 3000.
-
Komentář upraven 23. 3. 2021, 16:32:28

Další věc je, že složení EK nijak moc nezávisí na volbách do EP, členové jsou jmenovaní Radou ministrů

Automat se taky prosazuje z důvodu úspor paliva. U manuálu je takový rozumný uživatelský a asi i konstrukční limit 6 rychlostí (ano vím o 7kvaltu). Takže buď jsou kvalty dlouhé a auto je líné, nebo se ve vyšších rychlostech musí jet na vysoké otáčky a to se projeví i na spotřebě. Do automatu jsou konstruktéři už pár let schopní naskládat víc kvaltů. V té Americe jsme jezdili mj. Mustangem EcoBoost s desetikvaltem, díky tomu si většinu času ten motor jen tak líně předl i při svižnější jízdě po dálnici. A díky tomu to jezdilo úsporněji, než mx-5 s ani ne polovičním výkonem. Ale to řazení pádly mě prostě nebavilo.

Jo, teď je dobře, važme si toho. Kdo chce elektromobil, může si ho koupit, tak jako člověk, který chce auto s klasickým spalovacím motorem. Pokud teda nechce třeba nové Subaru BRZ, které už se do evropských tabulek nevleze... Breky nejsou nad tím co je, ale nad tím, co plánují úředníci v Bruselu. A k tomu poslednímu odstavci -- auta se navrhují podle toho, kdo si ho chce koupit už jen částečně. Taky se navrhují podle toho, aby se splnily flotilové emisní limity. A pak tyhle auta stojí na parkovištích a "kupují" je dealeři a dceřiné firmy, aby to vypadalo, jak se ty limity plní a takto zachraňujeme planetu.
-
Komentář upraven 21. 3. 2021, 13:08:03

Fakt jsem zvědavý, kam to dotáhnou tito plánovači skvělých bezemisních zítřků, kteří věří, že mají moc odhlasovat nějaké lepší fyzikální zákony... Jestli se to zvrátí, až i běžným lidem dojde, že nemají na novější auto, kterým by mohli dojíždět do práce? Jestli tu vznikne nějaký motoristický skanzen, jak na Kubě, jen s o pár dekád novějšími stroji? Nebo nějak zregulují i ta starší auta? Ve větších městech je vcelku použitelná alternativa MHD, ale na venkově je veřejná doprava ještě nerentabilnější a frekvence spojů za trest... S větší poptávkou se to jistě trochu zlepší, ale i tak je to bez auta těžké. A všichni se do měst nenastěhují, protože nabídka bytů je omezená a ceny rostoucí... No aspoň bude mít Ministersto pro místní rozvoj důvod žádat o navýšení dotací pro program obnovy venkova...

to už nějakou dobu platí, že elektromobily musí vydávat zvuk, mj. i kvůli nevidomým. Ale jen do 20km/h.

Jenže pro mě třeba nemá schopnost akcelerace zas takovou prioritu, stačí aby byla dostačující. Vlastně mě i baví auta, kde je potřeba si rychlost zasloužit. Akcelerovat se silným autem je sice fajn zážitek, ale taková z autíčkářského pohledu laciná zábava, ke které toho není potřeba moc umět. Pak mají vliv na radost z jízdy další faktory a jeden z nich je zvuk motoru.

A argument, že "raději jezdím s automatem, hlavně v pátek, takže mi nevadí, že manuální převodovky nebudou" je taky hodně subjektivní. Asi by bylo těžké hledat někoho, kdo si pochvaluje manuál v páteční dopravní zácpě, ale zrovna na tomto webu bude nemálo lidí, kteří řadí rádi. Pamatuju si jak jsem při cestování po USA několikrát vzpomínal a těšil se, až se svezu v autě s manuálem. Na jihozápadě v horách je dost krásných klikatých silnic a když jsme se blížili zatáčce, tak bych si tam dal brzdu s meziplynem, poslechl si "štěknutí" výfuku... Na tuhle radost z jízdy člověk nepotřebuje silné auto ani adrenalinovou rychlost, ani perfektně vyladěný podvozek, stačí trochu rozumně poskládané pedály, spalovací motor a manuální převodovka...

Tak nějak mám pocit, že ty dřívější "konce motorismu" jsou poněkud přifouklé, aby tak vypadaly. Jistě kolem nich bylo dost hudrování, ale že by to někdo považoval za konečnou? Rychlostní limity v 70. letech? Na poměry toho, co tu jezdilo, to zas tak dramatické omezení nebylo, ono stejně nemělo moc smysl v tehdejších autech jezdit rychleji. Elektronické vstřikování taky nakonec samo prokázalo jako úspornější a spolehlivá varianta a nikdo ho nemusel nařizovat direktem. Jak douhá doba uplynula od doby, kdy se nabízela první auta s ABS a ESP do doby, kdy to musí mít každé nové auto povinně? V době povinného zavedení už s tím aspoň většina lidí byla smířena (a i tak poté šlo to ESP běžně vypnout). Zatímco dnes se na sílu protlačují technologie, které jsou dražší, hůře použitelné a většina lidí o ně nestojí.
-
Komentář upraven 19. 3. 2021, 21:09:17

První jsem podědil po tátovi švestkově modrého Favorita, jednoho z posledních bez katalyzátoru. Neměl moc najeto, ale přesto byly prorezlé prahy, takže za peníze na opravu, aby udělal STK. Během pár let, co jsem ho měl stihl ještě i ureznout výfuk. Nad 90km/h to vcelku plavalo, nebavilo mě s ním jezdil, ale měl jsem s ním spojené pěkné zážitky např. z cesty na dovolenou nebo výlet do Rakouských Alp. Pak mi ho v Kobylisích ukradli a od kolegy jsem koupil corollu 1,3 XLi, o 4 roky starší auto, které mělo asi 4x víc najeto. Ale po výměně zadních vyteklých tlumičů jsem zjisitil, že se s ní jezdí krásně, byla tišší, pohodlnější, obratnější i svižnější. Motor byl typicky japonsky točivý, v nižších a středních otáčkách to moc nejelo, co taky chtít od 1.3, ale stačilo podřadit a motor ochotně táhl až k 6000 a vesele jsem ve stoupacích pruzích předjížděl rodinná TDI... A to bylo první auto, kde bylo v techničáku moje jméno a první auto, se kterým mě řízení začalo bavit, první auto se kterým jsem boural (nedobrzdil...). Vydržel jsem s ní docela dlouho a i když jsem si pak pořídil Celicu, vůbec mi nevadilo přesedat do slabší, ale lehoučké Corolly. V průběhu let jsem iracionálně za opravy a údržbu několikrát zaplatil původní kupní cenu... ale kromě té nehody jsem vždycky dojel, kam bylo potřeba. Snad jsem se na tom aspoň naučil, že ne každé staré auto má smysl udržovat věčně, takže když už byly urezlé části kufrových dveří byly nahrazeny laminátem, opětovně prorezly prahy a k tomu prorezl i výfuk, prodal jsem ji nějakému afričanovi. Na rozloučenou jsem slyšel ten děravý výfuk ještě od vedlejšího bloku... Vzpomínám na ni v dobrém.
-
Komentář upraven 19. 3. 2021, 11:45:09


Běžně tyhle články přeskakuju, ale díky "Slovníčku novinářských výrazů" jsem na to byl zvědavý. Nakonec i o účelově nudném autě je co psát a protože se u takového auta popisují spíše spotřebitelské než autíčkářské parametry, nakonec těch slovníčkových frází ani nebylo tolik potřeba...

A když jsi teď vystřílel tolik munice to dohoto článku, z čeho budeš psát tu recenzi té i30?

Výrobcům to není jedno, protože nová auta musí du Bruselu bonzovat, za kolik se s nimi skutečně jezdí. https://www.byznysnoviny.cz/2020/01/04/komise-zacala-dalku-merit-kontrolovat-spotrebu-paliva-osobnich-vozu/ Což je další příklad "pokroku" o který nestojím.

To srovnání nákladů na údržbu vs. aktuální tržní hodnota staršího auta může vypadat nesmyslně, ale když to člověk srovná s tím, kolik ročně tratí na hodnotě nové auto, už to takový nesmysl není. Ty náklady na údržbu samozřejmě souvisí s tím, kolik kdo autem najezdí, takže pro někoho bude lepší si koupit nové auto, třeba i kvůli záruce. A morální zastaralost? Pro mě je něco morálně zastaralé, pokud k tomu mám s přiměřenými náklady dostupnou výrazně lepší variantu. A mě fakt nepřijde, že by vývoj automobilů během tohoto století přinesl něco dramaticky lepšího. Ani po přečtení tohoto článku.

Mě teda odezva od pedálu, že se aktivovalo ABS, přijde docela užitečná a nevidím v tom problém, možná poprvé to člověka překvapí, ale to by si měl vyzkoušet už v autoškole, jak ABS funguje. Už jsem zažil situaci, kdy mi na hladkém suchém asfaltu po aktivaci ABS auto brzdilo fakt mizerně a zřetelně pomohlo pedál povolit a zabrzdit o něco míň. (možná je to tím, že je to už přes 20 let staré ABS)
Přidávat do hydraulického systému prvek, který dočasně odpojí pedál od brzd mi přijde mnohem nebezpečnější, kdyby se nějakým selháním ta dočasnost protáhla... Mercedes nějakou dobu používal systém brake-by-wire, aby řidiče odstínil od tohoto nepohodlí, ale pak toho taky raději nechali
https://en.wikipedia.org/wiki/Sensotronic_Brake_Control

Kamarád měl po dobu opravy auta zapujčený plug-in hybrid a většinu času ho neměl kde nabíjet. A potřeboval mj. jezdit i mezi Prahou a Ostravskem. Jezdil za 12l/100 a tankoval 2x za cestu, protože kvuli baterkám to mělo jen asi 30l nádrž... To moc jako komfortní nepovažuju.

Uvědomil jsem si, že málo sleduju, co se děje uvnitř jiných aut. A stejně tak se moc nepokouším v autě gestikulovat, nějak vnitřně nepočítám s tím, že to někdo vnímá. Možná to souvisí s tím, že v městském provozu, kde se tahle doplňková komunikace využije nejvíc, toho moc nenajezdím. Vlastně i na přechodu se dívám, jak rychle se auto blíží a jestli zpomaluje -- ale jestli vevnitř řidič mává, dělá opičky nebo se šťourá v nose si nevšímám. Zkusím se polepšit :)

To couvání s otočením těla a držením se spolujezdcovy sedačky je snad normální, ne?
-
Komentář upraven 30. 12. 2020, 17:31:36


Vybavil jsem si Kodeta v Pelíškách a vyšlo mi z toho: "Autíčkáři všech zemí, vyližte si káry!"

Pár let zpátky to docela propagoval DicompRacing a ještě něco mají na eshopu, jestli je to aktuální netuším
https://eshop.dicompracing.cz/index.php?id_category=14&controller=category
V principu je to levný způsob navýšení výkonu, ale zase dražší na provoz a logistika doplňování lahví taky může být komplikovanější.
-
Komentář upraven 11. 11. 2020, 13:06:59

Z titulku a perexu jsem měl pocit, že zabředáváme na úroveň nejmenovaných bulvárních periodik, ale nesprávný druh instalovaného plaza to zachránil.

Tady jsem našel nějaký článek o tom chlazení brzd pomocí těch turbínových poklic:
https://motoringconbrio.com/2009/12/08/function-over-form-bmw-m-system-turbine-wheels/

Našel bych pár případů, kde se mi to líbí.



Bibendum! A medvídci můžou zalézt do brlohu :D
-
Komentář upraven 4. 11. 2020, 11:03:13

Ronal Turbo jsou zajímavá kola, ale na MX5 se zrovna moc nehodí, to spíše k hranatějším autům z 80. let
Daisies jsou podle mě zrovna příklad kol, které se designérům ve fabrice podařilo sladilit s autem.
A Rota zero jsou beztak kopie Work Equip 01 a to jsou podle mě krásná kola.



Beru 95 kdekoli je benzín za rozumnou cenu (frontu u ONO nepovažuju za rozumnou cenu) + přidávám VIF. Vyšší oktany mají smysl u motorů z vyšší kompresí, což není můj případ, ale na zim do MX-5 tu 98 dávám, aby při delším stáí nevznikal bordel z biolihu.

Kdy jsem naposled viděl Sierru? Minulý týden hned několik pohromadě a nějaký cossworth tam byl taky. Krátce jsem totiž navštívil "letní" sraz Sierra klubu. A před časem jsem měl možnost jeden sedan 2.0 DOHC řídit a vzpomínám na to v dobrém. Ano, ten pocit gumovosti a dlouhé dráhy řazení se nedají přehlédnout, její majitel to popsal slovním spojením "zemědělská technika", ale nijak to nebránilo se s autem radostně svézt. Motoru jsou pojmy gradace výkonu a výkonová špička docela cizí, zato je příjemné, že ten skromný výkon je dobře dostupný v poměrně širokém spektru otáček, takže pokud člověk vyloženě nespěchá, není potřeba si lámat hlavu, který stupeň zařadit, motor se ochotně roztočí i z nízkých otáček -- pružnost motoru vlastně tak nějak ladí s tou "gumovostí" auta. Jednoduše to funguje a v té jednoduchosti je krása. Ne vždy je nutné si řidičské zážitky zasloužit soustředěným řazením ne dříve než 100 otáček před omezovačem.
Poslední komentáře
- Opelfahrt, Nejbizarnější automobilové rekordy:...
Hm, tak to já zase pamatuju časopis Ogoňok pro základní... - ransom, Hódgép Puli - Počátek a konec maďarské...
"Variabilní kvalita" je geniální slovní spojení. - ransom, Nejbizarnější automobilové rekordy:...
Pamatuju, že někdy v osmdesátých letech se psalo na dvojstránce... - mariov8, Hódgép Puli - Počátek a konec maďarské...
To je slušný archiv a slušný bizár. Netušil jsem, že kromě... - bitner, Hódgép Puli - Počátek a konec maďarské...
Do toho bych posadil Orbana, ať vidí, kam to vede. - FidoBlack , u blogu Z Mini auta do Mini auta
Díky, tohle byla první věc co jsem zjišťoval. Dneska jdeme... - FidoBlack , u blogu Z Mini auta do Mini auta
Jsem z předměstí (Jablonec)... A R53 je pěkná. To moje... - CZmisak, Hódgép Puli - Počátek a konec maďarské...
A co se týče autobusů, tak ještě do nedávna tam vyráběli... - CZmisak, Hódgép Puli - Počátek a konec maďarské...
Továrna Suzuki, tam tuším vyrábí novej Swift, SX4 a Vitaru... - beastar, BMW M3 Competition Touring: Asymetrický...
To souhlasím s povahou barvy atd. Filtr no já fotograf nejsem... - beastar, BMW M3 Competition Touring: Asymetrický...
Aneb jak udělat z debaty pod testem sportovního auta totální... - jc, u blogu GR86, vitaj doma!
Změnil, radikálně :-) Napíšu nějaký update. - BigBen, u blogu Z Mini auta do Mini auta
Gratuluji k nákupu motokáry :-) Mini One byl vždycky chudší... - Trinom, Hódgép Puli - Počátek a konec maďarské...
Kdybych neviděl jméno autorky, řekl bych, že to je Jardovina... - Beran, BMW M3 Competition Touring: Asymetrický...
Az nebude o cem psat, mohla by si redakce koupit neco od prof....
Poslední inzeráty
2023 rok výroby
5 koní výkon
0 ccm objem
2013 rok výroby
310 koní výkon
3 700 ccm objem
2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem
1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem
Rušné diskuse
- Ptejte se: Rodinné auto za 750 tisíc
84 komentářů - Ptejte se: Budoucí auto po doktorovi?
76 komentářů - Autíčkář se ptá: Staré auto pro radost, ano či ne?
62 komentářů - Bazarový snílek: Kam dále?
59 komentářů - Které asistenční systémy nemůžete vystát? A které jste si oblíbili?
54 komentářů - IAA MOBILITY Mnichov 2023: Co nás čeká a nemine
46 komentářů - O cestě k bezpečným silnicím
44 komentářů - Volkswagen ID.3 Pro S: Tebe si v garáži umím představit
39 komentářů