načítám data...

gramo

VIP členTento uživatel má VIP členství.
Zjisti více
JménoMartin Gramo
BydlištěPraha 4
Registracepřed 21.5 měs.
Poslední aktivitapřed 1.0 min.
Příspěvků ve fóru3
Komentářů u článků57
Pozitivních komentářů u článků16
Negativních komentářů u článků1
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

gramo
dnes v 16:28
0
Autíčkář se ptá: Jakou techniku používáte při ovládání volantu?

Moc na to nemyslím, ale už mě pár lidí upozornilo, že ručkuju. Jsem špatný křižák, asi vlivem toho, že jsem se učil na autě bez posilovače, kde se volantem točilo, jak s kormidlem. Přechytávám dřív, než si upletu z rukou vánočku a někdy jsem i předchystávač. Mám v autě volant a ne řidítka, tak ho chytám i v jiných bodech, než 3/4 na tři, ale většinu času ho tak držím i na dlouhých trasách. Vlastně mi to přijde i nejpohodlnější, občas na delších rovinkách držím volant ve spodní polovině (asi tak 16:20).

gramo
03. května 2019, 10:31
0
Potřeba rychlosti je erozí mysli příčetného řidiče

No zrovna v té Bělé to s bezpečnýma únikovýma zónama není nijak slavné.

gramo
29. dubna 2019, 17:27
1
Čerpací stanice jako umění

Tahle benzinka mi utkvěla v paměti -- na výletě v USA jsme zastavili na Route 66 u Roy's Cafe. V poušti bylo koncem listopadu cca 30°C a vzduch se ani nehnul, to jen přispívalo k atmosféře místa, kde se zastavil čas. Je to ale místo se zajímavou historií, v době největší slávy tu fungovala 24 hodin denně benzinka, servis a motel pro cestující po Route66, po otevření interstate 40 se vše změnilo... https://en.wikipedia.org/wiki/Roy%27s_Motel_and_Caf%C3%A9

gramo
26. dubna 2019, 15:21
0
Top 4: Ve stínu legendy

A má dva kufry :)

gramo
26. dubna 2019, 15:19
0
Top 4: Ve stínu legendy

Ad Thema: Auto s osmiválcem naštorc mi přijde jako kuriozita pro sběratele a nápis Ferrari k tomu samozřejmě ladí. Tipnu si, že s tím turbeným čtyřválcem se nakonec jezdilo i lépe. Nehledě na servisní nároky...

gramo
17. dubna 2019, 11:07
1
Proč máme tak rádi stará auta?

Mě se naopak klíčky od starých aut líbí mnohem víc, právě proto, že je to jen jednoduchý a leckdy i elegantní klíček, na kterém není nějaká neforemná plastová bambule s tlačítky.

gramo
17. dubna 2019, 09:58
2
Ford Mustang Bullitt: Kupé na radost.

A hlášku "hele do toho vlezeš a to ti normálně sníží IQ o padesát, to je super!" pod tím korunuje fotka rádia, kde svítí "Dalibor Janda - Žít jako kaskadér" -- to se fakt povedlo! :D

gramo
16. března 2019, 13:19
0
Toyota si nechala patentovat vylepšení známé ze Škody Henlein

Jsem si to musel zase najít...



Edit: všiml jsem si, že se z odkazu nepředá čas, od kdy se to má přehrát. Klip se Škodou Henlein začíná v 15:48.

-
Komentář upraven 16. 3. 2019, 13:24:29

gramo
06. března 2019, 10:31
0
Volvem už jen 180 km/h

Rozdíl omezení maximálky z 250 na 180? Taky jsem si nejdřív řekl, že stejně bych víc než 180 nejezdil, tak by mi to mohlo být fuk, ale jak se říká, nikdy neříkej nikdy... Dovedu si představit, že může nastat situace, kdy by mě ten omezovač omezil. Prostě je fajn vědět, že kdyby náhodou chvíli bylo potřeba těch zrychlit přes 180, že to půjde, dnes běžných 240-250 nechává člověku dostatečnou rezervu na to "co kdyby", je to hodnota, u které už nemám pocit, že by mě reálně omezovala. A těch 240 třeba dává smysl mimo jiné i při výběru pneumatik, není třeba vybírat jen z pneumatik s indexem W a lepším.

gramo
05. března 2019, 16:34
0
Ptejte se: Jak za minimální peníze nakoupit maximální exkluzivitu

Už to vypadalo na pěkný příklad otázky, na kterou nejde odpovědět Miata Is Always The Answer, ale Adam ji tam přece jen dostal :D

gramo
05. března 2019, 10:18
0
Renault Mégane GrandCoupé 1.3 TCe: Malý talisman pro štěstí

Grand Coupé a 115 koní, z toho ten sportovní feeling doslova stříká...

gramo
25. února 2019, 12:54
0
Motorismus na Pařížský způsob

A za tou 11 ještě vykukuje Porsche 924/944 a za ním Torino, pěkně se tam poskládali.

gramo
20. února 2019, 21:17
0
Citroën U55 Currus Cityrama: Retro autobus z budoucnosti

No jo, ŠL-11 jsem jezdíval za 50 halířů do hudebky, později za korunu. Jako malému klukovi se mi moc libil ten mechanický strojek Setright na jízdeny, na kličku. Dálkový ŠD-11 měl záclonky a taky užší dveře bez hydrauliky, jen na pantech.

gramo
10. února 2019, 22:57
1
Jezdíte někdy hromadnou dopravou? A proč?

Po Praze jezdím převážně MHD, do práce to mám asi 20 minut bez přestupu a nemusím řešit parkování a zóny v jiné čtvrti. Jezdit autem po městě není žádná radost, radši si pošetřím benzín na zajímavější výlety o víkendu.

gramo
07. února 2019, 23:31
0
Trackdays 2019: Zapište si do kalendáře!

Když se tam vejde tahle americká loď...
https://www.facebook.com/tomas.lampar/videos/945536468833750/?t=5
-
Komentář upraven 8. 2. 2019, 00:05:49

gramo
16. ledna 2019, 18:12
0
Toyota Supra je oficiálně představena a svět ji nenávidí

Něco na té zálibě v šílených designech bude, viz např C-HR. Ale zrovna předchozí Supra byla designově jednoduchá a přitom krásná elegantní, GT86 se taky vcelku obešlo bez zbytečných designových výstřelků a nuda to není, líbí se mi určitě víc, než nová Supra.

gramo
16. ledna 2019, 10:17
0
Nemáte na klasický sporťák? A co takhle zmenšený?

Beztak všichni víme, že nejlepší zmenšený sporťák je miata :)
-
Komentář upraven 16. 1. 2019, 17:38:57

gramo
10. ledna 2019, 11:32
1
BMW 440i Gran Coupé: Ochočená M4 pro ty, kteří už dospěli

Jo, dneska je rok 2019, ale ty okresky jsou furt stejně široké... teda úzké. Jestli se bez stresu vyhnu protijedoucímu autobusu taky počítám do pohodlí...

gramo
06. ledna 2019, 18:31
0
Opravdu silničáři zaspali?

Zimní rajčata jsou na nic, hmota bez chuti... nekupuju je. Kdysi se u nás v kanclu nejmladší kolega strašně divil, že byly doby, kdy zrovna např. rajčata se prodávala jen v sezóně. Vlastně spousta těch kamionů jezdí taky kvůli naší rozmazlenosti.

gramo
17. prosince 2018, 13:56
0
Řidičské rukavice - ano či ne?

Podle nově připravované vyhlášky ministerstva dopravy to má být na D1 povinná výbava.

gramo
17. prosince 2018, 12:57
0
Řidičské rukavice - ano či ne?

Krátce po pořízení MX5 jsem tohle řešil taky, v létě na sluníčku se mi potily ruce a volant z toho byl nepříjemně ulepený. Koupil jsem si bezprsté z Napy Dobříš, v horkých letních dnech je používám. Jsou z tenké a příjemné kůže, řídí se s nimi dobře, jen jejich sundávání při zastávce na benzince nebo někde na kafe je trochu opruz.

gramo
17. prosince 2018, 11:20
0
Kdo se stal letos veteránem, aneb hvězdy zrozené v roce 1988

Teda jo, normálně jsem dostal chuť zdrhnout z práce a projet se v E34 :)

gramo
17. prosince 2018, 11:19
0
Kdo se stal letos veteránem, aneb hvězdy zrozené v roce 1988

Když se dívám do toho mixu aut v galerii, E34 opravdu svým nadčasovým designem vyniká. Na obrázku nemusí být nutně V8, od roku 1994 se dávaly široké ledvinky i na ostatní motorizace.

gramo
26. října 2018, 11:02
-1
O budoucnosti automobilismu a proč nic není tak horké, jak se může na první pohled zdát.

Mě přijde naprosto nesmyslné, jak se v boji za snížení produkce CO2 takhle drasticky překopává celé fungující odvětví, řeší se infrastruktura na dobíjení, baterie, lithium, měď... A přitom se ta elektrika furt vyrábí spalováním uhlí a zemního plynu! Samotné spalovací elektrárny produkují mnohem větší kvanta CO2 kvůli elektřině pro všechno možné, co už na rozvodnou síť připojeno je. Ale jaderné elektrárny se nestaví. Elektrifikovat individuální dopravu je snad ten nejkomplikovanější a nejmíň účinný způsob, jak něčeho v tomhle směru dosáhnout, přesto se na to vynakládají obrovské prostředky. Když už elektrifikovat dopravu, dává smysl začít u MHD, lokálního zásobování apod., kde je jasný režim jízdy, zrovna na takové popojíždění po městě ty elektromobily opravdu dávají smysl. A není třeba pokrývat nějakou infrastrukturou celou Evropu, stačí pár dobíjecích stanic v depech.

gramo
11. října 2018, 15:43
0
Kafe&Káry Ostrava vol.4 - Dolní Vítkovice v obležení aut

Je to tak, letos mi to vyšlo jen na ty poslední -- jinak jsem už měl v plánu nějakou jinou akci nebo cestu k rodičům. A to může být taky důvod -- v Praze je víc "náplav" odjinud, takže tu o víkendu nejsou. Taky je to trochu jako se slepicí a vejcem, mít to takovou úroveň, jako v Ostravě, asi tomu dám o něco větší prioritu a zapamatuju si, kterouže neděli v měsíci se to má konat.

gramo
13. září 2018, 11:24
0
Mazda 323 V6 K8 - Mámin sedan

Jednu dobu mi pohled na tohle auto pravidelně zlepšoval náladu při ranním čekání na autobus.

gramo
31. srpna 2018, 11:52
2
Deset kuriozit z katalogů příplatkové výbavy

Tak to mě fakt pobavilo, nejvíc mě rozštípal ten drn z koberce na palubce Nissanu, říkal jsem si, že to je snad apríl, ale google mě vyvedl z omylu, existuje k tomu i číslo dílu :)

gramo
25. srpna 2018, 21:04
1
Alfa Romeo Diva 2006: Krásná neznámá

Když jsem uviděl úvodní fotku, jen jsem užasl: "Cože, tohle je 12 let starý koncept? To by mohli z fleku vyrábět i dnes!"

gramo
16. srpna 2018, 23:26
0
Mých 7 smrtelných hříchů za volantem

já se pobavil hlavně tím vypínáním televizí, bezva nápad :)

gramo
06. června 2018, 11:11
0
Toyota C-HR Hybrid: Velká hybridní revoluce?

Málokterý člověk mladšího středního věku má 600 tyček na nové auto :)
Zvenku už jsem to párkrát viděl, mám z toho smíšené pocity, zajímavý design to je, lidi se za tím otočí, ale mám pocit, že se ta překombinovanost časem omrzí. Ovšem ten interiér mě vyděsil, ten trčící křivý displej lemovaný cordon bleu, to tedy bléééé
-
Komentář upraven 6. 6. 2018, 11:12:12
-
Komentář upraven 6. 6. 2018, 11:14:07

gramo
09. května 2018, 12:36
0
Zajímá vůbec ještě někoho motorsport v Čechách?

Zas tak špatné to není, často je asi problém v tom, že o akcích na okruzích většina lidí neví. Loni jsem se byl podívat ve Šternberku na Ecce Homo a město i svahy okolo trati byly plné lidí všech věkových kategorií.

gramo
09. května 2018, 11:36
0
Zajímá vůbec ještě někoho motorsport v Čechách?

Na několika driftových závodech jsem byl a vždycky to byl parádní zážitek, vstupenky levné, show veliká. Krásné na tom je, že je volný přístup do depa a vůbec ty driftovací stroje jsou úžasné tím, že to většnou staví nadšenci dle možností, takže je v tom spousta punku a improvizace. A kolikrát je zábavnější sledovat tréninky, projede víc aut, než pak při soutěži a navíc se občas dá k někomu sednout a zažít jaké to je pozorovat rychle se blížící zatáčku z bočního okýnka.

gramo
04. května 2018, 14:13
1
Trabant: Kámoš z NDR

Srazy se většinou nedělají s nudnýma přemistovadlama, ale s něčím zajímavýma autama. A s trabantem je sranda, bez ohledu na to jak "rychle" jedeš, to auto má charakter a na to si ho dnes udržovat musí mít i majitelé jisté charakterové rysy, takže ty srazy docela chápu, to spíš nechápu mít trabanta na normální použití, na pojížďky na nákup dobrý, ale dál je to spíš zážitková jízda, než dopravní prostředek. A s trabanty se v 70.-80. letech i závodilo, sice asi spíše z nedostatku lepší techniky v socialistických podmínkách, ale tradici to má. V přímce tomu samozřejmě chybí výkon, ale s trochu poladěnou geometrií v zatáčkách drží překvapivě dobře.

gramo
16. dubna 2018, 11:00
0
Ford Scorpio vs. BMW 525i: Souboj ‚luxusních‘ sedanů

Taky mě ta kritika sedaček překvapila, mám jen ty základní látkové bez opěrek a sedí se mi v nich opravdu pohodlně, ani na možnosti nastavení pozice za volantem si nemůžu stěžovat.

gramo
09. dubna 2018, 11:27
0
Vzpomínky na mládí: Ford Focus Mk1

Kdysi jsem chvíli řídil Focuse mkII 1.4 a nějak se mi sním nedařilo sžít, jeli jsme 4, tak byl dost líný, brzdy mi přišly zbytečně ostré, přibržďovat motorem nefungovalo... Pak jsem po nějaké době řídil 1.8 kombi a to mě naopak mile překvapilo, na nic jsem si nemusel zvykat a ani mi nepřišlo, že řídím kombík.

gramo
01. března 2018, 23:06
0
Mohou být elektrická auta zajímavá i pro opravdové motoristické nadšence?

Líbí se mi, jak se autor snaží přimět lidi vyskočit ze zaběhaných kolejí a myslet jinak. A docela chápu kombinaci elektromobilu a americké V8, na běžné ježdění může být elektromobil výhodný a věřím, že s tím krouťákem to je i zábava, ale pak je potřeba to elektrické bzučení přeléčit bubláním pořádného osmiválce :)
-
Komentář upraven 1. 3. 2018, 23:07:38

gramo
01. března 2018, 22:57
0
Mohou být elektrická auta zajímavá i pro opravdové motoristické nadšence?

U elektroniky a počítačů platí, že s rostoucí produkcí klesá cena, protože největší náklady jsou na vývoj, samotná výroba už je levná. U elektromobilů jsou drahé i materiály na vyrobu baterii, v současnosti lithium, ale obecně zatím všechny akumulátory byly z nějaké relativně drahé suroviny. (nejlevnější jsou asi olověné -- ty se ovšem kvůli váze v elektromobilech neuplatnily) Tedy na akumulátory potřebujeme nějakou už tak relavitně drahou surovinu a to jsou pořád elektromobily okrajovou záležitostí. Pokud by se měly masově rozšířit, razantně vzroste poptávka po surovině, jejíž zásoby jsou omezené. Se základními znalostmi ekonomie si člověk odvodí, že tím dojde k výraznému zvýšení ceny této suroviny. V současném stavu technologií výroby akumulátorů bych tedy nějaké zlevnění elektromobilů nečekal.

gramo
31. ledna 2018, 16:28
1
Renault Espace 2.0dCi: V zajetí časoprostoru

Docela jsem váhal, jestli vůbec číst článek o Espacu, ale když to píše Krab, to nebude jen tak. A nelituju, kdyby nic jiného, kvůli tomu spideru a F1 to stálo za to :)

gramo
29. ledna 2018, 22:19
0
Kdy se psaly zlaté časy automobilů?

Každá éra má něco do sebe.
60. léta -- vznikla spousta nádherných aut nepřekonatelným designem -- E-type, Ferrari 250, classic 911, snad všechny Alfy z té doby -- z tohoto pohledu by to mohla být zlatá léta a pokud jste měli na ten E-type nebo něco podobného, tak to zlatá léta byla. Ale běžná produkce už nebyla takové terno... motory často pod litr objemu s výkonem cca 30PS, což byl výkon adekvátní brzdové soustavě...
70. léta -- vznkla opět spousta krásných a elegantních vozů, k zavedené produkci z Evropy a US se přidaly japonské automobilky -- jen těmi japonci bych byl schopen zaplnit svou vysněnou garáž -- např. Toyota Celica 1. generace, Nissan GT-R 1. generace a 240Z k tomu, Corolla TE27, Mazda RX-3.... V technice nastal obrovský pokrok a i u běžnějších aut mohla radost z řízení pramenit z toho, že auto poslouchá a ne z toho, že jsem ho přepral a beze škod dojel do cíle

Další dekády se nesou ve znamení lepší techniky a vyšších výkonů a také lepší účinnosti motorů. Se spoustou v podstatě obyčejných aut z 90. let se dá spokojeně žít i dnes. Z tohoto pohledu je to taky zlatá éra.

Dál na technice (po mechanické stránce) už nebylo zas tak moc co vylepšovat, naopak se hledalo, kde se dá ušetřit, zvlášť když se ukázalo, že větišna řidičů neocení víceprvkovou zadní nápravu a podobné vymoženosti. Do toho downsizing, přehnaný tlak na ekologii vedoucí k nižší životnosti motorů. Taky do cca přelomu milénia se dělala auta pro řidiče, další vývoj je často zaměřený spíše na neřidiče -- např. pasivní bezpečnost na úkor aktivní (težké auto se špatným výhledem je sice hůř ovladatelné, ale když ho neumíte ovládat, je to tak lepší), parkovací asistent za vás sice na konci cesty zaparkuje, ale celou dobu kvůli tomu řídíte "playstation" bez citu ve volantu... Ale možná většina lidí bere řízení jako nutné zlo a tento vývoj ocení. Rozepisovat se o různých elektronických pomocnících asi nemá smysl, na to tu byl samostatný článek...

Celý vývoj, podobně jako ve spoustě jiných oborů, postupuje k čím dál větší masovosti. Na počátku zlatá éra spočívala v tom, že vlastnictví automobilu samo o sobě byla vyjímečná věc, ale krom této vyjímečnosti to oproti koňskému spřežení nemělo valnou výhodu, přes 50.-60. léta, kdy jste za tučný příplatek mohli jezdit nádherným luxusním vozem na hony vzdáleným od běžné produkce až po dnešní dobu, kdy i řidičský antitalent bezpečně dojede z místa A do místa B. Naštěstí i dnes se dělají auta i pro řidiče, které řízení baví a věřím, že to tak zůstane i do budoucna.

-
Komentář upraven 29. 1. 2018, 22:22:57

gramo
25. ledna 2018, 19:34
2
Jak Američané motorizovali Rudou armádu

A když jsem se o tomto článku zmínil kolegovi, který byl na Aljašce, tak mě poučil o existenci letiště, ze kterého takhle posílali letadla.
https://acesflyinghigh.wordpress.com/2014/11/05/lend-lease-memorial-fairbanks-alaska/
(a jdu si zaplatit VIP, ať můžu příšttě ty komenty editovat)

gramo
25. ledna 2018, 19:31
0
Jak Američané motorizovali Rudou armádu

Já když chodil do školy, tak o tomhle soudruzi v učebnicích dějepisu taktně mlčeli...

gramo
25. ledna 2018, 13:48
0
Jak Američané motorizovali Rudou armádu

Díky za doplnění znalostí z historie, doteď jsem netušil, že Sověti vyhráli díky americké technice.

gramo
24. ledna 2018, 10:18
0
Vypečený volant aneb o záludnosti zpětné vazby

A to je právě to, že jsou i lidi, které zpětná vazba ve volantu obtěžuje a jsou rádi za pohodli, kdy nic necítí a mohou řídit prstem a pouštět volant a i pro takové se vyrábějí auta. Já jsem naopak rád, že když pustím volant, tak se srovná a například když silnice vyjede z lesa mezi pole, okamžitě ve volantu cítím, že není jen mokro, ale je tam nafoukaná tenká vrstva rozbředlého sněhu.

gramo
23. ledna 2018, 13:04
3
Jaguar F-type 2.0: Rocker hraje unplugged

Kytarové unplugged sólo mi taky přišlo trochu rozvláčné, ale základní myšlenka je jasná a věřím, že i s dvoulitrem je to skvělé auto a v lecčem i lepší než víceválcové verze. I tak si rád přečtu názor z druhé strany "barikády".

gramo
15. ledna 2018, 10:48
4
gramo
28. listopadu 2017, 10:38
0
Se starým BMW za pár šlupek do Maroka a zase zpátky: Část první

„Wow, that is a proper adventure“ to vystihuje. Moc rád jsem si to přečetl a těším se na pokračování.

gramo
22. listopadu 2017, 14:51
0
BMW 435d xDrive Cabrio: Nebe nad hlavou, diesel pod kapotou

Vtipně napsané, dobře jsem se bavil, díky :)

A je to fakt působivý transformer:

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem

Cadillac Escalade jen 110 000km 2007
Cadillac Escalade jen 110 000km

2007 rok výroby
410 koní výkon
6 199 ccm objem