načítám data...

gramo

VIP členTento uživatel má VIP členství.
Zjisti více
JménoMartin Gramo
BydlištěPraha 4
Registracepřed 3.1 rok.
Poslední aktivitapřed 1.0 dny
Příspěvků ve fóru3
Komentářů u článků101
Pozitivních komentářů u článků37
Negativních komentářů u článků1
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

gramo
08. září 2020, 18:29
0
Opel Corsa E: Autentický test elektromobilu

Při severozápadním větru by ta plachta na cestě z Prahy do Nejdku moc platná nebyla, to máš protivítr a na silnici se špatně křižuje...

První moment mě pobavila rychlost dobíjení v kilometrech za hodinu, ale pak mi došlo, že to vlastně dává smysl...

Dojezd je z podstaty věci jen nějaký odhad z minulé a aktuální spotřeby -- to auto zohlední, že zrovna jedeš dlouho do kopce, takže máš vyšší spotřebu, ale neví, jak bude ten kopec vysoký... Zajímavý je ten rozdíl večer při vypnutí a ráno při "nastartování" -- napadá mě, že aktuální kapacita se odhaduje z napětí baterií a to se na zahřátém autě večer naměří vyšší, než když je ráno zima -- tak možná v měření kapacity nemají korekci na teplotu nebo ji mají špatně nakalibrovanou...

gramo
07. srpna 2020, 15:15
0
Německá firma představuje elektrický mikrobus, který popírá fyzikální zákony.

Měli by to zainvestovat především ti idealisti, co vymýšlejí nové emisní limity a jiné podobné zelené strategie :) Samozřejmě ze svého, to by tak scházelo, aby v tom utopili nějajké dotace...
-
Komentář upraven 7. 8. 2020, 17:40:07

gramo
03. května 2020, 14:02
0
Autíčkář se ptá: Na jaké angličáky z dětství vzpomínáte?

Autobus si pamatuju ze školky, doma jsem měl na bowden Tatru 813 a Ježíškovi jsem si psal o Tatru 613 a přání se mi splnilo, Musím ji u rodičů v kumbále se starými hračkami najít a odvézt si ji do Prahy :)

gramo
29. dubna 2020, 10:11
3
Učebnice z roku 1960: Jak se učili řídit naši předci?

Žádnou kritiku jsem v tom neviděl, díky za kouzelné ohlédnutí, které ukazuje, jak moc se doba změnila. Naopak tam vidím několik světlých bodů, na které se dnes téměř zapomíná -- plynulost dopravy a praktický pohled na věc. Např. "rozumná rychlost pomáhá řidiči dobře a rychle splnit uložené úkoly" -- sice ty uložené úkoly zní poněkud budovatelsky, ale i dnes chce každý dobře a rychle vyřídit, co potřebuje. Možnost vzít na výlet krom vlastních i sousedovy děti, aniž by k tomu člověk potřeboval mikrobus s dětskýma sedačkama...
Každá doba má svá přebujelá témata -- tenkrát byla potřeba vyzdvihovat pokrok a plody budovatelského úsilí i v učebnici autoškoly, dnes jsou zase lidi posedlí CO2, zklidňováním dopravy a co nejvyšší bezpečností... (i kdyby to mělo zachránit jeden život, zkomplikujeme tím denodenně životy tisícům lidí; např. bezpečnostní okýnka v tramvaji, kterýma nejde vyvětrat, jen kvůli tomu, aby nějaký debil nemohl vystřčit hlavu nebo hnátu ven a urazit si ji o sloup)

gramo
20. dubna 2020, 12:06
3
Věci, které na současném automobilismu nechápu...

Mnohem víc času strávím jízdou, než nastupováním a vystupováním, proto dám raději přednost lepším jízdním vlastnostem. Pohodlně vstanu i ze země a vážně nerad bych o tuto schopnost přišel, tak mi fakt nevadí, že kvůli jízdě autem absolvuju i trošku toho tělocviku :)
-
Komentář upraven 20. 4. 2020, 12:08:43

gramo
28. března 2020, 11:27
2
Věci, které prostě musíte mít

- motor
- volant
- brzdy
- světla
- fun faktor, ať už je jeho zdrojem cokoli

gramo
27. března 2020, 21:56
0
Ptejte se: Jak brzdit motorem při běžné jízdě?

Corolla z roku 1990 brzdila slušně motorem i s 1.3. Ale ten motor měl maximální krouťák v 5200 otáčkách, takže když se podle toho jelo, tak to při sundání nohy z plynu i brzdilo :) HTP má krouťák v jiném spektru. Taky může hrát roli zpřevodování, dnes je trend šetřit palivo a dávat do aut převodovky s delšími kvalty.

gramo
27. března 2020, 00:59
0
Ptejte se: Jak brzdit motorem při běžné jízdě?

V zimě s rizikem náledí je to s těmi neexistujícími brzdami dobrá rada, na druhou stranu je dobré vědět, že běžně se brzdy dají použít, a je dobré mít představu, jaký účinek normálně mají

gramo
27. března 2020, 00:16
1
Ptejte se: Jak brzdit motorem při běžné jízdě?

jo, v Americe mě bavily značky "no engine brakes" -- "to je super, že se na tomhle úseku žádej motor nerozbije" a jinde zase "save your brakes, use lower gear" -- bezva rada, když je tu všecko s automatem :) (a pak jsem si uvědomil, že to auto má pádla :D)

gramo
26. března 2020, 22:53
0
Ptejte se: Jak brzdit motorem při běžné jízdě?

Auto s 6kvaltem jsem ještě neměl :) Na 50 stačí podřadit na 3, ale u těch semaforů často ani to nestačí, ale jak píšu, přes obec jezdím slušně, takže dvojka plnej fakt ne...

gramo
26. března 2020, 21:56
0
Ptejte se: Jak brzdit motorem při běžné jízdě?

Brzdění motorem jde použít také jako "poděkování" za buzerační semafory (žádný přechod ani křižovatka, jen semafor s fotobuňkou nastavený asi tak na 40 km/h) a nemístné snížení rychlosti pod záminkou "omezení hluku" . Z přesvědčení jezdím v obcích slušně a bezpečně, ale dnes se to s místní úpravou často zbytečně přehání.

gramo
11. března 2020, 15:55
1
gramo
21. února 2020, 14:11
0
Elektrické Dacie se dočkáme už příští rok

To jo. Taky jsem nedávno s překvapením zjistil, že historie Porsche začíná... elektromobilem!
https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_P1

gramo
21. února 2020, 13:34
0
Nebojme se používat naše auta k tomu, k čemu jsou určená

A s tou zmínkou o Floridě mi došla další věc: Za oceánem ja ta dopravní infrastruktura dimeznovaná velkoryseji, aby se tam vešly Dodge RAMy a podobné daily auta. Takže taková starší 911 má prakticky všude dostatek prostoru a různé parkovací promáčkliny pak nepřibývají takovým tempem jako u nás.
-
Komentář upraven 21. 2. 2020, 13:34:57

gramo
21. února 2020, 10:59
20
Nebojme se používat naše auta k tomu, k čemu jsou určená

Taky záleží kde s tím člověk jezdí, po nějaké pěkné okresce si to ještě dovedu představit. Jestli budu poskakovat po zacpaných silnicích v Porsche nebo Yarisu je už vcelku jedno. Klidně bych měl Porsche a do práce jezdil MHD.

Každodenní rutina je zabiják radosti. Kdybych měl denně jezdit ve staré MX-5, asi mě začne časem štvát, že je tak trochu málá, tvrdá a hlučná a na přesunech po městě a okolí těžko zažiju nějaké to jinba ittai...
-
Komentář upraven 21. 2. 2020, 11:21:33

gramo
21. února 2020, 10:20
1
Nebojme se používat naše auta k tomu, k čemu jsou určená

Podobný příběh s 356, která už přešla z otce na syna

gramo
20. února 2020, 17:29
1
BMW X4 M40i: Zcela nová definice GT

Většinou jsem v estetickém hodnocení opatrnější a raději řeknu, že se mi něco líbí nebo nelíbí. Ale když už je to moc a myslím si, že se v tom hodnocení se mnou shodne větší skupina lidí, klidně řeknu, že je to hnusný. A ta X4 prostě hnusná je. A i když to napíšu takhle, pořád je to z principu subjektivní hodnocení a chápu, že se někomu líbí.
-
Komentář upraven 20. 2. 2020, 17:36:26
-
Komentář upraven 20. 2. 2020, 19:39:38

gramo
14. února 2020, 15:10
0
PlechCup v roce 2020: Nová pravidla závodu levných speciálů

Pravda, s carem a technickou přejímkou už je to trochu nadbytečné pravidlo, ale zase je (teoretická) šance, že redakce koupí nějaký zajímavý křáp a bude mít o čem psát, když zrovna nedostanou na zápujčku nějakou Dacii.

Postih za odmítnutí prodeje může vymyslet Car na místě, třeba účastníka nepustit do závodu nebo ho diskvalifikovat, pokud už závod proběhl. Ovšem co se stane, když majitel vůz prodá? Tím se ukáže, že hodnota vozu převyšuje 15000Kč a vůz tedy soutěžil v rozporu s pravidly a Car má máslo na hlavě, že vůz do soutěže pustil.

gramo
20. ledna 2020, 11:45
1
Volkswagen opravuje padesát let starou chybu

Němci holt mají silnější smysl pro pořádek než pro humor...

gramo
17. ledna 2020, 11:15
3
Mercedes chystá nový šestipaprskový volant

Šestipaprskový? A není to málo?

gramo
08. ledna 2020, 16:17
0
Ptejte se: Co způsobí evropské pokuty za vysoké emise CO2?

Baterky jsou často kvůli těžišti a rozložení hmotnosti rozmístěny po podlaze auta, tak by to asi byl nějaký placatý "šuplík" v podlaze, případně více šuplíků, ale to by zase komplikovalo stroj na jejich výměnu. Ale řešitelné by to bylo a elegantně tím odpadá problém s čekáním na nabití.
Další věc je, jak by fungoval trh pro tyto výměnné stanice -- monopol je tady nejjednodušší, ale má své velké nevýhody. Pokud by firem pronajímajících baterie bylo víc, na výměnných stanicích by se porůznu míchaly baterie různých provozovatelů, ti by museli mít mezinárodní působnost, aby to fungovalo i pro cesty do zahraničí...

gramo
07. ledna 2020, 13:05
3
Ptejte se: Co způsobí evropské pokuty za vysoké emise CO2?

Zlidovění elektromobilu může bránit fakt, že suroviny pro jejich výrobu jsou drahé a jejich zásoby jsou omezené, tj. se zvyšující se poptávkou budou suroviny dále zdražovat.

gramo
07. ledna 2020, 10:39
1
Ptejte se: Co způsobí evropské pokuty za vysoké emise CO2?

Platba za ujetý km už je zavedena teď, ve spotřební dani z paliv. Pokud dojde k většímu rozšíření elektromobilů, stát samozřejmě bude potřebovat nějak kompenzovat propad této daně -- takže se dá čekat její navyšování.

gramo
07. ledna 2020, 10:31
1
Ptejte se: Co způsobí evropské pokuty za vysoké emise CO2?

Místo toho pralesy pálíme a sázíme tam palmové platnáže a ten palmový olej "ekologicky" přimícháváme do paliv...

gramo
07. ledna 2020, 10:24
1
Ptejte se: Co způsobí evropské pokuty za vysoké emise CO2?

A elektromobily dobíjíme z velké části elektřinou z uhlí, ale tohle CO2 se jim jaksi nepočítá...

gramo
06. ledna 2020, 13:41
0
Ferrari 288 GTO vs. Porsche 959: Odložené hračky

Mě se naopak líbilo, že jsou ty příběhy dané do souvislosti. Ale je fakt, že jsem některé odstavce četl 2x, abych se zorientoval.

gramo
16. prosince 2019, 11:44
2
Autíčkářova anketa o nejkrásnější auto: Výsledky a zhodnocení

Díky tomu vyřazování to byla vcelku loterie, několikrát se tam proti sobě sešla auta, která bych rád nechal postoupit dál, párkrát naopak auta, u kterých jsem se divil, že nevypadly dřív... Ale jako klikací zábava a zviditelnění autíčkáře na facebooku to posloužilo dobře.

gramo
03. prosince 2019, 09:59
0
Chceme nová auta?

Zvlášť když člověk jede v normálním autě a za ním SUV s tímhle vynálezem... Jel jsem po dálnici v pravém, kus za mnou nějaké Xkové bmw v levém a pálilo to dost nepříjemně, i když ještě nebyla tma. Jakmile jsem vjel do levého, bylo to v pohodě, po návratu do pravého zase zlo...

gramo
12. listopadu 2019, 17:42
0
BMW e39 523i: Hrdina mnichovské stáje tehdy a dnes

Svět je malej. Ta stříbrná E34 na Praze 4 je nejspíš moje. To jsem tak ráno při mletí kafe hleděl z okna a s potěšením pozoroval člověka, který se za ní ohlídl až tak, že z normální chůze přešel do krabího kroku :) A teď o víkendu jsem ji nechal řídit kamaráda, který mi ji před necelými 2 lety prodal. Byl z toho svezení nadšený a mimo jiné to komentoval slovy, že E39 je celkově lepší auto, ale řídit E34 je větší radost. A to je to jen 520 s vanosem. Pro někoho nuda, auto o ničem. Ale radost z jízdy nesouvisí jen s výkonem, mě přijde dostatečný na to, aby mě s tím autem bavilo jezdit. Takže pane Krabe, je nás víc takových, pro které mají stará auta to obtížně definovatelné kouzlo.

gramo
08. října 2019, 14:49
1
Günter Artz: Obchodník, snílek, megaloman

Docela by mě zajímalo, jak u toho rozšířeného golfa a kadetta řešili čelní a zadní sklo.

gramo
07. října 2019, 17:30
0
Ford Escort 1.3L (1981): V jednoduchosti je síla

Tak chápu, že vůle čtvrt obrátky byla nadsázka, ale asi jsem si ji představil dramatičtěnšjí. Nakonec v E34 je taky maticové řízení a drobné vůle jsem si všiml až tak po roce a půl co s tím jezdím :) Na gumách s rozměrem 205/65 R15 a vcelku pohodlném podvozku jsem nějaké precizní řízení nečekal, tak mi to ani nepřišlo...

gramo
07. října 2019, 16:12
0
Ford Escort 1.3L (1981): V jednoduchosti je síla

Hezky se to četlo, jen si říkám, že charakter auta tvoří nejen chyby, ale i ty dobré vlastnosti, prostě všechny odchylky od "standardu". Jen u takhle starého auta převažují spíše ty nedostatky.

Oceňuju nápad dealera takhle ukázat technický pokrok, jen by bylo fér dát to auto do aspoň trochu lepšího stavu. Ta vůle v řízení a chcípání za studena je z tohoto pohledu trochu podpásovka.

gramo
05. září 2019, 16:39
1
BMW 735i E32: Jako pan ředitel

E32 a E34 si jsou hodně podobné, i v interiéru. Ale za mě má E32 mnohem hezčí záď, jednak se mi více líbí tvar zadních světel a zejména ten elegantní klesající kufr s decentně zvýšenou odtrhovu hranou. E38/E39 mě s tou zakulaceností a plastovými kryty světlometů už tak neoslovují.

gramo
26. srpna 2019, 13:04
0
Nevada: Kde nic se kříží se svobodou a kameny

Parádní článek a hezká připomínka loňské dovolené, ty barvy mě taky nadchly a to jsme ani nebyli u Artist palette, trochu jsme se zdrželi u písečných dun a procházkou po solné plání v Badwater basin, při západu slunka to taky mělo docela atmosféru. A jestli někoho mrzí ten Mercedes, mám tu fotku i s americkým autem :) (se kterým jsme pak zažili defekt v noci uprostřed pouště)

gramo
21. srpna 2019, 10:35
1
Auta, která se stala skvělá v disciplínách, pro které nikdy nebyla vyrobena

A k tomu ta tragikomická pointa s chybějícím testosteronem :) Celý ten popis Fierrari je výborný.

gramo
29. července 2019, 10:31
0
Totálně zklidněná doprava

K tomu mladému: Sám si pamatuju, jak jsem s čerstvýma papírama měl špatný odhad rychlosti, po pár hodinách jízdy po dálnici jsem si zvykl na vyšší tempo a pak mě taky táta musel upozornit, ať brzdím, že jinak se na ten sjezd nevejdeme. Na offroadu ještě musí číst terén, povrch... Je rozumné, když absolvent autoškoly jezdí ještě nějakou dobu pod dohledem zkušenějšího řidiče. Ani v dobré autoškole člověk za tu dobu nenasbírá zkušenosti, které pak v začátcích chybí.
-
Komentář upraven 29. 7. 2019, 10:32:08
-
Komentář upraven 29. 7. 2019, 10:34:20

gramo
25. července 2019, 15:58
0
Automobilové "one hit wonders"

A mrkačky na kličku.

No Trabant 601 byl taky druhý výstřel a když započtenem P240 Sachsenring vyráběný se stejným logem, tak vlastně třetí.

gramo
22. července 2019, 15:53
0
Ferrari s pohonem předních kol: Co nás ještě čeká?

Ten titulek zněl mnohem hůř, než jaká je realita. V nějakém popojížděcím režimu je úplně jedno, jestli je to předokolka, dokud je hlavní náhon vzadu.

gramo
07. června 2019, 15:07
0
Italsko-americké automobilové kamarádství

S těmi zlými jazyky bych nesouhlasil, inspirací pro MX-5 je spíše Lotus Elan.

gramo
07. června 2019, 14:00
0
Italsko-americké automobilové kamarádství

Však je to napsaný v bístově příspěvku :) Vypadá to jako něco mezi Boxsterem a MX-5 a ve skutečnosti je to starší, než ta MX-5 a dá se to považovat za předobraz Boxsteru.

gramo
07. června 2019, 12:47
0
Italsko-americké automobilové kamarádství

DeTomaso je známější, tak jsem radši dal to Iso :) Panteru jsem měl jako autíčko na setrvačník :)

gramo
07. června 2019, 12:24
1
gramo
28. května 2019, 13:01
0
Za volantem: Chevrolet Corvette C5 - lidový supersport

Třeba jsem ve stejnou chvíli stihl dostat 2 palce dolů od těch, kteří si to přečetli po opravě nebo za to, že jsem netrefil těch 4,8 :)

gramo
28. května 2019, 12:31
2
Za volantem: Chevrolet Corvette C5 - lidový supersport

Ke zrychlení 12,8 bych čekal spotřebu tak 4,5. Anebo naopak :)

gramo
20. května 2019, 16:28
0
Autíčkář se ptá: Jakou techniku používáte při ovládání volantu?

Moc na to nemyslím, ale už mě pár lidí upozornilo, že ručkuju. Jsem špatný křižák, asi vlivem toho, že jsem se učil na autě bez posilovače, kde se volantem točilo, jak s kormidlem. Přechytávám dřív, než si upletu z rukou vánočku a někdy jsem i předchystávač. Mám v autě volant a ne řidítka, tak ho chytám i v jiných bodech, než 3/4 na tři, ale většinu času ho tak držím i na dlouhých trasách. Vlastně mi to přijde i nejpohodlnější, občas na delších rovinkách držím volant ve spodní polovině (asi tak 16:20).

gramo
03. května 2019, 10:31
0
Potřeba rychlosti je erozí mysli příčetného řidiče

No zrovna v té Bělé to s bezpečnýma únikovýma zónama není nijak slavné.

gramo
29. dubna 2019, 17:27
1
Čerpací stanice jako umění

Tahle benzinka mi utkvěla v paměti -- na výletě v USA jsme zastavili na Route 66 u Roy's Cafe. V poušti bylo koncem listopadu cca 30°C a vzduch se ani nehnul, to jen přispívalo k atmosféře místa, kde se zastavil čas. Je to ale místo se zajímavou historií, v době největší slávy tu fungovala 24 hodin denně benzinka, servis a motel pro cestující po Route66, po otevření interstate 40 se vše změnilo... https://en.wikipedia.org/wiki/Roy%27s_Motel_and_Caf%C3%A9

gramo
26. dubna 2019, 15:21
0
Top 4: Ve stínu legendy

A má dva kufry :)

gramo
26. dubna 2019, 15:19
0
Top 4: Ve stínu legendy

Ad Thema: Auto s osmiválcem naštorc mi přijde jako kuriozita pro sběratele a nápis Ferrari k tomu samozřejmě ladí. Tipnu si, že s tím turbeným čtyřválcem se nakonec jezdilo i lépe. Nehledě na servisní nároky...

gramo
17. dubna 2019, 11:07
1
Proč máme tak rádi stará auta?

Mě se naopak klíčky od starých aut líbí mnohem víc, právě proto, že je to jen jednoduchý a leckdy i elegantní klíček, na kterém není nějaká neforemná plastová bambule s tlačítky.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem

Jeep Commander V8  2006
Jeep Commander V8

2006 rok výroby
230 koní výkon
4 700 ccm objem

Imperial LeBaron  1973
Imperial LeBaron

1973 rok výroby
275 koní výkon
7 200 ccm objem