načítám data...

Proč to ty mladý už vůbec nezajímá, ten motorismus?

09. ledna 2022, 23:47 93 komentářů Jan Machač Editorial

Dovolte mi krátce se zamyslet, co by tak mohlo být důvodem, proč "mladé lidi" auta "vůbec nezajímají".

zobrazit celou galeriiFoto:   archiv

V poslední době se v mé sociální bublině množí stesky nad tím, že "mladí lidé" se o auta vůbec nezajímají. Prý je nebaví auta jako taková, ale jen ty dotykové obrazovky a proto je tedy v autech máme. Přijde mi takové vidění světa velmi zkratkovité a dovolím si přispět pár vlastními bezcennými názory.

Sám jsem se o auta jako taková začal zajímat v nejútlejším věku. Mohly za to filmy plné honiček, akčních scén a krásných aut, ale také fakt, že jsme v rodině povoz neměli. Strýcové, kteří nás vozili tam a zpět pak svým autem otevírali nové možnosti. Mohli jsme se podívat i tam, kam nejede vlak, nebo autobus a celá naše neděle se při návratu nescvrkla na fakt, že ve tři musíme jít, jinak nám to ujede.

Mluvím o době těsně kolem sametové revoluce, cestám vládly žigulíky a auta z Tuzexu a na dálnicích byla maximální povolená rychlost 110 km/h. Ale přesto, že se tehdejší stroje nevyznačovaly zrovna přehnanými výkony a - přiznejme si to – u některých bylo s podivem, že ještě fungují, každé auto bylo symbolem svobody a pohodlí.

Navíc se v tehdejších reklamách na cigarety, Harvardské fondy a nové nepoznané smažené lupínky Chio objevovaly káry jako symbol úspěchu. I reklamy na auta se nesly v duchu techniky a nových možností. Dokonce některé mluvily i o motoru. Třeba v Mazdě prý nebyl slyšet.

Nedělám si patent na rozum a vím, že je to jen můj omezený pohled, ale když se podívám, jak se ten svět za posledních asi 30 let změnil, nacházím pár drobností, které by možná znechutily i mne. Vezmu to hezky odzadu, abychom udrželi napětí směrem k těm dotykovkám…

foto: Škoda

Dnešní reklamy na auta už "mladí lidé" nesledují v televizi, ale na netu. A tam se - alespoň u mne – zobrazují spíš takové polovičaté výmluvy. V tomto oboru pro mne smutně vede domácí automobilka Škoda. Ač se jedná o značku nohama na zemi, snažící se dodávat spíš rozumné stroje a ne nějaké pitomosti pro velký kluky, vždy posmutním, když vidím reklamu na Škoda Digilab. Tato výstavní síň nových technologií úspěšné značky se stále chlubí půjčovnou elektrických skůtrů. Co to má společného s auty, ptá se mé uštěpačné já? Nic.

Jako bychom se přesunuli z období, kdy automobilky byly na své produkty hrdé, do doby, kdy se stydí za to, že vůbec nějaká auta vyrábějí. A přitom i ta Škodovka umí postavit skvělé auto a dokonce je pořád ještě ve stavu, že semtam dodá technologii Volkswagenu vyladěnou lépe, než to umí Volkswagen sám. Jejich hybridní ústrojí se třemi spojkami a DSG mě taky bavilo a když to doženu až k těm displayům, mají mladoboleslavští jeden z nejlepších zobrazovačů "aktuálního stavu hybridního systému". Prostě to kolečko místo otáčkoměru umí zobrazit všechny módy bez toho, aby si vypomáhalo podvůdky a přitom je jasně čitelné na první dobrou.

Jenže ne, já dostal reklamu na skůtry.

Auto jako symbol svobody nám pak naráží na fakt, že ve velkých městech je často fakt lepší jezdit MHD a s parkováním jsou problémy. Já si ale myslím, že se k tomu přidává ještě jeden prvek: Vyšší vrstva společnosti bere auto jako samozřejmost. Pojem motorista se už nepoužívá, neb motoristi jsme všichni. Už neuslyšíte od strejčka, že jeho žigulík je zase nepojízdný, ale že si pod to lehne a zase se pojede na výlet. Už jen slyšíte maminku, jak volá do servisu a je naštvaná, že termín dostala až za týden. A řeší, kde si půjčí náhradní auto.

Jsem přesvědčen o tom, že spousta lidí vidí auto jako problém. Jako věc o kterou se musí starat a kterou k životu jen potřebují. Z radosti nad zázrakem individuální mobility, kterou jsme si nemohli být nikdy jisti, se stala nudná věc na úrovni pračky. Místo aby se hlava rodiny hrdě hrabala v karburátoru a byla šťastna, že rodině umí zařídit takový luxus, jako auto, je hlava rodiny naštvaná nad nudným vyjednáváním se servisem. Jednoduše jsme si zvykli.

A ty dotykové obrazovky? Když jsem si já chtěl vyzkoušet, jaké je to dostat auto do smyku, musel jsem vysomrovat auto a zkusit jej poslat do smyku. Jistě, že jsem měl simulátory a takové ty věci, ale vektorová grafika, slaboučké počítače a neexistující force feedback z toho dělaly fakt jen hračku. Dnes si ale "mladí lidé", o kterých si pořád myslím, že chtějí objevovat svět a jsou zvědaví, tak dnes si tito mladí lidé mohou stáhnout BeamNG a rozmlátit aut nekonečně.

Navíc ty mobilní telefony a jiné digitální hračky používáme denně, tak je chceme mít po ruce i v autě. Jen se obávám, že tady mluvíme spíš o nutnosti, než o objektu touhy. Tím, že vaše auto umí vyfotit selfie se ostatně pochlubíte jen jednou…

Nedivím se mladé generaci, že je to moc netáhne k předmětu, na který táta nadává kdykoli se něco pokazí, k předmětu, který má každý a který vlastně není ničím vyjímečným. Snad jen ty filmy plné honiček, akčních scén a krásných aut nás mohou naplňovat optimismem.

A také lidé žijící v malých městech a na vesnicích. Tam si totiž mnohem lépe, než ve velkém městě, uvědomují, jaký je zázrak, že ta auta vůbec máme.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Černá Vovce
10. ledna 2022, 08:04
2

+ za BeamNG

reagovat
FidoBlack
10. ledna 2022, 08:04
1

Jsem rád že jsem mladý (24) vyrostl jsem v rodině kde vždy byla nějakým způsobem pěstována láska k autům. Ujišťuji tě že nepatřím k těm mladým který auta nebaví a nepotřebují. Sice nejezdím žigulem jako před 30ti lety ale jsem rád že mám své 3 staré analogové vrány o které se musím starat a budu, jelikož mě to baví.

reagovat
AR
Aleš Roháček
10. ledna 2022, 09:39
10

Po nástupu na vejšku jsem poznal propastný rozdíl mezi tím naším zapadákovem a velkoměstem. Zatímco u nás se o autech můžeš bavit s každým druhým, protože bus jede jednou denně když dobře, potřebuješ auto hned od 18 na svážení kámošů atd, ve velkoměstě jsem potkával stovky lidí, ale mluvit o autech se dalo max s deseti. Jednak je fakt, že student auto nepotřebuje, protože je furt ožralej, ale hlavně jsem si jako vášnivý řidič připadal jako exot. Na denním pořádku bylo, že se nade mě povyšuje někdo bez řidičáku, protože jezdit autem je špatně, protože smrdí atd. A to vůbec nebudu rozebírat jejich kritéria pro dobrého řidiče, což je jedno jediné - zastavovat chodcům vždycky, i když jedeš v jednu ráno do kopce a široko daleko žádné auto není...

krab
10. ledna 2022, 10:23
4

To je fakt drsný ... že se najdou fakt lidi co se takhle budou pokrytecky povyšovat nad tebe a hlásat nějaký ty rádoby spásný eko myšlenky. Já se snažím těmhle lidem vyhýbat a představuju si, že jich přece musí bejt v reálu málo. A přesně jak tu píšete, taky jsem z vesnice a tady když se sejdem na pivku v místní hospůdce tak opravdu cca 20% osazenstva auta aktivně baví, dokonce mají i doma nějaký ten veterán ať už auto nebo motorku a celkem se v tom umí zkušeně "vrtat" :-D Takže témat konverzací je hromada. A i ti chlapy co se o auta zajímají míň, tak si rádi něco poslechnou a tak. A pak mám kamarády vlastně všechno velký autaře..

Já myslim, že naše děti to chytá už taky, láska k motorům (teď myslím samozřejmě spalovacím) to se přenese i na tu novou generaci, ale asi fakt jen v těch rodinách, kde tatínky anebo maminky aspoň trochu auta baví. Možná že opravdu vyloženě pražský děti co vyrostou v rodině těchhle ekovegetariánů k tomu budou mít negativní vztah, ale těch bude spíš jen pár , teda doufám ...

Frankie
10. ledna 2022, 10:41
0

Já se teď hodně bavím tím, že si se synem posíláme různý tipy na auto pro něj, a musím říct, že se sám od sebe dívá po zajímavých kouscích a přijde mi že se orientuje. A jelikož jde o obětinu, tak lovíme ve vodách od roku 2000 tak do 2008. A těším se, až v létě pojedeme objet pár tipů.
Podepisují se pod to, že je velký rozdíl mezi městem a vesnici. A to ne jen k autu, ale celkově k životu, potřebám a zemitosti. Takový ten běžný životní a technicky přehled, vztah k manuální práci měli vždy lepší lidí z dědiny, protože to holt viděli a museli mít.
Krásný příklad je z nemocnice u nás, kdy na pohotovost jdou z města s každou bolístkou. A z goralie pomalu až umírá.

gramo
10. ledna 2022, 10:41
0

Čím dál víc lidí vyrůstá ve velkých městech, tak zase takový optimista nejsem. A auta jsou stále složitější, tak kromě veteránistů čím dál míň dětí má možnost vidět tátovu radost, že se mu podařilo něco opravit... Ale dokud ty spalovací motory nezakážou, dá se spokojeně žít i v nějaké menšinové bublině.

FidoBlack
10. ledna 2022, 11:00
1

Proto pro dceru schovavame nějaký ty skvosty v garáži :D

Ra
Ragnarok
10. ledna 2022, 19:08
0

Gramo, tu bublinu jsem si vybudoval taky a snažím se z ní vylézat co nejméně, neboť pak propadám trudnomyslnosti. A věřím, že se to bude dát nějak ochcat až ty spalováky zakážou.

Ha
Habakukk
10. ledna 2022, 08:45
2

Upřímně proč by je auta měla zajímat? Samosprávy velkých měst se snaží jakkoliv omezit osobní vlastnictví automobilů. Máme tu modré zóny, emisní plakety, úseková měření a občas nesmyslné rychlostní limity. Když si to jako mladý člověk dám dohromady, nevidím důvod si auto pořizovat. Rychleji dojedu MHD nebo se svezu Ubere.

reagovat
Jan Machač
10. ledna 2022, 08:57
0

jo, to jsem ani zmiňovat nechtěl, protože to hodně souvisí s hustotou provozu a momentální náladou a stavem hádek ve společnosti... Ale jistě to NEPOTĚŠÍ...

Trinom
10. ledna 2022, 09:08
1

Je fakt, že ve velkém městě nemá auto pro jednotlivce příliš mnoho výhod, pokud nepotřebuje převážet větší/těžší věci, nebo se dostat někam, kam je to městskou obtížné nebo na x-násobek času. Na druhou stranu, na venkově,v podstatě nemáš jinou možnost.
Co se týká auta jako koníčka, je ale prakticky závislé jen na tom, jaký postoj k němu mají rodiče a přátelé v průběhu vašeho mládí. Pokud kolem sebe uvidíte lidi, které to baví, je velká šance, že vás to chytne taky. To samé platí i o opaku. Pokud do vás budou od malička tlačit, že auta jsou špatně, protože škodí přírodě, tak je výsledek asi jasný...

MB
MBMB
10. ledna 2022, 09:26
-2

Bohužel ta omezení jsou právě následkem toho, kolik těch aut je. Od revoluce se jejich počet už skoro ztrojnásobil a ta naše evropská města na to jednoduše nejsou stavěna. A přidávat jim ten prostor podle mě není úplně cesta, je to v principu prostorově i energeticky dost neefektivní městský dopravní prostředek, který by bylo vhodné používat s mírou.

Avex
10. ledna 2022, 08:59
1

Troufám si říct, že v mým věku (21) je "car enthusiast" tak každej desátej člověk. To, že mladší generaci auta a řízení netáhnou je imo:

a) lidi v tomhle věku na nějaký vysněný auto a jeho servis prostě nemaj peníze (pokud teda od táty nedostali novej Bavorák)
b) s autem je až moc sraní - benzín je drahej, furt se na starších autech něco sere, musí se to brát k mechanikovi, kterej vám 50x nezvedne telefon, platí se na to pojistka, atd.
c) existuje MHD/Carsharing
d) na silnici je poslední dobou až moc debilů, takže ani já už si řízení dvakrát neužívám

Mě auta třeba bavěj, ale v žádným případě to není pro každýho. A i když mě bavěj, tak nejsem schopnej si vyměnit ani stěrače:)

reagovat
ro
rock
10. ledna 2022, 09:45
2

Body a) a b) platily i v době, kdy bylo 21 mně. A to už je nějakej ten pátek.

Avex
10. ledna 2022, 10:33
0

Možná, ale Gen Z je na tyhle věci obecně docela háklivá. Před 20/30 lety nebylo nic nenormálního si auto opravit doma na zahradě, to už je v současný době sakra vzácný. A v trhu, kde jedničkový Fabie (beru průměrný první auto) začínaj na 50k jsme už taky dlouho nebyli.

krab
10. ledna 2022, 10:38
2

Přesně to mě napadlo taky, když čtu Avexovy body... mě je 40, takže ta doba, kdy jsem začínal jezdit je prostě okolo toho milénia. A provoz byl už tehdy docela velkej, na venkově slabší, ale to je i dneska. Blbců za volantem taky dost, navíc se jezdilo s nesrovnatelně nebezpečnějšíma autama ve srovnání s dnešní dobou. A přežili jsme i ty telecí roky... Prachy na auto taky nebyly, na brigádách a různě se dalo něco vydělat, ale bylo to pár kaček, myslim dneska mají šikovní a ne líní kluci a holky v tom věku 18-20 šanci si přivydělat daleko líp, těch možností je určitě víc než jen jít jen v září na Chmel a přes prázdniny sbírat jablka třeba.. Ale to bylo i za mě. Taky jsem měl možnost odjet do Anglie třeba a tam si nějakou kačku vydělat i zajímavější než manuální prací za minimální mzdu. A dneska se dá spousta práce dělat i online.

Takže na tu káru si vydělat jde. Spíš jde asi o celkově ten přístup - ono to bolí, ono to stojí nějaký úsilí, tak já se na to vybodnu a půjčím si auto od fotříka nebo se nechám dál všude vozit. Asi chybí taková ta chuť objevovat auto , naučit se ho řídit, poznat první smyk, zkusit si maximálku, zažít první šestiválec , osmiválec atd... prostě asi takový ty sny a hnací motory, proč jsme třeba my před těma dvaceti lety makali kolikrát někde jako šrouby, abychom si prostě vydělali tu první dvacku, pade na to vysněný starý auto se kterým pak budem zažívat dobrodružství. A možná že se na auta už dneska nedají moc balit holky, takže asi bejt mi dneska 20 s mojí "starou" mentalitou bych nejspíš koupí 205tky GTI, kterou jsme pracně s fotrem dali dohromady na žádnou nezapůsobil, prostě jako "vrať se do hrobu". Já měl takhle tenkrát tu Cortinu co jsme s tátou dali dohromady :-D A to nakonec na moji budoucí ženu zapůsobilo... Dneska by to bylo asi jinak...

ro
rock
10. ledna 2022, 11:11
2

Nooo, ono to bylo (alespoň v mých 18-21 letech a v mém okolí) tak, že na zahradě se měnil tak maximálně olej a brzdový destičky. Na větší věci si troufl jeden člověk v ulici. Ještě bych dodal, že část věcí, které si člověk bastlil doma nebo byl připraven opravit na cestě, se dneska na autech buď už nesypou (protože dneska jsou nároky na provozuschopnost nebetyčně vyšší než v době Š120L) nebo na tom autě prostě nejsou (tak nějak není potřeba umět seřídit karburátor).
Na chmelové brigádě jsem si vydělal 1,5-2,5 t a za to se nic použitelného nedalo pořídit ani tehdy. Pravidelná denní brigáda se u nás na dědině najít nedala a dojíždění bylo mnohem složitější než dneska.
Neteř, co jezdí kamsi do skladu naceňovat zboží, si na tu hypotetickou 50 tisícovou Fabii vydělala za prodloužený tříměsíční prázdniny a ještě jí něco zbylo.

No a doplňuju k bodu d), že mi to s těma debilama nepřijde zas tak kritický. Nehod už nepřibývá, mrtvých je 1/2 před 30 lety (a 1/3 toho, co bylo pozděj v devadesátých), zraněných je málo. S přihlédnutím k tomu, jak se zahustil provoz, je na našich silnicích neuvěřitelně bezpečno ve srovnání s minulými dobami. Řidiči se sumárně chovají docela ohleduplně, někdy až moc na můj vkus. Že je mezi nima občas nějakej kretén, to se nedá nic dělat, Gaussova křivka je neúprosná.

bo
bonup
10. ledna 2022, 11:13
1

Jo souhlas ani červenej Mustang Cabrio s bílou kůží (v parádním stavu) není kočkolap, ale chlapolap. Já to kupoval i pro kluka aby si uži,l když já nemohl a toužil po tom, ale lepěj se jen chlapi. V 90sátkách bych na to chytil každou.

Frankie
10. ledna 2022, 11:13
1

Myslím, že jsi dost dobře vystihnul prostě tu generaci Z. Vše co možná s nejméně obtížemi a úsilím. Vše hlavně rychle, ale ti vůbec nemíní rychlost auta, rychlost v zatáčkách apod. Hlavně pohodlí, konektivita, provozní jednoduchost. Ale hlavně kam jezdit, když stačí být doma, na sitich, virtuálně. Vzdělání online, kamarádi online, zážitky a videa online, jídlo je coool si objednat....
Generace Z, to bude pro nás, co nám je kolem 40 let docela zážitek si myslím.

Pochtli
10. ledna 2022, 21:15
0

Avex: První bod je argument k smíchu, neboť nedostupnost vysněného auta řeší každá generace. Pak už je to jen o tom buď najít kompromis nebo brečet na fejsbůčku, že na to nemá a jak je svět nespravedlivý..

beastar
10. ledna 2022, 09:22
6

Honzo jedna z nejsrozumitelnějších a nejlepších věcí. Co si tu napsal za poslední dobu. A něco na tom skutečně je. Ten pokrok je značný.

reagovat
gramo
10. ledna 2022, 09:29
16

Mě kdyby v dětském věku každý den někdo naložil do auta a odvezl do školy, tak k tomu taky nezískám kladný vztah. Ale cesta autem prostě byl nový zážitek a vytržení ze všedních dnů, jeli jsme k babičce a dědovi, na výlet, na dovolenou... (ono cesta Trabantem je vytržení ze všedních dnů i dnes :) A bavilo mě dívat se z okýnka, jak ubíhá krajina, nepotřeboval jsem žádnou digitální hračku, která by mě cestou zabavila. Ony totiž žádné nebyly, když přišlo "Nu pagadi", to byl hit. Občas jsem tátu poprosil, aby mě pustil do auta a tam jsem seděl a točil volantem, řadil, dával blinkr a představoval si, že někam jedu. A když přijel strejda se škodovkou, bylo samozřejmě potřeba si ji taky vyzkoušet. Asi málokteré dítě se dnes baví tímto způsobem, protože dnes mají dost jiných a zajímavějších podnětů. Pak ani ta cesta někam na výlet už není takový zážitek.

reagovat
HeavySmoker
10. ledna 2022, 13:15
2

Niečo na tom bude, voziť sa v aute bol pre mňa ešte sviatok, keby som chodil každý deň do školy na sedačke stredne veľkého crossoveru, asi by mi to neprišlo tak zaujímavé. Vždy som sa tešil keď sme mohli cez víkend ako deti umyť auto, lebo som si tam mohol posedieť a všetko chytiť. Ako so všetkým, proste to zovšednelo a tak to už nikoho tak neberie ako keď to bolo nové a slušné auto mal len ten, kto bol aspoň trochu úspešným.

Vavris Vavrisovic
10. ledna 2022, 15:19
0

gramo: tohle je dobrý komentář :-)

sheogh
10. ledna 2022, 20:16
0

Ja to mel uplne stejny, navic nasi auto nemeli, jen deda (Skoda 100), takze to byl vzdycky zazitek :-)

liška
10. ledna 2022, 09:30
2

Mno když už opět brečet ve stylu dřív bylo líp, chtělo by to možná nějaký srovnání. Určitě souhlas s tím, že si dnes málokdo opraví auto doma, ale to je prostě technologickej vývoj, kterej za mě minimálně u aut víc přináší, než bere. A je to tak ve většině oborů a zájmů. Možná nějaký sportovní náčiní se dá doma jakž takž poservisovat. Ale kde bereš to srovnání, že dřív mělo víc mladejch lidí zájem o auta? Ano, takový to do 10 let věku čumět "kolik to má na tacháču" to jsem na základce taky zažil u spousty kluků a věřím, že to přetrvává i dodnes, ale třeba střední škola na přelomu milénia, tam si myslím, že jsem z cca 15 kluků byl minorita. Ženský vůbec nepočítám. A jak už tu zaznělo, pokud se láska k autům pěstuje v rodině, šance je větší.

reagovat
Vavris Vavrisovic
10. ledna 2022, 15:20
3

Hele, mi to vůbec nepřijde jako brečení. Je to pěkné shrnutí

Jan Machač
10. ledna 2022, 17:14
1

V době, kdy každý vším za něco bojuje jsou holt lidé naladění primárně na konfrontační notu no.

liška
10. ledna 2022, 20:40
4

A je konfrontační/diskuzní vlna špatná, nebo raději chcete, aby Vám to každej odkejval a byl klid? Jak jsem napsal - opravdu jste schopni dokázat, že 20 let zpět to bylo jinak? Že bylo víc lidí nadšenejch do aut? Anebo je to tím, že všichni odrůstáme a v zápalu povinností, rodiny, práce na to holt není tolik času a stejně tak to mají i naši vrstevníci a celá sociální bublina nadšenců aut, ve které se pohybujeme ? Ale skupina řekněme 18-30 let se zájmem o auta, tam ta základna zůstává stejně velká, ne-li větší? Já když se rozhlídnu u nás ve městě a vzpomenu si na tyhle roky - pár otuzenejch kadetů, občas nějakej hero v báwu e36. Dneska kde jakej křivočepičář s ovečkou f tdi na hlínách, bmw, audi. Každou chvilku nějaký mini srazy před supermarketama. A i když jsou to možná z našeho pohledu tuctovky, často v pochybným stavu, pořád těm lidem asi nemůžete upřít, že auta úplně ignorují - to by si jinak šli pro Hjondé či Dačku na leasing .

liška
10. ledna 2022, 20:55
0

Jeste napriklad pokud se rozhlidnete kolik lidi dnes dela treba detailing, wrapy, sluzby jako treba svitlip atd a zda se, ze je to vsechny dobre zivi - to jen znaci kolik lidi (jejich zakazniku) se zajmem o auta je, ne?

beastar
10. ledna 2022, 21:58
2

Liška: Zajímavý názor. V jistém směru máš pravdu. Já to vidím ještě trochu jinak. Jak sem tady ale psal taky si úplně nemyslím, že jako ty mladý. Nebo dnešní doba vyloženě nepřeje auto fandovství. Spíš je to trochu jiný. A ty cíle a důvody mladých autíčkářů jsou úplně jiný. My to možná jen prostě vidíme jinak i kvůli tomu věku. Zkušenostem. Mě zas třeba udivuje kolik je ručního mytí a detailingu což bylo za mého mládí sprosté slovo. Ono autům podle mě prostě nepřeje doba. Když to přirovnám jsou to takový Tolkienovy Elfové. Stále mají obrovskou moc a magii jen cítí že jejich vláda pomalu končí. Prostě se svět mění v jejich neprospěch. A my trochu věříme v ten starý svět což není na škodu.

Jan Machač
10. ledna 2022, 23:51
1

Liška: Já hlavně nikde netvrdím, že by někdo zájem o auta měl mít. Že dřív to lidi táhlo k autům více? No a? Já se jen drbu na hlavě čím to a debatuju. Mi klidně řekni, že chceš škodovku kvůli skůtru! ;-)

liška
11. ledna 2022, 08:56
2

Jan Machač: No a já reagujíc na nadpis článku jen říkám, že to mladé k autům stále táhne, podle mně pořád stejně. Že už to není o štelování karburátoru ale o synchronizaci mobilu s infotainmentem je spíš vývoj, než že by to bylo k pláči. A ten drobnej hejt skútrech, kor když o pár vět dřív píšeš o svobodě spojené s cestováním vlastním autem? Já měl třeba to štěstí, že jsem od 15 let mohl řídit rodinnej skútr na kterým jsme s kamarádama (motorkářema co se mi smáli, že na tom neřadím a je to pro holky) podnikali vejlety po okolí řekněme do 50km a ten pocit svobody byl prostě k nezaplacení a možná i díky tomu jsem si udržel následně i kladnej vztah k autům, coby dalšímu stupni evoluce svobodného pohybu. Takže bych vůbec nezatracoval jakoukoliv individuální mobilitu, ať už je to elektroskútr či jakákoliv forma sdílení.

beastar
11. ledna 2022, 09:52
1

Zrovna ten projekt městských skútrů pro sharing docela funguje. Samozřejmě s auty to nesouvisí. A to co tam Honza píše. Proč se tím Škoda Auto chlubí takto otevřeně když jde o řekněme doplňkové věci. To k zamyšlení je. V tomhle kontextu to je podle mě dobře kritizovat.

Je to divné. Aby výrobce docela kvalitních automobilů tlačil zákazníkovi v první řadě skútry. Taková je totiž idiotska doba. Jak dalece to souvisí s mladými je otázka. Na oficiálních webech je často vidět stohy keců jako naše Eko vozy, jen ta nejnižší spotřeba. Téměř bez emisí.

A až zástupně se řeší i ta konektivita a panoramadach. Ano je to vývoj ale z pohledy svobody a autíčkáře je to tristní.

fortress
10. ledna 2022, 09:32
1

Přidal bych i odsouvání rodiny na pozdější dobu (30+) to pak už stihnout práci, školy, kroužky, nákupy, výlety, doktora s dětmi/prarodiči bez auta. Good luck.

reagovat
Trinom
10. ledna 2022, 09:38
1

Zase to bude záviset na velikosti bydliště. Když si vzpomenu na maloměsto, kde jsem vyrůstal, tak se všude dalo dostat na kole nebo pěšky v řádu minut. Tam nebyl jediný důvod, proč by mě měli někam vozit autem. V krajských městech to je ale hned úplně jiná situace...

mariov8
10. ledna 2022, 09:48
2

Stěhování lidí do větších sídel má na situaci dopad také. Ano, v Praze s luxusní MHD a velkým problémem s parkováním se auto nejeví jako výhoda, spíše naopak. V menším městě je to otázka složitější. Kde pracujete? Po malým městě je auto nesmysl, dojdu raději pěšky. Ale když je to do práce 20-30-40km, tak se dnes na autobusy spoléhat nedá. A na vesnici? Tam jste bez auta dnes skončili. Nekoupíte si ani chleba. K doktorovi? Škola? Školka? Do práce? Pěšky? Tam je dnes auto jediná možná dopravní obslužnost a to často do posledního slova. Na tyto lidi současná propaganda s elektromobilitou úplně kašle, těm je předražená elektrická krabička háklivá na teploty s pofidérní možností nabíjení doma úplně k ničemu.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 10:09
0

Nutnost mít aut na vesnici je neoddiskutovatelná. Nevím, proč by jim měl ale být elektromobil k ničemu. Přesně na tyhle přískoky pár desítek kilometrů na nákup, do školy apod. do blízkého města je to zcela bez omezení. Na to stačí i ten "pitomý" Leaf 1. generace a řada lidí ho přesně pro tyto účely má. Problém je samozřejmě cenová dostupnost jak nových aut, tak ojetin, protože jich z podstaty ještě moc není. Ale to je jen otázka času a zatím si každý může nakoupit spalováků, kolik je libo.

Frankie
10. ledna 2022, 11:09
0

Jako druhé či xte auto do rodiny snad ano. Zde může být opravdu výhodou krátké trasy a možnost dobíjení, sice pomalého, ale doma. Jen ta cena, že.

ro
rock
10. ledna 2022, 11:26
0

Myslím, že jako n-té (kde n se nerovná 1) by na dědině stačil i ten Leaf. Byť těch 120-150 km, co mají kusy v bazaru, je pro mne na hranici a za mrazu už i dost strašidelných. Problém je v tom, že průměrnej dům na venkově má 40-50 let a pokud do garáže nebo průjezdu dám tu svoji nablejskanou Oktávku, tak na druhé nebo třetí auto zbývají parkovací místa na silnici před domem, na dvoře, na vjezdu. A tahle místa jaksi nejsou elektrifikovaná. Chce to individuální zamyšlení u každého domu, ústupky a... investice. A jsme zase u peněz. Netvrdím, že to nejde, ale není to až tak banálně jednoduchý, jak by se mohlo zdát.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 12:08
-2

Jsou lidi, kteří víc než pár desítek kilometrů nejezdí vůbec a stačí jím i ten Leaf jako jediné auto. Ale to přirozeně není moc časté.
S tím, kolikáté auto to je, je to celkem ošemetné. Zpravidla pokud už někdo má ve vozovém parku elektromobil, tak to je vždy první volba, protože má nejnižší náklady a je i nejjednodušší/nejpříjemnější na řízení. A to jakože první auto (spalovák) se bere jen z nutnosti, když to jinak nejde kvůli vzdálenosti či prostoru. Na základě té zkušenosti to pak může končit různě, to je individuální.

FidoBlack
10. ledna 2022, 13:20
0

Já třeba pár desítek km denně jezdím, řekněme 200 jen do práce z práce.... uplně si nedovedu představit že je elektro pro mě volba i když u parkoviště máme stanici a imrvére plnou..

pi
pird
10. ledna 2022, 13:23
11

MBMB: I když nerad vytrhávám z kontextu, tak teď to udělám. Tím, jak jsi napsal, že elektromobil je nejpříjemnější na řízení, jsi vystihl celou podstatu článku. Pak má lidi zajímat řízení a auta. Nepotřebuješ umět nějaké pokročilejší řidičské techniky typu heel and toe, nemusíš umět řadit nahoru bez ubrání plynu atd. Elektromobil ti pak asi největší zážitek z jízdy poskytne v přímce a to je asi dost málo pro někoho, kdo má opravdu rád auta.

HeavySmoker
10. ledna 2022, 13:48
3

prid: Mám doma starú 911tku, ale keď som dostal Teslu 3 AWD, rozhodne som sa nenudil. Rozhodne je to zábavnejšie než aktuálne BMW 3 / 5 s ktorými jazdím často. Dajú sa s tým robiť v zákrute neuveriteľné veci. Vlastne jediné čo ma zradilo boli brzdy, podarilo sa mi ich uvariť za pár minút. Keď sa predstavia elektrické alternatívy k veciam ako MX5 / Lotus Elise, budem sa na za ich volant tešiť. Je to iné, ale dobré. Heel and toe už dnes začinajúceho učiť netreba, než si bude môcť kúpiť poriadne auto, manuál v ňom aj tak nenájde. Tak ako dnes nenájdeš ručný sytič. Budeme divní ako ľudia čo sa vozia parnými lokomotívami alebo na koňoch, ale mne to nevadí.

beastar
10. ledna 2022, 14:44
3

Koně jsou náhodou fajn. Akorát dnes je mít koně něco jako mít v garáži ještě jeden sporťák navíc. Tolik to totiž měsíčně stojí. :)) A řídit koně je mnohem složitější, než jakékoliv auto. Včetně ev.

Mimochodem já už sem divný teď. Takže jestli kolem mě jezdí víc nebo míň EC nic nezmění. Mě je to vlastně celý to kolem elektromobility u prdele. Ta bublina časem splaskne stejně jako nesmysli v rámci Green dealu. Jen ať se nikdo netroufá angažovat v úplném zákazu provozu spalovacích motorů..

krab
10. ledna 2022, 15:37
0

Koukám, že tady je fakt spousta zajímavejch komentářů k zamyšlení se.. Sice pan (nebo osoba, kdyby náhodou byl nebinární bytost) MBMB vždycky věřím že schválně provokuje z těma elektromobilama, ale fakt je ten, že ty povozy fascinujou leckoho. I já jsem strávil nějaký dny za volantem těch aut a další si rád příležitostně vyzkouším. A ta zábava za volantem tam jakoby sice není, ale chápu, když někdo říká že asi jako je, to protože ho zaujalo to jak je to jiný, nový... A taky ono zábava z řízení? Jak to definovat. Každej to vidí jinak. A hodně je to ovlivněný jaký auta má rád, má na ně nějaký vzpomínky a tak... Mě se třeba moc dobře řídí auta z 50-70. let, nedělá mi problém s těma autama rychle nějak harmonicky splynout a ovládat je tak jak cítíš, že si to technika vyžaduje. Naopak mi dělá problém pochopit často to nejmodernější ze sportovních aut co jsou na trhu teď. Najít správnej odhad toho co si ještě můžu dovolit a v jaký rychlosti vědět, že auto ještě pořád zatočí není pak sranda. A vyrostl jsem nejvíc na autech z 90tek a z přelomu milenia a dodnes vlastně tyhle auta používám, vše čím soukromě jezdím je minimálně dneska 15 let starý. Tak to je taky kategorie ve který si snadno najdu tu zábavu za volantem, o který jsem přesvědčenej, že je ta opravdová a největší..

Já jsem jen zvědavej na jakým typu auta bude dělat autoškolu v roce 2038 náš kluk :-D Už ten letopočet mi přijde jak z nějakýho scifi...

MB
MBMB
10. ledna 2022, 16:53
-1

pird: Ano, jistá souvislost tam nepochybně je. Minimálně pro nějakou skupinu je požitek z řízení jistě i v tom řazení manuální převodovkou a technikami s tím spojenými.
Já to tak třeba nemám. Mě spíš baví rychlá jízda jako taková (tím nemyslím rychlost v přímce) a to, že u toho neřadím, je mi jedno. Naopak spojku a vícestupňovou převodovku beru jen jako technickou nutnost, která tam musí být kvůli nepříjemným vlastnostem spalovacích motorů a když to tam být nemusí, tak je to za mě super. Nejsem ten typ, co by chtěl něco schválně složitější, aby jakože bylo větší umění a požitek to ovládat. Každý to má jinak.

Trinom
10. ledna 2022, 16:54
6

Ne každý si musí užít auta tím, že jezdí hoblovat okresky. Ono i plynutí na obláčku má něco do sebe.

fortress
10. ledna 2022, 17:38
2

S tím koněm souhlas, taky si ho neošklivým a nejsem pro jejich zákaz. Navíc to je relativně levné na pořízení. Nicméně ten provoz a garážování je peklo.

beastar
10. ledna 2022, 19:04
7

Jo jo já to psal ze zkušeností. Garážujeme tři kousky velmi poctivě. A kam se na to hrabe jakýkoliv auto. A to nejsou nemocný. Doufám že to je dostatečně eko, green. Aby je nezakázali. Až skončí spalováky asi je začneme jezdit daily.

To bude náhodou skvělý až takhle v Sobotu před klubem. Uvázaný ty koně mezi tím občas brička, sem tam Tesla, Dongfeng, Shitsung. Čus holky dáte si drink mám venku plňase. Pěkný sedlo brácho. Jo dík to je syntetický. Pak přijede Mbmb na elektrokole pokecáme u decáka vody. A po půlnoci se rozjedem. Protože správný euroobčan nepije alkoholové drogy, nekleje, má rovnou páteř a třídí. Pak si půjdem koupit benzín do lékárny. Už vidím ty pranice o seno. Kupujte louky než je vykoupí Komárek, Musk a Putin.

Ča
Ča Snač Aj
10. ledna 2022, 20:39
1

Dostals mě u Shitsunga :D btw Stellantis oznámil konec prodeje spalovacích verzi Berlinga a spol., to jsem zvědavý na ty prodeje..(ale vlády zároveň oznamují nové dotace..:/)

mariov8
10. ledna 2022, 09:42
1

Já jsem také nad tím již několikrát přemýšlel. Z auta se podle mne stal až příliš běžný spotřebič a mládež dnes má všechno pod nosem. Je dnes i trochu línější než byla, virtuální svět nabízí hodně lákadel i bez nějaké cesty a cestování. Moje děti sice k autům mají docela pozitivní vztah, maminka říká že mají postižení po tátovi, ale podle mne to není úplně to samé, co jsem měl já. Dnes si bude někdo i ťukat na čelo, ale moct umýt dědovi nebo dokonce tátovi auto byl náš sen. Auto se také kupovalo na 20 let, ne na 4 a pak šup pro nový leasing nebo úvěr, takže se muselo opečovávat úplně jinak. Bylo nutné mu alespoň trochu rozumět, jinak byl život s ním složitější. Dnes se o vše postará elektronika a počítače, tak proč nad tím tak přemýšlet, je to jenom další spotřebič...

reagovat
gramo
10. ledna 2022, 10:03
3

Ta péče o auto je taky jeden z aspektů. Když už se člověk o něco stará a věnuje tomu svůj čas a občas i nějakou drobnost sám opraví, taky k tomu má pak jiný vztah, než ke spotřebiči, co se každých pár let vymění a když je potřeba něco řešit, dá se do servisu.

David Marek
10. ledna 2022, 10:35
0

a co ta auta stojej!

reagovat
bo
bonup
10. ledna 2022, 11:00
4

Je mi 50+ a auta mám rád i složité věci si na nich dělám sám. Naštěstí mám příslušné vzdělání tak mi i novější technologie v autech nevadí. Mám veterána a youngtimera cabrio + motorky. Z mých tří dětí (veterána a mám od jejich narození ) předtím jsem měl ještě MR2 1gen. tu jsem prodal, děti v ní nešlo vozit – do teď však lituji. Místo MR2 jsem koupil 2+2 veterána.
Jen můj nejstarší je nadšenec do aut a jezdí, mladší si teď ani nechce dělat řidičák a dcera sice chce, ale rovnou na automat.
Přesto vítám jak elektromobilitu i robotické řízení a určitě budoucnost přeje sdílení třeba UBER atd. bez řidiče. Doba je jiná a mladí ani řidičák opravdu nepotřebují pokud bydlí ve městě. Vývoj navíc ukazuje že nebude potřeba. Dokonce už teď je jednodušší nemít své auto a půjčit si ho. Naštěstí to pomalu začínají chápat i zavedené automobilky. Pokud se nepřizpůsobí mohou také skončit a tím i náš autoland.
Auto na benzín bude jen koníček a benzín se bude kupovat v "lékárnách" jako v počátcích motorismu – to vše samozřejmě v delším časovém horizontu. Já si pořídil navíc 8vál cabrio a na důchod si budu užívat tedy veterány dva a k tomu motorku. Drahej syntetickej benzín zaplatím. Radost si však na zapadlých silničkách udělám. Sám jezdím raději 2x19km do práce nakole - trvá to skoro stejně dlouho jako autem.
Jedinné čeho se bojím, ale toho se asi nedožiju, až se zakážou auta řízená lidmi, protože jsou nebezpečná. Jakmile bude procento samořiditelných větší než normálních začne se o tom uvažovat. Pak už lidský řidič, jen na uzavřených okruzích.
Dělejme si tedy radost dokud to jde a smiřme se vývojem. Před 120lety taky mysleli že kůň je lepší než smraďoch – mě teda benzín voní, ale chápu že ne každému.
Moje další normální auto bude elektromobil s co nejvyšší generací automatického řízení jen musí trochu zlevnit nebo naopak normální auta zdražit. Na normálních silnicích je totiž jezdit otrava a přepnout na automat je můj sen. Kdo musí denně pracovně cestovat moc dobře ví proč o čem píšu.
Může se nám to nelíbit můžeme i nesouhlasit ale…….

reagovat
ho
honzaHK
10. ledna 2022, 11:26
2

Podle mně se z toho dělá zbytečné drama. Tak jako poslední dobou ze všeho, na co se dá vztáhnout "už bylo lépe". O auta jsem se zajímal vždy, druhou půlku základky a gympl jsem dělal v devadesátkách a tam se rodila moje láska k autům. To je ta doba, o které se píše v článku. No jo...já si ale za boha nemůžu vzpomenout na kohokoliv z mého okolí, kdo by auta miloval, kdo by měl plakáty na zdech, kdo by hrál need for speed, kdo by se otočil za xedos šestkou nebo alfou, nikdo. Ano, kluci značky aut znali, ale nijak paf z nich nebyli a dá se říct, že jim to bylo šumafuk, měli prostě jiné zájmy. V mé sociální bublině nebyl nikdo, kdo by auta miloval. Je to vidět i na vozovém parku na různých srazech po pěti, deseti, dvaceti letech, prostě je to všechno šedý průměr bez citu, a na srazech se auta vůbec neprobírají. Není to špatně, vůbec ne, ale je nutný si přiznat, že většinu lidí auta nikdy moc nezajímala.

reagovat
Ha
Habakukk
10. ledna 2022, 11:59
0

Věřím, že auta tvé spolužáky zajímají jinak by je přeci nevlastnili, ale jako prostý spotřebič bez nějaké hlubší emoce. Já mám takto auto pro manželku nebo služební prostě ať odmaká za minimální peníze a víc od toho nechci. Moji spolužáci zase need for speed pařili, páč se pařilo úplně vše co se v pirátské kopii namanulo a zrovna hraní her a lásku k autům bych vůbec nespojoval. Souvislost tam není žádná, ano na pc jsi si zajezdil s 911, ale reálně jsi si půjčil Favorit od rodičů a byl jsi King páč jsi tam měl rádio na CD.

Frankie
11. ledna 2022, 11:36
0

Jo, je fakt, že tady my autickari to máme jinak díky svému zájmu a tím pádem i historii. Já to měl například tak, že na střední se o auta zajímal každý spolužák. A bodejd by ne, když jsem dělal automobilní prumku v Bruntali. No a na výšce to bylo podobné. Zaprvé ta svoboda a za druhé to byla fakulta strojní v Brně.

esmo
10. ledna 2022, 12:33
1

Čest nám vyjímkám. Ale co můžu říct o svých vrstevnících (26 let), tak taková polovina kluků se v autech ještě orientuje a alespoň zevrubně zná technické specifikace. Ale to my jsme zrovna příměstská skupina odchovaná na Top Gearu :-)
Živě si ale dokážu představit lidi, který tady popisuje v komentáři Aleš. Fuj, až mi přeběhl mráz po zádech :D

reagovat
Vavris Vavrisovic
10. ledna 2022, 15:10
7

Pěkné zapřemýšlení a vypíchnutí bodů... já bych z něj vyzdvihl především tu pasáž, že se automobilky stydí za to, že vyrábějí auta. Ono to totiž tak je.

Přeliv většinové společnosti od "auto je svoboda" k "auto je problém" je evidentní. Na jednu stranu to respektuji a chápu - ono by vážně nebylo dobré, kdyby objem dopravy rostl do nekonečna, na druhou stranu ale západní svět k takovému nárůstu sám směřoval a teď to je jen takové divení se, co že nám to vývoj způsobil.

To zmíněné "Stydím se, že vyrábím auta" je pak nejvíce patrné přímo na stránkách jednotlivých automobilek. Nalézt nějakou technickou specifikaci modelu je skoro nadlidský výkon. Přesně jak říká článek - auto je dnes degradováno na uživatelskou potřebu a marketingové informace se nesou pouze na vlnách konektivity, lajfstajlu a především ekologie. Propagační materiály se tváří, že vozidla nemají motory a dynamické hodnoty. Technické údaje jsou často schovány pod nějakým neviditelným odkazem hluboko v textu. Když to přeženu, z pohledu automobilem nepolíbeného člověka je to jako vybírat "lepší a dražší mobil".

To je ale asi přirozený vývoj, protože pro mladou generaci jsou auta prostě přežitek. Jasně, bude existovat určité procento výjimek, ale myslím, že v následujících letech budou velmi stoupat tendence řešit auto jako druh služby, sdíleného vlastnictví nebo prostě něčeho, co se bude způsobem užití blížit k předplatnému na spotify... Věřím, že za 30-40 let bude naprostým standardem nějaká "permanentka na mobilitu".

Je to špatně? Není. Svět jde kupředu. Nám to nikdo nebere - nepředpokládám, že by někdo někdy zakázal provoz starých aut. A jestli ho zakážou ve městech, tak ať, stejně pro zábavu jezdíme jinam...

reagovat
af
afro-r1
10. ledna 2022, 16:13
0

Ja si postesknu trochu jinak.
To, ze se mladi nezajimaji o auta, resp, spise "urban mobility" je prosty fakt. To, ze se o auta ale nezajimaji samotni konstrukteri a vyvojari aut, je take fakt ovsem o to smutnejsi.
Predstava, ze sedite denne uvnitr automobilky nebo vyvojarske firmy a nemate si s kym o autech povidat, neni moc vesela. Ano, vsechno mili kamaradi, ale temata hovoru jen cestovani, oslavy, novy film, rodinne starosti, vecerni pivo nebo v nejlepsim pripade novy supertlumic do horskeho kola. A to dokonce ani v predvyvoji a nebo sportovnim oddeleni.
A nejen kravataci od predsedy predstavenstva po vedouci(-ho) projektu, ale i konstrukteri, kteri sice navrhnou jednu konkretni soucastku podle minulych vzoru, ale vseobecne povedomi o fungovani auta a jeho casti je mizive.

reagovat
Trinom
10. ledna 2022, 17:06
0

Můžeš být konrkétnější? V podstatě od konce studií pracuju ve firmách blízkých automotive a že by tam byli konstruktéři auty nepolíbení moc časté teda není. A to se bavím o kolektivech s věkovým průměrem řekněme 35 let.

Ča
Ča Snač Aj
10. ledna 2022, 19:00
0

Hele kdo ví, v práci mi teď přibyl kluk co vystudoval motorsport engineering, ano i to je už obor na VŠ, ale pak zjistil, že se mu úplně nechce pořád cestovat s nějakým týmem, a když zkoušel automobilky, vesměs se prý dozvěděl, že dávají přednost klasickým strojním inženýrům a lidem co nejsou od aut, asi kvůli větší předpokládáné univerzalitě. Kdoví, prodávám jak jsem nakoupil.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 23:49
-1

Asi záleží, na jaké pozice se hlásil. Ten motorsport engineering opravdu nemusí být úplně vhodný na řadu věcí.
Jinak má zkušenost je podobná. Samozřejmě chlap strojař má nějaké základní povědomí, ale vysloveně hard-core nadšenců do aut ve smyslu, že by strašně řešili auta i ve volném čase, je i v této skupině menšina.

Trinom
11. ledna 2022, 10:29
0

Tak holt mám asi štěstí na to, kde dělám. Tady je těch pacientů, co si po večerech hrajou se svými auty, požehnaně :)

Vavris Vavrisovic
11. ledna 2022, 12:14
2

Mám tu samou zkušenost jako Trinom - ze tří automotive firem to bylo všude velmi auto-friendly prostředí. Resp. podíl lidí, kteří se o auta nějakým způsobem zajímali, byl vysoký. Oproti jiným oborům rozhodně vysoký nadprůměr.

af
afro-r1
12. ledna 2022, 21:51
0

Tak treba to BMW je firma vcelku blizka autum, ale nejaka afinita k nim neni mezi kancelarskymi o moc vetsi nez v na podobnych pozicich u Siemensu nebo nejake banky.
Penize se tam nejake toci, takze se mezi lidmi obcas 911, Golf R nebo treba X5M najde. Ale nejake nadsene diskutovani nebyva na poradau dne: Prijemne na omak, zajimava barva, hezky se v tom jede. Mozna by toto snad slo nazvat jistou naklonnosti k autum.

Skipper
10. ledna 2022, 17:55
2

Tohle téma jsem zrovna před víkendem rozebíral se svým automechanikem.
Já vyrůstal taky v devadesátkách, ale v zcela nemotoristické rodině. Tedy táta se kolem aut pohyboval, ale byla to pro něj jen práce, rozhodné ne vášeň. Na druhou stranu ve mě tu vášeň celkem úspěšně vypěstoval. Za umytí auta na zahradě jsem pak mohl rodinný vehikl dle libosti týrat na uzavřeném dvoře stavební firmy - tedy maximálně na dvojku! Z každého autosalonu jsem dostal várku prospektů a byl jsem šťastný jako blecha. I když, mé první slovo prý bylo auto :D V pubertě jsem již začal objevovat internet a taky hry na PC, ale auta u mně zůstala top. Ta nedočkavost, až mi bude 18 a budu se moct posadit za volant naši bílé Kie s černými nárazníky! Auto pro mně bylo vždy symbolem svobody.
Když se ale objektivně rozhlédnu kolem sebe, pro velkou část mých kolegů kolem 40 jsou auta jen dopravním prostředkem. Maximálně někdy důkazem určité společenské prestiže. Existuje část srdcařů, ale ta je taky poměrně malá. Odhadem asi jeden z deseti. Myslím, že i v naši generaci je autíčkářství spíš zřídkavé a my tady jsme určitá společenská bublina.
Co se tyče dětí, tak náš puberťák je ve fázi, že ho nic nebaví a všechno ho štve. Ale auta má díky bohu nadále rád a vypadá to, že z něj nakonec bude autoelektronik.
Dcerky se zase ve svých 11ti zase učí řídit a až přijde na svět prcek, tak dohlédnu, že z něj bude pořádný motorista! Když nic jiného, tak bude oprašovat sbírku nepojízdných verglů, které jednou zdědí po tátovi.

reagovat
ransom
10. ledna 2022, 19:04
13

Zkusím to trochu odlehčit, protože sranda muší bejt.
Každá generace má, nevím proč, neustálou potřebu řešit "mladý". Já jsem automobilista přes třicet roků a co dělají "mladí" je mi tak nějak u zádele. Že tu a tam padnu na nějakýho, kterýho auto nebo auta baví, beru jako pozitivní. Že to je většině putna, mi žíly netrhá. Můj automobilismus zase byl nesrozumitelnej pro mýho dědu, kterej auto nikdy v životě nepotřeboval k ničemu.
Vůbec míváme příliš často tendenci nadávat na mladší. Občas s úžasem padnu na mladý muzikanty, kteří dělají parádní kumšt. Na mladý řemeslníky (bodejď, dělám po stavbách). Mám mladé lidi rád a často u nich najdu víc pozitivního než u svých vrstevníků. Pokud jim má člověk co nabídnout, čím zaujmout, chytnou se. Tahle nová generace nevyrostla na kompjůtrech a telefonech jen tak sama od sebe. To rodičové je tak nechali vyrůst. A titíž rodičové dnes hořekují, že jsou mladí divní.
Můj švára sklukama hrál loutkový divadlo, stavěl lodičky a ukazoval jim dalekohledem planety. Spolužáci z movitějších rodin jim záviděli... A vůbec, zdá se mi, že zrovna většina zdejších diskutérů je asi tak ve věku, kdy už (nebo ještě) mají možnost vychovávat svoje děti. Takže je to na vás!
Někdo si tu stěžuje, že není s kým si popovídat o autech. A co teda jako probíráte na autíčkářovi? Štrikování nebo ping-pong? Já mám jako hlavního koníčka audio. Denně jsem na fóru ve spojení s kolegy z celého bývalého Československa díky tomu proklínanému internetu, co prej lidi sociálně izoluje a dělá z nich trotly. A díky němu se můžeme párkrát do roka slézt, popít, pokecat.
Jestli máte potřebu s každým na potkání probírat auta, pak mám jedno doporučení: zajeďte si do Ruska. Tam jsem totiž učinil opakovanou zkušenost , že se Rusové (kromě peněz a politiky) vlastně ani o ničem jiným téměř bavit nedovedou. (Popravdě, časem to začne bejt až otravný, protože Rus se zpravidla baví tak, že imrvére poučuje.)
Já bych to prostě tak tragicky neviděl...

reagovat
ho
honzaHK
10. ledna 2022, 20:56
1

Naprosto s tebou souhlasím. Ja mladým fandím, většina z nich jsou slušní, i ti sígři ze vchodu, zdraví a děkují. Mí mladí kolegové v praci jsou vzdělaní a pokorní. Že se nezajímají o auta je zcela nedůležitý. Se staršíma kolegama kolem 50 60 let jsem se v práci hádávával o věku jako jakési garanci zkušenosti, rozumněj čím starší, tím zkušenější, což ale dost často neplatí a nezřídka to funguje jako prostředek na vymáhání poslušnosti silou "jsi mladý, tak drž hubu". Co se týče těch aut, tak tolik jako se jich snad nikdy nevyrábělo, takové výkony jsme nikdy neměli a určitě to nevyvýjejí a nekupují jen padestáníci a výš. A že chtěj patlací obrazovku, to je toho, a že nechtěj v přeplněných městech vlastnit auto, úplně je chápu...

Li
Littlebiker
10. ledna 2022, 23:04
2

Měl jsem štěstí, že táta se po revoluci nebál, naučil se anglicky, vzal dobrou práci a jako služebáka nafasoval první Mondeo. Láskou k autům byl nepolíben, ale jako pokorný člověk se o Mondeo dokázal doma postarat co se týče takové běžné domácí starosti jako mytí oken, čištění interiéru apod. Zbytek byl na servisu. A to mi asi stačilo na to, abych pak celou pubertu proseděl u tolik proklínaného internetu a hltal veškeré informace o autech. Řidičák jsem dělal ještě v sedmnácti a čekal pár týdnů, než budu plnoletý a abych se mohl projet s tátovým Mondem Mk4. Pak jsem v rodině podělil Focus zetec a už se to se mnou vezlo. Alfu Romeo 156 2,5 Busso jsem letos po sedmi letech denního používání zazimoval a bude z ní jednou krásný veterán. Koupil Mazdu 6 GH 2,5 jako rodinné auto pro kočárek. V garáži se objevila velká motorka jakožto můj druhý dětský sen. Mezi tím jsem v dílně zrestauroval Babettu. S kamarádem postavili druhou Babettu na závodění. Pod stromeček jsem si koupil první stabilní motor. To jenom pro představu, že to není jenom o výchově. Stačí malé pošťouchnutí a neklást klacky pod nohy, když jeden chce :)

beastar
11. ledna 2022, 10:00
2

Obdivuju že si vydržel 7 let jezdit 156. A ano měl sem ji :)) Kdysi dávno když to byl kočár za spoustyyyy peněz. A už tenkrát mě to auto jako daily pěkně sralo. Fakt teda je že sem jezdil hodně moc v té době.

Jinak sem to měl dost podobně. Táta není Čech. Takže po revoluci už nějaký jazyky uměl. Začal tady obchodovat. Měli jsme Ritmo ale hned po něm e36. Černou. A to bylo skvělý auto, co mě nasměrovalo do budoucna. Pak to táta točil spíš kvůli prestiži, než že by miloval auta. Dneska jezdí už asi čtvrtou oktavií. Aspoň v té garáži mu stojí Maserati. Po mě.

Jyrki
10. ledna 2022, 20:42
2

Holt jsme doma divná rodina, dcera bude mít pět, synovi budou tři. Aut mám deset, na dílnu chodím ve čtvrtky a v neděle. Každej den přemýšlím čím pojedu tentokrát, na co mám chuť. Do toho mi kecá mladej, kterej už na to má vlastní názor :-D
Když auto pošlu rychle do zatáčky, razantně akceleruji, zezadu z dětské sedačky se začne ozývat brutální smích doprovázený slovy: "mně se to líbí."
Doma děti mají na hraní sedadla z auta, mladej se pod něj občas sklání a říká, že opravuje motor.
A dcera? Ta je evidentně taky postižená. Nedávno jsem projížděl inzerci na Bazoši, otevřel jsem inzerát s jedním motorem když přišla dcera, sedla mi na klín a povídá: "tati co je to za motor." Jen mě napadlo, holka, to je teda hodně špatný když v pěti letech uvidíš obrázek a přesně víš, že je na něm motor z auta.
Tož tak. A jak stále opakuji dětem...."Alfa V6, the best sounding V6 ever....this side of Maserati."

reagovat
Mechanik
10. ledna 2022, 21:05
0

Hele mám to to sáme, kluk 5 let a holka 4. Koukám na bazoš a dcera přijde a říká, tati, to je hezký veterán, koupíme ho. S klukem už i do garáže, pomáha, baví ho to. Třeba přezouval auto na zimáky, všechcny šrouby vyšrouboval a našrouboval sám a do teď chodí okolo auta a říká že jsme tam dali pěkná kola. Máme E46 328, šestiválec poslouchají klidně hodinu, když zapnu rádio, napomenou mě, proč ho pouštím, že neslyší auto. Kluk na mě tuhle a tati proč ostatní taky nejezdí v BMW, vždyť je nejlepší.

Mechanik
10. ledna 2022, 20:58
3

Je to zajímavé téma a za mě, určitě se mladí o auta zajímají, jen to mají těžší. To procento nebude vysoké, ale upřímně, moji vrstevnící mají taky auto jako spotřebič.
Když ale vezmu dnešní dobu a vžiju se do kůže 18 letého kluka na malém městě, co si chce koupit zajímavé ojeté auto a třeba si ho i opravovat, tak mu to moc nezávidím. S omezeným rozpočtem je to těžké, dřív to bylo samozřejmě taky těžké, jen dnes ten rozpočet musí být úplně jinde. Před dvaceti lety auto za 50t. a garáž za to samé. Dneska auto za 100t a garáž, za 400 - 450t. No to je sakra rozdíl a plat určitě neodpovídá těmto cenám. Pak je horší najít někoho kdo vám pomůže s opravama auta, dřív bylo plno šikovnejch garážmistrů, dnes tito lidé odpadají, je jich míň a servis je drahý, nepoctivý a je to prostě boj, najít někoho spolehlivého. Opravovat auto svépomocí na chodníku, to je dnaska už hodně divný. Měnil jsem brzdové prasátko u chodníku a než jsem to udělal, třikrát kolem projeli policajti.
Když vezmu pár dvacetiletých z mého okolí, oni by rádi auto, něco pěkného, na co by byli hrdí, starali se o něj a opravovali, ale řeší problémy které jsem zmínil a hafo jiných.
Můj otec nebyl autíčkář, měl auto a opravoval občas něco, ale to tenkrát bylo normální. Nevedl mě k tomu a přesto jsem já úplně pohlcen tímto odvětvím od svých 16 let. Cestu jsem si k tomu postupně našel sám, celkem slušnou oklikou a teď už není cesty zpět. Myslím si že když v tom najdeš ty emoce, pohltí tě to, což je zároveň problém dnešních obyčejných aut, jsou bez emocí a proto to člověka nechytne, proto lidi auta berou jako spotřebič a spotřební zboží, nemají k té věci žádný vztah.
Dneska jsem vezl kousek dvacetiletou holku v E46, na horách, na sněhu, jen tak trochu jsem se klouzal a hrál si s autem, ona to vůbec nechápala, prostě to nezná, pro ní je auto jen spotřebič. Když jsem jí vysvětlit že to klouzání dělám já, že mě to baví, vůbec nepobrala o čem mluvím. Od spotřebiče neočekáváš emoce a zážitek, chceš aby splnil svou funkci a posloužil ti jak má. To je ten problém, pak nemáš potřebu se o něj nějak starat a udržovat, za 4 roky si koupíš přece nový a tím to hasne. Já si taky nejdu chytit rybu na rybník, koupím si jí v obchodě, doma uvařím a sním, někdo to ale povýší na svuj koníček, protože v tom najde ty emoce, zážitek. No asi tak, dalo by se to probírat do nekonečna.

reagovat
beastar
10. ledna 2022, 21:50
4

Zajímavý. Veskrze pravdivý. Jen jako těžko tady generalizovat. I když se tomu nejde moc vyhnout. Každopádně to s tou dvacítkou a i spotřební stránce věci. To tak určitě je. Já to vidím i u těch luxusních aut. To lidé kupují jakoby prestiž a chtějí to nej, nejvíc... Rozhodně ne kvůli výkonu.

Já mám zase zkušenost že hodinu vyprávíš o motoru, nápravách, performance, historii, řízení. Typek čumí a pak řekne. Děkuji a je to to nejvíc jo? A můžu si tam bezdrátově nabíjet mobil... To mluví za vše.

Ča
Ča Snač Aj
10. ledna 2022, 23:03
0

To vysvětluje proč když vidím třeba Golf R, tak nejčastěji v tom sedí něco jako šedesátiletá baba. Prostě chce ten nejvíc Golf a prodejce jí ho rád prodá, i když na cukání po městě ji je spíš ke škodě. Ale je nejvíc.

beastar
11. ledna 2022, 10:09
1

Opravdu to tak je. Jasně měli jsme kluka 22 let, co přišel pro Granturismo Stradale a věděl o tom autě úplně všechno. Kluk co už v 16 na střední podnikal. Velmi inteligentní člověk s láskou k řízení. Věděl co chce, proč a jak se to řídí. Bylo mu jedno že nejspíš nějaký Porsche bude příjemnější daily, že to stojí méně jak Mercedes.

Častěji je to ale takhle. Je to amg S? Ano. Ok no mě právě známej říkal že ať koupím to nejlepší víte. Má to zrychlení pod 5 že jo? Já aby to bylo nejmíň jakože. Pak se pán s bříškem 50+ vsouka dovnitř. Hmm dobrý a Apple carplay to má že jo... Jee vono to tady svítí modře. A dá se to měnit že jo? Hmm ty vobrazovky tj cool fakt. Super zvuk...a jde to měnit? Asi tak no.

ransom
11. ledna 2022, 11:44
1

A co je proboha špatně na babě v autě s výbavou CTRL+A? Kdo jinej by už měl generovat ty skvělý a atraktivní ojetiny, kdyby ne ten, kdo si to koupí jako nový? Navíc pro kupce je to úplně nejjednodušší při výběru, nemusí nic študovat a vymejšlet. Prostě si to vezme v plný a hotovo. Mnoho se tím nezkazí.

beastar
11. ledna 2022, 12:03
2

Ransom: A tak samozřejmě. To není úplně point. Jasně že někdo to musí koupit nové a moc tím nenajezdit. Aby to byla atraktivní ojetina. To je v pořádku. Spíš to poukazuje na to proč lidi nezajímá auto jako takové. V zásadě už to není ani o tom zavazadekniku a tak podobně. Je to o jiných věcech. Proto si i sportovní verzi koupi člověk, kterýho auta nezajímají a jde mu spíš o tu prestiž. Byvavalo že i ten Mercedes se spíš kupoval výlučně kvůli kvalitě a dlouhověkosti. Pak až kvůli logu. Je to celé trochu jiné. A já mám ojetiny v plné rád. Nemusí se pak řešit proč to má to a tamto ne.

Je to o tom že lidi zajímají jiný věci. Mají jiný požadavky. A zároveň tak ubývá obyčejných aut. Obyčejnych funkcí, relativně výkonných motorů. Protože to ty lidi nezajímá. To je ten point. A pak to není jen o mladých.

Opelfahrt
11. ledna 2022, 14:03
1

To Ča Snač Aj: V Brně jezdí Golfem R Variant nějakej borec zavážet zboží do svých obchodů, asi hadry nebo nějaký drobný zboží, vozí v tom krabice. Přece nebude jezdit v Caddyně vole, ta se nedělá ani v GTI, natož v eRku.

Ju
Junior
11. ledna 2022, 20:31
0

No a co? Praktický to je a ono většinou to "druhý rozumný" auto vyjde nakonec na víc, než kdyby se prostě dailyla víkendovka.

Ča
Ča Snač Aj
11. ledna 2022, 21:26
2

Ransom: jak psal Beastar, o tu bábu nejde, to není pointa, často prostě vidím lidi v těch nejsportovnějších verzích co mají problém trefit parkovací místo a očividně si to koupili protože prodejce jim prodal jako to "nejvíc" prostě. Auta je zajímají hlavně jako status symbol. To není nic proti ženám za volantem ani proti Golfu R.
Opelfart: Proto má Variant ne? Jedno auto je pořád levnější než dvě.

Frankie
12. ledna 2022, 18:03
1

Napadá mě tady analogie s lyžemi, co bývá vidět na svazích. Chci co nejvíc. Ale u lyží to je ouha. Jak si koupíš co nejvíc, sportovní, tak máš lyže, které shodné vypadající jezdí i ve světáku, ale jak to s nimi neumíš, nemáš na to sílu, tak tě hezky vyliskaji a vůbec si to neuzijes. Ještě zajímavější to je s botami, ty čím jsou sportovnější, tím jsou tvrdší, dlouho v nich nevydržís. Jo, mohl mu prodejce řadit, že na jeho úroveň a použití je lepší něco měkčího, levnější a obyčejnějšího. Ale když on chtěl nejvíc ... Nejvíc není nejlíp, ani v tom autě. Jen tam to člověka až tak nevytresta.

Ronoath
11. ledna 2022, 12:33
1

Dovolil bych si k tomu tři postřehy. Zdá se mi totiž, že zájem o auta je spíše u generace dnešních třicátníků a čtyřicátníků větší, než byla před nimi a po nich. Dílem to budou rostoucí počty aut v našich dětstvích a pak zejména sametová revoluce - najednou tu bylo to, o čem jsme jen sem tam četli ve Světě Motorů. Sny se zhmotnily, neboť je sem tam bylo vidět. Stejně tak mi připadá, že je v této generaci více filmových fanoušků (tedy těch, kteří se filmům věnují dlouhodobě, ne že studují na vysoké a když není na to jít pařit, kouká se na film) a to ze stejného důvodu - najednou se daly zkouknout věci, které znali maximálně šťastnější spoluobčané, kteří chytili noční kino na polských kanálech. Prostě ty věci byly relativně dostupné, a mělo smysl se jimi zabývat.

Láska k autu se musí pěstovat - tak jako nevzpomínáte na domácí zahrádku s nadšením, protože jste ji museli plečkovat, tak lidé, kteří mají v sobě negativní asociaci "zase autem - to bude do školy, k lékaři či k tetě" nikdy nebudou tenhle druh dopravy mít rádi. Pro mě, jakožto pětatřicátníka, byl výlet autem vždy za dobrodružstvím, neboť výše zmíněné věci se dělaly pěšky.

A do třetice - Měli jsme doma Trabanta, často se jezdívalo na výlety, dovolené a tak. Nezdá se mi, že dnes bych jezdil výrazně více. Přesto se otec divil, že mě fascinují vlaky - bylo to pro mě daleko větší tajemno a záhadno, než auto, kterým jsem se, oproti jiným druhům přepravy, vozil nejčastěji. Jak říkával "pro mě byla vzácnost jet autem, pro tebe jet vlakem." Dnes se domnívám, že to mají mladší ještě více, než já. A to nejméně dostupné je většinou nejlákavější.

reagovat
Mechanik
11. ledna 2022, 14:41
-1

Ne že bych s tebou nesouhlasil, ale mě přijde že právě pro mladé je výjimečné auto celkem nedostižný sen.

ransom
11. ledna 2022, 18:31
2

Já auta neprodávám, takže motivaci lidí neznám. Ale samotný zjev nějaké nepatřičné osoby za volantem může myslím znamenat kdejaký příběh. Co já vím, třeba si mladej koupil lepší auto a roční erko nechal mámě?
Jedna paní, co vlastní po okolí několik bytových domů a občas jí děláme nějaké rekonstrukce nebo údržbu. Dobu jezdila ve zlatým Civicu. Jezdila takovým svým maminovským stylem. Auto koupila, protože se jí prostě líbilo a měla na něj. A na rovinu, protože to je šmrncovní dáma s vystupováním a zároveň smyslem pro humor, vypadala s tím autem i ve svých 60+ nesmírně sexy.
Dědek ze sousedství, co se mu staráme o firmičku (86 roků) jezdí Superbem Laurinkou. A co má bejt. Má prachy, neví co s nima. To si má jako správnej geront koupit Hyundai ix20?
Za nás bylo stejný dobrodružství jako automobilismus skoro všecko. Třeba televize. Byla černobílá, stála tři výplaty, signál se honil s anténou v ruce kolem baráku aby to nezrnilo a nemělo duchy. Každej druhej si musel televizi opravovat sám, protože servisů málo, součásti nebyly, a my jsme byli národem bastlířů. Když se to zaplo, to byla událost, rodina se u toho nakupila, lidi spěchali domů z práce, protože večer dávali Bakaláře. Dětem se za špatný známky nebo za nepořádek televize zakázala. Nedělní dopoledne se dvěma pohádkama, to byla pro spratky stejná udalost jako výlet autem do Průhonic (táta jel po dalnici sto! Už jsi taky jel autem sto? Já jo, heč!). Vysílal jeden program. Později dokonce dva.
Dnes? Kdekdo si koupí 80" 8k OLED televizi, protože na ni má. A pak čumí leda v neděli na fotbal... Není to podobný?

reagovat
ransom
11. ledna 2022, 18:33
0

To měla bejt ještě reakce na rozpravu malinko vejš. Zase píšu na telefonu ve vaně.

Vavris Vavrisovic
13. ledna 2022, 13:36
1

Souzním se všemi tvými příspěvky, které jsi tu napsal :-)

Franz Kafka
12. ledna 2022, 12:05
2

Mladí vědí že za pár let už žádná auta nebudou. Fandí tedy věcem které budou.

reagovat
Mi
Michal Lenc
12. ledna 2022, 16:29
2

No a je to pravda, nebo je to jenom fejeton? Pokud chcete vědět, jestli mladé baví auta tak se musíte nějakého reprezentativního vzorku zeptat. A porovnat to s tím, když jste se zeptali podobného vzorku před dvaceti a čtyřiceti lety.

Každopádně, docela by mě zajímala definice toho "Zajímá se o motorismus" abych dokázal říct, jestli se alespoň já zajímám o motorismus. A posléze mí kamarádi mileniálové a popřípadě ti mlaďoši z generace Z.

reagovat
ransom
14. ledna 2022, 20:22
1

Pravda, ta definice zájmu by mohla být klíčová. Zcela určitě se totiž někteří zajímají o automobilismus stejným způsobem, jako se deratizátor zajímá o potkany.

Jacob H
14. ledna 2022, 08:44
0

Mě například motorismus zajímá od útlého mládí a čím dál více chci do menšího města, více do přírody. Asociál sice nejsem ????, ale nějak i během studia a především za volantem, jsem došel k tomu, že vlastně větší města mě stále více štvou. Vím že je to dražší a má to i další nedostatky, ale ať žijí okresky!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem