načítám data...

Autíčkář se ptá: Jak to máte s palivem?

Aditivované, s přísadami pro lepší spalování, zimní, letní, od velkého výrobce, nebo z malé zapadlé benzínky... Tolik možností, která z nich je ale ta správná?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Autíčkář se ptá: Jak to máte s palivem?

Jedno z prvních aut, které jsem měl možnost sám řídit a taky jsem je byl nucen sám (a za své) tankovat byl krémový Trabant 601 v kombíku. Měl jsem ho moc rád, ve městě ani moc nezdržoval a na řazení “deštníkem” se taky dalo zvyknout. Navíc to byla luxusní verze s ekonoměrem, 12 V palubní elektrickou soustavou, aftermarket rádiem a lepším čtyřramenným volantem. Jen to tankování byl fakt opruz. 

Zastavit, vystoupit, sáhnout do kufru pro oblemcanou lahev s M2T obalenou hadrem, zavřít kufr, otevřít motor, zajistit, otevřít nádrž, vložit tyčku, abych zjistil, kolik benzínu se do nádrže bude vejít, pak odpočítání a odměření požadovaného množství M2T (radši víc než míň, jak říkával vesnický mechanik) a až pak došlo na uchopení tankovací pistole a načerpání benzínu. Pak už stačilo jen zavěsit tankovací pistoli zpět do stojanu, zavřít nádrž, měřící tyčku uklidit pod žebro kapoty, zavřít motor, vzít lahev s M2T, otřít ji hadrem, otevřít kufr, uklidit flašku s olejem do kufru, zavřít kufr, zaplatit a nashledanou. Tedy pokud Tráboš nastartoval, občas jsem ho při tankování uchlastal…

Od těch dob to vždycky už bylo jen lehčí. Ještě se mi asi dvakrát povedlo ztratit víčko nádrže u aut, kde bylo nutné ho pro natankování úplně sundat, ale jinak to byla oproti Trabantu pohodička. A tak jsem se začal trochu poohlížet po tom, co že to z těch barevných stojanů všechno teče. Benzín a nafta, jasně, jenže tím to tak úplně nekončí. Možná tak u nějaké vesnické pumpy, ale velké čerpací stanice nabízejí celou škálu zajímavých substancí, kterými lze automobil dopovat.

Jako dítě si ještě pamatuji členění benzínu na Special a Super, teď už máme ale jen různé Naturaly. Takto jsou dle normy označené bezolovnaté automobilové benziny jsou směsí kapalných uhlovodíků vroucích v rozmezí převážně 30 až 210 °C. Jsou určeny jako palivo pro zážehové motory a jsou definovány normou ČSN EN 228. Číslice za názvem pak u Naturalu uvádí oktanové číslo paliva. To vyjadřuje odolnost benzínové směsi proti samozápalu. Velmi zjednodušeně se dá říci, že čím vyšší oktanové číslo palivo má, tím větší odolnost proti samozápalu (lidově “klepání”) při kompresi. 

Kromě Naturalů pak můžeme u banzínek často narazit na různá “vlastní” paliva nazvaná třeba V-Maxx, V-Power a tak různě. V zásadě jsou to jen obchodní značky, benzín zde může být obohacen různými aditivy, nebo lépe vyčištěn, ale samolepka u pistole nakonec vždycky napráská, že to je, sice trochu vylepšený, ale pořád jen starý dobrý Natural. Občas jde taky jen o reklamní latinu a kromě vyšší ceny nepoznáte rozdíl. I když mé devatenáctileté já by vám zarytě tvrdilo, že čtyřicetikilowattový Favorit s palivem Shell V-Power Racing v nádrži dá stovku alespoň o vteřinu a půl, spíš dvě, rychleji, než s “obyčejnou devadesátpětkou”. Sladká síla sugesce… Objektivním přínosem těchto paliv ale může být fakt, že se často nabízí bez biosložky, která starším motorům opravdu nesvědčí.

Vlastně se mi asi nikdy nestalo, že bych někdy do auta natankoval benzín, se kterým bych poznal nějakou změnu chování auta – ať už k lepšímu, nebo k horšímu. Možná je to tím, že nejsem nijak zvlášť velký závodník, možná je to tím, že jsem měl samá jednoduchá auta, která na kvalitu benzínu moc neberou ohled a třeba to bylo jen štěstí, ale vlastně nemohu říct, že bych objektivně pozoroval přínos paliva za 35 Kč/l oproti levnému Naturalu z vesnické benzínky. 

Jenže pak je tu ještě černá pistole a tam je to o dost složitější. Což o to, přes léto mi nafťáky vždycky vesele klapaly, ale s příchodem ranních mrazíků už to bývalo horší. Atmosferické Berlingo, které jsem používal několik let jako služební auto, bylo stran nafty extrémně vybíravé. V zimě stačilo zapomenout nalít do nádrže aditivum z plechovky a červený pick-up při teplotách pod nulou dlouhé desítky sekund jen bezmocně točil startérem. Až potom se postupně začaly s kuckáním probouzet jednotlivé válce, až se nakonec s oblakem dýmu rozezněl ránem mocný klapot. Oživovač baterie byl tak v garáži zapojený do zásuvky vlastně celou zimu. A žhavící svíčky jsem měl, prosím, úplně nové.

Paradoxně opačným problémem trpěla Lancia Lybra s naftovou 1,9 JTD. Ta chytala na brnknutí i v zimě, dokud jsem se jí jednou za toto nepokusil “poděkovat” nějakou hodobožovou aditivovanou naftou. Za studena pak sice startovala pořád stejně dobře, ale dokud jsem “lepší” palivo nevyjel, nechtělo se autu naskočit se zahřátým motorem. Inu – premiová zimní nafta, v zimě fungovala bezchybně a o teplu se v reklamě nic neříkalo. 

Od těch dob už s nějakými lepšími palivy moc neexperimentuji. Do aut na benzín leju klasický Natural 95, starému Volvu s pětadvacetiletým dieselem v zimě občas přilepším VIFem, ale jinak jde nějaké hlídaní oktanů a biosložek mimo mě. Po pistoli s Naturalem 98 sahám jen tehdy, když mám náhodou půjčené nějaké auto, které tohle lepší palivo vyžaduje (naposledy to bylo Subaru BRZ). Pořád mi ale někde vzadu v hlavě hlodá červíček, že to je špatný přístup a že tím směřuji k motorovému doomu svých aut, která se bez “lepšího pití” sesypou jak domeček z karet. 

Takže se ptám, milí čtenáři, jak to máte s palivem? Tankujete prémii, nebo je vám to jedno? Berete levný benzín za pár u Ona, nebo si připlatíte za Vervu? A děláte to jen pro dobrý pocit, nebo vidíte reálné výhody? Diskuze je vaše.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Michal88
30. září 2020, 15:15
0

Hak benzin, tak naftu beru vesměs různě... Jedno, jestli Benzina nebo Ono... Asi jediné, čemu se vyhýbám jsou malé benzinky, JZD a tam, kde není výtoč. Z velkých se vyhýbám v podstatě jen Shellu, protože tam jsem párkrát natankoval naftu, která stála za ho.no. Auto na Shell naftu začalo žrát o litr navrch a byl cítit úbytek výkonu. Je možné, že to bylo jen u konkrétních benzinek (protože frančíza), ale od té doby na Shell jen pro cigára. Ani jídlo, ani kafe tam nemaj moc dobrý...

reagovat
Mi
Michal Lenc
30. září 2020, 15:17
1

V Krumlově teď postavili myčku na auta a prodávají tam i plyn. Takže tak.
Mimochodem, všimli jste si toho, jak se teď všude jako houby po dešti vyrojily ruční myčky na auta?

reagovat
Jakub Pospíšil
30. září 2020, 15:19
1

Ruční myčky formou frančízy jsou prej super byznys. Pokud máš plácek, generuje to slušný příjem, navíc se v tom dobře pere.

Mi
Michal Lenc
30. září 2020, 15:21
4

Já jsem si taky vzpomněl na Breaking Bad. A jiné vysvětlení nehledal.

Sedrik
30. září 2020, 15:19
1

Ty začátky jsme měli stejné - tankovat trabanta (v mém případě blankytně modrý s racingovým 3 ramenným volantem) byl vopruz :)

Jinak už od dob Miaty mám zafixováno, že beru jen u Benziny, Shell, OMW, dnešní MOL. EuroOily, Unikorny a Lidl Albert benzínky nepoužívám (ačkoliv objektivně je to nejspíš benzín ze stejného zdroje).
Vždycky jsem jezdil na 95ku, protože si myslím, že 98 je do normálního auta, koupeného jako ojeté, zbytečné. Teď, co mám M2 beru 100, ale hlavně proto, že je to nový motor a tak mi přijde, že má cenu se o něj starat. Více aditiv a méně biosložky - přímovstřik je rád. Nepředpokládám, že by i toto auto na 100ku víc jelo.

Já mám subjektivní zkušenost s tím, že jde poznat rozdíl v benzínu - nejednalo se ale o rozdíl 95 a 100, ale dvě 95ky. Jezdil jsem vždycky na benzín na Lipůvku (teď je tam Mol tuším). Jednou jsem do Miaty vzal 95ku jinde a prostě mi přišlo, že to auto jede hůř (chuť do otáček byla menší - ne, že by auto jelo pomaleji, ale bilo méně živé/víc mrtvé). Zmínil jsem se o tom kamarádovi, který je motorkář a ten mi řekl, že motorkáři jezdí na benzín hlavně na Lipůvku ze stejného důvodu. Prostě se jim zdá, že to tam líp jede.

reagovat
Sedrik
30. září 2020, 15:20
0

*bylo (OMG :)

krab
30. září 2020, 15:37
1

Teď zrovna proběhlo tiskem, že by se měl zvyšovat podíl biolihu v Naturalu 95, takže asi nám nezbyde (kdo máme stará auta) než jezdit výhradně na Natural 98. Já na něj jezdím už delší dobu a používám ho ve všech autech, i tam kde předpsanej není. Kvůli tomu, že by to měl být benzin bez biosložek. Pro vyloženě veterány není doporučený jezdit na vysoce aditivovaný benzíny jako třeba Verva 100, ale spíš na běžný Superplus (teda natural 98) U novějších OK, někdo přidává VIF nebo jiný aditivum, to já nikdy nedělal, ale modernější auta jezdí nejčastěji u mě na Vervu 100 (přeci jen nejčastějš se na tyhle pumpy natrefí) a veterán jak kdy, ale ideálně Natural 98, ke není, tak beru klidně taky tu Vervu 100, OMV 100, nebo MOL a Shell.

V cizině když jsme, beru taky Superplus (98 Oct) , 95 tka už má právě jak to popisovali teď v tisku až do 10% biosložek, což je právě pro starší palivový vedení problém.

reagovat
Ho
Honza123
30. září 2020, 19:46
0

Na stojanech s N98 je bezne oznaceni E5, tzn. stejnych 5 procent bioethanolu jako je v N95. Je nejaka overena sit benzinek, kde maji N98 cisty?

Jenda_K
30. září 2020, 22:00
1

norma předepisuje označení E5 u N98 jako informaci o max. 5% podílu lihu i když u vysokooktanových benzín obvykle žádný ethanol neobsahuje. záleží na situaci v rafinerii, při nedostatku lihu nemusí být ani v N95.
Podobné je to i u nafty někdy když bio není nepřidává se, měl jsem kolegu z práce který se znal s řidičem, který rozvážel paliva po Jihočeském kraji. Pokud se při stáčení dozvěděl že naftu plní bez BIO volal kam naftu jí veze aby mohl natankovat čistou, kolega byl takový kovozemědělec a čistou naftu potřeboval do sezóních strojů

riderhenry
30. září 2020, 22:26
0

Benzina do Vervy 100 biosložku nedává, alespoň mi to potvrdili na dotaz. Ostatní nikoliv (Shell, OMW). On to ten zákon umožňuje - to normované množství přidané biosložky se počítá na souhrnné množství prodaného paliva za období. A při kontrolách jednotlivých vzorků naopak akorát nesmí být biosložky příliš (musí odpovídat v maximální hodnotě tomu označení E5, E10 apod., ale může jí tam být méně). Jelikož se stooktanů obecně prodá málo oproti N95, je i pro prodejce lepší nesnižovat jejich kvalitu a životnost biosložkou, protože by se snáz mohlo stát, že se jim "zkazí".

Zajda
01. října 2020, 16:29
3

Myslím že to není přesné. U "prémiových" paliv je biosložka přítomna také, ale často ve formě ETBE, které je chemicky stabilnější a neváže na sebe vodu narozdíl od biolihu.

Jinak já u všech svých beninových aut rozdíly v benzinech pozoroval místy dost značné. Když pominu pocity, tak na spotřebě na známých trasách. U 728 iA jsem při pár pokusech s benzinem Cafro vyjezdil nádrž za 11,5 místo 10,5 l u libovolné jiné N95. Nejlepší chod a spotřeba byla na Vervu 100, obyčejná Benzina N95 v těsném závěsu.

Type-R EP3 - normálně tankuju aditivovaný Eurooil (Optimal), protože je to nejbližší benzinka. Pocitově jede stejně a objektivně za míň než na Želví Power 100 z místní Shell benzinky co byla dřív OMV. Verva 100 jede stejně jak Optimal N95, ale pravidelně srazí spotřebu o 0,5 l. Mol EVO 100 jede nelíp, ale bez zlepšení spotřeby :-)

Pak mám TDI 1,9 AHF rotačku - tam nikdy nebyl rozdíl v ničem ať jsem nalil cokoliv vzdáleně příbuzného naftě, jednou omylem i ve směsi s vysokooktanem :-) Tankuju obyčejný Eurooil bez bio, takže ho vlastně rozmazluju.

fr
frite
03. října 2020, 07:15
1

Dík že jsi to napsal, jinak bych to musel napsat sám.
Ten hoax že 98-100 oktanové benziny neobsahují bioslozku mě vždycky nazvedne, protože už tu litá 10 let a jsou schopni to placnout i lidi co jinak mají o autech přehled .

wdave_t
30. září 2020, 16:37
3

Nic nemám změřený, ale slyšel jsem, že je dobrý aspoň občas tankovat 100 oktan, tak to dělám. Nejčastěji tankuju u Benziny, OMV a MOL, ale nevadí mi v případě potřeby tankovat v nějaký neznámý.
Teď silně preferuju Benzinu, protože mám tu jejich appku a nemusim chodit dovnitř abych zaplatil, což pro mě znamená víc než ušetřit 200 Kč za nádrž :D

reagovat
beastar
30. září 2020, 18:57
1

Apka je super, taky to tak delam:D

Kuře
30. září 2020, 19:36
0

Tvl. o tom ani nevim;)))

Pochtli
30. září 2020, 22:01
0

Nebo ušetříš, ale musíš dovnitř a mít tu jejich "tankartu". Pak už ten rozdíl ceny oproti vedlejšímu tank onu s nechutnými frontami není tak velký.

RadekZak
01. října 2020, 11:28
1

Tuším, že v nejnovější verzi aplikace by měla už jít propojit i Tankkarta a tedy už se bude moci používat i přes aplikaci. Osobně se mi do aplikace nepovedlo přihlásit a potom, co se ozvalo více lidí ten příspěvek stáhli z webu, ale evidentně by to v nejbližší době mělo jít.

BigBen
01. října 2020, 14:01
0

Přesně tak, Benzina a tank karta. Kromě toho ji mám kousek od baráku.

S.
S.h.I.t.
30. září 2020, 17:29
1

Preferuju LPG na MOL, ale obecne tankuju proste tam, kde zrovna jsem a potrebuju...

reagovat
Jenda_K
30. září 2020, 22:04
1

Preferuji LPG za Shelkou v ČB, je tam pěkná pumpařka a LPG za 11,20. Bohužel tankovací hrdlo mám společně s benzínovým, ti co ho mají dole v nárazníků mají lepší pohled.

da
danklapy
02. října 2020, 15:40
0

Taky beru LPG vždycky na MOLce. S kartou od Autoklubu ČR je koruna na litru dolů a tím pádem nejlevnější plyn u mě v okolí. I co se týče kvality, tak vždycky v cajku.

S.
S.h.I.t.
02. října 2020, 16:29
0

Autoklubackou kartu teda nemam. Mam jen klasickou vernostni MOLackou na body, betsinou si za rok akorat nasbiram body na slevu na dalnicku... takze radove 4000l/rok

lu
lumix
30. září 2020, 18:01
0

Do e46 tanukuji již jen ONO Mošnov + VIF chutná mu nejvíc, studeny motor má nastartování Nejklidnější běh. Zkoušel jsem OMV, Shell, Moll včetně 98 i Vervu a proste na benzin od ONO to má neklidnejsi volnobeh. Navíc je tam hodne velká vytočnost, což si myslím ze má možná taky vliv. Jinak třeba Uno75ie nemělo problém s jakýmkoliv benzinem zato Primera nebo Almera byly vybiravejsi.

reagovat
lu
lumix
30. září 2020, 18:05
0

Do služebního obvykle Shell, OMV, Benzina a žena tankuje obvykle OMV, Benzina.

reagovat
bitner
30. září 2020, 18:19
0

Tak co tak asi muzu tankovat, ze. Obecne to musi mit totem, JZD ani kovosrot nebrat.
Co se tyka benzinu, tak jezdim 2x rocne na OMV pro stovku. Nic jineho mi tam nesmi. Alkohol totiz neni metla lidstva, ale studenych zimnich startu aut na LPG.

reagovat
Jo
José Jiménez
30. září 2020, 18:24
0

Tankuju nejčastěji Vervu100 (Benzinu mám hned za barákem) 95 už neberu vůbec. Ono to totiž na více oktanový benzín mnohem líp jede a není to placebo ,jednotka přitlačí na plnícím tlaku a může si posunout předstih.
Bývala i doba kdy jsem jezdil na E85 a pokud by bylo ho ještě dneska kde natankovat budu jezdit na něj, ono totiž jistým švédským autům tuze chutná :-).

reagovat
Vl
VladaS75
30. září 2020, 18:32
0

Do Skyactivu (r.v 2019) tankuju Efectu 95 na Benzině. Teď jsem začal dávat po cca 12 000 km aditivum BG 208 44K , mezitím VIF a zhruba každou 4tou nádrž BG 2026 SUPERCHARGE II SC2. Vím je to alchymie, ale ty dnešní přímovstřiky se mi zdají nějaký háklivý a to nemluvím o moderních naftových motorech

reagovat
Safa
30. září 2020, 18:37
0

Jen taková technická, ať si to ujasním. Verva 100 je jen obchodní název a pořád je to 98-oktanový benzín. Nebo se pletu? A ještě jedna - existuje i vyšší než 100-oktanový benzín? Tuším, že ho používají rally auta. Díky za upřesnění těch znalejších...

reagovat
Safa
30. září 2020, 18:38
0

Jinak moje Nellča dostává letos stále jen 98 oktanů. Nekup to, když je to tak levný... :o)

riderhenry
30. září 2020, 22:28
0

Aral v Německu prodává tuším 102 oktan. Benzina prodává 100 oktan, jen v ČR pro to není norma, proto udávají na stojanech jen tu normu ČSN 98, nebo jak to přesně je. Ale nově tam pod tím snad mají dodatek "100 oktanů".

CZmisak
01. října 2020, 07:36
0

Já jsem tedy kdesi četl (Svět motorů asi) to, že nic jako 100oktanový benzin se u nás neprodává, že je to jen 98+biosložky 2. generace + VIF (nebo nějaký podobný aditivum).

fortress
01. října 2020, 08:42
1

Podle Benziny má jejich Verva 99-101 oktanů dle jejich měření. V ČR je ale norma jen na 98. Pak má důstojnej benzín ještě OMV jejich maxxmotion 100 se vozí z Rakouska a má 100 oktanů.

CZmisak
01. října 2020, 08:47
0

Ok, díky za info :-)

Safa
01. října 2020, 13:04
1

Díky všem za upřesnění, měl jsem v tom chaos.
Btw. možná by tohle téma (co vlastně lejeme do nádrží, co nabízí trh, jak to funguje, výhody/nevýhody jednotlivých pohonných hmot, jejich složení ap.) uneslo na Autíčkáři i samostatný shrnující článek...

Standa
01. října 2020, 19:53
0

Nejvíc oktanů používali asi Amíci za války do stíhaček. I 160 oktanů, pokud si dobře pamatuju.

PepaSFI
30. září 2020, 18:54
0

já měl ten M2T nebo někdy M6A v tý umatlaný lahvi uložený v tom koutě vedle nádrže. A protože jsem ho kupoval v kanystru, měl jsem v té lahvi dávku odměřenou na jednu nádrž a rozředěnou benzinem. Jednak pro jistotu že se to v nádrži dobře rozpustí a taky ta lahev pak nebyla tolik umatlaná, řídká tekutina nezůstávala na hrdle lahve.

Beru benzin kdekoliv, jen Tescu se vyhýbám. Nikdy jsem nezažil že by auto na nějaký benzin jelo výrazně jinak, jen z Tesca v Jihlavě. Dvakrát se mi to stalo, prostě tam kde jsem byl zvyklý jet do kopce na pětku 120kmh, tam jsem měl zařazenou trojku, plyn v podlaze. Ale už je to spousta let, všechno může být jinak. Občas přidávám VIF super benzin aditiv, už jsme to tady mockrát řešili, osvědčil se mi u kultivátoru Mountfield

reagovat
KS
30. září 2020, 21:50
0

:-D Zahradní technika - když v pile zbyde starý benzín s olejem, klidně jej přiliju do nádrže cca 20 letýho traktůrku. Má to motor Briggs Stratton s rozvodem SV, ten by pálil i mazut :-D Absolutní spolehlivost.

Pa
Pajinex
30. září 2020, 20:22
0

Pokud je, tak vždy 100 Verva. Do T-JETu ve fabrické verzi na LPG mi více oktan doporučili už u prodejce, moc ho totiž hlavně v létě nepotřebuju. V předchozí služební Fabii na LPG mi Natural svou "kvalitou" zalepil benzínový vstřik. LPG jen Tomegas a téměř čistý plynový filtr po 30 tis. mi říká, že to LPG nepajcují. Do Guzzi 1200 NTX Stelvio dle možností také více oktan, rychleji se tenhle velký vzducháč zahřívá a tolik při prvních stovkách metrů necuká. Do "výletní" Ducati 996 SPS jen stovku. Přes zimu dám plnou nádrž modráku oběma, na jaře pak chytnou na brnk. Několikrát vyzkoušeno. Dejte si N95 do flašky a mrkněte po čtyřech měsících..
p.s. S ještě více oktany mám zkušenost z Mostu, kdy kolega do své hodně upravené Dukny lil benzín ze seriálu DTM. Něco od Elfu to tuším bylo a třaskavina z toho smrděla na hony.

reagovat
Vojta Nekvapil
30. září 2020, 20:30
0

Tak úplně levná paliva nekupuji. Na Ono nejezdím vůbec protože s jejich palivem jsme měli problémy. Motory měli tendenci v nechávat a nebo se snížil dojezd. Až o pětinu. Nakupoval jsem u místní Benzin ale po zavedení paliva Efecta moje auto protestovalo a tak teď odjíždím na Shell.

reagovat
Frankie
30. září 2020, 20:34
0

Sluzebak nařízeno u Shell jejich klasická nafta, prostě tankovaci karta. Bawo pak 95 Natural a semtam přidané aditivum. Jo a na zimu když v podstatě nejezdím, tak 98 oktanu do plná právě kvůli té bioslozce.

reagovat
martin_100
30. září 2020, 21:00
1

Tak "modrý" benzíny tankuju akorát do motorky. Tam je to znát. Přecijen karburátory daj najevo že maj lepší baštu. Prostě reakce na plyn je trošilinku lepší. A hlavně absence biosložky znamená že po zimní odstávce motorka chytne na škrtnutí. Na obyč naturál je to celkem přemlouvání než chytne.
Ono je u karbců přecijen trošku prémiový palivo znát. Stříkačky si upraví poměry podle lambdy a jede to furt stejně.
Auta mam naftový a tak leju nejčastějc tesco, makro nebo globus. Akorát na zimu dávam vif aditiva ale jestli to má nějakej účinek neumim posoudit. Ale pocit že tomu udělam dobře je k nezaplacení.

reagovat
Jenda_K
30. září 2020, 22:11
0

Není to jen pocit, soused kolenovrt tankoval do Caddyny naftu jen v Plané nad Lužnicí u ONA a po 70 000 km měl po vstřikách.
Bratránek co dělá na náklaďákách říká že ONO, MAKRO a další levný pumpy prodávají jak on říká "suchou" naftu bez aditiv, takže pokud tam, tak potom s VIFem. ONO pokud jsem si všiml dneska už prodává dvojí naftu.
V rafinerii berou v podstatě všichni z jednoho zásobníku, kde se skladuje čistá suchá nafta bez biosložek a všechno se přidává až při stáčení, premiové značky mají dokonce svoje aditiva jen pro ně.

martin_100
01. října 2020, 00:12
0

No to je všeobecně známý že nafta (benzín) je jen jedna ale aditivujou si je sítě čerpaček samy.
Známej jezdil s cisternou a když zavážel určitý pumpy tak před napuštěnim citerny do ní lil aditiva dle předpisu daný čerpačky.

Jenda_K
01. října 2020, 00:48
1

Tak úplně jedna není, podíly jednotlivých uhlovodíků jsou různé, záleží na původu ropy a jakym postupem rafinerie ropu zpracovala, zda je použitý benzín panenský nebo získaný krakováním, jaké jsou použita aditiva pro dosaženího oktanového čísla u benzínu.... Jen nafty jsou obecně 3 typy z hlediska mrazuvzdornosti letní NM4 filtrovatelnost do -4°C, zimní NM22, arktická NM35.

Ch
Chochin
01. října 2020, 07:58
0

Co sa tya povodu ropy, niekde som cital ze u nas vsetky benzinky beru palivo zo slovenskej rafinerie Slovnaft, okrem OMV. Do tej vraj vozia z rakúska. Rozdiel by mal byt v tom, ze Slovnaft berie ropu z Ruska ale OMV, ako jedina z Norska, a ta Norska by mala byt menej sirnata a o nieco kvalitnejsia. Mozno je to len placebo, ale subjektivne sa mi zdalo, ze moj stary diesel bol o nieco tichsi po natankovani nafty na OMV, nez na inej benzinke a na jednu nadrz som urobil viac km. Mozno na tom teda nieco bude, ale preferujem OMV a ich Max motion, ci ako sa to vola.

martin_100
02. října 2020, 20:54
0

Já to myslel spíš tak že tady kolem Plzně to většina čerpaček zaváží z Čepra ve Třemošný ;-) Tam si to aditivujou rovnou do cisteren a najednou tu máme OMV, Shell nebo Euro Oil přesto že to vytelko z jednoho zásobníku.

KS
30. září 2020, 21:41
0

Do atmosférického nepřímovstřiku ideálně 95 z ONO apod. - levný a čerstvý benzín.
Do přeplňovaného přímovstřiku beru 98 a lepší, ideálně Benzina nebo MOL. Věřím, že nekecají a dávají tam proklamované přísady. Jsem pohodlný = nechce se mi párat se s VIFem. Bezvíčkovým hrdlem se mi FoFo 3. gen. trefil do vkusu - opak Trabiho :-)
Nafta jde mimo mě.

reagovat
ro
rock
30. září 2020, 22:11
0

Mondeo TDCi, se kterým jsem několik let jezdil, prostě nemělo rádo obyčejnou naftu. Nevím, v čem byl problém (možná odcházely vstřiky?), ale po běžné naftě mělo v tahu sklony vynechávat, zatímco na Verva Diesel nebo V-Power Diesel běželo jak hodinky. Tak si skoro celou dobu, co jsem ho měl, pochutnávalo na prémiové naftě a jezdilo jedna radost...

reagovat
riderhenry
30. září 2020, 22:34
0

Paliva mě jednu dobu hodně zajímala a i díky tomu jsem docela silně zaparkoval u Benziny a její Vervy 100. Jednak kvůli použití VIF aditiv, které patří mezi špičku, ale především díky absenci biosložky. I co se ropáků týče, tak tuším vyhrála úplně všechna srovnání. Navíc posledních 5 let provozujeme i "moderní" BMW s motorem N53B30 (přímovstřik), který nižší oktany moc nemusí. A jestli jsem poznal někdy změnu? Při nějakém příležitostném "obyčejném" tankování v ČR ne. A to ani u supersportovní motorky, ani u toho BMW. Nicméně když jsem jednou v Chorvatsku musel z nouze tankovat 95 s plně naloženým autem, tak jsem při následném předjíždění do kopce myslel, že jsem zařadil omylem o kvalt víš, a to nepřeháním. Jako by auto šlo do nouzáku, nebo jelo na 5 válců (z továrny je to R6, jen pro jistotou...). Jelikož to bylo na konci cca 1 000 km dlouhé cesty, tak to určitě placebo nebylo. Ale znovu už jsem to (zatím) nezažil.

reagovat
beastar
30. září 2020, 23:09
3

Ja myslim, ze hlavni je mit za co natankovat a nesplest cernou a zelenou pistoli. Obecne sem tankoval diesel i benzin od Rumunska po Belgii a vzdy ok. Jinac Benzina Verva pac je to ted cool a tankuje tam i Cervson.

reagovat
GanGreen
01. října 2020, 08:07
2

Vím že mu je o prachy a těžko se na něj za to zlobit, ale kvůli benzině jsem se Červenku naučil ignorovat :)) nějak mě ty komerční posty nebavěj...

Jaromír
30. září 2020, 23:16
0

Vzdy jenom vervu 100 a kapku aditiv do toho. Stovku potrebuju, auto je na to naladene. Kdyz jsem kdysi z nouze (jeste pred preladenim) bral v Nemecku obycejny benzin s max 10 % biopaliva, slo to poznat jako krava...

reagovat
CZmisak
01. října 2020, 07:43
0

Tankuju, kdy zrovna potřebuju, tam, kde zrovna jsem. Shodou okolností máme docela levné Benziny v okolí. Vyloženě špatně natankovat se mi povedlo jednou LPG, jinak N95 všude stejný.

reagovat
GanGreen
01. října 2020, 08:13
0

AR JTS. Když je potřeba, natankuju kdekoliv...pokud je však možnost, snažím se tam lejt 98/100. Na výkonu to asi moc znát není, ale volnoběh je rozhodně klidnější než s 95.

reagovat
eLzyx
01. října 2020, 08:18
0

tankuju obvykle nejlevnější benzin, co kde seženu. Moje Volva to sežerou. Jsou schopné jezdit na vše od N91 přes E40(50% N95, 50% E85) až po N100. Nevadí tomu ani "vyšeptaný" benzin s příměsí oleje, co před zimou vytáhnu ze sekaček, pil atp.
Pravdou ale je, že je kvalita benzinu u těchto aut docela poznat. Hlavně na spotřebě. Pokud se Benzina přiblíží na korunu rozdílu proti ONO, tak se mi vyplatí natankovat na té dražší Benzině.

reagovat
J.K.
01. října 2020, 08:28
5

Jako fanda britských vozů tankuji výhradně Vervu 100 bez biosložek, aby se mi v nádrži neusadila hromada sajrajtu, zatímco bude mé auto stát zase v servise. Nejen vstřiky to ocení.

reagovat
briza
01. října 2020, 08:29
0

Do "svého" vozidla tankuji pouze sametově hebké cng, stylem kde je plnička, tam beru. No a jelikož má benzínovou nádrž na 10l,jednou za půl roku, když se mi rozsvítí hladový voko, tam šoupnu na kilopade plnou.

reagovat
GanGreen
02. října 2020, 08:37
0

Takhle malá nádrž na benzín je u všech továrních CNG přestaveb?

Adam Forman
02. října 2020, 09:39
0

Minimálně u škodovek ano. Ne že by to bylo na závadu. Jen ujet se zapomenutou pistolí je u plynu trochu větší oser než u benzínu.

beastar
02. října 2020, 13:02
0

Kdo tu sracku nekdy neutrhnul at hodi kamenem:) U skodovek jo. U minulych modelu zase byli nale nadrze na cng... U VW ne tam to bylo cajk.

briza
04. října 2020, 14:38
0

U původní Ovce, ještě s tou 1.4 byla normálně klasická nádrž. U 1.5 to pak předělali, zvětšili CNG bomby na 17kg kapacitu, udělali je z kompozitu, místo oceli a zároveň zmenšili benzínovou nádrž na 10l
Sice se tím zmenšil dojezd, ale zas to má jízdí vlastnosti normálního auta. S tou původní verzí jsem měl neustále pocit, jak kdybych měl v kufru dva pytle brambor :)

Adam Forman
01. října 2020, 12:44
0

Rozdíl jsem poznal dvakrát:
Když jsem omylem použil zelenou pistoli místočerné a pak když jsem do svého chrysleru natankoval E85, páčjsem si popletl kanystry. Obojí se naštěstí obešlo bez následků:-)

reagovat
Pochtli
01. října 2020, 15:04
0

To zná asi každý.. Já přesvědčoval škodovácký 1.9 SDI asi 10 km, ale benzínek mu nechutnal :oD

Zajda
01. října 2020, 16:04
1

Já natankoval do čerstvě pořízeného TDI AHF (rotačka) 5 litrů Carrery 100 než jsem si uvědomil, že je něco špatně. Po konzultaci s mechanikem jsem zbytek nádrže dotankoval naftou a nezaznamenal žádný rozdíl proti normálu :-)

vojtacz
02. října 2020, 06:59
0

Okolo komína ONO, protože je blízko a je levný. Kdekoliv jinde na cestách tankuju podle potřeby.

reagovat
Pe
Peťas
02. října 2020, 12:57
1

Onu jsme se vyhybal jak cert krizi a neduveroval tomu. Veril jsem v zavedene znacky. Kdyz jsem poridil 528i ktera chtela 98 zacal jsem zjistovat kde budu tankovat 98. Po dlouhem patrani jsem zjistil ze ty predrazeny max, power apod. Jsou jen 95 a 100 oktanu uz se snad neda sehnat a klasickou 98 jen velmi zridka. Pak jsem zjistil ze na onu maj skoro vsude 98 za vic nez rozumnou cenu. Jen to tankovani 60litru trvalo snad 10 minut. Neco jsem si precetl o onu a uz nejezdim jinam s zadnym strojem (auto, motorka benzin, nafta) pokud je to mozne. Jeden cas jsem pravidelne pozival vif do benzinu. Nic zasadniho jsem nepozoroval na obstarozni Honde ale tim nerikam ze to nefunguje nebo je spatne. Naopak ucinky jsou prokazane.

reagovat
da
danklapy
02. října 2020, 15:46
0

Tankuju jak do auta tak do motorky Vervu nebo MOL 100 plus ještě přidávám VIF. U auta proto, že kvůli plynu ten benzín v nádrži bývá dlouho a u motorky proto, že to tam je znát a jede líp. Když jsem vzal na pumpě podobný ONO, tak se motoru moc nechtělo do otáček a poškubával. S kartičkama jak od Benziny tak od Molu se dostanu za prémiový paliva na cenu jenom o cca 2 koruny na litru dráž než za normální palivo a to už člověka tak nemrzí. Ve starým TDIčku, když nafta stávala okolo 40 korun, tak jsem číhal na slevy v supermarketech na olej za dvacku a brával toho plný košík. Sice byl opruz to tam lejt flašku po flašce, ale ty ušetřený prachy to stálo :D. Auto na olej jezdilo líp jak na naftu. Motor byl krásně hladký a za mnou se vanul odér stánku s langošema :D.

reagovat
ransom
03. října 2020, 11:39
1

Ty rituály s tankováním do dvoutaktu bych doplnil ještě o zkušenost s technickým benzínem.
Trabantu to bylo jedno, ale do Wartburga jsem přidával naftalínové tablety pro zvýšení oktanového čísla. Chodit mezi kanystry s hrstí naftalínu, to bylo něco jako rozdávat prášky na gerontologii.
Na jednu cestu do Chorvatska jsem vyrazil (krom plné nádrže) ještě se sto dvaceti litry techničáku. Tři dvacetilitrové kanystry a čtyřicet PET lahví od sodovky nastrkaných do všech mezer, co se kde v autě našly, včetně motorového prostoru. Sletět někde do rokle, to by byl pěkný výjev z akčního filmu.
Nad ránem jsem zachrápnul na parkovišti někde u Zagrebu. Kolem páté jsem se vyhrabal ven, vyčural se, vyhrabal z kufru prvních dvacet PETek a jal se je přelévat do garáže. Když jsem je pak prázdné sešlapával, zjistil jsem, že mě s vytřeštěnýma očima skrz odhrnutou záclonku sledují z vedle stojícího karavanu nějací Taliáni. Techničák je bezbarvý a chudáci si mysleli, že jezdím na vodu.

No a k těm low-cost a prémiovým palivům: Tohle stejně skončí s nadcházejícím rozmachem elektromobilů. Elektřina je všechna stejná. I když Rakušáci spolehlivě poznají, jestli je elektřina v zásuvce z jádra nebo ze soláru. Takže je možné, že nějaký vykuk přijde s nějakým zázračným aditivem i pro elektrický náboj.

reagovat
ransom
03. října 2020, 13:18
0

Do nádrže. Ne do garáže. Boha jeho...
Dají se tu někde ty překlepy editovat?

Adam Forman
05. října 2020, 06:38
0

Měl bys tam mít vlevo pod datem přidání malé červené 'upravit'.

Jakub Pospíšil
05. října 2020, 09:19
0

To má jen redakce a VIP, Adame.

Po
Pospis
06. října 2020, 21:52
0

Popravdě nejlepší benzín co jsem jezdil byl AČR, nejen že byl zadarmo, ale také byl určen pro dlouhodobé skladování, jiná vůně spalin. A taky lip bral za studena. To by mě zajímalo podle který normy to kLuky z AČR míchaj. Potom taky když jsem by v Norsku tak tam mají jak dobrej benzin tak i naftu.

reagovat
gramo
07. října 2020, 11:29
0

Beru 95 kdekoli je benzín za rozumnou cenu (frontu u ONO nepovažuju za rozumnou cenu) + přidávám VIF. Vyšší oktany mají smysl u motorů z vyšší kompresí, což není můj případ, ale na zim do MX-5 tu 98 dávám, aby při delším stáí nevznikal bordel z biolihu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem