načítám data...

Zajda

JménoZajda Zajda
BydlištěKroměříž
Registracepřed 6.3 rok.
Poslední aktivitapřed 16.1 dny
Komentářů u článků194
Pozitivních komentářů u článků83
Negativních komentářů u článků6
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

Zajda
05. listopadu 2022, 23:54
2
VinFast: Východní vítr, už zase

Jelikož si Evropa podřízla větev tam kde neměla konkurenci- tj. ve spalovacích motorech, možné je všechno. Asijským designem se už nakazily i zdejší prémiové značky, takže zákazníci si zvykají. Takže v momentě, kdy za cenu dostupnou pro masy dokážou nabídnout elektromobil jen Asiati, evropský automobilový prúmysl po zásluze sklidí plody svého lobbingu.

Zajda
30. září 2022, 09:13
0
Škoda Enyaq iV Coupé RS: Nejvýkonnější Škoda v historii... aspoň občas

Mám jiné zkušenosti. Clio Mk4, Mazda 2 Mk2, Swift Mk3, u všech to jde lehce urvat i na asfaltu když je ručka seřízená. Naopak u staré A3 8L jsem musel tahat tak až jsem si vyrval lanovod ze třmenu:-)

Zajda
29. září 2022, 13:50
0
Škoda Enyaq iV Coupé RS: Nejvýkonnější Škoda v historii... aspoň občas

A pak ještě jedna výhoda - jdou snadno zaseknout ruční brzdou :-)

Zajda
28. září 2022, 16:27
3
Škoda Enyaq iV Coupé RS: Nejvýkonnější Škoda v historii... aspoň občas

O bubnech byl pěkný článek v technické rubrice Světa Motorů. Vývoj bubnovývh brzd pro koncern má na starosti konkrétně Škodovka.
Kdysi jí to svěřili s tím že jde stejně o skomírající technologii. Ale s elmobily zažívá renesanci.
V určité době se zadní kotouče široce rozšířily i na městské minivozy s >65% hmotnostii na předku, kde to vždy bylo objektivně horší řešení. Levné kotoučové systémy často zarezávají i vepředu, natož vzadu. Byla to čistě záležitost marketingu a reputace, přece ani Polo nemůže dělat ostudu s bubny.
Účinnost bubnových brzd je dokonce v poměru ovládací síly (stlačení pedálu) lepší než u kotoučů vzhledem k vnitřním převodovým mechanismům. V době bez posilovačů by s kotouči brzdit ani nešlo. Nevýhoda bubnů je pouze při opakovaném brždění, kdy se nedokáží efektivně chladit. S tím se dá bojovat přidáním materiálu aby tepelná kapacita byla větší. Ale pak roste neodpružená hmotnost.

Zajda
25. srpna 2022, 21:42
0
Toyota Aygo X Limited: Upřímné malé autíčko

rock> jasně, pokud člověk hledá co nejmenší půdorys, i20 si nevybere. Já to bral co do užitné hodnoty.
V předchozí generaci Ayga a jeho kolínských sourozenců platila rovnice o co jsou menší, o to jsou levnější.
Nejdostupnější cesta k novému autu, esence motorismu s minimálními náklady na všechno. Zapomenutou skladovku C1 mi prodali před nosem, jinak bych ho měl jako druhé auto. Nové Aygo se chce profilovat jinak a člověka jako já naprosto míjí. Třeba i zmiňovaným rozměrem pneu. Kupovat sadu na automobilový ekvivalent mopedu za víc než Pilot Supersporty pro hothatch by mi fakt nepřišlo adekvátní.

Zajda
25. srpna 2022, 14:15
1
Toyota Aygo X Limited: Upřímné malé autíčko

Do jen o 15cm delšího Swiftu se nicméně vlezou 4 průměrní dospělí bez problémů, využití prostoru je příkladné.
4válec 1,2 i po posledním snížení výkonu bude také trochu jinde.
Za stejnou cenu je třeba ještě Hyundai i20 1,2.
Aygo se zvětšilo, ale plnohodnotným autem pro 4 pořád není.
A po cenovém dorovnání výše jmenovaných větších modelů už mi nedává moc smysl.
Pokud v tom někdo vidí stylovku, pak možná.

Zajda
09. srpna 2022, 10:18
1
Soužití na silnici

Popsal jsem pouze chování klasického vysírače, aneb spořádaného občana na cestách. Který vidí všude kolem sebe piráty ale sám se chová bezohledně a možná si to ani neuvědomuje, byť rychlost nikde nepřekračuje.

Zajda
08. srpna 2022, 14:52
3
Soužití na silnici

Na mě nikdo netroubí ani když zrovna jedu pod limitem. Čím to asi bude? Že by tím že vždy nechám před sebou místo na zařazení, když už sám nepředjíždím? Nebo že nevjíždím při kosmické rychlosti 70 km/h v zatáčkách do protisměru?

Jezdil jsem v UK a Irsku s okreskovým limitem 96 resp. 100 km/h a uklidňující na tom bylo především že většina lidí těch limitů využívala. Přitom cesty z většiny zakroucené jako naše horské silnice a mnohem užší pruhy.

Zajda
01. srpna 2022, 18:59
0
Zajda
31. července 2022, 18:39
4
BMW 220d: Tenká hranice

Ve srovnání s novou 7er je tohle rozhodně světlejší chvilka bavorských designérů:-)

Zajda
31. července 2022, 18:32
0
BMW 220d: Tenká hranice

4válcovy dunivý diesel možná nemá charakter hodný sportovního kupé, ale 4válcový benzinový turbo mixér bez vykonové špičky by ho neměl taky.

Zajda
28. července 2022, 09:16
1
Dacia Jogger TCE 110 Extreme: MCV se vrací?

Jestli to je podobné jak starší 0,9 TCe 66 kw, na testovací jízdě jsem z toho byl rozpačitý ale motor se dost zlepšoval s každým kilometrem záběhu. Dalším faktorem je i adaptace řidiče :-)

Zajda
14. července 2022, 15:05
9
Kia Stonic 1.2 DPi: Někdo to rád jako kdysi

Já ten účel chápu naopak dost dobře - vstupenka do svět motorismu.
NeSUV verze jsou jedny z nejlevnějších aut na trhu.
Levné v rámci zažitých zvyklostí nejsou ale taková je dnes doba.
Nižší cenovku už má jen historické Mitsubishi Space Star a nějaká Clia či Dacie s 1.0 atmosférickými 3válci.

Koupí si to soukromníci - důchodci, rodiny jako druhé auto atd.
Hlavně že je to nové, se zárukou, bez starostí.
Obvyklý nájezd může být klidně těch 10tis. km ročně.

Korejci se zlepšují o parník s každou generací.
V rodině máme ix20 1,6.
10 let jen předepsaná údržba, 0 závad.
Záruka byla 7 let.
Aveo a spol. bych sem vůbec netahal, to bych řekl že ses zaseknul v předsudcích.

Zajda
14. července 2022, 12:37
0
Kia Stonic 1.2 DPi: Někdo to rád jako kdysi

bitner: neřešils LPG pod testem Hjundaje 1,5 DPI s konstatováním že je ten motor s dvojitými vstřikovači stejně moc složitý?
Tenhle hádám bude konstrukčně spřízněný :-)

Zajda
14. července 2022, 12:00
2
Kia Stonic 1.2 DPi: Někdo to rád jako kdysi

Zase to nepřehánějme. 15+ let stará konfekční nákupní taška co neservisoval nadšenec bude na konci životnosti, 90% se jich prodalo ještě se slabším motorem. Nová nákupní taška s jednoduchou technikou se dožije zákazu spalováků a i s těmahle cenama se nakonec ukáže jako výhodná koupě.
Největší smysl mi dávají neSUV verze jako Rio a i20.

Zajda
14. července 2022, 11:51
0
Kia Stonic 1.2 DPi: Někdo to rád jako kdysi

Ceny elektrokol začínají určitě níž a pod nimi jsou ještě elektrokoloběžky. Až se ze zoufalství rozšíří, nechci vidět ten sajgon na cestách a chodnících :-)

Zajda
13. července 2022, 18:40
3
Kia Stonic 1.2 DPi: Někdo to rád jako kdysi

Nejde už bohužel porovnávat ani ceny před půl rokem, natož dál. Na konci roku 2020 začínala nejlevnější auta pod 200 tisíci. Zánovní auta z té doby stojí klidně víc než když byla nová.

Zajda
13. července 2022, 15:33
0
Kia Stonic 1.2 DPi: Někdo to rád jako kdysi

Čtyřválec to je a svíčkama se zažehuje, co se ti nezdá :-)

Zajda
13. července 2022, 15:16
0
Kia Stonic 1.2 DPi: Někdo to rád jako kdysi

Já po 30 km zahřátí cestou domů z autosalonu začal nakukovat do červeného pásma, neustále měnil otáčky a zátěž, střídal zrychlení a brždění motorem, první cesta byla 100 km na jeden zátah. A ve 2 tis. km následovala první výměna oleje. Motor má 25 tisíc, jede stále líp, spotřeba se snižuje, spotřeba oleje nulová. Jestli si náhodou ještě někdy koupím nové spalovací auto, udělám to zas stejně :-)

Zajda
01. července 2022, 07:22
0
Hyundai i30 1.5 DPi: Šetřit tu neznamená trpět

Stejně to má i Suzuki 1,2 DualJet.
Hádám že dva malé vstřikovače lze regulovat přesněji než jeden velký a dle potřeby vstřikovat jedním nebo oběma.

Zajda
21. června 2022, 09:13
0
ElBlesk: Když jdete na ekologii ekonomicky

AMI stojí ve FR konfigurátoru od 7390 EUR. Ale taky jede jen 45 km/h.

Zajda
10. června 2022, 10:32
3
Peugeot e-Rifter: Jednoduše

Cena elektřiny roste ještě rychleji.

Zajda
09. června 2022, 09:19
2
Peugeot e-Rifter: Jednoduše

Jako bys nedokázal pochopit pohled druhé strany a házíš všechny do jednoho pytle zpátečníků co přehnaně reagují a nenávidí elektromobily asi snad protože správně nevrčí.
"Zatím ještě se jich prodá málo"
"Zatím ještě jdou koupit alternativy"
Jenže výrobce takovýmto e-Rifterem a spol. nepokrytě ukazuje vztyčený prostředník zákazníkovi.
"Zatím to nechcete, ale zvykejte si, co chcete už jsme přestali vyrábět"
Jiní výrobci se aspoň stále v rámci možností snaží zákazníkům vyjít vstříc.

Myslím že většina lidí zde nemá nejmenší problém osedlat elektromobil a používat ho.
Pokud nebude vyžadovat speciální zacházení.

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/spalovaci-motory-evropsky-parlament-green-deal-zelena-dohoda_2206081840_hav
Je na čase soudružsky se poplácat po ramenou jak se vypořádáme se závislostí na fosilních palivech, ochráníme planetu a nepotřebujeme k tomu víc než správnou legislativu. Pod kterou vše potřebné takříkajíc přirozeně vykvete. Vždyť přece elektrické energie ze solárů a větrníků bude přebytek a bude dostupná pro každého.

Zajda
07. června 2022, 14:48
6
Peugeot e-Rifter: Jednoduše

Nelze než souhlasit. Akorát u Japonců ty jejich regulace vedly co se týče aut alespoň k logickému výsledku - tj. ve městech jezdí lehké Kei cars s malým půdorysem a motorem. Zatímco evropská legislativa rentabilní prodej takových aut prakticky znemožňuje. Přičemž libovolně velký, těžký a energeticky náročný elektromobil je brán jako bezemisní vozidlo.

Zajda
06. června 2022, 23:18
4
Peugeot e-Rifter: Jednoduše

Jakub Pospíšil: No jo, ale nástupce Rifteru je e-Rifter. Jiná věc pak je že Toyota projevuje dlouhodobě větší prozíravost a díky hybridům co fungují nejen na papíře ale i reálně si může dovolit prodávat verzi o kterou zákazníci reálně stojí.

Zajda
06. června 2022, 20:18
4
Peugeot e-Rifter: Jednoduše

Jakub Pospíšil: Jen samé invektivy. Auta jako Rifter lidi potřebují, akorát ne za milion a s omezenou užitnou hodnotou. Nikdo by s nimi problém neměl pokud by byly součástí širší nabídky, bojující o přízeň zákazníků. Když se ale spalovací modely (s)prostě zaříznou, jejich nástupce je přirozeně podroben větší kritice.

Zajda
06. června 2022, 08:48
11
Peugeot e-Rifter: Jednoduše

Zatímco prodejci Toyoty s těžkým srdcem přijímají objednávky na Proace City Verso, založené na archaickém konceptu spalovacího motoru, prodejci Peugeotu a Opelu s úsměvem zachraňují planetu, a to tuplovaně. Nejen že jejich bezemisní dostupné rodinné dodávkové vozy žádné lokální emise nevypouští. Ale tím že si je téměř nikdo nekupuje, minimalizuje se i další ekologická zátěž spojená s jejich výrobou. A pokud už si je někdo koupí, nemůže v nich podnikat dlouhé zbytečné cesty, což je další plus pro ochranu planety.

Zajda
26. května 2022, 10:14
0
Proč čínská auta nedobyla Evropu

Přesně tak, zejména deficit ve vývoji spalovacích motorů bránil Číňanům na expanzi v Evropě byť jen pomyslet.
S nástupem EV budou pro ně dveře otevřené dokořán.
Nějaká originalita, vnímaná kvalita a premium feel půjdou na vedlejší kolej když bude první použitelné auto z Číny stát 500 tisíc a evropské 900 a levnější vozy vůbec nebudou.

Zajda
24. května 2022, 09:13
3
Peugeot E Traveller Allure: Už to máme, šéfe!

Těžko si představit, že za to někdo utratí své peníze. Sami prodejci Opelu a Peugeotu musí propadat v zoufalství když vidí kam směřují.

Zajda
20. května 2022, 15:28
0
Jaguar XJ40 3.6 - na den britským aristokratem

Ten krouťák určitě nebude dobře:-)

Zajda
29. dubna 2022, 11:21
0
Opel Zafira-E Life: My se nikam neženem

Ano, pro jízdu v hornatém terénu už to pak může být ok když z kopců se místo pálení brzd bude rekuperovat. Akorát dostat se od nás někam do Dolomit spolkne velkou část dovolené :-) Škoda že z toho Toyota neudělala hybrid, to by bylo optimální.

Zajda
28. dubna 2022, 23:38
1
Opel Zafira-E Life: My se nikam neženem

270 km reálného dojezdu, pecka, na rodinnou dovolenou do Alp jako dělané. To se bude prodávat jako teplé housky.

Zajda
27. dubna 2022, 13:44
2
Proč mé osobní auto roku nemůže být Dacia Jogger

U veřejnosti je to na okraji zájmu. Porotci se asi spíš snaží o politické rozhodnutí než najít nejlepší auto. Kouzlo nepsaných pravidel která nikdo otevřeně nevynucuje ale všichni cítí že budou mít míň starostí když je budou respektovat. Prostě by dnes bylo nepatřičné kdyby nevyhrál elektromobil, soudruzi.

Zajda
24. dubna 2022, 11:41
0
Dacia Duster 1.5 dCi: Veškerý odpor je zbytečný

Technická - je to homologované jako osobní auto nebo N1? Když jsem se o to zajímalo naposled, 4kolky se prodávaly jako N1, ale možná to s posledním faceliftem změnili.

Zajda
20. dubna 2022, 14:56
1
Zajda
19. dubna 2022, 18:34
0
Dacia Jogger Essential: Co nejvíc auta za co nejmíň peněz, prosím

Zrcátka na páčku a volant bez podélného nastavení už je dnes trochu na pováženou, ale jinak v Dacii opět uhodili hřebíček na hlavičku. Ti lidé co dříve kupovali Logan kombi za 250 tisíc jaksi stále existují, akorát pro ně na trhu nejsou auta. Věřím že na předpisovou jízdu v zombie vláčku ten litr bude stačit až až i bez přehnaného kvedlání :-) Jde o otázku perspektivy, když do toho člověk přesedne ze čtyřválcové malorážky, kdekoliv mezi 2-5000 to pojede líp.

Zajda
05. dubna 2022, 01:09
0
Renault Clio 1.3 TCe 140 RS Line: A ráno si zajedu pro francouzskou bagetu

Ne, nedá, jinak bych to nepsal. Vykon jen vyjadřenim krouťáku vs. otáček. Stará 1,8 T nemá takové maximum, zato míň zvadne v otáčkách.

Zajda
04. dubna 2022, 23:09
1
Renault Clio 1.3 TCe 140 RS Line: A ráno si zajedu pro francouzskou bagetu

A3 8L vážilo stejně, mělo o 10 koní víc a stovku zvládlo na 2° narozdíl od Clia. Všechno hraje :-)
https://www.automobile-catalog.com/car/1998/250070/audi_a3_1_8_t.html

Zajda
25. února 2022, 14:42
0
Renault Express Van TCE 100: Skrytá naděje

A kdy bude test toho Malucha? :-)

Zajda
24. února 2022, 21:32
3
Renault Trafic Combi Van 2.0 dCi 170: Říkal někdo SUV?

Myslím že si to kupce najde.
Vzhledem k tomu kolik jezdí Multivanů a V-classe, které stojí skoro nebo i úplně dvojnásobek.
dCi 150 s manuálem ušetří 100 tis. proti testované kombinaci.
Rozhodně zajímavější artikl než elektro Zafira a spol.
Pro rodinnu s 2+ dětma a sportovním harampádím je osobní dodávka nepřekonatelný koncept.
Velké sportovní tašky, věci jako atletické překážky nebo i ta kola se tam nahážou s rozpřahem místo tetrisu.
Auto pro aktivní rodiny, ne pro aktivní řidiče.
Možnost další řady sedaček a oken by se hodila, ale předpokládám že jde o N1 čímž je vše dané.

Zajda
21. února 2022, 11:23
3
Dacia Sandero TCe 90 CVT: Nevytahuju se, rostu!

Pokud by někdo chtěl šetřit tak koupí LPG verzi, ne Hybrid :-)

Zajda
20. února 2022, 21:32
3
Fabia MPI: Línější než Favorit, ale přesto má své místo

V tom příběhu je tolik proměnných že těžko něco porovnávat. TDIčko těžší na předek v kombinaci s menšími kotouči je úplně jiná konfigurace. Kdysi jsem jezdil s Favoritem v setupu že dokázal zadní kola pod plnýma brzdama na měkkém podvozku zvednout. To bylo pro mě dostatečně obrazné uvědomění jaký poměr brzdného účinku potřebuje předokolka. Ani nejsem přesvědčen, že ty malé základní kotouče mají nutně větší brzdný potenciál než bubny. Na většině předokolek s bubny jsem bezproblémů zasekl kola ručkou na suchém asfaltu.

Zde nejrychlejší Golf MKII na ringu - vzadu sériové kotoučové brzdy MKII, vpředu 6pístky 380mm z BTCC.

Zajda
20. února 2022, 14:19
2
Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi - Víc než jen dodávka

Rozdíl je možná že asiaté se zaměřují na dlouhodobé cíle, proto se dosud nijak výrazně nehrnou do elektromobility:-) Naopak hybridy nabízí desitky let protože to považují za dobrý nápad, bez ohledu na regulace ze kterých benefitují až nyní. Jejich vývojový náskok je ohromný a než ho ostatní doženou, možná už budou hybridy neprodejné. Věřím že hlavní evropští hráči jako VAG a Stellantis si to regulatorní směřováni k elektromobilitě sami vydupali, těžko si představit že by to bylo jinak. Akorát se jim to trochu vymklo z rukou a neví teď z které do ktere. Bude zábavné to sledovat. Zatímco Toyota se může smát, vyrábí všechny druhy pohonů a je etablovaná na všech kontinentech.

Zajda
20. února 2022, 13:22
1
Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi - Víc než jen dodávka

Toyota má k zachování takových aut pravděpodobně o dost lepší výchozí pozici. Je lídrem v hybridech, které jí stlačují průměr.

Zajda
20. února 2022, 13:12
0
Fabia MPI: Línější než Favorit, ale přesto má své místo

Ano, přesně, stačí, dokud jsi na cestě sám:-)
Podladěný 2.0 turbodiesel má nicméně alespoň silný spodek.
Jak už jsem tu psal jinde - malinká atmosféra je použitelná pokud má rychlé reakce na plyn (nahoru nevisí otáčky, dolů jdou sázet meziplyny) a správné převody.
A zrovna těma reakcema si u MPI moc jistý nejsem po zkušenostech z Citigo.

Zajda
20. února 2022, 12:31
5
Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi - Víc než jen dodávka

Přímé zákazy jsou moc okaté. Stačí zdeformovat trh emisními podmínkami - Elektromobil = emise 0, započítávané v roce 2022 s koeficientem 1,33. Tedy - prodali jste 1,33 auta s emisemi 0 g CO2/100km. Do flotilového průměru automobilky je příhodné i že elektromobil je velmi těžký. Limity se korigují dle hmotnosti - v průměru těžší flotila může mít vyšší průměrné emise. Výchozí cílový limit pro automobilky činí 95 g CO2/km dle NEDC, což je cca 3,5 litru/100 km nafty nebo 4,1 litru benzinu. Za každý nadměrečný gram x počet prodaných vozů se platí 95 EUR.
https://ec.europa.eu/clima/eu-action/transport-emissions/road-transport-reducing-co2-emissions-vehicles/co2-emission-performance-standards-cars-and-vans_en

Zajda
19. února 2022, 13:19
0
Fabia MPI: Línější než Favorit, ale přesto má své místo

Taktéž díky, existuje nějaký přehledný souhrn aktuálních emisních pravidel? Aniž bych musel studovat jednotlivé směrnice.

Zajda
19. února 2022, 00:31
2
Fabia MPI: Línější než Favorit, ale přesto má své místo

Akorát nejde o reálné zdražení do kapsy automobilky. To auto má z pohledu EU nadlimitní emise o cca 25 gramů CO2/km. Každý je penalizovan 95 EUR, takže nějakých 60 tis. Kč pokuty je potreba zohlednit v ceně. Ještě snad do roku 2020 šlo z průměru vyškrtnout pár procent nejhorších vozů, takže s tím šlo trochu pracovat. Ne náhodou pak zmizely z trhu Citigo, C1 a spol., Fabie, Sandera a výběhová Clia s reálnou cenou 190 - 230 tis. po všech slevách. Swift 1,2 - ten samý co se prodává teď jen bez mild hybridu začínal na 260 bez jakýchkoliv opičáren s bonusy za protiúčty apod.

Zajda
18. února 2022, 18:10
1
Fabia MPI: Línější než Favorit, ale přesto má své místo

TCe a SCe se chovají úplně jinak. 1.0 SCe v Sanderu II 2020 reaguje jak kdyby měl karburátor, nepochopil jsem doteď. Celé auto fungovalo jak znovu postavený Favorit, jen bez všudypřítomného pocitu že bouračka by byla jistá smrt. Cit ve všem, měkký a vysoký podvozek se kterým se na žádném z našich balkánských asfaltů nemusí zpomalovat. Hned bych to koupil.

Zajda
18. února 2022, 15:09
0
Fabia MPI: Línější než Favorit, ale přesto má své místo

Já si to jako konkurenci na misce vah představit dokážu.
Když pominu ten papírový pocit lehkého auta, interiér minimálně v podélném směru je prostorný přinejmenším jako u předešlé Fabie III. Akorát s 2/3 kufrem. Využití prostoru na tak malé auto je nicméně příkladné.
Co konkurenci skutečně nemá je výběhová Fabia III Combi.

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H2  2008
Hummer H2

2008 rok výroby
400 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem