logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Škoda Enyaq IV 80: Haters gonna hate

První čistě elektrický model škodovky je tady. Přichází skutečná revoluce, nebo je to jen trapná snaha zalíbit se evropským regulím?

Elektrickou Škodu Enyaq asi nemusím nijak zvlášť představovat. Minulý rok při jejím oficiálním odhalení jí bylo všude plno. Dokonce i já jsem si všiml několika zajímavých detailů, které první pojízdný koncept představil. Nicméně uplnynulo pár vln koronaviru a novinka se již oficiálně prodává. K testu tak dostáváme produkční verzi v takové normální konfiguraci, zkrátka automobil, který si dost pravděpodobně opravdu někdo koupí, případně nafasuje ve vedoucí pozici. S cenou přes milion bude, hádám, Enyaq střednímu a nižšímu managementu zapovězen. 

Líbí se mi, že jde elektrická novinka svou vlastní novou cestou. Není to tvarově klasické SUV jako Kodiaq, ale spíš takové futuristické cosi mezi MPV a kombíkem s obrovskými koly. Zvláště při pohledu z boku mě hned napadá Renault Espace, který taktéž podobně osciluje mezi kategoriemi. Myslím, že se vůz docela povedl. Proporce jsou vyvážené, prolisů a křivek je sice mnoho, ale alespoň rozbíjejí masu plechu, která by jinak působila zavalitě. Občas vidím i náznaky toho, že byl design upřednostněn před funkcí, což je u Škody postup nečekaný, skalní fanoušky a běžné zákazníky značky asi nepotěší, ale já z něj mám radost. Foto: autickar.cz

Skoro mám pocit, jako kdyby byl Enyaq první domácí vůz, který necílí primárně na českého konzervativního zákazníka. Dává to smysl – spalovací modely se vždy snažily zaujmou ty, kteří chtějí za své peníze co nejvíc auta, takoví zákazníci ale o elektromobilu zatím vůbec nepřemýšlí. Je totiž stále o hodně dražší a objektivně méně použitelný, než srovnatelné spalovací vozy. Enyaq musel být zkrátka trochu fanouškovská záležitost. A to se, dle mého skromného názoru, povedlo na jedničku. 

Není to jen netradiční tvar a velká kola zvenčí, ale hlavně koncepce interiéru a vychytávky, které potkáme uvnitř vozu. Samozřejmě tu nechybí celá plejáda klasických “simply clever” prvků, doplňují je ale moderní elektronická zařízení, která mi na škodovku přijdou až podezřele pokroková a hlavně odladěná. Jistě – jde o technologie vypůjčené z domácí VW group, systémy, kterými disponují sesterské vozy VW ID.4, ale v “domácím” Enyaqu působí opravdu futuristicky. 

Foto: autickar.cz

Zpočátku mě překvapilo celkem zásadní zmenšení digitálního přístrojového štítu. Oproti Octavii je tak třetinový, nenabízí žádné konvenční schéma budíků a vlastně jediné, co má společného se spalovacími auty je zobrazení aktuální rychlosti. Jinak tu máme ještě dojezd, pár kontrolek a v případě zájmu umí i zjednodušené navigační pokyny. Skoro to vypadá, jako by to bylo nedostačující, jenže ono by to dost možná šlo úplně bez něj. 

Při testovacím týdnu jsem mu totiž prakticky nevěnoval pozornost a údaje o jízdě raději odečítal z head-up projekce na čelní sklo. Ta je jednak dostatečně kontrastní i na přímém světle a jednak opravdu velká. Kromě obligání rychlosti a všech potřebných údajů o jízdě, které se nachází v podlouhlém páse na spodní hraně, totiž dokáže kouzlit i s rošířenou realitou. A to mě opravdu baví. Navigační pokyny a šipky tak umísťuje přímo do pruhů na silnici, podtrhává auta, od kterých si adaptivním tempomatem drží odstup, zvýrazňuje krajnici… Více napoví video níže, těžko se to popisuje jen slovy.

Přidejme k tomu opravdu vyladěný adaptivní tempomat s držením v pruzích, který automaticky brzdí do zatáček a udržuje povolenou rychlost a máme tu futurismus skoro na úrovni Tesly. To, že si nová auta poradí s jízdou po Pražském okruhu bez zásahu řidiče je dnes už spíše slušný standard, ale Enyaq nemá problém ani s okreskami, nebo prázdnými městskými ulicemi. Pokud nedojde na přednosti v jízdě, opravdu není potřeba šlapat na brzdový, ani plynový pedál. Vše se děje přirozeně, příjemně a auto dá vždy vědět, že o překážce, zatáčce a podobně ví tím, že ji jednoduše obtáhne na head-up displeji. Pilot Assist od Volva se smutně krčí v koutě pro zastaralé technologie. To jsem tedy opravdu nečekal.

No a kromě toho, že to je celé technologicky opravdu vymakané a na výši, tak to i dobře vypadá. Kombinace černého interiéru a hnědé kůže, co není kůží, ale nějakým syntenzátem vyrobeným ze zbytků oliv, se mi moc líbí, materiál sedaček je příjemný na omak a dostatečně prodyšný i v letních vedrech. Místa je dost ve všech směrech a ovládání jednoduché, i když ne úplně konzervativní. Některé věci je zkrátka nutné se naučit, nebo dohledat v manuálu, jinak dopadnete jako redakční kolega Machač, který s výrazem rozhořčeného důchodce nadával na to, že neví, co znamená piktogram autíčka v kolečku.

Foto: autickar.cz

Všechno tohle pozlátko by ale bylo zbytečné, kdyby Enyaq nezvládal základní disciplínu automobilu, totiž přepravu lidí a nákladu na dlouhé vzdálenosti. Dojezd 510 km, který Škoda udává v oficiálních materiálech je reálný dokonce i při kombinovaném užívání vozu se zhruba padesátiprocentním využitím dálnic, kde vůz nemůže rekuperovat. I kvůli sofistikovanému tempomatu jsem během testovacího týdne celkem striktně dodržoval povolenou rychlost a povedlo se mi dostat se dokonce i na hodnoty dojezdu vyšší, než udávané. 

V základním provedením nabízí Enyaq 80 možnost rychlodobíjení 50 kW nabíječkou, za příplatek zvládne až 125 kW. Musel jsem se spokojit s bezpříplatkovou verzí, která zvládne natlačit do vozu zhruba 6 km dojezdu za minutu. Nabití 82 kWh baterie z 13% na 100% pak trvalo pomocí “Lidl” nabíječky 89 minut. To jde.

Foto: autickar.cz

Co se týče jízdního projevu a řízení, nic převratného nečekejte. 150 kW výkonu bohatě stačí na normální cestování, zamačkávání do sedaček ve stylu Tesly se ale samozřejmě nekoná. Vůz zrychluje, brzdí a zatáčí jako úplně normální rodinné velké auto, nižší těžiště sice pomáhá eliminovat náklony, ale žádný náznak sportovnosti jsem nezaznamenal. Nejlepší způsob jízdy v Enyaqu je zkrátka zapnout všechny asistenty a jen po očku kontrolovat, zda dělají svoji práci správně a občas jim do toho zlehka zasáhnout. Je mi jasné, že spoustě čtenářů se při takové představě křiví obličej, ale mně osobně se to vlastně docela líbílo a bavilo mě to. 

 

Verdikt

Jak jsem už naznačil dříve, Enyaq rozhodně není běžná škodovka, která se kupuje s kalkulačkou v jedné a metrem ve druhé ruce. Díky elektrickému pohonu a množství designových a technických vychytávek jde spíše o stylovou a fanouškovskou záležitost. Jasně, pořád je to velmi prostorné auto, které pohodlně odveze pětičlennou rodinu s nákladem a dokonce nabízí i tažné zařízení (!), ale nenechte se mýlit, Enyaq je hlavně technologicky velmi vyspělá hračka pro podivné geeky a nadšence. Takové auto domácí automobilka ještě nevyrobila. Za sebe mohu říct jen to, že i přes počáteční skepsi se mi vůz dokonale trefil do chuti a jde o první škodovku, kterou bych reálně chtěl mít doma. Dost možná je to absence oné typické škodovácké praktičnosti za každou cenu a snahy zalíbit se všem, která mi na voze tak imponuje. 

Je mi úplně jasné, že většina zákazníků škodovky kouká na Enyaq kvůli elektrickému pohonu a spoustě technologií skrz prsty. Nepotěší ani petrolheady a milovníky starých pořádků. A na odvoz stavebního materiálu a věcí na chatu bude asi pořád lepší kombíková oktávka. Tohle auto prostě není pro starý, je to předzvěst budoucnosti individuální dopravy. Můj pocit z vozu docela dobře shrnuje i struktura dnešního testu, kde věnuji deset odstavců asistentům, vychytávkám, bateriím a designu a jen jeden řízení. A já si říkám, že mi to svým způsobem vyhovuje. Enyaq na všední dny a na víkend žlutý Mustang, takový život bych zvládnul žít.

Foto: autickar.cz

Technické údaje

Motor: elektromotor
Výkon: 150 kW (201koní)
Točivý moment: 310 Nm 
Kapacita baterie: 82 kWh 
Maximální rychlost: 180 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s 
Provozní hmotnost: 1660 kg 
Průměrná spotřeba: 16,9-18 kWh/100 km
Dojezd: 510 km
Základní cena testované verze (Enyaq iV 80): 1 189 900 Kč

Foto: autickar.cz

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

eLzyx
08. 7. 2021, 13:58 1 reagovat

design zadní části auta je otřesný, zbytek ale docela ujde

Pochtli
10. 7. 2021, 07:09 0

Zadek na fotkách hrozný, ve skutečnosti otřesný.

Avex
08. 7. 2021, 14:00 0 reagovat

Mně se docela líbí, i když ten koncept teda vypadal líp. Co je vlastně konkurence od VW? ID.4?

MBMB
08. 7. 2021, 15:36 2

Ano, ID.4, Enyaq a Q4 etron jsou varianty toho samého auta, čili nejpřímější možná konkurence.

afro-r1
08. 7. 2021, 18:44 0 reagovat

Zivot je prilis kratky na to, aby mel clovek zabavne (a neprudici) auto jen na vikendy!
; o )

Jakub Pospíšil
08. 7. 2021, 20:06 9

Není nic horšího, než cukat se v pondělní špičce v dešti víkendovkou po jižní spojce :)

ReVolte
08. 7. 2021, 20:39 1

Říkáš teď....

Skipper
09. 7. 2021, 06:58 2

Život je příliš krátký mít jen jedmo auto na všechno. Za mně je ideál 5 aut na různé příležitosti.

spooon
09. 7. 2021, 10:02 1

Přesně tak. Zatím sem teda na počtu 3, ale časem snad doplním

afro-r1
09. 7. 2021, 12:33 0

Ne kazdy musi mit nepohodlny zavodak nebo roadster..
; o )
5 je na me moc, 3-4 beru jako ideal.

Trinom
13. 7. 2021, 08:11 0

1 - daily (prostě malé městské hopsadlo)
2 - sporťák
3 - velkej sedan na pohodlné cestování
4 - dodávku na tahání krámů a vleku
5 - veterán

U pořadového čísla 2, 3 a 5 zpravidla nezůstane u jednoho kusu :-D
-
Komentář upraven 13. 7. 2021, 08:12:15

afro-r1
13. 7. 2021, 17:18 0

Da se treba 2+3 spojit (treba AMG & co.) a 1+4 se take uplne nevylucuji, pokud clovek nemusi denne na Malou Stranu)
Nasobek 5 je na libovuli kazdeho jednotlivce. (v okoli si takto par lidi uklada financni prebytky do budoucna)

Trinom
14. 7. 2021, 22:57 0

2+3 budiž, 1+4 fakt ne, tam už je to moc protichůdný. Dailit dodávku je značnej opruz, pokud to nemusíš dělat kvůli práci.

fortress
08. 7. 2021, 20:19 2 reagovat

Zkoušel jsem to, ale k mojí mustangový víkendovce je pořád lepší o půl milionu levnější Superb 2.0 TSI.

Csaba
08. 7. 2021, 21:11 4 reagovat

Milion sereptiček, samé pokrokovosti, barevné obrázky a jiné vymoženosti a "kapotu" podepírá kovová tyč jak v pravěku...
Simply never.

BigBen
08. 7. 2021, 21:39 4

Otázka zní, zda běžný uživatel vůbec někdy tu kapotu otevře :-)

Avex
08. 7. 2021, 21:44 1

Škoda že to nemá frunk, jako třeba Tesla...pod kapotou je to zbytečně zabranej prostor, hlavně v SUVčku.

MBMB
09. 7. 2021, 00:48 0

Minimálně dolívat vodu do ostřikovačů tam člověk stále musí. Když už to ten frunk nemá, tak mohli kapotu opravdu nechat jen na servisní zásahy a na vodu do ostřikovačů udělat speciální malá dvířka.
Nicméně většina elektromobilů postavených na dedikované elektrické platformě frunk má a věřím, že se to povede i VW v nějaké další iteraci MEB. Je to celkem ostuda, takhle velký elektromobil na samostatné platformě bez frunku nedělá snad nikdo jiný.

ransom
08. 7. 2021, 21:48 0 reagovat

Nebudu polemizovat o smyslu elektroaut. Všechna proti znám, ale taky osobně znám několik jejich nadšených uživatelů. Budiž jim to ze srdce přáno.
Mladej (zmiňoval jsem, že dělá v Boleslavi) se na poslední návštěvě bušil do prsou, že se jim Enyaq zatraceně dobře povedl. Může mít pravdu, ale taky nemusí, bo jsme se hned nato zhádali, jestli jedničková Fabie měla (jak tvrdil on) nebo v žádném případě neměla (moje verze) dobré řízení.
No nic, mezi elektromobily si nejspíš Enyaq povede obstojně. V současném portfoliu Škodovky mi osobně přijde ne snad jako krásný, ale furt jako nejlíp vypadající.

riderhenry
08. 7. 2021, 22:46 5 reagovat

Ehm... Jsem připraven na brutální shitstorm, ale stejně musím... "...je to předzvěst budoucnosti individuální dopravy..." To je jako fakt myšleno vážně? Teď bych začal vypisovat, jak moc ekologicky a ekonomicky to auto nedává smysl, ale to je asi už zbytečný. To se fakt už všichni úplně totálně pos*ali, že to nikdo nevidí?

krab
09. 7. 2021, 00:28 3

Neboj, Krab tu je s tebou :-D Sice už to tu chodím číst jen tu a tam, tenhle článek jsem si přečetl a reagoval jsem úplně stejně jak ty... snad jediný čím Kuba aspoň trošku pozitivně překvapil, že se nesnažil napsat bullshit typu, že tahle kára nahradí všechny ty vaše dieselový Kodiaqy, protože je to prostě lepší nebo budoucnost nebo tak nějak jak to v těch ostatních reklamách na elektromobily běžně píšou...

Nesmyslnost elektrickejch aut dojde firmám a lidem obecně fakt v tuhle chvíli až v momentě, kdy jich bude skutečně už hodně a nebudou mít kde to nabíjet. Ten moment za pár let nastane. Teď se s velkou reklamou a marketingovou masáží bude muset prodat velký množství těchhle nesmyslů na kolech, aby se aspoň trochu amortizoval jejich vývoj, pak se pomalu přejde zase na jistou formu spalovacích motorů. Ale teď se nenosí to říkat otevřeně...

Tom Voumard
09. 7. 2021, 07:43 9

To samý se říkalo před 120 lety o prvních automobilech. Není infrastruktura, palivo se kupuje v lékárně, je to poruchový, hoří to, hasiči nejsou připraveni. Na koni projedu celou Evropu, louky a potoky jsou všude. Od prvního funkčního automobilu Benz pro první automobil pro masy Ford T uběhlo 22. První funkční elektromobil Tesla Roadster je z roku 2008, takže v roce 2030 uvidíme první elektromobil pro lid. A masově se rozšíří za dalších 40 let. Stejně jako auta po 2.sv. Jen direktiva je mimo realitu, když chce zakázat prodej spalováků v 2035, to je jako by v roce 1913 chtěli zakázat koně.

Vasek7
09. 7. 2021, 09:10 2

@Tom Voumard: nenapsal bych to lip

Frodo
09. 7. 2021, 09:23 0

Vidí to dost lidí. Bohužel ale nejsme v dostatečném počtu, aby se tenhle na hlavu postavený koncept změnil. Jde to do prdele a nejen tím násilným politickým vývojem, ale i tím jak to lidé vnímají. Jen bohužel jednou přijde doba procitnutí.........

rock
09. 7. 2021, 09:34 9

Před 120 lety nikdo nenařídil, že se za 10 let přestanou rodit hříbata.

riderhenry
09. 7. 2021, 10:24 1

To je strašně fascinující, jak někdo považuje nějaké psychopaty, co často nejsou ani zvolení do funkce, na tož aby někdy v životě něco dokázali, za nějaké nositele přirozeného (a navíc ještě správného!) vývoje. A budou se ještě ze srdce rvát za ten "lepší zítřek", který sice není lepší v ničem (určitě ne z těch věcí, které nám tvrdí), ale je to tak správně! Jasně, vůbec mi ta auta nevadí. Dokud si je nebudu muset kupovat.

Super vývoj. Srovnání s přechodem z koně na auta je vtipné. Protože tady probíhá přechod zpátky z auta na koně. Elektromobil byl ještě před klasickým autem a světe div se, spalovací motor jej překonal... Nebavíme se o žádné nové technologii, to ani omylem. Podívejte se na koleje, nebo do měst, kde jezdí desítky let trolejbusy. Kéž by měly automobilky větší koule se postavit a říct na hlas to, co moc dobře vědí. Ono to přijde, ale ještě chvilku budeme muset asi hrát divadlo. Škoda, že to není úplně zadarmo...

Frodo
09. 7. 2021, 10:34 3

Bohužel zatím mi přijde že na koule nevadí, viz.: https://www.auto.cz/za-automobilovy-kartel-dostanou-ctyri-automobilky-obrovskou-pokutu-jedna-se-trestu-vyhne-139876
Kdyby měli, tak se spojí s tím, že buď vyrábí za reálných pravidel, nebo zavírají krám. Z čeho si lidi myslí, že se v Evropě bralo a bere bohatství? Z výroby baterek, elektromotorů? Fakt jsme slepí idioti, co zahazují evropské know-how a dávají vše do rukou ,,nenáviděné´´ Číny.

Nezn.uživatel
09. 7. 2021, 11:48 5

Přechod od koní k autům byla revoluce. Už zmiňovaný Ford T znamenal výrazné zlepšení oproti koním a z toho vyplývající zlepšení kvality života jeho majitelů. Díky maximální rychlosti kolem 60-70 km/h bylo možné cestovat mnohem rychleji než s koňmi, čímž se znatelně rozšířilo množství míst, kam je možné dorazit za jeden den. Ford T se narozdíl od koně po cestě neunaví. Není nutné ho krmit v době, když se nepoužívá. Dobře udržovaný Ford T může být provozuschopný i dnes, zatímco kůň narozený ve stejné době je zcela jistě už dávno mrtvý. A takto by se dalo pokračovat.

Přechod od aut k elektromobilům na druhou stranu žádná revoluce není. Je to maximálně evoluce. Asi nemá cenu rozepisovat zde výhody a nevýhody elektromobilů, protože už to tu zaznělo mnohokrát. Žádná z těch výhod ale nepřináší lidem výrazné zlepšení kvality života, jak tomu bylo u přechodu od koní k autům. Pokud se podaří odstranit největší komplikace elektromobilů, tak může být kvalita života lidí přibližně podobná jako je teď. Rychlost je dnes limitovaná spíš prostředím, reakční dobou řidiče, hustotou provozu a zákonem, než konstrukcí pohonu. Tudíž další revolucí po autech jsou letadla a rychlovlaky, kde se podařilo tyto limity odstranit. To se u aut nepodaří bez ohledu na to, jaký mají pohon. Přechod od aut k elektromobilům by se dal spíš přirovnat k tomu, že by koně najednou místo sena měli žrát slámu.

Ragnarok
09. 7. 2021, 14:17 2

Tom Voumard - zase se tu někdo ohání počátky automobilismu... Ona je vlastně úplně srovnatelná situace jako před 120-ti lety, já jsem zapomněl.

krab
09. 7. 2021, 14:26 3

Hlavně že si to ještě pamatujou ... kdepak já bejt tehdy naživu, bych ho hnal toho Křižíka jednoho i s tou jeho ekológií na baterky :-D Takovej Benz, to byl jinej sekáč

Ne, je to úsměvná diskuze... Víte co, dokud to je tak, že chápeme moderní elektroautomobil jako doplněk trhu, stroj, kterej dává někomu smysl, líbí se mu, fandí tomu, tak je to super. Máme rozšířenou nabídku... Jenže, bohužel realita je ta, že se tahle "alternativa" na kolech nezdravě propaguje skrze politiku a to se divím, že mnozí přecházíte mlčením a jste z toho v klidu.

Já budu dál jezdit ojetinama na benzin, takže mě to nějak neovlivňuje, ale štvou mě některý názory těch příznivců elektro, občas fest. Hezkej pátek jinak přeju

afro-r1
13. 7. 2021, 17:09 2

Kdyz uz jsme u tech koni... Lze dohledat clanky, z nichz vyplynulo, ze coudici auta zachranily velka mesta pred katastrofou. To, co z tech vsech zazloutlych fotografii neni citit a videt jsou ty destky tun hnoje a trusu z cele "konske" mobility. Kolik koni potrebovaly konske tramvaje, drozky, dostavniky, zasobovaci a vojenske vozy k udrzeni "pravidelneho" provozu. Zpocatku si hnuj byli ochotni brat okolni statkari, ale potom ho bylo opravdu prilis. Nektere (napr. londynske) ulice byly pokryty pulmetrovou vrstvou uslapaneho hnoje a tezky zapach a spina byly vsudypritomne. proti tomu byly kour, popel a olej z tramvaji a aut ohromny skok kupredu a zachrana mest na posledni chvili.

Calif
15. 7. 2021, 20:31 1

Pravda...o tom hnoji byl i nějaký fajn dokument...

kuc_t
09. 7. 2021, 08:57 0 reagovat

Já bych si na své ježdění EV auto dokázal představit, když pominu rozdíl v prvotní investici a nemožnost aktuálně nabíjet u domu/práce. Nicméně by mě zajímalo, jak náročné a za kolik bude reálná možnost prodat EV vozidlo po 5 letech užívání? Chápu, TCO může vycházet lépe než u konvenčních motorizací, ale máme tu segment lidí, kteří si pořídí ojeté pětileté EV vozidlo?

eLzyx
09. 7. 2021, 09:03 1

To záleží na ceně náhradních baterií. Pokud je budou prodávat dráž než nové auto, což je obvyklé např. u korejských značek, tak ten cenový sešup bude velký.

Vasek7
09. 7. 2021, 09:05 1

Taky jsem nad tim hloubal a dosel jsem ke dvema vecem - 1) cena se bude odvijet hlavne od stavu baterky 2) i baterka ktera ma polovinu kapacity ma velkou cenu, ale ne v aute ale pro domaci solarni elektrarnu. Viz bazos.

kuc_t
09. 7. 2021, 09:14 0

Jasně díky pánové, je mi jasné, že nějaké sekundární použití baterií jako "skladovací" k FEV elektrárnám je další krok. Nicméně si moc nedokážu představit, že lidé budou ochotni nainvestovat do ojetiny 5-7-8 leté řádově nižší stovky tisíc za nové baterie, minimálně ekonomicky to nedává moc smysl. Proto bych se obával situace, kdy starší EV bude prostě neprodejný artikl.

rock
09. 7. 2021, 09:56 1

Po pěti letech je to ještě na pohodu. To ztratí akumulátor 5% kapacity a toho si nikdo ani nevšimne. To spíš ten třetí nebo čtvrtý cyklus bude v háji.
Průměrné stáří vozového parku v ČR je 15 let. To orientačně znamená, že na každý nově prodaný elegantní Enyaq u nás jezdí dvě auta r.1998-9, která byla koupena ze čtvrté ruky za pár drobných, nicméně dokážou fungovat (a taky fungují, vidím to ve svém okolí) jako normální rodinné auto. Dokáže v tomhle poměru cena/výkon něco nabídnout elektromobilita?

eLzyx
09. 7. 2021, 09:59 0

kuc_t: někde jsem četl, že do Tesla 3 stojí 75kWh baterka 360t Kč. Koupil bych si v budoucnu 10 letou Teslu 3 se značně opotřebenou baterií?
To by záleželo na splnění několika podmínek:
1. chci/potřebuju elektromobil (zákazy spalováků, zvýšená cena paliva, extra daně atp.)
2. cena by byla pod 300t Kč (cirka jako 10 letý Mercedes E)
3. nebyl by na trhu žádný nový/zánovní elektromobil s cenou pod 700t Kč, který by nabízel to, co Tesla (dojezd, fun faktor, dlouhá podpora, ale třeba i tažné atp.)
4a. baterie by stála podstatně méně jak nové auto. Viděl bych to maximálně na 1/4 ceny nového auta, spíše méně.
4b. baterie půjdou "levně" repasovat, opravovat ...

Autíčkový Jelen
09. 7. 2021, 09:59 4

Otázka jak moc ty baterie na tom budou špatně. Ze všech stran jde jak bude elektromobil po pár letech nepoužitelný a bezcenný, ale i ty nejstarší Tesly model S, které mají cca 8 let, stále jezdí a jejich cena je taky stále dosti vysoká. Zatím se spíše ukazuje, že ty baterky vydrží více než se zdá. Samozřejmě kapacita klesne ale třeba u těch Tesel je to cca 10% pokles na 250 000km, což je stále bohatě použitelné. U Tesly hraje v cenovce roli i jejich "cool status" mezi veřejností, ale i třeba Prius si taky drží vcelku vysokou cenu, LEAF taky. Nicméně ten problém samozřejmě přetrvává, akorát se posune časové okno, tedy elektromobily třeba 10 let v pohodě vydrží, co s nimi ale po 20 letech? A taky jak na tom budou současná auta po 20 letech? Bude to jako období když přišel první idrive a lidi říkali, že ty auta budou po 5 letech nepoužitelný protože mají v sobě tolik techniky, což se nakonec vůbec nepotvrdilo, nebo fakt ty auta už mají v sobě té technologie tolik, že udržovat je dlouhodobě při životě bude finančně nesmyslné?

honziss
09. 7. 2021, 10:02 1

Nedokaze. Kdyz se v hospode na chalupe stoci rec na EV, tak je to pro vetsinu stejnej level jako mluvit o ceste na mesic.

Ale tak marny to neni, treba levny ebiky z mountfieldu uz tam zacinaj bejt videt a spis nez na vylety je lidi pouzivaj k regulerni preprave (do vedlejsi vesnice, do kramu, do hospody, atd..)

MBMB
09. 7. 2021, 13:37 1

Trh s ojetými vozy samozřejmě existuje, přirozeně však ne ve velké míře v ČR. Jak už tu padlo, Tesly S, Leafy, i3 či Zoe už tu jsou pomalu 10 let. Na nich si lze udělat představu, jak by to tak mohlo vypadat i do budoucna. Pětiletých elektroaut, tj. z roku 2016, je přirozeně ještě výrazně víc co do počtu kusů i modelů.

HeavySmoker
09. 7. 2021, 15:21 1

Nedávno som našiel celkom pekný popis toho ako funguje repas batérie u Tesly. Firma robí hlavne najstaršie Tesly Roadster a Model S. Za celkom prijateľné náklady na opravu (do 150 tisíc, často menej) má človek teoreticky mechanicky robustné auto na + - 10 rokov. Ak uvážim koľko stojí 10 rokov prevádzky nejakého vylietaného nafťáku je to celkom OK. Taktiež je jednoduchšie napichnúť baterku na diagnostiku a pred kúpou si spočítať čo a ako, než podobný predpoklad urobiť u spaľováku. Vzhľadom na flexibilitu výstavby čohokoľvek v ČR/SR by som ťažisko problémov pre strednú triedu a jej mobilitu videl v infraštruktúre.

jerry
09. 7. 2021, 09:08 0 reagovat

Malý odkaz na cestu Enyaqem do Chorvatska https://www.lidovky.cz/byznys/enyaqem-do-chorvatska-strasti-dobijecich-stanic-a-hloupa-nehoda.A210704_101957_ln_ekonomika_hetom. Skoro jako cestopis z rukopisu Hanzelka a Zikmund. A až elektroaut bude víc? Bude to ještě dobrodružnější?

eLzyx
09. 7. 2021, 10:04 0

mi to přijde úplně v pohodě. Vlastně tohle "zpomalení" života a užívání si např. místních restaurací během nabíjení mi přijde docela prospěšné. Je mi jasné, že existuje spousta lidí, co naloží toho svého ropáka a dokud nejsou v Chorvatsku, tak nezastaví. Ale to mi nepřijde úplně normální. Taky za to každoročně pár lidí zaplatí životem.

fortress
09. 7. 2021, 10:11 0

Tohle "zpomalení života" si ale můžeš užít i v ICE a zastavit se kde chceš. Ne jen pro bagetu crocodile každých 200km.

eLzyx
09. 7. 2021, 10:18 -1

jako můžeš, ale dělají to lidi? Ne. Ženou se za mořem. Každá minuta drahá. Jak kdyby tam měli za pár minut začít vybírat vstupný. A právě tohle "nucené" zastavení by mohlo trošku oživit vnitroevropský turismus. Ukázat lidem, že hezky může být i ve vnitrozemí, dát si tam oběd, vzít děcka do zoo, na hrad/zámek a v klidu dojet k tomu moři. Ano, s půl denním zpožděním. Ale ten efekt "viděli jsme, poznali jsme" bude mnohem přínosnější, než to, že se mohli grilovat na sluníčku o 2x půlden déle v Chorvatsku.


Frodo
09. 7. 2021, 11:35 5

Dobrá okecávačka něčeho, co trh nechce. Takže ten krok vzad je vlastně výhra pro lidi. A já si pořád myslel, že lidi si sami mají rozhodnout jak to chtějí. Jestli pojedou k moři bez přestávky a budou čůrat v autě do flašek, nebo jestli to pojedou týden. Další důkaz jak se nám tu poslední dobou rozmáhá takový nešvar. Slovíčko komunismus.

fortress
09. 7. 2021, 12:38 3

Jojo to dává smysl. Projít si zámek zatímco ti kastelán protáhne oknem prodlužovačku. Možná by i lidi neměli jezdit s dětma na noc, protože to se jim moc nechce čůrat a nemusí se zastavovat. Co jsou schopni elektromobilisti vymyslet za teorie to zůstává rozum stát.

jerry
09. 7. 2021, 13:14 2

Hlavně když někam dál jedu, tak si plánuji přestávky někde v pěkném prostředí. Hledám klidné odpočívky, klidně i třeba na chvíli sjedu z dálnice. Rozhodně ten odpočinek netrávím u čerpací stanice. A tuhle volbu mi elekroauto bere nebo opravdu značně omezuje.

PepaSFI
11. 7. 2021, 09:24 0

ten článek je zajímavý hlavně v jedné věci. V tom že kromě obvyklého elektromobilího masochismu, nevím kam dojedu,nevím kde natankuju, odhaluje drobné záludnosti o kterých se nějak nemluví. Já asi nejsem dost pokrokovej ale kdybych nevěděl jak moc mi to bude brzdit, považoval bych to za cosi velmi nezdravého. Obzvlášť u poměrně těžkého auta. Ve spojení s českým kultem bezpečné vzdálenosti, neboli vzdálenost taková aby se přede mne nevešel bezpečně ani moped napříč, můžem ještě čekat zajímavé časy.

A moc se mi líbí ty vobštrukce s nabíjením. Dnes, kdy mávnutím kartou zaplatím i kafe z automatu nebo u parkovacího náhrobečku, nakrmení auta vyžaduje čipy, aplikace, něco funguje tuhle, něco tamhle a abysme se nenudili, něco nefunguje nikde. Mě nasírají i ty karty v obchodech. Jdu si koupit čtyři housky a smrdutýho sejra a první co uslyším "a kartičku máteeee?" Nemám! Seru vám na kartičku!

BubaaCZek
11. 7. 2021, 10:47 0

Zdravim, s dovolenim do tohi vstoupim. eLzyx ma bod.

Ja kdyz jedu s rodunkou tak nam cesta k mori trva 2-3 dny a stavime po ceste na nekolik mist. Hory, Zagreb, Plitvicka jezera. Pohoda jazz par hodin jizdy a stopka, jeden dva noclehy na nejakem zvlastnim místě po ceste. Tohle by tim EV paradne šlo, s podminkou, ze ve vnitrozemi to čekají a maji ty nabijecky připravené!

Letos jsme jeli s prarodicu a segrou a dali jsme to pres noc. Taky se da, ten model je spise zažitý, než se nekde zastavovat. Ja mam ale radeji tu variantu se zastavkami. Ta dovča je pak bohatší.

Objevil jsi obchodni prilezitost pro vnitrozemí :)

eLzyx
13. 7. 2021, 10:11 -1

díky BubaaCZku, aspoň někdo to chápe. Holt převážná většina republiky má ráda jednoduchá řešení. Když jedu do Chorvatska, tak jedu do Chorvatska, proč bych měl kdekoliv stavět? Mi to přijde tedy docela nudné. Ale to je jejich boj, že nedokáží ocenit krásu a rozmanitost, kterou mohou zažít po cestě. Jenže znají jen dálnici, pumpy a tak stejný postup chtějí aplikovat i na cestu elektromobilem. Jde to, jen to sebere o chlup více času. Ano, je to negativum elektromobilů. Jenže proč to nezměnit a neudělat z toho pozitivum? Proč tu cestu nenaplánovat tak, že se zastavím třeba v Budapešti, pak se na den utábořím u Balatonu, pak se zastavím třeba v Záhřebu ...

rock
13. 7. 2021, 21:27 1

Se spalovákem zastavit MŮŽEŠ.
S elektrikou zastavit MUSÍŠ.
To, že spousta lidí nezastavuje, je očividně proto, že mohou, ale NECHTĚJÍ. S elektromobilem by ti samí lidé zastavit museli, ale ve kterém okamžiku by se něco změnilo na tom, že nechtějí?

Btw: parkoviště u Plitviček -jestli se něco nezměnilo- je pár plácků v lese a mezi nimi nakroucená úzká cesta, kde se stojí víceméně nadivoko. Zasíťovat to nabíječkami by byl dosti heroický výkon.
Btw2: znám parkoviště u Plitviček. Jak jsem se tam vůbec mohl dostat, když jsem jel do Chorvatska se spalovákem, a zastavit jsem nemusel?

ransom
13. 7. 2021, 21:59 1

Elzyx: Že si dokážeš z cesty odněkud někam udělat výlet, to je překrásné. Ale je to opět dobro, ze kterého je nepřípustné dělat normu pro všechny, však oni ještě nakonec budou rádi.
Já už do Chorvatska nejezdím, protože mi umřel známý, ke kterému jsme jezdili jako ke strejdovi na chalupu. Ale když jsem jezdil, tak vprostřed týdne, pohodovým tempem přes noc. V osm večer vyrazit, ve tři dotankovat a na hoďku zdřímnout, v osm ráno na místě v Rovinji, v devět už jsem ležel ve svém důlku pod borovicí u vody. Pak už se jenom přesouvám mezi postelí, důlkem a vodou. Nikdy jsem s tím neměl problém, z montáží jsem zvyklý sedět za volantem třeba dva dny s krátkou pauzou na schrupnutí. A ne, není to žádné honění a stress. Spěch není vyjádřený rychlostí přesunu a vynecháváním pauz, spěch je stav mysli. Prostě si jedu, sleduju provoz a krajinu, poslouchám muziku a jsem naprosto spokojený a dobře mi to koreluje s mým uvolněným životním tempem. Narajzoval jsem se po světě až hanba, takže mě nějaké pamětihodnosti, přírodní atrakce, hospody, zmrzliny, kafe, zámky, muzea a podobné atrakce absolutně neberou. Chci nasednout a za půl dne, za den, za dva dny prostě dojet a pak podle situace buď makat (miluju svou práci), nebo se bohapustě flákat. Na benzince dotankuju, vyčurám se a za deset minut jedu v pohodě dál. Někoho možná k tomu nutí časová tíseň, ale mě to právě takhle baví. To mi elektromobil asi sotva bude umět nabídnout.
Na courání kolem komína a po městě to je myslím naopak dobrý dost.

honziss
09. 7. 2021, 09:21 3 reagovat

Diky za pekny test. Mozna by nebylo na skodu priste porovnat i jizdni vlastnosti s nejakymi dalsimi EV konkurenty, konkretne:

- jak se auto chova na nerovnostech
- hlucnost podvozku
- jake jsou jizdni vlastnosti po nalozeni rodinou, koly, nakladem
- rejd + jak se s tim manevruje v garazich

Driftovat s tim asi nikdo nebude, ale zajimaly by me takovy ty prakticky veci kterejch si vsimne manzelka.

Jakub Pospíšil
09. 7. 2021, 11:58 0

Na takové věci se zaměříme u testu dalšího Enyaqu, tohle je takové první představení.

jerry
09. 7. 2021, 13:24 -2

Hlavně by to chtělo otestovat užívání bez možnosti nabíjet doma a v práci. Tedy tak, jak žije minimálně polovina obyvatel. Pak by to asi chtělo v týdnu normální auto a jako dobrodružství pro skalní fandy elektro na víkendy, kdy nikam nespěchají a užili by si hledání volných a funkčních nabíječek.

MBMB
09. 7. 2021, 13:50 1

To právě nevím, jestli to by chtělo. Momentálně není až tolik relevantní, kolik lidí jak žije, ale jaká sorta lidí si spíš elektromobil koupí. A přirozeně k tomu budou mít sklon spíš lidé s domácím dobíjením. Později se rozšíří i možnost nabíjení pro ty, co tu možnost nemají a o to to pak bude relevantnější.
Samozřejmě je ale zajímavé vyzkoušet i to, jak to vypadá, když si elektromobil koupí někdo bez domácího nabíjení dnes. Takových lidí je taky spousta a dá se to. Hodí se na to ale spíš elektromobil s větší baterií a rychlým nabíjením. Pak si člověk vystačí s tím to jednou dvakrát do týdne někam píchnout během nákupu a to je akceptovatelné.
Mám však pocit, že takhle se tu už testuje většina elektromobilů. Nemám přehled, kdo z redaktorů má možnost domácího nabíjení, ale nevzpomínám si, že by to tu někdo někdy zmínil. Čili mě by spíš naopak zajímal konečně test, kdy se elektromobil otestuje jako normální auto bez řečí o tom, kde a jak redaktor musel složitě shánět nabíjení, protože to spousta reálných kupců elektromobilů vůbec neřeší právě i díky možnosti nabíjení doma.

Jakub Pospíšil
09. 7. 2021, 19:04 1

Já jsem nenabíjel doma ani v práci. Nejbližší nabíječku mám 12,7 km přes dvě vesnice. Enyaqem jsem jel 100 km tam a 100 km zpět do zoo v Liberci, 5x 22 km tam a 28 zpět (vyzvedávám ženu) do práce, dále k rodičům a na několik vyjížděk o celkové délce 470 km. I s vyzvednutím a vrácením auta jsem to měl asi na 980 km. Nabíjel jsem dvakrát. Jednou jsem při tom nakupoval, po druhé si, pravda, četl knížku, což nebylo úplně komfortní a byla to víceméně zabitá hodina, kterou bych se spalovákem trávil jinak. Asi doma čtením. Tím neříkám, že to vyšlo na stejno, nevyšlo. Diskomfort tam byl, ale v akceptovatelné míře.
-
Komentář upraven 9. 7. 2021, 19:05:25

jerry
09. 7. 2021, 21:58 3

No jo, ale když někde zrovna musíš být včas, tak je rozdíl během 5 minut natankovat nebo hodinu nabíjet a číst knížku. Je fajn, že jsi to napsal popravdě. Co je pro někoho akceptovatelné, pro druhého být nemusí.

MBMB
10. 7. 2021, 00:15 3

Tak to je další věc, 980 km průměrný řidič najede za měsíc a ne za týden. To už odpovídá ročnímu nájezdu skoro 50 000 km, což je silný nadprůměr. Čili o to je to pak jednodušší než ten popsaný scénář.

sheogh
09. 7. 2021, 11:05 1 reagovat

Kdyby to melo “normalni” vysku, bylo by to fakt pekny



PachezZ
09. 7. 2021, 11:44 0 reagovat

já se klidně přiznám že tohle je první škodovka co bych fakt chtěl, akorát mi to v konfigurátoru vyšlo na nějakých 1,6M :D

honziss
09. 7. 2021, 14:13 2 reagovat

Bez moznosti nabijet auto doma, nejlip v garazi, pres noc, levne, by pro me nemelo vubec smysl ho zvazovat. V mem okoli tu par lidi EV auto ma, vsechny stoji za plotem u baraku. Kdyz popojdu 2km dal na sidliste, nestoji tam venku ani jedno.

martinw
09. 7. 2021, 15:39 1 reagovat

Jsem zvedavy bazarovou na cenu Enyaqa po nekolika letech. Osobne ted vybiram plugin hybrid ojetinu napr. Priuse - za 10tis EUR udela spoustu parady na kratsich trasach a doma se nabije z FVE behem jedineho dne. Asi bych nemel odvahu vlastnit jen jedno auto a to primarne EV, rodinne vylety 'mimo civilizaci' by uz nesly tak snadno a bezstarostne provozovat (kdyz pominu silenou cenu noveho auta).

Beran
09. 7. 2021, 20:52 0

Mohl bych po nejake dobe vlastnictvi dostat info jak dopadnul vyber?
Je mi lito trapit spalovak na kratke trasy a zrovna plugin s bateriovym dojezdem 20km by se mi libil..

martinw
12. 7. 2021, 00:12 0

To nebude zadny dobrodruzstvi, kdyz kupujes priuse tak vis ze te ceka relativne sterilni univerzalni zazitek, ale zas vis ze kdyz ma natoceno 200tis tak jestli neni zrezlej da klidne dalsich 200tis...

yorkin
13. 7. 2021, 17:02 0

Já taky vybíral v téhle cenové kategorii a nakonec vyhrál Opel Ampera. Čistě na baterii má dojezd cca 60km, což mi vystačí na mou standardní trasu z domu do Prahy a zpět. Ten Prius asi jen 20-25.

MBMB
13. 7. 2021, 23:42 0

Tak záleží, o které generaci Priusu PHEV je řeč, nevím z hlavy, jak se pohybují ceny. Ale 20 km je skutečně poměrně málo na kompletní pokrytí nějakých denních cest.

martinw
14. 7. 2021, 08:41 0

Jde mi o EL znacku a aby to nebylo miniauticko. Kdo chce EV tak najde treba tu Amperu nebo starsiho Leafa apod.

MBMB
14. 7. 2021, 15:37 0

To mi ani nedošlo, že první generace Priusu PHEV je pod 50 g/km (přesně 49), a tedy má nárok na EL, i když má tak nízký elektrický dojezd. Holt je to úsporné auto a navíc je to ještě podle NEDC. Což předpokládám nikoho nezajímá, prostě se bere číslo v papírech.

martinw
15. 7. 2021, 09:00 0

Přesně tak, číslo v papírech sedí a nazdar. Stejně tak mají EV výfuk aktuálně v počeradech ale třeba za 15let budou EV opravdu bezemisní protože budeme nakupovat 10x dražší zelenou energii ze zahraničí.

Peťas
10. 7. 2021, 09:28 0 reagovat

Už u druhé recenze čtu, že težiště je nízko. Mohl by mi někdo fundovaně vysvětlit v porovnání s čím? Jinými elektromobily? Jinými vozy stejné velikosti/výšky? Pokud možno doplnit o obrázkové znázornění s čím se porovnává a kde je těžiště aut. Jako laikovi mi přijde, že těžiště elektromobilu musí být výš než u stejného auta se spalovacím motorem. Děkuji za objasnění.

Jakub Pospíšil
10. 7. 2021, 14:46 3

Těžiště je níže, než u srovnatelného spalovacího auta. Důvodem jaou těžké baterie zabudované v podlaze auta.

Peťas
10. 7. 2021, 15:47 0

Mě to prostě hlava nebere. Asi to bude tím, že težiště obyčejného auta bude výš než si v hlavě vyobrazuji.

MBMB
10. 7. 2021, 16:52 0

Těžiště je u běžného auta rámcově někde ve výšce pánve řidiče. Když přidávám hmotnost do podlahy, tedy pod těžiště, tak výška těžiště jde zákonitě dolů. Obecně si nedokážu představit, jak bych přidáváním hmotnosti do nejnižší čísti auta (kromě kol a věcí okolo) mohl těžiště zvyšovat. To z principu nedává smysl.

Peťas
10. 7. 2021, 23:57 0

Ok, diky. Už se mi to v hlavě lépe srovnává.

Trewis
11. 7. 2021, 16:16 0

Mám zkušenost s Teslou 3 a tam jsou sedačky nízko položené nad podlahou. Člověk má kolena u brady, když to přeženu. Takovej přešlap předpokládám Škodovka neudělala, ale docela by mě zajímalo, jak je podlaha vysoká např. v porovnání s Kodiakem?

Jakub Pospíšil
11. 7. 2021, 21:27 0

Je to plusmínus podobně, tady o pár cm níž, ale sedí se tam jak v SUV, strop je vysoký a rozsah nastavení sedačky dostatečně dlouhý. Žena (154 cm) tam seděla jak na bidýlku pod stropem, já (189) někde lehce nad nejnižší polohou sedačky.
-
Komentář upraven 11. 7. 2021, 21:27:44

MBMB
12. 7. 2021, 01:50 0

Řešené to je u Taycanu/etronu GT, kde pod nohama zadních cestujících není baterka a chodila si lze dát níž do této prohlubně. U takhle nízkého auta by se tam jinak nedalo moc dobře sedět.
U Tesly 3, která je taky poměrně nízká, holt byla priorita velikost baterie a dojezd. Kdo by chtěl pravidelně vozit 4 dospělé, tak model Y je vhodnější.

Josephus
10. 7. 2021, 11:58 1 reagovat

Dlouho jsem si to vozítko neužíval, ale za mě je to ta nejlepší Škodofka na poskakování s dětmi kolem baráku, na nákupy a podobně, se kterou jsem kdy jel... Nemám úplné pochopení pro karoserii typu klokan a docela špatně se tam leze přes široký práh (pro mě jediný argument pro karoserii typu SUV, který dokážu bez diskuze akceptovat). Naopak konfigurace a nastavení podvozku včetně 21" kol má za následek jízdní vlastnosti, které se se ctí vyrovnají i s běžnými městskými nástrahami. V interiéru mi vadí lesklé plochy od dob, co jsem mívával P407 a to se asi už nezmění. Vadí mi ovládání všeho přes displej, ale to je nemoc současnosti. Celkově ale kvalita a zpracování interiéru je na dobré úrovni. A 23 hodin ze zásuvky to stejně nebude nabíjet nikdo, každý si pořídí nějaký wallbox. Také mi vadí poměrně vysoká podlaha v kufru...pohled na manželku nakládající basy s nápoji může citlivějšího muže zabolet u srdíčka. ;-)
Obecně nepatřím k fanouškům všespásné elektromobility a ID.3 dokonce považuji za největší popelnici, se kterou jsem jel (doslova), ale tohle bych si dokázal představit jako třetí nebo čtvrté auto u domu s FVE.

martinw
11. 7. 2021, 00:28 1

A je to prvni skodovka kde clovek pri small-overlap narazu nebude mit spodni cast nohou na kasi - preci jen ted musi vyrobce chranit baterii pevnym ramem - a nad ramem je nahodou ridic :)

Mikin
10. 7. 2021, 23:22 -1 reagovat

Zajímavý článek k problematice elaut: https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/

D
12. 7. 2021, 13:11 0

Kvůli Vám jsem obnovil svůj účet pro psaní komentářů. Při vší úctě k výše uvedeným příspěvkům je toto z mého pohledu, jediná užitečná informace. Velmi zajímavý článek, ještě by to chtělo udělat pokračovaní z hlediska servisu obou variant vozidel, ale to mozná ještě přijde, i tak je to už poměrně dlouhé, ale nelituji času si to přečíst.

MBMB
12. 7. 2021, 14:18 -2

Já to vidím spíše naopak. Macek je určitě odborník na spalovací motory, nicméně teď zahájil mediální tažení proti elektromobilům na mnoha frontách a bohužel u toho plácá i řadu objektivních nepravd a nesmyslů. Kdo ví, co ho k tomu vede.

Kyjaq
13. 7. 2021, 21:32 1

Tak takhle teda v diskuzích na Autíčkáři ne. V tom článku určitě žádné nepravdy a nesmysly nejsou. To že to někdo "vidí" naopak nemá žádnou vypovídací hodnotu (paradoxně narozdíl od toho článku). Sám Macek krom toho, že je jeden z top motorářů v Evropě, udělal i spoustu práce třeba v oblasti hybridních pohonů. Nevím, co tady dává někomu právo tvrdit, že "plácá". Beastara na vás...

MBMB
14. 7. 2021, 01:07 -1

Na to člověk snad nepotřebuje právo, to se zakládá na tom, co ten člověk tvrdí. Ne všechno, co vyřkne jakýkoliv profesor na světě, který se zrovna rozhodl mluvit do médií, je pravda. Všichni jsou jenom lidi. A Macek zkrátka plácá mimo svůj obor a evidentně se snaží vypíchnout a ještě k tomu "přikrášlit" cokoliv negativního ohledně elektromobilů. Nevím, jestli z neznalosti, nebo záměrně.

Nevybavuji si, jestli je nějaký zásadní zásek v tomto konkrétním článku, minimálně na první pohled vidím, že počítal s výměnou baterie ihned po záruce ve 160 000 km, což je nesmysl, který zcela ohýbá ten konečný verdikt. Obecně by se daly srovnat přístupy v různých Well-to-Wheel studiích, protože Macek pochopitelně není první, kdo to zkusil nějak rámcově spočítat. Primárně se pak "proslavil" výroky v různých rozhovorech typu že ztráty při rychlonabíjení jsou 50 %, že spalovací motor taky rekuperuje, že se elektromobil nedá dobít přes noc (protože zřejmě nikdy neslyšel o třífázové zásuvce), že minimálně spotřeba elektromobilu je 20 kWh/100 km a tak dále.

rock
14. 7. 2021, 07:06 2

A na druhý pohled bys viděl, že tu výměnu baterie má jen jako jeden ze dvou možných scénářů a v grafech i ve slovním hodnocení má popsanou i bilanci bez výměny. A když už jsme u toho, 160 tkm je u nás průměrně 16 let. Ví se, v jakém stavu může být akumulátor po 160 000 km. Zatím se moc neví, v jakém stavu bude po 16 letech (nemluvě o jeho morální zastaralosti, která bude při rychlosti vývoje akumulátorů enormní. Zatímco u spalováků je to u nás auto v nejlepších letech (viz průměrný věk osobáků u nás), elektro bude beznadějně zastaralý, s nulovou hodnotou a investice do něj se nevyplatí).
V článku má taky uvažovanou spotřebu třeba u Kony 15 kWh/100 km nebo ztráty při nabíjení z wallboxu z měření ADACu v rozsahu 10-24 kWh - ani jedno nevybočuje z běžných zkušeností majitelů EV.
Nevím, čím se proslavil, ale v tom článku mne do očí nic nijak extrémně netlouklo.

Kyjaq
14. 7. 2021, 09:05 0

A co přesně je na těch výrocích špatně?
Pokud pustíš drátem 100 kW (ještě navíc stejnosměrného), tak se drát zahřeje, to že ztráty rychlonabíjení jsou obrovské není žádná novinka a Macek určitě není první člověk, co to tvrdí.
Moc recenzí na elektromobily nečtu, ale pokud se nepletu, tak z třífázové zásuvky se ty dlouhodojezdové nabíjí více než 8 hodin. Tudíž je nejde nabít přes noc. Nehledě na to, že třífázovou zásuvku spousta lidí nemá, protože ve své řadovce na okraji Prahy nemají v garáži soustruh a museli by platit distributorovi poměrně dost peněz za instalovaný výkon.
Většina elektromobilů dosahuje ve WLTP spotřeby okolo 15 kWh/100km, na svorkách elektromotoru, pokud uvážíme účinnost nabíjení a vybíjení baterie, tak jen ti nejlepší udrží spotřebu pod 20 kWh/100km.
Spíš mi příjde, že tu přikrášluje a plácá úplně někdo jiný než Macek...

rock
14. 7. 2021, 10:45 1

...ztráty při nabíjení z wallboxu z měření ADACu v rozsahu 10-24 %...
samozřejmě

MBMB
14. 7. 2021, 15:27 -1

Abych to uvedl na pravou míru, neříkám, že ten článek je co věta, to kardinální blbost, ale je tam pár nesmyslných tendenčních výroků a nepřesností, více či méně závažných. Z tohoto článku samotného to až tolik nevyznívá, ale ve spojení s tím, co z Macka vypadlo v mnoha jiných rozhovorech, kde se teď rozhodl vystupovat jako kritik elektromobility, bych ho opravdu v této věci nebral jako technickou autoritu.

Pár poznámek jen k tomu, co tu zaznělo. Kompletní rozbor by byl na celý článek a i tak to bude dlouhé.
Testu ADACu neukazuje nabíjecí ztráty, a není to tedy vhodný zdroj. Počítali to tak, že vyjeli baterie ze 100 % na 0 %, podívali se na ujetou vzdálenost a průměrnou spotřebu na palubním počítači, vynásobili a dostali spotřebované kWh. A to srovnali s údajem dodané energie z wallboxu. Což takhle ale nefunguje, protože ten součin průměrné spotřeba a ujeté vzdálenost, co ukazuje palubní počítač, nikdy nevyjde stejně, záleží z několika různých důvodů na tom, jak člověk tu baterii vybije. Jinými slovy, ta ukazovaná průměrná spotřeba v kWh/100 km není exaktní údaj. To krásně ilustruje i rozdíl mezi e-Up! a Mii electric, což jsou stejná auta, která se nepochybně nabíjí stejně účinně, ale je tam 5 p.b. rozdíl.

Dále tam Macek spekuluje, že když jsou tedy ztráty až 25 % při AC nabíjení podle toho měření ADACu, tak že u rychlonabíjení musí být ještě větší pod R*I^2. A pak zřejmě na základě toho v jednom z těch rozhovorů plácl 50 %. Což je evidentní kravina, protože kdyby třeba nabíječka Ionity dávala do auta 270 kW a k tomu se přitom generovalo to samé množství tepla, tak by to vypadalo poněkud jinak. Ty ztráty jak v samotné nabíječce, tak v baterii, takových ztrát zdaleka nedosahují.

Emisní faktor ČR uvádí z nějakého důvodu starší z roku 2015. Ten současný je už o více než 10 % nižší, ale ani to není vhodná hodnota pro výpočet, speciálně nyní v podstatně na začátku překotné dekarbonizace naší energetiky. U auta, které se bude provozovat třeba 15 ale i více let by bylo vhodnější použít nějakou projekci. Pro výrobu elektřiny použil emisní faktor ČR, pro výrobu baterie emisní faktor Polska. Nechápu proč. Asi by mu to jinak nevyšlo, jak chtěl, přestože si pomáhal i jinde.

Dále počítá nekonzistentně se spotřebami. U Citigo MPI uvádí starší NEDC hodnotu, u Citigo iV WLTP spotřebu vozidla. U Kony electric pro změnu jmenovitou spotřebu, ve které už jsou započtené nabíjecí ztráty, které tak zde počítá dvakrát. U e-tronu za vzal jakýsi odhad reálné spotřeby, kterou dělá jeden web, tedy ještě o něco vyšší než jmenovitá WLTP. Ty zbylé hodnoty u spalováků už jsem podrobně nekontroval, každopádně je to celé blbě, asi jen náhodou vždy v neprospěch EV. Kdo chce, může si samozřejmě dohledat seriózní studie na téma Well-to-Wheel emisí, které jsou udělány korektně.

A je tam celý seznam dalších věcí hodných uvedení na pravou míru, kterých jsem si tam teď při opětovném podrobném přečtění všiml, ale jak jsem psal, na to tu není prostor. K osvětlení toho, proč jsem ten odkaz komentoval tak, jak jsem komentoval, to snad stačí.

Staromil
15. 7. 2021, 10:46 0

Jednou jsem se tu už zařekl, že na MBMB ( a vlastně i na jemu podobné, což jsem s velkým sebezapřením i činil) nebudu nijak reagovat, ale přece...je svým způsobem obdivuhodné, kolik času a energie věnuje danému tématu a šíření světla mezi tmáře. Jsou a vždy byli lidé s nějakou vírou "slepě" věřící a čekající na názory a výklad osvícenějších, jsou lidé, kteří o své víře a jejím předmětu hluboce přemýšlejí, zde i stále něco počítají a pak mají snahu o ní přesvědčovat své okolí a vtloukat jim do hlav "ověřená" ( jimi samými !! , nikomu jinému se totiž věřit nedá, všichni nesouvěrci si pravdu ohýbají...) dogmata. K tomu pak je ještě potřeba správná dávka demagogie. Nevím, kteří věřící jsou horší. Ti první jsou takoví, jak bych řekl, jednodušší. Když jim totiž někdo pro ně důvěryhodný řekne zase něco jiného, začnou se stejnou hloubkou věřit tomu něčemu jinému. Zase je to pak ale poměrně nebezpečná masa, když se jich najde v jednu chvíli pro jednu víru hodně. Nicméně by nezaškodilo, kdyby MBMB stejné úsilí věnoval také druhé straně rovnice, vzal tužku a papír ( ne, kalkulačku k tomu skutečně potřebovat nebude...) a začal počítat nároky na distribuci v přenosu těch šílených odběrů, příkony pro současné nabíjení EV (samozřejmě všechny přes tu noc, když to jde, že ?). To nemusí zdaleka dělat ve velkém měřítku, bude stačit takové menší sídliště. Pak si může zkusit, co to udělá u takového města a pak si cvičně může zkusit celou zelenou EU. A pozor ! Na úplném začátku do toho řetězce žádné "nečisté" zdroje ( např. i atomovky) a bez vizí, jak budeme mít za 10-15 let super zdroje, samozřejmě ekologické a obnovitelné! A když už budou nějaká ta čísla, tam by mohl zkusit i další stranu, ač rovnice tři strany nemívá...co by to stálo, se k těm číslům alespoň přiblížit ve smysluplném měřítku ( a pak také lze dosáhnout alespoň trošičku smysluplný žádaný výsledek, ne ?). Pak by mohl pokračovat čtvrtou stranou, kdo a z čeho by to zaplatil ( jo aha, my všichni a ti všichni tedy z čeho ?...nebo to tedy nebudou všichni ?...) a pak pátou stranou, jaký celkový efekt to vlastně v případě osobních aut celkově bude mít? No a další strana ? Nechaji si "normální" lidi stále všechno líbit ?, čili prosaditelnost těch dalších a dalších kampaní a fantasmagorií ?...no vlastně všechny ty strany od druhé až...až kam by to došlo, jsou vlastně strana druhá k tomu stále omílanému, co je na straně první. Jak je EV dokonalý výtvor, kterému nerozumí a nechce ho jen ekologický dieltant, ropák a zapšklý vyznavač starých časů a pořádků, který svému přesvědčení obětuje planetu a budoucnost svých dětí...Ne, "vyznavač víry" potřeby zdravého rozumu, kritického myšlení a uvažování v intencích přírodních zákonů a nakonec i těch ekonomických a sociálních souvislostí řeší problémy ( všechny), prostě jinak.

Justdoit
12. 8. 2021, 15:00 0 reagovat

Recenze je moc hezká ale je opravdu jenom pro tuhle danou výbavu. Aktuálně mám půjčeného Enyaqa 60 bez žádné výbavy, která je vlastně testovaná místo testování celého auta a je to úplně obyčejná Octavia se všemi neduhy a s velkou nevýhodou v podobě nabíjení :D

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte