načítám data...

Deset a jedna věc, které byste neměli přehlédnout na novém Enyaqu

Ano, i na Autíčkáři píšeme o nové Škodě Enyaq. Ale zaměřujeme se na skutečně důležité věci, ne blbiny jako pohon, nebo dojezd

zobrazit celou galeriiPředstavujeme, TopX: Deset a jedna věc, které byste neměli přehlédnout na novém Enyaqu

Následující článek může obsahovat stopy nadsázky, sarkasmu, ironie, dokonce může být některými vnímán jako urážlivý. Z toho důvodu jej, pokud se na to necítíte, raději nečtěte a běžte si třeba zacvičit. Vaše tělo i duše vám poděkují.

Nová Škoda Enyaq, velké frajerské elektrické SUV, je konečně tady. Špionážní i oficiální snímky nám ji odhalily ze všech stran a zachytily každou strhující křivku a dramatický prolis, technické údaje už popsal každý (nejen motoristické deníky, ale i zpravodajské servery a magazíny o vaření nebo štrykování, jak už to u nových škodovek bývá). Ušetříme vás tedy všeobecných plků a  raději se společně podíváme na několik zajímavých detailů, které by neměly ujít vaší pozornosti. 

 

Svítí mu přední maska

Ano, automobilová obdoba tílka s flitry z diskotéky v roce 2002, které jsme se loni smáli na BMW, už dorazila i k nám, a to ve velkém stylu. Tam, kde kdysi zela díra, jíž proudil vzduch k chladiči, se nyní nachází cosi, co z dálky připomíná díru, akorát to díra není, ale zato to svítí! Doufám, že bude možné nastavovat barvy a k dispozici bude i režim, kde se budou jednotlivé odstíny prolínat, jinak je to promarněná šance (ale zas na druhou stranu, pokud to tak nebude z továrny, jistě se o to postará Milotec). Už se těším na tuning srazy za pár let. 

 

Víčko nádrže nabíjecí zásuvky nemá místo na škrabku

Když byl svět ještě v pořádku a do nádrží se lily ropné produkty, dalo se u produkce domácí automobilky spoléhat na zelenožlutý kousek plastu, který kromě seškrabávání námrazy z oken mohl posloužit i jako měřák dezénu nebo stylový filtr pro netradiční snímky amatérského fotografa. Jenže s Enyaqem je všecko jinak a místo škrabky je tu jakýsi gumový vehement, co zakrývá zásuvku a chrání jí před vlhkostí. Důvodem je pravděpodobně fakt, že při nabíjení otevřený a nehlídaný kryt zásuvky s touto vysoce cennou komoditou by lákal nenechavce. Koneckonců se tak dělo i u první série Rapidu, který neměl zamykatelná dvířka nádrže, a tak z nich kolemjdoucí pravidelně tyto plastové kartičky kradli. Prostě škrabka je pryč a Škodovka, jak jsme jí znali a milovali, končí a začíná období temna a smutku.

 

Škrabka se schovala do víka kufru

Ne, tak počkat, zpět, schovejte smuteční prapory, škrabka se našla. Je opět schovaná ve víčku, tentokrát teda spíš ve víku, konkrétně ve víku kufru, kde má vlastní chlíveček. Takže stačí přijít, rukou omést okraje kufru, aby dovnitř nenapadal sníh, otevřít obří páté dveře, vyvětrat teplo z auta, vyndat škrabku, zavřít kufr, oškrabat, otevřít kufr, opět vyvětrat, schovat škrabku, zavřít kufr a jede se. Je to moudré, protože větrání je zdravé a ve větraných prostorech se nedá nakazit koronavirem. Alespoň to říkali v televizi.

 

Popisky tlačítek jsou srozumitelné

Byly doby, kdy se tlačítko klimatizace označovalo vločkou. Považte – to je v dnešní době dost nevhodné. Copak jsme Egypťané, abychom používali hieroglyfy? Poté se přešlo na nic neříkající písmena AC. To zas normální člověk nevěděl, co si pod tím má představit. To jako Atletický Club jako Sparta? A co když je náhodou řidič Slávista? Naštěstí to Enyaq řeší a na tlačítko klimatizace prostě napsal slovo “klima”, protože tak klimatizaci každý říká. Teda ono je tam “clima”, ale to nevadí, každej tomu rozumí a zní to světově.

 

Přístrojovka jako ze starých dobrých časů

Pamatujete si ještě první Octavii? Vystačila si se čtyřmi jednoduchými budíky a pár kontrolkami. Žádné složitosti, a jak to bylo povedené auto! Pak přišly všechny ty maxidoty a digitální kokpity a kdo se v tom má vyznat. Enyaq naštěstí udělal krok zpět správným směrem. Budíky se sice nevrátily, ale displej přístrojové desky je menší, takže se tam toho vejde méně a řidiče už nerozptylují nedůležité blbosti v zorném poli. Zobrazení vévodí obrázek automobilu, aby nezapomněl, že nejede vlakem, k tomu už stačí jen pár kontrolek a je to. Žádné zbytečné serepetičky. 

 

Je tu pořádně velká televize!

Tohle pravidlo platí už spoustu let. Čím větší televize, tím vyšší společenský kredit. Proč by to tak nemělo být i v autě? Z velikosti středového displeje se pomalu stává závod, stejně jako svého času snaha o co nejvíce pozic pro cédéčka v měniči, a Enyaq samozřejmě do tohoto vlaku nastoupil ve velkém stylu. 13 palců je hodnota, která byla ještě nedávno vyhrazena přenosným počítačům, s nimi má středový infotainment vozu společnou i možnost dokupování programů a aplikací. Což zní sice docela draze, ale nebojte se, určitě to půjde časem zpirátit z uložta, stejně jako ty office 2013, co dodnes doma používáte. Každopádně je tu spousta místa pro skvěle vyladěný palubní software domácí automobilky. Hurá.

 

Můžete si do ní objednat olivové sedačky

Fakt nekecám. Enyaq půjde objednat i ve verzi s eko kůží vyrobenou z oliv. Nebo olivovníků. Nebo něčeho takového. Oproti krávě je to sice méně trvanlivý, ale zato dražší materiál. dostanete k němu navíc cool nášivku, která na vaše ekologické smýšlení upozorní všechny kolem, kdyby to náhodou nepochopili z toho, že řídíte elektromobil. Nic naplat, výroba čalounění z věcí, co nejsou tak úplně běžný materiál na výrobu čalounění,  je v dnešní době prostě cool a dalo se čekat, že se na téhle vlně sveze i domácí automobilka. Jen si myslím, že pro správný eko efekt by se měly sesle vyrábět z něčeho, co se do naší kotliny nemusí dovážet. Co takhle sedačky z kedlubnových listů? Stonků řepky? Nebo třeba pšeničných otrub? 

 

Má limitovanou sérii, která se nejmenuje (něco)line

Po úspěšné řadě vozů Škoda Special Line, Silver Line a Sport Line, nepřichází žádná další Line, ale moderně znějící Founders Edition, čili “Edice zakladatelů”, která vzpomíná na 125 let od založení naší domácí automobilky. Myslím, že tito (otcové) zakladatelé netušili ani v nejdivočejších snech, kam až se jejich firmička (původně vyrábějící motokola) dostane. Ale po liniích se nám bude stýskat. Už od dob “auta z klanu černých elegánů” totiž ukazovaly, kdo má na víc. 

 

Má simply clever kyblík na dráty

Nabíjecí kabely jsou poměrně neskladná a překážející věc, kterou je třeba stále vozit sebou v autě. Některé elektromobily mají tyto dlouhé hady uskladněné pod přední kapotou ve speciální schránce, u jiných vozů se nachází pod dvojitou podlahou zavazadelníku. Ve Škodě zvolili jednoduše chytrý postup a místo nějakých dedikovaných schránek a prostor prostě přibalili do kufru každého auta něco mezi taškou a kyblíkem. Však je to stejně jen pár drátů, tak jaképak crcání. Vlastně je to docela dobré řešení, rozhodně praktičtější, než nějaké kufříky na zip, které vídáme u konkurence a které stejně nakonec většinu času zůstávají rozepnuté a kabely z nich lezou na všechny strany.

 

Vypadá jako čínská variace na téma BMW 

Stačí pár tahů štětcem v malování a je z toho 220i Gran tourer jak vyšitý. Je sice pravda, že v dnešní době, jak pravil v redakčním chatu Adam Forman, všecko vypadá jako všecko, ale tady je ta podobnost opravdu podezřelá. Že by Škoda pořád outsourcovala design panu Kabaňovi, jenž chvíli v bavorské automobilce působil? Anebo jde o snahu zalíbit se asijským zákazníkům? To se asi nedozvíme. Něco mi ale říká, že ten, kdo jako první uvede na domácí trh tuningový kit sestávající z dělící plastové tyčky do středu přední masky a nalepovacích log BMW, by mohl být docela bohatý. Nevíte někdo, kde sehnat dostatečně výkonnou 3D tiskárnu?

 

+1 Vzdává poctu stálici českých rádií, oblíbené keltské zpěvačce 

Obliba melancholických melodií z devadesátých let je český fenomén, zpěvačka Eithne Ní Bhraonáin nemá nikde jinde ve světě v rádiích tolik vysílacího času jako právě u nás. Pojmenováním elektrického SUV po jejím uměleckém pseudonymu tak naplno ukazuje stárnoucí černovlasé Irce, kde její hudba nestárne. Tak  Sail away, sail away, sail away!

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
05. září 2020, 10:46
5

:-D
Ta Clima je naprosto brutalni.To uz ani neni Czenglish, to uz je simply Klevr.

reagovat
sheogh
05. září 2020, 12:25
2

Clima je bozi - budto se po stisknuti na 13” displeji objevi kratky spot s Gretou v hlavni roli, kde vam podekuje za nakup ekologickeho priblizovadla... Nebo se tam neveslo pismenko ‘x’, a pak bych jeste jednou radsi zkontroloval sedacky, jestli na ne nema toto tlacitko vliv :-D :-D

Jinak AC by mohlo byt v EV matouci - vsichni vi, ze baterie davaji DC...

beastar
05. září 2020, 13:45
0

Clima je ulet. Nicmene nezapominejte, ze tohle je jina Skoda. Pry pro bohate psali v Kvetech. Takze beee kérful d nju ejdž is kamin. Vse dokresluje prevratny design. Ach jo nejnormalnejsi a nejhezci škůdka je stale Sup iV, kdyby radeji delali full ev ten...

PeterLuk
06. září 2020, 22:04
0

Tak stále to mohlo byť Climaq :D

martin_100
05. září 2020, 12:11
0

Tak tuten článek mě baví.
Smutný je že se najde hodně dementů co to prostě kloupí. Koupili by totiž i haldu hnoje pokud to bude mít znak prostřelený slepice a kv nakonci názvu.

reagovat
Jaromír
05. září 2020, 12:17
6

Hovada :) mně se auto líbí, je to takové naplnění dětského snu, no schválně, kdo z vás neměl jako malý nějaké autíčko na baterky, které mělo krabocoidně kýčovitou karoserii, spoustu svítivých plastových ploch, které nejsou světla a obrovské kola?

Tak teď máme tu jedinečnou možnost si žít naše sny z dob, kdy nám bylo pět!

reagovat
Fa
Fandatik
05. září 2020, 23:02
1

Já měl navíc ještě autíčka na setrvačník. To by bylo konečně ideální "eko". Ráno si na zpátečku odtlačíš auto 200 metrů zpět a pak si užiješ třeba 3 kilometry jízdy. A po deseti opalování a třech hodinách se dostaneš přes půl Prahy do práce rovnou na obědovou pauzu. Trochu si odpočineš a můžeš vyrazit na cestu k domovu. Však mi ten euroliberalekosocialismus vybudujeme.

briza
06. září 2020, 10:15
1

Já měl, ještě za komárů, od tety ze západu. Sice se to neblejskalo a nesvítilo, ale zase to byla kopie nějakého tehdejšího okruhového speciálu. Bylo to super, jelo to jak kráva a devítivoltovku to vysálo asi za minutu a půl, takže většinu času stálo na polici a já pak měl auto na fosil, což mi vydrželo dodnes a pokud jde o elektrokrámy, držím se Cimrmanova "to by mě ani ve snu!"

Mi
Michal Lenc
05. září 2020, 13:01
1

Já pečlivě sleduji právě teď uváděné elektromobily. Protože to bude vůz, který si za sedm až deset let snad koupím jako ojetý. Nechci tyhlety nesmyslné karosérie, chci obyčejného kombíka. A popravdě mám strach, že jej jako první (jediný) uvede někdo z koncernu a to bych fakt skřípal zubama.

(Ačkoliv rychlé googlení ukázalo na nový Megane v kombíku jako plugin hybrid. Tak holt sebou budu tahat navíc atmosférickou šestnáctistovku. Ta zase tak těžká nebude.)

reagovat
beastar
05. září 2020, 13:38
0

Neboj elektropassat uz se blizi:))

ratan groch
05. září 2020, 13:13
0

Fotka kokpitu s kozenou palubovkou je super. Keby mi ju ukazal otec v case, ked sme mali doma 105L, ze takto bude vyzeral Skoda v buducnosti, tak prefarbim zadne sedadlo na hnedo.

Jakube, "dedikovana shranka"? Nemali by sme take vyrazy nechavat na profesora Ericha Fiedlera a skusit najst cesky ekvivalent? Jára se musi obracet v hrobu.

reagovat
Moses
05. září 2020, 14:27
1

Ved to vyzera spredu ako BMW...

reagovat
ransom
05. září 2020, 16:43
1

Tedy, já jsem z těch mála, komu SUV vyhovují, elektrice taky fandím, dokonce i ten Eňák mi mezi Škodovkami přijde narozdíl třeba od Koďáka koukatelnej. Ovšem ten svítící čumec, to je hovězina ve stylu prosvícených bluetooth duc-duc párty repráků pro nevzdělavatelné puboše.

reagovat
Honza P
05. září 2020, 21:36
0

Čínský trh si to žádá.

Tomáš Trýska
06. září 2020, 17:55
1

Hlavně to není nic nového...

BubaaCZek
05. září 2020, 22:19
0

Mam slabost pro vzezření Cupra Gold a na titulnim obrazku to k tomu ma blizko. Bude ve faceliftu moznost volby podsviceni mrizky chladice? Určitě :)
Na Skodovku celkove super, no ne? Treba maj ty ostatní škojcky odflakly soft, pač to outsourcli indianum, aby mohli zamakat na tomhle...

reagovat
Sa
Sato
05. září 2020, 22:25
7

Na nove bmw to ma male ladvinky, ved su mensie ako celne sklo!

reagovat
fr
frite
05. září 2020, 22:54
6

Deset a jedna věc a nakonec článek stejně opomine to nejdůležitější, to co dělá Enyaq skutečnou škodovkou a ne pouhým derivátem VW ID4.
Toto: https://www.autorevue.cz/nova-skoda-enyaq-ma-vychytavku-diky-ktere-si-po-nabijeni-nikdy-neuspinite-ruce
Považte - houbička v krabičce! Nyní si můžete leštit kabel jako člověk 21. století. (čti: "jako čech").
Úžasné. Až vám bude někdo tvrdit že škodovka je jen lowendová montovna koncernových výrobků, ukažte mu toto, to mu zavře tipec. Jsem hrdý že konstruktéři ve škodovce nespí a přichází revoluční řešení v elektromobilitě.
Tohle až uvidí Musk tak se rychle potají zbaví těch svých bezcenných akcií a nebo zkusí dát VW neodmítnutelnou nabídku na odkup škodovky /myslím tím celou fabriku, ne jen to jedno auto).

reagovat
Fa
Fandatik
05. září 2020, 23:10
1

Ještě že jsi tu Muskovu nabídku na odkup celé Škody uvedl na pravou míru. Tyhle hloupé chyby se stávají.
Když se Larrymu (Page, bývalý šéf Googlu) rozbil telefon a poslal asistenta ať mu koupí nový. Na dotaz jaký, jen laxně odpověděl: ,třeba Motorolu' a stálo ho to koncem roku 2011 asi 12,5mld USD.

ratan groch
06. září 2020, 12:22
0

ad Fandatik
On ten "mobil" potom predal Lenovu, takze ho stal asi iba 4 mld. Ale ked sa to tak vezme, tak to nebolo prave najlacnejsie rozhodnutie. By ma zaujimalo, ci si ten asistent dal potom do CV, ze urobil biznis za 12,5mld :)

Fa
Fandatik
06. září 2020, 12:56
1

On Google z Motoroly "vykradl" získal patenty a know-how, takže to nebyl úplně špatný deal, i vzhledem k ceně peněz v té době.

PepaSFI
06. září 2020, 20:01
1

líbí se mi kyblíček! Taková blbost a ono to vypadá na super řešení. Krmítko to má zdáse, tam co obvykle bývá špunt, tedy vzadu na boku. Kdyby to mělo kabely schovaný někde vpředu pod kapotou, znamenalo by to nablblý obíhání auta. Ono se sice počítá asi spíš s použitím kabelu z nabíjecí stanice ale kdykoliv může nastat situace že bude potřeba dobít z nějaké běžné zásuvky. A to pak zbytečný obstrukce s tím lancouchem schovaným kdovíkde, například v podsvětí kufru naplněnýho nákupem, určitě nepotěší.
A tím se znovu vynořuje otázka, proč už někdo konečně nepřijde s jednoduchým, bezobslužným nabíjením. A tím fakt nemyslím podivné nesmysly s bezdrátovým nabíjením kde půlka energie letí do.... no však víte, slunce tam nesvítí.

reagovat
Ha
Habakukk
07. září 2020, 08:04
-1

Protože on to nikdo moc vážně nebere tyto elektroauta. Prostě je musí dělat protože se jim nechcou platit pokuty.

Vapno92
10. září 2020, 11:37
2

Mne sa strašne páči, ako slušne, asertívne, fundovane ale pritom poriadne sarkasticky viete dať najavo, že aj podľa Vás smeruje súčasný vývoj automobilov do pekných sračiek... Palec hore! Na konkurenčnom serveri Autoforum by na niečo takéto nemali, tam by napľuvali len sprostý hejt, vyplnili to zbytočnou vatou o rozmeroch 1500 slov, samozrejme by sa našli aj nejaké narážky na Teslu a samozrejme nejaký podprahový odkaz na Octaviu a posolstvo, že je to najlepšie auto sveta :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 E39 528i  1999
BMW Řada 5 E39 528i

1999 rok výroby
198 koní výkon
2 793 ccm objem

Cadillac SLS  1997
Cadillac SLS

1997 rok výroby
300 koní výkon
4 500 ccm objem

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem