Josef „Josephus “ Šperl
Bydliště | Plzeň-město |
---|---|
Registrace | před 4.4 rok. |
Poslední aktivita | před 18.6 měs. |
Komentářů u článků | 100 |
Pozitivních komentářů u článků | 18 |
Negativních komentářů u článků | 13 |
Posledních 50 komentářů
Josephus
30. 4. 2023, 19:00 0A nevíte někdo, co to inzertní božstvo z nejvyšší společnosti s těmi nejlepšími kousky na trhu vede k tomu, že do své životní práce v podobě inzerátu dávají obrázky svých jedinečných skvostů, které prodávají s těžkým srdcem z osobních důvodů, jež jsou foceny pod pěnou?
Josephus
29. 3. 2023, 18:11 0Díky. Moc rád jsem si připomněl jak BB, tak (ne)boxer... 512 BB rozhodně patří mezi mé nejoblíbenější modely v historii Ferrari (i když těch rozhodně není málo).
Josephus
16. 10. 2022, 23:29 0Stejně tak, jako mi před cca 6. lety vadila automatická ruční brzda, která se se mnou prala při každém zastavení, popojíždění a rozjezdu do kopce, a dnes jsem s tím ob dvě generace úplně v pohodě (ani o tom nevím, funkce plně odladěna), tak mi dnes možná vadí udržování v jízdních pruzích a automatické brždění s hlídáním odstupu (i když už ne tak moc, jako v zabijácké Octavii IV)... Je to nebezpečnější než rádoby Pražák na dálnici od 30km před Prahou... Pokoušelo se mě to také několikrát zabít a přesto jsem zatím živ a žádný ubohý nářek na tom nic nezmění! Také mi to připomíná turba v 80.letech, která byla super u závodního auta na dlouhé rovince, ale 930 Turbo byla prostě zabiják... A dneska v hospodě s rukávem v rozlitém budvaru a žvýkačkou ve vlasech vyšišláváme do nebes purisrickou V10 atmosféru s manuálem, ale u baráku si hýčkáme triturbo třípíst v automatu a chlazenými sedačkami a připojením na web ministerstva euroekoprůjmu.
Já neumím štrykovat, háčkovat, plést ani stavět komíny a tak se do toho neseru a buď oslovím někoho, kdo to umí, koupím kompletní službu s produktem a zárukou a nebo se do toho vůbec neseru! Před lety musel například řidič kamionu před jízdou kompletní zkontrolovat soupravu a chápat co má s čím souvislost, jak to funguje a jak to opravit...dnes se volá servisní technik na výjezd i kvůli výměně žárovky. A tak jsem nabyl dojmu, že řidičský průkaz už si člověk nemusí obhájit vědomostmi, znalostmi a praktickou zkouškou, nýbrž se to považuje za součást základního vzdělání a rozdává se v každém supermarketu k nákupu nad 500Kč zdarma (samozřejmě pouze s kartičkou s šesti nálepkami, protože 4 jsou již předvyplněné). Prostě jiná doba, host vyhazuje vrchního a ještě si na to ten ubožák stěžuje, že to nejde automaticky šifrovaně, anonymně přes NFC a firewall Facebooku do Aplle Car Play skrze VPN. ????????
Josephus
10. 9. 2022, 13:49 0Nízkotučný sýr v novém přebalu...ale plný éček.
Již před několika léty jsem nad těmito auty zlomil hůl a to jsem je měl tak strašně rád. Vždycky na nich bylo něco jinak, co ale pomáhalo prohloubit "vztah" mezi řidičem a jeho milovaným autíčkem. Dnes je to podobné, vždycky také udělají něco jinak. Jenomže mám z toho dojem, že to spíše prohlubuje propast mezi řidičem a genderově neutrálním přístrojem pro přesun z bodu A do bodu B.
"Hmmmm, a so takhle skusila to kolo trochu vylepšila? Fšichni dělala chulaté, ale chranaté byla mnohem chesší... A findejte a sachoťte to chydropneumatické pérofání, pochotlí odporuje našemu chrápání chrásy."
Josephus
20. 8. 2022, 10:33 1Hmmmm, těžký úkol jste si dali. Koupit letní auto před sezónou, po ní ho prodat a neprodělat na tom... Neříká se tomu třeba čůrání proti větru? Rozumnější lidé (a nemyslím tím nutně protřelé investory, kteří zkouší časovat trh a už vůbec ne autobazarové zmr* [asi zmrzliny]) si sezónní auta pořizují právě po sezóně.
Prvoplánově (ve smyslu zadání) bych souhlasil snad jen s tím Compactem, protože jeho sezóna by mohla pro významnou část Autíčkářské obce začít právě až po létě... Něco jako "večer chutná, ráno pomáhá".
Nad fakerem jsem zprvu kroutil hlavou a chtěl jsem jeho obhajobu úplně přeskočit. Jenomže za 1) byl poslední a nebylo už kam, a za 2) to bylo moje první auto, když jsem už disponoval řidičákem (i když to byl praktičtější kombík se stříkačku a "bohatou" výbavou [mělo to centrál, otáčkoměr, tmavý interiér, kazeťák, rozpěru mezi předními tlemiči a hodiny, {ano to se tenkrát u nás na západním Východě opravdu považovalo za naloženou káru}]), kterému jsem přezdíval 4men. A nakonec musím s Kubou souhlasit a dát mu za pravdu. Není to taková tragédie, jako byla ta hromada šrotu před tím. U Škodovky 105/120 jsem se už jako harantě rozhodl, že nesmím dopustit, aby se těchto kundálů dochovalo mnoho pro příští generace a pokud už náhodou ano, tak pro výstrahu a jako poučení, jak nemá auto vypadat.
Mam rad vaše články. A i když nemusím vždy se vším souhlasit, rád se nad nimi zamýšlím a často si díky vám uvědomím další možné perspektivy či vnímání.
Josephus
14. 8. 2022, 12:22 0V dotazu mi chybí snad už jen víkendové venčení na okruhu. ;-) Nedávno si jeden známý dopřál celkem solidně vybavený Opel Insignia. Typické auto, které nezarmoutí ani extra nenadchne a přitom má a dělá všechno tak, jak by mělo s perfektními sedadly a celkem solidní hudbou..zajímavý poměr ceny a výkonu bez emocí.
Bratranec je spokojený s Toyotou Avensis a soused nedávno prodal za podobnou částku Ford Edge, ale za ty prachy se normálně koupit nedá.
Mazda 6 je také zajímavý vůz a když máš dost času pomazlit se s ním, dokáže vážně zaujmout a zavrtat se podd kůži.
Za ty peníze jsou k mání i zajímavé kousky od Subaru (hned několik modelů, ale to nejsou auta pro každého a ten jejich následný servis už vůbec ne).
A třeba s Renaultem Talisman nemám vůbec žádnou zkušenost.
Josephus
14. 8. 2022, 11:58 0S tím autem jsem chvilku jezdil (kolem 2015 výroba) a nevzpomínám si na ani na to, že by to docela jelo, ani že by to moc nežralo. A servis taky za to stál. :D
Josephus
14. 8. 2022, 11:06 2Pamatuji si, když si jeden známý koupil tenkrát své první Ferrari... Byla to lehce jetá Testarossa za milion a také si vzpomínám, když mi dal 5 minut náskok při cestě po dálnici, dejel a předjel mne ještě před příštím sjezdem.
Byla to krásná doba a tato auta nebyla moc pro pozéry, jako jsou ta dnešní, kdy jezdí kdejaký vyžehlený přítel vyhazovače z diskotéky 700hp bestií na pedikúru..
Josephus
14. 8. 2022, 10:57 0Ano, proto někteří zmírňují i pořadí zapalování. ????
Josephus
21. 7. 2022, 07:56 0Díky za skvělý, emotivní i informativní a hlavně inspirativní text.
Takové pohádky a příběhy mám rád už od dětství. Všechno zlé je k něčemu dobré a jestli neumřeli... ????????
Josephus
22. 5. 2022, 09:42 0"Přesto jsou její cíle odvážné a nesmělé." Znal jsem jednu slečnu, ta byla zprvu celkem nesmělá a nikdo o ní moc zájem neprojevoval. Po nějakém čase se v létě začala odívat dost odvážně a najednou byla na roztrhání. A to doslova. Poté, co jí došly souvislosti a určila si vlastní priority, byly její cíle vždy už jen odvážné a nikdy nesmělé. Proto jsem asi nabyl dojmu, že to zároveň prostě není možné. ;)
...
"Zvenku rozdíly prakticky nepoznáte." Kamarád své manželce zaplatil takový obrácený facelift než v tomto případě, ačkoliv se vlastně vůbec nejednalo o "face". I když nešlo o zmenšení bobřích zubů v designu (ani ničeho jiného bobřího), ale o zvýraznění dekoltu, přesto si toho úplně všichni všimli hned na první pohled (a zdaleka nešlo jen o žurnalisty z oboru). Po zdařilé operaci mu přinesla podepsat účty z kliniky a rozvodové papíry.
Josephus
15. 5. 2022, 18:37 0To je přesně manželčin argument. Proto ten skvost a technologický zázrak je ještě do dnešních dní součástí našeho vozového parku. Tedy kromě toho, že je toto perpetuum mobile (i když podle mnoha a mnoha diskuzí na internetu to spíše naftu do nádrže vyrábí ;-) ) odkazem a dědictvím pro příští generace.
Josephus
15. 5. 2022, 12:18 0Stará jedničková Vochcávka ve vyhledávané specifikaci českých chalupářů, staromilců a milovníků bezúdržbových perpetuum mobile, tedy 1,9TDI 66kW, kombi s výbavou SLX.
Jednoho dne, na dlouho plánované a neodložitelné cestě za rodinou, začala padat do nouzáku. Po vystoupení a nastoupení, tedy po restartu bylo vše zase v pořádku...alespoň zpočátku. Následně opět do nouzáku padá a nebyl jsem schopen vypozorovat souvislosti s mým ovládáním či řízením motoru. Po důkladném promyšlení situace (musíme tam dojet, 1,9 TDI nic nezastaví a kdyby, tak finanční ztráty by nebyly nedozírné a po okreskách se dá jet i tak, abychom nebyli ohrožením pro ostatní účastníky provozu).
V nouzáku se autu moc nechtělo jet více jak 80km/h... (Zde si dovolím vložit jednu k dobru a posléze pokračovat.)
Nevadí, měli jsme časovou rezervu a maximální povolená rychlost je stejně jen o 10km/h vyšší, než ta naše. Co čert nechtěl, jeden přeložený dodávkář nechtěl vyčkat našeho nízkého přeletu, přestože jsme se pohybovali o 70km/h vyšší rychlostí, než on při svém průletu křižovatkou z vedlejší na hlavní. Náš provoz sice neakceleroval nejrychleji, ale naštěstí brzdil zcela standardně. Přitulení ke komínu jsme pokoušeli opět dechberoucí akceleraci našeho stroje času, kterou jsem musel krotit vzhledem k tomu drtikolu před námi. Věděl jsem, že naštěstí 2km před námi je celkem prudký zkopec, kde se dole před dokopcem silnice rozděluje na dva pruhy naším směrem. Následovalo taktické snížení velmi prudké akcelerace, vytvoření většího odstupu od svižníku před námi, kontrola všech kempujících a lehce nervózních kolonistů ve zpětném zrcátku...a jde se na věc. Horizont se překlopil, rozestup je dostatečný, rozdvojení se blíží a jdeme na věc. 70...80...90...dodávka z kopce srovnává svou rychlost. Po takové přípravě a snažení to přeci nevzdám a i když je mi líto těch za námi, pokračuji v drtivé akceleraci...92...95...98...100...už jsme těsně vedle něj. Pomalu se blíží konec zkopce, snižuji aerodynamický odpor (dovírám okénko) a přecházíme s manželkou na fyzickou podporu zrychlování našeho odkazu pro příští generace v podobě pohupování tělem dopředu a vzad. 102...105...107...109...110. Jo! Vyšlo to! Po chvíli a totálním vypětí jak psychickém, tak fyzickém onu dodávku míjíme a vyklízím prostor pro všechny stanující za námi. 112km/h, ale už se blíží místo, kde se zase pruhy sjíždějí v jeden. Jenomže to je ještě tak 300m před námi a nás přesto nikdo nepředjíždí... Proč? Přepínám své soustředění ze stanového městečka za námi na to, co je před námi. Jsme již dost blízko na to, abych v Superbu na zastávce na horizontu před námi rozpoznal jeho policejní výbavu. V další obci jsem již policistům vyprávěl jednu "veselou historku", jak jsem auto v nouzáku rozpohyboval na aktuálně zdokumentovaných 112km/h. Osvědčená taktika "vtip za stovku" mi tentokráte nevyšla, dostal jsem dvojnásobek. Policisté se loučili se slovy, že historek mají každý den bohatě, ale že takovouto ještě neslyšeli. Zamáváním jsme se rozloučili, já se zařadil za dodávku a pokračovali jsme v cestě vstříc dalším dobrodružstvím. A nyní zpět k závadě.
...Po návratu jsem se objednal do servisu, kde po vyčtení závad z ŘJ byla identifikována závada v podobě vadného ventilu N75, který má na starosti podtlakovou regulaci. Zdá se mi to logické, objednáváme ventil od Pierburgu, protože je to prvovýrobce a já jsem na tyto věci trochu úchyl. Zároveň domlouváme i velkou údržbu a jako každý rok, i letos dáváme úplně všechny filtry Mann, olej s molykou, brzdovku, chladící kapalinu a vůbec všechno možné. Druhý den ventil přijíždí a i když už vypadá jinak, než vypadal ten původní (šetří se všude a čím dál tím víc), mechanik jej během pár minut vyměňuje a jedeme na zkušební jízdu. Vše je jak má být, loučím se máváním manželčinou podprsenkou z okna a s přáním, abychom se dlouho neviděli, maskuji slzy v očích a odjíždím západu slunce vstříc. Ani ne po osmi kilometrech cesty domů se závada projevuje stejně. Nasazuji BT sluchátko, volám ještě roztřeseným hlasem do servisu. Po další konzultaci objednáváme další ventil, protože to že je nový, neznamená, že nemůže být také kaput. Další den se situace podezřele opakuje. Po několika dalších pokusech a projeté nádrži cestami do servisu a zpět (nikdo mě přeci nenutí jezdit 30km daleko) přišli s nápadem, že bude asi potřeba vyměnit to turbo. Žádný polský repas, ani tovární repas, dáme tam pěkně nový Garrett...a když už se v tom budeme rýpat, uděláme po těch 800km letos druhou údržbu, vyměníme podtlaky a tak vůbec všechno okolo. Po pár kilometrech už jsem zase v nouzi. Jsem tak trochu vyšťavený, a i když to stálo spoustu peněz, jsem zmožen spíše duševně. Během toho jsem zaznamenal další závadu, že nesvítila brzdová světla. Napadly mne dvě možnosti... Brzdový spínač pod pedálem a kabelový svazek. Kabelový svazek jsem nechával opravovat loni, takže vyměnit spínač a hlavně kvalitní. Nepomohlo to, takže jiný... Opět to nepomohlo, tak se do toho vkládá tchán a kupuje další spínač. Opět nic... Po mnoha týdnech přemýšlení jsme všichni Googlili a obvolávali koho nás napadlo. Pojistka, ty vole!!! Pojistkami se přeci vždycky začíná! A taky jo...prasklá Micro 10A. Ano, tato pojistka má opravdu na starosti jak regulaci turba, tak brzdová světla. Měním a vyrážíme na výlet přes půl Evropy do jižní Francie. Cestou těch pojistek potřebuji asi tak 10, ale jinak to náš rodinný youngtimer přečkává bez úhony. A teď už je čas to zkrátit. Po cca. 30tKč, dvou měsících plných bezesných nocí, googlení, obvolávání známých i neznámých jsem nechal vyměnit opravovaný kabelový svazek pátých dveří a od té doby je klid.
Josephus
17. 2. 2022, 23:01 0Už se těším na svezení a doufám, že to nebude takové zklamání jako jsem zažil s Hi30NP... Takový typický moderní cirkus... Velké entréé, spousta povyku a po chvíli bych se ukousal nudou, přemýšlel nad tím, proč jsem si nevzal teplé ponožky a kam si půjdu spravit chuť cestou domů. :(
Kamarád, který se na designu moderních Hyundaiů také podílí mi říkal, že takovýto "moderní" design je záměr... Auto se dříve okouká a morálně zastará, takže bude nutit majitele k výměně za novější. A někde jsem tu narazil na úplně zcestné srovnání s auty o jednu až dvě generace staršími (i když se tomu nelze úplně ubránit)...to je fakt mimo už jen z konstrukčního hlediska...bohudík z hlediska postupu vývoje a bohužel z hlediska plánované životnosti. ;-)
Josephus
09. 1. 2022, 16:21 0Vynechal bych "co když". ;-)
To vše už tu je.
Josephus
09. 1. 2022, 16:19 1Nic si z tohohle nedělej, většina zdejších čtenářů nechápe, nechce a vlastně ani nemá šanci pochopit, co jsi napsal. Dávají to najevo tak, že klikají na obrázky a nevyjadřují se slovy, i když vlastně ani netuší, na co reagují (ale zdaleka ne všichni).
Já nejsem trader, ale akcie Tesly by dle mého trochu toho shortíku zasloužili. ;-) Dřív jsem byl přesvědčen, že jsou megabrutálně nadhodnocené. Věnoval jsem něco času studiu fundamentu všech výše zmíněných (i dalších) a došel jsem nakonec k trochu jinému závěru. Jsou nadhodnocené "jenom" brutálně...Ethereum ani třeba Doge prostě nenahradí Bitcoin, ať si myslí kdo chce, co chce. ;-)
Josephus
25. 12. 2021, 22:22 -1Hmmm... Chevrolet Chevy, to zní drsně! Po faceliftu bych tomu ubral jedno kolo, aby tomu jménu odpovídal i charakter vozu.
Je vidět, že automobilkám neschází invence nejen ohledně názvů jednotlivých modelů.
Josephus
24. 12. 2021, 12:24 0Jsem tak bezohledný a vůbec mi to nedošlo... ;-) Klause ani Zemana jsme přeci také nepopravili, ale jako odstrašující případ si z nich dokonce udělali prezidenty.
Jen jedním negem mne místní čtenářstvo uráží. Kdepak máme všechna ta tupá dítka a sběratele socialistických kuriozit, kteří neumějí ani pořádně číst, natož psát, ale jen mačkat tlačítka se symboly? :D
Josephus
19. 12. 2021, 15:54 0Klokan je pro mne poněkud hanlivé označení (není to myšleno na zvířátka, ta jistě odpustí). MPV to rozhodně není, to je auto, které má skutečný a praktický smysl (obvykle pro početnější rodinu).
Klokan je kundál se zvýšeným podvozkem a často jen jednou stále poháněnou nápravou, který je primárně určen pro jízdu po městě. Působí na první pohled jako takový škarpolez, který ale z města do škarpy nikdy ani nedojde, takže z ní nemusí umět ani vyjet. Dříve se tomu říkalo crossover, ale to je asi složité na výslovnost, tak se to neujalo. Je to vlastně něco, čemu se dnes neprávem říká SUV. Jsou to pseudo SUV, která v žádném případě nejsou ani "S" ani "UV". SUV je moderní zkratka sousloví, tak se tak říká všemu, i když to s tím nemá vůbec nic společného. A to je je pro mne klokan.
Josephus
19. 12. 2021, 15:04 -2Amen, bratře!
Jen bych jako pojistku hodil na zadní sedačky kanystr s vysokooktanovým a okysličeným benzínem, který bych pak rozlil uvnitř i po karoserii a škrtnul, kdyby to nechytlo samo.
Měli jsme tento poklad socialistického inženýrství. 5km po jeho pořízení jsem mohl konstatovat: "Maminko, kape nám z výfuku oheň!". Bohužel to bylo před hasičskou stanicí a po 15.minutách bylo uhašeno. Už v této době platilo, že "zlaté české ručičky" si umí poradit se vším. Poradili si i s touto hromadou šrotu a po půl roce jsme měli náš poklad opravený/vyměněný zpátky, byla to nejdražší Škoda 105 v Čechách (dražší jak nový Favorit) a my si mohli užít to utrpení, o které jsme byli málem ochuzeni.
Když bylo šrotovné, doufal jsem, že nepřežije ani jeden kus, abych jednou nemusel svým dětem a vnoučatům vyprávět, jak jsme v tom museli trpět... A dělám všechno pro to, aby oni nikdy nemuseli.
Josephus
29. 11. 2021, 20:09 0Ten si můžeš připojit přes Apple CarPlay. ;-)
Josephus
29. 11. 2021, 20:06 0Jasně, většina vozového parku takových společností bude bude mít jiné složení, ale taková auta tam nesmí chybět. A podobný vůz prakticky nabízí jen Iveco. K vysílačům, elektrickým vedením, na různé stavby na odlehlých místech, nebo i pro armádu jsou takové vozy klíčové. Takové auto se nedá s HiLuxem srovnat a Toyota se ještě musí patřičně doupravit u externí firmy za těžké peníze a je to trochu jako když z kotníkových bot s bílým kožíškem chcete udělat holinky až pod ptačí hnízdo. Ne že by to nešlo, ale není to ono. Ty možnosti široké individualizace budou u tohoto auta klíčové.
A třeba můj strejda z vesnice (takový ten nadšenec, co má ranč, jezdí na milíře a baví se s partou tím, že zapomínají auta v dírách, hlavně, aby je pak mohli vynavijákovat), co se s Dajbychem "kamarádí", ho taky musí mít. Řeší spolu specifikaci a bude dělat společnost dvěma starším a jednomu novému Defíkovi.
Josephus
27. 11. 2021, 01:39 0Tady zase bude remcalů..
Ale uvědomte si. Co by za to děti v Africe dali. ;-)
Na celkem pěkné kupé si vzpomínám na Šumavě. A naopak u Písku z toho má jeden pán na zahradě psí boudu.
Josephus
27. 11. 2021, 01:32 1DS5 rozumím, I když jsem oplakal hydrauliku...
Designové cítění nebylo podceňováno ani za komára. Proto se dal do škodný i do fakera dokoupit ten skvostný kousek plastu se zásobníkem na kazety, s uchycením na samořezy, co zvyšoval torzní tuhost cca o 50%. ;-)
Josephus
27. 11. 2021, 01:23 0Není to 2 dekády starý francouz, ale zdaleka ani Lotus Exige... Univerzálně jezdit se v tom kupodivu opravdu dá.
Josephus
27. 11. 2021, 01:14 0Ča Snač Aj: Musel jsem Ti srovnat karmu (a škoda, že tím palcem hore nejde polaskat vícekrát - do plusu by jsi zasloužil za tu hlášku). Některá místní hovádka nechápou, co je to sarkasmus a o čem je romantický večer...jednou dovnitř, dvakrát ven...rychle vyfotit, postnout svůj dickobraz na fejs a pochlubit se kámošům ze školy. ;-)
Nedej se odradit.
Josephus
24. 11. 2021, 10:46 -1Sorry, nevešlo se to sem a nevšiml jsem si toho. Takže doplním, aby se vám sem vešlo víc palců dolů.
U využívání alternativních pohonů se vždy argumentuje ekologií a co je na lithiovém akumulátoru ekologického? Vůbec nic!!! Je to takový humus - od těžby (převážně krakování, proč to ten amík dělá pokud možno hlavně kdekoliv jinde po světě a u sebe jen v neobydlených oblastech?) přes zpracování, výrobu až po likvidaci do velké jámy v Americe (či recyklaci, chcete-li to za ní naivně považovat nebo jen pro klid v duši takto nazývat - ano vím o pokroku na tomto poli, kde se míra recyklace lithia pohybuje dokonce už v jednotkách až maximálně nízkých desítkách procent u těch nejpokročilejších a nejdražších technologií). Lithiové akumulátory jsou v dopravě slepá cesta, krok do prázdna a nebojím se použít výraz vyložené zlo. Nemá to s ekologií vůbec nic společného a ty mocipány, kteří nám je legislativně vnucují, ty bych přestěhoval do míst, kde se lithium těží, jejich děti zaměstnal ve zpracovávacích fabrikách a je samotné těmi dobrotami ze zpracování krmil! A vlastnosti těchto akumulátorů také nejsou pro použití v individuální osobní přepravě zrovna ideální (doba nabíjení, kapacita+její ztráta, cena,...). A ano opět vím o pokroku za poslední léta, ale stále je to něco, co je už z podstaty samotné prostě špatně. Vyvíjí se například grafenové akumulátory, které jsou nyní již v náběhu na sériovou výrobu. A i kdyby už nic dalšího, tak jsou svými vlastnostmi rozhodně vhodnější pro použití v dopravě díky vyšší energetické hustotě, rychlosti nabíjení atd. atd.
Aktuálně bych radši úplně vynechal téma fúzního reaktoru do každé kapsi, to chce ještě čas, ale toto je stále elektřina, tedy pro většinu Autíčkářů sprosté slovo.
Ale mně osobně je princip elektromotoru z technického hlediska velmi sympatický a považuji jej za současnou budoucnost. Protože jeho klíčovými vlastnostmi jsou nízké ztráty (jen se tak točí a točí), jednoduchá a trvanlivá konstrukce, kompaktní rozměry, nenáročná údržba, maximální "točivý moment" od otáček vyšších než 0 a mnoho dalšího. Jasně, má i své nevýhody jako třeba že nevoní po benzínu, nevydává uchulibé zvuky zápalů, výbuchů, sání, výfuku, syčení přeplňování a podobně, ale jen si tak píská a to se nedá poslouchat.
Jenomže se ve mně tluče to, ze většina lidí, kteří tomuto fandí jsou spíše extrémističtí fanatici bez špetky zdravého rozumu nebo jen náznaku soudnosti. Dodnes si vzpomenu na jeden dvoudílný pořád Jemese Maye, kde začal tím že představil jedno z prvních elektrických aut ke kterému uvedl, ze se nabijelo celou noc, aby pak ujelo cca 200km a po dvou hodinách probírání všemožných druhů pohonu v různých typech vozidel skončil u svého BMW i3, které musel nabíjet celou noc, aby pak ujelo cca 200km... Pokrok prostě nezastavíš (opět pro ty pomalejší si uvědomuji pokrok, který je již mnohem výraznější).
Lidstvo se po polovině 19.století vydalo směrem pálení benzínu (ano, vodík se pálil skutečně dřív) a dnes už není mnoho prostoru kudy a kam dál, takže budeme muset chtě nechtě změnit směr.
Josephus
24. 11. 2021, 10:28 0Nevím, jak je to s tou výdrží, ale je zajímavé najít si statistiky nejporuchovějších aut. Jestli ta data nějak korelují, pak to s tou výdrží nebude moc slavné. ????
Motor by mohl z principu něco vydržet, drivetrain možná, ale to všechno ostatní na tom už bude mnohem hůř. Nejen tato automobilka přenáší testovací fázi na placené zákazníky a rozděluje prémie ve vývoji za ušetřenou lásku a čas při výrobě.
Josephus
24. 11. 2021, 10:21 0Sorry Krabe, to bylo na Bísta, stihl jsi to odbouchnout dřív
Josephus
24. 11. 2021, 10:19 0Kua, dobře ty. Takhle to asi fakt mohlo být.????
Josephus
24. 11. 2021, 04:53 0Když jsem to měl v létě půjčené, rikal jsem, že je to nejlepší Škodovka, se kterou jsem kdy jel. Nemám rád karoserie typu klokan, ale chápu, když někdo obecně argumentuje, ze se mu do toho dobře leze. Jenomže to není tento případ. Práh je strašně široký. A když už jsem do toho vylezl, špatně se mi sedělo v tom plochém sedadle, po kterém jsem se klouzal ze strany na stranu. Ještě mi vadili lesklé plochy na palubní desce, ale to už je věc vkusu. Jinak jsem byl celkem příjemně překvapen. Kdybych měl soláry, moc bych se tomu nebránil na poskakování po městě. Ale proč potom klokana? VW ID.3 byla největší popelnice, se kterou jsem v posledních letech jezdil a to opravdu doslova a Audi E-tron GT bych vyloženě rozuměl už jako téměř plbohodnotnému autu, ale stojí nepoměrně vic.
Josephus
24. 11. 2021, 04:31 -3Je mi jasné, že od jednodušší části zdejších čtenářů opět schytám spoustu negů (speciálně pro tuto část našich spoluobčanů se to pokusím psát polopatičtěji a velmi zjednodušeně, ačkoliv se převážně jedná o učivo druhého stupně základní školy - většina ostatních jistě ohleduplně odpustí, věcně doplní, upřesním či opraví), přesto i k tomuto tématu musím vyjádřit svůj názor. A také cítím potřebu předem uvést, že povozy se spalovacími motory jsou mým největším koníčkem od dob, co jsem začal více vnímat své širší okolí a v jisté formě i náplní mého profesního života. Mám k nim navzdory níže popsanému veskrze pozitivní vztah, sám takové vlastním a s vášní provozuji. Zároveň musím konstatovat, že nejsem v žádném případě zarytý ekoterorista, ale vnímám jistou přirozenou potřebu udržitelnosti. A nemám tím na mysli legislativně řízenou uhlíkovou pseudoneutralitu, mnou souhrnně nazývanou: ZDRAVÉMU ROZUMU NAVZDORY. A další (úplně jiná) věc je, že každá snaha může být k něčemu dobrá, ale pokud je aplikována například příliš agresivně nebo jen lokálně, může být tato snaha pro danou lokaci likvidační například ekonomicky, pokud je to zbytku světa u výfuku (velmi komplexní a obsáhlé samostatné téma).
Radši hned na začátku uvedu (a v textu níže se k tomu několikrát pro jistotu ještě odkáži), že každá přeměna energie znamená vždy za běžných podmínek ztráty a proto je potřeba v rámci co nejvyšší efektivity tyto přeměny maximálně eliminovat (nebo aplikovat ty s co nejmenšími ztrátami). To je taková základní mantra nejen v kinematické fyzice.
Musím konstatovat, že od chvíle, kdy jsem začal vnímat a chápat základní principy spalovacích motorů, začal jsem o nich zároveň víc a víc pochybovat. Nejvíc nelogické mi přijde, pokud přeměňujeme energii z fosilních paliv (toto téma je také na samostatnou a velmi obsáhlou debatu od těžby, výroby, distribuce,..) ve spalovacím motoru s posuvným vratným pohybem pístu. Dochází tak mimo jiné k výše zmíněným obrovským ztrátám, kdy musíte vygenerovat spoustu energie k tomu, aby se píst rozpohyboval a sotva se tak stane, už ho zase zastavujeme (další energie v háji), abychom jej opět rozpohybovali opačným směrem a hned nato jej opět za pomoci další vynaložené energie zastavili. Takže tímto jsem snad dostatečně vysvětlil, proč navzdory mé lásce k těmto nejsem jejich zastánce a nevidím v nich budoucnost a vlastně kriticky ani jejich současnost. Rotační spalovací motor považuji za vhodnější řešení, ale ten jsme si stále nebyli schopni vyvinout do dlouhodoběji použitelnější a trvanlivější formy. Proudový motor taky považuji za efektivně akceptovatelný, ale s tímto jsme narazili na určité limity, které z něho činí hůře použitelný agregát pro pohon osobního automobilu (i když turbodmychadla také prošla ohromným vývojem v silničních vozech od Widowmakera 930 Turbo po dnešní půlválcové nákupní wágeny, kde o nich téměř ani nevíme).
Obecně vzato není spalovací motor zrovna "to pravé ořechové". Pálíme si hlavně dynosaura a jiné praobyvatele naší planety, kterou kvůli tomu opravdu strašlivým způsobem drancujeme, a následně při procesu jeho spalování vzniká strašlivý svinec, který dýcháme (opět samostatné a velmi komplexní a obsáhlé téma - prosím o odpuštění mé strohosti a sklonů k zjednodušování ????). Když už pálit, tak obnovitelné zdroje. Ale Řepka Babiška taky není cesta ke spáse a oddálení totální destrukce této planety, pokud něco takového je vlastně vůbec možné. Nebo smysluplné?! ???? Jenomže já bych za účelem individuální dopravy moc nepálil. Pálení bych si radši nechal například k příležitostnému grilování (pro ty pomalejší je i toto nadsázka).
Jako zajímavá alternativní paliva obecně považuji to, co vznikne jako odpad při výrobě něčeho jiného (nemám teď úplně na mysli naftu) nebo jako jiný nechtěný produkt (všichni jistě víme, jak moc se na produkci skleníkových plynů podílejí třeba takové prdy, či rozklad výkalů a podobně. Tato "alternativní paliva" mají v sobě ještě stále veliký nevyužitý potenciál a dovedu si představit, že by například zemědělství bylo v tomto ohledu soběstačné. Ale to pořád pálíme a ze svince vyrábíme další svinec (ano existují další vložené postupy, které toto dokáží částečně eliminovat, ale tyto vnímám spíše jako vytloukání klínu klínem).
Zde bych už ale nahradil výraz "paliva" za "zdroj energie". Co je totiž palivo, to je minulost (až na jednu výjimku o Radek níže, ale to už jsme zase na základce). Metan a další kratší uhlovodíky lze pomocí pyrolýzi štěpit na uhlík a?...
...A je tu téma z nadpisu, tedy vodík. Jeho získávání z metanu se stává z budoucnosti již současností. Vodík vyrábět a distribuovat čistě jako pohonnou látku je víceméně nesmysl a to hned z několika důvodů. Jeho přímá výroba ať už z vody či zemního plynu je neskutečně energeticky náročná, tedy i nákladná a zase neefektivní a jeho distribuce je zase ohromně ztrátová a náročná a skladování není dlouhodobě udržitelné a ani moc bezpečné (posádka Hindenburgu by mohla vyprávět...tedy vlastně nemohla ????). Je to nejen neekonomické, ale ztrácí to ekologickou pointu, kterou je primárně argumentováno.
Spalování vodíku ale také nevnímám jako ten správný směr. Spíše to považuji za relativně jednoduchý a levný způsob využití již existujícího vodíku jako paliva za pomoci snadno dostupných zdrojů. Spalování vodíku sloužící k pohonu je tu s námi od počátku devatenáctého století a kam to pokročilo? Grand Admiral Thrawn výše odkazuje na jeden z aktuálně nejpokročilejších projektů Toyoty, který tyto postupy posouvá zase o kousek dál. Dle mého neskromného názoru tomu mnoho šancí nedávám v globální adaptaci pro individuální dopravu, ale pro například již výše zmíněné zemědělství v souvislosti s metanem by to mohlo být skutečně zajímavé. Nebo ve smyslu dálkové námořní a silniční nákladní dopravy. Někde jsem ale před časem nasál tezi, že by zaoceánské lodě mohly vyrábět elektřinu z vln, pomocí té elektrolýzou vyrábět vodík a ten následně použít k pohonu. Ale v tomto případě bych tvůrci této myšlenky doporučil soustředit se na konstrukci perpetum mobile, které by bylo méně energetický ztrátové a tak by dokázalo produkovat podstatně více energie, než samo spotřebuje.
Ještě na chvilku se vrátím k vodíku, i když další text opět tématicky oddělím prázdným řádkem.
Potenciál vodíku může být také v palivovém článku, ve kterém se mění chemická energie H2 na elektrickou (nesmíme však zapomínat na již mnohokráte výše zmiňovanou mantru o ztrátách a efektivitě, než se dostane vodík až sem). Zde už jsou ovšem ztráty rapidně nižší. Jenomže se jedná o chemickou reakci, kterou zatím ještě nelze regulovat dle potřeby v reálném čase, takže potřebujeme naakumulovat něco elektrické energie dopředu. Tuto někam musíme uložit a nejčastěji k tomu používáme akumulátor (další ztráty a nižší efektivita). A když uz s sebou táhneme akumulátor, tak proč do něj konvertovat energii z neelektrické? Takže jsme se přes vodík jako zdroj energie dostali k elektřině. Jenomže tu potřebujeme uchovávat a k tomu používáme převážně lithiové akumulátory. A to je něco, na co když si vzpomenu, tak se mi otevírá kudla v kapse. U využívání alternativních pohonů se vždy argumentuje ekologie a co je na lithiovém...
Josephus
25. 10. 2021, 22:56 0Kam se poděla flaša slivovice na dobré ráno? Nebo alespoň panáka před cestou do práce, když už člověk nestíhá? To je ten povrchní, uspěchaný, konzumní život se spotřebiči... Dnes lidi k snídani radši nahází kdeco do mixéru (pak na fejs, na instáč a nakonec do hajzlu), než aby si s láskou nechali v průběhu podzimu zkvasit, fermentovat a vypálit něco highperformance tekutých vitamínů. Dneska jsou lidi tak vytížení, že většinou stíhají chlastat až večer a pak to tak nemá na silnicích vypadat... Většina z nich je pak akorát akorát střízlivých, nervózních a nasratých na všechno a na všechny.
A teď trochu vážněji. Díky všem těm konzumním spotřebičům, co nám usnadňují život, aniž bychom nad jejich používáním museli nějak zvlášť přemýšlet, nám zbývá čas i energie se věnovat všem našim láskám, miláčkům, mazlíkům,...a jiným plechovým sráčům, které vlastně nemají žádné hlubší opodstatnění, jen nás stojí mraky času, peněz, vztahů,...a obvykle z nějakého subjektivního důvodu, který by stejně skoro nikdo jiný nepochopil.
Auto je spotřebák (vojezdit a vopustit) protože to tak většinová společnost chce. Není to špatně pro drtivou většinu a není to dobře pro velmi úzce specifickou menšinu.
Josephus
23. 7. 2021, 09:26 0Asi se nepodělí, mohli by přijít o potenciální marži z dýlu...
To musí být nějaká novinka nebo zajímavá kombinace, jinak tomu nerozumím. Vždyť na každé plechovce RedBullu je varování, že se nemá kombinovat s alkoholem, natož ještě něčím výživnějším.
... Ale třeba by se s nimi dalo domluvit, že by za každou včasnou měsíční splátku ztratili kousek vzorku pod lavičkou. ;-)
Ale se vší vážností tomuto přístupu k individualizaci a jejím možnostem fandím a držím palce Mitsubishi, aby tím oslovili tu správnou skupinu zákazníků a neminulo se to účinkem.
Josephus
23. 7. 2021, 08:47 -1Konkrétně jsme se bavili hlavně o modelu XC90 (ale i jiných dražších modelech v nabídce), který je již nějaký čas v prodeji a jaké zásadní nedostatky to auto stále ještě provází, jak k tomu přistupuje automobilka vůči zastoupení, zastoupení vůči dealerovi, dealer vůči zákazníkovi... Bavili jsme se také o několika konkrétních autech a jejich problémech s elektromotory v kolech a pocitu bezmoci při neustávajících pokusech o jejich zprovoznění, které vám ale nikdo nezaplatí (zákazník za to nemůže a automobilka to má v podmínkách spolupráce - a to je také celkem zajímavé téma, u kterého neznalí zírají s vyvalenými bulvami a nevěřícně kroutící hlavou). Jaké problémy se řeší na autech, to by člověk ani nevěřil, co se normálně pustí do prodeje mezi zákazníky, ze kterých si automobilky dělají platící testery. A jestli Číňani, Italové, Francouzi, Američani, Němci, Češi...ono to je asi víceméně jedno. Podobně příběhy se ke mně dostávají i z MB, BMW, Renaulta, Peugeota, Škodovky, Fiata, Audi, Hyundaie, Forda,...
Josephus
22. 7. 2021, 10:58 -1Ojetá auta obecně zdražila, jsou ojetější, starší a v horším stavu než vloni, kdy už jejich cena neklesala dle zažitých zvyklostí. Mezi lidmi je strašně moc peněz a tak se výrazně projevují zákony trhu...poptávka převyšuje nabídku. A k tomu situace s novými vozy, které výrazně zdržují z několika důvodů. Ale to je součást základního vzdělání, to není třeba rozebírat a navíc je to zcela zřejmé. Na výhodnou koupi s výhledem na nízkou ztrátu hodnoty to nyní obecně moc nevidím. To spíše naopak.
Nebo to bude chtít chvilku počkat, až se trh zaplní "výhodnými" ojetinami po povodních. ;-)
Taky mě napadlo Volvo, ale pak jsem si vzpomněl na poslední rozhovor s velmi zkušeným servisním technikem této značky a hned mi to zase z hlavy vypadlo.
S Camry jsem nejezdil, ale lákala by mě asi nejvíc. Na trhu ojetin se obecně Toyota těší velké přízni, i 10 let záruky při pravidelném servisu je také rozumný argument. Ale chce si to vyzkoušet... C-HR mě také zaujalo na první i na druhý dojem. Líbil se mi vzhled, technologie, výbava, dostupný servis, celkem zajímavé ceny, prostě tabulkový a teoretický vítěz volby auta dané kategorie...a pak jsem s tím něco pojezdil...nějak mi to celé přestalo dávat smysl...zdaleka to nefunguje tak, jak jsem očekával. Jízdní projev strašný, sladění motorů má velké mezery, málo místa všude, kvalita materiálů nic moc, ceny servisu vyšší atd. Každé pro tohoto auta má pro mě silnější proti a to je pro mě u Toyoty nemilým překvapením. Takže teď bez růžových brýlí a poněkud rozpolcen čekám na zápůjčku RAV4 s čistě benzínovým motorem.
Josephus
22. 7. 2021, 09:31 0Nemohl by na to mít vliv třeba nedostatek surovin / komponent? ;-)
Josephus
22. 7. 2021, 09:28 0Asi to nebude moc tím autem, ale spíš situací na trhu. ;-)
Josephus
10. 7. 2021, 11:58 1Dlouho jsem si to vozítko neužíval, ale za mě je to ta nejlepší Škodofka na poskakování s dětmi kolem baráku, na nákupy a podobně, se kterou jsem kdy jel... Nemám úplné pochopení pro karoserii typu klokan a docela špatně se tam leze přes široký práh (pro mě jediný argument pro karoserii typu SUV, který dokážu bez diskuze akceptovat). Naopak konfigurace a nastavení podvozku včetně 21" kol má za následek jízdní vlastnosti, které se se ctí vyrovnají i s běžnými městskými nástrahami. V interiéru mi vadí lesklé plochy od dob, co jsem mívával P407 a to se asi už nezmění. Vadí mi ovládání všeho přes displej, ale to je nemoc současnosti. Celkově ale kvalita a zpracování interiéru je na dobré úrovni. A 23 hodin ze zásuvky to stejně nebude nabíjet nikdo, každý si pořídí nějaký wallbox. Také mi vadí poměrně vysoká podlaha v kufru...pohled na manželku nakládající basy s nápoji může citlivějšího muže zabolet u srdíčka. ;-)
Obecně nepatřím k fanouškům všespásné elektromobility a ID.3 dokonce považuji za největší popelnici, se kterou jsem jel (doslova), ale tohle bych si dokázal představit jako třetí nebo čtvrté auto u domu s FVE.
Josephus
30. 5. 2021, 18:19 0Dal bych Ti palec nahoru, ale s tou Teslou jsi se fakt netrefil... Zaprvé je to neporovnatelné a zadruhé Tesla dělá ze svých platících zákazníků betatestery. Bohužel toto jediné všichni ostatní od nich okoukali (a koncern VW to posunul ještě na další level viz například ID.3), místo aby se od nich naučili téměř cokoliv jiného.
Josephus
30. 5. 2021, 18:11 -2Taky nesouhlasím s přístupem Škody Auto, ale dokáži to popsat slovy a ne jen tupým klikáním na příspěvek někoho, kdo se o tom odvážil poreferovat kolegům, kteří nemusí mít přístup k informacím z vývoje a vedení této zahraniční automobilky, vlastní zkušenosti nebo vlastní alespoň polofunkční rozum. ;-)
Majitelka firmy, se kterou úzce spolupracuji, zakázala (po bohatých negativních zkušenostech s nefunkčností těchto konkrétních vozidel a s ne zcela úspěšnými svolávacími akcemi, ze kterých museli zaměstnanci odjet vozidlem mnohem větším, než kterým přijeli - MHD) tento model nadále kupovat. Mají se Škodofkou podepsanou fleetovou smlouvu a nyní se tím zabývá jejich právní oddělení, aby vymysleli kličku, jak se z tohoto závazku vyvléci...Scala nestačí prostorově a Superb je vyhrazen vyššímu menežmentu. Na menší českou firmičku trochu německé, ale fandím tomu.
Malém jsem zapomněl, že jsme národ tupých vofcí, co se rád nechává vochcávat. Ave Škoda Octavia.
Ještě relativně nedávno se zde pravoslavní autíčkáři vysmívali jistému pokusu o elektrická Teslavozítka (já v nich oproti mnohým jezdil a tak nad nimi kroutím hlavou dodnes), kterým dělali zákazníci betatestery a ještě za královsky platí za to, že se takového sociálního pokusu mohou na vlastní kůži účastnit. Jistá východoevropská automobilka v držení západoněmecké společnosti se to naučila téměř dokonale. Dnes jsme betatestery téměř všichni. Platíme za to, že na nás činí pokusy a prodávají nám lehce nefunkční, zato těžce předražené vehykly (a ano, vím, jak se píše vehicle ;-) ).
Josephus
30. 5. 2021, 15:54 2Miloušůf Sup je vlastně jen takový zastírací manévr. Vaz ani Zil mu nepovolili. Nejvíc mu to ale sluší na kriplkáře tlačené párem volů a nesmíme opomenout Challanger 300, to je také solidní dopravní prostředek pro hlavu takového státu, jako je ten náš.. :)
Josephus
30. 5. 2021, 15:41 0U nás doma funguje carsharing docela obstojně. Občas si půjčím já auto od manželky a ona by si občas chtěla půjčit to moje. ;-)
Josephus
08. 5. 2021, 14:40 0Principiálně ano, také to tak mám, že benzín má větší smysl v RS a nafta zase ve Scoutu. Ale RS a Scout je třeba vnímat jako v jistém smyslu nejvyšší stupeň výbavy jako L&K. RS není závoďák a Scout opravdu není teréňák. Jsou to celkem normální tuctová auta, která se snaží zaujmout co nejširší spektrum potenciálních kupujících. Benzínových RS je dost, ale jejich motory se za trvanlivé považovat nedají. Po dubnu 2014 už lze 2.0TDI považovat za méně poruchový motor.
A jak je celkem obecně známo, člověk je ochoten nejvíce peněz utratit za něco co nepotřebuje, ale vlastně jen chce...mléko za 15Kč je moc, ale spojlery a velká kola z lehkých slitin mít musí.
Josephus
08. 5. 2021, 14:20 -3... Pokud vám nevadí, že kupujete něco, co jezdí od svolávačky ke svolávačce.
A protože je náprava problémů velmi náročná technicky i finančně, odpískali to a skutečné řešení přijde až s faceliftem. Teď se upraví tolerance, nastavení ŘJ a akčních členů, pár let to tak nějak bude fungovat a pak už to bude problém někoho jiného.
Pokoušet se opravit SW upgradem HW problém má takový význam jako když natírat ztrouchnivělé krovy... No a co že to někomu spadne na hlavu, ty to chceš prodat a za víc, než jaká je reálná hodnota. Tak trochu noční prodej. ;-)
Když to zaplatí někdo jiný, tak proč ne (na svolávačky jezdit v pracovní době...jen nepočítej s tím, že dostaneš náhradní auto), ale svoje peníze bych za ten předražený nedodělek neutratil.
Jinak oplastovaný kombík se zvýšenou průchodností a úsporným naftovým motorem je snem skoro každého nejen českého zahrádkáře a stěhováka amatéra.
Josephus
08. 5. 2021, 13:24 0Článek je podle nadpisu o čtyřdveřových kupé, nikoliv o sedanech. ;-)
Několik modelů Tatry rozhodně stojí za zmínku. Protože pak by se dalo argumentovat, že čtyřdveřové kupé je nelogická hloupost, která nemůže z principu definice existovat a pak by to byl jen bezduchý blábol. Jenomže není. Díky za ten text, vzpomínku i zamyšlení. U P5 jsem si nikdy nevšiml (ale když tak nad tím přemýšlím, svažující se záď se v historii vyskytovala mnohem častěji) a s RX-8 nelze než souhlasit.
Marketingové bláboly jsou zhouba lidstva díky bezmozkům, kteří tomu věří a šíří.
Josephus
04. 4. 2021, 13:38 0Je radost objevovat takové detaily..
Dodge Challanger má svou siluetu ve stínění čelního skla. U Jaguaru se tam procházejí kočičky a jak už bylo zmíněno.
Jeep (u různých modelů v různých podobách) v těchto místech rád připomíná svůj model Willys...a nejen tam, nalézt jej je možné i na ráfcích disků z lehkých slitin nebo ve světlech. Jeep si obecně na takové detaily potrpí, na plastovém krytu na kapotě už nevím kterého z malých modelů (asi Compass) jsou otisky pantoflí v písku. Veselého pavoučka má i Jeep Renegade pod krytem hrdla palivové nádrže s pozdravem "CIAO BABY". Model Compass má ještěrku na torpédu pod čelním oknem.
Mnohé modely britských sporťáků i dalších aut mají pod čalouněním kufru i jinde podpisy a vzkazy od lidí, kteří se na jejich výrobě podíleli.
U nejrůznějších modelů Opelu na vás vykoukne žralok při vyklopení kastlíku před spolujezdcem (z boku na výztuze).
Toyota GT86 jich má také několik. Její logo má připomínat vůz v driftu. Koncovka výfuku a vrtání válců (86mm) odkazuje na AE86. A k odlišení od Subaru v designu velmi často odkazuje na písmeno T (jako Toyota).
Chrysler a spol velmi rádi schovávají nejrůznější obrázky na protiskluzové podložky odkládacích prostor v interiéru (zajímavé jsou například obrysy několika světových závodních tratí u Dodge Viper SRT).
Ale protože rád podporuji náš domácí trh a český se tvářící značky, nemohu vynechat dvě mé nejoblíbenější Easter Egg's from Pity: příplatková schránka pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, kam se průměrný telefon nevejde má šanci pobavit jen někoho, kdo si za to připlatí. Ale schránka na brýle, kam se normální brýle nevejdou, ta může potěšit každého fanouška "Easy Ineligibility". Nebo další skrytá vychytávka je klimatizací chlazený palubní systém (chceš si poklidně plout krajinou, vypneš klimu, stáhneš okýnka a už si neposlechneš ani dopravní zpravodajství).
Josephus
01. 3. 2021, 22:05 -1Teslu nezaložil žádný podomní prodejce ani jihoafrický programátor, natož pak domnělý vizionář či snad filantrop... To je "jen" najatý manažer, kterému Tesla z části patří za vydělané odměny.