načítám data...

Josephus

JménoJosef Šperl
BydlištěPlzeň-město
Registracepřed 15.0 měs.
Poslední aktivitapřed 1.1 dny
Komentářů u článků80
Pozitivních komentářů u článků16
Negativních komentářů u článků10
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

Jo
Josephus
předevčírem v 20:09
0
Ineos Grenadier: Dostaneme konečně offroad, o kterém jsme snili?

Ten si můžeš připojit přes Apple CarPlay. ;-)

Jo
Josephus
předevčírem v 20:06
0
Ineos Grenadier: Dostaneme konečně offroad, o kterém jsme snili?

Jasně, většina vozového parku takových společností bude bude mít jiné složení, ale taková auta tam nesmí chybět. A podobný vůz prakticky nabízí jen Iveco. K vysílačům, elektrickým vedením, na různé stavby na odlehlých místech, nebo i pro armádu jsou takové vozy klíčové. Takové auto se nedá s HiLuxem srovnat a Toyota se ještě musí patřičně doupravit u externí firmy za těžké peníze a je to trochu jako když z kotníkových bot s bílým kožíškem chcete udělat holinky až pod ptačí hnízdo. Ne že by to nešlo, ale není to ono. Ty možnosti široké individualizace budou u tohoto auta klíčové.
A třeba můj strejda z vesnice (takový ten nadšenec, co má ranč, jezdí na milíře a baví se s partou tím, že zapomínají auta v dírách, hlavně, aby je pak mohli vynavijákovat), co se s Dajbychem "kamarádí", ho taky musí mít. Řeší spolu specifikaci a bude dělat společnost dvěma starším a jednomu novému Defíkovi.

Jo
Josephus
27. listopadu 2021, 01:39
0
Peugeot 504: Skutečná legenda

Tady zase bude remcalů..
Ale uvědomte si. Co by za to děti v Africe dali. ;-)
Na celkem pěkné kupé si vzpomínám na Šumavě. A naopak u Písku z toho má jeden pán na zahradě psí boudu.

Jo
Josephus
27. listopadu 2021, 01:32
1
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

DS5 rozumím, I když jsem oplakal hydrauliku...
Designové cítění nebylo podceňováno ani za komára. Proto se dal do škodný i do fakera dokoupit ten skvostný kousek plastu se zásobníkem na kazety, s uchycením na samořezy, co zvyšoval torzní tuhost cca o 50%. ;-)

Jo
Josephus
27. listopadu 2021, 01:23
0
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Není to 2 dekády starý francouz, ale zdaleka ani Lotus Exige... Univerzálně jezdit se v tom kupodivu opravdu dá.

Jo
Josephus
27. listopadu 2021, 01:14
0
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Ča Snač Aj: Musel jsem Ti srovnat karmu (a škoda, že tím palcem hore nejde polaskat vícekrát - do plusu by jsi zasloužil za tu hlášku). Některá místní hovádka nechápou, co je to sarkasmus a o čem je romantický večer...jednou dovnitř, dvakrát ven...rychle vyfotit, postnout svůj dickobraz na fejs a pochlubit se kámošům ze školy. ;-)
Nedej se odradit.

Jo
Josephus
24. listopadu 2021, 10:46
0
Spalování vodíku v autech

Sorry, nevešlo se to sem a nevšiml jsem si toho. Takže doplním, aby se vám sem vešlo víc palců dolů.

U využívání alternativních pohonů se vždy argumentuje ekologií a co je na lithiovém akumulátoru ekologického? Vůbec nic!!! Je to takový humus - od těžby (převážně krakování, proč to ten amík dělá pokud možno hlavně kdekoliv jinde po světě a u sebe jen v neobydlených oblastech?) přes zpracování, výrobu až po likvidaci do velké jámy v Americe (či recyklaci, chcete-li to za ní naivně považovat nebo jen pro klid v duši takto nazývat - ano vím o pokroku na tomto poli, kde se míra recyklace lithia pohybuje dokonce už v jednotkách až maximálně nízkých desítkách procent u těch nejpokročilejších a nejdražších technologií). Lithiové akumulátory jsou v dopravě slepá cesta, krok do prázdna a nebojím se použít výraz vyložené zlo. Nemá to s ekologií vůbec nic společného a ty mocipány, kteří nám je legislativně vnucují, ty bych přestěhoval do míst, kde se lithium těží, jejich děti zaměstnal ve zpracovávacích fabrikách a je samotné těmi dobrotami ze zpracování krmil! A vlastnosti těchto akumulátorů také nejsou pro použití v individuální osobní přepravě zrovna ideální (doba nabíjení, kapacita+její ztráta, cena,...). A ano opět vím o pokroku za poslední léta, ale stále je to něco, co je už z podstaty samotné prostě špatně. Vyvíjí se například grafenové akumulátory, které jsou nyní již v náběhu na sériovou výrobu. A i kdyby už nic dalšího, tak jsou svými vlastnostmi rozhodně vhodnější pro použití v dopravě díky vyšší energetické hustotě, rychlosti nabíjení atd. atd.
Aktuálně bych radši úplně vynechal téma fúzního reaktoru do každé kapsi, to chce ještě čas, ale toto je stále elektřina, tedy pro většinu Autíčkářů sprosté slovo.
Ale mně osobně je princip elektromotoru z technického hlediska velmi sympatický a považuji jej za současnou budoucnost. Protože jeho klíčovými vlastnostmi jsou nízké ztráty (jen se tak točí a točí), jednoduchá a trvanlivá konstrukce, kompaktní rozměry, nenáročná údržba, maximální "točivý moment" od otáček vyšších než 0 a mnoho dalšího. Jasně, má i své nevýhody jako třeba že nevoní po benzínu, nevydává uchulibé zvuky zápalů, výbuchů, sání, výfuku, syčení přeplňování a podobně, ale jen si tak píská a to se nedá poslouchat.
Jenomže se ve mně tluče to, ze většina lidí, kteří tomuto fandí jsou spíše extrémističtí fanatici bez špetky zdravého rozumu nebo jen náznaku soudnosti. Dodnes si vzpomenu na jeden dvoudílný pořád Jemese Maye, kde začal tím že představil jedno z prvních elektrických aut ke kterému uvedl, ze se nabijelo celou noc, aby pak ujelo cca 200km a po dvou hodinách probírání všemožných druhů pohonu v různých typech vozidel skončil u svého BMW i3, které musel nabíjet celou noc, aby pak ujelo cca 200km... Pokrok prostě nezastavíš (opět pro ty pomalejší si uvědomuji pokrok, který je již mnohem výraznější).
Lidstvo se po polovině 19.století vydalo směrem pálení benzínu (ano, vodík se pálil skutečně dřív) a dnes už není mnoho prostoru kudy a kam dál, takže budeme muset chtě nechtě změnit směr.

Jo
Josephus
24. listopadu 2021, 10:28
0
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Nevím, jak je to s tou výdrží, ale je zajímavé najít si statistiky nejporuchovějších aut. Jestli ta data nějak korelují, pak to s tou výdrží nebude moc slavné. ????
Motor by mohl z principu něco vydržet, drivetrain možná, ale to všechno ostatní na tom už bude mnohem hůř. Nejen tato automobilka přenáší testovací fázi na placené zákazníky a rozděluje prémie ve vývoji za ušetřenou lásku a čas při výrobě.

Jo
Josephus
24. listopadu 2021, 10:21
0
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Sorry Krabe, to bylo na Bísta, stihl jsi to odbouchnout dřív

Jo
Josephus
24. listopadu 2021, 10:19
0
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Kua, dobře ty. Takhle to asi fakt mohlo být.????

Jo
Josephus
24. listopadu 2021, 04:53
0
Škoda Enyaq IV 80x Sportline: První krok k porozumění

Když jsem to měl v létě půjčené, rikal jsem, že je to nejlepší Škodovka, se kterou jsem kdy jel. Nemám rád karoserie typu klokan, ale chápu, když někdo obecně argumentuje, ze se mu do toho dobře leze. Jenomže to není tento případ. Práh je strašně široký. A když už jsem do toho vylezl, špatně se mi sedělo v tom plochém sedadle, po kterém jsem se klouzal ze strany na stranu. Ještě mi vadili lesklé plochy na palubní desce, ale to už je věc vkusu. Jinak jsem byl celkem příjemně překvapen. Kdybych měl soláry, moc bych se tomu nebránil na poskakování po městě. Ale proč potom klokana? VW ID.3 byla největší popelnice, se kterou jsem v posledních letech jezdil a to opravdu doslova a Audi E-tron GT bych vyloženě rozuměl už jako téměř plbohodnotnému autu, ale stojí nepoměrně vic.

Jo
Josephus
24. listopadu 2021, 04:31
-3
Spalování vodíku v autech

Je mi jasné, že od jednodušší části zdejších čtenářů opět schytám spoustu negů (speciálně pro tuto část našich spoluobčanů se to pokusím psát polopatičtěji a velmi zjednodušeně, ačkoliv se převážně jedná o učivo druhého stupně základní školy - většina ostatních jistě ohleduplně odpustí, věcně doplní, upřesním či opraví), přesto i k tomuto tématu musím vyjádřit svůj názor. A také cítím potřebu předem uvést, že povozy se spalovacími motory jsou mým největším koníčkem od dob, co jsem začal více vnímat své širší okolí a v jisté formě i náplní mého profesního života. Mám k nim navzdory níže popsanému veskrze pozitivní vztah, sám takové vlastním a s vášní provozuji. Zároveň musím konstatovat, že nejsem v žádném případě zarytý ekoterorista, ale vnímám jistou přirozenou potřebu udržitelnosti. A nemám tím na mysli legislativně řízenou uhlíkovou pseudoneutralitu, mnou souhrnně nazývanou: ZDRAVÉMU ROZUMU NAVZDORY. A další (úplně jiná) věc je, že každá snaha může být k něčemu dobrá, ale pokud je aplikována například příliš agresivně nebo jen lokálně, může být tato snaha pro danou lokaci likvidační například ekonomicky, pokud je to zbytku světa u výfuku (velmi komplexní a obsáhlé samostatné téma).
Radši hned na začátku uvedu (a v textu níže se k tomu několikrát pro jistotu ještě odkáži), že každá přeměna energie znamená vždy za běžných podmínek ztráty a proto je potřeba v rámci co nejvyšší efektivity tyto přeměny maximálně eliminovat (nebo aplikovat ty s co nejmenšími ztrátami). To je taková základní mantra nejen v kinematické fyzice.

Musím konstatovat, že od chvíle, kdy jsem začal vnímat a chápat základní principy spalovacích motorů, začal jsem o nich zároveň víc a víc pochybovat. Nejvíc nelogické mi přijde, pokud přeměňujeme energii z fosilních paliv (toto téma je také na samostatnou a velmi obsáhlou debatu od těžby, výroby, distribuce,..) ve spalovacím motoru s posuvným vratným pohybem pístu. Dochází tak mimo jiné k výše zmíněným obrovským ztrátám, kdy musíte vygenerovat spoustu energie k tomu, aby se píst rozpohyboval a sotva se tak stane, už ho zase zastavujeme (další energie v háji), abychom jej opět rozpohybovali opačným směrem a hned nato jej opět za pomoci další vynaložené energie zastavili. Takže tímto jsem snad dostatečně vysvětlil, proč navzdory mé lásce k těmto nejsem jejich zastánce a nevidím v nich budoucnost a vlastně kriticky ani jejich současnost. Rotační spalovací motor považuji za vhodnější řešení, ale ten jsme si stále nebyli schopni vyvinout do dlouhodoběji použitelnější a trvanlivější formy. Proudový motor taky považuji za efektivně akceptovatelný, ale s tímto jsme narazili na určité limity, které z něho činí hůře použitelný agregát pro pohon osobního automobilu (i když turbodmychadla také prošla ohromným vývojem v silničních vozech od Widowmakera 930 Turbo po dnešní půlválcové nákupní wágeny, kde o nich téměř ani nevíme).
Obecně vzato není spalovací motor zrovna "to pravé ořechové". Pálíme si hlavně dynosaura a jiné praobyvatele naší planety, kterou kvůli tomu opravdu strašlivým způsobem drancujeme, a následně při procesu jeho spalování vzniká strašlivý svinec, který dýcháme (opět samostatné a velmi komplexní a obsáhlé téma - prosím o odpuštění mé strohosti a sklonů k zjednodušování ????). Když už pálit, tak obnovitelné zdroje. Ale Řepka Babiška taky není cesta ke spáse a oddálení totální destrukce této planety, pokud něco takového je vlastně vůbec možné. Nebo smysluplné?! ???? Jenomže já bych za účelem individuální dopravy moc nepálil. Pálení bych si radši nechal například k příležitostnému grilování (pro ty pomalejší je i toto nadsázka).

Jako zajímavá alternativní paliva obecně považuji to, co vznikne jako odpad při výrobě něčeho jiného (nemám teď úplně na mysli naftu) nebo jako jiný nechtěný produkt (všichni jistě víme, jak moc se na produkci skleníkových plynů podílejí třeba takové prdy, či rozklad výkalů a podobně. Tato "alternativní paliva" mají v sobě ještě stále veliký nevyužitý potenciál a dovedu si představit, že by například zemědělství bylo v tomto ohledu soběstačné. Ale to pořád pálíme a ze svince vyrábíme další svinec (ano existují další vložené postupy, které toto dokáží částečně eliminovat, ale tyto vnímám spíše jako vytloukání klínu klínem).

Zde bych už ale nahradil výraz "paliva" za "zdroj energie". Co je totiž palivo, to je minulost (až na jednu výjimku o Radek níže, ale to už jsme zase na základce). Metan a další kratší uhlovodíky lze pomocí pyrolýzi štěpit na uhlík a?...
...A je tu téma z nadpisu, tedy vodík. Jeho získávání z metanu se stává z budoucnosti již současností. Vodík vyrábět a distribuovat čistě jako pohonnou látku je víceméně nesmysl a to hned z několika důvodů. Jeho přímá výroba ať už z vody či zemního plynu je neskutečně energeticky náročná, tedy i nákladná a zase neefektivní a jeho distribuce je zase ohromně ztrátová a náročná a skladování není dlouhodobě udržitelné a ani moc bezpečné (posádka Hindenburgu by mohla vyprávět...tedy vlastně nemohla ????). Je to nejen neekonomické, ale ztrácí to ekologickou pointu, kterou je primárně argumentováno.
Spalování vodíku ale také nevnímám jako ten správný směr. Spíše to považuji za relativně jednoduchý a levný způsob využití již existujícího vodíku jako paliva za pomoci snadno dostupných zdrojů. Spalování vodíku sloužící k pohonu je tu s námi od počátku devatenáctého století a kam to pokročilo? Grand Admiral Thrawn výše odkazuje na jeden z aktuálně nejpokročilejších projektů Toyoty, který tyto postupy posouvá zase o kousek dál. Dle mého neskromného názoru tomu mnoho šancí nedávám v globální adaptaci pro individuální dopravu, ale pro například již výše zmíněné zemědělství v souvislosti s metanem by to mohlo být skutečně zajímavé. Nebo ve smyslu dálkové námořní a silniční nákladní dopravy. Někde jsem ale před časem nasál tezi, že by zaoceánské lodě mohly vyrábět elektřinu z vln, pomocí té elektrolýzou vyrábět vodík a ten následně použít k pohonu. Ale v tomto případě bych tvůrci této myšlenky doporučil soustředit se na konstrukci perpetum mobile, které by bylo méně energetický ztrátové a tak by dokázalo produkovat podstatně více energie, než samo spotřebuje.
Ještě na chvilku se vrátím k vodíku, i když další text opět tématicky oddělím prázdným řádkem.

Potenciál vodíku může být také v palivovém článku, ve kterém se mění chemická energie H2 na elektrickou (nesmíme však zapomínat na již mnohokráte výše zmiňovanou mantru o ztrátách a efektivitě, než se dostane vodík až sem). Zde už jsou ovšem ztráty rapidně nižší. Jenomže se jedná o chemickou reakci, kterou zatím ještě nelze regulovat dle potřeby v reálném čase, takže potřebujeme naakumulovat něco elektrické energie dopředu. Tuto někam musíme uložit a nejčastěji k tomu používáme akumulátor (další ztráty a nižší efektivita). A když uz s sebou táhneme akumulátor, tak proč do něj konvertovat energii z neelektrické? Takže jsme se přes vodík jako zdroj energie dostali k elektřině. Jenomže tu potřebujeme uchovávat a k tomu používáme převážně lithiové akumulátory. A to je něco, na co když si vzpomenu, tak se mi otevírá kudla v kapse. U využívání alternativních pohonů se vždy argumentuje ekologie a co je na lithiovém...

Jo
Josephus
25. října 2021, 22:56
0
Proč je auto spotřebič a proč to není špatně

Kam se poděla flaša slivovice na dobré ráno? Nebo alespoň panáka před cestou do práce, když už člověk nestíhá? To je ten povrchní, uspěchaný, konzumní život se spotřebiči... Dnes lidi k snídani radši nahází kdeco do mixéru (pak na fejs, na instáč a nakonec do hajzlu), než aby si s láskou nechali v průběhu podzimu zkvasit, fermentovat a vypálit něco highperformance tekutých vitamínů. Dneska jsou lidi tak vytížení, že většinou stíhají chlastat až večer a pak to tak nemá na silnicích vypadat... Většina z nich je pak akorát akorát střízlivých, nervózních a nasratých na všechno a na všechny.
A teď trochu vážněji. Díky všem těm konzumním spotřebičům, co nám usnadňují život, aniž bychom nad jejich používáním museli nějak zvlášť přemýšlet, nám zbývá čas i energie se věnovat všem našim láskám, miláčkům, mazlíkům,...a jiným plechovým sráčům, které vlastně nemají žádné hlubší opodstatnění, jen nás stojí mraky času, peněz, vztahů,...a obvykle z nějakého subjektivního důvodu, který by stejně skoro nikdo jiný nepochopil.
Auto je spotřebák (vojezdit a vopustit) protože to tak většinová společnost chce. Není to špatně pro drtivou většinu a není to dobře pro velmi úzce specifickou menšinu.

Jo
Josephus
23. července 2021, 09:26
0
Mitsubishi Space Star: Rychleji a zběsileji

Asi se nepodělí, mohli by přijít o potenciální marži z dýlu...
To musí být nějaká novinka nebo zajímavá kombinace, jinak tomu nerozumím. Vždyť na každé plechovce RedBullu je varování, že se nemá kombinovat s alkoholem, natož ještě něčím výživnějším.
... Ale třeba by se s nimi dalo domluvit, že by za každou včasnou měsíční splátku ztratili kousek vzorku pod lavičkou. ;-)

Ale se vší vážností tomuto přístupu k individualizaci a jejím možnostem fandím a držím palce Mitsubishi, aby tím oslovili tu správnou skupinu zákazníků a neminulo se to účinkem.

Jo
Josephus
23. července 2021, 08:47
-1
Ptejte se: Auto střední třídy, které si drží hodnotu

Konkrétně jsme se bavili hlavně o modelu XC90 (ale i jiných dražších modelech v nabídce), který je již nějaký čas v prodeji a jaké zásadní nedostatky to auto stále ještě provází, jak k tomu přistupuje automobilka vůči zastoupení, zastoupení vůči dealerovi, dealer vůči zákazníkovi... Bavili jsme se také o několika konkrétních autech a jejich problémech s elektromotory v kolech a pocitu bezmoci při neustávajících pokusech o jejich zprovoznění, které vám ale nikdo nezaplatí (zákazník za to nemůže a automobilka to má v podmínkách spolupráce - a to je také celkem zajímavé téma, u kterého neznalí zírají s vyvalenými bulvami a nevěřícně kroutící hlavou). Jaké problémy se řeší na autech, to by člověk ani nevěřil, co se normálně pustí do prodeje mezi zákazníky, ze kterých si automobilky dělají platící testery. A jestli Číňani, Italové, Francouzi, Američani, Němci, Češi...ono to je asi víceméně jedno. Podobně příběhy se ke mně dostávají i z MB, BMW, Renaulta, Peugeota, Škodovky, Fiata, Audi, Hyundaie, Forda,...

Jo
Josephus
22. července 2021, 10:58
-1
Ptejte se: Auto střední třídy, které si drží hodnotu

Ojetá auta obecně zdražila, jsou ojetější, starší a v horším stavu než vloni, kdy už jejich cena neklesala dle zažitých zvyklostí. Mezi lidmi je strašně moc peněz a tak se výrazně projevují zákony trhu...poptávka převyšuje nabídku. A k tomu situace s novými vozy, které výrazně zdržují z několika důvodů. Ale to je součást základního vzdělání, to není třeba rozebírat a navíc je to zcela zřejmé. Na výhodnou koupi s výhledem na nízkou ztrátu hodnoty to nyní obecně moc nevidím. To spíše naopak.
Nebo to bude chtít chvilku počkat, až se trh zaplní "výhodnými" ojetinami po povodních. ;-)
Taky mě napadlo Volvo, ale pak jsem si vzpomněl na poslední rozhovor s velmi zkušeným servisním technikem této značky a hned mi to zase z hlavy vypadlo.
S Camry jsem nejezdil, ale lákala by mě asi nejvíc. Na trhu ojetin se obecně Toyota těší velké přízni, i 10 let záruky při pravidelném servisu je také rozumný argument. Ale chce si to vyzkoušet... C-HR mě také zaujalo na první i na druhý dojem. Líbil se mi vzhled, technologie, výbava, dostupný servis, celkem zajímavé ceny, prostě tabulkový a teoretický vítěz volby auta dané kategorie...a pak jsem s tím něco pojezdil...nějak mi to celé přestalo dávat smysl...zdaleka to nefunguje tak, jak jsem očekával. Jízdní projev strašný, sladění motorů má velké mezery, málo místa všude, kvalita materiálů nic moc, ceny servisu vyšší atd. Každé pro tohoto auta má pro mě silnější proti a to je pro mě u Toyoty nemilým překvapením. Takže teď bez růžových brýlí a poněkud rozpolcen čekám na zápůjčku RAV4 s čistě benzínovým motorem.

Jo
Josephus
22. července 2021, 09:31
0
Ptejte se: Auto střední třídy, které si drží hodnotu

Nemohl by na to mít vliv třeba nedostatek surovin / komponent? ;-)

Jo
Josephus
22. července 2021, 09:28
0
Ptejte se: Auto střední třídy, které si drží hodnotu

Asi to nebude moc tím autem, ale spíš situací na trhu. ;-)

Jo
Josephus
10. července 2021, 11:58
1
Škoda Enyaq IV 80: Haters gonna hate

Dlouho jsem si to vozítko neužíval, ale za mě je to ta nejlepší Škodofka na poskakování s dětmi kolem baráku, na nákupy a podobně, se kterou jsem kdy jel... Nemám úplné pochopení pro karoserii typu klokan a docela špatně se tam leze přes široký práh (pro mě jediný argument pro karoserii typu SUV, který dokážu bez diskuze akceptovat). Naopak konfigurace a nastavení podvozku včetně 21" kol má za následek jízdní vlastnosti, které se se ctí vyrovnají i s běžnými městskými nástrahami. V interiéru mi vadí lesklé plochy od dob, co jsem mívával P407 a to se asi už nezmění. Vadí mi ovládání všeho přes displej, ale to je nemoc současnosti. Celkově ale kvalita a zpracování interiéru je na dobré úrovni. A 23 hodin ze zásuvky to stejně nebude nabíjet nikdo, každý si pořídí nějaký wallbox. Také mi vadí poměrně vysoká podlaha v kufru...pohled na manželku nakládající basy s nápoji může citlivějšího muže zabolet u srdíčka. ;-)
Obecně nepatřím k fanouškům všespásné elektromobility a ID.3 dokonce považuji za největší popelnici, se kterou jsem jel (doslova), ale tohle bych si dokázal představit jako třetí nebo čtvrté auto u domu s FVE.

Jo
Josephus
30. května 2021, 18:19
0
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI: Nejlepší oktávka, jakou dneska můžete mít

Dal bych Ti palec nahoru, ale s tou Teslou jsi se fakt netrefil... Zaprvé je to neporovnatelné a zadruhé Tesla dělá ze svých platících zákazníků betatestery. Bohužel toto jediné všichni ostatní od nich okoukali (a koncern VW to posunul ještě na další level viz například ID.3), místo aby se od nich naučili téměř cokoliv jiného.

Jo
Josephus
30. května 2021, 18:11
-2
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI: Nejlepší oktávka, jakou dneska můžete mít

Taky nesouhlasím s přístupem Škody Auto, ale dokáži to popsat slovy a ne jen tupým klikáním na příspěvek někoho, kdo se o tom odvážil poreferovat kolegům, kteří nemusí mít přístup k informacím z vývoje a vedení této zahraniční automobilky, vlastní zkušenosti nebo vlastní alespoň polofunkční rozum. ;-)

Majitelka firmy, se kterou úzce spolupracuji, zakázala (po bohatých negativních zkušenostech s nefunkčností těchto konkrétních vozidel a s ne zcela úspěšnými svolávacími akcemi, ze kterých museli zaměstnanci odjet vozidlem mnohem větším, než kterým přijeli - MHD) tento model nadále kupovat. Mají se Škodofkou podepsanou fleetovou smlouvu a nyní se tím zabývá jejich právní oddělení, aby vymysleli kličku, jak se z tohoto závazku vyvléci...Scala nestačí prostorově a Superb je vyhrazen vyššímu menežmentu. Na menší českou firmičku trochu německé, ale fandím tomu.

Malém jsem zapomněl, že jsme národ tupých vofcí, co se rád nechává vochcávat. Ave Škoda Octavia.
Ještě relativně nedávno se zde pravoslavní autíčkáři vysmívali jistému pokusu o elektrická Teslavozítka (já v nich oproti mnohým jezdil a tak nad nimi kroutím hlavou dodnes), kterým dělali zákazníci betatestery a ještě za královsky platí za to, že se takového sociálního pokusu mohou na vlastní kůži účastnit. Jistá východoevropská automobilka v držení západoněmecké společnosti se to naučila téměř dokonale. Dnes jsme betatestery téměř všichni. Platíme za to, že na nás činí pokusy a prodávají nám lehce nefunkční, zato těžce předražené vehykly (a ano, vím, jak se píše vehicle ;-) ).

Jo
Josephus
30. května 2021, 15:54
2
Ve službách státu: Nevážně o prezidentských speciálech

Miloušůf Sup je vlastně jen takový zastírací manévr. Vaz ani Zil mu nepovolili. Nejvíc mu to ale sluší na kriplkáře tlačené párem volů a nesmíme opomenout Challanger 300, to je také solidní dopravní prostředek pro hlavu takového státu, jako je ten náš.. :)

Jo
Josephus
30. května 2021, 15:41
0
Autíčkář se ptá: Sdílená mobilita?

U nás doma funguje carsharing docela obstojně. Občas si půjčím já auto od manželky a ona by si občas chtěla půjčit to moje. ;-)

Jo
Josephus
08. května 2021, 14:40
0
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI: Nejlepší oktávka, jakou dneska můžete mít

Principiálně ano, také to tak mám, že benzín má větší smysl v RS a nafta zase ve Scoutu. Ale RS a Scout je třeba vnímat jako v jistém smyslu nejvyšší stupeň výbavy jako L&K. RS není závoďák a Scout opravdu není teréňák. Jsou to celkem normální tuctová auta, která se snaží zaujmout co nejširší spektrum potenciálních kupujících. Benzínových RS je dost, ale jejich motory se za trvanlivé považovat nedají. Po dubnu 2014 už lze 2.0TDI považovat za méně poruchový motor.
A jak je celkem obecně známo, člověk je ochoten nejvíce peněz utratit za něco co nepotřebuje, ale vlastně jen chce...mléko za 15Kč je moc, ale spojlery a velká kola z lehkých slitin mít musí.

Jo
Josephus
08. května 2021, 14:20
-3
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI: Nejlepší oktávka, jakou dneska můžete mít

... Pokud vám nevadí, že kupujete něco, co jezdí od svolávačky ke svolávačce.
A protože je náprava problémů velmi náročná technicky i finančně, odpískali to a skutečné řešení přijde až s faceliftem. Teď se upraví tolerance, nastavení ŘJ a akčních členů, pár let to tak nějak bude fungovat a pak už to bude problém někoho jiného.
Pokoušet se opravit SW upgradem HW problém má takový význam jako když natírat ztrouchnivělé krovy... No a co že to někomu spadne na hlavu, ty to chceš prodat a za víc, než jaká je reálná hodnota. Tak trochu noční prodej. ;-)
Když to zaplatí někdo jiný, tak proč ne (na svolávačky jezdit v pracovní době...jen nepočítej s tím, že dostaneš náhradní auto), ale svoje peníze bych za ten předražený nedodělek neutratil.

Jinak oplastovaný kombík se zvýšenou průchodností a úsporným naftovým motorem je snem skoro každého nejen českého zahrádkáře a stěhováka amatéra.

Jo
Josephus
08. května 2021, 13:24
0
Po stopách čtyřdvéřových kupé

Článek je podle nadpisu o čtyřdveřových kupé, nikoliv o sedanech. ;-)
Několik modelů Tatry rozhodně stojí za zmínku. Protože pak by se dalo argumentovat, že čtyřdveřové kupé je nelogická hloupost, která nemůže z principu definice existovat a pak by to byl jen bezduchý blábol. Jenomže není. Díky za ten text, vzpomínku i zamyšlení. U P5 jsem si nikdy nevšiml (ale když tak nad tím přemýšlím, svažující se záď se v historii vyskytovala mnohem častěji) a s RX-8 nelze než souhlasit.
Marketingové bláboly jsou zhouba lidstva díky bezmozkům, kteří tomu věří a šíří.

Jo
Josephus
04. dubna 2021, 13:38
0
Moje oblíbené easter eggy

Je radost objevovat takové detaily..
Dodge Challanger má svou siluetu ve stínění čelního skla. U Jaguaru se tam procházejí kočičky a jak už bylo zmíněno.
Jeep (u různých modelů v různých podobách) v těchto místech rád připomíná svůj model Willys...a nejen tam, nalézt jej je možné i na ráfcích disků z lehkých slitin nebo ve světlech. Jeep si obecně na takové detaily potrpí, na plastovém krytu na kapotě už nevím kterého z malých modelů (asi Compass) jsou otisky pantoflí v písku. Veselého pavoučka má i Jeep Renegade pod krytem hrdla palivové nádrže s pozdravem "CIAO BABY". Model Compass má ještěrku na torpédu pod čelním oknem.
Mnohé modely britských sporťáků i dalších aut mají pod čalouněním kufru i jinde podpisy a vzkazy od lidí, kteří se na jejich výrobě podíleli.
U nejrůznějších modelů Opelu na vás vykoukne žralok při vyklopení kastlíku před spolujezdcem (z boku na výztuze).
Toyota GT86 jich má také několik. Její logo má připomínat vůz v driftu. Koncovka výfuku a vrtání válců (86mm) odkazuje na AE86. A k odlišení od Subaru v designu velmi často odkazuje na písmeno T (jako Toyota).
Chrysler a spol velmi rádi schovávají nejrůznější obrázky na protiskluzové podložky odkládacích prostor v interiéru (zajímavé jsou například obrysy několika světových závodních tratí u Dodge Viper SRT).
Ale protože rád podporuji náš domácí trh a český se tvářící značky, nemohu vynechat dvě mé nejoblíbenější Easter Egg's from Pity: příplatková schránka pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, kam se průměrný telefon nevejde má šanci pobavit jen někoho, kdo si za to připlatí. Ale schránka na brýle, kam se normální brýle nevejdou, ta může potěšit každého fanouška "Easy Ineligibility". Nebo další skrytá vychytávka je klimatizací chlazený palubní systém (chceš si poklidně plout krajinou, vypneš klimu, stáhneš okýnka a už si neposlechneš ani dopravní zpravodajství).

Jo
Josephus
01. března 2021, 22:05
-1
Pět řešení problému, který nebyl

Teslu nezaložil žádný podomní prodejce ani jihoafrický programátor, natož pak domnělý vizionář či snad filantrop... To je "jen" najatý manažer, kterému Tesla z části patří za vydělané odměny.

Jo
Josephus
17. února 2021, 21:21
0
Moje osobní radosti a strasti s PR

Dal jsem si to na vyzytky. ;-)

Jo
Josephus
16. února 2021, 21:57
0
Moje osobní radosti a strasti s PR

Jsem dobitek a až teď to po sobě čtu! :D ;-)
Samozřejmě "vztyčené". Za to jsem si dal facku, na ostatním trvám. ;-)

Jo
Josephus
16. února 2021, 19:56
0
Moje osobní radosti a strasti s PR

True, true.. Taky mi to chybí. A přitom bych chtěl vědět nejen kdo převodovku dodal, jaký je to konkrétní typ, ale i kdo k tomu psal psal soft, kdo to otestoval a nakonec i kdo to odladil... ;-) Jezdil jsem s auty, kdy jsem nevěřil, že je tam ZF, ale dokonce i s auty, kdy jsem jsem i přes vstyčené a olýzlnuté dva prsty (ne, já myslím jako přísahu) nevěřil, že se o změnu převodového poměru stará hydroměničový automat od Aisinu.

Jo
Josephus
07. února 2021, 16:42
0
Autíčkář hledá posily (+ výroční zpráva a plán na další pětiletku)

Díky za objasnění. Je super vědět, že nejsem sám, koho tito tvorové imponují. Píšu si Tě mezi oblíbené zvířomilce a s dalšími dilematy se již obrátím konkrétně. ;-)

Jo
Josephus
07. února 2021, 16:34
0
Autíčkář hledá posily (+ výroční zpráva a plán na další pětiletku)

Díky svým konexím a známostem cítím nutkavou potřebu zde uvést vše na pravou míru. Kolega Galveston měl k dispozici testovací prototyp, který se ale bohužel do sériové výroby nedostane. Vedení automobilky jej zavrhlo z několika důvodů a některé z nich se nám však podařilo vyzvědět. Jsou to například:
Velmi úzká cílová skupina, která není ochotna dělat ústupky (mimo jiné: každý chce mít sice svoje vlastní pedály, ale také svého vlastního autopilota).
Z vývojového centra zaznívají hlasy, že by se také velmi špatně integrovaly prvky z rodiny "simply clever", protože do držáku na brýle by se ty brýle skutečně mohly vejít a nebo nad řídící jednotkou již nezbyl prostor pro nálevku nádržky ostřikovačů a tudíž by tato kapalina mohla protéct, aniž by korozivně mohla působit na jednu z nejsofistikovanějších součástek vozu.
Snad nejsilnějším argumentem je však to jméno, které se neslučuje s firemní identitou... Rohliq... Bohužel nezbývá než se slzou v oku konstatovat, že tento matroš (pardon, model) byl uložen k ledu a nyní se očekává zásilka ferneta z Božkova.
Pro fanoušky této automobilky máme přesto skvělou zprávu. Aktuálně se usilovně pracuje na modelu "Kokoťáq", který již dostal zelenou od marketérů, financí a dokonce i úzkého vedení automobilky. Tento nový model má přímo cílit na klientelu dalších germánských prémiových automobilek, čímž si Škoda Auto slibuje příval movitější klientely. Protože však cílová skupina je velmi široká, i podpora tohoto projektu má silnou záštitu. Design se má inspirovat u samotného názvu. Má oslovit hlavně individualisty, kterým vadí, že je v něm široká veřejnost již nerozpozná, protože jsou všechna nová auta víceméně od sebe vzájemně k nerozeznání (konkrétní argumenty z designerského oddělení znějí, že Bramboráka běžný jouda stejně nerozezná od jakéhokoliv jiného korejce nebo že všechny třídy Merkeldesu vypadají úplně stejně - kromě těch od Renaulta, které cílí spíše na dámskou část klientely). Díky předběžným průzkumům trhu se zdá, že tento model bude mít veliký komerční úspěch, a tak se aktuálně zvažuje, že by postupem času mohla přijít na trh celá modelová řada založená na nově vzniklém designovém jazyce zvaném "pyus", který se bude vyznačovat dvěmi menšími oblouky rozdělenými jedním větším (velikost prostředního výčnělku pak bude ovlivněna hlavně cenovou třídou, do které daný model bude zapadat).
Víc ale nyní již zveřejnit nemůžeme, protože by se již jednalo o pouhopouhé spekulace a neověřené domněnky. Nyní si již musíme počkat, až na silnici potkáme skutečného Kokoťáqa.
Tímto prosím naše věrné čtenáře, aby na na náš redakční mail zasílali fotky přistižených, testovacích Kokoťáqů na našich silnicích. Do té doby se těšíme alespoň na vaše vlastní grafické návrhy.

Jo
Josephus
07. února 2021, 13:56
0
Autíčkář hledá posily (+ výroční zpráva a plán na další pětiletku)

Žurnalistika obecně je činnost záslužná, náležitě oceňovaná finančně i čtenáři, časově nenáročná, plně uspokojující, perspektivní... Nechci od toho nikoho odrazovat, i protože na tento web si rád chodím počíst, popřemýšlet si, nasát jiný úhel pohledu, jiný názor, jinou zkušenost, něčí pláč, nářek nebo i jen zapšklý mindráček.
Ale na jakýchkoliv jiných internetech bych od toho z přesvědčení důrazně odrazoval. Pokud tedy nejsi vyloženě splachovací, všechno je ti fuk a láká tě natáčet afektovaná videa bez jakékoliv myšlenky a umísťovat je na všemožné (spíš nemožné) asociální sítě, ale za těžké prachy z reklamy (o co povrchnější a bezduché sdělení, o to více lajků). Obzvlášť pokud chceš obecenstvu zprostředkovat vlastní dojmy. To tě alespoň nebude tolik iritovat, že se vždycky najde nějaká místní kelebryta, která se živý překupnictvím zboží z druhé ruky, jezdí růžovým Pežotem, z principu svého zahořklého života musí všemu oponovat a samozřejmě úplně všemu rozumí nejlépe.
Jenomže tato záslužná činnost je o něčem jiném. Je to o dobrém pocitu skvěle odvedené práce. Dostanete se mezi další podobně postižené pacienty, díky kterým si opět můžete rozšířit obzory (tento odstavec jsem dokonce napsal bez špetky ironie) a poznáte zákoutí a zákulisí tohoto romantického oboru (sorry, ale teď už jsem se zase neudržel).
Pokud takové ambice máš, jsi zde na správném místě. Tento web není běžné fórumauto, kde se píšou bláboly pořád dokola, každý týden článek na stejné téma, ale s jiným závěrem, kde je prvních 15 odstavců o exrementech a ten poslední o klouzačce na výkalu pro děti, ale nikdy neodpovídá na otázku z nadpisu jak z bulvární příručky.
Většina zdejších čtenářů jsou skuteční nadšenci, jímž láska k vozidlům pramení od srdíčka a i když jsme Autíčkáři od přirození, radost nám stříká (i) z uší a vyzařuje z očí.
Dodej si odvahu, zkus překonat svou stydlivost a alespoň to vyzkoušej!
Díky za tyhle stránky, za tyhle lidi, za váš čas, zápal, nadšení, radost i zprostředkované další emoce. Není snad žádný další web, kde bych si s radostí přečetl i článek, který mne podstatou svého obsahu vlastně ani nezajímá. Díky všem, co se na tom podíleli, podílejí a těm, kteří k tomu najdou odvahu a podílet se ještě budou. Díky všem blogařům. A díky všem, kteří nesrší jen hněvem, zlobou a nenávistí. Díky. :)

A teď trochu OT. Kromě vozítek a další techniky mám rád i zvířátka. A tak by mě ze zoologicko-biologického hlediska zajímalo (koho by to na tomto specificky odborně zaměřeném webu nezajímalo, že?): Kočky tvoří hejna? Nebo stáda? Nebo smečky? Nebo kolonie? Občas mě taky napadá, jestli se spíš nehoufují do gangů??? ;-)

Jo
Josephus
07. února 2021, 10:54
-5
Hledání ideálního Ferrari pro začátečníka

Mindráčci, k čemu ty mínusy? Vždyť má ten chlapec pravdu!
A navíc píše se vší vážností a ne s ironickými poznámkami a úšklebky, oproti tomu o příspěvek výše.. Co takhle místo mačkání tlačítek v anonymitě se zkusit svobodně vyjádřit pomocí věcné argumentace?

Jo
Josephus
06. února 2021, 16:20
1
Hledání ideálního Ferrari pro začátečníka

Ferrari u silničního modelu poprvé použilo přeplňování v roce 1984 (288 GTO). F40 jsem několikrát viděl nejen řádit na okruhu a její zvuk bych jako šepot levandulí rozhodně neoznačil.
Dříve se o design staraly jednotlivé karosárny, každého modelu bylo maximálně pár kusů, dnes to tak nejde z mnoha důvodů.
Dnes jsou ale auta jen vedlejší produkt této značky až po klíčenkách, kšiltovkách, hrnečkách, voňavkách,... Přesto je pořád Ferrari továrna na sny.
Ale chápu, že jsou lidé, kteří radši budou jezdit na repráku od Audiwagenu, než aby si koupili za své příspěvky od sociálky pozérský Frkobrk. ;-)

Jo
Josephus
05. února 2021, 17:47
5
Hledání ideálního Ferrari pro začátečníka

Záleží na každém.
Kamarád si před dávnými lety za svůj první vydělaný milion koupil ojeté F355 a málem spáchal sebevraždu, když mu na stole přistál účet za první servis (motor ven a když už je venku, tak...). Jiný kamarád Ferrari sbíral než ho přešlo úzké zaměření na jednu značku, ale stejně všude lítal vrtulníkem (jeho oblíbená hláška byla: "Vrtulník si dneska může pořídit každý." ale prý nejlepší model na víceméně běžné ježdění se zachováním radosti z řízení byl facelift 360, tedy 430 s manuálem). Jeden známý, který se zabývá developmentem má na "normální" ježdění Pistu a 812 Superfast (říká, že to má na normální ježdění, ale jezdí eSkem a Féra vytáhne každé 2x do roka). Jeden fotbalový funkcionář, se kterým se občas potkávám se mi přiznal, že úplně ze všech nejradši má Californii, ale na veřejnosti tvrdí, že to je manželky (protože mu fotbalisti tvrdí, že je to pro holky) a teď ji chtěl pořídit Portofino (než mu do toho něco vlezlo ;-) ). A na jednom letním srazu jsem si povídal s novopečeným majitelem GTC4Lusso a ten trval na tom, že je to nejlepší a nejuniverzálnější Ferrari všech dob.
Já bych s tím denně jezdit nechtěl a proto by se mi v garáži líbila F40 (možná její předfaceliftové provedení 288GTO), to je můj hrdina.
Jinak za moje další topky považuji 250 Testarossa, 250 GTO, 365 Daytona, 512BB, 512M, 430 Scuderia a Enzo...that's my heroes.
Ale kdybych měl zůstat "nohama na zemi" a vybrat jen jedno, asi bych nakonec překvapil sám sebe a vybral bych si 456. :D

Jo
Josephus
02. února 2021, 22:42
0
Zajímavé naftové motory minulosti

Klobouk dolů. S tímhle motorem jsem se nikdy nesetkal, ani o něm neslyšel (při psaní komentu jsem si ale jeho existenci připustil, u FV jsem už viděl lecjaké psí kusy;-) ).

Jo
Josephus
02. února 2021, 22:31
0
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

Sice žádný ze standardních testů nepřinesl jediný důkaz o teratogenní toxicitě, nezbývá, než jen a pouze souhlasit. ;-)

Jo
Josephus
02. února 2021, 21:20
0
Autíčkář se ptá: Baterie nebo vodík?

Jakákoliv transformace energie = ztráta
Vodík se nevyplatí vyrábět k těmto účelům, ale jako "odpad" je to...hmmm...použitelné?
Přikláním se elektrice, ale musíme se naučit tuto energii mnohem efektivněji ulovit a uchovat. A lithiové akumulátory považuji za slepou cestu.

Jo
Josephus
02. února 2021, 00:19
1
Proč nechápeme nová auta

Se spoustou věcí v textu souhlasím a s určitým nadhledem je sám vnímám alespoň trochu podobně. A stejně tak si myslím, že jsou trochu přitažené za uši, vytržené z kontextu a chybí tomu takový ten zdravý nadhled. Ale i to chápu stejně jako většina zdejších čtenářů, i když máme potřebu tomu oponovat.
Zákony trhu platí stále. A jako vždy tyto jsou přizpůsobovány a ohýbány ve prospěch vyšších a mocnějších autorit či zájmových skupin.
Automobilka vyrábí své vozy tak, aby vyhověla většinovému zákazníkovi (samozřejmě tak, aby splnila většinu z legislativních rámců lokálních i globálních, přísné finanční požadavky ekonomického oddělení a to v nějakém rozumném kompromisu pokud možno tak, aby si uživatel myslel, že je vlastně spokojený). Jenomže největším zákazníkem automobilek už dávno nejsou spotřebitelé. Jsou to leasingovky a jim podobní. Ty zajímají prakticky jen produkty v době splacení jejich pacientem (a většina těchto klientů jsou korporátní subjekty s vozovými parky). Jaký je tedy jejich zájem? Co nejnižší náklady na provoz za 3 roky.
Pouštím se teď na tenký led, ale je to nějakým způsobem "zaokrouhlený" a velmi zjednodušený názor. Auto je spotřebák. Je to věc denní spotřeby. Je to velmi sofistikované zařízení s nedostatečně naddimenzovanou trvanlivostí nebo se záměrně omezenou životností? Jasně, že auta dnes ujedou v průměru větší vzdálenost v průběhu plánovaného životního cyklu. No a ještě aby ne. Pokročily technologie, vývoj materiálů, inženýrství obecně, zmenšily se výrobní tolerance...
Auta řídí všichni a průměrný řidič není profesionál, ale matka v domácnosti. Auto musí být pokud možno maximálně blbuvzdorné.
Technologie jdou kupředu. Stejně tak, jako už víc jak 15 let tvrdím, že telefon dávno není k tomu, abychom si jen zavolali. A posledních 10 let se stále divím, k čemu potřebujeme takový výpočetní výkon v každé krabičce...vždyť by mohl být dedikovaný a sdílený a všechny ty počítače, telefony, přehrávače, radiomapy by vlastně mohla být jen zobrazovadla...stejně je to všechno připojeno k internetu. Technologie, počítače, telefony a vůbec všechno je tak strašně zastaralé. Vynaložené prostředky na vývoj se nejprve musí zaplatit...a pak musí taky pořádně vydělat. Před 30.lety jsem nedokázal pochopit, proč ještě pořád mezi sebou auta vzájemně nekomunikují, neumí synchronizované rozjezdy z křižovatek a tak dál a tak dál... Je to 30 let... Ale "už" se to asi blíží.
Zamiloval jsem si jeden reklamní slogan jedné automobilky, který nahradil: "Nichts ist unmöglich"... Protože svět se opravdu mění a my s ním. Všechno jde kupředu, všechno se vyvíjí. Ale opravdu to všechno směřuje tím správným směrem? A víme co je vlastně správně? Něco má zásadní význam, něco má nějaký smysl, ale mnoho toho je spíš nesmysl. Navigace v autě je super, mnohokrát jsem využil její služby. Ale opravdu musí soused každé ráno nejprve nastavit navigaci, aby vůbec trefil do už 12let stejné práce 5km od bydliště? Každý večer čekám, až budou ve zprávách hlásit, že najel na dálnici do protisměru, protože ho tam navigace navedla. Jako totální zastaralost mi připadají například instalované mapové podklady. Pokud vynechám obecný problém s ochranou osobních dat a jejich náchylností k nejrůznějším formám zneužití, jsem rád, že se konečně i auto dokáže přizpůsobit mně. Jezdím denně stejnou trasu, auto se jí "naučilo" a dokáže dokončit regeneraci FAPu pár set metrů před cílem, i když trasu znám a nepoužívám k navigaci radiomapu. A právě některé funkcionality pak nutí nás, Autíčkáře od přirození, vzpomínat na doby, kdy věci ještě dávaly smysl. Kdy zvuk vycházel z výfuku a ne z repráku. Kdy byly ještě věci symply clever a ne spíš symply než clever. Představte si, že si připlatíte za schránku na mobil s bezdrátovým nabíjením, protože jej již několik let ve svých telefonech používáte. Je to vlastně logické a je to právě to, co považuji za normální a přirozený vývoj. Myšlenka je jednoduše chytrá. Ale tomu něco chybí a nemá to koule. Co takhle tu připlatkovou schránku s bezdrátovým dobíjením udělat dost malou na to, aby se tam nevešel průměrný telefon? To je ono! Konečně to má grády! Už jste někdy slyšeli o pojmu, že je forma nad účelem? A to je přesně to, kdy mi vadí tento "pokrok". Když pokrok vlastně znamená krok zpět. Když v létě vypnu klimošku, stáhnu si okénka, užívám si slunečních paprsků a vlahého, svěžího vánku a v tu chvíli zčerná obrazovka infotainmentu, protože je chlazen klimatizací a prostě se to přehřálo. A co teď?! Právě teď při předjíždění přes dvojitou plnou do slepé zatáčky nepřiměřenou rychlostí vysoko nad legálními rychlostními limity jsem si chtěl změnit barvu podsvícení klik??? Ještě že to nefunguje, mohl jsem se málem zabít! ;-)
Všechno jde kupředu a automobilista se také vyvíjí. Řidič obecný je průměrný tvor bez jakéhokoliv hlubšího interesu k této činnosti. Bez zájmu o to jak to funguje, hlavně že to tak nějak funguje.
A velmi špatně snáším argumentaci ve smyslu: "Většinu času jezdíš skoro prázdný, tak na co kombík?!" To je jako kdybych argumentoval: "Souložíš v průměru jen jednou týdně, tak na co penis?!". To už je trochu ubohost, syndrom vyhoření, ztráta soudnosti a zdravého rozumu.
Myšlenek by ještě pár bylo, ale stejně to už nikdo číst nebude a já si půjdu schrupnout, než nám v rámci pokroku a vývoje nahradí spánek pocitem odpočinku v tabletě.

Jo
Josephus
01. února 2021, 18:52
0
Citroën C5 Aircross Hybrid: Veliký Citroën.

Jedno z posledních aut této značky, se kterým jsem se svezl, než jsem zamáčknul slzu a udělal tlustou čáru. Je to typický prasopes dnešních dní. Tedy ani prase, ani pes. Dělá to od každého trochu, ale vůbec nic plnohodnotně. Citroën přitom dělal tak skvělá, funkční, pohodlná a mnohdy i krásná auta pro lidi, kteří vědí co chtějí.
A to do toho nezahrnuji ani tragický stav českého zastoupení, které si s před pár lety novým vlastníkem dodnes ničím moc nepolepšilo nebo naprostý amaterismus předváděný Fandou Neumanem, který již předtím zplundroval na co šáhnul. Nikde jinde jsem nezažil, že mi v půlce měsíce nebyli schopní dát aktuální ceník, protože na nový měsíc ho ještě importér nezpracoval.

Jo
Josephus
01. února 2021, 18:26
0
Citroën C5 Aircross Hybrid: Veliký Citroën.

A Opel...
... A do budoucna ještě mnohem víc.

Jo
Josephus
01. února 2021, 18:20
9
Slovníček novinářských výrazů: Jak na nekonfliktní recenze aut

Připomíná mi to slovník realitního makléře:
Útulný = do bytu se nevejde ani pračka
Rustikální = rekonstrukce už nepřipadá v úvahu, musí to k zemi
Po částečné rekonstrukci = místy jsou přemalované fleky na zdi a podlahu ten domácí kutil taky zničil
Naprosté soukromí = nejbližší silnice vede 20km daleko a signál tu nechytí ani satelitní telefon
Veškerá občanská vybavenost v sousední obci = kvůli každému balíčku žvýkaček pojedete několik desítek kilometrů do krajského města
Skvělá dopravní dostupnost = přímo u největší křižovatky ve městě
Ložnice s okny do vnitrobloku = ostatní okna necháte zabednit kvůli rámusu z ulice
Moderní design = bez špetky vkusu
Čisté linie = výklenek už by se do rozpočtu nevešel
Možnost individuálizace = tak nesmyslně navržené, že to nezachrání ani architekt s dvojnásobným rozpočtem
Romantické = budete ještě v dobrém vzpomínat na ten luxus na vašem prvním dětském táboře v přírodě
Malebné údolí = díra po granátu, kde jsou každé 2 roky záplavy
S nádechem historie = ve zdech jsou ještě díry po kulkách z 2.sv.války
... A mnoho a mnoho dalších

Jo
Josephus
01. února 2021, 17:20
0
Slovníček novinářských výrazů: Jak na nekonfliktní recenze aut

Že by to byla taková předmluva připravované recenze? ;-)

Jo
Josephus
01. února 2021, 15:17
0
Zajímavé naftové motory minulosti

Jenda: Ne že by to bylo podstatné, ale 1.9TDI 66kW mělo rotačku(stejně jako 81kW). Ty ostatní byly PD.

Jo
Josephus
24. ledna 2021, 17:53
0
Driftování ztraceno v mediálním prostoru

Vzbudil jsem se s rozvernou náladou o pár hodin dříve než obvykle (nedokážu to racionálně vysvětlit, ale bylo to tak). Vylezl jsem z domova, že vyhrabu služebák i manželčino přemisťovadlo že závějí. Vyhrabal, nechal zahřát a vyrazil do zaměstnání s dvouhodinovým předstihem. Byla to moje nejlepší jízda za poslední kalendářní rok. Fakt jsem si to užil. I když to do rachoty mám jen kousek, přijel jsem tam poslední...a ještě vysmátý. :)
Kolega se o radost z jízdy za volantem s jeho 10x svolanou a tentokrát i výjimečně pojízdnou Ofcí také pokoušel, ale dorazil otrávený, že mu to nic nedovolí a ještě to na něj práskla. :D

Jo
Josephus
24. ledna 2021, 15:47
1
Jaké "klasice" jste nikdy nepřišli na chuť?

Nikdy jsem to nepochopil a stále nechápu. Kolega v práci to také shání a nutně to potřebuje. Dokonce je smířený s tím, že ho to vyjde na víc jak půl milionu korun, když se mu podaří koupit správný kousek. Argumentuje tím, že je to nostalgie a vzpomíná na dětství, když v tom autě jezdili s rodiči na výlety... Ale to je pro mě přesně ten důvod, proč ta auta nemám rád. Taky jsem v nich strávil dětství a dodnes vzpomínám, jak to bylo strašné. Málo místa všude, hlavně pak na zadních sedačkách (na které se měly podle techničáku vejít 3 dospělé osoby a tak to rodiče vyžadovali), vůbec to nebylo praktické, nulová bezpečnost, žádný výkon, nechtělo to startovat, nikam to nevyjelo, nechtělo to topit, z pod přístrojové desky a kolem okýnek to dovnitř foukalo jako v Tesle. Prostě strašná tragédie a bída. Pokřižovat se a 3x plivanec na koberec. Jasně eRko, Garde nebo Rapid jsou oproti sedanům vzácnější, ale i tak svůj investiční potenciál již dávno a násobně překonaly (dle mého názoru). Je to anomálie našeho trhu, stejně jako do klik dojetá jedničková kombíková Vochcávka v naftě za kilo. Poslal jsem zrzkovi od kamaráda pár informací a fotek o jeho 944S v hodně dobrém stavu a v téměř ideální konfiguraci, která byla právě na prodej. Pak jsem měl ještě jeden pokus a poslal jsem mu inzerát na W107 v luxusním stavu po srdcaři, který konečně dospěl k pořízení 190SL. A z jeho rozpočtu by mu ještě zbylo. Nepřesvědčil jsem jej ani dostupností dílů, "investičním potenciálem", výbavou, kvalitou zpracování, jízdními vlastnostmi, poměrem cena/výkon, estetikou, technickým pokrokem výrobců nebo jejich obecně uznávanou prestižní. Prostě ne. Stále nad tím ohrunuje nos, že Škochtle je Škochtle. Já to prostě nechápal, nechápu a snad to nikdy ani nepochopím.
Ale na druhou stranu jsem rád, že jsou i tací masochisti mezi námi, alespoň na nás ostatní zbydou smysluplnější, hezčí, kvalitnější, luxusnější, sportovnější auta pro radost.
Ale to, že se s tím neztotožňuji, přeci neznamená, že to netoleruji. Každý má nárok na svůj názor a my se s tím pořád ještě tak nějak nenaučili žít.
Kubo, díky za další fajn text a zamyšlení.

Jo
Josephus
24. ledna 2021, 13:00
3
Renault Trafic SpaceClass: Svatý grál dodávek?

Tahle verze se silnějším a objemnějším motorem a luxusnějšími prvky výbavy není tak úplně to pravé pro nefalšovaného plechomila. Chybí tomu základní vlastnosti, které u aut tak strašně moc milujeme, chceme nebo dokonce potřebujeme?! Ale k nim až za chvilku.
Měl jsem příležitostně tu čest s verzí "dobytčák", před FL v druhé nejsociálnější výbavě s chrochtorem 1.5dCi...od nového až po 200.000km. Toto auto je auto přesně pro nás, pro od přirození postižené, ortodoxní a skalní autíčkáře. Zprvu jsem nedokázal pochopit kouzlo toho motoru, který nemá žádnou sílu, ale vyvažuje to zpřevodováním. A tady začalo mé pochopení pro tento povoz, jež si ode mne vysloužil své jméno "Kundál" nejen díky znaku na kapotě, ale také díky základním konstrukčním, technickým i jízdním vlastnostem. Toto jméno si okamžitě našlo oblibu nejen napříč kompletním řidičským spektrem, ale i v širém okolí. Renaulte, tímto se vzdávám práv a vyzývám Tě k přjmenování tohoto modelu v příští generaci. Ale zpět na téma ideální kára ortodoxního petrolheada.
Na 100m už máte odkvaltováno na 5.stupeň, takže jízda po městě je vyložený ráj pro milovníky manuálního řazení. Opravdu miniaturní rejd tyto emoce milovníka řízení jen umocňuje. A mnoho a mnoho nedostatků snad v každé myslitelné oblasti tomuto postrkovátku dává to, co tak strašně milujeme na všech těch našich láskou zahrnovaných plechových miláčcích z Británie, Francie, Itálie, Polska, Rumunska, SSSR, Československa, USA, a dalších diktatur...prostě odkudkoliv, kde se dělala pořádná auta srdcem (jeden kamarád tvrdí, že synonymum tohoto výrazu je "bez mozku" ;-) ).
Jízda po okresce je tak nějak na pohodu (jakmile vjedete do kolony, musíte se smířit s tím, že už v ní zůstanete) a jízda po dálnici pak vyložené peklo. Všechna tato přemisťovátka jsou konstruována silně kompromisně, takže prázdné to lítá po silnici, jak zrovna zaduje svěží jarní vánek, do zatáčky se to naklání, že by tě to vysadilo a houpáním tě to chce ukolíbat. Když se to trochu naloží, tak to je něco jiného. Náhle to nejede už vůbec, na silnici si to prostě najde ty správné vyjeté koleje, ať se to řidiči líbí nebo ne, pohybuje se to strašně nemotorně a poskakuje si to po silnici jako na kaši zkouřený Ijáček. Kvalita zpracování je celkem typická jak pro výrobce, tak zaměření vozu. Nic moc nelícuje, sedačka byla prosezená už ve 100.000km (řidič má tak 80kg), všechno v interiéru vrže a co nevrže, to skřípe nebo to stejně dávno upadlo. Už jste slyšeli o tom, že co ušetříte nákupem takovéhoto kundálu, necháte následně za servis? Nevěřte všemu, co se říká. A i toto je pravda a nic než pravda. Při objednávce do autorizovaného servisu probíhá asi následovně:
"Dobrý den, náš dobytčák se blíží svým nájezdem k servisnímu intervalu, bylo by možné vyměnit v příštím týdnu olej?"
"Ty krávo, zase prudí nějakej mutant! ... Haló slyšíme se? Nějak nám tady zlobí telefon a spojuje hovor až několik vteřin po zvednutí sluchátka."
"Ne nezlobí, je vám skvěle rozumět od prvního slova."
"Takže výměna oleje, to je rychlovka. Filtry máme skladem, olej samozřejmě taky. Jak by se vám hodilo to sem přistavit ve čtvrtek, v 8 hodin ráno za čtvrt roku?"
"Moc prosím, nešlo by to trochu dřív? Ta hujda musí prakticky denně jezdit a vy máte také nějaké záruční podmínky, že to nesmí být přejeté."
"Vydržte chvíli, já se tady poradím s kolegou, jestli by tam nešlo něco vymyslet."... "Ty vole, Jardo, ten dement si myslí, že se tady kopeme nudou do prdele a vůbec nedokáže pochopit, že to neděláme z nudy, ale pro zábavu!"... "Ty krávo, Járo, a co ti zákoši, jsou s nima problémy, kde se to vzalo. Teda co to melu. Tak ať přijede v půlce října, to nějak dáme."
"Já to slyšel, děkuji za laskavost, a opravdu nevymyslíme dřívější termín jak za dva a půl měsíce?"
"Ne! Tak chcete nebo ne?"
... V zápětí to naštěstí přestalo i klimovat a motor začal vařit. Naštěstí si udělal čas alespoň přijímací technik s diagnostické. Pozvali si Kundál na sál k určení diagnózi a dalšího postupu. S vidinou konečně pořádného kšeftu se v autorizáku přemohli a nabídli dřívější termín opravy, ale ať nepočítáme se zárukou, že se na to nevztahuje a beztak jsme přejeli servis o 2000km. Klima prý bude tak za 7pětek (kompresor a spousta povinné veteše, která se musí měnit s tím) a motor dát do kupy v rámci kulance a dobrých vztahů tak od 50.klacků výše. A na jsou ochotni nám vyjít vstříc, takže možná už za měsíc by to začali rozebírat. Prostě samé skvělé zprávy a nadšení. Autorizák je sice autorizák (v žádném nezávislém servisu jsem neviděl dělat taková zvěrstva, jako se běžně dějí ve značkových servisech - mimo jiné naúčtované servisní úkony a materiál, kterého se servisovanému vozu nedostalo, ale asi to tak má být, když se to děje třeba i ve zdravotnictví). Vůz se chtě nechtě musel objednat do servisu jinam. U klimakompresoru vyměnili o-kroužek, naplnili chladivem a vyzkoušeli těsnost. U kabelového svazku motoru dopájeli kablík k čidlu, který byl z výroby špatně vedený a krátký. Řekli si bez ostychu za 2500Kč (chladivo je dnes už fakt děsně drahé) a po třech hodinách už byl dobytčák zase v plné síle připraven plnit své pracovní povinnosti. K dnešnímu dni má na křížku už pár kilometrů přes 200.000km a díky citlivému přístupu jeho primárního vodiče, poctivému neautorizovanému servisu a polovičním servisním intervalům je stále mezi námi.
Každého potenciálního zájemce o takový vůz jsem vzal na poctivou předváděcí jízdu a se srdečným zápalem to na základě faktické argumentace a bohaté zkušeností, každému úspěšně rozmluvil. Jenomže teď toho tak nějak lituji. Je to sice krám, ale začal jsem ho mít dokonce trochu svým zvláštním způsobem i rád. To auto má prostě svojí duši a to my přeci na těch plechovkách máme tak strašně moc rádi. Pokud tedy jsi skutečný Autíčkář tělem i duší, zaměř se na nízkou výbavu, slabý a malý motor a pokud možno, tak celoplech...to je teprve labůžo. :)
A ještě jeden význam tohoto kontejneru na kolech nacházím. Chtěl bych apelovat na všechny, co chtějí například svou tseru nebo drahou, dražší i tu nejdražší polovičku/y nechat jezdit v těch přemotorovaných klokanech (čti SUV) po kavárnách, fitkách, kadeřnictvích a modelážích nehtů, rtů, prsou, pysků a Bůh ví čeho ještě, pořiďte jim nejprve toto na zkoušku, aby si zvykli a naučili se základy ovládání auta, než vyrazí do města zlikvidovat všechno okolo a zablokovat centrum při parkování na chodníku v křižovatce, v zákazu vjezdu a zapíchnutá do autobusu MHD. Zde dám ale opačné doporučení než pro káromilce, pořiďte se silnějším motorem, automatem, vyšší výbavou (hlavně zrcátko ve sluneční cloně, odkládací prostor na kapesního yorkshira, držák na kafíčko a bezdrátové připojení k uFounu) a hlavně verzi zimní zahrada nebo full skleník. Kvalita práce autorizovaného servisu MB, BMW, Audi, Bentley, Range Rover,... se v ničem (kromě ceny a vůně nápoje šmrncnutého kávovou příchutí) moc neliší a dá se tak celkem dost zprvu ušetřit. A argumentace kvality a neprémiové značky??? Ty vole, jsi při smyslech?! Opravdu hodně Merkedesů jsou vlastně překarosované Renaulty a taky to tak podle toho vypadá. Tady se v MB donaučili od Renaulta opravdu úplně všechno, v čem Renault kdy "vynikal", včetně montáže nedotažených, spotřebních přemisťovadel...

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem

Pontiac Firebird  1991
Pontiac Firebird

1991 rok výroby
140 koní výkon
3 100 ccm objem

Dodge B300 F30 1978
Dodge B300 F30

1978 rok výroby
220 koní výkon
5 900 ccm objem

Dodge Charger SRT8 6.4L TOP STAV 2013
Dodge Charger SRT8 6.4L TOP STAV

2013 rok výroby
476 koní výkon
6 407 ccm objem

Škoda Fabia Fabia II RS 1,4 TFSI 132 KW DS 2010
Škoda Fabia Fabia II RS 1,4 TFSI 132 KW DS

2010 rok výroby
177 koní výkon
1 390 ccm objem