logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Jaké auto skutečně potřebujeme?

Auto už se stalo naprosto běžnou součástí našeho života. Mnozí z nás už si ani neumí představit běžné fungování bez vlastního automobilu. Skutečně ale potřebujeme taková auta, jaká si kupujeme?

Když jsem byl malý krásný milý chlapec, cestovali jsme s rodiči na poměry uzavřeného východního bloku docela dost. Po naší tehdy o něco větší vlasti, do exotické Jugoslávie a krátce před revolucí dokonce i na do té doby naprosto zapovězený Západ. 

Když se potom hranice otevřely a namísto dlouhé a ponižující procedury zahrnující vyjednávání s rudým aparátem stačilo jen na hranicích zamávat pasem usměvavému celníkovi, nastala doslova euforie. Každý rok jsme naskládali miliony krámů do Škody 120 a vyrazili objevovat svět. Byli jsme takovými těmi klasickými československými turisty s řízky v ubrousku, ‘stodvacítka’ občas vařila, jindy vařila víc, však to jistě znáte z vyprávění nebo vlastní zkušenosti. Taková ta doba prostě byla. 

Foto: AZNP

Když ale zavzpomínám, jak jsem tenkrát viděl naše výlety já, musím říci, že mi náš pro ‘západní’ svět poněkud podprůměrný automobil vůbec nevadil. A když později přišel Favorit, následovaný firemní Sierrou, Scorpiem a nakonec krásnou kombíkovou Temprou, měl jsem dokonce pocit hrdosti na náš vůz. Co jsem ale naprosto nesnášel, bylo nakládání zavazadel. Jeli jsme přece na výlet, nestěhovali jsme se natrvalo, nechystali jsme se emigrovat!

A přesto to bylo vždycky stejné. S sebou jsme vezli přesně tolik, kolik se do daného auta tak akorát vešlo. A přestože zmíněná Tempra byla co do přepravní kapacity o parník jinde, než původní ‘stodvacítka’, problém s místem byl pořád. Osobně si myslím, že kdybychom jezdili na výlety Avií, naplníme ji úplně stejně. 

Dnes už na to vzpomínám s úsměvem a zároveň s pochopením. Země, do kterých jsme konečně mohli nakouknout, byly ekonomicky na zcela jiné úrovni a bez důkladných zásob bychom si zkrátka nemohli takové výlety dovolit. Jenže dnes se píše rok 2020. Ač si to stále mnozí z nás odmítají přiznat a i v roli předsedy vlády jezdí zas a znova s očima prosícího štěněte škemrat na ‘západ’ o dotace na cokoli, naše situace se zásadně posunula. Oběd v Římě či nová sada oblečení v Amsterdamu již není žádný problém. Už si ani nemusíme pečlivě přepočítávat vyměněné valuty, kreditka pípne a je hotovo. 

Foto: Menshealth.com

Ba co víc, když jedeme na vodu, půjčíme si loďku přímo na místě, lyže z půjčovny jsou často modernější a lepší model, než jakým se pyšní naše soukromá sbírka a i na ta kola a koloběžky už jsou k mání různé aplikace do mobilu.

A tak si říkám – proč všichni pořád vozí tolik věcí? Letos se cestování kvůli nutným opatřením omezilo do značné míry na naše domáci luhy a háje a já pozoroval auta na silnicích, kterými si to rodinky štrádovaly na svoje výlety. Už to nebyly stařičké škodovky, dnešní auto se s tou naší červenou ‘stodvacítkou’ srovnávat nedá. Ale jedno mají moderní rodinné přepravníky s tím naším tehdejším společné – jsou nacpané až po střechu. Vlastně ještě výš, střešní box už je standardní výbavou každého takového rodinného posunovadla.

Teď nechci znít jako nějaký bláznivý starý děděk, co tu vzpomíná na to, jak za jeho mládí bylo všechno jiné, mládež slušnější a mravy nezkažené. To vůbec ne. Vím, že postarat se o rodinu je fuška a vůbec nechápu, že to moji rodiče v tehdejších podmínkách zvládali tak snadno. Ale přecijen – nepřeháníme to už trochu? 

Foto: Volkswagen

Ideálním rodinným vozem dneška je podle mého malého průzkumu mezi známými a příbuznými Volkswagen Multivan a jen relativně vysoká pořizovací cena brání tomu, aby stál úplně před každým rodinným domkem. Opravdu takové auto potřebujeme? Vždyť už to ani není auto, technicky vzato se jedná o dodávku. Znamená to, že středoevropská rodina dneška už vyrostla z osobního auta?

Teď mě můžete okřiknout, že mi do toho nic není. A máte samozřejmě pravdu – kdo jsem, abych tu rozhlašoval nějaké nové pořádky a radil ostatním, jak žít své životy? Ale když už jsem se do tohoto článku pustil a vy jste ho dočetli až sem, jedeme v tom spolu. A tak ve své myšlence budu pokračovat. Ba co víc, rozvinu ji ještě další svou cestovatelskou zkušeností.

Když jsem totiž po letech už sám projížděl tehdy se svým milým děvčetem Evropu, narazil jsem v Holandsku na něco, z čeho mi tuhla krev v žilách. Na německého turistu. Pro přespání jsme zvolili jeden místní kemp, kde se pár takových nacházelo. S sebou si přivezli auto i dům na kolečkách. Auto odstavili stranou, dům na kolečkách opatřili satelitem, naladili své domácí televizní kanály a mobilní nábytek rozestavěli tak, jak byli zvyklí z domova ze svého obýváku. A najednou to celé přestalo dávat smysl. Úplně. Proč se trmácet stovky kilometrů s neforemným přívěsem za zády, když si tu potom jen postavím repliku vlastního obýváku?

Foto: archiv

Teď si říkáte, že už to trochu přeháním, to přece není naše situace – ale podívejte se pořádně. Superb se dvěma střešními boxy, čtveřicí jízdních kol a tolika zavazadly v kufru, kolik se tam jen vejde – je tohle vážně obraz spokojenosti? Dle chování řidičů takových nomádských tahounů asi nikoli, namísto kochání se krajinou jsem celé léto pozoroval jediné – zoufalou snahu už být na místě, už opustit utrápený kombík vláčející záď jen pár milimetrů nad vozovkou, už si po té celodenní řeholi dát svou vychlazenou desítku. 

A to mě vede k jednoduché otázce, kterou bych tu teď rád položil – opravdu to nejde udělat jinak? Proč si namísto onoho dovolenkového stěhováku nepořídit něco, s čím bude už samotná cesta radost? V naší zemi je přece tolik skvělých hotelů a penzionů, v každém koutě naší republiky je někde nedaleko skvělá hospůdka či restaurace, jsou tu půjčovny kol, loděk, lyží, jsou tu letní kina, divadla – tolik věcí se dá zažít. A když už náhodou potřebuji nutně něco, co s sebou nevezu, nejbližší Tesco je většinou vzdálené do patnácti kilometrů a zavírá v deset večer.

Foto: Ford

Až se zase otevřou všechny hranice a svět nebude zakrytý rouškou (nebo jak se hezky česky říká ústenkou – ještě vám vadí slovo radiomapa? :-) ), bude možností ještě násobně víc. Stačí vyhodit Superba i se dvěma střešními boxy, za ušetřený peníz koupit sobě nějaký radostný stroj, nechat všechno to harampádí doma, sjet z dálnice a začít skutečně objevovat svět tam venku namísto transportu vlastního světa v zavazadlovém prostoru utrápeného auta.. 

 

Jak to vidíte vy? Stačí pro plnohodnotnou rodinnou dovolenou Ford Mustang kabrio? Chcete Multivan? Pište nám do komentářů!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

martin_100
26. 9. 2020, 21:44 1 reagovat

Parádní zamyšlení.
Mam starýho transportera 3. generace čili s motorem tam kde má bejt - vzadu.
Mam ho jen na jaro až podzim na výlety. Jezdí to pomalu a spíme v tom kde se nám zlíbí. No a baví nás to. Je to tedy to auto který změní cestu v radostnej cíl a přitom je to zmiňovaná replika vlastního obejváku...... Tak teď nevim.

Ale James May řekl že VW Golf je jediný auto co skutečně potřebujeme. No a tak ho mam na běžný ježdění a jako traktor či tažnou mulu.

eLzyx
27. 9. 2020, 16:22 3

jj, mám VW T2 a být to novějšího ražení, se spolehlivějším motorem, trochou té výbavy navíc, tak nic víc nepotřebuji. Bohužel všechny dodávky se vyrábí poměrně dost velké, což nepotřebuji. Rozměry T2 jsou tak akorát. A je fajn, že je to vlastně tak trochu i teréňák.
Škoda, že se sem nedovážely brazilské VW T2c, ta poslední edice by se mi tuze líbila.

Vojta
28. 9. 2020, 12:55 1

T2 musí být spolehlivá až až. Svého času proti 1203 to bylo nebe a dudy a ten jednoduchej boxer... co se na tom proboha může rozbít? Jinak velmi sympatický, byť asi o trochu větší je mi ten nový Transit Custom. Fakt taková akorát velikost. Na druhou stranu jezdím i starým plnotučným L2H2 Transitem a je to naprosto v pohodě. Zaparkovat se s tím na většině míst dá, projede to taky všude... a ten luxus možnost si sebou vozit vlastní velkou plnohodnotnou postel :D A vůbec... řidičsky mě Transit baví o mnoho víc než třeba Miata.

eLzyx
29. 9. 2020, 16:55 1

tak už je to starý klump. Ten motor trpěl docela dost konstrukčníma ... dobovinama. Nemá ani jeden klasický filtr. Vzduch je čištěn přes mastnou drátěnku, olej přes sítko resp. jak cedník na těstoviny. Je tam problematicky chlazený třetí válec, který se občas upeče, praskne. Praskají palice. Není tam žádný chladič oleje, takže co neuchladí ventilátor, nebo přirozený oběh vzduchu, to odnese na životnosti olej, což se pak odrazí i na motorových dílech. A toho oleje tam taky moc není. Origo díly dochází, takže dáváš repliky a u těch se modlíš, aby to s tím chvíli jelo. A je úplně šumafuk, že ten díl nese logo "Bosch". A ani benzín není takový, jako býval.
Nelze asi ani zapomínat na rozdílnost provozu dnes a tehdy. Dnes to honit pořád 90-100km/h, tedy v podstatě na maximálce, tak ti ten motor asi taky nevydrží tolik, co vydržel za mlada, když bylo tempo provozu spíše na 70-80km/h. Kolon tenkrát asi taky nebylo tolik.
Mnohem lepší by bylo, kdybych v tom měl typ4 motor. Ten už je modernější konstrukce. Má i více síly. Jenže celá sestava typ4 motor + převodovka = 150-200t Kč.

wdave_t
26. 9. 2020, 22:43 0 reagovat

Stačí dokonce i Miata. Na 14 denní dovolenou pro dva (bez nutnosti prát nebo cokoliv nosit dva dny v kuse). Naprosto s článkem souhlasím a vždycky když objíždím obytňák cestou na dovolenou, tak si říkám, že bych radši skočil z útesu než se něčím takovým vláčet na dovolenou.

Augi
26. 9. 2020, 23:15 2 reagovat

Kočárky.

Sedrik
26. 9. 2020, 23:29 1 reagovat

Přesně toto teď řeším s kamarádem - mají dvě děti a jeho představa je MPV, nebo ideálně dodávka...a já nechápu proč.

Před dvěma týdny jsem seděl se ženou před hotelem v Dolní Moravě a přijela fungl nová Q7, na kouli nosič a v něm 2 dospělácká kola, na střeše obří Thule rakev. Uvnitř dva dospělí, cca 35-40 let a plný kufr.

Nechápu a nikdy nepochopím.

Ale premisa článku platí - vozíme sebou to, co se do auta vejde, ne to, co potřebujeme.

Kostinen
26. 9. 2020, 23:52 2 reagovat

Díky moc za postřeh z duše. Doporučuji analýzu co v těch autem vlastně je:



Jinak trend zvětšování úložných prostorů "na fény" se už montuje taky do segmentu motocyklů. :(
-
Komentář upraven 26. 9. 2020, 23:53:11

rock
27. 9. 2020, 06:56 11 reagovat

To je přece úvaha na pikaču.

"začít skutečně objevovat svět tam venku namísto transportu vlastního světa v zavazadlovém prostoru utrápeného auta"

O co kvalitnější bude moje objevování např. horského masívu při sérii výletů
na kole z půjčovny,
- které může fungovat, nicméně velmi pravděpodobně bude horší než to moje,
- můžu strávit hodiny laděním posedu a stejně mi nebude sedět,
- odpružení nemusím taky vyladit vůbec,
- může mít rozhašené třeba řazení a já to budu mechošit někde v lese uprostřed ničeho místo abych si užíval výlet,
- odejdou mi na něm brzové destičky v polovině svahu

než na mém vlastním kole, které
- znám, na kterém se cítím jistě a jehož výbavu jsem si vybral tak, aby mi vyhovovala
- jehož nastavení jsem odladil přesně na moje potřeby
- které bude před dovolenou v takovém stavu, aby mne nevyšpouchlo někde, kde by to vadilo nebo dokonce bolelo
- a i když se na něm přeci jenom něco stane, znám ho do poledního šroubku a dokážu ho zprovoznit, protože potřebné náhradní díly a nářadí mám buď v batohu (článek řetězu, brzdové destičky atp), nebo v autě.

A tak je to se vším. V autě si totiž nevezu vlastní svět. Vezu si všechno, co potřebuju, abych mohl ten nový, neznámý svět mohl objevovat v klidu a nerušeně místo toho, abych na místě řešil zabezpečení všeho, co potřebuji nebo chci k tomu, abych mohl vyrazit.

ratan groch
29. 9. 2020, 11:59 -2

Rock,
dovolim si s tebou uprimne nesuhlasit.
Toto je motoristicky portal a nie stranka fanusikov horskych bicyklov.

Honza napisal vyborne zamyslenie a cim dalej, tym lepsie pise.

Bavime sa tu o beznych soferoch, dovolenkaroch. Tak ako ty musis mat svoj bicykel, tak bude iny argumentovat, ze televizor v hoteli nema PIP funkciu a iba 60 herzov namiesto 100 a to by mu pokazilo oci.

"A ze Marunce musime vzit jeji nocnicek protoze na hotelich nemaji v jeji barve a ona sere jenom do modryho."

Chytrakov, ktori spochybnia kazdu vetu editorialu sa tu najde desat na kazdy prst. Myslienka clanku podla mna spociva niekde inde.
1. Uz nie sme chudaci, ktori si musia nosit zasoby so sebou na dovolenku
2. Sme autickari a preto by pre nas mal byt ciel aj cesta samotna a nie len nutne zlo na presun z miesta na miesto
3. Kto iny nez my by sme mali urcovat styl jazdenia na peknych autach do ktorych sa sice nezmesti pol bytu, ale uroven sluzieb turizmu je uz na takej urovni, ze staci mat kreditku a my mozeme vyrazit na dovolenku ci vylet na malom cabriu.
4. A ano, stale mame deti ako sme ich mali pred 20,40 a aj 100 rokmi. Ale ak sme sa vtedy vedeli zbalit do Skody 120, tak by sme to dokazali aj dnes. Dovolenka nema byt o veciach, ktore v aute nesiete, ale o ludoch, ktori idu s vami.



rock
29. 9. 2020, 13:24 2

Vezmu to od konce:
ad 4 "Dovolenka nema byt o veciach, ktore v aute nesiete, ale o ludoch, ktori idu s vami"
A ono se to musí vylučovat?

ad 3 "uroven sluzieb turizmu je uz na takej urovni, ze staci mat kreditku"
V tom mém příkladu, který se ale nevztahuje jen na kola, ale na cokoliv, co chce dotyčný na dovolené použít, jsem naznačil, že zrovna s touhle částí tak úplně nesouhlasím. Na tom příkladu jsem popsal proč.

ad 2
To snad asi ano, ale záleží na nastavení každého: třeba já si radost z jízdy dokážu najít na každodenní cestě do práce a z práce, další můžu mít o víkendech... nemusím nezbytně čekat na dovolenou, nicméně dokážu si ji najít dokonce i v té cestě na dovolenou naloženým autem. Radost z jízdy přece není definovaná uspořádáním sedadel 2+0, volným nebem nad hlavou a koly pískajícími koly zatáčkách. Radost z jízdy je stav mysli.

ad 1
Jak kdo, jak kde. Autor článku očividně není, ty očividně nejseš. Přeji vám to, ale úplně standardní stav to není.

ad druhá věta:
stejně jako reakce na poslední odrážku: ony se záliby v motorismu a v cyklistice musí navzájem vylučovat? Mne zajímá ještě historie, literatura, hudba, kynologie a hafo dalších věcí, některé docela dost - a pořád se to navzájem nijak nevylučuje.

rock
29. 9. 2020, 13:43 0

...ale je to vlastně jedno. Článek je úvaha, úvaha je od toho, aby se s ní polemizovalo v diskuzi pod článkem, diskuze je od toho, aby se polemizovalo o jednotlivých stanoviscích.
Každý to má, jak si to udělá a jak se mu líbí. Mně se líbí jinak než autorovi článku. V článku jsem vycítil více či méně vyslovený apel na změnu chování tak, jak by se to líbilo autorovi. Nelíbilo se mi to a zareagoval jsem.
Nic víc, nic míň.

geralt
27. 9. 2020, 08:07 12 reagovat

Ma pan Hamster deti?

Augi
27. 9. 2020, 08:20 2

Taky mi přijde, že opomněl tuhle maličkost, která se některým lidem stává :-)

Pólin
27. 9. 2020, 09:10 5

Taky jsem mel stejny pohled, jako autor, ale moje manzelka, nejlepsi prepper na svete, me uz nescetnekrat vyvedla z omylu a ukazala, ze zalezi na tom, s kym cestujes. Kdyz je clovek sam, nebo s dalsim dospelym tak mu opravdu staci ten mustang, kreditka a zubni kartacek. Jak ma ale clovek treba i jedno dite v detskem veku(dejme tomu do 10 let) tak se vyplati tech kramu vozit co nejvice. Kdyz treba decko mrasti, jedno z jakeho duvodu, tak je clovek rad za kazdou podporu, kterou si veze, at je to nejake jidlo, piti, hracky a nebo kocar... nicmene nutno dodat, ze jsme se zatim na tydenni vylet s dvouma deckama vlezli i do stare Imprezy a do budoucna planuju namisto aktualniho Legacy Mini S clubman...ten starsi. A verim, ze se vejdem i tam...

Nezn.uživatel
27. 9. 2020, 09:02 4 reagovat

Nevejde se do toho vůbec nic a přesto jsme s tím objeli půl Evropy. A víte, co? Bylo to úžasný. Byly to ty nejlepší zážitky, co mám. :-)

beastar
27. 9. 2020, 21:19 1

Jak by se do toho dali 3 deti a kola? Nebo paddleboard? Ve dvou je zivot sladsi;) Taky sem si kdysi pojezdil Eurotrip s 3200gt... juch juch to byli casy az na Giblartar sem dojel. No a klidne bych to opakoval pac kidZ nejsou, ale uz me to asi ani nelaka...

Nezn.uživatel
27. 9. 2020, 22:22 0

Co jsi nepochopil na první větě: "Nevejde se do toho vůbec nic...."?
Když budu mít děti nebo potřebu vézt kolo/paddleboard/cokoliv, použiju adekvátní auto. Je evidentní, že jsem tu potřebu/děti neměl.

beastar
27. 9. 2020, 22:54 1

Ja sem to pochopil. To ale neznamena, ze prave tu potrebu nekdy mit nebudes. A pak je po prdeli. To vysvetluje prave proc lidi nejezdi bezne dovoleny Vette, nebo Mustangem. A kdyz mas na Mustanga mas casto i na jiny auto a jsme u toho. Nekdy je to tady jak ve skolce pro velmi nadane deti. Muzu ti k tomu jeste nakreslit obrazek a poslat voskovky.

Nezn.uživatel
28. 9. 2020, 08:15 0

A proč myslíš, že jsme měli i jiný auto? Vybírali jsme podle potřeby. Melete tady dokola furt to samý.

beastar
28. 9. 2020, 10:10 0

V ruznych obmenach to tu uz bylo tj pravda. Tak myslim ja to dobre znam. Mit jenom sportak je jeden velkej kompromis skoro furt. Proto je lepsi si ho uzivat prave kdyz a dokud to jde, nez s nim planovat rodinny dovoleny ( kdyz rodina neni, par, si sam je to ok)

Vavris Vavrisovic
27. 9. 2020, 09:27 6 reagovat

Ano, je to tak, jak už naznačili všichni výše. Všechno změní děti. A ačkoli to tak nemusí vypadat, skutečně ty všechny masy věcí většinou nejsou jen zbytečnosti rozežrané moderní rodiny, nýbrž propriety, které umožní prožít dovolenou v klidu...

- bez kočáru se neobejdeš
- hajzlové prkýnko
- plíny, ideálně balík, když se jede na týden...
- odrážedlo nebo malé kolo (a)
- nosička
- hračky

a máš Superb zaplněný... Velmi chápu motivaci k Multivanu, kdy to všechno napráskáš dovnitř, nemusíš hrát tetris, flákneš tam navíc i velká kola a nemusíš se s tím lomozit někam na střešní nosič nebo kouli... Na nekonečnou ložnou délku Omegy jsem si zvykl tak rychle, až mě to vyděsilo. (já, vyznavač minimálních půdorysů a hmotností)

Obytňák... Ten případ s převezeným obývákem je extrém. Ale mám v plánu si ho jednu dovolenou půjčit a využít jeho výhody - tady se mi líbí, tady budu dneska bydlet.

José Jiménez
27. 9. 2020, 10:00 2

První dítě mám máme na cestě a ke svému švédskému uřvanému coupé jsem si pořídil normálně velký švédský kombík. Cvičně jsem do něj zkusil naskládat kočár, čtyři jezevce s oblečením a tolik plínek,že by se dal vysušit menší rybník a ono se to bez problémů vešlo. Pokud si někdo pořídí 3 děti chápu ,že potřebuje skoro dodávku. Ale proč si k jednomu dítěti kupovat velké MPV a většinu času vozit 3 kubíky vzduchu nějak nechápu.

martin_100
27. 9. 2020, 20:28 1

Jak vás tady děťoznalce a vlatsníky harantů čtu.....
Tak nějak nechápu ty rodiny s dvěma až třema harantama jak mohli přežít dovolený na horách či na balatonu se škodou 120 bez vleku a bez zahrádky. :-)

beastar
27. 9. 2020, 21:15 1

Detoznalec:D Hale ja vubec nevim jak se driv jezdila ta jugoska v Trabantu s detma a bez dalnic. To byl uspech tam vubec dojet.

klikot
27. 9. 2020, 21:28 0

Protože neměli na vyber a dneska už ten vyběr máš ?

Vavris Vavrisovic
27. 9. 2020, 21:34 1

José: K jednomu to určitě smysl nemá... Pokud nechce člověk skládat ty kola dovnitř...

Martin: Proč by nemohli přežít? Akorát to pohodlí asi bylo jinačí...

José Jiménez
28. 9. 2020, 09:18 1

Martin : když jsem se začal živit řízením tak to bylo na Avii 31 a nikdy už bych do toho krámu ani nevlezl. Dokázal jsem s ní najezdit 8-9000 km za měsíc a přežil jsem to , létě v tom bylo vedro a v zimě kosa. Jediné co tam bylo pořád stejný bylo nepohodlí a kravál.

Vavris : naštěstí kolo pro mne je věc na které jezdím v létě do práce a možná tak někam kousek ,pokud je to dál než 15km jedu autem. Ale pokud někdo rád na kole jezdí a ještě v autě i spí tak potom asi proč ne.

Slower
28. 9. 2020, 12:11 2

martin_100: ja si to pamatuju. A rozdil vtedy a ted byl, ze alespon v mem okoli, se tam jezdilo s vetsima detma, co kocarek nepotrebovali. (nebo se vezl na strese, ale ty jsi psal bez zahradky). A pak deti nemeli sedacku a haraburdi bylo v celem vnitrku auta, moc dobre si pamatuju jak jsme meli deky a jine meke veci na platu u zadniho okna. A cestovni tasku/batoh mezi mnou a brachou. A mamka tasku pod nohama u spolujezdce.

PepaSFI
28. 9. 2020, 18:27 4

když já byl ještě hodně malej tak jsme měli š1000MB a nikam se nejezdilo. Maximálně na dva dny k příbuzným, otec pocházel z podkrkonoší takže cca 150km. Škodovka měla ten zadní kufr za sedadlem, sklopila se půlka opěradla a do toho prostoru se napůl zapasovala korbička kočárku ve které byl mladší brácha. Já obvykle stál na prostředním tunelu mezi předníma sedadlama abych viděl dopředu a brácha dělal šavlový tachometr, při zvýšení rychlosti se poblil vobloukem.

Jenda_K
28. 9. 2020, 19:18 2

Pamatuji si tu dobu dovolených v Jugoslávii, ve Škodě 100 dva dospělý dvě děti bez zahrádky, byli jsme v kempu s vlastním stanem až u Budvy. V 70 letech samozřejmě žádné autosedačky nebyly, ale přesto jsme měly se sestrou skvělý výhled ven, výbavu jsme měli pod sebou, takže na sedačkách byly naskládaná měkká výbava a o plynový vařič který byl na zemi jsem si opíral nohy. Táta cestu zpět - 1200 km dal bez přespání.
Tou samou Škodou 100 jsem v 90 roce projel 2500 km za 4 dny.

S vlastní čtyřčlenou rodinou jsem dovolené začínal s VW Sharan a plným 800l kufrem. postupnem doby jak děti dorůstaly jsme přešli přes SUVse430 l, až se dneska dokážeme sbalit a vejít do Mítsubishi Colt s 230 l kufrem..

krab
27. 9. 2020, 09:57 3 reagovat

Já bych v týhle souvislosti poznamenal oblíbený rčení Honzy Červenky o tom, že auta jsou jako boty. Na zimu potřebuješ jiný než na léto, k vodě stačí žabky a do hor zase pěkně se zpevněným kotníkem. Zkrátka neexistuje ideální univerzál, vždycky je to kompromis.

Jenže v reálným životě si může jen málokdo z nás dovolit víc než jedno, možná dvě auta v rodině. A tak se pak nakonec jak tam píše Vavris jeví Multivan jako rodinný sen. Když máte 2 děti, psa a jezdíte na kole, nebo děti mají paddleboard, tříkolky atd.. tak se ty propriety vejdou špatně i do velkýho kombi. Když jste třeba jen dva se psem, tak vám stačí malý auto nebo i ta miata.

Asi bych to nechal na každým, ať si vybere podle toho co jim vyhovuje. Je fakt, že móda SUV mi taky nevoní, ale když to lidi kupují, tak ať ...

PepaSFI
27. 9. 2020, 10:08 7 reagovat

ono to často není o tom jestli "to potřebuju" ale spíš "co kdybych to někdy třeba potřeboval". Jo jistě, když má někdo dvě tři děťátka, tak ty parchanty s jejich krámama, tedy přesněji s tím vším co máma rozhodne že by možná někdy bylo potřeba, někam narvat musí. Nechme stranou to že někdy fakt nedělní odpolední výlet vypadá jak invaze do Normandie ikdyž ti smradi obvykle, nezávisle na věku, vlastně potřebujou jen něco do huby a něčím zabavit.
Jenže oni tím "co kdyby to bylo potřeba" obvykle argumentují i ti kteří rodinu nemají a jejich nejdelší cesta bývá 10km do města do kauflandu. Někdy mám z těch řečí pocit jak kdyby měli příští týden začít dělat pravidelnou přepravu pro SpaceX.
Ne že bych nikdy nepotřeboval něco převézt, občas se to stane, jenže všechno má svý meze. Prostě jsem to odvezl v tom co mám, nebo se to zařídilo jinak. Drobnosti jako tři pytle brambor, pár rolí střešní lepenky nebo pár pytlů betonové směsi, to nestojí za řeč, to odvezu i v Pandě. Dokonce i sporák se vešel. Lednici mi přivezli, jenže tu bych necpal ani do většího auta, tedy mám na mysli auto, ne dodávku.
Jo a taky mi není jasný co tak zajímavého shledávají mladí kluci na autech jako je Superb nebo Pasat.

Junior
27. 9. 2020, 10:50 0

add poslední odstavec:
protože je to hustý, manažerský vole. Když jsem byl v tomhle telecím věku, řekněme 18-20, mým snem byla A8 v dýzlu. protože tím jezdí samý hustý lidi.
Ale pak jsem z toho nějak, vlastně ke svý škodě, vyrostl :/

beastar
27. 9. 2020, 13:16 1

ad Junior a Pepuv last odstavec. Kdyz mi bylo 20 mel sem petku v dieselu. Proc? Protoze je to husty manazersky voe, jede to, budi to respect a jezdi v tom husty borcí. Cerny vokna, ladak pico a mafian je na svete. Dnes se presne temto autum vzdy pousmeju protoze vim, kdo ze to asi ridi;)

PepaSFI
27. 9. 2020, 17:53 0

ahá, tak proto tomu nerozumím! Tenkrát tyhle auta ani manažeři nebyli, nejnovější model byl Favorit a š120 se pořád říkalo "nová škodufka", v práci měl ředitel služební Dacii a Ladu. Mlaďoši slepovali prorezlý škodovky a všichni mi radili ať si taky nějakou koupím, to dá rozum žejo. A já si koupil za tři litry Trabanta a vydržel mi dýl než ostatním tři škodovky po sobě.Byla s ním sranda, jezdil líp než všecky ty rozumný volby. Asi jsem divnej.

beastar
27. 9. 2020, 19:06 0

Jo rekneme, ze vas bylo mladi s autama snazsi. Jako ja uz facko taky pamatuju jako supr karu. Nemel sem jeste ale ridicak v te dobe kdyz bylo NEU.

ransom
27. 9. 2020, 10:16 24 reagovat

Nikdo z nás ve skutečnosti žádný auto nepotřebuje. Vůbec. Stejně jako dovolenou, sporty, volnočasový aktivity. K životu ve potřebujeme vzduch, vodu, trochu potravy, nějakou ochranu před zimou a suchý místo k vyspání. Cokoli navíc je zbytečnost.
Děti nemají co jezdit na prázdniny. Prázdniny byly zavedené současně se zavedením povinné školní docházky. Letní na to, aby děti makaly o žních. Zimní proto, aby se zúčastnily bohoslužeb a pomohly s údržbou nářadí pro příští žně.
Ale žijeme v době nadbytku, kdy něco z těch zbytečností můžeme mít, aniž bychom kvůli tomu museli upsat duši ďáblu. Uměl jsem dojet do Chorvatska polorozpadlým Wartburgem ještě v době, kdy ostatní už měli kdejaké auto ze Západu a první Oktávky v kombajnu. Mám tedy zkušenost: stačilo by to všem. Ale diktovat ostatním, čím mají jezdit, to by byla, s odpuštěním levičácká nestoudnost. Protože je mně po tom hovno. To bych rovnou mohl říct, že chátra (pardon, běžný občan) vystačí s organizovanou kolektivní dovolenou, kam ji doveze podnikový autobus.
Tímto rovněž vznáším oficiální protest proti všem minulým i budoucím příspěvkům typu "k čemu jsou SUV", "vozit vzduch", "nesnáším módu crossoverů" a proti všem snahám vysvětlovat, že člověku ve skutečnosti líp poslouží auto, jaké se líbí mně.
Ať si ostatní klidně jezdí na oslu, na koni, nebo třeba na závodním pštrosovi. Mě baví jezdit na slonu. Je mi jedno, že víc žere, že potřebuje větší stáj, že není mrštný v zatíčkách. Je to můj slon a já to kolíbání a pohled z výšky miluju.
Skvěle jsem si užil dobu, kdy jsem měl auto jako nezbytné minimum. Ale že dnes jezdím sám (osm kiláků) do práce s batůžkem, případně s manželkou na nákup nebo s pár drobnostmi (čtyři kiláky) na chatu SUVčkem, to je čistě moje věc.
Pozor, v žádném případě neútočím na úvahu z článku! Ta je správná a na místě. Nabízím jen možnou odpověď: Máme nadbytečnosti, ne protože bychom je potřebovali. Máme je, protože můžeme, protože na ně máme, a protože nás těší.

No a k těm krámům, co s sebou taháme po světě:
Existuje samozřejmě možnost nebrat s sebou nic než platební kartu. Špinavý slipy a fusekle vyhodím a koupím si nový. Na místě si koupím kartáček na zuby, mejdlo i nůžky na nehty, a pak to tam nechám. Jenomže když já jsem zvyklej na svoje deset roků tahaný, bezbarvý a na šourku řídký slipy, V nových bych se cítil strašně nesvůj. Sluchátka na poslech muziky už nemám šanci sehnat, protože se dávno nevyrábějí. Nemám problém si dát kafe za tři € na benzince. Ale když mi nejvíc chutná moje vystydlá čurda z termosky někde na odlehlém místě bez lidí a s pěkným výhledem. Takže tahám s sebou další a další drobnosti, vztah k nimž mi zvyšuje potěšení z cest. Platí dokonale všeko, co nahoře napsal Rock o kole. Já sice nechápu, k čemu někdo na dovolené potřebuje kolo nebo děti, ale to je zase jeho věc.
Znám zámožnou rodinu, která má dvě kompletní domácnosti. Jednu ve městě a jednu na horách. Když vybírali třeba kočárek za padesát tisíc, koupili rovnou dva stejný. Všecko mají dvakrát. Takže paní přikurtuje do auta spratka, vedle pohodí kabeličku a nic víc s sebou na dva týdny na chalupu neveze. Ideální, ne? Ale taky to asi není pro každýho.
Mou osobní specialitou je třeba kanár. Samozřejmě jsem nevybíral auto podle toho žlutýho kníkajícího mouly. Ale dodatečně jsem s velkým potěšením zjistil, že když se stěhujeme na léto na chatu, strčím do kufru kanára i s metrovou klecí. Už žádný stressování s lovením kanára (řev, nadávky, pískot a lítající peří). Prostě drapnu klec a jedeme. Doufám, že mi nikdo nebude radit, abych na dovolený používal kanára z půjčovny.

Kuře
27. 9. 2020, 10:36 1

Kanár z půjčovny docela pobavil;)))

Csaba
27. 9. 2020, 10:37 7

Absolutní souhlas a návrh na zařazení do soutěže o PŘÍSPĚVEK ROKU" ! :-)
Tu tendenci kecat ostatním do toho jak mají žít, čím mají kam jezdit atd a pod. nikdy nepochopím, natož teď, 30 let po tak dlouhé době ve které nám to bylo téměř nařizováno.

geralt
27. 9. 2020, 10:56 1

naprosty souhlas a muj hlas do soutěže ma!

beastar
27. 9. 2020, 11:04 4

Myslim ze myslenka clanku neni nikomu rikat, ze to dela spatne. Nebo dokonce podsouvat, ze ideal je jezdit ve spodkach s kartou na prdeli v Caterhamu. To zamysleni v tom clanku je spravne. A fakt je ten, ze v mnoha pripadech lidi opravdu vezou vic, nez li potrebuji.

Nicmene souhlasim s tebou. Napsal si to spravne. Mame se dobre. A vetsina z nas ma protoze muze mit a ne ze musi. Taky pamatuju dobu kdy jsme v sunce tocili Italii v sestave 2+2 s narvanym kufrem... A ze z dnesniho pohledu bylo i to Ritmo strasna mrdka. Proste to doba takto umoznovala, tak sme jezdili. Dnes to lidi toci v kombiku s rakvi a ja sem za dnesni deti rad. Prece jen bez klimy za drnceni plechu a smradu spalenych brzd se nam jezdilo hur:) A u sportu kde mam vybaveni chapu ze je nutne tahat to sebou cas od casu. Zalezi kam jedu, proc a na jak dlouho... Jsme individuality kazdy ma jine potreby a jiny fin. moznosti. Kazdopadne kramu mame vsichni nadbytek tj fakt.

sheogh
28. 9. 2020, 11:40 0

ransom: nacpat kocku do prepravky je zhruba neco podobnyho, vyjma toho peri :-D

Ja clanek taky nevidim jako nejakou vytku, nebo posmivani se, nebo snad kecani nekomu do toho co dela, ale spis takovou pobidku k diskuzi - jak to maji ostatni, psychologicka sonda :-)))

ransom
28. 9. 2020, 21:32 1

To mi vyprávěj. Podrápaný ruce, prokousnutej prst. Ale taky jsem měl kdysi kočku Marii, a ta se mnou ochotně jezdila na kole a na motorce. Strčil jsem si ji za bundu, ona mi pod bradou vystrčila hlavu a čuměla dopředu. Za tmy jsem musel spoustu řidičů vylekat...
Určitě nejdu proti článku, ten je dobrej! Ale mám takovou mánii - ke všemu nabídnout pohled přesně z opačné strany. I když někdo bude tvrdit přesně to, co si sám myslím, stejně budu hledat protiargumenty.
Mám tam pár divných překlepů. Nenašel jsem, kde by se dal příspěvek editovat...

RRRampapapa
29. 9. 2020, 00:32 1

Ad kanár - čas od času už přes 7 let vozím klec se senegalcem připoutanou vzadu, klec je 80x80x50. Jeden příslušník se k tomu vyjádřil, ze už viděl hodně, ale připoutaného ptáka ještě ne. Ta opeřená bestie se ale baví ničením všech věcí, včetně bezpečnostního pásu, takže přes něj, tedy ten pás, ještě musím dávat deku. K tomu jsme 3 a kočárek s korbičkou se vejde do 300l kufru u 3dv hatchbacku, sporťák dokonce pod plato. A jde to :)

Csaba
27. 9. 2020, 10:30 6 reagovat

V prvních dvou větách je dvakrát zbytečně "už" a ta třetí je špatná celá, principiálně :)
Za prvé je v podstatě nesmyslná, za druhé je zbytečná a za třetí by se dalo říci (být poněkud útlocitnějším) že je i nemístná.
Samozřejmě jsem při utváření svého názoru na téma článku ovlivněn tím že jsem o generaci starší než autor a vyrůstal jsem tudíž v diametrálně odlišné době i společnosti. Nicméně, je slušné odpovědět:

Lidé jsou různí a mají různé potřeby a (i) proto si kupují různá auta (odmyslím teď služební, "nafasované" vozy), takové které jejich specifické potřeby naplní a/nebo si jednoduše kupují taková (a klidně i naprosto nepotřebná) auta, protože je jednoduše chtějí.
Když to vezmu osobně tak za minulého režimu jsem kupoval opravdu dle svých potřeb (a v rámci velmi omezených možností výběru) - na ty rodinné výlety a dovolenou (i když na ty výlety bohatě stačilo sednout do vlaku) + Wartburg kombi na stavbu RD, potom už hlavně z touhy po změně, vyzkoušení všeho možného a hlavně konečně to co opravdu chci a co se mi líbí :-)

"Oběd v Římě či nová sada oblečení v Amsterdamu již není žádný problém."
Tak určitě, řekl by fotbalista Plzně, hokejista Sparty, právník, lékař, inženýr, nadaný umělec atd a pod., ale mnozí (většina?)
další jistě ne.
Žiju v prdeli na konci světa v okr. Uh. Hradiště, v obci s asi 3500 obyv. a vím téměř jistě že "oběd v Římě" si z nich může dovolit jen málokdo. Jen tak si tam "na ten oběd zaletět" na 100% nikdo, v rámci dovolené pár lidí jistě ano, to člověk vnímá ty výdaje jinak, jako součást nezapomenutelného zážitku a pod. Přesto se občas člověk neubrání podvědomému přepočítávání eur na koruny, i když ví že si tím ten okamžik poněkud zkazí :)
Jo, místní studenti VŠ se do Amsterdamu občas vydají (když je tam ta tráva tak dostupná, procvičit si AJ, atd a pod.), ale že by se vraceli s taškami nového oblečení? "Tož to, kurva, ani omylem" :-)
A pokud jde o dospělé tak ano, i od nás z vesnice jezdíme do světa, na dovolenou a pod., ale nové oblečení si tam fakt nekupujeme :)
Spíš ty peníze utratíme za vstupné do muzeí, atrakce a gastronomii. Pravda, bavíme se o tom hlavně jako chlapi mezi sebou, ženské to možná vidí jinak, ale nepamatuju se že by se některý ze sousedů vrátil z ciziny s tím že si tam jeho stará koupila nějaké "nové krásné hadříky" :)

"Ideálním rodinným vozem dneška je podle mého malého průzkumu mezi známými a příbuznými Volkswagen Multivan a jen relativně vysoká pořizovací cena brání tomu, aby stál úplně před každým rodinným domkem. Opravdu takové auto potřebujeme?"
No, Multivan asi opravdu "potřebuje" jen málokdo, to spíš Transportera na práci, ti co mají Mulitvan nejspíš neřešili jestli ho potřebují ale koupili si ho proto že ho prostě chtěli a nejspíš usoudili že právě on vyhoví jejich požadavkům, potřebám a touhám nejlépe.
No a proč jet (třeba v té nejtypičtější variantě 2 velcí + 2 malí) na dovolenou nějakým osobákem když můžeme jet krabicí třeba jen o 50 cm delší a přitom s téměř dvakrát větším (pocitově, nepočítal jsem to) prostorem v kabině? Multivan je (s minimální nadsázkou) v pohodě použitelný jako auto na denní ježdění kdykoli a kamkoli, a na rodinnou dovolenou je jistě vhodnější než Octavia a jiné "normální rodinné auta".
Ovšem, tohle píšu za sebe, subjektivně, nevnucuji to nikomu jak zjevenou pravdu.

K těm německým turistům - no, ať si každý dělá co chce a jak chce pokud tím neobtěžuje ostatní, řekl bych. Jasně, dá se nad tím pozvednout obočí, ale opravdu to v někom vyvolá tak velké udivení že o tom napíše článek? :-)
Já osobně dovedu pochopit že ti lidé jsou zvyklí na své pohodlí a mají kolem sebe rádi věci ke kterým mají vztah a cítí se pak příjemně, pohodlně a spokojeně. Podle mě jde ale i o to jestli v těch obytných přívěsech tráví celé dny, nebo sednou na kola (a pod.) a jezdí po okolí, nebo jedou autem někam dál a odtud jdou do přírody...
Pokud jsou přes den venku, aktivní, a vrátí se odpoledne příjemně unavení, dovedu pochopit že si rádi odpočinou "ve svém", v něčem útulném, v čem se cítí příjemně, dobře.
No a jestli s takovou soupravou jedou x set km někam aby si tam "rozložili to své nádobíčko" a pak jen relaxují na místě, s TV, knížkou, křížovkami a pod. - no, to je koneckonců jenom jejich věc, nám ostatním je do toho prd, že? :)

"Superb se dvěma střešními boxy, čtveřicí jízdních kol a tolika zavazadly v kufru, kolik se tam jen vejde – je tohle vážně obraz spokojenosti?" No, kdyby ti lidi nechtěli mít ten box na střeše a kola na nosiči vzadu, asi by jeli jen tak, nalehko, ne? Zjevně jim to dává smysl, patrně chtějí ten box na střeše mít a zjevně si kola nechtějí půjčovat ale rádi jezdí na těch svých, které si už zaplatili a peníze ušetřené za půjčení jiných kol asi raději - nevím - třeba prochlastají? :-)

"namísto kochání se krajinou jsem celé léto pozoroval jediné – zoufalou snahu už být na místě..."
No, kochat se krajinou může být někdy ošidné, lepší je věnovat se řízení :)
A jasně že člověk už chce být na místě, ačkoli, v článku popisovaná dnešní realita, tj, nový/zánovní Multivan, Superb kombi a pod. - když už tedy uvažujeme ty co si mohou "zaletět do Říma na oběd a kupovat oblečení v Amsterdamu" (mírné popíchnutí, přiznávám) - tohle vážně není žádné "utrpení", obzvláště v porovnání s onou Š 120, žigulíkem a trabantem, o fiátku 126p ani nemluvě.

"A to mě vede k jednoduché otázce, kterou bych tu teď rád položil – opravdu to nejde udělat jinak?"
Jasně že to jde "udělat (i) jinak", samozřejmě.
Nicméně, v začátku se uvažuje x set km cestování do/v zahraničí, teď na konci článku je to vztaženo k domácí dovolené a to je něco trochu odlišného, řekl bych. Ano, jde-li například o pár mladých lidí, můžou celé prázdniny (a ČR) projet "jen" na kolech a s báglem na zádech nebo taškami po stranách a i čtyřčlenná rodina by takhle klidně "zvládla" třeba týdenní výlet, to je jasné.
A je jistě mnoho "adrenalinových nadšenců" a "sportovců tělem i duší" kteří to takhle praktikují a je to absolutně OK. Stejně tak je ale i mnoho lidí kteří tací nejsou, baví a zajímá je něco jiného a dají přednost pohodlnějšímu způsobu přepravy/trávení dovolené a volného času obecně a i to je absolutně OK.

Čili ano, "plnohodnotná rodinná dovolená" s novým Mustangem bez střechy je jistě možná a ano, taková dovolená s novým Multivanem je možná stoprocentně. Ono, pokud si ten hypotetický dovolenkář může dovolit nového Mustanga nebo Multivana, tak je to super tak nějak "automaticky" a teď ze mě opravdu nemluví závist nebo nepřejícnost.

Závěrem - neznám jediného člověka který by v normální komunikaci použil slovo ústenka :), já té hovadině říkám rypákovník, ale to je jiné téma a nechci se rozčilovat :) a ano, "rádiomapa" mi přijde stále jako paslovo bez významu :)

PepaSFI
27. 9. 2020, 11:03 1

no já myslím že autor ten "oběd v Římě a oblečení z Amsterdamu" myslel trošku jinak. Že prostě nemusíme počítat kolik řízků ještě v tom alobalu máme a jestli to triko s dírou úhlopříčně ještě musí vydržet. Že si zkrátka nějaký to jídlo, při troše zdravého rozumu můžu dovolit v Římě stejně jako v Praze nebo si někde koupit něco na sebe když to je potřeba.

Csaba
27. 9. 2020, 11:30 0

Možná ano, pravděpodobně 99% z lidí kteří jedou do Říma/Amsterdamu nebo kamkoli jinam si může dovolit dát oběd v tamní restauraci nebo koupit si triko aniž by je to zruinovalo, kdyby ne, patrně by se do ciziny nevydávali. :)
Mluví-li se ale v článku o tom že těch věcí (a o oblečení jde jistě taky) lidi vozí na dovolenou až příliš, bude to asi i tím že jim přijde "normálnější"? "logičtější"? "rozumnější?" vzít sebou to triko, mikinu, cokoli, navíc než si to tam kupovat, ať už důvodu nenadálé potřeby nebo jiného. V rámci celého článku je to podružnost ilustrující rozdílnost v přemýšlení/přístupu.
Když jsem s manželkou a dcerou cestoval po ČSSR, vzal jsem velkou krosnu, žena batoh který unesla, navařilo a napeklo se, sedli jsme do vlaku a jeli. Když se dítko při obědě zasvinilo, žena vytáhla čisté oblečení, převlékla ho a bylo. A když čisté oblečení došlo, protože při celodenních výletech přírodou i městech se toho přihodí mnoho, tak se to jak právě vypadá přijalo jako nezměnitelný fakt a nikdo to víc neřešil. :-) Dnes je to možná jinak a lidem třeba víc záleží na tom jak je vnímají ostatní a možná by ani to dítě ani jeho rodiče nechtěli být v tričku od zmrzky nebo kečupu a hledali by, kde koupit nové. Tady se pak nabízí ta možnost nekupovat novou věc, ale z báglu vytáhnout triko už dávno zakoupené :-)
Pro někoho je to jen (nebo hlavně) o penězích, pro jiného o obecném přístupu k životu (čemukoli), ve svém prvním příspěvku jsem to zmínil hlavně jako jeden z možných důvodů proč toho lidí "sebou toho vozí tak moc".

beastar
27. 9. 2020, 11:45 2

Tak, tak neco pravdy mas. Jak pise Pepa nemuzes brat priklady doslova. To obleceni a jidlo v zahranici je opravdu mnohdy za stejne penize, nebo podobne. Vsak v Italii jde dneska i pro tu rodinnu na obed nakoupit za stejne penize jak v Praze, Brne, Zline atd. Nema cenu sebou tedy tahat tasky spaget, polevek, rizku a jinych hovadin. Obleceni v Amsteru... jako neznam nikoho, kdo by si tam programove kupoval obleceni a jezdil tam autem:D Z Prg to litalo i v sezone za 2,500. Opet byl to priklad i kdyz bych to osobne prohodil obleceni radeji v Rime.

Tak a cestovani po Evrope autem (o tom se hlavne bavime) protoze na Maledivy, tak pojede asi...nikdo. Neni dnes uz pro nas vzdy jen z pohledu tech chudych vychodoblokaru. Jsou zeme kde za 100 eur pozvu cely klub, ojedu sest krasnych holek a dam si 500g biftek. Takze ano, je to o tom kdo a kam jede. Jestli ma deti a hlavne jake ma naroky. My kdyz jedeme ve dvou na par dni. Opravdu nic nepotrebujeme. Mame batoh a mini kufr protoze zenska. A jelikoz nejsem vylozene chudy vse si koupim kdyz je treba. Rodina s detmi a to i takova co ma prachy na Multivana to muze videt uplne jinak.

Nemyslim ze by v clanku bylo nekomu neco nuceno. Zakonceno je to otazkou. A ano dovolena jde travit v Mustangu stejne dobre jako v obytnaku:) A pokud nejsem ve vate i tak mam zeme, kde je klid a pohoda a ceny 50% tech Ceskych a to i tech v UH. To ze lidi jezdi kombikem do Chorvatska s cenama Parize je vec jina.

BubaaCZek
27. 9. 2020, 14:39 2

Čerstvá zkušenost s Chorvatskem - vše 4x dražší. Možno to řešit s pomocí all inclusive, ale do HR se většinou jezdí do kuče a ne do hotelu. Jasan, že si dnes už zajdeš sem tam na večeři a denně na zmrzku. Ukaž mi ale, kdo plánuje jíst pouze v restauracích a po kavárnách...
Viděl jsem Fabku se čtyřmi lidmi a táhnoucí zadek po zemi. Na cestě zpět. A nepotřebovala ani box...
Chtěl bych vidět autora psát stejný článek za pár let až bude mít rodinu :)
Já té věci říkám "náhubek" :)

BubaaCZek
27. 9. 2020, 15:40 0

A ještě k té cestě. S malými dětmi, se dá dlouhá cesta příčetně řešit dvěma způsoby.
1) Ujet klidně 1400km pře noc ve dvou dospělých řidičích a prospat další den.
2) Ráno ujet hodku dvě na nové místo, pochodit po horách/lese/městě a unavit děti. Pozdní oběd a dalších pár hodin jízdy. Děti pospí v autě. Přespat na novém místě plánovaně či akčně přes booking.
Osobně preferuju 2), ale letoš jsme jeli přes 1) jelikož Bosňáci to uzavřeli úplně.

Junior
27. 9. 2020, 21:32 1

beastar -> já bych jenom doplnil, že znám spousty lidí, co si nemůžou dovolit nakrmit rodinu v Praze, Brně, Zlíně. A už vůbec ne pravidelně.
Kdybys viděl, kolik korporátčíků si nosí obědy v krabičce z domu, protože sice 60k hrubeš zní jako bomba (a to už v korporátu musíš bejt většinou nad mediánem), ale jenom než zaplatíš hypošku na 3+1 a leasing na Supa, takže dát 4-5k měsíčně za obědy už není uplně v možnostech...

BubaaCZek
27. 9. 2020, 21:40 0

Když jsem dorazil do polska tak jsem čuměl kolik lidi si krabičku z domu nosí, že je to de facto standard. Teď už bylo vidět, že lidi chodívali na obědy víc před covidem, ale i tak krabičky těžce vedly.

beastar
27. 9. 2020, 23:00 0

Vsak ja vim. Ono ja nejim skoro doma a krabicky nevedu. Nechodim jist do luxusu. A stejne denne 250,- das:) Plus sem, tam nejaka vecere. Zase lidi, co maji problem poplatit svuj lifestyle uplne nepoleti obedvat do Rima.

Junior
28. 9. 2020, 10:57 0

No právě. Jsem chtěl jenom říct, že pro spoustu lidí není řízek v alobalu nějaká "dovolenková sockárna", ale standardní životní styl.
Obvzlášť v Praze.
Běžnej život "Vysoká - korporát - ve 40 snad už na nějaký dobrý pozici s kilem+", respektive pro spoustu lidí "Vysoká - korporát - celoživotní specialista něčeho, co se na kilo ani nepodívá", je prostě těžkej.
A bohužel to lidi posouvá do životního stylu, kterýmu by se i jejich rodiče odkojený socíkem smáli. Kde sice jakože vole Praha a lesklý vizitky, ale náklady na takovej život je dojebávají, ikdyž si zrovna nepořídí ojetý AMG.

beastar
28. 9. 2020, 15:07 3

Je to smutný no když to posloucháš a hlavně vidíš. Jak ti najede borec v X5 v hadrech za pade s hodinkama z vyprodeje za kilo. A dá si vodu..... a platí 30,- kartou bez dýžka:) Protože von vydělá to kilo+, ale barák, X5, X3 manželka, dítě, Alpy, Dubaj a aby taky měli nějakou rezervu. Potom si nedopřeje ani pořádnej oběd v hospě. Já vždycky přemejšlim jak asi bolel ten úvěr na hodinky a jestli ty hadry nejsou z Turecka spíš. Někdy si přijdu, že sem zastydnul v době 20 let zpět. Chodim žrát do hospod, chodim do kaváren, všude nechávám spropitný... nechat někomu deset korun, tak by mě hanba fackovala.

A pak máš korporátníky ve služebním supínu. Tam je to stejný akorát o level níž. A kantýna kde je oběd za devadesát narvaná a i to je pro některý drahý. To se nesměju nikomu, tak to prostě je. Akorát jak píšeš drahý hadry, boty, služebáky, drinky, hodinky, byty... ale přitom je to naleštěný hovno. A to naleštěný hovno táhne lidi z celýho zbytku republiky, co si myslí, že tohle je TOP LIFE. Big city feeling bude ze mě hvězda a piču. Budeš nosit stejnej svetr z Gantu jako mám já a kámoš bohužel taky a jeho šéf taky.... akorát si seženeš jinou barvu. Koupíš si voe taky ty Carrery protože Venca z marketingu je taky má. A nakonec všichni bydlíme v těch píčovinách, co mají ty hesla něco jako Do města krok do lesa skok, nebo tep velkoměsta na dosah ruky.... Čtvrť Standy Hložka atp. Vítej v Praze. A ti borci nad náma jsou na tom stejně akorát místo bytu mají něco jako dům, spíš takovou parodii na žití v domě.

A potom jsou tady ty dovolený no. Jako já tím že nemám pořád děti a žijeme trochu jinak a nejen v Praze (teda jako nejsem tu celý rok) tak to vidím trochu jinak. Bohužel ale ty lidi kolem mě to mají až na pár jednotlivců hozený, tak jak píšu. Jak křeček v kole a takže to že žereu potom řízek z alobalu na OMV někde u Balatonu je jim vlastně úplně jedno= je to změna.

Junior
28. 9. 2020, 15:26 4

Si vždycky vzpomenu na dědu, toho času už nějakých 10 let bohužel pryč. Kamioňák z povolání.
Jak jezdil ještě v roce 2009 Felicí fšude a hodinky za bůra max, ale v hospodě si dával vždycky to nejdražší z jídeláku, dovolenou nevybíral podle cenovky a když ve Švýcarsku všichni sušili hubu, cpal se jak vo život, kroasanty vole za 10 EUR a kafe za 8. A bylo mu to hrozně prdel, protože na to prostě měl :-) A samozřejmě barák svépomocí, ještě z majetku socialistické republiky, nicméně o podlahový ploše takový, že bejt to na kraji Prahy, tak se z toho i v Sotheby poserou.

Nevím, jestli by mu s nalízovanou pětkou a řízkem v zadní kapse nebylo líp. Ale asi spíš ne :)

krab
28. 9. 2020, 16:27 0

No, tyhle typy co popisuje Beastar vcelku taky znám, konec konců práce v klasickým korporátu ti je ukáže sama. My tomuhle nikdy naštěstí nepropadli, big city life mi nikdy nic neříkal a vlastně si často připadám, že žiju jakoby trochu v jiný dekádě, možná v devadesátkách... ten styl. S tím, že se zas nemám potřebu ničím chlubit. Děda to měl v hlavě srovnaný a je to kolikrát fakt zázrak toto vidět. My si taky koupíme co potřebujem, na co není, na to není, vodu není potřeba nikde honit.

Teď je sranda, že s tím covidem to nemají ani kde předvádět :-D Jak se dělá z domu převážně, tak tyhle lízačky stojí u toho baráku, jezdí se s tím málo a nový košilky a džíny nahradily sepraný trenky co nosíš půl tejdne... A já, vesničan na to byl připravenej už předtím. Jinak s tím dýškem v hospodě a tak, to naprosto věrně kopíruje reálnou situaci v naší obci taky... Je to zvláštní svět.

beastar
28. 9. 2020, 16:36 1

Teda děda klasa chlap. Muj clovek uvazovanim. Ja si radeji dopreju poradnej kus hoveziho, nez tasku od LV. Je vtipny jak moc a porad auta zasahuji do nasich zivotu. A ze porad prijet tou x5 jakoby neco znamena. Nebo mit proste drahy orloje. Pritom je to primitivni. Jak popisuje Krab na co je, tak je. Na co neni to se nekupuje. Mam stesti i na zenskou, ze slevy u Cartiera ji davno neberou a radeji si koupi novou vestu na kone:D A ted prave prichazime na chut i tomu, ze auta typu Ghibli nejsou treba. Hlavne i ja jak ted jezdim mene tak to tolik neresim. Neni treba se tolik reprezentovat. A ve dvou pohodlne cestujes i v coupe. Kdyz je zrovna dovolena mame sbaleno za ,5 minut.

rock
27. 9. 2020, 11:21 0 reagovat

"...A když už náhodou potřebuji nutně něco, co s sebou nevezu, nejbližší Tesco je většinou vzdálené do patnácti kilometrů a zavírá v deset večer..."

Hele, vím, že je to nadsázka a básnický obrat pro účely článku, ale docela to ilustruje bublinu, ve které autor žije. Něco podobnýho platí možná v Praze nebo Brně, ale zrovna v těch místech, kam by člověk rád na dovolenou, to tak slavný nebude. Třeba v místě mého bydliště se v dojezdové vzdálenosti do 30 km po deváté večer dá sehnat tak možná tatranka na benzince a točený pivo v hospodě (a s tím pivem bych byl si nejsem jistý, nevím, jak je teď v covidových dobách zavíračka).

Curdin
27. 9. 2020, 11:36 1 reagovat

Jedno z možných řešení je celej rok jezdit miatou, manželka rozváží děti nějakou např. Kratkou fabií nebo třeba cliem atd... pak si dvakrát za rok půjčit v půjčovně velké kombi, dneska je to za hubičku, navíc je to nové, pojištěné, když se to posere daj mi jiné atd... a vyjde to asi líp než to mít celej rok před panelákem, nebo na zahradě a starat se o to, aby to někam dojelo.

beastar
27. 9. 2020, 13:08 2

To je dobry pristup a mas pravdu. Bohuzel na Cecha moc progresivni. Stejne jako se jeste lidi v centru Prahy nenaucili, ze fakt auto 80% roku nepotrebuji v modre... Furt jim brani v tom to nemit ten pocit, ten status, vlastnim auto.

Kamos ma na Vinohradech 250m krasny byt. Mel po sobe tri ruzny Bentley. Garaz daleko takze zona. Auto vecne podreny, pochcany, blbe zaparkovany. Az to vzdal prodal a jezdi taxikem vsude. Usetri a je stastnejsi bez starosti. A kdyz chce auto. Jak rikas zvedne tel a do hodiny ma u baraku s plnou vse od oktavky po lambo... Snad se to taky jednou naucime.

eLzyx
27. 9. 2020, 15:34 3

tak tohle jde provozovat leda v Praze, nebo v Brně. Všude jinde je vlastní auto prakticky nezbytnost. Resp. ekonomický kalkul "MHD+TAXI+půjčovna < vlastní" v takovém případě vůbec nevychází. A to už vůbec ne, pokud do toho promítnu cenu času.

rock
27. 9. 2020, 17:39 1

Přesně. Spoléhat na hromadnou dopravu je časový úlet, to jsou projebané hodiny a hodiny DENNĚ, o pohodlí nemluvě. A taxi by se vyplatilo opravdu tak možná ve srovnání s tím Bentleyem.
Ale je pravda, že na venkově se zatím moc nevyskytují ty modré (ani jinak barevné) zóny. A cizí majetek se tady ctí trochu víc než v tom městě, takže těch ošklivých překvapení po ránu je míň. I když zapomenu zamknout auto nebo nechám stažené okýnko, tak se do rána dočkám tak maximálně toho, že mi tam tím okýnkem padne rosa (pokud teda nezazvoní soused nebo kolemjdoucí, ať si to blbý okýnko zavřu).

Junior
28. 9. 2020, 08:03 1

beastar: neměl ten tvůj kámoš minule 3 Astony? Nebo jich máš podobných víc? :)
Já bych měl v tomhle případě problém ne se statusem, ale s tím ty prachy vždycky vyskládat. Bez ohledu na reálnou ekonomickou nebo "zážitkovou výhodnost". Prostě když platím havarijko, nový brzdy (...), nebo i tu splátku operáku tak nějak zavřu oči a dělám, že se to neděje. Mám teda jenom jedno auto, ne od oktávky po lambo.
A když se chci jít projet, vzít starou na výlet nebo já nevim, dojet si do Ikey pro noční stolet, tak sednu a jednu. Jasně, že mě ta cesta stojí víc než palivo. Dokonce palivo tvoří méně než polovinu nákladů na provoz, bych si tak tipl :)
Představa, že bych musel zvednout telefon, zaplatit já nevím, 25k za Mustanga a pak jet na výlet nebo litr za tágo a jet do Ikea... Nevím, bych si to snad i kolikrát rozmyslel a seděl radši doma :D

beastar
28. 9. 2020, 12:36 0

Junior: Ne. Ono je to trochu jinak já jak sem to psal narychlo, tak to asi vyznělo jinak než mělo. Za tu dobu co tam bydlí měl tři různá Bentley ne najednou. A s prvním dobrý, druhý už mu vadilo že má prostě problémy s parkováním na ulici a tak podobně. A když si koupil po dalších několika letech třetí tak mu po půl roce došla trpělivost auto prodal a taky žije dál. A přesně tak jak píšeš v tom závěru jemu je to úplně jedno, že nějaký tágo stojí litr. Ve finále náklady na Bentley někde v modrý, který ti je ve výsledku k ničemu jsou daleko vyšší.

Jasně není to pro každého. Bydlí v centru, kde je vše ve vzdálenosti 400m od něj. Může dělat z domova a kancelář má ve stejným baráku akorát o dvě patra níž:D Jenže takových lidí znám dost a oni si drží dvě, tři auta jenom prostě proto. To byl celej point toho mého vyprávění. Ty seš na tom podobně jako já... taky bych si neuměl představit nemít auto, ale taky nebydlím v centru a najezdim se i pracovně dost. Potom nám samozřejmě kombinace mhd, taxi, půjčovna sportovních aut nedává smysl.
---
ad.: 3 Astony. To určitě ne pokud dohledáš ten příspěvek kde to píšu klidně ti k tomu dám nějakej výklad. Kámoše co má Astona mám. A ten s ním právě skoro nejezdí (jen výlety a podobně) Jezdí úplně obyčejnou oktávkou v naftě ve stajlu. A pak další spíš známej má nějaký Aerovky a podobně a ten má teda zase Caddynu. Mimochodem přesně tady o tom člověku co si jezdil Bentley sem tady psal v různých souvislostech X krát... tak zase FKLIDU,)

Junior
28. 9. 2020, 14:19 0

Bylo to v tom blogu Porsche jako auto snů.
FKLIDU jsem, reálně je mi po tom strašný hvono :-)

Upřímně, jestli se něco fofrem nezmění v tomhle světě ušatém, taky už snad další "pracovní" auto nekoupím. Na jaře mi skončí poslední operák a pak se uvidí.
Jezdím teď obecně tak málo a z toho většinu soukromě, že asi nepotřebuju cokoliv novýho, co vždycky dojede rychle přesně včas, výměnou za zásadní náklady na amortizaci a záruční servis. Teď jsem zapomněl vyzvednout auto z autorizáku. Volal mi nasranej vedoucí servííísu, že už jim to tam stojí 14 dní, ať si to sbalím a táhnu dopíči. Vůbec mi nechybělo, nechodím z baráku přes garáž, tak jsem na to fakt zapomněl :D
Jenže co dělat dál? Jasně, fanda řekne ty vole, nejezdíš, tak se zbav i toho STI a kup ještě větší píčovinu. RS4? Nebo naopak, jít do ojetin typu M5 V10? Jenže v tom sou zase prachy, ztráta ceny na kilometr nesmysl, seš v tom hrozně svázanej nebo naopak, v případě nějaký šílený ojetiny tam furt visí ten servis za půl milionu o kterej si to může říct už třeba zejtra. A kterej ti nikdo nezaplatí zpátky ani kdybys to prodával hned den potom.
Soused má v garáži 650i E63, předtím tam byla nějaká 8er z devadesátek. Koupí, prodá, obmění. To s novými / zánovními auty nejde tak snadno. A s "high-level" ojetinama už vůbec ne. Pokud si, jako já, nemůžeš dovolit provařit balík.

Bude ze mě za chvíli takovej krab. Dokud mě neustále zvyšující se poplatky za služby k parkovacím místům nezastaví.
:))

*btw v centru už nebydlím. S vidinou lepšího bydlení jsem se odstěhoval "o 15 minut tramvají dál". Že to bude jako v pohodě. Ani hovno to není v pohodě, nadávám si každej den.

beastar
28. 9. 2020, 14:56 0

Jo hale je to možný ten blog si matně pamatuju. Tak možná sem tam něco zmiňoval tohoto typu aby to zvýraznilo příklad. Jako v momentě kdy prostě jezdíš málo přestává mít operák, nebo nový auto na leasing smysl. Protože ta záruka a pevný servisní interval ti najednou jsou k hovnu. Já už sem takový období taky měl.

U baráku byla čtyři auta řekněme normální za "hotový" a v garaži 944. Nejvíc vtipný bylo, že když už sem teda někam jel jezdil sem MLem protože to nejmíň žralo, všechno se do toho vešlo a když jedeš 2 km na oběd fakt je ti to celý u prdele. Je to různý já už bych do ničeho jako je RS4, nebo M5 V10 nešel. Škoda peněz a ten zážitek z těch aut zase až takový není. Po pravdě chtěl sem si koupit Porsche 911 Turbo 996 místo Ghibli.... jakože s tim budu docela jezdit a tak. Potom mi došlo že s nějakým autem střední a nižší střední budu mít větší klid a nakonec mám co mám. Plus stejnej model budeme aplikovat u S6... nějak sem z toho už taky vyrostl. Takže buď ji nahradí něco jako DS7, prostě protože se nám to líbí a převážně s tím druhým autem jezdí přítelkyně. Případně nějaká "sportovnější" verze něčeho obyčejnýho... klidně oktávka fplný, když to bude za dobrý peníze. Na nějaký garáže plný "youngtimerů" už nemám nervy a stojí tě to akorát hromadu peněz. A jako ten brutální propad hodnoty ustojíš. Jenže pro co? Aby sis dokázal, že si borec? :D Ne díky už sem na to asi starej.

Když se chci projet sporťákem mám X možností si ho půjčit skoro na jak dlouho chci. Už sem taky dvě italský píčoviny po sobě v té garáži měl a co z toho bylo. Provar. Jako u Ghibli na operák v té naftě to bylo vlastně supr. V momentě jak sem koupil ten benzín ... no škoda mluvit. Takže možná bych si klidně nechal to STi páč proč ne když už je. A k tomu si kup něco staršího, obyčejnýho a máš klid. Třeba Golfa Gtičko šestku.... megana RS, nebo třeba rychlýho Lexusa do nosa a máš klid.

krab
28. 9. 2020, 16:35 -1

To je trošku škoda, že jsi nakonec do 996 Turbo nešel. Je to po všech stránkách vynikající auto. Já vím, že to jsou jiný počty než koupit Mégane R.S Trophy, na to abys sis to koupil, dal do garáže (myslím to Porsche) jako před lety tu 944 a jel to projet jednou za měsíc, na to ty nejsi, na to na starým turbu najet ročně 40 tisíc to zas nedává ekonomicky smysl, to nikdo dneska už nedělá. I když občas si říkám, že je to škoda a že by to v klidu šlo.

Na tom Ghibli to asi provar byl, konec konců teď vidím nějaké na prodej a ty ceny šli nesmírně sešupem dolů. 996 Turbo by tě v pěkným stavu vyšlo s DPH na 50 tisíc euro cca a tu hodnotu mít už vždycky bude. Spíš větší. Takže platíš jen za údržbu. Možná bys něco ztratil časem i na hodnotě, pokud na tom nakroutíš během pár let třeba 100 tis km, protože se bohužel v tomhle světě furt dost kouká na nájezdy km a každej je pošahaně posedlej koupit youngtimera s co nejmenším nájezdem a pak s tím dál pořádně nejezdí, prostě začarovanej kruh. Ale třeba lidem svitne v makovici a tohle se na trhu trochu změní a rozhodovat bude technickej stav.

beastar
29. 9. 2020, 16:39 0

Krab: Ono je to tak, že já to zpětně vidím jako dobré rozhodnutí vzhledem k tomu, co se událo za posledního půl roku. Ne že bych si nepřál raději jezdit v postarší 911 Turbo, než v nějakém novém Renaultu. Jenže reálně na to Trophy jsou prostě v kostce opravdu malé provozní náklady. Navíc fakt sem často využil i normální kufr a zadní sedadla. Teď nedávno sem mluvil s jedním klukem ze Slovenska, co má Turbo 996 v podstatě jako daily (nejezdí sněhy, břečku, hory a vyloženě po městě) Najede asi 20,000 za rok. A prostě má to svoje limity. Jenom předesílám, že je to člověk, co si to reálně umí opravit sám a má na to prostory. A ano Ghibli obecně jako všechny Maserati čest některým co ne je velký provar.

Takže kdybych měl 996 musel bych stejně mít ještě jedno obyčejný auto. Samozřejmě naprosto normální třeba A4 TDI. To ale znamená další pojistku, další gumy, další případný servis a tak dále. A nakonec by to dopadlo jak u některých co znám nebudu jmenovat. Poršák v garáži najede 00 nic. A jezdíš potom pracovně tím obyč autem. Dobře v té 911 je dnes potencionálně uschováno dost peněz a na ceně nespadne. Jenže prostě já mám tady za mega rychlý moderní auto. To na ceně spadne, ale taky jednou ty Trophyny nebudou úplně levný. A já to v nejbližších pěti letech určitě neprodám. Jednak protože se mě to líbí a druhak, že lepší auto oni sotva postaví v té situaci v které jsou teď. A korona a emise a tak dále. A mě prostě tyhle moderní 1,8 až 2,0l turbo sedí i na sportovní jízdu... Jasně má to umělej zvuk a tak dále... milion věcí který jsou z pohledu Oldschool petrolheadů špatně....... Nakonec si v tom ale tu srandu na té okresce užiješ taky a na okruhu teď nechci hádat, ale nějak výrazně pomalejší jak ve starým Turbu (co si nechceš zničit) nebudeš. Není to pro lidi, co je pro ně modla Miata a BRZ, Boxster ... tj je jiná kategorie aut. Asi jako srovnávat F1 a GT-R mysleno auta ne Nissan.

sheogh
27. 9. 2020, 13:01 1 reagovat

Po ranu pobavilo. Jo, presne jsi me Honzo pripomel tu nekonecnou kolonu samochodow na nocni dalnici pres rakousko, kde uz jen clovek ceka jiskry od koncovek vyfuku proklate nizko, a stejnej myslenkovej pochod “oni se tam stehujou??” :-D

Ale tak kdyz je to bavi... :-)

beastar
27. 9. 2020, 13:10 0

Siemka, kto Polak?

Autíčkový Jelen
27. 9. 2020, 15:23 4 reagovat

Tady ta myšlenka naráží na potřeby každého z nás a co vlastně pro nás znamená dovolená. Každý si na dovolené užívá po svém a podle toho se potřebuje zařídit. Ono totiž řešení "vše si půjčit na místě a jet v něčem placatém", ač dobré na papíře, začne v realitě narážet na úskalí.

Řekněme, že si radši kolo půjčím na místě než abych si vezl svoje. Když odmyslím problémy seznamování se s novým kolem, co budu dělat když se rozhodnu, že bych chtěl po pár dnech vyzkoušet nějaké traily atd. které jsou několik desítek kilometrů od toho a potřebuji se přiblížit? Stejně budu shánět nějaké auto schopné je převést protože až na pár výjimek autobusy a jiné formy přepravy kola moc neberou...nemluvě o zemích kde je hromadná doprava v žalostném stavu.

Vozit hodně věcí je určitým stylem taková svoboda výběru. Neříkám, že použiji vše (to se stává velmi sporadicky), ale chci mít tu možnost výběru. Baví mě, že přátelům můžu říci, že nemusí řešit každý kus oblečení co chtějí s sebou a klidně vezmu o troje saně více na hory. To je pro mě i trochu ta zábava dovolené, mít s sebou vše co chci a nemusím se omezovat kdy co vrátím, kam to vrátím, jak to nastavit a jestli budou mít to co chci nebo potřebuji...chápu, že né každý to tak musí mít, ale neodsuzoval bych ty, co to tak mají.

A k "vození vzduchu". Tady si myslím, že je důležitější spíše půdorys vozidla, tedy kolik místa auto ve většině případů doopravdy zabírá. Protože ikdyž Skový sedan nevozí pocitově tolik vzduchu jako třeba dlouhej Multivan tak je ten vzduch nad ním stejně nevyužitelnej jako nad tím Multivanem. A jestli je obehnanej kovem ve výšce 1,5 metru nebo 2 metry, to už ve většině případů nedělá rozdíl.

PepaSFI
27. 9. 2020, 17:36 1

kdybych byl cynická bestie, tak řeknu že když chceš dovolenou na kole, tak máš jet na kole :-)
Tuhle jsem viděl na nějakým autě na střeše asi 5 bicyklů. To musí mít aerodynamiku kredence napříč, o těžišti a hluku nemluvě. V jihlavě v obchoďáku každou chvíli někdo zatarasí vjezd do parkingu když bicyklama zachytí o tu výstražnou štangli co tam visí aby varovala ty co jim jednou za rok auto narostlo do nezvyklých rozměrů.

rock
27. 9. 2020, 17:45 0

To musel být docela frajer. Já tam dostal max. 4 a už to bylo hodně na knop.
Těžiště a hluk moc nepoznáš, ale se slabším autem je jízda s něčím takovým jak s otevřeným padákem.
Jestli někdo zapomene, že má auto o kus vyšší a očeše si náklad o strop, tak je to kretén a zaslouží si to. Ovšem ty štangle, alespoň co jsem viděl, se obvykle věší v místech, odkud se dá ještě odbočit celkem bezbolestně a nezpůsobit tím nějakou zásadní dopravní kalamitu.

rock
27. 9. 2020, 17:54 4

To jako že když si chce někdo na dovolení zaplavat v moři, měl by skočit do Vltavy / Svratky / Odry a začít zvolna kraulovat po proudu?

Autíčkový Jelen
27. 9. 2020, 18:20 1

ad Pepa...Jde mi právě o to, že s větším autem si můžu dovolit dát kolo dovnitř a neřešit nic jako vozit kola na střeše nebo "vzadu na kouli". A to že kvůli tomu je nutný když vyjedu bez kol "vozit prázdnej vzduch" v autě ničemu moc nevadí. Jak jsem říkal, půdorysově dodávka vychází na velkej sedan a tam si nikdo nestěžuje, že vozí moc prázdného vzduchu.

P.S. Komentář s tím, že mám všude jezdit na kole je stejně platný jako, že máš všude chodit a auto prodat rovnou.

Honza P
27. 9. 2020, 20:27 1 reagovat

S tímhle bojuju už nějakej čas a jakožto otec tří dětí musím říct než nic menšího než velké MPV případně dodávka nedává smysl. Jasně, tři děti se dozadu do Volva V70 taky vejdou, ale pohodlné to pro ně nebude. Už je kvůli středovému tunelu. Prostě dvě děti ve fabii máj na šířku furt víc místa než tři v Sharanu. Teď už jen řeším jestli Galaxy/Sharan nebo rovnou tu dodávku. Nadšenej nejsem ani z jednoho. A na benzín s můžu v téhle kategorii taky zapomenout.

Beran
27. 9. 2020, 23:22 0

My zadelavame na treti a doufam, ze si vystacime s fabkou v kombiku :-D

Mikin
27. 9. 2020, 23:53 0

Vyzkoušejte Ram, dozadu tři dětské sedačky s přehledem, žere benzín a na korbu dáte vše co potřebujete. Pro rýpaly korbu s deklem.

Honza P
28. 9. 2020, 19:19 0

Viano zadohrab, takže na hory ne-e. A RAM není zrovna můj šálek kávy. S Fábkou good luck, jako dá se ledacos, záleží na tom jakej jsi masochista... :-) Každopádně dík za tipy.

sheogh
27. 9. 2020, 21:26 0 reagovat

A me se libi to Lambo v titulce s tim expedition packetem :-) S tim das i chorvatsko :-)

Peťas
28. 9. 2020, 07:43 0 reagovat

Podepisuji a jen doplnim. Kufr nalozte jen tak aby se vam veci vesli pod plato/roletku. Vzdycky si muzu ukroutit hlavu kdyz vidim kombik naslapany az po strechu. Vubec nechapu ze si lidi neovedomi, ze nehoda neni nahoda a pri stretu maji vsechny veci rozhazeny po aute v tom lepsim pripade. Ten horsi scenar si vzdycky predstavuju kdyz vidim ten naslapany kombik. Nicmene priznavam ze deti zatim nemam, takze do toho ma prd co kecat.

S.h.I.t.
28. 9. 2020, 08:29 -1

Pokud myslis, ze nejaka roletka ci plato v takovem pripade pomuze, tak fakt ne. Je mplne jedno, jestli to nalozis pod nebo nad roletu. Podstatne je to spravne ukurtovat a zachytit. Roletka to jen schova...

PepaSFI
28. 9. 2020, 09:21 0

ono to právě není jedno, dají se najít videa z crashtestů kde to je vidět. Podstatná je setrvačnost, ty věci nelítají obloukem, nedrží je roletka nebo plato. Ony se pohybují ve směru auta a při nárazu mají tendenci v tom pokračovat. Takže ty dole se opřou o zadní stranu sedadla, položme si otázku kolik toho to opěradlo, tedy jeho zámky, udrží a ty věci nahoře vlítnou do kabiny rovnou. Něco zachytí opěrky a něco hlavy.
A pak samozřejmě blbě rozložená váha a vyšší těžiště má vliv na jízdní vlastnosti a brzdění a omezený výhled taky nepřidá. Já vím že spousta řidičů jsou ignoranti a je jim úplně jedno co se kolem nich děje. kdyby neměli zrcátka a zadní okna vůbec nic by se nezměnilo. Já bych nikdy nejel se zarovnaným výhledem. Někdy to jinak nejde, na krátkou vzdálenost nouzově ano ale jet třeba hodinu v hustším provozu už mě velice nasírá a radši budu půl hodiny hrát s nákladem tetris než nevidět kolem sebe.

S.h.I.t.
28. 9. 2020, 11:07 0

To nerozporuju, přesto, je důležité to správně ukurtovat. Já vždy, když toho vezu víc, tak náklad kurtuju k podlaze. A to mám za zadníma sedačkama originální síť na oddělení prostoru. Prostě zabezpecuji tak, aby se náklad moc nehýbal ikdyby šlo auto přes střechu.
Chtěl jsem primárně říct že jakkoli spoléhat na rolety či plato je nesmysl. To je jen optický kryt.

S.h.I.t.
28. 9. 2020, 11:27 0

A jeste k vyhledu: nevim, kolik mas s cim najeto, ale ja mam ledacos odlitano s auty, ktera mela prepazku ci pevne zadni okno bez pruhledu. A jsem zvykly jet jen a pouze na zrcatka a pohledy pres rameno, zadni okno proste netreba. Ano, je prijemy bonus, ale nutne neni...

PepaSFI
28. 9. 2020, 12:44 2

no já měl C v době kdy řidičák byl z růžové gumy jak erotická pomůcka a naštěstí jsem s těma věcma nikdy nemusel jezdit víc než by mi bylo snesitelné. A možná proto že jsem si sáhnul na stroje ze kterých by dnešní řidiči dostali atomovej záchvat a učili mě staří praktici, tak se na některý věci dívám jinak. Výhled z auta není příjemný bonus, je to nutnost. V nouzi se s tím nějak vyrovnám, někdy holt to auto okna nemá, nebo ten náklad tam překáží. Ale pokud tam ten výhled můžu mít, udělám všecko pro to aby tam byl. Je to moje pohodlí, moje bezpečnost. To je stejný jako s tím uvazováním nákladu. Někdo tam ty krámy nahází a celý život s tím nemá problém. Já i ten nákup zaháčkuju protože nesnáším když potřebuju udělat kličku kolem výtluku a pak sbírám vysypaný věci. Taková zakutálená kostka kavasnic, to za pár dní nepřebije ani vanilkovej wunderbaum. A třeba plyn do sporáku, tu bombu normálně přišponuju kurtou.

Sato
28. 9. 2020, 12:42 0 reagovat

Minule som sa bavil so znamim ktoremu sa prave narodilo tretie dieta, a ma fabku kam tri sedacky neda. A planuje aj 4te dieta. To sa tak stane ked aj druha manzelka chce dve deti. Takze po fabke bude zrejme rovno nejeka dodavka. Mne ale tie dodavky pridu ako strasny fail, celkova pozicia za volantom poloha naprav a pod, to nikdy nebude osobak. Mas vela deti, tak za trest budes autobusak. To nie su ziadne osobaky, ktore maju tri rady sedadiel a zachovavaju rozumny kufor?

ransom
28. 9. 2020, 21:52 2

Fail? Víš jak skvěle se jezdí za volantem v dodávce?
Dej mi při 2000km služební cestě na výběr z Oktávky, Passata, Peugeota 308 a Sprintera. Vezmu si jedině Sprintera.

Sato
28. 9. 2020, 22:20 0

Praxe moc nemám. Mal som požičaného Transportera ale len som s ním obchádzal pár miestných stavebnín, a ešte som raz absolvoval 700km za volantom Dobla. Nič čo by som si mal potrebu zopakovať.

Ale už som podobný názor počul o kamiónoch, že v osobáku je ten istý človek po pár hodinách unavený, v kamióne v pohode celé dni. Čím to teda je? Tým, že sa cestuje pomalšie alebo tou pozícoiu na zavolantom ako za stolom?

CerVus
28. 9. 2020, 14:01 1 reagovat

Ideální by mi přišla Rx-8 s zadním víkem alá liftback, 2l motorem s menším turbem a dvojspojkou s pádly pod volantem.

Mechanik
28. 9. 2020, 19:07 -1 reagovat

No, je to trochu těžší nacpat se do sedana s dvouma malíma dětma, ale jde to, dokonce jsme jeden čas vozili najednou dva kočárky, osmipérák a skládací sesličku, na týdenní dovolenou jsme se vešli včetně kojeneckých vod, plín a dokonce vlastní deky pro děti. To byla tenkrát Xantie, dobrej kufr měla. No a teď Volha 21, taky slušný kufr, dovolená zatím bez zahrátky a horší už to asi nebude. Kombíka bych nikdy nechtěl, je to hnus.

Opelfahrt
28. 9. 2020, 19:17 0

Dobrej trolling tady těch stěhováků :-)

Honza P
28. 9. 2020, 19:27 1 reagovat

Ještě jednu věc bych zmínil: jak si pořídíte děti (v mém případě 3 kusy), tak začnete řešit i bezpečnost. Což znamená co nejnovější, velké auto rozumné konstrukce. Tzn. žádná Multipla, Dacia apod... Leze to holt trochu do peněz. Já bych si třeba koupil T4 nebo Previi II, ale obě jsou ze začátku tisíciletí a dnes už je bezpečnost přeci jen někde jinde...

Mechanik
28. 9. 2020, 20:07 -4

No vidíš a já si koupil Volhu, kvuli bezpečnosti a robustnosti konstrukce, cítíme se v ní dobře.

Honza P
28. 9. 2020, 20:45 0

Že se v ní cítíte dobře ti nebudu vyvracet, ale s tou bezpečností to nemyslíš vážně, že ne?

Mechanik
28. 9. 2020, 20:52 -4

proč ne, že to nemá erbegy?

Xpepe
29. 9. 2020, 14:08 0

No co se bezpecnosti tyce tak clovek musi byt tak nejak sobcem a poridit sobe a svým blizkym poradny mastodont, nejlepe něco s zebrinovym ramem, typu Hilux Navara, popr. něco s poza Velke louze . Nebot pri pripadne kolizi je nutne na maximum vyuzit deformacnich zon sveho protivnika...:)
Pozn. pod carou: vyuzivat k souboji domíchávače betonu a jim podobna monstra není, ani v tomto pripade, dobrym napadem…... (sarkasmus)

beastar
29. 9. 2020, 16:27 0

Každej ví že Volha je top bezpečná ne asi. Není teda popsáno jaká ale 3110 je na tom takhle, tak asi není pochyb že model Carevna asi na tom bude ještě hůř:D

Trewis
29. 9. 2020, 21:16 0

Nevím, kolik máš rozpočet a roční nájezd, ale můžeš zvážit nějaký 8 místný americký minivan typu Toyota Sienna, Honda Odyssey nebo poslední generaci Chrysler Pacifica. 7 místné verze mají kapitánské sesle ve druhé řadě, to asi s 3 dětma nechceš ale u 8 místné verze jsou 3 sedačky ve 2 řadě, většinou s 3x isofix (5x celkem pokud chceš vozit sousedy) a velký kufr na všechny ty krámy, co potřebuješ vozit. Mám Siennu, 3 děti a místa pro každého kupa. Žena spokojená že se vše vešlo a ta benzínová V6 ti výlety aspoň trochu zpříjemní. A dětem pustíš do svých sluchátek ve stropním LCD pohádku a je klid :-) Hondu má švára, ten dostal stejný karty co se dětí týká a oproti Sienně je to trochu BMW mezi vany. Novou Pacifiku neznám, Chrysler Town and Country jsem záměrně vynechal, nemá 3 sesle ve 2. řadě a podvozek je dost houpavý na špatné silnici - z půjčovny jsem se tím najezdil dost na dovolených a co dřeva na oheň v kempu se do kufru vešlo :-D

Honza P
30. 9. 2020, 00:28 0

Na americké minivany jsem koukal, ale našel jsem právě vždy jen s těma kapitánskejma seslema v druhé řadě. Alternativa by byla Grand Espace V6 co se dával do Nissanu 350Z, ale já bych ten design asi nezkousnul....

Trewis
30. 9. 2020, 09:21 0

Ja mam model 2009, tam jsou jeste rekneme 3 plnohodnotne sedacky viz obrazek. Od 2010 je ta prostredni trosku uzsi, Honda Odyssey to ma taky tak. Ale pokud vozis sedacky, vejdou se tam vsechny tri v pohode

Mechanik
30. 9. 2020, 14:49 -1

Hela někdo tu psal že s dvouma dětma jezdí v Yarisu a to vám přijde ok? Tutově je Volha 21 bezbečnější, tak co prskáte. Navíc vám může být prd po tom v čem vozím děti ;-)

custom1
07. 10. 2020, 09:27 0

Honza P: Kámoš má Chrysler Grand Voyager v konfiguraci 2+2+3, prostřední "kapitánky" vyhodil a místo nich dal zadní lavici. Má tedy auto pro pět a obrovský kufr. Pravdou je, že je to ten starší model a teď nevím, jestli to jde i u těch nových (pokud nemají Stow'n'go)...

Mechanik
08. 12. 2020, 12:03 -1

Mě teda Volha nebezpečná nepřijde, názor může mít každý svůj, ale něco veřejně kritizovat na základě domněnky mi přijde hloupost.

beastar
08. 12. 2020, 12:45 3

To muselo být mrtvých z těch nehod. Nehledě na to, že z obrázku nic nepoznáš. Třeba ta Lada byla totálně shnilá. Zásadní jsou oficiální crashtesty ideálně nezávislé. Ta žlutá nahoře i z toho je jasné, že to bylo tak maximálně v kontaktní rychlosti do 25 km/h. Kdyby obě ta auta na fotce byla o X let modernější vlastně by se kromě promáčklin na dveřích nestalo. Tady je to 1x totálka a druhý no... škoda psát. Navíc fotky dle kvality vypadají hodně staré a z CCCP, potažmo z RF. Tedy není z toho jasné nic. Je škoda že se najdou pořád takový ignoranti kteří si myslí, že v autě jsou v pohodě protože je "těžké" a "velké"...Pružnost karoserie, schopnost pojmout náraz, airbagy a tak dále to se natolik zdokonalilo že v případě že se srazí tahle stará popelnice s čímkoliv z posledních 15 let bude to pro řidiče ve starém autě fatální. Těch důkazů a nezávislých pozorování je nejen na netu spousta což jistě víš. Tak tady netrol:D

Děti v tom vozit můžeš to je tvoje svobodná vůle doufám, že se vám nikdy nic nestane a tvůj strážný anděl to kdyžtak pochytá. Protože auto vás v tomhle případě v provozu roku 2020/21 a dále rozhodně neochrání. Bohužel.

Mechanik
08. 12. 2020, 13:51 -2

Tak nějak jsem čekal že se chytneš a jsem rád.
Proč myslíš že v tom někdo zemřel, z obrázku to nepoznáš. A že ta Lada byla shnilá, to jsi poznal jak? Já tam nic shnileho nevidím. Oficiální crashtesty jsou úplně k prdu, automobilky vědí jak přesně probíhají, z jakého úhlu, v jaké rychlosti. Není nic snazšího konstrukci auta upravit tak aby přišli, ale z reálných bouracek to nemá nic společného. Stejně tak jak udavana spotřeba, reálna čísla jsou úplně jinde. Zrovna ta žlutá dle toho druhého auta je maximálně z 90 lez, spíš novější, šlo o prehlednou křižovatku a jasné nedání přednosti v minimálně 50km/h.
Samozřejmě nesouhlasím s tím že já ve Volze na tom budu nutně hůř. Třeba při srážce s nějakým prckem budu vždy mít návrh.
Vaříš z vody, ukaž mi fotku kde podobný auto jako Volha dopadlo špatně s novějším autem.
A trolíš ty, kritizuješ něco co neznáš, nejel jsi v tom natož aby jsi v tom boural nebo řešil nějakou krizovku.
Děkuji, též ti přeji ať se ti v autě nikdy nic špatného nestane.

Jakub Pospíšil
08. 12. 2020, 14:33 1

Do jisté míry chápu pohled mechanika, že cosi co má kolem dokola železné traverzy je bezpečné, ale ono to tak fakt nefunguje. Při nárazu ve vyšší rychlosti než třeba 30 kmh je naprosto zásadní pohlcení energie nárazu. Auto, které se při nárazu do zdi vůbec nezdeformuje je paradoxně hodně nebezpečné. Protože když jede člověk v autě třeba 100 km/h, tak jedou touhle rychlostí i jeho vnitřní orgány. A při nárazu setrvačností chtějí pokračovat. To, že se auto zdeformuje a pohltí tím část energie nárazu je naprosto zásadní.
Jezdím konstrukčně bezmála třicetiletým Volvem. Na svojí dobu to byla pecka, ani dneska to není vyloženě nebezpečné, což se o většině aut z devadesátek říct nedá. Ale kdybych si měl vybrat, jestli bourat ve Volvu, nebo v novém Yarisu, určitě vezmu ten Yaris.
Koneckonců exaktně tuhle teorii svého času ověřil SupaFly, který boural s Citroenem AX. To bylo první auto, kterému se karoserie stavěla pomocí počítačové simulace tak, aby se správně poskládala a sežrala energii nárazu. To autíčko vážilo asi 700 kg, byla to taková krabička od sirek, po nárazu v padesáti (pro policii v padesáti, jinak s tím jel si myslim tak 70) do stojící dodávky se zkrátilo o půl metru a ten Ostravský samorost z toho vylezl se zlomeným nosem a hladem po cigaretě.
Takže ono to, že se auto při nehodě pomačká je vlastně dost žádoucí. To mačkání je u většiny aut promyšlené a funkční. (Pokud nebereme faily z historie jako třeba Favority před prvním faceliftem, kterým při nárazu vjela kapota předním sklem ke krku ridiče.)
Ona asi největší bezpečnostní fíčura Volhy bude v tom, že je pomalá, líná a řídí se jak mlíkařská cisterna. Takže se řidič musí soustředit na jízdu, nejede přehnaně rychle a myslí hodně dopředu. A to, pravda, je pro bezpečnost za volantem za určitých okolností stokrát důležitější, než nějaké deformační modely. Ale platilo by to i u velorexu.

-
Komentář upraven 8. 12. 2020, 14:41:35

Mechanik
08. 12. 2020, 14:51 -2

Kubo, to já samozřejmě vím, už jsem i párkrát boural. Ale za prvé, bourat v přímém směru do pevné překážky se mi asi nestane a za druhé ta Volha není tank, ona se taky zbortí, né sice programově ale něco pohltí a vzhledem k vnitřnímu prostoru je ho i dost na muchlání než mě to zmačkne mezi plechy.
Moje Volha teda pomalá není a neřídí se jak cisterna, je dost upravená a do dnešního provozu použitelná, ale máš pravdu že je potřeba se věnovat řízení a hodně předvídat a myslet do předu, všímat si okolního provozu uplně jinak než v novém aute, to mě veteráni naučili a aplikuji to v každém autě které řídím, kéž by to dělal každý.

Jakub Pospíšil
08. 12. 2020, 14:56 1

Úpravy jsou asi dneska už potřeba. Já jsem Volhu řídil, pravda, jen asi 10 km, byl to super zážitek, ale teda v dnešním provozu třeba v Praze by to asi bylo už jen pro zlost. Přišlo mi to horší, než třeba "užovka" a to je teda kardinální krám.
O tom věnování se jízdě byly popsané už stohy. Je to na prd, takový neřešitelný Uroboros. Auta jsou šikovnější, lidi se méně věnují jízdě, takže se udělají ještě šikovnější auta, aby to kompenzovala a lidi se tím pádem ještě méně musí soustředit a tak dále. Spirála, no.
Nejsem takový ten militantní staromilec, co by každého nechal v autoškole jezdit s žigulem, ale za školu, kterou mi poskytl Trabant, Favorit, Wartburg, užovka a další jsem svým způsobem rád. Ale byly to krámy a jsem rád, že už je nemusím používat.

Mechanik
08. 12. 2020, 14:56 -2

Tady máte i SUV Nissan

Mechanik
08. 12. 2020, 15:07 -2

Kubo: jasné, po Praze bych s tím taky nechtěl jezdit, ale spíš kvůli tomu autu, bylo by mi ho líto. Znám ale pár pražáků co jsou masochisti a jezdí ve veteránech po Praze běžně, jeden konkrétní jezdí přes celou Prahu do práce v autech ze 70 let, navíc ročně s těma autama ujede tak 50t +, což už je obdivuhodný počin.
A k těm jízdním asistentům, já se fakt cítím bezpečněji bez nich, protože mě to nutí se tomu řízení věnovat na 100%, dokonce ani hudbu v těch autech nemám, poslouchám motor a celkově stroj jako takový. Když jsem v 603 pustil rádio tak moje žena řekla: co děláš, dyť neslyším motor. Tak asi tak.

Jakub Pospíšil
08. 12. 2020, 15:16 0

Teda takovej klasik zase nejsem. Rádio mám moc rád, to poslouchám prakticky vždy a auto bez klasického tempomatu bych taky kvůli dálnicím a měřeným úsekům nechtěl. Adaptivní třeba ještě se semiautonomním řízením mi přijdou jako zajímavá věc, vždycky si je rád vyzkouším, ale obejdu se bez nich, paradoxně jsem z jejich používání unavenější, než když je nemám zaplé, protože je to další věc, co podvědomě kontroluju. Zatím jim chybí plynulost a předvídání. Hodně brzdí, zbytečně zrychlují...zatím to je tak, že já dohlédnu dál než stroj.

Mechanik
08. 12. 2020, 15:38 -2

Taky jde dost o to kde ty auta člověk používá, dálniční známku jsem si koupil asi 2* v životě, po dálnicích nejezdím, uspávají mě. Volka a Simca mají ruční plyn, nastavíš a jedeš, takovej tempomat, noha si odpočine a jeto. Myslím že lidské schopnosti asistenti ještě dlouho nepřekonají.

FidoBlack
29. 9. 2020, 08:05 0 reagovat

Znám rodinu (2 dospělí, 2 děti) celý život jezdí v yarisech.. dovnitř to potřebné jídlo a pití na cestu na střechu do boxu ostatní, jezdili s tím všude a stále jezdí... A já jsem toho příznivcem, od mala jsme měli vždy malá auta teda krom pár kombíkových vyjímek. Rád vzpomínám na cestování v první generaci punta nebo na cestu do Chorvatska v Getzu.
Popravdě, dost teď přemýšlím že seženu nějakou starou malou krabici ve stylu fiat tipo na víkendové cestování/výlety..

Ragnarok
29. 9. 2020, 11:40 3 reagovat

Tak tenhle článek fakt pobavil... Vždyť je to tak jednoduché, jak píše v posledním odstavci autor: ''Stačí vyhodit Superba i se dvěma střešními boxy, za ušetřený peníz koupit sobě nějaký radostný stroj, nechat všechno to harampádí doma''. OK, navrhnu ženě a děckám. Anebo raději ne, raději si budeme trávit dovolenou podle svého a bude nám úplně ukradené, co si o tom kdo myslí.
Až bude někdy autor předjíždět jednoho dýchavičného obytného transita, nacpaného věcmi až po střechu, s koly na pátých dveřích, může být v klidu. My jsme úplně v pohodě, nevadí nám, že jedeme pomalu, protože nikam nespěcháme a přesně takhle jsme to chtěli.

Mooney
29. 9. 2020, 13:03 2 reagovat

Dobré zamyšlení. Plahočit se v kabriu za narvanou fabkou nebo za kamionem (protože na dovolenou jedu samozřejmě v pátek a vracím se v neděli jakoskoro každý), se moc za "užívání si cesty" považovat nedá. Poslední dobou je to s dopravou na okreskách horší a horší. Nedivím se tedy trendu, koupit si dobře odhlučněné auto (né roadster) a okolí trochu vypustit. Realita nikdy neodpovídá vysněné teorii "volná silnice a vítr ve vlasech". :D

Jenda_K
29. 9. 2020, 22:22 1 reagovat

Ten nadhled, daný vysokou pozicí nad vozovkou, je mnohem méně unavující.

Frankie
30. 9. 2020, 21:26 0 reagovat

Pobavilo. Tak má klasická hláška, když vidím vše co je připraveno nabalit je: NEVLEZEM SE!!! A VŽDY SE PŘESTO VLEZEM. Jen nesouhlasím s tvrzením nebrat tolik věcí. Lyže a kola máme takové a v takovém stavu, že radši beru své. Nehledě na hadry a boty. Když jedem na vodu, tak do kempu taky potřebuješ fajn stan. A k tomu jsou supr židle stůl a tak. Ano je často lepší posedět s kamarády u stanu než v kempovych hospodách.
Balení na tropy je pak kapitola sama o sobě. Je s podivem co se nám vše vleze. Stan, madrace, spacáky, dvě židle, chladící box, vaření a oblečení na vše možné. Od pláže přes hory nad 2000. Ale cestu si užíváme. A partnerce jsem říkal, radši než karavan, tak kabros v kterém si zajezdis a můžeš spát různé, od siraku, přes stan po penzion.

PB
03. 10. 2020, 15:33 0 reagovat

no transporter mam... a na dlouvy vylety se spanim kde nas napadne se zenou nedame dopustit. Hotelu mame plny zuby z pracovniho cestovani....

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte