načítám data...

Rok za volantem: Padesát aut potřetí

No jo, už je to tu zas. Po roce jsem vybral padesát aut, se kterými jsem se potkal a ke každému si vzpomněl na pár postřehů.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Rok se s rokem sešel a tak je zase čas na dlouhý seznam padesáti aut, která mi prošla rukama a zanechala alespoň nějakou vzpomínku. Z výběru jsem úmyslně vyřadil Citroen C5 aircross, protože k němu si nepamatuji vůbec nic, a také auta, se kterými jsem ujel moc málo na to, aby to stálo za řeč. Snad vás tento telefonní seznam plný plků bude bavit. 

  1. Mercedes C220d
    Foto: Jakub Pospíšil
    Céčko jsem měl už v loňském výčtu, ale strávil jsem s ním i první dny roku 2022, takže si zmínku zaslouží. Je to skvělé auto a má ze všech prémiových středních tříd suveréně nejlepší interiér.  Onehdá jsem napsal cosi o tom, že stačí CLA a připlácet za plnohodnotné C je zbytečné. Tak ne – není. Bavil mě jízdní projev s natáčecí zadní nápravou, bylo to sice zezáčátku nezvyklé, ale pak až nebezpečně návykové.
     
  2. Peugeot 3008
    Foto: Jakub Pospíšil
    Hybridní 3008 jsem měl půjčenou už asi před dvěma lety a skoro jsem na ní zapomněl. Málem bych na ni zapomněl i letos. To auto není blbé, rozhodně ne, naopak si myslím, že jako spotřebič nemá větších chyb. Dokonce i vzhledově se celkem povedlo. Ale celkový dojem z něj je hrozně uspávací a nudný. Napsal jsem do testu, že je to takový normální crossover a asi s tím všichni souhlasili, protože to jako snad jediný můj článek v historii mělo přesně nula komentářů.
     
  3. Mercedes Citan
    Foto: Jakub Pospíšil
    Šedivý panel van s hvězdou. Vejde se do něj tuším 13 palet, jezdí moc příjemně a je pohodlný. První z mnoha užitkáčů tohoto roku. Od doby, kdy Adam Forman odešel na mateřskou, už je nikdo kromě mě nechce. Vůbec si nestěžuji, naopak – fakt mě baví a mám je rád. Kromě jiného mě na Citanu zaujalo, že má v základu bez příplatku hned čtyři barvy: bílou, šedou, modrou a červenou. 
     
  4. Renault Kangoo
    Foto: Jakub Pospíšil
    Stejná platforma, jiné auto. Citan a Kangoo už nejsou stejná auta s jinými čumáky, ale liší se celkem zásadně. Tohle Kangoo navíc umělo párty trik nazvaný Sesame open s chybějícím B-sloupkem. Super nápad, zdálo se mi, ale po týdnu jsem naznal, že mně osobně by to bylo úplně k ničemu a neumím vymyslet moc modelových situací, kdy by tohle relativně drahé a složité řešení mělo valný smysl. 
     
  5. Bílá Fábie MPI

    Služební bílou Fabii jsem vyměnil za jinou bílou Fabii. Ta testovací neměla na rozdíl od služebáku bezklíčové startování a navíc byla krátká. A taky měla empéíčko. Bylo to zvláštní, ale v zásadě fungovala bez větších výhrad a pro svou cílovku, která bude mít pocit, že koupí vozu bez turba “ze starý školy” očůrá “ten prohnilej systém a Brusel”, bude super. Teda alespoň do doby než zjistí, že za ty prachy mohli mít Sandero Stepway v plný s automatem.
     
  6. Chevrolet Camaro Z18

    Jeník mi půjčil své daily, kterému kvůli divnému čenichu říkám ryba. Letos se mi na různě dlouhé časové úseky dostalo do držení asi čtyřikrát. Evidentně ho nebaví v něm jezdit a snaží se to vyhandlovat za cokoli jinýho. Tuším, že tahle první zápujčka někdy v předjaří byla kvůli technické a nějakým drobným kosmetickým úpravám. Pozapomenutý muscle car z devadesátek není zrovna auto z plakátu, ale kombinace řeznického podvozku a pětilitrového osmiválce LS je natolik návyková, že mu rozvrzaný interiér, trochu divné řízení i nepříliš atraktivní vzhled klidně odpustíte. Bylo hezky, jezdil jsem se sundanýma targama v šále a svět byl barevný.
     
  7. Opel Grandland

    Opel Grandland byl oproti tomu velice černobílý. A stojíc na stejné platformě jako Peugeot 3008, byl i podobně zapomenutelný. Odcházející generace Opelů mi se svým nudným designem, který má ozvláštňovat trochu neforemně nabastlený “vizor” a divnou ergonomií infotainmentu, chybět fakt nebude. Na druhou stranu to byla houpavá naftová věc s kvalitními sedačkami, hydroměničem a nízkou spotřebou a takových aut nepříjemně ubývá.
     
  8. Kia Xceed

    Stylově žlutý stylový crossover se stylově dvoubarevnými koly a stylovými spoilery byl tak plný stylu, že jsem ho musel vyfotit před stylovou červenou stěnou. Navíc se toto velmi žluté auto honosilo přídomkem “black edition”. Logické, že? Oprostíme-li se od stylových marketingových brožurek, je to vcelku dobrý středně velký hatchback s pár cingrlátky navíc a dobře zpracovaným interiérem.  
     
  9. Ford Kuga

    Moje první setkání s Kugou a hned ve verzi Vignale. Byla vcelku příjemná, ale jakmile jednou vyzkoušíte Explorera, zdají se vám ostatní fordí SUV jako taková podivná nedochůdčata. Moc smyslu mi nedávalo instalované plug-in hybridní ústrojí, které je docela drahé, ale žere skoro stejně jako klasický hybrid. Den před focením si můj tehdejší telefon, Samsung A71, stáhnul aktualizaci systému, která úplně rozsypala nastavení čipu foťáku a obrázky Kugy tak vyšly šíleně zrnité a modré. Zkoušel jsem to zachránit postprocesem, ale stejně to za nic nestálo. 
     
  10. Ford Galaxy

    Všichni pějí ódy na jakoby sportovního S-Maxe, ale moje volba by bylo jednoznačně Galaxy. S dvou a půl litrem a baterkami žere jako úsporný diesel, má dost síly a nabídne komfort pro celou rodinu. Škoda, že končí bez náhrady a jako jeho nástupce se prý má profilovat přeznačkované Caddy. Tak to teda ani omylem. Ale naštěstí je furt ten Explorer, jen stojí o milion víc. Inu, inflační doba. 
     
  11. Opel Zafira-E

    Mikrobus na baterky. Elektrické věci na téhle platformě od Stellantisu prostě moc nefungují, mají nízký dojezd a jsou dost kompromisní. Tady to zachraňovala nejluxusnější dostupná výbava, takže jsem si u nabíječky aspoň sedl do křesílka, dal si notebook na stoleček a vyřizoval si maily. Jinak je ale zaříznutí naftové verze jeden z největších failů, které si tenhle koncern vloni (rozhodnutím už předloni) střihnul.
     
  12. Lincoln Town Car 
    Town Car alias Slon je prostě dobrej. Co naplat, že furt tak uplně netopí, nefugnuje mu overdrive a teď už ani tempomat, protože odešlo čidlo výstupních otáček na převodovce, a trochu to v něm smrdí. Je to prostě houpavý fullsize na rámu, co se spokojeně šine světem a je v něm hezky. Tentokrát jsem ho měl půjčený v deštivém období na starých zimácích, což vedlo k mnoha zábavným situacím a všeobecné katarzi. 
     
  13. DS4

    Jedno z největších překvapení roku. Skvělý premiový hatchback, výborně odladěný, stylový, moc hezký, pohodlný, plný inovativních technologií, které dokonce i fungují. To rozhodně není u DS standardem – oproti vcelku nedobré DS9 to působí jako vůz od jiné značky, který bych bez problému doporučil ke koupi někomu, kdo chce hezké auto a nepotřebuje, aby bylo velké. Do testu jsem napsal, že si ho jednou jako ojetinu koupím, a myslím si to i po tři čtvrtě roce. 
     
  14. Mercedes W202 C220 CDI

    Do pracek se mi dostal archivní zelený Mercedes na kůru zahrnující odrezení, odblešení, opravu stěrače a několika dalších drobností a následnou legalizaci provozu na další dva roky. Cestou domů jsem v něm s nefunkčním stěračem schytal přívalový déšť. Šarmantní vozidlo ve výbavě Esprit mělo sice léta své největší slávy za sebou, navíc na něj kdosi namontoval sportovní podvozek, což u relativně slabého dieselu nedává moc smysl, ale stejně se s ním jezdilo krásně. Chtěl bych staré céčko? Ano. Chtěl bych tohle staré céčko? To už raději uplně ne…
     
  15. Autobusový dveřní Sprinter

    Užitková jednohubka pro skutečné fajnšmekry. Velmi specifická přestavba dlouhého Sprintera pro doručovací společnosti. Lítačky jak z autobusu, šoupací dveře do nákladního prostoru, automatické odemykání a zamykání, nouzové sedadlo spolujezdce, sestava sklápěcích polic v zavazadelníku, obří nádrž, zesílené nápravy. Tohle mě, jakožto autobusového a užitkového entuziastu, moc bavilo.
     
  16. Jiný Lincoln Town Car

    Co je lepší než béžový Town Car? Modrý Town Car. Model z roku 2005 má už oproti předchůdci moderní vymoženosti, jako například hřebenové řízení, takže se s ním dá jezdit i trochu rychleji, a celkově je mnohem použitelnější pro každý den. Navíc má střešní okno a pěkné hodiny na palubní desce. Na internetech všichni touží po omlácených ex-policejních Crown Victoriích se sociálním hardovým interiérem, ale ve skutečnosti je tohle ta nejvíc správná věc na platformě Panther. Teda aspoň do doby, než si vzpomeneme na existenci Mercury Marauder.  
     
  17. Nissan Puke

    Obskurní Nissan mě zajímal už dlouho, dostal jsem ho k testu ale až jako vcelku starý model. Docela se mi líbil, pobavily mě v něm prvky odkazující na 370Z. Protože jsem ho měl půjčený v týdnu, kdy jsem předělával koupelnu, exaktně jsem ověřil, že se do něj vejde skleněný sprchový kout Ravak 90x90, akorát pak nejde řadit šestka. Spotřebitelská rada, není zač. 
     
  18. Peugeot 307 SW 

    Dan Borský se rozhodl poslat na poslední cestu svého starého Peugeota 307sw. Chvíli jsem měl pnutí ho ještě zachránit, protože to byla hezká verze s prosklednou střechou, zeleným interiérem a s hodně bohatou výbavou, ale poté, co po cestě domů sežral dvě plechovky brzdovky a nahlásil palubním počítačem asi 19 chyb, jsem usoudil, že je skutečně čas se s ním rozloučit a poté, co jsem si z něj vzal výstražný trojúhelník a kompresůrek, jsem ho poslal do ocelového nebe. 
     
  19. Renault Master

    Víte jak jsem říkal, že mám rád dodávky? Tenhle Master už sice skoro osmkrát objel zeměkouli, ale pořád má vcelku chuť do života. Měl jsem ho na pár dní, většinu z nich pršelo a bylo chladno a já jsem si drndal, poslouchal dieselové klapání, jedl Metro dezert a bylo mi dobře.
      
  20. DS9

    Bylo nebylo, Francouzům konečně došlo, že Macron v Espacu nebo v DS7 působí nepatřičně a rozhodli sobě postavit limuzínu. Vzali základ z Peugeotu 508, přidali asi sedm čtverečních kilometrů vínové kůže, třicet tři a půl kila chromových lištiček, všechnu výbavu, co v rámci koncernových aut posbírali, a nechali to vyrobit Číňany. A výsledek je zkrátka trochu moc kompromisní. To auto je docela pěkné, ale z hlediska technologií působí už zastarale a ačkoli se snaží odkazovat na legendární hydropneumatické Citroëny, chybí mu pohodlí a důstojnost. Velká škoda.
     
  21. Seat Ateca

    Po asi pěti letech nám paní od VW group půjčila nějaký Seat. Původně jsem místo něj měl mít Volkswagen Taigo, ale nakonec mi zůstal tento jižansky temperamentní Karoq. Nebylo to špatné, nebylo to ale ani kdovíjak dobré, ale měl-li bych si vybrat v koncernu jeden ze tří nabízených Tiguanů, byla by to asi právě Ateca. 
     
  22. Tesla model 3 

    Neříkám, že je to nejlepší kára na světě, některá ergonomická řešení jsou vyloženě pitomá a samoúčelná, ale naprosto chápu ten hype. Tohle je auto pro lidi, co je auta jinak vůbec nezajímají a nebaví. Není postavené jako auto, ale jako marketingový lifestylový produkt, který umožňuje kromě jiného i individuální dopravu. A jako takový funguje výborně.
     
  23. Hyundai i30 

    Existuje ještě vůbec nějaký trochu důstojný rodinný kombík pod čtyři kila? Odpovědí na tuhle palčivou otázku bylo v létě Hyundai i30 s jeden a půl litrovou atmosférou. A ačkoli to nebyl žádný trhač asfaltu, fungovalo to celé moc příjemně, a až na poněkud nudný exteriér a nemožnost objednat si do této konfigurace automat jsem si neměl na co stěžovat. Schválně jsem se teď po půl roce podíval, o kolik  zdražilo, a je to celkem rozumných 20 tisíc, takže je to pořád dost dobrý deal.
     
  24. Fiat Freemont

    Po přeznačkovaném Dodge Journey jsem pokukoval jako po ideálním nástupci naší rodinné Cromy. SUV s americkými kořeny a Pentastarem vypadá pěkně, je tak akorát velké a vcelku technicky nezáludné. Pak si ho koupil kamarád a já dostal za úkol ho převézt několik stovek kilometrů a postupně mi došlo, že jsem z toho auta už asi vyrostl. Pořád se mi zdá jako ideální volba pro nenáročného uživatele, který potřebuje levnou spolehlivou benzínovou čtyřkolku, ale jakmile jednou zkusíte skutečná americká SUV, působí tyhle mexické věci už trochu jako nedochůdčata. Nepopírám, že si ho nakonec přeci jen pořídím, ale už to nebude ideál, ale jen kompromis.
     
  25. Dacia Jágr

    Vepředu Sandero, vzadu party. Tohle auto dostalo tolik mediálního prostoru, že už to vezmu jen telegraficky. Je to levný kombík z malého auta, nic víc v tom nehledejte. S motorem, co nemá LPG, se s tím dá i jezdit a ne se jen ploužit, ale vzhledem k základu v Sanderu je tam dost ergonomických přešlapů. Zda se to ještě vleze do kategorie “za ty prachy dobrý”, je už na uvážení každého kupujícího. Já bych si Joggera uměl představit jako ojetinu koupenou na konci svého životního cyklu za nějakou legrační pártisícovou sumu, ale vysolit za něj v hezčí výbavě dost přes půl mega už mi přijde trochu přehnané. 
     
  26. BMW 223i Active Tourer

    Kašlete na bobří zuby a na předokolku, na tomhle autě je mnohem zajímavější skutečnost, že je to první BMW bez kolečka i-Drive. Což mi udělalo obrovskou radost, nikdy jsem nebyl příznivcem tohoto řešení. Je mi jasné, že tradičněji zaměřené fanoušky to asi zamrzí, ale já jsem naprosto spokojený a těším se na to, až se aktualizovaná architektura interiérů nastěhuje i do dalších modelů. 
     
  27. Mercedes eVito

    Elektrické Vito je asi nejlepší elektrická dodávka, ale zároveň nejhorší (a nejdražší) verze Vita. A to je právě ten problém. Já samozřejmě chápu, že existují určité velice specifické situace, kdy dává takové auto smysl, ale jinak si myslím, že je jeho pořízení vždycky podmíněno tím, že se v tom točí nějaké zásahy z vyšších míst. Ať už je to bič (zákaz dieselů v centrech), nebo cukr (dotace). A dokud to tak bude, nezbaví se elektrická užitková auta cejchu něčeho, na co se většina lidí kouká skrz prsty.
     
  28. Renault Arkana

    O Arkaně se po jejím představení často psalo, že je to takové BMW X6 chudých. Ve skutečnosti je to ale spíš prostornější a jízdně mnohem vyzrálejší Captur. Vzhledem k tomu, že základem mu stojí maličké Clio, je celé auto poměrně úzké a z některých úhlů poněkud disproporční, ale z hlediska jízdy a využití vnitřního prostoru jsem mu neměl moc co vytknout. Teda až na naprosto tragické gumy Kuhmo Ecsta, které spíš než jako pneumatiky fungovaly jako hudební nástroj a pískaly snad i na volnoběh.
     
  29. Opel Astra

    U Grandlandu jsem psal, že staré Opely, na které někdo v rámci faceliftu narouboval novou přední masku, mi vzhledově ani ergonomicky moc nevyhovují. Nová Astra je ale první z této stáje, která se stavěla na míru nové architektuře, a je to znát. Ostře řezaný hatchback vypadá pohledně, má vyvážené proporce a nový infotainment a členění interiéru se mi také moc líbí. Pověstná třešinka na dortu jsou pak různé nenápadné odkazy na Kadett a Astru GSi, které prostě udělají radost.
     
  30. Mitsubishi L200

    Prázdninové auto na zubatých pneumatikách, se kterým jsem se byl několikrát projet v offroad parku a vždycky to byl skvělý balzám na nervy. Kdybych byl býval byl digitálním nomádem toužícím po tom se probouzet každý den jinde a ranní slunko pozorovat ze spacáku a plátěného obydlí, byla by tahle konfigurace můj sen. Vzhledem k mé pohodlnosti a oblibě v měkkých postelích, hezkých koupelnách a čistém povlečení bych ale na tomto konkrétním autě vyměnil střešní stan za naviják (stojí podobně) a pak by to byl úplný ideál. Co do terénních úprav ale provedli Dajbychovci jako vždy skvělou práci. 
     
  31. Fiesta ST Line

    Fialového Forda sice oficiálně testoval kolega Machač, ale protože jsem mu tohle autíčko vyzvedl, pak dva dny hlídal a pak zase vracel, natočil jsem si v něm také pár stovek kilometrů. Malý hatchback s automatem by mi byl býval docela po chuti, jenže tohle byla ST-line. Což tady konkrétně znamená podvozek z estéčkové Fiesty v relativně slabém automatem utlumeném litříku. Připomíná mi to Yaris GR-Sport v minulé generaci. Auto, které je vůči svému schopnému podvozku tak podmotorované, že s ním jde jet všude plnej a ono drží. Je to sice sranda, ale pak přijedete na kočičí hlavy a vaše páteř vám to bude připomínat ještě další den.
     
  32. Volkswagen Caddy

    Na základě zkazek od Adama Formana i jiných recenzentů jsem tušil, že to nebude žádný zázrak, ale slovy Karla Gotta - tohle jsem tedy opravdu nečekal. Proč má užitkové auto na palubce asi patnáct druhů vzorovaných plastů? Proč si do něj nejde objednal lepší infotainment, když je na něj připravená velká plocha vedle přístrojovky? Co se musí stát, Volkswagen konečně nabídl otvírací zadní okna? A opravdu se jeden větráček, tři mřížky a kus umělé hmoty může nazývat “klimatizační jednotka” a stát sedm tisíc? Vrcholem všeho pak byla zvukařská bedna s třemi kusy molitanu a vařičem za bratru sto tisíc prodávaná jako kempingová vestavba. 
      
  33. Peugeot 308

    Tři sta osma za 1,2 milionu. Před pár lety by si asi všichni ťukali na čelo, ale nová generace udělala opravdu velký skok směrem k prémiovému zpracování. Vůz dospěl, vypadá krásně, má propracovaný interiér a je plný fungujících technologií.  Stejně jako jsem vychválil DS4, která s ním sdílí architekturu palubních systémů i platformu, i tady nezbývá, než se rozplývat. Doporučil bych snad jen zvážit výběr jiného motoru. Instalovaný plug-in hybrid je sice silný, ale nepříliš efektivní a zbytečně drahý na pořízení. 
     
  34. Mercedes Třídy T 

    Začátkem roku jsem si vyzkoušel Citan, teď jsem dostal i jeho civilní verzi s chromovými lištičkami, kůží a koberci. To jsem si alespoň myslel, ale nakonec se ukázalo, že “Téčko” je i jinak zpřevodované, lépe odhlučněné a s civilněji naladěnou zadní nápravou. Je to asi nejlepší malá dodávka, kterou si v současnosti můžete koupit, a navíc stojí fakt rozumné peníze. Že bychom našli ultimátní rodinné auto?
     
  35. Lexus UX 

    Ptáte se, jaký je nejlepší malý crossover? Podle mě je to Lexus UX. Ptáte se, jaký je nejdražší malý crossover? Není to Lexus UX, ale nemá k tomu daleko. Dát klidně milion a půl za auto s vnitřním prostorem krátké Corolly a výkonem pod dvě stě koní se může zdát jako nesmysl, ale pokud vám záleží na kvalitě zpracování, příjemných jízdních vlastnostech a pohodlí a nepotřebujete nutně velké a opulentní auto, stojí nejmenší Lexus za zvážení. 
     
  36. Honda S2000

    Marek mi svojí Hondu na chvíli půjčil už loni, ale to bylo na okreskách, které jsem moc neznal, navíc bylo trochu oslizlo, a tak jsem jen lehce šimral plyn – přeci jen nejsem žádný profesionální závodník a rozhodně jsem mu jeho novou hračku nechtěl rozbít. Jenže letos s ní dorazil na trackday do Vysokého Mýta a půjčil mi ji na okruhu. A tam už jsem se bál trochu míň a utvrdil se v přesvědčení, že je to fakt výjimečně dobré auto. Ještě že má jen dvě místa, a tak se mi domů nehodí, jinak by mě mrzelo, že ji taky nemám. 
     
  37. Opel Mokka

    Vezměte Grandland z března, vyperte na devadesát, obarvěte na modro a máte Mokku. Naftová patnáctistovka s manuálem, exteriér ne vždy úplně šťastně snoubící nové hrany a starší obliny a graficky a ergonomicky k horšímu upravený už tak ne uplně dobrý infotainment ze starších Peugeotů. Jenže taky pohodlné sedačky, skvělá přední světla a spousta tlačítek, díky kterým se s tím displejem vepředu vlastně nemusí moc interagovat. Nechci být stereotypní a psát něco o autech pro důchodce, ale mezi námi - tohle je typické auto pro důchodce. 
     
  38. Kia Sportage

    Dobré auto, diskutabilní drivetrain. Zatímco jsou všichni vyndaní z Tucsona, který má vepředu trojúhelníky jako světla, Kia tak trochu proplouvá pod radarem, přitom má o kus lepší interiér a podle mě i lépe vypadá. Plug-in hybridní ústrojí ale dost žere, a to i s nabitou baterkou, a neumí topit elektrikou, což je v dnešní době už trochu demodé. Mám-li poskytnout spotřebitelskou radu, kupte si to s full hybridem nebo v dieselu a buďte dobří. 
     
  39. Ford Focus ST 

    Honza Křečků měl mít Focuse, ale pak odjel kamsi do Norimberka, a tak jsem mu tento červený hatchback musel vyzvednout já. Dělá mnoho zvuků, žere mnoho benzínu a disponuje speciální technologií, která nějakým zázračným způsobem výrazně zkracuje rovné úseky na okreskách. Skoro tři sta koní a 420 newtonmetrů už je zkrátka na dračení docela dost. Dával jsem si obzvláště velký pozor, protože co se estéčkových Focusů týče, máme s nimi, respektive s rychlou demontáží jejich motorů, v redakci jednu takovou nehezkou zkušenost. 
     
  40. Peugeot Boxer

    Dlouhá velká šedivá dodávka. Bez tempomatu, bez koberečků, bez podlahy zavazadelníku. A naprosto skvělá. Ujel jsem s ní asi 1100 kilometrů, odvezl mnoho věcí, shlížel na svět z vysoké židle a byl zenově vyklidněn. A jestli vám budou pánové Brunner a Křeček chtít povídat nějakou veselou historku obsahující tento vůz, krumpáče, rýče, lopaty a stavbu vlastní silnice, je to smyšlené a nic z toho se nestalo.
     
  41. Ford Tourneo Connect

    Caddy se moc nepovedlo, takže jsem od fordí verze neměl nijak vysoká očekávání. Snad i proto jsem byl nakonec celkem mile překvapený. Ne, pořád si nemyslím, že by to bylo plnohodnotné rodinné MPV, ale po ozdravné kúře od modrého oválu je to alespoň vcelku slušná dodávka vhodná i pro převoz lidí. 
     
  42. Lancia Y 

    Rodinný Fiat Croma jsem musel poslat do servisu, a tak se na jeho místo na dva týdny nastěhovala Lancia Y ve válečných barvách Martini. S šestnáctiventilem, sportovním podvozkem a v plné palbě včerně elektrického šíbru je to fakt strašně milá motorová myš s pořádnou porcí charakteru. Samozřejmě už si za dvě dekády stihla nasbírat i pár neduhů, ale podívám-li se na bezkonkurenční poměr ceny a užitné hodnoty, u tohoto auta ještě umocněný zastavěným pohonem na LPG, rád jí trochu toho povrzávání nebo vychozené páčky pod volantem odpustím. V lednu čeká Cromu výměna brzdového válce a já už se těším, že si zas pojezdím Ypsilonkou. Pokud se do té doby neprodá – ano, je k mání, pokud ji chcete, zavolejte klukům do Italmotori.
     
  43. Toyota Tundra EV 

    Milou rodinnou povinností bylo letos na Vánoce pořízení vůbec prvního elektromobilu, který jsem si kdy za vlastní peníze koupil. Teda ne sobě, já bych se do něj přeci jen nevešel. Protože ale vnější podmínky zatím příliš nepřejí drandění po zahradě, zabývám se, jak je vidět na fotce výše, rozličným tuningem. Původní olověné baterie nahradily silnější články, které zvýšily dojezd na zhruba 9 kilometrů a maximálku někam k sedmi km/h a výměna slabých žároviček za silnější LEDky zase zlepšila použitelnost vozu za snížené viditelnosti. Do budoucna to vidím ještě na upgrade pneumatik a už se moc těším na letní offroadové výlety do lesů a polí. 
     
  44. Hyundai Ioniq 5 

    Auto které si mě získalo tím, jak vypadá, a všechno ostatní u něj vnímám jako podružné. Je to vcelku povedený elektromobil s netradiční koncepcí karoserie – vypadá sice jako takový normální hatchback, ale je tak o 20 % větší do všech směrů. Trochu mě mrzelo zpracování interiéru, které by si zasloužilo o kus víc sci-fi hračiček, ale jinak jsem byl spokojený a týden s ním si opravdu užil. 
     
  45. Renault Master 4x4

    Další velká dodávka, ale ne tak ledajaká. Černý Master je vybavený čtyřkolkou, utáhne tři a půl tuny na kouli, má pohodlný a propracovaný interiér a stojí polovinu ceny srovnatelně vybaveného Sprintera. Samozřejmě chápu, že kvůli užitkovým krabicím většina čtenářů na Autíčkáře nechodí, ale zrovna tohle auto by vám v případě, že potřebujete převážet věci, rozhodně nemělo uniknout. Je to fakt bezkonkurenční nabídka.
     
  46. Opel Movano

    Předchozí generace Movana byla přeznačkovaný Master. Tahle generace je přeznačkovaný Boxer. Testované auto byla verze L1H2, takže působila oproti předchozím dvěma testovaným dodávkám roztomile malá a kompaktní. Najezdil jsem s ním něco přes tisíc kilometrů, z toho většinu na sněhu. Petrolheadské zážitky plné sunoucí se zadní nápravy a chytání nedotáčivosti byly přítomny v množství větším než malém. 
     
  47. Ford Mustang

    A závěrem k domácímu vozovému parku. S laskavým svolením své drahé ženy jsem si udělal radost a zakoupil sobě koně amerického typu. Potřebuje trochu péče, ale už teď mi dělá velkou radost a je mi v něm hezky. Trochu se s ním sžiju a pak napíšu nějaký obsáhlejší test. Je to sice trochu humpolácky zpracované auto, interiér je americky laciný, ale stačí se na to auto podívat zvenčí – dlouhá kapota, ostře řezaný předek, správné proporce cestovního GT. Tady je svět v pořádku. I kdyby na něm nebylo nic jiného dobrého, jeho vzhled a styl je naprosto regulérní důvod k jeho pořízení. 
     
  48. Fiat Croma

    Croma si odkroutila v domácí garáži další rok. Trápí mě tím, že občas z nějakého důvodu žere baterku, jenže se to stane jen jednou za čas, bez jakýchkoli průvodních znaků, a tak se mi zatím nepodařilo zjistit, co je viníkem. Kromě toho dostala nový olej v automatu, vyměnil jsem v ní poprvé sám olej v motoru a to je tak zhruba vše, co by v souvislosti s nenápadným kombíkem stálo za řeč.
     
  49. Fabia III Combi, 1,0 TSI

    Je fér ji sem dát. Za minulý rok přibylo na počítadle mého služebáku skoro deset tisíc kilometrů, což z ní dělá vůz, za jehož volantem jsem strávil nejvíc času, střihli jsme si i jednu nezaviněnou nehodu. Ano, je to k uzoufání nudné bílé auto, kterých je všude plno a rádi se jim smějeme, jenže na rozdíl od všech těch zajímavých starých sporťáků jede furt, vždycky nastartuje, topí, zahřeje mi záda, připojím si do ní telefon a odvede všechnu práci, kterou od ní žádám. I taková auta jsou potřeba. 
     
  50. Volvo V70

    Padesáté místo už tradičně patří Volvu. Chvíli to vypadalo, že půjde z domu, ale nakonec zůstává. Sice s ním už tolik nejezdím, ale pořád o něm říkám, že je to nejlepší auto na světě. Ono asi není, ale vzpomínky, nostalgie a společné zážitky dělají svoje. Nevěřte řečím o tom, že je to poslední spolehlivé auto, co pojede věčně – plasty a gumy už jsou po pětadvaceti letech za zenitem, všechno je zkřehlé a sype se, takže je to už spíš koníček než dopravní prostředek, ale pořád ho mám rád. 

 

Tak to byl můj rok v sesli řidiče. Jak budete na uplynulých dvanáct měsíců spoléhat vy? Máte nějaké zajímavé přírůstky ve vozovém parku? A co vás čeká a nemine letos? Budu rád, když se zmíníte v komentářích, ať tu nejsem jediný, kdo takhle bilancuje. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
06. ledna 2023, 00:10
5

Mě se to četlo dobře. Přestože sem z toho seznamu řídil zhruba 15% asi. V něčem se docela dobře shodujeme. V jiných věcech vůbec. Chválu Fabie naprosto chápu. Pracovní auto, co člověka živí je úplně něco jiného než naše staré mrdky Maserati, Mustangy, všechny ty Miaty a 996tky. A ano je to potřeba.

Rozhodně se shodujeme v názoru na elektrické Vito. A taky na Caddy. To si tak trochu dělají prdel obě automobilky. Každá jiným způsobem. Ypsilon je hodně fajn. Vlastně to bylo myšlené jako stylový, luxusní city car. Dávno před tím než bylo nějaký neu Mini.. O cestování v autě jako nová Astra si myslím své. Nelíbí se mi, podle mě to nefunguje. A bude to další auto o kterém za dva roky všichni budete tvrdit. Hmm ty vole on měl ten anonymní Beastar zase asi trochu pravdu. Je to špatné.

Okouzlení US produkcí chápu. Sám se divím, že ještě nemám nic. Když mě ta ideologie kolem toho asi nesedí. Protože cuore sportivo a potkaný motory jsou prostě lepší. Racing n tuning ne asi:)

Starý Mercedes jen potvrzuje to, co si Honzík Křečků není ochoten roky přiznat. Tahle značka dělá, dělala a hlavně bude dělat ta nejlepší auta. A týká se to i menších modelů. Viz poslední céčko.

reagovat
Jakub Pospíšil
06. ledna 2023, 00:22
3

Na těch věcech od stellantisu jako je i ten Opel je zajímavé, že strašně rychle stárnou. Třeba 508, to byla bomba,každý z toho na větvi a teď když tím jedu....meeeh. Působí to tak nějak křečovitě. Nevím čím to je a proč.
Mercedes je nejlepší značka. Těží hodně ze šířky portfolia a šlape hrozne moc do vývoje. Mají na to prostředky o kterým se jinym automobilkám ani nesni. Zkušenosti z nakladaku, autobusu, z motorsportu. Dělají všechno, od mini městských aut přes offroad, supersporty, nejvyšší třídu, dodávky, kamiony. To nemá šanci skoro nikdo jiný napodobit, možná VAG, ale tam to poslední dobou spíš umírá a Ford, ale tam je to méně inovativní a nejedou tu top třídu. Jasne, taky se najdou u mercedesu přešlapy, ale funguje to.
US auta jsou jednoduchý, to je na nich to hezký. Řízek automobilového světa. Žádná moc sofistikovana věc, ale máš to prostě rád.
A fabie s ccskou je král levého pruhu, to ví každý kdo trochu jezdí po světě.
-
Komentář upraven 6. 1. 2023, 00:23:55

Moctezuma
06. ledna 2023, 07:07
1

Moc jsem si zde nevšiml jedné podstatné skutečnosti. A to je udržování auta v top stavu a zároveň pohybu. Za mě je důležité, kolik stojí servis a náhradní díly. Můžu jezdit třeba v Mercedesu, ale pak nebudu mít na to, abych byl co 2-3 měsíce v Karibiku či Pacifiku (V Evropě Španělsku/Řecku/Itálií). Raději jsem zvolil primitivní auto a jsem co 2-3 měsíce v Karibiku/brzy Mediterráneo ,než si vozit zadek v eSku a šetřit na servis. Vše je jen o prioritách a kompromisu :) A také o lovech.

Btw, mé nejlepší auto byla služební Fobie HTP :)

beastar
06. ledna 2023, 08:12
0

Moctezuma: To jsem tam vynechal. Kuba tam píše o tom svém Volvu. A to je krásný příklad toho, že nic nevydrží věčně. A nemyslím si že kdyby si měl srovnatelné eSko jako máš teď US povoz. Že by tě to ruinovalo tak že by si nejel do Karibiku případně na Maledivy. To je taky trochu pověra o MB. I když logicky teď zrovna v Mexico určitě lepší to co máš. Než cokoliv Evropské. Údržba a kvalitní servis určitě umí výrazně prodloužit životnost. Jinak je to když se budu držet článku spíš o nových autech. A tam jsou tristní prostě jiný věci. Já mám teď skoro rok nové hybridní GLC. A zatím v poměru cena/výkon rozhodně lepší než staré Maserati QP s V8. Obě jsou ale pro mě osobně super.

J.Pospa: To je přesně to, co se týká té Astry. Oni to dělají vlastně dobře. Jen na první pohled. Mě právě potom vlastně víc sedí úplně nevýrazná i30, která bude nevýrazná a funkční i za deset let..A Peugeot.


Všichni známe:D Akorát náplň a výsledek toho co dělají se změnilo. 508 byla pecka, 308 vlastně taky hraje vysokou hru. Až přijdou první bazarové kusy. Dopadne to trochu jako obvykle. Ona kdysi 607 taky bývalá kočár a zjevení. Po pár letech nejlevnější polofunkčni parodie na limuzínu.

sheogh
06. ledna 2023, 13:19
0

@Jakub, s tim mercedesem souhlasim, vzdycky me po nasednuti prislo, ze je to o necem jinym, lepsim, i kdyz slo o Cecko v zakladu. Zpracovani vzdycky perfektni.
Ty Opely me vzdycky prisly jako totalni seda mezi autama. Asi nikdy se me nestalo, ze bych si na ulici rekl "jee, to je peknej (nebo skaredej) Opel" :-)

Fabku bych pochopil s TSI, ale to MPi je proste chucpe, nenapada me v podstate zadnej duvod (krome toho, co jsi psal o "ocurani brusele", ale to si myslim, ze je mindset par jedincu v populaci) proc to koupit misto TSI :-)))

Frankie
06. ledna 2023, 02:33
0

U mě celkem stručné.
Z4 dělala radost a to ne jen mě, ale i synovi, který loni udělal papíry a pár krát si zařídil. Jen chyběl delší výjezd, to musím napravit. Plány krom běžné údržby možná jen renovace disků, uvidím jak čas. Jo a STK jsme dali bez přípravy, bez závad.
Oktávka III, TDI 4x4, služební. Sloužila dobře, ale pár neduhů bylo. Aktuálně byla nutná výměna čerpadla Haldex. K tomu se často sekala mapa. Ale jinak fajn, posloužila k tomu, k čemu měla. Lyže, kola a další služby. Spousta prevezeneho materiálu.
Fiat Ducato valník s plachtou. Máme ho v práci, občas v něm jedu. Prostě dotek pocitu náklaďáku.
Opel Vectra B. Zprovoznili jsme ji po kratší odstavce pro syna. Na ročník 1996 jezdí furt docela v poho. Dokonce se povedlo opravit i dveře, které blbly. Na mě je to už trochu gumové auto, ale synovi slouží dobře.
A co dál? Uvidíme. Myšlenky jsou jak na koupi, tak i na možnou výměnu služebního povozu.

reagovat
esmo
06. ledna 2023, 07:09
0

Já jsem letos pochopil o čem je 911, takže mám novou modlu.
Pak jsem si konečně zajezdil s V8 od BMW, už vím, že se s tím dá v klidu žít.
Zjistil jsem, jak jsou jetý 4er F36 rozvrzaný.
Pojezdil Rakousko a Švýcarsko s T6.
Odstěhoval kamaráda v IVECU.
A denně jezdil Hjondajem.


reagovat
beastar
06. ledna 2023, 08:14
0

Jestli to je i30N tak v pořádku;D

esmo
06. ledna 2023, 08:16
0

Je to Nko, zas ale taková modla to není, jak se někteří tváří :D

beastar
06. ledna 2023, 09:45
0

Já to řídil jednou a dobrý. To stejný jde říct o konkurenci. Mégane R.S. Trophy mám. A dobrý. Jenže prostě.... Dobrý. Rozhodně postrádám ty věci čím nás krmili novináři při vydání. Jak tady proběhla onanie na téma Ni30 čekal by si že to bude pomalu lepší jak to Porsche...

esmo
06. ledna 2023, 09:58
0

Jo je to dobrý, to je asi to slovo. Chápu že z toho někdo učůrává, když nic lepšího/dražšího v životě neřídil, ale od novinářů bych čekal víc objektivity. Ale zas za tu cenu ... :D

beastar
06. ledna 2023, 10:23
0

Jo za ty peníze v zásadě nemůže člověk čekat zázraky. Prostě je to povedený hothatch. Vypadá to docela pěkně. Umí to věci. Ono to podle mě patří do poslední pořádný pětky skutečných HH. Jako když do toho sedneš z něčeho jako Octavia RS, nebo Toyota Corolla... Tak to je super pecka. Nicméně přesně novináři když nás všichni zásobují pořád tím kolik toho znají a řídí. Ti by měli vědět víc. Jestli ono to není tím, že je to pro ně prostě práce:) A tak občas tu senzační káru vyrobí v článcích.

esmo
06. ledna 2023, 10:26
0

Pamatuju jak Vavris ve své video-recenzi na konci řekl, že má chuť hned jít a jedno si koupit ! ... Teď na konci roku přemítal, co má vlastně pořídit a doposud Nko nemá doma, ha! :D

Jakub Pospíšil
06. ledna 2023, 10:59
0

Ale zrovna Vavris byl z enka a ze Stingeru hodně vyndanej a zůstalo mu to dlouho, to nebylo jen takový to chvilkový poblouznění.

David Střítežský
06. ledna 2023, 12:34
-1

esmo: ja z Nka taky učurávál a nestydím se za to. Na daily to taky nemám, ale přesně, jak říkáš, za tu cenu top. Letos jsem si zkusil nový JCW, co měl na test Jarda, to mi taky přijde občas hajpovaný a žijící z odkazu původního Mini, ale upřímně je to spíš fancy dámská kabelka než přehlídka jízdních výkonů a to už od pohledu do konfigurátoru. Okolo něj by i30n mohla jezdit kolečka, schopnější, větší, praktičtější auto. No a když do toho promítneš rozdíl ceny okolo 200k ve prospěch Hjondé ....

(nejen) Vavris má RWD-svědění a čeká na GR86 s i30N motorem :D GR30N!

wdave_t
06. ledna 2023, 10:22
2

Slušnej seznam, i když pro mě relativně málo zajímavých aut. Mustang pro radost super, tato generace je nejhezčí. Jakou jsi vzal motorizaci?

U mě letos novinka Evo VI, viz můj blog.

Ze zajímavých aut co jsem řídil byla hlavně krabova 911 SC, když jsme si na chvilku vyměnili klíčky - super zážitek, i když pro sebe bych chtěl novější generaci 993. Potom jsem měl na 15 minut půjčenou 991 GT3 na okreskách, to byl taky hustej zážitek. Takže vlastně to bylo ve znamení Porsche 911 :)

Jo a vlastně ještě jednou jsem si s Krabem prohazoval klíčky zkraje roku, půjčil jsem mu Fiestu ST (kterou už jsem prodal) a on mně své Mini JCW, který má teď úžasnej projev a díky kompresoru a nalazení táhne jak debil.

Jinak jsem vlastně jezdil jen svými auty, jestli na nic nezapomínám: C32 AMG, MX-5 NA (o chudince napíšu pak blog, protože bohužel tou generálkou příběh neskončil) a trochu jsem se svezl i Legendem.

reagovat
Kuře
06. ledna 2023, 14:42
1

Teda Davide kdo ti za takovýhle seznam senzačních aut dal palec dolů... To musel být strašně smutnej člověk;)

mazany_lisak
06. ledna 2023, 15:22
0

Ono to Camaro, které má v názvu chybu v číslici Z18, má v US přezdívku catfish, takže redaktor není sám, komu připomíná rybu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem