načítám data...

DS4 BlueHDI 130: Tohle si jednou fakt koupím

Prémiový hatchback na vcelku obyčejném základu tu byl už několikrát. Jak se s tím vypořádali ve Francii?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

O značce DS, prémiovém brandu skupiny Stellantis, si můžete myslet leccos. Některým imponuje její extravagance a originalita, jiní jsou přesvědčeni, že designové kudrlinky samy o sobě nemohou ospravedlnit vyšší ceny vozů postavených na vcelku obyčejném základu. Rozhodně se ale marketérům povedl avizovaný záměr vytvořit v rámci francouzského koncernu značku, která bude budit emoce a nenechá nikoho chladným. 

Původně jsem si myslel, že nová DS4 bude pokračovat v nastaveném trendu spousty ozdob, kvalitní kůže, ale celkem citelně levného základu. Nijak takový systém nekritizuji, naprosto chápu, že pro spoustu lidí je pěkný interiér a pohodlné sedadlo s masáží mnohem důležitější, než počet válců v motoru nebo údaj zrychlení z nuly na stovku. Po týdnu soužití se zlatým hatchbackem ale musím konstatovat, že DS4 je víc než jen ozdobený eurokompakt. Ale popořadě – nejprve se podíváme na ty povrchní věci.

Foto: autickar.cz

Vůz sdílí platformu s novým Peugeotem 308 a Opelem Astra, jejich tvary v něm ale na první pohled rozhodně nepoznáte. Obzvláště v testované výbavě Rivoli Cross s velkými koly a výrazným oplastováním totiž působí skoro jako kompaktní crossover, i když to jsou jen módní mimikry. Designový jazyk kombinující ostré křivky a svalnaté proporce vozu dle mého názoru opravdu sluší, zamlová se mi i zajímavé zakončení linie střechy, které trochu rozbíjí typické tvary hatchbacku a určitá komiksová přehnanost. 

Pozornost si zaslouží i celá řada propracovaných detailů. Kola se zajímavým hvězdovitým designem, skryté kliky, grafika předních i zadních světlometů připomínající šperky, design zrcátek, přední maska s výrazným 3D efektem, nebo výrazné prolisy na bocích. Určitě to dalo spoustu práce a stálo hromadu peněz a jediným účelem toho všeho je, aby DS4 vypadalo extravagantně, elegantně a unikátně. A podařilo se to, mohu-li soudit, na jedničku. Ve stylově bronzové barvě vypadá vůz opravdu skvěle a vždycky jsem se za ním při parkování zálibně ohlížel. Foto: autickar.cz

Vnějším vzhledem to ale teprve všechno začíná. Skutečné okouzlení přišlo, alespoň pro mě, až uvnitř. Kvalitní kůži, hliník a ozdoby jsem tak nějak očekával, nebylo to první DS, ve kterém jsem seděl, Dostalo mě ale množství digitální palubní výbavy, její technická úroveň a skutečnost, jak spolehlivě fungovala. Na to jsem u francouzů nebyl příliš zvyklý. Dá se to schovat za eufemismy o mile francouzském stylu, ale předchozí verze infotainmentu ještě z dílen PSA byla zkrátka i přes soustavné inovace už značně za zenitem.

Nově tu nemáme jeden, ani dva, dokonce ani tři, ale hned čtyři displeje. Z toho dva dotykové. Konzervám se hádám už kroutí nehty na nohou. Ale ono to fakt funguje a vůbec ne špatně. Začneme třeba zleva. Máme tu velký editovatelný head-up displej, který kromě jiného zvládne zobrazovat i navigační pokyny z Android auto, dále displej přístrojovky, který úplně zahodil budíky a vydal se cestou přehledných segmentů s číslicemi. Pak je tu středový dotykový desetipalec s fyzickým tlačítkem “home” a konečně úplná novinka – čtyř a půl palcový displej před voličem převodovky. Ten má řidič příhodně pod prsty ruky položené na loketní opěrce a slouží jako ovladač infotainmentu. Foto: autickar.cz

Může to působit sice trochu složitě, ale opak je pravdou. Dotyková plocha podporuje gesta (můžete si je editovat k obrazu svému) a tak je díky ní možné ovládat základní funkce vozu bez toho, aby řidič spouštěl oči ze silnice. Kromě toho na něm jde například zapisovat adresu do navigace, listovat seznamem stop a podobně. Je to zkrátka taková lepší evoluce obyčejných touchpadů a koleček, které do těchto míst umísťuje konkurence. 

No ale dost bylo digitálních technologií. Tohle je DS a tak je na čase se vrátit zpátky ke krásným věcem. K detailům, které tvoří onen designově vybroušený celek. Podívejte se třeba na schránku v přední části středového tunelu, respektive na její víko, které se otevírá posuvnou přezkou připomínající drahou aktovku. Na skryté výdechy klimatizace, jejichž směr foukání se nastavuje trojůhelníkovými posuvníky (ty mají mimochodem obzvláště uspokojivý chod) v chromové liště pod displejem. Nebo na design ovladacích knoflíků elektrických okének. Ty horní jsou zastavěné v dřevěném pásu, takže jsou (přirozeně) vyvedeny v jiném materiálu a barvě, než jejich zrcadlová dvojice, která je umístěna v lesklé dekorační liště pod nimi. Všechno je tu prostě tak, jak to má být. 

Foto: autickar.cz

A pak tu jsou ty sedačky. Odvětrávané, masážní s režimy pojmenovanými třeba had nebo kočka, což je trochu legrační, ale hlavně fakt pohodlné. Už dlouho jsem si v autě tak hezky neposeděl. To tedy platí pro ty dvě přední. Vzadu už je to méně veselé. Svébytné tvarování a spousta luxusu vpředu si tu vybraly daň a místa tu není nazbyt. Samotné sedáky jsou dlouhé dost, ale dlouháni budou mít trochu problém vymyslet, kam s koleny. Pro dospělé to zkrátka vzadu moc není, rozhodně ne na nějaké dlouhé cesty. Ale v konfigurace dva dospělí a dvě menší děti to bude fungovat bez problémů. 

Jízda v DS4 není příliš důležitá. Tohle auto si budete kupovat kvůli jeho eleganci a luxusní výbavě. Tím ale nechci říct, že by byla špatná. Oproti předchozí generaci je DS4 mnohem pohodlnější, může za to hlavně systém Active Scan Suspension, který pomocí přední kamery a lidaru skenuje silnici a v reálném čase upravuje nastavení tlumičů. Nečekejte houpavé pohodlí velkých korábů, díry v autě cítíte, ale jako by byly mnohem mělčí, než ve skutečnosti jsou. Díky tomu je vůz pěkně čitelný a lze se s ním svézt i ostřeji. Ne snad, že by k tomu jakkoli sváděl, ale jde to. Dokonce i s testovaným naftovým motorem spřaženým s hydroměničovým osmikvaltem. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Trochu extravagantní, mnohem méně kýčovité, než předchůdci. Našlapané moderními technologiemi. Pohodlné, tak akorát velké. DS4 se mi trefilo do vkusu jako už dlouho žádné jiné auto. Naprosto si mě omotalo kolem prstu a s klidem mu odpouštím i cenu ve výši rovného milionu. Tohle je totiž i přes menší rozměry a takzvaně plebejský základ opravdu luxusní vůz. Alespoň pro ty z nás, kteří jako luxus vnímají to, že se někdo při vývoji pověnoval každému jednomu detailu a pokusil se ho udělat lepší, hezčí, originálnější, nebo vše z výše jmenovaných dohromady. 

Jednou si ho, i když možná už jen jako ojetinu, fakt koupím. A pak si do něj budu chodit odpočinout.

 

Technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec 1,5 litru
Výkon soustavy: 96 kW (130 koní) 
Točivý moment: 300 Nm 
Převodovka: hydroměničová automatická 8st
Maximální rychlost: 203 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 10,9 s 
Průměrná spotřeba v testu: 5,2 l/100 km
Základní cena testované verze: 1 000 000,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
12. května 2022, 23:15
0

Já patřím do té hned na začátku zmiňované skupiny. Tohle nejsou auta pro masy a ano jsou extravagantní a provokují. A to já mám rád. A fandím takovým projektům. Chápu ovšem že v našich germánskokeltskoslovanských končinách tzn. Nejen v České Republice se prostě takový věci moc nenosí. Já už dvakrát přemýšlel o ds7 protože detaily, světla, solidní materiály.. měl jsem i půjčenou. A u toho zatím zůstalo.

Na tenhle konkrétní DS4 mi vadí poměr hmotnost, výkon. Pro dnešní dobu příslovečně idiotský 8g Ag. Jinak souhlasím asi s verdiktem. I když sem to zatím viděl jen staticky. Ten interiér vypadá vážně solidně a prostě originálně.

reagovat
riderhenry
13. května 2022, 00:14
1

Nejel jsem sice se stejnou motorizací, ale určitě doporučuji svezení - to auto může asi jen (příjemně) překvapit. Strašně solidní pocit z podvozku, motor s převodovkou úplně OK. Za mě takové lépe jezdící Volvo, kde sice asi nebudeme chtít hned tak bourat, ale jinak se mi s tím jezdilo líp a přitom je to podobně "zenové". Možná by se to dalo srovnat ještě s Lexusem, ale tam jsem úplně bez osobní zkušenosti. Vůbec bych neměl problém to komukoliv doporučit.

Pólin
13. května 2022, 07:45
0

z venku je to fakt krásný Lexus... jinak ten interiér je vážně moc pěkný....

reagovat
esmo
13. května 2022, 08:33
0

Mně se ti francózi prostě líbí. Jen by to asi chtělo nějakou lehce výkonnější motorizaci, než tady toho lenocha.

reagovat
to
tomaass2
14. května 2022, 11:05
-1

Vypadá to fakt dobře vzhledově, zajímalo by mne srovnání s levnějším XCeedem, který působí jako podobná kategorie.

reagovat
Jakub Pospíšil
14. května 2022, 18:56
0

XCeed je úplně jiná liga. Jako jo, je milý, ale pořád je to konfekce s pár legračními (v dobrém) detaily. Tohle je fakt prémie.

mariov8
24. května 2022, 11:24
0

Měl jsem starou Xantii s tím lepším Hydractivem a také C5 (I po faceliftu, 2007). To byly kočáry! Zvláště to druhé 2,2 BiTurbo docela jelo a přitom průměrná spotřeba byla snad 6,5L? Na dálnici se to vznášelo jak létající koberce. Ty auta byly lehce avantgardní i technicky a až na tu nedomyšlenou servisovatelnost to bylo spíše dobře. Akorát si člověk musel zvyknout, že se to v zatáčce nenaklonilo. C5 II už byla lehce Německá, byť volant s pevným středem byl opět zajímavý úlet. Mrzí mne, že se avantgarda scvrkává na designové úlety, byť některé ty detaily jsou pěkné.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem