načítám data...

Mercedes C 220d: Vrchol střední třídy

Menší sedan od Mercedesu se vyrábí už třicet let. Jak zvládá dostát starým pořádkům a zároveň držet krok s dobou?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

V minulém článku o Mercedesu EQA jsem napsal cosi o tom, že inovovat několikátou generaci zaběhnutého modelu je na první pohled snadná věc. Vezmete osvědčený recept, který je sám o sobě dobrý, a trochu ho vylepšíte. Postupná evoluce oblíbeného vozu si konec konců žádná revoluční řešení nežádá. Vlastně by stačilo jen pár nových křivek, trochu víc koní a nějaká ta vychytávka, aby měli novináři o čem psát. Na papíře to vypadá snadno, ale historie nám na mnoha případech ukazuje, že jde o proces velice delikátní a ošemetný. Dobrý předchůdce nastavuje vysokou laťku, zároveň však zavazuje k tomu, aby ho nástupce stále v tom dobrém připomínal. Stačí malé šlápnutí vedle a zákazníkům, kteří mají poměrně jasnou představu, jaký vůz očekávají, se může novinka zcela znelíbit. Zároveň ale musí být natolik inovativní, aby motivovala k tomu vyměnit ji za starší model. 

Mercedes třídy C se vyrábí už třicet let, od roku 1993, v současné době si u dealera značky můžete koupit model páté generace po faceliftu. Zaměření se za tu dobu prakticky nezměnilo – pořád je to premiový vůz střední třídy klasické koncepce s pohonem zadních (případně všech) kol a motorem vpředu podélně. Pod kapotou testovaného kousku dokonce přede navýsost konzervativní vznětový motor o objemu dvou litrů a výkonu dvou set koní, kterému ale v souladu s moderními trendy sekunduje startérgenerátor přidávající dalších dvacet. Společně s devítistupňovým automatem tvoří sehraný tým, vzhledem k příjemným 440 Nm kroutícího momentu si opravdu nejde stěžovat na nedostatečnou pružnost a nějakou naftovou letargii. 

Foto: autickar.cz

Zdaleka nejvíce mě ale překvapilo, jak je tento agregát neskutečně efektivní. Po první cestě z centrály Mercedesu domů, což je čtyřicet dálničních kilometrů, se na počítadle dojezdu stále skvěla hodnota vyšší, než tisíc dvě stě kilometrů. A to jsem rozhodně nejel na spotřebu. Nádrž má vcelku průměrných šedesát šest litrů, takže tím to také není. Normovaná tabulková spotřeba 4,5l/100 km nejen, že je v běžném provozu naprosto reálně dosažitelná, ale s lehkou nohou se dá snadno ještě trochu snížit. Nejvíce mě ale překvapilo, jak málo se toto číslo zvedá při radostnějším stylu jízdy, případně při “nízkých přeletech” na německé dálnici. Testovací týden jsem nakonec uzavíral s hodnotou 5,6/100 s tím, že jsem se místy vyloženě snažil spotřebu zvyšovat neefektivní jízdou, abych prokouknul, jakou černou magii tam v Mercedesu vymysleli, že jim výkonná těžká zadokolka nijak zvlášť nežere ani při prudké akceleraci v dálničním stoupání. 

Nakonec je to docela prosté – efektivní motor podpořený hybridním systémem zvládá při každé příležitosti plachtit, systém start-stop využívá pro rozjezd dvacetikoňový startérgenerátor, takže svou přítomností vůbec neruší, a důležitou roli tu hraje i promyšlená aerodynamika. Nemůžu se ubránit lehkému polemizování na téma efektivity využití energie z nafty, toho prý “špinavého” zdroje a přímého srovnání s mnohými ztrátami a neefektivitou prý ekologičtejší elektrické alternativy. Jasně, vznětové motory za sebou mají desetiletí vývoje a jsou vyladěné léty výzkumů, jistě se to někdy povede i u jejich elektrických protějšků. Je ale trochu mrzuté, že takto dobře fungující technologii teď trochu násilně opouštíme. 

Foto: autickar.cz

No ale zpět k veselejším věcem, třeba k povídání o tom, jak céčko jezdí. Mnou testovaná verze byla vybavena systémem natáčení zadní nápravy o 2,5° za necelých třicet čtyři tisíc. To sice není úplně málo, rozhodně si ale myslím, že vozu z hlediska agility opravdu prospěl a za příplatek jednoznačně stojí. Céčko je díky tomu velice obratné ve městě, má skvělý rejd a úzkými parkovacími domy se proplétá jako baletka. Natáčení je tu výborně vyladěné, funguje nenápadně a nemám z něho nepříjemný pocit, který jsem zažíval například v některých starších Renaultech, že mi auto “utíká pod zadkem”. Ještě znatelnější je ale její pomoc při přesunech po dálnici, kdy se naopak zadní kola točí ve stejném směru, jako ta přední a vůz manévruje jakoby “krabím chodem”, což mu dodává na stabilitě a jistotě. 

Až nepříjemně prakticky jsem pak vyzkoušel naladění podvozku při krizové situaci, kdy na dálnici, kde jsem jel v pravém pruhu, vběhlo z vedlejšího pole nějaké zvíře. V té rychlosti jsem ani nezaznamenal, co že to bylo. V levém pruhu vedle mě jelo auto, tam jsem se vyhnout plně nemohl, ale měl jsem pár desítek centimetrů v rámci svého pruhu. Teda měl bych, kdyby auta vepředu nezačala nesmyslně, snad z úleku, brzdit také. V tu chvíli se do mých volných decimetrů nasměroval řidič, který do té doby jel vedle mě. Výsledkem byl těžko popsatelný manévr, kdy jsem se nejprve pokusil vyhnout vlevo, pak na plných brzdách naopak směřoval vpravo na krajnici a následně to celé rovnal do správného směru. To vše za lehkého mrholení kolem nuly. Mercedes to zvládl úplně s grácií, měl jsem pocit, jako bych řídil auto na simulátoru. Všechno bylo velmi přesné a efektivní. Jsem si skoro jist, že obyčejnějším voze by to skončilo nehodou. Takhle se nikomu nic nestalo, dokonce i to zvíře to snad přežilo.Foto: autickar.cz

Vlastně by bohatě stačilo, kdyby bylo “céčko” takovéhle. Efektivní, dobře ovladatelné, tak akorát velké a pohodlné. Jenže tady je ještě mnohem víc zajímavých věcí. Jak už to tak u Mercedesu bývá, do nižších tříd se postupně dostává výbava, nad kterou jsmě před pár lety slintali v novém “esku”. A stačí letmý pohled do interiéru, kterému dominuje velký středový displej a trojice filigranských výdechů klimatizace, abychom si vzpomněli na současnou Sonderklasse. A nejsou to jen falešné mimikry, opravdu tu najdeme celou řadu skvělých technologií. 

Nejprve musím zmínit systém MBUX v nové generaci. To byl vlastně hlavní důvod, proč jsem si třídu C chtěl vyzkoušet. Osobně považuji Mercedesí palubní elektroniku za to zdaleka nejlepší, co se dá v dnešním automotive potkat a ani tentokrát tomu není jinak. Logika pohybu v systému a náhledových položek v menu zůstala, přidaly se ale prvky pro snazší a rychlejší pohyb v místy složitých strukturách podmenu a v neposlední řadě přibyl i nový plně dotykový volant. A já vím, že to pro spoustu z vás zní jako něco, co byste teda rozhodně ve svém autě nechtěli. Jenže tady je to promyšlené. Černé plošky na volantu nejsou jen kapacitní vrstva, na které si jakýmkoli dotykem, zpravidla omylem, vypnete tempomat, ztlumíte rádio, nebo někomu zavoláte.  Každé ze čtyř žeber je zároveň svébytným tlačítkem a je opatřeno hapticky snadno rozpoznatelnými reliéfy. Funguje to tak, že si prstem nahmátnete příslušný symbol a pak stisknete celý lesklý kus. Systém pozná, kde máte zrovna položený prst a zaregistruje dotyk z příslušného místa. “Šoupáním” bez mačkání lze pak ovládat jen nastavení hlasitosti a rychlosti tempomatu, tam je ale nutné skutečně důsledně projet prstem po vyznačené trajektorii, čímž je stisknutí omylem prakticky znemožněno. 

Foto: autickar.cz

MBUX dále rozvíjí politiku uživatelských účtů, do vozu se lze kromě klíčku přihlásit i otiskem prstu (čtečka je na spodní liště vedle tlačítka výstražných blinkrů a funguje spolehlivě). Mercedes pak sám propáruje vůz s mobilní aplikací, načte plánované cíle z navigace, schůzky z kalendáře, kontakty, nastavení sedadel, ambientního osvětlení, ventilace, ekvalizéru a desítky dalších více či méně znatelných detailů, díky kterým si z kabiny céčka můžete udělat dokonale personalizovaný “obývák”. 

Z technologií, které mi udělaly radost vypíchnu ještě automatické polohování sedadel, což je funkce, která při delší cestě čas od času trochu změní pozici sedáku a opěradla, abyste neseděli stále v jedné poloze, potěšilo mě i automatické nastavování polohy volantu a sedačky při vložení tělestné výšky do systému (i když se přiznám, že mi přišlo, že nastavuje volant zbytečně na moc dlouhé ruce. Skvělá je i parkovací kamera se systémem 3D pohledu, kdy si lze vůz prohlížet z dálky, volně si ho otáčet a přibližovat jakýkoli prostor v jeho bezprostředním okolí, nebo navigace využívající rozšířené reality. V neposlední řadě mi udělala radost i skutečnost, že u bezdrátového Android Auto se povedlo rozumně optimalizovat řízení spotřeby energie a tak nežere baterii telefonu nepříjemnou rychlostí, jak tomu bývalo u prvních vozů vybavených touto funkcí.

Foto: autickar.cz

Přiznám se, že jsem si dříve občas trochu myslel, že Mercedes třídy C je možná zbytečně tradiční. Že jeho místo v klidu zastane podobně veliký a na první pohled srovnatelně luxusní CLA a že připlácet další stovky tisíc za klasickou koncepci a pár vychytávek nedává smysl. Jak moc jsem se mýlil. Nechápejte mě špatně – CLA je skvělé a ve své cenové třídě jde dost možná o vůbec nejlepší volbu. Jakmile ale jednou vyzkoušíte plnotučné céčko, bude vám jasné, že tady se připlácí právem. A tak sice může cenovka “již od” nad milionem působit ve střední třídě trochu překvapivě, tady je ale naprosto opodstatněná. 

 

Verdikt

Mercedes třídy C je vynikající vůz, který v sobě mistrovsky kombinuje staré tradice a pořádky a nové moderní technologie. S naftovým motorem je příjemně agilní a velice efektivní, co se spotřeby týče, jízdní vlastnosti a naladění podvozku jsou naprosto špičkové. Kromě toho nabídne i širokou škálu moderních technologií “vypůjčených” z vlajkové lodi, třídy S. A v neposlední řadě, ačkoli je to samozřejmě subjektivní, i skvěle vypadá. Obzvláště v téhle elegantní modré metalíze. Mrzí mě, že jsem ho musel vrátit. Zvykli jsme si na sebe velmi rychle.

Foto: autickar.cz

 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1993 ccm + startérgenerátor
Výkon: 157 kW (200 koní) + 15 kW (20 koní)  
Točivý moment: 440 Nm 
Převodovka: devítistupňová automatická 
Maximální rychlost: 245 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 7,3 s 
Photovostní hmotnost: 1755 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 4,5 (5,6) l/100 km
Zakladní cena: 1 061 170,- Kč
Cena testovaného vozu: 1 543 090,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
20. ledna 2022, 22:29
7

Chvíľu to trvalo, ale vyzerá to že Mercedes sa vyhrabal z doby temna po eskapádach s Chryslerom a začal robiť autá na úrovni doby. Len varujem každého kto si po prečítaní článku pôjde otvoriť konfigurátor, na stránkach sa to hemží fakt podivnými psychadelickými fotkami.

reagovat
M1
M1chal
21. ledna 2022, 12:39
0

Ako beastar uz reagoval, packa je za volantom. Jedna z mnohym vycitiek k novym merglom(nie len tento konkretny) je ten do oci bijuci cost cutting. Krasne vidno zrovna na volici prevodovky. Kus hnusneho plastu

Opelfahrt
21. ledna 2022, 03:27
-3

Z fotek jsem se dozvěděl, že to může mít vícebarevné ambientní osvětlení, dokonce jiné vpředu a vzadu, ale nikde tam nevidím volič převodovky. Když bych chtěl řadit zpátečku, není na první pohled vidět kde.
Jinak sorry, každý asi nepotřebuje auto párovat s mobilní aplikací, aby hlásilo schůzky a podle denní doby nastavovalo barvu ambientního osvětlení, ale budiž. Hlavně jestli bez mobilní aplikace dokážu zařadit tu zpátečku.

reagovat
Ha
Habakukk
21. ledna 2022, 06:03
13

Jako u hromady jiných Merglů je volič práva páčka pod volantem. Tedy nemusíš mít obavy zpátečku to má.

beastar
21. ledna 2022, 09:14
3

Mimochodem mě to docela vyhovuje. A ano je to roky osvědčené řešení. Takže asi není potřeba to fotit. Pak z toho vychází i to řešení středového tunelu. Které je taky dost fajn. Design se jim daří zachovat rozumný. Funkce jako párování s telefonem a diářem tě auto určitě nenutí využívat. Ambietní osvětlení vypínám. Když to ale umí na večer přepnout na příjemnější barvy proč ne. Samozřejmě že hlavní je jak to jezdí. A můžu potvrdit že i zpátečku to umí. Parkovací asistent patří k nejlepším :))

Ha
Habakukk
21. ledna 2022, 11:45
2

No mě párování schůzek přijede jako fajn. Jasně umí to můj chytrý telefon, ale pokud to zobrazí i auto včetně dopravy na trase tak s tím nemám problém. Tato konfigurace není auto primárně pro zábavu je to pracovní nástroj, stejně jako telefon nebo noťas. Prostě poskytnout fajn místo pro svoje pracovních povinnosti.

VK
VK
21. ledna 2022, 20:25
2

Pěkný článek, pěkné auto. Až mi tak do dvou let vyběhne záruka na Stinger, horký kandidát na nástupce :)

S podivem, že je ta spotřeba o tolik nižší, při stejných výkonových parametrech o víc jak dva litry dolů. A to to neváží o tolik míň, v podstatě jen ani ne o metrák.

reagovat
Ge
GeorgeK
22. ledna 2022, 12:25
0

recenze se shodují na tom, že ta spotřeba je skutečně tak extrémně nízká. MB chce zřejmě Unii dokázat, že diesel neskončí kvůli emisím. Já mám v předchozím modelu W205 4matic 250d (150kW-500Nm) a tam se k pěti litrům ani nepřiblížím.

MB
MBMB
22. ledna 2022, 15:39
0

Tak u dieselů byl vždy problém spíše s NOx a PM, které regulují normy EURO a které nemají přímou souvislost se spotřebou jako CO2.

mariov8
04. dubna 2022, 13:10
0

Tam je ten problém, že aby ty NOx byly v pohodě, tlačí to pracovat motor mimo ideální pracovní oblast, motory OM654/OM656 to s ohledem na spotřebu paliva v reálném provozu mají zvládnuté výborně.

Ho
HonzaT
21. ledna 2022, 20:53
0

Hujere, ta chyba v tvym věku? Hned v prvním slově nadpisu?

reagovat
Jakub Pospíšil
21. ledna 2022, 22:01
0

Šoupu nohama v koutě, opraveno.
A to to prošlo redakční korekturou.

El Gringo
22. ledna 2022, 00:13
0

Kolega si koupil nové céčko, moc pěkné auto. Černé, AMG kola, béžová kůže, krásná kombinace.

Plný nadšení vzal kamarády a jel projet nového mergla do Acapulca. Asi po 100 km směrem k moři se pravděpodobně přehřál display, začal hučet, přestal fungovat a dále jen nekontrolovatelně hučel. Nešla nastavit ani klima a celou cestu se pekli v novém autě za hukotu asi zaseklého chlazení obrazovky :D cca 7 hodin v kuse. Až výměna v rámci záruky pomohla display oživit a konečně si v Mexiku nastavit přijatelnou teplotu v autě..

Nastavování klimatizaci na obrazovce je cesta do pekla...

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
22. ledna 2022, 08:54
0

Technická. Nevíš jestli hlasové ovládání taky nešlo nebo si na něj nevzpomněli?

beastar
22. ledna 2022, 08:59
0

Většinou stačí odpojit baterku :)) A okýnka jim otevřít šli ne? Takže zas až takový drama to nebylo..

El Gringo
22. ledna 2022, 16:28
0

Hlasovka je nenapadla (dobrý nápad :-) ) Okna šla, ale stejně tě to naštve u nového auta, když vysolíš balík, chceš si užít první cestu a pak po super dálnici ti fouká docela silný vítr celou dobu do auta.. Asi výrobní vada.. Nabízel mi ho pak za 600 (slevy, bez DPH atd.), prakticky nové auto. Ale na zadních sedačkách je docela málo místa a nějak to není moje vysněné auto, i když je moc pěkné. Luxusní průměr.

Mercedes je perfektní v tom, že v rámci záruky nezaplatíš ani peso za servis, výměnu oleje a podobně kdekoliv na světě. Záruka ti platí i v ČR, i když koupíš auto třeba v USA. To většina značek nenabízí.

Ge
GeorgeK
23. ledna 2022, 13:05
-2

V úterý jedu na garanční prohlídku s výměnou olejů v motoru a převodovce. Auto jsem koupil v DE jako "junge sterne" s dvouletou zárukou. Servis u nás mi za tu prohlídku řekl cenu kolem 20t. Kč. Jak je to teda s tou bezplatnou výměnou ?

Opelfahrt
23. ledna 2022, 13:34
1

Záruka ti platí kdekoliv, na skryté vady atd., ale servis by sis musel předplatit při koupi nového a to pochybuju, že i kdyby původní majitel servis v Německu předplatil, že ti to u nás uznají.

Ge
GeorgeK
23. ledna 2022, 18:56
0

Uznat by ho museli, ale protože to byl leasing, tak určitě nikdo delší záruku nepřiplácel.

beastar
23. ledna 2022, 21:01
1

Pětiletý rozšířený servis na 5 let a 120 000 km se dá připlatit při koupi novýho auta. V zásadě je to dobrá zpráva u ojetin když to měli zaplacené protože zaručuje aspoň nějakou tehdejší péči. A platil všude v síti MB officiel. Není to totéž co záruka :)) Málo místa v malém autě, už to ale fakt není tak hrozný jako u předchůdce. Jinak to auto je top v téhle třídě.

Da
Dax
22. ledna 2022, 11:23
2

Jak zmińuje pan redaktor, spotřeba je vskutku skvělá, a velmi tomu pomáhá zmíněná 9-ti stupňová převodovka. Na "devítku" točí při ca 160 km pouhých 1900-2000 otáček. Při dálninčích 130 km tuším ca 1500. :)

reagovat
Ge
GeorgeK
22. ledna 2022, 12:28
0

U předchozího W/T 205 se ani s 9g na takovou spotřebu nelze dostat. Tenhle motor je úplně geniální.

beastar
22. ledna 2022, 12:56
1

Je to skvělý opravdu jde v provozu striktně dle pravidel jezdit pod 5. Je to na dálnici úplně neslyšné asi do 160 kmh. I když k té 9g převodovce bych měl dost výhrad zejména v nižších rychlostech. Eko jízdu zvládá ale skvěle. A o to jde u malé nafty hlavně.

Ge
GeorgeK
22. ledna 2022, 16:27
0

Taky vám připadá v malých rychlostech, že nezařadí tak plynule, jak by se od takové převodovky očekávalo ? Jako je hodně dobrá, ale plnej počet hvězd bych jí nedal.

Jakub Pospíšil
22. ledna 2022, 17:44
0

Přišlo mi, že při courání fugnovala nejlépe v ECO modu.

beastar
23. ledna 2022, 20:55
0

Eco mód v rychlostech do 40 kmh ve městě. Tak v situaci kdy člověk poklepe na brzdu, ubere rychlost změní se provoz a lehce klepne na plyn tak tam občas dojde k nečekaně trhané reakci. Stejně tak z kopce do kopce. Klepe to. Nevím jak to funguje v kombinaci se silnější motorizaci.

Ge
GeorgeK
24. ledna 2022, 10:01
0

eco mód ve městě znamená jízdu téměř na volnoběžný otáčky :-) To je strašnej režim a téměř nikdy ho nepoužívám.

sc
scadar
24. ledna 2022, 11:34
-1

Já měl nový céčko na podzim na víkend a mě teda dost štvalo. Divný brzdy, benzín duněl jak nafta skoro, neprémiový tlačítka (viklající se lišta pod displejem, ukrutně plastová tlačítka u čtecí lampičky a tlačítko vyhřívání sedaček), na volantu chybí tlačítka další a předchozí skladby (jako wtf?), v noci se od čelního skla odráželo ambientní osvětlení a infotainment, ve dne se od piano black středovýho tunelu odrážely stromy u cesty, pak ještě falešný vejfuky, dotyková klimatizace, no prostě Katastrof... zkrátka objednal jsem trojku, i když má na baterku dojezd jen 50km, tedy půlku toho co céčko...

Neříkám, že to bude každej vnímat stejně jako já, ale každýmu potenciálnímu zájemci absolutně doporučuju si konkrétně céčko nejdřív *důkladně* vyzkoušet.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR! 1969
Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR!

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 450 ccm objem

Lincoln Town Car  1977
Lincoln Town Car

1977 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Suburban K10 , 4x4 1984
Chevrolet Suburban K10 , 4x4

1984 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem