načítám data...

Seat Ateca 1,5 TSI: Když se chcete lišit, ale zas ne moc

Nemám rád škodu Karoq, osud má však smysl pro humor a tak se mi do ruky dostala její španělská verze. Jak jsme se za týden sžili?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Dnešní test Seatu započnu naprosto logicky krátkým zamyšlením nad Škodou Karoq, respektive nad mým vztahem k tomuto výtvoru domácí automobilky. Narozdíl od kolegy Lukáše si totiž nemyslím, že  byl vždycky dobrý, ani že je teď hezký. Právě naopak, jde asi o můj nejméně oblíbený produkt se slepicí ve znaku. Chápu existenci velkého Kodiaqu, malý Kamiq sice není můj šálek čaje, ale jako Fabie s paketem snadného nástupu pro seniory také obstojí, avšak oblíbenost nijakého středně velkého “kvéčka” je pro mě záhadou. Je o trochu dražší než Octavia a dělá všechno o trochu hůř. Hůř jezdí, je v něm míň místa, je o trochu ošklivější, trochu víc žere a celkově jde zkrátka o takový pomníček dnešní ne tak uplně veselé doby, kdy auta prodávají marketingová hesla a módní manýry.

Vím, že tato averze není příliš racionální a jde jen o můj osobní ničím nepodložený postoj, proto jsem se Karoqu prostě důsledně vyhýbal. Nepsal jsem o něm, netestoval ho, nevybral si ho jako služební auto a nechal ho prostě být. Ale pak se nám v redakčním kalendáři semlela taková nemilá věc. V jeden týden jsme měli testovat Volkswagen Taigo a Seat Ateca. Mě zajímalo Taigo. Stylové jakoby-SUV-kupé na základech Pola z Brazílie je dostatečně praštěná rovnice na to, aby to mohlo být přinejmenším zajímavé. Atecu (sdílící platformu s výše jmenovaným Karoqem) si na test vybral Honza Křeček a vše bylo sluníčkové. 

Foto: autickar.cz

Ale jak už to tak bývá, ne vše vyšlo dle plánu. Taigo se kdesi zatoulalo a tak jsem si nakonec z Butovic odvážel modrou Atecu a na Honzu, který si auto vyzvedl až o den později, zbylo ono červené závodnické Taigo. A tak jsem se klikatou cestou dostal za volant partnerského modelu svého “oblíbence”. Inu, alespoň je to Seat, to je přece úplně jiné auto, utěšoval jsem se. 

Samozřejmě to s tou odlišností zas tak žhavé není. Společně sdílí platformu kromě škodovky ještě s Volkswagenem Tiguan, podle chytrých tabulek je ale prý ze všech tří aut nejmenší. Ne snad, že by to šlo postřehnout pouhým okem, rozdíl oproti domácímu vozu činí necelý centimetr, oproti německé verzi dokonce centimetry dva. Seat má prý také ze všech nejmenší kufr, takže je jasné, proč ho na našich silnicích příliš nevídám. Nebo si ho možná nevšímám, těžko říci. Designem nijak nevystupuje z řady, je poměrně konzervativní, snad jen větší množství doplňků ze stříbrného plastu dokáže na dálku upozornit, že jde o svého druhu “exotiku”. 

Foto: autickar.cz

Na druhou stranu, proč ne. Takováhle auta mají v klidu zapadnout do koloritu předměstských satelitů, kde si ti zvědaví sousedé stejně přesnou specifikaci přečetli na objednávce položené ledabyle na jídelním stole před plastovým francouzským oknem a většině ostatních zdejších obyvatel je to srdečně jedno, protože fasují škodovky. Ateca je zkrátka takový normální služebník všedního dne a nepřístojnosti se tu nenosí. Jestli chcete vzrůšo, objednejte si ji v příplatkové Velvet červené metalíze a to by mělo snad stačit.

V podobném duchu se nese i interiér vozu. Nic tu nebudí nežádoucí rozruch, snad jen veselé “Hola!” promítané dveřmi na silnici připomíná, že jste vybrali vůz plný jižanského temperamentu. A také budíky, jejichž nulová hodnota je po závodnicku umístěná na šesté hodině. Jinak je tu ale většina ovladačů a segmentů přísně koncernová. Zatímco si však Škoda může vybírat spíše z krabic s díly starších Volkswagenů, Seat dostal na výběr i z lepších boxíků s konflíky z prémiového Audi. Rozhodně to pomohlo celkovému dojmu – líbí se mi zpracování multifunkčního volantu, napojení jednotlivých segmentů, hodnotně působící středová konzole i subtilní volič převodovky. Možná bych u Seatu čekal něco jásavějšího a barevnějšího, ale tohle taky není vůbec špatné. Foto: autickar.cz

A povedly se i sedačky, které sice vypadají trochu sportovně, ale ve skutečnosti jsou na poměry koncernu příjemně měkké a nastavitelné v rozumném rozsahu. Onen “malý” kufr se pak pozitivně projevuje na zadní lavici, kde se pohodlně usadí dva dospělí, sám za sebe si s 189 centimetry také v klidu sednu. 

No a jak Ateca jezdí? V koutku duše jsem doufal v to, že se do téhle obyčejné verze promítne skutečnost, že Seat nabízí i ostrou verzi Cupra a vůz tak nabídne nějaký sportovní potenciál. Ale není to tak. Sériová Ateca je striktně neutrální, zavěšení je rozumný kompromis mezi komfortem a sportovní jízdou. Motor 1,5 TSi také nemusím nijak zvlášť představovat – přeplňovaný benzínový čtyřválec je tu naladěný na 110 kW, spřažený s klasickým koncernovým DSG a veskrze nekonfliktní. Při opatrné jízdě se s ním dá fungovat někde mezi šesti a sedmi litry, nedočkaví řidiči se dostanou klidně na devět, v rámci třídy a výkonu opět ničím nevyčnívající standard. 

Foto: autickar.cz

Stejně jako u Karoqa, ani u Atecy neumím najít důvod, proč si raději nejít pro levnější a docela povedený Leon, nicméně chápu, že jsem v tomto trochu v menšině. Pokud vám kategorie středních SUV vyhovuje a pokukujete po té dneska už několikrát zmíněné škodovce, zkuste si pro jistotu i Seata. Obrovských rozdílů se tu sice nedočkáte, ale pokud vám stojí pár litrů objemu kufru za hodnotnější interiér a konzervativnější vzhled, možná je to pro vás ideální vůz. 

 

Verdikt 

Navzdory veškerým očekáváním se Ateca nestala mým nejoblíbenějším autem. Pořád si nejsem jist tím, jaké přínosy mi takhle tvarovaný vůz přinese oproti spřízněnému kombi, ale na druhou stranu se sluší říct, že mi modrý Seat vlastně ničím nevadil. Jezdí tak akorát, má dostatek výkonu, žere vcelku střízlivě a uvnitř je to docela příjemné místo k cestování. Jako takový velmi krotký punk oproti všudypřítomnému Karoqu dává vlastně docela smysl.

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1498 ccm
Výkon soustavy: 110 kW (150 koní) 
Točivý moment: 250 Nm 
Převodovka: automatická dvouspojková sedmistupňová
Maximální rychlost: 200 km/h 
Pohotovostní hmotnost: 1408 Kg 
Zrychlení 0–100 km/h: 8,6 s 
Průměrná spotřeba udávaná: 5,5 l/100 km 
Průměrná spotřeba v testu: 7,3 l/100 km 
Základní cena: 664 900 Kč (Seat Ateca Style 1,0 TSI)
Cena testované verze: 839 900,- Kč (Seat Ateca Xperience 1,5 TSI DSG)

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Be
Beran
18. července 2022, 10:25
0

Co jsem jezdil s Atecou 1,5 manual, tak to byl v autech do 10 let mirny nadprumer. A jako daily by me neurazilo ani nenadchlo.

Btw: zovna Karoq umi pohon 4x4 a k tomu docela slusnou svetlou vysku aby mohl i do mist, kam oktavka nemuze. Ctyrkola oproti dvoukole ma navic vetsi kola (nikoliv disky, ale opravdu vnejsi prumer kola), takze nelze vsechny Karoqy hazet do jednoho pytle.
Navic je ideovy nastupce yetiny, takze pokracovatel rodu a nikoliv modni vystrelek poslednich let.
Sice vetsina vyrobenych spada do kategorie generickeho SUV, ale prijde mi mene jako statusovy symbol nez Kamiq nebo Kodiaq.

reagovat
kotzitzaq
18. července 2022, 13:34
4

Co se mi podařilo dohledat, tak Octa 4x4 s paketem pro špatné cesty má světlou výšku 158 mm, Scout 163 mm a Karoq 4x4 168 mm. Troufám si říci, že tento rozdíl nerozhodne o nějakých zásadních schopnostech v terénu (že by jedno z nich byla hvězda a druhé propadák - obije je tak na polní cesty a občas přejet po louce). Rozvor je u obou podobný, takže limitem mohou být o 30 cm delší převisy u Octy. U Karoqu jakožto "rádobyterénadobrodružství" auta si paradoxně ve světlé výšce pomoci nelze - paket pro špatné cesty jsou jen kryty na podvozek a verze Scout vypadla z ceníku s faceliftem. Což tak nějak podtrhuje Kubovo vyznění testu.

Opelfahrt
18. července 2022, 14:48
0

Jen poznámka, že Ateca existuje taky 4x4, ale je to Cupra Ateca s dvoulitrem z Golfu R, čili tam asi nebude světlá výška výhoda :-)

Be
Beran
18. července 2022, 15:59
-2

Asi kazdy bereme kazdy cisla odjinud. Ja dohledal v katalogu a konfiguratoru u 04 4×4 svetlou vysku 143mm a Karoq 4x4 168mm. Paket pro spatne cesty jsem u obou nasel pouze zakrytovani podvozku. Takze delta 25mm. To z Karoqa nedela ultimatni offroad, ale rozdil tam vnimam.

Nechci nikoho presvedcovat o terennosti Karoqa. Ale mam pocit, ze si Kuba pro svuj hejt nevybral to spravne SUV.

kotzitzaq
18. července 2022, 17:51
4

U Ovce přidává paket pro špatné cesty 15 mm na výšku, u Karoqu jen kryty. Souhlasím, že do terénu jsou v rámci třídy i mnohem horší SUV, ale Yeti (ačkoliv ji v nabídce Škody Karoq nahradil) byla trochu jinde.

Be
Beran
20. července 2022, 08:45
0

Nikde jsem tech +15 u ovce nenasel. Ale mozny to je.
Ze byla yetina v tomhle jinde souhlasim.

HeavySmoker
18. července 2022, 11:14
1

Už sa v koncernovej hierarichií strácam. Nebol to práve Seat ktorý sedel na najnižšej priečke, prečo má teraz lepšie diely než Škodovka? Vždy som mal Seat za veselší koncern z lacných plastov, ale zaujímavým designom (tubusy budíkov a červený lak v základe). Auto z článku vyzerá sterilnejšie než Škodovka, dokonalé NPC auto. Aká má byť aktuálna pointa Seatu?

reagovat
Frankie
18. července 2022, 14:58
1

Pokud o vzkříšení a udržení značky za každou cenu, tzn. různá spolupráce, vlna SUV, Cupra, lepší díly atd. S Alteou, Toledem, Exeo a Leonem skoro skončili. Nový Leon jim dal šanci na udržení, a teď to řeší dál ...

sheogh
18. července 2022, 12:25
0

Hmm, asi bych to popsal podobne, taky mam k teto kategorii lehkou averzi...

reagovat
vi
vita
29. července 2022, 00:12
0

Jestli mě něco na Autickarovi sere, tak jsou to přesně tyhle kádrovací kecy.... O lidech z vesnice, o lidech z předměstí, o fasovanych škodovkovkach...
Opakuje se to co druhý test a je to důvod, proč čtu autickare čím dál min... Autorovi může být hovno po tom, kde kdo a jak bydli, jeho hipstersky postoj je spíš vtipný či vychází z mladicke naivity a poslední co chci číst u testu auta, je jestli si kupující vybírá auto u plastových či dřevěných oken....
Btw., autor zřejmě bydlí na zámečku v renesančním stylu a za svoje prachy vybírá mezi Rollsem a Bentley...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger  1972
Dodge Charger

1972 rok výroby
230 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Wildcat 4-door Hardtop 1966
Buick Wildcat 4-door Hardtop

1966 rok výroby
330 koní výkon
6 572 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1969
Chrysler Newport Custom

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Citroën XM V6 Exclusive 1995
Citroën XM V6 Exclusive

1995 rok výroby
167 koní výkon
2 967 ccm objem