načítám data...

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI: Střízlivé Španělsko

Na Seat jsem byl zvědavý. Tuhle značku koncernu VW nemám prozkoumanou a vyzkoušet si ji dokonce ve voze, který není ani SUV, ani crossover, slibovalo pohodu a staré pořádky.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Dan mi nechal testovací vůz uprostřed sídliště a předal mi jen klíčky. Ještě před lety bych si povzdychl a vydal se mezi kombíky hledat kombík. Moderní pražské sídliště je však přímo rájem vozů s terénními ambicemi, nebo alespoň marketingem. Ostře červený kombík – přesněji tedy Sportstourer – působí až skoro nemoderně. Nejde o zavalitého batůžkáře, ale o auto primárně pohledných proporcí. Praktické vozy dělají jiné značky. Přesto je to jednoznačně kombík, takže si vyberte.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Design není nijak provokativní, ale je dotažený, linie navazují. I vypnuté auto pořád vypadá "rychle" a absence obří tlamy je pak prvkem dnes již nevšedním. Přesto mi někteří čumilové povídali o očích býka, které vidí v předních světlech. Zvenku je auto prostě neprovokativně pěkné. V interieru je hranato. Až na ovládací prvky jako volant a řadička, je vše hranaté, ostře řezané. Jsou zřejmé některé snahy o snížení výrobních nákladů, ale jednoduchost interieru a jeho provedení opět ukazují na až zarážející střídmost auta z horkokrevného Španělska. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jistě, v přítmí vás přivítá laškovným Hola!, které promítá na cestu vedle dveří, ale jinak jde o pohledný, ale konzervativní vůz bez příkras. Jen pár dotykových panýlků vevnitř je převzato přímo z polic koncernu, a je to trošku na škodu. Jinak kupříkladu volant nemá žádné dotykové plošky a díky tomu krásně funguje. Je až na mírné zploštění kulatý, padl mi do rukou a je spojen s přesným, lehkým, ale trošku netečným řízením. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale než popíšu, jak se s tím jezdí, zmíním motorizaci. Jde o tu slabší patnáctistovku, která má jen 130 koní a je naladěna primárně na spotřebu. Přes manuální šestikvalt jsou pak hnaná přední kola. Ač má tedy tento vůz znáčky FR, jde jen o "sportovní šmrnc" a ne sportovní výkony. Je to kombík, jeho role je být praktický a až potom pobavit řidiče. A i kdyby FR bylo jen o sedačkách, stálo by to zato, protože se mi sedělo hezky a nikam jsem nepadal. Což u mé hrbaté postavy není nic jednoduchého. A za sebe jsem se také vlezl bez problémů.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Na cestě je pak znát, jak jsme se posunuli ve výkonech. Auto má 130 koní z turbomotoru, který se probouzí někde kolem dvou tisíc otáček. Šestikvalt pak sice není vyloženě krátký, ale i tu pětku můžete v padesáti zařadit a nevyskočí vám. Ve výsledku jsem pak ve městě jezdil 1 až 4 a mimo město skutečně i na okreskách používal šestku. A i přesto, že se díky častému kvedlání a turbolagu zdá auto silnější, v současné době už jednoduše každý čeká trošku více. Navíc tenhle motor fakt nechce žrát. Pokud ho nehoníte na dálnici v nesmyslných rychlostech, s bídou máte šanci vystoupat někam na sedm a půl litru. Mých 7,8 bylo drásáním. Reálný šetřílek tak dle mého nebude mít problém jezdit pod šest.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Kromě řazení kulatou řadičkou je tu ale ještě podvozek a řízení. Obojí je primárně efektivní. Ano, dá se utáhnout stopa přenesením váhy, ale ne, nebude vás to k tomu vybízet. Podvozek vás podrží v ideální stopě a bude vás vybízet k plynulé, ale svižné jízdě. Auto jako by nechtělo vzbudit mimina spící vzadu. Ekologický motor stejně nemá rád změny polohy plynu, drží si otáčky, aby nemusel vypouštět tlak z turba a obecně nemá rád prudké změny nálad. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Na cestování je však celé auto postaveno skvěle. Jak na dálníci, tak na okreskách, nebo ve městě, se s ním dá jezdit svižným tempem a auto se odmění přirozenou a jasnou mechanickou reakcí. Je fajn s ním jen tak jezdit, dokud nezačne mít názory. Mám se držet ve středu jízdního pruhu, mám prosím pozorovat indikátor řazení, otáčky jsou příliš nízké nebo vysoké! Ano, ta poslední hláška je jedna hláška, auto neví, jestli moc, nebo málo, ale vynadá vám i tak. To, že asistent jízdy v pruhu je otravný a musíte ho vypínat přes dotykovou obrazovku, na to jsem si zvykl. Ale na fakt, že mne auto považuje za debila si zvykám skutečně těžce. V Oktávce se mi podařilo tyhle hloupé rady vypnout v nastavení, u Seatu jsem tuto položku nenašel (i když věřím, že tam je).

foto: Jan Machač, autickar.cz

A není to jen nesmyslná logika ovládání, kdy sice máte velkou obrazovku jen pro klimatizaci, ale když si přímo na této dedikované obrazovce chcete změnit teplotu, tak musíte otevřít další okno. Mám teď pocit, že jsem to už jednou psal. Tak zhruba před dvěmi lety, u testu tehdy nového Golfu. Logika ovládání je vymyšlená kopytem a stabilita systému je na pováženou. A u Seatu je sice vidět urputná snaha zbavit se nějak neduhů infotainmentu, který museli použít, ale bohužel. Zase a opět se nepodařilo. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Systém je plný funkcí, které nefungují tak, jak by měly, ale to nebrání systému, aby vám je nutil. Kupříkladu parkovací senzory se zapínají i se zvukovým upozorněním v momentě, kdy se před vámi v koloně rozjede auto… Dokonce se někdy zapomenou vypnout a pípání neustává. Stačí ale jen vypnout auto, otevřít a zavřít dveře a nastartovat a je to opět OK.

Moc nechápu, co v tom VW dělají, když se před těmi lety chlubili, jak mají novou platformu a jak to bude bezva. U Seatu se s tím poprali se ctí, ale je vidět, že zde není moc z čeho vařit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Seat Leon Sportstourer je velmi povedený "Golf" od automobilky, která na vavřínech zatím nespí. Je na něm vidět střízlivý přístup k designu i zpracování, ekomotor kupodivu skutečně nežere a funguje, a jen vynucené chyby s radiomapou mohou být důvodem, proč jej nepořídit. 

Dobrá práce!

Technické údaje

  • Motor: Zážehový čtyřválec s turbem, 96kw (130 koní) při 5 000 – 6 000 ot/min
  • Převodovka: Přímo řazená mechanická
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,4 s
  • Nejvyšší rychlost: 213 km/h
  • Spotřeba: Udávaná od 5.4, v testu 7.5 l / 100 km
  • Cena výbavy a motorizace od: 674 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mariov8
16. června 2022, 09:07
1

Zrovna nedávno jsem se díval na SEATy. Potřebovat domů přibližovadlo a kdyby muselo být za vlastní, tak tohle mi docela dává smysl. Dokonce se mi to líbí více než sesterské produkty, i ty domácí značky, tohoto koncernu. Pravděpodobně bych šáhnul i po tomhle motoru, takže děkuji za test.

reagovat
st
st. Padre
16. června 2022, 09:41
1

Nebyly by technické parametry?

reagovat
Jan Machač
16. června 2022, 12:37
0

Mea culpa, doplněno, díky.

martin_100
16. června 2022, 13:54
0

Pohledný auto. V dnesní době příjemná změna. Jestli se to dělá v nějaký základní variantě bez těch otravnych fíčur a s normalnim rádiem místo televize tak bych s tim uměl žít.

reagovat
pa
pali3x
16. června 2022, 14:10
1

Bohužiaľ, dnes auto bez tých "otravných fičur" už nekúpite - nie od koncernu VW... Stojí to zbytočne peniaze naviac - človek, ktorý to nechce nemá na výber a musí si to zaplatiť... Navyše u VW sa tieto "bezpečnostné" funkcie vypínajú celkom "komplikovane" (=nie 1 tlačidlom)

V práci máme Golf 8 s týmto motorom...
- ako auto to ide celkom dobre. Nič extra, ale neurazí.
- spotreba - cca 5,5 litra - 140 km/h diaľnice (70%), okreska + mesto. Veľmi pekná spotreba. Otázka je, ako "klame" palubný počítač.
Ale kedysi som kdesi čítal, že vraj je to úspornejšie ako motor 1,0 TSI (85 kW).

V podstate by som Golf ani náhodou nevymenil za moje auto (Mazda 3 BN)...

pa
pali3x
16. června 2022, 14:11
1

Presnejšie povedané (aby bolo jasno) - moje auto by som nikdy nevymenil za Golf :)

Cu
Curdin
17. června 2022, 16:05
0

1 tlačítkem to jde. Buďto na volantu nebo na levé páčce.

Mrkef
16. června 2022, 20:01
0

Taková svěží Okyna :D

reagovat
beastar
17. června 2022, 00:11
2

Inu takto. Jak jsem psal u testu Taiga. Seat v rámci koncernu VW zachraňuje dnes tu volks část. Rozhodně to nebyl plán velkého oka v Wolfdoru. Seat vyrostl do dnešní podoby tak nějak bokem. A vlastně i nedávno vyslal extrémně úspěšný hot hatch do světa. Aniž by to krom pár okruhových nadšenců kterym natrhl supersport a značkový polo na okruhu nezaregistroval.

Tohle je prostě taková eko verze. Uveze dost, nežere moc. Interiér je v normě, vnější design se snaží. Výkon je skromný ale na to domácí ježdění nice. Stejně teď šetříme všichni každej litr paliva pokud jde o privátní ježdění.

Cenovka v dnešní době dobrá. Že i na Ukrajině by to mohlo mít úspěch. V záplavě nových hybridů a EV je tohle jako zjevení. Samozřejmě není sám. A ano infotainment a věci převážně od VW jsou fajn kdyby fungovali jak mají... A to už sem psal u Taiga. Suckron se přepočítal a poslal do světa devítku bez přípravy..

reagovat
Opelfahrt
17. června 2022, 02:16
0

Docela jsem zíral, že Cupra Formentor má teď i pětiválec z Audi (VZ5). To asi museli nějak schválit z vyšších míst skupiny VW a mít v Seat důvěru, ne? I když teda je to teď Cupra a nevím, jak moc mají se Seatem reálně společnou konstrukci aut.

Anebo je to tak, že už spalovacím motorům dali vnitřně úplně sbohem, a tak jim už na nějakém uřvaném pětiválcovém nesmyslu nesejde? Ono to teda taky stojí 2 miliony, není tam nějaká úspora proti RS3, spíš naopak. Tam pořád RS3 vede, hlavně v sedanu, protože nikdo jiný snad takovou ďábelskou kombinaci motoru a kastle nedělá.

Jimi
17. června 2022, 07:55
0

Ono všechno je to konstrukčně Golf, akorát se to různě kombinuje. Audi a Seat jsou v spolu ve skupině podobných kombinací, akorát s jiným výsledkem. Něco podobného je taky Škoda-VW, kde se to liší zaměřením. Až na ten sedan, existuje další k porovnání, např. MB AMG A45.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1979
Cadillac Coupe deVille

1979 rok výroby
182 koní výkon
6 966 ccm objem

Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel 2009
Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel

2009 rok výroby
208 koní výkon
4 000 ccm objem

Hyundai i30 N performance  2019
Hyundai i30 N performance

2019 rok výroby
275 koní výkon
1 998 ccm objem

Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000  2010
Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000

2010 rok výroby
170 koní výkon
3 300 ccm objem