Dan mi nechal testovací vůz uprostřed sídliště a předal mi jen klíčky. Ještě před lety bych si povzdychl a vydal se mezi kombíky hledat kombík. Moderní pražské sídliště je však přímo rájem vozů s terénními ambicemi, nebo alespoň marketingem. Ostře červený kombík – přesněji tedy Sportstourer – působí až skoro nemoderně. Nejde o zavalitého batůžkáře, ale o auto primárně pohledných proporcí. Praktické vozy dělají jiné značky. Přesto je to jednoznačně kombík, takže si vyberte.
Design není nijak provokativní, ale je dotažený, linie navazují. I vypnuté auto pořád vypadá "rychle" a absence obří tlamy je pak prvkem dnes již nevšedním. Přesto mi někteří čumilové povídali o očích býka, které vidí v předních světlech. Zvenku je auto prostě neprovokativně pěkné. V interieru je hranato. Až na ovládací prvky jako volant a řadička, je vše hranaté, ostře řezané. Jsou zřejmé některé snahy o snížení výrobních nákladů, ale jednoduchost interieru a jeho provedení opět ukazují na až zarážející střídmost auta z horkokrevného Španělska.
Jistě, v přítmí vás přivítá laškovným Hola!, které promítá na cestu vedle dveří, ale jinak jde o pohledný, ale konzervativní vůz bez příkras. Jen pár dotykových panýlků vevnitř je převzato přímo z polic koncernu, a je to trošku na škodu. Jinak kupříkladu volant nemá žádné dotykové plošky a díky tomu krásně funguje. Je až na mírné zploštění kulatý, padl mi do rukou a je spojen s přesným, lehkým, ale trošku netečným řízením.
Ale než popíšu, jak se s tím jezdí, zmíním motorizaci. Jde o tu slabší patnáctistovku, která má jen 130 koní a je naladěna primárně na spotřebu. Přes manuální šestikvalt jsou pak hnaná přední kola. Ač má tedy tento vůz znáčky FR, jde jen o "sportovní šmrnc" a ne sportovní výkony. Je to kombík, jeho role je být praktický a až potom pobavit řidiče. A i kdyby FR bylo jen o sedačkách, stálo by to zato, protože se mi sedělo hezky a nikam jsem nepadal. Což u mé hrbaté postavy není nic jednoduchého. A za sebe jsem se také vlezl bez problémů.
Na cestě je pak znát, jak jsme se posunuli ve výkonech. Auto má 130 koní z turbomotoru, který se probouzí někde kolem dvou tisíc otáček. Šestikvalt pak sice není vyloženě krátký, ale i tu pětku můžete v padesáti zařadit a nevyskočí vám. Ve výsledku jsem pak ve městě jezdil 1 až 4 a mimo město skutečně i na okreskách používal šestku. A i přesto, že se díky častému kvedlání a turbolagu zdá auto silnější, v současné době už jednoduše každý čeká trošku více. Navíc tenhle motor fakt nechce žrát. Pokud ho nehoníte na dálnici v nesmyslných rychlostech, s bídou máte šanci vystoupat někam na sedm a půl litru. Mých 7,8 bylo drásáním. Reálný šetřílek tak dle mého nebude mít problém jezdit pod šest.
Kromě řazení kulatou řadičkou je tu ale ještě podvozek a řízení. Obojí je primárně efektivní. Ano, dá se utáhnout stopa přenesením váhy, ale ne, nebude vás to k tomu vybízet. Podvozek vás podrží v ideální stopě a bude vás vybízet k plynulé, ale svižné jízdě. Auto jako by nechtělo vzbudit mimina spící vzadu. Ekologický motor stejně nemá rád změny polohy plynu, drží si otáčky, aby nemusel vypouštět tlak z turba a obecně nemá rád prudké změny nálad.
Na cestování je však celé auto postaveno skvěle. Jak na dálníci, tak na okreskách, nebo ve městě, se s ním dá jezdit svižným tempem a auto se odmění přirozenou a jasnou mechanickou reakcí. Je fajn s ním jen tak jezdit, dokud nezačne mít názory. Mám se držet ve středu jízdního pruhu, mám prosím pozorovat indikátor řazení, otáčky jsou příliš nízké nebo vysoké! Ano, ta poslední hláška je jedna hláška, auto neví, jestli moc, nebo málo, ale vynadá vám i tak. To, že asistent jízdy v pruhu je otravný a musíte ho vypínat přes dotykovou obrazovku, na to jsem si zvykl. Ale na fakt, že mne auto považuje za debila si zvykám skutečně těžce. V Oktávce se mi podařilo tyhle hloupé rady vypnout v nastavení, u Seatu jsem tuto položku nenašel (i když věřím, že tam je).
A není to jen nesmyslná logika ovládání, kdy sice máte velkou obrazovku jen pro klimatizaci, ale když si přímo na této dedikované obrazovce chcete změnit teplotu, tak musíte otevřít další okno. Mám teď pocit, že jsem to už jednou psal. Tak zhruba před dvěmi lety, u testu tehdy nového Golfu. Logika ovládání je vymyšlená kopytem a stabilita systému je na pováženou. A u Seatu je sice vidět urputná snaha zbavit se nějak neduhů infotainmentu, který museli použít, ale bohužel. Zase a opět se nepodařilo.
Systém je plný funkcí, které nefungují tak, jak by měly, ale to nebrání systému, aby vám je nutil. Kupříkladu parkovací senzory se zapínají i se zvukovým upozorněním v momentě, kdy se před vámi v koloně rozjede auto… Dokonce se někdy zapomenou vypnout a pípání neustává. Stačí ale jen vypnout auto, otevřít a zavřít dveře a nastartovat a je to opět OK.
Moc nechápu, co v tom VW dělají, když se před těmi lety chlubili, jak mají novou platformu a jak to bude bezva. U Seatu se s tím poprali se ctí, ale je vidět, že zde není moc z čeho vařit.
Verdikt
Seat Leon Sportstourer je velmi povedený "Golf" od automobilky, která na vavřínech zatím nespí. Je na něm vidět střízlivý přístup k designu i zpracování, ekomotor kupodivu skutečně nežere a funguje, a jen vynucené chyby s radiomapou mohou být důvodem, proč jej nepořídit.
Dobrá práce!
Technické údaje
- Motor: Zážehový čtyřválec s turbem, 96kw (130 koní) při 5 000 – 6 000 ot/min
- Převodovka: Přímo řazená mechanická
- Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,4 s
- Nejvyšší rychlost: 213 km/h
- Spotřeba: Udávaná od 5.4, v testu 7.5 l / 100 km
- Cena výbavy a motorizace od: 674 900 Kč
mariov8
16. 6. 2022, 09:07 2 reagovatZrovna nedávno jsem se díval na SEATy. Potřebovat domů přibližovadlo a kdyby muselo být za vlastní, tak tohle mi docela dává smysl. Dokonce se mi to líbí více než sesterské produkty, i ty domácí značky, tohoto koncernu. Pravděpodobně bych šáhnul i po tomhle motoru, takže děkuji za test.
st. Padre
16. 6. 2022, 09:41 1 reagovatNebyly by technické parametry?
Jan Machač
16. 6. 2022, 12:37 0Mea culpa, doplněno, díky.
martin_100
16. 6. 2022, 13:54 0 reagovatPohledný auto. V dnesní době příjemná změna. Jestli se to dělá v nějaký základní variantě bez těch otravnych fíčur a s normalnim rádiem místo televize tak bych s tim uměl žít.
pali3x
16. 6. 2022, 14:10 1Bohužiaľ, dnes auto bez tých "otravných fičur" už nekúpite - nie od koncernu VW... Stojí to zbytočne peniaze naviac - človek, ktorý to nechce nemá na výber a musí si to zaplatiť... Navyše u VW sa tieto "bezpečnostné" funkcie vypínajú celkom "komplikovane" (=nie 1 tlačidlom)
V práci máme Golf 8 s týmto motorom...
- ako auto to ide celkom dobre. Nič extra, ale neurazí.
- spotreba - cca 5,5 litra - 140 km/h diaľnice (70%), okreska + mesto. Veľmi pekná spotreba. Otázka je, ako "klame" palubný počítač.
Ale kedysi som kdesi čítal, že vraj je to úspornejšie ako motor 1,0 TSI (85 kW).
V podstate by som Golf ani náhodou nevymenil za moje auto (Mazda 3 BN)...
pali3x
16. 6. 2022, 14:11 1Presnejšie povedané (aby bolo jasno) - moje auto by som nikdy nevymenil za Golf :)
Curdin
17. 6. 2022, 16:05 01 tlačítkem to jde. Buďto na volantu nebo na levé páčce.
Mrkef
16. 6. 2022, 20:01 0 reagovatTaková svěží Okyna :D
beastar
17. 6. 2022, 00:11 2 reagovatInu takto. Jak jsem psal u testu Taiga. Seat v rámci koncernu VW zachraňuje dnes tu volks část. Rozhodně to nebyl plán velkého oka v Wolfdoru. Seat vyrostl do dnešní podoby tak nějak bokem. A vlastně i nedávno vyslal extrémně úspěšný hot hatch do světa. Aniž by to krom pár okruhových nadšenců kterym natrhl supersport a značkový polo na okruhu nezaregistroval.
Tohle je prostě taková eko verze. Uveze dost, nežere moc. Interiér je v normě, vnější design se snaží. Výkon je skromný ale na to domácí ježdění nice. Stejně teď šetříme všichni každej litr paliva pokud jde o privátní ježdění.
Cenovka v dnešní době dobrá. Že i na Ukrajině by to mohlo mít úspěch. V záplavě nových hybridů a EV je tohle jako zjevení. Samozřejmě není sám. A ano infotainment a věci převážně od VW jsou fajn kdyby fungovali jak mají... A to už sem psal u Taiga. Suckron se přepočítal a poslal do světa devítku bez přípravy..
Opelfahrt
17. 6. 2022, 02:16 0Docela jsem zíral, že Cupra Formentor má teď i pětiválec z Audi (VZ5). To asi museli nějak schválit z vyšších míst skupiny VW a mít v Seat důvěru, ne? I když teda je to teď Cupra a nevím, jak moc mají se Seatem reálně společnou konstrukci aut.
Anebo je to tak, že už spalovacím motorům dali vnitřně úplně sbohem, a tak jim už na nějakém uřvaném pětiválcovém nesmyslu nesejde? Ono to teda taky stojí 2 miliony, není tam nějaká úspora proti RS3, spíš naopak. Tam pořád RS3 vede, hlavně v sedanu, protože nikdo jiný snad takovou ďábelskou kombinaci motoru a kastle nedělá.
Jimi
17. 6. 2022, 07:55 0Ono všechno je to konstrukčně Golf, akorát se to různě kombinuje. Audi a Seat jsou v spolu ve skupině podobných kombinací, akorát s jiným výsledkem. Něco podobného je taky Škoda-VW, kde se to liší zaměřením. Až na ten sedan, existuje další k porovnání, např. MB AMG A45.
yaoming
29. 6. 2022, 18:03 0 reagovatKoukal sem po předchozím modelu když byl za 450 v této podobě. Jenze teď se ojety prodává furt za stejnych 450 =! U kombíků mi neseděla hmota kufru na zadku za nápravou. Působilo to trocha těžkopádné. Nový model se mi nelíbil kvůli zabiksichtimu předku. pohled z profilu, má to i Focus. Vím, ochrana chodců. jinak se mi exteriér i začal líbit.l, ale ty smatla plochy pro ventilaci neeee ????