Psát v česku článek o Škodě je vždycky výzva. Vím, že se to číst bude, ale taky vím, co mě čeká v diskusi. Ať napíšu cokoli, vždy tu bude skupina, která bude auto (a značku) strašně shazovat, a druhá, která ho bude vynášet do nebes. Nějak mi u nás právě u škodovek často chybí nezaujatý názor. Podívat se na to bez emocí a předsudků a zamyslet se, na jaké zákazníky Škoda míří. Jak tohle vyřešit? Asi nijak, zkrátka napíšu, jak na mě auto působilo, a pak si v diskusi přečtu, jak hodně jsem mimo …
Máme tu facelift jednoho z nejdůležitějších aut v programu mladoboleslavské automobilky – Škody Karoq. Víte o tom? No jasně že víte. Škoda má u nás marketing skvěle podchycený a i ten, kdo se o auta vůbec nezajímá, nemohl uniknout všudypřítomným billboardům, reklamním spotům v televizi nebo vyskakujícím banerům na různých internetových stránkách. Dozvíte se, jak je „nový“ Karoq plný inovativních řešení, inspirativního designu a podobné reklamní klišé. Pojďme se podívat, co z toho je pravda.
Začněme klasicky vnějším designem. Nejvýraznější změnou je, jako u většiny faceliftů, změna tvaru zadních a předních světlometů, trochu jiné nárazníky, design kol z lehkých slitin, a to je asi tak všechno. Není toho moc, ale upřímně – je toho snad potřeba víc? Karoq je už od začátku povedené středně velké SUV a dobré není třeba měnit. Přední světla tak dostávají v polovině zlom a denní svícení se už neskládá z jedné dlouhé rovné jednoduché linky. Trochu jiná je přední maska a hlavně nárazník. Možná díky němu se mi omlazený Karoq zdá opticky o něco širší než původní verze. Pohled do technických specifikací mi to ale samozřejmě hned vyvrací, protože šířka je naprosto identická. Z boku se mění snad jen design kol, která dostávají dodatečné plastové kryty kvůli aerodynamice. A to se mi líbí. Proč? Protože byla splněna legislativa i účel – auto s nimi bude mít určitě o nějakou tu kapičku lepší spotřebu a tím i nižší emise těch ošklivých plynů, ale zároveň je možné je snadno demontovat a získat hezčí vzhled kol. Není třeba dokupovat jinou sadu disků. A třeba i to mi přijde simply clever.
A dostávám se konečně na změnu v zadních partiích. Podle mě má totiž starý Karoq jen jedinou vadu a tou jsou zadní světla. Dal bych (cizí) ruku do ohně za to, že designer, který měl světla za úkol, provedl nějaký velký průšvih a letěl z práce na hodinu. Možná přišel do práce opilý, možná naboural šéfovi auto nebo sjel jeho pohled nešťastně na dekolt jeho mladé feministické asistentky. To je jedno. Zkrátka se stalo něco, co se v dnešní době neodpouští. Vnější část světla už měl hotovou, právě začínat tvarovat tu vnitřní, ale bohužel dostal papírovou krabici na sbalení stolu a sekuriťáka za záda. Zbytek vedení tak nějak zapomnělo, že to vlastně nebylo hotové a dvě absolutně nenavazující části světla byla puštěna do výroby. Nyní je tomu konečně konec. A přitom stačilo tak málo. Změnit jednu, dvě linky zadního světla a jak to najednou hezky ladí.
Nyní můžu prohlásit – Karoq je hezké auto. Nesnaží se šokovat (zdravím do Koreje) nebo se tvářit jako blbeček (promiň Forde Pumo). Je to zkrátka typická VW designová škola. Solidní design bez extravagancí, který bude hezký i po letech a právě ten si masový zákazník žádá. Toto konkrétní auto ještě vylepšuje výbava Sportline Exlusive, která přidává agresivněji tvarované nárazníky a kryty prahů. Nejvíce ale pomáhá, že tyto části jsou lakované v barvě karoserie a ne pouze černé jako u jiných verzí. Blyštivý chrom na masce, okenních lištách, logách a nápisech vystřídala černá barva a celé auto dostalo trochu šmrnc. Vůbec se nedivím, že je právě sportline tak oblíbený.
Uvnitř je ale potřeba hledat změny lupou. Digitální přístrojovou desku, absenci fyzických tlačítek infotainmentu nebo nepraktický klavírový lak kolem ovládání klimatizace měla už verze před faceliftem. Jedinou novinku tak nakonec spatřuji v chybějící plaketce „spotline“ před spolujezdcem a především je tu jiný volant, který lépe zapadá do designu nových škodovek. Ten je ale perfektní. Perforovaná kůže v místech úchopu je příjemná, průměr je tak akorát, tlačítka jsou rozumně rozmístěna a dá se přes ně rychle dostat k vypínání asistentů.
Zbytek interiéru pak nově postrádá jakékoli velké USB porty, najdeme zde už jen USB-C. Výbava Sportline obsahuje hezká sedadla s opěrkou hlavy integrovanou do opěradla, která by možná mohla být ještě o něco měkčí, ale tělo na místě drží hezky. Interiér je také jako u všech škodovek plný „simply clever“ detailů. Různé kapsičky, poutka, háčky, přihrádky, odpadkový koš ve dveřích nebo legendární škrabka na led ve víčku nádrže – to všechnu tu je. Velikost kabiny je pak takovým tím rodinným ideálem. Jasně, Kodiaq je větší, ale právě Karoq považuji za auto, které může normální čtyřčlenná rodina běžně používat, na rozdíl od Kamiqu, který sice kouzlí s místem v kabině, ale kufr je zkrátka malý.
Tento stříbrný kousek pod přední kapotou schovává to nejlepší, co může – dvoulitrové TSI o výkonu 140 kW doplňuje sedmistupňová samočinná převodovka DSG a poháněna jsou všechna čtyři kola systémem Haldex. S touto strojovnou bude jezdit asi nejméně Karoqů, a to je škoda. Výkon vám sice hlavu neutrhne, ale je to přesně tolik, aby to bylo velmi příjemné svižné auto. Na semaforech si ještě musíte dávat trochu pozor na to, koho vyzýváte ke sprintu na zelenou (zrychlení na 100 km/h za 7 vteřin), ale pro každodenní použití je to až až a ani nad dálničními rychlostmi autu nedochází dech.
Benzínový motor je samozřejmě příkladně tichý a neobtěžuje vibracemi. Převodovka je většinu času skvělá, změny převodů jsou často nepostřehnutelné a okamžité. Umí také plachtit (vyřadit na neutrál) a při dojíždění auta ke křižovatce vypíná motor už kolem hranice 15 km/h. Při stání v koloně zároveň sleduje provoz a pokud se auto před vámi pohne, už startuje motor, i když stále stojíte na brzdě. Šikovné.
Ne vše je ale zalité sluncem a duhou. První problém nastává, pokud se chcete pohnout rychle z místa. Nastartování zkrátka možná vteřinu zabere. Auto to pak chce dohnat a na jedničku vystřelí zbytečně agresivně. Vylité pití spolujezdců si pak z potahů musíte čistit sami, a to je vopruz. Druhým problémem je, když umíte jezdit plynule, dojíždíte pomalu ke křižovatce a bez zastavení se znovu chcete rozjet. Systém motor vypne možná až zbytečně brzo a nastartování ještě za jízdy provází lehké škubnutí a zas zbytečně silné přidání na vytočenou jedničku, místo které měla být spíš dvojka. Je zkrátka cítit, že se tohle škodovce vůbec nelíbí. Prostě na křižovatce máš zastavit a basta! Dá se ale říct, že to jsou problémy spojené se start & stop systémem, jehož tlačítko pro vypnutí je hned nejblíže řidiči. Takže při dynamičtější jízdě jej stačí vypnout. Spotřeba se ustálila kolem hodnoty 8,5 litru na 100 kilometrů. Je to hodně nebo málo? Asi tak přiměřeně vzhledem k velikosti a výkonu auta. Navíc dálky umí i výrazně za méně.
Co je ale velmi příjemné a bez chyby je podvozek a jízdní vlastnosti. Nečekejte závodní náčiní nebo nějakou okreskovou střelu. Stále se tu díváme na středně velké univerzální SUV. DCC tlumiče si můžete nastavovat v širokém spektru (stejně jako třeba reakce motoru, řízení a tak dále), od velmi houpavého nastavení až po sportovní. Ani v něm se ale nemusíte bát nějakého bouchání od podvozku nebo nepřirozeně tvrdé jízdy. Auto sice ztuhne a pohyby jsou kratší a „ostřejší“, ale i v tomto režimu je auto stále použitelné na každý den. Příjemná je hlavně pocitová lehkost celého auta. V technických údajích je hodnota kolem 1580 kg, a tak Karoq už v dnešním světě plném dvoutunových městských vozítek (čti elektromobily) můžeme označit jako vlastně lehké auto. Díky tomu se nadšeně vrhá do každé zatáčky. Netrpí na nedotáčivost nebo přílišné náklony. Snad jen ten umělý zvuk motoru je při sportovním režimu otravný a nepřirozený. Taky by si auto zasloužilo větší palivovou nádrž. Padesát litrů zkrátka není mnoho a neoblíbená oranžová kontrolka se často rozsvítí ještě před ujetím 500 kilometrů. Že by nás i tady automobilky připravovali na omezené dojezdy aut elektrických?
Závěr
Karoq je přesně tím autem, které si představuji pod pojmem univerzál. Není ani přehnaně malý nebo velký (4,4 metry na délku), do kufru se vejde i velký kočárek, kabina má spoustu chytrých detailů a působí kvalitně. S autem se velmi příjemné jezdí a majitel s ním nebude příliš vyčnívat – tedy za pár měsíců. Teď si ho se zájmem prohlíží půlka chlapů na parkovišti, protože to je přece TA nová škodovka. Asi by mi nakonec stačil i motor 1,5 TSI a předokolka. Cena by tak spadlo o cca 100.000 Kč níž a spotřeba by byla možná i o víc jak litr nižší. Jedině s automatickou převodovkou bych se musel asi chvíli sžívat, ale snad bychom nakonec to soužití nějak zvládli.
A odpověď na dilema každého středního/vyššího managera s nárokem na služební auto – vybrat si Octavii liftback nebo podobně drahého Karoqa? Ještě před pár týdny bych sáhl jasně po Octavii, ale nyní opravdu váhám. Když bych toho najezdil víc po městě než po dálnici, asi by Karoq dával větší smysl. Jaký na to máte názor vy? Podělte se s námi v diskusi.
Technické údaje:
Škoda Karoq Sportline Exclusive 2.0 TSI, DSG, 4x4
Motor: přeplňovaný zážehový čtyčválec 1984 cm3
Výkon: 140 kW (190 k) v 4200 – 6000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm v 1500 – 4100 ot./min
Převodovka: sedmistupňová automatická DSG
Provozní hmotnost: 1583 kg
Maximální rychlost: 221 km/h
0-100 km/h: 7 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 7,5 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,5 l/100 km
Základní cena modelu: 638 900 Kč
Základní cena verze s daným motorem a výbavou: 998 900 Kč
29. června 2022, 16:07
9
Lukáši, tak já ti dám ten nezávislý názor, o který si říkáš v počátku článku :)
Patřím do té užší skupiny, ve které škodovky nevyvolávají příliš silnou reakci ani v jednom směru. Koupit bych si jí nechtěl, ale to neříkám s averzí. Ve služebních autech a autech z rodiny a od kamarádů se se škodovkami setkávám pravidelně a nikdy jako auto nezklame (kromě vylítané O2 RS v naftě). Kdyby mi ji někdo daroval, udělá mi to radost a za to auto bych se určitě nestyděl. Trojkové superby se mi od začátku líbí velmi, taková česká audina. A za zelenkavou poloelektrickou "RS" oktou se taky otočím vždy, ta je pro mě atraktivní i koncepčně. Ale měl bych problém si k těmto autům vybudovat vztah, protože jsou takové... nijaké. Hlavně nikoho nenasrat, hlavně nevybočit z řady. Ale určitě neopovrhuji lidmi, co si je pořídí.
Pro většinu mladoboleslavské produkce platí, že to je skvělá, praktická volba pro někoho, kdo auta zas tolik nežere. Na to my, autíčkáři, často zapomínáme - že existuje něco jako laická veřejnost, pro jejíž příslušníky je auto v první řadě praktická a racionální, nikoli sentimentální volba. A to pro škodovku v čechách rozhodně platí.
Pro mě osobně je zde prezentovaný Karoq totální šedá myš, kterou přehlédnu, ač mu jeho kvality neodpírám. Myslím si, že ten dvoulitr s DSG by si sakra zasloužil mild-hybridní technologii jako v golfu 1.5 eTSI, pak už bychom na neplynulost stop-start systémů mohli konečně zapomenout.
29. června 2022, 16:50
0
Amen
29. června 2022, 18:26
1
Jenom bych dodal, že se velmi často zapomíná že Škoda není nějaká super worldwide premium jako třeba Mercedes. Je to prostě takový Česko/Německý Renault, případně Fiat, možná trochu Kia. Prostě to nemá být super posh auto pro fanoušky značky ve značkovým triku. Takže to že takzvaně nenasere, ale ani nevybočuje má být vlastnost a je to správně.
Mimochodem ač to taky není nic co bych kupoval. Případně z toho byl nadšený. Znám lidi kteří právě z Audi, BMW a podobně skočili s příchodem třetí generace Superba prostě do Škody. Teď po faceliftu je konkurenceschopný i Kodiaq a jezdí fakt moc dobře. Takže hlavně český Autíčkáři by si měli nějaký tyhle pravdy o tom jak to stojí za hovno vyhnat z hlavy.
Ve Švýcarsku je škodovka vcelku úspěšná. A ano co slýchám je to prostě taková volba lajků. Když chceš docela pěkné auto a nemáš chuť kupovat Opel případně VW. Takže za mě dobrý. Buďme rádi že v tak malý zemi jako je ČR je tak úspěšná značka která se historicky k tomu státu váže. Sem úplně alergický když mi nějaký třeba johoameričan řekne..is it german, right.. jako do german to má naštěstí pořád dost daleko.
Mimochodem každá civilizovanější země má takový svůj hlavní trumf autoparku. Nejvíc škodovku kritizují zejména ti kteří řídili obvykle právě buď jen dojete rs v naftě. Nebo nějaký služební Rapid s nula výbavou a sedadli v základu. Mimochodem v základní výbavě z obyčejných aut je rychlé a pohodlné máloco.
A to píšu jako člověk, co má Renault, Maserati a Mercedes.
29. června 2022, 23:02
0
Jaké máš Mercedes?;)
29. června 2022, 23:16
0
Kuře: Hezkej a novej ;)
29. června 2022, 23:21
0
Takže EQA electric copper pink?
Ne, tipuju něco jako GLC.
30. června 2022, 00:16
0
Glc 300e čtyřkolka coupé, skladovka. Vybírala to ale nastávající žena. Takže já sem řekl jen jo. Ukázalo se že prostě pravověrný terénní auta a pickupy pro nás nejsou. A Mercedes je prostě Mercedes.. I když by za něj byli dva Karoq ve full a ještě by zbylo na fabii..
30. června 2022, 09:48
0
No jo, ale je lepší být dvakrát smutný z Karoqa, nebo jednou veselý z GLC? 300e mi přijde super, naprosto ten výběr chápu.
30. června 2022, 11:33
0
Víš jak to je. Když bude spokojená bude tim jezdit klidně deset let. A ano je to kompromis dnešní doby, ale vypadá to dobře, jezdí to na svou výšku a proporce možná až moc dobře. Ten pseudo4x4 ve většině případů je slušný pomocník. Jako radost mi to úplně nedělá protože prostě dnešní auta. Doufám že než Karoq to opravdu aspoň 2x je :)) Tím novým sem nejel.
02. července 2022, 02:47
-2
Ad beastar:
S vacsinou tvojich prispevkov sa zhodnem. Dnes si vsak dovolim zapolemizovat.
Myslim, ze VW urobil genialnu pracu, ked presvedcil Cechov, ze Skoda je stale ceska znacka. Osobne si to nemyslim. Nie, ze by tam nebolo dost ceskej prace ci realizovanych napadov, ale to najdolezitejsie sa odohrava v Nemecku. Skoda si nemoze povedat, ze si da do auta sestvalec, ani ze urobi Superb lepsi ako Passat, aj ked nevylucujem, ze by to mohla dokazat.Takze Skoda je ceska znacka, ked sa to VW hodi a ked to pre nich nie je dolezite, ale akonahle pridu strategicke rozhodnutia tykajuce sa celeho koncernu a pravo posledneho slova tak Nemci mozu vzdy Skode "zatnout tipec"(to v slovencine nemame a ani vacsina miestnych citatelov urcite nevie odkial to pochadza:).
A ten juhoamerican netrafia uplne vedla. V Juznej Amerike sa Skoda nepromuje ako ceske auto. Uz som to tu myslim pisal, ze som si raz davno doniesol z peruanskych ci ekvadorskych novin reklamu na Skodu, ktoru som mal dokonca prilepenu jeden cas na stene na zachode. "Europske auto na latinske zakruty". V spanielcine to ale vyznie o triedu lepsie: "UN CARRO EUROPEO PARA LAS CURVAS LATINAS."
02. července 2022, 13:49
2
Ratan to je sice hezké, ale touhle logikou není Lamborghini italské. Jaguar britský a Seat španělský. Takže tohle co si sepsal dává smysl tak před třiceti lety. Mimochodem podívej se, co všechno patří do skupiny Stellantis. Případně právě VW, nebo TATA to je úplně jedno. Z tohoto hlediska by snad jediná Mazda hrdě tvrdit, že je to národní značka. Naopak ve škodovce mají nebývalou míru svobody. A k těm šestiválecům atd. Pokud VW ty motory a technologie mělo škodovka je měla k dispozici. Nebo snad myslíš že někdo přímo ve Volkswagen stál o to aby Škoda měla takhle silný Superb. Zrovna od tebe bych nečekal takto starosvětský pokřivený pohled. Možná trochu ta SR závist ne? Že v bazu se zmohli akorát na montáže VW? Jinak si neumím představit jakou větší autonomií by měla oplývat mainstreamová značka jako Škoda v rámci dnešní automotive.. Dělá se to v ČR vývoj probíhá v ČR. Spoustu věcí se optimalizuje v ČR. Marketing bych do toho fakt netahal. Třeba na Taiwanu se to taky prodává jinak. Myslím že tu jejích famous commercial známe všichni. Rapid jako škodovka pro mladé cool typky... Prodeje v Číně taky určitě netáhne nic jako země původu. Na druhou stranu v GB je to dnes populární značka a každý normální kupec ví že je to Český ale součást Deutsche konzern. Ty si přesně jeden z těch co přiživují to, co já v prvním příspěvku odsoudil. Dacia samozřejmě není rumunská to ti určitě potvrdí 9/10 Francouzů;))
29. června 2022, 16:55
4
Nič proti, len nežijem dosť dlho aby som si vybral tak obyčajnú a bezpečnú možnosť. Čo mi pripomína že musím uhradiť bavoráku faktúru za nový chladič...
29. června 2022, 21:27
0
Doplním srovnáním s předfaceliftem.
1.5TSI je mild hybrid. Díky tomu zmizel pocit gumového plynového lanka.
Jizdni vlastnosti si úplně netroufám porovnávat - okresky jsem předfaceliftem nejezdil. Aktuální Karoq ale jezdi příjemně.
Hlavni změnu jsem zaznamenal v odhlučnění. I při tachometrovych 150 je v autě relativní klid. Předfacelift hodně hučel od kol.
Nicméně cenovka nějakých 770t s automatem a rezervou na příplatky - nic moc.
30. června 2022, 07:25
0
Vždycky se mi líbil ze Škoda produkce Kamiq a tady to vypadá, že si určité designové prvky vypůjčili...takže se mi už docela líbí i tenhle Karoq.
Ale absenci točítka na ovládání hlasitosti jim stejně nikdy neodpustím ! :D
30. června 2022, 08:28
-1
Musím uznat, že po faceliftu Karoq prokoukl. Škoda jen, že tenhle motor je k dispozici pouze k Sportline, prostě nějak těm "sportovním" verzím SUV nedokážu přijít na chuť. Pokud bych chtěl SUV v této velikosti, tak bych stejně u koncernu skončil nejspíš u Atecy, kde je ten design podle mě trochu dále a uvnitř už je to pak unifikovanost celého koncernu, takže tam je to jedno.
Jinak se mi nezdá úplně cena uvedená pod článkem, já teda v konfigurátoru vidím, že motorizace v té výbavě začíná na nějakých 914 tis, testované auto určitě překročilo milion, což už je ale bohužel v dnešní době za mainsteream s automatem a 4x4 norma. :/
30. června 2022, 09:27
0
S cenou máš pravdu, skočila mi tam sice správná výbava, ale s motorem 1.5 TSI. Opravuji. Díky za upozornění
30. června 2022, 11:34
0
Za těch 990 by to vlastně bylo docela dobrý:))
14. července 2022, 14:02
0
Jsem fanoušek Škodovky, ale to co předvádí se svoji cenovou politikou a přístupem k zákazníkům mě přesvědčilo že jsem se od ní odklonil. Vždy jsem kupoval nové škodovky v intervalu 4-5 let, letos jsem chtěl vyměnit svého Karoqa za nového - projel jsem konfigurátor běžel ke svému dealerovi - konečná cenovka 880 tis. s daní financování za 6 procent koukám na něj ptám se jestli to myslí vážně že u stálého zákazníka trvá na těchto podmínkách no vzal jsem si tedy čas na rozmyšlenou po 3 týdnech jsem se ozval jestli náhodou nedostali soudruzi ve škodovce rozum prý ano zlepšili financování u aut, které předají do konce roku a to se u mého modelu nestihne. No skončilo to tím že jsem po 20 letech dal škodě sbohem a objednal si MB GLA které ve stejné výbavě tedy s trochu horším motorem stálo 960 tis. a financování s nulovým úrokem...
19. srpna 2022, 13:46
0
Dobrý den, článek je dobrý ( ne za 3....... ). K tématu, mám objednanou nejvyšší verzi a mohu pouze konstatovat, že auto za bezmála 950000-, které nemá asistent sledování mrtvého úhlu, ale zato má ambientní odvětlení zadních dveří mi připadá, jako by si ŠA dělalo ze zákazníků srandu.....chápu, že zrovna nejsou čipy, ale proč proboha nelze zatím vyrábět verze, kam by se potom dala tato pro mě nejužitečnější funkce dodatečně domontovat? Jinak ke spotřebě motoru 2,0 TSI. Měl jsem možnost ho projet při testovací jizdě a podle dealera se průměr pohybuje kolem 9,0 l/100 km. Je to prý proto, že se v autě střídají zákazníci, a je to čtyřkolka. Takže mi doporučil 1,5 TSI, tam je průměr okolo 7,5 l/100 km a výkon 140 kW prý stejně v běžném provozu nevyužiji. Přeji všem moc bezproblémových kilometrů.