načítám data...

Slovníček novinářských výrazů: Jak na nekonfliktní recenze aut

Některé testy aut se píší samy. Auta nás nadchnou, slova z nás plynou úplně sama a z recenze tryská nadšení. Ale někdy se to nehezky zvrtne...

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt: Slovníček novinářských výrazů: Jak na nekonfliktní recenze aut

Následující článek je psán s nadsázkou a většina situací v něm popsaných se sice zakládá na pravdě, ale jsou řádně zveličené, aby to bylo čtivější a bulvárnější. Pokud někdo v komentářích vytáhnete argument na téma “neobjektivní recenze”, nebo "nadbíhání značkám”, případně rovnou vysoký kalibr že “jsme uplacení”, tak si o vás pomyslím nehezké věci. Tak. 

Víte, dneska jsem vám chtěl naservírovat recenzi Hyundai i30. Stříbrného, v kombíku, v dieselu. Ono to není špatné auto, to vůbec, ba dokonce mě několikrát během testovacího týdne mile překvapilo. Ale pořád je to jen stříbrné naftové kombi. A já se dnes cítím tak nějak inspiračně vyprázdněn. Navíc nám doma došlo víno, což je jinak celkem spolehlivý spouštěč kreativity. A tak sedím bezradně nad pár nudnými řádky o Hyundai a pomalu se smiřuji s tím, že test tohoto korejského vozu ještě počká. 

Raději vás dnes zasvětím do tajů korektní automobilové novinařiny. Víte, občas se stane, že nějaká ta testovačka úplně nekoresponduje s chutí toho kterého recenzenta. A tak se pak v redakčním chatu celý týden objevují peprné povzdechy i výkřiky neutuchající frustrace. V testu to pak tak nějak učešeme, okleštíme od nepublikovatelných výrazů a vydáme. A to bude možná důvod, proč jsme zatím žádnou testovačku nedostali s tím pověstným “kufrem plným pětitisícovek”. Jsme prostě asi moc upřímní.

Přitom by dost možná stačilo svou frustraci zaobalit do poněkud korektnějších vět a z výrazů jako “nebetyčný krám” udělat formulace jako “vůz, který mě nenadchl, ale své publikum si zcela jistě najde”. Ono to totiž ani není lhaní. Třeba taková nová Octavia – ta by si zcela jistě našla široké publikum lidí, kteří by s chutí pozorovali, jak hoří. Takových eufemismů je ale celá řada. A protože jsme periodikum sdílné, které se rádo rozdělí o své know-how se začínajícími automobilovými pisálky, nabídneme vám krátký rychlokurz automobilové korektnosti.

 Začněme třeba motorem. Máte pocit, že vůz je nějak hlasitý? Místo “uřvaný tříválec je pravděpodobně odhlučněný plátkem eidamu” napište raději že “motor budí sportovní dojem”, případně že “nad 3000 ot./min. o sobě dává vědět jadrným zvukem”. Pokud jde o agregát tupý a bez charakteru, vyplatí se poznamenat, že je “nezáludný a výkonově konzistentní v celém spektru otáček”, pod na první pohled uznalým konstatováním, že “motor se ochotně sbírá od tří a půl tisíc a graduje ve výkonové špičce kolem pěti tisíc otáček” se ve skutečnosti skrývá fakt, že to nejdřív nejede, pak chvíli jo a pak už zas ne. 

Další hojně komentovanou položkou jest převodovka. U manuální je třeba zhodnotit seskladanost kvaltů, čili pod “převodovka má sportovně krátké převody” se schová frustrace z toho, že “furt řadím, stejně to nejede, ale za to to hrozně řve na dálnici”. “Tužší, ale přesné řazení” pak překládáme jako “kvalty se tam musí mlátit kladivem”, naopak rozbředlost level vařečka v těstě lze eufemizovat jako “delší dráhy s minimálním odporem”.

Když dojde na brždění, máme tu brzdy “ostré a nevadnoucí” čili “mám modřiny od pásů, ten pedál je jen přepínač on/off”, naopak “snadno dávkovatelné” skryjí chod pedálu dlouhý jak vánočka a situaci “už jsem to sešlápl o dvacet čísel a furt to nic nedělá, začínám být nervózní”.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Svými vrtochy nás občas nakrkne i podvozek. Pokud je třeba po přejetí mravence hledat chiropraktika, je vhodné poznamenat cosi jako “podvozek je naladěný pro sportovnější jízdu”. Naopak lakonické “vůz za cenu znatelnějších náklonů filtruje nerovnosti” značí zpravidla fakt, že automobil zběsile plave po silnici a v zatáčkách projetých nad padesát hrozí převrácením. No a občas je zavěšení vozu sice v zásadě v pořádku, ale nebohý pisálek se cítí tak nějak povinován se k této oblasti vyjádřit nějakým tím moudrem. Pak místo “jezdí to jako každý jiný normální auto” nastoupí všeobjímající výraz “zavěšení je rozumný kompromis mezi komfortem a sportovní jízdou”.

Vzhled je věc obzvláště ošemetná. Hnusná auta vždy uvádíme větou o tom, že “design je věc subjektivní a nelze ho proto hodnotit”. Občas se ve snaze o originalitu někteří návrháři obzvláště odvážou, výsledkem pak bývá kreace, která připomíná hada, co sežral ufo. V tomto případě je vhodné volit marketingově korektní “zcela unikátní designový jazyk nové generace”. Což je mimochodem věta, která je snad v každém autoprospektu. Pokud se v testu objeví informace, že “vzhled potěší konzervativce”, pak vůz pravděpodobně vypadá už patnáct let prakticky stejně zastarale”, pokud naopak “míří na excentriky, kteří si pak své auto na parkovišti s nikým nespletou”, pak je to jednoduše tak hnusné, že si to pravděpodobně skoro nikdo nekoupí.

Další špeky čekají v interiéru. “Robustní a snadno udržovatelný vnitřek” je samozřejmě krycí název pro palubku ála Fabia Junior, “tradiční ergonomie” pod sebou skrývá jednodinové rádio a klimatizaci ovládanou tlačítkem s vločkou. Stejně tak “oceňujeme přehlednou přístrojovou desku” je spíše povzdechem na téma “kde jsou všechny tlačíka, umí ta věc vůbec něco?” Jakkoli zní “tužší sedačky, které ocení každý, kdo miluje pevné spojení s vozem” (čili židle potažená kusem látky) a “velmi výrazné boční vedení” na první pohled lákavě, zavání to většinou spíše návštěvou ortopeda. Když se navíc přidá ještě “kokpit sportovně objímající řidiče”, alias místo, kde není kam dát kolena, lokty, ni ramena, je mrzutost dokonána.

Nakonec nezbývá, než celý takový vůz zhodnotit. U nás tomu říkáme verdikt. Zde je v případě nepříjemností vhodné se schovat za týdenní délku testu. Inu, však víte, “spotřeba ani spolehlivost vozu nelze za tak krátkou dobu objektivně zhodnotit” je ideální formulace pro městský hatchback, který žral třináct litrů na sto a cosi z něj během testu upadlo. Když je zle, pomůže všeobjímající průměr. Nezní snad “zavazadlový prostor patří svým objemem spíše k průměru dané třídy” lépe, než “nevejde se tam ani větší kabelka”? A když už vozu není pomoci, vždycky se to dá uhrát na ty emoce. Takže místo “tohle si snad koupí jen úplný magor” zkrátka napište “vůz není pro každého, ale některým zákazníkům jeho nevšední mix vlastností jistě učaruje”.

Pak už stačí jen tabulka s technickými údaji a máte hotovo. Gratuluju. Váš test je hotový, všichni jsou spokojení a teď už jen nezbývá, než čekat na ty miliony od spokojených automobilek a procenta z prodeje vozů, kteří si spotřebitelé koupili na základě vaší recenze (ne, ani jedno z toho není pravda, nedostanete nic). 

Inu, snad abych šel psát recenzi té i30…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Le
LennyLeonard
31. ledna 2021, 00:09
19

Moc pekne. Jeste chybi “ masivni A, B sloupek dokazuje bytelnost vozu a duraz na bezpeci” neboli z auta je videt hovno a srazite prvni babu s RVHP taskou.

reagovat
Na
Napuram
31. ledna 2021, 07:27
9

Na zadních sedadlech se cítím trochu stísněně, ale to je při mé výšce 185cm pochopitelné = i tvoje 6-ti leté dítě si bude myslet, že jsi krkounský hňup a měl jsi sehnat větší auto.

reagovat
bitner
31. ledna 2021, 09:05
0

Tak hlavne kdyz vas to bavi, testovat ty nove mrdky :-)
Ne, chapu, ze je to obcas opruz a co taky furt dokola vymyslet. Dobre je to videt na Vaculikovi, jak uz je z toho zoufalej. Pak je schopen vychvalit domecek na kurich nohach od Mazdy, i kdyz tam malem dostal pres drzku.

reagovat
Jakub Pospíšil
31. ledna 2021, 09:47
1

Hele, mě to fakt baví a hned tak nepřestane. Nejvíc rozpaků s testem jsem měl zatím u Toyobaru. Ono se to tady na autíčkáři moc nenosí, ale ta auta jsou prostě nástroje, které mají sloužit. A to ta nová umí výborně. A navíc jich většina má i něco, čím si mě získá, co se mi na nich líbí. Ano, z některých z nich se rád vracím do svého zastaralého daily, protože se mi třeba netrefí do noty, ale že bych testoval něco vyloženě špatného... No, Duster byl docela krám... :D

Kuře
31. ledna 2021, 10:43
1

Docela?;))

riderhenry
31. ledna 2021, 12:17
5

To kdyby slyšel Vaculík... :D

RBMK
02. února 2021, 23:09
0

Tak tohle nemá chybu! Děkuji za dobrý náhled do audia. Moje videotony s repasovanýma gumama nehrajou špatně. k tomu 45cm sub, protože není nad poslouchání muziky nohama a sedacím ústrojím, a maximální spokojenost. Rád si občas poslechnu něco jiného, ale zatím jsem buď neměl finance nebo potřebu měnit.

ransom
31. ledna 2021, 09:11
19

Opět se mi vybavují paralely s audiotechnikou.
Když děláme s kolegy velkou poslechovku reprobeden, co kdo zase vymyslel, vyladil, postavil (koupil z druhé ruky, našel v kontejneru, zdědil, ukrad), na verdikt zpravidla stačí jedna nebo dvě věty.
"To je hodně dobrý".
"Trochu bych to zatlumil nad 4kHz."
"Tak s tím ať jdou u B&W do prdele."
"Takhle dvojpásmo nemůže fungovat."
"Jdu z hajzlu a slyším něco strašnýho. To jste pouštěli nějakou Teslu nebo co?"
Repráky buď dělají přesně co mají a za daný peníz hrají dobře, nebo mají nějakou zásadní vadu (u továrních výrobků často celý důmyslný systém vad ) a hrají špatně.
Pak je ale radost otevřít Stereo&Video a číst ty zoufalé dvoustránkové výplody o krásných, značkových, ale laciných a ojebaných šuntech, ze kterých po hodině bolí hlava.
"Výšky, ostré jako jatagan, nadchnou milovníky rockového činelu" - hraje to jako když se rozbruskou řeže plech.
"Slyšíte každé šustnutí metličky na virblu" - zvuk telefonního sluchátka s plechovou membránou (starší pamatují).
"Basy méně pevné, zato v dostatečném objemu, jaké uspokojí zejména milovníky elektroniky" - bučí to jak nepodojená kráva, protože pan konstruktér neumí pracovat s basreflexem.
"Basy jako horské údolí, úžasné pleťové středy a sametové výšky vás přenesou do snového světa" - asi to hraje dobře, ale recenzent je buzerant.

reagovat
Jan Machač
31. ledna 2021, 14:27
5

Kadím smíchy :-))) POsledni mě dostalo. K tomu přidam jen ono věčne povdechnuti "Tak vole za nima mam jet oni čekaj novinaře, ja přistavim tu mrdečku a jsem zase za vola"

bkralik
31. ledna 2021, 19:46
1

Když ona "highend" audiotechnika je svět sám o sobě, myslím si že daleko nad rámec tohohle článku a komentáře...

Ju
Junior
31. ledna 2021, 09:14
0

Naposledy jsem se nahlas smál při čtení dotační výzvy MPO loni na jaře. A pak teď. Super :)

reagovat
St
Staromil
31. ledna 2021, 15:01
0

Dobře jsem se pobavil i slzičky úsměvu se do očí draly...pobavil článkem i dole dosavadními reakcemi ( býval jsem i pravidelným čtenářem Stereo&Video...:-)))...).

reagovat
St
Staromil
31. ledna 2021, 15:04
5

... a teď co bude v té recenzi i30...

reagovat
krab
31. ledna 2021, 19:15
7

Já myslím, že tam bude "verdkikt" ve smyslu : Testovaný exemplář sice nepřekypuje emocemi, ale právě to může být pro cílovou klientelu velmi dobrá zpráva. Bezpečně a úsporně vás doveze vždy do cíle a díky opravdu velkorysé výbavě a vylepšené radiomapě oproti modelu předchozímu si jistě svou poněkud ambicioznější cenovku obhájí."

ransom
31. ledna 2021, 19:23
5

Já bych si to představoval nějak takhle.

ransom
31. ledna 2021, 19:27
3

Jako by se mi to tam líplo se špatným časem. 3:36 to má bejt.

St
Staromil
31. ledna 2021, 19:41
2

Už podruhé dnes slzím...:-))....

Trinom
02. února 2021, 09:16
0

Dřív tu všechny bavil Bříza, teď štafetu převzal Ransom. Chlape, dneska jsi opakovaně trefil hřebíček na hlavičku :-D

PeterLuk
31. ledna 2021, 21:31
2

A práve pre toto som recenzie nových áut, až na zaujímavejšie novinky prestal čítať. Je fajn mať prehľad, ale ak práve človek nevyberá nové auto, tak je pre mňa väčšinou čítanie testov nových áut strata času (nič osobné, nenarážam na tento konkrétny web, a stále predsa vychádza aj mnoho zaujímavejších článkoch o autách). Predtým som si vravel, že načo čítať o superšportoch, ktoré bude človek rád, ak také auto vôbec naživo uvidí (minimálne tu u nás), a že je fajn venovať priestor a pozornosť aj obyčajným autám ktoré človek aj reálne stretne, ale existuje bambilión zaujímavejších áut (a banbiliíony zaujímavejších vecí) než nejaký nový predražený trojvalcový crossover (apod.), a beztak sa z toho človek väčšinou nič zaujímavé nedozvie.

reagovat
beastar
31. ledna 2021, 23:53
5

Nový XY je výborné auto na delší trasy, ale zejména díky nové řadě moderních hybridních dvouválců dokáže obstát i ve městě. Proti minulé generaci XY je znát opět pokrok a konstruktéři XY pro řidiče přichystali řadu vychytávek. Za všechna skvělá řešení jmenujme například deštníky ve dveřích. Tím XY naprosto deklasuje konkurenty v dané třídě.

Nepatrně vyšší cenovku XY obhaji také díky bytelnému interiéru v kterém vás potěší lány jemné kůže. Ano XY sice nedosahuje jízdních kvalit ZQ, ale své zákazníky si tento vůz jistě najde.

reagovat
Le
LennyLeonard
01. února 2021, 09:19
1

S tema destnikama odkazujes na simply clever system tuším ze u 1. Gen superba “v plny”?

Jakub Pospíšil
01. února 2021, 10:55
5

1. gen superba v plný měla ale jednu věc, která si zaslouží shoutout a byla naprosto geniální, a to takový ten tunel na nohy.

Le
LennyLeonard
02. února 2021, 17:10
0

Tak tuhle vyfikundaci jsem asi tehda nemel. Nebo me to ani jako ridice nenapadlo hledat.
Kazdopadne jeste driv sem toto nahodou udelal pri pokusu o koitus na MB w124 v prostoru kde ma spolujezdec normalne nohy.

Jo
Josephus
01. února 2021, 17:20
0

Že by to byla taková předmluva připravované recenze? ;-)

reagovat
Jo
Josephus
01. února 2021, 18:20
9

Připomíná mi to slovník realitního makléře:
Útulný = do bytu se nevejde ani pračka
Rustikální = rekonstrukce už nepřipadá v úvahu, musí to k zemi
Po částečné rekonstrukci = místy jsou přemalované fleky na zdi a podlahu ten domácí kutil taky zničil
Naprosté soukromí = nejbližší silnice vede 20km daleko a signál tu nechytí ani satelitní telefon
Veškerá občanská vybavenost v sousední obci = kvůli každému balíčku žvýkaček pojedete několik desítek kilometrů do krajského města
Skvělá dopravní dostupnost = přímo u největší křižovatky ve městě
Ložnice s okny do vnitrobloku = ostatní okna necháte zabednit kvůli rámusu z ulice
Moderní design = bez špetky vkusu
Čisté linie = výklenek už by se do rozpočtu nevešel
Možnost individuálizace = tak nesmyslně navržené, že to nezachrání ani architekt s dvojnásobným rozpočtem
Romantické = budete ještě v dobrém vzpomínat na ten luxus na vašem prvním dětském táboře v přírodě
Malebné údolí = díra po granátu, kde jsou každé 2 roky záplavy
S nádechem historie = ve zdech jsou ještě díry po kulkách z 2.sv.války
... A mnoho a mnoho dalších

reagovat
Pochtli
01. února 2021, 23:05
0

Nejvíc vždy řvu smíchy ze "zdařilé rekonstrukce" :D

gramo
03. února 2021, 10:41
0

A když jsi teď vystřílel tolik munice to dohoto článku, z čeho budeš psát tu recenzi té i30?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem