Petr „bkralik“ B
| Bydliště | Hradec Králové |
|---|---|
| Registrace | před 9.8 rok. |
| Poslední aktivita | před 52.0 min. |
| WWW | http://bkralik.cz |
| Příspěvků ve fóru | 80 |
| Komentářů u článků | 314 |
| Pozitivních komentářů u článků | 163 |
| Negativních komentářů u článků | 6 |
Posledních 50 komentářů
Já bych to jenom doplnil - Tesla má u některých Modelů Y tzv "strukturální baterii", což ale znamená to, že baterie je normálně velká krabice, ale není tam samostatná podlaha - sedačky, přední a asi i zadní, jsou normálně přišroubované k té baterce zeshora. Stejně tak další kusy interiéru. Takže když člověk chce vyndat baterku, tak ten interiér musí docela dost rozebrat. U ostatních Tesel stačí odpojit kabely/trubky, povolit pár šroubů a baterka leží pod autem...

@Jaromír Já jsem teda v Cybersteru jel jen kolečko po Praze a jel jsem jenom v obyč MG4, ale přišlo mi to diametrálně odlišné. V Cybersteru člověk má pocit, že to auto má fakt "schopný" podvozek a že má geometrii určenou na rychlejší jízdu. Pokud budeš mít možnost, dej tomu šanci :)
sheogh: ostatní Tesly neznám, ale u trojky před highlandem šly otevřít mechanicky přední dveře, u highlanda jdou zevnitř mechanicky otevřít všechny čtyři. Jen jak to člověk nepoužívá, tak neví moc kde to hledat. (na video jsem nekoukal)
pro předhighland: https://www.tesla.com/ownersmanual/2017_2023_model3/en_us/GUID-EA692A77-9F5B-44C4-B291-444263199337.html
pro highland: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-A7A60DC7-E476-4A86-9C9C-10F4A276AB8B.html
Jojo, to máš samozřejmě pravdu...
Jojo, s tím naprosto souhlasím, to je základní gamechanger pro bezopruzové vlastnictví EVčka.
Alespoň že 50% čechů (pokud si správně pamatuju) bydlí v rodinných domcích, takže pro velkou část populace by to neměla být taková překážka...
My jsme loni o prázdninách byli v Černé Hoře dvojicí "průměrných vozů" - jedno auto byl Enyaq 85x a druhé Challenger 5.7 hemi. A ukázalo se, že i přes to, že jsme jeli skrz Bosnu, tak to problém vůbec nebyl. Prakticky nás nabíjení zdrželo (jakože asi 20 minut) asi třikrát - jednou jsme hledali volnou nabíječku v Budapešti v centru, podruhé jsme nabíjeli pomaleji v Osijeku u Kauflandu a potřetí nás vypekl Škoda Powerpass na Ionitce u Budapešti na cestě zpět. Na Balkáně samotném v pohodě - buď tam byla veřejná pomalá nabíječka a nebo jsme se zeptali a píchli se normálně do zásuvky.
Ve výsledku se ukázalo, že obě auta jsou super cesťáky - jak elektromotor, tak osmiválec jsou super na pomalé cestování křivolakými cestičkami, protože to táhne odspodu, zároveň to je relativně pohodlné a na dlouhých cestách taky ok.

Když ono tohle nové Mini (i spalovák) je o 20 cm delší a 15 cm širší než první R53ka. Navíc baterka něco váží, s tím se nedá nic dělat (kdyby byla menší, tak zase lidi budou mít debilní kecy na dojezd) :). A já bych se toho nebál - co mám zkušenosti s jedničkovou elektrickou Konou, tak to je furt na okreskách parádní a živé.
Upřímně, tohle by si nikdo nikdy neměl kupovat. Hrozivej podvozek, hrozivá spotřeba, hrozivé UX faily (neexistující spotřeba, airbag svítící do ksichtu, zvuk blinkrů jak z čínské videohry z tržnice), hrozivě pomalé nabíjení, strašné. A ano, jel jsem v tom (už někdy na jaře) a je to opravdu fakt tak strašné. Zlatý Peugeot 108!
Kdyby to stálo čtyřista tisíc, dá se o tom jako o druhém autě uvažovat. Ale panebože, vždyť skladová nová dvojková Kona (bez slev) stojí 880 tisíc a když jsme v segmentu malých vozů, tak Renault 5 za 750 tisíc (bez slev) je dokonce verze s 52 kWh baterkou. A to je ten Renault neporovnatelně, ale fakt neporovnatelně lepší.
Na PHEV pozor - netuším jak u koncernů, ale třeba u BMW nebo RR to může být snadno průser. Tím že PHEV má maličkou baterku, ale zároveň musí podávat stejné elektrické výkony jako velký elektromobil, je ta baterka podstatně víc zatěžována (jak cyklama, tak poměrovým zatížením kapacita / odběr). A to (pokud to není správně dimenzovaná) může vést k velmi rychlé degradaci (myšleno třeba po 150 kkm) a nutnosti její výměny. A ta bývá překvapivě drahá, občas dokonce dražší než nová baterka u Tesly/Hyundaie.
Takže pokud tazatel má možnost kde pohodlně nabíjet (to je pro pohodlně vlastnictví EV základ, ať si kdo chce co chce říká), tak mi přijde EV jako daleko rozumnější volba. S tím kombíkem to samozřejmě bude trochu horší, ale Enyaq je vcelku prostorný, případně Tesla Y má (alespoň tabulkově) kufr větší než Oktávka 4.
https://www.facebook.com/watch/?v=1064319708589694 - tu RR
https://www.facebook.com/watch/?v=306705485843010 - tu BMW
https://x.com/evclinic/status/1799227245237539230 - tu Toyota (nejmenší zlo)
Moc pěkná recenze a moc pěkný vůz! Jen škoda, u takového vozu by to přesně chtělo to ilustrační video z německé zakroucené okresky s kvalitním mikrofonem!
Takže jsme se shodli na tom, že tazatel nepotřebuje vůbec nové auto, ale schopný servis :-D. Problém vyřešen! :-D
Když ono Durango je furt ten samý koncern - stejný infotainment, stejná HEMI. To se bojím že tazateli úplně nepomůže.
Hmm, Fordí 5.4 tříventil bych asi úplně nedoporučil. Legendární ulamující-se vícedílné svíčky u starších verzi, selhávající plastové napínáky rozvodů, vydírající-se vačkové lágry způsobující nedostatek tlaku v mazání. Nové to muselo být super, ale jako ojetina, kde člověk do motoru nevidí, mi to ideální nepřijde.
Vždycky když slyším "autonomní řízení", musím si vzpomenout na tento komix (© bugemos.com)

Ufo je téměř nezničitelné. Benzinová 1.8 jede moc pěkně, má rozumnou spotřebu a vydrží toho hodně. Zároveň mechanicky to auto je jednoduché, spotřebák se tam kazí tak normálně. Jenom bohužel spíš spadá na spodní hranici letopočtu a bude potřeba si dát bacha na korozi (ale není tam žádné specifické místo, spíš tak obecně, jako u všech aut z těch let)
To je docela zajimavá úvaha - já bych si myslel, že problém s většími objemy bude ani ne u samotných motorů, tam to nákladově bude opravdu podobné, ale že pak musíš daleko masivněji dimenzovat převodovku, poloosy, nápravy, uchycení do karoserie a další.
Nejen BMW, i Alfa 159 (a věřím že spousta dalších aut) to tak měla. Jenže to ambientní osvětlení o kterém mluví Hamster je spíš opak tohohle - leckdy to svítí jak zapnutá stropní lampička a ještě se to debilní odráží v zasklení.
Ale ono se to s tímhle tříválcem a touhle dvouspojkou vyrábí už od roku 2018 :)
Parádní článek, zvuk osmilitrového bigblocku bych chtěl naživo taky někdy zažít.
Nicméně, měl bych dotaz - proč poslední dobou v článcích píšete "inzerát najdete na známých inzertních serverech" a raději sem nehodíte přímo odkaz?
Ano, prachové částice z brzd jsou problém, ale ne u EV, protože to brzdí tak málo, že jejich množství je podstatně menší. A u spalováků se to holt bude řešit brzdama s kotoučema povlakovanejma tvrdokovem, co moc nebrzděj, ale neprášej...
No, přístup k tomu mám, ale pracovní a neměl bych to posílat ven. Zkusim to posehnat někde jinde :)
Já bych jenom pro zdejší EV-hejtry doplnil, že EVčka mají krom vlivu na globální emise (což jsou ty tuny CO2, které nám v nadsázce můžou být jedno) největší vliv na lokální emise - to jsou ty fakt rakovinotvorné nanočástice z dieselů a přímovstřikových benzinů (i moderních, DPFko je jenom zmenší, ale jejich počet nezmění!), ty aromatické uhlovodíky z aut s polofunkčním katalyzátorem a ty oxidy dusíku z dieselů. Všechno tohle EVčka eliminují a díky tomu se reálně dá v městě lépe dýchat.
Woyto, prosímtě, zrovna si předvedl přístup tzv. "najdu si údaje co se mi hodí". Odkazuješ na pochybný, nerecenzovaný článek Michala Dokoupila z týdeníku světa motorů a porovnáváš ho s citovaným a recenzovaným článkem odborníků z odborného časopisu.
Kdyby sis ten článek nakonec někde sehnal (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032124007858), tak zjistíš, že tam problematice energie spotřebované a emisí vypuštěných při výrobě baterie věnovali autoři tři stránky hustě psaného textu a odkazují se na 20-30 zdrojů!
Tak prosímtě běž s "já našel 13-18t EV" někam, fakt jo...
S tím nemůžu souhlasit - měl jsem možnost se projet Fábií s tímhle motorem asi 14 dní zpět a i když jsme v tom seděli 4, tak to nebylo žádná brzda provozu. A to jsem do toho přesedal z šestilitrového osmiválce...
Pozor - při běžné jízdě se baterka úplně nemusí zahřát, jak by si člověk představoval. Jel jsem takhle Konou mk1 a dokud jsem na tom nestál jako na rýči, tak měla baterka deset stupňů a nikam se ji moc nechtělo.
Ve spojení s tím, že LiFe baterky nemají rády nabíjení v zimě (i 10 stupňů je pro ně málo, pod nulu nenabíjej vůbec) to pak dělá přesně to co si pozoroval. Než se baterka nabíjením ohřála, tak to nabíjelo pomalu a pak to zase začlo zpomalovat, protože ses blížil plné kapacitě...
Kamarád vysvětloval, že oni číňani nějak extrémně věří na "zkažený vzduch", takže větrají kdy můžou (otevřená okna, atd). A proto mají ty nastavení klimatizace dost nevyladěné (resp vyladěné, pro jejich použití a otevřená okna)...
Všechny testovačky jsou od zastoupení značek půjčená bezplatně, to bys mohl jako reklamu označovat každý článek tady :).
Myslím, že po tomhle byste mohli zkusit někde ten "entry level model" vyškemrat k testu - protože z mé velmi krátké zkušenosti to je bomba ;-)

Nedá mi, abych nezareagoval na úvod článku - bohužel, nová Grande Panda (stejně jako Citroen C3) je věc, kterou Stelantis vyvinul spolu s DongFengem a nechal ji zoptimalizovat konzultanty z Tata Motors (a ve výsledku se to montuje na Slovensku). Takže je to ve výsledku takové dost mrzuté. Pokud to ve spalovací verze bude opravdu hodně levné, pak dejme tomu, ale jako elektromobil se to fakt nepovedlo...
Bono_: Teď úplně nechápu, co je na "nedělej z jednoho případu závěry" a "není to pro každého" v rozporu?
A když bude tankovat doma za sedm kaček/kWh, tak pojede za stejný peníz jako kdyby tam měl 1.5ku diesel co žere 4.5 l/100 nafty. Jenže na místo toho bude mít 600 koní pod kapotou ;-).
Neodsuzuj to a nedělej z jednoho případu závěry. Kamarád takhle s EVčkem přes léto najezdil několik tisíc kilometrů (5000?) jen na elektřinu ze solárů, která je cenou ještě jinde (mohl bych napsat že zadarmo, ale pak bys samozřejmě komentoval investici do samotných solárů). Takže ano, není to pro každého, ale "nechápu kdo tohle může kupovat" to rozhodně není.
Na druhou stranu, přišlo mi že si na tom pokročil docela dobře, nevzdávej to! :) Držím palce ať to dorazíš...
Úplně stejná myšlenka mi hlavou probleskla - že tohle by furt ještě byl docela elegantní způsob, jak z toho vybruslit (i pokud ten duhový rebranding mysleli vážně). Ale bojím se, že to tak nebude...
Sato: editace příspěvků existuje, pro VIP uživatele :) - chápu že Autíčkář chce alespoň trochu nějak lidi motivovat, ať si předplatí...
Prosím, pošli ještě kdo to psal, zkusím se ho poptat :)
-
Komentář upraven 25. 11. 2024, 14:25:25
BMW určitě nezapaluj, to uválčíš :) A kdyby ses někdy vyskytnul kolem Hradce Králové - Prahy tak řekni, rád tě nechám projet...
Sato: Já to mám trochu zkreslené - minulý majitel tam v záchvatu úprav namontoval německý podvozek ST by KW a přijde mi, že to sedí i na okresce úplně parádně. Je samozřejmě znát že to váží 1.8 tuny, takže na nějaké extra zakroucené silnici typu "zatáčka za zatáčkou" člověk hodně řeší přenosy váhy, ale to se asi dá čekat a zábavné mi to přišlo i tak. Porovnání s Moneem/Superbem/M3/jiným Challengerem bohužel nemám, já toho zase tak moc ještě neřídil :)
HeavySmoker: K tomu bych ještě doplnil - co je tam za diff se pozná zvenku blbě, protože všechny vypadají stejně a jediná indikace je štítek co je na tělese diferáku nahoře (po zvednutí se zrcátkem v pohodě člověk přečte). Ale existuje ještě jedna cesta - https://fcagroup.my.site.com/RAM/s/equipment-listing - tady na té stránce když člověk zadá VIN, tak mu to vyplivne komplet seznam výbavy auta jak vyjelo z fabriky. Což mi přijde hodně užitečné :) Já tam mám napsané přímo "ANTI-SPIN DIFFERENTIAL REAR AXLE"
jbigglesCZE: Ale houby 4WD potřebuješ, nasaď gumy s pořádným vzorkem a projedeš všude i se RWD - koukni se na Janka Trněného co se zadokolkovým Chargerem jel loni gumbalkán a projel všude :) (vtip, kup si samozřejmě co chceš, netuším kde bydlíš...)
Jinak pozor - motor je blbuvzodrný tak normálně, u automatů je problém MDS (systém odpojování 4 válců) kde vlivem kontaminace oleje může dojít se selhání zdvihátek ventilů a následnému vydření vačky. Je rozhodně potřeba dvakrát pečlivěji dodržovat intervaly oleje!
A další věc, na kterou je rozumné dávat pozor při koupi je stav displaye infotainmentu - ten pofaceliftový uConnect co umí carplay má problém s tím, že se časem delaminuje dotyková vrstva displaye a krom toho že to hnusně vypadá, tak to pak nedotykuje. Není to horor, oprava stojí 10 kkč, jenom kdybys to někde na autě viděl, tak se určitě snaž od prodejce vyrazit slevu...
Cením recenzi super auta! Jen je škoda, že to byl fakt dojetý kus z půjčovny - příště se nebojte poptat majitelů, někdo vám to rád půjčí v mnohem lepším stavu :). Já jsem se nějak rozvášnil a sepsal jsem pár bodů (neberte to osobně)
* gumy za dva tisíce udělají šílený rozdíl. Já jsem po defektu na jednom! kole obul místo Pirelli PZero nějakou stlačenou tmu a ten rozdíl byl nepopsatelný, najednou to nedrží a chová se to divně.
* Výfuk - Challenger pofacelift (který se dělal 2015-2023 a který jste testovali) má v modelových rocích 2015-2016 klasický výfuk, který je docela utlumený - v roce 2017 a dál pak nasadili výfuk s aktivními klapkami (které jsou debilní taky, ale to je na delší vyprávění). Je téměř jisté, že na tom autě co jste měli vy ten výfuk byl nějakým způsobem vykuchaný - bohužel, majitelé amerik a challengerů jsou kokoti, co jsou schopní kompletně vyhodit tlumiče a jezdit jenom s průchozí trubkou, takže okolí krvácí uši a praskají hlavy. To tak NEMÁ BÝT, to je jen kokotismus majitelů!
* Automat je klasické ZF 8HP - pokud to řadilo chaoticky, je tam nejspíš něco špatně. Předfacelift má Mercedesí 5g-tronic.
* Exteriér - tím si nejsem úplně stoprocentně jistý (protože je miliarda verzí), ale myslím si že přední nárazník tam nepatří. Ta mřížka a velké lízátko podle mě byla jenom na SRT a nebo jiných edicích, Shaker by měl mít malé lízátko. Co je ale zajímavé je, že na "R/T Shaker" si člověk může přestavět i obyč 5.7 R/T - Mopar nabízí normálně originální kit v katalogu aftermarketového příslušenství.
* Widebody - originálně se dělal až od roku 2019, takže tohle bude samodomo překopávka. Jestli vám to nikde neškrtalo tak máte kliku, obvykle je velmi rozumné se tak předělaným autem vyhnout, protože to hodně velká pakárna.
* Infotainment/interiér - je velmi rozumné dodat, že originální navigace neumí Evropu, ale šikovní lidé ji tam umí dohrát (protože jde o "Fiatí uConnect"). Co je ale (pro mě) důležité je, že od roku 2017 auto umělo CarPlay (a má lepší display s kapacitním dotykem).
* Motor - s automatem jsem nikdy nejel, ale když se podíváte na ten filtr pod kapotou, tak to dost prozrazuje :). Já s manuálem pocit nedostatku výkonu nemám (v rámci toho že to má 370 koní a 1.8 tuny)
Frodo: Já teda opět nevím, ale na těch "výkresech" co si poslal je vidět rozdíl 15 cm ve výšce, 14 cm v rozvoru a 9 cm v rozchodu - to je v automotive světe fakt hrozně moc :)
Ano, Elroq je nejlevnější ve své třídě "levných elektromobilů co nejsou parodie" - přesně jak píše Zlokočka v článku. Na tom nevím co je dalšího k srovnávání - jediná levnější věc je Dacia Spring, což je městské vozítko. I takový Leaf stojí nový "od 850 kkč".
Každopádně srovnávejte si to s čím chcete - podle mě rozumný spalovací ekvivalent je Karoq (stejná značka, stejná velikost, výbavu jsem úplně nezkoumal). Hledat nejlevnější "střední SUV na trhu se specifickou výbavou" jenom aby ho člověk mohl porovnat s Elroqem a křičet na mraky je podle ně nesmysl...

350 tisíc ne... Karoq má cenu od 650 tisíc, tzn rozdíl je 200 tisíc. Ano, je to stále dost a myslím si, že by elektro a spalovák měly v základu stát stejně (což zatím kvůli ceně baterek asi prostě nejde), ale zase nepřehánějme a nekřivděme...
Kdyby to někoho zajímalo, tak ty "Teflon" stabilizátory jsou to, že stabilizátor není uložen jenom v obyčejných gumových silentblocích, ale je v tom místě uložení ještě obalený teflonovou fólií - takže se prakticky točí hladšeji a měl by "lépe stabilizovat" (není tam ta hystereze, než se protočí v gumě).
A ten MildHybrid je opravdu slaboučký - je to jenom 12V startérgenerátor (dokonce ani ne 48V, jak bývá jinde), má výkon maximálně 2.3 kW (tzn skoro 200 A, docela hustý co?) a liion baterka má prý 3 Ah (tzn 36 Wh, což znamená že plný výkon dá celých 56 sekund).
Info here: https://www.globalsuzuki.com/pan-europeantestdrive2403/swift/presskit/pdf/swift_pressrelease_en.pdf
Ach bože, neurážej se prosímtě hned. Ignoruješ to, že všichni byli moc rádi, že se tam na Vipery a Vette mohli podívat. Jenom prostě ten odjezd nebyl povedený a všem přítomným (ano, fakt všem, i těm "skutečným autíčkářům") docela dost zatrnulo - protože to vypadalo fakt o hubu. Ber to tak, že by "nám" (tím myslím spíš redakci) to mohlo být jedno, ale z toho kdyby při odjezdu došlo k bouračce by určitě byli smutní všichni, nejen majitel...
(Kdyby to někdo pro zajímavost hledal, tak jednomotorová Tesla model 3 má něco mezi 180 a 220 kW, podle roku/místavýroby)
Jojo, ono to po zamyšlení je očekávatelné - jedno je moderní čtyřventilový DOHC motor, druhé je mírně vylepšené (má VVT!) dvouventilové OHV. Ale stejně to člověka co nemá zase tolik zkušeností s amerikama překvapí :)
Jinak vzhledem k tomu, že jsem se účastnil rozborky vyjetého tříventilového Modularu z Fordu F150, tak k Modularům zase tak moc sympatií nemám, ale to je asi fuk :-D
Protože mám hodné kamarády, tak se mi povedlo dostat za volant právě tohoto Dark Horse - bohužel to byla jenom hodina na okreskách na severu Prahy (kdo zná, ví že to není řidičská nirvána), ale i tak jsem si to moc užil a musím potvrdit Františkova slova. Je to famózní kára.
Co mě nejvíc překvapilo? Určitě motor - jsem zvyklý na osmiválec 5.7 Hemi, který má 370 koní a omezovač v 5700 otáčkách za minutu a naivně jsem čekal alespoň trochu podobný projev. Nemohl jsem se mýlit víc - Coyote v DarkHorse je vysokootáčkový motor, který točit je radost nad radost. Nezdá se to, ale tím že to můžete roztáhnout až na 7500 rpm to má daleko větší "grády". A to že to má manuál to ještě víc zdůrazňuje - jel jsem před časem s Mustangem GT 2019 s automatem a tam mě to vůbec tak moc netrklo...
koch: No já hodnotím luxus z hlediska toho, co může ovlivnit "druh pohonu" - to že auto je tiché, že jede plynule, plachtí a zároveň je dynamické dostatečně pro rozumnou jízdu. A to mi zatím všechny elektromobily splňovaly - i v takovém hyundai ioniq (2020) za dvě kila jsem se cítil luxusněji než v superbu, protože v tom nechrochtá diesel a necuká dvouspojka.
Samozřejmě že nehodnotím, jestli to má palubku obšitou kůží nebo jestli to má 85 repráků a 4 subwofery - protože na to nemá druh pohonu přece vliv.
A jinak ano, nějaký čas jsem se vyskytoval na zadních sedačkách dlouhého sedmičkového bavoráku v plné palbě a pár dní jsem dokonce jezdil v RR Cullinan (i s vlněným kobercem!), abych ti odpověděl na otázku jestli jsem seděl v luxusním autě...