načítám data...

Ford Focus ST X: Nekompromisně

Ford prochází přeměnou. Léta vyráběné modelové řady končí a přichází nové. Dokáží ale inženýři Fordu ještě vůbec navázat na svou tradici sportovních hatchbacků?

zobrazit celou galeriiFoto:   redakce .

Když se řekne hothatch, většině milovníků aut se před očima zjeví Golf GTI. A po právu! Tohle se zasloužilo o vzestup kategorie rychlých nákupních tašek a do značné míry přivodilo zánik levným sporťáčkům a kupé. Jiným se možná vybaví ostrá japonská kompaktní autíčka nebo italské hvězdy rally. Když si ale já mám vybavit hothatch, vidím rychlý Ford. Už od dávných dob Escortů byl pro mě Ford synonymem schopného auta, které v kabátě vcelku obyčejného auta nabízí spoustu zábavy. 

Ostatně Ford v Evropě měl a dodnes má pověst výrobce, který umí naladit podvozek tak, aby i pro petrolheada zcela nepřitažlivé rodinné auto jako MPV či SUV dokázalo řidiči nabídnout něco víc, co by bylo možno označit i za zábavu. Ještě lepší je situace u klasických ‘osobáků’ a v tomto ohledu je ideálním kandidátem model Focus. Není to úplně malé auto, zároveň však není ani zbytečně velké. Je tak akorát. 

Foto: Autíčkář.cz

A který Focus je nejlepší? Samozřejmě, že Focus ST! Není tak uniformní, jako jeho obyčejnější bratři, ale ani není tak drsný a nekompromisní, jako brutální Focus RS. Zkrátka ideál. Tedy tak tomu bývalo dřív. Jenže teď to vypadá, že Focus RS už to má spočítané a z ST se tak stává vrchol nabídky. Dokáže zůstat tím univerzálem, dokáže uspokojit nadšené řidiče i zájemce o rychlé auto na každý den? To je dnes mým úkolem zjistit.

Přede mnou stojí krásné auto. Jasně, design je věc subjektivní, ale během týdne, po který mi Focus ST dělal společnost, jsem se setkal jen s pozitivními ohlasy na design. Focus přitom nepřichází s žádnou stylistickou revolucí, nejsou tu žádná šílená světla, výrazné ostré hrany, nic takového. Dokonce i koncová světla v C sloupcích typická pro první generace Focusu jsou pryč. Jenže to vůbec nevadí, designérům se podařilo vtisknout autu nízký rozkročený a příjemně dynamický vzhled. Design je dokonce tak dobrý, že pro ostrou verzi ST jej nebylo potřeba příliš upravovat.

Auto sedí o něco níž, dostalo velká kola a nějaký ten spoiler a … a to je vlastně všechno. Žádné šílené průduchy, výrazná křídla, karbonová lízátka, masivní prahy, nic takového. V červeném laku mu to přitom vážně sluší a dvě významně se tvářící koncovky dávají jasně najevo, že tohle je ‘estéčko’. Mně osobně je tento přístup, který je dnes už trochu oldschool, velmi blízký. Takto by měl podle mě hothatch vypadat.

Foto: Autíčkář.cz

Stejná filozofie panuje i uvnitř. Až na detaily je to tady prostě Ford. Přístrojová kaplička, obrazovka radiomapy, víceméně kulatý volant a řadička manuální převodovky, která je mi tak nějak povědomá. Oproti mnoha automobilovým novinkám, které se na nás teď valí a kde si člověk musí na začátku nechat nějaký čas na aklimatizaci, tady si připadám hned jako doma. Není to ale žádné retro. Obrazovka radiomapy je dostatečně velká, že se na ni vejde i ovládání klimatizace, přístrojový štít nahradila druhá obrazovka. Ve výbavě nechybí ani head-up displej promítaný na odrazové sklíčko. To možná trochu retro je a věřím, že by se problém promítání údajů přímo na fordí vyhřívané čelní sklo dal vyřešit, ale u tohoto auta mi to nevadí – tohle je přeci ST, okresková stíhačka, tady je průhledový štítek jak z Tomcatu vlastně cool.

Foto: Autíčkář.cz

Co je oproti obyčejnému Focusu na první pohled jinak, jsou sedačky. K ST patří sportovní sedadla a tady se Ford vyznamenal. Nejen, že tu skutečně jsou pořádné sportovní sedačky s výborným bočním vedením, ony jsou ještě navíc i pohodlné! Nevím, jak se to Fordu povedlo, ale přestože tohle auto nepluje zrovna na obláčku, nějakým způsobem se zde podařilo zachovat plný komfort. O zbytku auta už tohle říct tak úplně nelze, ale k tomu se ještě dostaneme.

Radiomapa samotná jde spíš cestou evoluce, než by se pokoušela o nějakou revoluci. Trochu zvláštní mu tu připadá přesunutí ovládání klimatizace přímo na hlavní obrazovku. Proti tomu samotnému kroku nic nenamítám, nepatřím mezi ty, kdo mají potřebu, byť jsou obdařeni plně automatickou klimatizací, neustále něco štelovat. Problém je, že palubní deska Focusu s kroutítky klimatizace počítala, ještě nedávno tu celý ovládací panel byl. A po něm tu zbylo prázdné místo. Ford se jej pokusil vyplnit několika ovladači, je tu startovací tlačítko, ovladač hlasitosti či třeba tlačítko skvělého parkovacího asistenta, ale nemůžu si pomoci, je to tu teď takové divně prázdné. 

Foto: Autíčkář.cz

Jinak ale k radiomapě nemám větších výhrad. Jsou tu i nějaké drobné otravnosti. Třeba přepínání jízdních režimů, které má sice krásné dedikované tlačítko na volantu, to ale pouze vyvolá příslušné menu na obrazovce radiomapy a zbytek si musíte odklikat tam. A tím myslím fakt odklikat, okno se samo ani nezavře. Se stejným nešvarem jsem před časem bojoval i v domácí Škodě Octavii, až by se chtělo říci: “Tuček, Šlajs – stejné chyby, stejné známky.” Ford však alespoň přidal na volant ještě tlačítko ‘S’, které přepíná mezi dvěma nejpoužívanějšími módy napřímo. Ano, centimetr vedle tlačítka na všechny jízdní režimy je druhé tlačítko na vybrané jízdní režimy. Neptejte se mě, proč..

Foto: Autíčkář.cz

Ale pojďme už jezdit. Při nastartování motoru vás nečeká žádné vyštěknutí ani jiná klaunijáda. Zvuk motoru je výrazný a hutný, to ano, ale tak nějak přirozený. Nebo vlastně ne ‘tak nějak’, on zkrátka je přirozený. Ford u Focusu ST vsadil na kombinaci moderny se starou školou. Ano, ve sportovním módu tu nějaká ta klauniáda je, je tu práskání z výfuku i výraznější tóny motoru, ale když tohle všechno vypnete, auto ztichne jen trochu. To všechno ostatní je totiž opravdové. Však pod kapotou také zůstal solidní motor. Čtyřválec Ecoboost o objemu 2,3 litru je strojovna, kterou dnes už konkurence často nenabídne ani u větších modelů. Výkon dosáhl zdravých 280 koní, tato síla putuje na kola přední nápravy skrz šestistupňovou manuální převodovku.

Foto: Autíčkář.cz

Převodovka je jedním z lákadel tohoto auta. Nejen, že má příjemně krátké dráhy, ale především působí solidně a přesně. Ve sportovních režimech elektronika pomáhá řidiči automatickými meziplyny, které jsou nastaveny pro ostrou jízdu velmi dobře. Osobně bych uvítal možnost tuhle věcičku zapnout i při ostatních režimech, to ale nelze. V našem případě ještě musím zmínit ono X v názvu testovaného auta. To značí paket X, kterým je ‘náš’ Focus vybavený. Ten kromě několika drobností (větší kola, lepší světla..) obsahuje i jízdní režim pro závodní okruhy, ve kterém vás stabilizace nebude brzdit a nechá vás vytěžit z auta to nejlepší (nebo vyletět do pole, to už dle preferencí a schopností každého pilota). Ani tady si ale tuhost tlumičů či odezvu na plyn nenastavíte. Ostatně konfigurovatelnost je obecně trochu problém Focusu ST. Zatímco konkurenční i30 N si můžete nastavovat jak v počítačové hře, Ford se drží staré školy – my nastavujeme, vy řídíte. Ve finále to vůbec nevadí, protože u Fordu auto nastavit prostě umí. 

Foto: Autíčkář.cz

Motor táhne prakticky od volnoběhu, sbírá se rychle z jakýchkoli otáček a jakmile překročí hodnotu 4000 ot/min, začíná ta pravá zábava. Focus ST dělá všechno to, co po něm chcete. Je rychlý, to ano, díky chytrému diferenciálu najde grip i tam, kde není, ale to je jen malá část jeho kouzla. To podstatné je, jakým způsobem vám zážitky z jízdy předává. Cítíte každý pohyb auta, nebojíte se jít až na hranu jeho možností, protože i tam neustále víte, co se pod koly děje. V ovladatelnosti Focus jen těžko hledá konkurenci. A všechno vám servíruje plnými doušky. Ryk motoru, drncání, tuhost řízení, prskání z výfuku – to všechno dělá váš zážitek opravdový. Kvůli zábavě za volantem ani nemusíte jet tak moc rychle. Ale můžete.

Foto: Autíčkář.cz

Tahle starosvětskost Focusu ST má samozřejmě i svou stinnou stránku. Jak už jsem psal, většina zážitku z Focusu pramení z ryzí mechaniky jen velmi decentně kořeněné nějakými těmi elektronickými party triky. Ryzí mechanika je tu natvrdo, nejde jen tak vypnout. Což ale znamená, že nejde vypnout. Focus ST nebude ani v nejkomfortnějším módu (i přes příplatkový adaptivní podvozek) komfortní auto. Pořád je tvrdý, hlučný, uřvaný. Jasně, však to my od něj přece chceme, ale mnohá dnešní auta dokáží stiskem tlačítka přenastavit svůj charakter. Focus ne. Je buď sportovní nebo ještě víc sportovní. Myslete na to, než pozvete tchýni na rodinný výlet.

 

Verdikt

Takže koupit nebo nekoupit Focus ST X? Tohle auto musíte mít v krvi. Jistě, doma můžete tvrdit, že je to přece pořád docela rozumné auto, zavazadlový prostor je slušný, čtyři dospělí se dovnitř vejdou, Ford tu nechal i ty praktické vyskakovací chrániče hrany dveří, prostě  veskrze praktický vůz. Ale přitom dobře víte, že tohle auto je především hračka a nikdy to ‘jen automobil’ nebude. Je tvrdý, je hlučný a 2.3 EcoBoost vám za míň jak devět litrů na sto jezdit nebude. A jestli jo, tak děláte něco špatně.

Jenže tohle všechno je naprosto irelevantní a příliš dospělácké. Tak neuvažují lidé, kteří jezdí Focusem ST. Tohle auto udělá z každé vaší cesty rychlostní zkoušku, zážitek, dobrodružství. Bude vás natolik zásobit dojmy a vjemy, že možná už nikdy nic jiného nebudete chtít. Obyčejná auta pro vás už budou navždy příliš obyčejná a nudná. A pokud patříte právě do této skupiny řidičů, potom vám Focus ST X doporučuji z celého srdce. Namísto brutální síly krocené elektronikou tu dostanete poctivé sportovní náčiní, které můžete opravdu řídit a královsky se u toho bavit.

Foto: Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 2 261 cm3
Výkon: 206 kW (280 k) v 5 500 ot./min 
Točivý moment: 420 Nm v 3 000 – 4 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1 512 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,7 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 8 l/100 km
Spotřeba v testu: 10,2 l/100 km
Cena (Focus ST X): 1 001 9000 Kč
Cena testovaného kusu: 1 048 000 Kč Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
11. listopadu 2022, 10:44
0

Objem a parametry připomínají starý dobrý fordí motor z Mazdy 3/6 MPS. Zajímavé by bylo srovnání se současnou Mazdou 3 Turbo (2,5l USA).

reagovat
sheogh
11. listopadu 2022, 14:28
0

Hmmm, 206kW na 1500kg vypada velmi slibne :-)

reagovat
je
jerry
11. listopadu 2022, 23:30
0

Moc takových aut už dnes není. Bez hybridu, manuál, vyvážený design. Díky.

reagovat
Sa
Sato
13. listopadu 2022, 23:22
0

Pekne :) Ta provzni hmotnost ma trochu zaskocila, cakal by som +-1450, ale tak zase ziadna tragedia.
Doplnujuca otazka, aka je spojka? Sportova tuha alebo obyc ako v normalnom aute?

reagovat
Honza Hamster Křeček
14. listopadu 2022, 11:47
0

Něco mezi, což je asi správně.
Cítíš, že se pod pedálem něco děje, ale zas ani cesty po městě nejsou za trest.

Sa
Sato
15. listopadu 2022, 07:33
0

Díky, ja si uvedomujem, že táto otázka je taká špecifická a subjektívna. Kým som nemal koleno důchodce tak som si ani nepozoroval, ktoré auto má akú spojku, až na nejaké výnimky typu impreza...

beastar
14. listopadu 2022, 09:45
1

Proč jenom z toho nemám ty dobrý pocity. Jako třeba z druhé generace ST. Přece jen není to špatné. V dnešní době to platí twice. Přitom sem to přečetl tak jako spíš btw ok no. V čem to je? Už máme celkově k těm dnešním autům averzi?

reagovat
Sa
Sato
15. listopadu 2022, 07:30
0

Náhodou, ja to mám opačne. Dobré auto od "tradičného" výrobcu, vedla mustangu vlastne asi posledný zaujímavý ford. Byť v pozící že zháňam nový HH, po tom kludne idem. Tie tri deci naviac tomu dávajú istú akože spojitosť s minulým RSkom, a tak obecne je mi celé to auto sympatickejšie ako i30ka (ale nemám porovnanie, píšem to len od stola).

beastar
15. listopadu 2022, 09:11
1

Já taky ne. Tohle je moc nový abych vůbec měl možnost tím jet. Já znám od všeho ty minulý generace. Zase to byla ještě normálnější doba. Já si nemyslím že to je blbý. Jen mě to moc nezaujalo a já sám nechápu proč tomu tak je :))



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem