načítám data...

Lexus UX250h: Crossover done right

Zaslouží si i nejmenší a nejlevnější ze stáje Lexusu nosit společný znak s legendami jakými je limuzína LS, nebo nekompromisní sporťák LFA?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Malé crossovery nejsou mezi auto nadšenci zrovna oblíbená kategorie vozů. Na jednu stranu se není čemu divit – proč stavět z vesměs praktického a jízdně uspokojivého hatchbacku něco, co je o dost vyšší, dražší a těžší, ale přitom se do terénu stejně moc nehodí? Navíc nejeden zástupce této módní kategorie doplácí na snahu výrobců ušetřit na vývoji, dostává podvozek a motory nižších aut, což se projevuje strašidelnými jízdními vlastnostmi a zbytečně vysokou spotřebou. 

No jo, ale taky se na to dá podívat z jiné strany. V nízkém voze zkrátka nemáte tak dobrý přehled o dění na silnici, více se v něm při parkování bojíte obrubníků a taky se do něj o dost hůř nastupuje. V neposlední řadě nepůsobí ani z půlky tak hodnotně, jako jeho zvýšená verze. Ne každý potřebuje auto zvící pěti délkových metrů, ale jezdit krátkým Golfem je zkrátka příliš nudné. Tak proč se trochu nerozmazlit, když na to zbývají prostředky?

Foto: autickar.cz

Měl-li bych si nějaký z malých crossoverů na současném trhu vybrat, byl by to právě Lexus UX. Tvrdil jsem to už před třemi lety, kdy se mi dostala na dva dny do rukou verze v plné výbavě a se všemi myslitelnými příplatky, a myslím si to i teď, po otestování o poznání skromnější verze F-Sport design. Model mezitím prošel faceliftem, který poznají spíše jen fanoušci značky, ale základní recept zůstává pořád stejný – pohodlí, klid a příjemná snaha izolovat posádku od nehostinného světa “tam venku”. 

Zatímco minule jsem se ale rozplýval nad modrobílou kůží v interiéru, tentokrát, protože verze F-Sport design má interiér černočerný, jsem si více zaměřil na pohonné ústrojí a jízdní vlastnosti. Vrtala mi hlavou hlavně lehkost, se kterou UX zrychluje, a to i na dálnici. Výkon 178 koní v autě s takto velkou čelní plochou totiž na první pohled žádnou zajímavou dynamiku neslibuje. Tak jak se to inženýrům v Lexusu povedlo?Foto: autickar.cz

Začneme u pohonného ústrojí. Pod kapotou najdeme spalovací dvoulitrový čtyřválec a dvojici elektromotorů. Spalovák využívá osvědčený toyotí systém proměnného časování ventilů VVT-iE, jeho maximální výkon je slušných 107 kW a pracuje, jak je u hybridů zvykem, v Atkinsonově cyklu, který se vyznačuje výbornou účinností. Takto “líně” nastavenému agregátu tu pak sekunduje ještě dvojice elektromotorů o společném výkonu 80 kW (celkový výkon soustavy je omezen na 130 kW), které jsou k hnací hřídeli připojeny pomocí nikoli klasických zubových, ale šroubových převodů. Ty jsou jednak tišší a jednak prý až o 25% efektivnější. V praxi to znamená minimální ztráty a brisknější reakci na plynový pedál, což mohu potvrdit. I přes slušnou dynamiku vás ale UX rozhodně nesežere – naopak. Testovací týden, kdy jsem vůz rozhodně nešetřil, jsem uzavřel s průměrnou spotřebou 5,5 litru na sto.

Důležitá je i samotná konstrukce vozu, kde platí Chapmanovo slavné rčení o ubírání hmotnosti. Spalovací benzínový motor zastavěný do UX má například jen 112 kg, což je na čtyřválcový dvoulitr velice hezká hodnota. Soustava převodovky a dvojice elektromotrů používá unikátní dvouosé rozložení, které kromě kilogramů šetří i prostor pod kapotou a vylepšuje rozložení hmotnosti. Soustavnými inovacemi a odlehčováním procházejí i NiHM články, komponenty zavěšení a další těžké díly. Některé části konstrukce rámů dveří a zádi pak využívají odlehčený plast. Kde se naopak v žádném případě nešetřilo jsou tlumící materiály a kvalitní koberce – těch je v Lexusu tradičně několik desítek kilogramů. Hodnota pohotovostní hmotnosti se ale i tak zastavila na sympatických 1550 kilogramech – to je mimochodem o 40 kg méně, než u krátkého hybridního Golfu. 

Foto: autickar.cz

Co to znamená v praxi? UX 250h zkrátka vcelku ochotně zrychluje až k elektronicky omezené maximálce (180 km/h) a dokonce se tu povedlo i celkem slušně potlačit jinak nepříjemný “efekt motorového člunu” jímž jsou převodovky eCVT nechvalně známé. Nečekejte tu žádné pískání pneumatik nebo cukání, ale zároveň se již není třeba obávat pocitové utrápenosti, kterou byly pověstné některé starší slabší Toyotí hybridy. 

Pohonné ústrojí se navíc příjemně doplňuje se solidními jízdními vlastnostmi. UX se pyšní poměrně strmým řízením, velice jistým podvozkem, tuhou karoserií a v neposlední řadě i výborným vyvážením hmotnosti a nízkým těžistěm. Ne snad, že by vůz nějak prvoplánově sváděl k nějakým nepřístojnostem, ale v zatáčkách strčí do kapsy nejednu “sportovní” edici běžného nízkého auta.

Foto: autickar.cz

I přes výše popsané si ale pořád nejsem úplně jistý stylizací, kterou nabízí výbava F-Sport design. Výrazná červená v kombinaci s černými doplňky a minimem chromu působí na můj vkus na takovémhle autě trochu lacině, černé osmnáctky se pak ztrácejí v podbězích a nevyniknou. Ani interiér v kombinaci černých plastů, černé kůže a černé jakoby-šusťákové látky na mě moc dojem neudělal. Vím totiž, že Lexus umí být o pořádný kus útulnější a na pohled hodnotnější. Nepotěšila mě ani levnější osmipalcová verze infotainmentu, která má narozdíl od příplatkové dvanáctipalcové jen velmi omezené možnosti editace a její okolí “zdobí” výrazný černý rámeček, který na první pohled prozrazuje, že tu zkrátka něco chybí. 

Z hlediska provedení, komfortu a ergonomie si ale vlastně nemůžu na nic stěžovat. Sedačky jsou velice pohodlné, nastavení palubních systémů intuitivní a vše je sestaveno s láskou k detailu a bez jediné chybičky. Mluvit tu o nějakém vrzání, špatném slícování, nebo snad dokonce viditelných šroubech nebo otřepech by bylo snad až neslušné. Takže je to nakonec jen o mém vlastním vkusu a zálibě v extravaganci a zdobnosti. Pokud jste spíše minimalistického smýšlení, budete v téhle kabině pravděpodobně velice spokojení. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Lexus UX je dle mého názoru ten vůbec nejlepší malý crossover, který si můžete koupit. Osobně mám raději jeho křiklavější a barevnější výbavové verze nabízející světlé interiéry a metalické barvy karoserie s množstvím chromových doplňků, chápu ale, že i tato sportovněji laděná edice bude mít své příznivce. Co pravděpodobně potěší každého bez ohledu na jeho vkus je jeho příjemná dynamika, vysoká účinnost hybridního ústrojí a vynikající kvalita zpracování. V poslední době však bohužel celkem zásadně vyskočila jeho cena. Zatímco vloni nás mile překvapilo příjemných 839 tisíc za rozumně vybavenou “limited edition”, dnes testovaná F-Sport design, která se co do seznamu příplatkových položek zas tak moc neliší, začíná na téměř 1,2 milionu. Za malé SUV je to dost peněz. Ale za nejlepší malé SUV je to vlastně asi i tak docela fér cena.

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1987ccm + elektromotor
Výkon: 130 kW (178 koní)
Točivý moment: 190 Nm ve 4 400 až 5 200 ot/min
Převodovka: automatická eCVT
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,4 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,3 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 5,5 l/100 km
Cena vozu: 1 190 000,-  Kč

 

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
28. listopadu 2022, 06:39
-1

Protože tu občas nějaké údaje chybí, tak jsem si dohledal pár čísel a ty jsou ve světle nejlepšího malého SUV za 1,2mil trochu smutná. Já našel pohotovostní hmotnost 1695kg,nosnost 415kg a kufr 310l.

reagovat
StreetPro
04. prosince 2022, 13:24
0

Jj, kufr mě rovněž dojal… něco jako Infiniti, tam je praktičnost rovněž sprostý slovo. No a váha novych aut by byla noční můra C. Chapmana :-)

high_fish
29. listopadu 2022, 08:59
0

Když se tak dívám, kolik komentářů má Karoq o pár dnů dřív a kolik tento Lexus... kde je chyba?:-D

reagovat
František Čáslavský
29. listopadu 2022, 09:13
2

V českém automobilovém rybníčku je jen jedna značka, která vždy vyvolá zájem i hejt. A je to ta naše česká Škodověnka.

Kuře
29. listopadu 2022, 11:04
3

Dvě, ještě Dachna...

beastar
29. listopadu 2022, 10:42
0

Nechtěl sem to dělat. Odkládal to. Tak ale ...
Tohle auto jsem viděl naživo, seděl v něm, jel v něm. Dokonce i ta barva. A ano infotainment skvělý, ergonomie výborná. Materiály asi odpovídají třídě a to je ten problém.

Celou dobu sem si říkal. Tohle jako má být tedy ten Lexus. Za tyhle peníze. Nenašel sem po pravdě jediný důvod proč to chtít. Na co? V ničem to nevyniká. Nakonec ani v designu ne. Prostě vzali svoje běžné designové prvky a použili na auto těchto proporcí. A skutečně to nejezdí nijak wow boom. Stačí to. Každopádně ten interiér vypadá dle mého strašně co do vizáže. Sedadla jsou pohodlná a to se skutečně povedlo.

Takže 1,2 za to opravdu někdo dá spíš ze setrvačnosti a protože to je Lexus. Běžnější klientela stejně nebude chtít jezdit na garance do Lexusu, protože proč. Jako náhrada za Mini po vaší Golddigga to bude taky spíš z nouze.

reagovat
Jakub Pospíšil
03. prosince 2022, 19:39
1

Hele ono to je smutný, ale na vítězství v týhle kategorii prostě stačí bejt nejmíň špatnej. A to ten Lexus je. Není to nijak wow, ničím to neuchvátí, ale funguje a nemáš chuť to zapálit. And thats it.

beastar
04. prosince 2022, 18:25
0

To si hezky vystihl. To byla i moje myšlenka. Není to špatné ale .. smutný segment.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem