načítám data...

Lexus UX 250h: Rozmazlovat se je správné

Velmi modrý Lexus není autem pro každého. Pokud se vám ale trefí do chuti, bude se vám z něj pokaždé vystupovat dost těžko.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Lexus UX 250h: Rozmazlovat se je správné

Popravdě řečeno, nikdy bych si nepřipustil, že bych si mohl nějak zásadně oblíbit malé městské SUV. Nejsem sice militantní odpůrce nazvedaných vozů, vlastně si myslím, že do městského provozu, který se hemží obrubníky a tramvajovými pásy, je to docela příhodné přibližovadlo. Ale že bych po něčem takovém toužil? To jsem si, až do setkání s Lexusem, neuměl představit. Přitom to začalo na první pohled nenápadně. Když jsem si od modrého hatchbacku na chůdách přebíral klíče, byl jsem pořád ještě docela skeptický. Takových aut už tu přeci bylo…

Nemůžu říct, že by se mi Lexus UX nějak nelíbil, ale až na výraznou přední masku je to na první pohled prostě další z dlouhé řady malých SUV. Ostře řezané zadní lampy a bohaté oplastování už dneska umí kdekdo, v téhle třídě je zkrátka trocha té extravagance v rámci konvencí docela běžná. Ve finále je tak nejzajímavějším designovým prvkem pěkný modrý metalický lak. Ten se fakt povedl a myslím, že celé auto “zvedá” o level výše a v kombinaci s velkými koly tak auto trochu připomíná angličáky Hot Wheels, což se mi moc líbí. Konzervativnější zákazníci se ale nemusí obávat. V obligátní stříbrné, nebo fleetové bílé se z UX rázem stává nenápadné a neviditelné auto. Je to špatně? V rámci kategorie určitě ne.

V interiéru je to ale jiná písnička. Skvělá odvětrávaná sedadla jsou čalouněná dvoubarevnou modro bílou kůží, palubní deska překypuje různými křivkami, záhyby a plejádou tlačítek a dominuje jí panel s velkým displejem a filigránsky zpracovanými hodinami, další velká obrazovka září z přístrojového štítu a celé to umí udělat nevídaný dojem. A to se mi moc líbí. Dokonce mi vyhovovalo i ovládání infotainmentu pomocí dotykové plochy (neupláte si ten krásný displej!) a poměrně složité rozhraní umožňující zobrazení až tří různých aplikací, třeba map, přehrávače médií a palubního počítače. A dokonce si můžete zobrazit i tři mapy vedle sebe. Tohle je zkrátka ráj infotainmentového nerda. Obává se ale, že ne každého to potěší tak, jako mě. Na ovládání a logiku členění menu je totiž potřeba si chvíli zvykat. Jakmile se vám ale systém dostane pod kůži, všechny ostatní varianty od konkurence najednou působí jen jako chudá demoverze.

A pak je tu ještě jeden potenciální interiérový problém. Mě se tedy příliš netýkal. Nemám totiž děti a většinu času jezdím sám, nebo ve dvou lidech. Obávám se ale, že rodinně zaměřeným jedincům se nebude pozdávat prostor na zadních sedadlech který je, kulantně řečeno, skromný a navíc se k němu přistupuje kromobyčejně krátkými dveřmi. A lépe na tom není ani zavazadelník, který nabídne dokonce menší objem, než u mého čtyřmístného kabrioletu se skládací střechou. Jak je to možné, ptáte se? Inu – baterie hybridního ústrojí se zkrátka někam vmáčknout musely. Na druhou stranu – týdenní nákup se sem vejde v pohodě a zavazadla na týdenní dovolenou pro dva kufr také zvládne s přehledem. Potřebujete víc? Já většinu času spíše ne. 

Dovolím si jednu velmi, velmi odvážnou analogii. Není to tak dávno, co se oblibě těšila menší levná kupé. Opel Calibra, Peugeot 406 coupé, Hyundai Coupé…víte, která myslím. Půdorysem relativně velká auta s pohodlnými předními a spíše nouzovými zadními sedadly. Prostě ideál pro každého, kdo jezdil většinu času sám a spíše než dostatek místa na zadních sedačkách ocenil styl a určitý pocit prémiovosti. A ačkoli z ryze karosářského hlediska se devadesátková kupé a malá SUV asi ani nemohou lišit více, mám takový pocit, že nakonec oslovují dost podobné publikum. 

No, konec filozofování, pojďme raději za volant. Testovaný vůz je vybaven hybridním ústrojím, o pohon se tak stará řadový čtyřválec a elektromotor o celkovém výkonu 178 koní. To sice nevypadá jako vysoká hodnota, dynamika v městských rychlostech ale vozu díky elektromotoru rozhodně nechybí. Trochu horší je to na dálnici. Při rychlostech kolem 150 km/h už je motor i přes slušné odhlučnění dost slyšet, planetová eCVT převodovka ho totiž nechává točit dost vysoko. Navíc v tomto případě samozřejmě roste i spotřeba. Při rychlejších dálkových přesunech hravě překročí deset litrů na sto kilometrů. Revírem UX je tak spíše město, kde díky šikovnému využívání rekuperace a elektromotoru není problém cestovat za půlku. 

Testovaný vůz je vybavený systémem e-Four, pohyb po rozbahněné polní cestě, nebo zasněžené silnici tak není problém. Mimo zpevněné cesty se s UX se asi bude vydávat málokdo. Konec konců, i podvozek je nastavený dost “silničně”. Je poměrně tvrdý a jistý, rozbité silnice s množstvím za sebou jdoucích děr se mu moc nelíbí, ale v zatáčkách drží skvěle a zbytečně se nenaklání. Něco jako “komunikativní řízení” a podobné sportovně založená klišé by u luxusního městského SUV asi nikdo nečekal, takže jen pro pořádek – nejsou tu. Všechno je přeposilované, aby to šlo hezky lehce a aby byla posádka co nejlépe izolována od toho nehostinného světa tam venku. Naštěstí. 

Je mi jasné, na co teď čekáte. Tak jo – 1.455.000,- Kč za přesně tenhle modrý testovaný kousek. ”Ale Mazda CX-3 vyjde jen na…” Ano, a Dacia Sandero bude ještě levnější a nádavkem nabídne větší kufr. Za milion a půl jde zcela jistě pořídit rodinnější, terénnější i sportovnější auto. Jenže co když nepotřebujete převážet ani děti, ani projíždět denně lesní cesty, ba dokonce se ani nechystáte atakovat rychlostní rekordy na Severní smyčce? Dost možná zkrátka jen hledáte vůz, který vás v klidu a za zvuku luxusní audiosoupravy Mark&Levinson s třinácti reproduktory odveze po Jižní spojce z práce domů a s nonšalancí si poradí se soustavou příčných prahů a tramvajových kolejí. A to vše trochu stylově a tak, aby vám uvnitř zkrátka bylo hezky. V tom případě je Lexus UX naprosto ideální volba. V očích chytrých horákyní, které by si s takovým rozpočtem koupily vůz za půlku a zbytek schovaly do štrozoku asi bude váš nákup holým nesmyslem, jenže v tom krásném bílomodrém koženém interiéru vám to bude vlastně úplně jedno. 

Verdikt

Lexus UX je stylové malé SUV, které funguje skvěle ve městě i na okreskách, na dálnici se ale trochu trápí. Interiér je dotažený do posledního detailu, nicméně konzervativce může zaskočit neobvykle ovládaný infotainment. UX zkrátka není auto pro každého, pokud se vám ale asijský styl Lexusu trefí do chuti, bude jen stěží hledat konkurenci. Ač se na první pohled maskuje za rodinný, nebo snad dokonce praktický povoz, nenechte se zmýlit. Tohle auto se kupuje pro radost a kvůli tomu, aby vám v něm zkrátka bylo příjemně. A tak to má přeci být.

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1987ccm + elektromotor
Výkon: 132 kW (178 koní)
Točivý moment: 190 Nm/4 400 až 5 200 ot/min
Převodovka: bezstupňová automatická
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,3 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,9 l/100 km
Cena vozu: 1.455.000,- Kč

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
15. srpna 2019, 10:06
1

Bohatší brácha od udýchanáho CH-R které dává 0-100 km/h za 11 sekund a hučí jak regulérní sekačka na trávu. Pokud není priorita pouze STYL a malý auto klidně by se za to dala pořídit nová RAV4 a jestě by zbylo pár set tisíc k dobru, ale takhle cílovka asi nepřemýšlí :)

A opravdu je tam variatorová převodovka, myslím že hybridní verze tam má eCVT - soustavu planetových převodovek jako Toyoty ne ?

reagovat
ro
rock
15. srpna 2019, 10:08
0

Interiér se mi vysloveně líbí, mám jenom dvě výhrady:
- nevím, jestli se mi to nezdá, ale budíky paliva a teploty jsou skutečné, zbytek je LCD? Co je to za blbou módu? Proč už teda neudělali v LCD všechno, zůstaly by jim volný ruce na hrátky s grafikou a rozložením. Tohle podle mne u koncernu uchopili líp
- naštěstí jde středový displej překonfigurovat, protože kdybych měl mít na jeho levé straně přehrávač, zatímco na pravé straně ten samý přehrávač, asi by mi hráblo. To už raději ať zůstane jedna část černá. (víc by se mi líbilo, kdyby byl přehrávač přes celou plochu a v okamžiku, kdy sáhnu třeba na navigaci, přehrávač odzoomuje do pravého okna a ve větším levém bude trůnit navigace...)

reagovat
Jakub Pospíšil
15. srpna 2019, 10:21
0

To to umí taky. Právě možnost nekonečně konfigurovat středový displej je fajn. Chtěl jsem tímhle zobrazením demonstrovat, že tam jde nasypat fakt klidně dvakrát to samé vedle sebe.

st
stirling
15. srpna 2019, 10:28
0

Ta cena je pekelna. A ten dizajn nie je urcite pre kazdeho. Zaujimave je ze lexus vies spravit jedno z najkrajsich aut na trhu LC a zaroven dokaze generovat nieco taketo. A to mam lexus rad.

reagovat
Caddy
15. srpna 2019, 11:55
-2

Ten interier a hlavne sedacky jsou paradni. Ale proc to ma k tomu vyplne dveri hnusne hladke a cerne, jak vyndane z prvni fabie?
A proc to ma palubku jako display, ale do toho fyzicky ohraniceny kruh na tachac a mechanikce dve rucicky? To je takove kokotske, misto aby se vyuzivaly LCD naplno a kazdy by si to mohl uzpusobit dle sebe, prdnou tam takove hnusy... jak dlouho jeste budou cpat do vseho ty hnusne kulate tvary a simulace analogu, kdyz je pod tim display, ktery by jinak umel daleko hezci i prehlednejsi veci?

reagovat
Jakub Pospíšil
15. srpna 2019, 12:42
0

Po plně editovatelném rozhraní všeho, co je v autě, volám už asi pět let. Lexus je ještě jeden z výrobců, který nechává celkem volné ruce a leccos se dá změnit. Nejvíc mě mrzely budíky v Audi, kde byl fakt skvělý displej a celé dvě varianty zobrazení. Fakt velká škoda. Docela hezky na to jde Mustang, tam už těch variant bylo víc.

Caddy
15. srpna 2019, 13:07
4

A ma uz neco OLED? Tohle mi taky hlava nebere, v kazdem lepsim mobilu to je a v autech i v radech milionu jsou lidi nuceni cumet na odpornou sedive svitici „LCD cernou“... Pritom zrovna v tom aute by to davalo jeste vetsi smysl, aby bylo videt jen to, co chceme zobrazit a nekoukat i v S-klasse na sedive svitici obdelniky i tam, kde nic byt nema, jak v mobilu za pet litru....

Jakub Pospíšil
15. srpna 2019, 14:16
2

Audi E-Tron má OLEDy v těch "zrcátkách" ve dveřích. Bohužel všechny ostatní displeje (a že jich tam je) jsou LCD.
Když jsem v tom seděl na veletrhu a viděl tu absurditu, kdy na dvou "zbytečných" maličkých displejích ukázali, že OLED v autě umí a pak zasypali interiér několika LCD, měl jsem fakt pocit zmaru.

ma
martinw
15. srpna 2019, 14:37
0

tak pravě proto je na koni Tesla která tyhle featury umí lidem prodat narozdíl od tradičních automobile - a myslím to obecně nikoli ohledně OLED. S OLED je problém že se nedají udělat levně větší panely, časem se vypalují a nejsou tak jasné jako LCD při stejné ceně... prostě spousta kompromisů.

Caddy
15. srpna 2019, 14:55
0

Tak 10palcovy tablet cca za desitku s OLEDem jde, o moc vetsi jednotlive displaye asi v autech nejsou, tam problem nevidim. A vypalovani se da taky castecne eliminovat, ale je pravda, ze se u auta halt musi myslet na dlouhodobost....ale stejne bych byl zklamany, mit v peknem drahem aute LCD, to bych si byl treba i ochotny priplatit za obcasnou vymenu toho displaye, mohli by na to mit plan s predplatnym treba :)

Ka
Kachna
15. srpna 2019, 15:06
0

Já myslím, že problém bude i v tepelném namáhání OLEDů, které je v autě nesrovnatelně vyšší než u mobilů, tabletů, TV... A pokud si dobře pamatuju, to výrazně urychluje ono vypalování, tedy slábnutí modrého segmentu. Ale proč ho v nějakém standardu zvládnou dát do dveří jako parodii na zrcátka a nemůže sloužit v přístrojovce, to netuším. Asi aby měly automobilky novinku do budoucích modelů, kdy už digitální přístrojovka bude standard.

ransom
15. srpna 2019, 18:56
1

OLED se nehodí na zobrazování trvalého statického obrazu, protože trpí retencí. Po roce by to už nemuselo být ke koukání. Proto se taky OLED nepoužívají třeba jako informační panely. Takže myslím, že výrobci vědí proč to tam nedávají.

ransom
15. srpna 2019, 18:58
1

A ve virtuálních zrcátkách je obraz samozřejmě proměnlivý, že ano.
OLED displej by mohla mít couvací kamera, pokud by ovšem nebyl sdílený ze zbytkem infotainmentu. Což zpravidla je.

beastar
15. srpna 2019, 13:34
0

Jako hale proč ne. Sedadla jsou velmi pěkná všechno vypadá hodnotně a draze. Technologie jsou, spotřeba super. Výkon dobrý...jen teda 190Nm/4400 to mi přijde dost málo. Jak jde to auto z 0. Převodovka do tohohle logická. Kdo se chce odlišit a jezdit z práce stylově. Myslim že dobrá volba. Hezký přirovnání ke středně drahým coupé...souhlasim.

reagovat
liška
15. srpna 2019, 14:07
0

U tech tlacitek na stredovym panelu se inspirovali Alfou 164 ne?:)

reagovat
Caddy
15. srpna 2019, 14:56
0

me zase napadl Peugeot :-D

sheogh
15. srpna 2019, 18:15
0

Souhlasim, ta modra vypada paradne. Interier dost divnej, jakoby poskladanej z jednotlivejch "modulu", ale kupodivu se me to asi libi :-)

reagovat
PE
PEdr.0
15. srpna 2019, 23:35
0

Mám dvě výhrady. Se svými 197 cm jsem se na sedadlo řidiče skoro nevešel. A ten hlavní displej občas hází odlesky. Jinak super auto, které svou posádku řádně hýčká :)

reagovat
krab
16. srpna 2019, 00:30
1

Teď přemejšlím jestli ten komentář napsat nebo radši ne... Zkrátka a dobře, tohle je snad jedno z nejošklivějších aut co jsem kdy viděl ( na obrázku). Horší design snad už může mít jedině Kia Stonic nebo Dacia Logan MCV :-D

Je to Lexus, tak věřím, že je to vychytané do detailů. Ale tedy, když si představím jaká auta jdou koupit za 1.455 tisíc, tak se musim smát. Ale pochopitelně nejsem žádná cílovka, čili i komentář je silně off topic :-D

reagovat
BubaaCZek
17. srpna 2019, 17:55
1

Ja si pokaždé říkám to samé. Potom to vidím naživo a nestačím se divit jak povedeně to vypadá. Není fotogenické...

Ča
Ča Snač Aj
18. srpna 2019, 17:24
0

Souhlas s BubaaCZeKem, fotky tomu autu hrozně škodí. Ostatně není to jediný Lexus, který to tak má.

krab
18. srpna 2019, 18:02
0

Pravda, že v reálu jsem tohle auto myslím ještě neviděl. Je fakt, že to tak je u víc aut - buď na fotkách pěkné a v reálu horší anebo taky i obráceně

BubaaCZek
18. srpna 2019, 18:48
0

Nejvetší extrém je v tomhle Cayman 718. Na fotka moc hezke a v realu naprosto boží.

krab
18. srpna 2019, 19:08
0

Na Šumavě na tom bavorským srazu sporťáků byl Cayman 718 (verze T) a to jsem okukoval hodně. Ty károvaný sedačky jsou parádní, provedení interéru je pecka. Jen ten čtyřválec... Já věřím, že to jezdí dobře a je nesmírně efektivní. Ale když to slyšíš nastartovaný a rozjet se, tak se nedá skrýt zklamání. Možná je to jen věc zvyku... určitě to tak je. Levnější Poršáky bývaly kdysi taky čtyřválcové 924-968 a nikdo si na to nestěžuje. Jenže, když člověk zná ten předchozí Cayman s flat six, tak zkrátka nad čtyřválcem trošku zapláče. Ale možná jsem to jen já, většina cílovky to třeba už dneska tolik neřeší a nepočítá válce :-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 4.0i, V6, top stav, Benzin/LPG 2010
Ford Mustang 4.0i, V6, top stav, Benzin/LPG

2010 rok výroby
213 koní výkon
4 ccm objem

Lincoln Continental Mark 5 1977
Lincoln Continental Mark 5

1977 rok výroby
166 koní výkon
6 600 ccm objem

Chrysler PT Cruiser Custom Touring 2002
Chrysler PT Cruiser Custom Touring

2002 rok výroby
116 koní výkon
1 600 ccm objem

MG ZS X-Power bodykit 2005
MG ZS X-Power bodykit

2005 rok výroby
111 koní výkon
1 994 ccm objem

Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW 2014
Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW

2014 rok výroby
103 koní výkon
2 000 ccm objem