načítám data...

Renault Kangoo Open Sesame: Klasická francouzská dodávka s porcí inovace navíc

Kangoo přichází v další generaci a láká na zajímavý párty trik s mizejícím B-sloupkem. Je to opravdu tak dobrý nápad, jak se zdá na fotkách?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ano, další užitkový Renault. Já vím, bylo jich tu poslední dobou docela dost, ale alespoň si tu můžeme společně udělat ucelenou představu o tom, co francouzi nabízí lidem, kteří rádi převáží věci. Měli jsme tu sice praktický a hezky vybavený, ale poměrně drahý Trafic a naopak velmi levný, ale kvůli tomu poněkud chudě působící Express. Dnes testované Kangoo leží někde mezi těmito modely a to jak cenou, tak výbavou a v neposlední řadě i prostorem pro náklad. 

A právě rozdílů mezi Kangoo a Expressem je víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Ačkoli zvenčí to tak moc nevypadá a pokud jste si doteď mysleli, že jsou to jen různá označení pro výbavové stupně stejného modelu, nejste jistě sami. Zvláště při srovnání obou vozů z předního pohledu je evidentní, že jde o vozy přinejmenším spřízněné. 


Zatímco zpředu připomíná Renault Kangoo levnější Express…

Před předním sklem ale tahle shodnost končí a už řešení napojení dveří spolujezdce ukazuje, že tu máme dva svébytné modely. Zcela rozdílná je pak zadní část, která spíše než Express připomíná stájového kolegu a vůz mnohem příbuznější, totiž Mercedes Citan. Což není rozhodně špatně, protože právě malá dodávka s hvězdou se co se týče jízdních vlastností obzvláště povedla.


…zadní pohled přiznává příbuznost s užitkovým Mercedesem Citan.

Není to ale jen badge engineering, čili Mercedes s jiným předkem. Vozy sice sdílí podvozkovou platformu, části šasi a některé motory, ale zatímco se Němci vydali velmi tradiční cestou a postavili povedené, ale vlastně ničím příliš přelomové auto, ve Francii se rozhodli experimentovat a inovovat. 

Tou zdaleka nejevidentnější novinkou je systém nazvaný “Sesame Open by Renault”. B-sloupek na straně spolujezdce je integrován do dveří, takže nepřekáží při nakládání z boku. Na první pohled to vypadá jako skvělý nápad a člověk má tendenci se hned ptát, proč to tak nedělají všichni. Jenže jsou tu dvě malá “ale”. Tím prvním je skutečnost, že i přes důslednou snahu konstruktérů má tento systém poněkud neblahý vliv na tuhost karoserie vozu. Ne, Kangoo se rozhodně nekroutí jak starý kabriolet, ale oproti Citanu je znát, že je poněkud rozbředlejší a na nerovnostech a v krutu navíc prostor kolem dveří spolujezdce povrzává.

Tím druhým je pak fakt, že situací, kdy je výhodnější do vozu nakládat něco většího bokem a ne zadními “lítačkami” je v reálném životě nakonec poměrně málo. Jistě – naprosto bezkonkurenční je tato vychytávka při podélném stání ve městech a kurýři rozvážkových služeb za ní budou jistě rádi, ale jinak jsem si při testovacím týdnu všiml, že ačkoli jsem vůz několikrát naložil poměrně plný, nikdy nenastala situace, kdy bych nutně potřeboval z boku onen 144 centimetrů dlouhý nakladací otvor´, respektive nezvládl naložit vůz i v případě, že by tam B-sloupek byl. 

O poznání praktičtější mi osobně přišla druhá část balíčku “Sesame Open”. Jak je vidět z obrázku výše, lze tu sklopit sedadlo spolujezdce do roviny s podlahou a upravit přepážku oddělující prostor pro náklad tak, aby vedla podél středového tunelu. Jde to poměrně snadno, celá operace přestavby vozu z dvou- na jednomístný zabere asi minutu. Konstrukce přepážky nijak nepřekáží, výhled ven neobstruuje, jen pokud jste zvyklí odkládat si věci na sedadlo spolujezdce, máte přirozeně smůlu. Na převoz různých žebříků, trámů a podobně je to k nezaplacení, vůz snadno pojme třímetrové náklady. Jen je třeba je řádně zajistit, aby při brždění nepoškrábaly palubní desku u spolujezdce. V neposlední řadě systém ocení i lidé, kteří ve voze rádi přespávají.

I tato vychytávka sebou ale nese určité kompromisy. Tím nejzásadnějším je právě ona sklopná židle spolujezdce. Ta je oproti standardní verzi bez Isofixu a trochu užší, méně pohodlná a s nížším rozsahem nastavení. Také si pochopitelně do této konfigurace není možné objednat třímístnou přední lavici. Zamrzí i skutečnost, že drátěná přepážka přirozeně nemá žádné zvukově ani tepelně izolační vlastnosti a tak je ve voze docela hluk a trvá déle, než se vytopí. Dobrou zprávou pro ty, kteří by, stejně jako já, uvítali jen ono sklopné sedadlo a bez absentujícího B-sloupku se obejdou, budiž skutečnost, že si ho mohou za rozumných pět tisíc přikoupit i do obyčejné verze.

Jinak je Kangoo taková ta správná francouzská malá dodávka. V tom se nic nemění. Pořád má příjemně rozevlátý podvozek, tlumiče s pořádně vysokými zdvihy a i v lepších výbavách na něm najdete obuté plecháče s fešnými poklicemi a vysokým profilem pneumatiky místo nízkoprofilů a “liťáků”, které jsou možná hezké, ale nepraktické. Tím se také liší od sesterského Citanu – ten je o poznání tvrdší a, lze-li to tak vůbec ve světě užitkových aut říci, sportovnější. Bohaté oplastování, nelakované nárazníky, omyvatelný interiér i pevná potahová látka sedadel jasně ukazují, že se tu nehraje na nějaký zbytečný luxus, ale spíše na maxímální užitnou hodnotu a výdrž. Bezpochyby budeme i tohle Kangoo potkávat ještě za nějakých patnáct, dvacet let, stejně jako jeho předchůdce, jak sice s opadanými kusy interiéru a polámanými nárazníky, ale jinak stále vcelku spolehlivě slouží drobným řemeslníkům a dalším lidem, kteří prostě jen potřebují převážet věci z místa na místo. 

V testované verzi jsem dostal k vyzkoušení silnější ze dvou nabízených benzínových motorů, k dispozici jsou i tři “nafty” a šušká se i cosi o plně elektrické verzi, která však zatím oficiálně představena nebyla. 1,3 litrový čtyřválec TCe 130 známe už z osobních Renaultů a v Kangoo je jeho 130 koní tak akorát. Manulální šestistupňová převodovka má dlouhé kvalty, takže ani v dálničních rychlostech se motor zbytečně nevytáčí. Je naladěn velmi neutrálně, tupě a ploše, což je ale u nákladní dodávky úplně v pořádku. Proklamovaných 6,4 na sto se mi sice dosáhnout nepovedlo, ale konečný průměr 7,8 po testovacím týdnu plném dálničních přesunů a několika jízd s pár set kilogramy nákladu považuji za docela pěknou hodnotu.

Verdikt

Současná generace Renaultu Kangoo je důstojným pokračovatelem úspěšné linie, dělá přesně to, co by měla, je poplatná době a svému využití objektivně ji nemám moc co vyčíst. Zajímavá verze Sesame Open je k dispozici za poměrně malý příplatek dvaceti čtyř tisíc, její pořízení ale doporučuji zvážit i vzhledem k plánovanému využití vozu. Pro řemeslníka, který se pohybuje převážně ve městě a “kolem komína” nebo třeba rozvážkové služby je to jasná volba, pokud ale s vozem plánujete i delší cesty, nebo vozíte častěji spolujezdce, je dobré si v klidu rozmyslet plusy a mínusy tohoto netradičního uspořádání. Rozhodně ale Reaultu tleskám za inovaci a chuť přijít v kategorii užitkových vozů, kde “firmy stejně koupí všechno, co je na trhu” (důkazem toho budiž nový Caddy), s něčím novým. Věřím, že nemalé procento kupujících bude mít se “Sezamu” velkou radost. 

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1333 ccm
Výkon: 96 kW (130 koní) 
Točivý moment: 240 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální 
Maximální rychlost: 183 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,8 s 
Pohotovostní hmotnost: 1360 kg 
Užitečné zatížení (testované verze):  616 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 6,4 (7,8) l/100 km
Zakladní cena: 458 000,- Kč (bez DPH)
Cena testované verze (Cool Open Sesame by Renault TCE130): 509 000,- Kč (bez DPH)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
18. března 2022, 11:51
0

TCe 130 EDC 554 000 Uvedené ceny jsou bez DPH.

reagovat
Jakub Pospíšil
18. března 2022, 11:59
0

Pravdaže.

Ev
Evlo
18. března 2022, 18:07
0

mazec jak peníze ztratili hodnotu

beastar
19. března 2022, 16:43
2

Za ty prachy dneska super nabídka. Seznam dobrý všechno dobrý.

reagovat
Jakub Pospíšil
20. března 2022, 23:03
0

Chybí tomu jediná věc. Verze s peti/sedmi mistama a prosklenou zádí. Maďaři to mají, my zatím ne. Byl by to podle mě za ty prachy trhák.

Opelfahrt
21. března 2022, 00:11
0

Pokud vím z předprodejních informací, osobní verze u nás má být taky. Pokud se teda něco nezměnilo. V této třídě má být v prodeji taky nová generace Fordu Tourneo Connect (i s dieselem a 4x4).
-
Komentář upraven 21. 3. 2022, 00:13:07

Ev
Evlo
21. března 2022, 11:36
0

Otazka jaky jsou realny ceny, no, n1 combo life v automatu stoji tak 620k ...

beastar
21. března 2022, 11:48
2

Skleník bude, cenu zatím nevím.

Fr
Frodo
21. března 2022, 12:55
1

Nový Ford bude jen lehce předělaný průserový Caddy.

Opelfahrt
21. března 2022, 16:06
0

Pravda s tím Fordem, nejdřív mi nedošlo, že je to vlastně VW. Tak to je škoda.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem