logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Dodávkář, Recenze & testy

Renault Express Van TCE 100: Skrytá naděje

Jak si poradí malé dodávky s hrozbou emisního impéria? Přesunem do jiné kategorie je na obzoru nová naděje.

Sága pokračuje! Pro malé dodávky nastala těžká doba. Ačkoli krize dieselgate byla zažehnána, neúprosné emisní normy vyhnaly osobní užitkáče z trhu a pronásledují ho celým evropským prostorem. Vyhýbající se násilné elektrifikaci se malé dodávky skryly v kategorii lehkých užitkových vozů. Neúprosná Evropská unie posedlá sledováním emisí oxidu uhličitého vysílá tisíce úředníků, aby našly ukrývající se vozy…

Foto: autickar.cz

Asi tak nějak by se dala shrnout situace s malými osobními dodávkami, které ještě nedávno tvořily páteř dopravy malých živnostníků. Berlingo, Kangoo a Caddy v osobních verzích s jednoduchou grafikou na sklech tak nějak nevyhnutelně patří ke každému vesnickému stavení se zánovní sytě barevnou omítkou.

Foto: autickar.cz

Jenže pak se ukázalo, že fleetové emise si nadále s malými osobáky již neporadí a automobilky musely zvolit nouzové řešení. Zatímco Stellantis zvolil cestu čistě elektrických verzí, Renault se z trhu osobních dodávek jednoduše stáhnul do kategorie LUV N1. Dnes už naštěstí není povinné mít v těchto vozech pevnou přepážku. Přesto se dá očekávat útlum zájmu po praktických dělnících, na které jsme si za posledních 20 let tak zvykli.

Foto: autickar.cz

K testu jsem dostal základní užitkový model Renaultu, konkrétně Express Van, který nahradil rumunského sourozence Dokker a vlastně tvoří teď nejlevnější způsob, jak si pořídit francouzský stěhovák. V užitkové verzi je vůz dvoumístný, s pevnou přepážkou za řidičem. O pohon se stará přeplňovaná čtyřválcová třináctistovka s výkonem 75 kW (100 koní) a momentem 200 Nm. Váha prázdného vozu je jen lehce nad 1 200 kg, takže malý motor nemá s vozem zase tolik práce. Motor je vlastně věc, která mě na tomhle autě zaujala snad nejvíce. Z minulých zkušeností s vozy podobné kategorie si totiž pamatuji jednu důležitou poučku: Jedině v naftě! Benzínové strojovny byly dříve zpravidla značně poddimenzované a měly problém rozhýbat plně obsazený a naložený vůz na dynamiku, kterou bych ještě nazval bezpečnou. Naštěstí v tomto případě se jednatrojka nedá nachytat a srdnatě táhne už od nejnižších otáček, jak se na turbomotor sluší.

Foto: autickar.cz

Ani naložené auto neznamená, že byste se báli vyjet z vedlejší komunikace na hlavní. Svůj podíl na tom má i velmi krátce poskládaná převodovka, která je stavěná na poskakování po městě. Bohužel krátká převodovka v kombinaci s přeplňovanou zážehovou jednotkou naprosto ztrácí dech při pokusu dosáhnout legálního limitu na dálnici. Nepomáhá ani relativně malá nádrž o objemu 50 l. Když jsem z Prahy dorazil po hradecké dálnici a spleti navazujících silnic do domova ve Slatiňanech u Chrudimi, zjistil jsem, že půlka nádrže jaksi není. Zavinila to snaha nezaostávat za okolním provozem a jet alespoň trochu plynule i v táhlých stoupáních. Nezbývalo, než přikročit v testovacím týdnu k ultraúsporné jízdě, která by průměrnou spotřebu dostala alespoň pod 8 l na 100 km.

Foto: autickar.cz

V kabině renaultu jsem se cítil jako doma. Především proto, že mám rád soudobou ruskou automobilovou produkci a dacie mě nijak neurážejí. Tvrdé plasty jsou všude. Co jiného v nejlevnější dodávce, že? Nicméně sedačka je měkká, sedí se na ní jako na záchodku a volant je tak nějak před vámi. Vyklopil jsem si ho pěkně ‚na autobusáka‘ a vesele šlapal po pedálech. Řazení je typicky francouzsky gumové, spojka kdeco odpustí a krátká převodovka roztáčená za pomocí čiperného turba umožňuje rozjíždět se třeba i na trojku, když jste zrovna před semaforem mysleli na něco jiného. Brzdy jsou typicky francouzsky jedovaté a účinné. Na co jsem si musel zvykat, byla ochota auta zrychlovat. I když ve válcích hoří benzín, kdybych si zacpal uši, prohlásím, že řídím naftovou šestnáctistovku. Přední kolečka zdatně tahají od nejnižších po střední otáčky. Pak už se jim moc nechce a je čas na další stupeň. De facto jen držíte jeden ze dvou pedálů napravo na zemi, a přitom hodně kvedláte řadičkou. Takové trochu binární ovládání.

Foto: autickar.cz

Poslední dobou bývám nepříjemně rozčarovaný z podvozků moderních vozů, které si moc neumí poradit s našimi silnicemi páté a vyšší třídy. Obzvlášť tady na hranici Pardubického kraje a Vysočiny je komfortní a odolný podvozek nutností k přežití. Co se pak děje za Žďárskými vrchy, raději nebudu komentovat. Hic sunt leones. Naštěstí má malý Express typicky gumově houževnatý podvozek, který nechá auto v oblouku zakleknout, ale nepustí se vytyčené dráhy. Není to žádná řidičská extáze. Spíš mi to připomíná geniální skeč, ve kterém Mr. Bean řídí auto z majestátního ušáku na střeše svého vozu. Jo, takový asi pocit to je, spěchat s francouzskou dodávkou, a přesně tak to má být.

Foto: autickar.cz

Užitné vlastnosti vozu jsou přesně v duchu… všech ostatních, řekl bych. Nemůžu si pomoct, ale s jedinou výjimkou Volkswagenu Caddy fungují prostě všechny tyhle dodávky úplně stejně. Jediný Caddy je vymyšlený hůř. Dozadu se vejdou věci. Na délku i na výšku. A kdyby se vám tam povedlo hopkavou jízdou rozlít plný kbelík primalexu, vezmete to prostě wapkou a je pokoj. Ani na minutu vám to nebude líto, protože si zase můžete dohopkat pro další kbelík, který dáte k nohám spolujezdce, aby po prázdném nákladovém prostoru neskákal. Dokonce si tu jízdu tam a zase zpátky na palubě rozverné malé dodávečky moc užijete.

Verdikt

Foto: autickar.cz

Renault postavil základní model, který jsem si v duchu překřtil na dacii. Stojí jako dacia, jezdí jako renault, vyrobený je jako renault a vypadá zase jako dacia. Vzhledem k zábavnému svezení a nekomplikovanému projevu s tím nemám nejmenší problém. Dokonce i ta třináctistovka by mohla vydržet nějaký ten čas spolehlivě fungovat. S čím však trochu problém mám, je spotřeba, která se mi ani s největším vypětím nepodařila srazit pod 7,5 l/100 km. Na druhou stranu – za všechno se platí, a pokud chcete mít úspornější variantu, v nabídce jsou nafťáky. Ovšem benzínová varianta bude vždy živější a hlavně rychlejší, což je přesně to, co od malé francouzské dodávky očekávám. Uvidíme, jak dlouho nám Renault Express Van vydrží v nabídce, než ho i tady najde neúprosné úřednické impérium.

Technická data

objem (cm3) / počet válců / ventilů: 1 333 / 4 / 16 
maximální výkon kW (k) při ot./min.: 75 (100)
maximální točivý moment Nm při ot./min.: 200 při 1 400
typ vstřikování: přímý vstřik
palivo / objem palivové nádrže (l): benzín / 50 
převodovka/počet stupňů: manuální / 6 
maximální rychlost (km/h): 170
zrychlení 0–100 km/h: 11,8
maximální povolená hmotnost: 1868–1878
pohotovostní hmotnost: 1218–1228
max. užitečné zatížení: 650
max. hmotnost brzděného přívěsu: 1200
max. hmotnost nebrzděného přívěsu: 645

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Romus
21. 2. 2022, 19:24 0 reagovat

Problém je, že nestojí jako Dacie :-) Dokker Van stál tak o 25% méně. Účastnil jsem se honu na jednoho z posledních skladových dokker vanů v ČR na konci loňského roku a byl to blázinec.

Jan Machač
22. 2. 2022, 01:19 1

všechna auta šla za poslední půlrok tak o 15 - 20% nahoru...

Romus
22. 2. 2022, 12:33 0

Tak jasný, ale ono to v 9/2021 bylo že buď se narychlo koupí skladová Dacie za 300k včetně DPH, nebo jako náhrada tenhle Rencek za 320k bez DPH

Jakub Pospíšil
22. 2. 2022, 19:57 0

Zas ale na obranu renaultu musím říct, že s dokkerem mám najeto pár set km a tohle je lepší i o víc, než jen těch 20k.

Adam Forman
23. 2. 2022, 06:17 0

Naprostý souhlas. Tohle je už skoro osobní Renault. Na poměry užitkových je to úplně na úrovni.

HandyMan
13. 7. 2022, 17:32 0

@Jakub: 300k s DPH a 320k bez DPH = rozdíl skoro 70 tis., nikoliv jen 20. Ale jinak užitečný test. Už to tu padlo: do vysokých krabic je lepší 1.5 dCi, máme v práci jednu v Dačce Dokkeru, kluci se s ní nemazlí a jezdí pod 6 litrů. S dílenskou vestavbou prakticky pořád naložená na max. Samozřejmě ergonomie Dokkeru byla dost mizerná, to je fakt. Tohle vypadá podstatně lépe.

M P
22. 2. 2022, 14:55 3 reagovat

Bonusové body za fotky z nejhezčích oblastí Chrudimi :D
Tam jsem byl kdysi s Giulií a tehdyještěšéfredaktorem :))

Jan Machač
22. 2. 2022, 21:15 0

Taky jsem se divil, ze tady soziopath s mobilem nafotil fotky lepsi nez lide se skly... ;-)

Adam Forman
23. 2. 2022, 06:17 0

To jsou zážitky, na které se nezapomíná! :-D

Zajda
25. 2. 2022, 14:42 0 reagovat

A kdy bude test toho Malucha? :-)

mariov8
28. 2. 2022, 09:59 0 reagovat

Moje zkušenost, jak je to vyšší než 1,65m, patří tam nafta. I když tento motor vyvíjený ve spolupráci s mercedesem je velice příjemný a žere i méně než předchozí 1,2TCE, pořád to je prostě benzín.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte