načítám data...

Mercedes Citan 112CDI: Podařený reparát

Prvnímu Citanu jsme se po právu smáli. V Mercedesu ale nehodili flintu do žita a rozhodli se to zkusit znovu a lépe.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Celá anabáze s první generací Citanu byla typickým vítězstvím tabulek nad tradicemi. Tak nějak se přišlo na to, že pro některé zákazníky je i krátké Vito příliš velké a tací utíkají od “hvězdy” směrem k Volkswagenu pro Caddy nebo případně pro nějaké francouzské alternativy. Vývoj vlastní minidodávky byl ale příliš drahý, naštěstí tu ale byla joint venture s Renaultem a výsledkem bylo Kangoo, které dostalo nový předek, trochu jiný interiér a ve výsledku bylo vlastně horší než předloha. 

Za nepodařený vůz si Mercedes vyslechl kritiky dost a dost, takže bylo jasné, že pokračovat v takto nastaveném trendu je nesmysl. Ve hře byla varianta, že se Citan z nabídky zase tiše odebéře a všichni na něj časem zapomeneme, anebo o poznání složitější cesta, totiž že se nová generace pokusí napravit nedobrou pověst předchůdce a etabluje se jako plnohodnotný doplněk jinak velmi kvalitní řady Mercedes Professional. 

Foto: autickar.cz

Vzhledem k tomu, že píšu tenhle test a na fotkách vidíte vůz, který se od předchozí verze značně liší, není asi těžké poznat, jakou variantu nakonec zvolili. Nedá se sice úplně říci, že by šlo o vůz pouze od Mercedesu, opět sdílí základ s Kangoo, ale tentokrát se obě automobilky podílely na vývoji od samého začátku. Společné části jsou díky tomu natolik dobře a kvalitně vymyšlené, aby obstály i u kritičtějších zákazníků Mercedesu, na čemž zcela jistě v konečném důsledku profituje i Renault, nicméně oba vozy jsou mnohem rozdílnější, než tomu bylo dříve. To jsem měl možnost exaktně vyzkoušet, Kangoo jsem si půjčil hned po Citanu a dost možná se na stránkách Autíčkáře dočkáte i srovnávacího testu. 

Ale zpátky do šedého “panel vanu” od Mercedesu. Na vyzkoušení jsem dostal vyšší výbavu PRO s lakovanými nárazníky a litými šestnáctkami, která na první pohled nevypadá vůbec špatně. Trochu mě zamrzela šedivá barva, která je sice docela populární, ale stejně jako na prominentních octaviích i zde mi ze všeho nejvíce připomíná odstín novodurové roury. Mercedes ale bez příplatku nabízí hned čtyři odstíny: kromě šedivé ještě bílou, červenou a modrou, takže si každý zákazník může vybrat dle chuti a nestojí ho to nic navíc. To se mi líbí. 

Foto: autickar.cz

Nejsilnější naftová motorizace 112 CDI je tu spřažena se šestistupňovým manuálem, v nabídce je i osmistupňový automat, který by se mi osobně zamlouval asi více. Manuál není špatný, ale na můj vkus jsou tu kvalty zbytečně krátké, a tak je potřeba často řadit. Při rozjezdech jsem si běžně zvykl některé rychlosti úplně přeskakovat. Chápu, že je to takto nastaveno proto, aby měl vůz dostatečnou dynamiku i s těžkým nákladem nebo přívěsem, ale snad alespoň delší šestka by vozu docela slušela. Lehce nad dálničním maximem, takříkajíc “v toleranci” totiž motor točí rovné tři tisíce otáček za minutu – pokud zavítáte na obligátní německou dálnici, je jízda dosti neúsporná. 

Na druhou stranu se mi líbí, že je řadicí páka pěkně vysoko, má krátké a přesné dráhy a celkově je poznat, že účelem bylo postavit kolem řidiče kokpit, jehož ovládání se co nejvíce podobá osobním modelům značky. Najdeme tu plnohodnotný systém MBUX, sice na menším displeji než v luxusnějších vozech, ale stejně dobře a spolehlivě fungující. K dispozici je i hlasové ovládání, které se ale nespouští slovy “Hej Mercedesi” ale prostě tlačítkem na volantu. Což je asi i praktičtější varianta. Potěšil mě i bezdrátový CarPlay/Android Auto, to v téhle třídě ještě zdaleka není standardem.

Foto: autickar.cz

Celkově se mi líbí, jak se podařilo zachovat užitkovost vozu, pořád je tu klimatizace ovládaná kolečky, dost velkých tlačítek, omyvatelné povrchy a přehledná přístrojovka, ale zároveň se sem dostaly moderní technologie, které řidič může využít a zjednoduší mu cestování. Může je ale také s klidem ignorovat a vůz bude spolehlivě fungovat i tak. Jakákoli důležitá funkce se tu dá ovládat bez jediného dotyku na displeji – jen čistě tlačítky a otáčedly. 

A konečně nemohu nezmínit ani příplatková sedadla pro komfortnější sezení. Ta sice nevypadají na první pohled nijak zvlášť “fancy”, neumí masírovat a skoro nemají boční vedení, jenže to by se do dodávky ani moc nehodilo, že. Mají ale dobře vytvarovaná záda, dostatečně dlouhý sedák a širokou škálu manuálního nastavení, takže se v nich dají v pohodě absolvovat i každodenní delší cesty. Nastupování usnadňují i dveře, jež se otevírají téměř do pravého úhlu. 

Foto: autickar.cz

Prostor pro náklad je v “plechové” verzi oddělen od kabiny pevnou přepážkou. Mercedes nenabízí zajímavou funkci “Open Sesame”, se kterou přišel Renault, kde je díky absenci B sloupku a skládací sedačce spolujezdce možné vozit opravdu dlouhé předměty. Důvodem byla snaha o zachování co nejlepší torzní tuhosti vozu, což je skutečně poznat – Renault je mnohem měkčí a místy v interiéru i dost vrže, čehož se u Mercedesu opravdu nemusíte bát. 

Vůz je pocitově opravdu festovní, nikde nic neskřípe, ani na nerovnostech se neozývají pazvuky a lupání pro dodávky jinak veskrze typické. Jistě tomu pomohl i výborně naladěný podvozek, který, ač není kdovíjak měkký a celkem minimalizuje náklony, nedrncá na dírách, tlumí opravdu ukázkově, ale přitom je příjemně jistý a čitelný. Nemyslím si, že by snad někdo za volantem naftového Citanu hledal radost z řízení a nějaké ostřejší svezení, ale když by snad náhodou chtěl, jde to tu mnohem lépe, než bych čekal. 

Foto: autickar.cz

Vůbec největší devizou Citanu je ale skutečnost, kterou z fotek na první pohled nepoznáte. Dá se totiž pořídit i v osobní verzi s prosklenou zadní částí. A já vím, že si říkáte, že na tom nic moc není, jenže podívejte se se mnou do nabídek ostatních výrobců. Renault a jeho Kangoo případně Express: oba se nabízí jen v plechové verzi. Osobní Kangoo sice existuje, ale k nám se nedováží, Express (který nahrazuje oblíbenou Dacii Dokker) už bude jen plechový. Koncern Stellantis odpískal spalovací osobní dodávky úplně, takže si jeho produkty už můžete koupit jen jako Toyotu Proace City nebo Verso, na které se docela dlouho čeká, pokud si nevyberete ze skladovek. Pak je tu Caddy, které v současné generaci není moc dobré, zato stojí spoustu peněz (cenový rozdíl je oproti Citanu u základních verzí přes sto tisíc a pak se už jen zvětšuje), a ještě Transit Connect Combi, který je sice docela podařený, ale hraje primárně na užitkovou notu a jako rodinné auto se moc nehodí. No a to je tak zhruba všechno. 

Osobní Citan tak zůstává dost možná poslední možností pro ty, kterým dosud dobře sloužilo nějaké to celoprosklené Berlingo, Kangoo nebo třeba Doblo. Jak funguje Citan jako osobák se časem na Autíčkáři dozvíte také, v Mercedesu nám na test slíbili rodinnou verzi s benzínovým motorem, prý bude dokonce lakovaná stylovou žlutou metalízou. Za sebe mohu říci, že poměrem ceny a výkonu mě Citan opravdu mile překvapil a dokázal bych si ho klidně představit jako takové univerzální rodinné auto na všechno. Akorát teda asi raději s tím automatickým osmikvaltem, aby se v něm daly pohodlněji polykat dálniční kilometry. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Po neslavné premiéře se Mercedesu povedlo etablovat na trhu s malými dodávkami a vyrobit příjemný vůz, který nabídne užitnou hodnotu dodávky s jízdními vlastnostmi a půdorysem menšího osobáku. Překvapivě nízká cena i v porovnání s mnohem plebejštějšími a hůře zpracovanými konkurenty rozhodně potěší, mnoho nelze vytýkat ani jízdním vlastnostem. Krátká manuální převodovka se hodí spíše pro využití vozu v “last mile delivery”, na delší cesty bych rozhodně volil automat, kde dva kvalty k dobru citelně vylepší spotřebu v rychlostech nad dálničním maximem. Ve výsledku ale musím říci, že pokud nepotřebujete prodlouženou verzi, případně vás neláká vychytávka “sesame open” v sesterském Kangoo, která sice zlepší užitnou hodnotu, ale ubere na akustickém komfortu a tuhosti karoserie, nenapadá mě moc důvodů, proč v téhle kategorii pokukovat po čemkoli jiném. Do jisté míry je to ale i proto, že se výběr vozů se zde nepříjemně zmenšuje. 

 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1461 ccm
Výkon: 85 kW (114 koní) 
Točivý moment: 270 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální 
Maximální rychlost: 176 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 12 s 
Pohotovostní hmotnost: 1620 kg 
Užitečné zatížení (testované verze): 476 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 5,5 (6,3) l/100 km
Zakladní cena: 418 000,- Kč (bez DPH)
Cena testované verze (112 CDI Van Pro): 507 500,- Kč (bez DPH)

Foto: autickar.cz

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
02. února 2022, 00:35
-1

Ejhle pokrok. Jo líbí se mi až na drobnej detail. Z boku to vypadá blbě. Předek je mooooc dlouhej. Vypadá jak nalepovací frňák namaškarní. Buď by chtěl pokrátit a bebo kolo posunout víc dopředu. To se soudruhům nepovedlo.
Ale za tu cenu to kupce najde.

reagovat
Do
Dodo
02. února 2022, 02:16
1

jo, vypadá to trochu poslepovaně, ale ladné designové křivky při výběru užitkových aut asi priorita úplně nebudou ;)

kotzitzaq
02. února 2022, 08:27
5

Ono nový Caddy taky není po stránce designu nějaká bomba. Zato je výrazně dražší a v mnohém horší. Nový Connect bude přeznačkovaný Caddy, Fiat = Stellantis, tedy nové Doblo bude v osobní verzi jen elektrika. Takže pokud někdo potřebuje malou osobní dodávku (a nechce francouzskou Toyotu), tak mu moc možností nezůstává. V této plechové verzi bude asi konkurence silnější, ale tam je vzhled vedlejší.

Wa
Wakantanka
02. února 2022, 21:09
0

Osobná verzia bude aj so spaľovacím motorom, akurát už nebude ako MÁ, ale len ako N1.

kotzitzaq
02. února 2022, 22:13
0

Slibovali, ale v ČR je zatím jen užitkáč polocombi, který diskutujeme níže. Taky je otázka, kolik bude v N1 verzi míst. Např. Rumuni už dnes nabízí N1 Duster, ale je homologován jen pro čtyři - ikdyž doložnost těchto dodávek bude vyšší, než u low cost SUV, tak by to snad mohlo vyjít i na 5 míst.

Avex
02. února 2022, 08:54
0

V pohřebních ústavech už žhavěj konfigurátor :D

reagovat
martin_100
02. února 2022, 13:44
3

Jo ale jenom v těch co se specializujou na děti a liliputy :-)

beastar
02. února 2022, 15:56
3

Že jo. Já nad tím přemýšlím co to napsal a smál sem tomu ráno. Ono je to na rakev malý co :D

fr
frite
02. února 2022, 09:54
0

No,Stelantis nabídne osobní dodávky už jen jako Ev, ale pořád ponechalo možnost objednatvsi užitkové verze s druhou řadou sedadel a porosklenim druhé řady, za příplatek i prosklení kompletní.
Konkrétně u Citroenu tuto verzi vedou v ceníku jako Berlingo polokombi.

reagovat
kotzitzaq
02. února 2022, 10:10
4

Ano to sice nabízí, ale je to jen L2 a opravdu jako užitkáč s odpovídajícím provedením interiéru. Do klasické osobní verze to má hodně daleko a je to spíš na rozvoz dělníků:

martin_100
02. února 2022, 13:45
0

Proč? Nevypadá to nějak nepohodlně. Ani nevidim nějaký díry kudy by ti z auta vypadaly děti....

kotzitzaq
02. února 2022, 15:46
1

Sedačky jsou sice standardní, ale měl jsem tu čest jet obdobným provedením.v předchozí generaci (ta měla ještě navíc lavici místo sedadel) a komfort byl primárně omezen hlukem. Méně tlumících materiálů ve dveřích a hlavně ta plechová bedna vzadu.

Kuře
02. února 2022, 16:39
1

Martin - protože lidi jsou dneska strašně zmlsaní...
Za mě tohle může být úplně v klidu dostatečné komfortní rodinné auto za ty prachy. A s hogo fogo znáčkem k tomu...
Jen prostě lidi si zvykli na Supy, Pašíky, Bavoráky a Audiny, dvoutunová SUVčka v kůži a plný a běžný auto už jim holt nevoní, no...

kotzitzaq
02. února 2022, 16:56
1

Není to až tak o zmlsanosti. Mně osobně se třeba osobní verze dodávek hodně líbí a považuju je za super řešení rodinné mobility. A tenhle nový Mercedes zvlášť za tu cenu té osobní verze je super. Ale ta plechová bedna v té užitkové polocombi verzi Berlinga fakt není na rodinné užití ideál. A to píšu jako uživatel Roveru s hadrovou střechou :-).
BTW: Superb bych jako vzor komfortu neuváděl

martin_100
02. února 2022, 19:37
0

Kdyť si ty plechy rodina může vylepit tlumícím materiálem.
Lidi jsou hakt zmlsaný. Známý jestě 15 let zpátky měli jako rodinnej kočár citroen C15 s dlouhou budkou a v ní byly dvě podélný lavice. To byla spartánská kára. Holý plechy standart a topenívzadu taky nebylo.

kotzitzaq
02. února 2022, 21:42
3

Jasný a před 150 lety měli povoz v lepším případě s koněm a taky to stačilo. S tou C15 jste nepěkně zmlsaný ;-)

vojtacz
02. února 2022, 10:03
1

Za ty peníze ať se jde Caddy vycpat, i ta rodinná verze vypadá slušně a dokonce jde nakonfigurovat s půlenýma zadníma dvěřma. Ale ten automat prostě v konfigurátoru není.. nebo ho nemůžu najít.

reagovat
Jakub Pospíšil
02. února 2022, 10:58
0

Máš pravdu, asi to bude nějaký výpadek. V tiskovkách i dokumentaci se 8q dvouspojka (stejná jako v osobních Mercedesech) objevuje. Snad se do nabídky zase vrátí.

Kuře
02. února 2022, 16:41
0

Ono se ještě dá koupit auto kolem půl mega co by si i někdo vážně i koupil? To sem nevedel:))

reagovat
Ju
Junior
02. února 2022, 17:13
0

Jen nezapomeň že je to bez dph muj kureci priteli

mariov8
03. února 2022, 14:28
0

Slabší motory, popravdě do té plechovky se bude spíše prodávat 100 koňová 1,5ka, už mají "normální" zpřevodování.

112CDI 100 tacho asi 2000, 140 tacho znamená 2750 a to už je hodně (ten motor má síly dost), 150 tacho 3000 (a to je strop pro dlouhodobou jízdu po dálnici).

Motorizace 108CDI a 110CDI však točí při 100 tacho asi 1750, 140 tacho znamená 2500 (strop pro hlukový komfort) a při 3000 to již jede 170 tacho. Osobně zkoušeno.

Dvouspojka Getrag bude na jaře a sázím na to, že těch 7 stupňů srazí otáčky na dálnici i pro nejsilnější diesel.

Bomba bude nová Třída T, protože se trh vyprazdňuje a bude to více udělané jako náhrada rodinného MPV než dodávka na přepravu lidí. Caddy se nepovedlo a Frantíci se střílej sami do nohou.

Na importu mají ještě benzínové zlaté kombi 113, to si půjčte, jen je na něj asi fronta, to je úplně jiné auto!

reagovat
Ja
Jarouš
07. února 2022, 20:23
3

Citan tourer jsem měl půjčený na víkend se slabším 70kW CDI. Není to závodník, dobře sedí, manželka byla taky s řízením spokojená. Tak jsem ho objednal. Ten můj kousek by měl jít do výroby v dubnu. Je to Citan tourer Start+ 70kW CDI, v základu je to verze PRO a nějaké drobnosti navíc, přiobjednal jsem si tažné zařízení a hagusy s integrovanými příčníky (simply Clever od Dacie) a integrovaný držák na mobil (taky od Dacie). Systém Mbux a led světla jsem si nepřiobjednal. ( 60 tis je fakt dost). Záruka je 2+2 roky. Cena 603000.včetně DPH A zaplatil jsem si 4 servisní prohlídky za 28000. Uvažoval jsem ještě o Caddym ( navíc 160000) a Toyota (navíc 75000). Takže vyhrál francouz s třícípou hvězdou.V kupní smlouvě mám, že auto je Kategorie M1, tedy osobní 5ti místné

reagovat
Jakub Pospíšil
07. února 2022, 20:26
1

Koukal jsem do ceníku na ten Start+ a je to pěkná nabídka. MBUX mám rád, ale jak jsem psal, zrovna Citan funguje v pohodě i bez něj, takže to nebude problém. Co si myslím, že je poměrně dobrá investice v případě plánovaných delších cest jsou ty lepší sedačky.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem