načítám data...

Mercedes Sprinter 314CDI Speed delivery door: Balíkářův sen

O tom, že Sprinter je podle mého názoru nejlepší velká dodávka na našem trhu jsem psal už několikrát. Tenhle mě ale obzvláště nadchnul.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

V poslední době se dost mluví o budoucnosti kurýrní dopravy. Povídá se, že nákladní auta do center měst nepatří, že by se to dalo vyřešit i elegantněji. Obskurnosti jako cargo kola se pomalu a nejistě objevují i u nás, aby polepené reklamou spedičních společností prodělávaly, ale zlepšovaly ekologický obraz toho kterého přepravce. “Rohlíci” drandí v nabíjecích pick-upech (a tiše závidí kolegům v naftových Caddynách), Alza se snaží zavážet pražské prodejny s elektrickými dodávkami SAIC. Je to do jisté míry trochu divadélko, za určitých okolností to ale fungovat asi může. 

Drtivá většina zboží a zásilek se do cíle své cesty dostává starým osvědčeným způsobem, který zahrnuje nejdelší nejvyšší verzi klasické naftové dodávky, řidiče a spoustu práce. Sám jsem si balíkařinu párkrát vyzkoušel a od té doby si o to víc vážím každého, kdo mi bez ohledu na počasí vcelku spolehlivě doveze prakticky cokoli, co si den předem rozhodnu objednat. Tímto ještě jednou děkuji hrdinovi, co mi minulý týden dovezl krbová kamna. 

Foto: autickar.cz

Co mě na rozvozu zásilek po městě obzvláště hnětlo byla nutnost neustálého otevírání a zavírání různých dveří. U skříňové dodávky se proces doručení balíku sestává z neustálého přelézání z kabiny do nákladového prostoru a zpět, přičemž “šoupačky” bývají na straně spolujezdce, tudíž je vždy třeba celý vůz oběhnout. Obzvláště otravné jsou větší “obouruč” balíky, které je po vyložení nutné postavit kvůli zavření dveří někam na zem, což je vskutku skvělé když prší, nebo sněží. A to nemluvím o neustálém lovení klíčů z hlubin kapes. Odemčenou dodávku bez dozoru fakt nechat nemůžete a keyless je u užitkáčů z říše snů. 

Takže zastavit, vypnout motor, otevřít dveře u řidiče, protože se stojí u kraje silnice, je potřeba počkat až nic nepojede, vystoupit, zabouchnout, oběhnout dodávku, otevřít šoupačky, najít na podlaze balík, vyndat balík, zavřít šoupačky, zamknout, odnýst, předat, přijít zpět k autu, najít klíče, odemknout, počkat až nic nepojede, nastoupit, popojet…a to celé klidně sto padesátkrát denně. Tenhle job prostě není žádná selanka. 

Foto: autickar.cz

Jsem si jistý tím, že při navrhování delivery verze Sprintera spolupracovali inženýři ze Stuttgartu s pěknou řádkou zasloužilých kurýrů. Poslouchali jejich nápady a stížnosti, přemýšleli, trochu se inspirovali za oceánem a výsledkem je něco, co se nebojím nazvat snem každého balíkáře. Tohle auto vypadá ze tří stran jako klasický dlouhý Sprinter. Rozdílný je jen levý bok, kde (kromě reklamního polepu) najdeme dvoukřídlé dveře, ne nepodobné těm z městského autobusu. Jsou samozřejmě elektricky ovládané a dokonce se umí automaticky otevírat a zavírat. Oproti těžkým šoupačkám je to rozhodně krok správným směrem.

Tím to ale teprve začíná, změn je tu mnohem víc. Začneme třeba vzadu – Balíky tu lze vyrovnat do polic s dvousetkilovou nosností, regálky se snadno sklápějí, takže v případě, že nejsou potřeba, lze je připlácnout ke stěně dodávky a nepřekážejí. Potěší i trojice silných LED světel na stropě, která usnadňují hledání zásilek v policích. A jak je vidět na fotce níže, odpadná i to nepříjemné přebíhání venkem – nákladový prostor je s kabinou spojen zamykatelnými šoupacími dveřmi. 

Vpředu pak nenajdete obligátní trojmístnou lavici, ale jen jedno sedadlo řidiče a jedno nouzové sklopné “kinosedátko” určené pro občasného spolujezdce. Díky tomu je vpředu spousta místa, zmizely takové ty černé díry mezi sedačkami, kam v nejnevhodnější dobu pravidelně zapadají drobné a tužky. Kabina se dá krásně “zabydlet”, na věšáku v právé části může klidně viset nepromokavá bunda, která v dešti neodkapává na čalounění, ale přímo na podlahu, s přehledem se sem vejde batoh, taška s nákupem, nebo nějaká obzvláště křehká zásilka a o nic z toho nikdo nezakopává. 

Foto: autickar.cz

Kromě toho je tu ještě dvojice neobvyklých tlačítek na středovém panelu. To vpravo otevírá zadní “autobusové” dveře, tím levým se pak ovládá automatický režim, další naprosto zásadní trumf Sprinteru. S tímto módem totiž doručovací procedura, respektive veškeré otevírání dveří, rozsvěcení a podobně, probíhá zcela automaticky. Po zastavení vozu a vypnutí zapalování se odjistí dveře do nákladového prostoru (za jízdy jsou z bezpečnostních důvodů zamčené, lze je ale manuálně odjistit). Když je kurýr odsune, automaticky se rozsvítí zadní LED lustry a zároveň se otevřou boční “autobusová” dvířka. Řidič za sebou zavře dveře do kabiny a ta se celá zamkne, aby jeho osobní věci zůstaly v bezpečí. Po nalezení balíčku pak může vyjít ven z dodávky, boční dveře se automaticky zavřou a zamkne se i zadní trakt. 

Při návratu pak stačí tlačítkem na klíčích otevřít boční dveře, vlézt dovnitř, čímž se odemknou “šoupačky” do kabiny a zároveň se za řidičem zavřou dveře ven. Po projití na kapitánský můstek už stačí za sebou jen zasunout dveře, ty se samočinně zajistí a můžete vyjet. Automobil od řidiče za celou dobu vyžaduje jen jedno odemčení bočních dveří, vše ostatní se děje samočinně bez nutnosti hledat klíče, nebo tlačítka. Zní to poměrně komplikovaně, proto jsem proces natočil, aby to bylo jasnější. 

Kromě těchto specifických vychytávek je tu i pár příplatků, které si můžete pořídit i k jiným Sprinterům, ale tady dávají dokonalý smysl. Ať už to je zvětšená palivová nádrž o objemu 93 litrů (protože tankování zdržuje), silnější alternátor, zesílený podvozek pro nekvalitní cesty, zesílená přední i zadní náprava, akustický paket omezující pronikání hluku od motoru k řidiči, ale třeba i omezovač na 130 km/h (protože komu se chce řešit pokuty). Potěší i desetipalcový infotainment s aktuální verzí systému MBUX, který je skutečně dobře odladěný a v kombinaci s Android auto/Apple car play lze šikovně nakonfigurovat a dokonce si poradí i s importem seznamu mapových podkladů v .CSV přímo do navigace. A najdeme tu i nadstandardní množství USB zásuvek na všechny telefony, čtečky, PDA, palubní kamery a další kurýrní nezbytnosti.

Třeba i taková drobnost, jako zavírací kryty schránek na vrchu palubní desky jasně ukazuje, že se tu zkrátka přemýšlelo nad každým detailem. Je jasné, že tyhle praktické šuplíčky budou plné různých dokumentů, doručenek, dokladů a dalších věcí. A bez zavíracích krytů by se tyhle papíry akorát odrážely v předním skle, takhle jsou ale pěkně schované a neruší. 

Foto: autickar.cz

Sto pět kilowattů “třistačtrnáctky” táhne díky 330 newtonmetrům docela svižně, sedmistupňový hydroměnič losuje kvalty, rádio hraje na poměry dodávek opravdu nadstandardně a kilometry ubíhají docela příjemně. Je tu samozřejmě i pár drobných vad na kráse, ale nic moc zásadního. Vlastně jsem přišel jen na dvě mrzutosti – tou první je absence těsnění u posuvných dveří v příčce mezi nákladovým prostorem a kabinou. Nějaký kousek gumy by zvýšil akustický komfort, takhle se rámus od balíků ozývá dopředu zbytečně moc. A tou druhou je skutečnost, že v případě, že v automatickém módu necháte klíčky náhodou v kabině, vůz se i tak zamkne. S klíčemi vevnitř. Což je v případě pracovního dne a vozu plného balíků nehezká nepříjemnost. Klíče od auta je tedy ideální nosit pořád na krku.

Jak jsem už několikrát v různých testech psal – mám moc rád auta, u kterých je na první pohled poznat, že se u jejich výroby přemýšlelo. Že se někdo prošel hotovým konceptem a hledal další a další drobné detaily, které by šly ještě alespoň trochu vylepšit a doladit. A co teprve, když se vývoj konzultuje s lidmi, kteří budou daný vůz skutečně využívat. U kurýrní verze Mercedesu je tohle znát na každém centimetru. Je to moc dobře navržené nářadí, které funguje a usnadňuje každodenní těžkou práci. Už dlouho jsem nebyl z testovacího auta tak nadšený. Není to nejrychlejší, nepohodlnější nebo nejzábavnější vůz, jaký jsem kdy řídil, ale dost možná si odnese titul toho nejpromyšlenějšího. A to není malé ocenění. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Kurýrní dodávka. Dvě slova, pod kterými jsem si donedávna představil oprýskanou bílou bednu na kolečkách v základu s nervózním řidičem za oloupaným plastovým volantem. Mercedes ukazuje, že to jde dělat i jinak. Ano, není to nejlevnější varianta, ale věřím, že promyšlená vestavba zásadně zrychlí proces doručení a pomůže k všeobecné spokojenosti řidičů. Vůz navíc vznikl na tom nejlepším základu, který lze ve světě velkých dodávek u nás dneska pořídit. Zda se z něj stane běžný služebák našich balíkářů si netroufám odhadovat. Obávám se ale, že u některých doručovatelů bude tlak na levné pořízení vozů asi přeci jen silnější, než touhla po tom mít spokojené zaměstnance. Ale možná se najde i pár šťastlivců, kteří kurýrní Sprinter nafasují. Moc bych vám to, kluci a holky, přál. Je to totiž fakt skvělé auto. 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 143 ccm
Výkon: 105 kW (143 koní) při 3 800 ot./min
Točivý moment: 330 Nm při 1 400 – 2 400 ot./min
Převodovka: sedmistupňový automat (hydroměnič)
Průměrná spotřeba (udávaná/ v testu): 7,7/ 8,2 [l/100 km]
Základní cena testovaného modelu : 888 000 Kč bez DPH
Cena příplatkové výbavy: 554 179,- Kč bez DPH
Celkem s DPH: 1 745 036,59 Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pa
Pan Tadík
10. června 2022, 00:32
-22

To jsem rád, že je pro tebe Cargo kolo obskurnost ???????? Možná si místo dalších kamen kup bycikl, nauč se na něm a pak bude o jeden problém v dopravě méně...

reagovat
Opelfahrt
10. června 2022, 01:59
9

Obskurnost je to pro hodně lidí, s tím nezbude než se smířit. Ještě ty přívěsný vozíky pro děti za kolo, to je pro ty chudáky taky za trest.

sc
scadar
10. června 2022, 08:54
1

Tak tady u nás na mnichovským předměstí s tím třeba deutsche post rozváží poštu i menší balíčky. Pošťačka místo toho, aby pochodovala a táhla za sebou RVHPčko, tak se veze a ještě tam má daleko víc místa na náklad. Samozřejmě v česku je to bezpředmětný, protože Česká Pošta, s.p., se zpravidla o doručení ničeho ani nepokusí, pošťačka vyrazí jen s hrstí papírků "adresát nezastižen", přestože člověk už roky pracuje z domova (zkušenosti do roku 2017, dál už nevím).

Ale viděl jsem ty cargobiky i u privátních kurýrních služeb a rovněž v tom tady leckdo vozí děti a zvířata, má je před sebou, namísto ve vozejku za sebou.

Jakub Pospíšil
10. června 2022, 09:28
8

Jakože bych měl svůj denní průměr kolem 200 km dávat v sedle? Hele, spíš ne, ale díky za nápad.
Obskurní mi to opravdu přijde, zvlášť způsobem, jakým se to používá v Praze. Na Florenc balíky stejně přijedou dodávkou a pak se s nima někdo motá pěšíma zónama tam a zpět, protože se do té krabice na kole vejde jen pár kousků.

HeavySmoker
10. června 2022, 13:49
5

Vždy pred voľbami do mestských zastupiteľstiev ma dojíma ako budú podľa volebných sľubov všade pešie zóny s úplným zákazom vjazdu aj zásobovaniu s odvolaním, že zásobovanie môže prebiehať nákladným bicyklom. Zásobovanie kaviarní a reštaurácií kde sa denne spotrebujú tony balenej vody, piva, chlastu... v mestách kde je polovica obyvateľstva vrátane personálu v alebo pred dôchodkom. Odvtedy je pre mňa nákladný bicykel symbol odtrhnutia sa od reality a vlády pičús... teda diletantov.

sc
scadar
10. června 2022, 08:40
0

Dokážu si představit, že by se o takovou chytře vymyšlenou dodávku kurýři poprali, ale ten přešlap s tím zamčením klíče v kabině fakt nechápu :-) Nepochopil jsem z článku úplně, jestli teda má, nebo nemá keyless? Píše se, že to je "utopie", takže hádám že ne - ostatně jinak by systém věděl, že je klíč v kabině... ale je to teda fakt krásnej příklad toho, že je něco dotažený na 99% a to chybějící procento to málem zrujnuje. V realitě totiž očekávám, že ty klíče v pracovním spěchu do tejdne někdo tý kabině zapomene.

Jinak teda mě mrzí, že když tady v evropě vymejšlíme a vyrábíme takový použitelný stroje, tak alza a rohlík (jak rovněž zmíněno v článku) stejně radši nakupujou v Číně. Vim, že asi půjdu proti proudu, ale fakt mi poslední dobou víc a víc vadí podporovat svejma nákupama firmy, který pak moje prachy vezmou a ostentativně je nacpou soudruhům i za věci, který by se daly sourcovat lokálně nebo aspoň ze svobodnejch zemí. Jako dodávkovej ekspert, myslíš, že jsou ty nečínský stroje (sprinter, nissan) fakt o tolik horší, že je pro firmy nutný kupovat ty čínský verky?

reagovat
Jakub Pospíšil
10. června 2022, 09:25
3

Ten keyless mi přesně takhle vrtal hlavou, je to kvůli nebezpečí krádeže věci z přední části, zatímco je řidič vzadu a naopak. Prý se často stává, že pouliční zloději zkouší u rozvozovych aut rychle otevřít dveře, chytnout první věc a zdrhat. Proto se tady všechno furt zamyká a keyless by to z podstaty věci pokazil.
Proč má rohlík a alza čínská auta nevím, ale hádám, že to bude kvůli ceně. Při vyšším odběru se tam dá dostat na ceny, které budou poměrně blízko těm spalovacím autům, co kupují normálně. Kdyby kupovali elektrickou alternativu v Evropě, bude stát tak o 30-40% víc. Vzhledem k tomu, že tyhle auta dostávají tak jako tak hroznou čočku a přežijí tak 3,4 roky, je vlastně celkem jedno, co to bude zač. Teoreticky. Prakticky mám od kurýrů z rohlíku zpětnou vazbu, že to elektrické jsou krámy a nikdo tím moc nechce jezdit.

Ev
Evlo
10. června 2022, 15:47
0

Ake kdy jsi naposledy v reálu potkal elektrickej rohlík?

XT
XTad
10. června 2022, 15:49
1

Alza si na preprodavani cinskyho smejdu v podstate zalozila zivnost, takze k nim se to hodi.

Do
Dodo
10. června 2022, 17:14
0

Jakože se to automaticky zamkne i s klíčkem v zapalování (vypnutý motor)? :D

Jinak teda pokud kurýr by používal primárně ty dvoukřídlé dveře, tak kabina může vlastně zůstat zamknutá tak jako tak.

Jakub Pospíšil
10. června 2022, 19:41
2

Zapalování to má na tlačítko. Myslím, že se počítá s tím, že kurýr má klíče furt na karabine, nebo na krku.

Trinom
10. června 2022, 12:35
1

Kubo, ať koukám, jak koukám, tak dvoukřídlé dveře vidím jen na pravé straně. Nebo tam jsou někde ještě druhé? Z textu to tak vyznívá, ale nikde je na fotkách nevidím.

reagovat
ransom
10. června 2022, 13:00
0

Koukal ses dozadu?

Trinom
10. června 2022, 13:08
0

Píše, že jsou na levé straně. Já je tam fakt nevidím.

"Tohle auto vypadá ze tří stran jako klasický dlouhý Sprinter. Rozdílný je jen levý bok, kde (kromě reklamního polepu) najdeme dvoukřídlé dveře, ne nepodobné těm z městského autobusu."
-
Komentář upraven 10. 6. 2022, 13:10:29

ransom
10. června 2022, 13:12
0

No jo, fakt že jo. Já to četl dvakrát a nezaregistroval. Hele, to se mi ale stává taky. Ukazuju doprava a říkám "doleva".

Ka
Kalvi
10. června 2022, 13:38
2

Vypadá to dobře, co bych za to v době balíkaření dal ????
Ale trochu to vypadá jako nějaká úprava pro UPS uvolněná pro trh, podobně uměli upravit skoro každou dodávku.

reagovat
Ev
Evlo
10. června 2022, 15:42
0

spíš Amazon Prime

Ev
Evlo
10. června 2022, 15:39
0

Takové daihatsu mira panel van se senzorem kličku, ale chápu, že když tohle nějkaý kurýr co nejede ičo dostane, tak to mega potěší

reagovat
Ev
Evlo
10. června 2022, 15:46
2

Jsem trochu smutný z těch tlačítek, mohli to dát do dotykové "obrazovky" třeba menu vozidlo a pak automatizace a bylo by to potřeba vždy zapnout po odjetí



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1979
Cadillac Coupe deVille

1979 rok výroby
182 koní výkon
6 966 ccm objem

Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel 2009
Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel

2009 rok výroby
208 koní výkon
4 000 ccm objem

Hyundai i30 N performance  2019
Hyundai i30 N performance

2019 rok výroby
275 koní výkon
1 998 ccm objem

Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000  2010
Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000

2010 rok výroby
170 koní výkon
3 300 ccm objem