načítám data...

Renault Arkana TCe 160 EDC: Stylový, ale i praktický

Staromilce provokuje nový Renault zařazením do kategorie SUV kupé. Při bližším zkoumání ale zjistíme, že je to jen dobře maskovaný promyšlený liftback.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Kdybychom vyhlásili anketu o nejvíce nenáviděnou karosářskou variantu automobilu, velmi pravděpodobně by se na některé z předních příček objevila varianta SUV-kupé. Etablována německou prémií má své úplné základy už kdesi hluboko v polovině minulého století, což si můžete připomenout ve starším článku Lukáše Vaverky; mimo prémiovou třídu se ale ve velkém rozšířila až posledních pár let. Renault naskočil do tohoto vlaku s modelem Arkana, který kombinuje módní vzhled s relativně příjemnou cenovkou.

Pokud jste si, stejně jako donedávna já sám, mysleli, že vzhledem ke své velikosti stojí Arkana na platformě sdílené s modelem Mégane, mýlíte se. Základem tu stojí CMF-B, kterou známe z modelů Captur a Clio.  Při bližším zkoumání to je trochu poznat ze skromné šířky vozu, jinak ale musím inženýrům z Renaultu smeknout. Arkana je vzhledově vyvážená a nepůsobí nikterak komicky nebo disproporčně.

Foto: autickar.cz

Spíše než obtloustlá SUV kupé z nabídky BMW a Mercedesu Arkana připomíná zvýšené sedany, jakými bylo třeba Volvo S60XC, nebo některá starší Subaru. A to vlastně vůbec není špatný recept. Zvýšený podvozek se hodí ať už ve městě u obrubníků, nebo cestou na chalupu, a kolmou zadní stěnu evokující stěhování lednic a kočárků nepotřebuje zdaleka každý. Arkana je vzhledově velice zajímavá a z některých úhlů bych se dokonce nebál ji nazvat elegantní. Obzvláště v hluboké oranžové metalíze. 

Stran vzhledu mi ale příliš nesedí výbavový paket RS Line. Sportovní přední nárazník s masivními falešnými násosy, černošedá kola s dramaticky červeným detailem, dvojice masivních falešných výfuků v zadním jakobydifuzoru a spousta karbonové fólie v interiéru působí na můj vkus poněkud nepatřičně, místy snad až komicky. Tak chceme být terénní, elegantní, nebo sportovat? Tady už se těch zaměření zkrátka míchá nějak moc. 

Foto: autickar.cz

Interiér Arkany je na můj vkus trochu moc bachratý, obzvláště před spolujezdcem působí mohutný plát karbonového dekoru opticky dost těžce. Co do zpracování ale nemůžu říci křivého slova. Onen karbonový dekor není jen nějaká samolepka, ale je moc hezky provedený a má dostatečnou hloubku, aby nepůsobil lacině. na dveřích ho doplňuje prošívaná koženka, třetí do party jsou pak měkčené plasty s příjemnou strukturou. Displeje mají jemné rozlišení a systém R-Link funguje jako obvykle svižně a bez zádrhelů. 

Asi bych si dokázal odpustit červenou linku, která se táhne horní hranou palubní desky. Kousek pod ní a ve dveřích se totiž nachází ještě linka ambientního osvětlení, která je i přeš širokou škálu nastavitelných odstínů předurčena k tomu, aby na ní byla nastavená taktéž červená barva. Jinak se lišty barevně tlučou a působí to trochu jako cirkus.Foto: autickar.cz

Vzhledem k už dříve zmíněné skromnější šířce vozu nejsou sedačky v Arkaně zrovna nejšiřší. Osobně mi to nevadilo, ale umím si představit, že mohutnější jedinci by mohli být z úzkých RS-Line sedadel s výrazným bočním vedením mrzutí. Na zadních sedačkách mě naopak prostornost vozu mile překvapila, posadil jsem se v klidu “za sebe” a dokonce ani klesající linie střechy nijak zásadně neubírá z prostoru a nad hlavou mi s mými 189 centimetry stále zbývalo dobrých osm čísel. 

A špatné to není ani v kufru, který má sice poměrně vysokou nakládací hranu, ale vejde se do něj v klidu velký kočárek s korbou a rodinný nákup. Trochu mě mrzelo, že Arkana nenabízí ani ve vrcholné výbavě elektrické víko, docela by se tu hodilo. A také by se mi líbilo, kdyby se dalo otevřít ještě o kus výš, takhle jsem se pod něj musel celkem výrazně shýbat. Vyčnívající zámek je pak celkem nepříjemná past.

Foto: autickar.cz

Jízdní projev Arkany mě docela mile překvapil. Vzpomínám si, že Dan si při testování slabší verze stěžoval na to, že vozu schází dynamika a nádavkem je zbytečně tvrdý. Vzhledem k tomu, že jsem co do naladění podvozků spíše houpavý typ, trochu jsem se obával, zda mi Renault nevyklepe plomby. Pravděpodobně ale došlo v rámci nového modelového roku k dílčímu přeladění, protože Arkana je teď opravdu příjemně plavná a výtluky a záplaty tlumí opravdu příkladně. Trochu horší je to na příčných prazích, kde by tlumiče mohly kolo pustit ještě o trochu více k podběhu, ale to už je opravdu spíše drobnost. 

Pochvalu si ale bohužel nemohou odnést instalované pneumatiky Kumho Ecsta. Možná na to měly vliv extrémně vysoké teploty v době testování, ale jejich přilnavost opravdu nebyla dobrá. V zatáčkách měly tendenci rychle pouštět auto po tečně ven, při rozjezdech, které ani nemusely být kdovíjak razantní (prostě normální sešlápnutí plynu v komfortním režimu převodovky), se pravidelně rozpištěly a podobné to bylo i při ostřejším brždění. 

Foto: autickar.cz

Dynamicky je verze EDC160 naprostý ideál. 117 kW už je na necelou tunu a půl těžké auto dostatečná porce a sladění se sedmistupňovou dvouspojkou se také podařilo na jedničku. Motor se ochotně vytáčí, zrychluje i nad dálničním maximem a na okresce se sem tam dokonce objeví cosi jako náznak zábavnosti. Na stájové kolegy, kteří za označením RS nemají slůvko “line”, si samozřejmě hrát nemůže, ale na poměry stylových přepravních krabiček na lidi je to rozhodně nadprůměr.  Díky dostatečné výkonové rezervě se navíc motor nemusí držet tolik pod krkem a při normální jízdě dosahuje poměrně příjemné spotřeby. Proklamovaných 5,9 na sto je podle mě naprosto reálných, osobně jsem jezdil za 6,6 a to jsem se nijak neomezoval. 

Původně jsem měl pocit, že je Renault Arkana jen jakási úlitba moderním trendům, která vše sází na kartu stylu a co do promyšlenosti a praktičnosti jí nikdo moc péče nevěnoval. Vnímal jsem ji jako další karosářskou verzi Capturu určenou těm, kteří se rádi předvádějí. Dokonce jsem se domníval, že tady u nás moc neprorazí a její doménou budou východnější trhy. Neměl jsem pravdu. Arkana je promyšlené auto pro každý den, které šikovně kombinuje módní vzhled a užitnou hodnotu a přidává navíc slušnou prostupnost terénem. Osobně bych volil výbavový stupeň Intens, ve kterém chybí některé sportovní doplňky a působí uhlazenějším a dospělejším dojmem, ale to je ryze otázka preferencí. Každopádně to bylo moc milé překvapení. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Do vínku dostal Renault Arkana několik poměrně složitých charakteristik. Je poměrně vysoký, ale přitom úzký, stojí na platformě malého vozu, i při slušné světlé výšce musí zachovat slušnou ovladatelnost a klesající linii střechy nesmí obětovat příliš ze své praktičnosti. Jakkoli to zní nesplnitelně, v Renaultu se s takovým zadáním popasovali se ctí a výsledkem je vůz nejen tvarově elegantní, ale i praktický a dobře jezdící. Pár kompromisů se sice najde, ale v rámci své cenové třídy jde rozhodně o jedno z nejzajímavějších aut. 

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1333 ccm
Výkon soustavy: 117 kW (160 koní) 
Točivý moment: 270 Nm 
Převodovka: automatická dvouspojková sedmistupňová
Maximální rychlost: 205 km/h 
Pohotovostní hmotnost: 1422 Kg 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,1  s 
Průměrná spotřeba udávaná: 5,9 l/100 km 
Průměrná spotřeba v testu: 6,6 l/100 km 
Základní cena: 703 000,- Kč
Cena testované verze: 864 000,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Grand Admiral Thrawn
24. srpna 2022, 11:43
0

Ona ta Arkana zase tak úzká není. Se svými 182 cm je podobně široká jako Mercedes W211 (182.2 cm) a širší než třeba současná generace Hyundaie i30 (197.5 cm). Bohužel se jedná o další ukázku současného trendu, kdy se auta stavějí zvenku zbytečně rozměrná a zevnitř příliš stísněná.

reagovat
ro
rock
24. srpna 2022, 12:09
1

Je stejně široká jako -z crossoverů- třeba XCeed, kterej je ovšem skoro o 9 cm nižší.

ro
rock
24. srpna 2022, 12:13
2

Vůbec tomuhle autu nedokážu přijít na chuť. Úzký, vysoký, z profilu to díky tomu černýmu lemování spodní části vypadá, jak kdyby o 10 čísel zvedli podvozek víceméně normálního liftbacku. Nějak se s těma proporcema nedokážu srovnat...

reagovat
To
Tommas
24. srpna 2022, 12:39
2

Tady na fotkách to ještě celkem vzhledově jde, ale naživo jsem zatím viděl jen nějakou nižší vybavu v bílé s menšími koly a tam to auto vypadalo docela divně. Ale své kupce si to určitě najde.

Přiznám se, že kdybych měl kupovat rodinný Renault, tak dám přednost Meganu Grandtour, který pokud se dívám správně, vychází o skoro 100 tis levněji při stejne výbavě/motorizaci.

reagovat
Sa
Sato
24. srpna 2022, 13:18
2

Sorry článok som celý nečítal ale ak sa správne pozerám tak je to suv coupe od neprémiovej značky s jedna trojkou motorm... k čomu to vlastne je? Lebo akože image maker s tym znáčkom na kapote proste NOPE, praktičnost je negácia toho tvaru a na performance to proste nemá performance...
Moderne by sa to asi dalo označiť ako X6ka z wishe.

reagovat
Opelfahrt
24. srpna 2022, 15:06
0

Přesně tak, X6 pro zběsilý sportovnější důchodce, co si chtějí ještě naposled koupit cool auto (teda cool aspoň podle jejich vlastního názoru). Dva takový udržovaný dědky jsem v tom viděl.

beastar
24. srpna 2022, 13:50
0

Správný postřeh že skutečně line. Není R.S. U té šířky to není zase tak strašné. Sedadla jsou pravda spíš dlouhá než široká. A na středovém tunelu je vidět, že se nejedná o žádný nový prémiový vůz. Každopádně já sem rád že se zadařilo konečně najít jednotný vlastní styl interiéru. Poskytnout funkční infotainment a relativně útulný prostor. Ty ozdobné lišty jsou možná až moc. I já bych si tedy tenhle rádoby sport look odpustil. Ten kufr je kompromis jak hrom. Hrana, zámek a víko který jde otevřít úplně debilně málo. Motor dnešní klasika jede to, projev dobrý je to hezky odhlučněný. Spotřeba dobrá. Ten vzhled je celkově diskutabilní. Dnes je to móda. Chápu ovšem za mě v takovém autě chci aspoň dvoulitr a awd... Cena je nastavena rozumně vzhledem k době. Takový kompromisní auto... Určitě ale přiláká víc lidí jak třeba nová Astra za milion.

Ten podvozek naladili kompromisně. Jako to má třeba dnešní Kodiaq. Náklony jsou mnohdy hraniční ale drží to. Na tyhle gumy si stěžovali lidi napříč EU. Nejhorší jsou na mokru. Brzdná dráha a stabilita auta totálně mimo.

reagovat
ro
rock
24. srpna 2022, 14:05
3

Asi cokoliv přiláká víc lidí než Astra za mega :-).

Sladit proporce u SUV sedanu/liftbacku/kupé tak, aby se na to dalo koukat, to je jak třináctý úkol pro Hérakla, moc se to nedaří nikomu (asi nejmíň mi kupodivu vadí ten levnej XCeed) a komu se to povede, najde zlatej důl. Takže... mně se to nelíbí jakože hodně, ale asi to lidi chtějí.

Opelfahrt
24. srpna 2022, 15:18
2

S tou Astrou musím jako oplista (který teď teda opla nemá) upozornit, že to jsou tedy nehezká, ale opravdu nehezká slovíčka :-)) To opravdu ale opravdu nejde takto říct :-) Milion je cena za vybavenej PHEV s výkonem 180 koní, to tak má konkurence taky, ne?

Viděl jsem video od Koubka, jak to testoval s R3 benzínem 1,2 turbo a tam ta cena byla myslím pod 600. Ale teda tragicky málo místa vzadu. Novou astru teda asi jedině kombíka, ale zas tam nedávají žádný normální pohon, takže brzo budu jako oplista končit. Možná ještě v nejbližší době koupím ojetou Insigniu II (co teď dojíždí výroba) a pak už od Opla nic.

Mrkef
24. srpna 2022, 21:28
0

Bohužel to vidím s Opelem stejně a to jsem se těšil na Astru K OPC s 300 koněma. Takhle si nechám poslední OPC asi ještě dlouho. Né, že by mě to mrzelo :D

RE
RED
25. srpna 2022, 15:38
0

Teda kdybych si uměl novou Astru kromě emocí obhájit i rozumem, tak už stojí v garáži místo H Caravan.

On ten hybrid v ČR cenově moc smyslu nedává, ale třeba tady v Zürichu je o pár stovek franků v ceníku levnější než nafta. Záměrně k tomu vynechávám daně a další poplatky spojené s provozem auta.

sheogh
24. srpna 2022, 16:19
0

Falesny vsechno a cena 860k uz neni ani vtip, to je proste k placi... Objektivne je to proste kram, i kdyz jsem v tom nejel.. Minulej tyden jsem stravil s trochu podobnym kramem VW T-cross, asi o nem neco napisu, protoze takovou hruzu jsem snad jeste neridil

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem