načítám data...

Lincoln Town Car: Béžový odpočinek

Několik týdnů jsem u sebe ubytoval velký Lincoln. Bylo to poučné

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ceny benzínu právě už asi potřetí během jediného týdne prolamovaly světové rekordy a František mi předával černé bakelitové klíčky od velkého Lincolnu Town Car. Dostat na hraní osmiválec v době, kdy je plná nádrž symbolem bohatství srovnatelným s jezením ústřic k dopolední svačině je samozřejmě trochu mrzuté. Ale ne tak moc, jak by se mohlo zdát. Měl jsem za úkol ho trochu vypucovat, opravit pár drobností a zlegalizovat jeho provoz na další dva roky. A mezitím jsem se samozřejmě plánoval hezky povozit. 

Ježdění fullsize sedanem na rámu s brblajícím osmiválcem vpředu, rámem vespod a vzduchovým pérováním je v předjaří veskrze milé a katarzní. Bylo by to teda ještě lepší, kdyby měl Slon, jak se vozu familierně u nás v redakci přezdívá, funkční topení. Ale nemůže být každý den posvícení. Pneumatiky s vysokou bočnicí ve spolupráci s měchy opravují jarní výtluky, dlouhé tupé a přeposilované maticové řízení vyžaduje celkem časté korekce a jednoduchá konstrukce náprav povrzává a chová se nevypočitatelné. Což by asi vadilo, kdyby se se Slonem jezdilo rychle. Ale to se nesluší.

Teoreticky by to asi šlo, Lincoln má něco přes 200 koní a zadní náhon, ale celý vůz je tak dokonale nesportovní, že by ve finále mohl mít klidně atmosferický dvoulitrový diesel a moc by se nezměnilo. Kombinace přední lavice pro tři osoby z hladké kůže a velmi citelných náklonů stejně způsobuje, že při ostřejším zatočení má zadnice řidiče tendenci dojet na místo jednoho ze spolujezdců. Ještě že tu jsou pásy.

Jízda v Lincolnu probíhá jinak, než v evropských autech. Přijdete k němu, pokud byl déle odstavený, musíte nejprve do kufru, (který je sice velký, ale je v tom háček, probereme později) a v něm zapnout kompresor měchů. Nastartovat, počkat, až se auto nafoukne do provozní výše, což trochu připomíná staré Citroeny. Pak je potřeba si v klidu umístit hrnek do cupholderu. Hrnek, ne kelímek. Z papíru a plastu pijí takoví ti lidé, co furt někam spěchají. My ostatní víme, že kafe je nejlepší pěkně z porcelánu. 

Následuje usazení na levou stranu předního gauče a jeho elektrické přisunutí k volantu. Kůže studí a nemá výhřevy, ale stejně je skvělá. Má to tak prostě být. Pak už stačí jen otočit malým klíčkem ve velké díře spínačky a zepředu se ozve mohutné burácení osmiválce. Akorát že vůbec. Je výborně odhlučněný, takže do kabiny pronikne jen tiché vrčení. Tohle auto není na předvádění se, je to sedan pro důchodce, který chce jet do Wallmartu pro zlevněné polotovary. 

Řadí se pákou pod volantem, k sobě a dolu. Nejde to úplně snadno, trochu mi to připomělo moje řidičské začátky s Trabantem. Ale tady je tyčka lakovaná a s lepším plastem na konci. Zkrátka prémie. Slon se po cestě valí poměrně rozvážně a líně. Plynový pedál má dlouhou dráhu, ale skoro není důvod používat její druhou polovinu. Kdo by taky, usazen na gauči s hrnkem v ruce, spěchal. To se zkrátka nesluší. 

Zábava za volantem tu tkví hlavně v pohodové plavbě a kormidlování. Volant jde ovládat jedním prstem a dokonce má po rychlém roztočení určitou setrvačnost. Na křižovatkách ve městě se pak cítíte trochu jako lodivod a trochu jako záporák z osmdesátkové americké kriminálky, který s nějakým Capricem bourá popelnice v zapadlé zadní uličce a ztrácí za mohutných náklonů poklice. Slon poklice nemá, což je dobře, protože se nemá co ztrácet. 

I takový může být život s osmiválcem. Pohodlný, měkký a příjemně ospalý. Béžový Lincoln s béžovo-béžovým interiérem (těch odstínů béžové je tam asi padesát, protože kdo by se obtěžoval s tím je nějak sjednotit), který vkusně doplňuje plastové dřevo, je naprostým opakem vozů, u kterých lze nacházet radost v rychlosti a přesném a efektivním vybírání zatáček a práci s pedály. Tady je skvělé právě to, jak hrozně zbytečný celý ten parník je. Pět a půl metru, ano, ale v průměrném hatchbacku střední třídy je víc místa. Osmiválec, ale ujede mu Fabie s tříválcem. Obří kufr, ale s naprosto nelogicky umístěnou nádrží, která zabíjí jeho efektivní využití. Elektrické všechno, ale zaklopené levným plastem a plastovým dřevem, povrzávající a tak nějak odbyté. Tohle je amerika. Dvě a půl tuny zbytečností na rámu se zastaralým motorem vpředu a kardanem pod tím. A je to naprosto skvělé.

Lincoln je poměrně nápadný. Lidé se často zastavují, ptají se na něj. A vůbec to nechápou. Typické otázky vypadají asi takhle:
“Tyjo, to je super, co to je?” -Je to Lincoln. (kdo by to byl řekl)
“To asi hrozně moc žere, co?” -Osm na sto když s tim jedu pomalu, což je většinou. Za tolik umím jezdit i s Octávkou. (první zklamání)
“To je ještě poctivá práce, co?” -No, ne. Je to práce špatně placených mexičanů, navíc ve své době velmi zastaralá. (druhé zklamání)
“Ty dnešní malorážky to strčí do kapsy.” -Pohodlím do jisté míry ano, ale jinak je to spíš altánek, než auto. (tady už to bývá ze strany tazatele skoro frustrace, jakože majitel starého auta ho nekriticky nechválí?)
A pak ještě obligátní “Jak to jezdí.” -Inu, pomalu. (a tady rozhovor většinou končí)

A taky žeru ten jeho název. Městský vůz. Inu, není to “zlé a zbytečně velké SUV”, proti kterým brojí nejeden městský spolek, takže hádám, že je to v pořádku. Jen ty parkovací místa mu nějak nesedí, všechny se asi někde tak o půl metru srazily.

 

Technické údaje:

Lincoln, osmiválcový, béžový, houpavý. Nejde mu topení a je trochu orezlý. A mám ho moc rád, i když vlastnit bych ho vlastně asi nechtěl.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

st
st. Padre
11. dubna 2022, 09:55
0

Nebylo by víc foto, interiér, vzadu, kufr s tou nádrží o které se píše...

reagovat
Jan Machač
11. dubna 2022, 21:39
1

zde je trošku více:

https://www.autickar.cz/clanek/myty-a-legendy-lincoln-town-car/

a časem to nafotíme, když je zájem...

Avex
11. dubna 2022, 13:35
0

Je škoda, že v ČR defacto nejde koupit. Verze po FL jde sehnat možná odněkud z Litvy za 12-15000 €, verze před FL se mi zase tolik nelíbí (ale stejně nejsou). Kdyby tu byl dobrej kus za dobrou cenu, nejspíš už ho mám doma.

reagovat
Jan Machač
11. dubna 2022, 21:37
2

Po faceliftu nevím, ale poslední verze, která nevypadá, jako by ji maloval Salvator Dalí, tak ta verze je hezčí a sportovnější.

Krátce řečeno horší ;-)
-
Komentář upraven 11. 4. 2022, 21:53:48

Vavris Vavrisovic
11. dubna 2022, 21:11
1

Mi se líbí, jak kvalita fotogalerie vhodně doplňuje to umělé dřevo a padesát odstínů béžové :D jinak moc hezký text.

reagovat
Jakub Pospíšil
11. dubna 2022, 21:22
0

Chtěl jsem na to odpovědět nějak petrolheadsky, že jezdím a nefotím. Ale vlastně je to proto, že jsem původně ani neplánoval o té věci psát, ale pak to přišlo nějak samo. Teď jsem Slona vyměnil za Mercedes W202 220 CDI a čestný slovo - toho už vyfotím ze všech stran i vevnitř.

Riccardo Martora
12. dubna 2022, 08:25
0

Já to vyřešil Lancií Deltou 3. generace - spolehlivá 1.4 T-jet 88kW, víceméně bez výbavy, jen za příplatek automatická klima, zbytek jen základ. V základu to auto fakt nic nemá, jen elektrické okýnka na všech oknech. Nemá to ani nouzový režim, do kterého by to mohlo spadnout :) Takže taková hezky vypadající, celkem hezky jezdící (všecky delty mají elektronický diferenciál) "Dacia", která mě vyšla na 80 tisíc.

reagovat
Riccardo Martora
12. dubna 2022, 08:27
0

A ještě abych nezapoměl - kupované jako nové v ČR, první majitel důchodce najel 40 tisíc. Druhý majitel (od kterého jsem kupoval), najel za 5 let 180 tisíc a auto si sám servisoval. Jezdil v tom sám, auto najeto momentálně přes 265 tisíc a vevnitř i zvenku pořád vypadá dobře. Je rozdíl reálných 250 tisíc a třikrát stočené vráčky z Itálie a jejich "250" tisíc. Takových vylítaných alfiček, jak uvádíš, jsem taky už pár viděl. Auta pak realné nájezdy mají hrubě přes 500 tisíc.

Riccardo Martora
12. dubna 2022, 08:35
0

To patřilo pod blog "Hezká levná auta došla... ", omlouvám se :)

Sa
Sato
12. dubna 2022, 15:48
1

Pri pohlade na sedacky ma napada ze sme europe tak nejako nepochopili o co ten komfort vlastne je.

reagovat
martin_100
12. dubna 2022, 20:02
0

Ten se mi už léta strašně moc líbí.....a furt nemam koule na to abych si ho koupil ;-)

reagovat
Jan Machač
15. dubna 2022, 00:20
1

je to fakt snazší, než to vypadá. Pokud máš ruce a šrouburák a čas, tak pak je to jako stodváca. Jen musíš vědět, do čeho jdeš a mít to rád. Je to auto jen z části. Větší měrou je to hračka kombinovaná s kladivem.

StreetPro
13. dubna 2022, 09:06
0

Trochu jiný hrneček - pamatuji se na projížďku s Lincoln Mark VII (tj. coupe) kdysi po komančích z bazaru na Libeňáku... i jako neřidiči puberťákovi mi přišlo divné, že to všelijak cestuje v zatáčce pod prdelí... ale jako trucovna na zahradu by to bylo super, uvnitř jako v salonním kupé :-) naásledně o pár let později kdesi v US se stejným autem na křižovatce jsem pochopil, že na pálení pneu nepotřebujete 400PS, že stačí špatné rozložení hmotnosti, V8 a hubené pneu :-)

reagovat
Jan Machač
15. dubna 2022, 00:22
0

Objev sněhu v podobě diagonálních pneu je srovnatelný s prvním sexem ;-) Lenka mi to snad odpustí...

Honza91
14. dubna 2022, 17:36
0

Škoda ,že je to v ČR skoro nesehnatelné ... Já se do toho auta zamiloval hned poté ,co jsem jel v jeho "limo" verzi :-)

reagovat
Jan Machač
15. dubna 2022, 00:23
0

číhej. Fullsizů je tady dost. A neboj se starších verzí. Stejně to budeš stavět znova ;-)

skodafil
24. dubna 2022, 11:48
0

Jo, v tomhle autě jsem na ameriky onemocněl: https://dfens-cz.com/test-lincoln-town-car/

reagovat
Jakub Pospíšil
24. dubna 2022, 16:34
0

Tohle je ještě starší generace, o kus více agrární, měkčí a klidnější.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem