načítám data...

BMW 223i Active Tourer: Nová ergonomie v praktickém balení

BMW se proslavilo hlavně rychlými sedany se zadním náhonem. Jak to dopadne, když postaví předohnané malé MPV?

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: BMW press center

Nikdy jsem se nepovažoval za pravověrného fanouška BMW. Ačkoli si jejich aut vážím a jsem si vědom toho, že nabízí skutečně výjimečné jízdní vlastnosti při zachování každodenní použitelnosti, nejsem tak úplně jejich cílovka. Spíše než čitelný podvozek a přesné řízení mi v autě na každý den udělá radost pohodlí, promyšlený interiér a dostatek prostoru. Také proto jsem se moc rád přihlásil o test bavorského MPV. Bylo mi jedno, že nemá hnanou zadní nápravu a že vysoká stavba karoserie a s ní spojený vzpřímený posez ke sportování příliš nevybízí. Zajímaly mě tu totiž úplně jiné věci. 

Už na prvních snímcích při představení nově generace rodinné “dvojky” jsem si totiž všiml, že se v interiéru nenachází typické ovladací kolečko systému i-Drive a že přední část interiéru dozala zásadních změn, které překopávají celou stávající ergonomii vozů s modrobílou vrtulí ve znaku. Protože ačkoli má ono zmiňované ovladací kolečko a s ním spojený systém své skalní fanoušky, já osobně jsem k nim nepatřil. Přišel mi zbytečně složitý a ergonomicky i vzhledově trochu zastaralý.

foto: BMW press center

Nebudu tedy chodit kolem horké kaše a dnešní test začnu přímo u této revoluční novinky. Ovládací prvky vozu se přestěhovaly ze středového tunelu na prodlouženou loketní opěrku, kde je má řidič (a případně i spolujezdec) pěkně pod prsty. Najdeme tu startovací tlačítko, minimalistický volič převodovky, ovládání ruční brzdy a funkce auto-hold, váleček hlasitosti audia s přepínači na další a předchozí skladbu, tlačítko kamery a jízdní režimy. Na všechno ostatní tu není MasterCard, ale dotyková obrazovka. A já samozřejmě chápu, že tohle rozhodnutí vyvolá vlnu kyselosti a poznámek na téma, kterak je “patlání po displeji” za jízdy hrozně nebezpečné a jak se nedá do ničeho trefit a jak jde o krok zpět, jenže jakožto někdo, kdo si měl možnost předchozí rozložení s kolečkem nejednou vyzkoušet říkám, že je to přesně naopak. 

Palubní systém postavený tak, aby šel ovládat kolečkem totiž z podstaty věci zdaleka neumožňuje takovou rozmanitost a různorodost, jako plně dotykové ovládání. Tam, kde se dříve musela nacházet dlouhá menu a podmenu, která se logicky v jednotlivých úrovních otevírala na principu podsložek, podobně jako v počítači, teď najdeme názorné obrázky a grafiku intuitivně navádějící ke kliku na dotčenou oblast. Displej se dynamicky dělí na různé segmenty, které zvládají zobrazovat více funkcí najednou, ovladací lišty s tlačítky se objevují dle potřeby tam, kde dávají zrovna smysl a protože už není nutno listovat dlouhými seznamy, dostanete se k většině funkcí mnohem rychleji, než dřív. foto: BMW press center

Ano, dříve jsem sice nemusel “patlat prstem”, ale k čemu mi to bylo, když jsem musel pročítat dlouhá menu a k požadovaným funkcím se složitě dokrucovat. A pak je tu samozřejmě kompatibilita s aplikacemi Android Auto a Apple CarPlay, u nichž ovládání plně dotykového rozhraní kolečkem připomínalo snahu o hraní na piano krumpáčem. Pokud je tohle budoucnost v moderních BMW, mám z toho docela radost a považuji to za krok správným směrem. Jen jsem si tedy všiml, že tohle rozložení nenechává v interiéru vhodné místo pro řadící páku. Osobně mi to nevadí, ale chápu, že by to mohl být kámen úrazu zvláště u sportovních verzí klasických sedanů.

Přesunutí ovladačů do displeje a na loketní opěrku uvolnilo spoustu prostoru na středovém tunelu. K dispozici tu tak je velká schránka (pojme i menší batoh), pořádné držáky na nápoje a v neposlední řadě také vertikální nabíjecí stojánek na telefon. Interiér působí vzdušně a prostorně, ačkoli samotný automobil se půdorysem řadí mezi nejmenší bavoráky. Důvodů pocitového prostorového hodokvasu je několik a všechny je dobře známe z klasických malých MPV. Tím nejzásadnějším je samozřejmě výška kabiny, která umožňuje posádce sedět vzpřímeněji, než bývá v BMW zvykem. Další do party je posuvná zadní lavice, díky které si můžeme vybrat, zda chceme raději větší zavazadelník, nebo více místa pro pasažéry ve druhé řadě. K dokonalosti chybí už jen rovná podlaha, ale to už bych si asi vymýšlel příliš. Vpředu nahrává dojmu prostornosti ještě poměrně velká prosklená plocha, směrem dozadu to ale trochu kazí stoupající linie spodní hrany oken. foto: BMW press center

Vzhledem k tomu, že jsem testoval verzi vylepšenou M-paketem, dostal jsem sportovně černý interiér se sportovně hliníkovými doplňky a karbonovou lištou. A ačkoli chápu, že trh si takové věci v BMW žádá, v téhle rodinné bublině by se mi přeci jen víc zamlouvala světlá kůže a dřevo. Protože on je to stejně s tou velkou televizí vepředu a poličkami spíš obývák, než automobil. A to myslím, prosím, jako kompliment. 

Asociace s obývákem by ale mohla právem vzbuzovat otázky ohledem dynamiky. Pod označením 223i se ale skrývá dvě stě přeplňovaných benzínových koní, které malé MPV vystřelí z nuly na sto za sedm vteřin. Mohlo by se skoro zdát, že je to na takové auto zbytečně moc, ale mně se přebytek výkonu v nenápadném balení docela zamlouval. Co už se mi líbilo méně byl “emkový” sportovní podvozek, který v kombinaci s velkými koly na nerovnostech drncal o dost více, než bych považoval za komfortní. Projel jsem se i verzí bez emkových znáčků a mám pocit, že co do ovladatelnosti a čitelnosti nic neztratila a byla o dost pohodlnější. Věřím, že v nějaké rozvinutější části světa, kde nejsou silnice děravé jako ementál, dokáže přitvrzelá verze rozdávat radost, ale na našich tankodromech je spíš k vzteku. 

foto: BMW press center

Jinak ale nemohu jízdním vlastnostem dvojky nic vyčítat, právě naopak, mohu jen chválit. Je čitelná, výborně se stáčí na brzdách, které lze přesně dávkovat a nevadnou, při telecí jízdě dokonce občas dokáže pohodit zadní nápravou. Takové jízdní vlastnosti by záviděl nejeden “sportovní” model jiných výrobců. Tady je to o to zajímavější, že se tak chová něco, co patří do společného karosářského hrníčku s Opelem Meriva nebo Xsarou Picasso. A to mě moc baví. 

Narozdíl od výše jmenovaných MPV se ale designérům povedlo vtiskout Active Toureru docela příjemné tvary. Nejsem si sice úplně jistý přední částí a ledvinkami, ale na to si beztak časem zvykneme. Jinak to ale vozu v tmavé zeleni náramně sluší, dlouhá kapota zdařile rozbíjí bublinový tvar a letmým pohledem na zadní část si zase vzpomínám na povedené hatchbacky jedničkové řady. Celé dohromady to působí velice povedeným dojmem a jak jsme si už řekli, nezůstává jen u dojmu. Kdyby byla takhle povedená všechna MPV, byl by svět o mnoho krásnějším místem. 

foto: BMW press center

Verdikt

BMW postavilo velmi dobré rodinné auto. Většina ortodoxních fanoušků BMW vám sice bude tvrdit, že ideální rodinné BMW je “em pětka” v kombíku, ale v normálním světě přeci jen oceníte dostatek prostoru a jednoduché ovládání více, než výkon supersportu. Hledáte-li kvalitně postavené chytré auto na takové normální ježdění, může být právě Active Tourer odpovědí. Mě osobně potěšila dvojka nejvíce novým rozložením ovladacích prvků s velkou loketní opěrkou a výhradně dotykovým displejem, které mi přijde ergonomicky skvělé a opravdu promyšlené a pevně doufám, že se tenhle koncept bude dál rozvíjet i v ostatních modelech značky. 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1998 cm3 
Celkový výkon: 150 kW (201 koní)
Točivý moment: 320 Nm 
Převodovka: automatická dvouspojková
Pohotovostní hmotnost: 1 620 kg 
Maximální rychlost: 241 km/h
0-100 km/h: 7 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná (v testu): 6 l / 100 km (6,8 l / 100 km)
Základní cena (218i): 781 300 Kč
Základní cena testované verze (223i): 951 600,- Kč

Pokud se vám fotografie u dnešního článku zdají obzvláště profesionální, vězte, že vzhledem k technickým problémům s fotoaparátem jsem bohužel o svou sadu obrázků přišel a tak jsem doplnil test pressovými fotkami, které poskytlo novinářům české zastoupení BMW. Jsou to fotografie onoho konkrétního testovaného kusu, pouze vyfocené několik týdnů před testem samotným. 

foto: BMW press center

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
14. října 2022, 12:01
0

To je snad první Bavorák, kterej bych si dovedl přát.

reagovat
beastar
14. října 2022, 12:07
2

Velmi povedený test. Souhlasím s tím tak nějak obecně. A že je to BMW? Konkurence tyhle auta dělá roky. A dělá je taky obdobně. Taky už léta nepatřim mezi nadšené vrtulare. Tohle se prostě kupuje rozumem a ne na blbnutí. Za mě je to povedený auto. A za ty peníze se to bude i dobře prodávat. Ta dynamika by před pár lety byla spíš pro hothatch. A ano idrive je trochu zastaralá pakárna jako všechny tyhle architektury interiéru z počátku milénia. S displeji se je lepší smířit...taky udělali velký pokrok a já teda 90% času když v takovém autě jedu po ničem nepatlám. Hudba hraje klima je dneska chytrá pokud není v oktávii a tak dále...

reagovat
HeavySmoker
14. října 2022, 13:04
1

K vrtuliam chodím po svoje prepravníky už roky, ale nikdy to nebolo kvôli športovým jazdným vlastnostiam, takže poháňaná náprava ma nevzrušuje. Toto som si vyskúšal len krátko. Divný posed, napravo miesto stredovej konzoli diera do nikam, všade lacná guma a látka sedadiel príjemná ako brúsny papier (cena už od, navyše trochu špinavé a upatlané), asi ako riadiť Karosu 732. Po rokoch s iDrive 5/6/7 som na ovládanie pozeral ako vyoraná myš a nevedel zapnúť ani ofuk skla. Objektívne je všetko na tom aute správne, drivetrain OK, priestor, dobrá cena, za mňa aj design exteriéru, ale ergonómia a celkový pocit z auta nula bodov. Podľa predajcu nie som sám kto úplne nedoceňuje genialitu novej architektúri BMW, ale pre väčšinu je pohodlnejšie zvyknúť si než hľadať novú značku.

reagovat
Jimi
14. října 2022, 13:57
0

Označení MPV je trochu nadsázka, OK, nazval bych to praktickým HB se vzduchem nad hlavou. Kdyby tam byla ještě možnost další řady aspoň nouzových sedadel, mělo to boční posuvky, tak to potom jo. Mechanika a podvozek Mini, čas ukáže.

reagovat
HeavySmoker
14. října 2022, 14:02
0

Ešte stále sa predáva BMW 2 Gran Tourer, zväčšená a praktickejšia verzia s možnosťou 7 miestneho usporiadania postavená na predchádzajúcej generácií. Myslím ale že predajne sa to neujalo a zostane bez nástupcu.

riderhenry
14. října 2022, 20:45
0

Bohužel jsem neměl možnost vyzkoušet osobně - dříve se naskytla výborná příležitost na koupi jiného auta. Ale nepřijde mi, že by Gran Tourer mohl konkurovat co se prostoru týče. Druhá řada působí dost úzce. Že bude třetí úplně nouzová nevadí - to dětem stejně vadit nebude minimálně 10 let, což je poměrně dlouhá doba. Předpokládám, že i se třetí řadou to bude auto spíš pro šest, což je za mě strašná škoda. I přes toto negativum si stále myslím, že jsou to podceňovaná auta, ale osobní zkušenost chybí...

StreetPro
15. října 2022, 12:34
2

Z Grand Toureru v základu se mi navalovalo… tahle modernizace vypadá lépe, ale nedává my smysl mít prémii v holotě/plastu…
I-drive je hodně o tom, že si nikdo nepřečte manuál, prodejce jim to nevysvětlí a pak joula klidně 2 roky kliká a kliká, místo aby třeba přidržel točítko v určitém směru a byl kde potřebuje hned… stejně jako používání programovatelných tlačítek.

StreetPro
15. října 2022, 12:36
0

Mi místo my, čtenář češtinář promine ;-)

beastar
15. října 2022, 13:06
1

To rozhodně teď to vypadá co do designu docela cool. V rámci kategorie. Navíc s tím m paketem a v pěkné výbavě by mi to dávalo smysl i cenově. Ono totiž v plný není levná ani přímá natož nepřímá konkurence. Jako auto pro rodinu případně pro manželku, případně do firmy ideál.

A popravdě idrive, jouda, nebo ne. Prostě funkční dotekový infotainment rozhodně není horší řešení. Sorry jako. Máš hlavně k autu manuál prodejce není bůh aby tě vodil za ručičku:)

Jinak v češtin jsme oba top. Když to nepoužíváš úplně denně tak ta gramatika je hnus no:D I když chytrolina dělat je easy. Já zas nedávno na jednom českém webu viděl v italštině Y... I když ho vůbec nezná.jako ta řeč.. Takže tak

BigBen
14. října 2022, 21:01
0

Neříkalo BMW, že předchozí generace Active Toureru bude poslední?

reagovat
ratan groch
15. října 2022, 13:43
0

Este k tomu kolecku: Zdaleka to nie je take zle ako pises.

Po prve, otacanie kolecka je pocitovo velmi prijemne, zvuk a odpor ktory kladie kolecko pri pootoceni o zub su vyslovene upokojujuce. Citis mechanicku jemnost a prestnost.

Po druhe: nemusis sa natahovat rukou k displeju, co je otravne a technicky vzate aj menej bezpecne.

Po tretie: Nikdy nekliknes na pismeno ci volbu ikonky vedla, aj ked auto natriasa cim si pri display-i vobec nie som isty.

Po stvrte: Tak ako sa hras s infotainmentom pri zoznameni s autom sa uz potom nehras nikdy. Po pravde standardne nim pocas jazdy menim hudbu a zadavam navigaciu a to robim tak rychlo a automaticky, ze by si to nestihol ani sledovat co robim.. Nastavenie automatickeho zamykania okien, jazyka ci dlzku svietenia rozluckovych svetiel po zavreti auta som nenastavoval uz roky.

Po piate: Display zapatlany otlackami fakt nie je pekny.

reagovat
Pochtli
15. října 2022, 15:19
0

Ten čumák je fakt hnusnej (stejně jako u dalších současných Mkových přibližovadel od BMW).

Co ta opěrka - nedrbe si řidič za jízdy do těch tlačítek a točítek, když si položí ruku po celé délce?

reagovat
S.
S.h.I.t.
18. října 2022, 21:50
0

Ty jo, nemit to tak hnusnej cumak, tak by se mi to snad i libilo. Puvodniho Active tourera jsem mel na jezdeni strasne rad, ac jsem ho mel jen vzdycky z pujcovny. Pravda, obcas jsem ho vymenil za BMW 2 cabrio nebo nemaky mini, ale obecne se s tim jezdilo dobre.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Camaro  1998
Chevrolet Camaro

1998 rok výroby
203 koní výkon
3 791 ccm objem