načítám data...

Hyundai i30 1.5 DPi: Šetřit tu neznamená trpět

Pořízení levného auta je vždy spojeno s určitými kompromisy. Jak se s tím popasovali u nejlevnějšího kombi od Hyundai?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Doby velmi levných nových aut jsou zdá se definitivně za námi. Zdražuje prakticky vše a samohyby nejsou výjimkou, spíše naopak. V poslední době už to skoro vypadá, že za méně než půlmilion si kromě obskurních minivozítek koupíte leda tak bicykl nebo Vespu. A za ceníkovou cenu začínající trojkou? Tam snad nelze najít nic než zmar a utrpení. Přesto se mi podařilo najít jednu vzácnou výjimku. Pravda, od čtyř set tisíc ji dělí jen desetikoruna, přesto jde ale o skutečně milou anomálii. Jak je možné, že se povedené kombi střední třídy prodává tak levně? Samozřejmě to sebou nese nějaká ale. 

Foto: autickar.cz

I30 ve třetí generaci je tu s námi už pět let a ačkoli prodělal poměrně zdařilý facelift, nelze si, obzvláště v porovnání s ostatními futuristicky tvarovanými modely Hyundai, nevšimnout, že nejde zrovna o žhavou novinku. Zvenčí to ale příliš nevadí. Konzervativní designový jazyk způsobuje, že se z auta sice nikdo na zadek neposadí, ale zároveň se nenajde moc lidí, kterým by vůz přišel vyloženě ošklivý. Testovanému kusu dost pomáhá příplatková červená metalíza, zároveň se ale sluší říci, že stačí-li vám červená nemetalická, můžete ji mít, společně s obligátní bílou a šedou, bez příplatku.

Stáří vozu se tak nakonec nejvíce projevuje v interiéru, kde opět třeba ve srovnání se Starií nebo novým Santa Fe moje hračičkovská povaha trochu zapláče. Do černi tlačítek tu mžourá jeden (v rámci faceliftu poněkud násilně naroubovaný) displej infotainmentu, jinak je ale všechno dost starosvětské. Přístrojová deska se čtveřicí klasických ručičkových budíků a malým displejem palubního počítače, klimatizační panel s kolečky a segmentovými ukazateli teploty ale třeba i dvojice klasických “zapalovačů”, kterou doplňuje jen jedno USB. V i30 se zkrátka nebudete cítit jako ve vesmírné lodi, na druhou stranu je to ale ergonomicky velmi intuitivní a jednoduché, konzervativce tu nečekají žádné záludnosti a pravděpodobně nikdo tu nebude muset hledat tištěný manuál.  Foto: autickar.cz

Nejsem zrovna fanoušek designové vlny plné oblin a křivek, které se různě táhnou přes palubní desku, a jsem rád, že od ní Hyundai již upustilo. Stejně tak se mi nestýská po nepříjemné za oči tahající modři podsvícení tlačítek, která zde stále ještě na několika místech zůstává. Ale kromě těchto dvou kosmetických nedostatků si moc nemám nač stěžovat. Plasty jsou tu přiznané, ale kvalitně slícované, nevržou, dokonce se tu designéři vyhnuli i lesklým poškrabatelným plochám s takzvaným piano lakem. Odkladacích prostor je tu dostatek, místa také a všechno působí dost pevně a festovně.

Dokonce i základní sedačky mi přišly dost pohodlné, sice neoplývají žádným výazným tvarováním, ale můžete si je nastavit v širokém rozsahu a molitan na sedácích je dostatečně měkký a pružný, ne jako u některých koncernových konkurentů. Zadní lavice by mohla nabídnout víc místa pro kolena, ale na poměry třídy jde o takový lepší průměr. Děti tam budou jistě spokojené, každodenní jízdy dospěláků na delší vzdálenosti asi v takovém autě plánuje málokdo. 

Foto: autickar.cz

I přes velmi tradiční interiér si ale pozici nejkonzervativnější části auta odnáší jiná z jeho součástí. Je jí samozřejmě motor, atmosférický benzínový čtyřválec o objemu 1,5 litru s nepřímým vstřikem. V dnešní době jde u takhle velkého auta o celkem nezvyklé řešení a nemá smysl se tvářit, že není do jisté míry kompromisní. Papírových 81 kW sice nepůsobí špatně, ale skutečnost, že jich motor dosahuje až při 6000 otáčkách za minutu, dává tušit, jak vypadá výkonová křivka. Vlastně se to chová dost podobně jako normální devadesátkový atmo dvoulitr. Dole se nic moc neděje, ideální provozní otáčky jsou někde mezi 2 a 3,5 tisíci, a když se chcete svézt svižněji, musíte se občas podívat až k červenému poli. Přiznám se, že jsem tomu trochu odvykl, rozmazlený přeplňovanými motory jsem v běžném provozu zvyklý držet downsizované malorážky ve skoro “dieselových” otáčkách a při zrychlení jsem zpočátku tak nějak pořád čekal, kdy se konečně nafouká šnek a auto začne táhnout, místo toho abych si podřadil. Ale stačily dva tři dny a s atmosférou jsme se v pohodě sžili a z hlediska dynamiky mi nijak špatná nakonec nepřišla. 

Trochu horší je to s hlukem. Převodovka je sice šestistupňová, ale i tak poskládaná dost nakrátko. Při 135 km/h podle GPS točí motor na šestku 4000 otáček a jeho hučení proniká do kabiny víc, než by mi bylo příjemné. Pro akustickou pohodu na palubě je zlomová rychlost kolem 120 tachometrových, (cca 114 GPS), kdy je vnitřek Hyundaie ještě docela klidné místo. Je to mrzuté, protože odhlučnění aerodynamického svistu a podběhů je tu naopak na poměry třídy velmi slušné a kazí to fakt jen ten motor.

Foto: autickar.cz

Na druhou stranu – pro dlouhé dálniční přesuny si atmosférickou i30 koupí málokdo a s rychlostí v akusticky pohodlných mezích vůz alespoň moc nežere. I když jsem během testovacího týdne najel s autem teprve jeho třetí tisícovku, tudíž se dá předpokládat, že po zajetí spotřeba ještě trochu spadne, dostal jsem se při padesátiprocentním podílu dálnic na nějakých 6,7 litru na sto, přičemž jsem se nijak zvlášť neomezoval.  Vzhledem k absenci přímého vstřiku a celkově jednoduché konstrukci motoru se dá předpokládat, že s elementární údržbou půjde o velice spolehlivou a jednoduchou pohonnou jednotku, které nebudou vadit ani velmi krátké pocuky (do školky, na kroužek, do Kauflandu a domů) a nebude trpět na zakarbonování a ředění oleje. A v neposlední řadě potěší jistě i “plynaře”. 

Osobně nejsem typický staromilec a většina podobných aut mě nijak zvlášť neuchvátí. Ať už se bavíme o produktech Dacie nebo atmosferické Fabii, většinou u nich dojdu zjištění, že pár ušetřených tisícikorun vykoupených každodenním utrpením za to rozhodně nestojí. Atmosferická i30 se ale do téhle společnosti nepřidá. Základní motor je tu sice slabší, ale normálně použitelný, a ačkoli já osobně bych asi raději sáhnul po některém z modernějších modelů značky, nebylo by to proto, že starší i30 nefunguje, ale prostě jen proto, že bych si chtěl udělat radost jejich “kosmickým” designem. Pohled do ceníku odhaluje, že tenhle velký a i v základu poměrně slušně vybavený kombík lze pořídit za méně než čtyři sta tisíc. Jasně, můžete uškudlit “dvacku” a vzít ten nejmenovaný nejlevnější kombík na trhu v základu s otřepy na plastech, čalouněním z izolepy a litrovým tříválcem, ale já bych s dovolení doporučil raději toto plnohodnotné, relativně moderní a dost solidní auto. Ideálně ve výbavě Family Smart za 429 tisíc, kde už najdeme všechny potřebné vychytávky (CarPlay, kamera, tempomat, klima…)

Foto: autickar.cz

Verdikt

Na atmosferické benzíny ve větších autech už jsme skoro zapomněli. Na jednu stranu se tomu nedivím, z uživatelského hlediska je přeplňování komfortnější a příjemnější, tomuto řešení ale hraje do karet spolehlivost, nízká cena a slušná spotřeba. Když si zvyknete na častější řazení a nebudete mít potřebu lítat po dálnici s tempomatem na sto šedesáti, může pro vás být atmosferická i30 dost příjemným společníkem. Obzvláště pokud nejste příznivcem dotykového ovládání všeho a různých dalších novodobých “nešvarů”. Za cenu pod čtyři sta tisíc jde pravděpodobně o nejlepší poměr ceny a kvality, jaký dnes na trhu můžete dostat. 

 

Technické údaje

Motor: zážehový atmosferický čtyřválec 1498 ccm
Výkon soustavy: 81 kW (112 koní) 
Točivý moment: 144 Nm 
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 187 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 12,6 s 
Průměrná spotřeba udávaná: 5,6 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 6,7 l/100 km
Základní cena modelu (i30 kombi Start): 399 990 Kč
Cena testované verze (i30 kombi Smart): 479 990 Kč
Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sc
Sch
30. června 2022, 13:05
3

Zrovna touto i30 jezdím jako náhradním autem. Jen je to verze start, vzadu švihadla, manuální klima, rádio s černobílým displejem s BT, tempomat a bez loketní opěrky a s plastovým volantem.
A tedy nic moc, mě nejvíc chybí digiklima, té manuální jsem odvykl a výsledek bylo jedno zablokování krku a od té doby, když to jde tak se potím s vyplou klimou. Assistent proti opuštění pruhu auto na dálnici solidně svým zásahem rozkývá, rozhodně to není asistent pro jízdu v pruhu, jako měla Octavia už před 9 lety. Základní sedačky tedy za dobré prohlásit nemůžu. Motor je starosvetska klasika, ale ani lehce pod dvěma tisíci se nedusí a neduní,jen nejede, ale na 6ku se dá jet v koloně od nějakých 70kmh, takže motor spíš překvapil. Srovnání se základním motorem a Octavie 1.0 TSI prohrává na celé čáře, ale taky je o dost levnější.
Můj verdikt na verzi Start asi za těch 400 tisíc je spíše negativní.

reagovat
To
Tommas
30. června 2022, 15:01
0

Problém tohoto motoru je, že s příplatkem 10tis. je k dispozici oturbený litr s lehce větším výkonem, který třeba na dálnici bude trochu lepším společníkem. Tohle si opravdu koupí jedině někdo, kdo to má na jízdy po městě a do Kauflandu.

I tak ale palec nahoru Hyundai, protože v dnešní době nabízet relativně prostorný dobře vybavený kombík pod 500 je fajn a zázrak - dívám se, že se tam vejde dokonce i v té Family Smart s turbem.

reagovat
Riccardo Martora
01. července 2022, 09:15
2

Fiat Tipo kombi s 1.0 foukaným tříhrnkem se v základní výbavě Tipo do půl míče taky vejde. A ta výbava je tam taky dost bohatá. To jen tak na okraj

S.
S.h.I.t.
01. července 2022, 15:44
1

No jo, jenze prave ten foukanej primovstrik bude trpet, kdyz to auto bude realne vetsinu casu jezdit 5km do kramu a jednou za 14 dni na chalupu. Tam ta obycejna, jednoducha atmosfera proste bude vhodnejsi. Jasne, kdo jezdi vic, sahne po tom jen o malo drazsim foukanym litru a bude happy.
A prave to se mi libi - v temer identicky cene je volba naprosto odlisnyho motoru. A muzes si v podobny cene vybrat ten, kterej ti lip sedne na tvoje pouziti.

To
Tommas
01. července 2022, 16:16
2

@Riccardo - Já teda neseděl v Tipu teď po posledním faceliftu, ale ta předchozí verze byla oproti i30 docela velký lowcost. Předtím to bylo dost vynahrazené cenou a bylo to za mě ok, teď už si tím nejsem úplně jistý.
Minimálně dle konfigurátoru se totiž Tipo vejde pod 500k jedině v úplném základu.

Cu
Curdin
01. července 2022, 17:22
0

Zase to že, to má neprimej vstřik neznamena, že to je něco jednoduchého co se nebude srát. Třeba nějakéj turbolitr nebo1.2 může být stejně v pohodě. A určitě se s tím bude jezdit lépe. Navíc dekarbonizace je dneska otázka 2-3 tisíc na počkání..

S.
S.h.I.t.
01. července 2022, 20:35
0

@Curdin: nema to turbo, nema to FAP, neni potreba resit jakoukoliv dekarbonizaci. Na kratky pocuky je to technologicky daleko lepsi varianta, nez tyrat turbomotor s primym vstrikem, kterej to konstrukce primo nesnasi.

HeavySmoker
01. července 2022, 21:17
1

@S.h.I.t. Nerobil by som z turbomotorov takého strašiaka. Problém riedenia oleja benzínom sa rieši tým že človek mení olej v nejakom inteligentnom intervale. Filter u benzínu sa pri mestskej premávke nezanesie ako u dieselu a stojí drobné. Viem kam tým mieriš, ale mimo veľmi okrajových prípadov je turbo v novom aute lepšia voľba prakticky pre každého.

Pochtli
30. června 2022, 17:26
0

Tak kolik ta testovaná verze vlastně stojí? V článku 429t, dole 479t..

reagovat
Jakub Pospíšil
30. června 2022, 19:23
0

479 je tahle konkrétní specka, 429 je family, která ubírá pár relativně nepodstatných věcí a přijde mi jako nejlepší value for money.

Br
Brambo
01. července 2022, 12:47
0

Family Comfort je za cenu 439 990,- (platná od 1.7.2022, tedy teď dražší o 10K) je asi nejlepší poměr cena výkon. Smart PE je teď za 489 990,-, tedy zase o 10K dražší, než do 30.6. včetně. Ceny jsou uvedené včetně slevy, kterou člověk získá, když si pořídí pojištění Hyundai. U verzí Family (Comfort i dražší Smart) je ta sleva nejvyšší. Navíc si člověk k řadě Family může pořídit origoš příslušenství, za nějaké výrazně ceny, než srovnatelné z cenové nabídky. Tuším, že u těch dalších řad to tak není. Objednával jsem v květnu Family Comfort a byly tam věci, jako např. držáky na střechu, tažné, nějaká sada s koberečky, lištami a dalšími věcmi. A ty ceny byly nižší, než u podobných položek a byla tam poznámka, že jen pro řadu Family.

Pochtli
01. července 2022, 18:30
1

JP: Tak pak si oprav název v textu "family smart"., když by to mělo být jen "family".

Pochtli
01. července 2022, 19:22
0

Teď teda koukám na ty stupně výbavy a jsem z toho jelen. Na jejich stránkách je ten "plus" za 410t i "family smart" za 495t. Podle nich ta prostřední výbava je "family comfort" za 440t. Takže ještě k tomu slušně podražili.

Jakub Pospíšil
01. července 2022, 21:24
0

Koukám na to, opravdu k 1.7. přeceňovali. Blbá doba.

ba
batoo
30. června 2022, 18:01
0

Dovolil bych si opravit mirnou nepresnost, tento motor je vybaven dvema vstrikovaci na valec, pro jak prime, tak neprime vstrikovani dle danych aktualnich podminek.

reagovat
ba
batoo
30. června 2022, 18:02
1

Kaju se, jedna se o dvojity neprimy vstrik, spletl jsem si to s jinym posunovadlem.

HeavySmoker
30. června 2022, 20:19
0

Môžem sa opýtať k čomu to má dva nepriame vstreky na valec?

MB
MBMB
30. června 2022, 21:01
0

Přímo Hyundai o tom má pasáž tady: https://tech.hyundaimotorgroup.com/essential-performance/smartstream/

Obecně jde o to, že každý port má vlastní vstřik, který lze umístit blíže k válci a mířit přímo na ventily. Hlavním přínosem je minimalizace filmu na stěnách portů, který zvyšuje emise HC, ale zlepšuje to i spotřebu.
Pro podrobnější studium se lze podívat například na toto: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359431117370321

Zajda
01. července 2022, 07:22
0

Stejně to má i Suzuki 1,2 DualJet.
Hádám že dva malé vstřikovače lze regulovat přesněji než jeden velký a dle potřeby vstřikovat jedním nebo oběma.

bkralik
01. července 2022, 08:56
3

Analyzovali to Flajšhans s Mr. Vaculdou a je z toho docela dlouhé video -

bitner
01. července 2022, 10:27
1

Tohle auto mě docela zajímalo až do shlédnutí tohoto videa. Absence přímovstriku super ale jinak to zas tak primitivní motor není. Jak by to reagovalo na plynofikaci, to je fakt za 100 bodov. Poslední auto predelatelne na LPG je asi charger.

Mrkef
01. července 2022, 10:02
1

Za ty peníze ještě můžeš trefit skladový auto výběhové Astry jako toto: https://www.opel-ihned.cz/Opel/Astra/l3u7dy5j/

Motor, výbava, komplet jinde

reagovat
Jakub Pospíšil
01. července 2022, 10:49
1

To ale porovnáváme ceníkovku vs. skladovku.

Mrkef
01. července 2022, 11:04
0

Určitě, to i píšu, jen jsem to hodil do éteru, co je ještě možné sehnat v této době a třídě, jako (za mě) lepší koupě

Br
Brambo
01. července 2022, 12:01
-1

Ta Astra má výbavu srovnatelnou. Jen v pár položkách má něco navíc, v dalších má zase navíc i30 (např. bezdrátové nabíjení). Ano, motor je výkonnější, ovšem 1.5DPI si kupují lidé hlavně kvůli tomu, že tam není turbo a filtr pevných částic. To záleží čistě na preferencích kupujícího, jestli chce výkon, nebo jednoduchost. Za mě jsou obě volby velmi slušné. Ovšem i30 si můžou koupit tisíce zájemců, zatímco ta Astra je jen jedna. Pokud tedy skutečně je k dispozici. Poslední dobou se nám tady rozmáhá takový nešvar ohledně reálné dostupnosti skladovek...

Opelfahrt
01. července 2022, 12:52
3

Ta Astra asi nebude skladovka, když má najeto 8.000 km :-)

HeavySmoker
01. července 2022, 14:05
4

Opelfahrt: To sa tak už vyrába aby si nemusel robiť zábeh motoru. To u Hyundai nemajú, je to len pre prémiový segment.

Br
Brambo
01. července 2022, 12:09
0

Prosím, opravte si to. Za 430K je verze Family Comfort, nikoliv Smart. Tedy byla... Koukl jsem se do ceníku a od 1.7. už stojí 439 990,- Kč :-( Vypadá to, že všechny podražily o 10 litrů, protože inflace. I tak to je velmi zajímavá volba pro běžné lidi, kteří chtějí solidní univerzální přibližovadlo na denní ježdění, které se nezalekne ani delších tras.

reagovat
Frankie
01. července 2022, 15:00
0

Jo, vypadá to jako zajímavá volba rodinného auta za rozumné peníze. I z pohledu tě spotřeby.
Jen bych doplnil, že i když ty auto tak nějak rostou, je to stále dle starých pořádku nižší střední. Ve střední měli svého času i40

reagovat
VK
VK
02. července 2022, 13:27
0

Měl jsem teď možnost s koncernovým dvojčetem, novým CEEDem se stejným motorem, plus mínus stejnou výbavou, nějakého půl druha měsíce a 6000 kilometrů jezdit coby náhradním autem. A musím přiznat, že nebýt v tom ten vrcholně otravný manuál, dokázal bych si to představit v roli denního povozu. V řadě ohledů, zejména posazu a polohy za volantem, i pohodlnější, jak Stinger, s nímž jezdím.

reagovat
beastar
02. července 2022, 13:53
1

Jestli sem korejský auta za něco dlouho kritizoval. Byl to interiér, jeho kvalita a ergonomie. V současné době se mi jejich přístup líbí. Sedadla jsou konečně zpracovaná tak aby člověk pochopil, že je to na sezení. Vše při ruce. Dobře vypadající materiály. Za ty peníze skvělý. Ten motor mi přijde mimo. Chápu že to není úplně auto pro mě.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger  1972
Dodge Charger

1972 rok výroby
230 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Wildcat 4-door Hardtop 1966
Buick Wildcat 4-door Hardtop

1966 rok výroby
330 koní výkon
6 572 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1969
Chrysler Newport Custom

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Citroën XM V6 Exclusive 1995
Citroën XM V6 Exclusive

1995 rok výroby
167 koní výkon
2 967 ccm objem