načítám data...

Ford Kuga PHEV: Vybírejte s rozmyslem

Plug-in hybrid by měl teoreticky spojovat to nejlepší z elektrického i spalovacího světa. Na papíře to zní dobře, ale...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Vyzkoušel jsem si už docela pěknou řádku plug-in hybridů. Některé se mi docela zamlouvaly, jiné méně a našly se i takové, které jinak podařený model vozu změnily v línou užranou a nepoužitelnou mrchu. PHEV od Fordu se mi ale až do minulého měsíce do ruky zatím nedostal, a tak jsem byl na Kugu dost zvědavý. Vypadá to docela slibně. Objemný dvouapůllitr pracující v Atkinsonově cyklu, bezstupňové eCVT, vodou chlazený elektromotor a 14,4 kWh baterie působí jako sice nikterak technologicky přelomová, ale robustní a spolehlivá pohonná sestava. 

Na baterie bych prý měl být schopný ujet až 64 kilometrů a při pravidelném dobíjení bych měl mít spotřebu 1,1 litru na sto. To vypadá hodně lákavě, ale jak víme, papír snese všechno a realita se často velmi zásadně liší. 

Foto: autickar.cz

Proklamovaných 60 kilometrů čistě elektrického dojezdu se podaří dosáhnout opravdu jen ve městě, kde se naplno využívá rekuperace a ještě s dost lehkou nohou. V meziměstských rychlostech dojezd mizí mnohem rychleji. Nakonec se mi nejvíce osvědčilo nechat hospodaření s energií čistě na Fordu, v automatickém režimu jsem i s nabitou baterií občas zaslechl, jak se probudil čtyřválec, když počítač vyhodnotil, že bude efektivní ho použít. Proč ne. Cestu z centra Prahy do Říčan jsem takto zvládl s průměrnou spotřebou 2,1 na sto, což je moc hezká hodnota. 

I bez dobíjení funguje Kuga docela spolehlivě a nijak zvlášť řidiče nerozčiluje (což se zdaleka nedá říci o všech vybitých PHEV). Systém totiž nenechá řidiče baterii nikdy úplně vyšťavit a elektromotor tak pomáhá při rozjezdech a akceleraci pořád stejnou intenzitou bez ohledu na to, zda je čistě elektrický dojezd padesát, nebo nula kilometrů. Spotřeba se pak pohybuje někde kolem šesti a půl litrů, což na vysoké auto s výkonem 165 kW a bezmála dvěma tunami hmotnosti není vůbec špatné.

Jsou tu ale menší háčky, které to trochu komplikují. Baterie nejsou zrovna lehké, výsledných 1844 kg je na vůz této velikosti už docela dost. Kuga navíc nepodporuje rychlonabíjení, takže představa, že využitelných 10,1 kWh baterie dobijete za patnáctiminutovou přestávku na kafe u mekáče se rychle rozplývá. Nabití z nuly na sto zabere skoro přesně tři hodinky. A pak je tu taky cenová stránka věci. To, že je PHEV verze o dost dražší než klasický spalovák, se tak nějak očekává. Překvapilo mě ale, že i oproti HEV verzi (bez nabíjení a možnosti jet čistě na elektřinu, čili potažmo bez EL značek) si připlatíte dle výbav něco kolem dvou set tisíc. To už není zanedbatelná částka. 

Foto: autickar.cz

Kuga jako taková je docela povedené středně velké SUV. Ve výbavě Vignale nabízí typické komfortní prvky výbavy, které známe z Focusu, trochu mě ale mrzí, že se tu neukázalo pár vychytávek i z “vyšší společnosti”. Takový volant nebo masáže zad z Explorera by se tu vyjímaly náramně. Třeba to příště vyjde. Neberte to ale jako výtku. Interiér je opravdu příjemné místo k životu, kde si pohodlně sednu sám za sebe, kufr schvátí kočárek s korbou a navrch nějaká ta zavazadla a snad nikdo si tu nemůže stěžovat na nedostatek místa.

Při hodnocení ergonomie se budu opakovat s tím, co jsem psal už u Focuse. Ineriér je spíše tradicionalistický, najdeme tu spoustu tlačítek a dotykový displej uprostřed se při běžném provozu používá spíše sporadicky. Přístrojovka je sice digitální, ale zobrazuje prakticky to samé jako ve verzi s analogovými budíky a menší obrazovkou mezi nimi, tady se navíc mění odstín podbarvení dle zvoleného režimu jízdy, ale jinak je to klasická kombinace dvou velkých budíků, dvou menších ukazatelů a “palubáku”. A vlastně proč ne – Kuga je rodinné SUV, tady není na nepřehlednou invenci nikdo zvědavý.

Foto: autickar.cz

Vzpomínám si, že předchozí generace tohoto modelu mi pila krev svojí přehnanou hyperaktivitou a pokusy o to být sportovní. Jistě to bylo způsobeno i tím, že jsem řídil výbavový stupeň ST-Line s estetickými závodními doplňky, ale vadilo mi i zbytečně rychlé řízení a dost citlivý plynový i brzdový pedál. Ve Focusu mi to samé dělá radost, ale v o poznání těžším SUV na vysokém podvozku to rychle ztrácí smysl. Tento nepěkný zvyk se naštěstí Kuga věkem odnaučila a ovládáním dospěla. Je o poznání klidnější a rozvážnější, což se mi k charakteru auta hodí mnohem více. Dokonce jsem měl pocit, že změkly i pružiny, ale možná je to způsobeno jen vyšší hmotností hybridu s baterkami. 

 

Verdikt

Máte-li možnost nabíjet baterii vozu doma nebo v práci, sestává-li profil vašich cest z pravidelných přískoků v délce nízkých desítek kilometrů a potřebujete-li parkovat zadarmo na modrých zónách, je Kuga PHEV ideální auto pro vás. Osobně jsem měl možnost ji připojit k elektrice pouze u rychlonabíjecích stojanů, kde za půl hodiny nákupu přibylo jen mrzkých sedm kilometrů dojezdu, což skoro ztrácí smysl. I s vybitou baterií ale vůz funguje dobře, srdnatě rekuperuje a ničím řidiče neštve a neomezuje. Jenže v nabídce Fordu je i HEV (bez dobíjení ze zásuvky a velké baterie), který zvládne stejně úsporné ježdění, váží o sto padesát kilo méně a je levnější o “dvě kila”. A to už je dost peněz. Největší konkurencí dnes testovaného vozu je tak paradoxně právě jeho “obyčejnější” verze. 

Foto: autickar.cz

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 2488 ccm + elektromotor trakční stejnosměrný vodou chlazený
Výkon soustavy: 165 kW (160 koní) 
Kapacita baterie: 14,4 kWh, využitelná 10,0 kWh
Točivý moment: 230 Nm 
Převodovka: bezstupňová eCVT 
Maximální rychlost: 200 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,2 s 
Pohotovostní hmotnost: 1844 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 1,1 (6,4) l/100 km
Cena testované verze (Kuga PHEV Vignale): 1 169 500,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
07. dubna 2022, 20:02
0

Proč tu spotřebu aut vůbec ještě někdo měří, když je tak brutálně odtržená od reality? Jestli to nakonec žere 6,4l/100, tak je to za tyhle prachy naprostý nesmysl.

reagovat
Jakub Pospíšil
07. dubna 2022, 20:04
1

Vysvětluju to v článku. S nabitou baterií to žere dva litry, 6,4 je hodnota za týden, kdy jsem nabíjel jen dvakrát na rychlonabíječce, což je prakticky zanedbatelné.

Pochtli
07. dubna 2022, 20:13
0

To sice ano, ale pokud to nabíjení doma nemáš, pak je to drahý a nesmysl k tomu (3 hodiny nabíjíš, aby to dojelo 60 km?). Pokud nabíjení doma máš, přijde mi jako větší smysl si koupit nějaký malý elektromobil do města a spalovák na to ostatní (takhle bohatí lidé stejně mají 2-3 auta).

Jakub Pospíšil
07. dubna 2022, 20:22
2

Well yes but actually no.
Ano, souhlasím s tím, že když doma nebo v práci není možnost nabíjet, je HEV lepší a levnější volba. Ale pokud pravidelně nabíjet lze, pak je PHEV docela super volba. V týdnu na elektriku, o víkendu na benzín, to vše v jednom pohodlném a vybaveném autě. Protože lidi sice mají doma tři auta, ale počítejme, že ten Ford za mega a kus bude přeci jen asi nejlepší. A proč se v týdnu trápit v něčem malém a hůř vybaveném, když to jde všecko spláchnout jedním autem? A pak - spousta lidí žije někde v bytě, třeba ve starší zástavbě, a tam je problém zaparkovat i jedno auto. Natož tři. To samé rezidenční projekty. 3+kk a jedno parkovací stání s volitelnou přípojkou na wallbox. V okolí pár fialových zón pro návštěvy a několik míst o které zuří líté bitvy. Navíc EL značka je v Praze taky velmi užitečná.
-
Komentář upraven 7. 4. 2022, 20:29:30

Pochtli
07. dubna 2022, 21:08
0

Jo, pokud má být tebou popisovaná situace (nabíjení+1 auto), tak ano, pak to smysl mít bude.

Sc
Sch
07. dubna 2022, 21:45
1

Pro velmi úzkou skupinu situací asi ano. Ale jinak souhlasím, pro koho je dobrý PHEV, pro toho je EV lepší. A tam kde se PHEV nepředvede, je HEV ekonomičtější a lepší volba.

Ha
Habakukk
08. dubna 2022, 11:58
2

Já si takové auto dokáži představit nebo spíš plánuji. Na domek solár s baterouk 3/4 roku budu živit auto ze slunce pro běžné dojíždění do práce (30km). Jakmile budu chtít otočit dovolenou v Alpách nebo Itálii nejsem omezen dojezdem elektro vozu pak jsem na horách za 6hodin bez votravného hledání kde je nabíječka a těch 7 na sto v klidu přežiju.

MB
MBMB
08. dubna 2022, 15:15
1

Taková situace se dá řešit několika způsoby. Kromě PHEVu je možné mít BEV s dojezdem do 150 km a na větší výlet si auto půjčit. Nebo mít drahý BEV, který i tu Itálii zvládne s dvěma krátkými zastávkami. Vše záleží cenách daných možností a na tom, jaké trasy člověk jezdí a jak často. Je to dost individuální a pro jistou část populace se PHEV určitě hodí.

Ale kdybych třeba věděl, že do té Itálie jedu jednou dvakrát ročně, tak bych si určitě nekupoval PHEV s vidinou toho, že v ceně auta zaplatím spalovací motor, který budu většinu roku jen zbytečně tahat jako balast a jezdit s vyšší spotřebou elektřiny, než by měl ekvivalentní BEV.

Ha
Habakukk
10. dubna 2022, 08:39
2

BEV mě vůbec neláká, má příliš mnoho kompromisů na to aby dával mě smysl. Vlastně vidím elektromobilitu jako slepou cestu tedy nemám jediný důvod tento blázinec podporovat. Až mě nabídne nějaký benefit možná změním názor nyní ne.

VK
VK
10. dubna 2022, 12:02
1

Jest pravdou, že s rostoucími cenami paliva rostou i benefity elektromobility.

StreetPro
17. května 2022, 10:41
0

Cesta do Italie na hory s EV porad neni s 2 kratkymi zastavkami, pokud uvazuju pricetne rychlosti (140+) a ne plouzeni se po dalnici 107km/hod s cilem uskudlit trochu doletu...

StreetPro
17. května 2022, 11:05
0

Pro nejnovejsi Tesla S (fully charged) je to porad 50min opruz (plouzim se 110km/h a SC ma dostupny deklarovany vykon...).
V zime ten dojezd bude nizsi a nechci dojet s prazdnou baterii (protoze ji tam nedobiju), takze min. 2x 50 min?

MB
MBMB
17. května 2022, 14:15
0

Při rychlostech nad 140 km/h je to samozřejmě trochu jinak.
Tesla plánovač tady optimalizoval na počet zastávek. Otázka, co by to ukázalo, kdyby to člověk zadal přímo v autě. Obecně to není časově moc efektivní, lepší je udělat třeba dvakrát 20 minut, kdy se využije ta rychlejší část křivky nabíjení a člověk tam s rezervou dojede. Jak to koneckonců navrhuje ABRP. Tyhle plánovače jinak počítají normálně s povolenou/doporučenou rychlostí, nejedná se o ploužení 110 km/h.
Dvě 20min zastávky na 700km trase, kde by člověk i se spalovákem minimálně jednou na 10 minut zastavil, jsou za mě dvě krátké zastávky představující zanedbatelné zdržení.

StreetPro
17. května 2022, 21:59
0

Chápu, že je zbytečný reagovat, ale není to 2x 20min, nebude to ani 3x 20, abych tam dojel s nějakou rozumnou rezervou a neresil, jestli dojedu ráno k vleku… nebo si pak dám pár dni tělocviku a auto budu ladovat 16A 1f v garáži na hotelu :-)

MB
MBMB
17. května 2022, 22:43
0

To si všechno člověk může nastavit v ABRP (procento nabití při dojetí, rychlost jízdy, venkovní teplotu) a udělat si představu, jak často a dlouho by člověk musel nabíjet. Není potřeba si vymýšlet nějaká hausnumera. Při nejméně příznivých podmínkách, kdy pojedu nad rychlostní limit, v zimě a budu chtít slušnou rezervu při dojetí, tak se u těch nejpokročilejších elektromobilů, o kterých jsem hovořil, dostanu dohromady na hodinu, maximálně hodinu a čtvrt na nabíječkách (typicky tři až čtyři zastávky).
Jinak jasně, ideální je mít přístup k zásuvce na hotelu, to dnes není nic výjimečného.

ma
magnum
08. dubna 2022, 22:08
0

165 kw není 160 koní

reagovat
Ji
Jira24
11. dubna 2022, 08:22
0

Tak to je celkem vtipný. Mám ji v ST line X s klasickým HEV a spotřebu mám za posledních 100km o 0,5l nižší.

reagovat
Ji
Jira24
11. dubna 2022, 08:23
0

1000km, ne 100km :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem