načítám data...

Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV 4x4: Pro mě prosím bez zásuvky

Povedenou Kiu Sportage jsem vyzkoušel v nejdražší a technologicky nejmodernější motorizaci. Proč bych nakonec ale raději sáhnul po obyčejnější verzi?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Když se před více než dvěma roky (ten čas vážně letí, že?) představila světu nová generace Hyundai Tucson, vzbudila zasloužený obdiv a rozruch. Není divu – futuristický design přední masky se skrytými světlomety a minimalistický moderní interiér znamenaly zásadní změnu směru od ničím zajímavých fluidních kulatých tvarů, kterými bylo do té doby Hyundai typické. Snad právě kvůli tomu zůstala nová Kia Sportage, která stojí na stejné platformě a co do inovací nabízí vlastně to samé, trochu stranou záře reflektorů. 

A zatímco Hyundai mi lahodí vlastně nakonec jen těmi předními světly a maskou, jinak je to vcelku nezajímavě tvarované auto, Kia to má přesně naopak. Boční profil, zadní světla i víko kufru, černé prahy s chromovým akcentem, to všechno se mi líbí o dost víc, jen ta přední část, marketingově nazývaná jako Tygři čenich, tu pořád nějak neumím uchopit. Jako by v mohutné masce něco chybělo, nebo možná přebývalo, nevím. Po týdnu testování jsem si na to už trochu zvykl, ale když se teď zpětně dívám na fotky, pořád nemůžu říct, že by se mi tohle deisgnové ztvárnění zalíbilo. Foto: autickar.cz

Nicméně většinu času se Sportage jsem strávil v interiéru a tam jsem byl navýsost spokojen. Kia naskočila na vlnu souvislého panelu s dvojicí displejů – před řidičem a uprostřed – který známe i od jiných výrobců, takže pokud vám, stejně jako mně, tohle řešení vyhovuje, budete tu spokojení. Zůstalo tu i pár fyzických tlačítek a koleček, zvláště na středovém panelu před loketní opěrkou. V souladu s moderními trendy je tohle místo vyvedeno v lesklém plastu, což sice vypadá efektně, ale kovové manžetové knoflíčky na bundách a spony náramkových hodinek tu nevyhnutelně zanechávají vlasové škrábance. Testovaný kousek měl najeto jen 15 tisíc kilometrů, ale v místě, kam vychází řidičovo zápěstí při manipulaci s voličem převodovky už byl bohužel solidně “dodrbaný”.

Foto: autickar.cz

Moc se mi líbí ovladací segment klimatizace a rádia – je to sestava dotykových tlačítek a dvou otáčedel, jejíž funkci lze měnit kliknutím na přepínač. V “klimatizačním módu” se kolečky nastavuje teplota a tlačítka směrují proud vzduchu, zapínají klimu a podobně, v “multimediálním módu” se pak otáčením nastavuje hlasitost a ladí frekvence a tlačítka přepínají mezi rádiem, navigací, nastavením a podobně. Výsledkem je možnost rozumně ovládat potřebné funkce poslepu při zachování minimalistického designového směru. Dobrý nápad i provedení, řekl bych.

Ze zpracování drobných detailů, jako jsou lišty ambientního osvětlení, chodu tlačítek a přepínačů, jemnosti zobrazení displeje, nebo kvality prošívání na volantu mám skoro až prémiový pocit. Jako všechna ostatní auta na trhu, i Kia Sportage oproti své předchozí generaci zdražila, ale zde mám alespoň pocit, že za ty peníze navíc dostanu odpovídající přidanou hodnotu. 

Foto: autickar.cz

Sedí se tu příjemně, interiér působí vzdušně, prostorně a světle – zčásti jistě i kvůli panoramatické prosklené střeše. U středních SUV občas mívám problém s tím, že i přes vcelku masivní objem, který tato auta zabírají zvenčí není uvnitř zrovna moc místa. Sportage je prý, podle brožurek, druhé největší ve své třídě, takže tu nedostatkem prostoru netrpí ani posádka na zadních sedadlech a děti usazené v sedačkách neokopávají opěradlo řidiče. Díky solidním rozměrům tu ani příliš nevadí poměrně vysoká podlaha zavazadelníku – u PHEV verze jsou pod ní schované baterie – i tak se tu v klidu poskládá kočárek s korbou a týdenní nákup. 

Tím se tedy dostáváme k pohonu. Sportage je k dostání se širokou škálou motorizací, od dieselu, přes klasický benzín, mild hybrid, full hybrid až k vůbec nejdražšímu PHEV se čtyřkolkou, které jsem dostal na test. Co do papírových údajů to nevypadá vůbec špatně. 265 koní, kombinovaná spotřeba 1,1 litru na sto kilometrů. Ale asi už víte, že s těmi plug-iny je to při počítání provozních nákladů trochu složitější. Těch 1,1 litru platí jen v případě, že máte nabitý 13,8 kWh akumulátor a ideální vnější podmínky. Což znamená, že nesmí být například moc zima. V tom případě si totiž Sportage přitápí motorem. Ano, vůz bohužel nemá elektrické topení, což je trochu škoda a minimálně v zimních měsíců to dost omezuje potenciál vozu. 

Foto: autickar.cz

V době testování bylo mezi pěti a deseti stupni nad nulou a spotřeba s nabitým akumulátorem v automatickém hybridním režimu se ustálila někde na 3,6 litrech benzínu. Příslovečné not great not terrible se k této hodnotě hodí i zde. Poměr dálnice/město byl zhruba půl na půl. Čistě elektrický dojezd z nabitou baterií a vypnutým topením byl dle palubního PC 53 km, ale vzhledem k venkovním teplotám jsem takto necestoval. Druhou část testovacího týdne jsem pak pro změnu zkusil jezdit s vybitou baterií a pohyboval jsem se kolem osmi. Což je v téhle kategorii přinejlepším průměr. Bez nabíjení vás bude štvát i malá 42 litrová nádrž, která znamená návštěvu benzínky každých 450-500 km. 

Vlastně mě to znovu donutilo se zamyslet, pro koho že je PHEV verze určena. Když jsem bydlel v centru Prahy, říkal jsem si, že je to ideál pro někoho, kdo má dům se zahradou. Teď ale v takovém domě bydlím a půjčená PHEV tu nabíjím jen velice sporadicky, protože to většinou vzhledem k ceně silové elektřiny vyjde dráž, než koupit do nich benzín. A to nemluvím o dalších nepříjemnostech jako je natahování a smotávání mokrých špinavých kabelů, nebo souvislém vytěžování jističe na hraně jeho kapacity a  s tím spojenými riziky

Foto: autickar.cz

Podívám-li se pak na reálnou spotřebu HEV verze, která se srovnatelnou výbavou stojí o nějakých 150 tisíc méně, případně ještě levnější a úspornější diesel, napadá mě jen poměrně úzká skupina uživatelů, kterým za to extra peníze, vyšší hmotnost a menší kufr budou stát. Snad při možnosti dobíjení zdarma v práci, případně pokud baterie auta slouží jako odkladiště přebytků z fotovoltaiky. Kvůli té nepříjemnosti s topením bohužel nejde ani kontrovat tím, že využívá-li se auto na kratší trasy, netrápí se častými starty benzínový agregát. 

Teoreticky by mohl obstát argument, že jde o vůbec nejvýkonnější verzi Sportage, kterou si můžete koupit, ale vlastně moc nevím, k čemu je to dobré. Rychlostních rekordů v rodinném SUV snad nikdo dosahovat nechce a bezpečná svižnost nechybí ani dvěma výše zmíněným alternativám. Navíc je vůz naladěn velice neutrálně a odtlumeně, což je v rámci třídy a využití správně, ale vysoký výkon tu působí až rušivě a určitá nečitelnost naladění a odfiltrování řidiče od vjemů z řízení svádí ke zbytečnému podvědomému porušování rychlostních limitů.

Foto: autickar.cz

Je kvůli tomu Sportage špatné auto? Rozhodně ne, naopak si myslím, že je velice dobré. Jen já osobně bych rozhodně sáhnul po jiné konvenčnější motorizaci. 

 

Verdikt

Současná generace Kie Sportage je velice povedené auto, které stojí trochu neprávem ve stínu koncernového kolegy Tucsona. Je to škoda, protože si myslím, že co do vzhledu a zpracování interiéru je to o dost lepší volba. Místy jde o až prémiově postavený vůz. Testovaná plug-in hybridní motorizace mě příliš nenadchla, mému uživatelskému profilu se nehodí a ani v případě, kdy jsem se snažil poctivě dobíjet mě svojí úsporností příliš nepřesvědčila. Přesto věřím, že se najde skupina lidí, kterým bude tato verze vyhovovat. Jen si nemyslím, že bude nějak zvlášť široká. Pokud ale sháníte pěkně vybavené rodinné auto do milionu, zkuste si nakonfigurovat klasický hybrid nebo naftu a myslím, že budete velice spokojení. 

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1,6 l + elektromotor
Baterie: 13,8 kWh
Celkový výkon: 195 kW (265 koní)
Točivý moment: 350 Nm 
Maximální rychlost: 191 km/h
0-100 km/h: 8,2 s 
Kombinovaná spotřeba s nabitou baterií udávaná (v testu): 1,1 l / 100 km (3,6 l / 100 km)
Kombinovaná spotřeba v testu s vybitou baterií 7,9 l / 100 km
Základní cena modelu (1,6 benzín 4x2): 659 980,- Kč
Cena testované verze (1.6 T-GDI PHEV 4x4 TOP): 1 169 980,- Kč

 

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
22. prosince 2022, 22:48
-8

Při spotřebě 7,9 l/100 km a ceně benzínu 37 Kč/l to dělá 2,92 Kč/km za benzín s vybitou baterií.
S dojezdem 50 km při 13,8kWh baterii jsme na elektrické spotřebě 27,6 kWh/100 km. Takhle vysoká spotřeba je u PHEVů bohužel běžná. Pokud by člověk platil 9 Kč/kWh, tak i s takhle vysokou spotřebou a cenou elektřiny je na 2,5 Kč/km.
Zajímalo by mě tedy, v jakém vesmíru je levnější lít do takového auta benzín, než ho nabíjet ze zásuvky.

reagovat
Jakub Pospíšil
23. prosince 2022, 10:14
2

To by platilo v případě, že by auto jelo jen na elektřinu. V textu vysvětluji, proč se na to Kia moc nehodí. Takže uvažujeme hybridní provoz, čili přidej k tomu ještě těch 3.6 na sto, to znamená přes prst nějakých 1.3 Kč/km navíc.

A navíc je tankování pohodlnější než nabíjení

-
Komentář upraven 23. 12. 2022, 10:20:29

MB
MBMB
23. prosince 2022, 11:02
2

V hybridním režimu ale to auto nežere 27 kWh/100 km elektřiny, čili to je pak naopak potřeba odečíst. Z definice to pak vyjde podobně, v prvním přiblížení váženým průměrem někde mezi těmi dvěma hodnotami, co jsem uvedl.
Rozhodně je korektní říct, že s vysokou cenou elektřiny a neefektivním elektrickým pohonem člověk nabíjením skoro nic neušetří. Ale že by benzín byl levnější, je nesmysl. Ať si to každý přepočítá sám.

HeavySmoker
23. prosince 2022, 11:03
5

MBMB: To je zbytočný hypotetický výpočet, pretože mu bude predchádzať výpočet: Auto na benzín 800k (nižšia hmotnosť, identická spotreba), PHEV 1150k, rozdiel 350k, návratnosť pri rozdiele 0,5kč na km celých 700 tisíc Km alebo 35 rokov jazdy len na elektrinu s akčným rádiusom 40km. Ak cena elektriny pôjde bližšie normálu tak polovica. Výsledok je jasný a reflektuje ho tržný podiel na českom trhu.

MB
MBMB
23. prosince 2022, 11:07
0

Návratnost PHEVu je zcela jiná otázka a nerozporuji to. Bavím se o jednom konkrétním výroku.

HeavySmoker
23. prosince 2022, 11:29
1

No, a aj ten máš zle, ak autor začal 100km dlhú jazdu s 13,8kWh v baterke a potreboval ešte 3,6L benzínu aby ju dokončil, tak celkový účet je 2,7Kč na Km + nabíjacie straty (typicky 10 až 25%) a sme zas tam kde sme začali. Že benzín stojí lautr rovnako. A diesel je úspornejší než elektro na Km jazdy. S tak malou baterkou sa vždy bude jazdiť aj na benzín. Ak by bol v teste čistý baterkáč fajn, je to stále o chlp lepšie. Ale tam sa zase vrátime na zem, pretože ľudia platia kúpnu cenu a prevádzkové náklady, nie len jedno z toho. A návratnosť je tam zase v háji, pretože pri dnešných cenách a výroku automobilky Tesla že auto je dimenzované na 250 tisíc Km tam nie je žiadny prienik.

MB
MBMB
23. prosince 2022, 12:01
1

V tom článku nikde není, že na nějaké trase po ujetí 100 km to vyšlo tak, že se zrovna přesně vybila baterie do nuly a spotřebovalo se přitom zároveň 3,6 litru benzínu. Je tam uvedena jen ustálená spotřeba benzínu v hybridním režimu. Pokud auto ukazuje i průměrnou spotřebu elektřiny, bývalo by stálo za to ji uvést též, pak by se daly spočítat náklady na kilometr i pro ten hybridní režim. Jak už jsem napsal, z principu to v prvním přiblížení bude někde mezi těma dvěma extrémy 100 % elektřina a 100 % benzín.

af
afro-r1
23. prosince 2022, 12:05
3

A kdyby tam misto baterek byla nadrz na LPG...
; o )

HeavySmoker
23. prosince 2022, 12:12
1

MBMB: S tým súhlasím že by bolo fajn uviesť spotrebu elektriny v hybridnom režime, ale v princípe ak Km na elektrinu a Km na benzín majú takmer identické náklady, bez ohľadu na pomer jázd na jedno alebo druhé bude cena za Km rovnaká :)

afro-r1: Tak by to dávalo ekonomický zmysel, to by nikto normály nevyrábal

MB
MBMB
23. prosince 2022, 12:27
-3

Ano, jak už jsem se vyjádřil, pokud člověk nedávno uzavíral novou smlouvu, a má tedy velmi drahou elektřinu, tak nabíjením téměř nic neušetří a vychází to téměř stejně. Podobně při nabíjení jen z veřejných AC nabíječek, kde je to dnes kolem 8 Kč/kWh. Ale to, co zaznělo, že záměrným nenabíjením bych měl nějak šetřit, zkrátka nevychází. Asi by se dal vymyslet nějaký ještě pesimističtější scénář, kde to tak o pár haléřů vyjde, ale na základě toho asi není rozumné vynášet nějaké soudy tohoto typu.

HeavySmoker
23. prosince 2022, 13:57
7

MBMB: Asi vás na fakulte ekológie nenaučili matematiku, takže ešte raz a pomalšie:

Autorov výrok: "PHEV tu nabíjím jen velice sporadicky, protože to většinou vzhledem k ceně silové elektřiny vyjde dráž, než koupit do nich benzín"

Spotreba elektriny: 27kWh na 100 km. Cena za kWh drahých ale nie nerálnych 9 Kč za kWh (napr. ja mám na firme o dosť drahšiu). Nabíjacie straty 20% (vonkajšie parkovanie v zime). Cena za KM: 2,91 Kč + stratený čas s mokrými zablatenými káblami

Jazda na benzín: 8L / 100 Km, aktuálna cena na stojane dnes ráno 35,90 Kč za liter. Cena za KM: 2,87 Kč

Výsledok: Autor mal pravdu. Autor mal pravdu bez ohľadu ďalšie náklady ako čas alebo špinavý kufor. Autor je frajer a davy fanúšikov musí odháňať železnou tyčou aby sa dostal ráno do roboty.

Ďakujem za pozornosť a prajem pekné Sviatky.

Jakub Pospíšil
23. prosince 2022, 14:03
1

LOL :D

MB
MBMB
23. prosince 2022, 14:36
-3

9 Kč/kWh je momentálně víceméně maximum, které člověk doma může při zavedeném stropu platit. I na veřejné AC stanici je to levnější.

MMM
23. prosince 2022, 15:31
0

Od 1.1.2023 je cena zastropovaná=nařízená=daná 6,05kč/Kwh +++ k tomu ty čez státní čarovné poplatkečky, které nedokáže vypočítat/skrýt, ani David Cperfield :)

Takže realita... lidé dříve platili 1,5kč, později 2,5kč, pak 4kč/Kwh a nyní budou platit 6=8-9kč/Kwh a ti co se právě v tuto chvíli tváří, že jsou chytřejší, než ti kterým smlouva/fixace právě končí... tak vězte, že je to otákou času, než padne kosa na kámen.

Nemám rád dotace=okrádání/zdanění chudých, ve prospěch bohatých, či vychcanějších... takže v amatérské rovině, doporučuji solární systém Off-Grid/ostrovní systém

Takže kdo můžete, místo el. auta za milion, si kupte auto o třetinu-polovinu levnější=pasivum... a zbytek investujte do solárních panelů a vlastní solární nezávislosti=aktivum... za 100.000kč máte panely/solární elektrárnu 10k/10.000Wp + k tomu min. jednofázový 48V 5.500kw Hybridní invertor za 20.000kč (ideálně takový, který jde časem rozšířit/mezi sebou propojit se dvěma dalšími, pro tři fáze) + k domu ideálně 48ks 3,2V 280Ah LifePo4 akumulátorů + nějaké řídící BMS, které kontrolují články za desítku.

Nekupujte elektromobil... když už tak hybrid, ale prověřený. Spolehlivé jsou a do max. 5,5L(4,5 při snažení)/100km jezdí Prius III., lepší je Prius IV. který jezdí 4,5-5,5 bez snahy. (jistě, k tomu můžete mít Porsche 911, či Ferrari)

LifePo4 https://www.aliexpress.com/w/wholesale-lifepo4-280ah.html?catId=0&initiative_id=SB_20221223062804&SearchText=lifepo4%2B280ah&spm=a2g0o.home.1000002.0&dida=y

5500W With WIFI Hybrid Solar Inverter 90A MPPT Charger 220V 48V 450Vdc Grid Tied Touch Screen Display Inverter With CT Sensor https://www.aliexpress.com/item/1005003341014776.html?spm=a2g0o.productlist.main.31.2097K0IhK0IhDd&algo_pvid=f9b87a30-05a9-4c86-adc1-344bd0a2acb7&algo_exp_id=f9b87a30-05a9-4c86-adc1-344bd0a2acb7-15&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000030785889798%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21EUR%211025.05%21768.79%21%21%21%21%21%4021021f7b16718057334702537d070a%2112000030785889798%21sea&curPageLogUid=mvzaQKCEVymW

Zvládnete vše sami, pokud nejste analfabet, stačí trochu šikovný kutil

skodafil
25. prosince 2022, 21:06
0

K tomu trochu změňte životní styl. Elektřinu spotrebovavejte jen za slunečných dní. Pod mrakem a v zimě zůstaňte v posteli.

MMM
25. prosince 2022, 22:18
-1

Jak to s tím souvisí? Nějaká neznalost, nebo česky typická snaha zdehonestovat co nemám, neumím, pomluvím.
Za poslední rok, nám soláry pod sněhem, nedávali vůbec celkem 3týdny (jen proto, že jsme líný odmést sníh) za tři roky celkem tři měsíce. I když prší, lije, něco málo to dává pořád, dost na úspornou spotřebu domu.

My tato období, vykrýváme akumulátory 28.000Ah/48v

Liqid
25. prosince 2022, 11:04
-1

Měl jsem jako náhradní vůz na týden v krásné zelené. Celkově mě to moc nenadchlo, řízení gumové, odezva na plyn pomalá, převodovka ještě pomalejší. Čtyřkolka fungovala dobře, ale jezdil jsem za 11 litrů...dotyková tlačítka mega opruz, za jízdy jsem se nebyl schopen trefit na poprvé. A neustálé buzerování asistentů taky nic moc, nevím, zda to jde vypnout trvale, nezjišťoval jsem.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem

Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday  1969
Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday

1969 rok výroby
370 koní výkon
7 446 ccm objem