načítám data...

Elektrický valčík: Mají dnes Husité novou konkurenci?

Elektromobilita se nám prezentuje jako čistý a bezemisní způsob dopravy. Ale víte, kolik emisí má taková hořící garáž?

zobrazit celou galeriiEditorial: Elektrický valčík: Mají dnes Husité novou konkurenci?

…Kdo má pojistky námi předepsané,
tomu se při zkratu nic nestane.
Ovšem, kdo si tam nastrká hřebíky,
vyhoří a začne od píky…

Jaroslav Uhlíř, Alfréd Bittner, Zdeněk Svěrák Jára Cimrman; Elektrický valčík

O elektromobilitě už toho byla napsaná velká spousta, vyjadřují se jak její příznivci, tak odpůrci. Najdete články vyzdvihující emisní nenáročnost, články tuto na základě exaktních propočtů popírající, pojednání o tom, jak je to jediná cesta budoucnosti automobilismu, a naopak studie, které elektrický sen drtí a vysvětlují, že na papíře možná vypadá na první pohled hezky, ale realita je o poznání více nakloněna spalovacím motorům. 

To je ale téma, které dnes chci obejít širokým obloukem a zaměřit se na něco trochu jiného. Jde mi o nabíjení vozů v domácích podmínkách. Nemyslím tím městské nabíjecí patníčky, kterých je buď málo, nebo patří jinému poskytovateli, než od kterého máte zrovna čip nebo kartičku, myslím to opravdu domácí, z vaší vlastní zásuvky, na vlastní účet.

Tady máte v zásadě dvě možnosti. Ta lepší je pořízení wallboxu. To je taková futuristicky tvarovaná krabička opatřená zpravidla nadnutným objemem led pásků, kterou by měl instalovat v garáži novopečeného elektromobilisty odborník (nebo by minimálně měla být před spuštěním odborně revidována). Napojena je na 400V rozvod, má vlastní jističe, vlastní chytré obvody a zjednodušeně řečeno jde “pomalou” nabíječku, kterou znáte například z podzemních garáží v supermarketu.

Druhou možností je pak připojení vozu do klasické zásuvky na 230 voltů. Vlastně se to nijak neliší od toho, když si doma zapojujete do zásuvky třeba vysavač. Automobil se pak nabíjí velice pomalu, u vozů s větším akumulátorem může dobití zabrat klidně víc než 24 hodin, ale teoreticky to možné je a ohlasy uživatelů elektromobilů ukazují, že je i tato možnost reálně využívána. 

Dá se ale předpokládat, že většina elektromobilistů, jež si vůz pořídí sami “za své”, k němu wallbox do pomyslného košíku přihodí. Přeci jen si auto na baterky dnes ještě stále pořizují hlavně nadšenci, kteří vědí, do čeho jdou a jsou si vědomi výhod, které jim krabička (zpravidla za nižší desítky tisíc) přinese. Pokud se ale časem rozšíří trend, kdy se nabíjecí auta (tedy i plug-in hybridy) začnou fasovat ve firmách jako služebáky, dojde nevyhnutelně k tomu že se ve velkém začne využívat i druhý způsob nabíjení, totiž připojení vozu do normální zásuvky. Na to pak dojde i v případě, že elektromobilista vyrazí někam dál a v cíli mu dobití pár kilometrů přijde vhod. Třeba někde u kamaráda, u babičky, nebo přes noc na grilovačce na chatě. 

A právě tenhle druhý způsob mi od minulého týdne vrtá hlavou. Jezdil jsem totiž povedeným Mercedesem EQV. Jelikož ale ani doma, ani v práci nemám nabíječku, rozhodl jsem se právě pro nabíjení z obyčejné zásuvky v práci. Nijak závratně rychlé to nebylo, za osmihodinovou směnu si dodávka “nasosala” sotva devadesát kilometrů dojezdu, ale lepší než nic. 

Protože zásuvka byla uvnitř a vůz venku, bylo nutné k propojení využít prodlužovací kabel. Zvolil jsem stavební pětadvacetimetrový buben s vlastním šestnáctiamperovým jističem, důkladně ho rozmotal, protože vím, že namotaný kabel se nadměrně zahřívá, připojil Mercedes a spokojeně sledoval na displeji vozu, kterak do něj pomalu, ale jistě tečou dojezdodárné elektrony. 

Idylka trvala asi hodinu, pak jsem od bubnu nabíječky zaslechl cvaknutí. Integrovaný jistič se rozhodl, že je čas na přerušení dodávek proudu. Důvod jsem zjistil záhy – kabel byl dost teplý, odhadem měl tak 60 stupňů. Totiž on je ten stavební prodlužovák sice otypován na 16A zátěže, ale ne dlouhodobě, anobrž ve špičkách. Dává to smysl, nářadí ani další spotřebiče většinou nesosají energii pořád “naplno”, ale odběr u nich kolísá. Ne tak tomu ale je u elektrického vozu.

Znalý učiva základoškolské fyziky jsem vyhodnotil, že by bylo vhodné osadit kabel se silnějším průměrem, čímž snížím odpor a zredukuji zahřívání. Našel jsem tedy ve skladu sic starší (a bez jističe, což si zapamatujte), ale o poznání tlustší prodlužovák, zapojil ho do Mercedesu a pokračoval v nabíjení. Kontrola po půlhodince dopadla dobře, kabel byl jen lehce teplejší, než okolní vzduch. V duchu jsem si blahopřál, jak jsem situaci elegantně vyřešil. 

Leč obrázek výše vám již napověděl, k čemu došlo. Z idylického rozjímání mě vyrušil kolega, který mi se stojickým klidem oznamoval, že “z té elektriky u auta se nějak kouří”. A měl pravdu – propojení nabíječky a prodlužováku skutečně emitovalo šedivý dým doplněný pachem spálené gumy a plastu. Rychle jsem vůz odpojil od sítě a po troše zápolení jsem od sebe oddělil spečené komponenty zásuvky a zástrčky. 

A samozřejmě jsem začal přemýšlet. Prvotní myšlenka byla, že jsem přeci neudělal nic špatně, postupoval dle návodu, zvolil vhodný kabel. Rozvody v práci máme v pořádku, jištěné, pravidelně kontrolované. Jádro problému se mi s určitostí nepodařilo určit ani po rozebrání prodlužováku. Měl platnou elektrorevizi a pohledově jsem v něm nenašel žádný problém. Těžko říci, co se pokazilo.

Pravděpodobně, pokud by se zásuvka nechala ještě chvíli škvařit, zareagovaly by jističe v budově a nabíjecí soustavu odpojily. Nicméně po tomto zážitku stejně cítím vůči nabíjení elektrického auta ze zásuvky lehkou nedůvěru. Pokud se takový problém objevil při použití dostatečně tlusté nabíječky zapojené do profesionálně provedených nových rozvodů elektřiny, jaké situace mohou nastat v českých vesnických garážích, kde jsou často ještě hliníkové rozvody tažené stylem “od pantáty vedou dráty” a na prodloužení se používají podomácku vyrobené kabely z osmdesátých let?

Většina z nás má asi nějaké ty základní návyky související s nakládání s elektrozařízeními. Víme, že je “životu nebezpečno používat el. spotřebičů ve vaně i sahat na ně z vany”, případně “dotýkat se el. zařízení nebo drátů i na zem spadlých”. Většina lidí si je vědoma i toho, že zapojit pračku nebo rychlovarnou konvici do pochybné tenké prodlužovačky asi nebude dobrý nápad, nebo že by se neměly “vrstvit” rozdvojky. Ale kdo z vás ví, že šestnáctiamperové zásuvky ve zdi, případně takovéto prodlužováky mají dle specifikace výrobce “230V x 16A” ve skutečnosti nejsou stavěné na to, aby jimi takovéto hodnoty protékaly dlouhodobě, ale jedná se jen o špičkový proud? Teoreticky jde sice nabíjecí proud omezit v nastavení elektromobilu, ale upřímně – napadlo by vás to? V době, kdy se v autech vše maximálně zjednodušuje, na vše je asistent, všecko je samočinné – hledali byste opravdu typový list k zásuvce a prodlužovačce a pak se na jeho základě snažili nastavit v menu vozu nabíjecí proud? 

Dle měření portálu emobilitysimplified dosáhne zásuvka typu Schuko (to je taková ta německá bez kolíku označená taky CEE 7/3 a CEE 7/4), pokud jí protéká stálých 230V a 16A, teploty sta stupňů za necelou půl hodinu. Teoreticky by v tom momentě měl zasáhnout jistič, ale prakticky…věříte tomu, že na nějaké chatě, kterou v sedmdesátkách stavěl z ušmeleného stavebního materiálu po večerech nějaký strýc zedník-amatér, to tak opravdu bude?

Závěrem si tedy dovolím jen vyslovit přání, ať s nastupující elektromobilitou přijde i odpovídající osvěta obyvatelstva. Nehezkých scénářů, které by mohly mít vysoké nabíjecí proudy na svědomí, vás jistě napadne velká spousta. Já jen doufám, že si prvenství v počtu vypálených vesnických stavení udrží i přes tyto nové technologie stále Husité. Nálepka spalovače českého venkova by elektromobilům zcela jistě nepomohla…

foto: Požáry.cz

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
23. února 2021, 11:54
9

Jako elektrikář si dovolím rozporovat: Jistič reaguje na zkrat (okamžitě), nebo na přetížení (s prodlevou nepřímo úměrnou míře přetížení). V žádném případě ale nereaguje na přehřátí zásuvky. Ta ti bude vesele plápolat jako fagule, ale dokud v ní nedojde ke zkratu, jističi to bude jedno.
O něco lépe bude reagovat proudový chránič. Ten je citlivý na proud unikající mimo obvod spotřebiče. Takže pravděpodobně vypne o něco dříve - když izolace kolem živých kontaktů zásuvky zuhelnatí a stane se vodivou, takže začne nějaký nevelký proud utíkat do ochranného vodiče.
Nejspolehlivější, i když nikoli 100% spolehlivá je tady AFDD, čili oblouková ochrana. Ta vypne, pokud zaregistruje v proudovém obvodu špatný, jiskřící kontakt.
Na to, co je na obrázcích, nepotřebuješ nabíjet auto. Totéž dokáže během hodiny třeba 3kW elektrický konvektor (zejména teď v zimě). Na vině je přechodový odpor - vymačkaný kontakt v zásuvce, nedotažený vodič tamtéž, nebo špatně nakontaktovaný vodič ve vidlici.

reagovat
Jakub Pospíšil
23. února 2021, 12:00
0

Vida, díky za objasnění. Trochu v tom plavu, elektrikář rozhodně nejsem, ale také jsem se nepovažoval za úplného ignoranta.
Dá se nějak teoreticky předem odhalit, že ta která prodlužovačka má vyšší přechodový odpor, ideálně bez toho, abych ji rozebíral a ještě ideálněji i bez proměření? Prostě stylem "kouknu a vidim"?

ransom
23. února 2021, 12:01
2

A ještě jednu věc si dovolím: Zásuvka MŮŽE být zatížena plným proudem trvale. Jinak by se 16A zásuvka nesměla jistit 16A jističem, který takový provoz umožní.

Jakub Pospíšil
23. února 2021, 12:02
0

To jsem konzultoval s Františkem a ten mi řekl, že: "16A je maximum, co to přenese, moc se neřeší jestli dlouhodobě, ale rozvody se běžně dimenzují s cca třetinovou rezervou právě na špičky, takže to máš fakticky správně, ale někdo by mohl mít výhrady"

ransom
23. února 2021, 12:06
2

Diagnostikovat se to dá, ale v moci běžného uživatele to není. Osobně bych doporučoval:
1) Stanovit si jednu zásuvku na dobíjení, zkontrolovat, jestli kabel k ní není po cestě blbě nasvorkovaný - ideálně aby byla na vedení jediná.
2) Dát si tam novou značkovou zásuvku. Standardní Tango stojí 120Kč. Nemá smysl kupovat někde v OBI laciný šunt v akci.
3) Nechat si vyrobit od elektrikáře prodlužku z GUMOVÉHO kabelu 3x2,5 s kvalitními koncovkami. Do lisovaných není vidět, tohle se dá jednoduše kontrolovat pohledem dovnitř.
4) Zahodit všecky prodlužováky po dědovi, nechat si od někoho prohlédnout rozvody, podotahovat svorky v rozvaděčích a krabicích.

ransom
23. února 2021, 12:10
5

Nene, koncové rozvody se musejí dimenzovat na plnou zátěž. Na rezervu se dimenzuje energetika.
Pokud máš jistič na zásuvky 16A, celý rozvod je dimenzovaný na trvalých 16A. Kdo a jak by kontroloval, jestli je použitý s rezervou? Seděl by tam dědek na velíně a koukal na ampérmetr a na hodiny? To je úkol jističe. 16A jistič dovolí trvale zatížit obvod cca osmnácti ampéry, aniž by vypnul. To vše musí trvale vydržet kabely i zásuvky.

Jakub Pospíšil
23. února 2021, 12:12
2

Paráda, díky moc. To je vyčerpávající doplnění.
Až jsem nesvůj z toho, kolik se na jednom místě na autíčkáři sešlo užitečných spotřebitelských rad!
Už aby tu byl někdo a doporučil, že když si místo elektroauta pořídíš osmiválec, tak je to levnější a bezpečnější.
-
Komentář upraven 23. 2. 2021, 12:15:11

MB
MBMB
23. února 2021, 12:18
0

Díky za potvrzení, můj dojem byl stejný. Za normálních okolností, pokud se vše příslušně dimenzované, není důvod, aby se tavil plast. Holt nějaký špatný kontakt, kde je menší průřez, než je průřez vodiče a pak se to v tomto místě nadměrně zahřívá.
Každopádně riziko to je, ovšem ne výlučně s nabíjením elektromobilů, to se může stát i s jinými náročnějšími spotřebiči.

ransom
23. února 2021, 12:21
1

To každopádně! Ovšem jen do té doby, než si k tomu osmiválci pořídíš i domácí čerpací stanici s deseti kubíkama BA95 pod zemí.

sumy
23. února 2021, 12:24
0

@ ransom: Ale co je to platný, když třeba nabíječka k i3(nebo jak se jmenuje ta věc co má kola jako jízdní bicykl od BMW) je 3x1,5.... Hezky se ten kabel rozškvařil. A servis? Hmmm... Zaplať si novou nabíječku. Kolegu to tehhdy pěkně vytočilo. Štěstí že to byla verze ještě s Rexem, a tak, než si koupil nový kabel s vidlicí, tak i dojel domu.

ransom
23. února 2021, 12:43
3

sumy:
No jo, ale s tím já nic nenadělám, že má profi výrobek aušusovou šňůru. Dělá to spousta výrobců, bohužel.
Teoreticky 3x1,5 kabel těch 16A vydrží. Ale vydrží to vodič, pokud má tepelně odolnou izolaci. Ideálně guma. V obyčejném PVC je to už docela průser, nehledě na to, že třeba za mrazu takovou šňůru zlomíš. Jak vypadají zalité koncovky, to ví jen ten Číňan, co to strkal do vstřikolisu.

František Čáslavský
23. února 2021, 13:35
0

ransom: Jo, taky dík! Já se pohyboval spíš v energetice a tyhle jemné nuance... :) No a teď jsem stejně někde úplně jinde...

bkralik
23. února 2021, 14:20
1

ransom: Není nebo nebude brzo ta AFDD ochrana pro domácnosti povinná?

ransom
23. února 2021, 16:02
3

To myslím ještě dlouho ne, pokud vůbec. Zatím jsou v domácnostech povinné proudové chrániče na všechno, včetně světelných okruhů. AFDD se doporučuje na dřevostavbách a všude, kde je zvýšené nebezpečí požáru. Je s tím ta potíž, že AFDD funguje pouze na jednofázových okruzích s chráničem a musí být pro každý vývod samostatná. Proto třeba jsem si nedal AFDD na dřevěnou chatu, ikdyž bych mohl machrovat. Ono to vyjde svinsky draho a rozvodnice je prakticky vzato třikrát větší než s jedním chráničem a jističi. Taky to málokdo prodává. I náš dvorní velkosklad má obloukovky jenom na objednávku.
Než někdo napadne přirovnávat přitvrzování elektrotechnických norem k ekologistickému mršení automobilů, tak bych to malinko přibrzdil. Všecky tyhle věci mají svůj smysl a oprávnění; instalace je s nimi podstatně bezpečnější, spolehlivější a taky se přizpůsobuje tomu množství elektroniky a spotřebičů v domácnostech, jaké dřív nebývalo - mimo jiné i kvůli přepětí a rušení. Potíž je spíš v tom, že jsme (ač co do vzdělanosti taková malá elektrotechnická velmoc) zaspali se zaváděním. Na začátku devadesátých let, kdy v Německu byly už dobu naprostou samozřejmostí proudové chrániče, u nás se ještě několik roků dodělávaly v novostavbách započaté dvoudrátové instalace. Nejhorší průser jsou desítky tisíc domácností v hliníkovém dvoudrátu z let šedesátých až osmdesátých - to je většina paneláků a bytovek, ale taky spousta rodinných domků z té doby. Co v takových domácnostech někdy nacházím, to je k zeblití. Tam kdyby se začalo ve velkém nabíjet, to by byl teprve mazec!

PepaSFI
23. února 2021, 17:21
1

jo měď byla strategickým materiálem a šetřilo se i tím hliníkem. Proč tam dávat tři dráty když to funguje i se dvěma. Správně se ty hliníkáče měly po nějaké době dotahovat a spoje konzervovat čímsi, což samozřejmě skoro nikde nikdo nedělal. A taky to bylo stavěné na jiné zátěže, největší spotřebič byl vařič co měl asi 700W. Dnes si tam zapnou konvici na kafe, některé mají i přes 2kW, mikrovlnku, i ty menší mají 1kW. k tomu nějaký topidlo a pak někde v krabici o které nikdo netuší že existuje protože ji zamalovali před 40 rokama uhoří nulák a protože jsme na ochraně PEN, tak se nám přes spotřebič nafázujou zemní kolíky, íííííííhááááá.

Mechanik
23. února 2021, 13:17
-4

Rychlonabíjení zkracuje životnost baterek, takže to je v podstatě nevhodné a nabíjení z klasické zásuvky je nekonečné, pro mě elektromobil zůstává stále nevyužitelný pro běžný život.
Myslíte že někdo řeší odvětrání baterek při nabíjení, nebo si pak do těch sraček sednete a vydejcháte si to sami? Co udržba těch baterek, čistota která je zásadní pro bezpečnost? Nikdo to nezmiňuje.

reagovat
František Čáslavský
23. února 2021, 13:36
1

větrání a chlazení se řeší na úrovni battery packů

Mechanik
23. února 2021, 13:39
-2

Jo, ale to větrá jen kvuli teplu, a to odvětrání je pak do prostoru vozu. Teda aspon to co jsem se dopídil já. To je ale přeci totální zhovadilost

Jakub Pospíšil
23. února 2021, 13:46
3

Ne, není, je to normálně ven. Naopak battery pack a prostor pro posádku musí být dokonale hermeticky oddělený, vyžadují to bezpečnostní předpisy pro případ požáru.

bkralik
23. února 2021, 13:50
4

Co si mám představit pod odvětráním baterek při nabíjení? LiPolky i LiIonky jsou vzduchotěsně uzavřené a jakmile se do nich dostane kyslík, vcelku rychle odchází. Pokud je díra malá, tak prostě ztrácí kapacitu a parametry, pokud je díra velká, odejdou s akustickooptickými efekty velmi rychle...
Nebo ti snad přijde, že se z tvého telefonu/notebooku při nabíjení uvolňují nějaké plyny? :-)

Autíčkový Jelen
23. února 2021, 13:58
0

Pokud se nepletu tak většina battery packů v elektromobilech je chlazená vlastním okruhem s kapalinou. A ano, například Tesly řeší chlazení baterek při nabíjení, prostě když jsou moc horké tak se rozjede chladící kapalinový okruh. A okruhy pro baterku a pro posádku jsou oddělené, lije se do nich i jiná kapalina do každého.

Mechanik
23. února 2021, 14:24
-4

No klasické lithium-iontové baterky při nabíjení vytváří celkem pěkný sajrajt, jak je to u ostatních co používají elektromobily nevím, proto jsem se zeptal.

bkralik
23. února 2021, 15:21
4

Mechanik: Co to je klasická Lithium-iontová baterie? Všechny LiIon baterie co znám jsou HERMETICKY uzavřené a žádné plyny produkovat nemohou, minimálně při normálním provozu pokud baterie nevybuchuje. O žádném sajrajtu co by baterie při nabíjení produkovaly nevím.
A co máš proboha furt s tou čistotou a zaprášením? Dokud se vývody té baterie nezasypou něčím vodivým tak se nic nestane - proč by nějaká špína měla vadit?

Mechanik
23. února 2021, 19:23
-1

Tím klasické myslím ty co se používají třeba ve VZV.
Prach je hořlavý, stačí 2mm a už je dost velká pravděpodobnost že to chytne.

Jenda_K
23. února 2021, 20:54
1

V betonárce je prach všude a nevšiml jsem si že by hořel.
Jinak důležitý limit u hořlavých prachů je 1 mm vrstva, takže třeba v truhlárně pokud tu vrstvu najdu dostávají se do problémů od této tloušťky jsou prostory považovány za prostředí s nebezpečím požáru hořlavých prachů s přísnými důsledky na provedení elektroinstalace v prachotěsném provedení vypínání elektroinstalace mimo pracovní dobu a nesmí tam být ani rozvaděče. Pokud se prach víří a drží ve vzduchu je to další level a to prostředí s nebezpečím výbuchu hořlavých prachů.
Bohužel i u elektroinstalací dochází ke katování kostů, pokud si prohlédnete třeba 40 let starou zásuvku zjistíte že přítlak mosazných kontaktů byl podpořen pružinami, lůžko zásuvky byl z keramiky a kryt býval z termosetů, pokud už byl z termoplatu byly vlastní kontakty odděleny termosetovou vložkou ale kdeže loňské sněhy jsou. Takže taková zásuvka vydržela všechno i trvalé přetížení a ne jako ty dnešní

Vojta
23. února 2021, 21:25
4

Mechanik: Opět, zas a znovu mi nezbývá než konstatovat, že ses minul povoláním nebo stoletím a o technice nic moc nevíš. Běž servisovat parní stroje někam do muzea, to ti pravděpodobně půjde lépe.

Mechanik
23. února 2021, 22:22
-4

Vojta - Jenda to výše pěkně rozepsal, cos na tom nepochopil? Prach je prostě hořlavý, samozřejmě že ne všechen, beton nehoří, ale tak to je snad jasné. Spíš to vypadá že to nechápeš ty.
K těm baterkám, stačí se jít podívat do jakékoliv nabíjecí stanice pro VZV, mají je v každé fabrice a i když tam je odsávání určitě pouhým nosem ucítíš čpivý zápach

Vojta
23. února 2021, 22:31
2

Tak znovu, pro ty natvrdlejší. Akumulátory na lithiové bázi jsou toliko hermeticky utěsněné a nemá na nich co čpět. Pokud se to děje, pak jest takový akumulátor vadný a měl by se vyhodit - beztak už moc dlouho fungovat nebude. Pokud by ti smrděl při nabíjení laptop nebo mobil, tak bys s tím byl v pohodě? :D

Jakub Pospíšil
předevčírem v 11:22
1

Nabíjecí stanici paleťáků a VZV mám o patro níž od kanceláře. Jsou to olověné baterie, které se nabíjejí s otevřenými víčky a dolévají se pravidelně destilkou. Ano, ty občas smrdí. O nich tu ale není řeč.
-
Komentář upraven 24. 2. 2021, 11:22:24

Mechanik
předevčírem v 18:13
-3

Vono teorie a pak skutečnost jsou dvě odlišné věci, k úniku plynu dochází za určitých situací, můžete si to vyhledat, já to tu nebudu vypisovat, škoda času. Ale jeden příklad jsem vám našel :
Při nabíjení akumulátorů při teplotách pod bodem mrazu je snížena rychlost rekombinace kyslíku, rovněž je sníženo tzv. vodíkové přepětí na záporné elektrodě, na které se začne uvolňovat plynný vodík místo toho, aby se tato elektroda nabíjela. Proto dochází k nárůstu vnitřního tlaku v akumulátoru a k uvolňování plynů přes bezpečnostní ventil, což způsobuje nevratný pokles kapacity a zvýšení samovybíjecího proudu.

Vojta
předevčírem v 18:19
2

Ty se mi zdáš. Ty se mi fakt normálně zdáš. Tohle není normální, fakt ne. Tak neskutečně natvrdlého ignoranta jako jsi ty, jsem dlouho neviděl. Absolutně nemáš ánung o tom, jak to funguje, ale komentuješ to, jak kdybys sežral Šalamounovo hovno. Baterií je mnoho druhů a ano, jak ti napsal už Kuba, skutečně olověné akumulátory při nabíjení dojdou do fáze, kdy začnou plynovat. Toto se však prostě u baterií lithiových neděje. Nesmí se to dít! Máš vůbec mobil nebo notebook? Plynuje ti při nabíjení? Máš dojem, že by jakkoliv smrděl? Pokud ano, tak ho vyměň, dělat to nesmí! Ty články jsou prostě hermeticky uzavřené, proto ostatně když selžou, tak se nafouknou, ale uniknout z nich nic nesmí a žádný ventil nemají!

Mechanik
předevčírem v 18:50
-5

Hele pako seš ty, v mobilech jsou lithium-polymerové a já se bavím o lithium-iontových. To je fuk, zůstaň si blbej, kup si to a vono ti to shoří

Vojta
předevčírem v 18:53
1

Hele pokračuj dál, já se tvou blbostí začínám bavit :D To co jsi napsal je ptákovina na n-tou, víš o tom? :D

Mechanik
předevčírem v 18:57
-5

Tak použij třeba google :-D
Dalším typem jsou akumulátory lithium-polymerové. V lithium-polymerovém akumulátoru je elektrolyt integrován do molekulární struktury polymerního filmu. Tak odpadá nutnost separátoru a polymerní film umožňuje plochou konstrukci, a proto se taková zařízení na ukládání energie používají především v mobilních telefonech a noteboocích. Nevýhodou je ale značná citlivost na mechanické poškození a s tím spojené nebezpečí požáru. Tenkovrstvý lithiový článek je úložiště energie, ve kterém je elektrolyt nahrazen iontově vodivým plynem. To umožňuje použití lithiového kovu a tím extrémně vysokou hustotu energie. Tato technologie je v současné době důležitou součástí výzkumu lithiových úložišť energie.

Vojta
předevčírem v 19:03
1

S tebou se opravdu nedá diskutovat a nemá cenu se snažit ti cokoliv vysvětlit. Já moc dobře vím, co to jsou Li-pol baterie. Stejně tak, narozdíl od tebe vím, že neplynují při nabíjení :D Teď ti trochu navíc zamotám hlavu Li-ion baterií v laptopu...

Mechanik
předevčírem v 19:06
-5

A ty furt pleteš baterky v elektrotechnice a baterky pro VZV, o kterých se bavím já. To je konstrukčně úplně něco jiného, chápeš to??

Vojta
předevčírem v 19:07
2

Ale to je to, o čem tady celou dobu mluvíme ty jojo :D Vysokozdvihy mají většinově klasické olověnky s tekutým elektrolytem. Naopak elektromobily mají ty samé Li-pol baterie, které se používají v laptopech, pokud to není historická vykopávka jako Škoda Eltra.

Mechanik
předevčírem v 19:33
-4

Trochu jsi zaspal dobu do VZV se už pár let dávají lithium-iontové akumulátory a o těch já se bavím. Pár let jsem v tom dělal, mám celkem dost zkušeností z praxe a říkám ti že teorie je úplně mimo. Nevím jaké zkušenosti máš ty s lithium-iontové akumulátory pro stroje, ale vypadá to že žádné. Nemužeš srovnávat s elektronikou typu mobil a pc.

Vojta
předevčírem v 19:38
1

Do novějších se pravděpodobně dávají taky lithiové. Ale to jsme zase na začátku a točíme se poněkud v kruzích... ty totiž neplynují :D A jinak opravdu, ty samé články, co najdeš v elektromobilu najdeš častokrát v notebooku. Samozřejmě tlak na využití prostoru znamená, že klasický formát válcových buřtíků je mnohde vytlačován články tvarovanými přímo na míru. Nicméně technologie je to identická, jen v elektromobilu máš pochopitelně mnohem víc článků, než v notebooku. V principu ale fungují naprosto stejně a rozhodně tedy při nabíjení nesmrdí, pokud nejsou poškozené :D

Jan Machač
předevčírem v 23:59
1

|Doporučuji si nastudovat chemii akumulátorů, zejména těch postavených na lithiu, zjistit, že jakýkoli plyn tam je problém, který se technologicky řeší na podstatně vyšší úrovni, než je odvětrání a dál bych to raději nerozváděl.

Matěj Podhorský
včera v 08:18
4

ale Jene, nekaž jim paralympiádu :))

Vojta
včera v 10:49
-1

Ono plně pochopit, jak ty baterky fungují není vůbec easy. Je to dost věda a samotnýho by mě zajímalo, jak dobře nebo špatně to mají ošetřené.
Párkrát už mi zahořela při výměně baterka například v mobilu a vyloženě sranda to není - jsou velice náchylné na mechanické poškození, ale zároveň přilepené fakt krutopřísně silnou oboustrankou. I obyčejná kreditka stačila na proříznutí a následný požár. Kouřové efekty naprosto spektakulární. Proto naprosto chápu, že je problém to hasit a znamená to konečnou pro celé auto.
Stejně tak velice často ty baterky umí odejít z ničeho nic. Jeden den je naprosto v pořádku, druhý den se trochu ochladí a najednou padne ze 100% na nulu během minuty a telefon je tuhý. Průměrně ty baterky vydrží tak dva roky, dýl málokdy.V elektromobilech jsem to zatím nezažil, takže buďto mají kvalitnější řízení těch baterek a jejich nabíjení, nebo kvalitnější články... nebo obojí.
Buď jak buď elektroauta bych nezatracoval. Jako postrk okolo baráku je to věc ultimativně skvělá, pokud to člověk má kde nabíjet. Zajímavé je, že jsem si o sobě vždycky myslel, že jsem konzerva a těm moderním tictacům, hiphopům a nevím čemu všemu ještě naprosto vůbec nerozumím a nechápu je. Díky mechanikovi si aspoň ještě nepřipadám tak starý :D

St
Staromil
včera v 11:03
2

.. a já myslel, že to u aut na baterky funguje takhle...



Nedalo mi to, už se opakuji, již jsem to jednou někam sem dával...tak jen na odlehčení diskuse výše...:-))).. nicméně, o baterkách jsem se z toho dozvěděl hodně nového ( teď si jen srovnat v hlavě, co skutečně a u čeho a kdy platí...no, nějaká ta fyzika a chemie kdysi proběhla, tak to snad zvládnu....:-)))...)

Sa
Sato
23. února 2021, 14:04
0

Pekný príbeh, taký z praxe :) Mám komplet nové rozvody (+ABB zásuvky) ale keď som minule zapájal dva konvektory (3.2kw) na jednu zásuvku tak som bol značne nervózny a kontroloval to vkuse. Prodlužku s 2,5 vodičom nemá doma skoro nikto, pár domácností to odnesie kým sa povedomie rozšíri. Ďalšie polienko pod nohy elektromobilite.
Inak ma zaujala poznámka o cene wallboxu, rýchly podhlad na google z zistil som že je sranda v cene benzínu na jeden až dva roky pre naše mestké vozítko. Kto by to povedal.

reagovat
MB
MBMB
23. února 2021, 15:03
1

Nicméně on ten wallbox ani není úplně nutný. Je ještě jedna možnost, která v článku nezazněla, a to je přímé napojení na třífázovou zásuvku. Wallbox sice může nabízet nějaké funkce navíc, ale v zásadě je to jen hezčí zásuvka, bez které se člověk obejde.

František Čáslavský
předevčírem v 07:18
0

MBMB: V praxi jsem se s nabíjecím kabelem na třífázi potkal jen u e208 a to fungovalo hezky.
Pro spotřebitele bude mít wallbox tu výhodu, že si ho víceméně vždy nechá zapojit odborníkem...

MB
MBMB
předevčírem v 12:14
0

Pravda, přímo k autu to v ceně bývá málokdy. Čili i to může vyžadovat nějaký extra náklad na nějakou redukci/koncovku/samostatný nabíjecí kabel dle konkrétního řešení.

PepaSFI
předevčírem v 17:23
0

může nastat byrokratický problém, v záruce zákaz používání neoriginálního příslušenství. Vyrobit kabel by neměl být problém, koncovky Mene tekel Mekota nebo jak se to jmenuje, se dají koupit , no levně ne ale snesitelně, opačný konec 32A pětikolík stojí asi 130 kč, kus kabelu a odměna pro odborníka co to poskládá a jsme tak na desetině ceny wallboxu

st
st. Padre
23. února 2021, 14:19
1

Tak třeba v Německu už na některá podzemní parkoviště elektromobily vůbec nesmí (podobně jako plynová auta). Bojí se požáru.

reagovat
Mechanik
23. února 2021, 14:26
-3

ani se nedivím, vzdyť stačí aby byli trochu zaprášené a může to velmi snadno chytnout, navíc to nejde uhasit.

Av
Avex
23. února 2021, 15:42
2

Ještě jsem neslyšel že by auto chytlo samo od sebe od prachu, ale vždycky se rád dozvím něco novýho :D

ransom
23. února 2021, 16:08
4

To je jasné: Garáže a parkovací stání jsou trvale zasypané několikacentimetrovou vrstvou hliníkového, hořčíkového a grafitového prachu. Všecko vodivé a hořlavé

St
Staromil
23. února 2021, 18:25
0

Docela mne pobavil první příspěvek v diskusi u toho článku, tj volně řečeno, že "zakopat nebo utopit elektroauto by se mohlo používat už jako prevence"...:-))..

Mechanik
23. února 2021, 19:19
-2

Avex - vážně tě nenapadá jak by mohl elektromobil chytnout??
Jo, utopit ho je nejlepší, má to háček, kontajner na toto ponoření je v ČR jen jeden, mají ho Škodovácký hasiči, proč asi není potřeba řešit, že. Když to zkoušeli hasit normálně, moc jim to nešlo, tak to po týdnu hodili do rybníka a pro příště si koupili vanu :-D

Autíčkový Jelen
23. února 2021, 20:02
1

Elektromobil může chytnou samozřejmě. Stejně tak ale i auto se spalovacím motorem. A i baterky v mobilech, dronech, noteboocích a tak. Těch se nebojíme ale těch co jsou v autě ano? Podivné. Sice se elektromobily hůře hasí, ale nepřijde mi, že by v poslední době chytal nějaký každý den, jak mám pocit z diskuse tady.

eLzyx
předevčírem v 00:03
0

co se týče prachu a požáru auta, tak o jednom autě vím. Spalovák. Seat Toledo 1.6 I.generace. Táta tenkrát zdárně dokončil průvanové větrání řadové garáže, zaparkoval své Toledo a to samovolně chytlo. Dle vyšetřovatele za to mohl křemičitý prach ve vzduchovém filtru v kombinaci s benzinovými výpary a průvanem. Ani zpomalovače hoření v plastech tomu nepomohly, celé auto lehlo popelem.

sp
spooon
23. února 2021, 16:05
0

No vidíte, tak se mi třeba bude hodit, že sem si všude k zásuvkami v garáži tahal 5x4mm. Teda jestli mi do toho nehodí vidle automobilka se šňůrou 5x1,5 :-D

reagovat
St
Staromil
23. února 2021, 18:32
0

Velmi zajímavá zkušenost, velmi zajímavé odborné doplnění v diskusi. Jen by mne ještě zajímalo, co vše je k tomu nabíjení vlastně v návodu k autu...ke každému elektrospotřebiči ( i radibudíku na 5W) je vždy kolikrát více bezpečnostních pokynů a upozornění psaných co největším písmem, než kolik pak zabírá návod k obsluze a tady by to asi opravdu chtělo něco velkým písmem a důkladně.
No, a hasiči, ti to vidí holt už z praxe zase trochu jinak, než elektronadšenci a k tomu ještě mají docela zamotané hlavy i z fotovoltaiky, která s tím může i souviset.

reagovat
PepaSFI
23. února 2021, 18:44
1

musím doplnit že naprostá většina uživatelů nemá nejmenší představu o tom co že se to v té zásuvce děje. Základní návyky třeba to o té vaně a spotřebiči, no možná. Ovšem to nebrání v tom, nechat rychlovařku kovici stát v louži vody nebo prodlužovák na dvoře v dešti. Řetězení rozdvojek některé lidi nepřejde ani potom co to zfajruje plamenem pekelným. Konvice prudkovařka má odběr jak menší cirkulárka, schválně kolik lidí to ví?

A ještě doplním něco přímo k akumulátorům. Před nějakým časem jsem se setkal s člověkem kterému doma vybuchl při nabíjení dron. Bylo by to na delší povídání ale vpodstatě se dá říct že krabička kapesních rozměrů naplněna lithiem zrušila větší část bytu, včetně jedné stěny. Jen velké štěstí a pár kroků znamenalo že v tom nezůstali dva lidi. Ten člověk byl kousek od dveří když se vracel z vycházky se psem a jeho syn si zrovna sedl s kafem na balkon. Toho pak odtud vyvedli hasiči s dejchákem. Celou dobu jeden o druhém nevěděli jestli není někde ve spáleništi usmaženej. A teď takovému člověku může nějaký elektropropagandista říct, ať si sedne na půl tuny lithia v autě. Asi by rychle zjistil že to rychlý zleva je bouchací pravačka, bomba čenichovka.

reagovat
Sa
Sato
23. února 2021, 19:05
1

To bol nejaky velky profidron, tj fakt velka baterka? Podarilo sa mu to nejako vymahat na vyrobcovi?

PepaSFI
23. února 2021, 19:26
0

detaily nevím, vyptávat jsem se nechtěl ale asi něco běžného. Ten člověk je šéfredaktor literárního časopisu. Profi dron je taky široký pojem, jsou lidi co točí profi videa na hračku co jde poskládat do kapsy.

ransom
23. února 2021, 21:31
2

Čistě pro srovnání: U blbýho telefonu je dnes docela běžná jednočlánková baterie 3,7V s kapacitou 10000mAh. Plně nabitá obsahuje energii 37Wh, což je 133kJ. Stejnou energii uvolní 30g trinitrotoluenu. Pokud vám nikdy na ponku nebouchnul TNT, a nedovedete si to představit, tak třeba úsťová energie náboje Luger 9mm je necelého 0,5kJ.

Na jistém nejmenovaném zpravodajském webu bývá zvykem převádět veškeré myslitelné údaje na Fabie. Ani já proto nezůstanu pozadu a pro technicky méně zdatné rád převedu i tuto informaci na obecně srozumitelné Fabie.
Tak tedy: energie 133kJ, beze zbytku využitá, by tunovou Fabii (při zanedbání valivého odporu kol a odporu vzduchu) rozjela na rychlost něco málo přes 40km/h.

Výkonný dron má baterii několikanásobně větší...

Sa
Sato
23. února 2021, 22:17
0

ransom: z toho mi vychádza, že bombové útoky budúcnosti sa budú dať robiť "eko friendly" sposobom bez chemických výbušnín. Len správne upraviť baterku v nejakom long range elektromobile aby čo najdokonalejšie vyskratovala. Spolu s fancy autopilotom sa otvárajú nesčítané možnosti nie veselej budúcnosti... 100kWh = 360MJ = 78kg tnt. Oklahoma bomber z toho nebude ale nejaký efekt to spraví. Ale zrejme nebude tak jadnoduché aby sa všetka energia uvolnila naraz.

bkralik
23. února 2021, 22:38
2

Ono to naštěstí není tak strašlivé, jak píše ransom, ta baterka většinou nedetonuje, jen se prudce vznítí - pokud od takové baterky budete metr daleko, na 99.9% se vám nic nestane. Fireball to samozřejmě hodí slušnej, koberec/záclonu/ubrus to bezpochyby zapálí slušně, ale samotné to ničivý účinek 30 TNT rozhodně nemá...
Celým tím chci říct, že nebezpečné baterie samozřejmě být můžou, ale není to granát ;-)

Ha
Hansoff
předevčírem v 07:01
0

Telefon na nabíječce nám tu hořel před 2 lety. Hasit to moc nešlo, naštěstí byl na podložce, tak šel rychle vynést ven. Manželka nakonec uznala, že ty kouřový detektory opravdu jsou k něčemu dobrý.
Co se hašení elektromobilu týká:
https://elektrickevozy.cz/clanky/jak-zvladnout-pozar-elektromobilu-s-novym-vynalezem-staci-jen-20-sekund
Ta plachta je praktičtější, poskládaná se hasičům vejde do auta líp než kontejner s vodou.

St
Staromil
předevčírem v 12:54
-1

Nadšení nadšenců z "nového vynálezu", tj. superplachty na serveru "elektrickevozy jsou ten nejlepší vynález na světě"... asi nezná mezí ve světle svatého boje a odrážení útoků škarohlídů. Tak je jen škoda, že jsou hasiči po celém světě takoví zabedněnci a neví, jak to takto snadno zvládat. Tak jen snad, že jak to zvládat, řeší vysokoškolsky vzdělaní "hasiči", je to velmi náročný obor ( komplexní multiobor, podotýkám), takže ti, co jsou na místě požáru pak dělají přesně jen to, co nacvičili a co před tím někdo dost dlouho zkoumal a v neposlední řadě musel i vyzkoušet, protože někde nefunguje už nic dalšího, nežli empirie a pokusy. Takže samozřejmě zkoušeli i ty plachty...jaksi bez toho cílového nadšení, či zvolání "heuréka". Takže je to pro ně zatím pořád noční můra, hasiči automobilek by mohli vyprávět... A na doplnění...jedna věc je hasit, druhá chránit okolí, třetí věc je chladit, resp. zabránit nové aktivaci hoření ( obecně každý požár...).

Jenda_K
předevčírem v 13:47
2

Ta plachta myslím moc nepomůže, problém hoření baterii je v tom že k reakci nepotřebují vzdušný kyslík, takže uhasit to jde jen ochlazováním, tak aby reakce přestala, proto ty kontejnery s vodou.

St
Staromil
včera v 10:55
0

Přesně tak to je, je nutné odvádět značný vývin tepla, a to může být i několik dní...ti "hasiči" (v nejširším slova smyslu) fakt nejsou žádní hlupáci, kdyby něco krásně a jednoduše fungovalo, tak to určitě mají vymyšlené dřív, než se to začne "odborně" probírat v podobných diskusích.

Xp
Xpepe
včera v 22:12
0

No ono to vse je o fyzice, vyvoj baterii se ubira smerem koncentrace energie v cim dal mensim "prostoru". Toto automaticky zvysuje riziko, ze jakokoliv nestabilita zpusobena at vyrobni vadou ci extremnimi podminkami prostedi (teplota, pretizeni, mechanicke poskozeni...atd) vyusti v pruser - pozar, v extremnim pripade vybuch....... Cim vetsi mnozstvi energie chcete akumulovat v prostoru tim vyssi riziku nestability a tim spojenymi naroky na materialy v akumulatoru celite...... vzdy kdyz slysim o zvysovani kapacity baterii vzpomenu si na tuhle scenu z Terminatora:

martin_100
23. února 2021, 19:12
-4

A co jako? Kdo si koupí kokotskej elektromobil a nenechá si k němu udělat pořádnou přípojku tak ať mu to klidně shoří.
Pokud budu nucenej si něco takovýho pořídit tak to budu parkovat na druhym konci pozemku než je dům a garáž. Nabíjet to budu z naftový centrály. pokud to shoří tak ať to nenadělá další škodu.
Dostatečně silnej agregát s motorem z tatry 138 na 4 kolovym podvozku se enchá ve vojenských výprodejích koupit furt.
Cheš ekologii Gréto? Tak tady jí máš ty krávo pošahaná.

reagovat
ho
honziss
předevčírem v 10:34
0

Ja kdyz vidim jak nekteri nabijeji auta tady v okoli na zahradach (bubnova prodluzka prikryta igelitkou je celkem bezna vec), tak je mi z toho mdlo.

Uplne vidim tu pojistovnu, jak me pak po ohledani pozariste do 3 dnu vyfakuje...

Jednou jsem si to od elektrikare nechal cvicne pocitat (lepsi wallbox + predelani rozvodu v garazi + komplet novy jisteni) a vyslo to asi na 80.000,- Prostou kalkulaci mi pak vyslo, ze pri nasem najezdu rodinnyho auta cca 15.000 km/rok by se mi jeho porizeni vyplatilo po 20+ letech a objednal jsem radsi dalsi velkej uzranej benzin :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Golf Variant 2018
Volkswagen Golf Variant

2018 rok výroby
110 koní výkon
1 400 ccm objem

Dodge Challenger  2011
Dodge Challenger

2011 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Proton 315 C9 1999
Proton 315 C9

1999 rok výroby
114 koní výkon
1 597 ccm objem

Peugeot 307 CC 2006
Peugeot 307 CC

2006 rok výroby
143 koní výkon
1 997 ccm objem

Chrysler Imperial V8 1967
Chrysler Imperial V8

1967 rok výroby
450 koní výkon
7 200 ccm objem