načítám data...

Opel Grandland: Nositel starých pořádků

No jo, já vím. V titulku cosi o starých pořádcích a na fotce SUV, to jsem si zase jednou naběhl hned zezačátku. Ale dejte mi prosím pár minut, vysvětlím…

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Opel Grandland prošel pro letošní rok faceliftem, který ho vzhledově přiblížil novému designovému směru značky. Dříve dobrácky kulaťoučký vůz tak dostal trochu ostřejší hrany a nechybí tu ani nový poznávací znak vozů s bleskem ve znaku, totiž přední maska nazvaná Vizor. Vypadá to o dost lépe, o předchozí verzi poznamenal v jednom starším testu kolega Dan něco ve smyslu, že by klidně větřil tomu, že vůz navrhl počítač ve snaze vytvořit co nejvíce generický automobil. Novinka už má vlastní tvář, ale pořád v mezích slušnosti, aby nerozzlobila konzervativního zákazníka. 

Foto: autickar.cz

Právě pro něj je totiž Opel Grandland, dle mého skromného názoru, primárně určen. Není žádným tajemstvím, že původně německá značka má v koncernu Stellantis pozici jakéhosi rozumného a stabilního majáku v rozbouřeném moři plném rozpustilé boubelatosti Citroënu a ostře řezaných tesáků Peugeotu. Tradice a rodokmen zahrnující nestory rozumných řidičů, jakými byla Omega, Senator, později pak třeba Astra Classic, nebo Corsa EcoTec má zkrátka zvučné jméno i dnes, ačkoli s tou národností je to trochu…globalizovanější. 

I tak si jsou ale ve Stellantisu moc dobře vědomi, že zahodit image usedlého německého výrobce by byla věčná škoda a tak na svých vcelku dynamických platformách staví vozy neobyčejně obyčejné v tom nejlepším slova smyslu. Nemluvím o nějaké technologické zaostalosti, Opel je vybaven moderními asistenty, technologiemi, má v interiéru dva velké displeje a nechybí tu nic, čím se můžou pyšnit sesterské modely. Jen je to tu celé takové pěkně zamaskované do na první pohled velmi tradičního vzezření. 

Foto: autickar.cz

Vezměme si třeba právě ty dva veliké displeje. Ten prostřední slouží primárně opravdu jen navigaci a rádiu. Aby toho nebylo málo, stanice, hlasitost, další skladbu a podobné základní funkce navíc lze navíc v klidu odklikat i fyzickými tlačítky. Jediné, kde se bez, jak říkají odpůrci tohoto řešení, “šmrdlání po displeji” neobejdete, je zadávání cíle do navigace. Tedy teoreticky lze využít zadání hlasem, ale to většinou konzervativním uživatelům také příliš nelahodí. Klimatizace tu má oldschoolový panel s tlačítky a kolečky, asistenti se zapínají a vypínají tlačítky před voličem automatu, tempomat klasicky na volantu a záležitosti související se světly u levého kolene řidiče. 

Druhý displej, ten, který nahrazuje přístrojovou desku, má jednoduchou přehlednou grafiku a nabízí jen omezené možnosti zobrazení. Kromě typických údajů (rychlost, teplota, stav nádrže, otáčky a kontrolky) umí zobrazit už jen mapu a palubní počítač. Ovládá se otočným voličem na páčce blinkrů, což je vzhledem k nízkému rozsahu nastavení úplně dostačující. Mě osobně sice mrzelo, že si tu nemůžu hrát s nastavením barviček a veselé grafiky, ale jsem si vědom skutečnosti, že spoustu lidí takovéhle “omalovánky” místo přístrojovky naopak velmi vytáčí. Tady dojdou zenového klidu. 

Foto: autickar.cz

Ani jinde v kabině se nedočkáte postmoderní divočiny. Žádné tisícibarevné ambientní osvětlení, elektricky otvírané schránky, látkové, dřevěné, nebo plechové ozdoby a další možná efektní, ale vlastně zbytečné a výslednou cenu zvyšující vychytávky. Místo toho je tu jen dobře slícovaný černý plast, poměrně kvalitní s pěknou texturou, a jako vrchol designového odvazu tu najdete stříbrnou lištu. Nudné? Dozajista ano, ale také nadčasové. Takovým nenápadným manifestem jednoduchosti je středový výdech klimatizace. Místo dvou malých je tu jen jeden veliký. Protože proč vlastně ne. 

Ani sedačky na sebe nikterak neupozorňují, pyšní se ale ortopedickým certifikátem AGR a jsou i přes skromný vzhled šedé potahové látky opravdu pohodlné. Široký rozsah manuálního nastavení zajišťuje, že si svou polohu najde za volantem opravdu každý, jen sportovněji zaměřené řidiče bude mrzet, že je na výběr mezi vyšším a vysokým posezem, k podlaze se sedáku příliš nechce. Ale to nevadí, v SUV se beztak jezdí trochu na bydýlku a navíc – ze sedaček u země se špatně vystupuje.

Foto: autickar.cz

Staromilskému pocitu z vozu napomáhala i testovaná motorizace. Naftová patnáctistovka s hydroměničovým osmikvaltem má správně lokomotivní charakter. Do sedaček nezamačkává, gumy nepálí, ale spíše nonšalantně zrychluje s konstatním nadšením až někam ke sto šedesáti. Navíc ani ve vyšších dálničních rychlostech není díky velkému množství relativně dlouhých kvaltů a tedy nízkým provozním otáčkám skoro slyšet. Moderní diesely mají zkrátka něco do sebe a jejich efektivita a použitelnost je i přes zelenou agitku pořád úctyhodná. Navíc slibovaná spotřeba 5,3 na sto je úplně v pohodě dosažitelná, testovací týden, při kterém jsem najel 810 km jsem uzavíral s 6,1, přičemž většinu z toho činily večerní “nízké přelety” po dálnici. 

I přes mé počáteční rozpaky způsobené tím, že pro mou hračičkovskou povahu nebylo v novém Opelu “nic moc zajímavého” mi nakonec bylo v tomhle černobílém voze docela hezky. Kombinace pohodlného podvozku, ortopedických sedadel a naprosto jednoduchého intuitivního ovládání působí jako dobře vychovaný panský sluha ve fraku (navíc ta barevná kombinace, že). Vlastně o něm ani nevíte, ale cokoli potřebujete, máte po ruce dřív, než si vůbec stačíte říci. Grandland nemá žádné cool funkce, které si budete natáčet a dávat s popiskem “wow, cool feature of my new car!!!” na Youtube, teda dneska už spíš na Tiktok, nebudete v něm za frikulína, který má spoustu peněz a vyhraněný edgy styl, prostě to je “jen” tak akurátně velké auto, které fakt dobře funguje a ničím neštve. Jenže to je nakonec v dnešní době čím o dost vzácnější, než kvanta moderních serepetiček. 

Foto: autickar.cz

 

Verdikt

Hrozně moc se omlouvám českému zastoupení Opelu. Kouknul jsem teď na jejich stránky a Grandland se evidentně prezentuje jako vůz plný inovací, dynamiky a všech těch dalších cool marketingových zaklínadel. Prý má budit rozruch, kamkoli přijede a každá cesta s ním má být neobyčejná. A já s tím, bohužel, nemohu souhlasit, ale dodávám jedním dechem důležité “naštěstí”. Opel Grandland vám nevyrazí každou cestou dech, místo rozruchu bude dokonale nenápadný a rutinní cesty s ním jsou příjemně domácké, bezpečně nešokující a přátelsky známé. A to je pro spoustu řidičů nesrovnatelně důležitější, než další odstín ambientního osvětlení, jízdní režimy přizpůsobující se náladě řidiče a další vychytávky, o kterých se v určitých kruzích mluví jako o “hovadinách”. Buďme rádi za to, že Opel je přesně takový, jaký je. Předvídatelný, známý a přijemně spolehlivý. A navíc na dnešní poměry docela levný. 

 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1499 ccm
Výkon: 96 kW (130 koní) 
Točivý moment: 300 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická hydroměnič
Maximální rychlost: 195 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,5 s 
Pohotovostní hmotnost: 1598kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 5,3 (6,1) l/100 km
Zakladní cena: 599 990,- Kč
Cena testované verze (GS Line 1,5 CDTI): 739 990,- Kč 

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pe
Pete1427
22. března 2022, 23:35
-1

Zajímavé auto na dnešním trhu. Díky za dobré napsaný test. Ale zas musím zmáčknout slzu, kdy opel byl svého času mistr v tom cpát nesmyslně výkonné motory do aut kam se vůbec nehodí. Viz. Třeba vectra C opc a podobné naprosté nesmysly.

reagovat
Jakub Pospíšil
23. března 2022, 19:02
0

Rádo se stalo, jsem rád, že se test líbil. Sportovní Opely mi taky chybí, ale bohužel se obávám, že tahle doba definitivně skončila s přechodem pod Stellantis, potažmo tehdy ještě PSA.

Pajinex
24. března 2022, 09:25
0

Menší krabice, střední krabice, větší krabice, menší displej, větší displej, obrovský displej, ničím nevybočující jízdní vlastnosti a foukaný, malý motor. Klobouk dolů, jak si v redakci dokážete poradit a napsat čtivý test o podle stejného receptu stavěných a záhy zapomenutelných autech. V bicích frčí také SUV (cendura) a zplodit slušný test o pětistovce s řadovým dvouválcem, když ho má např. Benelli, Voge, RWM (alias Jawa), CFMOTO, Honda je asi podobný "terno."

reagovat
Jakub Pospíšil
24. března 2022, 10:31
5

Už jsme se dostali z doby, kdy byla všechna auta stejná pomalu do doby, kdy se je každý výrobce snaží za každou cenu odlišit. Takže často vypadají jako když had sežral ufo a mají spoustu "inovativních řešení", která ale nedávají vůbec smysl. Ono se nám nakonec bude ještě po menší, střední a větší krabici stýskat.

beastar
24. března 2022, 23:07
0

Za mě je zrovna u Opelu zásadní, že se daří držet ceny. V zásadě dělat nudná ale přitom neokoukaná auta. A stejný recept? No hale rok 98...

Malý hatchback, střední hatchback, skorohatch, liftbackohatch. Motorizace atmo 1.4 možná 1.6... Top boss cokoliv TDI, Tdci, Crdi, Hdi, Di whatever všechno 66 až 88 kW.

Nejvíc krutá vychytávka CD changer, automat a automatický klima.. Interiéry s malými nebo velkými tlačítky. Doba se zas tak nezměnila. Doporučuji přečíst nějaký archiv. Třeba Nissan Almera 1.4, VW Golf taktéž, Ford Mondeo... A to fakt nejsem fanoušek dnešní produkce. Jen super auta byla vždycky málo a nikdy nebyla pro všechny.

Ev
Evlo
26. března 2022, 01:05
-1

Tak když i opel pro důchodce má místo ukazatele rychlosti display, tak to je rozhodně důkaz toho jak jsou dneska jiná, že to není jen 5008 s jinými plastíky a jiným vzhledem vybraným ve skryté konfiguraci CIROCCO pro ten display.

Frankie
30. března 2022, 16:11
0

Spíše 3008. No a koukal jsem, že zrovna 3008 patří ve Francii k jedním z nejvíce oblíbených aut.

Ev
Evlo
31. března 2022, 15:30
0

No já jen, že dneska jsou ty auta fakt stejná. Pár rozdílů v interiéru, když má člověk štěstí a zvenku jiné plastíky a hotovo. Možná bude pár výjmek co nakonec uvidíme, ale příjde mě to stejné jako někdy od 40 tých let nebo kdy, kdy prostě mini rozdílky povětšinou, avantime nebo XM nevím jestli někdo dneska dělá.

beastar
24. března 2022, 23:01
1

Docela dobrý vzhledem k tomu jak je na tom 5008,třeba. Bych nic jiného nečekal. Byl to dobrý tah. A ano i ta cena je velmi dobrá. Je to jen další důkaz toho, že i v Čechách už by měla nadvláda VW skončit. Tentokrát však oprávněně.

reagovat
Ev
Evlo
25. března 2022, 04:33
0

A cuka ten automat při rozjezdu? Mě přijde, že si při zastavení zařadí interně n a pak při rozjezdu rychle d a tím cukne.

reagovat
Po
Pospec2
26. března 2022, 19:56
-5

Zase a opakovaně ta cena a nadpis: Ideální obyčejné auto pro obyčejnou českou rodinu.
Za svoje pojzdné 15 let staré auto s prošlou technickou dostanu co? Nic, nebo cca 5000 Kč.
Ok.
Takže základ za 599990 Kč. Na 5 let je to 9999 bez uroků.
Inkaso cca 10000. Internet + mobily cca 3000. Jídlo 15000. žádné koníčky, žádná dovolená.
3+1 v centru republiky(např. Jihlava) 3,5 mil. na 30 let 9750 bez úrokú.
10000 km za rok (5,5 l/100 km, litr paliva 41 Kč) : 23100. Pojistka asi 7000 č. Na měsíc: 5016
Součet: 52765 měsíčně.
Příjem průměrné rodiny je(30 639 x 2) : 61 278.
Jo, jenomže tam nejsou výdaje na Velké přístroje, nemocenské, těhotenství a mateřskou, brýle a pleny a co já vím.
Prostě ten nadpis je špatně.

reagovat
František Čáslavský
26. března 2022, 20:48
3

Ten výpočet pravděpodobně taky, takže není, co si vyčítat...

Ev
Evlo
31. března 2022, 15:34
-1

Já to beru tak, že aby mě vlastnictví auta nesralo, tak nemůže stát vic než dvůj měsíční příjem, při aktuálním TCO jsem to teda zvýšil na tříměsíční. TCO je teda nutné brát v XAU a ne CZK. Tj. že třeba teoreticky může mít auto gap na 5 let je fajn, ale 600 000 CZK za 5 let? (což je spíš cena použitelného crossland než grandland :D ), ale 600 000 CZK za 5 let bude kolik přepočeteno na dnešní? 400 000, takže i když by se sauto za dva roky prodalo zas za 600 000 CZK, je to TCO reálně na CZK zhruba 50 000 za rok.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem