načítám data...

Ford Fiesta ST-line: Malý tvrďák

Malý vyostřený hatchback. Od Fordu. To bude veselo!

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Kubajs mi předával klíčky se slovy, že je auto tvrdé. Takže jsem se na to zaměřil a při přesedání z řinčícího Camara, které dává herdu do zad i na namalovaných dírách, jsem se mu smál, že to stejně bude pohodlíčko jako na obláčku a že je zhejčkanej. Jenže tohle pětidveřové auto pro skromné rodinky je fakt tvrdé jako příslovečný štolverk. Hrdě kope do ledvin a v kraji plném otřesných silnic při pomalé jízdě jednoduše nějak nefunguje.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Kdysi jsem něco najezdil nákladní verzí Fiesty z roku asi 2006. Měla jen dvě sedačky, skoro žádnou výbavu, možná trošku vyšší nosnost a nějakých možná 90 koní z malého dieselu. To auto na zakroucených valašských okresečkách skákalo od pangejtu k pangejtu, bylo neskutečně obratné a nádherně pohodlné. Čekal jsem prostě na ST-Line asi jen ty proužky a sedačky, jenže trpím podezřením, že tu omylem skončil podvozek z ST.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Estéčkem s litr a půl velkým foukaným trojhrnkem jsem jel. To je takové to malé kladívko, co zatloukává výmoly do vozovky. Jenže tady u tohoto litrového tříválce, s pěti dveřmi a automatem, mi to přišlo na ty naše středočeské tankodromy jako příliš. Ano, stačí na to šlápnout, nafouknout motor, co to jde, a vyrazit rychle, ale to se obávám, že jste nejen nad limit zákonný, ale také nad limit dohledu. Auto má výkonu tak akorát, nedovolil bych si jej označit za pomalé nebo váhavé, ale aby poslalo podvozek ke hraně dostatečně, potřebuje přeci jen trošku delší rozjezd.

Když to ale nakonec situace a odvaha dovolí, jde to s autem sypat. Při rychlé jízdě začne podvozek fungovat a stane se právě tím malým kladívkem. Řízení je ryze současné, tedy lehké a bez citu, na druhou stranu je přesné a dokonce někdy i něco naznačí v rukou. I brzdy jsou dostatečně silné, i když s jejich dávkováním jsem byl trošku na štíru. Ono jak je to hybrid, tak to do toho ještě rekuperuje… Stejně ale i přes baterku, která tak nějak přirozeně pomáhá, vydá na pocit, že podvozek je rychlejší než zbytek auta.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Řešením by byl silnější motor, samozřejmě. Jako všude. Víc je vždycky tak nějak lepší a mít moc výkonu se stane nikdy… Jenže tohle je to rodinné auto, které si kupují lidé, kteří nepodlehli módě různých pseudo SUV. Chtějí na malém půdorysu skvělé jízdní vlastnosti a co nejvíce prostoru. A tenhle motor mi v testu spořádal jen asi 6,5 litru na sto. Takže dalším možným závěrem je, že naše silnice jsou moc hrbolaté. Tak. 

Možná bych si i rád vyzkoušel fiestu bez toho přiostřeného podvozku. Motor bych nechal. I šaltr. Má klasický volič, takže se dá řadit poslepu. Auto je celé takové mile starosvětsky přímočaré. Klimatizace má kolečka a čudlíky. Budíky mají nějaké barevné varianty, displeje a tydlety 3D efekty, ale to je jedno, dá se na to v pohodě zvyknout a rádio se šmatlačí plochou poslouchá tak, jak to u Fordu vždy bylo zvykem.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ostrým sedačkám s proužkama moje záda poděkovala, a to i za vyhřívání. Všechno v interieru je tak nějak obyčejně dobré a těžko se nad čímkoli pozastavit. Takže kdyby to nekopalo tolik do ledvin, já bych s tím jezdil a byl blažený. 

Navíc v trošku praštěné fialové s koly ve zbrojařské šedé je to fakt mile agresivní malý buclatý hatchback. Pořád má své "rychlé" detaily a s ST-Line paketem vypadá i dostatečně uličnicky. Asi jsem již příliš pohodlný na sice efektivní ale tvrdý podvozek a honit auto na hraně už se holt příliš často setkává s představou smrti, ale to je asi to jediné, co můžu přibroušené fiestě vytknout.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Je to jedno z posledních malých aut, do kterého se fakt dá ve čtyřech nějak poskládat, je efektivní, hybridizace dle mého nic neubrala na jeho schopnostech, ba naopak… A při hopsání v kolonách oceníte nakonec i ten automat. 

Já si po týdnu, který byl plný šedého ježdění po výpadovkách do práce a zase zpátky, uvědomil, nakolik jsou tyhle klasické hatchbacky praktické a jak příjemně se s nimi žije. Bývaly doby, kdy malý hatchback bylo to nejhorší, co mohl člověk dostat na test. Byly všude, byly stejně rychlé, stejně oblé nebo hranaté, praktické, často i zábavné. Co o nich psát. A najednou se z nich stává pomalu vymírající druh a já tu plantám něco o tvrdém podvozku…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Fiesta je pořád fordka na každý den. I přes výtky ke sportovnosti sportovního modelu (kam jsme to klesli) je to auto, ke kterému po otravném dni někde, kde není hezky, jdete s radostí a s vidinou rychlé a efektivní cesty domů. Ke sportovnímu podvozku ST-Line si objednejte ten nejsilnější motor, na který máte, a budete spokojeni, pokud chcete závodničku s pěti dvířky. Intuitivně ovladatelné auto se sklony k humoru. Projeďte se…

Technické údaje

  • Motor: Tříválec, 12 ventilů, 998 ccm, turbo, benzínový mild hybrid
  • Výkon: 92 kW (125 koní) v 6000 ot/min
  • Točivý moment: 200 Nm v 1750 ot/min
  • Max. rychlost: 199 km/h
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,6 s 
  • Spotřeba v testu: cca 6,5 l / 100 km
  • Hmotnost: 1176 kg 
  • Délka: 4069 mm
  • Cena: V současné době se neprodává.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
12. října 2022, 10:05
0

"...malé auto, do kterého se fakt dá ve čtyřech nějak poskládat..."

Ono to možná na první pohled nevypadá, ale Fiesta je snad nejvyšší auto své třídy (dokonce vyšší než Focus, stejně vysoká jako přiznaný crossover XCeed), akorát to dobře maskuje.

reagovat
briza
12. října 2022, 21:43
2

Maly tvďák, to slýchám od holek pořád...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Camaro  1998
Chevrolet Camaro

1998 rok výroby
203 koní výkon
3 791 ccm objem