načítám data...

Mercedes W202 C220 CDI: Vzpomínky na lepší časy

Dívat se na svět přes třícípou hvězdu má něco do sebe. Bez ohledu na to, jak starý a unavený Mercedes to je.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač   Jakub  Pospíšil

Dneska začneme trochou historie. Na tom by nebylo nic divného, u většiny testů aut připomínáme, kde se ten který model poprvé objevil a jak se proslavil, dneska to bude ale o krátkých leč turbulentních dějinách tohoto webu. Podíváme se totiž na první zdejší článek kolegy Jeníka Machače. Je tomu už sedm let, co osedlal zelený Mercedes a cítil se tak přeplněný dojmy, že se potřeboval vyvětit, a tak poslal krátký text Vojtovi Dobešovi, který ho vydal. Tak to asi zhruba bylo. On už si to přesně nikdo nepamatuje. Shodou náhod, podobně jako třeba Slon, i zelený Mercedes nepříliš přesvědčivého technického stavu zůstal v naší autíčkářské bublině dodnes. A tak se dostal ke mně. Na trochu údržby, čištění a podobných radostí. 

Za těch pár let na něm přibylo něco rezavých puchýřů a tachometr natočil několik dalších desítek tisíc kilometrů, je ale pořád stejně rozporuplný. Naftové céčko s hydroměničovým čtyřkvaltem, což by měl být klidný cesťák, je vybavené sportovním podvozkem, snížené a navíc načipované. To úspěšně zabíjí část dobrých věcí, kterými se v sérii tento vůz vyznačuje, ale nepřidává příliš výhod. Přitom zachovalý zelenkavý Esprit s dieselem, to bych si klidně nechal líbit jako daily car. Ale tady je to složitější.

Foto: Jakub Pospíšil

Plavný podvozek, který je na starých Mercedes fanoušky hojně oceňován, je tu sadou  Sportstoßdämpferverbesserungensatz (dobře, ten název jsem si možná vymyslel) degradován na neurčitě tvrdý, avšak rozhodně ne čitelný nebo přesný systém, připomínající pocitem z jízdy něco jako dvojkovou oktávku. Ono to asi kdysi čitelné a přesné bylo, ale po nejméně deseti, spíše patnácti letech od instalace je to celé takové… kompromisní, řekněme. Ale tlumiče alespoň příjemně vyměkly, a tak vůz už nekope do ledvin na každé prasklině v asfaltu. 

Motor, jehož 92 kilowattů v sérii příjemně táhlo v celém spektru otáček a v tandemu s hydroměničem, který sice nabízel možnost manuálního řazení, ale kdo by ji při odpočinku za volantem používal, byl v sérii docela úsporný a mile nezáludný. S nepříliš ostrou odezvou na plyn to celé působilo dost kulatě a vypočitatelně. Zkrátka cestovatelský (nebo taxikářský) ideál. Well, not anymore. Načipování způsobilo, že se tato křehká rovnováha dokonale rozhodila a převodovka občas řadí příliš brzy, jindy pozdě, občas cukne a občas zaspí. Do toho přidejte vyšší spotřebu a sice teoreticky vyšší výkon, ale k čemu to s dlouhým řízením, automatem a otevřeným diferenciálem má jako být dobré? Nevím. 

Foto: Jakub Pospíšil

Přitom jinak je céčko fakt příjemné místo životu a rozjímání. Palubní deska je koncipovaná přesně v duchu přelomu osmdesátých a devadesátých let, nabízí plejádu různých knoflíků na černém podkladů, plasty ale příkladně lícují i po letech, nikde nic nepraská, neprohýbá se ani nevrže. Zpracování je opravdu prémiové a ačkoli jsme si z téhle generace Mercedesů dřív dělali legraci kvůli spínačům, které se zde montovaly v závislosti na výbavě vždy ve stejném pořadí, a tak občas vypadaly jako vylámané zuby, zestárl tenhle design se ctí a z hlediska ergonomie mu vlastně není co vyčítat ani dnes. 

Mám moc rád velký volant s vystouplým věncem, řadicí páku s jasným mechanickým chodem v intuitivní kulise, přesné cvakání velkých přepínačů, které sice  trochu připomínají náklaďák, ale komu by to vadilo. Vždyť sedačky zas působí, jako by potiskem vypadly z městského autobusu. Jsou ale docela pohodlné. Budíky mžourají do tmy příjemnou oranžovou září, která netahá za oči, dojem trochu kaží jen aftermarket rádio, které ve vší té důstojné účelnosti působí opravdu lacině. Jako úlitbu každodenní použitelnosti ho ale naprosto chápu, jeho originální předchůdce uměl v jinak celkem vysoké základní výbavě Esprit přehrávat pouze magnetofonové pásky. 

Foto: Jakub Pospíšil

Dokonce i zvenku si vůz navzdory své karosářské unavenosti stále drží svou důstojnost a jeho jednoduché křivky stárnou s grácií. Image vozu nepomáhá ani stigma, které léty, jak se více a více vybydlené kusy objevovaly v majetku různých pochybných existencí, postupně starý Mercedes získal. Ale oprostíme-li se od toho všeho, nahlédneme-li na vůz bez předsudků, vidíme pořád klasický tříprostorový sedan té správné koncepce. Přední kola jsou hodně vepředu, pod dlouhým víkem vrní motor uložený podélně, přední sklo se svažuje v ostrém úhlu,  kufr navazuje v jedné přímce na linii kapoty a oken. Tmavý B sloupek dále zjednodušuje už tak čitelný tvar. Žádné samoúčelné kudrlinky, jen utilitární, ale přesto důstojný obrys. Zelenomodrá metalíza je pak jakousi veselou vzpomínkou na devadesátá léta. Jistě by ladila k fialovému saku nebo neonové šusťákovce. 

Verdikt

Devadesátkový Mercedes by pro mě byl logickým pokračováním, kam se od devadesátkového Volva posunout. Je důstojný, festovní, konzervativní, pohodlný a tak nějak staromilsky v pořádku. Ne teda tenhle konkrétní kus, ten raději zase vrátím majiteli, který s ním je spokojený a já mu to moc přeji. Každému dle chuti, nepovažuji se v žádném případě za arbitra toho, co je správné a co ne. Dva týdny pohledu na svět přes hvězdu na kapotě jsem si ale moc užil. Usednout do černé židličky, zařadit poslepu jedním vrzem “D” a za mžourání oranžových číslic na tachometru polykat dálniční kilometry je v tomhle mnohoodstínovém voze stále velmi odpočinková činnost i navzdory všem jeho sportovním úpravám. 

Foto: Jakub Pospíšil

Technické údaje

Mercedes W202 C220 CDI facelift (1996-2000)
Výbavový stupeň Esprit
Motor naftový čtyřválec podélně, 2148 DOHC přeplňovaný
Výkon: 92 kW (125 koní)
Točivý moment: 300 Nm
Z nuly na sto: 10,5 vteřiny
Maximální rychlost: 198 km/h
Spotřeba dle tabulek: 6,1/100

Foto: Jakub Pospíšil

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
21. dubna 2022, 22:57
1

ty jo... starý céčko, no jedním jsem si před asi rokem, dvěma taky pojezdil a líbilo se mi. Problém je jen to, že sehnat kus, který bude zachovalý jako nový je dost nemožný, bohužel většina z nich už dosloužila. Na W201 190tku to nemá, ale i tak to byl moc příjemnej, pocitově za volantem fortelnej Mercedes Bohužel už skoro všechny sežrala rez a zanedbaná údržba

reagovat
beastar
21. dubna 2022, 23:19
1

Jo jo. A nebo to stojí úplný nesmysl. Já našel vloni pěknýho V6 2.8, černá metalíza, amg kola. Jenže ta cena byla totálně mimo. To si raději koupíš o deset let novější pěknou třeba Ameriku.

beastar
21. dubna 2022, 23:17
0

Věcná. Esprit byla základní varianta výbavy. Možná sem jen nepochopil ironií, ale tak jakože btw. Jinak ten interiér i po létech vypadá docela dobře. Designem to neurazí. Tenhle konkrétní je trochu vráček. Why not. Když ho s tím nestaví každej policajt.. Mě se teda víc líbí nástupnický model..

reagovat
Jakub Pospíšil
21. dubna 2022, 23:30
0

Myslel jsem to tak, že na to, že je to základ to mělo dost věcí. Všechno v elektrice, tempomat, režimy převodovky a tak. V době, kdy u nás byla komfortní výbava opěrka hlavy a čalouněná výplň pátých dveří. Interiér vypadal o dost hůř, ale od čeho jsem si kupoval tepovač, páru a další srandy, že...
-
Komentář upraven 21. 4. 2022, 23:31:34

beastar
22. dubna 2022, 07:38
6

Jo tak. Čili že i základní výbava byla bohatá. To teda byla. Fakt je že tohle byl o pár později v první Octavii téměř maximální luxus. U těch MB je hlavně výhoda že to všechno i v roce xy pořád funguje. Jo, jo tepovač a pára k nezaplacení. Na všechno ostatní je tu MasterCard.

mariov8
26. dubna 2022, 09:15
0

Je to tak. :-) Udělat hloubkovou deratizaci interiéru a zbytek se u starého mercedesu dá s pomocí Mastercard i dnes pořešit dle možností a svědomí každého soudruha. A bude zase sloužit...

ro
rock
22. dubna 2022, 06:19
2

Co bylo špatnýho nebo nepřehlednýho na takovým přístrojovým štítu, že se místo něj (a jemu podobných) prosadily LCD omalovánky?

reagovat
Ha
Habakukk
22. dubna 2022, 07:48
6

Cena, kus LCD je levnější než mechanické budíky které se staví pro každý model zvlášť. U LCD koupíš panel a jen naliješ odpovídající software.

ro
rock
22. dubna 2022, 10:16
0

Motivaci výrobce chápu.
Co nechápu je, proč se do toho nechali zblbnout lidi, zvlášť když tohle očividně levnější řešení bývá za příplatek.
Teda začíná to řekněme dávat smysl teď, když se rozšířily konfigurovatelné štíty se zobrazením navigace atp. Ale proč za to někdo byl schopen připlatit v době, kdy to opravdu jen 1:1 nahrazovalo mechanické budíky, to nepochopím nikdy.

HeavySmoker
22. dubna 2022, 11:20
2

Verejnosti je to totiž hlavne dosť fuk. 70% áut ktorými jazdia masy v ČR začalo svoj život ako služobák na leasing, kde kraľujú úplne iné parametre (cena, potom cena a na záver TCO a cena) a v bazáre si môžeš vybrať len to čo sa predalo ako nové. Vzhľadom na biednu inštrumentáciu v autách obecne (poriadny teplomer kvapaliny alebo tlak oleja som v aute 20 rokov nevidel) je mi to už asi aj jedno.

Trinom
22. dubna 2022, 12:20
2

Zas až tak černobílý to není. Displeje taky nejsou zadaramo a když se podíváš, tak základní provedení mívá stále ještě rafičky. Ono vyrobit plošňák se 4 krokovými motorky stojí next to nothing a těch pár plastových výlisků taky. Ostatně třeba rafičky jsou stejné napříč X modely, ale to poslední dobou už jsou v podstatě celé přístrojové štíty.
Displej je cool, dá se na něm měnit kde co, ale ve výsledku na něm jsou v 99% případů stejně jen dva velké kulaté ukazatele...

Mi
Michal Lenc
22. dubna 2022, 13:53
0

A není to jedno? Kolik času strávíte koukáním na budíky?
Když tam bude LCD, tak se tam alespoň může zobrazovat navigace.

ro
rock
22. dubna 2022, 14:20
6

No, určitě to není jedno. Je to první věc, kterou vidím, když nasednu do auta. A za jízdy přinejmenším na rychloměr mrknu hodněkrát. Kamery jsou dneska všude, nechce se mi dotovat obecní pokladnu v každém druhém městečku, kterým projíždím.

Namalovaná ručička na místě, kde by měla být skutečná, mne tak nějak z principu irituje. Přijde mi to, jak kdybych koukal na fejkový chronometry z aliexpressu s namalovanýma ručičkama stopek. Tenhle pocit v autě za hodně peněz krátka mít nechci.

btw stejnej pocit mám, když vidím klasickej ciferník na iWatch a tak raději nosím automatický švýcary, jakkoliv jsou jenom jednoúčelový a objektivně v mnoha směrech horší. Ale mám z nich radost, kdykoliv se na ně podívám.

Ha
Habakukk
22. dubna 2022, 14:23
4

No já jedu na číslicích na budíku mezi klasickými budíky. To digitální číslo je mě příjemnější než zaostřovat na ručičku zda tam je 90-95 nebo už 100 tak to kouknu a hned vidím.

Ha
Habakukk
22. dubna 2022, 07:51
6

Článek ve stylu bylo by to pěkný auto, kdyby to nebyl dožitý vrak.

reagovat
martin_100
22. dubna 2022, 09:31
2

Jo kdyby všechny céčka nepomřely na korozi, světský a cikanský barony tak bych si uměl nějakej modernější ekvivalent někdejšího dvěstědu představit na běžný ježdění.

reagovat
Opelfahrt
22. dubna 2022, 21:23
2

Velkou část si taky odvezli Balkánci. Tam je to pro hustýho týpka povinnej povoz.

mariov8
25. dubna 2022, 09:58
0

12 let dozadu jsem měl 220D s manuálem. Udělal se podvozek, v podstatě komplet hlava, žhavení a byla to super kára. Sice skromných 70kW, ale ten podvozek. charakteristika motoru se vstřikovacím čerpadlem Lucas EPIC (kterému v rozporu s pověstí nic nebylo) byla silně benzínová. Do 3000 nic moc a pak až do 5000 otáček docela slušný zátah = aby to jelo řadit, řadit, řadit. Byla s tím zábava, moc to nežralo, na palubě na tehdejší poměry nic nechybělo. Ještě mi to tehdy i přišlo jako docela velké auto. Teď už ne, pár let dozadu jsem chtěl nasát C 43 T AMG, ale byl to jak jsem očekával pojízdný vrak. A v mezičase se to auto nějak změnšilo... nebo já se zvětšil? :-) Rád na to auto vzpomínám.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem