načítám data...

Hyundai Ioniq 5: Takhle jsem si to vysnil

Hyundai vyrobil auto z mých oblíbených knížek a nechal mě s ním týden jezdit. Byl jsem objektivní? Zcela jistě nikoli.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Vždycky jsem měl rád taková ta trochu laciná sci-fi ze sedmdesátých a osmdesátých let i jejich moderní “druhou vlnu” a fascinaci cyberpunkem. Kromě vcelku jalových dějových linek mi imponovala hlavně jejich estetika. Kombinace ostře řezaných hran, spousty tlačítek, doutnavek, neonů a kosmických technologií mi vždycky připadala krásná a fascinující. Ačkoli se časem z futurismu stal retrofuturismus a většinu letopočtů z těch starých levně přeložených paperbacků už máme za sebou, pořád mě to nepřestává bavit a naivně čekám na své létající auto s miniaturním reaktorem a digitální segmentovou CRT přístrojovkou.

No dobře, je asi jasné, že tyhle dětské sny se v dohledné době nesplní, ale díky Hyundai si na ně můžeme alespoň tak trochu hrát. Mám velkou radost z toho, jakým směrem se ubírá designový jazyk korejské automobilky – osmdesátková auta, trochu uhlazená, s futuristickými světly. Takhle to přesně mělo být. Takže se prosím nedivte tomu, když budu v testu Ioniqu 5 trochu předpojatý. Dostal jsem totiž auto z knížek, které jsem po nocích při svitu čelovky četl už jako školák.

Foto: autickar.cz Když se dívám na obrázky “pětky”, vidím vlastně jen tři věci, které by v těch starých “scífkách” neobstály. Tou první je znak na přídi a zádi. Ani tak nejde o to, že je to Hyundai, ale o jeho oblý tvar, který se ke zbytku auta vůbec nehodí. Umístění uprostřed na kapotě a víku kufru působí jalově skoro bych se vsadil, že ho tam na poslední chvíli navzdory designérům nechal dolepit někdo z marketingu, protože “tam prostě musí být”. 

Tou druhou šmouhou na kráse je, jako u mnoha dalších hezkých aut, přední registrační značka. Působí jako pěst na oko, mnohem víc by se sem hodil menší čtvercovitý formát hozený někam trochu stranou, ale legislativa je bohužel neúprosná. Tiše závidím některým americkým státům, které přední SPZ nevyžadují. No a ten třetí vroubek jsou zpětná zrcátka. Ačkoli je jejich nahrazení kamerami strašně nepraktické, zbytečné a uživatelsky úplně pitomé, na sci-fi auto prostě odrazová sklíčka nepatří. A když už, tak alespoň po japonsku na blatníky, nebo nějak jinak obskurně. 

Foto: autickar.cz

Jinak ale nemám výhrad. Ioniq vnímám jako vzhledově nejzajímavější auto na trhu – ano, všechna Ferrari, Lamborghini a další supersporty se před touhle jednoduchou krabicí můžou jít zahrabat. Tohle je moje vysněné auto budoucnosti, kterým jsem si jako dítě maloval, že budu v dospělosti jezdit. Nebo teda dost možná spíše létat, ale to už přeháním.

Exteriér se tedy Hyundai povedlo namalovat mi k téměř absolutní spokojenosti, ale jak to dopadlo vevnitř? No – není to blbé, ale tady už si budu stěžovat trochu víc. Ale nejprve ty dobré věci. Zamlouvá se mi minimalistické řešení výplní dveří se šikovně skrytou hranou, za kterou se zavírají. Taky se mi líbí výrazné ambientní osvětlení nastavitelné v mnoha odstínech včetně vícebarevných – ano, je to trochu cirkus, ale nevkusné kombinace fialové a tyrkysové přece do osmdesátkového futurismu patří. Potěšila mě i plovoucí posuvná středová konzole a absence spodní části středového panelu vpředu. Je to tu trochu jako ve starých autech – co upadne spolujezdci, dokutálí se až pod řidičovy pedály. No jo, krása není vždycky praktická. Úplně nadšený bych byl, kdyby se v místě středové opěrky nacházelo ještě prostřední sedadlo, jako to mají stará americká auta. Místa tu na to je dost, Ioniq je poměrně široký. Ale hádám, že to neumožňují nějaké bezpečnostní regulace, případně si to nežádá trh. 

Foto: autickar.cz

Všimněte si, že se střed volantu obešel bez loga výrobce. Jeho jinde automatickou přítomnost vnímám jako takový nehezký nešvar, který tu s námi je už spoustu let a já myslím, že je v pořádku se s ním rozloučit. Působí to na mě jako ekvivalent velkého loga výrobce na oblečení. Stejně jako nemusím mít na prsou výrazný symbol Adidasu, obejdu se i bez znáčku automobilky na nejprestižnějším místě interiéru. Díky Hyundai za to a doufám, že bude v nastoleném trendu pokračovat. Ideálně i zvenčí. 

Co mě naopak zamrzelo je infotainment a zobrazení přístrojové desky. Já samozřejmě chápu, že různé vzhledové úpravy zaberou spoustu času a stojí dost peněz, ale zrovna Ioniq by si je zasloužil. Přístrojovka je k uzoufání nudná a bez nápadu, na výběr je z bílého a šedého barevného schématu a spousta místa na obrazovce prostě jen leží ladem. Jednotlivé zobrazované hodnoty a segmenty na sebe moc nenavazují, jsou spíš tak nějak poházené vedle sebe, kam se co vešlo. Středový infotainment je klasika, kterou potkáte i v obyčejné i30, tady navíc s ikonkou EV. Jasně, ovládání warpového pohonu ani rozhraní LCARS ze Star-Treku tu asi čekat nemůžu (i když bych ho moc chtěl), ale třeba alespoň nějaká zajímavější grafika navazující na kostičkový styl zadních světel by neskutečně pozvedla úroveň a přispěla k parádní sci-fi atmosféře na palubě.

Foto: autickar.cz

Ergonomie Ioniqu je zvládnutá slušně, jen volič převodovky ve formě tlusté páčky vyrůstající ze spodní části sloupku řízení mi moc nevyhovoval. Bouchal jsem se o něj do kolene. Mám ale poměrně dlouhé nohy v poměru k tělu, takže v autech většinou sedím dost vzpřímeně a vysoko a volant s přisouvám relativně blízko k trupu, takže věřím, že řidičům sedícím blíž k podlaze jeho umístění vadit nebude. 

Ovladací panel klimatizace mě potěšil klasickými segmentovými digitálními displeji (protože jaké jiné by v osmdesátkovém autě měly být), ale trochu mě mrzí, že jednotlivá tlačítka jsou tu pouze dotyková na černém lesklém panelu a ne klasická mačkací. Ta by totiž ke stylingu vozu sedla mnohem lépe. Ale chápu – jsou o dost dražší.

Foto: autickar.cz

Ioniq 5 už jste na stránkách Autíčkáře jednou potkali, je tomu více než rok. Jeník si tehdy vyzkoušel nejdražší specifikaci se čtyřkolkou. Já jsem dnes k testu dostal konfiguraci, kterou považuji za uživatelsky nejrozumnější – zadokolku s větší baterií. Dle WTLP zvládne na jedno nabití až 481 kilometrů, což se na dojezdovém displeji při velmi lehké noze a vypnutém topení skutečně ukázalo. Realita v prosincových dnech byla ale jinak samozřejmě slabší – bez jakéhokoli sebeomezování se a se zapnutým topením na automatiku jsem se mohl bez problému spolehnout na zhruba 390 kilometrů dojezdu. Dostal bych se určitě i na lepší čísla, ale jednak jezdím často po dálnici, kde se příliš neprojeví vliv rekuperace a také jsem neměl náladu na nějaké opatrné ploužení za kamiony a další obskurnosti. Prostě jsem raději jen jezdil a užíval si.

Ono by se to stejně časově vůbec nevyplatilo, protože Ioniq patří mezi vůbec nejrychleji se dobíjející elektromobily – samozřejmě za předpokladu, že je připojen k dostatečně výkonné stanici. Teoreticky zvládne až 230 kW stejnosměrně, já jsem vyzkoušel pouze 150, což znamenalo dobití z dojezdu 41 na 293 km za dvacet dva minut. Sluší se ale říci, že poslední pětina kapacity už se láduje o poznání pomaleji a v případě, že řídící elektronika usoudí, že je baterie příliš studená, teplá, nebo jinak nepřipravená, nabíjecí výkon vcelku zásadně omezí.

Foto: autickar.cz

Ještě si dovolím jeden postřeh závěrem. Testovaný vůz si prošel několika dlouhodobými zápůjčkami, projel různé roadshow, měly ho půjčené desítky lidí. Myslím si, že ho, jak už to u testovacích aut bývá, nikdo nešetřil. Na tachometru svítilo něco přes 45 tisíc najetých kilometrů. Opravdu náročných. I tak ale nikde nic nevrzalo, nerachtalo a všechno fungovalo, jak má. Baterie měla, i přes to, že většinu nabíjení absolvovala na různých rychlonabíječkách, stále svou kapacitu dle specifikace výrobce. To jen k oněm častým diskuzím o tom, jak ty elektroauta nic nevydržej a po roce se určitě rozsypou, nebo ujedou sotva půlku. 

 

Verdikt

Je mi vlastně vcelku jedno, jak Ioniq 5 jezdí, kolik se toho vejde do kufru, jak zrychluje, nebo kolik elektřiny žere. Tohle auto si mě získalo tím, jak vypadá a točit se na takových “nepodstatných” detailech mi připadá, jako bych si u Ferrari F40 stěžoval, že nemá kdovíjak kvalitní stereo a chybí mu odvětrávaná sedadla. Většina lidí to tak zcela jistě nemá a věřím, že se najde i spousta těch, kterým tento nezvyklý vůz přijde ošklivý a nesmyslný. Já ale moc děkuji Hyundai za to, že jsem se po zhruba dvaceti letech od přečtení prvního sci-fi mohl konečně projet svojí soukromou přepravní kapslí. 

Foto: autickar.cz

Technické údaje

Motor: synchronní reluktanční kapalinou chlazený elektromotor s per.magnety, uložený vzadu
Kapacita akumulátoru: 72,5 kWh
Výkon: 160 kW (217 k)
Točivý moment: 350 Nm 
Pohon: zadní kola
Maximální rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s 
Dojezd: 481 km dle WLTP, reálně kolem 400 km.
Spotřeba: 16,8 kWh/100 km (WLTP)
Základní cena: 1 169 990,- Kč
Cena konfigurace zadokolka/delší dojezd: 1 339 990,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
29. prosince 2022, 19:50
0

Jistá technická nepřesnost, Ioniq 5 má maximální nabíjecí výkon "jen" 230 kW. Hyundai udává nabíjecí časy na 350kW nabíječce (Ionity), ale to auto si ten plný výkon nevezme.

reagovat
Jakub Pospíšil
29. prosince 2022, 19:52
0

Aha! Ano, to mě přesně spletlo, vycházel jsem z tiskové zprávy která operovala s Ionity. Opravím to a díky za upřesnění.
-
Komentář upraven 29. 12. 2022, 19:53:54

VK
VK
29. prosince 2022, 20:45
0

Těším se na recenzi Ioniku o jedničku vyšší. Akorát mě u něj zklamalo poskládání nabídky, kdo nechce hadrová sedadla, musí sahat automaticky po nejvyšších nabídkách.

reagovat
Trinom
29. prosince 2022, 22:33
2

Ještě jeden vizuální černý puntík by se našel - disky kol nejsou směrové, ale všechny 4 stejné. V kombinaci s vroubkováním na lemech blatníků to na pravé straně vypadá poněkud čudně.

reagovat
af
afro-r1
30. prosince 2022, 09:35
1

V tom jsou nesymetricke designy zradne. Takova SLR mela kvuli jinym rozmerum vzadu co kolo, to original.

VK
VK
30. prosince 2022, 08:01
0

Přece jen bych se zeptal - jak to jezdí? Alespoň, jak to pocitově zrychluje?

Třeba jednomotorová EV6 v RWD provedení s podobným výkonem zrychluje pocitově o hodně víc, než kolik by se čekalo z papírových hodnot.

reagovat
Jakub Pospíšil
30. prosince 2022, 09:07
2

Umí to takový ten klasický elektrický kopanec a do 50 kmh je to nejrychlejší věc široko daleko.

VK
VK
30. prosince 2022, 09:46
2

Díky.
Občas si říká, jestli ty 4x4 verze >200 kW jsou vůbec potřeba, z pohledu jízdního pocitu.

Jakub Pospíšil
30. prosince 2022, 12:21
0

Myslím, že téměř nejsou, ale je to určitý trend, který nastavila Tesla a pro takové ty "early adopters" to byla dost důležitá věc - vzpomínám si na bezpočet videí, kde někdo někoho veze Teslou, vyzkouší zašlápnout pedál do podlahy a pak dělá americké citoslovce jakože "thats so fast omg". Hodně se to propagovalo, byl tam takový ten nějaký Ludicruos mode a další věci a holt je to věc, která je mezi EV fanbois důležitá - podobně jako se, taktéž relativně zbytečně, řeší mezi spalovací komunitou třeba počet válců.
-
Komentář upraven 30. 12. 2022, 16:16:14

VK
VK
30. prosince 2022, 14:48
0

U mě právě že ten wow-efekt ze zrychlení dokázala vyvolat už ta (relativně) slabá EV6 v provedení RWD.

Sa
Sato
30. prosince 2022, 23:15
0

"taktéž relativně zbytečně, řeší mezi spalovací komunitou třeba počet válců."
wtf? Jeej to je super auto, len by som keby pri rovnakych parametroch malo o par valcov menej - said no one ever

PepaSFI
30. prosince 2022, 09:49
3

ty loga vpředu a vzadu, aby to bylo stylový, udělal bych je schovaný v materiálu a aby svítily když se "nastartuje". Ty zadní světla jsou super, to je přesně ten scifi lehce kýčovitý styl jaký k tomu patří.
Velmi se mi nelíbí ty displeje. Nevím jestli tam jde zvolit jiný styl ale tohle je typický nešvar odisplejovaných aut podle vkusu ajťáků co v praxi řídí leda koloběžku. Ǒbróbróbrovská bílá plocha a na ní ztracené blechy. Kterej vůl tyhle blbosti dělá? Pusťte mě na něj, já ho dloubnu obouruč do vočička krumpáčem!

reagovat
VK
VK
30. prosince 2022, 10:48
-1

Pořád lepší jak v Teslo, kde nejsou ani v zorném poli řidiče. To je teprv čistý ajťácký přístup.

bkralik
30. prosince 2022, 12:11
5

Mně zase z obrázků přijde ošklivé, jak široký je rámeček kolem těch displayů. Hrozně to na mě působí jako "designeři nám sem nakreslili velký panel, ale my jsme socky a máme jen dva malé displaye".

S.
S.h.I.t.
30. prosince 2022, 12:00
1

Kdyz vidim ty lany bile na displejich, jak se to chova v noci/seru/tunelu? Prepne to do cerne? Jak moc to ztlumi jas? Protoze tohle si umim predstavit jen ve svetle, vsude jinde to bude strasne, strasne zarit do oci.

reagovat
Jakub Pospíšil
30. prosince 2022, 12:18
0

Přepne se to do té šedivé. Jenže ta zas působí na bílém pozadí rušivě a ještě víc sockovitě - jak píše nahoře bkralik.

Moses
30. prosince 2022, 12:13
3

Velmi sympaticka masina, len skoda, ze je neurobili trochu mensiu. Pride mi zbytocne velka.

reagovat
RRRampapapa
30. prosince 2022, 16:12
0

Ferrari F40 nemělo žádné stereo, pokud nebereme v potaz tu twin turbo V8 za zády a tam bych si o kvalitě soundtracku dovolil polemizovat. Mimochodem, pěkná recenze na jednom konkurenčním českém serveru byla minulý týden.
Jinak k testované krabici nemám nic. Volant bez znaku na mě působí celkem divně. Měli tam dát aspoň blesky/S, nejlíp 2 vedle sebe, protože elektrika, nebo další displej. Jo, ten tam chybí. a na něm by si uživatel volil znak sám. Co ale ohledně designu musím invalidní hondě uznat je ten koncept 74, ten je fakt super.

reagovat
ro
rock
30. prosince 2022, 17:43
0

Stejně jako autorovi se mi to zvenku fakt líbí. Dokonce mám méně připomínek než on. Jenom jednu: je to velký. To auto je v reálu velký mastodontí monstrum. V reálu ještě víc než na fotkách. Ten 3000 mm rozvor tomuhle moc nepomáhá a 19" nebo 20" už vůbec ne. Je to velký. Ale musím přiznat, že ty proporce jsou tady poskládaný líp než u stejně velkýho Enyaqu. Ale stejně je to velký. Možná mne takhle zaráží to, že to má ty tvary a proporce hranaté Delty a pak k tomu člověk dojde a ono je to o 20 čísel vyšší než ta Delta.

Vnitřek je na zblití. Nic víc se k tomu nedá říct. Snad jenom to, že znak na takhle ztvárněnej (velká volná plocha uprostřed) volant bych chtěl, i kdyby mi ho tam měli nalepit dodatečně.

O stavu akumulátoru u rok starýho auta s 45 tkm nemá smysl hovořit. Spalovák je touhle dobou víceméně pořád v záběhu :-). Probereme to, až to auto bude mít >10 let a 250 tkm na hrbu.

Zdůraznil bych (a je to tak u všech EV. A autor to ve shrnutí zmiňuje, ale stejně bych to zdůraznil), že zatímco u spalováků je "cena od" spojena hlavně s ošizeným motorem, u EV je "cena od" spojena s ořezaným dojezdem. Tudíž základní cena 1 169 990,- Kč ten dojezd 481 km nenabídne.

Zábavný fakt, který jsem objevil v technických údajích: auto v testu má příplatková 20" kola, se kterými klesá dojezd o 30 km. Takže pokud se v testu při plném nabití ukázalo 480 km, byla to spíš chybka v software. Přiznám se, že by mne ta souvislost větších kol a menšího dojezdu nenapadla.

reagovat
MB
MBMB
30. prosince 2022, 18:25
0

K poslednímu bodu, to obecně souvisí s WLTP, kdy se spotřeba udává pro každou jednotlivou kombinaci výbav. Kola mají velmi výrazný vliv na aerodynamický odpor, čili to může udělat výrazný rozdíl. Hezky to má implementované například Škoda v konfigurátoru, kde si člověk překlikává různá kola a přímo vidí, jak se mění spotřeba. Pokud jde o test, kde to autor nějak rozebírá, určitě by nebylo od věci používat spotřebu/dojezd konkrétního kusu a ne nějakou generickou hodnotu z webu.
Jinak Hyundai používá klasický systém, kdy to dojezd ukazuje podle spotřeby za X posledních kilometrů. Čili když člověk zrovna pojede delší vzdálenost třeba po městě, tak mu to může ukázat i dojezd vyšší než udávaný, v tom není žádný rozpor.

Jakub Pospíšil
30. prosince 2022, 19:50
0

Ano, těch 480 to ukázalo po tom, co jsem ujel asi 40 km po Praze a následně nechal auto v Holešovicích u rychlonabíječky a byl během celé té jízdy velice ukázněný. Navíc to bylo v nejteplejší den testu, takže jsem ani nezapínal výhřevy sedaček a s autem jsem vyjížděl z firemní garáže, která je vytápěná, takže ani topení se příliš nepředřelo. Je to "best case scenario", lze ho dosáhnout, ale reálně se to moc často dít nebude.

-
Komentář upraven 30. 12. 2022, 19:51:16

Opelfahrt
30. prosince 2022, 19:51
0

Tohle auto jsem nedávno viděl před obchodem (podle podložky pod SPZ kupované u místního prodejce), seděl v tom udržovaný důchodce a mělo to tažný!

reagovat
fortress
30. prosince 2022, 22:02
0

Kolega - taky už udržovaný důchodce, ho má objednaný už asi rok a pořád nic.

VK
VK
31. prosince 2022, 09:38
0

Jo, tohle je záležitost, jež bude, k velké nelibosti jejích odpůrců, dávat ještě drahnou dobu Tesle vítr do plachet. Začala už docela slušně dodávat, zatímco konkurenti se ročních dodacích lhůt pořád nechce vzdát.

He
Herb
31. prosince 2022, 19:18
-5

Prakticky jde o jeden z nejhorších elektromobilů současnosti. Má velkou spotřebu, tím i malý dojezd. Ve srovnání se svým starším bratrem je o poznání horší skoro ve všech parametrech, ovšem mimo nabíjení, které je u nás v pochvalované výkonu tak drahé, že jej nikdo používat raději nebude. Proto rychle dorazí IO6. TZen ovšem nic moc nového lepšího nepřinese.jen to rychlé nabíjení, které už jsem zmínil a tvar pokřivené devětsetjedničky s (PRÝ) nízkým odporem vzduchu. To sesterská KN (KIA) je na tom o poznání lépe. :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem

Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday  1969
Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday

1969 rok výroby
370 koní výkon
7 446 ccm objem