načítám data...

Lincoln Town Car 2005: Vypadá podobně jako předchůdce, ale...

Minule jsme si povídali o Town Caru z devadesátek, dneska zabrousíme o desetiletí dál. Bude v tom vůbec rozdíl?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pravidelní čtenáři Autíčkáře si možná vzpomínají na to, že  před měsícem jsem tu už o Lincolnu Town Car cosi napsal. Nemusíte se ale bát, tak špatně, abychom jedno auto dřenili do dvou článků na tom ještě nejsme. Dneska se podíváme na nástupce už predstaveného béžového sedanu z roku 1998, o sedm let mladší modrý. A ačkoli vypadá, obzvláště zezadu, dost podobně, je to překvapivě dost jiné auto. Přitom to ani není vyloženě nová generace. Oba vozy se označují jako mk3, v roce 2003 ale proběhl velmi zásadní facelift, který Town Car změnil prakticky od základů. 

Předem se omlouvám těm z vás, kteří při čtení o starším kousku pociťovali nutkání sobě takový velký vůz také pořídit, ale pak si racionálně řekli, že to je přeci jen už moc staré a kompromisní auto. “Modrý” totiž většinu chyb “béžového” napravuje a je o pořádný kus použitelnější pro každodenní provoz. Takže ho pravděpodobně budete po tomhle článku zase urgentně potřebovat. Není zač. 

Začneme ale těmi věcmi, které zůstaly pěkně při starém. Pořád je to pět a půl metru dlouhý vehikl na rámu (i když prý zásadně inovovaném rámu), ve předu stále tepe spolehlivý 4,6 litrový Modular roztáčející samozřejmě zadní kolečka přes čtyřkvaltový hydroměnič. Motor by se neměl lišit prakticky v ničem, osobně jsem se ale s “modrým” nedostal na spotřebu “béžového”, žral mi permanentně tak o tři a půl, čtyři litry více. Podle Františka za to může netěsnost ve svodech ovlivňující hodnoty vykazované lambda sondami.

Lincoln je pořád obsaditelný šesti lidmi ve dvou řadách na gaučích po třech, řadí se pod volantem, koberce mají zbytečně vysoký vlas a sedačky by se hodily spíše do klubovny, než automobilu. Zůstává tu i plno elektrické výbavy v typickém americkém provedení “kůže, plast a plastové dřevo”, oproti starší generaci je to ale přeci jen propracované trochu lépe. Přibyly třeba elegantní analogové hodiny, parkovací senzory, které se vzhledem k dlouhému kufru fakt hodí, posuvné pedály a v neposlední řadě taky střešní okno.

Jízda je pořád spíše poklidná, než nějak závodní, na první dobrou ale poznáte zásadní rozdíl v řízení. To je od modelového roku 2003 konečně hřebenové, navíc s posilovačem s proměnným účinkem. Tudíž již nevyžaduje neustále korekce, je přesnější, jde trochu víc ztuha a mezi koncovými polohami je asi o otáčku méně. S autem se díky tomu jezdí mnohem lépe, trochu tu ale chybí takový ten stylový pocit z rychlého točení přeposilovaným kormidlem. 

Jistější je i podvozek – i na něm se provedly zásadní inovace v zavěšení přední i zadní nápravy a tak se v tomto voze z roku 2006 už svojí čitelností trochu blíží osmdesátkovým evropským autům. Nemusíte se bát, z rozhoupané jachy se rozhodně nestal uskákaný oslík, jen už každý větší hup na silnici nehází zadní nápravou deset centimetrů do strany. Je to zkrátka méně žebřiňák a více automobil. 

Trochu se tím ztrácí specifický fun factor staršího vozu, který šlo řídit bohémským roztáčením volantu a houpáním se zleva do prava, v onom konkrétním případě je to navíc umocněno opotřebovanými tlumiči, nefunkční kontrolou trakce a měkkými zimními pryžemi. To je ale asi jediná (a ještě značně neobjektivní) nevýhoda, kterou sebou řada inovací nese. 

Poslední generaci rámového Town Caru lze zkrátka úplně normálně provozovat jako automobil pro každý den. Ano, je možná trochu větší, než běžná konfekce, také žere malinko víc, ale jinak na něm není nic moc divného. Provoz už nebrzdí, dálniční rychlosti zvládá úplně v klidu, pořád patří k rychlejší půlce toho, co po našich silnicích jezdí. Interiér ztratil něco ze své laciné plastovitosti a ačkoli měnič na šest CD není úplně posledním výkřikem technologie, je vcelku soudobý a rozhodně mě neuráží. 

Pořád si v něm hlavně parádně odpočinete, není to dragster, ale luxusní sedan, který ve své době cílil na podobnou zákaznickou skupinu, jako třeba pětkový bavorák, nebo éčko od Mercedesu. Pohodlím a pocitem z jízdy mi trochu připomíná starš velké Lexusy, přidává k tomu ale trochu vidláctví a část japonské preciznosti mění za těžko uchopitelnou bohémskou rozevlátost.

 

Verdikt

Poslední vyráběná generace Town Caru se velmi blíží tomu, co bych označil za svůj ideál vozu pro každý den. Určitě nejsem sám, kdo posledních pár let hladově observuje inzertní servery a je smutný z cen Fordů Crown Victoria, mnohdy s dost zničenými a chudými interiéry. Tohle auto je o pořádný kus lépe vybavené a nabídne i sofistikovanější podvozek, řízení a pro někoho možná i hezčí vzhled. Přitom je to pořád platforma Panther. Ano, pravděpodobně bude těžší ho ztunit v cosi co pálí gumy na počkání, ale pokud vám jde o pohodlné ježdění s véosmou na vzduchu, je tohle vaše weapon of choice. Ačkoli mi na prvních kilometrech přišel po přesednutí ze staršího modelu zbytečně tvrdý, po třech týdnech musím objektivně říci, že vývoj šel správným směrem a je to mnohem lepší auto (a starší béžový mi teď přijde zas zbytečně rozměklý). 

Technické údaje

Motor: Atmosferický osmiválec do V, 4,6 litru. Modular
Výkon soustavy: 153 kW (205 koní) 
Točivý moment: 380 Nm 
Převodovka: hydroměničová automatická 4st 4R75 W
Maximální rychlost: 180 km/h, omezovač. Bez omezovače prý 214 km/h. 
Rozměry: D: 5624 mm, Š: 1994 mm, V: 1491 mm
Hmotnost: 1982 kg 
Zrychlení 0–100 km/h: 11 s 
Průměrná spotřeba v testu: 12,0 l/100 km
Cena v roce 2006: 42 500 USD
Cena dnes: kolem 200 tisíc, ale je jich na trhu málo

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
18. května 2022, 11:20
0

Posuvné pedály Američanům upřímně závidím.

reagovat
Avex
18. května 2022, 12:06
-1

Dream daily, ale šance ho sehnat v Evropě, natož pak v Česku, mizivá. Tohle je přesně ten typ auta, který si většinou majitel nechává.

reagovat
Sa
Sato
18. května 2022, 13:37
4

Mne toto evokuje New York, ako som ho vnímal z filmov kedysi dávno. Plebs sa tlačí v metre, stretná trieda máva po žltých crown vic, a keď človek niečo znamená tak po neho príde čierny town car :)

reagovat
Ma
Malleo
18. května 2022, 19:11
0

Miluji auta, kde středový tunel je minimální, nevím proč se to tak nedělá u většiny aut.

reagovat
Ha
Habakukk
19. května 2022, 07:18
0

Tak si pořiď dodávku tam většinou není. Jinak já to chápu proč dělají středové tunely i v tomto autě je to totálně prázdné a nevyužité místo v autě.

Ma
Malleo
20. května 2022, 21:51
0

Tam je právě místo na koleno

Honza Hamster Křeček
23. května 2022, 14:04
0

Tunel tam není, protože auto je šestimístné. Teoreticky.
V praxi bych tam asi radši dal ten tunel... :-)

GP
George Placek
19. května 2022, 19:20
0

Dobry den, nechci se hadat ale 2005 model uvadel 239koni. Momentalne mam podobny stroj - Mercury Grand Marquis 2002 ze stejnym 4.6 V8, uvadi 220koni. Jsou to udaje o nicem, s temito vozidly se pluje krajinou za 14l/100 km a hotovo. Jinak jsou to vozidla temer neznicitelna a mimo spotreby velice nenarocna a levna na udrzbu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem