Nikdy jsem nepochopil českou obsesi Škodou 110R. Už odmalička jsem slýchával, jak bylo svého času erko, ideálně žluté, snem každého zdejšího motoristy a že je to dodnes hezké auto. Ceny tohoto vehiklu nyní atakují skutečně vysoké sumy, mnohdy se prodávají za ceny přes milion a já to celé vůbec, ale vůbec nechápu.
Příběh tohoto dlouhého kupé se začal psát v nepříliš šťastném roce 1968, kdy se ukázal světu první prototyp. Do výroby pak šlo rok po zahájení produkce klasické sedanové “stovky”, čili na jaře 1970. Celou dobu se vůz vyráběl výhradně ve Kvasinách, vzniklo zde zhruba padesát sedm tisíc kusů.
Zatímco předchůdce “stovkové” řady, embéčko, bylo na svou dobu poměrně moderní auto, u téhle generace se už začínala projevovat zastaralost koncepce “vše vzadu” i celkového směřování centrálně plánovaného automobilového průmyslu. Vždyť současníkem “erka” je třeba Alfa Romeo Montréal, hranatá Cortina, Prosche 928, Volvo 145, později pak i legendární “dvoukilo”. To jsou všechno auta, která vlastně i dnes nabídnou celkem důstojné svezení. A pak je tu stodesítka. Prý Porsche východu.
Samotná existence sedanové stovky mě nikterak zvlášť nedráždí, ba dokonce ji mám docela rád. Její oproti tisícovce dost zjednodušený design působí docela svěže a do jisté míry až pop-artově. Navíc je vzhledově vyvážená a jejím cílem není nikoho uchvátit, ale prostě tak nějak koexistovat a neurazit. A dělá to svým způsobem skvěle. Stejně tak mě v ní nevadí celkem nulová výbava, nebo absence vyšších výkonů. Byl to prostě dělník silnic, který nevypadal blbě a v kontextu doby byl tak nějak adekvátní.
Jenže pak padlo rozhodnutí vyrábět na tomto základu sporťák. A svým způsobem by to nebyl asi úplně špatný nápad. Dle některých dobových informací se počítalo s úplně přepracovaným motorem, jiným podvozkem a spoustou dalších vylepšení. Ale pak se to trochu seškrtalo a výsledkem bylo právě erko.
Snad ještě úplně první modely se dvěma předními světlomety, ozdobnými lištami na blatnících a s chromovanými poklicemi si zachovaly jakousi špetku elegance, ačkoli proporce vozu už tehdy vypadaly podivně. Na nejfrajerštější verzi se “čtyřočkem” vepředu a podivnými pětipaprskovými poklicemi ale už vážně nemohu najít nic, za co bych nebohou škůdku pochválil.
Je to automobil značně disproporční, zkosení střechy začíná příliš pozdě, ukončení je takové nijaké, přední převis příliš dlouhý, záď zase nehezky deformuje uložení motoru. Předoboční pohled to trochu schová, ale erko z profilu vážně mě vzhledem neuchvátí. A použitá technika? Kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 1107 ccm a výkonu 60 koní fakt není nic dechberoucího. Ne, ani v té době nebylo. Stejně tak maximálka 140 km/h se běžně objevovala už u meziválečných vozů. Z výbavy pak potěší alespoň otáčkoměr a tlakoměr oleje, ale které nebývaly u škodovek standardem. Ale že by to u “top modelu” značky někoho v sedmdesátkách uchvátilo? To asi ne.
Měl jsem možnost se erkem dokonce projet. Byl to zajímavý zážitek, ale jízdně to auto nijak moc dobré není. Řízení je nepřesné, motor letargický, podvozek sice pohodlný, ale vlivem odlehčeného předku a motoru za zadní nápravou nelze mluvit o nějak závratně skvělých jízdních vlastnostech. Vzhledem k absenci výkonu je to stejně jedno. To samozřejmě můžete shodit ze stolu s tím, že jsem mladý floutek a že kdybych se učil na “pořádných autech…”, ano, to jsem slyšel mockrát. Jenže já jsem svoje první tisíce kilometrů najezdil s Trabantem, Wartburgem a úzkou stopětkou. A všechna tři auta mi bohužel přišla ve finále sportovnější, než právě erko.
Abych této své do jisté míry schyzofrenní zpovědi nasadil korunu, přiznám se ještě, že jak nemám rád “erko”, tak se mi naopak líbí osmdesátkový Rapid na bázi modernizované škodovky řady 742. Hranaté tvary jako by schovaly neforemnost koncepce a posunuly vůz směrem na západ. Vlastně se vzhledem příliš nelišil od soudobých Fordů, nebo Opelů. Velká hranatá světla, plastové nelakované nárazníky, to všechno najednou udělalo ze škůdky na první pohled celkem moderní auto. A i z té techniky, která už dost přesluhovala, se díky přepracované nápravě a v posledních verzích i modernizovanému motoru, podařilo vykřesat nějakou tu ovladatelnost a agilitu. Ale tou dobou už se nezadržitelně blížil zázrak pod taktovkou mistra Hrdličky, předohrabný Favorit, který dodnes považuji za tu nejrevolučnější škodovku všech dob. Ale o tom zas jindy.
K “erku” si už asi cestu nenajdu. Zkoušel jsem to mockrát, chtěl jsem mu dát šanci, ale pořád mi připadá jako ošklivý a vlastně dost špatný sporťák. Je mi jasné, že se mnou spousta lidí nebude souhlasit a svým způsobem mě trochu mrzí, že jsem nedokázal v téhle české stálici najít to kouzlo, které šroubuje její ceny tak vysoko a dráždí jemnocit nejednoho veteránisty. Ale tak to holt chodí. Jsme různí a věřím, že mezi čtenáři se najde spousta lidí, kteří by se mnou nesouhlasili v mé oblíbené tezi, že Volvo 245 je nejhezčí kombi všech dob.
A jak to máte vy? Také se marně snažíte pochopit, co na tom kterém autě vidí zástupy obdivovatelů? Vyzkoušeli jste si nějakou legendu a došli k prozření, že je to jen strašný krám? Chcete mi někdo ještě zkusit vysvětlit tu problematiku kolem 110R? Napište nám do komentářů.
XTad
21. 1. 2021, 13:01 -2 reagovatNaprosto souhlasim s Rkem a Rapidem. Nazor na radu 100 a z nej vychazejici derivaty bych klidne vztahnul i na MBcko. Prislo v roce 63 a to uz se delala hranata auta s velkymi okny. Plati to i pro Renaulty s motorem vzadu, kterymi se obdivovatele starych skodovek zastituji. O dva roky mladsi Wartburg vypada jako auto z jine galaxie. Ted nehodnotim techniku, ale minimalne vzhledem bylo MBcko hluboko v padesatych letech.
Galveston
21. 1. 2021, 13:46 -2 reagovatMusíte to brát tak, že v té bídě, co u nás tenkrát existovala v nabídce aut, tohle zkrátka vyčnívalo. A to stačilo. Škodovácký design z těch dob mi tuhle značku znechutil nadosmrti. Škodovku nikdy! Tohoto předsudku se už nezbavím. Až do nástupu Favorita to byly i technicky strašidelné krámy. V zimě jste na patnácti kilometrech klidně potkali několik embéček s uvařenými motory. Tohle pro ně bylo typické, odstavené na krajnici s otevřeným víkem motoru a oblaky páry tryskajícími z expanzky. Nebo rovnou z chladiče, co já vím. Ale ta poslední fotka potěšila. Vypadat takhle škodovka, všechno by bylo bývalo úplně jinak...
Jenda_K
21. 1. 2021, 20:39 6To jsou věci, uvařené embéčka nějak nepamatuji, když tak vařily stopětky a sto dvacítky s chladičem vepředu. V mojí stovce jsem měl dokonce namontovanou elektromagnetickou spojku, aby vrtule chladiče neubírala výkon.
S tím technicky strašidelným krámem z roku 1970 jsem v roce 90 ujel po Německu cca 3000 km za 4 dny a náhradní díly jsem nepotřeboval.
Po Erku toužil táta, ale bylo nás doma pět, tak koupil místo něj Dácii. Erko bylo pěkný ale to bylo všechno.
Mě osobně se líbí 603, Felicie a 1000 MB.
Podobný kult je Jawa 500 sice krásná motorka ale těžkopádná a se střední dobou opravy cca 2000 km, s rámem co se kroutil jak krajta.
jerry
21. 1. 2021, 21:06 4Já projel se 120 na začátku devadesátek opakovaně švýcarské, italské a rakouské Alpy. V létě v horkách, vždy plně naložen a nikdy jsem nezůstal nikde stát a ani nikde nevařil. A třeba na Furkapassu jsem projížděl kolem merglu, z kterého se valila pára. Ono záleželo, v jakém stavu 120 byla. Pokud nebyla zanedbána údržba, tak byla spolehlivá. Jiná věc byla vnitřní hlučnost, ta mi vadila.
Staromil
22. 1. 2021, 11:14 3Je to tak, jak píše Jenda...Š 1000MB a pak také v podstatě stejné Š 100/110 nevařily, nechladilo se "přes" čumák se strašně dlouhým potrubím a měly nadimeznovaný, pravda hlučnější , "větrák" u chladiče. Tedy jednou jsme tedy "vařili"...v sobotu ráno, naložené auto, jelo se stanovat na Slovensko a už na Pankráci ručička na varu...pod námi čůrek, praskla hadice k topení, to bylo napojené na okruh chlazení a šlo to páčkou zavřít. Z druhé strany to ovšem teklo pořád. Všechno za socialismu v sobotu zavřené, jen potraviny a naštěstí poblíž i Mototechna servis. Ta ale zase měla zavřený sklad, k dispozici, jen co bylo vydáno v pátek. Pán se rozhlédl, vzal koště, uřízl kus násady, seřízl do průměru, aby se to vešlo, pak uřízl kus prasklé hadice vrazil násadu, stáhl kovovou páskou a jelo se na Slovensko. Nic za to nechtěl. Topit nebylo třeba. Tu násadu jsme tam měli až do zimy...:-))))..teprve pak ji táta měnil. To auto jsem pak podědil. Jinak v krabici pod zadním sedadlem cívka, kondenzátor, palec rozdělovače, kabely ke svíčkám, spony, punčocha jako náhrada za případně prasklý klínový řemen, pojistky...moc jiného zásadního po cestě se stát nemohlo...:-)))... Nabral jsem jednnou špatný benzín, za 20min jsem po nutných opakovaných "operacích" (škubalo to za jízdy, chcípalo to při zastavení asi 2 týdny) rozebral, vyčistil a zase složil karburátor se vším kolem. Š105/120, když se jelo, tak to také nebyl problém, ale v koloně na dálnici, když bylo tepleji, se při popojíždění fakt uvařily dost spolehlivě, a to i když se v létě při 30°C pustilo topení jako chladič... Trochu vzpomínek, ale fakt se mi po nich nestýská...:-)))...
Moses
21. 1. 2021, 14:03 3 reagovatUrcite tam velku rolu hra spomienkovy optimizmus. Ako pise Galveston, tak vzhladom na to, ze v tej dobe nic ineho moc nebolo, tak ludia boli radi aj za to malo.
Mne sa stare Skodovky pacia ale tie peniaze, co za to niektori ludia za to chcu by som nedal ani nahodou.
BigBen
21. 1. 2021, 14:07 10 reagovatTento článek mi připomněl mého kamaráda, který tak před 20 lety ladil k dokonalosti svoje žluté eRko. Jednoho dne ho otočil přes střechu. Komentoval to slovy: "Jel jsem na chalupu, tu cestu znám perfektně, mám to najetý, ale na tu poslední zatáčku jsem zapomněl..."
Sato
21. 1. 2021, 14:21 3 reagovatPriznajme si to, ziadne auta z nasej strany zeleznej opony nestali za nic oproti sudobej konkurencii. Oproti tomu co bolo v rusku bolo aj to Rko asi ako zjavenie. Ale zase oni mali paradne nosice jadrovych zbrani, ponorky a tak :) Kam sa na to hrabe nejaka alfa romeo montreal :) Priority...
Ja osobne dost tazko chapem hlave terajsi trend, ze aj mladych ludi fascinuje trabant. Viezol som sa len raz ako spolujazdec ale stacilo mi to. Pre citronen cv2 mam paradoxne ake take pochopenie, no trabant je uz niekde za tou hranicou ked je to uz lenncisto srot bez stipky invencie. Pojazdny pamatnik horsich casov na ukor debinych cielov.
Mechanik
21. 1. 2021, 17:29 1Co Tatra 603?
Sato
21. 1. 2021, 18:14 0Priznavam ze netusim ako vychadza porovnanie T603 so zapadnymi europskymi ekvivalentmi z druhej polovice 50 rokov. Rad sa necham poucit. Asi som v tom povodnom prispevku zbytocne moc generalizoval. Kadopadne v produkcii vydrzala nejakych 20 rokov, takze predpokladam ze minimalne druhu polovicu to uz nebolo ziadne terno.
Mechanik
21. 1. 2021, 19:05 0Byl o ní zájem v zahraničí a to i na západě až do konce výroby. Samozřejmě v 70. letech už to bylo designově zastaralé, ale to Kachna a Brouk taky, taková byla doba.
Curdin
21. 1. 2021, 22:15 01000 MB když přišla na trh, tak byla jedno z nejmodernějších vozidel pro běžného řidiče. Škoda akorát té koncepce umístění motoru.
Frankie
24. 1. 2021, 08:36 2S MBeckem jsem kdysi jezdil v devadesatkach s čerstvými papíry. Jednou jsme jeli v šesti na Bílou, na lyže, všude hromady sněhu. My namackani v tom embecku, malá okýnka zamylzena, lyže na střeše a my to do kopce kolem přehrady Šance prkali na trojku asi ctyricitkou. Ale prkali. Kolem staly tehdy moderní auta a nejel. Vzpomínám na Golfa, německé RZ, lamali větvičky že smrcku pod kola, ale stejně nejeli. A my kolem nich, Němec nechápal a rozhazoval rukama. Supr zážitek.
Ale jinak taky tu nostalgii nechápu, hlavně k socialistickým pleckam. Jediná výjimka jsou stará Felicie roadster a Tatra 603.
HeavySmoker
21. 1. 2021, 14:26 3 reagovatMôj starý otec mal podobné R-ko v garáži na plagáte a sníval aj o Wartburgu, pozeral na to podobnou optikou ako som v detstve pozeral na 90tkové 911tky, Ferrari a podobne. Jednoducho to bolo to najlepšie čo sa vtedy dalo zohnať. Nostalgia a motorizovaný stroj času. Naša generácia pošle do nezmyselných cien veci z prelomu milénia a keď sa pominiemie, ceny sa ustália. Investičné Favority a podobné úkazy podľa mňa tak nebudú mať dlhého trvania.
Jimi
21. 1. 2021, 14:46 0 reagovatJo, i Recycled Porsche byla pocta. Závodní verze se líbily, něco to i přes tu bídu výhrálo. Malinko zaujal náznak reinkarnace v podobě HN R200
rock
21. 1. 2021, 14:56 4 reagovatPřidávám se, 110 R Coupé mi nic neříkala a neříká doteď. Já byl z generace, co fandila 130 LR s Jiřím Sedlářem za volantem a řada 100/110 mi přišla děsně zastaralá.
José Jiménez
21. 1. 2021, 15:45 4 reagovatNepochopím ,prostě nikdy nepochopím jak může někdo obdivovat Škodovky 105/120 úzkou nebo širokou. Tisícovku vezmu na milost kvůli to ,že to bylo dobově relativně moderní auto, ale to potom......... Jediný důvod proč by stálo jich pár zachovat je jako odstrašující příklad ,že takhle teda ne. Ten nehorázný krám nedokázal dělat nic pořádně , teda kromě věčného se rozbíjení, to uměl výtečně. A ten vzhled ,dokonale ztvárnění pozdního komunistického doprdelizmu.
A nejvíc mě fascinují lidí kteří začnou oponovat ,že škodovka měla moderní prototypy moderních aut ( vím že je škodovka měla a byla to vesměs zajímavá auta) ,ale ty zlý komunisti z Moskvy je to nenechali dělat a pak vám ten samý člověk v druhé větě řekne ,že tenkrát bylo stejně líp.
sheogh
21. 1. 2021, 16:05 1 reagovatTak to me potesilo, ze nejsem sam :-) Celkove produkci AZNP po 68 povazuju za technicky peklo, az do favorita. A jak pises - ve srovnani se zapadem... Ze stejnyho roku je treba Jaguar 420G :-)
Opelfahrt
21. 1. 2021, 16:26 1 reagovatTy příšerný tovární poklice na titulní fotce mně připomnínají kola Fuchs na Porsche. Takovej tovární tuzing.
Mechanik
21. 1. 2021, 17:36 0Ty poklice ale nejsou Škodovácký, mačkala to tenkrát téměř každá nástrojárna
lumix
21. 1. 2021, 16:27 7 reagovatMě se tedy eRko líbí, nebránil bych se mít ho v garáži. Ovšem ne za ty totálně nesmyslné ceny v naší malé kotlině, to fakt ne, za ty peníze tedy raději nějaké Porsche a plno jiných zábavných a hlavně jízdně lepších aut.
beastar
21. 1. 2021, 16:30 10 reagovatInvestiční fcking Hell yea co nesnáším je jednak to debiloidni erko, tak Rapid. Mimochodem Rapida měl kdysi kámoš za 5,000:))) Dva další případy...
Investiční Felicia pickup a FUN... Debilní nostalgii si nechte tam kam patří do muzea.
Kuře
21. 1. 2021, 16:59 1Dědovi stával Rapid na zahradě;))
Pár let chátral a pak si ho vzal náhodný kolemjdoucí za láhev lepší whisky;)))
Mechanik
21. 1. 2021, 17:18 0 reagovatSrovnávat 110R s Rapidem a říct že je lepší?
To je jak srovnávat Fiat 500 a Malucha a usoudit že Maluch je lepší ( hezci )
cPetan
27. 1. 2021, 00:05 0Tak Rapid měl jinou zadní nápravu, 4 pístkové brzdy a tak, určitě tam byl posun v jízdních vlastnostech...
Mechanik
27. 1. 2021, 07:44 0Tam jde spíš o to že se mu eRko nelíbí a Rapid jo, jako že vzhledově a koncepčně.
jerry
21. 1. 2021, 18:08 3 reagovatDesign 110 R se mi líbí. Ale to je vždy věc vkusu. Motorově to není o ničem. Prostě to jede míň než vypadá. Ale takových aut show and not go je i dnes plno. Třeba i Toyobaru vypadá na víc než jede. Tím ji nezatracuju, pouze neznalý věci by čekal větší žihadlo, to si přiznejme.
Zcela mě míjí zájem o Trabanty. Asi nejvíc kvůli dvouválcovému dvoutaktu. Ale i jinak pro mě ošklivé auto. Já zažil ještě plnou dálnici v DDR s dvoutakty pod plným plynem. A z otravy zplodinami jsem se celý den léčil:-)))
PB
21. 1. 2021, 18:51 0 reagovatJa nemam napriklad slabost pro spoustu klasickych i novodobych ikon... prvni me napada Lancia Stratos. A pak se mi taky nelibi Corvette C2... nejak me to proste neuchvacuje, prestoze objektivne to chapu...
wdave_t
21. 1. 2021, 19:01 0 reagovatJá třeba žeru kdejaký rallye legendy, ale nedávám design Delty. Všichni po tom šílí, ale i kdyby stála jako deset Evíků a já ji dostal, tak ji vyměním za Evíky 1 až 10 :D
wdave_t
21. 1. 2021, 19:03 0Starý škodovky mi nic neříkají, ale řídil jsem kousek starý "kilo" a řazení bylo přesný jako vařečka zapíchnutá v bramborový kaši. Na jednu stranu celkem sranda, ale nic co bych chtěl vlastnit.
nezve
21. 1. 2021, 22:34 -3 reagovatJste po většinou mladí "cucáci", kteří nemají ponětí o sportovních vozech 70. let. Od roku 1973 jsem vlastnil sportovní roadster Škoda Felicia s výkonem 50 k SAE. A proti tomuhle vozidlu bylo R-ko skvělé sportovní náčiní. Když jsem někdy kolem roku 90 přesedl z Citroena do škody 120, tak jsem myslel, že přední náprava se rozpadná, tak to auto plavalo. Ale nebyla to vada, jenom vlastnost. A Felicii jsem prodal v r. 2003, když jsem zjistil, že jízda na traktoru mě příliš neoslovuje, byť by to byl veterán. A R-ko bych spíš srovnával s Fiatem 850 coupe, než s nějakými Alfami (a už vůbec ne s 8-mi válcem Montreal). To není spravedlivé!
Opelfahrt
21. 1. 2021, 22:49 6Vtip je v tom, že to nejsou sportovní vozy 70. let, ale lidová vozítka, co sportovní auta jenom vzdáleně připomínají. Nic lepšího se tady za socialistické výdělky koupit nedalo. Po té osmsetpadesátce tak možná ještě Fiat 128.
Opravdová sportovní auta byla drahá i na Západě. Ani žádné hothatche ještě nebyly.
nezve
21. 1. 2021, 23:00 0Tak nějak jsem to myslel. Ta doba byla holt úplně jiná.
beastar
22. 1. 2021, 00:08 3Jiná doba jako ostatně každá jiná doba. Souhlasím s tím že pravá sportovní auta byla drahá i na západě. Obyčejných lidí co je mohli mít byla hrstka. Proto se mnohdy i z prokazatelně špatných aut stali legendy.
Mechanik
22. 1. 2021, 08:17 -3Pánové, přijde mi že v tom máte trochu bordel, co je a není sportovní. To je jako kdyby jste popírali fotbalistu který v týdnu párkrát potrénuje a o víkendu si jde zahrát zápas, to podle Vás není sportovec?
Takže, sportovní auto je takové co se účastní nebo kdysi účastnilo sportovních akcí, tedy závodů, toť vše, nic víc, nic míň.
Od pradávna vznikali sportovní auta z normálních aut, garážovým tuningem, pak občas udělala automobilka sportovní auto na základu normálního auta a až pak začali automobilky vyvíjen speciálně sportovní auta, která ale stále musela mít homologační sérii. Dnes je to samozřejmě jinak, každý si může vyrobit co chce a jak chce, když na to má.
Teď pár příkladů Porsche 356, je to v podstatě vytuněný brouk a Porsche není sportovní auto? Ono i s tím broukem se závodilo, závodilo se i s Fiatem 500. Ke Škodovkám – Felicie je sportovní auto, vychází technicky z Octavie, ale došlo tam k navýšení výkonu a jezdili se s nimi závody, pak také existovala Octavia TS a to je pánové taky sportovní auto, jela třeba i Monte Carlo, takže není pochyb, že. Dál Škodovka udělala 110l rallye i to je sportovní auto, vychází z normální 100. Pak tu mámě naše 110r i s tímto autem se jezdilo na závody. Pak už to skončilo a automobilka začala sama vyvíjet a stavět sportovní auta jako 120s, což vycházelo ze Škody 100, pak byla 130rs atd
Možná jste měli na mysli supersport?
beastar
22. 1. 2021, 11:48 5Definice sportovního auta to už tu dlouho nebylo. Sportovní auto se rozhodně nerovná závodní. Porsche 356 je trochu jiná věc. To je rozhodně sportovní auto. Právě a i proto že je to upgrade z obyčejné lidovky.
A závodilo se ve všem tj. Postavit auto na závody jde téměř že všeho. To už je ale potom zase závodní auto:) Super sport se v těch letech teprve formoval. Výraz i auta.
Mechanik
22. 1. 2021, 12:04 0Nebyla to reakce jen na Vás, špatně jsem to umístil, bylo to k celé diskuzi.
Závodní auto je právě to co je vyrobeno už jen k závodění, to tam odkazuji na tu 120s a vejš. Ale sportovní auto mohlo na závody, ale mělo normální TP a jezdilo po silnici a sloužilo i jako normální auto.
Dnes už je to samozřejmě jinak a neplatí to
ransom
23. 1. 2021, 15:04 4V mých představách je sportovní auto něco jako sportovní oblečení. Pro někoho tenisky, volný džíny a triko, pro někoho funkční dres za desetitisíce a běžecký boty na míru. Sportovní auto - neformální, primárně určené pro zábavu a volný čas. Tedy nikoli na cestování, reprezentaci, převážení domácnosti a podobně. Je to moc široká definice?
Hansoff
22. 1. 2021, 08:35 4 reagovatJá jsem si eRko před 15ti lety koupil prostě jenom proto, že se mi líbí. Na tom se nic moc nezměnilo dodnes, jen jsem zjistil, že mě vlastně nebaví jezdit s veteránem.
Pochtli
22. 1. 2021, 09:47 3 reagovatJaguar e-type. Většina se nad tím rozplývá, mně se verze kupé vyloženě ekluje, zatímco v kabriu je to celkem fajn vozítko. Stejný problém mám i u BMW Z3 coupe.
Jakub Pospíšil
23. 1. 2021, 19:57 0Jo, pod to bych se taky mohl podepsat. Nelíbí se mi pravůbec. Na svojí dobu mi přijde vzhledově zastaralý, chápu, že technicky byl asi na výši, ale kdybych byl tehdy nějaký boháč, jezdil bych radši Facelem Vega :)
-
Komentář upraven 23. 1. 2021, 20:03:13
BigBang
24. 1. 2021, 09:38 -1Design stylu shooting brake nesedne každýmu. Já třeba E-type mám rád stejně jako Z3 kupé.
Staromil
22. 1. 2021, 11:42 3 reagovatNe, v dnešním pojetí "sportovního vozu", Š110R opravdu není sportovní auto. V dnešním jeho "obdivu" je velký kus nostalgie a možná doba nahrává vyhledávání aut s nějakým charakterem, říká se také "duchem". Erko nebyl sporťák výkony, vzhledově je to prostě kupé, co tedy působí sportovněji, než sourozenec sedan. Bylo výrazně nedostatkové a na svou dobu drahé, takže si ho kromě "nadšenců" pořizovali hlavně ti, co měli třeba více peněz ( nebo tuzexových poukázek) a známosti.... a chtěli to i navenek ukázat. Rozdávat si to na silnici tehdy nebylo moc s kým a kde, možná taky proč. Tehdy se dávala přednost "praktičnosti", proto třeba výše uvedená touha po velkém a skladném Wartburgu, jinak metou z nějvyšších byl třeba Žigulík, nejprve VAZ 2101, super to měl ten, kdo měl chalu a VAZ 2102 (kombík), vrcholem pro mnohé pak byl následovník VAZ 2103 a jeho souputník Fiat 125P. VAZ 2104 už to moc nevylepšil. Jinak to Erko je přeci docela elegantní, hlavně tedy to úplně původní, v tom bych souhlasil. Poslední následovník Rapid 136L jezdil fakt úplně někde jinde...na svou dobu...nevypadal vlastně také vůbec zle, naopak, ale ta "elegance" už tam, myslím, nebyla. No, ale je v tom určitě ta nostalgie...Nicméně dnes "ikonická" první Felicie, tedy kabriolet, to je přeci fakt hezké auto i dnes, nejen na svou dobu...ale ne sportovní.
Hruskap
22. 1. 2021, 11:57 9 reagovatKdysi, když otec pracoval v Německu, tak přes týden bydlel v domku jedné postarší Frau.
Jednou si tam na zahradě leštil svého rudého Rapida, přičemž přišla ona zmíněná paní a jala se obdivolat klenot východního inženýrství.
"Was ist das?" ptá se Frau.
"Tschechischer Sportwagen." odpovídá otec.
"Wiele vie PS es hat?" táže se s nadšenou zvědavostí Frau.
"Sechzig." řekne otec tišeji.
"Einhundertsechzig?" ptá se, protože nevěří tomu, co slyšela.
"Nein, nur zechzig!" upřesní otec.
Gertrůda se mu vysmála a odbelhala se dokoukat německou kriminálku.
Staromil
22. 1. 2021, 14:57 0No, ale taky "nur unter neunhundert kilo"...tak to ještě na tehdejší poměry šlo...:-)))...
hondzik
22. 1. 2021, 12:54 7 reagovatOsobně mám starý škodovky rád a Rapida 5q máme i doma. Občas si ho půjčím a vyrazíme na výlet. Je mi 26, takže jsem přímo éru těhle aut nezažil a tak to beru jako fajn výlet do minulosti. Je to auto v původním stavu s dobrým servisem a tak se neděje pověstné přehřívání ani v létě při vyšších rychlostech. Přikládám tempo, které jsem držel na hradubické a pro auto to nebyl nějaký problém. Nemám to auto za nějakou modlu a není mi jasné, kam se ty ceny aut šplhají... V době nákupu stál tátu pár korun, ale nynější plán si koupit nějakou 120tku jako winter car zhatily právě nesmyslné ceny za slušné kousky. Rko mi přijde jako hezké auto, ale nějak netoužím ho vlastnit, za tu cenu bych si vybral něco jiného :-)
Opelfahrt
22. 1. 2021, 13:07 0Podle všeho je to Rapid 136? Ten jede obstojně, jel jsem s tím kdysi dálnici nahoru z Udine na Villach a v úseku těch italských dálničních tunelů, což je mírné stoupání, se jí dařilo držet na tachometru 130 km/h.
Jako zimní auto bych to ale nechtěl, to spíš něco modernějšího s výkonným topením a hlavně klimatizací – v zimě k nezaplacení, pokud auto nestojí každou noc v garáži.
Jinak Š120L nebo 125L je výkonově výrazně slabší, prostě nejede, to by podle mě ani nepřinášelo žádnou radost.
hondzik
22. 1. 2021, 13:23 0Jo, měl by to být Rapid 136.
Byl to pouze nápad koupit co nejlevnější zadokolku, kterou si opravím sám nebo s tátou doma a aby mne nemrzelo, kdybych to někde poslal do příkopu. Případně se na tom naučit více o autech a motor si doma trošku upravit. Naštěstí se ukázalo, že na to nemám místo, čas a cena aut byla pro mne mimo... Jel jsem s ním i v chladném počasí a to zase topilo celkem brzy, takže zimy v autě jsem se nebál :-)
Ale jak jsem psal, byl to blbej nápad, který jsem naštěstí nezrealizoval a peníze se hodily jinde :-D
Mechanik
22. 1. 2021, 13:38 0Mě se teda jezdilo lépe ve 100, 120 pro mě měla divný projev a ten zvuk motoru mi byl nepříjemný.
rock
22. 1. 2021, 14:16 3Tachometrových 120-130 dokázala (v jednom člověku) držet (na české dálnici, žádný velehory) i čtyřkvaltová 120 L. Akorát už to začínala být velká hra, protože při bočním větru byl dálniční pruh najednou sakra úzký.
Jinak v levém zadním blatníku jsem preventivně vozil 3l kanystřík s vodou, ale za těch pár let, co jsem s ní (denně) jezdil, jsem ji potřeboval jenom jednou. A zvládla i takový zvěrstva, jako na otočku Chorvatsko - ČR - Chorvatsko.
Bylo to jediný auto, ze kterýho mi ukradli rádio, jediný auto, který jsem postavil na dveře, jediný auto, který jsem otevřel hřebínkem (pravítkem), když jsem si zabouchl uvnitř klíče. Měla dobrý a lehký řízení a příšerný řazení, uvnitř byla uřvaná a někdy dost náladová při startování, ale dovezla mne vždycky (i po té nehodě, co jsem ji postavil na bok).
hondzik
22. 1. 2021, 18:09 0Šlo mi spíš zdůraznit, že v dobrém stavu auta nedochází k přehřívání ani při svižnějším tempu v létě :-)
Zkoušel jsem i vyšší rychlost a dostal jsem se někam k tachometrovým 150 km/h, ale nechtěl jsem to auto zbytečně trápit. Kdyby foukal vítr, tak by to bylo o život, to je pravda.
Hluk v autě je celkem značný, to je pravda :-D řazení není nic moc, ale zastak děsný mi to nepřijde :-) Startování u našeho rapida je naštěstí v pohodě a chytá dobře i v zimě, jen ten sytič se blbě ovládá... Mám ho daný na plno, už je to moc, tak pomalu stahuju a ono se nic neděje a najednou už je otevřený málo a auto zdechne.... :-D
rock
22. 1. 2021, 18:14 0V zimě bývala docela v pohodě. Uměla zazlobit v létě :-)
Jinak máš tam pětikvalt, tak je to samozřejmě tišší. Sytič moc nevadil proto, že když s tím člověk jezdil denně, tak už to měl v uchu :-). Ty to máš jako víkendovku, tak ten cit nevypiluješ...
PepaSFI
22. 1. 2021, 19:00 3s tí m přehříváním to máte pomýlené, ony se ty škůdky nepřehřívaly při vyšším tempu. Teda ne že by to nešlo uhnat, to jde všecko ale problém byl v nízkých rychlostech a to paradoxně kvůli velkému množství vody.
Kdy se vám na dnešním autě zapne ventilátor? Prakticky při každém zastavení na křižovatce. Jsou tam tak 3-4 litry, to se ohřeje hned a zapne se vrtule. Jenže tyhle škodovky s chladičem vpředu měly asi 13 litrů vody. To než se přehřeje, to chvíli trvá. Takže v běžném provozu se vrtule prakticky nikdy nezapnula. Třeba i několik let. A motorek zatuhl a spínač zoxidoval. No a pak se takhle posouváte v zácpě a najednou teploměr nahoru a zezadu blebleblepšššššchrchlychrchly voda vaří. A žádná péče a údržba s tím nic nenadělá, kdo by taky preventivně vyměňoval termospínač a motorek větráku, obzvlášť když na to nic nebylo k sehnání. Jo a termostat, ten taky nestál za nic a taky nebyl k sehnání.
rock
22. 1. 2021, 19:18 0Jo jo, souhlas. Motorek jsme měli OK, ale termostat jsme měnili...
Viděl jsem i ovládání vrtule vyvedený ke spínači v kabině a dotyčný ji v kolonách zapínal preventivně manuálně.
Opelfahrt
22. 1. 2021, 20:59 0Já jsem myslel, že držela 130 km/h v mírném stoupání ve čtyřech lidech se stanama a spacakama. Konzervy jsme už měli sežraný, protože se jelo zpátky dom. Byl rok 1995. I v Monaku jsme byli, ale nikdo si tam toho auta kupodivu nevšímal. Jenom policajti ve Švajcu, když chtěli vzadu vidět zavazadla a našli motor...
Zazaa
23. 1. 2021, 17:44 0My máme doma Garde 38 let což je v podstatě skoro stejně dlouho jako jsem tu já. Takže tak nějak z nostalgie to provozuji občas na výlety, někde v devadesátých letech jsem to měl jako jediný auto a projel jsem s tím většinu Evropy - bez problémů.
Reálně to bylo auto za par korun při troše snahy a péče tak to bylo schopný dojet skoro kamkoliv ve věku 20 let člověk na pohodlí clovek moc nedal.
A k té fotce na začátku - při 3000 otáčkách na pětku s původníma vysokýma gumama, jede rapid 103 km/h takže ti to dost kecá ????
Což byl často důvod těch super výkonů těhle aut ????...
martin_100
22. 1. 2021, 17:33 0 reagovatK eRku mam takovej zvláštní vztah. Jako líbí se mi když je hezky upravený. emkový nápravy kola loukotě co měly 120S Rallye, prepregový nárazníky, příčnej vejfuk. Prostě přelom století ale z tý vkusnější části spektra tuningu. Sěriový Erko se mi kdovájak nelíbí a jeho cenu už tuplem nechápu.
Stovka se mi líbí tak jak je. Měl jsem jí jako první káru tak možná proto.
Naopak nechápu proč jsou všichni vysraný z eMBéčka nebo roadsteru felicie. To jsou auta která mě fakt neberou. U nich jsou ceny taky totálně mimo.
Jinak k hejtům na řadu 742 jen to co už zaznělo. Pokud to bylo v dobvrym stavu tak to fungovalo a nevařilo. Kdo na to jebal a jenom jezdit tomu se to auto vymstilo.
Jyrki
22. 1. 2021, 21:07 0 reagovatnechápu ty nářky. Rko na svou dobu vypadalo dobře. Srovnání s Jaguarem je úplně mimo. Je třeba srovnávat s jinými auty - Opely, Renaulty atd.
Motor nenadchl výkonem a jízdním projevem, ale technologií výroby? Tlakové lití hliníku, tehdy velmi pokrokový, kdo to tehdy uměl?
Škoda že to mělo třikrát uloženou kliku, nedostalo to osmikanálovou hlavu a ten karbec taky nic moc. K tomu vzhledu to chtělo alespoň převrtat na 1,3, lépe na 1,5. Max toho motoru bylo tuším 1608 ccm.
Rapid? To už je doba kdy ta technika měla být obměněna. Když už nevyšel nádherný projekt 720, designové prvky alespoň přenesly do produkce, ale to auto bylo spíš horší.
Když bych měl ale vyzdvihnout nejkrásnější Škodu z dob komunismu, tak 1100 MBX.
Ale adorovat ta auta nebudu.
Vozy Tatra určitě respekt zaslouží. Nejen 603 která tu byla zmíněna. Já bych nezatracoval ani první 613 designovanou Vignale. Pozdější verze s plastovými nárazníky už byl hnus.
Já nikdy nepochopil co lidi mají na 911, je to jen Brouk :-D Taky nechápu co kdo vidí na Piánu. Mercedes po Rackovi mě v podstatě ničím neoslovuje.
Co bych v garáži určitě bral - Citroen DS19, Alfu Giulii Spider s charismatickým motorem Nord nebo Jaguar XJC - fantatiscké kupé s bezrámovými okny a bez B sloupku. A pokud bych měl jmenovat auto zpoza železné opony - Wartburg 311/312 zejména jako kupé. Nebo ÚVMV 1100 GT.
Mechanik
22. 1. 2021, 22:10 -3Máš můj souhlas, ale tady to nemá cenu řešit, dají ti - jen proto že o tom nic neví nebo ignorují historii a celkově tu dobu a ty je přece nemáš co poučovat.
Ale je fajn vědět že pár lidí tu není povrchních.
Vojta
23. 1. 2021, 11:10 1Ten škodováckej motor fakt nebyl žádnej zázrak, tlakově odlévaný hliníkový blok uměla třeba práve i ta Alfa u těch motorů Nord, které byly celohliníkové a dvouvačkové. Motor Škoda OHV proti tomu měl plechovou vanu (většinou), litinovou hlavu a studenou i teplou stranu na jedné straně, tedy efektivitu dosti mizernou. Za dobrý se ten agregát dá považovat od té Favorití modernizace, kdy konečně ten blok začali dělat tak, aby se nekroutil a nezadíral a dostalo to konečně i hliníkovou hlavu. Pořád to nebylo nic extra, ale už to aspoň nebylo tak špatný.
jerry
23. 1. 2021, 11:53 0Odjezdil jsem dohromady 120 tis. km se dvěma Š 120. Blok motoru se mi nikdy nezkroutil, ani nezadřel. Netvrdím, že to byl zázrak, ale zase na něj nadměrně neplivejme. Není totiž nad osobní zkušenost.
Vojta
23. 1. 2021, 15:10 2Tak byl poplatný své době, tehdy prostě bylo u těchto motorů běžné, že po 100 - 150tkm se dělala komplet generálka a mínusujte si jak chcete, ale ten blok byl prostě měkký a řekne to každý motorář, který ho kdy dělal že prostě mít všechny tři ložiska v ose je problém ;)
Kyjaq
23. 1. 2021, 16:19 7Takže celý to nebylo nic moc, ale protože blok, kterej teda taky nebyl nic moc, byl tlakově litej, což byla jó pokroková technologie, tak je to vlastně v pořádku? Nebo jak tomu mám rozumět?
PepaSFI
23. 1. 2021, 16:51 0já teda těch škodovek ve svém okolí měl spousty, je o mě dostatečně známo že ty auta nesnáším a nechápu ty záchvaty nostalgie a glorifikaci zadního pohonu u nich ale nikdy jsem se nesetkal s tím že by někdo řešil měkký blok a zadírání. Jo u toho bych připustil že za to mohl olej, M6AD je z dnešního pohledu dobrý tak na vrátka do zahrady. A i dnes existují motory u kterých se nedá udělat kompletní rozborka, protože když se odmontují domky na klice, blok se nenávratně deformuje a už to nikdo nedá dokupy.
Vojta
23. 1. 2021, 17:32 1Tlakové lití byla pokroková technologie, ale nic co by měla pouze škodovka. Návrh toho motoru vycházel ze starých předválečných motorů Škoda. Ano, výhodou byla o něco nižší hmotnost, nevýhodou právě ta měkkost. Kdyby to nebyl problém, proč by pozdější motory s hliníkovou hlavou dostaly blok zesílený? Ano, samozřejmě tehdejší dostupnost olejů byla mizerná. Ano, některé motory se nedoporučuje rozebírat, protože tím k určitým deformacím dojít může, ale spíš se tím chrání výrobce proti nechtěným generálkám, je to zrovna třeba případ motoru 1.4 16V ve Fábiích, nicméně realita je taková že i po zpětné montáži ten motor normálně funguje a není tam měřitelná žádná deformace. Ostatně na toto téma i na téma měkkosti těch bloků a celkově té evoluce škodováckého OHV si můžete přečíst docela dost věcí v tom jednom známém českém motoristickém časopise, kterému tady vůbec nechci dělat reklamu, ale tu Fábii a spousty jiných věcí tam už rozebrali ;)
Mechanik
23. 1. 2021, 17:32 -6Většina dnešních motorů se nedá vůbec rozebrat, natož udělat generálku.
PepaSFI
23. 1. 2021, 17:48 1estli to třeba nebude tím že u těch novějších motorů stoupl výkon a tím i nároky na pevnost bloku. A taky hliníková hlava je měkčí než litinová, nepodrží to tolik, takže zas nárok vynucený změnami. někdy je dobrý zamyslet se nad tím co je příčina a co následek. To tlakové lití má celou řadu výhod a v té době to vůbec nebylo běžné a jim se to povedlo vymakat, Dokonce to pak i prodali licenčně, tuším že Renaultu.
Vojta
23. 1. 2021, 18:18 3Mechanik: ty se mi normálně snad zdáš. Který dnešní motor proboha nejde vůbec rozebrat, natož mu udělat generálku? :D
PepaSFI: hele víš o motorech evidentně málo, tak se s tebou asi ani nemá cenu bavit. Jak ti asi tak hlava, tím spíš křehká litinová podrží spodek bloku a to, aby ti zůstaly hlavní ložiska v ose? Přemýšlej, než něco plácneš. Prostě ano, původní bloky byly příliš měkké, novější už ne. Nehodlám dál debatovat o známých faktech, je to jako bavit se s někým kdo tvrdí, že země je placatá... Ostatně vyztužené bloky měly i varianty s ještě litinovou hlavou, proč asi...
-
Komentář upraven 23. 1. 2021, 18:21:20
Mechanik
23. 1. 2021, 18:44 -6Vojta - myslím rozebrat, opravit třeba šály a zase složit, už to nepojede.
Jak chceš udělat výbrus když je tam ocelová vložka tloušťky alobalu? Asi fakt mach strojař
Vojta
23. 1. 2021, 20:17 0Pokud je tam vložka, dá se přelisovat. Pokud tam je nikasil, dá se obnovit. Ano, jsou některé motory, kde příliš vyjetý povrch už zachránit nejde a musí se vyměnit nebo vyvložkovat blok. Řešení tam ale vždycky je. Jmenuj konkrétní příklad motoru, podívám se ti na to ;)
BigBang
24. 1. 2021, 09:55 0Obecně se dá říct, že veškerá současná produkce benzíňáků od koncernu je s předepjatým blokem, takže jakmile rozebereš spodek a povolíš klikový ložiska, tak se ten blok zkroutí a jde do kopru. Šetří se na váze = na množství materiálu. Samotný stěny válců jsou možná silnější než byly třeba ve škodováckých motorech, ale zbytek kolem, který dělá celkovu tuhost je zeslabovaný, co to jen lze. Podívej se taky jak jsou dělyný spodky bloků. V podstatě nenajdeš, že by klikový ložiska byly jednotlivý díly, ale jsou to velký odlitky-obrobky...
Vojta
24. 1. 2021, 12:46 1Koncernové motory neznám, je klidně možné, že to začali šidit ještě víc, ale právě ty starší jako byly 1.2HTP a 1.4MPI 16V, tak tam to bez problémů šlo, stejně tak na těch prvních generacích 1.2TSi, tuším to byly EA111. Novější už neznám, ani jsem nepotkal žádný zadřený. Zas je potřeba uvědomit si, že vše má určitou životnost a jestli to je po 300+tkm na odpis, tak je úplně stejně na odpis celý zbytek auta :)
Znám hlavně motory FCA a tam něco takového zkrátka neexistuje - všechno jde vždy vyměnit. Trochu jiná věc je pak dostupnost těch dílů, spousta v originále koupit nejde a kupují se repliky, případně se daný díl musí nechat vyrobit, ale to už je zase na jinou debatu.
jerry
22. 1. 2021, 22:10 0 reagovat110 R bych rozhodně nezatracoval. Je třeba vzít v úvahu dobu vzniku a neporovnávat s auty podstatně mladšími nebo dokonce podstatně dražšími. 110 R bylo prodejně úspěšná stejně jako třeba Fiat 850 Coupé. Také to nebylo žihadlo, ale karosářsky pěkné auto ve své době dost oblíbené. Jak se vám líbí v porovnání se 110 R?
[/url]
[url=https://ibb.co/C839c2F]
beastar
23. 1. 2021, 02:21 9Až na to že vrcholná 850 byl Abarth s 1.6l Vmax/220. Coupe 850 byla ještě silnější. Výroba končila v 71 roce. 130rs bylo výkony a podařený ale defakto pro vyvolené. Nebo závodníky ok. Obyčejná 110r startovala roku 70 a končila v 80. A to už se dávno dělala hnusná 127 2. ale moderní. A vůbec Fiat produkt Itálie která byla chudá a téměř polosocialistická. Co třeba SRN... BMW 1600_2 potažmo 2002. Možná nejsem veteranista ani sem neprozil rok 70. Nejsem ale idiot. 110r byl prostě krám i v té době. Koncem výroby ani nemluvě. Dnešní ceny jsou zlodějina tezici z lidské slabosti a nostalgie. Asi jak beranice cccp u Karlova mostu:D
Mechanik
23. 1. 2021, 06:43 -1Beastar: Souhlasím, v tomhle porovnaní to byl krám, koncepce byla zastarala atd.
Bmv 3 m proti Octavce bude taky někde jinde.
Fokus RS proti BRZ je taky někde jinde a přesto že BRZ je zastaralá koncepce celkem se prodává a lidi s ní rádi jezdí.
Mechanik
23. 1. 2021, 06:50 -1St samozřejmě
jerry
23. 1. 2021, 12:02 2Musíme porovnávat porovnatelné, tedy běžnou 110 R Coupé a Fiat 850 Coupé. V té době byly výkony motorů úplně někde jinde. Ani Opel GT nebyl ve verzi 1.1 výkonnější. A dokonce tehdejší Porsche je dnes výkonnostně k pousmání. Ale bylo i tehdy lepší, ale i podstatně dražší. Jiný level. Současné ceny 110 R nesmyslné. Ale když to lidi dají? Já bych také nedal za novou prémii 2 mega a co jich přitom jezdí.
beastar
23. 1. 2021, 17:28 1No právě to je logicky. Ano první série 356 výkon téměř neměla z dnešního pohledu Mega úlet.. Jenomže to je 49.. V té době ještě 110r nebyla ani na papíře. U Porsche od roku 70 vzniká Gmodel a ten rozhodně směšné výkony nemá.
Takže se drž té definice srovnávání rocnikove a vykonostne srovnatelných vozu. A i ta 850 sport coupe je koukám už z 64 roku. Tedy dnešní optikou to bylo v době vzniku erka staré auto. Kde je teda ten zázrak té škodovky? Design okopčený motory slabé a ne příliš dobré. Řízení strašné. Kvalita zpracování průměrná.. Na tu dobu asi ok když cosi přežilo dodnes.. Ok ta 850 se svými 47 koňmi a motorem ze dnešní trivalce jsou proti tomu zázračný motory. Ta je tomu blízko.
A za co by si ty dve Mega dal??
-
Komentář upraven 23. 1. 2021, 17:29:32
rock
24. 1. 2021, 08:59 2850 coupé je ve srovnání se 110R o generaci starší, o třídu motoricky a o dvě třídy rozměrově menší. Pokud něco podobného je potřeba ke srovnání, tak to o kvalite 110R bohužel hodně vypovídá. Když Fiat, tak možná 128 Coupé SL, ovšem ten má z 1,1 litru 64 k. A dá se dneska koupit v cenách 200-300 t.
Ale stejně bych z té doby vzal Mantu A, vyšlo by mne to na pakatel ve srovnání s 110R, je nádherná, jezdí překvapivě dobře, z 1.6 bych měl 90 k a pořád bych se udržel pod 300 t.
jerry
24. 1. 2021, 10:04 0Z Manty se stal evergreen. V 70s jsem jako kluk víc bral Capri. Ale teď po letech u mě vítězí Manta. Capri už bych asi nechtěl, Mantu moc.Je neuvěřitelné, jak je to auto i po 50 letech elegantní. Ta lehkost i jen při pohledu dnešním autům chybí.
Galveston
23. 1. 2021, 11:30 0 reagovatTento design mne v roce 2011 uchvátil natolik, že jsem to musel mít. Moje bývalá Ibiza SC, 1.2 l TSI. Pořízeno srdcem, najeto 105 000 km za 6 let, načež mi rozum přikázal se toho zbavit. Ale moje srdce pořád pláče. Chci ji zpátky, ale už nikdy se to nestane.
Galveston
23. 1. 2021, 11:34 0 reagovatA ještě jednou:
jerry
23. 1. 2021, 12:12 3 reagovatNikdy jsem nepřišel na chuť Audi. Jsem z generace, která ještě zažila, kdy Audi nebylo nijak významné. V uších nám znělo Mercedes, BMW, Porsche, Jaguár, Alfa Romeo, Lancia. Ale Audi? Ani náhodou. A dodnes jsem ten vnitřní blok nepřekonal. Rozumově vím, že to jsou dobrá auta, ale někde uvnitř mi to pořád našeptává, že tohle ne. Tak jako VW mi bude znít vždy jako lidové auto. Pokud bych kupoval auto za 2 mega, tak Mercedes, BMW, Jaguár, ale nikdy Audi. Chápu, že mladší generace to má možná i naopak, ale nemohu si pomoct. Ale musím uznat, že Audi udělalo velký pokrok technicky a obchodně to ještě lépe zvládlo.
beastar
23. 1. 2021, 12:23 0Jo jo Quattro bylo hrozně špatný. A ty úspěchy v rally:) Což jsou 80s. Hrůza. Mimochodem Audi od svého vzniku a píšu o Audi.. Dělá kvalitní auta jejichž kvalita odpovídala tehdejší Alfe, Lancii a možná i BMW. To že někdo soukromě to vidí jinak je jeho věc.
jerry
23. 1. 2021, 12:36 4Vždyť téma je Jaké "klasice" jste nikdy nepřišli na chuť. Proto jsem napsal, co jsem napsal. Je to čistě subjektivní názor, který nemusí být podložen fakty, prostě nechutná. Mimochodem já zažil už i dřívější časy než 80s, i když ještě ne jako řidič. A tehdy fakt Audi nebylo nic světoborného, po čem bychom jako kluci pokukovali.
Galveston
23. 1. 2021, 14:27 9V audi 100 jsem zažil svůj automobilový kulturní šok. Stalo se to ve Vídni myslím v roce 1987. Svezl mě známý. Byl večer a my odjížděli od jeho restaurace, on domů za Vídeň a já do centra. Posadil jsem se na sedadlo spolujezdce a najednou se ocitl na cizí planetě. A pak se to rozjelo. Závrať, naprostý šok. Ticho jako v kostele a já letím kupředu jako tenisák odpálený Martinou Navrátilovou. Hladký let bez šumu. Bože, tak tohle je západní svět? Kde to proboha žiju?! Tohle mi šlo hlavou. Dnes to nikdo nepochopí. Je to jako večer usnout v nějaké díře na Sibiři a ráno se vzbudit v luxusním resortu na Maledivách. No nic, vysadil mě v centru, já přespal u kamaráda a ráno nasedl do své skříňové Avie 31. Směr Mikulov. Zpátky do prdele...
Josephus
24. 1. 2021, 15:47 1 reagovatNikdy jsem to nepochopil a stále nechápu. Kolega v práci to také shání a nutně to potřebuje. Dokonce je smířený s tím, že ho to vyjde na víc jak půl milionu korun, když se mu podaří koupit správný kousek. Argumentuje tím, že je to nostalgie a vzpomíná na dětství, když v tom autě jezdili s rodiči na výlety... Ale to je pro mě přesně ten důvod, proč ta auta nemám rád. Taky jsem v nich strávil dětství a dodnes vzpomínám, jak to bylo strašné. Málo místa všude, hlavně pak na zadních sedačkách (na které se měly podle techničáku vejít 3 dospělé osoby a tak to rodiče vyžadovali), vůbec to nebylo praktické, nulová bezpečnost, žádný výkon, nechtělo to startovat, nikam to nevyjelo, nechtělo to topit, z pod přístrojové desky a kolem okýnek to dovnitř foukalo jako v Tesle. Prostě strašná tragédie a bída. Pokřižovat se a 3x plivanec na koberec. Jasně eRko, Garde nebo Rapid jsou oproti sedanům vzácnější, ale i tak svůj investiční potenciál již dávno a násobně překonaly (dle mého názoru). Je to anomálie našeho trhu, stejně jako do klik dojetá jedničková kombíková Vochcávka v naftě za kilo. Poslal jsem zrzkovi od kamaráda pár informací a fotek o jeho 944S v hodně dobrém stavu a v téměř ideální konfiguraci, která byla právě na prodej. Pak jsem měl ještě jeden pokus a poslal jsem mu inzerát na W107 v luxusním stavu po srdcaři, který konečně dospěl k pořízení 190SL. A z jeho rozpočtu by mu ještě zbylo. Nepřesvědčil jsem jej ani dostupností dílů, "investičním potenciálem", výbavou, kvalitou zpracování, jízdními vlastnostmi, poměrem cena/výkon, estetikou, technickým pokrokem výrobců nebo jejich obecně uznávanou prestižní. Prostě ne. Stále nad tím ohrunuje nos, že Škochtle je Škochtle. Já to prostě nechápal, nechápu a snad to nikdy ani nepochopím.
Ale na druhou stranu jsem rád, že jsou i tací masochisti mezi námi, alespoň na nás ostatní zbydou smysluplnější, hezčí, kvalitnější, luxusnější, sportovnější auta pro radost.
Ale to, že se s tím neztotožňuji, přeci neznamená, že to netoleruji. Každý má nárok na svůj názor a my se s tím pořád ještě tak nějak nenaučili žít.
Kubo, díky za další fajn text a zamyšlení.
coolibra
24. 1. 2021, 17:46 3 reagovatOno to je vždycky o úhlu pohledu. V té době, myslím 70-tá léta byl malý zázrak mít pořádné auto, potažmo auto ze západu. A přesto, že jsme vždycky měli Škodu až do Favorita, toho už jsem si odpustil a tata mě vozil na 603 a já potom ve služební 613, tak všichni stejně čučeli na zelináře, horníky, veksláky a uzenáře v čemž si to vozí zadky. Je pravdou, že se u nás dalo koupit všechno, všetně piána a Volva242 ale to piáno stálo jak nový barák a měl ho pouze jeden maník ve městě od novoty, olítané taxikářské nepočítám. Naším snem byl Fiat 128 Coupé a Chrysler 180 aSimca 1501 Nějaké erka nás nevzrušovali. Jedno z nejhnusnějších aut byl Renault 4CV, dále pak Fiat 600, polský Maluch a Záporožec, ty tady byly v minimálním množství a právě tyto auta i když jejich vznik lze datovat hluboce do 60-tých let mi k srdci nepřirostly a nikdy bych si je nekoupil. Zato Volvo 144 tak to byla jízda mých dětských let a když to ve Volze 24 taxikář rozpálil v roce 1971 na okresce 150km/h byl to pro mě let raketoplánem. Spíše bych řekl , že se mi nelíbí auta dnešní, přetechnizovaná a odtržena od schopností řidiče. Žel zůstávám v těch nejkrásnějších letech pro automobilismus a to v devadesátkách a pokud budu ještě někdy něco shánět bude to právě z těchto let a jedině Japončík.
krab
24. 1. 2021, 18:35 0Tohle je hezkej a střízlivej pohled na celou tu problematiku. Já myslím, že všechno souvisí s věkem a tím, kde jsi vyrostl a okolo čeho jsi se pohyboval. Já jako dítě konce osmdesátek jsem ještě tou nostalgií po Škodovkách, Tatrách a dalších autech východního blogu načichl, ale spíš v tom smyslu, že se mi líbilo cokoli západního z tý doby. A taky na jakýkoli auto co se nějak během těch 80. a počátečních 90. let v životě mihlo a mohl jsem si na něj nějak "sáhnout". A ty západní byly spíš pochopitelně až po revoluci. Předtím si pamatuju na červenou Š105, oranžovýho Moskviče, bílou Dacii 1310 , to byly auta co jsme doma měli. Chvíli jsme měli Trabanta, chvíli i Žigulíka , už hranatýho 2105. Já bych si tyhle auta osobně kvůli nostalgii dneska nekoupil. Ale když je vidím v hezkým stavu, nějaký vzpomínky jakoby jsou a já ty lidi co tyhle auta renovují a provozují docela obdivuju nebo nemám důvod to hejtit. Pochopitelně ne takový ty "strejce" co přijedou na veterán sraz v žigulu VB a šaškujou ve VB uniformách, o těch si na rovinu (i když to nemusí být nutné úplně fér) myslím, že jsou to kokoti. Regulerně takhle... Ale pěkný erko si moc rád prohlídnu, nasaju ty vůně, ať tyhle auta jezdí jak jezdí, mají zajímavou vzpomínkovou hodnotu. Pro mě ne, ale pro generaci našich tátů občas jo. Ale třeba můj táta tohle naštěstí nechytil a baví ho auta z předválečný éry anebo hlavně starý Saaby. Ze Škodovkama se vyvztekal a naopravoval jich tolik, že už to znova zažívat nepotřebuje. A za draho kupovat už vůbec.
Mě se z tý doby prostě líbí pořád ta západní produkce, míval jsme pak sám jako první káry už tehdy notně starý (40 let pomalu) Simcu a Cortinu, tuhle jsem se svezl v "kraťasu" W115 , jo - to byla lahoda.
Jinak ale víc a víc vidím jak lidi mýho věku (35-45 let) baví najednou ty devadesátkový auta. A já je mám taky děsně rád....
Takže jestli jsem nepřišel na chuť nějaký "klasice" bude to jistojistě žigul v barvách VB :-D To když vidím, dovede mě to skoro až nasrat...
krab
24. 1. 2021, 18:35 0sorry oprava : ne blogu ale bloku pochopitelně :-D
Mechanik
24. 1. 2021, 20:06 0Coolibra - tobě se nelíbí Renault 4CV :-/ Dyť je to klasa
mariov8
28. 1. 2021, 09:01 0 reagovatAno, Škoda 1200, Škoda 100 a vůbec 98% východní produkce nevalné kvality a vlastností často již v době zahájení produkce. Jako rodina jsme vlastnili od nova Š 120L M, podědil jsem ji, byla v baráku 18 let. Dokud stála v garáži, byla i co se týče koroze v netknutém stavu - také se v zimě za socíku s ní prakticky nejezdilo. Vždy dostávala pravidelně kvalitní polosyntetický olej a vůbec dobrý servis. Vařila úplně v pohodě prakticky kdykoliv, když byla v létě naložená a jelo se pomaleji než 40km/h déle než půl hodiny. Čidlo chladiče bylo dlouho funkční, později jsem ho jako známý problém však měnil. Ve Španělsku na dovolené vařila i několikrát za sebou. Na vývoz tyto auta však měli standardně chladič oleje. Místní také říkali, že se to umí uvařit, díky ceně dílů a jednoduchému servisu tam tyto škodovky byly v devadesátých letech ještě k videní. Extra nostalgie mne však nejímá, jezdil jsem pak dlouhá léta mercedesy ze 70tek, dokud jsem si to mohl dovolit. Kromě neskutečně drahého servisu a dílů na daily vozidlo (ne nebyl to nikdy vrak a pokud tak i vypadal, tak jenom zpočátku, vždy jsem měl tendence ty auta zachraňovat a začínal jsem vždy technikou). To bylo strašlivé zrcadlo, jak to ve východním bloku již tehdy upadalo. S tou 120tkou, nízkokompresní, jsem jel z mírného klesání tachometrových 155. Byl jsem mladý a blbý. A již tehdy mi přišlo, že pocit sucha a bezpečí je pryč... a to měla přední nápravu a tlumiče v perfektním stavu, dobré obutí. Nebývalo to pravidlem, ty svislé čepy byly velice neoblíbená operace a ty auta se pak špatně řídili. Měl jsem tu čest svézt se i supersportovním mercedesem 300SL z konce padesátých let (dokonce na Brněnském okruhu). Ne, s autem v této hodnotě a na starém obutí nebudete vymetat apexy, ale byl to šok. Jelo to a i jízdně to působilo jako moderní běžné auto a přitom to bylo přes 60let staré auto. Ale ani většina levných malých aut ze západu nebývaly velké zázraky. Z české produkce beru na milost Tatry, mají své chyby - zvláště ty poválečné, ale zvláště první T87 (nezapuštěné světla a původní motor), T603 s trojicí světel i druhý model již se čtveřicí (ale u sebe), i první chromka T613 v době uvedení na trh minimálně nebyly zastaralé. Škody 135/136 stavebních řad 742/743 jsou alespoň zajímavé a již fungující, i zajímavé coby dokumenty doby. Původní Lady 1500/1600 dobře jezdili, alespoň v létě. NIVy jsou většinou zničené ale v době uvedení na trh to bylo zajímavé auto, schopné v terénu a vím, že bývaly pořád v dílnách - namáhané díly neměli tu správnou kvalitu. Zajímavé jsou i poslední Volkswageny se vzduchem chlazenou 1700 se vstřikováním paliva, ale první Golfy a Passaty mne neberou - nuda, nic to nedokumentuje k dané době. A to jsou pro mne kritéria pro zajímavé auto - žel obvykle i pro obecný trh - tyto auta mají obvykle již dávno svoji cenu.