Evžen „nezve“ Brunner
| Bydliště | Brno-město |
|---|---|
| Registrace | před 6.3 rok. |
| Poslední aktivita | před 3.0 měs. |
| Komentářů u článků | 10 |
| Pozitivních komentářů u článků | 6 |
| Negativních komentářů u článků | 1 |
Posledních 50 komentářů
Musím se aspoň trochu zastat ID.3. Nástup skutečně nebyl kdovíjaký, ale produkce rok od roku roste (viz. https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3 ) - tak to asi není takové fiasko. Na rozdíl od mnoha konkurentů je to od počátku elektromobil a je to znát na kompaktních vnějších rozměrech a velmi slušném vnitřním prostoru. Co se týče účinnosti, tak sesterská Cupra Born si vedla v zimních testu dojezdu výrazně lépe než volvo EX30 a srovnatelně s Kia EV3 ( viz.
).Mini? Skoro 1400kg? Tříválec s dvouspojkou? To snad nemůže být pravda!
Nejsem objektivní. Jsem Alfista. Ale tahle maska je opravdu pro mě nestravitelná. Kam se poděla italská elegance?
Malá poznámka:
Odstředivá síla, která Vás vytahuje ze sedačky ven z oblouku, nezávisí na hmotnosti vozidla, ale jen na hmotnosti vaší a na příčném zrychlení.
Je to všechno takové britsky ošklivé. Pininfarina to holt není, dokonce ani Bertone ani Zagato (ten teda se někdy blíží).
Pojďme se na tu elektromobilitu podívat z hlediska dostupnosti elektřiny v budoucnosti.
Myslím, že budoucnost nebude tak “zářná” (aspoň v blízké době ne).
Problémem bude “Energiewende” u našich sousedů - odstavení spolehlivých jaderných elektráren a prudký nárust instalovaného výkonu v OZE (obnovitelné zdroje) nutně povede k destabilizaci sítě – je potřeba si uvědomit, že elektřina, která se vyrobí, se musí průběžně spotřebovávat. V OZE bude sice velký instalovaný výkon (t.j. jmenovitý výkon = kolik se může vyrábět v případě optimálních podmínek) s víceméně náhodným průběhem skutečného výkonu. To povede k dočasným velkým přebytkům a naopak k občasnému nedostaku elektřiny. Jediná cesta je akumulace. V průběhu dne je možností víc – přečerpávací vodní elektrárny, i akumulátory, setrvačníky atd. Problém je v tom, že bude potřeba akumulace střednědobé (týdny) a zřejmě i dlouhodobé (celé roční období). Myslím si, že to bude možné jen ve formě chemické (vodík, syntetický metan a jiné uhlovodíky – i tekuté = benzín!).
Ten dlouhý úvod nás přivedl k jádru věci: elektřina pro rychlonabíjení (t.j. když to zrovna potřebuje odběratel ) bude hodně drahá. To nám dnes nikdo nepřizná Naopak elektřina v době, kdy jí bude nadbytek, bude výrazně levnější. Nejlíp na tom bude ten, kdo má fotovoltaiku a elektromobil, jehož baterii může použít pro vyrovnání “svého denního diagramu”. Nebo aspoň ten, kdo může nabíjet v nějakém výhodném tarifu – tzn. ovládání nabíjení distributorem. Možná bude i výhodné v době nedostatku dodávat energii z baterie auta do sítě. Zaplatí to ti, kteří potřebují rychle nabít. Z toho vyplývá, že použití elektroaut na překonávání větších vzdáleností velké terno nebude.
Takže problém s jističem bude určitě zcela marginální. Bude problém vyrobit elektřinu v případě nepříznivých podmínek a taky ji přenést z místa výroby do místa spotřeby (výroba v D je hlavně na severu a třeba do Bavor je to docela daleko).
A optimistický závěr:
Bude levný syntetický benzín do našich více- až mnoho-válcových strojů!
A možná to všechno dopadne úplně jinak...
Jste po většinou mladí "cucáci", kteří nemají ponětí o sportovních vozech 70. let. Od roku 1973 jsem vlastnil sportovní roadster Škoda Felicia s výkonem 50 k SAE. A proti tomuhle vozidlu bylo R-ko skvělé sportovní náčiní. Když jsem někdy kolem roku 90 přesedl z Citroena do škody 120, tak jsem myslel, že přední náprava se rozpadná, tak to auto plavalo. Ale nebyla to vada, jenom vlastnost. A Felicii jsem prodal v r. 2003, když jsem zjistil, že jízda na traktoru mě příliš neoslovuje, byť by to byl veterán. A R-ko bych spíš srovnával s Fiatem 850 coupe, než s nějakými Alfami (a už vůbec ne s 8-mi válcem Montreal). To není spravedlivé!
Už je dostupný motor Skyactiv-X za srovnatelnou cenu s "turbodehtem". Výkon je o polovinu větší, kultivovanost nesrovnatelná a spotřeba bude možná o litr vyšší než u dieselu. Končí týden, v němž Mazda nabízela (téměř se vnucovala) s testovacími jízdami. To svezení na mě udělalo docela dojem. Jde to i bez turba!
Zdravím - jsem tu nový - krab s těmi veterány mě vyprovokoval k registraci. Mám totiž Spidera 115 z roku 89 a taky o dva roky starší MR2 AW11. Obě auta mají skromných 85kW... U Alfy bych snad větší výkon ani nechtěl. Svezení je sice fajn, ale brzdy nejsou silnou stránkou tohoto stroje. A taky se v zatáčkách trochu kroutí.
Motor 4AGE v Toyotě točí pěkných 7500, při 4500 se otevírají další sací kanály za příjemného zvukového doprovodu. Jízdní vlastnosti jsou motokárově skvělé, rozhodně instalace 20V motoru nebo turba by byla přínosem. Ale je to veterán, tak ho držím v původním stavu.
Dnes jsem jel Jeseník - Brno po silnicích nejnižších tříd - bylo to krásné!
