načítám data...

Auta, která zmizela

26. prosince 2020, 12:11 106 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Bývaly jich plné cesty a pak se po nich najednou, jako mávnutím kouzelného proutku, slehla zem. Pamatujete si na tyhle klasické stálice našich silnic?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nedávno jsem potkal na silnici pěkně zachovalý tmavozelený Renault 19 Chamade. Ještě před pár lety to bylo úplně obyčejné auto, kterých jezdily po silnicích stovky. Ale schválně, kdy jste tuhle levnou devadesátkovou klasiku viděli naposledy? Je vlastně naprosto přirozené, že jak auta stárnou, tak se pomalu ztrácí ze silnic. Ale zatímco  ikonické a zajímavé vozy se pomalu překlápí do statusu veteránů a youngtimerů, na takové ty obyčejné dělníky všedního dne se zapomíná. Jeden den jsou jich plné ulice a ten druhý jako by najednou všechny zmizely. 

Dneska jsem vybral několik vozů, které jsem dříve prakticky nevnímal. Jezdily jich spousty, byly svým způsobem nudné a nezajímavé. Dneska bych se za nimi i otočil, ale bohužel k tomu téměř nemám příležitost. Ve většině případů už jsou přetavené v něco jiného. A těch několik zbývajících kusů dožívá tiše kdesi pod plachtou, nebo na stavbách.

 

Mazda E-Series

Začneme pěkně po dělnicku. Pamatujete si ještě na tuhle malou japonskou dodávku? V devadesátkách to byl dobrý parťák pro nejednoho řemeslníka. Stála totiž o pěkných pár desítek tisíc méně, než Transit, nebo Transporter, ale převezla stejnou hromadu nákladu. Ústupky ve formě nedostatečné bezpečnosti (deformační zóna je takový ten předkus vepředu a to je vše, za předním světlem se už nachází nohy řidiče), horšího komfortu, nebo nižší konstrukční rychlosti jí zkrátka leckdo rád odpustil. Odměnou mu byl vůz velmi spolehlivý s obrovskou užitnou hodnotou. Háček byl ale, jak už to tam s Mazdami bývá, v ochraně proti korozi. Ta byla dostačující možná tak pro země blízkého a dálného východu, kde vůz ostatně jezdí dodnes, ale české vydatně solené cesty si vybíraly daň ve formě děravé podlahy a časem i naprostým proreznutím nosného rámu, které poslalo všechny tyhle vozy na vrakoviště.

 

Fiat Tipo

Tipo byla další devadesátková stálice našich silnic. Není divu. Sice nemělo oblý designový jazyk, který se tou dobou začínal notně prosazovat, ale kvalita zpracování, dobré motory a pro italy typické skvělé využití vnitřního udělalo v kombinaci s nízkou cenou z Tipa oblíbence českých autobazarů. A což teprve když se pak ve větším objevily i na stejném základě postavené Tempry. Zvlášťe v kombíku s jednoduchým motorem 1,9TD šlo o neutahatelného dělníka. A když jste měli štěstí, dostala se k vám dokonce i verze s digitální přístrojovkou, což byl vrchol retrofuturistické estetiky. Dodnes se mi tenhle interiér moc líbí. Tipa měla i poměrně slušně ošetřenou kastli proti korozi, byla  pozinkovaná. Problémem tu bývala spíše elektroinstalace a celkový přístup posledních majitelů k těmto Fiatům. Dlouhou dobu snášely absenci údržby, ale pak nevyhnutelně přišel moment, kdy se zkrátka začaly sypat a již nebylo možné je zachránit.

 

Mazda 323F

Ke druhé Mazdě z dnešního výčtu mám osobní vztah. Sám jsem měl dvě tyto mrkačky, obě zakoupené za méně než polovinu průměrné mzdy. Jsou to fajn auta. Charakterní, na pohled hezká, dobře se řídí a na svou dobu bývaly i hezky vybavené. Je to takový rozumný kompromis mezi sportovním a rodinným autem, vlastně mě v dnešní době nenapadá rozumný ekvivalent. Ani ta koroze tu nebyla zas tak strašná, ačkoli tu samozřejmě hlodala, ale s trochou úsilí se dala udržet v normě. Zkázou těhle Mazd ale byli tuneři. Vůz se stal velmi populární v komunitě “nočních závodníků”, kombinace nízké pořizovací ceny, relativně dostačujícího výkonu a množství levných aftermarket bodykitů a doplňků způsobila, že v dnešní době prakticky nelze narazit na původní seriový kousek. Většina aut je otuzená, podomácku vylepšená a následně vlivem nedostatečné údržby pomalu zmírá. U nás v čechách dále nepomáhá situaci ani jakýsi překupník z Pelhřimova, který všechny tyto vozy stahuje k sobě a zkouší přeprodávat za neúměrně vysoké ceny. 

 

Audi 80 

Osmdesátka je jakýmsi etalonem pohledného sedanu z konce dvacátého století. Má vyvážené proporce, je prost dramatických klesajících a stoupajících linií, nemá na sobě žádné zbytečné kudrlinky a prolisy a víku kufru je ve stejné výšce, jako kapota, nebylo v rámci nafukování kapacity zavazadelníku umístěné výš. Je to takový dobový nositel hodnot značky, předobraz stěžejního modelu A4, který na tyto tradice vlastně docela důstojně navazuje. Opět šlo v devadesátkách o extrémně populární auto. Ojeté kusy z Německa byly relativně levné, zvláště se základními motorizacemi, mezi kterými vynikal 1,9 litrový turbodiesel. Ano, legendární tédéíčko z produkce VW group se poprvé objevilo právě pod kapotou osmdesátky. Robustní vůz nepotřeboval nijak zvlášť drahé opravy, nereznul, ale zmizel společně s tím, jak se společnost namlsala na novější kulaté modely s áčkem před jménem. Většina ojetých osmdesátek z naší země zamířila na východ. Bělorusko, Rumunsko, Ukrajina, Bulharsko, nebo Srbsko – tam všude brázdí tahle auta silnice dodnes s mnohdy sedmimístnými kilometrovými náběhy. A díky dostupným dílům a zručnosti tamních mechaniků odtamtud jen tak nezmizí.

 

Citroën BX 

Zatímco větší XM bylo přeci jen trochu moc drahé a složité a starší CX už zase morálně příliš zastaralé, hydraulické BX si získalo srdce nejednoho polistopadového motoristy. Samozřejmě se k nám rukou pochybných bazarníků dostávaly spíše unavenější a ojetější kusy, takže i tenhle Citroën byl jedním z aut, které můžou za klasický předsudek vůči spolehlivosti galských aut. Reálně šlo o zajímavý kompromis mezi pohodlím a dostupností a pokud jste dodržovali servisní plán, bylo to naopak velmi spolehlivé auto. Jen se zkrátka moc nekamarádilo s místními garážovými servisy, které sice excelovaly v improvizaci a opravách škodovek, ale neznámý složitý hydraulický systém se zkrátka zahradními hadicemi vyspravovat nevyplácelo. BX tedy doplatilo na neodborný servis a většina z vozů nakonec skončila s břichem na zemi někde na sídlišti.

 

Seat Toledo

Toledo byla Octavia první generace před Octavií první generace. Relativně pohledné, dostatečně prostorné a s úsporným 1,9TDi a hlavně to byl liftback – sedan s praktickým kufrem. To se ukázalo jako ideální koncepce automobilu pro české zákazníky, kteří nepořizují kombi. Stál na základech Golfu druhé generace, což byla z konstrukčního hlediska dobrá volba, narozdíl od německé klasiky byl ale větší a zaoblenější. A to bylo v devadesátkách zkrátka cool. Ačkoli měl tenhle Seat občas problémy s korozí, objevoval se ještě relativně nedávno v různých stupních rozkladu. Druhá generace, která u nás už přímo lezla “do zelí” první Octavii už u nás zdaleka tak oblíbená nebyla. Toleda vesměs dosloužila stářím a jejich majitelé často přesedlali do české alternativy, kterou nezřídkakdy provozují dodnes.

 

Napadají vás také nějaká auta, nad kterými se v posledních letech zavřela voda, ale ještě nedávno byly běžnou součástí provozu? Zavzpomínejte s námi v komentářích.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Csaba
26. prosince 2020, 13:43
3

Jedna Chamade byla asi na prodej v létě asi za 40 tisíc, vypadal jako nová.
S BX jsem se před čtvrt stoletím najezdil docela hodně, bylo to skvělé auto, neuvěřitelně pohodlné. Provoz (a tedy i ta na tehdejší české poměry "náročná" údržba) byla věcí majitele firmy, já se v tom jen vozil, čili "samá pozitiva a sociální jistoty" :-)
Tipo 1.9 TD si kolem roku 1997 pořídil kamarád, s těmi typickými třípaprskovými alu disky, jelo to moc dobře.
323 mrkačku měl kolega z práce asi tak 15 let zpět, byl to takový flegmoš co nic neřešil, vůbec se o to nestaral a to auto stejně jezdilo a jezdilo. A kdyby nezrezlo až na prach jezdilo by jistě dodnes. :)
Vajíčko se mi dodnes líbí (Avant víc) a kabrio jsem kdysi docela chtěl, jenže stály víc než jsem mohl dát.
Toledo TDI si asi před 5 lety pořídil známý co má asi 10 dalších aut na "takové to domácí ježdění" a je max. spokojen jak se spotřebou do 5l/100 (a to má naftu za třetinu běžné ceny), tak s tím, co se do toho vejde. Servisuje si to sám a nejspíš si to nechá navždy.
Jinak, mě přijde že už nevídám ani Omegy B (natož A), Escorty/Oriony a například i takový Peugeot 306 už jsem dlouho neviděl. Kulatou M 626 už taky moc není vidět. Accordy V, atd atd, prostě ty auta cca 1990-1996 co sloužily a sloužily už jednoduše "chřadly a chřadly až... až... co až?... až uchřadly..." :-)
Je to přirozené, ty auta už mají 25 let a své si už odjezily.

reagovat
Riccardo Martora
26. prosince 2020, 15:36
6

Chybí mi tu poslední Ford Escort. Na to, kolik jich bylo, tak teď jich vůbec nevidět.

reagovat
S.
S.h.I.t.
26. prosince 2020, 16:37
0

A zmizely na kovomorku :D , typickou nemoc Escortu MK7

Vojta
26. prosince 2020, 20:58
2

Zrovna Escort MK7 mi ani trochu nechybí. Měli jsme ho a bylo to naprosto příšerné auto :D Snad nejhorší, co jsme kdy měli :D

Jenda_K
26. prosince 2020, 22:21
0

Stejné vzpomímky, vyfasoval jsem ho jako služebáka.

S.
S.h.I.t.
27. prosince 2020, 09:41
1

Ja ho mel rad :) , mel jsem kombika, jezdil se mnou pres 6 let a oddrel neskutecnou praci a hromady vyletu vsude mozne.Rozdelilo nas az kdyz pod volantem zahorely kabely. To jsem mu uz neodpustil :D

Bigg.I
27. prosince 2020, 21:43
0

podobnou historku mám taky... Prosinec, potřebuju stihnout let z Bratislavy do Anglie na univerzitu, táta mě veze naším rodinným kočárem, Escort mk7 kombi Ghia, 1.8 zetec. Zastavíme na pauzu... taťka vytáhne klíček. Motor nezdechne, místo teho otáčky vyletí do maxima a drží se tam, exploduje hadice od chladiče. Já potřebuju stihnout letadlo asi do hodiny... došel jsem někde k obchoďáku a taxikář mě hodil na letiště. Taťka volal bráchovi, kterej v 11 v noci vyjíždel, aby ho odtáhl. Hadice se vyměnila, ale od té doby byl Escort pracovní auto jen po městě.. aby se rožla světla, několikrát se muselo správně kopnout do pojistkovnice... Designem se mi to auto ale stále líbí :)

Vojta
27. prosince 2020, 21:49
0

Ten náš měl podobné problémy. Občas navíc, když se dalo moc nahlas rádio, tak zamykal a odemykal všechny dveře. Pak tam byly elektrické problémy okolo motoru, světla občas taky nešly zapnout, motor pro změnu vypnout, prasklo několik klíčků, koroze byla všudypřítomná i na docela novém voze a jízdní vlastnosti mizerné. Proti tomu prvogenerační Focus, který tuhle hrůzu nahradil byl překvapivě naprosto skvělý.

Bigg.I
27. prosince 2020, 21:53
0

Jako je znát, že ten Escort mk7 vychází z Escorta mk5 co přišel v roce 1991 a od te doby to byly vlastně jen facelifty. Já za volantem mk7 strávil málo času. Focus mk1 byl právě další vůz co taťka pořídil. Focus má jednoznačne lepší podvozek, ale ve všem ostatním se mi líbil více Escort. Pozice za volantem, měkkost sedaček, převodovka. Náš kovomorkou netrpěl, bylo o něj postaráno do poslední chvíle. Renovuju teď Oriona 1991 a hlavní nepřítel je koroze samozřejmě. Uvidíme jaké to bude auto, až to bude hotové.

S.
S.h.I.t.
28. prosince 2020, 10:54
0

Tak muj zas fungoval treba tak, ze pri zapojeni vleku, resp zasuvky, auto bezelo i bez klicku v zapalovani. Anebo taky ruzne blikal svetlama. Sam, na parkovisti, jako by se mu styskalo... :D Ale to bylo proste tim, ze spatne nalepenym vymenenym prednim sklem teklo primo do pojistkovky no. Ale za 6 let a spolecnych cca 160kkm si uzil dost.

Wanix
26. prosince 2020, 15:56
0

Pěkný článek, fajn zavzpomínat na tyhle klasiky, ale s tou 323F seš vedle jak ta jedle. Drtivá většina jich umřela právě na tu korozi, vytuzené byly sice nejvíc vidět jako odstrašující případy, ale bylo to jen velmi malé procento z celkových počtů. Typicky proletěly zadní tlumiče s pružinama hrncem dovnitř do auta, podlaha a rohy za předními koly pryč, prahy a běžné místa jako lemy ani nemluvě (ale na to se neumírá). Motory byly skvělé, na ty to neumíralo nikdy, jen ta kastle...oči pro pláč

reagovat
sheogh
26. prosince 2020, 16:15
3

Zrovna to Toledo si vybavuju z TV reklamy, a pak o par let pozdeji dost zubozeny kusy jezdici po brne... Jako novy to tolik ani videt nebylo.
Stribrnou XM tu mival pan kousek od baraku, prislo me to tenkrat jak neco ze star wars :-D

Ty 323 pak mely jeste comeback v ruznem stadiu zku***ni tunery...
Nejlepsi vzdycky bylo, jak clovek za sebou slysi duneni vyfuku, otoci se a tam se plizi prave 323 (prip. Golf II, nebo Kadett apod) v poslednim tazeni, za to s rourou o prumeru plechovky od parku :-D

Jak tu pisou, urcite by se mohl zminit Escort a Sierra, toho taky bylo dost. A pak klasicky MB E - piana - taky se po nich zem slehla :-)

Ale je to celkem logickej vyvoj - kdo naposled videl u nekoho klasickej telefon s mechanickym pulznim vytacenim? :-D

reagovat
BigBang
26. prosince 2020, 21:59
0

telefon s vytáčecím kolečkem stále máme doma :D

většina těch zmíněných aut zemřela na kovomorku a ty, co nerezly pro změnu zase na elektriku...

ro
rock
26. prosince 2020, 23:41
0

Já těch Toled I pamatuju opravdu hodně právě z toho období, kdy byly nové nebo zánovní...

Wa
Wakantanka
27. prosince 2020, 11:40
0

Ja by som skôr tipol, že väčšina spomenutých áut zmizlo niekam na Balkán, strednej Ázie, prípadne do Afriky. Mám známeho čo nakladá podobné skvosty na trajekty niekde vo Francúzsku a vozia to tuším do Lybie. Autá, ktoré by inak skončili v lise na vrakovisku, takto dostanú druhý život. ????

krab
26. prosince 2020, 17:08
0

No jo, tohle je taková známka punku, ehm, teda spíš fakt, že už ty devadesátky byly vážně dávno...
19 Chamade měli rodiče kamaráda v době, kdy naši Feldu. A ten Renault byl něco, i tak zvláštně "voněl" a měl děsně pohodlný sedačky. Pak měl 19tku kluk ségry už tehdy jako dost dojetou ojetinu a v tom jsem se i snad jednou svezl, pomáhal jsem mu to opravovat jednou. No, asi bych 19tku příliš z nostalgie nechtěl. Audi 80, to je jiná písnička. Jak mě novodobější Audi neoslovují, tak považuju Audi 80 hned vedle M-B 190E a BMW E30 za nejlepší auto střední třídy svý doby. Možná, že jsem míval jednu chvíli Audi 100 C4 (2.8 V6 Quattro) a byla to pro mě tehdy fakt kára... přesto už tehdy notně ojetá. To je mimochodem další Audi, který už jen tak koupit nejde - C4 100 / A6. Zrovna tak dost zmizely Passaty z té doby, ale zas na druhou stranu, možná kromě VR6 verze bych ho z hrobu asi ani neprobouzel.

Maxima QX byla super, tu jsem taky měl a dneska nejsou, ta auta prostě majitelé "spotřebovali", můj kus byl krásnej, ale když jsem ho prodával šel na export. Koupil to ode mě jakýsi student z Lybie. Ale velice slušnej a moc fajn kupec. Takže kdoví jestli moje modrošedá Maxima 3.0 QX nejezdí doteď někde na severu Afriky... :-D

Moc hezký Mazdy byly 323 F 2.0 V6 , pamatuju si na dvě jako kluk v našem městě. Sice už to nebyla mrkačka, ale ty oblý tvary a hladký chod malé V6 pod kapotou byl super. Mimochodem nádherná koupě by byl i Xedos 6 s tímhle motorem.

Zmizelo Mitsubishi Galant nebo Colty z tý doby ( ty skoupil jistě všechny Radek Chlud) no a bavoráky tak trochu taky. E30tky jsou už hodně drahý, když za něco stojí, E36 tu dráhu kopíruje, E34 pětka taky, sedmičky E32 a E38 už jsou zrovna tak drahý auta. Z Mercedesů (za rozumné ceny) má podle mě zajímavý kouzlo W220. S jednou jsem si předloni týden hezky pojezdil a myslím si, že nezdevastovaný kousek fakt stojí za zkoušku. Protože je v tom pořád neskutečně příjemná jízda. A mizí postupně i Range Rovery P38 a ty co se objevují v pěkném stavu už stojí docela hodně peněz.

reagovat
Jo
José Jiménez
26. prosince 2020, 18:19
2

Jednoho moc krásného Colta má soused z baráku ,starý pán co ho vlastní snad 25 let a vloni ho chtěl prodat bůh ví komu a naštěstí se přišel poradit co si za to má říct. Rozmluvil jsem mu to, Mišák teď odpočívá v garáži a čeká na lepší časy.

Or
Oris
26. prosince 2020, 18:30
0

Ano, Krabe, 323F 2.0V6 je velmi zajímavé auto, jedno jsem před pár lety koupil a trošku ji dávám do kupy. Prodalo se jich poměrně málo a trvalo mi dost dlouho než jsem v Německu našel ucházející základ pro oživení. I dneska tahle malá Mazda umí hodně překvapit mnohem dražší auta.

je
jerry
26. prosince 2020, 18:33
0

Známá měla krásně červenou 323 F s mrkačkama. To auto se mi líbilo a líbí pořád. Právě taková auta na trhu chybí. Bohužel převažuje humpoláckost.

krab
26. prosince 2020, 19:21
0

Tak to gratuluju, 323F 2.0V6 je super.... no když budeš mít na jaře oživeno, přivez jí někdy na nedělní vyjížďku... :) U nás ve městě jí jako novou v zelený metalíze měl místní hodinář. To bylo tehdy jedno z nej aut ve městě :-D

A 323 F s mrkačkama.... Jako ono vůbec jsou mrkačky jako prvek designu něco co by mohlo přežít klíďo dodnes, nebýt to v určitý fázi prostě zakázaný. Je to nadčasová věc si myslím

BigBang
26. prosince 2020, 22:03
0

Bezpečnost chodců :(((

Co se designu týče, tak Audi 100 C4 je hezčí auto než 80 B4. Až na cabrio, to bylo, je a bude krásný, klasika. Už jen pro ten „hliníkovej“ rám okna :)

BigBang
26. prosince 2020, 22:10
0

Nejvíc ty audiny (a asi i všechny obdobný auta) postihlo šrotovný v Německu. Vím, že jsem ze zvědavosti tou dobou brousil německou inzerci a během roku, kdy šrotovný běželo, jich zmizelo 90-95%...

ro
rock
26. prosince 2020, 23:46
0

to krab: S Passatem B3 (tedy právě současník posledních dvou Audi 80) jsem tehdy něco najezdil a nebylo to nějak významně horší, než ty Audiny, a to co se týká pocitů vevnitř. Slušný, velký, robustní auto klasických tvarů...

ro
rock
26. prosince 2020, 23:47
0

...a to i co se týká pocitů vevnitř...

krab
26. prosince 2020, 23:56
0

Je fakt, že Passata B3 měl od nova jeden můj vzdálenější strejda, kombíka, 1.8 benzín a to auto měli strašně dlouho. Koupil si ho snad v roce 92 nebo 93 , už to je dávno, to jsem byl ještě fakt malej a používal ho ve firmě a pak ještě soukromě s ním jezdili strašný léta. Jestli ho mají někde doteď na pojížďky po okolí, to bych kecal, ale vlastně když to tak vezmu, tak to auto bylo v podstatě asi "nerozbitný". Mě se akorát jen tenhle Passat nikdy nelíbil... Třeba ty úplně starý fastbacky v těch začátcích 80. let, ty byli pěkný. Ale on vůbec celej Volkswagen. Když vezmu průřez aut z tý doby: Polo Coupe, Golf 1 a pak 2, Scirocco, Corrado (to je nádherný auto a dřív jsem ho nějak přehlížel, taky platilo jednu dobu za tuzing káru pro blbečky... dneska bych originální kousek vnímal úplně jinak) a ten Passat B1 a B2, to mi přijde má fakt dneska svojí eleganci. Co se mi asi nikdy nelíbilo a nelíbí dodnes byla Jetta...

BigBang
27. prosince 2020, 19:59
0

A zrovna Fastback B1 a B2 se mi nelíbí vůbec a kombajn je za mě super. B3 a B4 nemají v sedanu hezkej kufr - hranu, takže za mě zase kombajn :D

PeterLuk
28. prosince 2020, 19:15
0

Passat B3 sme mali v rodine, a v dobrom stave je to fakt veľmi príjemné a pohodlné auto. Tá benzínová 1.8 mala veľmi kultivovaný, tichý chod. Nijak extra krásne či mimoriadne auto, ale na bežné jazdenie veľmi fajn, za mňa to je rádovo lepšie auto, než jednotková Octavia. Jediné, čo mi vadilo bol len vyšší aerodynamický hluk na diaľnici.

Jo
José Jiménez
26. prosince 2020, 18:16
1

Vzpomínám na kamarádovu 205 1,8D se 4° převodovkou který měl příplatkovou nádrž na skoro 80L (první tankování po koupi bylo velice překvapující) a bral sotva 5 ,na Senátora který nás ve velkoponaském pohodlí vozil na fesťáky a výlety. Na kamarádky hranatou Corsu co se startovala šroubovákem a když mělo pršet musela se přikrýt plachtou ,protože shrnovací střechou neskutečně teklo. Kamarádovo Tipo s digitálnem které začalo za jízdy kdesi v palubce doutnat a chvilku na to hořet, což bylo zpětně vlastně humorná situace. A taky musím vzpomenout na svoji Lantru 2,0 co i přes mojí veškerou snahu neustále spolehlivě jezdila :-)

reagovat
je
jerry
26. prosince 2020, 18:30
4

A co ford sierra, chlouba veksláků na konci osmdesátek? Ve své době moc pěkné auto.

reagovat
Ronoath
26. prosince 2020, 19:30
3

Před časem jsem potkal krásnou 940, červený kombík, a vzpomněl si, jak jsem se za nimi otáčel. Vlastně za všemi těmi "krabicemi" - dvojky, sedmičky, devítky. A u nás ve čtvrti jezdili každý rok na dovolenou holanďani s 460. Všechny tyhle Volva prakticky není vidět.

A taky zmizely devadesátkové ameriky. Sem tam člověk potkal Interpid, 300m, hranatého Cherokee, to vše je pryč.

reagovat
BigBang
26. prosince 2020, 22:05
0

Jsem rád, že si někdo na Cherokee XJ vzpomněl. Super auto s poddimenzovanýma nafťákama, ale za to neskutečný v terénu. Bohužel kovomorka je v podstatě všechny pohřbila...

Autíčkový Jelen
26. prosince 2020, 22:51
1

A prasklý hlavy ty naftový :D

Vavris Vavrisovic
27. prosince 2020, 15:36
0

Cherokee, Intrepidy, Concordy a 300M kupodivu pořád sem tam potkávám... CO už nepotkávám vůbec jsou Stratusy a Neony.

BigBang
27. prosince 2020, 20:09
0

Prasklý hlavy byly právě kvůli tomu relativnímu poddimenzování. 2.1TD byla slabá jebka a 2.5TD od VM Motori měla v XJ poddimenzovaný chlazení + se tomu nechala udělat úprava chlazení a hlavy byly happy jak dva grepy ;) Jednu 2.5TD známej kdysi utopil na tankáči v Jihlavě. Nechali jsme auto půl hodinky stát, aby vody stekla, nechali to další půl hodinku kadlat na volnoběh, a pak hurá domů 300 km. Udělal se olej, filtry a jak vesele najezdil dalších 50 tis. km. Potom ho od něj koupil další známej, kterej nechal udělat tu úpravu na chlazení a najezdil s tím dalších 50, aby ho před dvěma, třemi lety vyměnil za Tucsona r.v. 2008 v naftě, do kterýho od koupi nasral takovejch peněz, že by na XJ udělal dvě generálky motoru a ještě by mu zbylo na naftu na rok...

Autíčkový Jelen
28. prosince 2020, 10:16
1

Slyšel jsem, že poddimenzované chlazení bylo příčinou tomu nadměrnému praskání hlav. Ta 2.5TD se dostala do několika aut, a zatímco třeba v Alfě 164 většinou tak netrpěla, tak jejich nasazení do Range Roverů a XJ bylo docela nešťastné. S těmito auty samotnými to mělo práce dost, natož pak když s tím někdo tahal nebo jezdil offroady, oboje situace, kde se často jezdí naplno a po delší dobu. Pak bez úprav chlazení docela umíraly ty motory. Ale jinak jsem o nich neslyšel nic extra špatného. Jsou i zkušenosti, že s tím někdo prakticky celý život auta tahal další auta a protože dával pozor na to špatné chlazení tak to vydrželo celou dobu.

ra
rainero
26. prosince 2020, 19:56
1

Jakube ďakujem za článok. Ja len doplním: Astra F, Citroeny AX, ZX, C15 odchádza už aj Xantia. Končí aj prvé Clio a dávno som nevidel Express, a samozrejme zázraky z Kóreje: okrúhly Accent, Lantra, Espero, Leganza...

reagovat
Jakub Pospíšil
26. prosince 2020, 20:05
0

Astra F a Xantia je super. A pak vlastně celá produkce Daewoo.

Vavris Vavrisovic
27. prosince 2020, 15:37
0

Astry F (alespoň tady v okolí), kupodivu pořád přežívají... ZX mě napadlo hned při čtebí článku. To jsem neviděl už asi roky... No a devadesátkoví Korejci, to je kapitola sama o sobě. Přitom, jak se ukázalo teďn a šestihodinovce v Mostě, jsou to velmi schopné závodní stroje :D

sp
spooon
26. prosince 2020, 20:29
0

A první Mondeo! I když nevím jestli sem neměl jen zdání, že jich je hodně, když sem jedno vlastnil.

reagovat
Vojta
26. prosince 2020, 21:14
2

Ono nemusíme chodit daleko. Hodně zmizely i ty komunistické šroty. Staré škodárny, žiguly, trabanty, warťasy... všechno věci, po kterých mi smutno ani náhodou není a nebude. Auta jako XM, 605, 164, Croma... ty taky vymizely, ale jich tu v prvé řadě ani nikdy nebylo vyloženě hodně. Ale i ty staré koncerny jako bylo Vento nebo Jetta už vidět skoro nejsou. Tu a tam ještě nějaká více či méně rozpadlá Felda, Fábie už taky dost dozrávají na prazích a HTPčka se přestává vyplácet generálkovat. Doba se mění, buďme rádi že staré vraky ze silnic mizí. Zároveň jsem ale zvědavý, jak budou odolávat auta novější, kde kolikrát i ty běžné a lidové modely umí mít velice drahé závady. Takhle končí například spousta Passatů B6 na vrakovištích, protože už se je nevyplatí opravovat, případně to někdo levně potuní kusem drátu, aby nemusel nahrazovat drahou spínačku bezklíčového startování nebo měnit řídící jednotku kvůli tomu, že se zrovna rozhodla přestat spínat relé palivového čerpadla.

reagovat
martin_100
27. prosince 2020, 19:11
-2

Ještě budeme na ty "starý vraky" rádi vzpomínat. Ono jednoduchý snadno opravitelný auto už dneska nekoupíš. Kdo udrží felinu nebo fabii 1,4mpi při životě ten bude vítěz. Ostatní spláčou nad vejdělkem.

Vojta
27. prosince 2020, 20:25
5

Nevím, ale koupili jsme letos úplně nový Fiat 500X. Nevidím na něm nic složitějšího a neopravitelnějšího než třeba na své 159, která už má 15 let, najeto skoro půl míče a vše, co za tu dobu bylo nutné opravit šlo bez problémů snadno opravit. Jasně, specifické věci na určitých autech problém budou, ale většina těch aut půjde v pohodě opravit. Spíš ta touha po té opravě bude nižší a nižší, protože míň a míň lidí bude v těch starých šrotech chtít jezdit. Stále ale většina levných aut je ale levná a tím pádem nejsou kdo ví jak složitá a neopravitelná...

Holofaust
26. prosince 2020, 21:25
0

těch aut je... jedničkový punto, peugeoty 309 a 405 (a z 205 je dnes ten janktajmr), toyoty carina e, omegy i corsy b, citroeny AX (oblibene u duchodcu), mk3 fiesty i kulatý mondea, ostatne i jednickovy megany co jsou vlastne R19 s prebouchanou kastli.... vsecko to skoncilo v huti nebo to hnije v koprivach...
Jako zajimavost, v devadesatkach mel kamosuv starsi bracha Talbota (asi 1510), ale jak se s nim jezdilo a kde je mu konec to uz nevim. Nahradilo ho cerveny fako sportline s motronicem...

reagovat
XT
XTad
26. prosince 2020, 21:34
0

Zrovna nedavno jsem si rikal, ze nejak mizi jednickove dustery, na to jak jich vsude bylo plno. Jako by je vsichni majitele vymenili za druhou generaci. Stejne tak Audi A5/7. Jinak je jasne, ze Citroen BX a dalsi auta z clanku uz clovek nevida. To se da rict o vsem z te doby.

reagovat
PeterLuk
26. prosince 2020, 21:42
1

Tomuto nepochybne pomohlo šrotovné, keď sa ľudia vo veľkom týchto áut čo bývali na každom kroku (BX asi nie, ale tie Astry, Escorty, a 120-ky) zbavovali výmenou za zľavy na nové. Autá čo boli predtým všade zrazu do veľkej miery zmizli aj z bazárov.

reagovat
bitner
26. prosince 2020, 22:02
5

Tady funguje neviditelna ruka trhu dokonale. Ty 20+ let stare plecky se totiz uz nevyplati udrzovat pri zivote nikomu. Ty jednotlive kusy, ktere jeste jezdi, musi byt zatizeny nejakou specialni nostalgii, nebo jsou to ty legendarni nedelnekostelni povozy pantaty Bezouska.

reagovat
krab
27. prosince 2020, 00:20
2

Víš co, ono to je podle mě trochu jinak. (mimochodem dal jsem ti tam to +, ať nemá ten komentář to mínus co tam bylo si myslim zbytečně) Je to o tom, že lidi jsou často neschopní si rozvrhnout finance dobře do delšího časovýho období a vyhovuje jim fungovat v měsíčních cyklech. Nemají problém si spočítat, že si můžou dovolit nový/zánovní auto, za který budou platit něco jako 10 tisíc měsíčně a za nějaký čas ho splatí. To si dovedou spočítat, že jim vyjde. Vědí, že v těch 3-4 letech, co to budou platit to auto nebude potřebovat mimořádný výdaje a dají mu jen základní povinný servis. Na tu počáteční akontaci typicky třeba těch 100 tisíc dotlačí. Nebo využívají operáky, které byly navíc nedávno fakt poměrně levné. Je to pohodlný, předvídatelný, bez starostí. A kupují auta v rozmezí 250-500 tisíc korun. A jsou to přeci jen, když si to přiznáme naplno nejčastěji ošizené sračky. Takhle to funguje už delší dobu. Nakonec auta co stála tyhle peníze a byla takto dostupná i v těch devadesátkách nebyla často nic moc. Asi nemá smysl nějak zvlášť vzpomínat na ty Corsy, Astry, Escorty nebo Fáčka a Feldy ... jsou v tom výjimky, nostalgie pracuje, takže já se vlastně dneska moc rád otočím za pěkným exemplářem v podstatě čehokoli starýho, to jako jo, ale víme, že tyhle auta nebyly nikdy zázrak. V posledních 10 letech se ale tenhle lowcost hodně rozšířil, právě díky tomu hezky dostupnýmu financování. Z toho vyrostly značky jako je Dacia. To je dobrej příklad. Bohužel lidi často ve vidině nového, poslali do šrotu pěkná auta, která vyměnili za sice nový, ale strašně sračkoidní Duster nebo nějakou podobnou alternativu na trhu. A sranda je, že se necítí podvedeni, vlastně jsou často nesmírně spokojeni. Prostě mají pocit, že udělali dobře a mají nové a nemusí se obávat nečekaných výdajů, který by měli, když by se rozhodli dál udržovat v perfektním stavu auta jako třeba Opel Omega B nebo BMW 5er E39 či M-B třídy E W124, W210 atd.... Přitom kdo taková auta zná a ví jak jezdila jako nová nebo v perfektní udržované kondici tak ví, že jsou dodnes fantastická. Jen jsou prostě stará a leccos neumí, typicky je to ta moderní konektivita, zkrátka nemá to USB ani touchscreen. Ale to jsou blbosti, který každý dořeší držákem na mobil anebo jim to nevadí, protože jim toto zrovna v autech nechybí.

20 let + stará auta se vyplatí udržovat, ale jen některé stavy. Výchozí stav : zlikvidované po 10 majitelích bohužel už ne... leda u fakt speciálního modelu. Ale 20 let + auto s dobrou předchozí údržbou se vyplatí dál udržovat, jen tomu majiteli musí svitnout v makovici a nestydět se jednou za čas dát do údržby toho auta několik desítek tisíc aby dál skvěle fungoval. Pořád je to levnější než kdyby platil na splátky nějakou sic novou, ale jak já říkám low cost sračku.

Ale ber můj názor jako pohled, kterým se mainstream stejně nikdy řídit nebude. Protože lákadlo "nového" je pro většinu lidí silnější než nějaká racionalita udržovat staré, dobré auto, které udržovat ještě přeci jen smysl fakt dává.

Sau
27. prosince 2020, 06:04
0

...a nebo starsi auto nekdo nechce mit z duvodu ze nechce resit pripadne poruchy na cestach. Ma auto k tomu aby ho dovezlo kam potrebuje, aby mu slouzilo a ne on slouzil jemu. A holt pravdepodobnost poruchy ktera auto znehybni je u 15-20 let stareho auta nescetnekrat vyssi nez u noveho, resp. par let stareho.

To byl treba hlavni duvod proc sem ja po 12 letech sve auto prodal a poridil nove. Nekazilo se, nikdy me nikde nenechalo ale pravdepodobnost toho ze se tak stane byla den ode dne vyssi. No a samozrejme pak taky lepsi vybava, silnejsi motor a celkove ten pocit z noveho auta :) Hlavne ale to stari.

Autíčkový Jelen
27. prosince 2020, 09:47
4

Důležitým faktorem je taky bezpečnost. Zvlášť pokud to auto není jen pro tebe ale pro rodinu. Stačí si přečíst EURO NCAP report třeba pro BMW E36 například. A to byla nová...a ocel narozdíl od některých věcí s věkem rozhodně lepší není.

sumy
27. prosince 2020, 10:11
4

@bittner: Co se nikomu nevyplatí? Provozuji pajera z roku 1997-pres 400tkm, a 1999cca 200tkm, Mercedes CL180 2001-kdo ví kolik km a Hondu z 2008. A je to přesně jak píše Krab. Na ty honde za 0.5 mio kč se ukazuje jak je šizená. Zbylé 3 auta(pravda, jako nová stálá 3x víc než ten civic) jsou úplně jinde. A vzhledem k tomu, že jezdím zásadně starými auty(až na 2 vyjimky- civic 7g a 8g, které jsem pořizoval jako 3 roky stare) Nikdy! Opakuji, nikdy jsem za víc jak 1mio km nezůstal stát. Krom ty Hondy, když ji ve 230tkm lehnul alternator-ta věc ujede na baterku jen 20km :-/ To když jsem na závodech zničil alternator v pajeru v bahně, tak jsem dojezdil celý den závodů a pak 300km domů. Jo a zpět k vyplati/nevyplatí. Ani nevím, díly stojí úplný prd a člověk stejně mění jen pro pocit a ne že by něco přestalo fungovat. Ale nebyl by ten život nuda, kdyby se vše prevadelo jen na peníze vyplati/nevyplatí?

krab
27. prosince 2020, 11:38
3

Autíčkový Jelen a Sau , máte pravdu oba v tom, že přesně co uvádíte jsou hlavní důvody, proč ty starší auta od 15 let nahoru postupně mizí ze silnic. Běžně lidi chtějí nové a často si to odůvodní lepší bezpečností a spolehlivostí. Ale ne vždycky to bohužel tak platí. I když při porovnání stejnejch segmentů to pochopitelně tak je. Určitě bych se nechtěl rozjet padesátkou proti zdi v Yarisu rok 1999, zatímco v tom novým bych doufal, že i takovou šlupku půjde přežít, otevřít dveře a vylézt. Na druhou stranu u dražších aut z těch devadesátých let a z přelomu století je ta bezpečnost pořád hodně dobrá. A já nevím, mám z těch aut pořád příjemnej pocit. Ale hromada takových prostě mizí, jak jsme si tu už vyjmenovali x příkladů a další má Kubajz v článku. Prostě se to lidem nechce udržovat a to je kolikrát prostě škoda...

Mechanik
27. prosince 2020, 12:38
-7

Bezpečnost a spolehlivost novějších aut? To jste hodně zmaštěný reklamou atd. Je to blbost, zkouknete statistiky nehod, máme prý vozový park starý v průměru 15 let, ok, ale nehodovost zapříčinila nejčastěji auta daleko novější. Nejčastější příčina nehody je nevěnování se řízení a nepřiměřená rychlost. Celkem logické když v novým autě tu rychlost necítím a nevnímám, všechno je dotykový a k rozptylování je tam hafo blbostí.

Kámoš jezdí odtahovku a co asi nejčastěji sbírá za auta, dle jeho slov 5-10 let starý auta. Zasvítí kontrolka, chcípne to a nic s tim neuděláš.
Druhy kámoš jezdí mobilní servis a taky má slušný zážitky. Sere se to ještě v záruce, odcházejí čidla, kontakty atd, ale taky třeba motor ko po 40t. km.

A za to chtějí 500t +, když to dáte, kupte si to.

beastar
27. prosince 2020, 14:21
7

Fakt se najde clovek ktery by chtel jezdit radeji v Toledu prvni generace 1.9tdi? Radeji nez treba ve Scale na splatky? Myslim realny clovek s praci a rodinnou. Co si obcas autem zajede na vylet, do Lidlu a do Chorvatska? Urcite ne ze jo. Tady Sumy offroad altermativec ok, ale to neni vzorek. Mechanik to je pro me no comment guy. To je zase debata, ze je to fakt moc vtipny. To co pise Jelen je logicka pravda. Nejde argumentovat na neco, co je logicke. Ani Mamut uz dnes nebude uplne extra zajimave daily a ve sve dobe to byvala spicka. Nehlede na to ze v dnesni dobe, lze koupit lepsi auto, nez kdy bylo Chamade 19 za treba 70 000,-. To das 7 akontaci z jedne vyplaty... Bez preplaceni jedine koruny to splacis s klidem. A to je ta nejhorsi varianta. Tech 70 az 100 jde bezne nasetrit..

Jo a jeste k tem minuskum. To jako se najde takovy retard ktery se obtezuje minusovat uplne bezne nazory. Jen protoze je vylizanec a obtezuje slusny ridice necim jako je Velorex, nebo podobna picovina? Takovy veci vcetne tech z clanku patri do muzea a na sraz vetranu. Urcite ne na silnici. Nehlede na to ze na stk bych to bez milosti vyhazoval.
-
Komentář upraven 27. 12. 2020, 14:25:20

Mechanik
27. prosince 2020, 16:33
0

Dyť je tu celkem dost reálných lidí co jezdí 20 let starým autem, dobrovolně, a i když by měli na nové tak ho nechtějí. Krab si koupil X5 aby v ní vozil rodinu.Vavris dole píše že by si klidně starou Mazdu 626 koupil, kdyby to šlo.... Takže reálně dost velký procento lidí nechce nová auta a radši jezdí ve starých paštikách

beastar
27. prosince 2020, 16:53
0

Mechanik pojď uděláme deal. Budeme se bavit o starších Maserati a Porsche případně ještě Mercedesech to mi nevadí tobě taky ne. Zbytek asi vynecháme.

Irwinek
27. prosince 2020, 17:11
2

Mazlíkovi bylo letos 25, má najeto bez pár kiláků 400 kkm, je provozován jako daily - no, spíš jako auto, které jede vždy, když potřebuji, protože letos mám po většinu roku " nařízeno " jezdit služebákem ( koronáč ). Pravidelně s ním najezdím 10 - 15 kkm - loni třeba i Polsko - Mazurská jezera, Gdaňsk,...… Ano, mám, vzhledem k počtu vyrobených aut, problémy s některými díly - přední tlumiče se ke mně dostali před pár dny po 3-ech letech shánění víceméně jen pro to, že člověk, který byl v pořadníku na řadě, auto rozprodal na náhradní díly. Ale, na jaře vyměním všechny tlumiče a patrně i pružiny a mám zas kočár, o jehož plavné jízdě se může fabii a spol jen zdát. Jo, jen tak mimochodem, ty přední tlumiče vydrželi 140 kkm, zadní mají patrně přes 230 kkm.Na služební fabii se měnily po 65 kkm, tzn po 2 letech provozu!
Mám funkční automatickou klimatizaci, co dává na výdechu 8 °C, vyhřívané sedačky, zrcátka a okna v elektrice, ABS, airbagy a vše, co mohlo auto nejvyšší řady v r. 1995 nabídnout.
Ano, dosáhnout bezchybného laku by přesáhlo cenu mírně ojetého vozu střední třídy, eventuálně nové dacie. Používané sedačky by potřebovaly vypolstrovat a volant nutně nově potáhnout, ale to jsou detaily, na to auto nejezdí. Vše ostatní je ok a náklady nebyly " horentní ".

Vojta
27. prosince 2020, 19:05
6

I tak bys ale určitě rád vyměnil ten svůj starej šrot za zbrusu novou XC60ku, kdyby ti ji někdo nabídnul. A neříkej že ne. Sám mám stará auta rád, rád v nich jezdím ale je potřeba si přiznat, že si to můžu dovolit racionálně jen proto, že si je sám opravuju a ta péče o ně mě baví. Racionálně, kdybych všechny ty šroty prodal a koupil si jedno dobré nové auto, ve výsledku bych ušetřil, když nic jiného spoustu času a měl bych objektivně lepší auto, pokud bych si zrovna nekoupil Dacii nebo nějakej jinej low-end produkt. I ta dost levná 500X v automatu je vlastně ve všech měřitelných ohledech lepší než téměř cokoliv dvacetiletého. A to je to furt dost základní auto...

BigBang
27. prosince 2020, 20:24
1

Voe, to je zase diskuze typu „co je lepsí, nafta nebo benzin“...

Sorry jako, ale moje nejnovější auto bude mít na jaře 17 let a nic novějšího bych nechtěl byť bych na to prachy měl. Koupě novýho auta mi příjde jako totálně vyhozený prachy, protože peníze, který vyhodím oknem, když si pořídím nový auto, abych ho za 4 roky prodal, mi dovolí ty moje pekáče servisovat 10 let a ještě do toho můžu započítat kupní cenu... Koupě novýho auta je prostě ekonimickej nesmysl (za předpokladu, že si půjdu koupit „normální“ auto typu oktávky).

Vojta
27. prosince 2020, 20:28
1

Když si to spočítáš s tím časem, ty finanční výdaje na servis, vyšší spotřebu starších aut atd... koupě nového auta nesmysl není. Musíš jen volit auto adekvátní svým příjmům. Samozřejmě, pokud si na autě pracuješ sám, jsi schopen s ojetinou dost ušetřit a tím pádem může být levnější. Taky to tak mám. Ale opravdu ne každý má čas, chuť a schopnosti se v tom vrtat a řešit to. Tam pak je levnější mít auto nové ;)

Ra
Ragnarok
27. prosince 2020, 20:45
3

Vyplatí, nevyplatí... o tom to vždycky není, že jo. Já jsem za posledních 15 let vystřídal několik nových či zánovních aut, které když už mě vyloženě nesraly, tak mě strašně nebavily. Tak si hýčkám starý vrány a není mi líto nějaké té koruny za údržbu, protože si užívám každou jízdu.

BigBang
27. prosince 2020, 20:51
0

Beru svůj případ. Řešil jsem auto na běžný ježdění, dojíždění do práce, roční nájezd 15 tis. km. Mohl jsem si koupit novou Fabii (nebo cokoliv z toho segmentu), v nesociální výbavě (rozumněj normální motor, vyhřívaný sedačky, klimu, koženej volant a nějaký rozumný radio) bych vysolil 300 000 Kč. Dnes, tj. po třech letech, bych tu fabii reálně dokázal prodat tak za 170 000 Kč (po pěti letech tak za 140), takže pouze ztráta hodnoty 130 000 Kč. Místo toho jsem si koupil A2 (tou dobou starou 16 let), což je více méně převlečená Fabie. Za ty tři roky, co to auto mám mě stálo v celkových nákladech včetně kupní ceny, pojištění, paliva, servisu, údržby, prostě všechno přesně 152 301,68 Kč (palivo je z toho třetina). Spotřebou jsem s tím autem níž než bych byl s tou fabií (dobře porovnával bych 1.4 TDI proti 1.2 TSI) 4,8 l/100km oproti ±6 l/100km. Jednou za čas totiž vezmu rodičů fabii a jezdím s ní standartní trasy (do práce atd.), takže opravdu vím, že abych se dostal k 5 litrům, s A2 bych jezdil za 4 a možná i pod... I kdybych si auto z větší části neservisoval sám, tak mám několik známých mechaniků, kteří sice vždycky kecaj, co jim vezu za „pekáč“, ale ve výsledku jsou rádi, protože s tím starým už ví co a jak a s novým bych k nim těžko jel. A ano, stálo by mě to o něco víc, ale rozhodně by to náklady nepřerostlo cenu ND. Takže ne, stále nemám důvod chtít nové auto.

krab
27. prosince 2020, 22:29
2

Já vím, že jsem tohle téma trochu vyvolal, tak rád zareaguju. Ono je to tak, že každý má nějaký jiný používání aut a podle toho by měl přemejšlet co si vybere. Já mám luxus toho, že si v rámci toho koníčku psaní o autech leccos vyzkouším a jsem rád, že dělám hlavně ojetiny, klidně i ta zánovní auta. Nedávají mi je automobilky, ale bazar a můžu na to dívat dost nestraně. Rád co jde, na těch autech pochválím. Ale sám pro sebe vidím, že kvalita jde místy dolů. Nejde úplně paušalizovat, ale zánovních už bohužel trochu rozvrzaných ojetin jsem vyzkoušel několik. Mimochodem ta zmiňovaná A2 podle mě za příplatek za čtyři kroužky nestojí. Auto je sice hezky tuhé, ale bohužel až moc tvrdé na naše silnice a interiér rád vydává pazvuky. Vypadá to hezky, s 1.4 TSI (tuším jsem to měl) to i docela fajnově jede, ale moc důvodů proč A2 mě nenapadá. Ale o to nejde...

Co jsem chtěl napsat je, že já hrozně fandím všem lidem jako je Irwinek nebo hromada vás dalších co udržujete ty starý káry i když to není pokaždý úplně finančně nejracionálnější. Já to dělám vlastně podobně. Dneska jsem zase po nějakým týdnu vytáhl na projížďku a dotankování Poršáka, Sallynu a to je pokaždý tak příjemný zážitek, že vážně ani po letech nemám sebemenší důvod uvažovat jestli bych jí vyměnil za nějakej novější model. To spíš, kdyby byly prachy, tak bych rád nějakou tu starší vzduchem chlazenou "sestru". Ve vkusu na auta jsem prostě už takovej "fosil" a těžko se to změní. Leda že bych byl na stará kolena fanoušek aut na prodlužovačku jako občas vypustí do éteru James May, ale to se snad nestane :-D

PS: Projekt X3 z posledního blogu se náhodou vyvíjí dobře. Kompletní velký servis nebyl zdaleka příliš drahý, vyměnilo se pár věcí a všechny kapaliny a filtry a auto jezdí opravdu hezky. Teď jsem s tím přes ty svátky něco konečně víc najezdil, protože bylo dost návštěv atd. a jsme spokojeni. Motor R6 má zvuk jak jsem u BMW zvyklej, interiér je stylem hodně jako E46, která je mi dlouhodobě sympatická, audiosoustava je kvalitní a dokonce nevysvícené xenony umí hezky svítit na cestu, překvapivě o dost líp než jsem čekal. Když to vezmu suma sumárum, zak za celkových 215 tisíc, které v tom autě (bez pojistky) aktuálně jsou, je to pořád pecka. A nacpal jsem do toho hromadu krámů, z hlediska prostoru je to furt hodně fajn.

A s tou poruchovostí ... někde jsem to tu už psal, ale tátovi se třeba totálně zastavil z ničeho nic M-B E klasse model 2018 a musel volat asistenci atd... týden náhradní auto. Ani doteď neví co s tím bylo, ale prý tomu museli přehrát kompletně nově software ŘJ. Tak asi tak... Tohle nám u těch starých vrán nehrozí. A když se poserou, tak se zase relativně dostupně opraví.

Jinak, ale jsou na trhu auta, co se mi opravdu líbí, třeba Giulia. Jestli zjistím během příštích pár let, že zvládneme fungovat i se sedanem (což by rodina čítající jedno dítě a jednoho psa asi mohla) tak si docela brousím zuby na to, že by příští auto na daily byla Giulia. Do tý doby doufám, že X3 udělá hezkou službu pár let a kdyby časem byla náhodou už na trhu bezcenná, tak už si jí necháme nafurt. Překvapivě je v tom na dobrým asfaltu příjemná jízda a myslím na dobu vzniku to fakt bylo první "offroad" auto na trhu s fakt dobrými jízdními vlastnostmi v zatáčkách. Daň za to ale bylo tvrdý odpružení, to v tý době (2003 to přišlo na trh) jinak asi neuměli. Dneska už jsou s těmi adaptivními systémy odpružení ta silniční SUV/SAV dál, ale zas je tu ten problém tý dlouhodobý údržby a servisovatelnosti, zkrátka ta auta budou mít v rámci toho stárnutí pak opravdu asi neúměrný náklady na provozování. Což auta dnes 15-20 let stará naštěstí většinou nemají.

bitner
27. prosince 2020, 22:30
1

@Sumy: v clanku i mem komentari je zminovan plevel, ktery byl plevelem uz jako novota. Ty tvoje MysivSusi z toho vynech. Stejne tak jsem schopen pobrat, ze ma nekdo 25 let starou sedmu nebo S kladu. Pro radost. Provozni naklady na ujety km budou asi nekde jinde, nez u noveho Logana na LPG, ale nic proti. Svezeni je to urcite super. Nicmene takovych aut nikdy nebyla mrda, ani kdyz se to prodavalo nove.
Potrebuju najet 20 rocne do kolbenky za co nejmin penez. Na to fakt nepotrebuju 25 let stare Pajero. A ani se mi nechce srat se s nejakym jednickovym Meganem/Focusem/Bravem.

bitner
27. prosince 2020, 22:35
0

Az na tu 80, ta tam nepatri. Navic to ani nehnilo a je to mozna nej Audi v historii. Ale ani v tomhle pripade vek zastavit nejde.

sumy
28. prosince 2020, 09:46
1

@:Bittner. Právě naopak. Ještě před 5-6 lety bylo pajer mraky. Ceny klidně 20. Dnes? Zachranitelnej kus od 80-100nahoru. Ale 40tkm jsem za rok bez jediné závady najel lancerem s 2.0 v LPG. Nebýt nehody, jezdím tom furt. Naklady 0,0 prd a jelo to nádherně. Z nouze jsem naslepo koupil Mercka kupé s 2.0 atmosférou. Auto ani ne za 1/3mesicni. Komfort, že auta za 300-400tKč nemaj šanci a spotřeba stejně jako civic třívalec 1.0T.
A to nejlepší. Stejně jako ten lancer. Když to dostane ránu, tak to hodím že strane a neřeším. A že by bezpečnost auta za 300 byla výrazně lepší než toho u mercka? Je to možný, ale vzhledem k hmotnosti, rozměrům a dobovym crastestum tě není papírová krabička jako třeba můj předchozí civic 6.g. kterého mi pro změnu zlikvidoval syn a naší druhou hondu. A co, stala pár korun. Svých 60tkm si nejela hotovo. Alespoň to člověka tolika netrápí.

BigBang
28. prosince 2020, 10:56
0

@Krab: Nepopírám, že A2 má tuhej podvozek, ale jinak je kultura cestování o třídu výš oproti Fabii/Polu/Ibize. Obzvláště s traktorem 1.4TDI je ten rozdíl výrazný. Kdo kdy měl na vnitřní straně tapce molitan na odhlučnění z fabriky? Benzínový motory v tom byly 1.4 MPI a 1.6 FSI, kterých u nás moc není a které trpěly spoustou problémů. Příplatek za olympiádu - to je otázka. Fabie/Polo/Ibiza bez hnilejch prahů je skorem za cenu A2. A pokud si to auto člověk plánuje nechat déle jak tři roky, tak u ocelových aut tohoto věku už má na paměti rez, která prostě příjde. A2 je v tomto na pohodu, protože celohliník. A kdybych se toho náhodou chtěl zbavit, to auto prodám za stejnou cenu jako jsem koupil, protože je po nich docela poptávka. Vrzající interiér je otázka kusu. Moje auto má 238 000 km (opravdových) a jediný, co vrže je deklík na ručce, se kterým se nechá zahýbat a utichne. A to mám sportovní podvozek (=není stavitelnej), takže je ještě o trošičku tužší než origo ;)

krab
28. prosince 2020, 18:41
0

BigBang: to je zajímavý. Ten kus co mi půjčili (ani jsem po A2 vyloženě neprahnul, ale bylo to půjčené předtím asi do Světa Motorů nebo tak) měl docela málo najeto a uvnitř fakt jako nový. A přesto trochu tu a tam povrzávalo, ne moc, ale v kombinaci s tím tvrdým podvozkem mi zrovna tohle auto do noty nekáplo. Souhlas, že je to docela jiná liga proti Fabii a Polu, ale asi bych si v tomhle segmentu koupil FIestu, když by přišla řeč na malá auta. Poptávka po těch A2 jistě bude, navíc i ta pořizovací cena není vůbec nejnižší, vlastně docela vysoká. Proto jsem tam nějak tápal a přemýšlel, kdo do toho vůbec půjde, protože za daný peníze najdeš na trhu ojetin leccos asi i zajímavějšího mi připadá. Ale tak je to věc vkusu. Jako 1.4 TDI, to jsem řídil jednou služebně , j bývalým zaměstnání už fakt před lety byl Roomster 1.4 TDI , taková ta užitková verze. Já když to poprvé nastartoval, myslel jsem, že je to rozbitý :-D Tady skutečně koncernoví inženýři (nebo spíš správní rada co to objednala udělat a schválila) zašli fakt až moc daleko ... to je motor mi přijde z říše : co nejpříšernějšího vyrobíme a schválně budeme sledovat jestli to doopravdy někdo objedná a zaplatí... a k celý tý srandě se to kupodivu doopravdy celkem prodávalo dobře...

BigBang
29. prosince 2020, 11:39
0

Auto je to zajímavý čistě z hlediska použitý technologie na kastli. Do VAGu jsem šel záměrně, protože se kolem těch aut motám a prostě vím co a jak ;) Poptávka po tom je z jednoduchýho důvodu - je to kvalitneji udělaný Polo, který ti nezrezne = hlavní důvod proč se lidi aut zbavují...

1.4TDI je hrozná věc. Klepe se to jako ratlík, do 2000 to nejede, ve 2000 příjde mohutný nádech a potom... ... zase vůbec nic.

Jinak A2 začíná mít pomalu status kultovního auta. Briti jsou z toho docela nadšený. Přirovnal bych jí k Multiple. Většině se nelíbí, ale když jí někdo příjde na chuť, tak se jí nechce vzdát ;)

krab
29. prosince 2020, 11:46
0

Ty jo, já jsem blb :-D Až teď jsem si uvědomil, že celou dobu myslím úplně jiný auto ... Já recenzoval vloni Audi A1 1.4 TSI ne A2 ... totiž furt jsem dumal nad tím hliníkem co píšeš a vím, že hliníková byla právě A2 a i designově je to zajímavý auto. A mělo i nějaký prvenství s tím dieselem v úspornosti nebo co... A2 jo, tou jsem se vlastně ještě nesvez a je to jak ty píšeš, zajímavý auto, svým způsobem konstrukčně unikátní a pokrokové.

O čem já psal je A1 ( typ 8X) a ta je skutečně taková zvláštní. Tvrdá, maličká, co by nevadilo, ale za svoje peníze jsem nenašel vlastnost kvůli který si za ní připlatit. A2 jku chápu, že ti dává smysl a máš i docela neobvyklý auto...

BigBang
29. prosince 2020, 11:59
1

Od začátku jsem si říkal, že asi budeš mluvit spíše o A1, když jsi zmiňoval 1.4 TSI :D Jo, ta má cenovku odvážnou, docela podobnou té, kterou měla A2 v době vzniku, ale na rozdíl od ní nepřináší žádnou revoluci...

Třeba někdy na ten tvůj výlet přivezu toho mého „závoďáka“, aby ses taky mohl svézt pořádným autem :D

beastar
29. prosince 2020, 12:59
3

Lol, tak tuhle Audi profesional service point debatu sleduju se zajmem. Cekal sem az Krab prozre a pochopi, ze kazdy pisete nejen generacne o uplne jinem aute. 1.4tdi je naprosto desiva, vibrace, generator hluku a beznadejne nejede. Z toho motoru ma clovek pocit, ze chce umrit. Spotrebu ma ale slusnou a po meste defakto staci.

A2 byla proklinana stejne jako puvodni Acko od Mercedesu. A ted je to zadana ojetina v nizsich cenovych patrech. Je jich v nabidce mene a mene, protoze lidi neprodavaji. Myslim si ze je trochu tvrdsi, protoze je vyssi a uzsi. Jizdni vlastnosti ve srovnani s Polem jsou ale celkove lepsi. Mozna i kvuli tomu, ze je to kvalitne smontovany a ma to prikladnou tuhost karoserie.

A A1 to je typicky maly mestsky auto bez prikras. Minuly rok jsem zkousel S1 a to je proste motokara. Jede to velice pekne, ale furt je to levny Audi s malo prostorem. Takovy mene prakticky Polo Gti, ktery je mnohem zabavnejsi. A teda realne i levnejsi. Jak pise BB neprinasi zadnou revoluci. Spis stagnaci.

Z A2 se stane rychlym tempem zvlastni youngtimer. S trochu pohnutym osudem. Jaky mivalo treba 914, nebo devadesatka.

krab
29. prosince 2020, 13:31
1

No, to tohle ještě nebylo tak legrační ... Ale můj kamarád míval jednu dobu Audi S1 jako denní auto (tu, kterou myslí Beastar) a protože má současně i youngtimery a bavíme se v podstatě jen o starších sportovních autech, měl jsem poprvé dojem, že má Audi S1 (ale E2, zkrátka Sport Quattro, ročník 85, 86) A to jsem ho ještě moc neznal... Byli jsme v garáži u něj, tam na zvedáku a okolo samé sportovní káry 80. léta a on povídá, jak jezdí běžně nejčastěji s "esjedničkou". A já si hned vybavil to žlutobílý rally Audi v barvách HB a furt mi to šrotovalo, protože vím, že originál má nedozírnou cenu a i replika by byla proklatě drahá, navíc by to mělo obrovský náklady až nemožnost s tím jezdit normálně denně ... Ale neříkal jsem nic, nechal jsem ho přitom. A pak až jsme se viděli víckrát, tak jsem konečně pochopil co je to Audi S1. Ten model jsem totiž vůbec neznal ... Prostě Polo GTI od Audi :-D

BigBang
29. prosince 2020, 13:39
0

Dost dobrý :D

Ale S1 je narozdíl od Pola ve čtyřkole :)

beastar
29. prosince 2020, 13:54
2

Krab: Tak to si pobavil jeste :D Jasny no puvodni S1 to je unikat a jako jezdit s tim daily. Ty vole to by byla hereze a pohrdani vsim, co ma v auto svete vahu.

Bigbang: Jo je bohuzel pusobi hodne utazene to Audi. Policko je vic vesely a rozevlaty. Ta S1 je takova hodne nekompromisni ma grip a prijemne se ovlada tj cely. Kdezto Polo ma i to cemu tady nekteri rikaji fun factor:)

Jakub Pospíšil
29. prosince 2020, 20:30
1

Takovou herezi bych si ale nechal líbit. Kdybych byl nechutně bohatej, jezdil bych testarossou do lidlu pro xxl balení spaget v akci a moc by mě to bavilo.

PE
PEdr.0
26. prosince 2020, 23:13
-1

Zdá se mi to, nebo si to po sobě autor nepřečetl? Omlouvám se, ale některé elementární stylistické nedostatky tam vyloženě bijí do očí. Jinak fajn téma a fajn výběr aut!

reagovat
ro
rock
26. prosince 2020, 23:39
1

ad Toledo: druhá generace Toleda Octavii do zelí nelezla vůbec, protože -jestli mne paměť neklame- Toledo II byl výhradně sedan a jako takový v našich končinách vůbec neoperoval na stejném hřišti jako liftback/kombi Octavia

ad 306: nějaký km jsem s ním najezdil: pamatuji si relativně přesné a krátké řazení (ve srovnání s novější 206 úplně z jiného světa), nízké ukotvení sedaček a docela sebejistý podvozek. Překvapivě dobrý auto.

ad 80: mít jednu v dobrém stavu, klidně s ní jezdím coby s daily a vůbec bych neměl pocit, že nějak strádám. Mělo (i ve srovnání se současníky) poměrně tuhé ovládání všeho, ale všechno šlo přesně. Akorát to holt chtělo trochu víc síly. Bylo to komplet pozinek, vyobrazená B4 už měla sklopný opěradla zadních sedaček (B3 kupodivu ne, alespoň ta moje ne) a na silnici jsem si v tom připadal jak v tanku (v tom dobrém slova smyslu, působilo to velmi robustně a bezpečně. A tu bezpečnost bohužel/bohudík můžu teda potvrdit i z vlastní zkušenosti)

ad BX: tu už jsem neviděl strašně dlouho. Tu poslední jsem potkal v lese na rozbité lesní cestě, ted dotyčný s ní jel tak, jak by si v takovým terénu normální člověk troufl tak možná v Ranger Raptoru. BéIxko to zjevně nevyvádělo z míry...

reagovat
ro
rock
27. prosince 2020, 08:07
6

Přidal bych podnikatelský kočár 90. let, co se dodával v setu s bílými ponožkami a fialovým sakem, totiž Mazdu 626 5. generace. Tehdy ten integrovaný zadní spoiler bylo možno potkat doslova na každém rohu (s jednou z nich jsem coby se služebákem taky pár km najezdil).

reagovat
Vavris Vavrisovic
27. prosince 2020, 15:43
6

Tohle bych si klidně koupil, kdyby to šlo sehnat.

Opelfahrt
27. prosince 2020, 17:13
4

Ještě byla varianta kupé, MX6, ta měla to křídlo velký, motor 2.5 V6, výkon nějakých 123 kW. Taky se jich pár prodalo. U nás naproti byl prodejce Mazdy, ještě mám někde schovanej ceník všech mazd z roku 1993.

lu
lumix
27. prosince 2020, 17:48
0

Tak MX6 bez koroze z ES bych klidně koupil, kdyby mi to nekdo dovezl. Stejně tak Prelude apod.

Ja
Jack11
28. prosince 2020, 14:09
6

Mx-6. Moje oblibena. Uz jsem ji na silnici nepotkal spoustu let. Tak jsem si musel jednu koupit do garaže.

Be
Beran
27. prosince 2020, 13:16
1

Krom te dodavky je vytlacily ze silnic ovce a fabky prvni generace. Mezi 20 a 100 tisici si vzdycky nekakou poridis. Vis, ze servis ti udelaji v kazde treti vesnici. A dily maji na kazdem vrakaci, prinejhorsim v autokelly neco z polska. Prumerny majitel chce mit auto po poruse co nejdriv a nejlevneji v cajku. U aut v clanku je to vetsi loterie nez skodovek z prelomu stoleti.
Sam ted resim cim na jare nahradit rezavou feldu jako druhe auto. Jestli prvni fabku za nesmyslnou cenu neno prvnim focusem za polovic nebo necim neobvyklym za symbolickou cenu.

reagovat
BigBang
27. prosince 2020, 20:27
0

FoFo bude zázrak sehnat neshnilý...

Be
Beran
27. prosince 2020, 22:55
0

Ja vim :-( To je tech 20 az 30 ktere to deli od zachovale fabky. A zaroven zdvojnasobi cenu toho focusa :-D

Galveston
27. prosince 2020, 13:58
1

Jeden skoro Chamade stojí právě u nás před domem. Je to Mégane, ale kdo to pozná? A Octávka, co ho měla nahradilt, je pár metrů od něj. A vedle ní další Mégane. Hlavní město není referenční vzorek, přátelé. V regionech najdete, co hlavní město dávno zapomnělo.

reagovat
Jakub Pospíšil
27. prosince 2020, 14:03
2

Zas ale Mega Ne je o poznání novější. Vlastně je to ob dvě generace, první Megane byl takové to zaoblené cosi. A Octavia I je evergreen, ta jen tak nezmizí.

beastar
27. prosince 2020, 14:13
3

Hmm tahle auta v Praze bezne jezdi taky. Jednickova oktavia stoji ted na Janackovo nabrezi, kousek od ni jednicka sup. A to se bavim o lokalite, kde byt uz deset let zpet stal 20 oktavii. Predstava ze v Praze jsou vsichni ve vate a toci auto po roce taky neni moc blizka realite:)

beastar
27. prosince 2020, 14:09
0

Punto I. Golf 3/ Vento, Megane 1, Skoda Felicia, kulate Mondeo, Paza 406, Xedosky a e34/39.
-
Komentář upraven 27. 12. 2020, 14:10:13

reagovat
Ju
Junior
27. prosince 2020, 16:30
0

Felina je volba znalců!

beastar
27. prosince 2020, 16:42
0

To jo a víš jakej je to LW sporťák když se poladí ta 1.6 a trochu se to přitvrdí a všude se daj vzpěry ... to sviští voe:D

Ju
Junior
27. prosince 2020, 18:24
0

Náhodou, já tou naší Feldou jezdím hrozně rád. Vůle všude, moc to nejede, pojem tuhost nejde ani užít. A právě proto je to hrozná sranda :) A hlavně můžeš furt plnej!

Autíčkový Jelen
28. prosince 2020, 09:13
2

Neřekl bych, že Felície zrovna dvakrát zmizely. Já jich teda ještě potkávám docela kvanta. A to zejména mimo město.

martin_100
27. prosince 2020, 19:04
1

Hele 780ky nezmizely. Jenom u nás ve vsi (do 600 duší) jsou 4 nebo 5. Vlastně 4 tu pátou před měsícem někdo ukrad.... ikdyž to byla vlastně 90 :-) Potkat osmdesátku neni problém. Zajímavý je že osmdesátky mají hodně často ještě okresní registrace. Tos vědčí o to že patrně málo měnily majitele. Upřímě by se mi předfejsová červená s tid a okresní značkou moc líbila. Ale soused jí asi neprodá.

reagovat
Chase
28. prosince 2020, 00:54
6

Renault 19 stále chybí a chybět asi nikdy nepřestane. Nebyla to Chamade, ale mnohem vzácnější kabriolet, navíc s F7P ...
Magické označení 16v na zádi a 99kW na cca tunu hmotnosti. Překopaný vyfuk, snížený podvozek (zadní torzka snížená pomocí pantů z Favorita :D), full vyhřívaná kůže, plazmové budíky a manuální střecha, kterou dokázal vycvičený majitel stáhnout během pěti vteřin.. Tohle auto bylo jedno z nejzábavnějších, která jsem kdy měl. Prostě instantní recept na radost. :)
-
Komentář upraven 28. 12. 2020, 01:01:04

reagovat
Ra
Ragnarok
28. prosince 2020, 08:25
2

Krása! Taky vzpomínám s láskou a se slzou v oku na mého Renaulta, konkrétně R5 GTE. To bylo neskutečně zábavné a přitom spolehlivé auto. A propos pětka, to je taky auto, které se z našich silnic úplně vytratilo, přitom mám pocit, že jich jezdilo docela dost.

Ot
Otes
28. prosince 2020, 08:45
1

Mě třeba chybí Primera P10, bylo to moje první auto. Dívám se po ní, že bych si jí z nostalgie třeba koupil na víkendy, ale vůbec nejsou, natož 2,0eGT...Jinak P405, 406,těch jezdilo mraky a dnes vyhynulý druh. Mazdu 323f s bezrámovými okny jsem měl dvě, po fl model kdy Mazda začala šetřit rezla před očima, ale starší 95ka s V6 v zelené metalíze a s tím origo malým bodykitem rez neměla nikde a to už byla taky stará vrána. To byla nádhera, motor sice nebyl kdovíjaký dravec, ale jak se pěkně lehce vytáčel až do omezovače v 7,3t.ot.....i ta obyč 1,5 měla krásně tvarované sedačky a to i ty zadní! Krásně udělané auto.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem