načítám data...

Autíčkář se ptá: Jaké jsou vaše řidičské zlozvyky?

Někdy jsou jen roztomilé, někdy otravné a někdy rovnou nebezpečné pro vaše auto i vaše okolí. Přiznejte se ke svým divnostem a úchylkám.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Můžeme si na rovinu přiznat, že za volantem našich aut se odehrává i spousta jiných věcí než pouhé řízení a bystré sledování okolního provozu. V osamělém mikrosvětě ohraničeném přístrojovou deskou, sedačkou a dveřmi se leckterý zcela lucidní očkovaný člen společnosti mění v individuum postižené různou mírou neurózy, obsedantní kompulzivity nebo jiného podivínství. Všimli jste si někdy během dlouhé chvíle v hustém provozu, kolik řidičů se za volantem dloube v nose? A to je jen špička ledovce, navíc neškodná libůstka, kterou dělá úplně každý. Skutečný svět řidičských zlozvyků, tiků a nutkavého konání je roztodivným bizarním místem, které nemá hranice.

Začněme kategorií OCD, pro jejíž zástupce nemusíme chodit daleko. Nechci ukazovat prstem, ale pár se jich nachází přímo v týmu Autíčkáře. Sama povahou chaotik a bordelář jim na jednu stranu závidím, protože mají obvykle v autě tak dokonalý pořádek, že můžou z fleku nabídnout svezení britské královně. Sedat si do takového auta je samozřejmě příjemnější než do chlívku vystlaného použitými kapesníky, špačky z cigaret, náhodnými autodíly a zbytky jídla. Navíc se pořádková obsese nezřídka týká i exteriéru, tudíž se lak vozidla leskne jako zrcadlo, radost pohledět. Neškodná a bohulibá pořádkumilovnost ale někdy zmutuje do chorobných rozměrů. Takový člověk se pak nemůže vydat na cestu, dokud nebude točítko volume nastavené v jediné správné pozici – s čárkou umístěnou nahoře a svisle. Už jsem se setkala s lidmi, kteří potřebovali mít symetricky nastavené výdechy ventilace nebo přední sedačky. Roztomilý vrtoch, řeknete si možná, ale po půlhodině společné cesty už budete chtít jet radši tramvají plnou bezdomovců nebo se aspoň vrátit do svého království drobků a ulámaných plastových lamel. Někteří z nás holt královny vozit nemohou, ale aspoň nejsme cvoci. 

Pak tu máme kategorii otravných řidičských návyků, které přímo souvisejí s jízdou. Čím déle člověk řídí, tím zažranějšími se stávají a tím hůř se odbourávají. Celkem oblíbenou kratochvílí je neustálé kvedlání s řadicí pákou. Ne, ten člověk nechce řadit, jen musí každých deset vteřin zjišťovat, jakou rychlost má zrovna zařazenou. Na semaforu pak třicetkrát zkontrolovat, že se páka nachází v poloze neutrálu.  

Já se takto už několik let marně snažím zbavit spojkového abúzu. Ani nevím, jak to začalo, možná to mělo co do činění s touhou po plynulosti. Jestli v autě něco nesnáším, je to bezdůvodné škubání a prudké pohyby, zejména pak hulvátské řazení bez sebemenšího ohledu k nebohým ozubeným kolům. Citlivá práce se spojkou znamená hladkou a příjemnou jízdu, během níž si vaši spolucestující ani nevšimnou změn převodových stupňů. Na křižovatce se taky mnohem rychleji rozjedete, když necháte zařazenou rychlost. Z internetových diskuzí jsem vyčetla, že ideální je na světlech zastavit, vyřadit na neutrál a ještě zatáhnout ruční brzdu, abych útočným zářením brzdových světel neobtěžovala motoristy stojící za sebou, ale s tím nemůžu souhlasit. Při rozjíždění je pak těch úkonů trochu moc… Vidíte tedy, že mám ke šlapání na spojku dobré důvody. Jenže výsledná realita zas tak dobrá není – prostě na levém pedálu stojím imrvére. A uvědomuju si, jaké nevýhody to s sebou přináší. Bohužel, zlozvyk je z definice něco, co máte zaryté hluboko pod kůží, takže dobrácké domluvy typu „budu si na to dávat pozor“ nikam nevedou. Chudák spojka trpí a nejspíš bude trpět dál, dokud mi nezačne při nevhodném zacházení dávat elektrošoky. 

Samostatnou kapitolou jsou návyky nebezpečné. Kupříkladu vnímání vzdálenosti dokáže být tak subjektivní, že člověk až pochybuje, zda jsme se na základní škole všichni učili stejným měrným jednotkám. Lepení se na zadek auta vepředu je ohavnost, které se nedokážu ani zasmát, ani fascinovaně podivovat. Vlastně ho nesnáším tak, že se cestování s takto postiženými lidmi cíleně vyhýbám, případně jim remcám do řízení, což si jinak jako spolujezdec nechávám spíš od cesty.  Ale to už se dostáváme do oblasti, která hraničí s porušováním zákonů silničního provozu i zdravého rozumu. 

Autíčkářova otázka dnes nesměřuje na to, co děláte v autě ilegálního, ale co děláte divného. Vám to třeba ani divné připadat nemusí, ale dostane se vám zdviženého obočí z okolí. Mně kupříkladu připadá normální, že se při couvání přetočím celým tělem dozadu a pravou rukou se pro lepší stabilitu zapřu o sedadlo spolujezdce. Nebo že si při komplikovaném manévrování na parkovišti ztiším rádio, abych lépe viděla. 

Rádio – to je vůbec pěkný středobod obtěžujících zvyků. Kupříkladu mi nemálo pije krev, když má někdo potřebu ho neustále ladit z jedné stanice na druhou. Ještě horší je pak věčně nespokojený neurotik, který vydrží každou skladbu poslouchat patnáct vteřin a pak přeskakuje na další. Znova a znova až do úplného zblbnutí. Otravnější než takový dýdžej už je jen rádio puštěné těsně nad hranicí slyšitelnosti, kdy nemáte šanci rozpoznat, co se z něj line za zvuky, ale vzdálené ševelení vás pořád nutí se o to snažit. Autorádio je zkrátka v rukách některých jedinců nebezpečnější než zbraň hromadného ničení. 

A teď vás poprosím o trochu sebereflexe. Čím otravujete život svým spolujezdcům vy? Čím si ničíte techniku, protože nejste schopni odbourat zlozvyk? A jakým podivnostem se v autě věnujete, když vás nikdo nevidí? Dovolte ostatním, ať se pobaví na váš účet.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
30. prosince 2020, 11:29
1

Kdo je asi tak ten vysávací fantóm z redakce? Nemám nejmenší tušení...
A dělám i to s tím rádiem na hranici slyšitelnosti.

Ještě jsem měl jeden zlozvyk, toho už jsem se naštěstí zbavil, ale trvalo to. Moje první auto mělo netěsný brzdový válec a tak bylo záhodno pravidelně našlapat tlak pedálem. Brzdil jsem tedy zásadně přerušovaně, čímž jsem zároveň tlakoval brzdovou soustavu. Vydrželo mi to pak ještě asi rok po tom, co jsem to auto poslal na zasloužený odpočinek.
-
Komentář upraven 30. 12. 2020, 11:32:10

reagovat
M
30. prosince 2020, 12:13
0

Riadenie nohou/kolenom pri otvarani flase a smskovanie (nahovaram si, ze moje periferne videnie je vytrenovane aspon na uroven lane keeping). To druhe je uz ale asi vyliecene a vyhybam sa mu (#dietavaute).

reagovat
Bigg.I
30. prosince 2020, 12:32
4

Tak jako chytnuti se sedacky spolujezdce a pretoceni se pri couvani je normalni. Nedavno jsem couval s autem, kde jsem spolujezdcovu sedacku nemel a malem se vyvratil na odhalenou podlahu, jelikoz ani pas jsem zapnuty nemel.

Obcas se ve meste pristihnu, ze ridim proste s jednou rukou uprostred volantu jako Vin Diesel, ale jen kdyz me provoz nebavi a je to opruz. Na radio mi nikdo nesaha. Asi nemam nejaky specialni vrtoch. Snad jen v zime, se lehce adaptuju na okolni teplotu, takze spolujezdec (vetsinou nezneho pohlavi) klepe kosu. Mi neprijde, ze je v aute takova zima, ale moje draha polovicka zadoni o horky vzduch z mrizek palubovky. Vydrzim to mozna 10 minut, pak se potim :D. Vzdy sedam do auta minimalne o jednu vrstvu min obleceny, nez zbytek lidi. Jedna chujovina co delam za volantem (ale vlastne i pri prochazce), je to, ze upozornuji na ruzne "vyznamna" auta co vidim na silnici, rad i oduvodnim proc je zrovna tahle mrdka z pocatku devadesatek zajimava. Jednou prselo, jedeme s pritelkyni a ja koutkem oka zahlednu v nejake zahrade za plotem Forda Sierru. Otocim to, zajedu k plotku a koukam na Sierru... za chvilku prijde majitel a dame se do reci. Diagnoza, ale pritelkyne mi to trpi.

reagovat
BigBang
30. prosince 2020, 20:22
0

S tou teplotou v autě a komentováním všech „zajímavých pleček“ to mám stejně, jen se tedy neotáčím, abych se vrátil a koukal, protože když jedu, tak jedu! :D

Mechanik
31. prosince 2020, 09:51
0

Hele to znám, jsem schopen za zajímavým autem jet i několik km a kochat se, i když jede jiným směrem.

PepaSFI
30. prosince 2020, 13:10
3

já těch úchylek moc nemám, třeba mám radši čistý auto než špinavý ale abych kvůli tomu dostával atomovej záchvat, to zas ne. Couvání s obchvatem sedadla dělám když jde o delší trasu, když musím někde procouvat kus cesty z lesa, jinak to umím na zrcátka a běžným ohlédnutím. A popravdě řečeno, ve spoustě dnešních aut není kam se ohlížet, dozadu je vidět kulový. Co fakt nesnesu je, když mi něco omezuje výhled. Zasněžený skla, krámy za oknem, vpředu mi vadí odlesky ve skle, parkovací lístky a podobně. Některý lidi vyvádím z rovnováhy tím že dělám věci moc správně. Coby cynický, technicky zaměřený praktik prostě sedím správně, volant držím správně a další , protože ono to funguje.

Jedna věc asi jo, trošku úchylka. Jsem tak trošku prepper, mám v autě spoustu "zbytečností". V lékárničce víc věcí než musí být, solidní tažný popruh, kompresor, sadu na opravu gumy, slušnou sadu nářadí, lepící pásku, hrst pásek škrkavek, toaletní papír, rukavice, starou mikynu, igelitový pytel, špalík pod hever a kus prkýnka a kdovíco ještě. V zimě ještě přidávám smetáček a škrabku, vojenskou lopatku, plachtu na zakrytí skla. A budete se divit, ono toho není tak moc aby to nějak vadilo i v úplně připrcatělým autě jako Panda, když se to dobře uloží.

reagovat
Mechanik
31. prosince 2020, 09:56
1

To taky znám, já v těch starejch plečkách vozím půlku garáže:-D

St
Staromil
02. února 2021, 00:43
0

Nějak jsem na toto téma zapomněl přispět v odpovídající době do diskuse, resp. plno zlozvyků ( nebo i někdy úchylek...:-)))..), o kterých se zde píše, důvěrně poznávám, nedopsal bych asi nic nového. Ale tady už něco dopsat musím...konstruktéři auta za cenu dlouhodobé a složité práce odlehčují, novější generace mého auta, co mám, je dokonce při větším motoru a rozměrech o 40kg lehčí, než předchozí. No, já těch 40 kg hravě dorovnám...:-)))... jen cívku, palec, kondenzátor, kabel jke svíčkám a punčochu už nevozím...

Ko
Kostinen
30. prosince 2020, 13:30
0

Na tu opravování pozice točítka hlasitosti na rádiu je fajn roller na volantu!

K obřadům až zlovykům: Takové to zimní nadměrné či naopak žádné oklepávání botou od břečky až sněhu před vstupem na palubu.

reagovat
briza
30. prosince 2020, 14:39
4

Dost se koukám do vnitřního zpětného zrcátka, ale jsem tak překrásný, že prostě nedokážu odolat.

reagovat
Oh!Gust
30. prosince 2020, 16:08
0

Na toto odporúčam nový skriňový Citroen Jumpy (či iných súrodencov), v ňom som sa mohol obzerať v zrkadle bez strachu, že by som uvidel, čo je za autom. Milé gesto od výrobcu. Takto si aj šoféri dodávok môžu vyvesiť ružence a voňavé stromčeky, aby zavadzali vo výhľade vpred.

vojtacz
30. prosince 2020, 15:13
3

Otáčím se půlkou těla při couvání, protože prostě neumím couvat podle zrcátek. Paradoxně ve služebním dodávce couvám podle zrcátek. Většinou se snažím brzdit motorem a brzdy beru jako "když už to holt jinak nejde". Na co jsem ovšem vyloženě alergicky a vždy to komentuju, je zbytečné mlácení dverma. Auto není tank proboha.

No a samozřejmě rád spolujezdce upozorňuju na exotické povozy a ještě raději mávám na okolní Saaby.

reagovat
eLzyx
30. prosince 2020, 15:15
11

mým největším zlozvykem je považovat takové ty kruhové značky s čísly ohraničenými červeným okružím za doporučující, nikoliv zákazové.

reagovat
Kuře
30. prosince 2020, 15:32
8

Co? Ony nejsou?

BubaaCZek
01. ledna 2021, 09:35
2

To plati jen pro staré škodovky. Za deště.

Pochtli
03. ledna 2021, 13:58
0

Jó, rychlá jízda.. Už jsem "pár" poznámek od spolujezdců za "svižnou" jízdu schytal :D

beastar
30. prosince 2020, 15:18
2

Musim mit vzdy a vsude cista vnejsi zrcatka. Bez zaschle vody s bordelem. Kdyz vyjedu z wapky jdu to hned otrit. Nesnasim uvnitr auta prach a krouzky od kelimku... Nesnasim spinavy alu kola od brzdoveho prachu atp. To taky puliruju porad dokola. :D

reagovat
bitner
30. prosince 2020, 15:58
14

Jezdim Dacijou.

reagovat
beastar
30. prosince 2020, 16:43
5

Dachna rulez.

martin_100
11. ledna 2021, 03:19
0

Já teď zdědil Logana :-) Zatim smrdí na dvoře a odhodlávam se k jeho legalizaci :-) :-) :-)

S.
S.h.I.t.
30. prosince 2020, 16:06
2

No, mam pocit ze mym zlozvykem je vlastnictvi a rizeni auta samo o sobe. Ale vozim v aute asi tunu veci, uplne na nic... Ale jsou odlozene v kufru a proste tam jsou a cekaji, az je nekdo premisti kam patri, treba do sklepa...
Pak spojka. Nikdy jsem se nenaucil na krizovatkach vyradit.. proste tam necham kvalt a seslapnu spojku. Asi tim trpi, ale tech par tisic km zivotnosti asi uz ozelim.
A pak teplota v aute... ridi se proste jen podle me. Ostatni at is to nejak poresi.

reagovat
Bigg.I
30. prosince 2020, 16:39
3

neni to opruz? na tom furt stat jak na rýči? Ja si krasne vyradim, nohy odpocinou a cekam :D

beastar
30. prosince 2020, 16:45
7

Ja mam automat... :D

Bigg.I
30. prosince 2020, 16:48
0

Zatim su mladej a tak nejak me to razeni bavi :D bavilo me to ikdyz jsem jezdil po Brne. Ted uz me Brno nebavi a jezdim po mensim meste. Nevim, asi bych automat snad snesl jen u nejakeho veterana

PepaSFI
30. prosince 2020, 17:44
5

nejde jen o spojku, trpí tím i klikovka. Ona nemá žádný axiální ložiska, a když se na tom dlouho stojí, tak to nedělá dobře. Jo určitě jsou lidi co je jim to jedno, auto půjde pryč než se to stihne projevit, tak jak se vším, long life oleje, dochlazování turba, zahřívání motoru, no dyť to znáte. Já na spojce nestojím, není mi to příjemný, kolena už taky nejsou co bývaly, obzvlášť když nevím jak dlouho to bude trvat a taky jsem se učil od starých machrů na vozidlech kde na to byla potřeba taková síla že držet to přes červenou by znamenalo tři dny kulhat. A taky si myslím že dovedu zařadit na žlutou, nepotřebuju k tomu čas na rozmyšlenou. Mělo by to patřit k základním dovednostem. Blik cvak ratata, za dvě sekundy jsem na druhý straně křižovatky.

S.
S.h.I.t.
30. prosince 2020, 20:06
0

Obavam se, ze to auto odejde driv na neco jinyho nez spojku/motor. Aktualne mame spolecnych pres 200 000km, auto samotne pres 320 000km a asi zmizi na nerentabilni repasi podvozku.
Opruz... jak kdy. Samozrejme, kdyz mi to vadi, tak vyradim. Rozjet se z neutralu umim dost rychle, ale casto mi tp proste prijde pohodlnejsi. NEbo treba s offroadem se rozjizdim na dvojku a ctyrku taky preskakuju.

PepaSFI
31. prosince 2020, 09:57
0

možná odejde, možná neodejde. Dáš mi na to záruku?

Mechanik
31. prosince 2020, 10:04
5

Žena odrovnala spojku i s dvohmotou za pár desítek tisíc km, nechávala nohu na spojce furt. Nechal jsem jí to zaplatit a jak to najednou šlo

beastar
31. prosince 2020, 11:21
0

Chudak zena. Neni to domaci nasili?

Mechanik
31. prosince 2020, 12:33
3

Není, na manuálu trvala ona, já jí chtěl koupit automat, ale to né, že prý je to nuda, že chce řádit. No tak je to její spojka, já jí nezničil

beastar
31. prosince 2020, 13:12
6

Jo tak to je jeji boj. To je v pohode.

Trinom
31. prosince 2020, 13:49
0

Pepo, zklamu tě, každej motor má axiální ložiska, která jsou stavěná na namáhání od spojky.Neříkám, že nejdou zničit, ale chce to fakt hodně snahy.

Vojta
31. prosince 2020, 21:29
0

Jdou zničit docela snadno. Při běhu motoru jsou už pak celkem slušně mazána, tak to není taková tragédie, ale při startu dostanou na prdel fakt hodně. Takhle to pak vypadá...

eLzyx
01. ledna 2021, 11:51
1

mechanik: tak to je ještě dobrá. Bývalý kolega oddělal spojku za 2km. Jak se mu to povedlo, nikdo netuší. Byl to nováček, čerstvý papíry, měl odvézt poměrně zánovní auto (Fabii) na servis. Nedojel, chyběl mu asi kilometr.

gramo
30. prosince 2020, 17:31
8

To couvání s otočením těla a držením se spolujezdcovy sedačky je snad normální, ne?

-
Komentář upraven 30. 12. 2020, 17:31:36

reagovat
Opelfahrt
30. prosince 2020, 21:57
1

To vypadá jako, když bazarník parkuje BMW E32.

martin_100
11. ledna 2021, 03:22
0

Neni.

Cu
Curdin
30. prosince 2020, 19:13
0

U tý spojky je ještě varianta kterou jsem nesnášel u kolegy a to je opřená noha o pedál spojky po celou dobu jízdy, takže je pedál furt trošku sešlápnutý.

reagovat
ransom
30. prosince 2020, 20:33
5

Za jízdy si skoro furt trhám dlouhý chlupy z nosu.

reagovat
Irwinek
30. prosince 2020, 20:54
3

Používám blinkry, nebrzdím před každou zatáčkou abych na to hned po srovnání volantu hamtnul, pustím člověka na přechodu - občas, nepoužívám mlhovky ve městě, prostě dělám to, co ostatní považují za blbost :-D

reagovat
Mechanik
31. prosince 2020, 10:21
0

Souhlasím. Dokonce jsou i tací co mě vytroubí když někoho pustím z vedlejší

Holofaust
30. prosince 2020, 21:45
2

Nevyndávám věci z kufru. Jak je nepotřebuju, zůstanou tam a vozím je tam a zpátky dokud je zase někde nepotřebuju vyndat... krabice, kurtny, vercajk, tašky, starý hadry, pixle od vifu, prostě bordel... jak potřebuju něco naložit, tak to jenom zhrnu dozadu a zdar...

reagovat
Bigg.I
30. prosince 2020, 22:56
0

Jednu svoji pixličku od VIFU vozím už asi čtvrtý měsíc prázdnou, dokonce aj kanystr od oleje. Takže se s tímto u daily káry dokážu ztotožnit :D

Be
Beran
30. prosince 2020, 23:40
0

Nedokazu ridit v bunde.
Volant drzim levou rukou oprenou o dverni vypln.
Na cesty delsi nez ctvrt hodky potrebuju piti.
Kdyz se za mnou nekdo lepi, tak upozornim cestujici at si zkontrolujou hlavovky.
Kdyz jedu v patek z olmiku na ostravu tak se honim s polakama, tak 5x do roka.

reagovat
Kuře
30. prosince 2020, 23:50
0

První tři body 100% souhlas a čtvrtý nedělám jen proto, že mě to nikdy nenapadlo, začnu;))

PB
30. prosince 2020, 23:48
1

Radio na couvani si tlumim taky :D. Pri couvani se neotacim, protoze mam zrcatka. A motam si pri nudnej jizde copanky na vousech.

reagovat
Vojta
31. prosince 2020, 00:01
0

Že si u věcí, na které se musím soustředit to rádio vypnu, stejně tak že couvám vykloněný do středu auta to je normální. Ostatně je to tak lepší a je prokázáno, že člověk má pak lepší a přesnější kontrolu nad vozem (doporučím Mythbusters). Jinak mi ale v zásadě vadí, když mi v mém čistém autě někdo jí nebo pije a nebo se snaží nastoupit se špinavýma botama nebo jinak znečištěný. Na boty mám kdyžtak v kufru extra kobereček, o který si ostatní musí otřít boty, než je pustím dovnitř usoudím-li, že jsou moc nečistí.
Výdechy jsou mi tak nějak jedno, nestresuje mě ani rozdílná teplota na panelu vícezónové klimatizace, ale vlastně nikdy jsem ten vícezónový režim nepoužil.
Stání na spojce jinak neškodí spojce (pokud není v částečném záběru a tedy v prokluzu) ale škodí to překvapivě motoru, protože to namáhá axiální ložiska klikové hřídele (tahám případně tlačím setrvačník). Zejména to je ale špatné při startu motoru - tedy vždy startovat bez spojky.

reagovat
PepaSFI
31. prosince 2020, 09:55
0

ono to všecko platí jen někdy a někde. To couvání, jak už jsem psal výše, u spousty aut to nejde. Třeba u českého božstva, Octavie I je paradoxně líp vidět dozadu u kombi než u liftu. To zadní okno je tak vysoko a ležatě že přes něj se vůbec couvat nedá. To samý když budeš mít sportovní sedačky s hlubokýma bočnicema, z toho se nevykloníš a když jo, tak rozhodně nebudeš mít lepší kontrolu.
S tou spojkou jsem to psal taky, ony tam obvykle nejsou žádný axialní ložiska, jen hrany na pouzdrech co mají velice malou plochu a nedostatečné mazání pro dlouhodobou zátěž. Startování bez spojky taky není až tak jednoznačné, jsou auta co to nedovolí, mají na spojce spínač. Bere se to jako bezpečnostní prvek aby se to nemohlo nekontrolovaně rozjet kdyby bylo zařadíno. Zas třeba u Trabanta se startovalo bez spojky a bylo vyloženě zakázáno na spojce dlouho stát. Ono to nemělo spojkový ložisko, byl tam jen grafitový kroužek který nebylo dobrý dlouho drtit. Ať tak nebo tak, obecně platí že spojka se používá jen na dobu nezbytnou, dyť to je jak kdybych furt držel půl plynu protože to nestojí za to ubírat když budu za chvilku zas přidávat nebo kdybych měl furt napůl zataženou parkovačku abych ji při rozjíždění a zastavování pořád nemusel hledat.

po
potkanX
31. prosince 2020, 10:23
0

su auta kde sa nastartovat bez zosliapnutej spojky neda.

Mechanik
31. prosince 2020, 10:59
0

Však to su špatná auta

beastar
31. prosince 2020, 11:20
2

Jo? Oktavka?:D

PepaSFI
31. prosince 2020, 12:07
0

dokonce vím o případu kdy Toyota Yaris záhadně občas nechtěla startovat a po dlouhým zkoumání se zjistilo že to je shrnutým koberečkem. Záleželo na tom jak silně se ten spojkový pedál došlápl.

Vojta
31. prosince 2020, 21:25
0

Jak jako nejsou axiální ložiska? A co by ti drželo kliku na svém místě, aby nevandrovala sem a tam? Většina motorů má kluzná axiální ložiska s výjimkou třeba Wankelů, tam jsou jehličková. Sešlápnutím spojky pak buďto tlačíš nebo taháš za kliku (dle typu spojky) a tím je namáháš. Vyklonění samozřejmě dle typu auta. Nebudu to praktikovat u zaplechované firemní Dacie... :D

PepaSFI
01. ledna 2021, 10:03
0

ale samozřejmě že tam je něco co drží axiální síly ale zas aby si to někdo nevykládal pomýleně, rozhodně to není ložisko co může snášet cokoliv. Dobře je to vidět na tom obrázku co jsi dal výše. Plocha nic moc, mazání tlakem taky ne, jen drážky co tam roznesou trochu oleje, asi jako když namažeš vrátka do zahrady. Jak se to asi maže když na tom někdo stojí na červený, na volnoběh olej moc netlačí, průtok minimální. A jak jsi zmínil, když to někdo podrží na spojce při startu, vytlačí i tu trochu mastnoty co tam zbývala a pokud to bude držet dál, bude to zatížený bez oleje kdovíjak dlouho. Ono to vypadá jako chvilka ale motor po startu, než se ustálí volnoběh může mít i kolem 1500 otáček, i ten volnoběh má 800, takže to je docela štreka co to ložisko uběhne. Myslím že se shodnem na tom že ať už tomu chcem říkat ložisko nebo ne, zbytečně bych to netrápil když to není nutný.

Ještě dodám že dnes s těma olejema co se používají, to s kluzným třením není jednoduchý. Bezpopeláky mažou bídně a používají se takový viskozity že už by s tím ani ty vrátka nešly namazat jak je to řídký. Já třeba narážím na zajímavou věc u motoru Fiat FIRE 1,2. Když si někde otevřu nějaký olejářský katalog, obvykle mi to nabídne něco ve viskozitě 5w40, někdy dokonce 5w30. Doporučovaný olej od Selenie je ovšem 10w40. Tak a kdo má pravdu? Výrobce motoru nebo olejář který se nejspíš těmahle jednoduchýma motorama moc netrápí a napíše tam to nejběžnější co má? Můžu do motoru s hrníčkovýma zdvihátkama dát takový řídký šumáky? Ono by se nejspíš moc nestalo, při nájezdech co to typicky má se to asi neopotřebí, ale kdo ví?

Vojta
01. ledna 2021, 20:37
0

Ano, s tím co píšeš souhlasím, proto jsem to psal - vyšlápnutou spojkou dostávají ty axiály prostě zabrat a jsou to ložiska. Ložisko nutně nemusí být kuličkové, válečkové, jehličkové... i toto je kluzné ložisko :) Některé motory to mají řešeno jinak, ale právě proto jsem dával tyto dvě vyfocené - obě z motoru co měl najeto 150tkm a právě to ve směru působení spojky bylo na sračku a to druhé netknuté.
Co se týče olejů, to je dlouhé téma. Ostatně typicky motory bez vahadel s rolnama s prostým třecím kontaktem vačky vůči zdvihátku ty moderní oleje zabíjejí a je jedno jestli to je stará amerika nebo třeba Busso. Co se specifikací oleje týče, tak pravdu má výrobce, téměř vždycky.

PachezZ
31. prosince 2020, 01:05
0

Když jsou stahovací přední i zadní okna, stahuju je tak aby navazovaly :D
A taky často stírám ručně místo cyklovače...

reagovat
Galveston
31. prosince 2020, 07:52
2

V autě nikdy neposlouchám rádio. Neposlouchám ho vlastně nikde. Za volantem se vždy soustředím jen na řízení, hlídám ostatní účastníky provozu a odhaduji, co udělají. Auto řídím stejným způsobem, jako jsem kdysi řídil autobus. Jedu plynule, klidně, jako když jsem kdysi vezl děti na tábor s tím, že se žádné nesmí poblinkat. Nikdy neotvírám okýnka. Automatická klimatizace musí být neustále nastavená v rozpětí 20 - 22 stupňů a na medium. Nevyjedu z garáže, aniž bych nejdříve dokonale nevyleštil čelní sklo. A zadní. A taky boční... Při stání na světlech vždy vyřadím a zatáhnu ručku. Naprosto pokaždé. Nechápu, že někoho baví stát minuty oběma nohama na pedálech. A vypalovat brzdovkama zorničky těm za sebou. Výdechy ventilace musí být vždy otevřené a symetrické. Při couvání se neotáčím, vyřešila to zadní kamera. Zpočátku to byl hrozný nezvyk, hlídat tři zrcátka a ještě obraz na displeji. Už jsem si zvykl. Dále prakticky nepoužívám stěrače. I v dešti je spouštím minimálně. Prakticky nepoužívám ani ostřikovače. Nádobku doplňuji asi tak jednou za rok a stačí mi pár deci. K řízení auta přistupuji jako k zodpovědné práci, při níž mne nikdo nesmí vyrušovat. Moje žena to po desítkách let konečně pochopila a jakmile usedne vedle mne do auta, okamžitě přestává mluvit. Nastává soustředěné ticho.

reagovat
Irwinek
31. prosince 2020, 17:08
3

No nazdar, nádobu k ostřikovači doplňuji skoro pořád, parkuji mezi nádražím a magistrálou, čelní sklo je věčně zas.... a při jízdě v marastu jsem schopen jí vyprázdnit za cestu z Humpolce do Prahy. Zlatej Peugeot, tam byl obsah skoro 10 l :-D

Ra
Ragnarok
31. prosince 2020, 17:32
8

Nic ve zlém, ale s Vama musí být zábava cestovat.

Bigg.I
31. prosince 2020, 17:47
9

nez jet s takovym ridicem, sel bych radsi pesky :D

ransom
31. prosince 2020, 18:27
6

Rádio v autě taky nesnesu. Nikde ho nesnesu. Ale bez muziky nejezdím nikdy.

Viola Procházková
31. prosince 2020, 19:27
3

Ja myslim, ze si z nas ten pan utahuje.

ransom
31. prosince 2020, 20:41
-1

Desítky let potřebné k vycvičení manželky naznačují nevhodnou metodiku. Já prostě manželce podám dvoustovku a řeknu "drž hubu". Lidi se někdy diví, ale funguje to. Manželka je naprosto spokojená. Dvoustovka v pohodě stačí na cestu do Prahy. Na Chorvatsko jsem bral pětikilo a čokoládu. Vychází to plus minus kolem koruny za kilometr.

Mechanik
31. prosince 2020, 10:17
2

Tak já se přiznám, v určitých situacích nedodržuji uctivou vzdálenost. Ale asi to v ČR jinak nejde, myslím že to známe všichni

reagovat
po
potkanX
31. prosince 2020, 10:36
0

neviem ci je to zlozvyk alebo dobrozvyk, ale v meste kde je poulicne osvetlenie jazdim so sklopenymi prednymi svetlami. kedze v mojom aute sedim pomerne nizko a hodne dnesnych imitacii lesnych mechanizmov ma svetla vyssie ako ja oci tak moc dobre viem ake mile je byt neustale oslepeny od tych hyperlaserov, tak aspon ja nechcem oslepovat nikoho ani ked vychadzam z podjazdu.

reagovat
Franz Kafka
31. prosince 2020, 13:38
0

V Létě jezdím s levou rukou z okénka na frajera. Řídím jen pravou. Občas na dálnici řídím kolenem když třeba konzumuji kávu a snídani a je třeba konat naráz. U Alfy mám tendenci tu naftu podtáčet, protože spotřeba.

Fakticky mi je jedno, ale mám pocit, že diesel vás prostě časem promění na úzkostného strážce litrů.

reagovat
ReVolte
31. prosince 2020, 18:25
0

Tak mám jich dost, ale ne vždy a ne pořád. Když to ale vidím napsané, tak je to trochu OCD :)
- Čistý interier a auto
- Klima nastavená synchronně
- Lepím se někdy ve městě a párkrárt jsem se načapal u totálních loudů na okreskách kde je nomhu předjet
- Couvání s výklonem :)
- Absoultní minimalismus. V autě nesmí být nic navíc, nic nesmí zůstat, jen věco nutné pro řízení. Někdy mi to chybí a spolujezdci mi to i vyčiní :D
- Nesnesu parazitní zvuky kdekoliv
- Výhled z auta a obecně čistota omezující řízení mě deptá
Ale vše se ponižuje při použití služebního auta :D

reagovat
BubaaCZek
01. ledna 2021, 09:41
0

Ja si potrpím na decentní pořádek v autě. Co auto sdílím s dětmi (edit: a ženou) se má vize začala ohýbat a teď už s větrnými mlýny nebojuju a koukam raději jen ven.
-
Komentář upraven 1. 1. 2021, 09:43:57

reagovat
Ha
Hansoff
04. ledna 2021, 12:20
0

Ano, vozit v autě děti člověka dokáže vychovat tak, že dění venku věnuje mnohem více pozornosti.

JZ
Jan Zavrtálek
03. ledna 2021, 12:24
0

Já teda nesnáším, když mi někdo hrabe do nastavení klimatizace nebo autorádia, klidně ať si řekne, že potřebuje nějakou změnu, ale ať mi nematlá na ovládání :D Taky nesnáším ty pootevřený okýnka, dělá to jenom hluk a vzduch navíc se dovnitř žádný nedostane.
V minulé práci jsme měli mechanika motorů (obřích stacionárních motorů), když ještě jezdil favoritem/skoda 12, tak si prý cvičně každý rok udělal generálku motoru, sundal nápravy udělal ochranu spodku, rozebral interiér a kompletně ho vyčistil,. Té historce jsem nevěřil než jsem viděl jeho dvojkovou Octavii, která při nájezdu 80tis km vypadala a voněla uvnitř jako nový auto, když jsem viděl jak své děti (kolem 20ti let) nutí nazout si návleky na boty než nastoupí dovnitř, tak už jsem věřil všemu :D

reagovat
Pochtli
03. ledna 2021, 14:05
1

Dost často za jízdy umývám čelní okno. Vlastně skoro furt, nesnáším šmouhy, flákance, hmyzáky..

reagovat
martin_100
11. ledna 2021, 03:13
0

Hele Zlokočko na to otáčení celýho těla při couvání jsem se tě chtěl zeptat.... Jak při ty akrobacii vidíš do zrcátek? Mě při couvání stačí hlavou mírně otáčet ve směru u.ístění pravýho a levýhho zrcátka. Nějak při tom nemusim otáčet tělem ani se chytat sedačky. Mjohem lepší je držet volant a občas s nim pohnout než držet sedačku.

reagovat
Viola Procházková
19. ledna 2021, 09:53
2

Do zrcátek samo nevidím vůbec, ale zase si dobře protáhnu záda. Všechno má svoje výhody. Problém samozřejmě nastane, když chci vyhlížet zadním okýnkem zářnou budoucnost třeba z Toyoty CHR nebo jiného auta, ze kterého je prd vidět. To pak holt musím cestu odcouvat podle zrcátek. Zatím se to ale vždycky obešlo bez pomoci kolemjdoucích.

martin_100
19. ledna 2021, 18:54
0

Jsem vzyklej že otočenim hlavy docílim leda pohledu na obložení zadní štěny kabiny nebo na postel...... nebo taky na náklad. Podle toho s čim zrovna jedu. A tak ani u osobáku nekoukam dozadu. Ono v zrcátkách aspoň vidim boky auta což mi při manévrování přijde docela užitečný.
Ale jsem rád že umíš couvat i na zrcátka. to by měl umět každej.

St
Staromil
02. února 2021, 01:17
0

...s tím couváním...jen na zrcátka to někdy, vězte, fakt nejde. Couvám každý den, a to i několikrát, při parkování do garáže. Najíždět musím zešikma a trefovat se do vrat, co jsou na každou stranu tak 5cm od mých zrcátek, když pak už jedu mezi futry rovně ( to už na zrcátka jedu). Najet musím fakt docela přesně a v rozhodující chvíli vidím sice všechno možné, ale ne ta vrata, protože bočními zrzátky vidím podél auta, tedy za auto, kde v tu chvíli žádná vrata vidět nemohu, resp, jen zešikma v jednom, něco trochu by bylo vidět vnitřním. Otočení je daleko jednodušší, nekoukám na tři strany. To je jen jeden příklad. Couvám, jak je třeba, používám oboje. Když se vedle v případě potřeby nemohu chytit opěradla, že je třeba kvůli nákladu sklopené, jsem "vedle"...:-)))...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem