načítám data...

Totálně zklidněná doprava

Bezpečnost a šetrnost k životnímu prostředí, dvě nejfrekventovanější témata ve světě automobilové dopravy. Ačkoli je bezpečnosti věnovaná enormní pozornost, něco je pořád špatně. Ale co?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ty zprávy z posledních týdnů vás jistě nemohly minout. Počty obětí dopravních nehod neklesají, prakticky každý den nás média informují o dalším automobilu, který skončil pod koly vlaku. Situace se zdá být alarmující a nutně vyžaduje řešení. Abychom však s nějakým mohli přijít, musíme nejprve pátrat po příčinách tohoto stavu.

Automobil je již naprosto běžnou součástí našeho života. Téměř každý z nás má k dispozici alespoň nějaké auto. Vlastní auto je totiž báječná věc. S autem se vám otevírá celý svět, můžete si jet kam chcete a kdy chcete. Můžete vozit nemalé množství věcí i malé množství lidí. Nic však není černobílé. Se všemi těmito možnosti se pojí i jistá odpovědnost, kterou na sebe jako řidič musí každý vzít. Odpovědnost za své chování. 

Automobil totiž není dokonalý. Řízení vozu, ač se neustále vyvíjí a stále více se snaží řidiči usnadňovat jeho práci, je stále plně závislé na člověku a jeho správném chování. A člověk je tvor chybující. Důsledkem jsou dopravní nehody. Většinou o nic moc nejde, pár pomačkaných plechů, trocha starostí navíc. Ale ve vzácných případech si dopravní nehoda sáhne i na mnohem cennější věci, než je zrcátko či blatník. To potom dochází ke zranění posádek a v tom nejhorším případě i ke ztrátám lidských životů. A to už je skutečně vážná věc.

Společnost si závažnost tohoto problému uvědomuje a rozhodně ji nelze obviňovat z nečinnosti. Jsou tu státní i nestátní organizace, které se na seriózní (i méně odborné) bázi bezpečností v dopravě zabývají již dlouhá desetiletí. Pozadu nejsou ani automobilky. Ba právě naopak, posun v bezpečnosti moderních aut je naprosto fantastický. Přestože jde o prvky výbavy, které řidič možná nikdy nevyužije, zákazníci neváhají utrácet peníze za pokročilé asistenty a nechají se přesvědčit i argumenty pro lepší pasivní bezpečnost.

Ale tady narážíme na první problém dnešní dopravy. A ten tkví paradoxně právě v oné armádě bezpečnostních systémů. Automobilky se chlubí tím, jak jejich vozy dokáží samostatně řešit krizové situace. To jim určitě nechci vyčítat, protože v žádném případě nejde o klamavou reklamu. Auto dnes skutečně dokáže ve většině případů udržet samo sebe v jízdním pruhu, dokáže udržovat bezpečné odstupy od okolního provozu i překážek. Ale to všechno jsou jen asistenční systémy, mají v řízení pomáhat, v žádném případě nejsou konstruovány pro to, aby řízení zcela převzaly.

Zde bych si vypůjčil analogii z letectví – moderní letadla jsou vybavena tak, aby dokázala zvládnout celé přistání úplně sama. Přesto aerolinky tato zařízení svým pilotům dovolují používat pouze za špatné viditelnosti, v ostatních případech vyžadují, aby piloti s letadlem přistávali sami. Proč, když by to letadlo dokázalo samo a strojově přesně? Protože by piloti ztratili rutinu, protože by se přestali soustředit, protože by potom nedokázali reagovat, když by se něco pokazilo. 

A já mám pocit, že přesně tohle se nám teď trochu děje mezi řidiči. Když se v novém autě řítíte po dálnici 160 km/h, můžete si klidně přitom číst tento článek na displeji svého tabletu, protože auto monitoruje směr jízdního pruhu a provoz před vámi, takže pár vteřin nepozornosti zvládá pokrýt z vlastních zdrojů. Že byste něco takového nikdy neudělali? Opravdu? Nikdo z vás si nepřečetl příchozí zprávu na svém mobilu, nikdo nezadával cíl do navigace za jízdy? A napadlo by vás něco takového třeba ve staré Škodě Favorit?

Nepozornost je velmi nebezpečný fenomén. Ani ty nejlepší asistenční systémy dnes nedokáží zabránit srážce, pokud se stane něco neočekávaného. A takové věci se dějí každý den. Znamená to tedy, že bezpečná auta nesou vinu za nebezpečné silnice? Rozhodně ne. Na vině je vždycky řidič. 

I proto se ony vládní a nevládní organizace, které se bezpečností v dopravě zabývají, zaměřují především na řidiče. A tady mám pocit, že je jeden obrovský problém. Organizace jako BESIP se již léta zaměřují na neukázněné řidiče, řidiče piráty (to slovo vážně nemám rád, už ho nebudu používat, slibuji). Hlásají hesla jako ‘rychlost zabíjí’ a nebo moje vůbec nejoblíbenější – ‘auto je zbraň’ (ne, auto opravdu není zbraň, auto je dopravní prostředek). Těmto kampaním vychází vstříc i státní orgány, dopravní policie se v součinnosti s obcemi až obsesivně zabývá překračováním povolené rychlosti. Vytváří se tu obraz bezohledného silničního sígra, strůjce všeho zla. A každý záporák musí mít odpovídajícho kladného hrdinu, svůj opak.

V případě českých silnic je to tedy slušný řidič. Ten jezdí pomalu, má v autě reflexní vestu pro každého pasažéra a všechny provozní kapaliny ve voze přesně na předepsaných ryskách. Zkrátka Mirek Dušín českých silnic a dálnic. A takovému člověku se nemůže nic stát. Vždyť dělá všechno správně!

Jenže stejně jako u pilotů a asistenčních systémů, i tady dojde rychle ke ztrátě ostražitosti. Začne převládat pocit, že se prostě nemůže nic stát, protože má vlastní slušnost mě ochrání. Chodce ve městě ohrožují agresivní sígři, co jezdí jako šílenci a kvílí jim gumy. Když pojedu hezky 40 km/h, nemůže se stát nic špatného. Prostě nemůže. Jenže to je omyl.

Silnice zaplavily tisíce kladných hrdinů. Rychlost zabíjí, tak jsme všichni zpomalili. Ale pozorujte chvíli, co to s řidiči udělalo. Sledujte provoz na našich cestách. Řidiči omámení naučenými frázemi o bezpečnosti přestali přemýšlet, přestali sledovat své okolí. S očima přilepenýma pár metrů před auto se sunou provozem jako sice pomalé, zato téměř neřízené střely. Sledujete řidiče v rodinném kombi, jak se sune širokou městskou ulicí a na tachometru má 35 km/h – to samo o sobě není nic špatného, každý ať si zvolí rychlost dle svého uvážení. Ale pokud tento řidič ignoruje chodce na přechodech, projíždí křižovatky na červenou či registruje překážky na poslední chvíli a reaguje na ně zmateně, jako kdyby se právě probudil ze sna, to už špatně je. Vlastně je to mnohem horší, než kdyby se plně věnoval řízení a třeba i překročil povolenou rychlost.

Bohužel naše úřady v tomto ohledu nepatří mezi nejpružnější a ani média se od honu na nezdárné uličníky odmítají posunout dál. Ze slušného řidiče je vychováván nesvéprávný jedinec, jehož život garantuje předepsaná rychlost a reflexní vesta. Když potom takový řidič předpisovou rychlostí vjede na železniční přejezd, aby se tu srazil s projíždějícím vlakem, šokovaný reportér vyslýchá zástupce správce železnice, jak je možné, že tu tak nebezpečný přejezd stále je. 

Nejsledovanější nebezpečný přejezd dneška se nachází ve Studénce, kde před lety došlo k tragické nehodě polského kamionu a rychlíkové soupravy. Nebezpečný přejezd je tu vybaven signálními světly, zvukovým znamením a závorami. Ne dvěma závorami, ale hned čtyřmi. Další smrtelné nebezpečí prý skýtají naše špatně značené dálnice, kde se řidič pro absenci výstražných cedulí může omylem dostat do protisměru. Viděl jsem záběry takového omylu, řidič si musel i s malým osobním autem nadjet natřikrát, aby se do protisměru dostal. 

Není už na čase si říci, že ignorovat rudé blikající světlo na přejezdu i padající závory může jen idiot? Že jen idiot se na dálničním nájezdu otočí o 180°, aby následně několik kilometrů míjel troubící auta, která se řítí proti němu, aniž by pojal podezření, že je něco špatně? A že idioti za volant zkrátka nepatří? Přestaňme už prosím s tou obsesí okolo rychlosti a začněme si všímat řidičů, kteří ukonejšeni vlastní slušností přestali sledovat své okolí a stali se tak sobě i ostatním velmi nebezpeční. Je na čase přestat s podporou řidičovy nesvéprávnosti. Řízení není jen o předepsané rychlosti (popřípadě znalosti pravidla ZIPu, ale to se už bere jako vyšší level), je to komplexní činnost. Sledovat situaci okolo vozu a adekvátně na ni reagovat je práce řidiče, je to jeho odpovědnost a byl k tomu náležitě vyškolen. Nikdo jiný za něj tuto práci neudělá, ani retardéry, ani radary, ani ještě větší cedule.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jaromír
26. července 2019, 11:32
5

Amen

reagovat
beastar
26. července 2019, 11:33
6

Za mě teda dneska naprostý souhlas. Příklad s joudou a jeho 35 kmh přesný. Stejně tak jsou fajn lidi co naopak zastavují na každém přechodu. Semafor už raději na oranžovou nikdy neprojedou a značka 70 pro ně znamená 40. A velmi vnímám i to, že se to fakt šíří jak mor.

Není problém se chytit v malém provozu do vláčku takových slušných individuí, bez špetky uvažování a sebereflexe. Jedou zasebou konstantně do zatáček brzdí hluboko pod limity. Na vše reagují zašlápnutím brzd.

A ano věci jako rychlost zabíjí atd. Jen nesmyslné vyhazování peněz. Lidi neumí a nechtějí se učit řídit. Tak aby uměli řešit krizovky a neohrozit okolí a sebe. Kdežto a teď k analogii. Piloti trénují pravidelně krizové situace. Jsou pod dohledem relativně kvalitních lékařů. Absolvují psychotesty a ano pravidelně přistávají přestože na většině letišť je autoland možné využít. Stejně jako ten tenpomat na dálnici.

Mimochodem dokud budou net zamořovat videa typu...look mom fckin Tesla drivin lajk e ...lajk beta den jů... Kde ten imbecil ojíždí starou či spí místo řízení. Lidi si budou myslet že dnes už stačí jen držet volant.

reagovat
sheogh
26. července 2019, 12:49
2

Presne, jako bys psal report z Brna. Nekdy mam pocit, ze me rizeni vlastne spis obtezuje, a priste bych radsi jel taxikem. Jedinej duvod jsou tihle kripli na silnicich

martinus
26. července 2019, 13:29
0

Jezdit taxíkem taky není výhra. Někdy ke konci minulého roku jsem zažil taxíkem takovou jízdu, že už se mi do žádnýho nechce nastoupit. Cestuju hodně do zahraničí a tágo využívám k dopravě z/na letiště. No, onehdá jsem přiletěl těsně před půlnocí, na letišti vzal tágo, bydlím cca 25km za Prahou, tak se dročkař projede. No, taxikáři jsou blbečci, co udělají všechno pro to, aby ušetřili palivo. Takže po najetí na dálnici jedeme za kamčákem, nalepený na zadní traverze. Pak teda se taxikář rozhodl předjíždět. Tak to rozjel na 110 a šup ho přímo před ten kamion. No bylo to o půlnoci, provoz byl asi takový, že co kilometr to kamion a pět osobáků. Tenhle manévr opakoval pravidelně. A když jsme jeli bez provozu, tak plynulost = 0, chvíli jedeme 115, chvíli 130, zpomalit, zrychlit, jako by superb 3 neměl tempomat. Nevím, třeba nemá, ale i tak průměrný řidič zvládne držet rychlost na prázdné silnici zcela plynule.

Abych nekřivdil všem taxikářům, tak jel jsem i s dobrýma, většinou si s nima i rozumně popovídám, ale občas se najde fakt totální idiot, tak už s nima jezdím jen po Praze, na dálnici se bojím, takže když vímm, že po příletu pojedu domů a ne do kanclu, tak si nechávám auto na letišti, cítím se tak bezpečněji.

sheogh
26. července 2019, 15:29
1

Jo, to kazdopadne, obcas to holt nevyjde. Pro me jednou prijel pan s obligatni Thalii, ve ktere zrejme pred chvilkou stehoval nejakej matros na chatu, vsude bordel, omitka apod... Dalsi jel po meste jak prase a ted nemyslim rychlost, ale mysky, lepeni 2cm na auto pred nim apod.. Dalsi vyrizoval celou cestu neco urcite strasne dulezityho na FB, takze jel v rozmezi 15-40km/h.. Ale v drtive vetsine pripadu je to v pohode...

Nejlepsi zapich mel kolega s drink&drive - ridic jel v noci po Videnske (Brno) pres 80, a kolega mu jeste rika: tady casto stavaji vecer a meri, mozna byste mohl jet pomaleji. Typek, ze pry je to v klidu, ze je prece D&D... No zmerili je, stopnuli, a tomu ridicovi sebrali papiry :-D

BigBen
26. července 2019, 11:52
2

Díky všem možným asistentům v autech se lidi čím dál tím méně musí věnovat řízení. Takže vychytávky co měly původně pomoci bezpečí na silnicích způsobují přesný opak. Lidi se nevěnují řízení a mají méně času na reakci, protože si blížícího nebezpečí všimli pozdě. Potkal jsem takhle chlapa v moderním prémiovém sedanu kde lze očekávat spoustu asistentů. Jel tunelem Blanka asi tak 45 kmh v pravém pruhu a občas s levým kolem na dělící čáře. Nevypadalo to, že by chtěl někoho předjíždět. Podezřele se motal. Opatrně jsem ho začal předjíždět a díval se mu do kabiny zda ho třeba nestihla mozková příhoda. Prdlajs, levá ruka na volantu se svítícím mobilem, pravou rukou šmátral v infotainmentu auta a čuměl na displey uprostřed. Jestli potřebuje úřadovat tak si má sednout do kanceláře a ne jezdit po městě. Takhle akorát brzdil provoz a vytvářel nebezpečné situace. Speciálně v tunelu, nemohl si vybrat lepší místo...

reagovat
martinus
26. července 2019, 13:15
0

Takových expertů potkávám každodenně dost, neustálé vyjíždění do protisměru. Na víceproudé silnici neschopnost udržet se ve svém jízdním pruhu. Zig-zagování mezi dělícími čárami. No, mobil, infotainment apod. je jedna z variant, druhá varianta je, že polovina lidí jezdí zfetovaná. Dneska kdo nebere nějaká antidepresiva, anxiolytika a já nevím jaké ještě pilule, jako by nebyl. A když se to zkombinuje vše dohromady, tak vznikají tyto nepochopitelné a nebezpečné situace.

Martin Martin
26. července 2019, 20:40
0

To bude automat udržování směru O:-) Je to fajn, když člověk něco hledá ...

Vavris Vavrisovic
26. července 2019, 12:04
5

...ještě bych doplnil, že slušný řidič zásadně nepředjíždí a zároveň ani nenechá odstup pro ty, kdo by snad předjíždět chtěli... ...tedy ty zlé, ošklivé, piráty.

Pokud traktor nebo LIAZ jedou opravdu pomalu a slušný řidič najde dostatečně dlouhou rovinku a k nebezpečnému aktu předjíždění se výjimečně odhodlá, učiní tak zásadně na nejvyšší převodový stupeň v rychlosti okolo 50 km/h, takže mu nakonec v jeho Thalii nebo Fabii nestačí ani ta dlouhá rovinka a následuje paralyzované čekání, zda mu protijedoucí dodávak milosrdně uhne do příkopy anebo se o ni rozmaže.

Od začátku roku už jsem této situace byl svědkem třikrát! A děsila mě ta absolutní paralýza a nečinnost - oni prostě neprováděli žádnou reakci, žádná snaha přerušit předjíždění, nebo se nějak uhnout - jen nečinné čekání, zda to stihnou nebo se o někoho rozmažou. Brrr :-X

reagovat
Ni
Ninjaherb
26. července 2019, 12:31
8

ad předjíždění bez podřazení: tady by byly zlatý automaty. 2 úrovně řidičáků, kde na manuál by byly vyšší požadavky, protože i řidič musí být s manuálem o kus schopnější.

ad předjíždění celkově: Já jsem se třeba v autoškole ani jednou nepodíval na dálnici. A zároveň jsem ani jednou neměl možnost šlápnout na plyn skutečně až na podlahu. Tam někde vidím taky původ toho hlemýždího tempa při předjíždění, nebo v připojovacích pruzích na dálnici. Tam se má dávat plnej kotel v podstatě vždycky, ale to je myslím pro spoustu lidí "pirátství" nebo "nebezpečný". Včera se mi stalo přesně tohle, když se expert připojoval při výjezdu z benzínky na D1 asi v 70km/h víc jak 100m od konce připojováku.

sp
spooon
26. července 2019, 14:03
3

Tak to sem měl teda zlatou autoškolu. Asi před deseti lety, jedno z aut byla Primera GT se 150 koníky, a asi 3 sem byl i na dalnici, kde instruktor říkal, že jestli nedokážu na připojovali zrychlit alespoň na 100km/h, tak si budu muset oddálit zkoušky a připlatit jízdy :-D celkové to byla docela dobrá autoškola, chceš si zkusit rozjezdy? Tak šup na kopec a trénovat rozjíždění bez plynu s fabkou HTP nebo co to bylo za bídu.

Ale jinak samozřejmě souhlasím, když někoho vezu a v připojováku jdu na 1 a 2 do omezovače, tak se na mě koukaji jak na vraha. Jako při předjíždění, pěkně podřadit na 2 něj do 4-5 tisíc a jedem.

Pochtli
26. července 2019, 14:57
0

Přesně takhle bohužel dopadlo moje první předjíždění v reálném provozu po autoškole. Bohužel ne v každé se učí věci pro reálný život (ohleduplnost, svižnost, mít přehled o svém okolí), takže něco jako "podřaď o 2 stupně a šlápni na to" mi v tu chvíli dost chybělo. Pokud tohle dělá řidič se starším datem řidičáku jak rok, měl by přijít aspoň na rok o papíry.

XT
XTad
26. července 2019, 17:43
0

Tak vytaceni do omezovace je zase druhy extrem. Pokud se clovek nepripojuje s HTP v kopci za plného provozu, tak rozkutálet v klidu na 90/100 (rychlost kamionu) v pripojovaku jde kazde auto. Stejne tak predjizdeni, při kterem je nutne tocit motor do cerveneho je uz asi samo o sobe docela nebzpecne (i když tady lze chapat to, ze je lepsi predjet co nejrychleji, uz kvůli tem zamnou).

Martin Martin
26. července 2019, 20:43
1

To jsem měl taky kliku na učitele v autoškole. Kdo neměl 3 nejvíc po 50ti metrech dostal zdupa. Rozjezdy do kopce se trénovaly, až spojka smrděla. Křižovatky jsme brousili tam a zpět. Popsal nám, všechny záludnosti a drobnosti řízení. A pak vzal každého na neoznačenou křižovatku, tam každý jel, jako by rovně byla hlavní a pravidlo zprava neexistovalo. Tak nám tak dupnul na brzdu, že si tu modřinu od pasu pamatují dodnes :-D

Cu
Curdin
27. července 2019, 00:33
0
Cu
Curdin
27. července 2019, 00:36
0

To mělo být o vlakno níž. Omlouvam se.

PepaSFI
27. července 2019, 13:00
1

jo, to může být, tady se trošku matou pojmy. Existuje asistent nouzového brzdění, to je systém který rozpozná prudké brzdění a pomůže brzdit na plno maximálním možným účinkem. A pak je systém automatického protinárazového brzdění který dokáže sám brzdit při zjištění překážky. Těžko říct jestli brzdil řidič nebo automat. Nejel rychle, mohl to být prostě předvídající řidič. Zkrátka když je někde autobus a kolem něj se hemží šklebouni, je téměř stoprocentní pravděpodobnost že některý vyběhne kam nemá. Furt ve střehu! Kdyby ten fakan byl o dva kroky pomalejší, neudělal by s tím nic ani řidič ani automat.

ma
martinw
26. července 2019, 12:05
0

Jsem skromný, pro začátek by stačilo kdyby každý kamion měl systém nouzového brzdění. A policie by mohla konat viditelně a preventivně, zatím to vypadá že žijou pouze z pokut který se zaplatí na místě a o nic jiného jim nejde.

reagovat
bkralik
26. července 2019, 12:39
0

A není systém nouzového brždění opět jen další asistent-obezlička, co naopak ve výsledku situaci zhorší?

ma
martinw
26. července 2019, 12:41
0

můj předpoklad je že na cestu nekoukají už teď... I bez těch obezliček

PepaSFI
26. července 2019, 14:31
0

systém nouzového brzdění, pokud myslíš to co v osobákách zvýší tlak v brzdách a změní režim ABS pokud na to prudčeji šlápneš, tak to kamiony nepotřebují. Ony mají vzduchové brzdy a ty se chovají jinak. Spíš je problém s tím brzdit citlivě, proto a taky kvůli šetření provozních brzd se taky hojně používají různé způsoby zpomalovacího brzdění, motorové brzdy, hydraulické nebo elektrodynamické zpomalovače. A taky ten kamion může mít až kolem 40 tun a kdovíjaký náklad. To se nedá jen tak brzdit bez trochy rozumu. ABS by se stejně snažila držet kola v pohybu aby to drželo směr protože ztráta směrové stability je to nejhorší co může kamion potkat. Odborně se tomu říká kudla nebo jednička, zkrátka zalomení soupravy, návěs napříč, tahač zadkem napřed.

Zkrátka je to zas jen o lidech. Když si nenecháš odstup, nezbyde ti místo na brzdy. Když ti ten odstup nějaký hňup v osobáku vezme protože se neumí plynule zařadit po předjíždění, zas nemáš místo na brzdy, akorát se můžeš utěšit tím že za to nemůžeš a on dopadne hůř.

Popravdě řečeno, já se těch vzadu dost bojím, je to něco s čím nemůžu nic dělat a to mi vadí. Dnes jsem jel z nákupu a za mnou několik kilometrů nalepená dodávka. Jel jsem takovou mírně nepředpisovou rychlostí, tak kolem 100kmh, plná čára, zatáčky a ten hňup byl za mnou 2 metry, chvílema i míň, to už jsem ani v zrcátku neviděl ten znak mercedesu jak byl blízko. Kdybych musel jen zpomalit, neměl by nejmenší šanci reagovat. Je takový hovado vůbec při smyslech?

ganmiki
26. července 2019, 14:58
0

Jen dodatek k lepičům, když se mi to stane tak naprosto v klidu, tedy žádný brzdy, prostě jen sundám nohu z plynu, začnu na rovném přehledném úseku zpomalovat až k hodnotě kdy mě lepič předjede a pak si rychlost zase v klidu upravím podle sebe, je to pro mě mnohem méně stresující než jet x km s lepičem na zadním nárazníku.

PepaSFI
27. července 2019, 12:47
0

a hele tady se mi neuložil příspěvek, takže ještě jednou. Jo, já taky každého rád pustím před sebe, radši budu mít blba hezky před sebou kde na něj vidím a můžu se podle toho zařídit. Odstup přede mnou je moje volba, moje pohodlí a bezpečí. Jenže když je ten vzadu extremní debil, nalepí se tak že i při parkování si dávám větší mezeru, v místech kde očividně není možné předjet ikdybych mu uhnul kdovíkam a nechal ho jet přes plnou čáru, pak se s tím nedá nic dělat než nadávat a doufat že ten vůl neudělá nějakou ještě horší kravinu.

Velkej Mara
26. července 2019, 12:07
3

Podepisuju. A nejhorší je, že za těch 11 let, co řídím, se počet těchto ovcí - řidič pro ně není správné označení - podezřele rozmnožil. "Všechny značky je nutné bezvýhradně dodržovat, jezdit se musí hlavně pomalu čili bezpečně a když už něco pokazím (což vlastně není možné, jedu přece přesně podle předpisů, jak nabádali v televizi!), auto to za mně vyřeší."

reagovat
Beny
26. července 2019, 12:16
3

Naprostej souhlas. K těm idiotům co tvrdí že je auto zbraň - pověsit za koule do průvanu. Schválně si zkuste představit předmět, kterej se nedá použít jako zbraň. ;-)

reagovat
Skipper
26. července 2019, 12:52
8

Částečné souhlasím, ale přijde mi, že článek je napsán jen a pouze na základě autorových dojmů. Při své práci se dostanu k ne zrovna malému počtu dopravních nehod, ale příčiny si popravdě analyzovat netroufám. Je jich totiž opravdu moc. Zatím teda ani jednou jsem se nesetkal s nehodou, kterou by zapříčinilo spoléhání se na asistenční systémy. Ale setkal jsem se s nebezpečným předjížděním, kde tyto nehody končívají obvykle nejhůře a bohužel jsou to právě piráti mezi náma, kteří je mají na svědomí.Ti, kteří chtejí jet 160 na okresce a to auto jedoućí 95 jim prostě vadí. Pak nepřizpůsobení rychlosti stavu silnice. Když je náledí, tak 130 opravdu není přiměřená rychlost. Dále následují nedání pŕednosti a nepozornost kamioňáků na dálnici. Další v pořadí by asi byl alkohol a drogy. Bavím se zde o smrtelných nehodách, ne o ťukancích s nutností výmény blatníku. Exoti jedoucí po okreskách 80, jistí si svou mravní nadřazeností nás asi můžou srát, ale obecně smrtelné nehody nezpůsobují. Takže ano, kampaň Besipu dovedu pochopit.
Musím říct, že i já jsem překonal jistý vývoj. Kdysi jsem taky přehánél svoji fungl novou Felicii až nelidskou rychlostí. Když se pak ale začnete setkávat s následkama podobného konání u jiných, tak to značně ovlivní Vaśe chování. Když jsem tady před časem na blogu četl popis jistého petrolheada, jak jezdí na okreskách rychle, tak mi to nedalo a musel jsem ho zdrbat.
Co by mohlo skutečné pomoct? Tolerance mezi náma. A to i vůči těm, kteří v tom méstě jedou 40. Zdrží nás o kolik? Tři minuty?

reagovat
martinus
26. července 2019, 13:13
5

K tomu jen malý komentář. Mě třeba vůbec nevadí někdo, kdo jede ve městě 40 km/h. Mě vadí, když tři takoví jedou vedle sebe ráno na pražské magorstrále a před nimi 100 metrů nikdo. Když pojedou tři takoví za sebou v pravém pruhu, tak ať si jedou třeba 20.

Na okreskách mi taky nevadí jeden, co jede 70, když jich ale jede 5 za sebou bez mezer, tak je prostě ani s relativně silným autem nepředjedu snadno. Pak buď můžu jet taky 70, to se mi ale moc nechce a nebo prostě celou dobu hledám, kde a jak je předjet a to opravdu není v dnešním provozu jednoduché. A v podstatě dneska neexistuje auto, s kterým by nebylo za mormálních podmínek bezpečné jet 100 km/h (tachometrových, tedy něco lehce přes 90 skutečných).

To výše uvedené jednání považuji za bezohledné od těch, co nemají schopnosti na to jet rozumně rychle.

Jimi
26. července 2019, 13:18
6

ono je to i o nepsaných pravidlech, o slušnosti, gentlemanství, jednoduše nikoho zbytečně nezdržovat a nepřekážet na silnici. Každý se chceme v nějakém rozumném čase dostat do cíle. Když jedete delší trasu a narazíte na pár nesmyslně pomalých "vláčků", tak si říkáte, že je tady něco špatně... hodně lidí zkrátka neumí a nesnaží se naučit dobře řídit.

D
D
26. července 2019, 13:21
0

Toto je velmi rozumný názor. Připojuji se k tomu. Dodal bych,že naopak kampaně BESIPU považuji převážně za smysluplné a věnují se tam všemu a z různých úhlů pohledu, i cyklistům a chodcům. Nechci nikomu nahlížet do svědomí, sám obcas v autě zanadávám, ale dost mi pomáhá si sám uvědomit, co všechno jsem v autě zkazil jà sám. Tudíz trocha tolerance namísto nadávání do "debilů" a snaha vysvetlovat a propagovat slusnou a argumenty podporenou formou je urcite lepsi metoda, jak neceho dosahnout. To ostatne neplati jen u dopravni bezpecnosti.

Martin Martin
26. července 2019, 20:48
4

BESIP to zabil tím podtónem, že ten, co porušuje pravidla je ten druhý a je to hajzl. Nikde tam není, to jsem já a udělal jsem chybu. Vždy je to mladý, agresivně jedoucí hajzl, nejlépe v černém autě. Tedy aspoň, co jsem na to musel koukat ve frontě na dopravce.

Zajda
27. července 2019, 11:40
2

martinus: Na Valašských zakroucených okreskách tyhle vláčky oslů potkávám denně. Hlemýždí tempo a diskotéka brzdových světel. Půlka vagońků by chtěla jet rychleji, ale předjíždět neumí, tak se ještě víc nalepí na auto vepředu, mají snad pocit že budou mít lepší příležitost k tomu předjíždění. Překonat pak takový útvar, co ještě vybočuje v levých zatáčkách do protisměru je složité. Zvlášť na cestě kde je jen pár vhodných míst. Zařadit se do něj jde jen na výjezdech ze zatáček, nebo se musí předjet celý najednou.

Ča
Ča Snač Aj
28. července 2019, 19:19
0

Souhlasím se Skipperem. Jinak mě samotnému nějak nevadí pokud někdo jede pomaleji, pokud se necítí na to jet rychleji, je to lepší. Jen nesmí bránit předjetí (zrychlovac/blokovac). Co mě ale neskutečně vadí a vídám to hlavně když jsem v ČR :( je nebezpečné předjíždění. Ať už to je naslepo do zatáčky nebo před horizontem nebo musí nekdo za každou cenu předjet kamion co jede 88 i když sám 5 a půl chcíplého koně nerozjede se a předjíždí ho tak dlouho až někoho potká.. a potom lidi co jedou v klidu v protisměru do zatáčky i když nemají šanci vidět co je za ní. Ad vláčky: když už takový dojedu, tak často je takova cesta, ue nemívá moc smysl ho předjíždět, preladim na rádio Vltava a kochám se. Lepší dojet o 10min později než se zbytečně stresovat.

Zajda
29. července 2019, 09:29
1

Ča Snač Aj: Dovolím si oponovat, právě na takovýchto cestách je zdržení největší. Jestli na rovince jedeš 90 nebo 110 fakt není skoro rozdíl, ale v tom zakrouceném když mám volno tak prostě jedu o půlku rychleji celou cestu než takový vláček, aniž bych vůbec musel překračovat rychlostni limity nebo se blížil limitům běžných eko pneu. A horší než samotné zpomalení je neplynulost. Pořádne nevidíš před sebe a musíš dávat pozor co vyvedou. Stačí jeden cyklista na cestě a díky sledování nárazníku 2 metry před sebou namísto situace na cestě pak nastávají totálně panické reakce, klidně až do úplného zastavení.

Ča
Ča Snač Aj
29. července 2019, 10:47
0

Rozumím, ale pokud je onen vláček prostě moc dlouhý, na většině cest stejně nemám šanci ho rozumně a bezpecne celý popredjizdet. Tak to prostě akceptuji, nechám si větší odstup a sám může díky tom jet plynule. I když pomaleji. Nebo si prostě zastavím na kafe :)

Zajda
29. července 2019, 11:26
2

No, o tom se tu taky celou dobu bavím, pomalu jedoucí auto akceptuju, máme různá auta, schopnosti i rozpoložení. Ale pomalu jedoucí vláček nalepený na sobě je prostě skupina ignorantů co nepatří na cesty. Stejně tak pokud někdo blokuje předjíždění (často nevědomky) když se potácí v protisměru. Není problém použít silnici klidně po celé šířce, velký problém ale je pokud kvůli tomu jiný řidič musí dělat korekce.

Pochtli
26. července 2019, 15:04
2

Doplnil bych ještě jednu dost zásadní věc - úplně se z aut ztrácí vnímání rychlosti, ať už vinou odhlučnění, přeposilovaného řízení apod. Zkuste si porovnat jízdu v obyčejném favoritu/feldě a v dnešním rapidu/fabce.

reagovat
ganmiki
26. července 2019, 15:16
0

Ano, ale je to špatně? Mě se to třeba líbí, odhlučnění, dobrý podvozek a slušný audio mi jednoznačně zlepšují zážitek z jízdy a jako magor nejezdím, stejně je to všechno jenom o lidským faktoru, jezdit jako prase a někde se rozšťípat můžeš i ve vyklepaný řvoucí felině.

Pochtli
26. července 2019, 15:34
1

V kontextu bezpečnosti ano, protože řidič jede méně opatrně. U utlumeného auta bez větší odezvy je vnímaná rychlost pocitově mnohem nižší než je ta reálná. Pak má člověk tendenci se víc nudit a blbne s mobilem apod.

ganmiki
26. července 2019, 15:38
0

Nesouhlasím se zobecněním. Řidič kokot ano, řidič nekokot ne o tom to celý podle mě je.

Pochtli
26. července 2019, 15:52
0

Ne každý jako zážitek z jízdy bere pohodlně se houpající koráb v moři libých tónů. Při téhle konstelaci + předpisová rychlost se prostě mimo dálnice nudím.

ganmiki
26. července 2019, 16:06
0

Ale o tomhle jsme se přeci nebavili, nebo jsem to špatně pochopil, já to bral tak, že si stěžuješ, že díky nesporně kvalitnějšímu zpracování ( některých ) aut v oblasti odhlučnění pak řidič díky zhoršenému vnímání vlastní rychlosti nepřizpůsobí tomuto své soustředění a to podle mě nemá z dodržováním nějaké povolené rychlosti či poslechem hudby nic společného, když se nebudeš věnovat řízení dostatečně tak se vymeleš i v neodhlučněný káře ve který pojedeš 30km pod stanoveným limitem pro to místo a rádio nezapínáš protože ho ani neslyšíš.

Pochtli
26. července 2019, 16:23
1

Myslel jsem to tak, že díky příliš malému množství podnětů při řízení auta pozornost člověka postupně otupí = nesoustředění se na jízdu. A pak už je jedno, jestli kouká po ženských, usíná nebo píše smsky, jen se tím dramaticky zvyšuje pravděpodobnost havárky.

Skipper
26. července 2019, 19:20
3

Pochtli - já Ti rozumím. A souhlasím. Obecně platí, že auta jsou zábavná, když se blíží nějakému svému limitu. A ty starší krumple mají své limity docela často i v oblasti legální rychlosti. Kdežto nové auto Tě zcela odizoluje a máš pocit, že hraješ spíše videohru. To pozornost ulítne jedna dvě.

Ev
Evlo
27. července 2019, 13:32
-2

V beznych autech rychlost normalne vnimam furt stejne jak pred lety, stejne tak v luxusnich autech to neni tak vyrazne, stejne jako pred lety. Obzvlast diky zkrabicovani aut je fakt casto 110 limit a cokoliv vic uz je neprijemne.

ToMyx
30. července 2019, 14:03
0

Pochtli/ Skipper: Souhlas. Možná bych ještě doplnil, že starší, méně izolovaná auta poskytují více signálů (zvuky, otřesy ve volantu, pedálech a pod.) už ve fázi, když se k jejich limitu začínáte přibližovat. U novějších aut (ve valné většině) tolik informací o dění kolem auta není a pak je pozdě, kdež se de na plné brzdy na apexu. Plné brzdy, to je taky další sranda spojená s citem v pedálu. Jsem moc rád za pomocníčka krizového brždění, díky tomu i moje hezčí polovička zabrzdí rodinné kombi, když potřebuje. Ale pokud se bavíme o citu v pedálu, tak ho je čím dál méně. Maximálně přeposilovanost a jedovatý nástup. Mně se tohle nelíbí, jsem radši, když vím co se děje.
Takže pod videohru se podepisuju. Je to škoda.

Mo
Mooney
26. července 2019, 15:11
1

Autoškol jsem dělal už více jak před 10 lety ale ten zážitek z lidí co dělali závěrečné testy nejde zapomenout. 5 jich to dělalo už napodruhé, asi 4 po třetí, jeden kluk napočtvrté (přitom měl před magistrátem zaparkovaného Megana) a jedna holka už je dělala po sedmé. Takže se na to stejně nepřipravovala, ale prostě už to muselo vyjít. Když pak takový lidi dostanou řidičák, nedivím se, že to je jak to je. Nechal bych to na dva pokusy a další pokus až třeba za dva roky až ten člověk dospěje.

reagovat
Skipper
26. července 2019, 19:22
2

Průměrné IQ populace se pohybuje kolem 100 bodů. A mnoho lidí hluboko pod průměrem ten řidičák má. Jediné co z toho plyne pro ostatní - dávat si bacha. Nepočítat s tím, že mi někdo uhne, že mi udělá prostor, nebo že udělá logickou a předvídatelnou věc. Naopak. Prostě je potřeba jezdit na jistotu.

Sedrik
26. července 2019, 16:26
5

Pěkně napsáno a celkem souhlasím. Jen si nemyslím, že to je reálně v našem provozu tak strašné - najezdím málo, takže možná mám jen štěstí, ale jezdím "podle hlavy", nikoliv podle předpisů a pokuty nedostávám. Neznamená to, že bych předpisy cíleně porušoval, ale po přehledné státní jezdím 120, v přehledných úsecích předjíždím přes plnou a při předjíždění nezřídka překročím povolenou rychlost i o 70km/h (předjet 2 auta na devadesátce - to je hned :))

V dobách, kdy jsem měl radikální názor na všechno jsem si říkal, že řešením by bylo zavést spoluodpovědnost autoškoly za spáchaný dopravní přestupek. Ne za všechny, ale za ty skutečně nebezpečné - tj. například ty, kde dojde ke zranění/smrti a také ty, které jsou skutečně "prudící" jako je jízda v levém pruhu, bránění předjíždění, nepoužívání blinkrů a pod.

Prostě by se vyměřila pokuta a X procent pokuty by zaplatila i autoškola, kde dělal řidič výuku a zkoušky.

Efekt (alespoň v mém mladém a naivním mozku) by byl takový, že by autoškoly musely začít sakra snažit, aby na silnice pouštěly kvalitní řidiče.

Dnes vím, že by to nefungovalo, ale pořád si myslím, že jen represe není řešení. Možná je řešení dávat ŘP na zkoušku a podobné nápady - nevím. Moc si to nemyslím.

Většinu situací, kdy za volantem dštím oheň a síru na někoho, kdo mě ohrozil/vyprasil/zdržuje/blokuje tvoří: "vyježdění" obchodní cestující, mamky, co jedou pro děti, nebo důchodci.

reagovat
ToMyx
30. července 2019, 14:23
0

Ono je to těžké, je to hodně ovlivněné rozpoložením vzorku populace za volantem. Poslední 3 roky jezdím nejen pracovně, ale i soukromě do SRN a ten rozdíl v chování na silnici je skutečně diametrální. V levém pruhu na dálnici, i přesto, že je vpravo volno, jezdí jen Poláci, Rumuni a někdy Češi. To samé rozdíždění se na křižovatkách nebo na světlech, místní se rozjíždí vždy svižně, jsou ohleduplní nebo spíše tolerantní a pouštění se. Současně i reakce na to, když chci někoho ve vhodnou chvíli pustit, jsou ve většině případů opravdu rychlé. Pak stačí pod Drážďanama přejet hranice čechistánu a megakolona tří kusů úček v levém, jedoucích 125. Prooooč? Protože 2km vpředu je v pravém kamion. Tohle mi hlava asi nikdy nepobere. Párkrát jsem udělal to, že jsem jel do pravého na úroveň účka předemnou a prstíčkem a s úsměvem jsem naznačil "tytyty" :-) Dotyčný byl asi překvapený tou sametovou revolucí, že jsem ho nevyblikal a nevytroubil a po chvíli to vzdal a jel si těch svých 125 v pravém. Tyhle chvíle mi hlava nebere. Takhle směs arogance, sebestřednosti, ignorace a hlouposti je fakt naprd. Ale co s tím? Policajty na cesty a ne za radar??

Sedrik
31. července 2019, 22:57
1

Mno, moje zkušenosti z Německa a Rakouska jsou podobný - po první jízdě po Rakouské dálnici jsem byl jak u vytržení. Pak už se nadšení začalo rozplývat, ale celkově je to v Rakousku a Německu lepší, jak u nás. A nesouhlasím s názorem některých, že to je kvalitou silnic - i u nich jsou některý silnice strašný (i dálnice).

A k tomu stavu u nás - policajtů máme mračna, jen si myslím, že by měli být víc vidět (čti: neměli by sedět v neoznačených autech za bukem a lovit "pyráťi", ale měli by v označených autech na dálnicích stavět lidi, co blokují levý pruh, nepoužívají blinkry, nebo nedodržují bezpečnou vzdálenost). A měli by o tom mluvit ve zprávách na Nově/Barandově (který nesleduju, ale myslím, že ti pachatelé ano :)) a psát v Blesku.

Pokud je možné, že několik let po pár reportážích na Nově každé druhé auto v dešti na dálnici pouštělo mlhovky, protože jen tak je to správné a strejda Huml tě pochválí, tak si myslím, že by ty "poslušný občany" šlo zmagořit i k dobrým věcem: nadpis v Blesku: "každý kilometr bezdůvodné jízdy v levém pruhu přiláká do Čech jednoho uprchlíka", "Přejetím z pruhu do pruhu bez blinkru vyjadřuješ podporu švédským ekoaktivistkám" . A uvidíš, jak se to zlepší :)


beastar
01. srpna 2019, 00:26
2

Jako bezpochyby se v Rakousku i Německu jezdí líp. Ohleduplněji a lidi více myslí ne na sebe, ale právě i na okolí. Ctí se taková nějaká řidičská etika. Málokdy se ti stane že tě někdo chce vytroubit, vybrzdit a tak dále. A když ti někdo pustí dálkový tak většinou v případě kdy se na neomezený zapomeneš v levým třeba ve 160 a někdo jede třeba 200. Bezpečná vzdálenost se dodržuje, blinkry taky. A je jedno kde se jede. Ve Švýcarsku je to v podstatě stejně. Když už někdo jede jako debil je to typicky přesně občan "taky" ŠvÍcar. Většinou z Balkánu, Iráku, Turecka atd.

Zase abychom na nás jen nenadávali. Ono v tom švajcu když chytneš o víkendu na čáře do Rakous vláček nákupu chtivých důchodcu ve starých Volvech a Audinách co jedou do východní marky za slevama. Tak si mužeš bejt jistej že bude dýlej jako prase. Protože to je na 80 ....65 km/h. Nikdo nikoho nepředjede a NIKDO, nikde nezrychlí. Tak to nakonec dopadne tak, že za pyráta sem zase jenom já a často nějaký týpek s SPZ "XA" mpz "I". Protože jestli někdo má víc v píči než my jsou to taliáni a "ty polak".

Sedrik
01. srpna 2019, 17:46
0

Ty vláčky mě sraly v Rakousku. Přišlo mi, že to je výsledek prostě vyklidněné dopravy.

Krásná, přehledná široká silnice, na které je 100 km/h a já dojedu vláček, kterej jede 75, vede jej Muti ve starým Puntu s juniorem v autosedačce (to mi nevadí) a za ní 16 aut, které prostě nepředjedou, protože "dyť jedeme".

Takže, přesně jak říká Beast, pak jsem za prase já, protože je beru po 3.

Fakt, že v Rakousku se lze setkat se situací, kdy jede řidič, který má s jízdou fakt problémy a za ním několik aut, které jej nepředjedou i když by to šlo prostě nechápu. Stalo se mi to několikrát a prostě .... ne, nevím proč.

XT
XTad
26. července 2019, 17:32
0

Prijde mi, ze se clanek trochu hada sam se sebou. Nikdo nerika, ze když clovek jede pomalu, tak se nemůže nic stat, ale když nabouram ve 40, tak jsou mensi následky nez v 60, stejne tak je vyssi sance něco dobrzdit atd. Je fakt, ze je dneska spousta lidi, kteří se nesoustredi, resi několik věci najednou, kazdou chvili je něco rozptyly a asistenty muzou takovému chovani napomáhat, ale zase je otázka kolik lidi jich v aute ma, aby mohly byt realnym puvodncem popsanych problemu. Nezapomínejme, ze prumerne stari auta je 15 let, takze většina lidi je rada, ze ma v aute ABS a par airbagu. Pubertaci v nakupnich taškách za maturitu se sluchátky v usich a mobilem v ruce asi tezko muzou spoléhat na nejakeho autopilota. Teda aspoň doufam.

reagovat
Martin Martin
26. července 2019, 20:51
0

Problém je, že se nenabourá ten co jede 40, ale ten co jede pro dítě do školky a neplánoval, že pojede 20km 40minut a udělá chybu při objíždění vzniklé kolony.

XT
XTad
26. července 2019, 21:59
-1

Pokud nekdo nevydrzi, ze mu tachometr chvili ukazuje 40 misto 60 a udela kvuli tomu bouracku, tak bud mel velkou smulu, nebo nema za volantem co delat. Obecne nechapu tu posedlost rychlosti a to jak v pripade loudalu (tech, co jedou 40 na 50, i kdyz pred chvili na okresce jeli cca 70, takze tu padesatku by zvladli), tak zavodniku (auto jedouci 95 na okresce ktera za par metru stejne konci je hrozne zdrzuje a mysli si, ze kdyz ho predjedou a pojedou 115, tak usetri cas). Rychlost je proste jenom cislo na tachometru a jestli nekdo jede o 10 km vic, nebo min je v realu uplne jedno. Vlastne mozna pojedu radeji za nekym, kdo jede treba pomaleji, ale stabilne (napr. kamion) nez za nekym, komu rychlost lita nepredvidatelne sem a tam.

Skipper
26. července 2019, 19:37
3

Možná by nebylo od věci trochu upravit autoškolu. A kromě základního ovládání auta zavést i druhý stupeň - zvládání krizových situací. Málokdo z nás dovede ovládat auto na 100%. A v krizových situacích skoro nikdo. Už jen správná technika brzdění, nebo zvládání smyku - kdo z nás to skutečné umí? A to jsme komunita lidí kolem aut. Co pak ostatní uživatelé automobilů...

reagovat
beastar
27. července 2019, 03:12
3

Jako součást autoškoly proč ne. A kdo to umí? Nevím jestli na 100% to asi nikdo na světě. To další co popisuješ zvládám a umím. A krizovek i za ostatní sem jenom za posledních 10 let vyřešil asi desítky. Jsem tady a nehody nemám. Jasně je to o štěstí. Ale především o přístupu a ochotě se učit a poučit. Hodně lidem chybí i pokora. Auto není houpací kůň. Díky potřebě vyššího intelektu se do vzduchu, nebo na vodu dostanou jiní lidé než za volant a je to znát.

Pro hodně lidí je doprava autem nutné zlo. Pro mě ne já se konstantně učím. Proto ti klidně můžu napsat já to zvládám. Bude nás takových víc..... Bohužel logicky nee dost.

ToMyx
30. července 2019, 14:31
0

Mám to stejně. Na okruh jsem začal jezdit proto, abych zjistil co auto dělá. Jasně, ten adrenalin nebo spíš následné endorfiny jsou třešnička, ale ve výsledku se pak člověk chanechca lépe připraví na krizovky a je větší pravděpodobnost, že automaticky udělá více věcí správně a tím ušetří čas a místo = sebe. To samé jízda na polygonu a škola smyku, všechno super věci, které mohou člověka jen posunout.
Škoda, že to mnozí vidí jako ztrátu času a peněz.

beastar
01. srpna 2019, 00:34
0

Jako je to takový asi jako bezpečný auto. Většina z nás nechce aby ti vylétaly pytle a tak dále. Stejně jako se nikdo z nás nechce dostat do krizovky za volantem. Já si párkrát už vzpomněl na nějaký tyhle "drajvin akademí" a školičky a taky na to když sem mohl řídit na uzavřený trati a nemusíš řešit, kde to kdo vyjede a fakt jde jet totálně na limit buď a nebo. Potom když sem dostal v 80 kmh na sněhu trojitý hodiny a s vypětím sil alá best safe ever skončil jen 30 cm od sloupu a stihl se vyhnout třem autům proti.... sem pochopil, že smysl to má. Protože jel sem normálně, žádný blbnutí a stejně to přišlo. A tak dále... To je jen jedna historka z XYlonů. A pak tě napadne jak by asi dopadl ten důchodce, maminka a tak dále a hlavně ty lidi proti .... kdyby tam seděli místo mě...

ToMyx
01. srpna 2019, 12:00
0

Tak tak, pokaždé, když se vyhnu krizovce o metry nebo pár sekund předem, říkám si jak by zareagovala moje polovička :-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. července 2019, 20:09
4

V rádiu v autě hlásí, že po dálnici jede šílenec v protisměru. "Mámo, slyšíš to? Už to hlásí, ale podívej, tady jedou v protisměru úplně všichni." :-D

reagovat
Skipper
26. července 2019, 20:27
3

A vlastně, jediný způsob jak zvýšit bezpečnost, je začít sami u sebe. Cesta požadovat něco po jiných je naprosto marná. V podstatě něco jako Gréta - zastavte globální oteplování! Sice neví jak, ale ostatní MUSÍ něco udělat! A budeme za to stávkovat, ale ničeho ze svého komfortu se nevzdáme. Kdyby přestala používat výdobytky civilizace, proti které tak bojujel, jedla by jen to, co si vypěstuje a necestovala by tam a zpět, tak by planetě prospěla víc.
Podobně je to bohužel i s námi. Všichni si myslíme jak dobře umíme řídit. Většinu obětí na silnicích má ale na svědomí skupina - Já řídit umím, to ostatní jezdí nebezpečně! Stačí jeden chybný manévr, kde nezasáhlo štěstí jako obvykle. A ruku na srdce, z času na čas něco na silnici sprasí každý z nás. Stačí si jen uvědomit, že každý máme své limity a nikdo není dokonalý. A musíme počítat i s chybami druhých. Ohleduplnost je asi jediný způsob, jak jezdit opravdu bezpečně. Zbytek je už o štěstí.

reagovat
PepaSFI
27. července 2019, 16:54
1

já tomu říkám "Furt ve střehu!" nebo taky že čtu pravděpodobnostní linie. A jak píše o kousek výš beastar, moc krizovek jsem vyřešil, nebo přesněji, zařídil jsem se tak aby to žádná krizovka nebyla. Když vidím že se někdo valí do křižovatky a očividně netuší kudy kam, radši mu přenechám nějaký prostor navíc abych pak, až udělá nějaký zmatek nemusel řešit problém. Před časem jsem na joutroubě viděl video z auta jak je to v provozu hrozný. Ten člověk furt nadával a dupal na brzdu, jenže to byly situace které on úmyslně hrotil. Auto z vedlejší, normálně by projelo, plynule by se minuli, jenže on nejdřív přidal aby ho v křižovatce ještě stihl, pak dupl na brzdu a začal řvát. A takhle se chová hodně lidí. Mají z médií naočkovanou agresi vůči imaginárním agresorům. A obecně, vidím velký problém v tom že lidi neumí vůbec předvídat. A když říkám vůbec tak to myslím vážně. Většina řidičů nedokáže odhadnout ani to jakou si zařadit rychlost, natož předvídat dopravní situace. Pak se diví jak se to stalo že to divný studený bílý co v lednu padá z oblohy způsobilo že ono mi to v předpisový a bezpečný rychlosti, jen asi 140, najednou jelo do lesa zadkem napřed.

sumy
28. července 2019, 09:09
1

Vlastně má jediná nehoda před 15 lety byla způsobena řešením chyby dalšího účastníka provozu. V křižovatce se nenadálé rozjelo auto dávající mi přednost na stopce. No a než vzit megana na dveře řidiče v 50, tak jsem smykem obkrouzil auto uprostřed křižovatky, o obrubnik si urval zadni nápravu a dvojitejma hodinama zaparkoval do škarpy. Bába jen spitla: "To jste udělal kvůli mě?" Spolujezdec z toho meganu mi jen koktave děkoval-právě ho totiž vezla snacha z Ikemu po transplantaci srdce... To byl extrém. Každý obcas udělá chybku. Občas si zanadavam i sám sobě "Ty prase", tak to je.
Překvapilo mě ale, že mladej kterej má těsně před zkouškami jezdí po městě zoufale pomalu a vadi mu, jak se chovají ostatní a že na nej troubí-pritom dle něj, co je špatně na rychlosti 30-40. Teď v Rumunsku jsem ho ale musel klidnit. Jak v terénu není provoz, rázem neměl zábrany a jel jak magor. V prudkém klesání na sotoline klidně 40-50 do zatáčky... A to na nazvedany pajero s cca 150kg na střeše opravdu není to ono... Už se bojím až ty papíry dostane. Jen nevím, které z aut obětuji aby si v něm poprvé rozbil čumák. Pajera určitě ne(To by někoho zabil) mého civica 6.g - To by se zabil sám... No asi to odnese manželky civic 8.g :-)

gramo
29. července 2019, 10:31
0

K tomu mladému: Sám si pamatuju, jak jsem s čerstvýma papírama měl špatný odhad rychlosti, po pár hodinách jízdy po dálnici jsem si zvykl na vyšší tempo a pak mě taky táta musel upozornit, ať brzdím, že jinak se na ten sjezd nevejdeme. Na offroadu ještě musí číst terén, povrch... Je rozumné, když absolvent autoškoly jezdí ještě nějakou dobu pod dohledem zkušenějšího řidiče. Ani v dobré autoškole člověk za tu dobu nenasbírá zkušenosti, které pak v začátcích chybí.
-
Komentář upraven 29. 7. 2019, 10:32:08
-
Komentář upraven 29. 7. 2019, 10:34:20

ToMyx
30. července 2019, 14:42
0

Měl jsem to podobně. Po autoškole jsem hned na vlastní neměl, tak jsem byl rád, když jsem dělal rodičům nebo prarodičům závozníka. Rad jsem dostal dost, učil jsem se couvat s vlekem a třeba v zimě krotil zadek žigiho při neopatrném podřazení před křižovatkou :-)
Příště jsem aspoň věděl, že je nutné srovnat otáčky. Byly to jalový léta, ale naučil jsem se nespoléhat se na druhé, že mi tu přednost dají nebo dokonce, že se budou řídit pravidlem pravé ruky nebo že by mohli nedejbože zipovat:-D

Martin Martin
26. července 2019, 20:36
3

Přesně, policie nepokutuje nic, co je nebezpečné. Nedáš přednost v jízdě? - nevadí, ten na hlavní má být ohleduplný. Ohrozíš někoho v rychlém pruhu? - nevadí je to hajzl. Neumíš řídit a jedeš 30? - nevadí, kdo jede rychleji je pirát. Neumíš projet křižovatku? - nevadí, ostatní uhnou. Poměr pokut za rychlost k ostatním bude tak 999:1, zatímco počet nebezpečných situací, které jsem zažil mají jako činitele nebezpečnou rychlost tak 1:400! Podle mě, by měli trestat i autoškoly, které to daným "řidičům" nevtloukly do hlavy!

reagovat
Martin Martin
26. července 2019, 20:46
4

Velký problém je, že pokuty jsou v penězích. Policajty to nutí vydělávat na PROKAZATELNÝCH přestupcích a pro mnoho lidí je to stejně pakatel nebo mají dokonce řidiče. Osobně bych navrhoval dlouhé domluvy - 3h jsou pro každého 3h a policajti by mohli řešit dopravu a ne se zdržovat ozbrojeným loupením, teda chtěl jsem říct pokutováním ...

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
27. července 2019, 08:12
0

Tohle je boží nápad :)

Ju
Junior
29. července 2019, 00:31
0

jj, myslíš bodovej systém, aka 2x za rok 75 na nuseláku a papíry do čistírny? To jsou pro každýho vopravdu drobný. Cítím z tebe trošku sociální spravedlnosti ;)

ToMyx
30. července 2019, 14:53
1

Tady bych řekl, že Martin Martin upozorňoval na to, že represe zaměřená čistě na rychlost je naprd, policií je nejlehčeji uplatňovatelná, přitom není zdaleka tak nebezpečná jako jantar co nedává přednost nebo blinkry nebo kufrolepič. Přijde mi dost mimo dávat flastr za 55 km/h na pajdě místo flastru za nebezpečné předjíždění. Je otázka, co by provinilce víc zasáhlo, jestli pokuta finanční nebo časová. Je těžké to všechno házet do jednoho pytle.

Perníček
27. července 2019, 00:07
3

Souhlas. Ona rychlost se stala defacto strašákem pro všechny řidiče, tím pádem se z ní stal jediný objekt, který běžného držitele řidičského průkazu zajímá. Tímto nechci nějak obhajovat lidi, co si to v plným provozu fičej po okreskách 150 nebo v obci hezky kilem... Nicmeně lidi během řízení se snad nezamyslí nad ničím jiným, než nad rychlosti. Sledování provozu kolem sebe, čili používání zrcátek... na co? Prostě přejedu z pruhu do pruhu, zbytek se musí přizpůsobit, nebo je to gauner, co letí jako prase a on bude mít průse. Nijak jinak si nedovedu představit myšlenkové pochody těch, co vidím každý den minimálně 5-krát. Dalším zdařilým příkladem je ucpané město, ale já mám zelenou, tak do té křižovatky vjedu, přece musím jet, když je zelená... Jaktože to nevyšlo a teď stojím uprostřed křïžovatky za doprovodu klaksonu od aut, co chtějí projet? Takhle bych tu mohl pokračovat až do haleluja.
Lidi za volantem zdegenerovali, chybí pozorování provozu kolem sebe, předvídání, odhad a připravenost. Styl "Prostě jedu!"

reagovat
krab
27. července 2019, 11:22
4

Ráno jsem to tu konečně pročetl všechno a myslím si k tomu asi tohle...
1. Bodový systém začal mít fakt drakonickou podobu, je až příliš mnoho přestupků za příliš mnoho bodů, vidím v tom moc represe
2. V důsledku se mnoho lidí bojí, že je někde změří, že někde motorkář předjede bezpečně ač přes bílou čáru a seberou mu papíry atd. A díky tomu se nevěnujou tolik řízení, ale sledují příliš přístroje kolik jedou atd...
3. Nevěnovaní se řízení - obecně problém a je potřeba to řešit osvětou a to i ve firmách, zkrátka začít lidi učit, že by ideálně neměli vyřizovat při řízení pracovní i jiný hovory (handsfree kupodivu používá pořád málo lidí) a ty s handsfree - který nejsou jen příjemný tlachání, ale řešení pracovního problému třeba, ty každýho řidiče přeci jenom vyčerpávají a může spoustu věcí přehlídnout. Ale to chce spíš třeba osvětu u zaměstnavatelů obchoďáků a jiných profesí co jezdí - prostě akceptovat, že zvedne telefon, řekne - sorry řídim, zavolám ti zpátky až si támhle zastavim u pumpy a dám si k tomu kafe a proberem to...
4. Stres při spěchání : tomu se nedá úplně vyhnout. Když máte práci, kde musíte někam dojet na čas, dá se jedině líp plánovat. Chápu, že s naší naprosto nedostačující infrastrukturou je to prostě každodenní boj.
5. Autoškola - dodatečný trénink. Já si myslim, že pokud máme dneska kategorie ŘP na motorky podle výkonnosti, možná bychom měli umět zajistit nějakou službu pro kategorii 18-21 let (trénink na řízení automobilu o vyšším výkonu - třeba něco jako nad 250 koní). Klidně bych nechal řídit silná auta pro kluky už od 18ti, ale možná by stálo za to u některých autoškol zajistit servis zaškolení s certifikátem. Nebo přes některé školy sportovní jízdy - on by to byl dobrej business ve výsledku. Smysl by to možná mělo, protože by si třeba kluk najezdil já nevím 10h na cvičebním BMW M2 (na polygonu) dostal by certifikát, že ví jak takový auto reaguje, co umí při plné akceleraci, jak dlouho trvá zastavení z vysoké rychlosti atd... To nemuže bejt na škodu. A že by to stálo peníze navíc? To prostě jo, ale zase provoz sportovních aut stojí peníze tak nebo tak, tak myslím, že tátové by to prostě synům a dcerám zaplatili rádi, než by jim půjčili svoje 500k bávo, aby se v tom prostě nedostal do průseru hned první den jízdy.
6. A to souvisí s jedničkou - ubrat té represe. Tolerovat ze strany veřejnosti ( protože tady je fakt hrozná masírka namířená vůči rychleji jezdícím řidičům a obzvlášť v silných drahých autech, kde je to spojený i s klasickou závistivostí bohužel) Já bych si přál, aby policie posuzovala každý přestupek a jeho trest podle míry nebezpečnosti toho co ten dotyčný udělal a nejen podle tabulek. A na to jsou i objektivní měřítka ... stačí využívat selskou logiku. Pokud mě změří radarem na dlouhé rovince na silnici, kde je 90 limit, je tam dobrý výhled nic přede mnou, žádná odbočka ani křižovatka nebo něco nepřehlednějšího a jedu 160 km/h tak to podle mě není na odebrání řp. Je to možná za pokutu za rychlost ... ok. Naopak, když se budu k někomu cizímu na silnici chovat agresivně, budu záměrně zrychlovat abych zamezil předjetí, nebo pak dokonce předjížděného naopak vybrzdím, což se na českých silnicích občas stane (já jsem takovýho blázna potkal jednou v životě na R7, byl jsem rád že jsem do něj nenarazil a že za náma nejelo nic moc blízko a pak jsem byl rád, že ten psychopat jel do prdele) tak to je prostě situace na to co by ta policie řešil měla umět a ty lidi opravdu pokud něco záměrně agresivního udělají by měli fakt asi jít na přezkoušení duševního stavu k doktorovi. A nejen nechat si napsat razítko, ale fakt projít náročným psychotestem. Do tý doby by jezdili v MHD.

Na druhou stranu : v ČR už jsem nedostal pokutu dobré dva roky. Loni jednu za rychlost v Rakousku (přišlo poštou). Bodů mám plnej stav zatím. Jezdím na horní hranici tolerovatelných limitů, v obci teda dodržuju rychlost poctivě a podle situace jedu fakt pomalu. Oni když vám pak vběhne pod kola kluk na kole ve vesnici, jako se mi to už stalo, byl jsem rád, že jsem dobrzdil přesně. Kluk se lekl navíc spadl mi před nárazník přesně. A jel jsem tak 40 , protože tam byla náves a uličky okolo a z jedný vylít, protože se honili s dalším klukem, ten si auta všimnul, ten druhej už ne a vjel mi přímo před auto. Nic se nestalo a bylo to v pohodě. Ale jet tam 60 ... radši nemyslet. Takže to chce s citem nějak odhadovat, kde je v pohodě jet přes "papírový" limit a kde rozhodně ne. Takže já jedu často teda okresku mimo město rychleji , kolikrát o dost rychleji, ale sleduju a zvolňuju, kde si myslim se to sakra vyplatí. Jo a taky jsem nikdy žádnou nehodu se zaviněním neměl za těch 20 let co jezdím.

S Hamsterem souhlasim, že ta rychlost nezabíjí, prostě zabíjí nějaká ta nezkušenost, nesledování dění okolo a pak taky špatný lidský vlastnosti jako je netolerance, agresivita atd...

PS: rozhodně respekt k názoru Skippera, jestli se nepletu jezdí sanitkou, takže ten má z nás k tomu jistě nejvíc co říct ze zkušeností

reagovat
Ev
Evlo
27. července 2019, 13:29
-5

Nic z veci popisovanych v clanku nevidim, obcas nekdo jede nesmyslne pomalu, no muze.

Do protismeru na dalnici jde najet uplne vpohode znacka jednosmerky UPROSTRED rozdvojeni ke kterymu vede presuvovana cara je v mlze akorat k nasrani. Ano, smer vlevo je nejspis vyjezd z dalnice a ten vpravo nejspis sjezd, ale vite to jiste kdyz jste tam poprve a znacka uprostred silnice, vam rika, ze nemate pokracovat dal.

Takovehychto vylozene nebezpecnych veci vidim na dalnici daleko casteji nez kamion zataveny v pruhu, tak v pomeru 1:10.

Naprosto nejhorsi jsou lepici, ale proto moc uz nejezdim malymi auto a kdyz se na me nekdo lepi ve velkym aute, kdyz predjizdim kamion 110, takze ho skoro ani nevidim, tak si myslim svoje. Proto je podle me v CR miata proste nepouzitelna - tohle vidim jako naprosto s prehledem nejhorsi vec v provozu v CR.

No mohl bych pokracovat i dalsima negativnima vecma, ale proc, pointa byla, ze proste to co se pise v clanku fakt nezazivam.

reagovat
VK
VK
28. července 2019, 01:00
2

Předjíždět kamion 110 na dálnici....jo, to jsou další miláčci.

(Jsem nějak nemohl rozkódovat, proč psal Beastar o dementech, tak už vím.)

PepaSFI
28. července 2019, 09:34
0

předjíždět kamion ve 110 není v zásadě nic špatného, pokud za ním musím zpomalit skoro na jeho 90, z odstupu si zrychlím na předjetí, tak je těch 110 taková normální rychlost kterou v průběhu předjíždění rozjíždím dál. Jenže když se zezadu přivalí někdo 160 co si myslí že mu musí všichni z cesty, je mu to na obtíž páč by musel ubrat, nedejbóže podřadit což je pro leckoho problém. Takže o pět minut dál dojedu to samý auto protože ve svým spěchu neviděl kamiony za kterýma musel zpomalit, jak se pokouší akcelerovat z nalepení na podtočenou šestku a začíná předjíždět asi tak rychlostí 92 kmh.

Ev
Evlo
28. července 2019, 14:09
-4

Dement je kdo nerespektuje, ze proste predjizdet kamion, kdyz jedu rychleji je uplne normalni, jeste vetsi demen kdo se v te rychlosti lepi na moji kouli, nastesti ve velkym aute ty lidi ani casto nevidim jak jsou nalepeny. Mel jsem driv i auta co jsou fakt rychly, proste 200+ na dalnici a vzdy jsem respektoval, ze nekdo pomalejsi prejdizdi, nemel s tim problem a nelepil se.
Dokonce ani lidi co jeli v levym pruhu protoze jsou v pravym schody, me nevadili, proste jsem je predjel pravym.
Ale to je prave o te ohleduplnosti a slusnusti vs. predpisech.
Coz je o tom o cem je clanek ...

VK
VK
28. července 2019, 14:22
1

Jo aha, další dodávkový/berlingový jezdec, nebo podobných rachotin. Vše vysvětleno.

PepaSFI
28. července 2019, 15:22
3

jo aha, další světapán ve služebním naftovým ýbrdasauto co mu všichni co nejedou aspoň 150 hrozně otravujou život.
Sorry ale musel jsem. Jen pro info, dálnici se do značné míry vyhýbám, obejdu se bez ní a když už se na ní někdy vyskytnu, obvykle mi vzápětí zkazí náladu (a to i jako spolujezdci) nějaká oktávka nebo pasat s předkem postříleným od kamínků, když se mi na prázdným úseku nalepí na zadek, pak mě předjede tak že musím ubrat a pak se táhne jak zdechlina asi aby si nepokazil spotřebu.

beastar
28. července 2019, 16:49
6

Tak hlavně a především nesnáším imbecilní neřidiče, co neumí a bojí se předjet i traktor na kilometrové rovince co jede do 20 km/h nalepenej na krajnici. Když se sejde banda těchto bláznů co jezdí zásadně 1,3,5 případně 6,7.... a křečovitě drží volant je to zlo. Udělá se kolona a v té uvíznou i normální myslící a schopní řidiči... U kterých to časem vyvolá agresivní chování a nervozitu. Protože je banda dementů zdržuje. Asi jako když někdo u kasy v obchodě má hroznou potřebu platit stravenkama, ptát se na bodíky a flirtovat. Když je za ním dalších 10 zákazníků. Prostě neohleduplnost. A je mi jedno co dotyční řídí a v čem jedu zrovna já. S koncernem VW to fakt nesouvisí. Každopádně vím, že když někdo brání předjetí a omezuje ostatní nemá na silnici co dělat. A nejlepší čím prospěje společnosti je to, že řídit NEBUDE!

VK
VK
28. července 2019, 18:20
1

No já nevím, nemusí se jezdit zrovna 150, tu stotřicítku každé auto roku výroby 2000 a mladší zvládne, jezdit 110 v levém dálničním pruhu není co by se muselo, protože to líp nejde. Jestliže někdo předjíždí 110 na dálnici kamion, buďto neví, k čemu je plynový pedál, nebo mu to zdržování dělá nějakým způsobem radost, případně je to nějaký typan "jedu sto, mám o litr míň na spotřebě".

PepaSFI
28. července 2019, 20:13
3

tak 130 zvládne kdeco ale jedna věc je tou rychlostí jet a druhá na ni zrychlit. Ona většina aut kolem té 130 už tak moc nezrychluje a to ani auta o kterých si majitel myslí že má kdovíco. Obzvlášť to platí u naftových jehovistů, jteří jak už jsem naznačil trpí alergií na jakoukoliv změnu rychlosti a běžně předjíždí z nálepu z podtočené šestky. Já do takových obvykle reju že si mají pořídit něco s normálním motorem, atmo benzin 1,2 aby viděli co to je akcelerace. Aprávě tihle hlasatelé svaté víry v nadmotor bývají nejvíc alergičtí na to když musí za někým zpomalit.Tak kurňa, buď v tom je motor a pak je hračkou a zábavou trošku ubrat a zas zrychlit, nebo je to dejchavičník s rakovinou na plicích, teda ve vejfuku.
Ale zpátky k problému. Jedu 130, dojíždím kamion jenže nepředjedu protože mě zrovna něco předjíždí. Tak uberu na těch 90-100 a když se udělá místo, zrychlím a předjíždím. Myslím že není zas tak moc aut která by zrychlila z 90 na 130 dřív než vůbec zahájí předjíždění. Obvykle se předjíždí za současného zrychlování. A že v té chvíli zezadu přiletí někdo kdo nemůže počkat třiapůl sekundy než předjíždění dokončím, to je fakt jiný problém. Problém v tom co už jsem taky jinde napsal, že neumí předvídat, načasovat si to tak aby plynule projel. Nebo snad všichni co nemají auto co zrychlí kdykoliv jakkoliv mají sedět doma a necpat se mezi velký kluky?

Ev
Evlo
28. července 2019, 21:05
-3

Tak v pripade meho auta je 139 maximalní rychlost a má to i omezovač. Ale to tom to není, jak jsem psal měl jsem i auta, co zrychlili z 0 na 200 velmi rychle, a nikdy jsem se na někoho kdo předjížděl pomalejší auto nelepil. Nejsem bezohledná pyča, no.

Ča
Ča Snač Aj
28. července 2019, 22:08
1

Pokud někdo předjíždí třeba i v těch 110 na dálnici, nedělá do pr... nic špatně. Pokud se po dokončení zařadí. Naopak pokud se za něj nalepí na metr kdokoliv, tak ten je bezohledný a jede na vzdálenost o hodně menší než na jakou je schopen reagovat. Chce to trochu toleramce, vidim, že někdo předjíždí pomaleji? Zvolnim nechám si od něj odstup a plynule začnu zrychlovat, když vidim, že se bude vracet do pomalejšího pruhu. Ne že se mu nalepim metr za nárazník jak pica a budu na něj blikat aby jakože uhnul. Kam? Pod kamion jako? Na silnicích je tolik lidí, a ne všem to zrovna jede nebo se třeba i boji jet rychleji, s tím ale nic neuděláme. Ohleduplnost kurva.

beastar
29. července 2019, 00:12
2

Mě bezpečnou vzdálenost měří auto a jezdit za někoho metr je samozřejmě demence asi stejná jako schválně brzdit levý pruh. Svou rádoby bezpečnou jízdou o pár km/h víc jak jede kamion, nebo bus. Já teda taky nikoho nevytrubuju a nevyblikávám a já nevim co. Ale sere mě když chci jet (nezájem, že ne přesně 130 kromě policie co si na to platíme mě nemá kdo pičovat) Jedou kamiony za nima nalepený dement většinou v nějakém lowcost autě (nic proti nim, ale často to řídí pirátu a bezohlední idioti) A najednou bez toho aby cokoliv udělal mrd ho tam rychlý blinkr max 110.... a jede si. Takový člověk nejen, že neumí řídit ale svou bohapustou demencí ohrozí mě i další zamnou. A to je prostě daleko horší , než svištět v levém 150 km/h..... A výmluvy že ti to nejde a tak ty vole to jako vážně:D Jezdíval sem občas Ducato a zakapotovanej vlek... nebo táhnu Mercedesem anhégr na koně kde jsou dva kousci. Takže logicky nemůžeš jet 180. Maximálně bezpečně tak těch 100 až 110 krátkodobě. A opravdu téměř nikdy sem svou idiotskou nepředvídavostí neohrožoval ostatní natož abych předjížděl jako naprostá ignorantská troska kamion půl roku a ještě se divil, že se za mě někdo lepí. CHCE TO MYSLET a dávat bacha na ostatní. Z palubní kamery bych měl záběrů podobných kreténů co nemyslím mraky a nejen s našimi SPZ....

Ju
Junior
29. července 2019, 00:28
6

+1 všem, co jako problém vidí nedodržování rozestupů na "čemkoliv co neni dálnice", takže se nedá kolonou proskakovat, ale musí se čekat, dokud ji nejde předjet naráz. Zdržuje to, stresuje jo, zbytečně vysírá. Zakázat, zrušit, udělit body!

VK
VK
29. července 2019, 00:58
1

Dá se říct, že je lepení na nárazník, vyblikávání, troubení agrese aktivní, vláčkování na okresce nebo předjíždění 110 v levém pruhu na dálnici a ne, dál na plyn nešlápnu za žádnou cenu, agrese pasivní.

Ev
Evlo
29. července 2019, 00:59
-4

Nevidim rozdil v lepeni se na okresce a na dalnici.

Inženýr
29. července 2019, 08:34
0

V tomto vláknu to vypadá tak, že jsou tady dva tábory co se snaží obhájit tu svou pravdu. Přitom podle mého názoru máte pravdu "všichni". Jedu v pravém za kamiony řekněme 130, pak musím spomalit na 90 protože v levém je plno. OK, počkám, pak podřadím a začnu předjíždět. Obyčejné, běžné auto se zrychlením třeba 10 vteřin bude mít dost sil na to zrychlit a rychle vyklidit levý pruh. Na druhou stranu, je mezi námi dost lidí co se bojí podřadit, dát plyn na podlahu a trochu to vytočit. Taky zrychlit z 90 na 130 bez dostatečné "zálohy" není jen tak, že. Pokud člověk nemá tu Zondu..

O hodně horším přestupkem je to lepení. Tohle je fakt nebezpečné, a může to způsobit klidně řetězovou nehodu s ošklivými následky. Taky je ovšem potřeba spolupracovat, rychle předjet a nejet o 5 kmh rychleji než ty kamiony..

Ča
Ča Snač Aj
29. července 2019, 11:06
1

Beastar: já nikde nepíšu, že ty nebo někdo tady to dělá myslím o lepení se a podobně, ubrat na vztahovačnosti by to možná chtelo. Co se týče toho vjetí těsně před někoho, to je prostě nebezpečná prasárna. Ale na tom, že je legitimní předjíždět kamion co jede třeba 85 tou stodesitkou si stojim. Ale zase záleží samozřejmě na kontextu. Pokud je provoz a za mnou se stosujou auta, tak jsem samozřejmě arogantní blb, pokud nepridam. Ale příklad: poloprazdna dálnice jedu třeba těch 110, blinkr, zrcátko, nic nejede, předjíždím, a najednou mám na narazniku nacpanyho borce co hrozně spěchá. Je to můj problém nebo jeho? Radost z toho nemam, že se na mě lepi, ale auto kterým jedu třeba prostě nemá pružné zrychlení abych během vteřiny předjel. On to vidi. Ale stejně se lepí. Jinak je mi jedno kolik si jede, ale přeci pokud si chci valit 150-180 musím počítat s tim, že hodně lidí prostě nechce a jezdí jinak. Btw nevím kde jak jsi vydedukoval, že hajim blby co ti to švihnou těsně před auto a zrcátko neznají.. abych to shrnul. Myslim, ze se tu vlastně shodnem, ale komunikační šum je trochu problém.

beastar
29. července 2019, 12:10
1

Ča Snač Aj > Tak ale samozřejmě, že je to o situaci. V noci to vůbec neřeším, nebo za malého provozu. Máš čas se na takovou situaci připravit. Prostě jedu já nevim 160 vidim kamion a za ním auto a podvědomě už očekávám, že udělá to co napíšeš. Když ne dobře. když jo dobrý řidič stáhne rychlost necháš ho teda přeplazit se přes kamion a jedeš dál. Dost často to takhle dělají větší dodávky s omezovačem, nebo o 2 tuny přeložené tak mu to nejede. S tim se tak nějak počítá. A asi když jede 110 nepovažuješ to za provokaci.

Když podobnou situaci vytvoří borec v osobáku, kde dneska kdejaká malá krabice má 150 koní. Tak sice se na něj taky nenalepím když mi dá šanci akorát si zanadávám. Nechám ho odjet tou jeho stovkou a očekávám že hned jak bude moc UHNE. A o tom to je ať si jede 99 km/h ale ne v levém pruhu. Já klidně jedu v pravým i těch 160 pokud to situace dovoluje a samozřejmě je provoz který ti to umožní. Prostě paušálně se to špatně píše. Nicméně myslim, že víme všichni o čem se tady bavíme.

Neohleduplné předjíždění a změna jízdního pruhu bez odhadu umocněné nízkou rychlostí předjíždění (dálnice i okreska) Úmyslné zdržování pomalou jízdou v levém pruhu s výmluvou na to, že v pravo přece jedou kamiony. Změna pruhu na poslední chvíly, nedání znamení o změně směru jízdy případně jeho použítí (naschvál často) až na poslední chvíly. Takového dementa bych nějraději vždycky ramoval. (ideálně Ramem s rámem) Rádoby předpisová jízda naprosto tupým a strojovým dodržováním značek. Tzn úsek 100 jedu 100 200m úsek 70 ...zašlápnu to i když třeba na rychlostní silnici jedu v levém a prudce snížimn rychlost na 70.... =DEBIL. Prostě 80% lidí nechápe a nechce chápat neohrozím a neomezím. A jak tady kluci píšou každej udělá chynu. Jasně to beru i já. Jenže nesmí to být úmysl, nebo naprostá tupost či ignorance.

Inženýr
29. července 2019, 13:14
2

Beastar: Souhlasím s tebou, a samozřejmě taky vím že mezi řidiči je spousta těch kdo nemá k řízení bohužel žádný vztah, a taky hromada dementů co na jiné neberou ohled, protože jsou to zakomplexovaní jedinci bez špetky úcty k druhým.

Nicméně, mám zato že pravidla provozu na dálnicích v ČR nikomu nenahrávají. Co se dá dělat na dálnici o dvou pruzích, kde se jede vpravo 90, a vlevo klidně i předpisových 130? To je pořád rozdíl 40 kiláků, a to je znát. Dálnice má prostě mít alespoň tři pruhy, a nebo limity nastavené tak, aby tam ty rozdíly v rychlostech nebyli tolik propastné.

Ev
Evlo
29. července 2019, 13:23
-1

O tomhle jsem dost premyslel, jestli by, vzhledem k tomu, ze na d1 stale ne vsude jde jet v Pravym kvuli povrchu, by pomohlo povolit predjizdeni z prava. Dosel jsem k zaveru, ze ne, ze by se kokoti furt lepili.

Ča
Ča Snač Aj
29. července 2019, 13:58
0

Beastar: souhlas. Už asi není moc co dodat. Já jsem možná trošku zaujatej a emotivni, protože vždycky když jezdím v ČR je to pro mě malý kulturní šok. Hlavně co se týče množství lidí, co se chovají na cestách jako hovada. A tím rozhodně nechci říct, že bych to neviděl jinde, ale ta frekvence různých krizovek zaviněných prostou aroganci a debilitou mi prostě přijde velká. A to není o tom, že bych nějak chtěl busit do vlastního národa, naopak mě to prostě mrzí. Sorry za trošku off topic

Ju
Junior
29. července 2019, 17:35
0

ty vole Evlíku, co ty máš za problém. Na mě se nikdo nelepí. Ať už udržuju rychlostí průměr 130+ mimo dálnice, nebo táhnu 2 tuny na kouli, nemám problém. V druhém případě uhybám na krajnici, když je kolona už moc, tak klidně uhnu na nějakou zastávku a nechám je projet.



Ev
Evlo
30. července 2019, 16:19
-1

Tak moc uz ten problem nemam, proto jezdim autem jakym jezdim, se na me nalepi a nevim o nich, jednou uz jsem takhle musel brzdit, ne moc, tak typovy upadli nejaky plasty z predku auta, jsem za nim sel a nevylezl no, byl jsem mega nasrany i presto, ze tomu mimu autu se nic nestalo. Jako jeste abych kvuli curakovi cekal na fyzli, ze ... Ale zas je to o tom, ze podle zakona je to ujeti od nehody, v realite odjeti od zmrda.
Nicmene co jsem chtel napsat je, ze kdyz mas nejaky sportak kde sedis na zadnich kolech a zatebou neni temer nic a nekdo ti jede ve 100 na okresce v kolone metr za zadkem, tak si pak taky poridis polo tank, uplne vidim ty zdejsi chytre diskutery, jak je tohle nechava uplne vpohode.

Ev
Evlo
30. července 2019, 22:00
-1

Vlastne mid engine ferrari nebo lambo ma tohle asi jako hlavni vyhodu.

Zas miliarda kecu jak se s tim nejezdi 110, nesmysl.

BigBang
28. července 2019, 10:47
0

Problém tkví ve dvou věcech. První věcí je, že máme s sebou téměř všichni chytrý telefon, který je zdrojem rozptýlení a odvádí pozornost. Bohužel spousta lidí je na něm závislá. Druhou věcí jsou asistenty v moderních autech. Když ono to auto upozorní, že se něco před ním děje. Asistent jízdy v pruzích udrží auto v pruhu. Adaptivní tempomat udrří odstup od jedoucího před vámi. Teď si ty dvě věci stačí spojit a vznikne peklo. Bohuže se nyní nacházíme v nejhorší možné fázi automobilismu. Do aut se čím dál tím více cpou autonomní systémy, které nás čím dál tím méně nutí věnovat se řízení. Vždyť auto s asistenty výše jmenovanými vás doveze z Prahy do Stuttgartu s petkou vraženou do volantu... V momentě, kdy automobilová doprava bude 100% autonomní, nebude nad čím rozjímat, ale nynější stav je nejhorší. Proč? Inu, protože člověk je schopný generovat chyby s největší pravděpodobností, když nemusí nic dělat, jen sedět a kontrolovat.

Když se dostanu zpět k problémům na silnicích dnes. Nevěnování se řízení (v 95% čumění do mobilu) lze vysledovat v celku na dálku. Rychlost pod limitem, kolísavá, auto si to šněruje v lepším případě od čáry k čáře. Jak snadné řešení by bylo poslat chrániče do terénu s foťákem a maskovaným autem. Ale to by museli jezdit a to se rovná projetému benzínu a ten je drahý a je to moc práce. Dalším morem, který se šíří společností obecně je tlak, že řidičák musí mít každý. S tím se přesně pojí to, že lidi chodí do autoškol a na závěrečky tak dlouho dokud to neuchodí na x-tý pokus. To jsou pak ti, kteří i když se věnují řízení nemají za volantem co dělat...

Zavedl bych v autoškole povinný hodiny na polygonech - zvládání krizovek a svižné jízdy a maximálně 3 pokusy na získání ŘP. Pokud neuspěješ, vrať se za rok po absolvování x hodin autoškoly. A každých řekněme 10 let opakovačka „autoškolních závěreček“ a polygonu.

reagovat
Ju
Junior
29. července 2019, 00:34
0

všechny tyhlety autoškoly, povinný polygon a já nevim co, jsou stejně k hovnu. Já mám tolik kurzů a školení na věci, co mě nezajímají, takže nakonec stejně si je dělám po svým. Představa, že z tebe za 3h na polygonu udělají Řidiče je směšná, akorát z tebe vytáhnou další prachy.
Tuhle jsem byl na školení pro řidiče zase. No to byla sranda :-)

beastar
29. července 2019, 01:44
0

Ano i ne. Pravdou je že opravdu profi řidičská školení dost pomůžou. Stejně tak různé akce od automobilek přímo s jejich modely. Ať už to je Porsche, nebo třeba BMW. Nicméně jo tady jsou ty lidi dobrovolně a platí se za to docela dost. Takovou kvalitu by asi autoškola nenabídla nikdy a nikde...

PepaSFI
29. července 2019, 06:45
0

autoškola by to určitě aspoň částečně mohla dělat, jenže to má pár háčků. Na motorku to obvykle berou dost vážně a prohání ty žáčky vehementně. Jenže na to musí být nadšenec instruktor a nadšenec žák.Na motorku ty papíry obvykle dělá ten co ho to zajímá a myslí to vážně. Na auto se dělá řidičák prostě proto že proto. Každej má přece řidičák na auto. Takže i ten instruktor tam je proto aby si tam oddrncal ty povinný hodiny a dostal za to zaplaceno.
A s těma školeníma je to podobný. Vidím to pravidelně na bezpečnosti práce. Přijde školič bezpečák pro požární a chemické věci. Hodinu předčítá paragrafy, všichni stejně chrápou a on nakonec prohlásí "aha, tohle letos přestává platit, tak to už si pamatovat nemusíte". Vždycky ho hecujem že uděláme školu hrou. Zapálíme na dvoře nějakou kupu smetí a on nám předvede co s tím. Kdepak, ani nápad. Prý to kdysi někde udělali a byla ostuda, žádný přichystaný hasičák nefungoval. A pak přijde zdravotník, skutečný saniťák a pojedná to způsobem " když to z někoho leje proudem, tak nic neřešte a ucpěte ho. Čímkoliv jakkoliv. Protože on vám jinak za chvilku vyteče a nebude co řešit jestli ten obvaz byl prošlý nebo jestli máte jen ušmudlaný kapesník. Ucpat a držet a pak teprv řešit co dál."

Ju
Junior
29. července 2019, 17:39
0

beastar: no to jo, ale to nesmí bejt povinný. Jak to začne bejt povinný, stane se z toho STK. Hlavně razítko a vypadnout.
Jak říká Pepa. Když to má mít prakticky každej, tak musí bejt podmínky hodně nízko. Zároveň asi nedokážeš udělat Ken Blocka z někoho, koho to absolutně nezajímá a chce jezdit A-B.

BigBang
29. července 2019, 20:00
0

Jenomže tím narážíme na ten problém. Lidi řízení nezajímá a z toho pak plyne to veškerý okolo...

Ju
Junior
29. července 2019, 22:34
1

Jenže pak se dostáváš na tenkou hranici fach idiotství.
Mě vidět kuchař vařit, investiční bankéř něco počítat, fitnessák žrát, tak se z toho poserou jako my všichni tady za volantem.

beastar
30. července 2019, 00:44
0

Je to tak jenže bohužel dnešní společnost je nastavená tak jakože ten řidičák by měl mít kurva každej. A to vytváří i tlak na lidi který by normálně řídit nechtěli. Však i do hodně zaměstnání chtějí praxi, jazyky a jako třešničku na tortě ŘP "B" minimálně výhodou. A pak teda Máňa z Maňasova jde a taky si to teda udělá páč to po ní chtěj v práci. Řídí hodně lidí který doktor pustí ze známosti ještě ti to teda Vendo dám. Spousta maminek co to neumí, ale musí protože ty děti někdo vozit musí z těch satelitů a tak dále. On je to veskrze celospolečenský problém.

A to se bavíme o řidičích jakoby "amatérech". Já mám kamaráda co má asi 20 let autobusy zájezdový. A tam co mu chodí za kousky tvl... To člověk nechce radši vědět z jakejma hujerama jezdí ty lidi to svoje obligátní Hrvatsko a Itošku....

Gazdiq
30. července 2019, 09:38
1

Mňa hlavne udivujú šoféri prémiovýc značiek s telefónom pri uchu. To kurva si neviete nastaviť handsfree?

reagovat
Ny
Nyte
30. července 2019, 21:55
1

Miluji takové ty reklamy na asistenční systémy typu "hihihi hahaha, to je hezká kabelka ve výloze...jé, auto právě zastavilo před chodcem!" Jinak můj přístup k řízení se dost změnil v momentě, kdy jsem se přesvědčil, že nehody se fakt stávají a že se to jako může stát i mně, což byla do té doby věc neslýchaná. Brzdy, bum, pytle v xichtu, hotovo. A byl jsem rád, že jsem si nemusel víceméně nic vyčítat, reagoval jsem přiměřeně a z přiměřené rychlosti. A jestli někoho zdržím tím, že na 70 v rizikovém úseku opravdu zpomalím na 80 tacho, je mi docela jedno.

reagovat
Sh
Shock
02. srpna 2019, 15:08
0

Jsou činnosti kde počítače překonávají několikanásobně člověka, ale řízení mezi ně ještě určitě nepatří. Nejhorší kombinací vidím právě tuto nepromyšlenou kooperaci, kdy každá část počítá s tím, že něco udělá ta druhá.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem