načítám data...

Nějak se nám z debaty o automobilismu ztrácí podstata...

11. července 2021, 23:33 69 komentářů Jan Machač Editorial

Delší dobu se cítím být na silnici a v dění kolem tak trošku osamocen. Jako bych byl sám, kdo se snaží jezdit rychle a efektivně...

zobrazit celou galeriiEditorial: Nějak se nám z debaty o automobilismu ztrácí podstata...

Každodenním příkladem jsou třeba vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy. Na celé Evropské třídě v Praze je vždy možno, postavit se na křižovatce i do pravého pruhu a po projetí křižovatky se zase zařadit vlevo. I když je autobusový pruh "aktivní". Pokaždé, když můžu a buspruh je prázdný, přejedu tedy ze štrůdlu čekajícího vlevo doprava, počkám na zelenou a pak se v klidu řadím zase doleva, aby mohl imaginární autobus v klidu předjet kolonu.

Jednoduše místo toho, abych stál v koloně, využiju přerušení buspruhu na to, abych proklouzl na zelenou vedle někoho jiného. Ono totiž rozjezdy z křižovatek jsou to, co proud vozidel zdržuje nejvíce, že. Holt projedeme místo jednoho dva a jakmile nabereme rychlost, v klidu se porovnáme do toho jediného pruhu a ti za námi mají pořád dost prostoru probrat se a zařadit jedničku. Samozřejmě tenhle manévr moc nedává smysl, když je silnice ucpaná i za semaforem, to už holt není jak si pomoci (kromě buranského troubení a soukání se do pruhu s tím, že "no ale já už dál nemůžu, to není moje vina").

foto: mapy.cz

Jenže kolikrát jsem se potkal se situací, že místo pozvolného smísení obou pruhů probíhá závod a trest. Závod o to, jestli budu vytrestán za svou opovážlivost, nečekat jako trouba ve frontě. Nu což, většinou kapituluji a nějak se usadím za vychovatelem, já totiž na silnici nezávodím. Já se snažím jen rychle, pohodlně a radostně dostat tam, kam jedu. Pokud se chce někdo vztekat nad tím, že nebyl zdržen, nechť se vzteká, co já s tím, nebudu nikomu kazit zábavu, že. 

Je to prostě evergreen. Stejně jako lidé, pro které je spotřeba a pohoda na palubě důležitější, než rychlost a všichni, kdo jedou rychle to dělají špatně.

Jenže mě to přivedlo na myšlenku…

Nejsme už náhodou tak utlučeni řešením podružností, že jsme naprosto rezignovali na zásadní problémy? Jistě, teď se všichni bijí v prsa, kterak je elektromobilita a různé varianty autopůjčoven nazývaných carsharing, jak je to všechno cestou k čisté, tiché a efektivní dopravě, ale já tu mám tak trošku problém s něčím jiným. A vezmu to zase oklikou.

Už jako malý kluk jsem si říkal, jak je podivné, že se nové cesty nestavějí rovnou čtyřproudové. Je přeci logické, že by se tak zamezilo nebezpečnému předjíždění, když tu máme pomalé náklaďáky a autobusy a rychlé osobáky. Jenže dodnes žasnu nad tím, že když se v polích za vesnicí začne stavět obchvat, řeší se přechody pro zvěř, protihlukové stěny, ale fakt, že pak nebude vidět do zatáčky a uprostřed místa, kde není nic, se zase nebude dát předjet, nikoho netankuje…

Přes všechny sekundární problémy – já si často dělám srandu z přechodů pro zvěř, ale i ony dávají smysl – jsme zcela rezignovali na to, udělat dopravu efektivnější a rychlejší. Více a více čtu o tom, jak je provoz aut ve městě nebezpečný a jak musíme snížit rychlost v centrech na 30 km/h. Nikoho už ani nenapadne se i jen zeptat, zdali se nenabízí nějaké jiné řešení, prostě to přikážeme, protože to tak udělali na západě. 

Připadám si často jako v devadesátých letech, co bylo západní bylo super a dobrý restaurace krachovaly kvůli McDonaldu.

Přitom minimálně v Praze je problém nejen s tím, že jsou cesty úzké, ale také s tím, že se na nich musí parkovat, protože není kde jinde. Ze severozápadní strany města se ozývá volání po parkovištích P+R u metra nebo nádraží snad od dob Sámovy říše, ale my? My budujeme novou tramvajovou linku, aby lidé mohli uprostřed sídliště zaparkovat svá auta a pomocí jen jednoho dalšího přestupu se konečně dostat na to vysněné Metro.

A přitom je to právě nepřehlednost ulic obklopených auty, co i mě děsí pokaždé, když projíždím Letnou nebo Holešovicemi. Jenže zkuste zmínit na Magistrátu, že auta dělají ulice nepřehlednými. Nedostanete řešení, ale zákaz, pokutu, daň, nebo všechno najednou. S větou "To zakážeme, aby to nebylo" pak vyleze nějaký floutek na billboard a lidé, vidící, jak jsou ulice prázdné, pak floutkovi zase hodí hlas. Ani se na své spoluobčany nezlobím…

Nějaká snaha nabídnout lidem rozumné parkování mimo ulici? Mno…

foto: Cenia.cz, EIA Centrum Bořislavka

Dal jsem si tu práci a podíval se na nové centrum Bořislavka. Na analýzu vlivu stavby na životní prostředí. Dozvěděl jsem se, že centrum Bořislavkla není ve spádovém území Metra a že bude mít 787 parkovacích míst. Jsem zvědav, kolik z nich budou využívat místní. Norma na počet parkovacích stání pro kanceláře je zde 1 místo na 30 čtverečních metrů. Je to málo? Je to moc?

A proč není centrum Bořislavka ve spádovém území metra? Je stanice příliš daleko, protože je to přes cestu, nebo snad tato stanice není přestupní, protože tam končí jen středočeské autobusové linky, ale P+R už jsme tam nepostavili, tudíž tam z auta nikdo nepřesedá? Možná to nechápu.

A jako třešničku na dortu nemohu nevzpomenout rekonstrukci D1. Národ s potěšením přijal rekonstrukci nejdelšího schodiště do parametrů z osmdesátých let a není mu divné, že dálnice nemá po prodělané rekonstrukci žádnou rezervní kapacitu.

Nu což. 

Jsme Češi, přece nejsme hloupí, tyhle věci jdou řešit líp, než omezením, zelenýma čudlíkama na cestě a odvážnými projevy o nových objevech, které jsou už za rohem…

 

Nebo ne??

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Michal88
12. července 2021, 00:00
5

S dopravou v Praze vidím zakopanýho psa hlavně jinde. Pruhy pro autobusy se "vyrábějí" z pruhů pro auta místo toho, aby se "obnovil" asfalt i na tramvajových pásech, jako to bylo dřív a běžné. A tak se všude zúží silnice z dvou pruhů na jeden, aby se to lidem pěkně znepříjemnilo a pak se o to dýl čekalo. Viz. Plzeňská (a dolů Vrchlického), od Břevnova v Vypichu (tam je to obzvlášť výživný i mimo špičky, když je fronta místo 100m od semaforů kolikrát skoro až k radaru) atd.

Jízda Prahou je čím dál víc za trest i mimo špičku. Když musím ze západu na východ nebo sever (z D5 se dostat na D8, 10, 11), tak to je za trest... Na tu 8 se to ještě dá objet kolem, ale zbytek děs. Holt komunisti ve funkcích, od těch nelze čekat nic jiného, než průšvih...

reagovat
Jenda_K
12. července 2021, 02:04
-2

Neurážel komunisty ti stavěli silnice v dobách minulých velkoryse, široké, přehledné, rychlé a bez retardérů, ostrůvků, zbytečných kruháčů. Dokázali stavět mimoúrovňová křížení a chodce řešili podchody a nadchody. Kde k tomu byly parametry nebáli se zvednout rychlost v obci i na 80 km/hod. a v r. 75 zvedli rychlost v obci na 60 km/hod, Od 23 do 05 hodin platila v obci 90 km/hod.

togi
12. července 2021, 06:41
1

Přesně tohle je vidět v Pelhřimově. U autobusáku ke sportovišti je starý, komunistický podchod přes čtyřproudou silnici (2+2 pruhy). U fabrik se nedávno čtyřproudá silnice v místě přechodu jen zúžila na dvouproudou a je vyřešeno...


Pochtli
12. července 2021, 07:26
1

Radary, kolony, šikany, modré zóny, tlačení názoru, že auto je fuj a nemá ve městech co dělat.. To pak většina řidičů prostě rezignuje a je ráda, že přežila další den bez pokuty či havárky.

reagovat
Frankie
20. července 2021, 21:43
0

No, dojel jsem teď z tripu z Itálie a Sardinie a jako buďme ještě rádi. Itálie benal za 44 Kč. Dálnice za nehorázně prachy, cca 120 km za 18 euro. Mimo dálnici co 1 km kruhac, všude možně plná čára a 70ka mimo obec. Každou chvíli cedule s upozorněním na elektronickou kontrolu vozidel, maras. V Rakousku za Grazem dálnice z kopce, lup tam 100ku.tak jedu na samospad přes 110, a samo sebou polisi s radarem. Každý tunel i 3 pruh omezení na 100. A IG-L... No coment.
Pumpy v Itálii, další kapitola. Musíš koukat stojan self, servise nebo yourself, rozdíl přes 2 Kč. Hajzly furt zamčené nebo nikde...

Pochtli
21. července 2021, 09:59
0

Jo, kruhákama mimo předražené dálnice je proslavená i Francie aneb nasereme řidiče tak, že ještě rádi zaplatí za dálnici. Rakouské IG-L je též slušná pakárna aneb 80 km/h na 40 km tříproudé dálnice..

ma
martinw
12. července 2021, 08:36
1

Radeji ani nectete https://pbednargmail-com.blog.respekt.cz/lepsi-parkovani nebo Vam praskne zilka :) tam se dozvite ze parkovacich mist je vlastne hodne a aut je taky hodne a v zasade by se auta mely z mesta uplne vypraskat... OK, ale to ze Praha nema udelane domaci ukoly typu obchvat nebo dostatecne parkovani na "posledni mili" nekde u MHD na krajich prahy to uz se jaksi neresi... pritom pres Vaclavak vetsina lidi asi nejezdi proto ze by si chteli prohlednout namesti a muzeum ale protoze neni kudy jindy v Praze jet :(

A drzim palce majitelum vozu s EL znackou kteri maji free parking po celem meste, uz brzo ten raj na zemi skonci. Nevim pak jaky auto dostane free parking, asi jen vodikovy nebo snad skladaci-papundeklovy autaky :)

reagovat
Pochtli
12. července 2021, 11:19
1

Parkovacích míst hodně a ještě se za ně platí málo :D Aneb tradiční vypráskejme auta z měst a parkování nechme bohatým.

Avex
12. července 2021, 08:49
11

Zase bych z toho nedělal kovbojku, ono řízení v jakýmkoliv větším městě člověka otráví a nasere. Řídit mě samozřejmě baví, ale v Praze radši Uber nebo MHD.

reagovat
Sedrik
12. července 2021, 09:21
10

Přesně tak. S dopravou bojují všude.

Problém je dle mého mnohem složitější, než je naznačeno v článku a hledat snadná řešení pak vede k adoraci komunistů, jako těch pravejch pánů projekťáků (jak tady někdo v diskusi už provedl). To, že dnešní "komunisti" na radnici musí zohledňovat takové prkotiny, jako osobní vlastnictví, nebo dopad na životní prostředí, což ti "praví" totalitní komunisti dělat nemuseli (rozhodně ne v takovém měřítku), to už růžové brýle nevidí.

Nabídka snadných řešení složitých problému, toť cesta k volebnímu úspěchu VV, ANO, SPD a podobných řešitelů. Děkuji pěkně.

Slower
12. července 2021, 10:04
6

Pravdu dis, Avexi!

Nejdriv jsem chtel popsat svoje zkusenosti z ruznych mist na svete, ale pak jsem to smazal.

Spis by me zajimalo kde by se Jenik chtel inspirovat kdyz na zapade ne. Jestli se chce radsi podivat na vychod Evropy, do Asie, Afriky, USA nebo treba do Latinske Ameriky. Nebo by radsi, aby se neco vymyslelo v CR "po nasem" (to poslednich 30 let dopadlo vetsinou nevalne) ?

Nacestoval jsem se docela dost a situace s dopravou v Praze je sice tragicka, ale jinde to lepsi neni.

USA je svet sam pro sebe a ranni/vecerni zacpy v jakemkoliv velkem meste jsou fakt labuzo (a ted nemluvim pouze o LA, Bay area nebo treba NY), ale treba i o "prdelakovech" jako Austin (ano, nejaky genius tam postavil dalnici stredem mesta, ne nepodobne jako severojizni magistrala a neni problem tam stravit 90 minut hopkanim, mimo spicku) nebo Dallas/Forth Worth. Abych byl uprimny tak jedine Miami uslo a podle me na tom bylo vyrazne lip nez Praha co se dopravnich spicek tyka.

Zapadni Evropu zminovat asi nemusim, asi kazdy nekdy zazil nejakou kolonu v Mnichove (nebo jinem velkem Nemeckem meste), jel autem do Parize, nebo nedej boze do Londyna. Uznavam, nemam osobni zkusenost se Svycarskem, Skandinavii nebo Rakouskem, mozna tam je trava zelenejsi.

Vychodni Evropu bych ani nezminoval, zacpy z Moskvy (nebo i Kyjeva) jsou uz legendarni, a treba takovy Belehrad, Sofie nebo Budapest je taky pribeh sam pro sebe.

A ostatni casti sveta? No stale jsme na tom lepe nez Latinska Amerika. Tam

ma
martinw
12. července 2021, 10:13
1

jel jsi nekdy v Barcelone ? Maji to docela dobre vymyslene ty jejich superbloky. Ale maloktere mesto je tak dobre postavene.

S.
S.h.I.t.
12. července 2021, 10:41
0

Slower : v Rakousku to lepsi neni, Viden, Linz, Graz... vecne ucpany. Svedsko... vim jen Stockholm a ve spicce tam taky byt nechces.

Avex
12. července 2021, 10:49
3

Ono nam z toho ve finale vyjde, ze mizerny je to s dopravou vsude...
Minimalne Evropa je stejna nebo horsi, a o Americe uz psal Slower, tam je to jeste vetsi maso. Takhle je to ale se vsim, clovek na Cesko nadava, az mu nakonec dojde, ze se tu mame vlastne fajn :)

MB
MBMB
12. července 2021, 14:32
5

To bude holt tím, že těch aut je opravdu moc. Mít kapacitu na to, aby se každý mohl pohodlně bez zdržení všude dopravovat sám svým autem, prostě není moc reálné. To by 80% procent plochy měst (vymyšlené číslo) byly jen silnice.

Sedrik
12. července 2021, 16:20
4

MBMB - souhlas.

Tak rok zpátky jsem u holiče vyslechl následující rozhovor holiče a klienta (pán tak kolem 50). Odehrává se to v Praze.

Klient: ta doprava, to je děs. Všude kolony, zaparkovat se nikde nedá. Centrum pořád ucpané.
Holič: to je pravda. A kde bydlíte?
Klient: Bydlím v Dejvicích
Holič: A jezdíte autem?
Klient: no jasně. Všude jezdím autem.

Já si nemyslím, že nutit někoho jezdit dopravou, která mu nevyhovuje je řešení. Ale je nutné si uvědomit, že města nejsou nafukovací a prostě místo dojde. To je fakt, se kterým se nedá nic dělat - pokud nezačneme bourat budovy. Osobně nemám problém jezdit MHD a zvlášť v Praze, kde je metro, které prostě doprava nezajímá.

Znám lidi, kteří by do MHD nevlezli, protože by to pokazilo jejich "sociální statut". Hmm - ale parkovat na trávě 2 km od místa, kam chci jít, to je pro ně OK.

Tak...tak jo.

Ev
Evlo
15. července 2021, 02:15
0

Ve spoustě asie jde jezdit na skůtru bez reálného rizika smrti jako v Praze.

liška
12. července 2021, 11:05
9

S tímhle názorem tady asi pohořím, ale co takhle se zamyslet z druhýho konce. Opravdu je potřeba aby si každej vozil prdel stylem 1 auto = jeden člověk? Já to vidím v našem 10 tisícovým prdelákově, kdy bydlím kousek od dvou ZŠ a přestože sem jezdí autobusy, stejně má každá mamina potřebu vytáhnout to svý SUV a 1 ks dítěte sem dopravit. To stejný když kolem 14h končí všechny fabriky v okolí. Město zacpaný, v každým autě jeden člověk. Sme město vzdušnou čarou asi tak 3x3 kilometry velký a že bych viděl nějakou snahu se tu přepravovat třeba na kole, či klidně skútru, to mi úplně nepřijde. Chápu, že Praha je větší, ale zase je tím pádem určitě i síť cyklostezek nebo MHD frekventovanější. Samozřejmě ne vždy a všude to jde a občas je potřeba třeba i nakoupit apod, což se na kole neodveze či motorce neodveze, ale stejně.

reagovat
togi
12. července 2021, 11:13
2

Zrovna po Praze mi přijde, že MHD je nejlepší způsob dopravy. Kupodivu ale s tvým názorem souhlasím. Ale za sebe musím říct, že těch 5km z vesnice do města jedu stejně autem, protože jsem línej si vstát dřív, abych mohl jet na kole...

Pochtli
12. července 2021, 11:28
2

Liška: Když je pro mě z důvodu času/financí/pohodlí výhodnější mhd, proč bych jel autem? A samozřejmě to platí i naopak. Vždy záleží na tom, odkud kam kdo chce jet.

liška
12. července 2021, 11:47
1

Pochtli: já myslím, že spousta lidí takhle prostě neuvažuje. Prostě mámo táto, doma je auto, tak jedu autem. Kolo je drobná investice, tam to bude spíš třeba o lenosti nebo nemožnosti dát si pak v práci sprchu či x dalších výmluv proč ne. A skútr to už budou desítky tisíc investice a tak každej raději zůstane u toho auta a bude denně ztrácet čas/nervy v kolonách.

Fr
Frodo
12. července 2021, 11:56
0

Mám práci přes 40km, autobus tam nejezdí, vlak s dvěma přestupy, navíc bych musel 6km na nádraží. Manželka ráno bere dítě do školky, která je od nás 12km, bližší není. Autobus tam nejede, vlak taky ne. Takže někdy je na dojíždění více než jedno auto nezbytná věc.
Jinak s tebou opatrně souhlasím, že se někdy auta nadužívají. To je ale na svědomí každého z nás. Bojím se, že se najde nějaký progresivní pirát (mladý komouš plný idealismu) a udělá nějakou regulaci.

Ni
Ninjaherb
12. července 2021, 13:57
4

No, ony ty maminy před ZŠ většinou tím autem pokračují do práce, takže nad tímhle bych se zas tak moc nepozastavoval.

Já jsem si třeba motorku na dojíždění do centra pořídil. Není to nic moc bezpečnýho, rozhodně bych to nedoporučil všem. Navíc půl roku je hnusně/zima. Pod 15 stupňů je to teda dost nepříjemný a člověk to neprojede v hadrech, ve kterých potom funguje celej den. Nedejbože, když bych třeba ještě v práci musel nosit oblek. Navíc držet si doma krám za desítky tisíc, kterej na dojíždění použiju tak 100 dnů v roce zbývajících 260 je to koule u nohy taky nemůžou všichni.

MHD je supr ve spoustě případů. Typicky z okraje do centra to funguje. Z okraje na jinej okraj už horší. Co chybí tak jsou parkovací domy u metra na spoustě míst. Docela dobře tohle funguje u Letňan, kde je sice metro uprostřed pole, ale vždycky se tam dá v P+R zaparkovat a 20kč/den je fajn cena. Ale jinde mi to docela chybí. Třeba na černým mostě mělo být tech parkovacích míst 5x tolik a dostupných rovnou z dálnice.

liška
12. července 2021, 14:19
-2

Frodo, Ninjaherb: Jasně, nedá se to paušalizovat, ale pokud by se každej zamyslel a aspoň minimálně zkusil vykročit ze svý komfortní zóny,(třeba jen 2 dny v týdnu), tak věřím, že by se určitě té dopravě částečně dalo ulevit.

Csaba
12. července 2021, 19:35
1

Lidé opravdu jen velmi, velmi neradi "vykračují ze své komfortní zóny". Vím že je to "nefér" přirovnání ale jak (téměř) nikdo nepůjde v paneláku do 4. patra po schodech když může jet výtahem, nikdo nebude prát oblečení rejžákem pod tekoucí vodou ve vaně když ho může dát do pračky a nikdo si doma nebude zapalovat svíčky když může zmáčknout vypínač a rozsvítit si, tak prostě (téměř) nikdo nepojede do práce/na nákup/úřad (prostě kamkoli mimo rekreačně-výletní projížďku) na kole když si může sednout do svého auta a zajet si tam. A myslím si že jakákoli forma "pozitivní motivace" (nějaká forma úlevy na čemkoli, bonus, odměna atd.) taky neuspěje.
Jediné (řekl bych) co zabírá je diskriminace, trest, znevýhodnění, neakceptovatelné zdražení. Dokud něco (parkovné, palivo, mýto, povinné ručení...) nezdražíš tak moc že to prostě "lidi už nedají" (mentálně i finančně) do té doby těmi auty jezdit budou a i to stání v kolonách/objíždění ulic ve snaze zaparkovat pro ně bude "menší zlo" než přemýšlení o tom jestli by to nebylo možné provést jinak.

Každopádně tohle je jen moje teoretická úvaha, ani omylem ne něco čeho bych byl zastáncem/přívržencem.

S.
S.h.I.t.
12. července 2021, 20:45
0

@Ninjaherb: proc nemuzou deti jet MHD? Proc musi kazdy decko odjet az pre skolu v rodicovskym aute? Ja jsem celou stredni a na zakladce vsechny krouzky ve meste odjezdil hromadnou a na zs chodil pesky. Decka z okolnich obci taky. DNeska tam je rozjezdeny travnik, ani nemuzou popojet 50m na parkoviste.

Fr
Frodo
13. července 2021, 06:45
-2

Liška poradíš mi jak bych se měl zamyslet a vystoupit z komfortní zóny?
Cesta autem do práce 30min, vlakem 1:15 a navíc nepřijedu na čas, první vlak přijíždí až o hodinu a půl později co začíná směna. Navíc bych musel dalších x minut jet 6km na kole. Zpět co samé.
Manželka má vzít roční mimčo na záda a odvézt s ním čtyřletého do školky na kárce 12km, co samé zpět a po obědě opět aby ho vyzvedla? Takže dá za den 48km s ročním miminem aby obstarala školku?

Zkusím jí to navrhnout, ať to zkusí aspoň dvakrát týdně. Jen bych poprosil nějaký kontakt na tebe, ať to pak neposlouchám já ;)

liška
13. července 2021, 08:28
1

Frodo: však už jsem o pár příspěvků výše psal, že se to nedá paušalizovat, někdo holt jiný možnosti nemá. Jenom se mi prostě nechce věřit, že to v určitým procentu případů nejde jinak.

eLzyx
13. července 2021, 10:21
-2

Liška: tak když jedu přes celou republiku něco vyřídit do Prahy, tak si k tomu přeci nebudu brát tátu v důchodu, aby se mnou seděl v autě někdo další.
Těžko také pojedu vlakem a následně MHD, když třeba vezu nějaký přístroj na opravu.
Stejně tak, když jsem dojížděl denně do Prahy za prací, tak vlak a MHD bylo nepoužitelné. Proč? Teplice-Praha resp. moje kancelářská židle = 1h času autem. Vlakem a MHD? 2,5h. A to se bavíme jen o cestě tam. Přijít denně o 5h života cestou do práce? Ne, díky. Ono už i jen ty 2h byly dost

liška
13. července 2021, 11:09
4

eLzyx: já fakt nevím, jestli mluvím do dubu nebo co. Píšu po několikátý, že to nejde samozřejmě vztáhnout na všechno. Proč mi tady ty i frodo píšete případy, kdy to nejde? To je snad všem jasný.

Fr
Frodo
13. července 2021, 12:41
0

Liška: promiň. Pochopil jsem to tam, že myslíš i mě s tím vystupováním :)

yorkin
21. července 2021, 09:11
0

Že by si lidi racionálně nezvážili, co je pro ně v takto triviální věci nejlepší, tomu se mi věřit nechce. Spíš to mají jako já: raději pojedu dvakrát tak dlouho v pohodlí klimatizovaného auta a sám, než abych se třebas rychleji tlačil s davem, často ne úplně příjemných lidí, v metru. Aktuálně navíc zostřeno respirátory v MHD, tam už ten koeficient výhodnosti roste nad 3...No, spíš k nekonečnu...

ransom
12. července 2021, 13:03
24

Ono se to o mě moc neví, ale já jsem se narodil, vyrostl a dospěl v Praze za komunistů. Takže velice dobře pamatuju, jak tam ta doprava vypadala. Ano, v Bubenči, na Smíchově a v Libni se dalo o něco líp zaparkovat. Ovšem zácpy byly, k tomu navíc strašlivý smrad z čmoudících Tater, Liazek, Avií, Roburů a Ikarusů, nespálený benzín sytičových Škodovek a Žigulů, oblaka dýmu za Trabanty, Wartburgy a množstvím dvoutaktních motorek. Veletržní, Legerova, Jižní spojka, všecko furt ucpaný. Dojet na letiště z centra přes Letnou a Dejvice katastrofa. Na tom se nezměnilo ani zbla, krom toho, že se vzduch dá dejchat. To jen k té komunistické dopravní velkorysosti. Na vybudování vnějšího obchvatu pro tranzit srali a všecko nechali jezdit skoro centrem. Ani v tom SSSR, co ho bolševici furt dávali za příklad, nic takového nebylo. Tam se dávno města buď objížděla velkým obloukem, nebo projížděla osmiproudovkou.
Dnes se po Praze jezdí líp, opravdu líp, nikoli hůř než tehdy. Často až žasnu, kolik se těch cest po kontrarevoluci postavilo, a jak snadno se dostanu z konce města na druhý konec.

Vracet auta na tramvajový pás? Jako fakt? Pustit hordu neschopných, nevychovaných blbců do cesty tramvajím? Po železniční trati byste jezdit nechtěli? Nebo po letišti v provozu?

Chápu, že bydlet a pracovat v Praze je komplikovanější než přijet dvakrát do roka na návštěvu. To je ale jednoduché. Já jsem v roce 91 z Prahy odešel a u Nehvizd plivnul zpátky přes rameno. Nikdy jsem nezalitoval a nikdy jsem nezatoužil vrátit se. Moje ségra odešla ve stejnou dobu, brácha o pár let později. I řada mých spolužáků. V pohraničí jsem našel svou životní lásku - rodačku z Nuslí.

Je snadné frflat, že je kolem všecko na hovno. Asi vás tam tedy drží něco, co je silnější než nechuť k městskému autíčkaření? Města nemohou houstnout donekonečna. Rozhodně ne ta, která rostla od středověku a v těsné kotlině. Řešením není ani bydlet v satelitu a jezdit autem za prací a školou do centra. To není o zákazech a příkazech, to je prostě fyzicky nemožné. Takže buď můžete být člověkem městským, co žije a pracuje na malém prostoru s milionem dalších, vystačí s malým bytem a městskou dopravou, děcka posílá do nejbližší školy pěšky a práci si najde v okolí, nebo můžete žít na venkově či na maloměstě a užívat prostoru. Pak ovšem zapomeňte na to, že budete pracovat za těžkej balík ve velkoměstské korporaci a děti vozit do ultraspeciální výběrové školky pro potenciální nadlidi padesát kiláků daleko.
Prostě není možné mít všecko. A není to proto, že to nějakej blbec zakazuje.

reagovat
Va
Vasek7
12. července 2021, 13:26
0

Ransom: chtěl jsem psát komentář ale je to zbytečné, pěkně jste to vystihnul. Dik!

riderhenry
12. července 2021, 14:42
0

Neříkám, že se mají auta vracet na tramvajové pásy, na druhou stranu je určité "utlačování" individuální automobilové dopravy jasně patrné v naprosto zbytečné míře. Auta pořád zastoupí daleko víc dopravy, než například cyklisté (obzvláště v kopcovitých městech, jako je hádám i Praha, tak domácí Brno...), přitom jim neustále "uvolňují" místo. Pak taky to "zklidňování", kdy se prostě škodí autům jen proto, aby se jim škodilo... Nebo různé nesmyslné parkovací zóny, které ještě nikdo nikde nenastavil tak, aby byly opravdu objektivně spravedlivé a nějak pomohly.

Bydlím v centru Brna, auto používám v podstatě jen na dopravu mimo město (výlety atd.) a na cesty do práce, jelikož mi to nejvíce vyhovuje. Občas jedu MHD, občas na motorce. O víkendech se pohybujeme po městě výhradně pěšky, a to i celá rodina (a přiznávám se, že ten trend "jedu pro cigára autem" taky moc nechápu - vrchol lenosti). Vše má své výhody. Kdo chce ušetřit, může chodit pěšky, nebo si koupit za 1 000 Kč staré kolo v bazaru. Kdo chce mít co nejvíce pohodlí a svobody, odpověď je jediná možná - osobní auto. A ve stávajícím stavu vnímám Brno jako naprosto super město k životu pro všechny skupiny a způsoby dopravy. Kéž by to tak zůstalo... Bohužel rozšiřování modrých zón už také o něčem vypovídá.

Sedrik
12. července 2021, 16:26
4

ridehenry - k těm cyklopruhům: myslím si, že smyslem toho, že je dělají je právě ukázat lidem, že mají svůj prostor a nebudou se muset motat mezi auty. Cílem je tedy vytáhnout lidi z auta na to kolo tím, že jim nejdříve nachystají prostor.

Nechci to obhajovat, protože zrovna budování cyklpruhů si myslím že radnice v Praze (po celé Praze) dělají blbě. Byl jsem teď v Reichu a tam cpou cyklopruhy spíš na chodníky, což mi přijde lepší (pokud to jde). Ale nejsem odborník.

ransom
12. července 2021, 17:22
11

Existuje taky druhý pohled: Kolik krásných tichých míst zabrala automobilová doprava jenom pro sebe. V Praze namátkou Troja, Hloubětín, staré Ďáblice, Podbaba, Bubeneč, Holešovice, dolní Libeň... V místech, kudy jsem jako kluk jezdil na kole na výlety za město, jsou dnes rušné čtyřproudové silnice. Takže by to chtělo aj trochu automobilistické pokory. Jedni dělají, že auta patří do pekla, druzí zase, že se autům nesmí brát ani milimetr prostoru. Špatně je oboje.

Be
Beran
12. července 2021, 21:17
1

Ony ty mesta patri vsem. Chodcum, cyklistum i autum. Kazda radnice voli jinou koncepci jak jim zjednodusit nebo ztizit koexistenci. Ale ve velkych mestech proste ty auta budou nejvic omezene, protoze uz neni misto a aut pribyva extremne rychle. Bydlel jsem v Liberci na sidlisti 7 let a kdyz porovnam zaplnenost parkoviste pri nastehovani a odstehovani, tak tech aut byl skoro dvojnasobek.
Pruser je transit vedeny skrz mesto. To je pro spoustu mest osklive dedictvi minulosti, se kterym se jednou budou muset draze vyporadat. Frydek-Mistek s jeho aktualne vznikajicim obchvatem je toho hezky priklad.

V Brne mam par kamaradu a pribuznych. A to mesto je autem za trest.

riderhenry
12. července 2021, 22:12
5

Nevím, proč má být cílem někoho tahat z auta a k čemu by to snad mělo být dobré? Z hlediska ekologie jsou určitě palčivější témata. A jinak by mělo jít snad o přirozené rozhodování každého jednotlivce. Jít ráno na zastávku, namísto sedání do auta, může každý z nás. A jakmile by byla města tak "nesjízdná", každý by si rád vybral metro, nebo tramvaj, či snad kolo... Proč by měl tomuto někdo jakkoliv pomáhat a uměle ten vývoj diktovat? Auta jsou silně zdaněná záležitost a na svůj provoz si, dá se říct, vydělají (z hlediska investic státu). V tomto se dá mluvit o jediném způsobu dopravy. Všechny ostatní jsou v zásadě ztrátové (cyklodoprava, MHD).

Jak moc za posledních 50 let "ukradla" Praha z okolní přírody a kdo za to může netuším. Ale nevím, jak to má souviset s tím, jestli dnes někdo z již dávno postavené čtyřproudovky udělá dvouproudovku s cyklopruhem? Nikde jsem nepsal, že je třeba dělat nové silnice, nebo snad i parkoviště. Jak jsem psal, bydlím v centru Brna a akceptuji, že k tomu patří hledání parkování třeba i 30 minut ve vzdálenosti 500 m od domu, v nejhorším případě... Proč bych měl kvůli vlastní volbě chtít, aby někdo kvůli mě měnil prostředí okolo, nebo nějaká pravidla? Kdo chce okolí bez aut, pohodlné parkování, klid a čistý vzduch, město není pro něj, to je jasné. Musí zase ale akceptovat jiné přirozené nevýhody bydlení na venkově.

Cyklopruhy na chodníku mi přijdou naopak zdaleka nejhorší. Kolo prostě patří na silnici, to je naprosto jasné, a to z hlediska fyziky. Jede prostě moc rychle na to, aby mohlo být na stejném prostoru s chodci. Případně lze vytvořit nějaká další, třetí úroveň mezi auty a chodci. Jestli někdo chce jezdit po chodníku, fakt mi to vůbec nevadí. Když pojede "krokem". Ale bych hlídal pořád děti, psa, sám sebe... abych neudělal úkrok stranou zrovna když frajer z Woltu "doručuje" skrz městský park po chodníku - děkuji, nechci. A jelikož vedle takového parku bydlím a tohle zažívám skoro denně, tak vím, o čem mluvím.

Be
Beran
12. července 2021, 22:36
0

S tou neziskovosti MHD opatrne. V MHD existuje zjednodusene evropsky a americky koncept. Americky koncept je MHD nedotovat a tomu prizpusobit infrastrukturu tak at pobere vice aut. V evropskem konceptu je MHD dotovana, aby nemusely byt takove naklady na infrastrukturu, protoze jezdi mene aut. A cena jednotlive jizdenky by mela byt tak, at je auto financne vyhodnejsi pri 2 az 3 lidech.
Jestli ridici jsou cisti darci do rozpoctu si netroufam jednoznacne rict.
Co se tyce "pomahani" jednotlivym ucastnikum. Budto chces od sebe vsechny dopravne oddelit. Tzn. cyklostezka, travnik, chodnik, zabradli, silnice, tramvajovy pas. Nebo chodci jsou na chodniku a zbytek na silnici. A tohle je potreba vyvazit podle konkretni situace: prostor, pocty chodcu, cyklistu a aut. Jenze rozumnou variantu zabiji politicke tlaky, zajmove skupiny, dotace na cyklostezky, inteligence projektantu a radnich... A volebni pravo maji ridici, chodci i cyklisti.
Z Mnichova a Lansbergu si pamatuju cyklostezky na chodniku. A cyklisty i chodce vycepovane k ohleduplnosti vuci tem druhym.

A pro jistotu :-) Auta me zivi a fandim jim, ale IAD po velkych mestech vnimam jako dlouhodobe neudrzitelnou. Bojim se, ze to skonci jako londyn. Platba za vjezd, ale stejne vsude zacpy.

riderhenry
12. července 2021, 23:05
1

No a z hlediska počtů snad někdo pochybuje o tom, že jsou nějaké dvě majoritní skupiny, a to auta + MHD a jako druhá právě chodci? Cyklisti naprosto brutálně zaostávají za těmito skupinami, bavíme-li se o Brně a hádám i Praze. Ten prostor (ať už finanční, fyzický či politický nebo mediální) tomu ale naprosto neodpovídá. Nemluvě o tom, že cyklisté jsou prostě poměrně agresivní skupina, co se nějakého dodržování pravidel týče (viz jízda po chodníku). Zkuste si takhle jezdit po chodníku na motorce, klidně třeba 10 km/h...

S MHD fakt opatrně. V Brně tvoří dotace MHD 2/3 tržeb. Tzn. každá jízdenka by měla reálně stát daleko více. A to nechci "zabrušovat" do toho, kdo všechno platí investice typu výstavba nových tramvajových tratí, úprav komunikací pro MHD atd. A teď si všichni představme, že sice budeme platit za pořízení a servis aut pořád ty stejné peníze (...dokud se uměle nezvýšily ceny aut díky protěžování elektromobility), ale paliva očistíme od spotřební daně a budou nás stát polovinu. Za to MHD bude stát 3x více. To by totiž představovalo rovné tržní prostředí.

Ještě k té infrastruktuře - na řadě míst je nastaveno tržní prostředí i co se používání silnic týče a naprosto normálně to funguje. Chceš jet - zaplať jasně danou částku. A lidi jezdí... Koncept, který my všichni dopravně "žijeme", je prostě socialismus, jen si to nechceme přiznat.

MB
MBMB
13. července 2021, 02:21
-1

Nevím, jestli přímo socialismus, ale je to samozřejmě levicová politika s vyšší mírou přerozdělení a vidinou efektivnějšího fungování společnosti jako celku.
O tom, jak by to fungovalo "kapitalisticky" (nejen doprava, ale třeba i zdravotnictví), není potřeba spekulovat. To si lze přímo zažít v USA a osobně si nemyslím, že je o co stát.

ransom
13. července 2021, 06:48
4

Není to o žádném systému. Ano, máme tady přebujelý stát, který by furt žvanil do všeho, reguloval, zakazoval, dotoval nesmysly. Ale v samém základě si za tu situaci můžou lidi úplně sami, protože furt musejí mít všecko najednou, a to nejde. Každej by chtěl: Bydlet na venkově a vydělávat ve městě. Bydlet ve městě a jezdit na hory. Bydlet na periferii a jezdit do centra. Žít ve vnitrozemí a jezdit k moři. A každej na to nutně musí mít dvě auta v rodině a ještě tahat domů služebák. Plus k tomu ještě tři čtvrtiny lidí nedovede to auto používat rozumně, chovat se v provozu, parkovat jako bnytost nadaná smysly. Do toho si každej debil MUSÍ koupit kolo, kolobrndu, brusle, a všichni se vyrojit jako mouchy na jaře, protože mají těžkou práci a potřebují si vorazit. Nikdo neumí žít tempem, které nevyžaduje rekreaci.Každej se živí čuměním do kompu, sezením v kanclu, a pak MUSÍ honem mazat autem s kolama na střeše ven z města, aby měl trochu pohybu. Každej MUSÍ jet přes půl města do Mekáče, místo aby si doma v klidu udělal karbanátky. Ne vlády, to lidi, každej sám za sebe jsou příčinou tohohle bordelu. Vlády jenom neschopně a bezmocně předstírají, že s tím něco dělají, aby nasbíraly body u svých vymletých voličů.
Kdyby bylo auto koníčkem bohatých podivínů, bylo by to jednodušší. Přitom mě nikdo nemůže nařknout z nenávisti k motorismu...

Be
Beran
13. července 2021, 07:13
0

Riderhenry: kdyz nebude spotrebka na benzin ani dotovana MHD tak se v Brne pri jeho stavajici infrastrukture autem nepohnes. A optimalni doprava bude kolo :-D
Ja byl v Americe na zapadnim pobrezi. Benzin levny, MHD draha. A ta infrastruktura tam vypadala jinak.
Jako perlicku k "dotacim" a socialismu uvedu priklad parkovaciho mista. Ridic pri rocnim najezdu 20tis km, spotrebe 7l/100km a spotrebce 17kc/litr zaplati rocne 23 800kc na spotrebce. Pri rozmeru parkovaciho mista 2,5 x 5 m a cene pozemku 3000kc/m ctverecni stoji jenom parkovaci pozemek 37 500Kc. A to nepocitam asfalt/dlazbu nebo dalsi udrzbu.

Ransom: V jadru souhlasim :-)

riderhenry
13. července 2021, 11:41
1

No vidíte to, takže už jen ročním provozem zaplatíme parkovací místo pro dané auto. To je v podstatě argument pro mě :) Hele mně to je jedno... Kdyby nebyla spotřeba, v autě se nepohneme. No tak bychom je nepoužívali. Však to je ta pointa. Prostě by existoval ten "volný trh" volby, který je teď deformovaný. A ne málo, ale dost brutálně. Navíc se k tomu přidává dnes ta politika a tlak na "zelené myšlení". Kdy si jdeme do obrovského nákupního střediska, abychom v Mekáči dostali nefunkční papírové brčko a měli sami ze sebe dobrý pocit. Jestli tohle někomu nepřijde komické, tak už nevím.

Nějaké tržní zdravotnictví z USA prosím neřešme - nic takového neexistuje. To je jen omyl, který se často používá jako líbivý protiargument proč nejde dělat věci lépe. MHD z USA hodnotit nemůžu, ale předpokládám, že jelikož tam nemá tradici ani dobře rozvinutý systém, funguje hůře. Jestli je to důvod, proč tam lidi tolik uctívají auta, nebo příčina, těžko hodnotit. Já předpokládám tu druhou variantu - prostě to lidé nechtějí používat.

ransom: Já s tebou souhlasím, na druhou stranu moc nevím, jak se to týká aut, respektive jejich potlačování ve městě? Všechno to, co jsi uvedl, mi v podstatě vadí taky a i když bydlím ve městě a neplánuji to měnit, tak spoustu těchto aktivit nevyhledávám. Jíme a vaříme doma, na procházky chodíme normálně (nepotřebujeme k tomu hole, brusle, kola, elektrověci...), nemusíme jezdit na druhý konec města, protože tam mají hezčí park/levnější colu/hladší asfalt na brusle... Všechny tyhle věci mi přijdou stupidní. Jet si pro dvě točené do džbánku 200 m autem (toho jsme byl svědkem...). Vlastně mi vychází, že cca 15 km denně jen nachodím, zatímco autem ujedu zhruba polovinu (beru průměrný pracovní den). MHD se dá zaokrouhlit na 0 km, stejně tak ostatní "alternativní" způsoby dopravy. A přijde mi to takhle ve městě úplně v pohodě. Jestli mají lidé potřebu mít dvě auta, a k tomu ještě z práce třetí, je to jasný signál co má být prioritou pro stát (protože ten nám má - za vybrané daně - poskytovat službu). Neříkám, že jsem toho fanouškem, ale když mě to nijak přímo neomezuje, tak ať si každý plýtvá svůj čas (= peníze) jak uzná za vhodné. Nejsem ochoten akceptovat to, že někdo "nahoře" ví lépe, co já chci/potřebuji, natož co chci pro své děti. Ale jsem prostě v tomhle trochu jinde - mně vadí i fakt, že v podstatě musím děti nechat studovat ve škole, která jede podle státních osnov... Ale to bychom se mohli bavit asi desítky hodin.

Autíčkový Jelen
13. července 2021, 13:20
-1

Nemohu si pomoci, ale tento "volný trh" se mi zdá jako mega utopická záležitost, která by nikdy nemohla fungovat. Vždycky se vše musí určitým způsobem regulovat, jinak by nastal neskutečný chaos. A podle mě jsou případy kdy města mají právo na to snažit se vyhnat lidi z aut (ikdyž se mi to jako fanouškovi automobilismu samozřejmě nelíbí), a to například v případě, kdy to začíná výrazněji omezovat občany. Jako příklad uvedu Vinohrady u nás v Brně. Pokud tam začnete například hořet v bytě, tak hodně štěstí, protože hasiči se k vám prakticky nemají šanci dostat, sám tam jezdím se Citigem a i tak se některými částmi sotva protlačím. Prostě co je moc to je moc, město má nějakým způsobem fungovat a být udržováno, a to se bez regulací a tendencí prostě neobejde.

A teď je otázka taky, jestli je moc aut nebo málo parkovacích míst. Celkově se přikláním k názoru, že vlastnit a provozovat auto je u nás v česku moc levná záležitost (né že by mi to vadilo jako studentskému motoristovi, ale prostě z celkového hlediska mi přijde, že to moc dobra neudělá), třeba ve Vídni je provozování auta mnohem dražší, a to vzhledem i k jejich vyšším platům. A přijde mi, že to tam funguje v centru prostě líp. Ale zase můžeme tuto diskusi otočit, a zaměřit se na to, že Brnu podle mě velmi chybí metro.

Celkově je to komplexní problém, který se dá vzít z tolika úhlů pohledu, že bychom se tady nakonec pěkně dohádali. Můj názor je ve zkratce akorát to, že auta jsou v posledních pár letech doopravdy hodně zbytečně nadužívána.

ransom
13. července 2021, 13:22
1

Ridehenry:
Však já taky s tebou nijak nepolemizuju. Měl jsem jen potřebu se vykecat.
Nejspíš bychom v podstatných věcech našli velkorysou shodu (a pak si případně dali do držky kvůli něčemu naprosto marginálnímu). Též nechci aby někdo myslel a rozhodoval za mě, aby děti ve škole indoktrinovali, aby bezvýznamné či dokonce škodlivé menšiny omezovaly většinu, aby městům vládla lobby smažek, sdílečů, koloběžkářů, a podobných existencí bez zodpovědnosti. Akorát se snažím udržet si nad tím ironický nadhled.
Jenomže to by bylo na diskuzi někde úplně jinde.

Kyjaq
13. července 2021, 21:39
1

Já asi moc nechápu, co je tržního na zrušení spotřební daně z používání auta. Ty silnice si pak každý bude stavět sám? Nebo to naopak bude stát dotovat z jiných příjmů? To pak ale skoro zní jako těžce pokřivené prostředí...
Jinak veřejná doprava v USA je téma samo o sobě. Americké automobilky na začátku druhé poloviny minulého století využily veškerého politického i ekonomického tlaku, které jim to Americké tržní prostředí dávalo k dispozici, aby veřejnou dopravu rozložily, ve snaze vytvořet silnou automobilovou kulturu, což se jim ve většině USA nepochybně podařilo. Samozřejmě do toho vstupují i geografické parametry země, ale historie veřejné dopravy USA je poměrně nehezký příběh.

Be
Beran
13. července 2021, 21:40
0

Riderhenry: Krasne otoceny argument s parkovacim mistem :-) A s tim odstupuji z debaty. Kazdy bydlime jinde a vidime to jinak. Jako vesnican bych vas vsechny v tech velkomestech nechal se uregulovat :-D

Trosku OT. Mimimalne v okoli MB muzes dite udrzet mimo statni osnovy v alternativni soukrome skolce a skole prvniho stupne. Podle nekterych odborniku to da diteti do zivota vice nez TOP vysoka skola. Akorat to dost leze do penez a nevim jak uspesne probiha na druhem stupni setkani se statnim systemem.

riderhenry
13. července 2021, 21:56
0

Kyjaq: Naprosté nepochopení, bohužel. Jak už jsem uváděl, na světě je spousta příkladů soukromých silnic, které jsou sjízdné jen za poplatek, a jezdí se po nich (dokonce i s náklady na spotřební daně, ze kterých má něco jen stát - nikoliv soukromý vlastník/pronajímatel silnice).

Beran: V Brně je samozřejmě spousta možností, jak dítě kvalitně vzdělávat řekněme dle svých představ. Zrovna základní škola je tu (soukromá) jedna z nejlepších. Ale platit stejný náklad dvakrát? Když už jsem si zaplatil školné z daní a stát mi to nijak nevrátí? To stejné školky. Tam ještě každý rok probíhá "bitva" o to, jestli dítě do školky zvládne rodič zapsat a nebude muset právě jezdit přes celé město. Přitom by člověk řekl, že stát má poměrně přesné informace o počtu dětí a jejich lokalitě. Ale nějak se nedaří, no... Ale to je fakt diskuze jinam.

Beran: Jak ureguloval? Já právě regulovat nic nechci...

Be
Beran
13. července 2021, 22:21
0

Uregulovat ve vyznamu sirokeho zobecneni vsech obyvatel velkomest. Jedni budou regulovat, druzi budou regulovani.
Byl to hodne hloupy vtip :-(

Kyjaq
13. července 2021, 22:29
0

Asi nejsem dostatečně zcestovalý, nezažil jsem, že by se platil poplatek za něco jiného než za dálnice, případě za nestandardní technická díla, omlouvám se...
Takže jestli tomu dobře rozumím, na každé silnici z horní dolní se bude platit poplatek? A nebude to vlastně to samé? Poplatek za ježdění autem, akorát mnohem složitější? A jak dopadnou silnice, které se nevyplatí? Tam se bude jezdit přes pole? Asi máš pravdu a vážně to nechápu.

riderhenry
13. července 2021, 22:40
-2

Platí se běžně horské průsmyky, tunely, dálnice. V nákladní dopravě naprosto běžně mýto i na silnicích 1. třídy obecně. Jaký by byl reálně rozdíl přenést takový systém na všechny silnice? Samozřejmě musíme uvážit, že by toto neřešil stát, tzn. všechno by bylo trochu pohodlnější, než jsme zvyklí ze státních služeb. Plus se samozřejmě platí každá silnice a parkoviště formou zdanění. A to lidi nějak nechápou, prostě to vnímají jako "zdarma". To k tomu nechápání... Akorát by bylo fajn to zacílit tak, aby každý platil dle toho, co a jak využívá. Tak, jak je prostě v tržním světě normální. Já například využívám dálnici cca 1x měsíčně. Jakou mám možnost dle aktuálních pravidel? Prostě zaplatit roční kupón, stejná cena pro všechny - bo jsme si všichni rovni! Tzn. platím stejně, jako člověk, který na českých dálnicích najezdí třeba 50 000 km ročně. WTF?

Kyjaq
14. července 2021, 13:12
0

Okej, takže jsme akorát ten poplatek přesunuly z čerpacích stanic do mýtných bran. A kdo to bude řešit ve městech? Není pak na snadě, že by vjezd do města musel být zpoplatněn? Ale to už jsme zase u nějaké eko buzerace, nebo jak to je :D Já nerozporuju, že by to bylo férovější, ale bylo by to férovější o tolik, o kolik to bude složitější? Navíc pak by mohlo někoho napadnout, že je to nefér, protože 2 tunový SUV přece opotřebuje silnici víc, než můj Fiat 500, což bylo (byť velice nepřesně a ne vždy, ale aspoň nějak) zase zahrnuto ve spotřební dani z litru paliva.
Pořád mě navíc dráždí to přenesení služby na soukromý sektor. Buď stále zůstane nezanedbatelná část infrastruktury v rukou státu (viz vstup soukromých dopravců na železnici, z Prahy do Brna chtějí jezdit všichni...), nebo se prostě ta nevýnosná část infrastruktury zruší.
To že se tu za dálnici platí divně asi nikdo nerozporuje. Na druhou stranu bych si z pozice spotřebitele moc nestěžoval, v zemích, kde se platí za využívání úseků jako Itálie nebo Francie by to využívání dálnice 1x měsíčně pravděpodobně vyšlo na víc než našich směšných 1500 :D Jestli by se to projevilo na kvalitě infrastruktury, to už je pak další věc. Já věřím, že ano, ale v našich podmínkách je tak brutální zvýšení nákladů na auto politicky neprůchozí. A naopak jsou i země, kde s dálniční známkou zvládnou mít adekvátní dálniční síť.

Jenda_K
14. července 2021, 20:49
0

Proč tady přemýšlíte o mýtu, historicky byla v 70 letech spotřební daní z paliv nahrazena daň z provozu motorových vozidel s argumentem, že spravedlivě zatěžuje provozovatele vozidla dle najetých kilometrů.
Podnikatelům (a pozor v jistých situacích i nepodnikatelům) byla po revoluci další daňová povinnost zavedena ještě formou silniční daně, následně dálniční známky a mýto ten stát je opravdu maximálně nenažraný.Dokonce se uvažovalo o zavedení DPH z dálničních známek. Když už tady náme jinou daň z daně formou platby DPH ze spotřební daně. Dneska se dokonce z povinného ručení platí dálniční stíhačky policajtům.
Zpoplatnění dálnic pro nákladní dopravu jí převedlo na první třídu, následovalo mýto na první třídu, dneska už potkávám kamiony i na na dvojkách kam to povede.
Kde jsou dálnice po třiceti letech, stále ve stádiu pomalého zrodu?
At se podívám na současný nebo bývalý vzor: USA a Ruskou v obou státech je základní síť dálnic zdarma.
Mýto je kapitola sama pro sebe, už si nepamatuje jaký z mýta měla vývar rakouská firma Kapsch, kdy cca 1/4 vybrané částky jim šla na "provoz"? Když byly dálniční známky v tištěnné podobě, odmítal stát zavést kratší známky než na 10 dnů s argumentem, že náklady na tisk jsou příliš vysoké. Kratší že se zavedou se zavedením elektronické známky, skutek utekl. Myslím že víkendovou by spousta z nás uvítala.

riderhenry
14. července 2021, 21:36
0

To je prostě hrozivé nepochopení. Nikde na světě nejsou dálnice (ani zdravotnictví, ani lavičky v parku...) zdarma. Zdarma nikomu stát nic nikdy dát nemůže. Jenom soused, firma nebo babička. Stát určitě ne. Protože stát všechno, co má, vzal lidem. Jen přerozděluje, a to (naprosto přirozeně) neefektivně jak z hlediska adresného, tak i ekonomického. Já vlastně nějak nejsem schopný pochopit (a to myslím bez urážky), jak je možné, že někdo je ochotný žít v realitě, kdy stát v nekonečné spirále najímá nové úředníky a vytváří nové úřady (ano, i loni a letos - v době "pandemie"), zatímco občan, jakožto zákazník, žádné zlepšení nepociťuje, ale dál to spokojeně platí. Dnes jsem byl například přehlašovat motorku. Mám datovou schránku, k tomu kompletně všechny "eidentity", které snad v ČR lze mít. Co to pro mě znamená? Všechno fyzicky oběhat. Celá akce zabrala 4 hodiny. Ano, úředníka jsem zaměstnal na 20 minut, ale mně vzal stát 4 hodiny svou vynucenou registrací mého motocyklu, protože ignoruje 30 let technického pokroku. A to jsem zapomněl započítat evidenční kontrolu. A taky těch 1 000 Kč za to, že mi dala paní razítko na papírek a tvářila se strašně moc důležitě. Systém STK, no to je na knížku...

Poslední věc k těm dálnicím - nejde srovnávat cenu dálnic v Itálii s českou dálniční známkou. To bychom museli nejdřív uvažovat to, že stát nám ponechal peníze, za které by jinak vystavěl dálnice, a pak bychom to mohli hodnotit optikou, kdy máme vyšší příjem a my se můžeme rozhodnout, co s ním uděláme. Tedy jestli pojedeme po dálnici (která bude ale logicky stát víc, než český roční kupón), nebo si koupíme třeba nové kolo. Dnes nám toto stát neumožňuje. Dálnice platí všichni z daní + uživatelé pomocí kupónu, navíc vztaženého nikoliv na nájezd, ale na časové období. To stejné platí pro každou silnici. Schválně si zkuste otevřít pumpu a lidem účtovat měsíční "pumpovné", nebo jim rovnou srážet částku z výplaty. Schválně, jak budou spokojení.

Jestli to někdo pochopil tak, že bych rád zavedl v České realitě ještě mýto pro osobní auta, na místo dálniční známky, tak to je hrubé nepochopení. Já jen polemizuju nad tím, jak je celý systém nesmyslný a přál bych si, aby se to třeba postupně proměňovalo zase zpátky k maximální svobodě jednotlivce.

Jenda_K
15. července 2021, 01:23
2

Doprava u nás opravdu není zadarmo a platíme si jí měrou více než vrchovatou:
výnos ze spotřební daně z paliv cca 150 miliard, DPH ze spotřební daně 30 miliard, dálniční známky 3 miliardy, mýto cca 12 miliard, silniční daň 6 miliard.
Náklady na údržbu silniční infrastruktury cca 22 miliard investiční náklady cca 60 miliard. Z toho je patrné že skoro polovina příjmů státu z plateb v silniční dopravě skončí mimo dopravu....
Z vyčíslení je i patrná nesmyslnost toho že si silniční dopravu platíme třemi způsoby poplatků, kdy zvýšení spotřební daně o cca 10 % by vykrylo výpadek výběru mýta při jeho zrušení včetně zrušení dálničního pooplatku pro OA a to neuvažuji náklady na výběr mýta.

Registrace vozidel na magostrátech je další zcela zbytečná činnost, informace o provedené evidenční kontrole je stejně zapsána na MD a nějak nevidím důvod nějaké registrace vůbec. Registruje někdo mobily, foťáky, hodinky stroje? Můj bagr také není nikde registrován a jeho cena je vyšší než většina aut a děje se něco?

MB
MBMB
15. července 2021, 02:16
0

Zas bych se nesnažil implikovat, že všechny tyto peníze by nutně měly skončit v silniční infrastruktuře. Spotřební daň je obecně nástroj, který reguluje užívání něčeho, co má nějaký negativní dopad. A na automobilová paliva je přirozeně aplikována mimo jiné i proto, že se automobilová doprava podílí na znečišťování ovzduší. Čili za mě je naprosto v pořádku, pokud se vyberou peníze od lidí, kteří se svým vlastním rozhodnutím na tom znečištění podílí (výměnou za nějaký svůj komfort), a pak se to použije třeba na investice do železnice či energetiky, tedy mimo silniční dopravu, aby se tento vliv kompenzoval.
Tím neříkám, že se tak děje a ono je obecně těžké v balíku státního rozpočtu odlišit, co odkud kam teče. Ale obecně bych, jak jsem se snažil ukázat na tomto jednom vybraném aspektu, polemizoval s myšlenkou, že by se všechny příjmy ze silniční dopravy do ní měly nutně vrátit. To je podobné jako tvrdit, že peníze vybrané na spotřební dani z cigaret by se měly nějakou formou vrátit kuřákům, což je evidentně nedává nesmysl a jde to proti smyslu té spotřební daně.

riderhenry
15. července 2021, 09:39
0

Jenda_K: Díky, že sis dal tu práci to spočítat.

MBMB: Problém u těchto externalit je, že nejdou moc spočítat. Např. každá větší stavba je nepochybně také zásah do krajiny a přírody. A nejhorší je, že když dýcháme, tak vypouštíme také CO2 (což je přeci ten zlý plyn, že?). Co takhle zavést spotřební daň na párky? Tam máme hned dva problémy - jsou z masa. Zvířata vypouštějí CO2, spotřebovávají vodu, často musí i jíst, nedejbože hodné kytičky! A najděte mi doktora, který vám řekne, že párky jsou zdravé! Takže musíme vybrat peníze jednak na tu přírodu, ale taky na to zdravotnictví, to dá rozum mámo!

Ra
Ragnarok
15. července 2021, 11:45
0

Ransome, hluboce se ztotožňuji s Vaším náhledem na svět. Podle mě jste naprosto přesně pochopil a popsal aktuální situaci - lidi chtějí všechno, ale odmítají dělat jakékoliv ústupky. Já momentálně žiju v Brně a ačkoliv jej mám svým způsobem rád, tak intenzivně pracuji na postupném přesídlení na venkov, do hor. Jsem si vědom, toho, že to s sebou ponese i jisté ústupky, patrně i nutnost hledání jiného zaměstnání. Ale rozhodl jsem se vystoupit z krysího závodu a jsem přesvědčen o tom, že by se řada problémů, o kterých se zde diskutuje, vyřešila, pokud by to učinilo více lidí. Prostě jen návratem k prostšímu způsobu života. Ale to je spíše na filosofickou debatu.

Sedrik
15. července 2021, 13:03
1

Ragnarok: hezký plán. Taky na něčem podobném pracuju (i když ne tak radikální). A asi tomu i pomůže aktuální Covid situace. Předtím byl HO možný sem tam. V předchozí práci mi to navíc musel vždy někdo schválit.

Teď po Covidu se přemýšlí úplně naopak - možná budeme rušit pevná pracovní místa. Možná budeme mít lidi, kteří nemají na centrále vůbec místo a pracují jen z domu. A i pro mě to vypadá, že kdybych sem jezdil 2-3 dny v týdnu, tak nebudu nikomu chybět a vše ostatní se vyřeší online.

Uvidíme, ale zdá se, že se blízká na lepší časy a možná nebude nutné spojení dobře placená práce a bydlím v metropoli.

af
afro-r1
12. července 2021, 16:21
-1

S tou D1 je to strela do vlastni nohy.
Doporucuji nastudovat duvody a podminky, kvuli nimz se rekonstruovala prave takto.

reagovat
riderhenry
12. července 2021, 22:13
3

No, to je možná vlastně ještě tragikomičtější záležitost...

af
afro-r1
14. července 2021, 09:35
0

Sestiproud je de jure stavba nove dalnice se vsim papirovanim. A kdyz se kouknete k Suchdolu, do Prerova nebo k Pocernicim, tak odtusite, ze bychom kvuli nasim predpisum s mnoha moznostmi odvolani po nejdelsich schodech jezdili dodnes.
To je mi milejsi opravena dalnice s novymi mosty na sestipruh.

Ronoath
15. července 2021, 10:24
1

Hlavně když se podíváme na šestipruh, tak zjistíme, že propustnost reálně nemá vyšší, neboť lidé po ní neumí jezdit.

riderhenry
15. července 2021, 14:07
2

Ronoath: silnější povahy mají ale k dispozici stále úplně pravý pruh volný k předjíždění... :D

Náhodný Kolemjdoucí
13. července 2021, 15:40
0

Jsem jeden z těch, co si rádi pozávodí od semaforu, když se někdo vedle zařadí tak, jak je popsáno v článku. Nemyslím to jako nějaký naschvál, prostě jen takové zpestření. A teď budu smutný, že mě necháváte vyhrát...

reagovat
Ev
Evlo
15. července 2021, 01:35
0

Tak tyhle detaily už neřeším, já spíš žasnu z přístupu v zemich, kde je hlavní průmysl automobilový, třeba v ČR.

reagovat
Ev
Evlo
15. července 2021, 01:59
0

Tim myslim sikanu pouzivani auto namisto podpory alternativnich zpusobu dopravy. Ono by podle me po praze na kole apod. jezdit slo i kdyz sem tam kopec, ale proste realne sou cyklostezky odnikud nikam, a nejlepe konci v krizovatce pres poradne koleje v kostkach.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem